Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:49
Kwakkel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:15:
We zijn dezelfde zienswijze toegedaan: langs buiten oplossen. Alleen zou het handig zijn om 1 (of meerdere) studies op tafel te kunnen smijten waar dit zwart op wit bevestigd wordt.
Draai het om :)

Onder de streep zal 't jou een zorg zijn hoe het opgelost wordt, als het maar adequaat gebeurd. Bij rechtelijke procedures gaat het altijd over redelijkheid en billijkheid. Als bewoner van een huis mag je toch verwachten dat je minstens 20 jaar zonder lekkage of problemen van de kelder gebruik kun maken. Het is niet even een of ander opslaghok, maar de kelder heeft weldegelijk een woonbestemming. Dan mag je dat ook verwachten. Dat betekent dat het redelijk en billijk is om minstens 20 jaar garantie te eisen.

Enfin, de rest is voor de advocaat.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
Andrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:06:
[...]

Ik ook, maar dan wordt het in de winter wel erg donker in huis, en bovendien wil je nu zoveel mogelijk zonnewarmte naar binnen halen. Naar beneden laten is niet echt een optie dus.
Ah ik zie nu mijn misverstand. Raffstores zijn oprolbaar. Ik dacht meer aan onderstaande (het principe, niet het exacte voorbeeld).

Afbeeldingslocatie: https://www.vgompelbuitenleven.be/wp-content/uploads/schuifpanelen-vaste-lamellen-loggia-14.jpg

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zit natuurlijk wel een kern van waarheid achter. Hoeveel woningen/gebouwen/appartementen zijn er de afgelopen jaren wel niet opgeleverd met enorme glazen puien - vaak op het zuiden - die zomers in ovens veranderen.
Ook genoeg woningen gezien waar men zomers zeilen/doeken e.d. buiten voor deze puien spant omdat het binnen veel te heet werd.

Heb het idee dat in Nederland nog steeds het gedachte heerst dat een gebouw/woning vooral 's winters warm moet zijn terwijl het met huidige isolatie en ventilatie eerder de gedachte moet zijn hoe je een gebouw/woning zomers koel kunt houden.
In een beetje moderne woning heb je de verwarming maar een paar maanden meer aan staan.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40
Deleon78 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:45:
Ah ik zie nu mijn misverstand. Raffstores zijn oprolbaar. Ik dacht meer aan onderstaande (het principe, niet het exacte voorbeeld).

[Afbeelding]
Raffstores (buitenjaloezieën) zijn niet oprolbaar, maar worden bij het omhoog halen "opgestapel", net als bij Luxaflex voor binnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
Andrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:14:
[...]

Raffstores (buitenjaloezieën) zijn niet oprolbaar, maar worden bij het omhoog halen "opgestapel", net als bij Luxaflex voor binnen.
Not really the point I was going for ;)

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-11 08:16
CarpeVentum schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:00:
Dank allen voor de reacties!

@Sport_Life We hebben wat te willen, maar 600 wordt denk ik net wat gek. We wonen nu op 150 en zouden van 400 al heel blij worden denk ik. Ik weet nog niet goed wat de grond gaat kosten. Ik verwacht de huidige waarde als weiland grond of max. Wat de bouwer ook gaat betalen. Daar kunnen we zeker nog een deal over sluiten. Bouwrijp maken en hoofdaansluitingen en alles gaan we op letten maar komt goed als bouwer gaat bouwen. De familie van wie de grond is krijgt dus zelf ook een huis in het project, wij kunnen daarop meevaren.

@maussert Dank voor je uitgebreide reactie. Wij dachten aan 180-200m2 oppervlak. Met plafondhoogte (2.7) zou dat zo’n 540m3 zijn. Dan is 800m3 wel veel meer! Wij zitten zelf aan de bovengemiddeld luxe, maar niet ultiem. Bij 750/m3 kom je dan op 405.000.. dat lijkt me exclusief garage. En ik vind 100.000 voor afbouw mager, gezien de kosten van keukens en 1 badkamer en hopelijk een extra kleine badkamer op de 2e. Wat kost een schuur? 60m3 of net wat groter en misschien een bergzolder erop? 50k?

Dus dan zit ik zonder grond op 405.000+50.000 schuur+150.000 afbouw = €605.000. Dat zou haalbaar moeten zijn voor ons. En hebben we nog wat geld over voor een tuin. Voor de grond verwacht ik een minimale prijs; ik hoop de huidige weiland waarde, of de prijs die de bouwer ook gaat bieden. In ieder geval niet de prijs nadat bepaald is dat het bouwgrond is.

De 2e twee kapper zouden we zelf (met familie) ontwikkelen en daarna verkopen.

@Conrado De afhankelijkheid ga ik op letten. In principe gaat dit om een gerenommeerde partij. Wanneer wordt zo’n omgevingsplan gemaakt? Volgens mij mogen wij zelf namelijk wel bepalen wat we bouwen (al klonk dat voor mij gek, het is niet zo’n project als dat project in Almere met al die ratjetoes).
Gefeliciteerd! Anderen kunnen je waarschijnlijk beter helpen, want ik zit ook nog in het voortraject en onderzoek naar de mogelijkheden. Wat ik zo nog niet gezien heb in de comments, is dat het ook heel veel uit maakt of er geheid moet worden of niet. Wij krijgen hiervoor prijsopgaven van 20-35k. Meerprijs vs normale fundering.

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-11 08:16
ChillPascal schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

@H.FR even geleden heb ik hier ook een post geplaatst met onze huidige begroting, zie hierboven. Toevalligerwijs gaat het hier om een zeer gelijkwaardige grootte (ca. 190 m2 + vliering).

Uit de huidige gesprekken met de aannemer lijkt het daarvoor net te lukken, zonder gebruik te maken van het potje 'onvoorzien'. Hopelijk geeft dit je een goed beeld van alle bijkomende kosten en mogelijkheden voor jullie.
Hoe staat het er bij jullie voor nu? Nog steeds goed op koers voor 1.050.000?

Wij hebben nu budget bijgesteld naar dat bedrag, incl. 20k onvoorzien. Als het doorgaat lijkt het een catalogusbouwer te worden.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22

backupdevice

No Risk , Full Push

H.FR schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:28:
[...]

Gefeliciteerd! Anderen kunnen je waarschijnlijk beter helpen, want ik zit ook nog in het voortraject en onderzoek naar de mogelijkheden. Wat ik zo nog niet gezien heb in de comments, is dat het ook heel veel uit maakt of er geheid moet worden of niet. Wij krijgen hiervoor prijsopgaven van 20-35k. Meerprijs vs normale fundering.
Buren bij ons moet heipalen en die hebben idd een meerprijs van 25K . Begin van de straat konden het met schroeven af en dat was 15K meer .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:41
backupdevice schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:10:
[...]

Buren bij ons moet heipalen en die hebben idd een meerprijs van 25K . Begin van de straat konden het met schroeven af en dat was 15K meer .
Houtskeletbouw v.s. traditionele bouw kan mogelijk ook nog wat uitmaken vanwege het gewicht.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:50
[...]

En de prijs ligt ook heel erg aan de lengte en aantal van de palen.

Wij hebben een prijs betaald van 14.5 K voor 24 boorpalen van 8,2 meter lang.
Er is voor boorpalen gekozen omdat wij niet de eerste waren die gingen bouwen op dit stuk en ik geen gedoe wou met onze buren, dat huis heeft namelijk helemaal geen palen. :+

• Andrehj
Hier in 2019 26 boorpalen van 35 cm x 7.5 meter voor 12 k€ incl BTW. Sindsdien zal de inflatie wel flink hebben toegeslagen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:58
Afgelopen tijd een aantal boeken laten bezorgen en eens wat gespeeld met het samenstellen van woningen.
Dit na meerdere bezichtigingen bij jaren 70 woningen die voor 7 ton te koop staan en met 2 ton verbouwing nog niet un de buurt komen van nieuwbouw.
Een nieuwbouw woning van vergelijkbaar formaat als waar we nu op zoeken zou voor eenzelfde prijs mogelijk moeten zijn (+/- 6.5 ton incl kavel)

Via de calculators vallen de kosten voor "sleutelklaar" en A++++ label uit op zo'n 450k.
Wat daar niet bij in zit is natuurlijk een keuken en badkamer naar wens, vloeren, raambekleding, tuin, etc. Maar ik kan veel zelf en onze smaak is niet dusdanig uitgesproken dat ik verwacht daar 2 ton aan uit te geven.

Met aanschaf kavel verwachten we zo goedkoper uit te zijn, met een veel beter eindresultaat.

Donderdag is overigens een online info avond van groothuisbouw. Tot nu toe onze favoriet. Ben benieuwd..

Onze regio/dorp is aangewezen als groei regio, dus hopenlijk de komende tijd zicht op kavels.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Andrehj
pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:59:
Afgelopen tijd een aantal boeken laten bezorgen en eens wat gespeeld met het samenstellen van woningen.
Dit na meerdere bezichtigingen bij jaren 70 woningen die voor 7 ton te koop staan en met 2 ton verbouwing nog niet un de buurt komen van nieuwbouw.
Een nieuwbouw woning van vergelijkbaar formaat als waar we nu op zoeken zou voor eenzelfde prijs mogelijk moeten zijn (+/- 6.5 ton incl kavel)
Ik denk dat dat in de huidige markt nogal optimistisch is. Hangt natuurlijk nogal van je kavelprijs af, maar stel dat je kavel 2 ton kost (klein kaveltje, of op een erg goedkope plek), dan heb je nog maar 4.5 ton over voor een huis. Dat is anno 2025 nogal weinig...
Ik zou je aanraden om dit topic grondig te lezen, er staan best wel veel prijzen in genoemd.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:44
Ik blijf t herhalen: bij GHB kan je er makkelijk nog een ton bij de calculator optellen voor realistische prijzen.. o.a. fundering/heipalen zit er niet bij in.

• pentaw1nz
Frantic schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:22:
Ik blijf t herhalen: bij GHB kan je er makkelijk nog een ton bij de calculator optellen voor realistische prijzen.. o.a. fundering/heipalen zit er niet bij in.
De calculator komt met standaard woningen, waarbij je met een aantal opties al wel snel een ton er bij op hebt. Dat zou dan sleutelplaat zijn.
Volgens jou komt daar nog weer een ton bij op?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Andrehj schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat dat in de huidige markt nogal optimistisch is. Hangt natuurlijk nogal van je kavelprijs af, maar stel dat je kavel 2 ton kost (klein kaveltje, of op een erg goedkope plek), dan heb je nog maar 4.5 ton over voor een huis. Dat is anno 2025 nogal weinig...
Ik zou je aanraden om dit topic grondig te lezen, er staan best wel veel prijzen in genoemd.
Die kavelprijs is hier wel realistisch inderdaad. Volgens de verschillende prijsopgaven leek 450k met wel realistisch. Dan heb ik het over een woning met zo'n 750-800m3 inhoud (inclusief garage. Hoofdgebouw 8x14 m).
Wat daar niet bij in zit is dan keuken, badkamer, vloeren, raambekleding, tuin, oprit, etc.

• Conrado
pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:29:
Volgens de verschillende prijsopgaven leek 450k met wel realistisch. Dan heb ik het over een woning met zo'n 750-800m3 inhoud (inclusief garage. Hoofdgebouw 8x14 m).
Wat daar niet bij in zit is dan keuken, badkamer, vloeren, raambekleding, tuin, oprit, etc.
In dit draadje zitten heel veel zelfbouwers bij elkaar, met gezamenlijk heel veel ervaring. De kuubprijs, ligt momenteel zo rond de € 800. In huis van 750 m3 heeft dus een aanneemsom van zo'n 560K. Daar moet je echt rekening mee houden. En het maakt weinig uit of een catalogusbouwer of een architect/aannemer dat huis bouwt.
En het rijtje wat er niet bij zit, is langer dan je denkt. Wat dacht je van o.a. wandafwerking, zonwering, leges, nuts, etc, etc. Die twee ton gaan er rap doorheen.

Een eigen huis bouwen is geweldig, maar je bent niet de eerste die gaat ontdekken dat het een erg dure hobby is.

• pentaw1nz
Conrado schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:11:
[...]

In dit draadje zitten heel veel zelfbouwers bij elkaar, met gezamenlijk heel veel ervaring. De kuubprijs, ligt momenteel zo rond de € 800. In huis van 750 m3 heeft dus een aanneemsom van zo'n 560K. Daar moet je echt rekening mee houden. En het maakt weinig uit of een catalogusbouwer of een architect/aannemer dat huis bouwt.
En het rijtje wat er niet bij zit, is langer dan je denkt. Wat dacht je van o.a. wandafwerking, zonwering, leges, nuts, etc, etc. Die twee ton gaan er rap doorheen.

Een eigen huis bouwen is geweldig, maar je bent niet de eerste die gaat ontdekken dat het een erg dure hobby is.
Dank voor het kritische geluid. Dat is ook de reden dat ik hier post. Eerst maar eens naar de informatieavond en dan weer verder in de zoektocht.
800 eu per m3 kwam ik inderdaad ook tegen.
In die kosten zit er niets van dat 'lange rijtje' bij in begrijp ik?

De catalogusbouwers hebben wel wat opties voor afwerking. Of soms zit het er bij in als je voor 'sleutelklaar' gaat.
Ben benieuwd hoeveel hoger het uitvalt als je een stap verder gaat.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:44
pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:27:
[...]

De calculator komt met standaard woningen, waarbij je met een aantal opties al wel snel een ton er bij op hebt. Dat zou dan sleutelplaat zijn.
Wij hadden de opties into account genomen in de calculator. De offerte rekende daar nog een ton bij om vergelijkbare opties te hebben bij andere catalogus bouwers. Denk aan triple glas, kunststof kozijnen etc.

Onder de streep was ThuisinBouwen voor ons iets goedkoper, sneller aan het bouwen (ghb had toen een wachttijd van 2 jaar), meer woning en meer echt ónze woning. Met GHB hadden we vast ook een mooie woning kunnen realiseren, maar het kwam bij ons neer op het bovenstaande, waarbij GHB ook nog laagbouw was tov hoogbouw wat onze absolute voorkeur had.

• Conrado
pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:27:
800 eu per m3 kwam ik inderdaad ook tegen.
In die kosten zit er niets van dat 'lange rijtje' bij in begrijp ik?
Dat klopt, de kuubprijs gaat over de aanneemsom, en dat is je huis kaal.
De 'ellende' houdt daar niet op, want reken ook nog maar met 10% 'onvoorzien'. Niet vragen wat dat is - anders was het niet onvoorzien - maar iedereen heeft hier de ervaring dat we heus dachten alles in het budgetlijstje te hebben meegenomen. Totdat die post er ook nog 'es bij kwam.....

En dan nog iets over de afwerking: In het budget is dat allemaal mooi verdeeld. Totdat je in een winkel staat en die andere tegels veel mooier (en duurder) zijn, keukens hele leuke snufjes kunnen hebben en ga zo maar door. Het telt razendsnel op en het is echt heel lastig om de hand op de portemonnee te houden....

Veel plezier bij de infoavond!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:27:
[...]

Wij bouwen 8x15 , hoge afwerking en komen op ongeveer 800E x M3. Dan moet de vloer boven nog en de keuken. En dan nog de tuin.

• pentaw1nz
backupdevice schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:16:
[...]

Wij bouwen 8x15 , hoge afwerking en komen op ongeveer 800E x M3. Dan moet de vloer boven nog en de keuken. En dan nog de tuin.
en via waar bouwen jullie?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Aannemer . Maar hebben vorig jaar ook met GHB en Select aan tafel gezeten . Zelfde .

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:46

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Juist, die tuin. Daar schrokken we ook van. Niet de tuin an sich, maar het grondverzet, de tegels, stratenmakers, hekwerk en plaatsen hekwerk. Toen kwam de tuin pas :+

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• pentaw1nz
De tuin is voor ons iets waar ik veel zelf in kan doen. Uiteraard tot op zekere hoogte, maar dit is ook iets dat je in fases kunt doen.
Daar willen we onze droom niet voor laten schieten, als er een geschikte kavel voorbij komt.

Ik zal in ieder geval voor nu rekenen met zo'n 800,- per m3.

Wat we mooi vinden is het type 'schuurwoning' met ruim overstekende kap.

We zoeken naar kavels tussen de 400-650m2. Dat kan hier in de regio voor < 2ton

• Andrehj
pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:29:
Ik zal in ieder geval voor nu rekenen met zo'n 800,- per m3.
Wat we mooi vinden is het type 'schuurwoning' met ruim overstekende kap.
Dat je voor onder de 2 ton een kavel kunt vinden is mooi, maar voor een schuurwoning heb je wel echt een ruime kavel nodig, anders lijkt dat nergens op. Dan is 400 m² veel te klein. Ik denk dan eerder aan het dubbele.

• pentaw1nz
Andrehj schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:46:
[...]

Dat je voor onder de 2 ton een kavel kunt vinden is mooi, maar voor een schuurwoning heb je wel echt een ruime kavel nodig, anders lijkt dat nergens op. Dan is 400 m² veel te klein. Ik denk dan eerder aan het dubbele.
400 is ook wel het absolute minimum, we kijken vooral naar 600m2.
Veel groter is ook meer werk, en niet perse noodzakelijk.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

pentaw1nz schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:29:

Waar is dat als ik vragen mag . En is dat dan bouwrijp?

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28

ChillPascal

In the end...

H.FR schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:33:
[...]

Hoe staat het er bij jullie voor nu? Nog steeds goed op koers voor 1.050.000?

Wij hebben nu budget bijgesteld naar dat bedrag, incl. 20k onvoorzien. Als het doorgaat lijkt het een catalogusbouwer te worden.
Vooralsnog lijkt het inderdaad goed te gaan, maar we komen nu wel op het punt dat we ons daadwerkelijk aan het budget moeten gaan houden. Simpelweg is gewoon niet alles mogelijk, maar daar weet iedereen hier genoeg over te vertellen.

We zijn inmiddels al weer een stuk opgeschoten met de onze aannemer en ook de architect (via de aannemer) is bezig met de voorbereiding voor de vergunningsaanvraag. d:)b

Binnenkort het gesprek met de installateur om al onze extra wensen aan te geven. Eens kijken wat daar dan uit komt rollen… >:)

• pentaw1nz
backupdevice schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:10:
[...]

Waar is dat als ik vragen mag . En is dat dan bouwrijp?
In twente. Meestal wel idd.

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic