Bora inbouwapparatuur

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-04 13:11
Heeft er iemand ervaring met het Bora systeem? https://www.bora.com/nl/bora-producten/bora-basic/

In onze nieuwbouwwoning is het niet mogelijk om een luchtafvoer naar buiten aan te brengen dus zijn we veroordeeld tot een recirculatiesysteem. Nu zijn wij enthousiast over het Bora systeem maar we kennen niemand die hier ervaring mee heeft, in de showroom ziet het er in combinatie met een inductiekookplaat prachtig uit maar ja hoe werkt het in de praktijk?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:01
Het lijkt me in sommige situaties best handig maar ik denk dat veel mensen liever een nette afzuigkap hebben dan ruimte op hun kookeiland / aanrecht kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-04 18:29

Robtimus

me Robtimus no like you

Je kan ook kijken naar een afzuigkap met luchtfilter. Wij kunnen ook geen afvoer aanbrengen, maar met luchtfilter werkt het ook redelijk. Enig nadeel is dat je de filters regelmatig moet vervangen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Robtimus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:27:
Je kan ook kijken naar een afzuigkap met luchtfilter. Wij kunnen ook geen afvoer aanbrengen, maar met luchtfilter werkt het ook redelijk. Enig nadeel is dat je de filters regelmatig moet vervangen.
Circulatiekap

De iets betere filters kunnen gewoon in de vaatwasser

Iperf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

De filters aan de onderkant wel, maar de roetfilters binnenin houden het toch niet langer dan een jaar vol (officieel een half jaar bij normaal gebruik).

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ook wassen ....

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Het is een leuk systeem, ziet er goed uit. Maar het lost niet echt een probleem op toch?

Nog steeds moet die vuile lucht ergens heen, en bij het niet maken van opening door de muur blijft het ook gewoon een recirculatie systeem. Het scheelt alleen de kap boven je hoofd.

Overigens zijn wij prima tevreden met recirculatie systeem. Filters zijn inderdaad te wassen / uit te spoelen.

En een gat in de muur is ook weer een beetje zonde in een nieuw huis met isolatie en driedubbel glas etc, dan doe je het wat te niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:09

pinda powerrr

Slow down...

Wij hebben (mogen) ook geen afzuiging naar buiten toe, we moeten het maar doen met de centrale afzuiging. Nu kook ik wel eens op dusdanige wijze, dat ik van tevoren al wist dat dit niet afdoende zou zijn. Wij hebben voor een afzuigkap van Siemens gekozen, die de lucht recirculeert. De lucht wordt afgezogen, gaat door het vetfilter (welke makkelijk in de vaatwasser kan worden schoongemaakt) en daarachter zit een koolstof-filter, die er voor zorgt dat de lucht bijna zonder luchtjes weer naar buiten wordt geblazen.

In principe werkt het best goed en bij een heftige kookpartij gaat ook de mechanische ventilatie op de hoogste stand. "Nadeel" is wel, dat ik elk jaar een nieuw kool-filter moet kopen en deze zijn best aan de prijs. Omdat het Siemens is, koop ik het in Duitsland, dat scheelt al wat in de prijs.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:56
Wij hebben voor onze nieuwe keuken (ook voor een nieuwbouwwoning) gekozen voor een siemens afzuigkap met een siemens recirculatiefilter. Dit schijnt een goede toevoeging te zijn. Tegenwoordig zijn er ook filters van het merk plasmamade (oid) en die schijnen zo'n 98% van de "vuile" lucht af te breken, maar 700+ vonden we wat te ver gaan.

Ik kan nog niet uit ervaring spreken, want de woning moet nog gebouwd worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

pinda powerrr schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:52:
"Nadeel" is wel, dat ik elk jaar een nieuw kool-filter moet kopen en deze zijn best aan de prijs. Omdat het Siemens is, koop ik het in Duitsland, dat scheelt al wat in de prijs.
Die dingen bedoelde ik dus; die gooi je niet zo makkelijk in de was ;)
Wij hebben een ATAG en daar betalen we zo'n 30 euro per filter voor.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 23:09

pinda powerrr

Slow down...

Robtimus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 23:36:
[...]

Die dingen bedoelde ik dus; die gooi je niet zo makkelijk in de was ;)
Wij hebben een ATAG en daar betalen we zo'n 30 euro per filter voor.
Het filter dat ik nodig heb, kost momenteel op Amazon.de €45 In Nederland zit je al heel gauw op €60 en hoger. Het kost wat, maar het werkt wel.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Bazziek schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:07:
Het lijkt me in sommige situaties best handig maar ik denk dat veel mensen liever een nette afzuigkap hebben dan ruimte op hun kookeiland / aanrecht kwijt te raken.
Hier sluit ik me volledig bij aan _/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bij deze dingen lijkt het mij erg irritant om schoon te maken zeker als er iets overheen/in valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Kun je niet gewoon een raam open zetten? :Y)

Verder stijgt warme lucht op, dus een systeem dat onder je pannen zit gaat niet werken.

[ Voor 50% gewijzigd door Whatson op 07-04-2016 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb me er nooit zelf in verdiept, maar weleens begrepen dat je ze ook hebt met de afzuiging aan de zijkant. Misschien enkel mijn persoonlijke mening, maar van zo'n groot rooster in het midden van je kookplaat zou ik niet heel blij worden.

Hoe goed het werkt blijf ik me afvragen, je zou inderdaad denken dat naast de pannen afzuigen niet werkt zolang je geen kleine orkaan maakt, maar van wat ik begreep zou het wel goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
TFDev schreef op woensdag 06 april 2016 @ 23:10:
Wij hebben voor onze nieuwe keuken (ook voor een nieuwbouwwoning) gekozen voor een siemens afzuigkap met een siemens recirculatiefilter. Dit schijnt een goede toevoeging te zijn. Tegenwoordig zijn er ook filters van het merk plasmamade (oid) en die schijnen zo'n 98% van de "vuile" lucht af te breken, maar 700+ vonden we wat te ver gaan.

Ik kan nog niet uit ervaring spreken, want de woning moet nog gebouwd worden....
Hier hebben we gisteren net een offerte laten maken voor keuken met zo'n afzuigkap. De investering is iets groter in het begin. Maar vergeet niet dat je niet elk jaar tot 2 jaar een nieuw koolstoffilter a 60 tot 80 euro hoeft aan te schaffen. (En als je stevig kookt elk half jaar) wij gaan dan waarschijnlijk wel voor een plasma recirculatiekap.

Helaas voor de t's heb ik geen ervaring met het systeem. Maar lijkt mij ook erg onpraktisch. Wat als er bijvoorbeeld een pan water heel hard aan het overkoken is wat gebeurt er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wij hebben een Bora Classic in onze keuken. De keuken staat er binnen ~1.5 maand.

Wij hebben het model met hercirculatie, met de 'zware' filters, dus om de 2 jaar vervangen.

We hadden ook een gat naar buiten kunnen doen, maar dat is zeer slecht voor de blowdoor-test.

@hierboven: qua water: geen probleem, gewoon de ventilator laten opstaan, de boel verdampt uiteindelijk wel.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Alle warme damp uit je pannen stijgt op dus het lijkt me dat dit nooit beter kan werken dan een recirculatiekap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Robtimus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:38:
De filters aan de onderkant wel, maar de roetfilters binnenin houden het toch niet langer dan een jaar vol (officieel een half jaar bij normaal gebruik).
Roetfilter in de afzuigkap? WTF kook jij dat je dat nodig hebt?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bigs schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:05:
Alle warme damp uit je pannen stijgt op dus het lijkt me dat dit nooit beter kan werken dan een recirculatiekap.
Dat ding zuigt wel hard genoeg e!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:31
Mijn schoonouders hebben zo'n systeem, maar dan met een rechthoekige geul in plaats van rond. Ziet er inderdaad prachtig uit en werkt eerlijk gezegd echt perfect.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wat nou als je macaroni overkookt en al die troep komt in dat rooster? Lijkt me geen feest om schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
donleone83 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:45:
Mijn schoonouders hebben zo'n systeem, maar dan met een rechthoekige geul in plaats van rond. Ziet er inderdaad prachtig uit en werkt eerlijk gezegd echt perfect.
Mijn broer een strook achter de kookplaat die uit het aanrecht omhoog komt, ziet er mooi uit, maar of het alles afvangt vraag ik mij af.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Laatst online: 22-04 16:25
Rob112 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:55:
Heeft er iemand ervaring met het Bora systeem? https://www.bora.com/nl/bora-producten/bora-basic/

In onze nieuwbouwwoning is het niet mogelijk om een luchtafvoer naar buiten aan te brengen dus zijn we veroordeeld tot een recirculatiesysteem. Nu zijn wij enthousiast over het Bora systeem maar we kennen niemand die hier ervaring mee heeft, in de showroom ziet het er in combinatie met een inductiekookplaat prachtig uit maar ja hoe werkt het in de praktijk?
Wij hebben die afzuiger al ruim twee jaar en het werkt erg goed. Ondanks de plaatsing van het afzuigdeel gaan de luchtjes er prima in.

Wel hebben we de versie zonder recirculatie maar die werkt in ieder geval prima. Heerlijk, al die ruimte boven je inductieplaat zonder zo'n vervelende afzuigkap die het optische in je keuken helemaal verstoort.

De kookplaat werkt verder ook goed, bediening is eenvoudig en schoonmaken van een inductieplaat is ook veel makkelijker dan gas/keramisch/elektrisch.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
robkds schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:32:
[...]

Wel hebben we de versie zonder recirculatie maar die werkt in ieder geval prima. Heerlijk, al die ruimte boven je inductieplaat zonder zo'n vervelende afzuigkap die het optische in je keuken helemaal verstoort.
Smaak is persoonlijk, maar zo'n gigantisch rond ding in je plaat vind ik ook nogal optisch verstorend. Dan zou ik liever zoiets hebben: http://www.poggenpohl-keu...3b8c3b27a84d3ead41271.jpg of zo: http://www.uw-woonmagazin...meg_downdraft_KDD90VX.jpg
De kookplaat werkt verder ook goed, bediening is eenvoudig en schoonmaken van een inductieplaat is ook veel makkelijker dan gas/keramisch/elektrisch.
Dat elektrisch bagger is hoeven we denk ik niet over te discussieren. Maar ik heb ervaring met zowel gas en inductie, en qua schoonmaken (en overigens ook bediening, maar dat hangt ervanaf hoe duur je inductie is) ben ik er nog niet van overtuigd dat inductie makkelijker is. Ja je hebt een mooie vlakke plaat die je makkelijker kan schoonmaken dan een gasplaat. Maar ook elke miniscuul stofje en streepje zie je direct terug op zo'n glanzende plaat, terwijl je bij een gasplaat hier heel veel minder last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Laatst online: 22-04 16:25
Sissors schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:38:
[...]

Smaak is persoonlijk, maar zo'n gigantisch rond ding in je plaat vind ik ook nogal optisch verstorend. Dan zou ik liever zoiets hebben: http://www.poggenpohl-keu...3b8c3b27a84d3ead41271.jpg of zo: http://www.uw-woonmagazin...meg_downdraft_KDD90VX.jpg
Als je de plaat in het echt ziet zal je merken dat het niet gigantisch is.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Koken doe je op "vlammen". Elektrisch, inductie, keramisch, whatever, het is het net allemaal niet.
Ik zou ook nooit kunnen verhuizen naar een wijk met "stadsverwarming" omdat je dan wordt veroordeelt tot inefficient koken. Elektrisch een pannenkoek bakken.. om gek van te worden.

Als aardgas verdwijnt uit de huizen, komt er een tank in mijn tuin.

Overigens als je lekker kookt, heb je geen afzuigkap nodig.. dat ruikt namelijk niet vies.
Overigens kan het zelfs averechts werken.. je ruikt niet wanneer iets misgaat; aanbrandt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenuun
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 10:41
Waarnemer schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:04:
Koken doe je op "vlammen". Elektrisch, inductie, keramisch, whatever, het is het net allemaal niet.
Ik zou ook nooit kunnen verhuizen naar een wijk met "stadsverwarming" omdat je dan wordt veroordeelt tot inefficient koken. Elektrisch een pannenkoek bakken.. om gek van te worden.

Overigens als je lekker kookt, heb je geen afzuigkap nodig.. dat ruikt namelijk niet vies.
Overigens kan het zelfs averechts werken.. je ruikt niet wanneer iets misgaat; aanbrandt...
Ik heb thuis stadsverwarming EN Gas :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybercoala
  • Laatst online: 22-06-2022
Was zelf ook altijd pro-gas. Maar heb inmiddels een keuken met goede inductieplaat (zat al in de keuken toen we het huis kochten) En ik ben er zeer tevreden mee. Gas blijft toch wat echter naar mijn idee, maar het is veiliger en makkelijker schoon te maken/houden. Wat betreft snelheid doet hij niet onder voor een gasfornuis. Wokpan met olie is met 10sec. heet en pannenkoeken bakken werkt perfect. En warmteregulatie werkt ook goed. Weet niet of als ik een nieuwe keuken zou kopen ik weer voor inductie zou kiezen, maar zou het zeker overwegen. Kosten gas/elektriciteit daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
@Mikenuun... jij bent een bofferd.

genieten van efficiente verwarming in je huis.. in makro gezien, energiezuinig (micro: niet altijd te zien op je rekening)
genieten van efficient koken. Afgezien van inductie is elektrisch Makro gezien meer energie verslindend dan gas. Micro zien we dat ook niet altijd terug..

Wat @mikenuun heeft zou een hele hoop kunnen bijdrage aan de reductie van CO2 (tenzij alles wind, water en kernenergie wordt natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-04 16:59
Heb er (nog) geen ervaring mee, maar het apparaat komt wel in m'n nieuwe keuken. Heb het uiteraard wel gedemonstreerd gekregen bij de keukenboer en zag er prima uit. Ben een brildrager en m'n glazen bleven schoon boven een pan kokend water :)

Eind van de afzuigkap? Dat weet ik niet. Wij waren uitgekeken op het RVS gedrocht in onze 11 jaar oude keuken, sowieso wilde we een open keuken in ons nieuwe huis, maar kan me voorstellen dat mensen er nog steeds graag naar kijken.

Kwestie van smaak en daar valt over te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06
Wat is eigenlijk het probleem voor de TS met recirculatie?

Heb zelf ook een Siemens afzuigkap met recirculatie, en ben er erg tevreden over. Doet goed zijn werk.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

ik zit er ook naar te kijken omdat ik het liefst de kookplaat voor een raam plaats en een afzuig kap niet mooi s voor het raam :)

Maar ik twijfel vooral over de afzuig kwaliteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SqueakyClean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-04 22:45

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Ik zou het helemaal anders doen en gewoon een afzuigpunt naar buiten aanleggen. :o

Ook ons huis heeft een WTW en ons werd ook afgeraden om een afzuigpunt naar buiten te laten maken. Dus wij een normale Siemens recirculatie afzuigkap genomen, maar nu na een paar jaar heb ik toch wel spijt als haar op m'n hoofd dat ik geluisterd heb.

Het werkt opzich prima, zolang je de filters maar regelmatig vervangt (à €75 per stuk, per 6 maanden). Maar toch ruikt onze benedenverdieping regelmatig naar eten.
Maar wat valt nou op: andere gelijke huizen hebben wel een actieveafzuigpunten naar buiten zijn aangebracht, dus het is prima mogelijk.

Ofwel je moet dit soort adviezen ook met een korreltje zout nemen en doen wat je goed dunkt. Dus ook ramen open of een openhaard in huis, allemaal mogelijk zonder duidelijke negatieve kanten.

Wij overwegen iig. om alsnog een actief afzuigpunt aan te laten leggen. Duidelijk de beste oplossing.

Over de Bora: praktisch gezien lijkt me een afzuigpunt midden op je plaat echt niet handig. Wij hebben een 90 cm inductieplaat en komen regelmatig ruimte te kort. Vergis je niet in hoeveel ruimte een wok inneemt.
Daarnaast: hoe zit het met morsen? Pan die flink overkookt of weet ik veel? Wat gebeurt er als je er iets in laat vallen?
Verder vraag ik me af hoe efficiënt het is als je vier pannen op de pitten hebt staan.

Als je echt zoiets wilt zou ik voor deze oplossing kiezen:
Afbeeldingslocatie: http://www.keukenervaringen.nl/wp-content/uploads/2012/07/raised-vent-hood-domino-sdd3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Die kwam ik tegen via google, maar hoewel ik hem er mooi uit vindt zien, en hoger heeft natuurlijk voordelen, hoe wil je in hemelsnaam daar een wok naast doen. Sowieso als je rechtshandig bent staat hij volgens mij constant in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Grappig stukje techniek, ik vraag me alleen af welk probleem je er mee oplost.
Hoe is dit ding fundamenteel anders dan een circulatiesysteem?

Tevens lijkt me dit bijzonder ruk om schoon te maken. Die plaatjes zien er heel mooi uit maar in de praktijk ligt er natuurlijk overal narigheid wat opgeruimd moet worden, ook op/in dat ding. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo klinisch kookt als de plaatjes doen suggereren in ieder geval. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 07-04-2016 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MattMax
  • Laatst online: 22:43
Wij gebruiken de Bora Professional (sleuf tussen de inductie-kookplaten) met recirculatie. Werkt volgens een vergelijkbaar principe, alleen met een ander recirulatiesysteem. Je kan overigens (tegen meerprijs) de Basic ook gebruiken met de UUE1 of UUE3 recirculatie die voor Bora Classic en Professional wordt toegepast.

De afzuiging werkt perfect. Als je hele hoge pannen gebruikt is het slim om het deksel een beetje open te zetten richting de afzuiging (de ring bij Bora Basic, sleuf bij Classic en Professional). Schoonmaken is simpel, aangezien er een opvangreservoir aanwezig is, mocht er bijv. vloeistof in de afzuiging komen. Systeem wordt dagelijks gebruikt, vaak ook met 3 tot 4 pannen tegelijkertijd. Hoogste stand is meestal niet nodig om etenslucht voldoende af te zuigen.

Ik zou bij een keukenzaak langsgaan waar ze Bora (Basic) verkopen en vragen of ze even wat water willen koken in een pan, zodat je goed het effect kan zien. In de praktijk gebruik je de kookplaat natuurlijk voor meer dan een pannetje water koken, dus vraag de keukenzaak ook naar referenties van klanten die zo'n zelfde systeem gebruiken. Dan kan je zelf een goed afgewogen vergelijking maken. Wij hebben ook gekeken naar systemen van Miele en Novy die uit het blad omhoog komen, maar in onze ogen niet praktisch qua ruimte en minder krachtig. Ik heb ook nog met een vertegenwoordiger van Bora gesproken en die gaf aan dat de capaciteit van de Basic vergelijkbaar is met de Classic uitvoering, je hebt alleen minder keuzes om kookelementen te combineren (gas, inductie, grillplaat, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:21
Mijn buren hebben precies zo'n afzuiging. Afzuiging gaat door het kook(schier)eiland naar de zijkant door de muur. Afzuiging is dik in orde. Ook is het geen probleem als er water invalt (bijvoorbeeld van overkokende pasta o.i.d.).

Wat wel jammer is, is dat een schoonmoeder een hete pan een tijd tegen de afzuigunit aan heeft laten staan (scheef op de pit ofzo.. geen idee hoe het precies gebeurd is). Daardoor is de unit deels gesmolten/vervormd. Dat is wel iets om rekening mee te houden met dit type afzuigsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het lijkt me een hartstikke mooi systeem.

Maar het lost helemaal niks op voor wat betreft de vraag van de TS. Je hebt nog steeds een recirculatie systeem. En in beide gevallen (traditioneel en Bora) kun je een gat in de muur maken als je geen recirculatie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-04 08:00
ik vind het een erg zinloze uitvinding. warme lucht + vet stijgt op, dus waarom zou je zo ongelooflijk veel moeite doen om het omlaag te zuigen met als bijkomend resultaat dat het vet op je aanrecht rond die bora afzuiger ook allemaal neerslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
PheraX schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:47:
ik vind het een erg zinloze uitvinding. warme lucht + vet stijgt op, dus waarom zou je zo ongelooflijk veel moeite doen om het omlaag te zuigen met als bijkomend resultaat dat het vet op je aanrecht rond die bora afzuiger ook allemaal neerslaat.
Nou het scheelt toch wel dat je niet zo'n lompe afzuigkap er boven hoeft te doen. En volgens de mede tweakers werkt het prima. Bijkomend voordeel is dat hij van buiten naar binnen zuigend, dus wellicht is qua vet e.d. zelfs beter dan een reguliere kap.

Als mensen een kookeiland maken is het wel fijn dat je er niet zo'n unit boven hoeft te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik heb zelf een Novy afzuiger tussen m'n kookplaten in, zie http://www.novynederland....minosysteem-van-novy.html

Mijn zusje heeft de Bora Basic.

Oordeel:
Qua looks wint mijn systeem (persoonlijk)
Qua werking wint de Bora denk ik. Al vind ik die van mij goed genoeg.

De Bora heeft een recirculatie net onder de kookplaat zelf.
De Novy werkt met een buis naar een aparte recirculatie filter die je in de plint monteert.

Schoonmaken is bij beide eenvoudig. Je kunt de vetfilters er zo uithalen en in je vaatwasser stoppen. Vocht wordt opgevangen. De koolstof filters gooi je af en toe in de oven om weer 'als nieuw' te werken (geloof max 10x te doen).

[ Voor 40% gewijzigd door heuker op 07-04-2016 15:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:50
Tijdje geleden ook eens naar gevraagd omdat we voor een nieuwe keuken zijn gaan kijken. De woorden van de keukenboer waren: Ziet er leuk uit, werkt nooit zo goed als een normale afzuigkap, zeker niet met hogere pannen, en ze gaan regelmatig kapot. Wij hebben het idee gelijk overboord gegooid na meerdere slechte verhalen gehoord te hebben.
We wilden eigenlijk geen kap boven het eiland (vonden we iets minder mooi, zo'n rvs bak), en zijn uiteindelijk bij de novy zen uitgekomen. Een recirculatiekap die eruit ziet als een lamp. Moet wel je ding zijn natuurlijk. De lamp is dus ook als "sfeerlamp" te gebruiken. Ik geloof dat er van andere merken ook vergelijkbare modellen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.novynederland.nl/img/jpg/dummy_img_vervolg.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 07-04-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 17:46

Ik weet niet hoe jij het hebt gedaan maar een pannekoek gaat nu niet bepaald lastiger op electra, iig niet op keramiek :P.
Nooit meer overkoken

Elektrisch koken is geen ellende meer. De kookplaten laten zich bijna even soepel regelen als het vertrouwde gasfornuis en ook het milieu heeft geen duidelijke voorkeur meer. Slimme sensoren zorgen dat de aardappelen niet overkoken.

Voor wie het gasfornuis gewend is was elektrisch koken altijd een straf. Wanhopig stond je aan de knoppen te draaien terwijl de broccoli niet aan de kook wilde komen en de pastapan overkookte, tot je hem van de kookplaat evacueerde. Decennialang betekende de overstap van gas naar elektrisch opnieuw leren koken. Koken op gas was de norm, elektrisch koken deed je uit arren moede. Maar de techniek ontwikkelt zich snel. Moderne keramische en inductiekookplaten vertonen nog maar weinig gelijkenis met de logge en trage instrumenten uit het verleden. Dankzij slimme sensoren en moderne halogeen-, Quicktherm- of inductie-kookzones bieden ze zelfs meer kookgemak dan het vertrouwde gasfornuis. En dat is een zegen voor veel kopers van nieuwbouwwoningen, waarvan één op de drie zonder gasaansluiting wordt opgeleverd. Zo'n kwart van de Nederlanders kookt elektrisch. Een percentage dat langzaam stijgt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:16

LM1

SqueakyClean schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:43:

Het werkt opzich prima, zolang je de filters maar regelmatig vervangt (à €75 per stuk, per 6 maanden). Maar toch ruikt onze benedenverdieping regelmatig naar eten.
Maar wat valt nou op: andere gelijke huizen hebben wel een actieveafzuigpunten naar buiten zijn aangebracht, dus het is prima mogelijk.
Uiteraard is het prima mogelijk, ze doen het al tientallen jaren zo, dus technisch gezien is er geen probleem. De reden dat nieuwe huizen zonder worden uitgerust is dat het nogal wat scheelt op de energierekening. Actief ventileren zónder terugwinning van warmte is (in de winter) letterlijk het naar buiten gooien van kostbare opgewarmde lucht. Nu sta je uiteraard niet de hele dag te koken met de afzuigkap aan, maar op jaarbasis loopt deze besparing behoorlijk op.

Het nadeel is inderdaad de prijs van de koolstoffilters; deze zijn vrij duur bij de officiële dealer. Met een paar minuutjes werk kan je een boel geld besparen: een paar matten koolstoffilters bestellen, op maat knippen en in de filter houder plaatsen ;). Bij mij thuis werkt dit prima en vervang ze nog niet eens per jaar (a 10 euro). De metalen vetfilters eens in de paar weken in de afwasmachine en nooit last van geurtjes.

edit:
Naar mijn mening is inductie juist een uitkomst. Op de nieuwe kookplaten kun je gewoon de temperatuur instellen. Water koken? Gewoon instellen op 100 graden. Nooit meer last van water van de kook óf overkokende pannen (en energiezuinig), ideaal.

[ Voor 20% gewijzigd door LM1 op 07-04-2016 21:52 . Reden: stukje over inductie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Probleem met lucht naar buiten afvoeren is ook dat huizen met balansventilatie potdicht zitten (geen roosters boven de ramen, alle kieren rond deuren dicht, etc.). Als je lucht naar buiten wilt afvoeren moet je ook wel ergens aanvoer hebben dus dat betekent dat je ergens een raam op een kier zult moeten zetten als je je afzuigkap goed wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

evilution schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:08:
[...]

Roetfilter in de afzuigkap? WTF kook jij dat je dat nodig hebt?
Koolstoffilter, geen roetfilter...

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:30

WNT

Wij overwegen ook een bora basic. @Luuk84 de keukenboer die negatieve ervaringen ermee had omdat ze stuk gingen, verkocht die ze zelf ook? Tot nu toe lees ik er nl vooral postieve verhalen over, maar door jouw post twijfel ik wel een beetje. Ik begreep van onze keukenboer dat ze nogal wat eisen van de verkoper/keukenboer en installatie. Dus als hij ze niet zelf verkoopt maakt het zijn ervaring/mening wel minder steekhoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04 15:10
Hetzelfde hier. We overwegen de Bora Basic(ongeveer €2400) te kopen, want optisch (uitzicht) ziet het er beter uit, en het is iets goedkoper dan de combinatie Inductievuur + afzuiger (plafond) + uitbouw uit MDF. (ong. € 800 + 1400 + 400).

Alleen stel ik mij, zoals de meeste personen hier, vragen bij de langere levensduur van dit apparaat. Iemand die deze al een tweetal jaar aan het gebruiken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een vriend van me is keukenmonteur en raadt ze af:
wordt snel vies, lastig schoonmaken.
werkt nooit zo goed als van boven afzuigen.
Indien niet perfect schoongehouden, gaat het stinken (logisch, vieze lucht trekt naar boven).
Filterkosten.

Dit koop je echt alleen voor de mooiigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Idd van boven zuigen is veel beter. Je laat een auto toch ook niet op vierkante wielen rijden omdat het mooier is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben gekozen voor deze siemens:
Afbeeldingslocatie: http://www.uw-woonmagazine.nl/uploads/productinbeeld/167/miele-downdraft-afzuigkap-da6890-111319.jpg

Die komt met een druk op de knop uit je werkblad en na het koken zakt ie er weer in. Zuigt vast niet zo goed als een afzuiging boven de pannen maar dat vind ik ook maar ondingen waar je steeds je kop aan stoot. Ik heb de bora ook gezien maar dat vond ik niets zo'n afvalputje tussen je pannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 09:25
Ik als bouwkundige (met ruime kennis van bouwfysica) kan werkelijk geen ander argumenten dan gebalanceerde ventilatie/huurwoning/VvE bedenken om geen actieve afzuigkap met een gat door de gevel te kunnen/mogen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De Rikster schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:43:
Ik als bouwkundige (met ruime kennis van bouwfysica) kan werkelijk geen ander argumenten dan gebalanceerde ventilatie/huurwoning/VvE bedenken om geen actieve afzuigkap met een gat door de gevel te kunnen/mogen maken.
Kookeiland in het midden van de ruimte, maar geen zin in een verlaagd plafond? Of telt dat niet?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 18:58

Rannasha

Does not compute.

De Rikster schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:43:
Mijn schoonmoeder wil de keuken laten verbouwen. De enige praktische plek voor de kookplaat is direct onder het raam.

Met een standaard afzuigkap blokkeer je het raam grotendeels en daarnaast zal een deel van de vettigheid op weg naar boven op het raam neerslaan. Wat dan nog weer extra lastig schoon te maken is omdat de afzuigkap in de weg zit.

Dus er zal waarschijnlijk zo'n Bora systeem of iets vergelijkbaars komen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zo'n bora kan de lucht toch ook gewoon naar buiten blazen?

Ik als bouwkundige (met ruime kennis van bouwfysica) twijfel nog tussen naar buiten of recirculeren. Ik moet een flink eind voordat ik buiten ben maar filters blijven vervangen a 50 euro staat me ook niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Janoz schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:11:
[...]

Kookeiland in het midden van de ruimte, maar geen zin in een verlaagd plafond? Of telt dat niet?
Van mij wel maar ik had het niet over willen, enkel over kunnen/mogen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:48

Timple

Kaasplank schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:47:
zo'n bora kan de lucht toch ook gewoon naar buiten blazen?

Ik als bouwkundige (met ruime kennis van bouwfysica) twijfel nog tussen naar buiten of recirculeren. Ik moet een flink eind voordat ik buiten ben maar filters blijven vervangen a 50 euro staat me ook niet echt aan.
Yup, dat kan. Gebeurd bij mij ook, via de kruipruimte een buis naar buiten gelegd (ook los kookeiland).
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:45:
Een vriend van me is keukenmonteur en raadt ze af:
wordt snel vies, lastig schoonmaken.
We trekken het rooster en filter los en zetten het in de vaatwasser. De rest van de plaat is identiek schoonmaken als elk ander fornuis gok ik. En je hoeft dus geen afzuigkap daarnaast schoon te maken.
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:45:
werkt nooit zo goed als van boven afzuigen.
Indien niet perfect schoongehouden, gaat het stinken (logisch, vieze lucht trekt naar boven).
Waarom trekt vieze lucht naar boven? Ik denk eerder dat dat naar beneden trekt, onze vloer is meestal viezer dan ons plafond 8)7
Of heb je het puur over de warme lucht? Die trekt wel naar boven jah, maar als er warme lucht is staat onze bora dus aan...

[ Voor 48% gewijzigd door Timple op 26-08-2016 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:51
De Bora Basic is een geweldig apparaat ,maar kies deze niet in de recirculatie uitvoering.
De basic blaast namelijk de lucht niet terug de keukenruimte in maar blaast deze tussen de kasten in (bij een eiland). De damp die dus word opgezogen slaat tegen de achterwand aan van de kast en condenseert daar. De spaanplaat kasten vinden dit meestal niet zo prettig.

Afzuigen naar buiten werkt perfect. Bij de basic word geadviseerd het kanaal niet langer te maken dan 6 meter met max 3 bochten.
Timple schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:27:
[...]
Waarom trekt vieze lucht naar boven? Ik denk eerder dat dat naar beneden trekt, onze vloer is meestal viezer dan ons plafond 8)7
Of heb je het puur over de warme lucht? Die trekt wel naar boven jah, maar als er warme lucht is staat onze bora dus aan...
Precies dat.
Vuile, vette lucht is zwaarder dus valt weer sneller naar beneden. Damp daarentegen is heel licht dus word makkelijk weggetrokken door de Bora. Dit is dan ook precies de gedachtegang achter het systeem.

[ Voor 38% gewijzigd door Kapitein Merijn op 26-08-2016 14:40 ]

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:17
Even topic een schopje geven.... :)
We zijn ruim een jaar verder in dit topic en jullie hebben vast wel nieuwe ervaringen...

Wij staan ook op het punt om een nieuwe keuken te gaan uitzoeken en de bora is daarbij een serieuze optie. Nu hebben wij een traditionele afzuigkap met kanaal naar buiten. Omdat de nieuwe kookplaat op een andere plek gaat komen willen we geen afzuigkap erboven ivm zicht naar de woonkamer.

We zitten dus te denken aan een bora met recirculatie.
Wie heeft hier nu al wat langer ervaring mee en wat zijn de plussen en minnen?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-04 08:40
Wij hebben gekozen voor een O+F, omdat we die er mooier uit vonden zien als de Bora.
Voor de rest bevalt hij prima, al vind ik wel dat een traditionele afzuigkuip die direct naar buiten blaast beter zijn werk doet. Nu duurt het allemaal wat langer voordat de kooklucht weg is. Storend? Wij vinden van niet.

Zorg er wel voor dat je altijd de afzuiging in het midden van je plaat hebt liggen zoals Bora en O+F en nu ook tal van andere fabrikanten.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-04 10:36

jeka

Support your local club.

@Kenny73 Ekelhoff in Duitsland had deze ook staan. Het merk ken ik niet maar bevalt dus wel. Waarom heb je voor deze gekozen en niet voor Siemens/Miele of een andere?
Ik zie nergens goede vergelijking tussen alle merken...

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny73
Wij hadden deze in eerste instantie puur voor het design gekozen. En daarna hebben we een keer een werkend exemplaar gezien in het midden van het land. De Bora schijnt ook prima te zijn maar die vonden wij niet mooi.
Wij zijn begin vorig jaar nog naar inspiratiehuis van Siemens geweest en daar stond toen een nog-niet-productie-rijpe kookplaat met afzuiging in het midden, wel de andere bekende downdrafts maar die wil je niet hebben. Overigens hebben voor de rest alles van Siemens.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Kenny73 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:34:
Wij hadden deze in eerste instantie puur voor het design gekozen. En daarna hebben we een keer een werkend exemplaar gezien in het midden van het land. De Bora schijnt ook prima te zijn maar die vonden wij niet mooi.
Wij zijn begin vorig jaar nog naar inspiratiehuis van Siemens geweest en daar stond toen een nog-niet-productie-rijpe kookplaat met afzuiging in het midden, wel de andere bekende downdrafts maar die wil je niet hebben. Overigens hebben voor de rest alles van Siemens.
Waarom zou je zo'n downdraft niet willen hebben? Ik zag daar net een foto van in dit topic en dat leek me nou net de middenweg tussen een hangende kap en een gat op de plek waar je een wokpit wilt :)

Wij hebben net een nieuw huis gekocht (wat over 2 jaar pas af is ofzo) dus ik zet net de eerste verkennende stappen in afzuigkapland maar zo'n downdraft leek mij dus best praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:47

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:34:
Even topic een schopje geven.... :)
We zijn ruim een jaar verder in dit topic en jullie hebben vast wel nieuwe ervaringen...

Wij staan ook op het punt om een nieuwe keuken te gaan uitzoeken en de bora is daarbij een serieuze optie. Nu hebben wij een traditionele afzuigkap met kanaal naar buiten. Omdat de nieuwe kookplaat op een andere plek gaat komen willen we geen afzuigkap erboven ivm zicht naar de woonkamer.

We zitten dus te denken aan een bora met recirculatie.
Wie heeft hier nu al wat langer ervaring mee en wat zijn de plussen en minnen?
Inmiddels alweer 5 jaar de Bora Classic met recirculatie. Zeker geen spijt van. Nooit problemen mee en luchtjes worden prima afgezogen. Zelfs nog nooit koolstof vervangen, we hebben wel extra grote filters.

Voor: design, niet je hoofd stoten tegen afzuigkap.
Na: luidruchtig op hoogste stand. Koolstof vervangen kost geld.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Jheroun schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Waarom zou je zo'n downdraft niet willen hebben? Ik zag daar net een foto van in dit topic en dat leek me nou net de middenweg tussen een hangende kap en een gat op de plek waar je een wokpit wilt :)

Wij hebben net een nieuw huis gekocht (wat over 2 jaar pas af is ofzo) dus ik zet net de eerste verkennende stappen in afzuigkapland maar zo'n downdraft leek mij dus best praktisch.
Ik heb het over een downdraft achter je kookplaat. Als je op de achterste zone een grote pan neerzet dan zal de damp/luchtjes van de voorste zone bijna niet meer afgezogen worden. Als je afzuiging in het midden zit maakt dat niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 18:57

Theo

moederbord

De Bora verbruikt wel significant meer stroom dan een gewone afzuiging; maximaal 700 watt trekt de ventilator. Maar dan heb je wel een flow van 700 m3/uur..
https://www.bora.com/nl/n...-met-geintegreerde-motor/

https://www.bora.com/file...yDatasheet_nl_nl_3603.pdf

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 23:31

PoweRoy

funky!

Jheroun schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Afzuiging vooral achterste pannen en niet voor. Waar je meestal je vlees hebt staan ipv de kokende groenten ;) Midden is beter.

Uiteindelijk zelf voor een normale eiland schouw gegaan. Heb een bora (met midden afzuiging) gezien in de winkel. En je moet onderhand al je deksel zo gaan leggen dat de rook de juiste kant op kan gaan. Geef mij maar een beproefde afzuiging.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Laatst online: 23:17
Roppedop schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Inmiddels alweer 5 jaar de Bora Classic met recirculatie. Zeker geen spijt van. Nooit problemen mee en luchtjes worden prima afgezogen. Zelfs nog nooit koolstof vervangen, we hebben wel extra grote filters.

Zat gisteren nog eens in de specs te kijken van de bora, maar begreep eruit deze allemaal (icm inductieplaat) op krachtstroom werken.
Klopt dit? Want dan wordt het een dealbreker....

Thnx!

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Ik denk dat beide platen (links/rechts) een aparte 230V groep hebben. Weet ik niet meer zeker. Afzuiging zal op de algemene groep zitten. Bij mij dan.

Edit. Ja dus, per plaat.
Technische gegevens
Frequentie 50/60 Hz
Maximale vermogensopname 3,7 kW

[ Voor 27% gewijzigd door Roppedop op 04-01-2018 16:09 ]

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04 14:13

cky

Kan je de buizen voor een downdraft of bora ook in de dekvloer wegwerken? (geen kruipruimte aanwezig.... Dus hakken dan maar?

Wij moeten ook de keus gaan maken.

Keus1: Gaspit met plafondunit (en dus verlaagd plafond)
SMEG px140
Novy 6840 Pure'line

Keus2: inductie met downdraft
Miele DA 6890
Miele KM 6381

De vloer moet sowieso open voor stroom en/of gas en dus eventueel een luchtafvoer.

Ik vind de tweede oplossing wel mooier maar ik weet niet of het realiseerbaar is. Ik denk ook dat ik daarvoor een extra groep moet laten aanleggen.

dus
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/b6676870-ec0b-4bf5-a316-e6c1b71b687f.png

of
Afbeeldingslocatie: https://www.uw-woonmagazine.nl/uploads/productinbeeld/big/nrgcms-141014.jpg

Iemand hier wat zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

cky schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:34:
Kan je de buizen voor een downdraft of bora ook in de dekvloer wegwerken? (geen kruipruimte aanwezig.... Dus hakken dan maar?

Ik vind de tweede oplossing wel mooier maar ik weet niet of het realiseerbaar is. Ik denk ook dat ik daarvoor een extra groep moet laten aanleggen.

2e.

Maar ik denk niet dat het door je dekvloer kan. Tenzij die heel erg dik is. Je kan eventueel recirculatie gebruiken.
Die extra groep is toch geen probleem? Ook de kosten niet lijkt me.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
Ga maar eens bij een willekeurig keukenzaak kijken hoeveel stof er in zo’n ding zit en hoe zichtbaar dat is.. dan wil je zo’n ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04 14:13

cky

Roppedop schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:46:
[...]

2e.

Maar ik denk niet dat het door je dekvloer kan. Tenzij die heel erg dik is. Je kan eventueel recirculatie gebruiken.
Die extra groep is toch geen probleem? Ook de kosten niet lijkt me.
we hebben geen kruipruimte, dus dan zal het inderdaad recirculatie worden. Hoe zijn de ervaingen van de nieuwe recirculatiesytemen itt afvoer naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Roppedop schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Dit gaat dus over een Bora. In het midden, niet aan de achterkant.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:35
cky schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:34:

Wij moeten ook de keus gaan maken.

Keus1: Gaspit met plafondunit (en dus verlaagd plafond)
SMEG px140
Novy 6840 Pure'line

Keus2: inductie met downdraft
Miele DA 6890
Miele KM 6381

De vloer moet sowieso open voor stroom en/of gas en dus eventueel een luchtafvoer.

dus
[afbeelding]

of
[afbeelding]

Wij overwegen een eilandafzuigkap van Wave Design.

http://www.wavedesign.nl/collectie/eilandafzuigkap/

Wordt stijlvol opgehangen aan staaldraden. Zijn wel heel benieuwd naar ervaringen met deze fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlovdberg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 18:46
Op dit moment wordt ons huis gebouwd met daarin een warmte-terug-win installatie (wtw). We krijgen een Bora basic op een keukeneiland. Op plinthoogte laten we de afzuiging naar buiten lopen via een gat in de muur omdat we recirculatie niks vinden. Zowel de aannemer als de keukenbouwer hebben niet aangegeven dat dit een probleem is (gat in de muur icm wtw). Ik zat ook nog even hier te lezen https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?p=659443 en lijkt dus dat het moet kunnen..zien we nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
carlovdberg schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:01:
Op dit moment wordt ons huis gebouwd met daarin een warmte-terug-win installatie (wtw). We krijgen een Bora basic op een keukeneiland. Op plinthoogte laten we de afzuiging naar buiten lopen via een gat in de muur omdat we recirculatie niks vinden. Zowel de aannemer als de keukenbouwer hebben niet aangegeven dat dit een probleem is (gat in de muur icm wtw). Ik zat ook nog even hier te lezen https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?p=659443 en lijkt dus dat het moet kunnen..zien we nog iets over het hoofd?
Het gat opzich is het probleem ook niet mits juist uitgevoerd, het 'probleem' is het verschil tussen aan- en afvoer van lucht als je opeens 700 m3/h extra gaat onttrekken en dus een ernstig tekort in aanvoer hebt en de terug te winnen warmte uit de lucht naar buiten pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
En dat gaat komt buiten als een soort kruipruimteventilatierooster eruit? Want dat zit wel erg laag. Met sneeuw moet je eerst het kanaal vrijscheppen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:37:
[...]

Het gat opzich is het probleem ook niet mits juist uitgevoerd, het 'probleem' is het verschil tussen aan- en afvoer van lucht als je opeens 700 m3/h extra gaat onttrekken en dus een ernstig tekort in aanvoer hebt en de terug te winnen warmte uit de lucht naar buiten pompt.
Puur uit interesse: wat is daar dan het probleem van behalve een tijdelijk verlaagd wtw rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
EddoH schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Puur uit interesse: wat is daar dan het probleem van behalve een tijdelijk verlaagd wtw rendement?
Ik heb begrepen dat er een onderdruk in de woning zal ontstaan. De balansventilatie voert altijd evenveel lucht aan als af. Als je een onderdruk krijgt bij de cv-ketel, kan er koolmonoxide in de woning komen.

Je zal dus extra lucht toe moeten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Joris748 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:18:
[...]

Ik heb begrepen dat er een onderdruk in de woning zal ontstaan. De balansventilatie voert altijd evenveel lucht aan als af. Als je een onderdruk krijgt bij de cv-ketel, kan er koolmonoxide in de woning komen.

Maar een traditioneel C-systeem zorgt toch ook voor onderdruk? Ik heb nog nooit gehoord dat er risico op koolmonoxidevergiftiging is als iemand zn roosters dicht heeft...
Neem aan dat ook als je je huis perfect isoleert er altijd wel een kier danwel brievenbussleuf is waar lucht doorheen gaat? Maargoed, misschien ben ik eigenwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
EddoH schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Dat je je voordeur bijna niet meer dicht krijgt ;)
[...]

Een moderne CV heeft een eigen aan- en afvoer dus dat zou niet moeten kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Dat je je voordeur bijna niet meer dicht krijgt ;)
Je bedoelt open denk ik :P
Fail! Een voordeur draait naar binnen....

[ Voor 11% gewijzigd door EddoH op 24-01-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Kenny73 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Ik heb het over een downdraft achter je kookplaat. Als je op de achterste zone een grote pan neerzet dan zal de damp/luchtjes van de voorste zone bijna niet meer afgezogen worden. Als je afzuiging in het midden zit maakt dat niet meer uit.
ervaring mee of denk je dit ?

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:38
Kenny73 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:52:
[...]
Wij hebben de ATAG downdraft en geen enkel probleem met het afzuigen van de voorste pannen. Hij moet dan wel op standje maximaal uiteraard maar vrijwel alle damp gaat netjes de afzuiging in. Onzin dus.

Edit: typo

[ Voor 32% gewijzigd door Sjnieboon op 24-01-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Laatst online: 19:43
Probleem is bij een gebalanceerd WTW systeem in combinatie met elke afzuigkap is dat er geen raamroosters zijn waar het extra afgezogen lucht vandaan kan komen.
Nieuwe woning worden zo tocht/lucht dicht gebouwd dat de afzuigkap een grote onderdruk zal zuigen wat resulteert in een slechte werking van de afzuigkap.

De afzuigkap verkoper is nooit zo blij met gebalanceerde ventilatiesystemen.
Dus gewoon een raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Wij overwegen nu de Concept Swiss IO. Dat in combinatie met een koolstof filter onder het eiland. Deels omdat het mooi is, maar misschien nog wel meer om geen downdraft afzuiging op te hoeven hangen die het zicht belemmert of een gat te hoeven hakken naar de kruipruimte.

http://conceptswiss.com/dampfabzug/25-concept-io

https://www.youtube.com/watch?v=6s2lNCv4iV0

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 24-01-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 17:55
[...]

Een (moderne) HR ketel haalt zijn zuurstof niet uit de ruimte, maar gewoon uit de buitenlucht.. Dus dat is het probleem niet.

Grootste probleem van die onderdruk is dat je afzuigkap gewoon minder goed werkt. Zoals Evink hierboven al aangeeft. Die probeert lucht uit de ruimte naar buiten te blazen en dat wordt moeilijker en moeilijker. Het is geen vacuum pomp, maar een afzuigkap.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:49:
Deels omdat het mooi is, maar misschien nog wel meer om geen downdraft afzuiging op te hoeven hangen die het zicht belemmert of een gat te hoeven hakken naar de kruipruimte.

Sinds wanneer hang je een downdraft op? :+

Wat ik persoonlijk erg jammer vind aan de Bora systemen (of eender welke middenafzuiging) is de beperkte kookruimte die je overhoudt. Je offert werkruimte op (kookplaat is breder) maar hebt wel maar maximaal 4 kookzones. Daarbij komt nog de ruimte die onder de kookplaat beschikbaar moet zijn voor de afzuiging, waardoor je daar dus geen lade of kastje kunt hebben. Bij onze downdraft (achter de kookplaat) heb ik de beschikking over 4 zones + 1 wokbrander en gewoon een lade onder de kookplaat. Dat maakt je toch veel flexibeler met koken. De ruimte achter de kookplaat gebruik je vaak niet (tenminste, ik niet).

[ Voor 40% gewijzigd door Sjnieboon op 24-01-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
FragDaddy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Een (moderne) HR ketel haalt zijn zuurstof niet uit de ruimte, maar gewoon uit de buitenlucht.. Dus dat is het probleem niet.

Grootste probleem van die onderdruk is dat je afzuigkap gewoon minder goed werkt. Zoals Evink hierboven al aangeeft. Die probeert lucht uit de ruimte naar buiten te blazen en dat wordt moeilijker en moeilijker. Het is geen vacuum pomp, maar een afzuigkap.
Aha, ik had de klok wel horen luiden maar ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-04 12:59
Wij hebben net een nieuwe keuken gekocht en hebben toch de afweging gemaakt om geen bora te nemen. Bij ons verloor je erg veel kasruimte omdat het afzuigsysteem aan de onderkant dus zit.

Dit vonden wij toch niet erg praktisch. We zijn gegaan voor een afzuigkap in een koof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Sjnieboon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:55:
[...]
De ruimte achter de kookplaat gebruik je vaak niet (tenminste, ik niet).
Tenzij het een eiland betreft natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
stresstak schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:15:
[...]

Tenzij het een eiland betreft natuurlijk. :)
Ik had het puur over het deel direct achter je kookplaat , maar je hebt een punt. Wij hebben nog altijd genoeg plek om het werkblad achter de downdraft nog steeds te kunnen gebruiken. Is natuurlijk ook afhankelijk van de diepte van je blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Sjnieboon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Sinds wanneer hang je een downdraft op? :+

Wat ik persoonlijk erg jammer vind aan de Bora systemen (of eender welke middenafzuiging) is de beperkte kookruimte die je overhoudt. Je offert werkruimte op (kookplaat is breder) maar hebt wel maar maximaal 4 kookzones. Daarbij komt nog de ruimte die onder de kookplaat beschikbaar moet zijn voor de afzuiging, waardoor je daar dus geen lade of kastje kunt hebben. Bij onze downdraft (achter de kookplaat) heb ik de beschikking over 4 zones + 1 wokbrander en gewoon een lade onder de kookplaat. Dat maakt je toch veel flexibeler met koken. De ruimte achter de kookplaat gebruik je vaak niet (tenminste, ik niet).
Whah even wat dingen door elkaar halen enzo :o

Ja maar 4 zones niet genoeg? Gebeurt me eigenlijk niet zo vaak. Ik kook eigenlijk nooit met meer dan 4 pannen tegelijk. Ja duidelijk dat je de ruimte eronder niet kan gebruiken, en daar hadden wij eerst de 90cm oven bedacht. Aan de andere kant heb ik geen 90 nodig en dan zou ik die grote oven wel elke keer weer moeten opwarmen voor 2 broodjes bijv. En aan lades hebben we eigenlijk ook wel genoeg. We hebben een lang werkblad van 3.5m en een eiland van 2.3m bij ~1.2m. En ook nog een bijkeuken waar de hoge kasten in staan. Ook een niet te hoog plafond, dus daar wil ik eigenlijk ook geen verlaging maken om een grote afzuigkap in te bouwen.

Wij hebben besloten om die ruimte onder de kookplaat op te offeren, maar daar hebben we idd wel even over moeten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 20:42
Ik zou als het even kan niet voor recirculatie gaan, je verliest doorgaans vermogen en je zit met extra filters die bereikbaar moeten blijven.

Tenminste zo was dat bij mijn Miele downdraft. Nu hoef ik alleen een kastje uit elkaar te halen(achterwand en planken) als er iets mis is.

Als je een kelder/kruipruimte hebt is het ideaal, gewoon daar de afvoer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:46:
[...]

Whah even wat dingen door elkaar halen enzo :o

Ja maar 4 zones niet genoeg? Gebeurt me eigenlijk niet zo vaak. Ik kook eigenlijk nooit met meer dan 4 pannen tegelijk. Ja duidelijk dat je de ruimte eronder niet kan gebruiken, en daar hadden wij eerst de 90cm oven bedacht. Aan de andere kant heb ik geen 90 nodig en dan zou ik die grote oven wel elke keer weer moeten opwarmen voor 2 broodjes bijv. En aan lades hebben we eigenlijk ook wel genoeg. We hebben een lang werkblad van 3.5m en een eiland van 2.3m bij ~1.2m. En ook nog een bijkeuken waar de hoge kasten in staan. Ook een niet te hoog plafond, dus daar wil ik eigenlijk ook geen verlaging maken om een grote afzuigkap in te bouwen.

Wij hebben besloten om die ruimte onder de kookplaat op te offeren, maar daar hebben we idd wel even over moeten nadenken.
Snap ik helemaal en is uiteraard ieders eigen keuze. Als je al genoeg ruimte hebt is het natuurlijk zeker een optie. Ik ben zelf nogal van het uitbundig koken en heb altijd ruimte tekort. Een afzuiging die aan je plafond zit was voor mij ook echt uit den boze. Ik vind het lelijke gedrochten die het zicht belemmeren, hoe 'mooi' het design dan ook is. Dus ik snap maar al te goed dat je voor een andere oplossing kiest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-04 21:27
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:49:
Wij overwegen nu de Concept Swiss IO. Dat in combinatie met een koolstof filter onder het eiland. Deels omdat het mooi is, maar misschien nog wel meer om geen downdraft afzuiging op te hoeven hangen die het zicht belemmert of een gat te hoeven hakken naar de kruipruimte.

Als er iets overkookt loopt alles zo die kap in....

Wij hebben gekozen voor een downdraft met recirculatie van Homeier. Ding zuigt 1750m3 per uur op de max stand :). Ook kan er gewoon een 6 pits plaat in. Homeier levert een RVS frame waar je kookplaat exact inpast.

Afbeeldingslocatie: http://homeier.com/media/1014127/homeier_downair_mistral_701x351.jpg

Bora was voor ons vanwege de prijs eigenlijk al geen optie. De classic met plastic viel af, dus zou het de professional worden. Die vonden we mbt prijs/kwaliteit niet zo gied. En dan nog het gebrek aan pitten....

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 24-01-2018 16:33 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:22
Evink schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:24:
Probleem is bij een gebalanceerd WTW systeem in combinatie met elke afzuigkap is dat er geen raamroosters zijn waar het extra afgezogen lucht vandaan kan komen.
Nieuwe woning worden zo tocht/lucht dicht gebouwd dat de afzuigkap een grote onderdruk zal zuigen wat resulteert in een slechte werking van de afzuigkap.

De afzuigkap verkoper is nooit zo blij met gebalanceerde ventilatiesystemen.
Dus gewoon een raam open.
Zie ook: https://www.lente-akkoord.nl/al-vragen-afzuigkap-beantwoord/

En dan mn sub a:

a) afzuigkap op aparte afvoer
Bij voorkeur wordt de afzuigkap aangesloten met een aparte afvoer naar buiten. Zorg naast een goede afvoer voor voldoende luchttoevoer (en overstroom), bijvoorbeeld via een klepraam. Zeker bij een gesloten keuken is dat een aandachtspunt. Bij warmtepompsystemen wordt soms gewaarschuwd dat de woning hierdoor niet op temperatuur zou komen. De kans hierop is echter vrij klein. Koken gebeurt immers meestal maar een korte tijd per dag.

Blijkbaar ook nadelen bij recirculatie:

c) recirculatieafzuigkap
Een recirculatieafzuigkap werkt met koolstoffilters. Deze filters moeten regelmatig worden vervangen. In de praktijk vergeten bewoners dat vaak, waardoor de afzuigkap dan wat betreft geurafvangst onvoldoende functioneert. Uit recent onderzoek aan een typisch koolstoffilter bleek dat deze, zelfs in ongebruikte staat, geen fijnstof afvangt. Bovendien verwijderde het koolstoffilter in de recirculatiekap slechts voor een klein deel NOx (bij koken op aardgas). Deze oplossing kent dus nogal wat nadelen.

[ Voor 20% gewijzigd door SjakieZulu op 24-01-2018 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1033153

Volgens mij werkt het prima, aangezien er steeds meer merken dit systeem gebruiken. En ik heb vrienden met een BORA die er erg over te spreken zijn. Volgende week komt mijn nieuwe keuken met een Siemens Inductionair, ook een kookveldafzuiging. Dan kan ik uit eigen ervaring spreken.

Wellicht een handige site die mij heeft geholpen is https://www.aswakeukens.nl/blog/hoe-kiest-juiste-afzuigkap/
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste