Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
SjakieZulu schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:39:
... Een recirculatieafzuigkap werkt met koolstoffilters. Deze filters moeten regelmatig worden vervangen. In de praktijk vergeten bewoners dat vaak, waardoor de afzuigkap dan wat betreft geurafvangst onvoldoende functioneert. ...
Als de mensen dit vergeten, zullen ze ook vergeten om de filters van de balansventilatie op tijd te vervangen ;)

Wat doet de balansventilatie met het fijnstof?

[ Voor 47% gewijzigd door Joris748 op 25-01-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Artbij schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:30:
[...]

Als er iets overkookt loopt alles zo die kap in....

Wij hebben gekozen voor een downdraft met recirculatie van Homeier. Ding zuigt 1750m3 per uur op de max stand :). Ook kan er gewoon een 6 pits plaat in. Homeier levert een RVS frame waar je kookplaat exact inpast.

[afbeelding]

[video]

Bora was voor ons vanwege de prijs eigenlijk al geen optie. De classic met plastic viel af, dus zou het de professional worden. Die vonden we mbt prijs/kwaliteit niet zo gied. En dan nog het gebrek aan pitten....
Nice, deze bookmark ik even. Dit is precies hoe ik het wil gaan aanpakken bij onze keukenverbouwing volgend jaar :D

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 23:47

Sjors

PSN: SSjors

Wij hebben sinds een jaar de Bora Basic serie in onze keuken laten bouwen. Tot nu toe geen problemen mee, afzuiging werkt ook perfect, filter is makkelijk te vervangen en het schoonmaken van de bovenste filter is ook kinderspel (gewoon kap eraf tillen, filter in de vaatwasser doen en uitvegen). het vervangen van de koolstof filter onder de plaat moet je een keer gedaan hebben, maar bij oplevering van de keuken werd dit geïnstrueerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.keuken-prijs.nl/wp-content/uploads/2016/02/Bora-Basic-afzuigsysteem.jpg

Enigste punt wat ons tegenviel is dat er maar een beperkt aantal pannen echt 'geschikt' zijn om mee te koken. De standaard lichtere inductiepannen maken bij de geringste buiging in het materiaal al niet goed contact en veroorzaken hierdoor een hele hoge pieptoon (bijna niet hoorbaar, maar ontzettend irritant als je erop gaat letten). De pan werkt verder wel, alleen dat fluit/piep geluidje blijf je horen tot niveau 6/7 (sterkte van inductie van schaal 1 (zwakst) t/m 10/P (sterkst). Hier is ook al een servicemonteur van Bora zelf langs voor geweest (service van Bora is echt uitstekend), en deze constateerde dit probleem en liet mij met andere pannen zien dat het probleem opgelost kon worden.

De zwaardere metalen inductiepannen hebben hier geen last van. Wellicht een puntje om ook bij andere inductie kookplaten op te letten en even naar te vragen.

Sjors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 08:43

jeka

Support your local club.

Anoniem: 1033153 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:39:
Volgens mij werkt het prima, aangezien er steeds meer merken dit systeem gebruiken. En ik heb vrienden met een BORA die er erg over te spreken zijn. Volgende week komt mijn nieuwe keuken met een Siemens Inductionair, ook een kookveldafzuiging. Dan kan ik uit eigen ervaring spreken.

Wellicht een handige site die mij heeft geholpen is https://www.aswakeukens.nl/blog/hoe-kiest-juiste-afzuigkap/
Hoe bevalt de afzuiging?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Waarom mag er geen gat in de muur, vraag ik uit interesse. dat is altijd het eerste klusje wat ik doe als ik een nieuw huis betrek. Want dat centrale systeem ermee bevuilen vind ik helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
sugarlee89 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:41:
Waarom mag er geen gat in de muur, vraag ik uit interesse. dat is altijd het eerste klusje wat ik doe als ik een nieuw huis betrek. Want dat centrale systeem ermee bevuilen vind ik helemaal niks.
Het mag wel, maar is niet handig met balansventilatie. De door de afzuigkap weggezogen lucht moet ook weer aangevuld worden. Dat betekent dat er een raam of deur open moet.

Er is een prima alternatief: een recirculatieafzuigkap. Die vervuilt de centrale afzuiging niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankreinders
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08-2024
Iemand toevallig met deze, de Pelgrim Hood-in-Hob?
Kan nog nergens resultaten/reviews vinden. Ik vind hem qua design erg mooi eruit zien, maar het moet wel werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Joris748 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:09:
[...]

Het mag wel, maar is niet handig met balansventilatie. De door de afzuigkap weggezogen lucht moet ook weer aangevuld worden. Dat betekent dat er een raam of deur open moet.

Er is een prima alternatief: een recirculatieafzuigkap. Die vervuilt de centrale afzuiging niet.
Maar wel je binnenklimaat doordat het vrijkomende vocht niet wordt afgevoerd, zo prima is dat alternatief dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
De Rikster schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:13:
[...]

Maar wel je binnenklimaat doordat het vrijkomende vocht niet wordt afgevoerd, zo prima is dat alternatief dus niet.
Daar heb je je balansventilatie met WTW voor. Die blijft draaien tot de luchtvochtigheid weer OK is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 02-05 08:52
Joris748 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:10:
[...]

Daar heb je je balansventilatie met WTW voor. Die blijft draaien tot de luchtvochtigheid weer OK is.
Ja ik weet hoe het werkt (zou moeten werken) maar in de praktijk heb ik toch liever mijn afzuigkap rechtstreeks naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
Vandaag Bora systeem bekeken bij Goergen keukens.
We willen nog steeds voor een downdraft systeem gaan maar komt het nu aan op geluidsniveau van de afzuiging, gemak van het schoonmaken en uiteraard een stukje design/prijs/kwaliteit.

Ik hoor nu in mijn omgeving veel over plasma filters die zogenaamd op elk recirculatie systeem geplaatst zouden moeten kunnen worden? Iemand bekend met dit systeem die ook daadwerkelijk de voordelen ervaart ten opzichte van de "reguliere" koolstoffilters?

Op dit moment zijn qua downdraft systeem voor ons nog in de race, Bora Basic (all black model), Siemans downdraft systeem en de Combohob van AEG. Uiteraard sluit ik niet uit dat we uiteindelijk op een ander merk uitkomen maar Siemens valt bijvoorbeeld af door de enorme vetfilter die totaal niet praktisch is voor het schoonmaken in vergelijking met de eerder genoemde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-05 20:51
Vanuit het grote keukentopic, hier hetzelfde berichtje over downdraft en werkblad afzuiging.

Ik ben inmiddels ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken voor het appartement in aanbouw. In eerste instantie wilde ik voor de traditionele wandafzuigkap gaan, maar omdat ik geen bovenkastjes neem vind ik het niet zo strak staan. Overweeg nu afzuiging vanaf het werkblad, er is hier al het eea over gezegd maar beide manieren vergeleken komt volgens mij samengevat tot:
-werkbladafzuiging: werkt beter, minder verlies kastruimte, minder? onderhoudsgevoelig.
-downdraft: verlichting ingebouwd, functioneert als spatscherm, groter kookblad.

Condensvorming lijkt mij iets wat op termijn zal blijken hoe dit de keukenkastjes beïnvloedt. Volgens Siemens is condens idd een aandachtspunt, maar met een (automatische) nalooptijd van het apparaat zou dit voorkomen worden. Overigens denk ik dat de traditionele afzuigkap nog altijd beter is. Aangezien de prijs downdraft/kookplaat en ingebouwde kookplaat met afzuiging vrijwel gelijk is, denk ik voor de downdraft te gaan. Is er nog een ander specifiek aandachtspunt van de downdraft die meegenomen zou moeten worden in de overweging?

Wat betreft plasma, het lijkt mij geweldig qua gebruiksgemak (gaat lang mee) en wegnemen van geurtjes. Echter ik ben niet comfortabel met de ozon uitstoot ervan, dus laat dit product links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
Joris748 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:52:
[...]

Als de mensen dit vergeten, zullen ze ook vergeten om de filters van de balansventilatie op tijd te vervangen ;)

Wat doet de balansventilatie met het fijnstof?
Afgezogen lucht van de balansventilatie gaat exit, naar buiten, dus wat is je punt?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
[b]Sjors in "Bora, het einde van de afzuigkap?"
Enigste punt wat ons tegenviel is dat er maar een beperkt aantal pannen echt 'geschikt' zijn om mee te koken. De standaard lichtere inductiepannen maken bij de geringste buiging in het materiaal al niet goed contact en veroorzaken hierdoor een hele hoge pieptoon (bijna niet hoorbaar, maar ontzettend irritant als je erop gaat letten). De pan werkt verder wel, alleen dat fluit/piep geluidje blijf je horen tot niveau 6/7 (sterkte van inductie van schaal 1 (zwakst) t/m 10/P (sterkst). Hier is ook al een servicemonteur van Bora zelf langs voor geweest (service van Bora is echt uitstekend), en deze constateerde dit probleem en liet mij met andere pannen zien dat het probleem opgelost kon worden.

De zwaardere metalen inductiepannen hebben hier geen last van. Wellicht een puntje om ook bij andere inductie kookplaten op te letten en even naar te vragen.

Sjors
Dit heeft elke inductieplaat. Heb het tot nu toe altijd gehad. Per pan verschilt het een inderdaad hoe erg het is (heb nog geen hele dure pannen gehad). Maar dit hoort er een beetje bij imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
S0epkip schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

Afgezogen lucht van de balansventilatie gaat exit, naar buiten, dus wat is je punt?
De staat van de filters van een recirculatiekap en een ventilatieunit zijn essentiëel voor de kwaliteit van de binnenlucht: beide filteren ze de lucht, voordat deze de woning wordt ingeblazen.

Als mensen geen aandacht hebben voor onderhoud van een recirculatiekap, hebben ze dat waarschijnlijk ook niet voor de filters van de balansventilatie. Beide met een negatief effect voor het binnenklimaat tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
EJPostema schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

Dit heeft elke inductieplaat. Heb het tot nu toe altijd gehad. Per pan verschilt het een inderdaad hoe erg het is (heb nog geen hele dure pannen gehad). Maar dit hoort er een beetje bij imho
Nog tips welke pannen wel of juist niet geschikt zijn voor inductie? Goed om te weten voordat ik volgend jaar voor een kapitaal aan verkeerde pannen koop. :9 Tot nu toe altijd op gas gekookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Falch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:26:
[...]

Nog tips welke pannen wel of juist niet geschikt zijn voor inductie? Goed om te weten voordat ik volgend jaar voor een kapitaal aan verkeerde pannen koop. :9 Tot nu toe altijd op gas gekookt.
Heb je er wat aan als ik zeg dat het onder op de pan staat waar hij geschikt voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Falch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:26:
[...]

Tegenwoordig zijn bijna alle pannen wel geschikt voor inductie. Staat vaak wel duidelijk op de doos ofzoiets. Voor zover ik weet zijn echt alleen de goedkoopste pannen van de Ikea NIET geschikt.

Pas wel op met oude pannen gebruiken voor inductie. Het werkt, maar als je ze met gas gebruikt gaat het rendement van de pan erg achteruit

Hoeveel 'kabaal' ze maken is lastig te zeggen. Denk hoe dikker de pan hoe minder kabaal. Overigens vind ik het totaal niet storend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
EJPostema schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:39:
[...]
Pas wel op met oude pannen gebruiken voor inductie. Het werkt, maar als je ze met gas gebruikt gaat het rendement van de pan erg achteruit
Ik heb gehoord dat het zelfs schadelijk kan zijn voor de interne elektronica van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
Joris748 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

De staat van de filters van een recirculatiekap en een ventilatieunit zijn essentiëel voor de kwaliteit van de binnenlucht: beide filteren ze de lucht, voordat deze de woning wordt ingeblazen.

Als mensen geen aandacht hebben voor onderhoud van een recirculatiekap, hebben ze dat waarschijnlijk ook niet voor de filters van de balansventilatie. Beide met een negatief effect voor het binnenklimaat tot gevolg.
Nog steeds ben je beter af met een afzuigkap die alles naar buiten dump en vervuilde filters in je balansventilatie, dan met vervuilde koolstoffilters in je recirculatie-kap.

Je balansventilatie wordt met name wat minder efficient (meer drukval over het filter) en misschien komt er op een gegeven moment wat stof/troep in je warmtewisselaar en binnenlucht, maar dat lijkt me minder erg.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:38

TWKterry

Master Mariner

Mokum80 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:07:

-downdraft: verlichting ingebouwd, functioneert als spatscherm, groter kookblad.
Nadeel neemt erg veel ruimte weg in de kastjes/laden. Een downdraft moet in een brede 90cm of groter kast dus je verliest dan veel ruimte.
Ik ben van plan om de motor in het naast gelegen kastje van 40cm te plaatsen (kan met de duurdere) waardoor de kookplaat kast veel dieper kan worden, verlies in de 40-45cm kast is dan veel minder.

Pagina 3 van de brochure van de Bosch DDD97BM69 laat dit goed zien.

Om de afzuiging beter te laten werken denk ik aan de Bosch PXX275FC1E, een smalle plaat.
Bijkomend 'voordeel' is dat het blad op 65cm kan wat in mijn geval de max is.

Siemens heeft vergelijkbare modellen in de EX275FXB1E en LD97DBM69.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
TWKterry schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

Nadeel neemt erg veel ruimte weg in de kastjes/laden. Een downdraft moet in een brede 90cm of groter kast dus je verliest dan veel ruimte.
Ik ben van plan om de motor in het naast gelegen kastje van 40cm te plaatsen (kan met de duurdere) waardoor de kookplaat kast veel dieper kan worden, verlies in de 40-45cm kast is dan veel minder.
Goede tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-04 11:43
Toch lees ik weinig reacties hoe de ervaring daadwerkelijk is.
Ben je tevreden?
Werkt het in jouw optiek beter dan de traditionele afzuiging? Of vinden de kopers in deze thread het alleen mooier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 22:03

Mystikal

It never hurts to help!

jzoin2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:45:
Ben je tevreden?
Werkt het in jouw optiek beter dan de traditionele afzuiging? Of vinden de kopers in deze thread het alleen mooier?
Daar ben ik ook benieuw naar inderdaad!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ben je tevreden?
Een gulden internetregel is natuurlijk wel dat dat als je weinig klachten hoort, het wel goed zal zijn. Mensen klagen sneller dan dat ze komen vertellen dat iets prima werkt.

Ik ga op dit moment voor de Homeier oplossing die hier al langs gekomen is, maar zal effectief pas een keuken over ruim 1,5 jaar in elkaar gaan zetten dus wie weet wat er tegen die tijd voor alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Laatst online: 09-04 11:43
Ja ik ben bezig ook met mijn samenstelling. Projectontwikkelaar wil dat ik voor januari de keuken heb samengesteld en heb getekend. 2020 pas oplevering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
Na twijfel ga ik toch voor de kookplaat met afzuiging ipv de downdraft. De afzuiging blijkt toch iets beter te zijn, wat ik zo anekdotisch hoor. Omdat ik een stoomoven neem heb ik ook niet perse een grote kookplaat nodig. Voorkeur is op dit moment de Miele vanwege de looks en praktische werking (was ook iets goedkoper dan de duurste Siemens versie), maar omdat de keuken oplevering nog even op zich laat wachten kan ik altijd nog switchen. Mis alleen wel een direct lichtpunt boven de kookplaat, dus goede spots op het plafond zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mokum80 schreef op zondag 4 november 2018 @ 07:28:
Na twijfel ga ik toch voor de kookplaat met afzuiging ipv de downdraft. De afzuiging blijkt toch iets beter te zijn, wat ik zo anekdotisch hoor. Omdat ik een stoomoven neem heb ik ook niet perse een grote kookplaat nodig. Voorkeur is op dit moment de Miele vanwege de looks en praktische werking (was ook iets goedkoper dan de duurste Siemens versie), maar omdat de keuken oplevering nog even op zich laat wachten kan ik altijd nog switchen. Mis alleen wel een direct lichtpunt boven de kookplaat, dus goede spots op het plafond zetten.
Wat bedoel je met kookplaat met afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29
Ben je tevreden?
Ik denk dat inderdaad weinig reacties hier zijn omdat Bora gewoon prima werkt. Zag zojuist op de frontpage dit topic verschijnen en dacht neem eens een kijkje ;)

In Juli is onze nieuwe keuken geplaatst, wegens esthetische redenen in het kookeiland voor een Bora kookplaat gekozen met afzuiging naar buiten (geen recirculatie dus). De belangrijkste reden voor aanschaf: wij vinden het gewoon erg mooi minimalistisch uitzien.

De rede dat we voor een Bora zijn gegaan is tweeledig: Veel inductie platen van andere leveranciers met downdraft hebben zo’n uitschuifbaar afzuigsysteem dat omhoog/omlaag komt bij het koken, onze gedachten hierbij was bewegende onderdelen slijten altijd sneller dan onderdelen die vast op 1 plek zitten. Wat ook meespeelde was dat een collega en een ander bevriend koppel ook een Bora naar tevredenheid hebben.

Naar onze mening werkt de afzuiging prima, meestal gebruiken wij afzuigstand 1 tijdens het koken (er is: n, 1, 2, p). Bij de sterkste stand is het geluid erg luid, maar die heb je inprincipe ook nooit nodig.

Het schoonmaken is (tot nu toe) ook zeer invoudig, de filter zetten wij ongeveer 1x per maand in de vaatwasser, we vegen wel altijd na het koken even het plastic opvangbakje uit (dit is 3sec extra werk, als je toch al de kookplaat schoonveegt).

Tip: als je besluit een nieuwe keuken te bestellen en naast koken drink je ook wel eens thee, neem ook een Quooker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:20
TFDev schreef op woensdag 6 april 2016 @ 23:10:
Tegenwoordig zijn er ook filters van het merk plasmamade (oid) en die schijnen zo'n 98% van de "vuile" lucht af te breken
Dat schijnt ja, alleen heeft niemand dat getest en is de enige die dat roept de fabrikant :+ Verder duurt het blijkbaar wel even, dat afbreken van die vuile lucht. Ze schrijven voor hem 10 minuten voor aanvang van het koken al aan te zetten en 10 minuten per 50 m3 ruimte na het koken aan te laten staan. Wel opletten dat je niet te lang kookt want je mag hem maar 2 uur per dag gebruiken. Verder vonden ze het niet nodig om een geurtest te doen want dat zou alleen voor standaard carbon filters zijn :P Oh ja en op een dag gaat het blauwe lampje knipperen en moet je een nieuw filter kopen. Er staat dan weer nergens in de handleiding waar dat van afhankelijk is en hoe lang het duurt voordat je een nieuw filter a 700 eu aan mag schaffen (edit: ander document, levensduur 9000 uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
Waarnemer schreef op donderdag 7 april 2016 @ 10:04:
Overigens als je lekker kookt, heb je geen afzuigkap nodig.. dat ruikt namelijk niet vies.
Hoe grill jij een biefstuk? Als ik een biefstuk grill, staat het halve huis blank.

YouTube: Gordon Ramsay: Hoe je een steak bakt (Nederlands ondertiteld)

Zie bijv. vanaf 1:10. Zie je die rook? Of kookt Gordon Ramsay niet lekker hier?
Wel eens in een all-u-can-eat wok/grill restaurant geweest? Koken ze daar niet lekker, zonder afzuiging?

[ Voor 35% gewijzigd door Gamebuster op 04-11-2018 11:19 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:09
Gamebuster schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:15:
[...]

Hoe grill jij een biefstuk? Als ik een biefstuk grill, staat het halve huis blank.
Grill jij biefstuk met water? En woon je in een klein huis?

Ik heb zelf de Homeier. Ideaal ding, zuigt goed af en schoonmaken doet de vaatwasser voor me.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
Artbij schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:19:
[...]

Grill jij biefstuk met water? En woon je in een klein huis?

Ik heb zelf de Homeier. Ideaal ding, zuigt goed af en schoonmaken doet de vaatwasser voor me.
Ik grill een biefstuk met olie, in een pan... vergelijkbaar zoals in de video die ik na edit toevoegde. Vrijstaande woning. Zelfs met afzuiging aan staat de woonkamer blank vol rook als we niet alle deuren sluiten.

Vooral met een grillpan zonder olie is het erg (doen we ook af en toe), zoals bij deze video vanaf 2:40:

YouTube: Jamie Oliver - Perfect Steak

Je krijgt heerlijke stukjes vlees, maar de geur blijft zeker de rest van de avond hangen in het hele huis.

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 06-11-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Gamebuster schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:21:
[...]

Ik grill een biefstuk met olie, in een pan... vergelijkbaar zoals in de video die ik na edit toevoegde. Vrijstaande woning. Zelfs met afzuiging aan staat de woonkamer blank als we niet alle deuren sluiten.
Zoek "blank staan" eens op.

Vrijstaand kan ook klein zijn....

Als je hele huis vol rook staat, dat bedoel je waarschijnlijk, maak je of 15 biefstukken of je grillt ze veel te lang.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Artbij schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:23:
[...]

Zoek "blank staan" eens op.

Vrijstaand kan ook klein zijn....

Als je hele huis vol rook staat, dat bedoel je waarschijnlijk, maak je of 15 biefstukken of je grillt ze veel te lang.
Ah check. Hoe dan ook, huis is zo vol met rook dat je de zon naar binnen ziet schijnen in de keuken; "God rays", zeg maar. In de rest van de woning natuurlijk niet, maar de geur verspreid zich overal wel. Ook geen kleine woning, 185m2 woonoppervlakte.

En we hebben afzuiging aan staan, ook nog.

Wil je videobewijs hebben toevallig?

@FrenzyFreak Jazeker onze afzuigkap is waardeloos. Grote 90cm kookplaat met wokbrander met daarboven een kleine afzuigkap die niet zou misstaan in een studio/klein appartement. Diegene die dit heeft aangelegd was dronken denk ik, of kookte nooit. Wel afvoer naar buiten, maar een grotere afzuigkap past niet door de keukenkastjes (of de boven-kastjes moeten eruit...)

[ Voor 37% gewijzigd door Gamebuster op 04-11-2018 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
Wie reageert dat afzuiging niet nodig is als iets lekker ruikt snapt het niet helemaal en heeft weinig te zoeken in een topic over een afzuigkap volgens mij.

Waarom afzuiging belangrijk is.

@Gamebuster Ik weet niet hoe je keuken in elkaar zit, maar wellicht heeft je afzuiging toch te weinig capaciteit.

[Ontopic] Met mijn Bora heb ik hier in ieder geval geen last van, kwestie van het juiste niveau instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
Anoniem: 224360 schreef op zondag 4 november 2018 @ 07:52:
[...]

Wat bedoel je met kookplaat met afzuiging?
Een systeem zoals de Bora, met afzuiging tussen de pannen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kaasplank schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:31:
Wij hebben gekozen voor deze siemens:
[Afbeelding]

Die komt met een druk op de knop uit je werkblad en na het koken zakt ie er weer in. Zuigt vast niet zo goed als een afzuiging boven de pannen maar dat vind ik ook maar ondingen waar je steeds je kop aan stoot. Ik heb de bora ook gezien maar dat vond ik niets zo'n afvalputje tussen je pannen.
Ik quote mezelf maar even om antwoord te geven of we tevreden zijn met onze keuze. Het antwoord is ja. We hebben dus een siemens downdraft met recirculatie. Je moet wel wat rekening houden met waar je de hardst dampende pannen zet maar hij zuigt alles netjes af. We frituren er zelfs onder. Er heeft nog nooit iemand opgemerkt dat ons huis zo naar eten ruikt. De meeste mensen die binnenkomen tijdens het koken kijken er van op dat de lucht direct weer onder de kastjes de kamer in kwam. Keuken is nu bijna 2 jaar in gebruik en heb het filter nog niet hoeven vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mokum80 schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:18:
[...]

Een systeem zoals de Bora, met afzuiging tussen de pannen in.
Dat is toch ook gewoon een downdraft? Vandaar mijn verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
Kaasplank schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:31:
[...]

Ik quote mezelf maar even om antwoord te geven of we tevreden zijn met onze keuze. Het antwoord is ja. We hebben dus een siemens downdraft met recirculatie. Je moet wel wat rekening houden met waar je de hardst dampende pannen zet maar hij zuigt alles netjes af. We frituren er zelfs onder. Er heeft nog nooit iemand opgemerkt dat ons huis zo naar eten ruikt. De meeste mensen die binnenkomen tijdens het koken kijken er van op dat de lucht direct weer onder de kastjes de kamer in kwam. Keuken is nu bijna 2 jaar in gebruik en heb het filter nog niet hoeven vervangen.
Dus niet eens een afvoer naar buiten? klinkt als zwarte magie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
De zwarte magie van het koolstoffilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:43
[...]

Er is geen enkele Siemens koolfilter die na 2 jaar koken niet verzadigd is. Ik vermoed dat jullie het gewoon zelf niet meer ruiken ;)

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
Anoniem: 224360 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:53:
[...]

Dat is toch ook gewoon een downdraft? Vandaar mijn verwarring.
Ah ok, dat wist ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja kan een aanname van mij zijn, maar zowel de afzuiging in de kookplaat als naast de kookplaat in het werkblad zijn downdraft systemen is mijn veronderstelling.

Downdraft slaat enkel op afzuiging naar onderen het werkblad of de plaat in.
Ik kijk vooral naar vermogen en dan is de Homeier toch erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 17:38
Is * FreeShooter de enige die vrijwel nooit de afzuigkap aanzet als hij kookt?

Ik woon in een appartement en kook dagelijks. Wat koken jullie precies? Voor een spaghetti bolognaise, risotto of curry met rijst heb je dat toch eigenlijk niet nodig?

Echt vlees grillen doe ik nooit (als semi vegetarier). Daarnaast bereid ik veel met de oven.

[ Voor 61% gewijzigd door FreeShooter op 06-11-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Inderdaad, afzuigkap is echt voor bakken en braden, voor bereidingen op lage temperatuur heb je het eigenlijk niet nodig, tenzij je graag van het kookvocht af wilt. Maar al bak je maar af en toe een eitje of een stukje vis dan is het toch wel erg prettig om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 16:03

MAZZA

Barbie is er weer!

Dan vergeet je een beetje de luchtkwaliteit binnenshuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
FreeShooter schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:41:
Is * FreeShooter de enige die vrijwel nooit de afzuigkap aanzet als hij kookt?

Ik woon in een appartement en kook dagelijks. Wat koken jullie precies? Voor een spaghetti bolognaise, risotto of curry met rijst heb je dat toch eigenlijk niet nodig?

Echt vlees grillen doe ik nooit (als semi vegetarier). Daarnaast bereid ik veel met de oven.
Bij bakken komt ook fijnstof vrij.

Nogmaals: Waarom afzuiging belangrijk is.

TLDR
  1. ...blijkt het braden van vlees en het wokken van groenten de meeste fijnstof te genereren...
  2. Ventileren is altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 23:06
Ik sta voor de keuze voor een downdraftsysteem. De Bora is het premiummodel maar de Novy One lijkt nauwelijks onder te doen voor de Bora .... Verder zijn er vele andere fabrikanten, zoals Siemens en Bosch.

Een goed vergelijk lijkt erg moeilijk te maken aangezien er weinig bronnen zijn. Ik trof op keukenprijs.nl een review aan waar de Novy erg goed uit komt. Ook is deze goedkoper.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 23:47

Sjors

PSN: SSjors

EJPostema schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

Tegenwoordig zijn bijna alle pannen wel geschikt voor inductie. Staat vaak wel duidelijk op de doos ofzoiets. Voor zover ik weet zijn echt alleen de goedkoopste pannen van de Ikea NIET geschikt.

Hoeveel 'kabaal' ze maken is lastig te zeggen. Denk hoe dikker de pan hoe minder kabaal. Overigens vind ik het totaal niet storend
Deels juist.

Inderdaad, inductiepannen kunnen op een inductieplaat. Echter zie mijn vorige post. Ik heb vorig jaar een BK pannenset gekocht (vrij prijzig!) en deze zijn dus NIET geschikt voor de Bora Basic inductieplaat. Er werd aanbevolen door de monteur om alleen pannen van Bora zelf te gebruiken op deze plaat, anders kon er geen garantie gegeven worden dat deze tril/pieptoon (vooral hoorbaar voor de wat jongere gebruikers) verdwijnt. Goed uitzoeken dus voordat je deze plaat + pannen aanschaft is mijn advies! ;)

Sjors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy1604
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-03 15:06
LM1 schreef op donderdag 7 april 2016 @ 18:51:
[...]

Het nadeel is inderdaad de prijs van de koolstoffilters; deze zijn vrij duur bij de officiële dealer. Met een paar minuutjes werk kan je een boel geld besparen: een paar matten koolstoffilters bestellen, op maat knippen en in de filter houder plaatsen ;). Bij mij thuis werkt dit prima en vervang ze nog niet eens per jaar (a 10 euro). De metalen vetfilters eens in de paar weken in de afwasmachine en nooit last van geurtjes.
Is dit echt zo makkelijk zelf op maat te knippen en er in te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zouden mensen die verschillende soorten downdrafts hebben eens wat ervaringen kunnen plaatsen hier? Valt bar weinig over te vinden en je hoort de meest uiteenlopende verhalen van werkt geweldig tot blijf altijd beperkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:20
Er heeft nog nooit iemand opgemerkt dat ons huis zo naar eten ruikt.
"Ha Kaas, leuk om je te zien maar die hut van je stinkt wel als een malle naar eten". Wellicht is je bezoek gewoon beschaafd en vriendelijk.
Keuken is nu bijna 2 jaar in gebruik en heb het filter nog niet hoeven vervangen.
Jawel hoor, dat hoeft wel, alleen heb je dat gewoon niet gedaan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:33:
Zouden mensen die verschillende soorten downdrafts hebben eens wat ervaringen kunnen plaatsen hier? Valt bar weinig over te vinden en je hoort de meest uiteenlopende verhalen van werkt geweldig tot blijf altijd beperkt.
Opmerkingen zoals hierboven. Dat zou me een volgende keer tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
Mbt recirculatiekappen
Met een frituurpan is het feest, dan wordt de woning nogal pikkerig van kan ik je uit ervaring vertellen...
Misschien was het ook door verkeerd gebruik, maargoed.

Wij kregen vrijwel direct een nieuwe keuken in deze woning, dus dat is het eerste wat eruit is gegaan, met nu een afzuiging naar buiten.

Afzuigkap op de mechanische ventilatie nog een optie?
alhoewel ik daarvan hoor dat dit ook niet zo fantastisch is.

Als het echt niet kan een afvoer naar buiten...
De warmteverlies kun je prima verhelpen, daarvan zijn er elektronische kleppen(geïsoleerd) die sluiten wanneer de kap uitgezet wordt.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2018 17:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy1604
Wij zijn bezig met een keuken uit te zoeken en willen waarschijnlijk voor een Bora Basic gaan. Wij hebben de mogelijkheid tot een afvoer naar buiten maar de keukenverkoper raadde dit niet aan omdat er dan heel veel zuurstof uit je huis getrokken wordt en je warmteverlies hebt. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb een keer meegemaakt dat de (huidige) afzuigkap de hele middag aan had gestaan en toen ik de open haard aan deed de rook naar binnen sloeg. Hier ben ik dan ook bang voor als ik een afvoer naar buiten neem. Maar het lijkt me toch echt niet goed voor je keukenkastjes als je de recirculatie variant neemt. Is er iemand die hier verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Hoicks

Techno!

Waarnemer schreef op donderdag 7 april 2016 @ 10:04:
Koken doe je op "vlammen". Elektrisch, inductie, keramisch, whatever, het is het net allemaal niet.
Ik zou ook nooit kunnen verhuizen naar een wijk met "stadsverwarming" omdat je dan wordt veroordeelt tot inefficient koken. Elektrisch een pannenkoek bakken.. om gek van te worden.

Als aardgas verdwijnt uit de huizen, komt er een tank in mijn tuin.

Overigens als je lekker kookt, heb je geen afzuigkap nodig.. dat ruikt namelijk niet vies.
Overigens kan het zelfs averechts werken.. je ruikt niet wanneer iets misgaat; aanbrandt...
Die mening had ik tot wij vorig jaar in een nieuwbouw woning trokken ook. Echter zou ik voor geen goud terugwillen naar gas. Inductie werkt fenomenaal. Water kookt sneller dan in de waterkoker, reageert sneller dan gas op terugschakelen vermogen op je pit. Daarnaast zeer gemakkelijk schoon te maken en met functies waarbij je per pit ook nog een timer kunt instellen. Vaak wordt inductie verward met keramisch of electrisch. Dat werkt inderdaad waardeloos.

Buiten dat kan ik niet eens naar gas. Heb niet eens aan gasaansluiting.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jessy1604 schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:21:
Wij zijn bezig met een keuken uit te zoeken en willen waarschijnlijk voor een Bora Basic gaan. Wij hebben de mogelijkheid tot een afvoer naar buiten maar de keukenverkoper raadde dit niet aan omdat er dan heel veel zuurstof uit je huis getrokken wordt en je warmteverlies hebt. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb een keer meegemaakt dat de (huidige) afzuigkap de hele middag aan had gestaan en toen ik de open haard aan deed de rook naar binnen sloeg. Hier ben ik dan ook bang voor als ik een afvoer naar buiten neem. Maar het lijkt me toch echt niet goed voor je keukenkastjes als je de recirculatie variant neemt. Is er iemand die hier verstand van heeft?
De verkoper bedoelt waarschijnlijk, deze afzuigkappen zijn dusdanig krachtig (op vol gas) dat er teveel onderdruk in de woning ontstaat wanneer er te weinig roosters openstaan, dit kun je oplossen door de raam nabij open te zetten of een grote raamrooster nabij.

Dus als je zorgt dat de aanvoer van lucht in orde is gebeurd dit niet, warmteverlies kan kloppen wanneer je een raam aan de andere kant open zet.
Maar ik heb de afzuigkap alleen aan tijdens koken en niet de hele dag. :+

@Hoicks Inductie werkt idd super, lekker makkelijk schoonmaken en rapper dan gas.
Dat "langzaam" koken komt van keramisch (ook elektrisch) en dat hardnekkige krijg je er maar niet uit bij mensen / of willen het gewoonweg niet begrijpen.

Werkt het niet goed koop maar pannen wat daadwerkelijk geschikt zijn voor inductie.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Laatst online: 12-02 06:33
mr_evil08 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:09:
Afzuigkap op de mechanische ventilatie nog een optie?
alhoewel ik daarvan hoor dat dit ook niet zo fantastisch is.
Niet doen, de afzuigkap is stukken sterker dan de ventilatie dus de badkamer (enzo) ruikt naar kip (uit ervaring). Daarna de afzuigkap buis net voor de ventilatie los gemaakt, en achter de ventilator weer samen gevoegd met de schoorsteen naar buiten maar ook de schoorsteen heeft een lagere capaciteit dan de afzuigkap dus blaast die alsnog naar binnen, op zolder een 2de schoorsteentje (laten) maken met minimale diameter van 125mm en dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JJ16v schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:55:
[...]

Niet doen, de afzuigkap is stukken sterker dan de ventilatie dus de badkamer (enzo) ruikt naar kip (uit ervaring). Daarna de afzuigkap buis net voor de ventilatie los gemaakt, en achter de ventilator weer samen gevoegd met de schoorsteen naar buiten maar ook de schoorsteen heeft een lagere capaciteit dan de afzuigkap dus blaast die alsnog naar binnen, op zolder een 2de schoorsteentje (laten) maken met minimale diameter van 125mm en dan is het prima.
Op de mechanische ventilatie mag geen afzuigkap met motor, dus daar heb je geen last van, echter je levert wel "zuigkracht" in op de afzuigkap, dat van die badkamer was anders ook op te lossen met een terugslagklep/overdrukklep.

De klep sluit wanneer de luchtstroom de verkeerde kant op gaat.

Wanneer daar een krachtige afzuigkap op aangesloten wordt zou dit de mechanische ventilator niet fijn vinden idd.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy1604
mr_evil08 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:46:
[...]

De verkoper bedoelt waarschijnlijk, deze afzuigkappen zijn dusdanig krachtig (op vol gas) dat er teveel onderdruk in de woning ontstaat wanneer er te weinig roosters openstaan, dit kun je oplossen door de raam nabij open te zetten of een grote raamrooster nabij.

Dus als je zorgt dat de aanvoer van lucht in orde is gebeurd dit niet, warmteverlies kan kloppen wanneer je een raam aan de andere kant open zet.
Maar ik heb de afzuigkap alleen aan tijdens koken en niet de hele dag. :+
Het gebeurde bij mij toen na een paar uur rundvlees stoven. Ik kan toch moeilijk in de winter uren een raam open zetten? Heeft iemand ervaring wat het met je keukenkastjes doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Voor zoiets zou ik überhaupt de afzuigkap niet aanzetten. Wel voor bakken en braden maar niet voor waterige toestanden op lage temperatuur zoals soep en stoof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ASW1 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:51:
Voor zoiets zou ik überhaupt de afzuigkap niet aanzetten. Wel voor bakken en braden maar niet voor waterige toestanden op lage temperatuur zoals soep en stoof.
.

Dat is wel een beetje afhankelijk van de "vochtbehoeftes" van je huis. In mijn huis wil je in de herfst echt geen uren dingen gaan verdampen zonder al dat vocht direct naar buiten te pompen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:59
Ik had zelf ook dit probleem toen we een keuken gingen uitzoeken dus hierbij mijn ervaring met de Novy One. Omdat de kookplaat onder de lichtstraat kwam was de keuze voor ons al snel gemaakt dat het een downdraft moest worden :) Het plan was om een buis naar buiten te maken onder de vloer die we nog zouden vervangen - want recirculatie vertrouwde ik niet - echter was dit niet mogelijk met de glazen pui die we van plan waren (de buis zou veel langer worden dan de maximaal 8 meter die geadviseerd wordt).

We zijn dus een beetje noodgedwongen op zoek gegaan naar een recirculatie downdraft systeem voor in de nieuwe keuken. Uiteindelijk online amper ervaringen kunnen vinden en elke verkoper had hetzelfde praatje over 'zijn' systeem van Bora/Novy/Siemens/Bosch... Niet echt een duidelijke voorkeur gekregen, alhoewel we de bosch/siemens er niet zo mooi vonden uitzien (met zo'n dik verhoogd rooster in het midden, dat leek ons ook niet makkelijk afdoen met een doekje).

Een vriendelijke no-nonsens verkoper vinden voor wat wij wilde bleek nogal een missie waarin we uiteindelijk terecht zijn gekomen bij een zaak die toevallig de Novy One verkocht bij de keuken die we wilde.

De Novy One hebben we nu 8 maanden in gebruik en we zijn positief verrast. We hebben een open keuken en hebben niet méér last van geurtjes dan we voorheen hadden met een normale afzuigkap. Ik denk zelfs dat we minder last van bakgeur hebben. Visgeur vindt hij wel pittig maar dat volledig afzuigen blijft ook lastig met een normale afzuigkap (tip: laat het systeem een tijdje aanstaan anders ruik je de rest van de week nog de vis uit je filter komen... terwijl je vlees bakt ;) )

We hebben nog geen nieuwe koolstof filters hoeven te plaatsen maar tegen die tijd ga ik zeker eens te kijken of ik ze zelf kan knippen! Goeie tip, bedankt! Wel de afzuigroosters al een paar keer in de vaatwasser gehad waarbij je ook even met een doekje langs de randjes moet van de inductieplaat waar de afzuigunit in wegzakt. De plaat geeft aan wanneer het hier tijd voor is, gemiddeld 1 keer per 2 maanden voor ons (we staan nooit lang in de keuken).

Wellicht zijn we zeer tevreden omdat we al lage verwachtingen hadden. Wij zijn er in ieder geval erg blij mee en het is super om met een glassex doekje de plaat schoon te hebben in luttele seconden (voordeel als de afzuigunit zo mooi volledig in de plaat valt :9 ).

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-04 12:58
Luc S schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:54:
[...]

Ik had zelf ook dit probleem toen we een keuken gingen uitzoeken dus hierbij mijn ervaring met de Novy One. Omdat de kookplaat onder de lichtstraat kwam was de keuze voor ons al snel gemaakt dat het een downdraft moest worden :) Het plan was om een buis naar buiten te maken onder de vloer die we nog zouden vervangen - want recirculatie vertrouwde ik niet - echter was dit niet mogelijk met de glazen pui die we van plan waren (de buis zou veel langer worden dan de maximaal 8 meter die geadviseerd wordt).

We zijn dus een beetje noodgedwongen op zoek gegaan naar een recirculatie downdraft systeem voor in de nieuwe keuken. Uiteindelijk online amper ervaringen kunnen vinden en elke verkoper had hetzelfde praatje over 'zijn' systeem van Bora/Novy/Siemens/Bosch... Niet echt een duidelijke voorkeur gekregen, alhoewel we de bosch/siemens er niet zo mooi vonden uitzien (met zo'n dik verhoogd rooster in het midden, dat leek ons ook niet makkelijk afdoen met een doekje).

Een vriendelijke no-nonsens verkoper vinden voor wat wij wilde bleek nogal een missie waarin we uiteindelijk terecht zijn gekomen bij een zaak die toevallig de Novy One verkocht bij de keuken die we wilde.

De Novy One hebben we nu 8 maanden in gebruik en we zijn positief verrast. We hebben een open keuken en hebben niet méér last van geurtjes dan we voorheen hadden met een normale afzuigkap. Ik denk zelfs dat we minder last van bakgeur hebben. Visgeur vindt hij wel pittig maar dat volledig afzuigen blijft ook lastig met een normale afzuigkap (tip: laat het systeem een tijdje aanstaan anders ruik je de rest van de week nog de vis uit je filter komen... terwijl je vlees bakt ;) )

We hebben nog geen nieuwe koolstof filters hoeven te plaatsen maar tegen die tijd ga ik zeker eens te kijken of ik ze zelf kan knippen! Goeie tip, bedankt! Wel de afzuigroosters al een paar keer in de vaatwasser gehad waarbij je ook even met een doekje langs de randjes moet van de inductieplaat waar de afzuigunit in wegzakt. De plaat geeft aan wanneer het hier tijd voor is, gemiddeld 1 keer per 2 maanden voor ons (we staan nooit lang in de keuken).

Wellicht zijn we zeer tevreden omdat we al lage verwachtingen hadden. Wij zijn er in ieder geval erg blij mee en het is super om met een glassex doekje de plaat schoon te hebben in luttele seconden (voordeel als de afzuigunit zo mooi volledig in de plaat valt :9 ).
Hoe zit het met de warmte van de handvatten ? Ik vind het nu wel zalig dat de potten en pannen warm zijn en het handvat lekker koud. Maar met zo'n systeem zie ik dat niet direct goed komen... Wat is jou ervaring daarmee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boermansjo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:02:
[...]

Hoe zit het met de warmte van de handvatten ? Ik vind het nu wel zalig dat de potten en pannen warm zijn en het handvat lekker koud. Maar met zo'n systeem zie ik dat niet direct goed komen... Wat is jou ervaring daarmee ?
Wat heeft een afzuiging nou met de handvatten van potten en pannen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:08:
[...]

Wat heeft een afzuiging nou met de handvatten van potten en pannen te maken?
Als ik kijk naar de afbeeldingen van Bora gaat de rook (die in het algemeen warm is) over de rand van de pot naar beneden. Dus als daar een handvat tussen zit zal die toch wel warm krijgen... (Je deksel word ook warm tijdens het koken van water :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boermansjo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:14:
[...]

Als ik kijk naar de afbeeldingen van Bora gaat de rook (die in het algemeen warm is) over de rand van de pot naar beneden. Dus als daar een handvat tussen zit zal die toch wel warm krijgen... (Je deksel word ook warm tijdens het koken van water :? )
Die deksel wordt gewoon warm omdat ie op de pot zit, niet vanwege de stoom per se. En die stoom gaat recht omhoog tegen het deksel en kan nergens heen.
Je kunt natuurlijk altijd je pot draaien.........maar ik denk dat het een non-issue is. Dat mag een downdraft eigenaar bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
Weet iemand hoe het zit met recirculatiesystemen en fijnstof? Zover ik weet worden deze niet gefilterd. Plasmasystemen claimen dit te ondervangen maar verder dan vage claims kan ik hier geen wetenschappelijke onderbouwing van vinden. Het rapport van TNO omtrent dit onderwerp geeft aan dat vooral bij wokken en bakken veel fijnstof vrijkomt. Iemand enig idee hoe recirculatie zich op dit punt verhoudt in vergelijking met een afvoer naar buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:25:
[...]

Die deksel wordt gewoon warm omdat ie op de pot zit, niet vanwege de stoom per se. En die stoom gaat recht omhoog tegen het deksel en kan nergens heen.
Je kunt natuurlijk altijd je pot draaien.........maar ik denk dat het een non-issue is. Dat mag een downdraft eigenaar bevestigen.
Dat denk ik ook, maar wou voor de zekerheid gewoon weten. Aangezien het toch redelijk prijzig ding is... Ofwel zo een die aan de achterkant naar boven komt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:59
Boermansjo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:00:
[...]

Dat denk ik ook, maar wou voor de zekerheid gewoon weten. Aangezien het toch redelijk prijzig ding is... Ofwel zo een die aan de achterkant naar boven komt :9~
Ik ben bang dat ik hier helaas niet veel over kan zeggen omdat de afzuiging in het midden zit en er dus 4 pannen omheen kunnen staan. Zo kunnen alle pannen altijd zo gedraaid worden dat de hete damp niet over de handvaten stroomt.

Om kookpannetjes af te gieten gebruik ik eigenlijk altijd pannenlappen maar dat heeft meer te maken met de warmtegeleiding van onze goedkope pannen en de kleine handvaten denk ik.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
twain4me schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:05:
[...]
.

Dat is wel een beetje afhankelijk van de "vochtbehoeftes" van je huis. In mijn huis wil je in de herfst echt geen uren dingen gaan verdampen zonder al dat vocht direct naar buiten te pompen.
Wat doe je dan allemaal met koken, ga je een 10 liter pan soep tot de helft reduceren ofzo?
Met stoofvlees raak je misschien 100 of 200ml per uur kwijt uit de pan, dat zijn echt geen schokkende hoeveelheden. Zelfs al kook je op gas als dat op de sudderstand gaat zijn dat geen grote hoeveelheden water die niet met de gewone ventilatie van je huis weggeventileerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ASW1 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:03:
[...]

Wat doe je dan allemaal met koken, ga je een 10 liter pan soep tot de helft reduceren ofzo?
Met stoofvlees raak je misschien 100 of 200ml per uur kwijt uit de pan, dat zijn echt geen schokkende hoeveelheden. Zelfs al kook je op gas als dat op de sudderstand gaat zijn dat geen grote hoeveelheden water die niet met de gewone ventilatie van je huis weggeventileerd worden.
Waarom zou je soep reduceren? dat is het eindproduct.
Wanneer je boullion maakt (voor de soep) reduceer je wel degelijk behoorlijk en in het geval van fond (o.a. voor saus) nog veel meer. Niet iedereen kookt uit een pak/zak/blik/boulionblokje.
gewone ventilatie van je huis weggeventileerd worden.
Welke ventilatie? waarom denk je dat ik de afzuigkap aan zet! :+

Het voorkomt o.a. dat ik binnen notime een plas water onder de ramen (enkelglas) heb liggen.
Schokkende hoeveelheden nee dat niet maar elke ml die je op deze manier meteen buiten kan gooien is mooi meegenomen. Het "stomen" van de bovenkastjes is ook niet echt een goed idee. Ik zag laatst een hagel nieuwe keuken met schade veroorzaakt door de damp uit een koffiezet apparaat (stond 2 keer per dag aan). dat zag er na 2 maanden ongeveer zo uit. De materialen van de keuken zijn doorgaans niet WBP. ;)

De vaatwasser veroorzaakt ook regelmatig "stoomschade" aan aan het blad er is echt niet zo heel veel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
Weet iemand of de bfiu met recirculatie op een 2 fase (7400w) aangesloten kan worden? Dit ivm doorgeven afbouwopties nieuwbouwwoning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
koendio schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:30:
Weet iemand of de bfiu met recirculatie op een 2 fase (7400w) aangesloten kan worden? Dit ivm doorgeven afbouwopties nieuwbouwwoning
10 seconden Google: https://www.bora.com/file...alDocument_nl_nl_3427.pdf pagina 12. Ja dus.

Edit: BFIU is altijd recirculatie, anders heb je de BFIA. Zelfde met de BIA en BIU.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 09-12-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1179228

Goedenavond,

Op het punt om een nieuwe keuken te kopen.
We hebben een kookeiland zonder een oplossing om naar buiten toe te komen wat betreft afzuigkap.
Eerst wilden we een verlaagd plafond met afzuigkap, maar na tips en bevindingen worden we gewezen op een bora basic.
Ik ben voorzichtig positief en hier lees ik ook goede berichten. Toch?

Hoe zit het nou precies met de gerecirculeerde lucht?
Slecht voor keukenkasten of is nablazen en ventileren genoeg?
Hoe is met de geur in huis als je filter gewoon vervangt na een jaartje?

Ik lees graag mee naar jullie tips en ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:49
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jij had toch een Homeijer besteld?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:36:
[...]

Jij had toch een Homeijer besteld?
Die staat nog altijd op nummer 1, maar de bouw moet nog starten dus de keuken kan nog alle kanten op ;) Eens kijken of er komend jaar nog ontwikkelingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1199196

Beste forumleden.

Ook ik een keuken samengesteld bij Bruynzeel. Betreft een kookeiland.
Willen toch voor een Downdraft gaan inclusief filter.

Nu twijfel ik tussen de volgende 3 kookplaten;

-Bora Basic
-AEG Combohob ( kan er maar weinig over terug vinden)
-Novy one

Liefst zo makkelijk mogelijk vervangen van filters en zo goedkoop mogelijk.

Forumleden die mij hier in kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Anoniem: 1199196 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:39:
Beste forumleden.

-Bora Basic
-Novy one

Wat heb je zelf al gevonden? Prijzen van filters zijn eenvoudig te vinden lijkt me.

Wij hebben een Bora Basic. Erg te reden over. Filters nog niet hoeven te vervangen, maar verwacht wel wat gedoe om dat te doen. Wellicht moet lade eruit om het goed te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Anoniem: 1199196 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:39:
Beste forumleden.

-Bora Basic
-Novy one

Heel even wachten op de Bora Pure. Is nagenoeg hetzelfde als de Basic alleen kan je van bovenaf de koolfilter wisselen. Tevens ligt het "rooster" niet meer op de kookplaat maar gelijk met het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1199196

Ik wil inderdaad wachten op de Bora Pure.
Ziet er inderdaad erg mooi uit met het rooster gelijk aan het glas.
Heb me er nu erg in verdiept en wil waarschijnlijk toch gaan voor de plaat die naar buiten afvoert.
Dan maar een gat in mijn nieuwe muur van mijn nieuwbouwhuis. Ben ik wel gelijk af van al die filters en gedoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:16
Wij hebben ook de Bora Pure gekocht, en zuigen via een afvoer door de kruipruimte af naar een rooster wat buiten het huis boven de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FG21
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-02 06:20
Ook wij wachten op de Bora Pure voor onze nieuwe keuken. Erg fraai design en we zijn wel overtuigd van de werking van downdraft. Nu adviseert onze keukenboer om bij de Bora, met recirculatie, een Plasmamade filter te installeren. Is wel even een investering maar het resultaat zou nog beter zijn (alle geurtjes weg en schonere lucht), en je hoeft de koolstoffilters niet te vervangen. Terwijl de Pure nu juist zo is ontworpen dat je heel makkelijk het filter kunt vervangen. Iemand ervaring met de combi Bora (recirculatie) en Plasmamade, of iets zinnigs kan zeggen over de PlasmaMade i.p.v. koolstoffilter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
FG21 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:33:
Ook wij wachten op de Bora Pure voor onze nieuwe keuken. Erg fraai design en we zijn wel overtuigd van de werking van downdraft. Nu adviseert onze keukenboer om bij de Bora, met recirculatie, een Plasmamade filter te installeren. Is wel even een investering maar het resultaat zou nog beter zijn (alle geurtjes weg en schonere lucht), en je hoeft de koolstoffilters niet te vervangen. Terwijl de Pure nu juist zo is ontworpen dat je heel makkelijk het filter kunt vervangen. Iemand ervaring met de combi Bora (recirculatie) en Plasmamade, of iets zinnigs kan zeggen over de PlasmaMade i.p.v. koolstoffilter?
Niet doen!
Bora heeft zelf testen gedaan icm een plasma filter en adviseren om deze combinatie niet te maken. Het schijnt dat het vrijgekomen ozon zorgt voor slijtage aan de motor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FG21
Thanx Kapt. Merlijn. Ik google me rot op deze combi, en ben inderdaad zoiets tegen gekomen. Maar ook wel berichten dat het prima zou kunnen. Ik heb nu Bora zelf maar gemaild met deze kwestie. Zodra ik een officieel antwoord (hopelijk vooral ook met technische argumenten) laat ik van me horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FG21
En al snel een reactie van BORA Kundenberatung:

Thank you for you mail and your interest on our BORA System.

BORA does not have a plasma filter in its range. An already tested technology could not meet our objective of a 5-year maintenance-free period.

BORA currently offers two different air purification boxes. Both filters work with activated charcoal because it is not the effectiveness of the filter performance that is important to us, but also health and environmental awareness.
Activated carbon captivates all odors - there is no ozone leakage.
For you, we test all our systems in an in-house laboratory to ensure perfect air purification in accordance with the high quality standards of BORA.

Unfortunately, we can not make any statements about filters from other manufacturers. If a service visit is necessary due to the external filter, the warranty may be limited.

For any further questions, please do not hesitate to contact me.

Conclusie: idd maar niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-05 12:59
FG21 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:52:
En al snel een reactie van BORA Kundenberatung:

Thank you for you mail and your interest on our BORA System.

BORA does not have a plasma filter in its range. An already tested technology could not meet our objective of a 5-year maintenance-free period.

BORA currently offers two different air purification boxes. Both filters work with activated charcoal because it is not the effectiveness of the filter performance that is important to us, but also health and environmental awareness.
Activated carbon captivates all odors - there is no ozone leakage.
For you, we test all our systems in an in-house laboratory to ensure perfect air purification in accordance with the high quality standards of BORA.

Unfortunately, we can not make any statements about filters from other manufacturers. If a service visit is necessary due to the external filter, the warranty may be limited.

For any further questions, please do not hesitate to contact me.

Conclusie: idd maar niet doen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend, logisch verhaal, toch?

Bora ziet liever dat jij om de x aantal maanden een nieuw bora filtertje besteld dan dat je 500+ euro neerlegt voor een apparaat van een externe partij.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Ze verkopen liever voor 50-60 euro filters per jaar. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:03

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

twodigits schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:35:
Wij hebben ook de Bora Pure gekocht, en zuigen via een afvoer door de kruipruimte af naar een rooster wat buiten het huis boven de grond komt.
Heb je een fotootje hiervan hoe dat er buiten uitziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
LtMarx schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:00:
[...]

Heb je een fotootje hiervan hoe dat er buiten uitziet?
Wordt in juli geleverd, dus wellicht kan ik later een foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Dit is niet mijn woning, maar zo komt het rooster er uit te zien. Natuurlijk kan je het rondom opvullen met zand/ bestrating/ grind oid, wat je wilt.

https://www.broavloerisol...te-ventilatie-koekoek.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 22:08

KRC

Wij krijgen in ons nieuwbouw huis in de keuken ook de Bora Pure.

Eerst de Novy One ingetekend maar nu de Bora Pure beschikbaar was toch voor deze gekozen.

Is er al iemand die een Bora Pure gezien heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
twodigits schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:43:
Dit is niet mijn woning, maar zo komt het rooster er uit te zien. Natuurlijk kan je het rondom opvullen met zand/ bestrating/ grind oid, wat je wilt.

https://www.broavloerisol...te-ventilatie-koekoek.jpg
In ons nieuwbouwproject zijn er mensen die gewoon de kruipruimte inblazen en er vanuit gaan dat er genoeg kieren zijn om de lucht af te voeren.
Ik vraag mij af of je met een buis door de kruipruimte niet enorm last van condensatie gaat krijgen. En dan lijkt me ín de buis juist het lastige. Hoe krijg je daar het vocht uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:03

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Van mijn aannemer mag het, mijn keukenboer geeft aan dit niet zelf te doen, maar ik twijfel nog wel erg over recirculatie versus het afvoeren via de kruipruimte naar buiten van de bora pure. Nadeel is dat ik dan een derde partij moet inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 23:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben onlangs bij diverse keuken leveranciers geweest voor een nieuwe keuken. Er was eigenlijk geen één die niet aangaf dat recirculatie onderschikt is aan traditionele afzuiging met afvoer naar buiten. In meerdere gevallen werd het mij zelfs duidelijk afgeraden wanneer je wel mogelijkheden hebt voor een normale afvoer.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 13:40
Bor schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:40:
Ik ben onlangs bij diverse keuken leveranciers geweest voor een nieuwe keuken. Er was eigenlijk geen één die niet aangaf dat recirculatie onderschikt is aan traditionele afzuiging met afvoer naar buiten. In meerdere gevallen werd het mij zelfs duidelijk afgeraden wanneer je wel mogelijkheden hebt voor een normale afvoer.
Dat was mijn ervaring ook. Nadeel van veel nieuwbouwhuizen is dat men gaat moeilijk doen over de isolatiegraad met gaten naar buiten. Bij nieuwbouw van vrienden mocht het absoluut niet, dat moest recirculatie worden.
Mijn huis is zo lek, ik heb weer geen afzuiging nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Onze keukenleverancier zegt juist dat dat vroeger zo was maar met de nieuwere Bora,Siemens etc er bijna geen verschil meer is.
In huidige huis met roosters boven de ramen merk ik wel dat als ik deze dicht doe ik de achterdeur amper openkrijg door de onderdruk. Onderbouw afzuigkap werkt dan ook stukken minder goed dan wanneer er bijvoorbeeld een raampje open staat. Lijkt mij met balans ventilatie ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
volgens mij is de voornaamste reden dat ze dat doen, dat het gewoon een hoop geld kost. Ze smeren je liever wat duurdere apparatuur aan waar ze een hogere marge op maken.

ik heb zelf in mijn nieuwe woning een recirculatiekap en mijn ouders en broer zijn ook onlangs overgestapt op recirculatie. Ik merk echt met de beste wil van de wereld geen verschil. Hooguit dat de kap wat meer lawaai maakt door de luchtweerstand van de filter.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste