Ik had zelf ook dit probleem toen we een keuken gingen uitzoeken dus hierbij mijn ervaring met de Novy One. Omdat de kookplaat onder de lichtstraat kwam was de keuze voor ons al snel gemaakt dat het een downdraft moest worden

Het plan was om een buis naar buiten te maken onder de vloer die we nog zouden vervangen - want recirculatie vertrouwde ik niet - echter was dit niet mogelijk met de glazen pui die we van plan waren (de buis zou veel langer worden dan de maximaal 8 meter die geadviseerd wordt).
We zijn dus een beetje noodgedwongen op zoek gegaan naar een recirculatie downdraft systeem voor in de nieuwe keuken. Uiteindelijk online amper ervaringen kunnen vinden en elke verkoper had hetzelfde praatje over 'zijn' systeem van Bora/Novy/Siemens/Bosch... Niet echt een duidelijke voorkeur gekregen, alhoewel we de bosch/siemens er niet zo mooi vonden uitzien (met zo'n dik verhoogd rooster in het midden, dat leek ons ook niet makkelijk afdoen met een doekje).
Een vriendelijke no-nonsens verkoper vinden voor wat wij wilde bleek nogal een missie waarin we uiteindelijk terecht zijn gekomen bij een zaak die toevallig de Novy One verkocht bij de keuken die we wilde.
De Novy One hebben we nu 8 maanden in gebruik en we zijn positief verrast. We hebben een open keuken en hebben niet méér last van geurtjes dan we voorheen hadden met een normale afzuigkap. Ik denk zelfs dat we minder last van bakgeur hebben. Visgeur vindt hij wel pittig maar dat volledig afzuigen blijft ook lastig met een normale afzuigkap (tip: laat het systeem een tijdje aanstaan anders ruik je de rest van de week nog de vis uit je filter komen... terwijl je vlees bakt

)
We hebben nog geen nieuwe koolstof filters hoeven te plaatsen maar tegen die tijd ga ik zeker eens te kijken of ik ze zelf kan knippen! Goeie tip, bedankt! Wel de afzuigroosters al een paar keer in de vaatwasser gehad waarbij je ook even met een doekje langs de randjes moet van de inductieplaat waar de afzuigunit in wegzakt. De plaat geeft aan wanneer het hier tijd voor is, gemiddeld 1 keer per 2 maanden voor ons (we staan nooit lang in de keuken).
Wellicht zijn we zeer tevreden omdat we al lage verwachtingen hadden. Wij zijn er in ieder geval erg blij mee en het is super om met een glassex doekje de plaat schoon te hebben in luttele seconden (voordeel als de afzuigunit zo mooi volledig in de plaat valt

).