Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bora, het einde van de afzuigkap?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• SqueakyClean
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-05 20:37

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Ik zou het helemaal anders doen en gewoon een afzuigpunt naar buiten aanleggen. :o

Ook ons huis heeft een WTW en ons werd ook afgeraden om een afzuigpunt naar buiten te laten maken. Dus wij een normale Siemens recirculatie afzuigkap genomen, maar nu na een paar jaar heb ik toch wel spijt als haar op m'n hoofd dat ik geluisterd heb.

Het werkt opzich prima, zolang je de filters maar regelmatig vervangt (à €75 per stuk, per 6 maanden). Maar toch ruikt onze benedenverdieping regelmatig naar eten.
Maar wat valt nou op: andere gelijke huizen hebben wel een actieveafzuigpunten naar buiten zijn aangebracht, dus het is prima mogelijk.

Ofwel je moet dit soort adviezen ook met een korreltje zout nemen en doen wat je goed dunkt. Dus ook ramen open of een openhaard in huis, allemaal mogelijk zonder duidelijke negatieve kanten.

Wij overwegen iig. om alsnog een actief afzuigpunt aan te laten leggen. Duidelijk de beste oplossing.

Over de Bora: praktisch gezien lijkt me een afzuigpunt midden op je plaat echt niet handig. Wij hebben een 90 cm inductieplaat en komen regelmatig ruimte te kort. Vergis je niet in hoeveel ruimte een wok inneemt.
Daarnaast: hoe zit het met morsen? Pan die flink overkookt of weet ik veel? Wat gebeurt er als je er iets in laat vallen?
Verder vraag ik me af hoe efficiënt het is als je vier pannen op de pitten hebt staan.

Als je echt zoiets wilt zou ik voor deze oplossing kiezen:

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 11:25
Tijdje geleden ook eens naar gevraagd omdat we voor een nieuwe keuken zijn gaan kijken. De woorden van de keukenboer waren: Ziet er leuk uit, werkt nooit zo goed als een normale afzuigkap, zeker niet met hogere pannen, en ze gaan regelmatig kapot. Wij hebben het idee gelijk overboord gegooid na meerdere slechte verhalen gehoord te hebben.
We wilden eigenlijk geen kap boven het eiland (vonden we iets minder mooi, zo'n rvs bak), en zijn uiteindelijk bij de novy zen uitgekomen. Een recirculatiekap die eruit ziet als een lamp. Moet wel je ding zijn natuurlijk. De lamp is dus ook als "sfeerlamp" te gebruiken. Ik geloof dat er van andere merken ook vergelijkbare modellen zijn.

Luuk84 wijzigde deze reactie 07-04-2016 17:03 (8%)

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Wij hebben gekozen voor deze siemens:

Die komt met een druk op de knop uit je werkblad en na het koken zakt ie er weer in. Zuigt vast niet zo goed als een afzuiging boven de pannen maar dat vind ik ook maar ondingen waar je steeds je kop aan stoot. Ik heb de bora ook gezien maar dat vond ik niets zo'n afvalputje tussen je pannen.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• cky
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-05 16:47
Kan je de buizen voor een downdraft of bora ook in de dekvloer wegwerken? (geen kruipruimte aanwezig.... Dus hakken dan maar?

Wij moeten ook de keus gaan maken.

Keus1: Gaspit met plafondunit (en dus verlaagd plafond)
SMEG px140
Novy 6840 Pure'line

Keus2: inductie met downdraft
Miele DA 6890
Miele KM 6381

De vloer moet sowieso open voor stroom en/of gas en dus eventueel een luchtafvoer.

Ik vind de tweede oplossing wel mooier maar ik weet niet of het realiseerbaar is. Ik denk ook dat ik daarvoor een extra groep moet laten aanleggen.

dus

of

Iemand hier wat zinnigs over te zeggen?

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
quote:
raugustinus schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:49:
Wij overwegen nu de Concept Swiss IO. Dat in combinatie met een koolstof filter onder het eiland. Deels omdat het mooi is, maar misschien nog wel meer om geen downdraft afzuiging op te hoeven hangen die het zicht belemmert of een gat te hoeven hakken naar de kruipruimte.

http://conceptswiss.com/dampfabzug/25-concept-io

https://www.youtube.com/watch?v=6s2lNCv4iV0
Als er iets overkookt loopt alles zo die kap in....

Wij hebben gekozen voor een downdraft met recirculatie van Homeier. Ding zuigt 1750m3 per uur op de max stand :). Ook kan er gewoon een 6 pits plaat in. Homeier levert een RVS frame waar je kookplaat exact inpast.

http://homeier.com/media/1014127/homeier_downair_mistral_701x351.jpg

Bora was voor ons vanwege de prijs eigenlijk al geen optie. De classic met plastic viel af, dus zou het de professional worden. Die vonden we mbt prijs/kwaliteit niet zo gied. En dan nog het gebrek aan pitten....

Artbij wijzigde deze reactie 24-01-2018 16:33 (10%)

Met gestrekt been.

• Sjors
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-05 10:05

Sjors

PSN: SSjors

Wij hebben sinds een jaar de Bora Basic serie in onze keuken laten bouwen. Tot nu toe geen problemen mee, afzuiging werkt ook perfect, filter is makkelijk te vervangen en het schoonmaken van de bovenste filter is ook kinderspel (gewoon kap eraf tillen, filter in de vaatwasser doen en uitvegen). het vervangen van de koolstof filter onder de plaat moet je een keer gedaan hebben, maar bij oplevering van de keuken werd dit geïnstrueerd.

Enigste punt wat ons tegenviel is dat er maar een beperkt aantal pannen echt 'geschikt' zijn om mee te koken. De standaard lichtere inductiepannen maken bij de geringste buiging in het materiaal al niet goed contact en veroorzaken hierdoor een hele hoge pieptoon (bijna niet hoorbaar, maar ontzettend irritant als je erop gaat letten). De pan werkt verder wel, alleen dat fluit/piep geluidje blijf je horen tot niveau 6/7 (sterkte van inductie van schaal 1 (zwakst) t/m 10/P (sterkst). Hier is ook al een servicemonteur van Bora zelf langs voor geweest (service van Bora is echt uitstekend), en deze constateerde dit probleem en liet mij met andere pannen zien dat het probleem opgelost kon worden.

De zwaardere metalen inductiepannen hebben hier geen last van. Wellicht een puntje om ook bij andere inductie kookplaten op te letten en even naar te vragen.

Sjors
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True