klopt dit werkt en kn gewoonHoutenklaas schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:28:
[...]
Ik lees dat als: Binnen 2 minuten na het stroom erop zetten zou je met die volgorde het menu alsnog moeten kunnen instappen. Lukt dat niet, dan even hulp zoeken bij Bora wat er misgaat.
Heb dit ondertussne ook nagevraagd bij Bora. Die geven aan dat de pan te groot is. Is toch een heel normale koekenpan met bodemdiameter van 21 cm (bovenrand 28)... Erger me ook nog steeds aan het aan/uit gedrag t/m stand zes. Naar ik heb begrepen zou dat bij een goede/dure inductiekookplaat ook niet hoeven gebeuren, maar dat vinden ze bij Bora ook normaal.Somethingsin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:12:
Weet iemand hoe groot de spoelen van een Bora Pure zijn ivm een andere goede kookplaat? Ik merk dat mijn pannen alleen in het midden heet worden. Zowel een gietijzeren als een anti-aanpak van staal/aluminium (beide ikea)
Die gietijzeren wordt op gegeven moment (na 10 minuten ofzo op standje 6) wel een beetje warm richting de randen, maar tegen die tijd is het midden al lang heter dan gewenst. Heb dus het idee dat de spoel ene stuk kleiner is dan de getekende kookvelden. Merk ook dat hij bij lage-midden vermogens heel erg aan/uit gaat, dus steeds even de boel laat bubbelen, en dan even niet. Lijkt me ook niet ideaal voor suddergerechten.
Klopt dit of zou die van mij (deels) kapot kunnen zijn? Hebben andere merken vergelijkbare issues? Vind het allemaal niet echt prettig werken (en het verschil tussen stand 6/7/8 is mij ook wat te groot, hadden nog wel wat standjes tussen gemogen. 8 is iets te heet voor pannekoeken, 7 net niet heet genoeg)
Dus, is dit de bedoeling, of zeur ik en is het een kwestie van dikkere/betere pannen kopen?
-'sin
Volgens Bora heeft de Pure 2 maten kookzones: vooraan 210mm en achteraan 175mm ... dus zeker vooraan zou het gewoon moeten werken.Somethingsin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Heb dit ondertussne ook nagevraagd bij Bora. Die geven aan dat de pan te groot is. Is toch een heel normale koekenpan met bodemdiameter van 21 cm (bovenrand 28)... Erger me ook nog steeds aan het aan/uit gedrag t/m stand zes. Naar ik heb begrepen zou dat bij een goede/dure inductiekookplaat ook niet hoeven gebeuren, maar dat vinden ze bij Bora ook normaal.
Wat voor kwaliteit pannen gebruik je? Ik had bijv. een low-quality bakpannetje van Ikea en dat werkte niet lekker.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Het is een ikea gietijzeren pan. Goeie drieenenhalve kilo, dus je zou verwachten dat dat op gegeven moment wel op temperatuur komt en blijft
Edit: deze
Ik heb de pan bij wijze van experiment 10 minuten op stand 6 (vooraan) voorverwarmd met wat zonnebloemolie. Die begon lichtjes te roken en er tekende zich een ring van ongeveer 18 cm doorsnee af (zie foto). De bovenrand van de pan was nog (kort) aan te raken en waterdruppels in het ‘hoekje’ borrelden niet of nauwelijks. In deze staat zou ik er wel een pannenkoek in kunnen bakken op stand 6 of 7, maar een tweede of derde zou in het centrum aanbranden en/of aan de randen bleek blijven (terwijl boter dus flink zou aanbranden en roken in het midden, en aan de zijkant slechts langzaam smelt). Dat blijft ook na meer voorverwarm/baktijd het geval.
Ik vermoed sat de spoel dus een stuk(je) kleiner is dan die 21 cm
Ik heb de pan bij wijze van experiment 10 minuten op stand 6 (vooraan) voorverwarmd met wat zonnebloemolie. Die begon lichtjes te roken en er tekende zich een ring van ongeveer 18 cm doorsnee af (zie foto). De bovenrand van de pan was nog (kort) aan te raken en waterdruppels in het ‘hoekje’ borrelden niet of nauwelijks. In deze staat zou ik er wel een pannenkoek in kunnen bakken op stand 6 of 7, maar een tweede of derde zou in het centrum aanbranden en/of aan de randen bleek blijven (terwijl boter dus flink zou aanbranden en roken in het midden, en aan de zijkant slechts langzaam smelt). Dat blijft ook na meer voorverwarm/baktijd het geval.
[ Voor 5% gewijzigd door Somethingsin op 29-10-2024 15:22 ]
-'sin
Ik heb ook een gietijzeren pan van een (La Cuisine) en ik merk dat die op de buitenrand ook niet goed warm wordt op de inductie (Bora Classic). Met 'gewone' braadpannen heb ik dat niet. Een producteigenschap?Somethingsin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:20:
Het is een ikea gietijzeren pan. Goeie drieenenhalve kilo, dus je zou verwachten dat dat op gegeven moment wel op temperatuur komt en blijft
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Een teken van een spoel die aan de kleine kant is voor de pan. Maar Bora raadt zelf gietijzer aan (en plaatstaal), en zegt dat aluminium/tri-ply niet altijd goed werken. Dan moeten ze de kookplaat wel zo ontwerpen dat gietijzer wel goed werkt.Boeryepes schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Ik heb ook een gietijzeren pan van een (La Cuisine) en ik merk dat die op de buitenrand ook niet goed warm wordt op de inductie (Bora Classic). Met 'gewone' braadpannen heb ik dat niet. Een producteigenschap?
Mijn aluminium (met stalen schijf in de bodem voor inductie) pan doet het inderdaad beter, maar ook die is in het midden duidelijk een stuk heter dan aan de rand.
-'sin
Wij hebben een Bora Pure en hierbij de automatische naloop op 20 minuten ingesteld. Ik begrijp alleen niet hoe ik deze verder moet activeren. Na het koken zetten we de kookplaat normaalgesproken uit met de aan/uit knop. Zou dan de automatische naloop moeten beginnen? Ik heb het idee dat de kookplaat dan ook echt uit staat, of is de automatische naloop zo subtiel dat je hem nauwelijks hoort?
We hebben de ventilatie overigens niet of zelden in de automatische modus. Is dat wellicht een vereiste voor automatische naloop?
We hebben de ventilatie overigens niet of zelden in de automatische modus. Is dat wellicht een vereiste voor automatische naloop?
Het is heel subtiel inderdaad, maar nogsteeds wel voel/hoorbaar.saturn21 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:18:
Wij hebben een Bora Pure en hierbij de automatische naloop op 20 minuten ingesteld. Ik begrijp alleen niet hoe ik deze verder moet activeren. Na het koken zetten we de kookplaat normaalgesproken uit met de aan/uit knop. Zou dan de automatische naloop moeten beginnen? Ik heb het idee dat de kookplaat dan ook echt uit staat, of is de automatische naloop zo subtiel dat je hem nauwelijks hoort?
Sig
niet de plaat zelf uitzettensaturn21 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:18:
Aha. Meestal staat bij ons de ventilatie vrij hoog tijdens het koken (veel lawaai). Als we de pitten uitzetten, dan loopt de ventilatie door. Is dit dan al de automatische naloop? Dan zouden we dus handmatig de pitten moeten uitzetten en de ventilatie omlaag zetten naar stand 1.tritimee schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
[...]
niet de plaat zelf uitzettenpitten alleen uitzetten. Hij blijft dan nog even nazuigen tot die timer verstreken is, dan hoor je een piepje en gaat hij vanzelf uit.
Jammer dat Bora het niet zo geimplementeerd heeft dat je na afloop van het koken de plaat gewoon uitzet, en hij automatisch op een laag pitje 20 minuten doorloopt. Dat scheelt extra handelingen (pitten uitzetten, ventilatie lager zetten).
Als je alle "pitten" op 0 zet, blijft de ventilator toch nog op de zelfde stand staan? Hier wel bij de PURU. Bij uit via de power, gaat de afzuiging naar standje heel erg zachtjes voor een aantal (instelbare) minuten.tritimee schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
[...]
niet de plaat zelf uitzettenpitten alleen uitzetten. Hij blijft dan nog even nazuigen tot die timer verstreken is, dan hoor je een piepje en gaat hij vanzelf uit.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt inderdaad. Ik weet niet of wij dit oorspronkelijk compleet over het hoofd hebben gezien (of beter gezegd, niet hebben gehoord) of dat het geholpen heeft om de naloop opnieuw op 20 minuten in te stellen (heb ik afgelopen weekend gedaan). Gisteren werkte de naloop op de manier zoals je beschrijft. Issue dus opgelosttimovd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:19:
[...]
Als je alle "pitten" op 0 zet, blijft de ventilator toch nog op de zelfde stand staan? Hier wel bij de PURU. Bij uit via de power, gaat de afzuiging naar standje heel erg zachtjes voor een aantal (instelbare) minuten.
Bora Puru kookplaten van bepaalde datum schijnen allemaal een softwarefout te hebben. We kwamen er achter omdat de timer uit ging op het moment dat we de zone van de timer op een zachtere of hardere kookstand zetten.
Schijnt dus bekend te zijn. Maar proactief vervangen of informeren ze je niet..
Schijnt dus bekend te zijn. Maar proactief vervangen of informeren ze je niet..
Dank voor deze melding, dit heb ik al vanaf het begin en ik vond het al zo onlogisch... Ik ga gelijk contact opnemen met Bora!
Hier stond een dode link.
Succes! De onze was een paar dagen later vervangen. Via de onderkant kunnen ze er bij. Duurt ongeveer 20 minuten.
Al een week of 3 was een van de kleine pitten van onze Bora Pure een error aan het geven (E A), deze was in het begin een aantal keer te resetten door de spanning van de plaat je halen (meterkast), maar uiteindelijk bleef deze in error gaan. Gisteren is er via onze keukenzaak een monteur langs geweest en heeft de print vervangen. Blijkbaar is het een bekend gegeven, want deze werd buiten de garantie kosteloos vervangen.
Bij de monteur meteen maar een potje https://www.dr-beckmann.n...trokeramische-poetssteen/ gekocht, werkt erg goed moet ik zeggen.
Bij de monteur meteen maar een potje https://www.dr-beckmann.n...trokeramische-poetssteen/ gekocht, werkt erg goed moet ik zeggen.
[ Voor 14% gewijzigd door Eraser127 op 30-01-2025 10:12 ]
Wij hebben ook een Bora kookplaat. Nou merk ik dat de ene keer op standje 3 de boel meteen begint te koken en soms standje 9 nodig is. Weten jullie waar dit aan kan liggen?
Weet iemand wanneer de Bora Joy app komt en de nieuwe Pots & Pans? Lijkt me mooi om daar de Bora boel mee te upgraden.
Ik ben nieuw hier op dit forum.
We overwegen in onze nieuwe keuken een BORA aan te schaffen omdat we niet van een losse afzuigkap houden.
(of we herplaatsen onze perfect werkende ATAG-kookplaat met toch een nieuwe afzuigunit...)
Wat we ons meest afvragen: zuigt een BORA of andere kookplaat met afzuiging frituurlucht goed af? We bakken wekelijks eigen verse frietjes (we zijn aardappelteler) in een elektrische frituurpan die we nu op de inductiekookplaat zetten onder de afzuigkap.
Of frituren jullie met een ouderwets pannetje op de inductiekookplaat want deze is niet zo hoog en bora zuigt misschien beter af bij een lage pan?
( In andere ruimte frituren is geen optie voor ons.)
Ik hoor het graag hoe jullie frituren en of dit goed gaat op een kookplaat met afzuiging.
We overwegen in onze nieuwe keuken een BORA aan te schaffen omdat we niet van een losse afzuigkap houden.
(of we herplaatsen onze perfect werkende ATAG-kookplaat met toch een nieuwe afzuigunit...)
Wat we ons meest afvragen: zuigt een BORA of andere kookplaat met afzuiging frituurlucht goed af? We bakken wekelijks eigen verse frietjes (we zijn aardappelteler) in een elektrische frituurpan die we nu op de inductiekookplaat zetten onder de afzuigkap.
Of frituren jullie met een ouderwets pannetje op de inductiekookplaat want deze is niet zo hoog en bora zuigt misschien beter af bij een lage pan?
Ik hoor het graag hoe jullie frituren en of dit goed gaat op een kookplaat met afzuiging.
Dat gaat niet werken denk ik. Een frituurpan heeft al een redelijke hoogte, en als ik met een hoge pot kook dan moet ik het deksel er schuin opzetten zodat de dampen goed worden afgezogen, zonder deksel op hoogste stand afzuiging is niet voldoende. Met een frietpan wil je niet het deksel erop hebben liggen denk ikisaverr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:37:
Ik ben nieuw hier op dit forum.
@Matomatisch Ik kan beamen dat frituren in een gewone pan met Bora geen goede combi is.Matomatisch schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Dat gaat niet werken denk ik. Een frituurpan heeft al een redelijke hoogte, en als ik met een hoge pot kook dan moet ik het deksel er schuin opzetten zodat de dampen goed worden afgezogen, zonder deksel op hoogste stand afzuiging is niet voldoende. Met een frietpan wil je niet het deksel erop hebben liggen denk ik
We gaan hier binnenkort beginnen met de verbouwing. Onder andere dus ook een nieuwe keuken met een Bora kookplaat, het laatste X Pure model. Heb ondertussen hier het hele topic doorgelezen om informatie in te winnen over het naar buiten brengen van de afzuiging. Toch blijf ik met wat vraagstukken zitten en ik hoop hier wat antwoorden te vinden.
De hele vloer gaat er uit beneden dus voor ons leek de keuze om de lucht naar buiten af te voeren een makkelijke. Leiding in de vloer en klaar. Echter komen we nu wel bij de keuze van materiaal en ook de locatie van waar de boel naar buiten te brengen. En dan is het opeens toch wat lastiger.
/f/image/QmEi7idLCf3PROWfj8fiquwk.png?f=fotoalbum_large)
Heb zover ik kan nagaan drie opties, alle drie met haken en ogen. Onder andere de beperkte breedte van een gangetje die me aan twijfelen brengen. Wat betreft afstand zijn er geen problemen. Welke kant ook op alles blijft onder de 6 meter.
Optie 1. Hier willen we de buitenkraan plaatsen. Er lijkt me ruimte om daar ook de afzuiging naar buiten te brengen. Echter loopt tegen de achtergevel een lijngoot. Die verplaatsen is geen opties. Hele terras moet dan op de schop.
Optie 2. Komt uit in de gang. Breedte van de gang is 80cm, vrij krap. Met een fiets kun je daar net door. Plaats ik daar tegen de muur een koekoek zoals de PRIME flow compair van Naber wordt het nog krapper of loop je er tegen aan met de fiets.
Optie 3: Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Al zou je de buitenunit iets beter kunnen ontwijken omdat daar de gang breder is.
Wat zou jullie suggestie zijn? Een koekoek die vlak ligt met het terras zou wat dat betreft misschien de beste optie zijn. Zit alleen met het regenwater en andere vuiligheid te kijken dat in komt.
Dan is er nog het gebruik van materiaal. Ik heb spiro, pvc rond, buizen van Naber en Bora's ecotube voorbij zien komen. Zit hier nog een wezenlijk verschil in? Begreep dat pvc best wat vocht in kan blijven hangen.
Het moet wel in de grond en er komt natuurlijk best wat gewicht op de liggen. Spul van Bora is natuurlijk de hoofdprijs. Dat van Naber ziet er doordacht uit en lijkt hier redelijk veel gebruikt te worden in combinatie met een kruipruimte. Alleen kan dus niet vinden of dat allemaal zo de grond in kan. Iemand die dit weet of gedaan heeft?
De hele vloer gaat er uit beneden dus voor ons leek de keuze om de lucht naar buiten af te voeren een makkelijke. Leiding in de vloer en klaar. Echter komen we nu wel bij de keuze van materiaal en ook de locatie van waar de boel naar buiten te brengen. En dan is het opeens toch wat lastiger.
/f/image/QmEi7idLCf3PROWfj8fiquwk.png?f=fotoalbum_large)
Heb zover ik kan nagaan drie opties, alle drie met haken en ogen. Onder andere de beperkte breedte van een gangetje die me aan twijfelen brengen. Wat betreft afstand zijn er geen problemen. Welke kant ook op alles blijft onder de 6 meter.
Optie 1. Hier willen we de buitenkraan plaatsen. Er lijkt me ruimte om daar ook de afzuiging naar buiten te brengen. Echter loopt tegen de achtergevel een lijngoot. Die verplaatsen is geen opties. Hele terras moet dan op de schop.
Optie 2. Komt uit in de gang. Breedte van de gang is 80cm, vrij krap. Met een fiets kun je daar net door. Plaats ik daar tegen de muur een koekoek zoals de PRIME flow compair van Naber wordt het nog krapper of loop je er tegen aan met de fiets.
Optie 3: Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Al zou je de buitenunit iets beter kunnen ontwijken omdat daar de gang breder is.
Wat zou jullie suggestie zijn? Een koekoek die vlak ligt met het terras zou wat dat betreft misschien de beste optie zijn. Zit alleen met het regenwater en andere vuiligheid te kijken dat in komt.
Dan is er nog het gebruik van materiaal. Ik heb spiro, pvc rond, buizen van Naber en Bora's ecotube voorbij zien komen. Zit hier nog een wezenlijk verschil in? Begreep dat pvc best wat vocht in kan blijven hangen.
Het moet wel in de grond en er komt natuurlijk best wat gewicht op de liggen. Spul van Bora is natuurlijk de hoofdprijs. Dat van Naber ziet er doordacht uit en lijkt hier redelijk veel gebruikt te worden in combinatie met een kruipruimte. Alleen kan dus niet vinden of dat allemaal zo de grond in kan. Iemand die dit weet of gedaan heeft?
PSN: bollsie
@sjufke ik heb zelf een Tilmar koekoek geplaatst. Die komt uit in een rooster gelijk met de grond, dus geen last van minder ruimte bij jouw optie 2.
Voor de buis zelf heb ik 150mm spiro gebruikt, netjes met rubber gevoerde beugels aan de houten vloerbalken gemaakt om geen trillingen te hebben in de vloer. Komt deze bij jou ook door een kruipruimte of wordt het ingestort oid?
Voor de buis zelf heb ik 150mm spiro gebruikt, netjes met rubber gevoerde beugels aan de houten vloerbalken gemaakt om geen trillingen te hebben in de vloer. Komt deze bij jou ook door een kruipruimte of wordt het ingestort oid?
[ Voor 13% gewijzigd door bennierex op 18-05-2025 21:09 ]
@bennierex komt er niet heel veel zooi in? Bij de link staat wel dat dit naar beneden gaat, maar daar zit geen kruipruimte meer. Waar komt het terecht? Een klein stukje verhogen zou al wat schelen verwacht ik en gaat een fiets niet in de weg zitten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd
Ik heb ook zo'n ingegraven koekoek (ander merk) waarvan de bovenzijde gelijk ligt met de bestrating. Onderkant is open, en daar heb ik wat grind liggen.
Bladeren worden door het verzinkte rooster tegen gehouden, en regenwater kan onderin via het grind wel weg. Het geheel werkt prima, beter dan verwacht.
Voor de buizen heb ik 200 mm PVC gebruikt. En uiteraard ophangen in RVS beugels (met rubber inlage). Verzinkte beugels roesten in een vochtige kruipruimte zo weg.
Ik heb hier ook alle beugels van de waterleiding in de kruipruimte mogen vervangen door RVS. Na twee jaar waren die al zodanig verroest dat ik sommigen niet eens meer los kreeg. Dat had de installateur beter in één keer goed kunnen doen
.
Ik heb ook zo'n ingegraven koekoek (ander merk) waarvan de bovenzijde gelijk ligt met de bestrating. Onderkant is open, en daar heb ik wat grind liggen.
Bladeren worden door het verzinkte rooster tegen gehouden, en regenwater kan onderin via het grind wel weg. Het geheel werkt prima, beter dan verwacht.
Voor de buizen heb ik 200 mm PVC gebruikt. En uiteraard ophangen in RVS beugels (met rubber inlage). Verzinkte beugels roesten in een vochtige kruipruimte zo weg.
Ik heb hier ook alle beugels van de waterleiding in de kruipruimte mogen vervangen door RVS. Na twee jaar waren die al zodanig verroest dat ik sommigen niet eens meer los kreeg. Dat had de installateur beter in één keer goed kunnen doen
[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2025 20:24 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb inderdaad ook geen last van rommel in/op het rooster, terwijl deze toch tussen de beplanting in de tuin zit. Eronder een laag grind waar het water door kan weglopen.
Komt in het zand onder de beton. Heb uiteindelijk gekozen voor volledig Bora. Dan is het uitblaasgedeelte vlak met de muur. Stijgen gaan we in de muur. Haal stukje van de binnenmuur en fundering weg. In samenspraak met de aannemer gedaan en die voorziet geen problemen.bennierex schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:57:
@sjufke ik heb zelf een Tilmar koekoek geplaatst. Die komt uit in een rooster gelijk met de grond, dus geen last van minder ruimte bij jouw optie 2.
Sinds april in bezit van een bora pure kookplaat aangesloten op 2 groepen.
Echter sinds een week slaat de kookplaat volledig uit, na de groepen in de meterkast een reset te geven van 2min blijft hij compleet dood.
24h uur later lijkt het plotseling weer te doen zonder bijzonderheden?
Vandaag wederom na 5 min koken weer een complete uitval?
iemand eerder deze ervaring meegemaakt?
Echter sinds een week slaat de kookplaat volledig uit, na de groepen in de meterkast een reset te geven van 2min blijft hij compleet dood.
24h uur later lijkt het plotseling weer te doen zonder bijzonderheden?
Vandaag wederom na 5 min koken weer een complete uitval?
iemand eerder deze ervaring meegemaakt?
@marz01 bedoel je een kookgroep waar 2 groepen op 1 zit? Of wat bedoel je met 2 groepen? En gaat de groep eruit of aardlekschakelaar waar deze groepen op zit? Dat is wel handig om te weten voor je om te troubleshooten. Als het de groep is lijkt het wel dat de Bora piek spanning geeft of een ander probleem heeft. Maar ben geen elektricien dus kan je niet verder helpen.
Sinds een week een Bora Pura kookplaat in gebruik. Maar mij valt de felheid van het LED display een beetje tegen. Soms zie ik de symbooltjes niet goed oplichten.
Iemand ook deze ervaring en een eventuele oplossing? Volgens mij kan je namelijk niks instellen van felheid!?
Iemand ook deze ervaring en een eventuele oplossing? Volgens mij kan je namelijk niks instellen van felheid!?
wellicht gekke vraag, waarom lucht naar buiten brengen.sjufke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:56:
We gaan hier binnenkort beginnen met de verbouwing. Onder andere dus ook een nieuwe keuken met een Bora kookplaat, het laatste X Pure model. Heb ondertussen hier het hele topic doorgelezen om informatie in te winnen over het naar buiten brengen van de afzuiging. Toch blijf ik met wat vraagstukken zitten en ik hoop hier wat antwoorden te vinden.
[Afbeelding]
Wij hebben hier de 2de Bora al (wegens verhuizing) en beide recirculatie met koolfilter.
Is ook veel zuiniger in energie (verwarming) en weer beter voor je E label
Omdat in de lucht ook na zo'n filter veel verbrandingsresten achter blijven, die nu in je woning rond blijven circuleren. Lucht afzuigen naar buiten is dus veel beter voor je gezondheid (en die van je gezin).koningen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:00:
wellicht gekke vraag, waarom lucht naar buiten brengen.
Wij hebben hier de 2de Bora al (wegens verhuizing) en beide recirculatie met koolfilter.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
https://radar.avrotros.nl...ij-zo-beperk-je-het-55031
en nog veel meer als je even een zoekmachine raadpleegt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De meeste mensen met een BORA kookplaat koken niet op gas!Andrehj schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:13:
[...]
Omdat in de lucht ook na zo'n filter veel verbrandingsresten achter blijven, die nu in je woning rond blijven circuleren. Lucht afzuigen naar buiten is dus veel beter voor je gezondheid (en die van je gezin).
Zie bijvoorbeeld:
Met recirculatie wordt geen vocht afgevoerd, dus ook op een andere manier ventileren is zeker aan te raden.
Dat fijnstof ontstaat niet alleen bij het verbranden van gas, maar vooral ook bij bakken en braden, zoals in de artikelen ook wordt vermeld.Guidooow schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:49:
De meeste mensen met een BORA kookplaat koken niet op gas!
Stoppen vliegen er niet uit.xray79 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:40:
@marz01 bedoel je een kookgroep waar 2 groepen op 1 zit? Of wat bedoel je met 2 groepen? En gaat de groep eruit of aardlekschakelaar waar deze groepen op zit? Dat is wel handig om te weten voor je om te troubleshooten. Als het de groep is lijkt het wel dat de Bora piek spanning geeft of een ander probleem heeft. Maar ben geen elektricien dus kan je niet verder helpen.
Uiteindelijk is deze week de bora monteur langs geweest en heeft ondekt dat in de fabriek een snoer verkeerd/klem gemonteerd is waardoor bij toename temp hij in een beveiligings modus schoot.
Na aanpassing van de fabrieksfout kunnen we weer storingsvrij koken.
Ik wil gewoon zoveel mogelijk alles naar buiten. Geen gehannes met filters. En aangezien de hele vloer er uit gaat was de keuze zo gemaakt om even wat leidingwerk in te graven. Overstappen naar recirculatie kan dan altijd nog.koningen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:00:
[...]
wellicht gekke vraag, waarom lucht naar buiten brengen.
Ik zie later wel wat dit doet met de energierekening. Heb zelf het idee dat het allemaal wel los zal lopen.
Vraagje: Hoe sluit je Bora buizen van 150mm aan op de Naber Compair tower? In de brochure van Naber staat namelijk dat ik de toren moet aansluiten op een KG 160 buis met een externe mof. Maar de keukenboer eindigt in 150mm rond. Gaat dat passen? Ik moet de toren zelf aansluiten namelijk.
Je moet natuurlijk bij koken wel de ventilatie hoger zetten. Een goede WTW installatie gaat vanzelf door de vochtregeling hoger draaien. Net als de badkamer.Andrehj schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:13:
[...]
Omdat in de lucht ook na zo'n filter veel verbrandingsresten achter blijven, die nu in je woning rond blijven circuleren. Lucht afzuigen naar buiten is dus veel beter voor je gezondheid (en die van je gezin).
Zie bijvoorbeeld:
Ik snap het wel, maar zo'n afzuiging doet netto gauw 500 m3/h op de hoogste stand.sjufke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:59:
[...]
Ik wil gewoon zoveel mogelijk alles naar buiten. Geen gehannes met filters. En aangezien de hele vloer er uit gaat was de keuze zo gemaakt om even wat leidingwerk in te graven. Overstappen naar recirculatie kan dan altijd nog.
Ik zie later wel wat dit doet met de energierekening. Heb zelf het idee dat het allemaal wel los zal lopen.
Die moet op de één of andere manier aangevuld worden.
Met een WTW installatie in huis wordt dan een uitdaging.
Er zullen dus roosters op de BGG gerealiseerd moeten worden om die lucht weer binnen te krijgen.
Om je een idee te geven, onze woning bijna 300 m2 groot A++++ label heeft de WTW in de laatste 12 maanden bijna 4.500 KWH bespaard. Omgerekend met bodemwarmte met een COP van 6 (huidig van laatste 12 maanden incl warm water) is dat ongeveer 750 netto KWH uit de meterkast.
maal 25 cent betekend dit dat je maximaal ongeveer 200 euro per jaar meer kwijt bent.
Berekening gaat niet 1 op 1 op in jouw situatie, maar geeft een maximaal extra kosten weer.
Hier naar buiten afzuigen met een wtw geen problemen iig. Nu zal ons huis ook wel niet luchtdicht zijn, maar volgens mij krijg je wtw gewoon een swieper want dat is gewoon een kanaal naar buiten lijkt mij.koningen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:52:
[...]
Ik snap het wel, maar zo'n afzuiging doet netto gauw 500 m3/h op de hoogste stand.
Die moet op de één of andere manier aangevuld worden.
Met een WTW installatie in huis wordt dan een uitdaging.
Er zullen dus roosters op de BGG gerealiseerd moeten worden om die lucht weer binnen te krijgen.
Om je een idee te geven, onze woning bijna 300 m2 groot A++++ label heeft de WTW in de laatste 12 maanden bijna 4.500 KWH bespaard. Omgerekend met bodemwarmte met een COP van 6 (huidig van laatste 12 maanden incl warm water) is dat ongeveer 750 netto KWH uit de meterkast.
maal 25 cent betekend dit dat je maximaal ongeveer 200 euro per jaar meer kwijt bent.
Berekening gaat niet 1 op 1 op in jouw situatie, maar geeft een maximaal extra kosten weer.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.