klopt dit werkt en kn gewoonHoutenklaas schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:28:
[...]
Ik lees dat als: Binnen 2 minuten na het stroom erop zetten zou je met die volgorde het menu alsnog moeten kunnen instappen. Lukt dat niet, dan even hulp zoeken bij Bora wat er misgaat.
Heb dit ondertussne ook nagevraagd bij Bora. Die geven aan dat de pan te groot is. Is toch een heel normale koekenpan met bodemdiameter van 21 cm (bovenrand 28)... Erger me ook nog steeds aan het aan/uit gedrag t/m stand zes. Naar ik heb begrepen zou dat bij een goede/dure inductiekookplaat ook niet hoeven gebeuren, maar dat vinden ze bij Bora ook normaal.Somethingsin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:12:
Weet iemand hoe groot de spoelen van een Bora Pure zijn ivm een andere goede kookplaat? Ik merk dat mijn pannen alleen in het midden heet worden. Zowel een gietijzeren als een anti-aanpak van staal/aluminium (beide ikea)
Die gietijzeren wordt op gegeven moment (na 10 minuten ofzo op standje 6) wel een beetje warm richting de randen, maar tegen die tijd is het midden al lang heter dan gewenst. Heb dus het idee dat de spoel ene stuk kleiner is dan de getekende kookvelden. Merk ook dat hij bij lage-midden vermogens heel erg aan/uit gaat, dus steeds even de boel laat bubbelen, en dan even niet. Lijkt me ook niet ideaal voor suddergerechten.
Klopt dit of zou die van mij (deels) kapot kunnen zijn? Hebben andere merken vergelijkbare issues? Vind het allemaal niet echt prettig werken (en het verschil tussen stand 6/7/8 is mij ook wat te groot, hadden nog wel wat standjes tussen gemogen. 8 is iets te heet voor pannekoeken, 7 net niet heet genoeg)
Dus, is dit de bedoeling, of zeur ik en is het een kwestie van dikkere/betere pannen kopen?
-'sin
Volgens Bora heeft de Pure 2 maten kookzones: vooraan 210mm en achteraan 175mm ... dus zeker vooraan zou het gewoon moeten werken.Somethingsin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Heb dit ondertussne ook nagevraagd bij Bora. Die geven aan dat de pan te groot is. Is toch een heel normale koekenpan met bodemdiameter van 21 cm (bovenrand 28)... Erger me ook nog steeds aan het aan/uit gedrag t/m stand zes. Naar ik heb begrepen zou dat bij een goede/dure inductiekookplaat ook niet hoeven gebeuren, maar dat vinden ze bij Bora ook normaal.
Wat voor kwaliteit pannen gebruik je? Ik had bijv. een low-quality bakpannetje van Ikea en dat werkte niet lekker.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Het is een ikea gietijzeren pan. Goeie drieenenhalve kilo, dus je zou verwachten dat dat op gegeven moment wel op temperatuur komt en blijft
Edit: deze
Ik heb de pan bij wijze van experiment 10 minuten op stand 6 (vooraan) voorverwarmd met wat zonnebloemolie. Die begon lichtjes te roken en er tekende zich een ring van ongeveer 18 cm doorsnee af (zie foto). De bovenrand van de pan was nog (kort) aan te raken en waterdruppels in het ‘hoekje’ borrelden niet of nauwelijks. In deze staat zou ik er wel een pannenkoek in kunnen bakken op stand 6 of 7, maar een tweede of derde zou in het centrum aanbranden en/of aan de randen bleek blijven (terwijl boter dus flink zou aanbranden en roken in het midden, en aan de zijkant slechts langzaam smelt). Dat blijft ook na meer voorverwarm/baktijd het geval.
Ik vermoed sat de spoel dus een stuk(je) kleiner is dan die 21 cm
Ik heb de pan bij wijze van experiment 10 minuten op stand 6 (vooraan) voorverwarmd met wat zonnebloemolie. Die begon lichtjes te roken en er tekende zich een ring van ongeveer 18 cm doorsnee af (zie foto). De bovenrand van de pan was nog (kort) aan te raken en waterdruppels in het ‘hoekje’ borrelden niet of nauwelijks. In deze staat zou ik er wel een pannenkoek in kunnen bakken op stand 6 of 7, maar een tweede of derde zou in het centrum aanbranden en/of aan de randen bleek blijven (terwijl boter dus flink zou aanbranden en roken in het midden, en aan de zijkant slechts langzaam smelt). Dat blijft ook na meer voorverwarm/baktijd het geval.
[ Voor 5% gewijzigd door Somethingsin op 29-10-2024 15:22 ]
-'sin
Ik heb ook een gietijzeren pan van een (La Cuisine) en ik merk dat die op de buitenrand ook niet goed warm wordt op de inductie (Bora Classic). Met 'gewone' braadpannen heb ik dat niet. Een producteigenschap?Somethingsin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:20:
Het is een ikea gietijzeren pan. Goeie drieenenhalve kilo, dus je zou verwachten dat dat op gegeven moment wel op temperatuur komt en blijft
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Een teken van een spoel die aan de kleine kant is voor de pan. Maar Bora raadt zelf gietijzer aan (en plaatstaal), en zegt dat aluminium/tri-ply niet altijd goed werken. Dan moeten ze de kookplaat wel zo ontwerpen dat gietijzer wel goed werkt.Boeryepes schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Ik heb ook een gietijzeren pan van een (La Cuisine) en ik merk dat die op de buitenrand ook niet goed warm wordt op de inductie (Bora Classic). Met 'gewone' braadpannen heb ik dat niet. Een producteigenschap?
Mijn aluminium (met stalen schijf in de bodem voor inductie) pan doet het inderdaad beter, maar ook die is in het midden duidelijk een stuk heter dan aan de rand.
-'sin
Wij hebben een Bora Pure en hierbij de automatische naloop op 20 minuten ingesteld. Ik begrijp alleen niet hoe ik deze verder moet activeren. Na het koken zetten we de kookplaat normaalgesproken uit met de aan/uit knop. Zou dan de automatische naloop moeten beginnen? Ik heb het idee dat de kookplaat dan ook echt uit staat, of is de automatische naloop zo subtiel dat je hem nauwelijks hoort?
We hebben de ventilatie overigens niet of zelden in de automatische modus. Is dat wellicht een vereiste voor automatische naloop?
We hebben de ventilatie overigens niet of zelden in de automatische modus. Is dat wellicht een vereiste voor automatische naloop?
Het is heel subtiel inderdaad, maar nogsteeds wel voel/hoorbaar.saturn21 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:18:
Wij hebben een Bora Pure en hierbij de automatische naloop op 20 minuten ingesteld. Ik begrijp alleen niet hoe ik deze verder moet activeren. Na het koken zetten we de kookplaat normaalgesproken uit met de aan/uit knop. Zou dan de automatische naloop moeten beginnen? Ik heb het idee dat de kookplaat dan ook echt uit staat, of is de automatische naloop zo subtiel dat je hem nauwelijks hoort?
Sig
niet de plaat zelf uitzettensaturn21 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:18:
Aha. Meestal staat bij ons de ventilatie vrij hoog tijdens het koken (veel lawaai). Als we de pitten uitzetten, dan loopt de ventilatie door. Is dit dan al de automatische naloop? Dan zouden we dus handmatig de pitten moeten uitzetten en de ventilatie omlaag zetten naar stand 1.tritimee schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
[...]
niet de plaat zelf uitzettenpitten alleen uitzetten. Hij blijft dan nog even nazuigen tot die timer verstreken is, dan hoor je een piepje en gaat hij vanzelf uit.
Jammer dat Bora het niet zo geimplementeerd heeft dat je na afloop van het koken de plaat gewoon uitzet, en hij automatisch op een laag pitje 20 minuten doorloopt. Dat scheelt extra handelingen (pitten uitzetten, ventilatie lager zetten).
Als je alle "pitten" op 0 zet, blijft de ventilator toch nog op de zelfde stand staan? Hier wel bij de PURU. Bij uit via de power, gaat de afzuiging naar standje heel erg zachtjes voor een aantal (instelbare) minuten.tritimee schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
[...]
niet de plaat zelf uitzettenpitten alleen uitzetten. Hij blijft dan nog even nazuigen tot die timer verstreken is, dan hoor je een piepje en gaat hij vanzelf uit.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt inderdaad. Ik weet niet of wij dit oorspronkelijk compleet over het hoofd hebben gezien (of beter gezegd, niet hebben gehoord) of dat het geholpen heeft om de naloop opnieuw op 20 minuten in te stellen (heb ik afgelopen weekend gedaan). Gisteren werkte de naloop op de manier zoals je beschrijft. Issue dus opgelosttimovd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:19:
[...]
Als je alle "pitten" op 0 zet, blijft de ventilator toch nog op de zelfde stand staan? Hier wel bij de PURU. Bij uit via de power, gaat de afzuiging naar standje heel erg zachtjes voor een aantal (instelbare) minuten.
Bora Puru kookplaten van bepaalde datum schijnen allemaal een softwarefout te hebben. We kwamen er achter omdat de timer uit ging op het moment dat we de zone van de timer op een zachtere of hardere kookstand zetten.
Schijnt dus bekend te zijn. Maar proactief vervangen of informeren ze je niet..
Schijnt dus bekend te zijn. Maar proactief vervangen of informeren ze je niet..
Dank voor deze melding, dit heb ik al vanaf het begin en ik vond het al zo onlogisch... Ik ga gelijk contact opnemen met Bora!
Hier stond een dode link.
Succes! De onze was een paar dagen later vervangen. Via de onderkant kunnen ze er bij. Duurt ongeveer 20 minuten.
Al een week of 3 was een van de kleine pitten van onze Bora Pure een error aan het geven (E A), deze was in het begin een aantal keer te resetten door de spanning van de plaat je halen (meterkast), maar uiteindelijk bleef deze in error gaan. Gisteren is er via onze keukenzaak een monteur langs geweest en heeft de print vervangen. Blijkbaar is het een bekend gegeven, want deze werd buiten de garantie kosteloos vervangen.
Bij de monteur meteen maar een potje https://www.dr-beckmann.n...trokeramische-poetssteen/ gekocht, werkt erg goed moet ik zeggen.
Bij de monteur meteen maar een potje https://www.dr-beckmann.n...trokeramische-poetssteen/ gekocht, werkt erg goed moet ik zeggen.
[ Voor 14% gewijzigd door Eraser127 op 30-01-2025 10:12 ]
Wij hebben ook een Bora kookplaat. Nou merk ik dat de ene keer op standje 3 de boel meteen begint te koken en soms standje 9 nodig is. Weten jullie waar dit aan kan liggen?
Weet iemand wanneer de Bora Joy app komt en de nieuwe Pots & Pans? Lijkt me mooi om daar de Bora boel mee te upgraden.
Ik ben nieuw hier op dit forum.
We overwegen in onze nieuwe keuken een BORA aan te schaffen omdat we niet van een losse afzuigkap houden.
(of we herplaatsen onze perfect werkende ATAG-kookplaat met toch een nieuwe afzuigunit...)
Wat we ons meest afvragen: zuigt een BORA of andere kookplaat met afzuiging frituurlucht goed af? We bakken wekelijks eigen verse frietjes (we zijn aardappelteler) in een elektrische frituurpan die we nu op de inductiekookplaat zetten onder de afzuigkap.
Of frituren jullie met een ouderwets pannetje op de inductiekookplaat want deze is niet zo hoog en bora zuigt misschien beter af bij een lage pan?
( In andere ruimte frituren is geen optie voor ons.)
Ik hoor het graag hoe jullie frituren en of dit goed gaat op een kookplaat met afzuiging.
We overwegen in onze nieuwe keuken een BORA aan te schaffen omdat we niet van een losse afzuigkap houden.
(of we herplaatsen onze perfect werkende ATAG-kookplaat met toch een nieuwe afzuigunit...)
Wat we ons meest afvragen: zuigt een BORA of andere kookplaat met afzuiging frituurlucht goed af? We bakken wekelijks eigen verse frietjes (we zijn aardappelteler) in een elektrische frituurpan die we nu op de inductiekookplaat zetten onder de afzuigkap.
Of frituren jullie met een ouderwets pannetje op de inductiekookplaat want deze is niet zo hoog en bora zuigt misschien beter af bij een lage pan?
Ik hoor het graag hoe jullie frituren en of dit goed gaat op een kookplaat met afzuiging.
Dat gaat niet werken denk ik. Een frituurpan heeft al een redelijke hoogte, en als ik met een hoge pot kook dan moet ik het deksel er schuin opzetten zodat de dampen goed worden afgezogen, zonder deksel op hoogste stand afzuiging is niet voldoende. Met een frietpan wil je niet het deksel erop hebben liggen denk ikisaverr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:37:
Ik ben nieuw hier op dit forum.
@Matomatisch Ik kan beamen dat frituren in een gewone pan met Bora geen goede combi is.Matomatisch schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Dat gaat niet werken denk ik. Een frituurpan heeft al een redelijke hoogte, en als ik met een hoge pot kook dan moet ik het deksel er schuin opzetten zodat de dampen goed worden afgezogen, zonder deksel op hoogste stand afzuiging is niet voldoende. Met een frietpan wil je niet het deksel erop hebben liggen denk ik