Bora inbouwapparatuur

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
wel goed dat hij/zij naar een reclame site linkt voor ventilatie kanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knappert_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 20:15
datadevil schreef op maandag 25 december 2023 @ 07:05:
wel goed dat hij/zij naar een reclame site linkt voor ventilatie kanalen
Precies, je mag wel wat iets betere onderbouwing komen dan deze link van WC-eend.

Fijnstof en stikstof bindt juist goed met water. Dit wordt ook in de bouw gebruikt om het neer te laten slaan, of bij luchtwassers in de landbouw https://www.wur.nl/nl/art...sers-geur-en-ammoniak.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulvitesse
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 15:31
knappert_ schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:11:
[...]

Precies, je mag wel wat iets betere onderbouwing komen dan deze link van WC-eend.

Fijnstof en stikstof bindt juist goed met water. Dit wordt ook in de bouw gebruikt om het neer te laten slaan, of bij luchtwassers in de landbouw https://www.wur.nl/nl/art...sers-geur-en-ammoniak.htm
Hij had beter naar het rapport van TNO kunnen verwijzen. Hierin is wordt wel gezegd dat je beter naar buiten kunt afzuigen. Als je naar luchtkwaliteit kijkt tenminste. https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knappert_
paulvitesse schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:29:
[...]

Hij had beter naar het rapport van TNO kunnen verwijzen. Hierin is wordt wel gezegd dat je beter naar buiten kunt afzuigen. Als je naar luchtkwaliteit kijkt tenminste. https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
Een quote uit dat onderzoek.
Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat de stoffen niet in de keuken en verder in het huis komen. Mogelijke oplossingen hiervoor zijn overstappen op elektrisch koken en een goede kookafzuiging met een afvoer naar buiten installeren.
Elektrisch koken is al even effectief gezien de meeste stikstof en fijnstof voortkomen uit het verbranden van gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulvitesse
  • Laatst online: 23-04 15:31
knappert_ schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:30:
[...]

Een quote uit dat onderzoek.
[...]

Elektrisch koken is al even effectief gezien de meeste stikstof en fijnstof voortkomen uit het verbranden van gas.
Elektrische koken is zeker niet even effectief.

Quote uit dat onderzoek.
In het algemeen ontstaat de meeste fijnstof bij het braden van vlees en het wokken van groenten. Het maakt daarbij niet uit of je op gas of elektrisch kookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knappert_
paulvitesse schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:07:
[...]

Elektrische koken is zeker niet even effectief.

Quote uit dat onderzoek.

[...]
Je hebt gelijk wat betreft fijnstof. Elektrisch koken heeft als voordeel minder stikstof volgens TNO. https://www.tno.nl/nl/new...hrijding-stikstofdioxide/
Het beste is dus om af te zuigen naar buiten. Daarmee komt er minder fijnstof en stikstof in de lucht. Elektrisch koken heeft als voordeel dat er minder stikstof in het binnenklimaat komt doordat er geen gas wordt verbrandt. De fijnstof blijft ongeveer gelijkt bij zowel elektrisch als op gas koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Weet iemand hoe groot de spoelen van een Bora Pure zijn ivm een andere goede kookplaat? Ik merk dat mijn pannen alleen in het midden heet worden. Zowel een gietijzeren als een anti-aanpak van staal/aluminium (beide ikea)
Die gietijzeren wordt op gegeven moment (na 10 minuten ofzo op standje 6) wel een beetje warm richting de randen, maar tegen die tijd is het midden al lang heter dan gewenst. Heb dus het idee dat de spoel ene stuk kleiner is dan de getekende kookvelden. Merk ook dat hij bij lage-midden vermogens heel erg aan/uit gaat, dus steeds even de boel laat bubbelen, en dan even niet. Lijkt me ook niet ideaal voor suddergerechten.

Klopt dit of zou die van mij (deels) kapot kunnen zijn? Hebben andere merken vergelijkbare issues? Vind het allemaal niet echt prettig werken (en het verschil tussen stand 6/7/8 is mij ook wat te groot, hadden nog wel wat standjes tussen gemogen. 8 is iets te heet voor pannekoeken, 7 net niet heet genoeg)

Dus, is dit de bedoeling, of zeur ik en is het een kwestie van dikkere/betere pannen kopen?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
Vreemde situatie zojuist. Bora stond op stand 4 (duidelijk op het display te zien). De fan ging alsnog op maximale stand en het eten was helaas direct aangebrand. Duidelijk dat die toch op de hoogste stand stond uit zichzelf.

Iemand dit wel eens gehad? Even aan en uit en het probleem is weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Inverted_World schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:35:
Vreemde situatie zojuist. Bora stond op stand 4 (duidelijk op het display te zien). De fan ging alsnog op maximale stand en het eten was helaas direct aangebrand. Duidelijk dat die toch op de hoogste stand stond uit zichzelf.

Iemand dit wel eens gehad? Even aan en uit en het probleem is weg.
Was het geen knipperende 4? Als je de slider langer ingedrukt houdt op een stand, gaat die spoel op het hoogste niveau voor een aantal minuten om daarna verder te gaan op de ingestelde stand. Dat is handig als je bijvoorbeeld water aan de kook wil brengen. Ik heb ook wel eens dat ik per ongeluk op die stand kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Van Bora heb ik zojuist een buizenschema ontvangen voor mijn nieuwe (nog te plaatsen keuken). Deze gaan via de kruipruimte en de zijgevel naar buiten.

Maar welk soort bedrijf kan dit voor mij installeren? Er moet precies op de juiste plek immers een gat in de vloer en gevel komen?

Een betonboorder? De zoek termen die ik tot nu toe gebruikt heb bieden geen uitkomst.

Zo’n koekoek kan ik prima zelf regelen maar het boren, aansluiten en isoleren van de buizen in mijn kruipruimte besteedt ik liever uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-05 22:53
Iedere aannemer of installateur met het juiste gereedschap kan dat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:15
Jay-v schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:34:
Van Bora heb ik zojuist een buizenschema ontvangen voor mijn nieuwe (nog te plaatsen keuken). Deze gaan via de kruipruimte en de zijgevel naar buiten.

Maar welk soort bedrijf kan dit voor mij installeren? Er moet precies op de juiste plek immers een gat in de vloer en gevel komen?

Een betonboorder? De zoek termen die ik tot nu toe gebruikt heb bieden geen uitkomst.

Zo’n koekoek kan ik prima zelf regelen maar het boren, aansluiten en isoleren van de buizen in mijn kruipruimte besteedt ik liever uit.
Een betonboorder de gaten laten boren en dan zelf die buizen aanleggen. Hier heb ik het gedaan met 200mm PVC, met een verloop naar 160 in de vloer.
Isoleren is nergens voor nodig.
Ik zou wel nadenken over een terugslagklep, anders tocht het enorm uit de kookplaat.

En kijk uit met leidingen in de vloer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:53
Jay-v schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:34:

Bij ons heeft het installatiebedrijf het gedaan die alle elektra en leidingen heeft voorbereid voordat de keuken geplaatst werd. Ze hebben niet door de vloer geboord maar gekapt ivm mogelijke leidingen die door de betonvloer liepen. Is maar goed ook, want op de plek waar het gat naar de kruipruimte is gemaakt liep dus precies een verwarmingsbuis. Daarna alles netjes dichtgemaakt met een combi van beton, pur en isolatie.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsane
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-05 08:09
Heeft iemand ervaring met een Bora in de hoek van een keuken. In de manual staat dat er een minimale afstand van 30 centimeter moet zijn van de kookplaat tot aan de wand. Bij mij zal dat ongeveer 21 centimeter zijn tot aan de wand. Ik vroeg me af of dat problemen kan opleveren. Het gaat om de Bora Puxu.

[ Voor 9% gewijzigd door Jinsane op 22-03-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:49
Jinsane schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:17:
Heeft iemand ervaring met een Bora in de hoek van een keuken. In de manual staat dat er een minimale afstand van 30 centimeter moet zijn van de kookplaat tot aan de wand. Bij mij zal dat ongeveer 19-20 centimeter zijn tot aan de wand. Ik vroeg me af of dat problemen kan opleveren. Het gaat om de Bora Puxu.
Mijns inziens moet dit niet voor problemen zorgen. Misschien wat minder ruimte voor pannen, maar de vakken van de puxu zijn groot zat. Ik kan me voorstellen dat de sparing in het werkblad misschien voor problemen kan zorgen?

Je zou Bora hierover een bericht kunnen sturen, ze reageren altijd best wel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-05 22:53
Jinsane schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:17:
Heeft iemand ervaring met een Bora in de hoek van een keuken. In de manual staat dat er een minimale afstand van 30 centimeter moet zijn van de kookplaat tot aan de wand. Bij mij zal dat ongeveer 19-20 centimeter zijn tot aan de wand. Ik vroeg me af of dat problemen kan opleveren. Het gaat om de Bora Puxu.
Zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met het gewicht van de Bora.
Die 'hangt' als het ware aan je keukenblad. Hoe dunner dus de rand tot aan de muur, hoe groter de kans dat die bezwijkt als die niet goed is ondersteund.

Ik zou inderdaad Bora eens berichten waarom die 30cm wordt geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsane
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-05 08:09
Bedankt, ik heb het nagevraagd bij Bora, kreeg als antwoord: "Boven het kookveld dient een bepaald volume aan lucht voorhanden te zijn vanwege de luchtstromen die ontstaan. Als je aan een zijde minder ruimte hebt kan het zijn dat de dampen aan die zijde bijvoorbeeld hoger stijgen en de afzuiging niet meer in slaagt alle dampen af te zuigen."

Een oplossing zou kunnen zijn dat de kookplaat niet in het midden van de betreffende ladenkast van 120cm wordt gemonteerd echter is dit natuurlijk wel minder mooi, het gaat dan om een ruimte van 9,5cm links van de kookplaat en 27,5cm rechts +2,5cm plint, hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:56
Jinsane schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:02:
Bedankt, ik heb het nagevraagd bij Bora, kreeg als antwoord: "Boven het kookveld dient een bepaald volume aan lucht voorhanden te zijn vanwege de luchtstromen die ontstaan. Als je aan een zijde minder ruimte hebt kan het zijn dat de dampen aan die zijde bijvoorbeeld hoger stijgen en de afzuiging niet meer in slaagt alle dampen af te zuigen."

Een oplossing zou kunnen zijn dat de kookplaat niet in het midden van de betreffende ladenkast van 120cm wordt gemonteerd echter is dit natuurlijk wel minder mooi, het gaat dan om een ruimte van 9,5cm links van de kookplaat en 27,5cm rechts +2,5cm plint, hoe denken jullie hierover?
Is een relatief grote kookplaat wel de beste oplossing voor zo'n relatief beperkte ruimte? Bedenk je dat je echt wel wat ruimte, liefst aan beide zijden, wilt om kookgerei en dergelijke neer te zetten. Ook wil je het liefst voldoende ruimte voor bijvoorbeeld het handvat van een koekenpan, zonder dat er kans is dat je deze omstoot omdat je kookplaat aan het eind van het werkblad zit.

Deze aspecten lijken me veel belangrijker dan de in theorie net wat mindere afzuiging aan een zijde van de kookplaat op standje 9/P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 13:54
Hoi,

zijn hier meerdere mensen met ervaringen mbt Bora Ecotube en T177-160 Ross ventilatieschacht?
Ik zie dat de Bora Ecotube 150mm is en de ventilatieschacht 160mm?

Ik lees bij Ross ". Dit model 160 is ook uitstekend geschikt voor zgn. Bora keuken afzuiging via de kruipruimte.""

Maar ik zie nergens een adapter om die van 150 naar 160mm te krijgen of hoe werkt dit systeem?

Wie heeft hier ervaring met kruipruimte en de Bora ecotube? Wordt aangeraden deze buizen ook te isoleren?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:37

bennierex

Pilot_Z

Weet iemand welke diameter buis ik kan aansluiten op het Ecotube verloop EFRG (plat naar rond)?

Er staat in de datasheet het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X006Nhv7C8THkpZiQaCeaVlYpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JspNcEPycgurWH2p0FZpHXGD.png?f=fotoalbum_large

150mm of 160mm buis? De ronde ecotube van Bora zelf (ER750) is 155mm buitendiameter (volgens datasheet), maar ik wil naar standaard spiro overgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:49
bennierex schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:29:
Weet iemand welke diameter buis ik kan aansluiten op het Ecotube verloop EFRG (plat naar rond)?

Er staat in de datasheet het volgende:
[Afbeelding]

150mm of 160mm buis? De ronde ecotube van Bora zelf (ER750) is 155mm buitendiameter (volgens datasheet), maar ik wil naar standaard spiro overgaan.
Ik ben met dezelfde bocht overgegaan op 150mm spiro, bij mij zit er nog wel een terugslagklep tussen, daar kreeg ik de buis van bora gemakkelijk om heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs4WY1UA6vtLISaOK2BeTbPJ96g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxt8GRZLtiOdsH4AvlncMVub.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

@TakenRandomName hulde, thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 23:52
Wie kan mij de juiste richting opsturen betreffende de afzuiging van een Bora Pursa?

Ik heb een IKEA Metod keuken waar ik een Bora Pursa ga inbouwen. Bij de Bora komt natuurlijk geen volledige afvoer afgeleverd. Welke onderdelen moet ik hebben?
Heb Google geprobeerd uit te spelen maar kom voor de Pursa nog niks tegen.

Keuken wordt geplaatst direct tegen de gevelmuur. Dus het betreft en uitvoer naar buiten.
Het enige dat ik wel had gevonden was een muurdoorcoer van €300 van Bora zelf.
Maar wat heb ik nodig tussen de Bora zelf en die muurdoorvoer?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
krizzziz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:56:
Wie kan mij de juiste richting opsturen betreffende de afzuiging van een Bora Pursa?

Ik heb een IKEA Metod keuken waar ik een Bora Pursa ga inbouwen. Bij de Bora komt natuurlijk geen volledige afvoer afgeleverd. Welke onderdelen moet ik hebben?
Heb Google geprobeerd uit te spelen maar kom voor de Pursa nog niks tegen.
Tenzij Bora een nieuw model met bijna gelijke naam heeft uitgebracht, zou je kunnen proberen om te zoeken op Bora Pura...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Laatst online: 16:16
Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:14:
[...]

Tenzij Bora een nieuw model met bijna gelijke naam heeft uitgebracht, zou je kunnen proberen om te zoeken op Bora Pura...
https://www.bora.com/nl/n...ora-s-pure/product/pursa/

@krizzziz Heb je ruimte achter de kasten om nog een stukje naar beneden te gaan?
Recht naar achter is natuurlijk ook mogelijk maar het gat komt dan wel heel precies.

Astu:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 26% gewijzigd door Kapitein Merijn op 03-04-2024 17:09 ]

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:14:
[...]

Sorry, ik snap je even niet? Was dit grappig bedoeld?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Kapitein Merijn schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:02:
[...]

@krizzziz Heb je ruimte achter de kasten om nog een stukje naar beneden te gaan?
Recht naar achter is natuurlijk ook mogelijk maar het gat komt dan wel heel precies.

Astu:

***members only***
Ah fantastisch! Helaas is de achterkant van het IKEA kastje rechtstreeks bevestigd aan de buitengevel (uiteraard voorzetwandje eerst nog). Ik ga in ieder geval even deze instructies bestuderen! Dank

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Nee. Niet grappig. Ik was serieus in de veronderstelling dat je zocht op een niet bestaand product en wist niet dat Bora ook een model had wat maar één letter verschilt van de Pura (die wij hier hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:03
Andrehj schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:36:
[...]

Nee. Niet grappig. Ik was serieus in de veronderstelling dat je zocht op een niet bestaand product en wist niet dat Bora ook een model had wat maar één letter verschilt van de Pura (die wij hier hebben).
Ook wel stom...
De Pure is 'Pura' of 'Puru'.
De X Pure is 'Puxu' of 'Puxa'.
Dan zou de S Pure toch 'Pusu' of 'Pusa' moet worden?

Ik was ook in de veronderstelling dat er een grap gemaakt werd. :)

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil05
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-05-2024
Graag jullie advies over de afvoerleidingen voor waarschijnlijk een Bora kookplaat. Ik ben de keuken aan het aanbouwen en heb de mogelijkheid om 150 mm ronde pvc buizen in de grond te leggen. Daarop komt dan nog de isolatie, beton- en afwerkvloer. Het mooiste vind ik als ik de doorvoer naar buiten via de spouw kan laten lopen. Zie de tekening. Geeft dit nog problemen met bv. vocht/condens? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn2Yv_zr3Ax-NJk7PR5V44KlbEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/li5ywTi4wHgKCwwwUt6eQBK6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Wil05 op 27-04-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

@Wil05 ik neem aan dat de spouw daarna nog geisoleerd wordt? Dan zou je geen vochtproblemen mogen verwachten met deze doorvoer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil05
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-05-2024
Ja, dat is wel de bedoeling. Ik heb op de tekening een rond kanaal van 150 mm getekend. Ik ben nu van plan om een rechthoekige buis van 222 x 89 mm te gebruiken. Ik kan dan nog 60 mm isolatie voor de buis plaatsen. Zou ik daarmee een vochtprobleem voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 22:38
Volgens de handleiding krijg ik 2 seconden de tijd om de kracht van een kookveld aan te passen. Is het mogelijk om die 2 seconden te verlengen? Ik ervaar dat soms te kort om rustig te koken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jzn9dey.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:39

ThePsycho

Biertje?

Li1quid schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:31:
Volgens de handleiding krijg ik 2 seconden de tijd om de kracht van een kookveld aan te passen. Is het mogelijk om die 2 seconden te verlengen? Ik ervaar dat soms te kort om rustig te koken.

[Afbeelding]
Als het niet in de handleiding staat zou ik zeggen: nee. (In de handleiding van ons model stond er niets over in)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 17:02
Ik kan online erg weinig vinden nog steeds over de effectiviteit van werkblad afzuiging tov wandschouw.

Hoe zijn jullie ervaringen vergeleken met een afzuiging boven de plaat? Is dat een kwestie van nooit meer iets anders?

Zie toch nog wel nadelen in de kastruimte, lastiger schoonmaken van de plaat en het feit dat warme lucht omhoog wil...

Zijn er ook mensen die boven de plaat nog bovenkasten hebben hangen? Mijn vrouw wilt dat graag maar ik zie er eigenlijk nooit voorbeelden van icm een plaat met afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn vrouw vindt het in het algemeen minder dan een schouw. We houden er nu rekening mee door een deksel te gebruiken om de stoom ed. te richten. En door een spatscherm te gebruiken met keukenpapier erop; en we zijn voorzichtiger met vlees op de hoge stand te braden omdat de afzuiging daar echt moeite mee heeft.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
Aniki schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:23:...lastiger schoonmaken van de plaat...
Dit vind ik juist een groot voordeel; alle kruimels endergelijke worden van het kookeiland in de afzuiging geveegd en die gaat wekelijks de vaatwasser in. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 17:02
Guidooow schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:56:
[...]

Dit vind ik juist een groot voordeel; alle kruimels endergelijke worden van het kookeiland in de afzuiging geveegd en die gaat wekelijks de vaatwasser in. Ideaal!
Ja dat is persoonlijk. De vlakke plaat lijkt me toch makkelijker schoon te houden.

Maar dat terzijde, is het een objectief betere manier van afzuigen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
Aniki schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Ja dat is persoonlijk. De vlakke plaat lijkt me toch makkelijker schoon te houden.

Maar dat terzijde, is het een objectief betere manier van afzuigen :?
Dat de Bora een "ingebouw afvalbakje" heeft is juist heel objectief ;)

Een betere manier van afzuigen is het zeker niet. Wel goed genoeg, met veel extra voordelen (nooit meer je hoofd stoten bijvoorbeeld!). Voor de wok/grilfanaten zijn er betere oplossingen dan kookveldafzuiging, naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 14:16
Aniki schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:23:
Ik kan online erg weinig vinden nog steeds over de effectiviteit van werkblad afzuiging tov wandschouw.

Hoe zijn jullie ervaringen vergeleken met een afzuiging boven de plaat? Is dat een kwestie van nooit meer iets anders?

Zie toch nog wel nadelen in de kastruimte, lastiger schoonmaken van de plaat en het feit dat warme lucht omhoog wil...

Zijn er ook mensen die boven de plaat nog bovenkasten hebben hangen? Mijn vrouw wilt dat graag maar ik zie er eigenlijk nooit voorbeelden van icm een plaat met afzuiging.
Onze schouwafzuiging was oud en niet goed meer, dus nu met Bora recirculatie veel beter. Wij hebben wel kastjes boven de kookplaat en we merken dat die veel minder vies worden dan de afzuigkap en kastjes die we eerst hadden. Al het vet etc. wordt meteen de afzuiging ingetrokken _/-\o_ Wel een deksel schuin op de pan zetten en idd spat deksel gebruiken maar dat deden we met de oude afzuigkap ook. Inductie kookplaat wordt veel minder warm boven de pannen door het afzuigen naar beneden en ook de handvatten van de pannen kun je gewoon vastpakken itt een gasfornuis. Schoonmaken is ook veel makkelijker dan een gasfornuis door de vlakke plaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Het enige issue dat ik heb is met het afzuigen van externe apparaten als een rijstkoker of een airfryer. Dat werkt niet altijd even handig vergeleken met een schouwafzuiging. Het werkt wel maar je moet wel opletten hoe en waar je het apparaat neerzet

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Voor onze nieuwbouwwoning willen we voor het kookeiland een Downdraft Bora met het afzuigpunt naar buiten via de kruipruimte. Heeft iemand ervaring met het aansluiten en met welke zaken dienen wij rekening te houden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzuPKk2f0CDdOwfek8barzPlmzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtpeFIrG4jqb23MXqKdCz4Ys.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Danfoss schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:06:
Het enige issue dat ik heb is met het afzuigen van externe apparaten als een rijstkoker of een airfryer. Dat werkt niet altijd even handig vergeleken met een schouwafzuiging. Het werkt wel maar je moet wel opletten hoe en waar je het apparaat neerzet
Rijstkoker producent alleen maar vocht, dus hoef je in principe niet af te zuigen. Airfryer wel inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Dennepen schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:01:
Voor onze nieuwbouwwoning willen we voor het kookeiland een Downdraft Bora met het afzuigpunt naar buiten via de kruipruimte. Heeft iemand ervaring met het aansluiten en met welke zaken dienen wij rekening te houden? [Afbeelding]
Wat dacht je van het lezen van dit topic? Staat vol met ervaringen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guidooow
Voor onze nieuwbouwwoning willen we voor het kookeiland een Downdraft Bora met het afzuigpunt naar buiten via de kruipruimte. Heeft iemand ervaring met het aansluiten en met welke zaken dienen wij rekening te houden? [Afbeelding]
Geen ervaring mee, maar een wasbak en/of kookplaat op een hoek is heel erg onhandig, doe het niet als het ook anders kan. Einde ongevraagd advies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartsony
Wij hebben hetzelfde gedaan tijdens de verbouwing vd woonkamer. Mijn gouden tip laat een ventilatie installateur dezelfde dag komen als ze de keuken komen plaatsen. Wij hadden een rond gat van 22cm gemaakt ivm isolatie en je raad het al.. keukengat vanuit de kast was niet correct gemeten hierdoor. Gelukkig ter plaatse kunnen oplossen.

Tweede tip laat een gat rechtdoor naar buiten maken.. het liefst een beetje schuins naar buiten ivm vochtafvoer.

Mocht je meer willen weten, pm maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:07

MJV

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de hier een aantal keer besproken T175 koekoek maar dan niet i.c.m. met kruipruimte maar i.c.m. reguliere betonvloer. De dekvloer gaat eraf, dus ik heb ongeveer 19cm om iets doorheen te voeren. Prima voor de 'brievenbus' van de Bora van 9x22cm, maar de koekoek heeft volgens een hoogte van zo'n 44cm nodig. Dat red ik natuurlijk niet. Is de koekoek daarmee een no-go?

In dat geval kan ik waarschijnlijk uitwijken naar zo'n ventilatieschacht, maar die heeft dan wel een stukje extra meters nodig omdat ik die eigenlijk niet bij het terras wil laten uitkomen maar aan de zijkant van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
MJV schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:50:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de hier een aantal keer besproken T175 koekoek maar dan niet i.c.m. met kruipruimte maar i.c.m. reguliere betonvloer. De dekvloer gaat eraf, dus ik heb ongeveer 19cm om iets doorheen te voeren. Prima voor de 'brievenbus' van de Bora van 9x22cm, maar de koekoek heeft volgens een hoogte van zo'n 44cm nodig. Dat red ik natuurlijk niet. Is de koekoek daarmee een no-go?
Ik snap je vraag niet. Je kunt toch gewoon een buis op een willekeurige hoogte in de open kant van die koekoek uit laten komen? De onderkant moet sowieso open zijn (met liefst een grindputje eronder) om regenwater wat in de koekoek valt af te kunnen voeren.
Zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tilmar.nl/media/products/images/t175-toepassing-doorsnede_product_large.jpg
Zo zit het hier ook, zie Andrehj in "Bora, het einde van de afzuigkap?"

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 19-06-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Laatst online: 12-05 14:37
bartsony schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Wij hebben hetzelfde gedaan tijdens de verbouwing vd woonkamer. Mijn gouden tip laat een ventilatie installateur dezelfde dag komen als ze de keuken komen plaatsen. Wij hadden een rond gat van 22cm gemaakt ivm isolatie en je raad het al.. keukengat vanuit de kast was niet correct gemeten hierdoor. Gelukkig ter plaatse kunnen oplossen.

Tweede tip laat een gat rechtdoor naar buiten maken.. het liefst een beetje schuins naar buiten ivm vochtafvoer.

Mocht je meer willen weten, pm maar
Hier heeft de installateur van de keuken aangegeven liever zelf het gat naar buiten te willen boren als hij de keuken komt plaatsen. Dan gaat het eigenlijk altijd goed.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:07

MJV

Andrehj schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Ik snap je vraag niet. Je kunt toch gewoon een buis op een willekeurige hoogte in de open zijkant van die koekoek uit laten komen? Die onderkant moet sowieso open zijn (met liefst een grindputje eronder) om regenwater wat in de koekoek valt af te kunnen voeren.
Zie ook dit plaatje:
[Afbeelding]
Zo zit het hier ook, zie Andrehj in "Bora, het einde van de afzuigkap?"
Ik begrijp het nu (wel). Ik dacht dat de tekeningen een soort opengewerkt model voorstelden met een achterkant die opengewerkt is. Nu snap ik dat die acherkant inderdaad effectief open is :). Dat maakt het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
knny schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Hier heeft de installateur van de keuken aangegeven liever zelf het gat naar buiten te willen boren als hij de keuken komt plaatsen. Dan gaat het eigenlijk altijd goed.
Ligt per aanbieder idd. Wij hadden een interieurbouwer puur voor keukens, geen allround keukenboer.

Gaf enkel wat handige tips mee, overige zaken voor dit concept zijn bekend. Isoleren buizen kan overigens ook nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Dracula op 29-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Ik zie nu dat er een specifiek Bora-topic is, dus stel ik mijn vraag ook hier…

Bij ons nieuwbouwproject wordt standaard een BORA GP4U kookplaat geplaatst. Echter schrok ik bij het lezen van de geluidsniveaus. Volgens mij is de PURU het meest vergelijkbare model en die zou grofweg 10 dB minder geluid produceren t.o.v. de GP4U. Gezien de logaritmische schaal van dB, zou dit dus een aanzienlijk verschil zijn.

Heeft iemand ervaring met de GP4U en dan met name het geluidsniveau?

BORA GP4U:
  • Geluidsniveau: 64 dB
  • Geluidsniveau hoogste stand: 69 dB
BORA PURU:
  • Geluidsniveau: 53.5 dB
  • Geluidsniveau hoogste stand: 55.8 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18
In de 2 jaar dat we in ons nieuwe huis wonen heb ik nog nooit een melding gekregen om het koolstof-filter te vervangen in onze Bora classic met recirculatie. Als het goed heb krijg je dan toch de melding 'F' in het display? Klopt dat? Dat filter zou toch eens in het jaar vervangen moeten worden?
En kun je via de bovenkant via het gat waar het vetfilter zit, ook bij dat koolstof-filter komen? Of is dat alleen toegankelijk via de onderkant?
Alvast dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:40
connos schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:31:
In de 2 jaar dat we in ons nieuwe huis wonen heb ik nog nooit een melding gekregen om het koolstof-filter te vervangen in onze Bora classic met recirculatie. Als het goed heb krijg je dan toch de melding 'F' in het display? Klopt dat? Dat filter zou toch eens in het jaar vervangen moeten worden?
En kun je via de bovenkant via het gat waar het vetfilter zit, ook bij dat koolstof-filter komen? Of is dat alleen toegankelijk via de onderkant?
Wij hebben een PUXU waarbij de F-melding na iets minder dan 2 jaar kwam.

Voor de Bora Classic is het vervangen van de filter wel iets anders dan bij de PUXU: YouTube: BORA Basic Filterwechsel

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

treative schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Wij hebben een PUXU waarbij de F-melding na iets minder dan 2 jaar kwam.

Voor de Bora Classic is het vervangen van de filter wel iets anders dan bij de PUXU: YouTube: BORA Basic Filterwechsel
Filmpje gaat over de Basic ;)

@connos
De classic is alleen van de onderkant beschikbaar, dat hangt af van de gekozen montage.
Er komt een buis naar beneden aan de achterkant. Hoogstwaarschijnlijk moet je hiervoor de achterwand van de kast demonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

TNThomas schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:41:

Bij ons nieuwbouwproject wordt standaard een BORA GP4U kookplaat geplaatst. Echter schrok ik bij het lezen van de geluidsniveaus. Volgens mij is de PURU het meest vergelijkbare model en die zou grofweg 10 dB minder geluid produceren t.o.v. de GP4U. Gezien de logaritmische schaal van dB, zou dit dus een aanzienlijk verschil zijn.

BORA GP4U:
BORA PURU:
De PURU vind ik soms al vrij luid op ventilatiestand >4

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
connos schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:31:
Ik heb al ruim 5 jaar de Classic en krijg wel de F. Echte logica heb ik er niet in kunnen vinden maar de oude filters gaven meestal na ruim een jaar een F (en rekte ik dan nog een half jaar). De nieuwe (ULBF) gaan langer mee daar heb ik nog geen F van gehad.

Vervangen is een klusje want het filter zit onderop; in mijn geval echter de plint. Gelukkig heb ik een serviceluik achter de lades (moeten er dan wel uit) zodat ik de motor kan loskoppelen van de buis omhoog door deze iets te draaien. Deze haal ik dan inclusief filter via de plint eruit en kan ik het filter vervangen. Ben normaliter een half uur bezig als er niets tegen zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 08-07-2024 20:03 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
In Juerd in "Het grote kookplaat aansluiten topic" blijkt dat je een Bora niet op een stekker (perilex is ook een stekker) aan mag sluiten, want zo staat dat in de handleiding.
Weet iemand waarom dat is?
(Hier hangt een Pura probleemloos aan een Perilex wcd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Voor wie nog twijfelt.
Bora Puxa, in gebruik vanaf 7-7-2021
https://gathering.tweaker...message/67580700#67580700

De enigste goed zichtbare kras op het bedieningspaneel was er opeens na dag 2 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB1t4CHR3TpQ584vXOEKKX321TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgxDX6f9kkS2FmQx7ocwEZrN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB8deaZhaqgIGSzm4sJ6Kajcwss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCPvoB7Gg7IhEvwYCqAgVB3y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZnrpSOb98vddDjBLq3fEl7MTw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYxGYVuTxtxhHfvTOkd22cE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ult6ncpWIjOpF4GZukuSWJmxIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnGAs1kgF1AZOPNzSVqOektn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-0nRArOoFtuCxTGFSSkdmKncNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pR1QKovc4D2DYEmJ76RAvQp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door taz10 op 12-07-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Andrehj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:05:
In Juerd in "Het grote kookplaat aansluiten topic" blijkt dat je een Bora niet op een stekker (perilex is ook een stekker) aan mag sluiten, want zo staat dat in de handleiding.
Heeft wellicht te maken met het risico op losraken of iets dergelijks, maar zou het niet weten verder. Ik had discussie met de installateur dat deze niet op perilex mag (had een lasdoos op de grond gemaakt). Uiteindelijk zelf aangesloten omdat zij dat niet wilden doen zonder perilex 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Hier meer dan 3 jaar geleden de Bora door de elektricien met perilex op een contactdoos aangesloten. Was geen probleem ook de installateur van de keuken deed niet moeilijk sterker nog thuis had hij hetzelfde gedaan dus hij wilde wel even de kabel netjes aansluiten zodat ik niet op de electricien hoefde te wachten na installatie keuken. Ik had de Bora dus al eerder in huis dan rest van keuken zodat de aannemer en electricien alle konden voorbereiden. Maar zou niet weten wat er anders is aan een stopcontact versus “vaste” verbinding…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

xray79 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Hier meer dan 3 jaar geleden de Bora door de elektricien met perilex op een contactdoos aangesloten. Was geen probleem ook de installateur van de keuken deed niet moeilijk sterker nog thuis had hij hetzelfde gedaan dus hij wilde wel even de kabel netjes aansluiten zodat ik niet op de electricien hoefde te wachten na installatie keuken. Ik had de Bora dus al eerder in huis dan rest van keuken zodat de aannemer en electricien alle konden voorbereiden. Maar zou niet weten wat er anders is aan een stopcontact versus “vaste” verbinding…..
Deze vraag is eerder naar voren gekomen in dit en het keuken topic. Dit is een simpel antwoord.wat @bennierex eigenlijk ook al gaf en elke electricien ook kan beantwoorden. (zelf ooit geleerd voor electricien ;) )
- Veiligheid en Betrouwbaarheid: Een vaste aansluiting is vaak betrouwbaarder dan een stekkerverbinding. Bij een vaste aansluiting is er minder kans op losse verbindingen die kunnen leiden tot vonkvorming, oververhitting of stroomuitval. Dit is vooral belangrijk bij apparaten die veel stroom verbruiken, zoals kookplaten.

- Stroomcapaciteit en Warmteontwikkeling: Een Perilex stekker en contactdoos kunnen bij hoge stroomsterktes warm worden, wat het risico op slijtage of schade verhoogt. Vaste bedrading minimaliseert dit risico omdat de verbindingen beter vastzitten en de warmte beter kunnen afvoeren.

- Regelgeving en Voorschriften: Fabrikanten zoals Bora volgen vaak strikte richtlijnen en voorschriften om ervoor te zorgen dat hun apparaten veilig worden geïnstalleerd en gebruikt. Door een vaste aansluiting voor te schrijven, kunnen ze beter garanderen dat de installatie voldoet aan deze voorschriften.

- Technische Specificaties: De technische specificaties van de kookplaat kunnen zodanig zijn dat een vaste aansluiting nodig is om optimale prestaties te garanderen. Dit kan te maken hebben met de manier waarop de kookplaat de stroom verdeelt en gebruikt over de verschillende kookzones.

offtopic: Zo zit mijn Jacuzzi ook vast via een lasdoos aangesloten en niet via een perilexstekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@taz10 duidelijk. Weet wel dat een stekker soms voorkeur heeft ivm snel losmaken bij een storing (reset van apparaat) maar mijn kookgroep heb ik sneller in de meterkast uit en aan gezet dan dat ik achter de plint de stekker eruit haal……Vraag me af wat het percentage vaste tegen perilexstekkers is in NL. Gok dat perilex meer zal zijn? Ook raar dat vaatwassers,wasdrogers en wasmachines met een stekker komen zijn toch ook grootgebruikers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

xray79 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:53:
@taz10 duidelijk. Weet wel dat een stekker soms voorkeur heeft ivm snel losmaken bij een storing (reset van apparaat) maar mijn kookgroep heb ik sneller in de meterkast uit en aan gezet dan dat ik achter de plint de stekker eruit haal……Vraag me af wat het percentage vaste tegen perilexstekkers is in NL. Gok dat perilex meer zal zijn? Ook raar dat vaatwassers,wasdrogers en wasmachines met een stekker komen zijn toch ook grootgebruikers?
Alle door jou genoemde apparaten zijn gewoon 1 fase apparaten. Een Bora kookplaat is 3 fase.
Dus verschil is niet alleen 1 fase 220volt / 3fase 400 volt. Maar ook 1 fase wasmachine +/- 2000 watt. 3 fase bora kookplaat +/- 3000 - 6000 watt.
Dus naast meer wattage, wordt er ook meer ampere getrokken. Dit kan je uitrekenen met I = P/U ( ampere = watt / volt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topic een wat algemenere beter aansluitende naam gegeven

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidooow
Zeehond schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:09:
[mbr]Topic een wat algemenere beter aansluitende naam gegeven[/]
Kookveldafzuiging, geen afzuigkap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Guidooow schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Kookveldafzuiging, geen afzuigkap ;)
Dit.
Of gewoon Bora inbouwapparatuur aangezien er ook stoomovens en koelkasten zijn tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

Kapitein Merijn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Dit.
Of gewoon Bora inbouwapparatuur aangezien er ook stoomovens en koelkasten zijn tegenwoordig.
Het topic gaat over kookplaten (merkspecifiek van Bora) met kookveldafzuiging. Ander apparatuur zou ik als off topic beschouwen. Waar komt die naamswijziging vandaan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Kapitein Merijn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:14:
Dit.
Nee, want dit topic gaat alleen over de Bora kookplaten met geïntegreerde kookveldafzuiging. Niet over de andere apparatuur die Bora maakt.

Voorstel voor een betere titel:
"Bora kookplaten met geïntegreerde kookveldafzuiging".

(En ik heb ook geen idee waarom @Zeehond dit topic ineens "Bora afzuigkappen" heeft genoemd. V.z.i.w. mij maakt Bora geeneens afzuigkappen...)

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 01-08-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Nog even wat bijgeschaafd ;)

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 23:53
Vraagje voor bora puxu eigenaren, in de standby modus hebben jullie dan dat het led aan/uit touch button “flikkert” (max 2 min goed kijken / staren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

@EVOTWEAKERS Wij hebben een PUXA maar dat zou niet uit moeten maken (?), maar zie geen flikkerend lampje/display. Misschien variaties in de netspanning bij jou thuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 23:53
bennierex schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:03:
@EVOTWEAKERS Wij hebben een PUXA maar dat zou niet uit moeten maken (?), maar zie geen flikkerend lampje/display. Misschien variaties in de netspanning bij jou thuis?
Update vanuit mijn kant, BORA heeft het onder de garantie vervangen (soort geheel module / display) en opgelost! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:48
Nog iemand die last heeft van natte voeten als je (bvb) pasta kookt en de afzuiging uitblaast op een vloer die gekoeld wordt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 06:14

Eraser127

Nijkerk

Kwakkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:55:
Nog iemand die last heeft van natte voeten als je (bvb) pasta kookt en de afzuiging uitblaast op een vloer die gekoeld wordt? :)
Yep hier een bekend issue, gelukkig alleen als het redelijk warm is qua omgeving en de vloer lekker koel. Dus over het algemeen een paar dagen in de zomer, afhankeliik hoeveel vochtige lucht wordt afgezogen. Maar dan is het idd wel ff met een doek droogvegen.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:48
Vroeg me al af
- hoe de 'slachtoffers' daar mee omgaan. Bij ons is de tegel echt nat (en gevaarlijk glad!)
- of dit geen risico vormt voor onder de keukenkasten - warme ruimte, koele vloer, daar dan de warme, extra vochtige kookdampen op, komt tot in de keuken. Maar, blijft er niet teveel vochtigheid onder/achter de keukenkasten (eiland) hangen in 'gewone' omstandigheden, wat je dan misschien niet merkt omdat het niet tot voorbij de kasten komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
EVOTWEAKERS schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:10:
[...]

Update vanuit mijn kant, BORA heeft het onder de garantie vervangen (soort geheel module / display) en opgelost! _/-\o_
Wij hebben hetzelfde probleem, dat is dus wel een garantie dingetje? Dan moet ik hier toch maar eens achteraan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 16:22
TNThomas schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:41:

BORA GP4U:
BORA PURU:
Wij hebben de GP4U nu ruim een jaar in gebruik.
We hebben deze zelf uitgekozen in de winkel omdat we dit de stilste recirculatie plaat vonden.
Meerdere merken aangehad in de winkel. de GP4U was duidelijk de stilste.
In de praktijk maakt deze nog best wel wat herrie, maar goed we wouden niet zo'n lelijk ding aan het plafond dus dan heb je weinig andere keuze.

Vind het wel een nadeel dat je na elk half jaar ongeveer de filters moet vervangen welke bepaald niet goedkoop zijn.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Kwakkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:55:
Nooit last van gehad. Heb een Bora Classic.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Sinds maart 2023 hier een Bora Pure in gebruik en hij heeft nog nooit aangegeven dat ie vervangen moet worden. (Dan zou je een “F” lichtje moeten gaan zien?)

Inmiddels dus 1,5 jaar in gebruik.

Wat is wijsheid? Nog langer ermee doen of vervangen?

En dan een origineel of een namaakfilter?

• Boeryepes
  • Niet online
Atomius schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:43:
Sinds maart 2023 hier een Bora Pure in gebruik en hij heeft nog nooit aangegeven dat ie vervangen moet worden. (Dan zou je een “F” lichtje moeten gaan zien?)

Inmiddels dus 1,5 jaar in gebruik.

Wat is wijsheid? Nog langer ermee doen of vervangen?

En dan een origineel of een namaakfilter?
Ik ga gewoon door. De 1,5 jaar is natuurlijk bepaald met een aanname over het gebruik. Of zoals mijn installateur zei "een aanname in het voordeel van Bora's portemonnee".

• Atomius
Boeryepes schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:21:
[...]

Ik ga gewoon door. De 1,5 jaar is natuurlijk bepaald met een aanname over het gebruik. Of zoals mijn installateur zei "een aanname in het voordeel van Bora's portemonnee".
Op de Bora website staat zelfs 1 jaar, dus dit voelt al als reservetijd. Maar goed als het verder geen kwaad kan, prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@Atomius staat de bora wel op recirculatie stand? Gaat om zoveel uren draaien begreep ik dus als je veel water kookt en niet aanzet. Doe je er langer mee. Als het filter op is ruik je het wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
xray79 schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:33:
@Atomius staat de bora wel op recirculatie stand? Gaat om zoveel uren draaien begreep ik dus als je veel water kookt en niet aanzet. Doe je er langer mee. Als het filter op is ruik je het wel hoor.
Hoe check ik of de filter op recirculatiestand staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Atomius schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:48:
[...]

Hoe check ik of de filter op recirculatiestand staat?
Je kan via het menu ook inzien hoe "lang* het filter mee gaat. Weet even niet hoe, maar dan geeft hij het aantal streepjes weer.

Bij ons duurde het ook ongeveer 1.5 jaar en wij koken vrij veel (en lange recepten). 2e keer ging sneller, binnen een jaar ofzo.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
M3rcury schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:01:
[...]

Je kan via het menu ook inzien hoe "lang* het filter mee gaat. Weet even niet hoe, maar dan geeft hij het aantal streepjes weer.
De Pure, en de Classic, geven, voor zover ik weet (bron: handleiding Purepar. 5.5.6 ) alleen een 'F' als de eindstand bereikt is. Geen optie om 'tussenstand' te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Boeryepes schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:36:
[...]

De Pure, en de Classic, geven, voor zover ik weet (bron: handleiding Purepar. 5.5.6 ) alleen een 'F' als de eindstand bereikt is. Geen optie om 'tussenstand' te bekijken.
https://www.google.com/ur...Vaw14uAyYG0VQGa3Y0m4RZ2gL

7.6.3 pagina 40 :)

Volgens mij is het dus het cijfertje ingedrukt houden, en daarna nog 2x daarop drukken. Dan geven de led balkjes aan hoeveel je hebt. Dan zit je in menu item 3.

Kan het vanavond even proberen als niemand eerder is.

[ Voor 16% gewijzigd door M3rcury op 15-09-2024 19:44 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
M3rcury schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:41:
[...]

Volgens mij is het dus het cijfertje ingedrukt houden, en daarna nog 2x daarop drukken. Dan geven de led balkjes aan hoeveel je hebt. Dan zit je in menu item 3.

Dat is de Puru. De vraag gaat over de Pure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Boeryepes schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:44:
[...]

De Pure heeft 2 varianten, de PURU en PURA. Dit gaat dus over hetzelfde product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:03
Boeryepes schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:44:
[...]

Pure met recirculatie is de PURU, de Pure met afzuiging naar buiten (zonder filter) is de PURA.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
M3rcury schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:41:
[...]

Ondertussen begrepen dat Pure de Pura/Puru varianten kent. Ik snap dan niet waarom op de Bora site bij Pure/Pura/Puru (v1) een handleiding staat die die optie niet beschrijft.

Waar ga ik de mist in?
https://www.bora.com/file...structions_nl_nl19443.pdf

Ik ga nu ook twijfelen of ik van mijn Classic wel de juiste handleiding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Xerox schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:50:
Pure met recirculatie is de PURU, de Pure met afzuiging naar buiten (zonder filter) is de PURA.
Inderdaad. De A staat voor Abluft, en de U voor Umluft.

• Kapitein Merijn
Voor de liefhebbers de noviteiten van Bora:

• krizzziz
Ik wil op mijn Bora Pure S het powermanagement veranderen maar volgens de handleiding kan dit alleen na de 1e ingebruikstelling. Ik probeerde net de perilexstekker uit het stopcontact te halen en er weer in te doen. Maar ik kijk niet in het menu te kunnen komen.

Iemand een idee?

ehhhh..HOI

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04
@krizzziz
Is het deze?
Bij 10.9.1 staat het volgens mij ...

[ Voor 4% gewijzigd door Houtenklaas op 21-09-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Houtenklaas schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:45:
@krizzziz
Is het deze?
Bij 10.9.1 staat het volgens mij ...
Ja dat is dat menu! Er staat alleen bij 10.9.1 dat "Het dealer- en servicemenu kan tot 2 minuten
na activering van het apparaat worden opgeroepen."

Ik heb de stekker er al in en uit gehad, maar dit menu kan ik dus niet meer oproepen helaas!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04
krizzziz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:28:
[...]

Ja dat is dat menu! Er staat alleen bij 10.9.1 dat "Het dealer- en servicemenu kan tot 2 minuten
na activering van het apparaat worden opgeroepen."

Ik heb de stekker er al in en uit gehad, maar dit menu kan ik dus niet meer oproepen helaas!
Ik lees dat als: Binnen 2 minuten na het stroom erop zetten zou je met die volgorde het menu alsnog moeten kunnen instappen. Lukt dat niet, dan even hulp zoeken bij Bora wat er misgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibbi3
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 15:31
Voor de liefhebbers:

T/m 15-11-2024 20% korting op de Bora filters met code FILTER2024NL op de officiële website, shop.bora.com.

Zijn ze iets minder duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57

siemenz

Koetje

Boeryepes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Ik heb al ruim 5 jaar de Classic en krijg wel de F. Echte logica heb ik er niet in kunnen vinden maar de oude filters gaven meestal na ruim een jaar een F (en rekte ik dan nog een half jaar). De nieuwe (ULBF) gaan langer mee daar heb ik nog geen F van gehad.

Vervangen is een klusje want het filter zit onderop; in mijn geval echter de plint. Gelukkig heb ik een serviceluik achter de lades (moeten er dan wel uit) zodat ik de motor kan loskoppelen van de buis omhoog door deze iets te draaien. Deze haal ik dan inclusief filter via de plint eruit en kan ik het filter vervangen. Ben normaliter een half uur bezig als er niets tegen zit.
Ik heb het vandaag ook gedaan. Kostte me 3 kwartier denk ik.

De filter heeft 2.5 jaar goed gewerkt. Laatste weken wel veel hangende kook lucht. Ik heb ook een puxu. Geen idee waarom mijn keukenvloer dit filterset heeft gebruikt eigenlijk.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste