Bora inbouwapparatuur

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56
Heb niet het idee dat onze woning zeer luchtdicht is, maar als de Bora afzuigt hoor je het serieus langs de dichte deuren gieren, helemaal wanneer de roosters dicht zijn. Deuren openen en dicht doen maakt echt een verschil qua weerstand.

Het is echt de Bora afzuiging want als die uit gaat, of bijvoorbeeld naar stand 2, dan is het direct weer normaal. Als ik kook sta ik met mijn rug naar een ventilatierooster in het raam en die luchtstroom voel ik goed.

Op zich ook niet heel vreemd toch als je nagaat hoeveel kuub lucht een Bora afzuigt op een hoge stand? Overigens waarschuwt Bora zelf ook op hun website dat je bij luchtafvoer moet oppassen wanneer je een haard, kachel of ander stookelement in dezelfde ruimte hebt staan ivm de onderdruk.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Andrehj schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:36:
[...]Zoek maar eens op binnenklimaat. Koken genereert veel fijnstof, wat je beter naar buiten kunt blazen. Naar buiten afvoeren is dus veel gezonder. Bovendien hoef je geen filters.
Het meeste fijnstof ontstaat wanneer je op een gaskookplaat wokt, bakt en braadt.
Wanneer je hoofdzakelijk kookt of stoomt op een inductieplaat dan is de hoeveelheid fijnstof te verwaarlozen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Het meeste fijnstof ontstaat wanneer je op een gaskookplaat wokt, bakt en braadt.
Wanneer je hoofdzakelijk kookt of stoomt op een inductieplaat dan is de hoeveelheid fijnstof te verwaarlozen.
Fijnstof ontstaat als je wokt, bakt, grilt of braadt onafhankelijk van hoe je de pan verwarmt, dus niet alleen op een gasbrander. Dit zijn ook de vormen van koken waarbij downdraft het minst goed werkt.
Als je hoofdzakelijk in water kookt en stoomt dan is afzuiging überhaupt niet nodig. Dan is meganische ventilatie alleen al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 18:52
oscar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:53:
We zijn inmiddels wel overtuigd van het Bora systeem en twijfelen nu tussen recirculatie en een uitgang naar buiten. We hebben die mogelijkheid via het oude rookkanaal van de afzuigkap (even puzzelen hoe we die 150mm buis dan naar boven krijgen maar dat lukt wel). Uiteindelijk moet de Bora dan drie verdiepingen omhoog blazen. Zou dat lukken?

Waarom zouden we afvoer naar buiten willen? Bij recirculatie blaast de uitvoer tegen een glazen pui (80cm afstand). Ik vrees dat daar dan condens op komt? Bovendien zijn we dan van de filters af.

Zijn er nog andere redenen om voor afvoer naar buiten te kiezen of juist recirculatie? Dank!
Ik zag dit topic geopend worden. Gaat over de discussie recirculatie vs afzuiging naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier nu ook recirculatie van Bora en dat bevalt boven verwachting goed.
Filters dien je om de 2 jaar te vervangen.

In de oude situatie zat de afzuigkap boven de kookplaat. Daar zit veel meer afstand tussen, in vergelijking met het afzuigpunt van de Bora, die vlak bij de pannen zit. De kooklucht wordt er rechtstreeks ingezogen.

Wat betreft fijnstof, dat is inderdaad wel een goed punt. Wat ik daaruit begrijp is dat dat voornamelijk door vlees braden en wokken komt. Weer een argument om minder vlees te eten dus.
Overigens hebben steeds meer huizen uiteraard ook reguliere luchtafzuiging naar buiten, dus het is ook niet zo dat alles binnen blijft.

Als ik de keuze had zou ik de lucht ook naar buiten afzuigen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. En om nou allemaal bouwkundige aanpassingen te doen met extreem hoge kosten, dan is dit een prima oplossing.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 21:23
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Op de bora filter staat "This side up" ofzo. De keukeninstallateur heeft hem denk ik verkeerd erin gedaan.

Die Amazon filter ligt nu ff als voorraad op de plank, voorlopig heb ik die nog niet nodig denk ik.
Neem aan dat de Amazon filter nog op de plank ligt? Gok dat ik namelijk binnenkort weer een filte rmag vervangen dus ga eens zoeken naar een filter.
Zijn er nog andere mensen die een goed adres hebben voor een (imitatie) filter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

xray79 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Neem aan dat de Amazon filter nog op de plank ligt? Gok dat ik namelijk binnenkort weer een filte rmag vervangen dus ga eens zoeken naar een filter.
Zijn er nog andere mensen die een goed adres hebben voor een (imitatie) filter?
Nee ik gebruik die al een tijdje, prima filter en gaat al een tijdje mee. De anti-visgeur doet ook z'n werk. Ik schroei minstens 2x per week een visje dicht op hoog vuur.

• xray79
@Anoniem: 36835 vis is een goede test :D Heb je misschien een directe link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

xray79 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:53:
@Anoniem: 36835 vis is een goede test :D Heb je misschien een directe link?
https://www.afzuigkapfilt...-van-allspares-as-azkf990

Zonder anti-visgeur is beduidend goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 16-02-2023 10:54 ]

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:08
Mr. Jinx schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:42:
Hier nu ook recirculatie van Bora en dat bevalt boven verwachting goed.
Filters dien je om de 2 jaar te vervangen.
150 uur

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
Wat is een goed alternatief voor Bora (met recirculatie) ?
- Nocy
- Siemens
- Miele

We moeten deze week beslissen / bestellen.

(Installatie in nieuwe maatwerk keuken / gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen)

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:41
St_frederik schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:21:
Wat is een goed alternatief voor Bora (met recirculatie) ?
- Nocy
- Siemens
- Miele

We moeten deze week beslissen / bestellen.

(Installatie in nieuwe maatwerk keuken / gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen)

Bedankt voor jullie hulp!
Wat is er mis met een Bora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
SquareOne schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Wat is er mis met een Bora?
En wat zijn de wensen? Design, functionaliteit, afmetingen?
Deze vraag is nu wel heel algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
Ik vroeg me af of er Bora alternatief was waar je niet om de 150u de filter moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
St_frederik schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:49:
Ik vroeg me af of er Bora alternatief was waar je niet om de 150u de filter moet vervangen.
Dat is het advies van de fabrikant. Je hoeft dat niet te doen. Je kan het filter ook vervangen op het moment dat je het idee hebt dat hij minder begint te werken.
Maar alle fabrikanten hanteren dit soort maximaal aantal uren adviezen. En vaak hun eigen filters.

Voor zover ik weet zijn er nog geen tests geweest tussen de verschillende merken filters.

En anders afzuiging naar buiten. Daar heb je alleen een vetfilter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Vraag van @St_frederik alternatief Bora nog geen alternatief gelezen.

Ongeveer alles gelezen over Bora. Ook topic recirculatie/afvoer naar buiten doorgespit.

Afvoer naar buiten is hier zeer omslagtig en twijfelachtig omdat de uitvoer middels de pijp aan de gevel recht onder een raam uitkomt.

Zoiets dus. De ruimte tussen hoogte pijp onderkant (dubbelglas raam) is hooguit 50 cm. Omdat damp enz. opstijgt denk ik dat de ramen beslaan ofwel snel vet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM3PCM3h8u3Py24Cram8UL-bjzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f9NtVtyJSDIv4btx64a7dTT.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra het over kookplaat met afzuiging gaat is Bora de nr. 1 maar als ik lees dat bij recirculatie het filter advies is om de 150 dagen te vervangen en de prijs meer dan 100 euro is voor origineel Bora filter dan...

Bij intensief koken wat wij doen zou dit betekenen dat we minimaal 3x per jaar het filter moeten vervangen.

Bij niet origineel Bora vervalt aanspraak op garantie.

Twijfel, twijfel om ruimt 3000 euro uit te geven voor een recirculatie systeem, wat volgens vele niet optimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:19
TecTo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:41:
Zoiets dus. De ruimte tussen hoogte pijp onderkant (dubbelglas raam) is hooguit 50 cm. Omdat damp enz. opstijgt denk ik dat de ramen beslaan ofwel snel vet worden.
Het vetfilter van Bora schijnt (volgens de Consumentenbond) erg goed te zijn (hoogste rating), dus de zorg voor vette ramen lijkt me onterecht.
TecTo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:41:
Zodra het over kookplaat met afzuiging gaat is Bora de nr. 1 maar als ik lees dat bij recirculatie het filter advies is om de 150 dagen te vervangen en de prijs meer dan 100 euro is voor origineel Bora filter dan...

Bij intensief koken wat wij doen zou dit betekenen dat we minimaal 3x per jaar het filter moeten vervangen.
150uur, bij ons is dat (met redelijk intensief koken) eens per ~1.5 jaar. Wel zetten we de afzuiging nooit onnodig aan (koken van pasta, groente etc.), voor alleen het afzuigen van vocht heb je toch niets aan de filters van de Bora, dat moet op een andere manier naar buiten (bij ons balansventilatie met WTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
Guidooow schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Het vetfilter van Bora schijnt (volgens de Consumentenbond) erg goed te zijn (hoogste rating), dus de zorg voor vette ramen lijkt me onterecht.

[...]

150uur, bij ons is dat (met redelijk intensief koken) eens per ~1.5 jaar. Wel zetten we de afzuiging nooit onnodig aan (koken van pasta, groente etc.), voor alleen het afzuigen van vocht heb je toch niets aan de filters van de Bora, dat moet op een andere manier naar buiten (bij ons balansventilatie met WTW).
Begrijp ik het goed dat je een recirculatie systeem gebruikt?

Hier geen WTW afzuigsysteem maar eenvoudig jaren 70 systeem die de badkamer en overloop afzuigt. Vroeger ook de keuken maar de monteur die 25 jaar terug onze keuken heeft geplaatst heeft er een zootje van gemaakt.

Kon zelf niet aanwezig zijn tijdens het plaatsen maar hij heeft de centraal afvoer in de keuken afgekoppeld en met flexibele slang de afzuigkap daarop aangesloten. Gaat wel rechtstreeks naar buiten met ongeveer 5.5 meter slang/gladde buis van 125mm. Heeft nooit optimaal gewerkt.

Wil de oude situatie in de keuken herstellen en de afvoer weer aansluiten op de centra afzuiging.

Wellicht is de combinatie jaren 70 afzuiging en kookplaat recirculatie wel voldoende??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 20:46
St_frederik schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:49:
Wij hebben sinds oktober vorig jaar een Bora met een plasmafilter. Hoef je niet te vervangen en gaat een jaar of 10 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 15:30

Griffin

Is mythical

Ik had een apart topic geopend voor een BORA vraag omdat ik dit topic gemist had. Maar toch even een link hier omdat hier veel BORA experts zitten.

De vraag gaat over een namaak filter:
Griffin in "BORA PURE filter of namaak variant"

Een tweede vraag die ik heb is het volgende waar jullie misschien wat info over hebben. Onze BORA PURE start sinds een week of 2 altijd op in kinderslot modus. Ik heb zelfs 1x gehad dat we deze niet eraf konden halen en moest ik de hele krachtstroomgroep uit en aan zetten.
Ik heb al een vraag bij BORA neer gelegd maar ik krijg (tot heden) 0 respons. Misschien weten jullie hier wat van/over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Griffin schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:01:
Een tweede vraag die ik heb is het volgende waar jullie misschien wat info over hebben. Onze BORA PURE start sinds een week of 2 altijd op in kinderslot modus. Ik heb zelfs 1x gehad dat we deze niet eraf konden halen en moest ik de hele krachtstroomgroep uit en aan zetten.
Ik heb al een vraag bij BORA neer gelegd maar ik krijg (tot heden) 0 respons. Misschien weten jullie hier wat van/over?
Wordt de werking van dat kinderslot niet gewoon in de handleiding beschreven?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 15:30

Griffin

Is mythical

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Wordt de werking van dat kinderslot niet gewoon in de handleiding beschreven?
Ik weet hoe die werkt (erop en eraf halen). Het rare is dus dat de BORA opstart met kinderslot aan, en dat was in het verleden niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
Ben ik de enige die met een Bora puxu last heeft dat de pan detectie ineens flipt ? Dan gaat de vermogens stand knipperen en gaat hij ineens op bijna vol vermogen verwarmen (dat zie je aan de inhoud van de pan)Als je dan net met een sausje bezig ben dan is dat echt niet tof. Als ik dan de vermogen stand veranderd dan schiet hij meestal uit zijn kramp.

Sommige van mijn pannen zijn al eens op gas gebruikt maar gewoon helemaal vlak (ikea 365). Heb zelf het idee dat het door viezigheid op de plaat komt.

Verder vind ik het wel een beetje een debiele regeling, je zou verwachten dat bij problemen de plaat stopt met verwarmen en juist niet vol vermogen alles gaat zwart blakeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:35

DataCopy

Dum vita est spes est

Lollercopter schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:31:
Ben ik de enige die met een Bora puxu last heeft dat de pan detectie ineens flipt ? Dan gaat de vermogens stand knipperen en gaat hij ineens op bijna vol vermogen verwarmen (dat zie je aan de inhoud van de pan)Als je dan net met een sausje bezig ben dan is dat echt niet tof. Als ik dan de vermogen stand veranderd dan schiet hij meestal uit zijn kramp.
Even voor de zekerheid: weet je zeker dat je die vermogensknop niet net hebt gebruikt, als in: met iets langer ingedrukt? Dan knippert ie namelijk ook een verwarmt ie voor een bepaalde tijd (afhankelijk van niveau) even 'vol'.

Ik kan het niet uit je beschrijving halen, maar ik dacht ik check het even ;)

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
DataCopy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Even voor de zekerheid: weet je zeker dat je die vermogensknop niet net hebt gebruikt, als in: met iets langer ingedrukt? Dan knippert ie namelijk ook een verwarmt ie voor een bepaalde tijd (afhankelijk van niveau) even 'vol'.

Ik kan het niet uit je beschrijving halen, maar ik dacht ik check het even ;)
Hmmm goed punt. Zou dat dit zijn ?
Automatische aankookfunctie activeren
X Raak de gewenste kookzone aan.
X Vermogensniveau instellen
X Houd de slider ingedrukt op een positie onder
vermogensniveau 9
Q De automatische aankookfunctie wordt geactiveerd.
Q Terwijl de automatische aankookfunctie geactiveerd is,
knippert het weergegeven vermogensniveau.
Q Na het verstrijken van de aankooktijd verandert de
kookzone naar het eerder ingestelde vermogensniveau
(kookniveau).
Automatische aankookfunctie vroegtijdig deactiveren
De automatische aankookfunctie wordt vroegtijdig
gedeactiveerd wanneer er een lager vermogensniveau
wordt ingesteld.
INFO Als het vermogensniveau van een bepaalde
kookzone wordt verhoogd terwijl de automatische
aankookfunctie geactiveerd is, blijft de
automatische aankookfunctie actief. De tijd van
het nieuwe kookniveau wordt opnieuw gestart.
Als het vermogensniveau van de kookzone wordt
verlaagd terwijl de automatische aankookfunctie
geactiveerd is, wordt de automatische
aankookfunctie gedeactiveerd.
Serieus wat is dit voor onzin feature ? Wie gaat dit nou ooit gebruiken. Een automatische aanbrand functie :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgtAnYz4y_pwIvs5rYFzdO6F004=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RAeb0s0fMsDr2f0KzEDHRt6J.png?f=user_large Nog meer info uit de manual.

Naja opgelost, its not a bug ! Its a feature ! 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 03-05-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 16:29
Dat is handig om iets aan de kook te brengen op hoge stand en daarna te laten pruttelen op de gewenste stand.

En nee, dat is niet heel vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
Voor degene die nog twijfelen...

Wij hebben een Bora XL sinds iets meer dan twee jaar (waren een van de eerste die hem bestelde (was toen zelfs nog niet leverbaar))..
Een grote gok....en dat pakte goed uit.

Nu gaan we wederom verhuizen/een huis bouwen in een andere regio.
En uiteraard hebben we weer dezelfde plaat gekocht..

Het filter is advies elke 150 uur vervangen. Na deze tijd geeft de kookplaat een F code die je eenvoudig weg kan drukken. We hebben het filter pas na twee jaar vervangen. (300 uur? )
We gebruiken ook de oven en stoomoven geregeld dus niet altijd de bora.

Het afzuigen is super, en de buis komt onder de keuken uit.
De plint hebben wij (op het eiland) zowel aan de voor als achterzijde 0,5 cm verlaagd.
Hierdoor heb je nauwelijks last van een uitblaas op 1 punt.

(de andere twee korte zijde van het eiland zijn afgedicht met natuursteen stobben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
koningen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:30:
Voor degene die nog twijfelen...

Wij hebben een Bora XL sinds iets meer dan twee jaar (waren een van de eerste die hem bestelde (was toen zelfs nog niet leverbaar))..
Een grote gok....en dat pakte goed uit.

Nu gaan we wederom verhuizen/een huis bouwen in een andere regio.
En uiteraard hebben we weer dezelfde plaat gekocht..

Het filter is advies elke 150 uur vervangen. Na deze tijd geeft de kookplaat een F code die je eenvoudig weg kan drukken. We hebben het filter pas na twee jaar vervangen. (300 uur? )
We gebruiken ook de oven en stoomoven geregeld dus niet altijd de bora.

Het afzuigen is super, en de buis komt onder de keuken uit.
De plint hebben wij (op het eiland) zowel aan de voor als achterzijde 0,5 cm verlaagd.
Hierdoor heb je nauwelijks last van een uitblaas op 1 punt.

(de andere twee korte zijde van het eiland zijn afgedicht met natuursteen stobben).
Ik vermoed dat je vergeet te melden dat je het grote filter hebt aangesloten en niet het standaard filter.
Je kan namelijk niet een buis aansluiten op het model met recirculatie.
Je hebt vrijwel zeker de PUXA icm met een ULBF.
https://www.bora.com/nl/n...e/show/bora-systeem/ulbf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
@Kapitein Merijn
Ik heb de Bora PuXA zonder dat grote filter.
Je kunt er (extra aankoop) een buis naar beneden opzetten.
idd recirculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
koningen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:01:
@Kapitein Merijn
Ik heb de Bora PuXA zonder dat grote filter.
Je kunt er (extra aankoop) een buis naar beneden opzetten.
idd recirculatie.
Zover mij bekend is er geen buis die past op het filterhuis van de PUXU. Als je inderdaad een PUXA hebt (de A staat voor abluft) zal er buiten het toestel een filter moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
@Kapitein Merijn
Je hebt helemaal gelijk...ik heb het even nagezocht :)
De exacte gegevens zijn onderstaand.

BORA PUXU
" Inductiekookplaat \ 83cm \ 4pits \ Afzuiger \ Zwart \ Uitsparing: 810x495x200 Mm \ Aansluitwaarde: 7,6kwatt \ Recirculatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikob
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10-2023
Ik heb vandaag de Bora Puxu met recirculatie geplaatst in ons keukeneiland, het blad loopt mooi gelijk met het aanrecht. Nu loop ik alleen tegen het probleem van de luchtuitvoer aan: het eiland heeft de kastjes rug-aan-rug. Als ik volgens de specificaties een gat maak in de achterplaat kom ik direct de achterplaat van het volgende kastje tegen, zonder dat daar veel ruimte tussen zit (hooguit een paar mm). Daarnaast raakt de bovenkant van de telescopische uitvoerbuis het betonplex van het gestorte aanrechtblad aan, waardoor de telescoop niet netjes kan aansluiten tegen de achterplaat. Wat heb ik als opties? Is het überhaupt een alternatief om de afvoer te laten voor wat het is? De afvoer blaast dan tegen de gelamineerde achterplaat aan van het kastje zelf. Het kastje is overigens wel een IKEA METOD kookplaat kastje met een gat (halve maan) in de bodemplaat. Heeft dit grote gevolgen/nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 17:37
aikob schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:25:
Ik heb vandaag de Bora Puxu met recirculatie geplaatst in ons keukeneiland, het blad loopt mooi gelijk met het aanrecht. Nu loop ik alleen tegen het probleem van de luchtuitvoer aan: het eiland heeft de kastjes rug-aan-rug. Als ik volgens de specificaties een gat maak in de achterplaat kom ik direct de achterplaat van het volgende kastje tegen, zonder dat daar veel ruimte tussen zit (hooguit een paar mm). Daarnaast raakt de bovenkant van de telescopische uitvoerbuis het betonplex van het gestorte aanrechtblad aan, waardoor de telescoop niet netjes kan aansluiten tegen de achterplaat. Wat heb ik als opties? Is het überhaupt een alternatief om de afvoer te laten voor wat het is? De afvoer blaast dan tegen de gelamineerde achterplaat aan van het kastje zelf. Het kastje is overigens wel een IKEA METOD kookplaat kastje met een gat (halve maan) in de bodemplaat. Heeft dit grote gevolgen/nadelen?
Als je in het kastje blaast zal de lucht wel ergens eruit moeten kunnen. Misschien een optie om met een buizensysteem naar beneden te werken door de bodem van je kastje. Afhankelijk van je speling kan je betonplex wel een stukje infrezen.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Ik lees veel over condens problemen met de Bora recirculatie, hebben jullie hier ook last van? Of is dit te voorkomen door een buis te maken die achter de kast langs loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:26:
Ik lees veel over condens problemen met de Bora recirculatie, hebben jullie hier ook last van? Of is dit te voorkomen door een buis te maken die achter de kast langs loopt?
Wat zijn de problemen waar je over leest?

Ik heb een Bora recirculatie plaat, maar nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

SquareOne schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Wat zijn de problemen waar je over leest?

Ik heb een Bora recirculatie plaat, maar nergens last van.
Dat het vocht blijft hangen in de kast, dus natte kastjes of natte vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 15:29
ion schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Dat het vocht blijft hangen in de kast, dus natte kastjes of natte vloer.
Ik heb hier nog nooit last van gehad (met een recirculatie Bora)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:15
aikob schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:25:
Hier ook Ikea Metod kasten rug-tegen-rug met een Bora Puru plaat. Mijn inziens was er genoeg ruimte voor de lucht om door te kunnen, heb al bijna 3 jaar nergens last mee. De lucht komt netjes onder het eiland door 2 roosters. Het probleem met de telescopische afvoerbuis heb ik niet gehad, want ons keukenblad is maar 1cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ik heb laatst gelezen dat veel monteurs bij het installeren de afdichtingsband niet gebruiken om de kookplaat vlakker op het werkblad te krijgen. Kan dat kwaad ivm afdichting/lekken?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Somethingsin schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:16:
Ik heb laatst gelezen dat veel monteurs bij het installeren de afdichtingsband niet gebruiken om de kookplaat vlakker op het werkblad te krijgen. Kan dat kwaad ivm afdichting/lekken?
Wat moet er precies afgedicht worden dan? En wat moet er lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 08:20
Als ik de timer instel op onze plaat, bijvoorbeeld 5 minuten. Dan piept de plaat na 5 minuten, maar ik wil dat de pit na 5 minuten uitgaat. Is dat mogelijk?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
c-nan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:57:
Als ik de timer instel op onze plaat, bijvoorbeeld 5 minuten. Dan piept de plaat na 5 minuten, maar ik wil dat de pit na 5 minuten uitgaat. Is dat mogelijk?
Ik kan zo niet inschatten welke plaat je hebt, maar als je de X Pure hebt staan in de handleiding 2 timers benoemd. De 'eierwekker' waarbij de plaat piept op het einde van de tijd (Hoofdstuk 7.3.6 van deze handleiding).
De tijd is verstreken
- 10 seconden voordat de ingestelde tijd is verstreken, begint de resterende tijd te knipperen.
- Gedurende de laatste 5 seconden van het aftellen wordt elke seconde aangegeven met een signaaltoon.
- De tijdsweergave 000 verandert in het vermogensniveau van de motor.
Ook heb je de Kookzonetimer (hoofdstuk 7.5.9 van dezelfde handleiding) die omschrijft dat de pit na afloop van de timer naar stand 0 gaat:
De tijd is verstreken
- 10 seconden voordat de ingestelde tijd is verstreken, begint de resterende tijd te knipperen.
- Gedurende de laatste 5 seconden van het aftellen wordt elke seconde aangegeven met een signaaltoon.
- De tijdweergave 000 en timertoets knipperen.
- Na het verstrijken van de ingestelde tijd wordt de kookzone automatisch gedeactiveerd (= vermogensniveau 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

m181087 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Wat moet er precies afgedicht worden dan? En wat moet er lekken?
Het kiertje tussen de kookplaat en het aanrechtblad /de uitsparing daarin. Volgens de handleiding moet je een randje rubber onderop de kookplaat plakken waar hij op steunt, en dan de rest opvullen met kit. Vroeg me af of dat inderdaad gebruikelijk was, of dat de meesten hem alleen op het aanrechtblad kitten

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:35
Somethingsin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:54:
[...]

Het kiertje tussen de kookplaat en het aanrechtblad /de uitsparing daarin. Volgens de handleiding moet je een randje rubber onderop de kookplaat plakken waar hij op steunt, en dan de rest opvullen met kit. Vroeg me af of dat inderdaad gebruikelijk was, of dat de meesten hem alleen op het aanrechtblad kitten
Bij ons zit alleen het rubber, niks gekit. De kookplaat is geplaatst als opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Somethingsin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:54:
[...]

Hier hebben we de Bora op gelijke hoogte met het werkblad geplaatst, dus inbouw. Of je de rubber moet gebruiken hangt ervan af hoe diep je werkblad zelf is uitgefreesd. Ik heb de rubbers geplaatst, want anders zou de kookplaat te diep in het werkblad gezeten hebben.

Nadien heb ik de randen rondom dichtgekit met zwarte kit.

[ Voor 4% gewijzigd door Matomatisch op 14-07-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
Onze Bora Pure lijkt zonet te zijn stuk gegaan. Alle 4 de kookvelden geven foutmelding E6, van wat ik op het internet kan terugvinden heeft dit te maken met de voeding of de inductievelden zelf. Zekering even uitlaten werkt voorlopig niet, na het werkt even opnieuw bekijken.

Moest het nodig zijn kunnen we gelukkig de garantie nog aanspreken. Ik had een jaar verlenging gekregen omdat ik de kookplaat bij Bora geregistreerd heb, nog 3 maanden resterend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
Matomatisch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:27:
Onze Bora Pure lijkt zonet te zijn stuk gegaan. Alle 4 de kookvelden geven foutmelding E6, van wat ik op het internet kan terugvinden heeft dit te maken met de voeding of de inductievelden zelf. Zekering even uitlaten werkt voorlopig niet, na het werkt even opnieuw bekijken.

Moest het nodig zijn kunnen we gelukkig de garantie nog aanspreken. Ik had een jaar verlenging gekregen omdat ik de kookplaat bij Bora geregistreerd heb, nog 3 maanden resterend...
De kookplaat werkte gisterenavond weer, en ik heb vandaag een vreemde oorzaak gevonden van de foutmelding. Wanneer er andere apparaten in onze woning tesamen veel elektriciteit verbruiken komt de E6 foutmelding op de kookplaat.

Gisterenmiddag stond de warmwaterboiler, wasmachine en vaatwasser tegelijk op(we hebben zonnepanelen). Toen gaf de kookplaat de E6 foutmelding. 's Avonds de kookplaat terug aangezet zonder problemen en gewoon kunnen koken, er stonden geen andere grootgebruikers op. Deze middag als test de boiler(staat altijd op 's middags), de oven en airfryer op hoogste temperatuur aangezet, weer de foutmelding E6 op de kookplaat als ik deze wou gebruiken. Na het uitschakelen van de oven en airfryer deed hij het weer. Waar kan dit aan liggen, ergens een slecht contact met de aansluiting op de kookplaat? Ik weet dat onze hoofdaansluiting niet de grootste capaciteit heeft, 20A maar wel 3 fase. Is dat misschien het probleem?

Er is verder nooit een zekering uit zichzelf afgesprongen sinds wij hier wonen.

Alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• affo
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
@Matomatisch ik heb zelf ook te maken gehad met de foutmelding E6. Hier was het enkel de linkerhelft, en ging de foutmelding uit na enige tijd de stroom af te sluiten via de meterkast.

Wat ik er over heb kunnen leren komt deze foutmelding altijd terug, en heeft waarschijnlijk te maken met een defect onderdeel, of onjuiste stroomaansluiting.

In mijn geval heeft BORA het apparaat kostenloos gerepareerd. Ik zou je dus eigenlijk willen adviseren contact op te nemen met BORA. Vermeld vooral de E6 foutmelding.

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 15:42
Hallo allen,

Momenteel ben ik bezig met de uitwerking van het afzuigkanaal voor de Bora X Pure.
Over een paar weken wordt er bij ons een schuimbetonvloer gestort met daaroverheen een anhydrietvloer. Ik ben van plan om een buis van rond 160mm in de vloer te storten met een 90 graden bocht omhoog voor de aansluiting op de kookplaat, deze buis gaat naar buiten en komt boven met een T177 Ross, 160mm.

Vanaf de betonvloer tot aan de kookplaat wil ik gebruik gaan maken van de ecotubes van Bora.

Heeft iemand dit al eens eerder gedaan of ervaring mee, hoe positioneer ik de buis uit het beton op de positie van de kookplaat?

Albert

• m181087
TakenRandomName schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:28:

Heeft iemand dit al eens eerder gedaan of ervaring mee, hoe positioneer ik de buis uit het beton op de positie van de kookplaat?

Albert
Wat bedoel je precies met positioneren? Bedoel je het uitmeten waar de buis uit de vloer omhoog moet steken?
Dat kan je immers aflezen uit de maattekening die je als het goed is bij de keuken hebt gekregen? Dat was bij mij iig wel het geval, al is het laatste stuk bij mij met flexibele buis opgelost.

• TakenRandomName
m181087 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Wat bedoel je precies met positioneren? Bedoel je het uitmeten waar de buis uit de vloer omhoog moet steken?
Dat kan je immers aflezen uit de maattekening die je als het goed is bij de keuken hebt gekregen? Dat was bij mij iig wel het geval, al is het laatste stuk bij mij met flexibele buis opgelost.
Bedankt voor je reactie, ja, precies de positie waar de buis uit de grond moet komen. De keuken moet nog ingemeten worden, dus deze tekening moet ik nog ontvangen denk ik. Van bora had ik een aantal maattekeningen ontvangen om de positie te bepalen. De flexibele buis werd door bora zelf afgeraden, maar dit werkt dus ook? Hoe is er je ervaring tot nu toe?

• m181087
TakenRandomName schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor je reactie, ja, precies de positie waar de buis uit de grond moet komen. De keuken moet nog ingemeten worden, dus deze tekening moet ik nog ontvangen denk ik. Van bora had ik een aantal maattekeningen ontvangen om de positie te bepalen. De flexibele buis werd door bora zelf afgeraden, maar dit werkt dus ook? Hoe is er je ervaring tot nu toe?
Dan zul je de maat tekening waarschijnlijk nog ontvangen ja. De tekeningen van Bora zijn waarschijnlijk om aan te geven hoe de plaat en de afvoer binnen een keukenkastje vallen?
Maar ik heb ongeveer 10 meter aan buis naar buiten door de kruipruimte. De kookplaat zit in het schiereiland en de eerste meter wordt opgelost met flexibele buis die tussen de keukenkastjes ligt. Ik merk er niets van, keuken zit er nu 3 jaren in. Al kan ik me voorstellen dat gladde buizen worden geadviseerd ivm eventueel vochtige lucht die anders makkelijker in de buis kan blijven 'hangen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakenRandomName
m181087 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Dan zul je de maat tekening waarschijnlijk nog ontvangen ja. De tekeningen van Bora zijn waarschijnlijk om aan te geven hoe de plaat en de afvoer binnen een keukenkastje vallen?
Maar ik heb ongeveer 10 meter aan buis naar buiten door de kruipruimte. De kookplaat zit in het schiereiland en de eerste meter wordt opgelost met flexibele buis die tussen de keukenkastjes ligt. Ik merk er niets van, keuken zit er nu 3 jaren in. Al kan ik me voorstellen dat gladde buizen worden geadviseerd ivm eventueel vochtige lucht die anders makkelijker in de buis kan blijven 'hangen'.
Toevallig vandaag te horen gekregen dat ze komen inmeten. :) Op de tekening van Bora stond inderdaad hoe het een en ander eruit ziet, maar ook een afmeting vanaf het hart van de plaat naar het hart van het afzuigkanaal, deze vond ik wel handig.

In onze situatie zou het maar een buis van 2 meter zijn met alleen een bocht van 90 graden omhoog naar de plaat, de positie vanaf de betonvloer tot aan de kookplaat zou ik dus enigszins met flexibele buis kunnen oplossen, al is er niet veel ruimte achter de keukenkastjes.

Bedankt voor de info. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D_SUbA4jWlcJTMgNQ-CxrtLWUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1srWsKu08yhLv485qT5Ex6jf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Laatst online: 18-06 06:28
Beste Tweakers,

Wij zijn op het punt een Bora aan te schaffen.
Zelf heb ik even gegoogled maar ik kan de verschil in waarde neit helemaal vinden tussen de Bora Pure en de Bora x Pire

Heb onderandere dit link ook gebruikt
https://www.bemmelenkroon.nl/bora/kookplaat/bora-x-pure

De bora Pure kost ons 2200 en de X Pure kost ongeveer 1000 meer. Is het verschil in 1000 het wel waard?
Wij denken niet dat we beide kookzones (X Pure) zullen gebruiken voor grillen etc.

Wat is het advies hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
Die keuze zullen jullie echt zelf moeten maken 😉. Zelf hebben wij de functionaliteit van de X over onze pure nooit gemist, mbt het design vind ik de X instroomopening misschien net iets toffer, maar geen €1000 toffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
sakurakilla schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:17:
Beste Tweakers,

Wij zijn op het punt een Bora aan te schaffen.
Zelf heb ik even gegoogled maar ik kan de verschil in waarde neit helemaal vinden tussen de Bora Pure en de Bora x Pire

Heb onderandere dit link ook gebruikt
https://www.bemmelenkroon.nl/bora/kookplaat/bora-x-pure

De bora Pure kost ons 2200 en de X Pure kost ongeveer 1000 meer. Is het verschil in 1000 het wel waard?
Wij denken niet dat we beide kookzones (X Pure) zullen gebruiken voor grillen etc.

Wat is het advies hier?
Ga voor de gulden middenweg, de M-Pure!
https://www.bora.com/nl/n...zuigsystemen/bora-m-pure/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
Dat is de Pure met als enige verschil de functie die hij toch al niet denkt te gaan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Weet iemand welk merk of fabrikant dit is? Ik kom nu op de Naber Compair Tower, maar die is in RVS denk ik en niet in zwart.

https://tweakers.net/i/QP...x64a7dTT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
twkr18526 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Weet iemand welk merk of fabrikant dit is? Ik kom nu op de Naber Compair Tower, maar die is in RVS denk ik en niet in zwart.

https://tweakers.net/i/QP...x64a7dTT.jpg?f=user_large
Lijkt op deze
De Naber Compair is inderdaad RVS en losstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
m181087 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Lijkt op deze
De Naber Compair is inderdaad RVS en losstaand.
Bedankt! Ik heb het denk ik uiteindelijk gevonden als de Reaxyl Ventilatieschacht 160mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Voor diegenen die de afzuiging via de vloer hebben lopen (en evt in het schuimbeton): hebben jullie voor 150mm PVC óf gegalvaniseerde buizen gekozen?

Onze aannemer wil het met gegalvaniseerde buizen doen, omdat die geschikt zijn voor het storten in beton.

Ik vraag me of het wat uitmaakt. Of dat we als een speer toch even 150mm pvc buizen moeten zoeken.

@Greetoz @Makrolon @m181087 : Heb ik het goed dat jullie het ook door beton hebben gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 15% gewijzigd door twkr18526 op 28-10-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
twkr18526 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:05:
Voor diegenen die de afzuiging via de vloer hebben lopen (en evt in het schuimbeton): hebben jullie voor 150mm PVC óf gegalvaniseerde buizen gekozen?

Onze aannemer wil het met gegalvaniseerde buizen doen, omdat die geschikt zijn voor het storten in beton.

Ik vraag me of het wat uitmaakt. Of dat we als een speer toch even 150mm pvc buizen moeten zoeken.

@Greetoz @Makrolon @m181087 : Heb ik het goed dat jullie het ook door beton hebben gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb de platte buizen van bora zelf gebruikt en die is gewoon in t beton gestort. Ik heb een balken broodjes vloer laten plaatsen dus geen schuimbeton. Maar het constructie beton en zandcement is gewoon om de bora buis gestort. Ik zou niet weten waarom je voor de bora gegalvaniseerde buizen moet gebruiken terwijl je voor de afvoeren etc wel gewoon pvc gebruikt.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 13:07

Impry

Rallymedia.nl

Gewoon PVC gebruikt voor gewoon beton.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:25

Ik heb t met 160mm pvc riolering gedaan. Hij ligt wel in t zand onder t beton, dus gaat 2 keer door t beton heen (vloer en funderingbalk) zou niet weten waarom je geen pvc zou gebruiken en ik zou geen gegalvaniseerd staal in mn beton willen hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakenRandomName

Ik heb hier 160mm spirobuis door het schuimbeton heen gestort. Maar heb de afzuiging nog niet in gebruik, dus nog niet echt ervaring mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
twkr18526 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:05:@m181087 : Heb ik het goed dat jullie het ook door beton hebben gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?
Nee, mijn afzuiging gaat door de kruipruimte en hangt aan beugels aan de vloer. 150mm PVC. Wel door de vloer en fundering geboord, maar geen vloeibaar beton gebruikt.
Ik zou niet weten waarom je geen PVC in beton zou kunnen gebruiken. Ik heb net een nieuwe badkamer aan laten leggen (staat in een ander topic) maar de afvoer van de douche wordt toch ook gewoon in een betonlaag weg gesmeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door m181087 op 28-10-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik dacht ook dat PVC logisch was, aangezien de buizen van Bora van plastic zijn en de Reaxyl ventilatieschacht ook. De aannemer denkt dat PVC statisch kan worden, als je dat gebruikt voor luchtafvoer. Helaas heb ik hier niet op tijd naar gevraagd en de ecotubes of Naber buizen besteld. Zo te horen hebben de meesten pvc gebruikt en TakenRandomName voor spiro gekozen. Allemaal voor zover naar tevredenheid neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Pvc word statisch en heeft meer last van condensvorming in de buis. Dat is ook de reden dat vrijwel alle fabrikanten PE adviseren.
Tevens hebben de beschikbare buizen zoals die van Naber en Bora een veel betere airflow.

[ Voor 25% gewijzigd door Kapitein Merijn op 28-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
Gruijters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:23:
Pff… letterlijk na 1 x koken zitten er een aantal zeer diepe krassen in onze Bora! Uiterst voorzichtig mee om gegaan, niet geknoeid met zout oid (niet gebruikt) en direct bij het schoonmaken zagen we een erg diepe kras, welke licht voelbaar is met je nagel.

Dat was wel even goed vloeken, naast het feit dat ik nu nog steeds erg verbaasd ben dat dit zo (snel) kan gebeuren! Daarbij ook een gloednieuwe pannenset gebruikt!

[Afbeelding]
Sorry late reactie op deze post maar hier exact dezelfde ervaring. We hebben 3x gekookt en echt een flinke kras in driehoek vorm zout of zand tussen pan en kookplaat ben ik bang. Erg balen.

Edit; overigens ook met een gloednieuwe pannenset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Patox schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:43:
[...]

Sorry late reactie op deze post maar hier exact dezelfde ervaring. We hebben 3x gekookt en echt een flinke kras in driehoek vorm zout of zand tussen pan en kookplaat ben ik bang. Erg balen.

Edit; overigens ook met een gloednieuwe pannenset
Sinds kort heb ik een siliconen beschermset en had ik dat maar 4 jaar eerder gedaan.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 20-06 16:53
Maar eens een bump over de plasma filters gezien dit nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...-voor-luchtkwaliteit-huis over recirculatie filters
Iemand al ervaring met die dingen voor een Bora plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
datadevil schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:31:
Maar eens een bump over de plasma filters gezien dit nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...-voor-luchtkwaliteit-huis over recirculatie filters
Iemand al ervaring met die dingen voor een Bora plaat?
Dat is in dit forum al vaker voorbijgekomen. Bora raadt het af. Ze zeggen dat er dan vocht in het systeem achter kan blijven (als ik het me goed herinner). Of het waar is ...

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 21:57
Voor degene met recirculatie, zou een seperate luchtreiniger imet hepa filter in de kamer helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 20-06 16:53
Boeryepes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:59:
[...]

Dat is in dit forum al vaker voorbijgekomen. Bora raadt het af. Ze zeggen dat er dan vocht in het systeem achter kan blijven (als ik het me goed herinner). Of het waar is ...
Nou daar kwamen ook reacties op dat bora het niet een probleem vond. Ik zoek nu specifiek naar praktijk ervaringen; hoe bevalt het, hoe is het aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40
Boeryepes schreef op zondag 5 november 2023 @ 06:57:
[...]

Sinds kort heb ik een siliconen beschermset en had ik dat maar 4 jaar eerder gedaan.
Wat heb je dan precies? Een mat voor tijdens het koken?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
krizzziz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:05:
[...]

Wat heb je dan precies? Een mat voor tijdens het koken?
Zo eentje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RorWrdtGhGunsHszLvCBH3TvjSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9VchCLHe2TLtPZIm75MPf36.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40
En dit ligt erop tijdens het koken? Je pan staat hierop?

Mind blown :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 20-06 14:46

Eraser127

Nijkerk

Ja dat is het mooie met inductie dat dat kan, heb het zelf niet op m'n Bora Pure (en dus wel wat kleine krasjes), maar ik zal eens kijken of het ook wat is voor hier. Tevens schuiven de pannen niet meer als het rubber/silicone is.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Die matjes werken prima. Het matje verkleurt wel een beetje maar valt erg mee.

All in all spijt van dat ik het niet gelijk vanaf het begin heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:40
Wij gebruiken die matjes sinds dag twee op de Bora Pure. Op dag één had ik al enkele kleine krasjes op een grote pit, dat was dus balen (met nieuwe pannen nog wel).

Ik merk wel met de matjes die ik heb (van Blokker) dat het silicone soms begint te stinken. Ik gebruik de hoogste stand of de boost niet. Ook kun je de kringen soms zien van de matjes. Dit is overigens wel weg te poetsen, toch vraag ik me af of er écht niets in dat glas trekt. Ik betwijfel het een beetje namelijk.

Maar verder dus wel helemaal krasvrij gebleven. Na een goede poetsbeurt ziet de Bora er prima uit dus ik blijf ze wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:52:

Ik merk wel met de matjes die ik heb (van Blokker) dat het silicone soms begint te stinken. Ik gebruik de hoogste stand of de boost niet. Ook kun je de kringen soms zien van de matjes. Dit is overigens wel weg te poetsen, toch vraag ik me af of er écht niets in dat glas trekt. Ik betwijfel het een beetje namelijk.
ik heb 1x in het begin een geurtje gehad, daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Boeryepes schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:26:
[...]

ik heb 1x in het begin een geurtje gehad, daarna niet meer.
Heb je voor mij een linkje naar de matjes die jij gebruikt? Waren die van Amazon een voorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

remzor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:00:
[...]

Heb je voor mij een linkje naar de matjes die jij gebruikt? Waren die van Amazon een voorbeeld?
Wij gebruiken deze op onze bora: https://boraonderdelen.nl...F4YLhMXTkoWsaArcqEALw_wcB

Overigens gekocht bij de Hanos :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-06 17:16
Geven zo'n matjes nog een achteruitgang in vermogen? Of is de extra afstand tussen pan en plaat daar te gering voor? Ik vind ze wel interessant. Krasjes boeien me niet (blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp dat sowieso niet krasvrij gaat blijven), maar het voorkomen van schuivende pannen lijkt me wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:00:
[...]

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1

En hoe ze er nu uitzien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnhlC7Sr6mwJ0pBhYELlYUDBCG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKq8om7CPHbFXj8oGV9LBxal.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat dit in het begin gebeurde is de verkleuring niet merkbaar erger geworden. Een zwarte uitvoering is dan wellicht beter.

[ Voor 45% gewijzigd door Boeryepes op 13-12-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

RonnnL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:10:
Geven zo'n matjes nog een achteruitgang in vermogen? Of is de extra afstand tussen pan en plaat daar te gering voor? Ik vind ze wel interessant. Krasjes boeien me niet (blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp dat sowieso niet krasvrij gaat blijven), maar het voorkomen van schuivende pannen lijkt me wel handig.
Ik merk niet dat het vermogen minder is.

Het niet schuiven, en het neerzetten van de pannen gebruik ik ze voornamelijk voor. Vooral met een zwarte gietijzeren pan is het prettig.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
M3rcury schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:02:
[...]

Wij gebruiken deze op onze bora: https://boraonderdelen.nl...F4YLhMXTkoWsaArcqEALw_wcB

Overigens gekocht bij de Hanos :)
Deze zijn ook wel mooi ja. Lijken ook glad te zijn = makkelijker schoonmaken.
Geen mare geuren of restjes dus aan de kookplaat met deze? Dan ga ik deze ook maar eens bestellen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 12:42
Keukenrol-papiertje werkt ook. Niks schoonmaken en het velletje gaat zo de vuilnisbak in.

• xray79
Die matjes heb ik ook gekocht (dacht bij Blokker, gewoon 3 formaten in het zwart werkt perfect) na een tip van de installatie mannen als je zout/suiker etc knoeit scheelt dat wel met de krassen.....De installateur was zelf thuis te laat en had ook een grote kras door zout/rotzooi onder de pan.
Als je oude pannen wil gebruiken dan kan dat wrs wel. Als je er een magneet onder plakt dan werkt het op inductie. Tip van onze keukenverkoper was om de pannen met een heel fijn schuurpapier glad te maken, wij kwamen van jaren op gas koken. Eerst even kijken of ze niet krom zijn maar dat valt meestal wel mee.
Wij hebben onze oude BK pannen in gebruik ipv nieuwe pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

remzor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:10:
[...]

Deze zijn ook wel mooi ja. Lijken ook glad te zijn = makkelijker schoonmaken.
Geen mare geuren of restjes dus aan de kookplaat met deze? Dan ga ik deze ook maar eens bestellen denk ik..
Geen restjes aan de kookplaat. Geurtjes heel af en toe, voornamelijk als je een groter matje gebruikt dan de pan (heb ik het idee). geurtje is niet storend trouwens. Het combekk logo is wel verdiept, maar ze maken makkelijk schoon (en als ik lui ben gooi ik ze gewoon in de vaatwasser).

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toch jammer dat vrijwel alle huidige inductieplaten van zichzelf geen goede beschermlaag hebben.
Onze 15 jaar oude Siemens plaat van Schott Ceran heeft een soort reliëf coating waardoor er na al die tijd nog vrijwel geen (zichtbare) kras op zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsYu0aSrE51re8SfwLLtk0VzFG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDgNnfFihTNrBzmkFfOG8e7f.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.schott-ceran.com/nl/products
Afbeeldingslocatie: https://mss-p-009-delivery.stylelabs.cloud/api/public/content/de3706e2532e4aa39e80cab814af6859?v=11f2c631&t=OnExW1230

Voor mijn nieuwe keuken zijn genoodzaakt om op een downdraft afzuigkap over te stappen (bv een Bora). De coating van mijn huidige plaat ga ik daarbij zeker missen!

Mocht iemand wel een downdraft plaat met een dergelijke coating weten dan hou ik mij aanbevolen _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Speedfight op 14-12-2023 11:33 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 23:52
YoGi_Berra schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:13:
Keukenrol-papiertje werkt ook. Niks schoonmaken en het velletje gaat zo de vuilnisbak in.
weet niet of het heet genoeg wordt voor ontbranding, maar dat zou ik niemand aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
haam schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:10:
[...]

weet niet of het heet genoeg wordt voor ontbranding, maar dat zou ik niemand aanraden
Tijdens koken zal het geen probleem zijn, bakken/grillen wordt een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

In mijn (nog te bouwen) woning ook gekozen voor een Bora met afvoer naar buiten. Nu vraag ik me af, wanneer ga ik een sparing (#25 op onderstaande tekening) maken in mijn vloer naar mijn kruipruimte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LAXOdZZO5kuSqikUhTXS6MBsyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFU9ycAL9EjMrv5hbUiRYW5U.png?f=fotoalbum_large

Laat ik die de aannemer al doen? Of kan ik beter een betonboorder laten komen op het moment dat de keuken geinstalleerd wordt? Het liefste laat ik het voorbereiden maar dan kan het natuurlijk gebeuren dat het niet 100% op de juiste plek zit en mijn eiland moet wel precies in het midden komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Jay-v schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:27:
In mijn (nog te bouwen) woning ook gekozen voor een Bora met afvoer naar buiten. Nu vraag ik me af, wanneer ga ik een sparing (#25 op onderstaande tekening) maken in mijn vloer naar mijn kruipruimte?

[Afbeelding]

Laat ik die de aannemer al doen? Of kan ik beter een betonboorder laten komen op het moment dat de keuken geinstalleerd wordt? Het liefste laat ik het voorbereiden maar dan kan het natuurlijk gebeuren dat het niet 100% op de juiste plek zit en mijn eiland moet wel precies in het midden komen...
Ik zou het vooraf doen. Beetje afhankelijk hoe hoog je plint wordt en of je nog beetje speling hebt on naar links/rechts/voren/achteren te bewegen.

Vooral belangrijk dat de aannemer geen vloerverwarming gaat leggen op die positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

SquareOne schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:47:
[...]

Ik zou het vooraf doen. Beetje afhankelijk hoe hoog je plint wordt en of je nog beetje speling hebt on naar links/rechts/voren/achteren te bewegen.

Vooral belangrijk dat de aannemer geen vloerverwarming gaat leggen op die positie.
Sowieso laat ik geen vloerverwarming leggen onder het eiland. De WCD's #11 / #15 laat ik vanuit rechts bedraden.

Speling heb ik wel, maar wil natuurlijk mijn eiland zoveel mogelijk gecentreerd in mijn keuken hebben. Daarnaast is de pijp om de Bora aan te sluiten zover ik weet niet flexibel al zal je altijd wel een paar centimeter kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Jay-v schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:54:
[...]

Sowieso laat ik geen vloerverwarming leggen onder het eiland. De WCD's #11 / #15 laat ik vanuit rechts bedraden.

Speling heb ik wel, maar wil natuurlijk mijn eiland zoveel mogelijk gecentreerd in mijn keuken hebben. Daarnaast is de pijp om de Bora aan te sluiten zover ik weet niet flexibel al zal je altijd wel een paar centimeter kunnen bewegen.
In beide gevallen (tijdens bouw woning en voor installatie keuken) staat de keuken er nog niet dus blijft het 'gokken' waar de Bora ongeveer uitkomt. Waarom zou je het dan niet gelijk doen?

En waarom geen vloerverwarming onder het eiland? Dat was voordat ik vloerverwarming liet leggen ook heel logisch in mijn hoofd, maar achteraf had ik de keuze anders gemaakt. Stel dat je de keuken indeling ooit eens anders wilt doen, dan heb je een stuk vloer zonder verwarming.
De meerprijs van die paar meter buis is verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

m181087 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:27:
[...]

In beide gevallen (tijdens bouw woning en voor installatie keuken) staat de keuken er nog niet dus blijft het 'gokken' waar de Bora ongeveer uitkomt. Waarom zou je het dan niet gelijk doen?
Ik kan de betonboorder inplannen op de dag van plaatsen keuken. Eiland in het midden, buis omlaag vloer markeren en boren maar.
m181087 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:27:
[...]

En waarom geen vloerverwarming onder het eiland? Dat was voordat ik vloerverwarming liet leggen ook heel logisch in mijn hoofd, maar achteraf had ik de keuze anders gemaakt. Stel dat je de keuken indeling ooit eens anders wilt doen, dan heb je een stuk vloer zonder verwarming.
De meerprijs van die paar meter buis is verwaarloosbaar.
Omdat ik een afvoer door de vloer wil boren. Dan moet ik wel zeker weten dat er geen vloerverwarming onder zit...

Ik kwam overigens ook deze tegen (op: https://www.howtoinstallbora.com/pura/):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7KM2cImPWACE6NAZZYdXN8Go4c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSwdXPiD2x23R42fNbSdNe7t.png?f=user_large

Dan zou ik natuurlijk op de mm precies kunnen aangeven waar het gat moet komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruipruimte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-03 10:30
Nadelen Recirculatie afzuigkap :
maakt meer lawaai door dat de lucht niet vrij wordt afgevoerd.
vocht damp uit kooklucht komt direct terug in de woonkamer, hoge luchtvochtigheid tot gevolg
vocht in de koolstoffilter, hierdoor gaat de functie hard achteruit. Nat actief kool doet niks. Waterstof bind/stikstof niet/stikstofoxiden komen in de lucht en is schadelijk voor de gezondheid.
extreem duur voor de portemonnee, kan je net zo goed eten bestellen.
ook de levensduur van de motor gaat sneller achteruit
Gewoon gat laten boren voor bora of afzuigkap
*knip* spam

[/url]

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 14-03-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:45

ThePsycho

Biertje?

Kruipruimte schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:01:
extreem duur voor de portemonnee, kan je net zo goed eten bestellen.
Deze valt me even op, ik vraag me af waar jij met een jaar lang eten bestellen even duur uit bent als een filter vervangen. :?

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste