Altijd leuk die voor en na foto'sTristan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:33:
Ik kreeg na 1,5 jaar gebruik de melding om het Bora Pure X filter te vervangen. RaRa welke oud is

Waar heb je je nieuwe filter gekocht?
Gewoon bij Bora. Ik las teveel negatieve reviews over imitatie filters dat ik het niet aandurfde om deze te kopen met de kans dat ik over 3 maanden opnieuw een nieuw filter mag kopen.Matomatisch schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:00:
[...]
Altijd leuk die voor en na foto's![]()
Waar heb je je nieuwe filter gekocht?
[Voor 16% gewijzigd door Tristan op 22-09-2022 11:07]
X Pure recirculatie. De electricien moet nog komen voor een kook groep, we hebben 1 fase. Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat je dan prim een Bora kan aansluiten maar nu twijfel ik; een kook groep is Max 7,2 Kw en een Bora in theorie op 7,6.
Gaat dit problemen opleveren?
Ik lees ook dat je de Bora op 4,4 Kw kan instellen. Is dit makkelijk te doen en wat zijn de grote nadelen met dit mindere vermogen?
Nee. Dat is in de praktijk precies hetzelfde. Kookgroep is 2x16A. Maal 230V is 7360 W. Hoe Bora dat kan afronden naar 7.6 kW snap ik niet (maar hoe jij bij 7.2 kW komt ook niet). In ieder geval kan die Bora zonder problemen op 2x 16A.Gruijters schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:17:
Over een paar weken komt bij ons de P
X Pure recirculatie. De electricien moet nog komen voor een kook groep, we hebben 1 fase. Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat je dan prim een Bora kan aansluiten maar nu twijfel ik; een kook groep is Max 7,2 Kw en een Bora in theorie op 7,6.
Gaat dit problemen opleveren?
Wijzigen naar 4.4 kW kun je overwegen als je problemen krijgt met je hoofdzekering. Die problemen kun je voorkomen door niet te veel andere grote verbruikers (wasmachine, vaatwasser, stofzuiger) aan te zetten tijdens het koken.
[Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2022 12:00]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik denk dat er 2x16A nodig is voor het inductie circuit en een paar honderd watt voor de afzuiging. Ik vermoed dat je in de praktijk niet snel 7.6 kw trekt.Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:58:
[...]
Nee. Dat is in de praktijk precies hetzelfde. Kookgroep is 2x16A. Maal 230V is 7360 W. Hoe Bora dat kan afronden naar 7.6 kW snap ik niet (maar hoe jij bij 7.2 kW komt ook niet). In ieder geval kan die Bora zonder problemen op 2x 16A.
Wijzigen naar 4.4 kW kun je overwegen als je problemen krijgt met je hoofdzekering. Die problemen kun je voorkomen door niet te veel andere grote verbruikers (wasmachine, vaatwasser, stofzuiger) aan te zetten tijdens het koken.
Ook ik heb deze aangekaart bij Bora omdat het echt een ontzettend onhandige 'feature' is. Ik noem het maar een feature want de NL service partner wil er in ieder geval niets aan doen:remzor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:24:
[...]
Een kleine 2 weken geleden is wederom de ‘PUTC1’ printplaat vervangen. Dit is het printplaatje onder de tiptoetsen. Ditmaal een ouder printplaatje gebruikt zonder de software issues. Na 3 bezoeken is het probleem nu dus opgelost en werken alle functies naar behoren
Veel mensen schijnen de timer functie überhaupt niet te gebruiken of weten niet dat deze er op zou moeten zitten. Hierdoor wordt er ook niet of nauwelijks melding van gemaakt.
@H34H Bovenstaand dus de oplossing (voor nu) en mijn laatste update hieromtrent. Geen dank, hoop er andere Tweakers mee te kunnen helpen die er ook op searchen
Als servicepartner van Bora NL/DE hebben wij uw mail in behandeling genomen.
U hebt de kookplaat PURE, waarschijnlijk met de nieuwste software? (vanaf model 105. Dit nummer staat onder op de kookplaat op een sticker)
Het klopt dat de resterende tijd verdwijnt als u de stand van de kookzone aanpast.
Doordat u de nieuwste software hebt op uw kookplaat blijft de timer daarom niet actief bij het veranderen van de kookstand en moet opnieuw ingesteld worden.
Helaas is dit niet op te lossen. Ook is het niet mogelijk de “oude” software te programmeren op uw kookplaat.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |
Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:58:
[...]
Nee. Dat is in de praktijk precies hetzelfde. Kookgroep is 2x16A. Maal 230V is 7360 W. Hoe Bora dat kan afronden naar 7.6 kW snap ik niet (maar hoe jij bij 7.2 kW komt ook niet). In ieder geval kan die Bora zonder problemen op 2x 16A.
Spanning zit al een tijdje op 240V. Dus 2x16A x 240V = 7680 W
Nevermind, waar ik woon zit het tussen de 235-245. Officieel is het i.d.d. 230V .
Ontopic, is er al iets bekend over nieuwe modellen van Bora. De laatste waren van 2020 als ik het goed herinner.
[Voor 13% gewijzigd door royjn op 13-10-2022 08:37]
Ehm, de officiele netspanning in West-Europa is 230V! Hooguit uitgezonderd GB, waar het (nog?) 240V is.royjn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:58:
offtopic:
Spanning zit al een tijdje op 240V. Dus 2x16A x 240V = 7680 W
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Dank voor het delen. Heb jij rond de aanschaf van deze Gutmann/opera Nivel deze in werking vergeleken met bv Bora Purux of Siemens?k0ewl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Zo, ondertussen zit hij goed aangesloten en ligt de buis naar buiten. De Koekoek moet nog geplaatst worden, maar dat is een kleinigheidje.
De ervaring is qua geluid dat ik zelfs op de allerhoogste stand nog best een gesprek kan voeren. Het is wel hard, maar het gaat. Dat was met de vorige afzuiger niet te doen. De kookplaat is aangesloten op 3-fasen, maar ook deze pendelt. Het fenomeen met net wel net niet kokend water bevindt zich op standje 6, zet je hem op 7 -> geen probleem meer.
durf wel te beweren dat water op deze plaat sneller kookt, dan met onze oude gaskookplaat.
Wat me opvalt is dat er nog best wel wat niet afgezogen wordt. Zelfs op de hoogste stand. Bij nadere inspectie lijkt het erop dat water damp niet de hele tijd wordt afgezogen, maar de zwaardere damp wel. Dus sta je shoarma te bakken, verdwijnt dat netjes in de filter. Sta ik pasta te koken in water, dan een deel wel en een deel niet.
Ik ben gecharmeerd van de lage inbouw. Wel is de Opera Nivel maar bij weinig winkels te koop en zijn ze de enige die naast vet en filter ook een Rvs condensatie opvang bak hebben. Mijn vraag is waarom andere merken dit niet hebben? Niet nodig of niet bedacht? Andere merken hebben wel - moeilijk bereikbaar- opvangbak voor leksteen maar halen geen vocht condens uit de afzuiglucht voordat dit door koolstoffilter gaat.
Dan de plintmotor: deze lijkt me stiller maar lees ook verhalen dat deze minder goed afzuigt want verder weg?
Ja, vervelend. Ik was er al bang voor dat ze dit óf niet op zouden pakken (want vrijwel geen klachten dus goed is goed) óf het heel lang zou gaan duren alvorens er een fix zou zijn.DataCopy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:56:
[...]
Ook ik heb deze aangekaart bij Bora omdat het echt een ontzettend onhandige 'feature' is. Ik noem het maar een feature want de NL service partner wil er in ieder geval niets aan doen:
[...]
Blij dat ik dus koos voor het vervangen van het printplaatje met nog de oude software er op. Ik gebruik de functie namelijk veel

Servicepartner in NL (De Smid) kende het euvel toen ook niet en zijn dus 3x bij mij geweest. Ik was geloof ik de eerste die dit meldde.
Ik heb ze met werking niet vergeleken omdat ik vastzat aan de inbouwmaat van mijn oude kookplaat op gas van 90cm. Dan is de keuze opeens niet meer zo heel groot en viel eigenlijk alles in de Bora range al afkeesjand schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Dank voor het delen. Heb jij rond de aanschaf van deze Gutmann/opera Nivel deze in werking vergeleken met bv Bora Purux of Siemens?
Ik ben gecharmeerd van de lage inbouw. Wel is de Opera Nivel maar bij weinig winkels te koop en zijn ze de enige die naast vet en filter ook een Rvs condensatie opvang bak hebben. Mijn vraag is waarom andere merken dit niet hebben? Niet nodig of niet bedacht? Andere merken hebben wel - moeilijk bereikbaar- opvangbak voor leksteen maar halen geen vocht condens uit de afzuiglucht voordat dit door koolstoffilter gaat.
Dan de plintmotor: deze lijkt me stiller maar lees ook verhalen dat deze minder goed afzuigt want verder weg?
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Ik heb op dit moment een aansluiting van 1x 35A. Ik heb, mede op Tweakers, gelezen dat het met de Bora Puru wel goed moet komen. Maar hoe zit het met zonnepanelen als ik die later wil?
Als ik bijvoorbeeld aan het koken ben met de Bora Puru en daarbij bijvoorbeeld de wasmachine aan heb staan en normaal licht/tv en eventueel de airco. Dan zit ik toch al redelijk tegen/aan de max van mijn aansluiting?
Hoe zit het dan met zonnepanelen, komt deze stroom "er ook nog bij"? Of gaat deze er vanaf zeg maar..
Wil toch wel over 1-2 jaar nog zonnepanelen laten leggen..
Duidelijk! Dank je.k0ewl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Ik heb ze met werking niet vergeleken omdat ik vastzat aan de inbouwmaat van mijn oude kookplaat op gas van 90cm. Dan is de keuze opeens niet meer zo heel groot en viel eigenlijk alles in de Bora range al af
Die gaat ervan af. Dus geen probleem.Babel10 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:01:
Hoe zit het dan met zonnepanelen, komt deze stroom "er ook nog bij"? Of gaat deze er vanaf zeg maar..
Dan ga je als de zon schijnt, beschikken over maximale stroom van 1x35A + 1x16A (veronderderstelling).Babel10 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:01:
En s'avonds is je max weer gewoon 1x35A
En dat trekt het allemaal? Dus geen probleem?bottom line schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
Dan ga je als de zon schijnt, beschikken over maximale stroom van 1x35A + 1x16A (veronderderstelling).
En s'avonds is je max weer gewoon 1x35A
Ik snap met de groepen en wat er allemaal op een aparte groep moet etc, maar dit vind ik lastig..
Er trekt toch helemaal niets? Zonnepanelen moet je bekijken als een 2de netaansluiting. Niet als een verbruiker zoals je bora.Babel10 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
En dat trekt het allemaal? Dus geen probleem?
Ik snap met de groepen en wat er allemaal op een aparte groep moet etc, maar dit vind ik lastig..
Je kan apparaten opzetten in het midden van de dag voor een 51A (en 230V). Dat ga je waarschijnlijk nooit van je leven halen. Als je nu al weet dat je met een bora geen probleem gaat hebben met je 1x31A, moet je zeker geen schrik hebben of dat wel haalbaar is met je zonnepanelen. Dan gaat dat nog eens zo beter lukken.
[Voor 15% gewijzigd door bottom line op 20-10-2022 22:53]
Sinds gisteren de Bora Puxu laten monteren in onze bestaande keuken.Gruijters schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:03:
[...]
Ik ben op de offerte ingegaan! Ik zal tzt mijn ervaringen delen hier.
Wij zijn gegaan voor de Bora X Pure recirculatie
Composiet keukenblad van 3cm dik vakkundig uitgezaagd.
Ik ben, tot nu toe, zeer tevreden over de online shop Werkbladafzuiging (drop shipment - en vervolgens een ervaren monteur die het komt monteren). Waar bij meerdere keukenwinkels werd gezegd dat het bij ons niet mogelijk zou zijn, is het deze shop toch mooi gelukt. En dat voor een zeer scherpe prijs!!
Echt een mooi apparaat, erg strak het compleet zwarte kookvlak met blauw led. Wij twijfelen alleen nu om zijlijsten te plaatsen ter bescherming. Ik ben nogal bang dat we ooit in alle haast / onvoorzichtigheid een hoekje eraf tikken…
Dat was wel even goed vloeken, naast het feit dat ik nu nog steeds erg verbaasd ben dat dit zo (snel) kan gebeuren! Daarbij ook een gloednieuwe pannenset gebruikt!
Hier inmiddels 2 jaar een inductie plaat en nog geen enkele kras zoals jij die nu hebt. En wij schuiven ook wel eens een pan over de plaat.
Weet je ook zeker dat de kras er niet al zat na installatie?
[Voor 7% gewijzigd door m181087 op 01-11-2022 08:48]
De kras zat er zeker niet na installatie maar na het koken. De pan(nen) zijn inderdaad de verdachte. Het zijn nieuwe berghoff pannen, eerst in de vaatwasser geweest, maar sommige voelen niet helemaal ‘smooth’. We hebben niet gekookt met zout oid.m181087 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:47:
Misschien dat in die gloednieuwe pannenset het probleem zit? Zit geen scherp randje onder de pan? Of een stukje metaalgruis dat nog aan de onderkant van de pan plakte?
Hier inmiddels 2 jaar een inductie plaat en nog geen enkele kras zoals jij die nu hebt. En wij schuiven ook wel eens een pan over de plaat.
Weet je ook zeker dat de kras er niet al zat na installatie?
De pan gaan retour voor onderzoek.. even afwachten wat daar uit komt.
Tevens hebben we om meer ellende te voorkomen een aantal inductie matjes gehaald die je tussen de plaat en pan legt tijdens het koken.
Oh boii. Heb hier ook een set Berghoff Gem in doos staatGruijters schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:29:
[...]
De kras zat er zeker niet na installatie maar na het koken. De pan(nen) zijn inderdaad de verdachte. Het zijn nieuwe berghoff pannen, eerst in de vaatwasser geweest, maar sommige voelen niet helemaal ‘smooth’. We hebben niet gekookt met zout oid.
De pan gaan retour voor onderzoek.. even afwachten wat daar uit komt.
Tevens hebben we om meer ellende te voorkomen een aantal inductie matjes gehaald die je tussen de plaat en pan legt tijdens het koken.

Zal voor de zekerheid maar de bodem inspecteren voordat ze op de plaat gaan.
Jep, checkt het aub goed en goed in de vaatwasser / borstel overheen voordat je m erop zet 😉 ..Source90 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:31:
[...]
Oh boii. Heb hier ook een set Berghoff Gem in doos staat![]()
Zal voor de zekerheid maar de bodem inspecteren voordat ze op de plaat gaan.
Ha! Toevallig is gisteren bij mij door dezelfde club ook de Bora Puxu geplaatst. Had jij ook Len van kookplaat.info op bezoek?Gruijters schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Sinds gisteren de Bora Puxu laten monteren in onze bestaande keuken.
Composiet keukenblad van 3cm dik vakkundig uitgezaagd.
Ik ben, tot nu toe, zeer tevreden over de online shop Werkbladafzuiging (drop shipment - en vervolgens een ervaren monteur die het komt monteren). Waar bij meerdere keukenwinkels werd gezegd dat het bij ons niet mogelijk zou zijn, is het deze shop toch mooi gelukt. En dat voor een zeer scherpe prijs!!
Echt een mooi apparaat, erg strak het compleet zwarte kookvlak met blauw led. Wij twijfelen alleen nu om zijlijsten te plaatsen ter bescherming. Ik ben nogal bang dat we ooit in alle haast / onvoorzichtigheid een hoekje eraf tikken…
[Afbeelding]
Inderdaad zeer netjes gedaan, volgens mij 1 van de weinige partijen in NL die zich wagen aan het zagen en aanpassen van bestaande werkbladen. Ik heb er ook een plasmafilter bij laten plaatsen, ook die heeft ie netjes ingebouwd. Enige wat niet kon was de oorspronkelijke plaats van de besteklade behouden maar dat wist ik vantevoren.
Hier een voor en na foto (die tegelwand gaat nog weg, was van de vorige bewoners en totaal niet mijn smaak

Jep, inderdaad ook kookplaat.info (Len). Ik ben zeer tevreden over hoe alles is gegaan! Zoals eerder gezegd wilde geen enkele officiële keukenboer, zelfs niet waar de keuken oorspronkelijk zo'n 10 jaar geleden is gekocht en door is geplaatst, eraan beginnen...kazuka schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:21:
[...]
Ha! Toevallig is gisteren bij mij door dezelfde club ook de Bora Puxu geplaatst. Had jij ook Len van kookplaat.info op bezoek?
Inderdaad zeer netjes gedaan, volgens mij 1 van de weinige partijen in NL die zich wagen aan het zagen en aanpassen van bestaande werkbladen. Ik heb er ook een plasmafilter bij laten plaatsen, ook die heeft ie netjes ingebouwd. Enige wat niet kon was de oorspronkelijke plaats van de besteklade behouden maar dat wist ik vantevoren.
Afgezien van dat onze nieuwe pannenset een diepe kras heeft achtergelaten, erg tevreden over alles en de Bora Puxu

Ik vraag me af waarom veel mensen er voor kiezen om de afvoer onder de vloer te laten lopen ipv onder de plint door, dus boven de vloer (al begrijp ik dat die natuurlijk erg afhankelijk is van de keukenopstelling). Indien het wel kan, dan is dit qua installatie toch een stuk eenvoudiger en ook heb je dan niet het risico op condensatie? Of zie ik iets over het hoofd?
Zie hieronder mijn situatie:
Wat zouden jullie aanraden? De vloer gaat ivm een verbouwing sowieso open, dus afvoer onder de vloer is ook geen groot probleem.
Wat bedoel je met 'onder de plint'?HGJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:35:
Ik sta ook op het punt om een Bora PUXA (dus met afvoer naar buiten) aan te schaffen. Mijn situatie is ongeveer hetzelfde als die van mede in "Bora, het einde van de afzuigkap?"
Ik vraag me af waarom veel mensen er voor kiezen om de afvoer onder de vloer te laten lopen ipv onder de plint door, dus boven de vloer (al begrijp ik dat die natuurlijk erg afhankelijk is van de keukenopstelling). Indien het wel kan, dan is dit qua installatie toch een stuk eenvoudiger en ook heb je dan niet het risico op condensatie? Of zie ik iets over het hoofd?
De doorsnede van de ronde afzuigbuis is 150mm, ofwel 15cm. Een 'normale' plint in de keuken is 10cm hoog. Je afzuigbuis gaat dus niet onder een keukenkastje door. Die gaat er dan dwars doorheen.
Edit 16:18 uur.
Of bedoel je de platte Ecotube buizen? Die zouden volgens de afmetingen net moeten passen als je kiest voor 10cm plint. Let wel dat je ook graag afschot in je buis wil hebben, zodat er geen vocht in blijft staan. Ook met de platte buizen twijfel ik of het goed kan/gaat.
Tevens wil je in de buitengevel het afvoer rooster niet te laag bij de grond hebben ivm vocht en viezigheid van buitenaf. Bora raadt volgens mij minimaal 10-15cm boven de maaihoogte aan. Dus zelfs al krijg je de buizen precies onder je keukenkastjes (en oven?) langs, zit je alsnog met de doorvoer in je buitenmuur die dan (te) laag wordt.
[Voor 25% gewijzigd door m181087 op 18-11-2022 16:23]
Ik doelde idd op de Ecotube-buizen van Bora om die onder de plint te leggen. Maar helder verhaal verder, ik zal op safe spelen en voor de zekerheid via de kruipruimte de buizen aanleggen.m181087 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:06:
[...]
Wat bedoel je met 'onder de plint'?
De doorsnede van de ronde afzuigbuis is 150mm, ofwel 15cm. Een 'normale' plint in de keuken is 10cm hoog. Je afzuigbuis gaat dus niet onder een keukenkastje door. Die gaat er dan dwars doorheen.
Edit 16:18 uur.
Of bedoel je de platte Ecotube buizen? Die zouden volgens de afmetingen net moeten passen als je kiest voor 10cm plint. Let wel dat je ook graag afschot in je buis wil hebben, zodat er geen vocht in blijft staan. Ook met de platte buizen twijfel ik of het goed kan/gaat.
Tevens wil je in de buitengevel het afvoer rooster niet te laag bij de grond hebben ivm vocht en viezigheid van buitenaf. Bora raadt volgens mij minimaal 10-15cm boven de maaihoogte aan. Dus zelfs al krijg je de buizen precies onder je keukenkastjes (en oven?) langs, zit je alsnog met de doorvoer in je buitenmuur die dan (te) laag wordt.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?HGJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:33:
[...]
Ik doelde idd op de Ecotube-buizen van Bora om die onder de plint te leggen. Maar helder verhaal verder, ik zal op safe spelen en voor de zekerheid via de kruipruimte de buizen aanleggen.
Gewoon lekker achter de plint door laten lopen tijdens montage.
Als je het buitenrooster van Bora gebruikt mag hij ook gewoon op maaiveldniveau uitblazen.
Untappd: Kapitein_Merijn
Ik heb ook een Bora met afvoer naar buiten. Gewoon met platte buizen onder de plint laten naar buiten. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.HGJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:35:
Ik sta ook op het punt om een Bora PUXA (dus met afvoer naar buiten) aan te schaffen. Mijn situatie is ongeveer hetzelfde als die van mede in "Bora, het einde van de afzuigkap?"
Zie hieronder mijn situatie:
[Afbeelding]
Wat zouden jullie aanraden? De vloer gaat ivm een verbouwing sowieso open, dus afvoer onder de vloer is ook geen groot probleem.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Nou de service partner in Nederland vindt het in ieder geval geen probleem en biedt dus verder geen oplossing (ook het vervangen van het printje werd niet over gesproken).RoelsRules schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:48:
Net een week de bora hier en werkt als een zonnetje. Op de timer problemen na... Dus timer zetten en power aanpassen verlies je de timer mee... Net als andere dus dat bekende probleem, zijn er al mensen die iets van bora hebben gehoord? Anders dan het printje onder de tip toetsen laten vervangen door ouder model (als dat al op afroep kan?)
Ik wilde het eigenlijk wel nog eens bij Bora zelf aanhangig maken, want het is natuurlijk wel bijzonder voor een kookplaat in deze prijsklasse.
Ga er in ieder geval wel (wat) actie op ondernemen... Dit kan echt nietDataCopy schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:36:
[...]
Nou de service partner in Nederland vindt het in ieder geval geen probleem en biedt dus verder geen oplossing (ook het vervangen van het printje werd niet over gesproken).
Ik wilde het eigenlijk wel nog eens bij Bora zelf aanhangig maken, want het is natuurlijk wel bijzonder voor een kookplaat in deze prijsklasse.
Laat even wat weten als jij een ander antwoord krijgt, dan ga ik nog een keer aan de boom schuddenRoelsRules schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:03:
[...]
Ga er in ieder geval wel (wat) actie op ondernemen... Dit kan echt niet

Haha zeker, ga eens in mijn netwerk kijken en wat rond appen enzo. Mocht er iets uitkomen laat ik het hier zeke wetenDataCopy schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:08:
[...]
Laat even wat weten als jij een ander antwoord krijgt, dan ga ik nog een keer aan de boom schudden
Officiële partner in NL is De Smid en bij bij wel een printplaatje vervangen na 3 service bezoeken. Zij krijgen en hebben geen software van Bora en bij Bora is het al maanden ‘under investigation’. Ook ik heb nooit meer iets van Bora zelf gehoord, dat zouden zij doen als er een oplossing was. Nu is het bij mij niet meer nodig.
De Smid vond die functie overbodig en zeiden dat mensen dit toch niet gebruikten. Nou wij wel; één van de features waar ik juist op heb gelet. Onze vorige Bosch had het ook en wij gebruiken het dus ook echt.
Succes in ieder geval!
Ja inderdaad, op basis van jouw reactie heb ik toen contact gezocht met De Smid, en die wisten wel van het probleem ("waarschijnlijk heeft u versie xx...") maar er volgde 0,0 oplossing ("wij hopen u hierbij genoeg geïnformeerd te hebben....").remzor schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:08:
@DataCopy @RoelsRules Mijn verhaal heb ik hier uitgebreid beschreven. Ik was zo’n beetje de eerste in NL die er melding van maakte.
Officiële partner in NL is De Smid en bij bij wel een printplaatje vervangen na 3 service bezoeken. Zij krijgen en hebben geen software van Bora en bij Bora is het al maanden ‘under investigation’. Ook ik heb nooit meer iets van Bora zelf gehoord, dat zouden zij doen als er een oplossing was. Nu is het bij mij niet meer nodig.
De Smid vond die functie overbodig en zeiden dat mensen dit toch niet gebruikten. Nou wij wel; één van de features waar ik juist op heb gelet. Onze vorige Bosch had het ook en wij gebruiken het dus ook echt.
Succes in ieder geval!
Ergens klinkt het ook wel als erg ingrijpend om die printplaat te moeten vervangen (moet de plaat er daarvoor uit, of kunnen ze er van onderaf bij?), maar het irriteert me nog steeds.

Ik denk dat ze dit simpelweg niet bij iedereen kunnen gaan doen die dit wil omdat:
- Bora hier niet mee akkoord gaat
- De Smid dit ook niet kan factureren naar Bora
- De printplaatjes met oude software ook niet oneindig voorradig zijn: de nieuwe plaatjes hebben ook de nieuwe software
[Voor 4% gewijzigd door remzor op 21-11-2022 08:23]
Goede nieuws is wel dat er gewerkt zou gaan worden aan een softwareupdate. Ik vraag me alleen wel af hoe ik die als consument dan moet toepassen.
Haha, lulkoek. Exact hetzelfde zeiden ze een paar maanden geleden ook tegen mij (vanuit Bora DE dus). Er zou aan gewerkt worden en dit kon even duren. Zou hier vanzelf nog over gebeld/gemaild worden. Tot op heden nog niets over gehoord. Er zijn simpelweg andere (software)problemen waar ze prioriteit aan geven, zeker gezien het feit dat men blijkbaar niet ‘klaagt’ over die timer bug. Zeker als je niet beter weet mis je die functie misschien ook helemaal niet.DataCopy schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:49:
@RoelsRules @remzor Nou zojuist toch nog contact gehad met Bora. Volgens de Customer Care Expert was de reactie van De Smid correct en dat het probleem 'relatief nieuw' is en dat ze daar toevalligerwijs vanmorgen ook over gebriefd zijn.
Goede nieuws is wel dat er gewerkt zou gaan worden aan een softwareupdate. Ik vraag me alleen wel af hoe ik die als consument dan moet toepassen.
Ga er maar van uit dat ze je vriendelijk hebben afgewimpeld en dat diegene die je hebt gesproken je helemaal niets kan vertellen/niets weet. Die medewerker heeft gewoon de cursus klantcontact gevolgd en is hiervoor geslaagd

Edit: en idd die software update kun je zelf niet uitvoeren. Sterker nog: De Smid kan en mag ook niets met software. Die hebben 0,0 software vanuit Bora. Dat zou dan voor het eerst zijn dat ze medewerkers van De Smid gaan trainen om software updates uit te voeren. Maar ik denk dat zij die software ook nooit in handen gaan krijgen. Dat zou dan met nieuwe printplaatjes moeten waar de software al opstaat; alleen vervangen bij de ‘klagers’ maar niet pro-actief. Dat zou wellicht nog kunnen gebeuren in 2023.
[Voor 17% gewijzigd door remzor op 21-11-2022 16:19]
Ja precies wat ik ook al dacht, ik heb nog wat opvolg vragen gesteld, waarschijnlijk krijg ik daar dan geen reactie meer op

Onze Bora Pure geeft een foutmelding f als we em aanzetten. Zover ik kan zien is dit een foutmelding bij een plaat met recirculatie, maar wij hebben gewoon afvoer naar buiten.
Kan ik deze foutmelding zelf opheffen?
Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS
deze post al gelezen en geprobeerd?Tacoos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:39:
Vraag je:
Onze Bora Pure geeft een foutmelding f als we em aanzetten. Zover ik kan zien is dit een foutmelding bij een plaat met recirculatie, maar wij hebben gewoon afvoer naar buiten.
Kan ik deze foutmelding zelf opheffen?
Kwestie van verkeerde instellingen bij installatie gekozen vermoed ik.
Blijkbaar had ik niet echt m'n best gedaan met zoekenm181087 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:33:
[...]
deze post al gelezen en geprobeerd?
Kwestie van verkeerde instellingen bij installatie gekozen vermoed ik.

Dat was inderdaad het probleem en de oplossing 👍
Hier nu 2 jaar een Bora Puru in gebruik. Buiten wat minikrasjes van het schuiven van de potten en pannen geen diepe krassen. Is normaal voor een kookplaat denk ik.SteffanS schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:27:
Hebben jullie ook zo snel krassen op jullie Bora kookplaat ? Wij hebben onze kookplaat nu ongeveer 2 maanden en gebruiken het zeer voorzichtig.
[Afbeelding]
Maar op je foto lijkt ook wat stof op de plaat te liggen, of zijn dat echt krassen? Dat zou na 2 maanden niet mogen denk ik.
Foto geeft idd wat stof weer, wat gebruiken jullie om de plaat te reinigen ? ik gebruik dit product dat bij de keuken zat : https://www.onderhoudsart...NUc5mDSvLz1xoCdg8QAvD_BwEMatomatisch schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:33:
[...]
Hier nu 2 jaar een Bora Puru in gebruik. Buiten wat minikrasjes van het schuiven van de potten en pannen geen diepe krassen. Is normaal voor een kookplaat denk ik.
Maar op je foto lijkt ook wat stof op de plaat te liggen, of zijn dat echt krassen? Dat zou na 2 maanden niet mogen denk ik.
Ik doe wat druppels gewone afwaszeep op de plaat en maak een Scrub Daddy spons nat met lauw water. Hier maak ik draaiende bewegingen mee op de plaat en neem dan het water/zeep af met keukenpapier. Blinkt telkens weer als nieuw. (sponzen van Scrub Daddy veranderen hun structuur afhankelijk van de temperatuur van het water, hard bij koud en zacht bij warm. Maar ze hebben altijd wel een schurende eigenschap)SteffanS schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:08:
[...]
Foto geeft idd wat stof weer, wat gebruiken jullie om de plaat te reinigen ? ik gebruik dit product dat bij de keuken zat : https://www.onderhoudsart...NUc5mDSvLz1xoCdg8QAvD_BwE
Voor aangebrande etensresten gebruik ik de schraper die bij de kookplaat geleverd werd:
(Lauw) water met een keukendoekje.SteffanS schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:08:
[...]
Foto geeft idd wat stof weer, wat gebruiken jullie om de plaat te reinigen ? ik gebruik dit product dat bij de keuken zat : https://www.onderhoudsart...NUc5mDSvLz1xoCdg8QAvD_BwE
Ik heb nooit wat anders gebruikt of nodig gehad tot nu toe. Ik maak wel iedere avond even schoon.
Aangekoekte resten heb ik nooit gehad. De zwaarste vervuiling bij mij is af en toe een pan die overkookt, waarna het water verdampt/aanbrandt en dus een laagje achter laat. Maar ook dat gaat weg met alleen warm water en wat poetsen.
Glasdoekje er achterna en zo schoon als een eikel.
Vrienden van ons waarschuwden ons er al voor toen onze keuken gezet werd.SteffanS schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:27:
Hebben jullie ook zo snel krassen op jullie Bora kookplaat ? Wij hebben onze kookplaat nu ongeveer 2 maanden en gebruiken het zeer voorzichtig.
[Afbeelding]
Zij leggen er een velletje keuken papier onder tijdens koken, wij hebben deze matjes gekocht:
Tip: velletje keukenpapier tussen de Bora en de pan. Voorkomt krassen en na het koken kan je deze nog even gebruiken om spetters ed op te vegen.SteffanS schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:27:
[Afbeelding]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW
Vergeet niet om de poes regelmatig te draaien.taz10 schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu 1.5 jr in ons bezit deze Bora Puxa, wordt nu ook door de poes geliefkoost 😅👌🤗
Elke dag genieten we er toch weer van, met afzuiging naar buiten.
Anders wordt hij maar aan 1 kant warm.

Misschien een gevalletje Nederland-België, maar keukenpapier schiet toch in de fik op een hete kookplaat?Tassadar32 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:46:
[...]
Tip: velletje keukenpapier tussen de Bora en de pan. Voorkomt krassen en na het koken kan je deze nog even gebruiken om spetters ed op te vegen.

Voor brand heb je een gloeiend voorwerp of vuur nodig. De pan wordt lang niet heet genoeg om te gaan gloeien en dus het keuken papier te laten ontvlammen. De pit zelf wordt alleen maar warm omdat er een warme pan op staat.Matomatisch schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:51:
[...]
Misschien een gevalletje Nederland-België, maar keukenpapier schiet toch in de fik op een hete kookplaat?
Edit: bij keramische kook platen zou ik keuken papier inderdaad afraden.
[Voor 42% gewijzigd door m181087 op 28-11-2022 18:52]
Oké dus echt keukenpapier. Ik dacht dat er bakpapier mee bedoeld werd.m181087 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:50:
[...]
Voor brand heb je een gloeiend voorwerp of vuur nodig. De pan wordt lang niet heet genoeg om te gaan gloeien en dus het keuken papier te laten ontvlammen. De pit zelf wordt alleen maar warm omdat er een warme pan op staat.
Edit: bij keramische kook platen zou ik keuken papier inderdaad afraden.
Ik wist niet dat keukenpapier niet kan ontvlammen van inductiekoken, weer wat bijgeleerd

Het zou wel kunnen, als ik de wok goed heet stook verkleurt het papier wel een beetje. Met normaal aardappelen, pasta, vlees, etc blijft het papier als nieuw.Matomatisch schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:35:
[...]
Oké dus echt keukenpapier. Ik dacht dat er bakpapier mee bedoeld werd.
Ik wist niet dat keukenpapier niet kan ontvlammen van inductiekoken, weer wat bijgeleerd
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW
Binnenkort wordt er hier ook een Bora (Puru) geinstalleerd.remzor schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:16:
[...]
Er zijn simpelweg andere (software)problemen waar ze prioriteit aan geven, zeker gezien het feit dat men blijkbaar niet ‘klaagt’ over die timer bug. Zeker als je niet beter weet mis je die functie misschien ook helemaal niet.
We maken hier altijd gebruik van de timer functie tijdens het koken, echt super handig.
Als de timer telkens reset wanneer je de temp. aanpast dan zou dat wel echt een domper zijn zeg.
Misschien zie ik er dan zelf wel van af, als ik lees hoe de service is rondom dit probleem.
Provider Forum - KPN, Ziggo, T-Mobile, Delta en alle andere aanbieders
Misschien kan je je uitgebreidde verhaal even Quoten ? dan kan iedereen het ook een voudig volgen, het gaat over iets met de timer begrijp ikremzor schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:08:
@DataCopy @RoelsRules Mijn verhaal heb ik hier uitgebreid beschreven. Ik was zo’n beetje de eerste in NL die er melding van maakte.
Succes in ieder geval!

Mijn bevindingen na installatie en de stappen die ik heb ondernomen / die er zijn ondernomen om het euvel te verhelpen heb ik hier beschreven (klik). @Mr. Jinx @treative
Succes iig!
Ik denk dat je even verder moet tweaken over de oplossing.remzor schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:39:
@taz10 Je kunt natuurlijk ook de zoekfunctie gebruiken in dit topic of een paar pagina's terug lezen: zo groot is dit topic nietNu ben ik niet te beroerd het nogmaals te delen natuurlijk maar zo kan ik het zelf maandelijks terugzoeken en herhalen voor 'nieuwe lezers' die zelf niet zoeken
![]()
Mijn bevindingen na installatie en de stappen die ik heb ondernomen / die er zijn ondernomen om het euvel te verhelpen heb ik hier beschreven (klik). @Mr. Jinx @treative
Succes iig!
Mijn Puxa van 2021 werkt perfect en ook met de timer.
Als ik de timer, rechts boven inschakel kan ik gewoon de hoogte van de pit wijzigen, de timer blijft gewoon doorlopen.
Echter lees ik ook dat jij het hebt over een timer links onder. Deze timer is een andere.
Dit is een timer die de pit uitschakeld.
Als je tijdens gebruik van de timer (rechtsboven), de timer linksonder aanraakt, dan springt de timer rechtsboven op 0.
Enfin, maar ook kan jij heel simpel eitjes koken zonder de stand van de pit te veranderen. Das nu het mooie van de Bora dat je de pit kan uitschakelen na een bepaalde tijd.
Je klikt op een pit en zet de pit op 8, je klikt linksonder op het timersymbool, je klikt op de slider naar 10 (min) en vervolgens weer op de timer linksonder. Na 10 minuten gaat je Bora uit, of je nu in de buurt bent of niet, je eitjes zijn TOP gekookt

Dus niets met de stand aanpassen tijdens het koken, gewoon de Bora na 10 min automatisch uitlaten schakelen.

Ik kan je reactie niet helemaal plaatsen, ben je nu serieus of cynisch/denigrerend?taz10 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:31:
[...]
Ik denk dat je even verder moet tweaken over de oplossing.
...
Enfin, maar ook kan jij heel simpel eitjes koken zonder de stand van de pit te veranderen. Das nu het mooie van de Bora dat je de pit kan uitschakelen na een bepaalde tijd.
Je klikt op een pit en zet de pit op 8, je klikt linksonder op het timersymbool, je klikt op de slider naar 10 (min) en vervolgens weer op de timer linksonder. Na 10 minuten gaat je Bora uit, of je nu in de buurt bent of niet, je eitjes zijn TOP gekookt.
Dus niets met de stand aanpassen tijdens het koken, gewoon de Bora na 10 min automatisch uitlaten schakelen.
We hebben het inderdaad over twee verschillende timers. Mijn PURA uit 2022 doet het dus niet perfect, zoals ook erkend door Bora.
Er zijn mensen die graag iets meer doen dan 'eitjes koken', en die wel graag de timer per zone gebruiken. En dan is het vervelend dat die dus uitgaat als je de stand aanpast.
Voorbeeld? Stel nou dat ik 3 zones gebruik, waarvan ik er 2 nodig heb met timer, dan stopt er dus (zonder melding/terugkoppeling) een timer mee als ik die iets zachter wil zetten omdat het net te snel/langzaam inkookt. Ondertussen ben ik wel met verschillende dingen bezig, koken, tafel dekken, etc dat het me soms wel eens ontgaat dat een kookplaat van ruim 1k+ een stomme fout heeft waardoor ik dat zelf in de gaten moet gaan houden....
Maar ik ben blij voor je dat het voor jou allemaal wel werkt. Dan heb je waarschijnlijk een model <> versie 105. Of misschien heeft de PUXA dat hele probleem niet.
Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost? Ik zit nu in dezelfde situatie en imo is de Ecotube inderdaad overdreven prijzig. Heb je een Ecotube hoekadapter geplaatst ? En ben je door de buitenmuur gewoon naar rond gegaan en weet je nog welk muurrooster je toegepast hebt ?t14wo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:02:
Aangezien de Bora Ecotube een belachelijk hoge prijs heeft, maak ik gebruik van standaard 9*22 ventilatiebuizen. Deze zijn conform de 150 diameter die Bora voorschrijft.
Nu moet ik van Ecotube naar 9*22 gaan met een verloop. Dat doe ik met deze: https://keukentotaalshop....r-220x90?add-to-cart=1295
Kan iemand mij vertellen of ik genoeg ruimte achter de bora heb voor deze verloop en een bocht naar beneden. Of dien ik altijd een deel Ecotube te gebruiken, om de 90gr naar beneden te maken, en pas daar de adapter te gebruiken.
Ik heb een standaard 60cm diepe kast die is voorbereid op afzuiging en de bora.
Zelf hoef ik maar 1 meter opzij om buiten te komen, maar het gat van de oude keuken zit 1,5 meter te hoog dus ik ga morgen een nieuw gat boren.

Voor mij gelukkig vergoed door de verzekering omdat die gescheurd is.
Ik heb van kookplaat naar buiten:Beakzz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:12:
[...]
Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost? Ik zit nu in dezelfde situatie en imo is de Ecotube inderdaad overdreven prijzig. Heb je een Ecotube hoekadapter geplaatst ? En ben je door de buitenmuur gewoon naar rond gegaan en weet je nog welk muurrooster je toegepast hebt ?
Zelf hoef ik maar 1 meter opzij om buiten te komen, maar het gat van de oude keuken zit 1,5 meter te hoog dus ik ga morgen een nieuw gat boren.
- 10cm ecotube
- 90gr bocht
- 15 gr bocht (om naar het midden vd kast te gaan)
- 15 gr bocht (om weer recht te komen)
- convertor om van ecotube naar normaal platte ventilatiebuis te gaan (en tevens 90gr bocht om recht onder de vloer te komen)
- 5 meter normale platte buis
- convert naar ronde buis
- muurstuk door de fundering heen
- schoorsteentje (zie foto)
Ik had een 90 graden bocht gekozen die niet naar beneden gaat, maar opzij, maar blijkt niet te passen tussen de uitgang en de muur. Heel irritant dit, want ik hoef aleen maar een meter naar rechts (ventialtierooster zit onder aanrechtblad hoogte) en met Bora koppelstukken zou dat betekenen 90 graden naar beneden dan 3 x 90 graden hoeken opzij om weer op dezelfde hoogte te komen. Ik ga denk ik gewoon voor de flexibele pijp optie en dan zie ik wel hoe goed het werkt.t14wo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:25:
[...]
Ik heb van kookplaat naar buiten:
- 10cm ecotube
- 90gr bocht
- 15 gr bocht (om naar het midden vd kast te gaan)
- 15 gr bocht (om weer recht te komen)
- convertor om van ecotube naar normaal platte ventilatiebuis te gaan (en tevens 90gr bocht om recht onder de vloer te komen)
- 5 meter normale platte buis
- convert naar ronde buis
- muurstuk door de fundering heen
- schoorsteentje (zie foto)
[Afbeelding]
Oud bericht, maar dit ontving ik van Bora. Om het gerucht over garantie bij plasmafilter te ontkrachten.zegel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:41:
[...]
Google maar eens, bijvoorbeeld ( Bron Radar): Bora zelf raad gebruik met Plasmafilter ten strengste af, garantie vervalt zelfs als er bij problemen wordt geconstateerd dat er een plasmafilter wordt gebruikt. Advies is en blijft om bij Bora kooksystemen de door Bora aangeboden recirculatie-oplossingen te gebruiken.
Waarvandaan heb jij de bevestiging dat plasmafilters op een Bora zijn toegestaan?
The use of plasma filters with our BORA systems is possible in compliance with the EN 60335-2-6 standard. If necessary, you will need an additional adapter to connect the system to the filter. Unfortunately, we can't make any statements about the filter performance of third-party products. For this, please contact your kitchen studio.
BORA continues to rely on high-quality and natural materials such as activated carbon for odor filtering of cooking fumes. The high standards we have set ourselves in the field of odor filtration, namely to offer compact, efficient and, above all, low-maintenance filters, can thus be optimally achieved. This high standard is met by our current range of filters.
In the area of recirculating air filters, filter performance has been maximized with the aid of a special ion coating, especially for fish odors. Furthermore, increased operating times of up to 600 hours can be achieved with the new filter models.
We recommend our current range of activated charcoal filters for your BORA:
Modular cooktop extraction systems:
Air purification box "ULB3X" with a service life of approx. 600 h
Air purification box "ULBF" with a service life of approx. 300 h
Compact cooktop extraction systems:
BORA Pure activated charcoal filter "PUAKF" with a service life of approx. 150 h
BORA Basic activated charcoal filter "BAKFS" also with a service life of approx. 150 hrs.
All our activated carbon filters are easily replaceable by yourself and can be reordered on our online store.
If you decide to use a plasma filter, the warranty for your BORA system remains valid and you are still entitled to a warranty extension 2+1 according to the BORA terms and conditions.
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Het werkt idd, maar een raam open zetten werkt ook. Het aantal keren dat je meer mensen in huis hebt dan waar je ventilatiesysteem op gedimensioneerd is zijn waarschijnlijk op een hand te tellen (of je ventilatie is niet goed gedimensioneerd).Andrehj schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:10:
Voor degenen die nog twijfelen tussen een recirculatiemodel en eentje met afvoer: Afgelopen oud en nieuw weer een enorm voordeel van de afvoervariant ontdekt: Met 16 man in huis trekt het normale ventilatiesysteem het niet meer en loopt het CO2-niveau te ver op. Met de Bora op standje twee (nog erg stil) bijgeschakeld, bleef die waarde mooi rond de 1000. Ideaal dus.
Ik lees maar weinig mensen die iets zeggen over het enorme warmteverlies van afzuigen naar buiten. Als je op minimale stand 170m/h ventileert, dan ga je voor een kook sessie alle warme lucht uit een grote woonruimte naar buiten gooien.
Zeker voor mensen met een goed balansventilatie systeem is dit puur verlies (en onbalans).
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Dat verlies is weliswaar veel kuubs per uur, maar duurt maar kort. Alleen tijdens bakken van vlees moet je afzuiging even hard, daarna kan die weer naar de lage stand. In totaal verlies je dus maar weinig warme lucht.maartenvdv737 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:01:
Ik lees maar weinig mensen die iets zeggen over het enorme warmteverlies van afzuigen naar buiten. Als je op minimale stand 170m/h ventileert, dan ga je voor een kook sessie alle warme lucht uit een grote woonruimte naar buiten gooien.
Zeker voor mensen met een goed balansventilatie systeem is dit puur verlies (en onbalans).
Ik heb dus bewust gekozen voor onze gezondheid (en geen gedoe met vette filters), en een Bora met afzuiging naar buiten besteld.
Toevoer kan bij ons via de garage. Dat heeft tevens als voordeel dat de aangezogen lucht niet echt koud is. Dat de garage dan even wat kouder wordt is niet zo erg.
Reguliere wasemkap hangt bij mij precies op voorhoofdhoogte, zou het echt wel een flinke verbetering van gebruikscomfort van mijn keuken vinden als die gewoon weg kan.
Als ik een euro had voor elke keer als ik mijn hoofd er aan stoot kon ik zo'n bora kopen.
[Voor 6% gewijzigd door Polderviking op 18-01-2023 11:09]
Je kan de wasemkap ook iets hoger ophangen, is het probleem ook opgelostPolderviking schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:59:
Heb dit (of i.i.g. soortgelijk) bij een familielid gezien, ben gelijk verkocht aan dit principe.
Reguliere wasemkap hangt bij mij precies op voorhoofdhoogte, zou het echt wel een flinke verbetering van gebruikscomfort van mijn keuken vinden als die gewoon weg kan.
Als ik een euro had voor elke keer als ik mijn hoofd er aan stoot kon ik zo'n bora kopen.

Jup wij voeren ook lucht aan via de berging, maar die extra lucht is alleen nodig als we lang koken. Voor de door de weekse maaltijden is de onbalans al weg als je 1 keer door de voordeur naar buiten bent geweest.Andrehj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:50:
[...]
Dat verlies is weliswaar veel kuubs per uur, maar duurt maar kort. Alleen tijdens bakken van vlees moet je afzuiging even hard, daarna kan die weer naar de lage stand. In totaal verlies je dus maar weinig warme lucht.
Ik heb dus bewust gekozen voor onze gezondheid (en geen gedoe met vette filters), en een Bora met afzuiging naar buiten besteld.
Toevoer kan bij ons via de garage. Dat heeft tevens als voordeel dat de aangezogen lucht niet echt koud is. Dat de garage dan even wat kouder wordt is niet zo erg.
Lucht bevat niet zoveel energie, zeker niet de droge lucht die je in huis hebt als het buiten koud is en je goed ventileert (lucht zelf kan geen energie bevatten, het is de vocht in de lucht die de warmte vasthoud, maar bij lage luchtvochtigheid is dat dus bijna niks). Mijn praktijk ervaring is dat het met -5 buiten afgelopen november dat je niks merkt van de warmteverlies. Ja de warmtepomp draait waarschijnlijk iets langer door.maartenvdv737 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Het werkt idd, maar een raam open zetten werkt ook. Het aantal keren dat je meer mensen in huis hebt dan waar je ventilatiesysteem op gedimensioneerd is zijn waarschijnlijk op een hand te tellen (of je ventilatie is niet goed gedimensioneerd).
Het is zo'n geïntegreerd ding, dus zou dan in geheel vervangen moeten worden.Z___Z schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:14:
[...]
Je kan de wasemkap ook iets hoger ophangen, is het probleem ook opgelost
Mijn keuken is best oud aan het worden dus wil daar eigenlijk niks meer in investeren.
Die bora of een afgeleide wordt ook meer iets voor een nieuwe keuken.
Overigens kookt mijn vriendin van 1.55m veruit de meeste maaltijden, ben zelf bijna 2 meter.
Vind het niet zo'n goed plan om dat soort dingen op mijn hoogte in te richten.
Oplossingen zoals dit die voor ons beide werken zouden ideaal zijn.
[Voor 4% gewijzigd door Polderviking op 18-01-2023 11:58]
Ik heb nog niet alle post gelezen, maar kwam hier kijken of er mensen zijn die denken aan een allebei systeem, in de winter naar binnen uitblazen en in de zomer naar buiten. Iemand toevallig daar aan gedacht?jarno_dekker schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:46:
Ik snap niet zo goed waarom je je lucht naar buiten wilt hebben (incl de complexe materie én de hoge kosten voor kanalen) en je dit ook nog wilt combineren met een relatieve dure bora... De kracht van de bora zit hem juist in de filters en dat hij de lucht weer terug je keuken in brengt.
Groot voordeel hierbij is, is dat je de gecreëerde warmte ook in je huis houdt. Dat is toch een statement in het kader van de duurzaamheid.
Nu kan ik mij voorstellen dat een gat in de vloer boven bij nieuwbouwhuizen even een uitzoekwerkje is of dit kan. Denk aan vloerverwarming, wapening enz waar je doorheen moet. Daarbij krijg je een lek in je isolatie van je vloer.
Persoonlijk zou ik voor een recirculatie systeem gaan...
Nee, nooit aan gedacht.Lord Anubis schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Ik heb nog niet alle post gelezen, maar kwam hier kijken of er mensen zijn die denken aan een allebei systeem, in de winter naar binnen uitblazen en in de zomer naar buiten. Iemand toevallig daar aan gedacht?
Tot nu toe heb ik niet het idee dat ik met de afzuigkap heel veel warmte naar buiten blaas. Er zal ongetwijfeld iets naar buiten gaan, maar mijn CV ketel hoeft niet meteen bij te verwarmen na een kooksessie.
Ik wil juist af zuigen naar buiten omdat ik dan geen kook lucht terug naar binnen blaas en in de toekomst geen filters meer hoef te kopen. Dat gaat verloren als ik in de zomer alsnog naar binnen afzuig.
Los van het feit dat ik geen zin heb om 2x per jaar de buis om te moeten hangen. Het kostte me al wat moeite om alles in eerste instantie lucht dicht te krijgen.
Hoe groot ? Heb je een foto misschien ? Ik heb een flinke kras, geen idee waarvanLinkser schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:56:
Iemand hier wel eens een gebroken glasplaat van de Bora (X-Pure) gehad? Ik ontdek net dat er een barst inzit… Bora service al een bericht gestuurd.

Van de rand tot het gat met afzuiging.Lollercopter schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Hoe groot ? Heb je een foto misschien ? Ik heb een flinke kras, geen idee waarvan
Krassen doet de plaat al als je er naar kijkt…
Valt me echt zwaar tegen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Zou dan maar eens kijken hoe je pannen er vanonder uit zien. Zit er geen verbrand vet onder; of een ander hard stukje? Een keer met een 1200 grid schuurpapiertje er overgaan.Linkser schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:58:
[...]
Van de rand tot het gat met afzuiging.
Krassen doet de plaat al als je er naar kijkt…
Valt me echt zwaar tegen.
220º; bij mijn rand wordt het niet eens 40º, zelfs na een uur koken.Beakzz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:51:
Iemand een tip voor zwarte hittebestendige siliconenkit voor vlakinbouw van de Bora? Ik neem aan dat het flexibel moet blijven en hittebestendig tot 220 graden max?
Ja leek mij dus ook, maar ze zeggen dat expliciet hittebestendig terwijl elke kit wel tegen 40 graden kan. Nouja heb er nu 1 tot 185 graden besteld dus dan moet er wel een hoop mis gaan 😅Lord Anubis schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:46:
[...]
220º; bij mijn rand wordt het niet eens 40º, zelfs na een uur koken.
Gevolg is dus wat vastgekoekt vet op de plaat (als je sinds een week in je huis woont is dat dat niet tof). HG kookplaatreiniger heeft het meeste opgeruimd maar ik ga toch zo'n glaskrabber halen.
Zit hier nog verschil in? (en eigenlijk: zijn dit nou specfieke krabbers voor kookplaten of gewoon een glaskrabber van de bouwmarkt?) Bij mijn kookplaat zat er geen bij (kennelijk is de pro te goedkoop

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Kan je dan niet beter de pannen die je niet vaak gebruikt invetten en er 2 in rotatie houden, want voor ik dit had gelezen was het niet eens in mij opgekomen om pannen in te vettenBoudewijn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:51:
Ik heb sinds een week ook een Bora (pro) en heb daar een debuyer pan opgezet. Die pannen zijn bij mij goed ingevet, ik heb er een stuk of 6 die dus lang niet allemaal continu gebruikt worden. Tegen roest zijn ze goed vet, ook aan de buitenkant.
Gevolg is dus wat vastgekoekt vet op de plaat (als je sinds een week in je huis woont is dat dat niet tof). HG kookplaatreiniger heeft het meeste opgeruimd maar ik ga toch zo'n glaskrabber halen.
Zit hier nog verschil in? (en eigenlijk: zijn dit nou specfieke krabbers voor kookplaten of gewoon een glaskrabber van de bouwmarkt?) Bij mijn kookplaat zat er geen bij (kennelijk is de pro te goedkoop) , ik denk dat ik morgen even naar de kookwinkel fiets.

Wij gebruiken inductiematjes, maar dat zal ook niet lekker gaan met vet ben ik bang. Ik kreeg er idd ook geen schrapper bij, maar wel 2 zakjes snoepbeertjes. Dankjewel Bora !!
Debuyers. Dat zijn plaatstalen pannen, die roesten. Punt is beetje dat we een LAT relatie hadden met dus 2 sets pannen. Waaronder een 32 of 34cm model. Die gebruik je niet dagelijks met zijn tweetjes.Beakzz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:41:
[...]
Kan je dan niet beter de pannen die je niet vaak gebruikt invetten en er 2 in rotatie houden, want voor ik dit had gelezen was het niet eens in mij opgekomen om pannen in te vettenOok in 15 jaar geen roest op mijn pannen gezien, maar dat kan aan het type liggen?
Als je ze dan in een schuur of kelder hangt is invetten wel zo slim.
Ik ga zo eens een nieuwe wok (demyere) halen, matjes en een schraperWij gebruiken inductiematjes, maar dat zal ook niet lekker gaan met vet ben ik bang. Ik kreeg er idd ook geen schrapper bij, maar wel 2 zakjes snoepbeertjes. Dankjewel Bora !!

Matjes zijn binnen. We gaan eens kijken wat werkt.
Waarom zouden we afvoer naar buiten willen? Bij recirculatie blaast de uitvoer tegen een glazen pui (80cm afstand). Ik vrees dat daar dan condens op komt? Bovendien zijn we dan van de filters af.
Zijn er nog andere redenen om voor afvoer naar buiten te kiezen of juist recirculatie? Dank!
Zoek maar eens op binnenklimaat. Koken genereert veel fijnstof, wat je beter naar buiten kunt blazen. Naar buiten afvoeren is dus veel gezonder. Bovendien hoef je geen filters.oscar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:53:
We zijn inmiddels wel overtuigd van het Bora systeem en twijfelen nu tussen recirculatie en een uitgang naar buiten. We hebben die mogelijkheid via het oude rookkanaal van de afzuigkap (even puzzelen hoe we die 150mm buis dan naar boven krijgen maar dat lukt wel). Uiteindelijk moet de Bora dan drie verdiepingen omhoog blazen. Zou dat lukken?
Waarom zouden we afvoer naar buiten willen? Bij recirculatie blaast de uitvoer tegen een glazen pui (80cm afstand). Ik vrees dat daar dan condens op komt? Bovendien zijn we dan van de filters af.
Zijn er nog andere redenen om voor afvoer naar buiten te kiezen of juist recirculatie? Dank!
Een glazen pui op 80 ga je denk ik niet merken. Hier zit de afvoer direct naast de schuifpui (komt direct naast het raam omhoog uit de grond), en nog nooit iets op dat glas gezien.
Qua rookkanaal: Alles hangt natuurlijk van de diameter af....
Wij hebben het oude rookkanaal niet meer gebruikt omdat die ook tot op de zolder (drie verdiepingen) uitkwam en heel oud en smalle diamater had wij hebben een jaren 70 huis. En met de oude afzuigkap rook je eten tot op zolder gewoon door die buis heen. Omdat we een open keuken hebben was recirculatie de beste optie, naar buiten was niet te doen zonder veel sloop en slijpwerk. Nu ruik je het bijna niet meer als je gekookt hebt.oscar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:53:
We zijn inmiddels wel overtuigd van het Bora systeem en twijfelen nu tussen recirculatie en een uitgang naar buiten. We hebben die mogelijkheid via het oude rookkanaal van de afzuigkap (even puzzelen hoe we die 150mm buis dan naar boven krijgen maar dat lukt wel). Uiteindelijk moet de Bora dan drie verdiepingen omhoog blazen. Zou dat lukken?
Loopt de glazen pui evenwijdig aan de keuken en heb je dusvanuit de keuken/kookplaat in de rug op een kleine meter afstand veel glas?
Want wat wij wel zien is dat de glazen pui die tegen de achterkamer zit (5/6 meter breed) bij vochtig en koud weer wel vochtig wordt, condens op ramen. Voornamelijk bi jhet koken van veel water pasta pannen, groente etc. Bij minder vochtg eten filtert het meeste condens wel mee in de Bora.
We hebben wel dauerlufters (schrijf je dat zo?) dus meestal is condens redelijk snel weer weg na het koken.
Hou er wel rekening mee dat er ergens in je huis voldoende lucht naar binnen kan wanneer je afvoer naar buiten gebruikt. Ventilatieroosters boven je ramen moeten bijvoorbeeld open staan.oscar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:53:
Wanneer wij koken en de ventilatieroosters dicht hebben staan dan voel je letterlijk onderdruk in huis en voel je enorme weerstand wanneer je een deur naar de gang of bijkeuken open/dicht wil doen. Met de roosters open voel je een enorme luchtstroom naar binnen komen, uiteraard het ergst wanneer je de afzuiging hoog hebt staan.
Tijdens ook koude dag voer je tijdens het koken veel warmte naar buiten en sprint de verwarming vrijwel direct aan. Wij hebben een huis uit 1996 met mechanische ventilatie. Wel overal geïsoleerd volgens de standaard uit dat jaar, maar niet zo extreem als de standaard van nu.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Ik woon in een zelfde soort woning; zelfde bouwjaar en zelfde soort ventilatie.mede schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:17:
[...]
Hou er wel rekening mee dat er ergens in je huis voldoende lucht naar binnen kan wanneer je afvoer naar buiten gebruikt. Ventilatieroosters boven je ramen moeten bijvoorbeeld open staan.
Wanneer wij koken en de ventilatieroosters dicht hebben staan dan voel je letterlijk onderdruk in huis en voel je enorme weerstand wanneer je een deur naar de gang of bijkeuken open/dicht wil doen. Met de roosters open voel je een enorme luchtstroom naar binnen komen, uiteraard het ergst wanneer je de afzuiging hoog hebt staan.
Tijdens ook koude dag voer je tijdens het koken veel warmte naar buiten en sprint de verwarming vrijwel direct aan. Wij hebben een huis uit 1996 met mechanische ventilatie. Wel overal geïsoleerd volgens de standaard uit dat jaar, maar niet zo extreem als de standaard van nu.
Ondanks dat ik niet kan ontkennen dat weggeblazen lucht weer aangevuld moet worden met lucht van buiten, klinkt jouw formulering wel heel extreem.
"Enorme weerstand wanneer je een deur open wilt doen" en "een enorme luchtstroom naar binnen" als de roosters open staan is in ieder geval niet de ervaring die ik persoonlijk heb met afzuiging naar buiten.
Ook springt hier niet gelijk de verwarming aan als ik gekookt heb.
Kan zijn dat dat bij jou wel gebeurt, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Nee dit herken ik ook absoluut niet. Dat suggereert bijna dat jullie in een compleet luchtdicht vacuum huis wonen?m181087 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Ik woon in een zelfde soort woning; zelfde bouwjaar en zelfde soort ventilatie.
Ondanks dat ik niet kan ontkennen dat weggeblazen lucht weer aangevuld moet worden met lucht van buiten, klinkt jouw formulering wel heel extreem.
"Enorme weerstand wanneer je een deur open wilt doen" en "een enorme luchtstroom naar binnen" als de roosters open staan is in ieder geval niet de ervaring die ik persoonlijk heb met afzuiging naar buiten.
Ook springt hier niet gelijk de verwarming aan als ik gekookt heb.
Kan zijn dat dat bij jou wel gebeurt, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.