Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bora, het einde van de afzuigkap?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Bor

Frontpage Admin / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Headhunter07 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:27:
[...]

Onze keukenleverancier zegt juist dat dat vroeger zo was maar met de nieuwere Bora,Siemens etc er bijna geen verschil meer is.
Interessant want dit hoorde ik eigenlijk nergens. Ook op diverse internet sites die ik vond werd het verschil genoemd. De zuigkracht zou ongeveer 20% tot 30% minder zijn.

Frontpagemoderatie Forum

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Bor schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Interessant want dit hoorde ik eigenlijk nergens. Ook op diverse internet sites die ik vond werd het verschil genoemd. De zuigkracht zou ongeveer 20% tot 30% minder zijn.
Zuigkracht wordt toch gewoon per plaat aangegeven? Geen idee waarom die minder zou zijn als je vergelijkbare platen neemt.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:58
Headhunter07 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:03:
[...]

In ons nieuwbouwproject zijn er mensen die gewoon de kruipruimte inblazen en er vanuit gaan dat er genoeg kieren zijn om de lucht af te voeren.
Ik vraag mij af of je met een buis door de kruipruimte niet enorm last van condensatie gaat krijgen. En dan lijkt me ín de buis juist het lastige. Hoe krijg je daar het vocht uit?
Geen idee of dat goed gaat, maar ik zou het gevoelsmatig nooit doen. Bij mij is de Bora Pure inmiddels geleverd, superstrak design! .

• alexrij2
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23-10 05:44
Ik heb nu een offerte voor Bora Pure recirculatie voor €2495,- is dit een goede prijs? Wat is de prijs die andere lezers hebben betaald of in offerte hebben gekregen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10-11 19:32

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

alexrij2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:35:
Ik heb nu een offerte voor Bora Pure recirculatie voor €2495,- is dit een goede prijs? Wat is de prijs die andere lezers hebben betaald of in offerte hebben gekregen?
Zie ook hier voor mijn prijs
LtMarx in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twodigits
Koekkoek:

http://i66.tinypic.com/33e37sp.jpg

Kookplaat Bora Pure:

http://i63.tinypic.com/rs5sua.jpg

• Kwakkies
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-11 14:08
LM1 schreef op donderdag 7 april 2016 @ 18:51:
[...]

Het nadeel is inderdaad de prijs van de koolstoffilters; deze zijn vrij duur bij de officiële dealer. Met een paar minuutjes werk kan je een boel geld besparen: een paar matten koolstoffilters bestellen, op maat knippen en in de filter houder plaatsen ;). Bij mij thuis werkt dit prima en vervang ze nog niet eens per jaar (a 10 euro). De metalen vetfilters eens in de paar weken in de afwasmachine en nooit last van geurtjes.
Mag ik vragen of weet iemand bij welk apparaat je op deze manier de filters zelf vervangt? Ik twijfel namelijk enorm tussen de Novy One en Bora Pure. Voor ons huis zijn we een recirculatie systeem verplicht, maar het vervangen van de (dure) filters staat me wel een beetje tegen. Wat zijn jullie tips hierin tussen deze 2?

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06:45
Mooi uitgevoerd! Maar hoe zit je met regenwater dat in je kanaal kan lopen en condensvorming op je glas? Of zijn daarvoor binnen de koekoek maatregelen getroffen?

RobB_W wijzigde deze reactie 12-08-2019 08:19 (17%)

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:33
Waarom niet een meter uit de gevel, of ergens anders i.p.v. direct tegen het glas?

Wat betreft regenwater, gok ik op zo'n constructie waarbij regenwater gewoon de grond in kan i.p.v. naar de keuken loopt:

Divak wijzigde deze reactie 12-08-2019 08:44 (56%)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23:54
Waarnemer schreef op donderdag 7 april 2016 @ 10:04:
Koken doe je op "vlammen". Elektrisch, inductie, keramisch, whatever, het is het net allemaal niet.
Ik zou ook nooit kunnen verhuizen naar een wijk met "stadsverwarming" omdat je dan wordt veroordeelt tot inefficient koken. Elektrisch een pannenkoek bakken.. om gek van te worden.

Als aardgas verdwijnt uit de huizen, komt er een tank in mijn tuin.

Overigens als je lekker kookt, heb je geen afzuigkap nodig.. dat ruikt namelijk niet vies.
Overigens kan het zelfs averechts werken.. je ruikt niet wanneer iets misgaat; aanbrandt...
En wat dacht je van het vet wat in de lucht komt door het koken . Ja juist daar is die afzuiging ook voor...

Ik ben ook van beroep en kookte thuis op gas op zaal al een hele tijd inductie .geen verschil hoor je moet er alleen mee kunnen/leren omgaan.
Ik denk dat aan jou ligt je beheerst de techniek blijk naar niet.

Afgezogen lucht moet naar buiten als het kan. Dat is gewoon weg het beste. Ook in een nieuwbouw pand zijn er voldoende opties voor te krijgen omdat goed te laten werken....

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:57
mikerosauer schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:34:
[...]

Afgezogen lucht moet naar buiten als het kan. Dat is gewoon weg het beste. Ook in een nieuwbouw pand zijn er voldoende opties voor te krijgen omdat goed te laten werken....
Dat was ook het advies wat ik kreeg toen ik de keuken kocht. Wij hebben een downdraft met een motor onder de vloer met een afvoer via de muur naar buiten. Qua motor stelde de verkoper voor een "zuigende" ipv een "duwende" motor. Maar daarvoor was bij ons geen plaats (muur te smal).
Wij zijn uitermate tevreden over de downdraft iig die eea afzuigt vanaf de inductie kookplaat (breedte georiënteerd). Toen we de keuken kochten was Bora nog niet zo ver (7 jaar geleden). Maar het idee van het koppelen van zowel de kookplaat met een afzuigkap maakt me minder zeker, als een van beide elementen de geest geeft moet je beiden vervangen (hoewel een downdraft vervangen ook geen kostenloze operatie is...).
Downdraft is prima schoon te maken, vet filters idem dito. We hebben een kookeiland en wilden geen afzuigkap boven het eiland.

Oh ja over de inductie plaat: Ik bak heel veel pannenkoeken... nooit problemen mee.

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 06:57

matthewk

Ubernoob

Dat er zo over elektrisch en keramisch wordt gepraat snap ik, dat is een drama.

Inductie kookt echter net zo als gas. Nog fijner zelfs, en retesnel warm. Op de zonnepanelen nog eens gratis ook! Wij waren ook van die gas-is-het-beste kneusjes, tot iemand ons de bora pure heeft laten zien.

Wij krijgen overigens steevast 2000-2100 euro als prijs voor de bora pure, ook bij brugman.

Ik rijd - helaas - elektrisch.

• PSV-EHV
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12-11 15:53
Ik had van de week hier nog een discussie over met iemand die ook een Bora systeem wilde aanschaffen, wellicht dat mensen hier wat meer duidelijkheid daarover kunnen geven. Wat is precies het argument voor het afzuigen vanuit het aanrecht?

Vanuit mijn gedachten klinkt het heel onlogisch, aangezien de 'kookdampen' de neiging hebben om naar boven te gaan en er dus een onnatuurlijke beweging gerealiseerd moet worden om die dampen naar beneden te krijgen. Is een Bora systeem dan niet energie onzuiniger? Of is het puur omdat het er mooier uitziet? Ik ben benieuw naar jullie meningen.

Samsung Galaxy S10+ | Google Home Mini | PS4 | Surface GO | FIFA | FM

• wexel
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 29-10 14:13
Wij zijn bij een nieuwbouwproject verplicht om een recirculatie afzuigkap te plaatsen. (vanwege EPC 0.0). Nu heb ik alle berichten gelezen in dit topic en wordt soms het fijnstof probleem aangehaald. Het is belangrijk dat je bank niet naar eten gaat ruiken, maar ik vind een het misschien wel belangrijker luchtkwaliteit uit de afzuigkap niet slecht voor je is. Er zit een goed ventilatiesysteem in het nieuwbouwhuis, maar het liefst heb je helemaal geen ongezonde lucht terug in je woonkamer.

Ik vond een mooi stukje van TNO:

TNO - Wat u moet weten over fijnstof dat vrijkomt bij het koken

Aanbevolen wordt om de kookdampen direct naar buiten toe af te voeren, vooral als je met gas kookt. Verbrandingsgassen zoals NO2 wordt slechts beperkt gefilterd. Als je een recirculatiekap moet toepassen in je woning, dan heeft inductie de voorkeur.

Heeft een van jullie ervaring met betere kwaliteit filters, welke daadwerkelijk fijnstof filteren? Over plasmafilters hoeven we het niet meer over te hebben, want hier krijg je ozon voor terug zo te lezen in eerder berichten.

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
PSV-EHV schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:29:
Ik had van de week hier nog een discussie over met iemand die ook een Bora systeem wilde aanschaffen, wellicht dat mensen hier wat meer duidelijkheid daarover kunnen geven. Wat is precies het argument voor het afzuigen vanuit het aanrecht?

Vanuit mijn gedachten klinkt het heel onlogisch, aangezien de 'kookdampen' de neiging hebben om naar boven te gaan en er dus een onnatuurlijke beweging gerealiseerd moet worden om die dampen naar beneden te krijgen. Is een Bora systeem dan niet energie onzuiniger? Of is het puur omdat het er mooier uitziet? Ik ben benieuw naar jullie meningen.
Hier geen Bora maar een Siemens. Voornaamste reden: Met enige lengte (2.04 meter) kijk je tijdens het koken continu bij een normale afzuigkap tegen die afzuigkap aan en stoot je regelmatig je hoofd, dat heb ik nu niet meer. Tweede reden: De afzuigkap is in de meeste keukens mijns inziens het lelijkste onderdeel by far, dat hangt dan ook nog eens op ooghoogte.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06:23
wexel schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:31:
Wij zijn bij een nieuwbouwproject verplicht om een recirculatie afzuigkap te plaatsen. (vanwege EPC 0.0). Nu heb ik alle berichten gelezen in dit topic en wordt soms het fijnstof probleem aangehaald. Het is belangrijk dat je bank niet naar eten gaat ruiken, maar ik vind een het misschien wel belangrijker luchtkwaliteit uit de afzuigkap niet slecht voor je is. Er zit een goed ventilatiesysteem in het nieuwbouwhuis, maar het liefst heb je helemaal geen ongezonde lucht terug in je woonkamer.

Aanbevolen wordt om de kookdampen direct naar buiten toe af te voeren, vooral als je met gas kookt. Verbrandingsgassen zoals NO2 wordt slechts beperkt gefilterd. Als je een recirculatiekap moet toepassen in je woning, dan heeft inductie de voorkeur.

Heeft een van jullie ervaring met betere kwaliteit filters, welke daadwerkelijk fijnstof filteren? Over plasmafilters hoeven we het niet meer over te hebben, want hier krijg je ozon voor terug zo te lezen in eerder berichten.
Ik ga voor de optie om de kookdampen indirect naar buiten af te voeren. Recirculatiekap aan —> Balansventilatie met WTW automatisch omhoog.

Ben benieuwd naar de effectiviteit van deze oplossing.

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:57

Hier was het esthetische argument het belangrijkste, geen bakbeest boven het eiland. Ik was behoorlijk sceptisch op voorhand, maar na wat filmpjes ben ik overstag gegaan en niet ten onrechte (ik kon dezelfde filmpjes maken >:) ). We hebben wel een forse motor (1000m3/h)

• mikerosauer
wexel schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:31:

Wat een onzin als jij na de bouw de keuken laat.plaatsen. heb je daar niks mee van doen.
Als het gewoon naar buiten met die lucht

• wexel
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 29-10 14:13
mikerosauer schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

Wat een onzin als jij na de bouw de keuken laat.plaatsen. heb je daar niks mee van doen.
Als het gewoon naar buiten met die lucht
Zeker. Later kan je doen met je huis wat je wil. Ik ben echter juist geïnteresseerd in nieuwbouw vanwege het energie/milieu aspect. Als de lucht schoon terug mijn huis in kan heeft dit de voorkeur. Je hebt ook met hypotheekrentes te maken die gekoppeld worden aan je energielabel. Een uitblaas naar buiten zal je energielabel beïnvloeden, ze 'verplichten' het lijkt mij niet voor niks.

Als er een rekenvoorbeeld is van hoeveel energie je verliest met het naar buiten blazen van warmte, dan ben ik hier ook wel benieuwd naar.

• mikerosauer
wexel schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Zeker. Later kan je doen met je huis wat je wil. Ik ben echter juist geïnteresseerd in nieuwbouw vanwege het energie/milieu aspect. Als de lucht schoon terug mijn huis in kan heeft dit de voorkeur. Je hebt ook met hypotheekrentes te maken die gekoppeld worden aan je energielabel. Een uitblaas naar buiten zal je
energielabel beïnvloeden, ze 'verplichten' het lijkt mij niet voor niks.

Als er een rekenvoorbeeld is van hoeveel energie je verliest met het naar buiten blazen van warmte, dan ben ik hier ook wel benieuwd naar.
Keuken caso oplevert laten plaatsen en zo omzeil je dat ...

Energie snap ik deed ik het ook voor milieu tja boeit mij dus niet.

Daar rij ik gewoon auto en ga ik op vlieg vakantie

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Wij wilden absoluut geen lelijke grote kap of buis oid boven ons eiland dat het zicht naar de eetkamer wegneemt of vanuit de eetkamer naar de keuken. Of het meer energie kost dan een losse kap weet ik niet, maar dat kun je wel opzoeken denk ik. We hebben echt geen last van etensgeuren elders dan in keuken, of damp die niet wordt afgezogen. Meestal staat de afzuiging op stand 1 en soms (even) op 2. De power stand gebruiken we nooit.

Een klein nadeel, we kunnen onze Philips magneet (die tijd terug bij het PSV magazine zat) nu niet meer op de afzuigkap kwijt, dus die is noodgedwongen naar de espressomachine verhuisd :+

• PSV-EHV
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12-11 15:53
Dank voor de input allen!
cryptapix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Wij wilden absoluut geen lelijke grote kap of buis oid boven ons eiland dat het zicht naar de eetkamer wegneemt of vanuit de eetkamer naar de keuken. Of het meer energie kost dan een losse kap weet ik niet, maar dat kun je wel opzoeken denk ik. We hebben echt geen last van etensgeuren elders dan in keuken, of damp die niet wordt afgezogen. Meestal staat de afzuiging op stand 1 en soms (even) op 2. De power stand gebruiken we nooit.

Een klein nadeel, we kunnen onze Philips magneet (die tijd terug bij het PSV magazine zat) nu niet meer op de afzuigkap kwijt, dus die is noodgedwongen naar de espressomachine verhuisd :+
doodzonde :+

Samsung Galaxy S10+ | Google Home Mini | PS4 | Surface GO | FIFA | FM

• mtr33
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:34

De afzuiging is zo direct op de pan en zo sterk dat je amper meer spat buiten de kookplaat. Ik was zelf ook sceptisch totdat ik het zelf kon gebruiken, daarna direct overstag. Je gelooft je ogen niet als je de hoeveelheid vet/etc ziet die in de filterbak terechtkomen. Let er wel op waar je de lucht uitlaat plaats: anders koude voeten.

Ik heb er geen fysica op losgelaten (geheel tegen mijn gewoonte in) maar ik denk niet dat je kunt spreken van een tegennatuurlijke beweging. De afzuiging creëert onderduk boven/rond de pan waardoor de 'dampen' geheel natuurlijk volgen. Daarnaast zit je met de afzuiging direct op de bron (pan) en waardoor het volume lager kan zijn dan bij een afzuigkap >1m boven het fornuis.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

mtr33 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:11:
[...]

De afzuiging is zo direct op de pan en zo sterk dat je amper meer spat buiten de kookplaat. Ik was zelf ook sceptisch totdat ik het zelf kon gebruiken, daarna direct overstag. Je gelooft je ogen niet als je de hoeveelheid vet/etc ziet die in de filterbak terechtkomen. Let er wel op waar je de lucht uitlaat plaats: anders koude voeten.

Ik heb er geen fysica op losgelaten (geheel tegen mijn gewoonte in) maar ik denk niet dat je kunt spreken van een tegennatuurlijke beweging. De afzuiging creëert onderduk boven/rond de pan waardoor de 'dampen' geheel natuurlijk volgen. Daarnaast zit je met de afzuiging direct op de bron (pan) en waardoor het volume lager kan zijn dan bij een afzuigkap >1m boven het fornuis.
Ik heb een redelijk grote, traditionele afzuigkap met een forse capaciteit. Als ik boter oid in een hete pan gooi en er komt een flinke walm vanaf dan zie ik alsnog een redelijk gedeelte langs de afzuigkap gaan. Kortom, ook als er sprake zou zijn van een natuurlijke beweging, dan is het nog steeds lastig om alle dampen efficiënt op te vangen.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-11 16:09

Eraser127

Dordrecht

Vorige week voor ons nieuwbouwhuis een keuken uitgezocht met ook een Bora Pure in de plaat, het is ongeveer de eerste afzuiger (in de plaat) die we zo hard vonden zuigen dat we er ook vertrouwen in hebben dat het ook echt werkt (wel kleine demo gehad met een pannetje water).

Eraser127 wijzigde deze reactie 12-08-2019 20:28 (12%)

My Discogs

• Kwakkies
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-11 14:08
Eraser127 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:27:
Vorige week voor ons nieuwbouwhuis een keuken uitgezocht met ook een Bora Pure in de plaat, het is ongeveer de eerste afzuiger (in de plaat) die we zo hard vonden zuigen dat we er ook vertrouwen in hebben dat het ook echt werkt (wel kleine demo gehad met een pannetje water).
Goed om te lezen! Hebben jullie toevallig ook naar een Novy One gekeken? Of welke vonden jullie minder?

• mikerosauer
Wat ik een nadeel vind aan de bora. Is dat je ruimte verliest op je kook plaat .ik.heb dan ook een volledige flex inductie plaat .zodat ik mijn pan neer kan zetten waar ik wil

• twodigits
RobB_W schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:16:
[...]

Mooi uitgevoerd! Maar hoe zit je met regenwater dat in je kanaal kan lopen en condensvorming op je glas? Of zijn daarvoor binnen de koekoek maatregelen getroffen?
Regenwater loop weg in een grindkoffertje, en nog geen aanslag op het glas gezien. Na zo'n 3 weken gebruik zeer tevreden, downdraft werkt boven verwachting goed.
Voornaamste reden hier was overigens ook esthetisch, geen afzuigkap boven het kookeiland die de doorkijk belemmert.

• geewizz25
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 03-11 17:21
robkds schreef op donderdag 7 april 2016 @ 09:32:
[...]

........Wel hebben we de versie zonder recirculatie maar die werkt in ieder geval prima. Heerlijk, al die ruimte boven je inductieplaat zonder zo'n vervelende afzuigkap die het optische in je keuken helemaal verstoort.
................
Optisch verstoren hoeft niet, wij hebben al een jaar of 10 een Siemens die volledig geïntegreerd is in de bovenkast.
Als we hem nodig hebben zakt hij een 5 cm naar beneden onder de bovenkast uit en trek je hem wat naar voren. Klaar met koken; weer naar achteren drukken en iets omhoog en hij verdwijnt volledig in de bovenkast.
Daar is zelfs nog ruimte voor de diverse kruiden en zoutpotjes.
Uitvoering is inmiddels veranderd maar het idee bestaat nog steeds; zoek maar op Siemens afzuigkap lift, wij zijn er blij mee en hebben een zeer strakke lijn in de bovenkasten.

• twodigits
Het hangt natuurlijk van het ontwerp van je keuken af of een afzuigkap in het zicht stoort, en dan nog is het persoonlijk. In onze opstelling vonden we het storen en lelijk, een downdraft is dan een uitkomst. Ik wist overigens voordat ik op keukenjacht ging niet eens van het bestaan ervan af.

• Novadecasa
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
Afgelopen tijd meerdere kookplaten bekeken, door de inbouwdiepte van de Bora kookplaat (en vele anderen) verlies je de (bestek)lade onder de kookplaat.
Zijn jullie daar ook tegenaan gelopen of hebben jullie daar slimme oplossingen voor bedacht?

Ik zag dat de kookplaat van Fonda een kleinere inbouwdiepte heeft waardoor je een lade wel kan maken onder de kookplaat. Alleen ken ik de kwaliteit van deze kookplaat niet.

 MacBook Pro Touch Bar 2017  Watch 42 mm  iPod  iPhone X 64GB

• mikerosauer
Novadecasa schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:58:
Afgelopen tijd meerdere kookplaten bekeken, door de inbouwdiepte van de Bora kookplaat (en vele anderen) verlies je de (bestek)lade onder de kookplaat.
Zijn jullie daar ook tegenaan gelopen of hebben jullie daar slimme oplossingen voor bedacht?

Ik zag dat de kookplaat van Fonda een kleinere inbouwdiepte heeft waardoor je een lade wel kan maken onder de kookplaat. Alleen ken ik de kwaliteit van deze kookplaat niet.
E .er zit ook nog een buizen stelsel achter voor de lucht uit te blazen bij je plint toch

• Novadecasa
mikerosauer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:13:
[...]

E .er zit ook nog een buizen stelsel achter voor de lucht uit te blazen bij je plint toch
Dat heeft alleen invloed op de diepte van de lade of kast.
Mijn vraag gaat over de inbouwdiepte van de kookplaat, waardoor een lade vervalt.

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-11 16:09

Eraser127

Dordrecht

Kwakkies schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:10:
[...]

Goed om te lezen! Hebben jullie toevallig ook naar een Novy One gekeken? Of welke vonden jullie minder?
Nee die niet, wel anderen die vanaf de zijkant van de kookplaat afzuigen, maar die komen ook met een motortje omhoog en dat kan weer sneller stuk gaan.

My Discogs

• twodigits

Ik heb een wat dieper geplaatste besteklade in de lade direct onder de Bora, en een tweede hoger geplaatst 'er tegenover'.

• cryptapix

Wij hebben gewoon een besteklade onder onze Bora. De lade onder de Bora is alleen niet meer zo hoog ivm de plaat, maar bestek kan er prima onder. Lade in lade kan niet natuurlijk.

• Novadecasa
cryptapix schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:32:
[...]

Wij hebben gewoon een besteklade onder onze Bora. De lade onder de Bora is alleen niet meer zo hoog ivm de plaat, maar bestek kan er prima onder. Lade in lade kan niet natuurlijk.
Daar gaat het nou precies om. Die lade ligt wel erg laag, en de ruimte waar je normaal een lade (of een lade in lade) hebt raak je dus kwijt met dit systeem.

• cryptapix
Novadecasa schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Daar gaat het nou precies om. Die lade ligt wel erg laag, en de ruimte waar je normaal een lade (of een lade in lade) hebt raak je dus kwijt met dit systeem.
Valt voor ons wel mee, misschien omdat wij 1.64 en 1.74m lang zijn. Maar anders leg je je bestek toch gewoon in een andere lade? Ik vind het geen nadeel en al helemaal geen nadeel dat niet opweegt tegen een lelijk zichtbelemmerend blok, of zo een downdraft ding dat uit je blad omhoog komt en storing kan hebben.

• mikerosauer
cryptapix schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Valt voor ons wel mee, misschien omdat wij 1.64 en 1.74m lang zijn. Maar anders leg je je bestek toch gewoon in een andere lade? Ik vind het geen nadeel en al helemaal geen nadeel dat niet opweegt tegen een lelijk zichtbelemmerend blok, of zo een downdraft ding dat uit je blad omhoog komt en storing kan hebben.
want een bora kan geen storing hebben ? dat is een rare opmerking alles wat electrisch is kan kapot gaan . nadeel van een bora is dat je geen 5 zones kan hebben of volledige flex plaat . en wat ruimte verlies hebt..

• cryptapix
mikerosauer schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:25:
[...]

want een bora kan geen storing hebben ? dat is een rare opmerking alles wat electrisch is kan kapot gaan . nadeel van een bora is dat je geen 5 zones kan hebben of volledige flex plaat . en wat ruimte verlies hebt..
Jawel, maar gek genoeg hoor je dat veel minder vaak dan zo een losse downdraft die omhoog schuift. Dat schuifmechanisme is kennelijk kwetsbaar. De basic en pure hebben dat misschien niet, maar de classing en prof ook niet? Ik mis het overigens niet (omdat ik het ook niet gewend ben waarschijnlijk).

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online
De bfiu heeft wel flex toch?

• Novadecasa
cryptapix schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Het is natuurlijk ook geen probleem om je bestek ergens anders neer te leggen, bij voorkeur niet lager want dat is onpraktisch (1.86m en geen behoefte om telkens te bukken voor zoiets). Conclusie is dus wel dat je met dit type kookplaat dus de ruimte voor een lade kwijt raakt, wat voor lade het ook kan zijn. Maar die inbouwunit snoept sowieso dus een complete lade op helaas...

• cryptapix
Novadecasa schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Het is natuurlijk ook geen probleem om je bestek ergens anders neer te leggen, bij voorkeur niet lager want dat is onpraktisch (1.86m en geen behoefte om telkens te bukken voor zoiets). Conclusie is dus wel dat je met dit type kookplaat dus de ruimte voor een lade kwijt raakt, wat voor lade het ook kan zijn. Maar die inbouwunit snoept sowieso dus een complete lade op helaas...
Klopt. Of eigenlijk in de hoogte een halve lade, want in de bovenste lade past nog altijd je bestek. Er kan alleen geen lade in je bovenste lade (daar zou je normaal gesproken je bestek in liggen).

• mikerosauer
Ja 5 zones flex .?? Ben ik nog niet tegen gekomen . Mijn keukenboer ook niet

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cryptapix schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Klopt. Of eigenlijk in de hoogte een halve lade, want in de bovenste lade past nog altijd je bestek. Er kan alleen geen lade in je bovenste lade (daar zou je normaal gesproken je bestek in liggen).
Afhankelijk van de hoogte van je lade zou je volgens mij nog wel lade-in-lade kwijt moeten kunnen. Worden dan wel twee ondiepe lades.

Zijn hier overigens ook prima tevreden met onze Bora Classic. Alleen jammer dat we de 2.0. niet hebben.

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11-11 22:55
Aan het einde van de maand moeten we de apparatenlijst voor de keuken opgeven. Het is voor een nieuwbouwwoning, heel zuinig, dus we zijn aangewezen op een recirculatiesysteem. Aannemer wilde geen gat in de grond maken. Plafonds zijn 3,5m hoog dus een afzuigkap is geen optie voor ons.

keukenv1

We overwegen de Bora Pure recirculatie met als voordeel dat je de lades onder de kookplaat niet hoeft in te korten.
Uiteraard is er een nadeel, want dit apparaat blaast wel de gezuiverde lucht :? de plint in. In ons geval tegen andere kasten aan.

Ik weet niet of die lucht de keukenkasten van het eiland aan kan tasten. Volgens Bora zou dit geen probleem moeten zijn...

We zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit punt.
Zijn er bijvoorbeeld extra voorzieningen die we zouden kunnen treffen?

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik heb inmiddels 6 jaar een Bora Classic met recirculatie. Geen klachten, geen problemen.
Extra voorziening is misschien geen dichte plint nemen maar lamellen, daar kan lucht dus tussendoor.

PSN: RudeRob

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12-11 13:35

Hulkkonen

I wear them at night

@NNCi
Wat bedoel je met dat de lades niet ingekort hoeven te worden? Er loopt toch altijd een afvoerleiding van onderzijde kookplaat richting de plint?

Ik zou altijd een voorziening treffen dat de lucht de kamer / keuken ingeblazen wordt en niet onder de keukenkastjes blijft hangen. Zelf heb ik een Novy One met recirculatie unit met rooster in de plint.

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11-11 22:55
@joerivds Bora Pure Puru, de recirculatievariant, heeft geen afvoerleiding.
https://www.bora.com/nl/n...5707aaf43daf-5/p_lang/nl/

het klinkt bijna te goed om waar te zijn, vandaar onze twijffels

• cryptapix
NNCi schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:55:
Aan het einde van de maand moeten we de apparatenlijst voor de keuken opgeven. Het is voor een nieuwbouwwoning, heel zuinig, dus we zijn aangewezen op een recirculatiesysteem. Aannemer wilde geen gat in de grond maken. Plafonds zijn 3,5m hoog dus een afzuigkap is geen optie voor ons.

[Afbeelding: keukenv1]

We overwegen de Bora Pure recirculatie met als voordeel dat je de lades onder de kookplaat niet hoeft in te korten.
Uiteraard is er een nadeel, want dit apparaat blaast wel de gezuiverde lucht :? de plint in. In ons geval tegen andere kasten aan.

Ik weet niet of die lucht de keukenkasten van het eiland aan kan tasten. Volgens Bora zou dit geen probleem moeten zijn...

We zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit punt.
Zijn er bijvoorbeeld extra voorzieningen die we zouden kunnen treffen?
Wij hebben nu een jaar de Bora basic recirculatie en ik heb onlangs het filter vervangen. Dat moet met deze plaat nog van de onderkant (wat onhandig, lade eruit, houten plaat eruit en dan kun je er pas bij). Geeft wel de kans om de achterkant van de kastjes van het eiland te bekijken. Ik heb niets vreemds gezien, ook geen vettige aanslag ofzo.
Roppedop schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:03:
Ik heb inmiddels 6 jaar een Bora Classic met recirculatie. Geen klachten, geen problemen.
Extra voorziening is misschien geen dichte plint nemen maar lamellen, daar kan lucht dus tussendoor.
Bij ons komt de plint niet tot aan het kastje. Er zit daar een of twee cm ruimte om de lucht van de Bora te laten ontsnappen. Dat zie je alleen als je op de grond tussen het eiland en de kastenwand gaat liggen.
joerivds schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:06:
@NNCi
Wat bedoel je met dat de lades niet ingekort hoeven te worden? Er loopt toch altijd een afvoerleiding van onderzijde kookplaat richting de plint?

Ik zou altijd een voorziening treffen dat de lucht de kamer / keuken ingeblazen wordt en niet onder de keukenkastjes blijft hangen. Zelf heb ik een Novy One met recirculatie unit met rooster in de plint.
Bij ons loopt er geen afvoer vanuit de plaat. De Bora blaast gewoon direct de lucht in de ruimte tussen de kasten in het eiland. Ben nu wel benieuwd hoe dat bij anderen met een Bora is.

cryptapix wijzigde deze reactie 01-10-2019 19:52 (0%)
Reden: Basic ipv classic

• mathieu76
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 01-11 19:57
Wij hebben bij ons eiland aan de andere kant van het kookgedeelte een plint met daarin een kier (verlaagde plint) als uitgang voor de Bora, blaast inderdaad tussen kastjes maar lucht voel je duidelijk via kier naar buiten gaan. Je ziet de kier alleen als je laag bij de grond kijkt valt als het ware achter de kastjes weg.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True