Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bora, het einde van de afzuigkap?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jos5223
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 27-02 14:28
@Fabian en @woger zie in mijn post in het keukentopic een high-over berekening t.a.v. Warmteverlies:
jos5223 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:47:
Ik wil nog even aansluiten bij de discussie over welke kookplaat met afzuiging ik nu moet nemen.

Wat is daarbij voor mij belangrijk in willekeurige volgorde (los van dat ik sowieso een kookplaat met afzuigin wil):
- goede betrouwbare kwaliteit
- het moet er fraai uit zien
- grote kookzones. Een veelgebruikte opstelling is een braadpan voor vlees, een grote sauspan voor de saus en een pan voor pasta/rijst. opstelling 2 bevat in ieder geval een grillplaat die ik op de inductie wil gebruiken.
- Fijn in gebruik
- Extra functies hou ik wel van en ga ik vast gebruiken, mits het ook echt wat toevoegt.
- max ~3000 euro (werkelijke prijs).

- Siemens EX807LX67E https://www.siemens-home....oductoverzicht/EX807LX67E
- Bora X Pure https://www.bora.com/nl/nl/kookveldafzuiging/bora-x-pure/
- Gutmann Nivel https://www.gutmann-exklu...kochfeldhauben/nivel.html

Ik wil de afzuigkap sowieso met luchtafvoer naar buiten aan gaan leggen. Geen vieze luchtjes en kookvocht meer in huis. Ja ik verlies er wat warmte mee, maar dat valt mee: E=m*cp*dT met m=500m3/hr*0,5hr/kookbeurt*365kookbeurten/yr*1,3kg/m3, cp=1005J/kgK en dT=5C, geeft E=500*0.5*365*1.3*1005*10=596MJ, ofwel 17m3 gas equivalent. daar laat ik het niet voor.

Nu denk ik dat de Siemens en Bora elkaar niet veel ontlopen, qua functionaliteit, gemak en prestaties. Qua kwaliteit, uiterlijk en opties zit het daar ook zeker wel goed. Qua pannenruimte zit ik daar met kookzones van 24*40 (siemens) en 23*46 (Bora) wel krap gegeven mijn wensen, vooral de siemens.

De Gutmann heeft 3 mega voordelen:
- Ik vind hem -by far- de mooiste, een superstrakke uitstraling.
- 5 pitten in 3 zones (met name dat ze in drie zones staan dus er zijn drie grote pannen te plaatsen).
- 2 afzuig-gleuven, Waarbij ik de geurigste pan in het midden kan zetten die aan 2 kanten wordt afgezogen. Ik ben toch wel bang dat bij een grote pan de buitenkant van de kookplaat toch minder wordt afgezogen dan de kant die naast de afzuig gleuf zit.

Nadeel van de Gutmann is dat ik er nog nooit van gehoord had, en geen idee heb hoe die scoren op gebruiksgemak en kwaliteit. Wat zijn jullie gedachtes daarbij? Enige hulp in hoe ik deze afweging moet maken?

• woger
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11-02 08:41
jos5223 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:57:
@Fabian en @woger zie in mijn post in het keukentopic een high-over berekening t.a.v. Warmteverlies:

[...]
Ik had al gevonden dat normale afzuigkappen ook 650 tot 850 m3/h afzuigen. Maar dat is op vol vermogen zonder weerstand etc. en daar heb ik ook geen last van koude lucht of iets dergelijks.

Die Gutmann kende ik niet. Helaas te breed voor mij.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-03 21:15
woger schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Zou je eens een foto kunnen maken hoe dat er buiten uit ziet? :)
had 'm al eens geplaatst maar is niet meer te zien zie ik.

hier zie je een aantal voorbeelden:

https://architectenweb.nl/producten/product.aspx?ID=22729

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:03
MikeyMan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Nou, letterlijk als ik kruiden in de pan wil gooien bij standje vijf, is het risico vrij groot dat het grootste deel de afzuiging in gaat. Luchtstroom is vrij fors zeg maar.
Kruiden en champignons scheelt nogal....

Met gestrekt been.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Artbij schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Kruiden en champignons scheelt nogal....
Effect is hetzelfde. Geen hele champignons natuurlijk, maar gesneden verdwijnen ze nog weleens het rooster in.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij konden ook geen afvoer naar buiten, daarnaast wilden we de ruimte in het kookeiland behouden. Uiteindelijk zijn wij voor een afzuiglamp van airforce gegaan. Bevalt prima

[Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2020 10:39]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• doggy1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:25
Bij onze keuken die we straks in ons nieuwbouwhuis krijgen, grenst de keukenmuur aan de garage/berging. Kun je dan niet een deel van de afzuiginstallatie in die ruimte plaatsen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:10
revolution-nl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:38:
Wij konden ook geen afvoer naar buiten, daarnaast wilden we de ruimte in het kookeiland behouden. Uiteindelijk zijn wij voor een afzuiglamp van airforce gegaan. Bevalt prima

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom post je dit in het bora topic? Smaak is persoonlijk, maar wat een lelijk gevaarte heb je dan boven je eiland hangen. Neen dank u.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoijong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:47:
[...]

Waarom post je dit in het bora topic? Smaak is persoonlijk, maar wat een lelijk gevaarte heb je dan boven je eiland hangen. Neen dank u.
Excuses, ik had niet ingeschat dat mijn post zo gevoelig kon liggen. Ik denk overigens wel dat mijn post inhoudelijk meer toevoegt aan dit topic dan bovenstaande reactie maar dat terzijde :F

Fijne dag nog :)

[Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 11:45]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hoijong
revolution-nl schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Excuses, ik had niet ingeschat dat mijn post zo gevoelig kon liggen. Ik denk overigens wel dat mijn post inhoudelijk meer toevoegt aan dit topic dan bovenstaande reactie maar dat terzijde :F

Fijne dag nog :)
Dank voor je excuses. Ik begrijp alleen nog steeds niet dat je in een topic met als titel 'het einde van de afzuigkap' een afzuigkap komt aanbevelen. Dat lijkt me van het niveau IPhone xyz aanbieden in een willekeurig Android topic. Daarvoor komt niemand naar het Android topic....Nog los van de estetiek die persoonlijk is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoijong schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Dank voor je excuses. Ik begrijp alleen nog steeds niet dat je in een topic met als titel 'het einde van de afzuigkap' een afzuigkap komt aanbevelen. Dat lijkt me van het niveau IPhone xyz aanbieden in een willekeurig Android topic. Daarvoor komt niemand naar het Android topic....Nog los van de estetiek die persoonlijk is.
Een TR, DM of een post in het feedback topic is dan effectiever denk je niet?

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 17:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:49
Vandaag zijn ze bij ons begonnen met de bora classic 2.0 aansluiting. Keuken leverancier had een perilex stopcontact laten aanleggen, maar de 2 CKI's vragen om losse gewone stopcontacten. Elektricien komt morgen langs om het recht te zetten, dag kookgroep :).

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:47
kizke schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:59:
Vandaag zijn ze bij ons begonnen met de bora classic 2.0 aansluiting. Keuken leverancier had een perilex stopcontact laten aanleggen, maar de 2 CKI's vragen om losse gewone stopcontacten. Elektricien komt morgen langs om het recht te zetten, dag kookgroep :).
Dit snap ik niet:
1. Wat is een CKI?
2. En sinds wanneer kun je een Bora niet meer op een Perilex stopcontact aansluiten? Dat is toch juist de standaard, zowel voor kookgroep als 3-fase?

• kizke
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:49
https://www.bora.com/int/...assic-20-1/cki/p_lang/nl/ dat is een CKI, een van de modules (2 van die met een afzuiging in het midden), daar werd een gewone stekker bij geleverd, gewoon 1x16.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:46
iemand al ervaring met de Pure X? Of is ie momenteel niet te leveren?
Onze keuken wordt eind mei geleverd met een PUXU, maar heb nog niet gehoord of deze wel/niet meegeleverd zal gaan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:36
Betreft de discussies over hoeveel afzuiging m3/h specificaties.
Onderschat niet de weerstand van het afvoer kanaal.
Die is bij elke keuken anders en heeft invloed op de afuizging capaciteit.

De m3/h is opgegeven wordt houd geen rekening het afvoerkanaal.
Deze bied weerstand en daardoor zal de unit nooit de theoretische m3/h afzuigen.
Het afzuig/weerstand kanaal is ook nog eens bij elke keuken./huis anders en daarom kunnen er verschillende prestaties zijn met dezelfde afzuigunit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronpal
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 27-05-2020
twodigits schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:11:
[...]

had 'm al eens geplaatst maar is niet meer te zien zie ik.

hier zie je een aantal voorbeelden:

https://architectenweb.nl/producten/product.aspx?ID=22729
Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en zit met hetzelfde probleem als jij toen had. Kookeiland, binnenkort Bora x Pura en afzuiging moet naar buiten. Ik denk dat ik ook voor de koekoek oplossing ga. Hoe zit dat qua verdere aansluiting? Welke onderdelen moeten er nog bijbesteld worden? Sowieso een adapter begrijp ik inmiddels maar daarnaast flexibele buis of het bora kanaalsysteem? Dat laatste voelt nogal als heel veel geld betalen voor een stukje buis.. en flexibele buis lijkt mij dan weer qua vocht e.d. misschien niet goed genoeg. Hoe heb jij het opgelost?
Helaas is de foto van je eindresultaat niet meer zichtbaar. Zou je deze nog een keer willen delen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:38
Ronpal schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en zit met hetzelfde probleem als jij toen had. Kookeiland, binnenkort Bora x Pura en afzuiging moet naar buiten. Ik denk dat ik ook voor de koekoek oplossing ga. Hoe zit dat qua verdere aansluiting? Welke onderdelen moeten er nog bijbesteld worden? Sowieso een adapter begrijp ik inmiddels maar daarnaast flexibele buis of het bora kanaalsysteem? Dat laatste voelt nogal als heel veel geld betalen voor een stukje buis.. en flexibele buis lijkt mij dan weer qua vocht e.d. misschien niet goed genoeg. Hoe heb jij het opgelost?
Helaas is de foto van je eindresultaat niet meer zichtbaar. Zou je deze nog een keer willen delen?

Alvast bedankt!
Als je gebruik maakt van flexibele buis vervalt je garantie op afzuig rendement.
Je dient te werken met de buizen van Bora of die van Naber (wit 22x9).
Ik weet niet waar je de bora hebt gekocht maar normaal gesproken maakt de keukenleverancier hier een tekening voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronpal
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Als je gebruik maakt van flexibele buis vervalt je garantie op afzuig rendement.
Je dient te werken met de buizen van Bora of die van Naber (wit 22x9).
Ik weet niet waar je de bora hebt gekocht maar normaal gesproken maakt de keukenleverancier hier een tekening voor.
Ok, dus als ik dan vanaf de motor de volgende onderdelen bestel:

buisbocht 90 verticaal (om de bocht te maken om onder de vloer te komen)
buisbocht 90 verticaal (om de bocht te maken om parallel aan de vloer naar de tuin te komen)
rechte buis 22x9
buisbocht 90 verticaal (om weer omhoog te gaan)
koekoek

Heb ik dan ook nog adapters o.i.d. nodig om deze stukken aan elkaar te krijgen?
En hoe krijg ik het laatste stuk op de koekoek aangesloten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Ronpal schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:57:
[...]

Ok, dus als ik dan vanaf de motor de volgende onderdelen bestel:

buisbocht 90 verticaal (om de bocht te maken om onder de vloer te komen)
buisbocht 90 verticaal (om de bocht te maken om parallel aan de vloer naar de tuin te komen)
rechte buis 22x9
buisbocht 90 verticaal (om weer omhoog te gaan)
koekoek

Heb ik dan ook nog adapters o.i.d. nodig om deze stukken aan elkaar te krijgen?
En hoe krijg ik het laatste stuk op de koekoek aangesloten?
Als je even een plattegrond plaatst en laat weten welk type Bora je hebt gekocht dan kan ik wel zeggen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronpal
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Als je even een plattegrond plaatst en laat weten welk type Bora je hebt gekocht dan kan ik wel zeggen wat je nodig hebt.
Super, dank je wel alvast! Bijgaand de tekening inclusief mijn toegevoegde paintskills :)
Het is de nieuwe Bora X Pure met dus de luchtafvoer (puxa).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Ronpal schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Super, dank je wel alvast! Bijgaand de tekening inclusief mijn toegevoegde paintskills :)
Het is de nieuwe Bora X Pure met dus de luchtafvoer (puxa).

[Afbeelding]
Is het een nieuwbouw woning of aanbouw?
In een bestaande situatie is het vrij lastig om naar het punt te komen op je tekening. Kan je niet onder de amerikaan(?) naar buiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom niet 'horizontaal' naar buiten? Hoe korter hoe beter.

• Ronpal
MikeyMan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:55:
Waarom niet 'horizontaal' naar buiten? Hoe korter hoe beter.
Dan komt de afzuiging recht voor de openslaande deuren onder de overkapping uit.

• Ronpal
Kapitein Merijn schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:53:
[...]

In een bestaande situatie is het vrij lastig om naar het punt te komen op je tekening. Kan je niet onder de amerikaan(?) naar buiten?
Het is een bestaande woning, de meter die ik erbij getekend hebt is de muur van de garage. Achter de Amerikaan inderdaad is ook nog een mogelijkheid maar daar zit dan weer de buitenkraan. Dus qua risico op inloop van water misschien weer niet de beste plek?

• Ronpal
Kapitein Merijn schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:53:
[...]

We gaan toch voor de kortste weg naar buiten. Moet ik voor elk bochtdeel een twee adapters hebben om het aan het rechte stuk te krijgen? En hoe sluit je het laatste rechte stuk aan op de koekoek?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Ronpal schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:43:
[...]

We gaan toch voor de kortste weg naar buiten. Moet ik voor elk bochtdeel een twee adapters hebben om het aan het rechte stuk te krijgen? En hoe sluit je het laatste rechte stuk aan op de koekoek?
Als je onder de amerikaan naar buiten gaat heb je het volgende nodig:
EFBV90/1
2x EF750/1.
EFV/1
EFR90/1 (vanaf hier met rond 150 verder)
ERV/1
2x ER750/1
ERV/1
2x ER750/1
ERV/1
Nu zit je in de koekoek, het is aan te raden om evengoed een buitenrooster te nemen met terugslagklep. Dit kan in principe ieder rooster zijn voor een pijp van 150mm. Houd wel rekening met de breedte van het rooster zodat het in de koekoek past.
Hier verkopen ze een handige koekoek en ook een passend rooster: https://www.tilmar.nl/vlo...atie/koekoek/t175-koekoek

Acties:
  • +3Henk 'm!

• koendio

Vandaag is deze (pure x met recirculatie) geleverd. Wordt maandag geplaatst. Ben erg benieuwd, heb hem nog niet in het echt gezien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

Booth

¯¯¯¯¯¯

koendio schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:09:
[Afbeelding]
Vandaag is deze (pure x met recirculatie) geleverd. Wordt maandag geplaatst. Ben erg benieuwd, heb hem nog niet in het echt gezien
Nice!! Wij moeten nog tot eind juni wachten op onze PUXU :'( Onze Duitse keukenleverancier (Akzent) kreeg hem niet eerder dus ze bezorgen hem later. Wist je trouwens dat dit het enige model was met vertraging, van Bora?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tacmulder
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01-03 15:47
koendio schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:09:
[Afbeelding]
Is deze ondertussen geplaatst?
Ik heb hem zelf ook in de bestelling staan, dus ik ben ook erg benieuwd hoe het eindresultaat er uit ziet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• koendio
Had idd ook al gelezen dat levertijd erg lang kon duren. Bij ons dus op tijd besteld.
Plaat is afgelopen maandag gemonteerd, maar omdat we pas over 2 weken gaan verhuizen heb ik er nog niet op gekookt.
Plaatje van gemonteerde plaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doggy1
koendio schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:11:
Had idd ook al gelezen dat levertijd erg lang kon duren. Bij ons dus op tijd besteld.
Plaat is afgelopen maandag gemonteerd, maar omdat we pas over 2 weken gaan verhuizen heb ik er nog niet op gekookt.
[Afbeelding]
En wat heb je er voor betaald?

• wielrenner
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:34
Ik zie dat bij de Pura de afzuigmotor aan de rechterkant de uitgang heeft. Is er ook een versie waarbij deze links zit? Scheelt mij namelijk een bocht aanleggen richting buiten.

• Kapitein Merijn
wielrenner schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:53:
Ik zie dat bij de Pura de afzuigmotor aan de rechterkant de uitgang heeft. Is er ook een versie waarbij deze links zit? Scheelt mij namelijk een bocht aanleggen richting buiten. [Afbeelding]
Bestaat niet nee.
Maar zolang je niet meer dan 6 bochten toepast en niet verder gaat dan 6m is er niks aan de hand.

• beppie71
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:59
Wij krijgen een bora pura in onze nieuwbouwwoning. Hiervoor een muurdoorvoer van 160 mm
laten maken. Krijgen we vandaag te horen van de keukenboer dat dit 180 mm moet zijn.
Kan iemand ons vertellen of dit klopt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wielrenner schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:53:
Ik zie dat bij de Pura de afzuigmotor aan de rechterkant de uitgang heeft. Is er ook een versie waarbij deze links zit? Scheelt mij namelijk een bocht aanleggen richting buiten. [Afbeelding]
Maakt volgens mij niet heel veel uit, aangezien je toch aan de achterkant van de plaat naar de vloer toe gaat toch?

• wielrenner
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:34
MikeyMan schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Maakt volgens mij niet heel veel uit, aangezien je toch aan de achterkant van de plaat naar de vloer toe gaat toch?
Ik wil gelijk de muur uit. Echter kom ik dan aan de rechterkant uit bij een andere muur. Iets verder naar links wel gewoon buiten.

• iWout
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01-03 23:32
beppie71 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:05:
Wij krijgen een bora pura in onze nieuwbouwwoning. Hiervoor een muurdoorvoer van 160 mm
laten maken. Krijgen we vandaag te horen van de keukenboer dat dit 180 mm moet zijn.
Als je de beschrijving bekijkt bij bora zou 160mm voldoende moeten zijn. Ze leveren hun eigen buis ook in die diameter. Kan me alleen bedenken dat de verkoper dit doet om makkelijk een buis van 160mm door het gat te steken. Een buis van 160mm in een gat van 160mm is altijd tobben !!...

http://www.desmidprofessional.nl/product/bora-ecotube-efrg/

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:14
-edit

[Voor 92% gewijzigd door Shadow_Agent op 13-06-2020 23:02]

Hoi :)

• Kapitein Merijn
Het gaat waarschijnlijk om deze muurdoorvoer?
http://www.desmidprofessi...t/bora-ecotube-uebr-3box/

Deze is 170mm doorsnede dus vraagt inderdaad een gat van 180mm.
Je zou ook de HRUR van Doeco kunnen toepassen, dan heb je aan een gat van 160mm voldoende maar deze dient wel min. 30cm boven maaiveld gemonteerd te worden.

• Kapitein Merijn
wielrenner schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:43:
[...]

Ik wil gelijk de muur uit. Echter kom ik dan aan de rechterkant uit bij een andere muur. Iets verder naar links wel gewoon buiten.
Bocht naar benden, recht stukje pijp naar onder en dan een vlakke bocht naar links. Dan kan je alle kanten op en evt met een verloop naar rond direct naar buiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:51
Artbij schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:30:
[...]
Wij hebben gekozen voor een downdraft met recirculatie van Homeier. Ding zuigt 1750m3 per uur op de max stand :). Ook kan er gewoon een 6 pits plaat in. Homeier levert een RVS frame waar je kookplaat exact inpast.
Welke plaat heb je er in gezet en heb je een prijsindicatie van de homeier ?

• Sjefke32
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:44
[Afbeelding]
Wij staan ook op het punt deze kookplaat aan te schaffen. Hoe zijn jou ervaringen met het koken op deze plaat? Heb je nog last van kook geur of voldoet de filter volledig aan de verwachtingen?

• doggy1
LM1 schreef op donderdag 7 april 2016 @ 18:51:
[...]

Uiteraard is het prima mogelijk, ze doen het al tientallen jaren zo, dus technisch gezien is er geen probleem. De reden dat nieuwe huizen zonder worden uitgerust is dat het nogal wat scheelt op de energierekening. Actief ventileren zónder terugwinning van warmte is (in de winter) letterlijk het naar buiten gooien van kostbare opgewarmde lucht. Nu sta je uiteraard niet de hele dag te koken met de afzuigkap aan, maar op jaarbasis loopt deze besparing behoorlijk op.

Het nadeel is inderdaad de prijs van de koolstoffilters; deze zijn vrij duur bij de officiële dealer. Met een paar minuutjes werk kan je een boel geld besparen: een paar matten koolstoffilters bestellen, op maat knippen en in de filter houder plaatsen ;). Bij mij thuis werkt dit prima en vervang ze nog niet eens per jaar (a 10 euro). De metalen vetfilters eens in de paar weken in de afwasmachine en nooit last van geurtjes.

Prima tip, maar werkt dit ook bij de PURU?

edit:

[...]

Naar mijn mening is inductie juist een uitkomst. Op de nieuwe kookplaten kun je gewoon de temperatuur instellen. Water koken? Gewoon instellen op 100 graden. Nooit meer last van water van de kook óf overkokende pannen (en energiezuinig), ideaal.

• koendio
Sjefke32 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:18:
[...]

Wij staan ook op het punt deze kookplaat aan te schaffen. Hoe zijn jou ervaringen met het koken op deze plaat? Heb je nog last van kook geur of voldoet de filter volledig aan de verwachtingen?
zijn er erg tevreden over, alhoewel de vorige inductie een bauknecht was, zonder afzuiging. Bediening gaat erg makkelijk en qua geur valt het tot nu toe reuze mee. Qua vergelijking afzuiging hadden we een bauknecht motorloze afzuigkap. wat we nu hebben is echt 100x beter.

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:18
Onze keukenleverancier kan helaas niet zelf de bora leveren, dus heeft gevraagd of wij deze zelf kunnen kopen.

Heeft iemand toevallig een goed adres waar ik een Bora Puru zou kunnen bestellen voor een leuke prijs?

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:23
[Afbeelding]
Heb je hem als opbouw geinstalleerd? Ik dacht dat de x pure juist alleen vlak geintegreerd kon worden geinstalleerd.

• koendio
Supreme schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Heb je hem als opbouw geinstalleerd? Ik dacht dat de x pure juist alleen vlak geintegreerd kon worden geinstalleerd.
de plaat is idd als opbouw geinstalleerd. Geen idee of het ook als vlak zou moeten kunnen (wasbak i onderbouw). Heb dit volledig bij de keukenzaak gelaten (Aswa)

edit: zie op de site van bora dat beide kunnen

[Voor 6% gewijzigd door koendio op 21-07-2020 12:21]

• Homer-Simpson
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 21:00
Ben op zoek naar keuken voor nieuwbouwwoning. Twijfel over aanschaf Bora PUXU (recirculatie dus). Met wat voor prijs dien ik rekening te houden? Ga graag goed voorbereid naar de keukenzaken.

• rolandmegens
Homer-Simpson schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:14:
Ben op zoek naar keuken voor nieuwbouwwoning. Twijfel over aanschaf Bora PUXU (recirculatie dus). Met wat voor prijs dien ik rekening te houden? Ga graag goed voorbereid naar de keukenzaken.
Meeste keukenzaken tellen volgens mij 2000-2400 euro voor een Bora Puru. Goedkoopste die ik heb gevonden is 1899

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
rolandmegens schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:30:
[...]

Meeste keukenzaken tellen volgens mij 2000-2400 euro voor een Bora Puru. Goedkoopste die ik heb gevonden is 1899
Puxu is de Bora X Pure versie, Puru de Bora Pure versie. Verschillend product dus. Bemmel en Kroon vermeldt een prijs van 3940 dus dat lijkt me goede basis, zie online weinig andere prijzen mede door Bora beleid. Stuk duurder dan de Pure dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoijong
smesjz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:04:
[...]

Puxu is de Bora X Pure versie, Puru de Bora Pure versie. Verschillend product dus. Bemmel en Kroon vermeldt een prijs van 3940 dus dat lijkt me goede basis, zie online weinig andere prijzen mede door Bora beleid. Stuk duurder dan de Pure dus.
Anders zoek even in het keukentopic, kan nog wel een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:41

Impry

Rallymedia.nl

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Naast die prijs komt er nog wel ruim € 450 bij voor buizen en muurrooster.

[Voor 10% gewijzigd door Impry op 26-07-2020 11:27]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:19
Exact.
En daarom BBQ-en wij 3 keer per week.

• DrOetker
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:37

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

Wij hebben sinds 3 weken ook de Pura. Buisuitgang Bora verloopstuk is 150 binnenmaat. Gat in de muur is bij ons ook 160 iig en is voldoende voor de (niet Bora) buis.

Vanuit de Bruynzeel was het rooster voor buiten ruim 230 eu, en dus is die van de offerte gehaald. Nu hebben we een Hornbach oplossing, geklust van 40 eu (1m buis, koppelring, alu 'bolletje’ rooster buiten en ducktape )

Die 180mm is volgens mij nodig voor als er een Bora Koppelstuk 'in de muur' zou uitkomen. Die zijn namelijk nogal chunky.

[Voor 3% gewijzigd door DrOetker op 27-07-2020 02:30]

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

• Anteros
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:56
DrOetker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:17:
[...]

Wij hebben sinds 3 weken ook de Pura. Buisuitgang Bora verloopstuk is 150 binnenmaat. Gat in de muur is bij ons ook 160 iig en is voldoende voor de (niet Bora) buis.

Vanuit de Bruynzeel was het rooster voor buiten ruim 230 eu, en dus is die van de offerte gehaald. Nu hebben we een Hornbach oplossing, geklust van 40 eu (1m buis, koppelring, alu 'bolletje’ rooster buiten en ducktape )

Die 180mm is volgens mij nodig voor als er een Bora Koppelstuk 'in de muur' zou uitkomen. Die zijn namelijk nogal chunky.
Bedenk wel dat de Bora isolatiekleppen heeft voor een goede isolatiewaarde en tevens een lage luchtweerstand. Verder laat de tekening ( https://www.bora.com/file..._datasheet_nl_nl12789.pdf ) zien dat de buitendiameter 170mm is. Een gat van 180mm is dan idd wel aan te raden.

Ik heb ook een vraag. Weet iemand waar ik bovenstaande uberhaubt in NL kan kopen (behalve bij 'de smid' omdat deze daar 300e+ kost :X )? Ik heb wel een Amazon.de link: https://www.amazon.de/BOR...kasten-rund/dp/B07TYP7HTJ maar koop hem liever in NL.

• Anteros
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:56
Anteros schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Bedenk wel dat de Bora isolatiekleppen heeft voor een goede isolatiewaarde en tevens een lage luchtweerstand. Verder laat de tekening ( https://www.bora.com/file..._datasheet_nl_nl12789.pdf ) zien dat de buitendiameter 170mm is. Een gat van 180mm is dan idd wel aan te raden.

Ik heb ook een vraag. Weet iemand waar ik bovenstaande uberhaubt in NL kan kopen (behalve bij 'de smid' omdat deze daar 300e+ kost :X )? Ik heb wel een Amazon.de link: https://www.amazon.de/BOR...kasten-rund/dp/B07TYP7HTJ maar koop hem liever in NL.
Anyone?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En wat zegt je keukenboer ervan?

Anders gewoon in DE bestellen.

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-02 16:39
Hallo allen,

Ik krijg in mijn nieuwe keuken ook een PURU. Kan alleen nergens uitsluitsel krijgen of ik daar 3 fase aansluiting voor nodig heb of niet. Het lijkt met 2 fase (via perilex stekker) te kunnen gezien de aansluitwaarde, maar heb verschillende verhalen gelezen van mensen die toch voor 3 fase zijn gegaan.
Daarnaast geeft het leidingschema van de installateur aan dat ik een stopcontact voor de perilex moet laten aanleggen én een wcd voor de afzuiging, maar volgens mij zit dat allemaal in één en de zelfde aansluiting.
Kunnen de verschillende eigenaren hier dit bevestigen en aangeven of jullie 3 fase hebben gebruikt?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:18
Maardiweb schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:20:
Hallo allen,

Ik krijg in mijn nieuwe keuken ook een PURU. Kan alleen nergens uitsluitsel krijgen of ik daar 3 fase aansluiting voor nodig heb of niet. Het lijkt met 2 fase (via perilex stekker) te kunnen gezien de aansluitwaarde, maar heb verschillende verhalen gelezen van mensen die toch voor 3 fase zijn gegaan.
Daarnaast geeft het leidingschema van de installateur aan dat ik een stopcontact voor de perilex moet laten aanleggen én een wcd voor de afzuiging, maar volgens mij zit dat allemaal in één en de zelfde aansluiting.
Kunnen de verschillende eigenaren hier dit bevestigen en aangeven of jullie 3 fase hebben gebruikt?
Hier zit die op een traditionele kookgroep ( 2 automaten) wat volgens handleiding mogelijk was. Werkt prima. Heb overigens wel een 3 fase meterkast dus denk dat ik het ooit wel laat omzetten naar een kracht groep.

Als je drie fase meterkast hebt en alles toch moet aanleggen zou ik direct voor 3 fase krachtgroep gaan.

• Milzor
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:32
Maardiweb schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:20:
Hallo allen,

Ik heb een 1 fase 35a aansluiting en heb hier een Bora PURU aangesloten op een perilex stopcontact die weer gekoppeld is aan een kookgroep (dubbele groep). Werkt prima. Ook afzuiging zit in de perilex.

• Sosua
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:22
[Afbeelding]
We zijn inmiddels wat maanden verder. Hoe bevalt het tot nu toe?

psn: NL-SosuA-

• koendio
Sosua schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:50:
[...]

We zijn inmiddels wat maanden verder. Hoe bevalt het tot nu toe?
het koken is heerlijk, alleen ontdekte we afgelopen week een kras op de kookplaat. Hier zijn we best wel van geschrokken. Echt niets mee bijzonders gedaan (zelfs zuinig op geweest) en we hebben dan ook geen idee hoe dit ontstaan zou kunnen zijn (en hoe lang dit er nu al in zit). Zelfs onze vorige 11 jaar oude bauknecht kookplaat heeft nog nooit zoiets laten zien.
De keukenzaak
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
stuurt ons nu naar de fabrikant, welke binnen 2 dagen met ons contact op zal nemen.
koken dus prima, duurzaamheid bij onze plaat tot nu toe slecht. Mogelijke oplossing van fabrikant wordt hopelijk in deze dagen duidelijk

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koendio schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:20:
[...]

het koken is heerlijk, alleen ontdekte we afgelopen week een kras op de kookplaat. Hier zijn we best wel van geschrokken. Echt niets mee bijzonders gedaan (zelfs zuinig op geweest) en we hebben dan ook geen idee hoe dit ontstaan zou kunnen zijn (en hoe lang dit er nu al in zit). Zelfs onze vorige 11 jaar oude bauknecht kookplaat heeft nog nooit zoiets laten zien.
De keukenzaak
***members only***
stuurt ons nu naar de fabrikant, welke binnen 2 dagen met ons contact op zal nemen.
koken dus prima, duurzaamheid bij onze plaat tot nu toe slecht. Mogelijke oplossing van fabrikant wordt hopelijk in deze dagen duidelijk
Ja ik heb ook een paar krassen, terwijl we er echt voorzichtig mee zijn.
Glasplaten zijn te vervangen, maar m.i. is het een eigenschap die je moet accepteren met een pan op een glasplaat. Krassen ga je echt niet voorkomen lijkt me.

• koendio
MikeyMan schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:22:
[...]

Ja ik heb ook een paar krassen, terwijl we er echt voorzichtig mee zijn.
Glasplaten zijn te vervangen, maar m.i. is het een eigenschap die je moet accepteren met een pan op een glasplaat. Krassen ga je echt niet voorkomen lijkt me.
ik vind het ontstaan van de kras erg bijzonder. zeker omdat onze bauknecht inductie er na 11 jaar nog prima uitzag (en we daar wel regelmatig een krat met boodschappen op zette). Die glasplaten zouden toch zo hard moeten zijn dat ze krassen die ontstaan door bv het verschuiven van pannen moeten voorkomen? je zou een pan toch moeten kunnen verschuiven als je kookt? Is dit zelfs geen onderdeel van koken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, verschuiven durfde ik sowieso al niet aan, uit angst voor krassen.
Maar verbaast me wel dat de inductieplaat dan in nieuwstaat is gebleven.

Je ziet overigens ook duidelijk een plek ontstaan waar de pannen altijd staan.

• koentjuh
koendio schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:26:
[...]

ik vind het ontstaan van de kras erg bijzonder. zeker omdat onze bauknecht inductie er na 11 jaar nog prima uitzag (en we daar wel regelmatig een krat met boodschappen op zette). Die glasplaten zouden toch zo hard moeten zijn dat ze krassen die ontstaan door bv het verschuiven van pannen moeten voorkomen? je zou een pan toch moeten kunnen verschuiven als je kookt? Is dit zelfs geen onderdeel van koken?
Wij hebben dezelfde kookplaat, maar daar komen ook wat oppervlakte krasjes in door het gebruik is mijn ervaring na 3 maand gebruik. Geen krassen die je met de nagel kan voelen, maar als de spotjes erboven op vol vermogen staan zie je ze toch wel. Ik heb me er maar bij neergelegd, maargoed, met drie kleine slopers in huis went het krijgen van krassen (ijzeren autootjes op houten vloer) of deuken (stucwerk) toch al vrij snel :+

Heb je er ook een foto van?

• Sosua
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:22
Sta dus nu op de splitsing, of een mooi losstaand fornuis op gas met plafondafzuiging. Of naar de beko plaat. Het hele krasgevoelige is toch iets wat wellicht zou kunnen gaan irriteren.

psn: NL-SosuA-

• jarno_dekker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-02 11:09
Wij hebben inmiddels wat ervaring op het gebied diverse soorten afzuig kappen. Bij de aanschaf van onze nieuwe keuken gekozen voor de Bora Pure. De afweging waarom wel of niet?

Waarom wel:
- geen afzuigkap boven je keuken (wij gaan in dit geval voor een eiland). Esthetische vinden wij (mening) het mooier om geen unit boven je kookeiland ter hebben.
- geen kanaal naar buiten, die ook weer in het zicht is. (wij konden eea niet wegtimmeren)
- de "Pure" van bora heeft een relatief kleine ventilatie motor waardoor je de lade onder de koopplaat voor zeker 2/3 nog kan gebruiken. Bij de meeste modellen vervalt deze lade volledig.
- voor ons wat het allerbelangrijkste de duurzaamheid. Bij "oude" afzuiging blaast je warme lucht zo naar buiten. Dit principe houdt de warme lucht in je huis. Met als doel een 0-op-de-meter huis te krijgen, kan je bijna niet zonder dit principe.
- hoe vaak ik mijn hoofd wel niet heb gestoten aan een afzuigkap... (hier zijn ook andere modellen voor)

Waarom niet:
- het systeem is ontzettend kostbaar!
- jaarlijks terugkerende filters vervangen/schoonmaken

Uiteindelijk dus toch gekozen voor de Pure van Bora.

• MOmax
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:42
Tuurlijk kan je wel een afzuigkap aanbrengen. Het mag niet van de BENG berekening. Maar die kan jij gewoon negeren.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Wij waren net bij een bladenzaak waar geadviseerd werd om de Bora als opbouw te plaatsen bij een Dekton of keramisch blad. Bij een keukenzaak eerder werd geadviseerd om juist wel vlak in te bouwen vanwege stootgevaar van de glazen plaat.

Beide manieren hebben voor en nadelen. Wat zijn de overwegingen van mensen hier geweest?

• koendio
koentjuh schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:42:
[...]

Wij hebben dezelfde kookplaat, maar daar komen ook wat oppervlakte krasjes in door het gebruik is mijn ervaring na 3 maand gebruik. Geen krassen die je met de nagel kan voelen, maar als de spotjes erboven op vol vermogen staan zie je ze toch wel. Ik heb me er maar bij neergelegd, maargoed, met drie kleine slopers in huis went het krijgen van krassen (ijzeren autootjes op houten vloer) of deuken (stucwerk) toch al vrij snel :+

Heb je er ook een foto van?
Een foto krijg ik door de reflectie niet zo duidelijk. bij ons is het wel een kras die duidelijk met de nagel voelbaar is.

• koentjuh
Sosua schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:24:
Sta dus nu op de splitsing, of een mooi losstaand fornuis op gas met plafondafzuiging. Of naar de beko plaat. Het hele krasgevoelige is toch iets wat wellicht zou kunnen gaan irriteren.
Ach weet je, een RVS kookplaat krast ook waar je bij staat. Dat hoort ook beetje bij een gebruiksvoorwerp vind ik.

• stoopman
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 23-10-2020
Wij overwegen voor in ons nieuwbouw huis om een inductie kookplaat met geïntegreerde afzuiging te nemen. Ons oog is dan ook op de Bora X Pure gevallen.

In eerste instantie was ik persoonlijk erg kritisch over dit type afzuiging in het algemeen. Werkt het überhaupt wel? Moet je je kookstijl aanpassen zodat alles wel goed afgezogen wordt? Ik kook vaak met veel 'passie' dus er vliegt nogal van alles in het rond haha. Denk aan wokken of sauteren en aan andere gerechten die veel vetspetters veroorzaken en waarbij pannen vaker wat hoog opgetild worden.

Ik twijfel hieraan omdat alle demos van dit soort kookplaten meestal alleen een rustig pannetje kokend water laten zien waar de waterdamp en netjes worden afgezogen. Een flink verschil dus met wat intersiever koken.

Dan de Bora X Pure. Ziet er fantastisch uit en beloofd veel goeds! Als deze echt zo goed is al wordt beweerd dan zou ik hem direct aanschaffen. Bij een aanschaf van een dergelijk duur apparaat doe ik liever wat meer onderzoek. Echter kan ik online vrijwel 0 gebruikers reviews vinden van dit model. Zelfs niet op kieskeurig.nl
Hetgeen dat ik lees is dat de service van Bora soms te wensen over laat, en dat de kookplaat makkelijk breekt/ scheuren krijgt. Heeft iemand iets meer ervaring met dit model? Of zelfs met het vorige model?

Ik hoor het graag!

• koentjuh
Wij hebben de bora x pure met recirculatie. Bevalt prima qua afzuiging. Denk dat het beter functioneert dan onze oude afzuigkap, maar die moest ook ongeveer 12 meter afvoer overbruggen. Het huis ruikt een stuk minder naar kookgeurtjes. Vooral met de automatische afzuigstand gaat het eigenlijk altijd goed. Wij - ik - koken ook met veel ‘troep’ en liefst met vier pannen :-). Voordeel is dat je het midden console gewoon in de vaatwasser kan zetten, als je dat regelmatig (elke twee weken ofzo) een keer doet dan kun je knoeien wat je wil.

Waar ik wel aan moet wennen is het koken op inductie, maar dat hou je denk ik altijd ongeacht of je voor de bora kiest.

[Voor 16% gewijzigd door koentjuh op 17-10-2020 13:35]

• woeta
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 01-03 09:53
Dag allen,
Voor ons nieuwbouwhuis met kookeiland gaan wij waarschijnlijk voor een inductieplaat met afzuiging. Of dit Bora wordt weet ik nog even niet zeker (al vind ik de Pure wel erg mooi).

Ik loop echter tegen een muur aan wat betreft recirculatie / naar buiten. Het liefst ga ik naar buiten met de afgezogen lucht, en opzich is er een kruipruimte, en zou ik (afgezien van verticaal naar horizontaal en weer terug) geen bochten hoeven te maken. Ik heb tot vandaag om aan te geven of ik een sparing wil in de funderingsbalk...

Wat is dan het probleem? Nou ik zie het niet helemaal voor me hoe ik dit moet gaan bewerkstelligen, en de installateur wil zich er niet aan wagen.

Het lijkt zo simpel als een gat naar de kruipruimte (moet geboord worden), een buis leggen (ik moet dan iets van 2 meter overbruggen), door het gat in de fundering heen, en weer omhoog.

Ik zou het dan dus zelf moeten leggen, en kwam mede door dit topic op deze oplossing om buiten de fundering weer omhoog te komen: https://www.tilmar.nl/vlo...60-ross-ventilatieschacht

Zou ik daar deze buis op aan kunnen sluiten?: https://www.ventilatiesho...gsysteem-o160mm-l-1000mm/

En een terugslagklep (of 2?) ertussenin zou misschien ook niet verkeerd zijn: https://www.ventilatiesho...160mm/?sqr=terugslagklep&

Zie ik iets over het hoofd? Hoe worden bijvoorbeeld de meeste inductieplaten met afzuiging op deze buis aangesloten?

Oja, en is die Bora buis nou wel echt noodzakelijk?.. Met 40 euro de meter loopt dat wel erg hard op...

Veel dank alvast!

Wouter

[Voor 3% gewijzigd door woeta op 21-10-2020 13:29]

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:05
Als je een nieuwbouwhuis hebt, dan mag ik toch hopen dat die voorzien wordt van balansventilatie? Kortom dan is afzuigen naar buiten uberhaupt geen optie.

• woeta
mcDavid schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:46:
Als je een nieuwbouwhuis hebt, dan mag ik toch hopen dat die voorzien wordt van balansventilatie? Kortom dan is afzuigen naar buiten uberhaupt geen optie.
Na veel wikken en wegen hebben we toch voor ventilatie systeem C vraaggestuurd gekozen, met dus ook roostertjes in de ramen. Energetisch niet ideaal, maar het werd een flink gedoe met koven voor de ventilatiekanalen enzo (houtskeletbouw, en de balken liggen niet ideaal daarvoor).

• jarno_dekker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-02 11:09
Ik snap niet zo goed waarom je je lucht naar buiten wilt hebben (incl de complexe materie én de hoge kosten voor kanalen) en je dit ook nog wilt combineren met een relatieve dure bora... De kracht van de bora zit hem juist in de filters en dat hij de lucht weer terug je keuken in brengt.

Groot voordeel hierbij is, is dat je de gecreëerde warmte ook in je huis houdt. Dat is toch een statement in het kader van de duurzaamheid.

Nu kan ik mij voorstellen dat een gat in de vloer boven bij nieuwbouwhuizen even een uitzoekwerkje is of dit kan. Denk aan vloerverwarming, wapening enz waar je doorheen moet. Daarbij krijg je een lek in je isolatie van je vloer.

Persoonlijk zou ik voor een recirculatie systeem gaan...

• Tristan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:31
Wij krijgen in onze nieuwe keuken ook een Bora en ik zou daar graag downdraft pannen bij willen hebben, maar wat zijn die pannen lelijk zeg! BergHoff heeft twee varianten. Een aluminium kleur zoals elke andere pannenset (saai en lelijk :X) en 1 die rechtstreek uit Playmobil komt ofzo O-)

Ik wil eigenlijk gewoon zwarte pannen met een downdraft systeem. Het aanbod is nog erg schaars zeg..

• Rogar
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
Tristan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:51:
Wij krijgen in onze nieuwe keuken ook een Bora en ik zou daar graag downdraft pannen bij willen hebben, maar wat zijn die pannen lelijk zeg! BergHoff heeft twee varianten. Een aluminium kleur zoals elke andere pannenset (saai en lelijk :X) en 1 die rechtstreek uit Playmobil komt ofzo O-)

[Afbeelding]

Ik wil eigenlijk gewoon zwarte pannen met een downdraft systeem. Het aanbod is nog erg schaars zeg..
BK heeft ze ook: https://www.bk.nl/inspiratie/tips-trucs/downdraft-systeem

• twodigits
Wij hebben vorig jaar bij onze nieuwbouwwoning ook gekozen voor een Bora met afzuiging naar buiten. Bij de bouw moet je dan natuurlijk wel rekening houden met een kanaal naar buiten. Het werkt prima. Nadeel van recirculatie vind ik dat je vocht en geurtjes terug je huis in blaast.

• woeta
jarno_dekker schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:46:
Ik snap niet zo goed waarom je je lucht naar buiten wilt hebben (incl de complexe materie én de hoge kosten voor kanalen) en je dit ook nog wilt combineren met een relatieve dure bora... De kracht van de bora zit hem juist in de filters en dat hij de lucht weer terug je keuken in brengt.

Groot voordeel hierbij is, is dat je de gecreëerde warmte ook in je huis houdt. Dat is toch een statement in het kader van de duurzaamheid.

Nu kan ik mij voorstellen dat een gat in de vloer boven bij nieuwbouwhuizen even een uitzoekwerkje is of dit kan. Denk aan vloerverwarming, wapening enz waar je doorheen moet. Daarbij krijg je een lek in je isolatie van je vloer.

Persoonlijk zou ik voor een recirculatie systeem gaan...
Helemaal eens wat betreft de warmte in huis houden, maar er zijn toch tweel overwegingen waardoor ik liever naar buiten afzuig (waarvan #1 de doorslag gaf)

1: Fijnstof wordt niet afgevangen door koolstoffilter (en met plasma lees ik over ozon)
2: Filters vervangen ieder jaar is misschien wel net zo duur (of duurder?) dan wat extra stookkosten (van de warmtepomp). Heeft iemand dit al eens berekend?

• woeta
twodigits schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:01:
Wij hebben vorig jaar bij onze nieuwbouwwoning ook gekozen voor een Bora met afzuiging naar buiten. Bij de bouw moet je dan natuurlijk wel rekening houden met een kanaal naar buiten. Het werkt prima. Nadeel van recirculatie vind ik dat je vocht en geurtjes terug je huis in blaast.
Goed om te horen dat het goed werkt! Heb je de bora eco-tubes gebruikt? Ik vind die vrij prijzig voor een stukje kunststof afvoerbuis.. (40 euro de meter!)

• twodigits
@woeta ,
ja, met Bora eco- tubes gemaakt, van kookeiland naar beneden met een bocht de kruipruimte door en dan buiten de fundering naar boven met een koekoek afvoerkanaal omhoog naar buiten. Kost wat maar dan is het wel goed.

• zegel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-02 21:33
woeta schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:56:
[...]

Helemaal eens wat betreft de warmte in huis houden, maar er zijn toch tweel overwegingen waardoor ik liever naar buiten afzuig (waarvan #1 de doorslag gaf)

1: Fijnstof wordt niet afgevangen door koolstoffilter (en met plasma lees ik over ozon)
2: Filters vervangen ieder jaar is misschien wel net zo duur (of duurder?) dan wat extra stookkosten (van de warmtepomp). Heeft iemand dit al eens berekend?
Hier (ook) woning met warmtepomp verwarmd en een plasmafilter. Ozon is een verhaal van lang geleden, na een modificatie is de hoeveelheid absoluut niet ruikbaar/meetbaar. Wel zie je ( ik heb een Xiaomi vocht-CO2-Fijnstof meter) dat het vocht% bij koken+ plasmafilter duidelijk toeneemt, en de fijnstof% afneemt(!) . Comfort met een plasmafilter is duidelijk hoger als vroeger met afzuiging naar buiten. Is echter officieel niet toegestaan op een Bora, filters verkopen is deel van het verdienmodel.

• DoubleTweak
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:39
zegel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

Hier (ook) woning met warmtepomp verwarmd en een plasmafilter. Ozon is een verhaal van lang geleden, na een modificatie is de hoeveelheid absoluut niet ruikbaar/meetbaar. Wel zie je ( ik heb een Xiaomi vocht-CO2-Fijnstof meter) dat het vocht% bij koken+ plasmafilter duidelijk toeneemt, en de fijnstof% afneemt(!) . Comfort met een plasmafilter is duidelijk hoger als vroeger met afzuiging naar buiten. Is echter officieel niet toegestaan op een Bora, filters verkopen is deel van het verdienmodel.
Wij hebben ook de Bora (Basic) met plasmafilter. Het werkt volgens mij best goed. Het enige waar we minder tevreden over zijn is het pendelgedrag van de plaat. Het is onmogelijk om een gerecht te laten pruttelen. Het vermogen pulseert enorm waardoor je dus zeg maar 2 seconden pruttelen en vervolgens 2 seconden niet pruttelen hebt. En dat is zowel met goedkope als met speciale dure inductiepannen. En ook als er maar 1 pan gebruikt wordt. Heb hier al contact over gehad met Bora, maar volgens hun is dit een eigenschap van de plaat.
Het powermanagement in de plaat vind ik daarom slecht.
Bekenden van ons hebben een Neff inductieplaat (ook 7,4kw) en deze heeft dit pulserende gedrag absoluut niet. Lijkt er dus op dat Bora bezuinigd heeft op het powermanagement.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

• Hoijong
zegel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

Officieel niet toegestaan? Hoe kom je erbij? Bora heeft niet voor niets de Puru/Pura en Puxu/Puxa.

Hier een bora pure x naar buiten toe (Puxa dus), werkt top. Dat pendelen heeft de pure x in ieder geval niet.

• zegel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-02 21:33
Hoijong schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Officieel niet toegestaan? Hoe kom je erbij? Bora heeft niet voor niets de Puru/Pura en Puxu/Puxa.
Google maar eens, bijvoorbeeld ( Bron Radar): Bora zelf raad gebruik met Plasmafilter ten strengste af, garantie vervalt zelfs als er bij problemen wordt geconstateerd dat er een plasmafilter wordt gebruikt. Advies is en blijft om bij Bora kooksystemen de door Bora aangeboden recirculatie-oplossingen te gebruiken.

Waarvandaan heb jij de bevestiging dat plasmafilters op een Bora zijn toegestaan?

• Hoijong
zegel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Google maar eens, bijvoorbeeld ( Bron Radar): Bora zelf raad gebruik met Plasmafilter ten strengste af, garantie vervalt zelfs als er bij problemen wordt geconstateerd dat er een plasmafilter wordt gebruikt. Advies is en blijft om bij Bora kooksystemen de door Bora aangeboden recirculatie-oplossingen te gebruiken.

Waarvandaan heb jij de bevestiging dat plasmafilters op een Bora zijn toegestaan?
Ik las je bericht alsof afzuiging naar buiten niet toegestaan zou zijn, mede doordat je 'als' schreef, waar je 'dan' bedoelde...

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:23
Als je een plasmafilter op een Bora wilt, moet je de versie nemen die eigenlijk bedoeld is voor afzuiging naar buiten. Je sluit dan de plasmafilter aan en vervolgens blaast hij daar alles door terug je keuken in.

Bora beweert dat de ozon in de plasmafilter schade kan aanrichten aan de kookplaat.

Ik vind die plasmafilters sowieso een hoog kwakzalver gehalte hebben, er valt bar weinig over te vinden en er is maar 1 leverancier die verder ook niet echt wetenschappelijk overkomt.

Ik hoor ook maar weinig mensen die een Bora recirculatie versie hebben die zeggen dat het systeem niet werkt en dat alles alsnog naar eten stinkt. Volgens mij werkt die filter van Bora net zo goed, al dan niet beter dan een Plasma filter.

Voor 700 euro heb je een plasma filter, maar ook 7 jaar Bora filters.

[Voor 8% gewijzigd door Supreme op 26-10-2020 19:24]

• rolandmegens
Mijn Bora Puru is vandaag geinstalleerd. Hij is geinstalleerd in het kookeiland, en de gefilterde lucht moet dan langs de gehele plint (aan beide zijden) terug de keuken in worden geblazen.
Nu heb ik het probleem dat het kastje waar de bora in/op zit, een open kastje is aan de achter/binnenzijde. Hier komt dus lucht door terug naar buiten.
Nu kan ik een houten plaat achter het kastje maken, maar het leek mij misschien eleganter om het gewoon met Bora buizen naar beneden te begeleiden (1x 90 graden bocht en dan een stukje rechte buis).

Weet iemand of het mogelijk is om die buizen op de PURU aan te sluiten? (omdat het zo'n filter achterzijde heeft), of heeft iemand dit zelfde probleem op een andere manier opgelost?

• Kapitein Merijn
rolandmegens schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:33:
Mijn Bora Puru is vandaag geinstalleerd. Hij is geinstalleerd in het kookeiland, en de gefilterde lucht moet dan langs de gehele plint (aan beide zijden) terug de keuken in worden geblazen.
Nu heb ik het probleem dat het kastje waar de bora in/op zit, een open kastje is aan de achter/binnenzijde. Hier komt dus lucht door terug naar buiten.
Nu kan ik een houten plaat achter het kastje maken, maar het leek mij misschien eleganter om het gewoon met Bora buizen naar beneden te begeleiden (1x 90 graden bocht en dan een stukje rechte buis).

Weet iemand of het mogelijk is om die buizen op de PURU aan te sluiten? (omdat het zo'n filter achterzijde heeft), of heeft iemand dit zelfde probleem op een andere manier opgelost?
Contact opnemen met de keuken leverancier, je Bora is verkeerd gemonteerd.
De achterwand mag niet verwijderd worden maar dient uitgezaagd te worden ter grote van de uitblaasopening.

• rolandmegens
Kapitein Merijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Contact opnemen met de keuken leverancier, je Bora is verkeerd gemonteerd.
De achterwand mag niet verwijderd worden maar dient uitgezaagd te worden ter grote van de uitblaasopening.
Thanks! Ik begon er zelf inderdaad ook over te twijfelen, heb het meteen aan ze doorgegeven!

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 28-11-2020
In de prijsopgave heeft de verkoper als optie een rvs kookveldframe toegevoegd. Wat zijn de ervaringen hiermee?

• Lt-Crash
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 27-02 22:19

Lt-Crash

U.S.S. Equilibrium

Wij hebben ondertussen ook de keuze gemaakt om de traditionele afzuigkap te laten vervallen en deze te verwerken in de kookplaat / kookeiland.

Alleen hier geen Bora, we waren niet echt happy met zo'n gat in het midden.
Het is voor ons een Novy panorama geworden. We hebben hem gezien en getest en wat een prachtige machine is het. We kunnen niet wachten tot we onze keuken hebben en gebruik kunnen maken van dit pracht apparaat.

Voordeel voor ons is dat we ook alle lades onder de plaat gewoon in stand kunnen houden, al zij het wat minder diep.

Zepto Nox A15: 15,4" @1680x1050 | Nvidia Geforce 9650M GT | Intel Core 2 Duo P9500 2,53 GHz 1066MHz 6MB | 4096MB PC-6400 800MHz | Intel 320 series SSD 120GB | Intel Pro Wireless 5300 AGN | Windows 7 Professional x64

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:36
Lt-Crash schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:52:
Wij hebben ondertussen ook de keuze gemaakt om de traditionele afzuigkap te laten vervallen en deze te verwerken in de kookplaat / kookeiland.

Alleen hier geen Bora, we waren niet echt happy met zo'n gat in het midden.
Het is voor ons een Novy panorama geworden. We hebben hem gezien en getest en wat een prachtige machine is het. We kunnen niet wachten tot we onze keuken hebben en gebruik kunnen maken van dit pracht apparaat.

[Afbeelding]

Voordeel voor ons is dat we ook alle lades onder de plaat gewoon in stand kunnen houden, al zij het wat minder diep.
Hoeveel (grote) pannen krijg je daar vlot op naast elkaar? Want lijkt me dat je flink wat diepte verliest?

• Lt-Crash
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 27-02 22:19

Lt-Crash

U.S.S. Equilibrium

Kwakkel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:17:
[...]

Hoeveel (grote) pannen krijg je daar vlot op naast elkaar? Want lijkt me dat je flink wat diepte verliest?
Het zijn inderdaad maar vier kookzones naast elkaar, welke 20cm breed(en 24cm diep) zijn. De twee linker en twee rechter zones koppelen automatisch als je er een hele grote pan opzet en dit leek in de showroom perfect te werken.

Dus ja, wat zijn grote pannen en wat is makkelijk? De plaat is 90cm breed dus er is wel ruimte. Op de Bora zit je met grote pannen op de gelimiteerde diepte....

Voor ons is het van belang dat we met twee grote pannen kunnen werken, want we hebben een stoomoven, waar ook veel gekookt mee gaat worden.

Zepto Nox A15: 15,4" @1680x1050 | Nvidia Geforce 9650M GT | Intel Core 2 Duo P9500 2,53 GHz 1066MHz 6MB | 4096MB PC-6400 800MHz | Intel 320 series SSD 120GB | Intel Pro Wireless 5300 AGN | Windows 7 Professional x64

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:36
90 breed, maar welke diepte
- van de plaat?
- van de plaat, als je het deel voor de afzuigmodule niet meetelt?

Thanks!
(Ik heb nu 2 'onafhankelijke' schrijnwerkers gehad, die beide de Bora aanbevelen.)

• smaaltjuh
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 09-12-2020
Dag,

Ik krijg vanuit de keukenaanbieder nu de Bora GP4u aangeboden, een model wat is ontwikkeld door Bora in samenwerking met keukenfabrikant Nobilia. Dit is een recirculatie model met afvoer in de plint.
Ik ben nieuw met dergelijke systemen, maar het klinkt wel interessant.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is:

- zijn de kookgeurtjes minimaal, of laat dit te wensen over?
- Wat gebeurt er met het kookvocht?

Ik hoor graag van jullie!

Dank.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True