Dat is onzin, dat keramiek is veel harder dan een suiker of zoutkorrel.
MikeyMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:21:
[...]
Gek genoeg ziet die van mij er na twee jaar echt niet uit. Irriteert me mateloos, maar een stel nieuwe glasplaten kost waarschijnlijk een godsvermogen. En om er nou elk jaar nieuwe op te zetten...

Zitten er echt krassen op dan? Of gewoon aanslag. Een glaskrabbertje en goeie keramische kookplaatreiniger doen vaak wonderen.
Onze bijna 2 jaar oude kookplaat ziet er na een poetsbeurt gewoon als nieuw uit hoor. Er zit her en der wel een krasje maar je moet er echt met je neus bovenop gaan staan en strijklicht hebben om dat uberhaupt op te merken.
In onze vorige woning hadden we een halogeenplaat, daarmee heb je veel sneller last van die "ingebrande vlekken" (omdat de plaat zelf natuurlijk veel heter wordt) maar ook die waren met een glaskrabber nagenoeg volledig te verwijderen.
Dat gedoe van "gebruikte pannen niet op inductie gebruiken" is trouwens klinklare onzin. Een pan die krom is doet het op inductie zelfs een stuk beter dan op een ouderwetse halogeen- of gietijzeren kookplaat.
De enige aannemelijke verklaring voor deze fabel (die vooral door pannenverkopers het leven in lijkt geroepen?) die ik heb kunnen vinden, is dat het
zou kunnen dat als je je pannen zeer hardhandig op de branders van een gasstel zet, er
misschien een braam zou kunnen ontstaan die dan de keramische plaat zou kunnen beschadigen. Waarom dat dan wel geldt voor inductie en niet voor halogeen is mij onduidelijk, maar heeft misschien iets te maken met dat mensen door het prijsverschil iets zuiniger zijn op een inductiekookplaat.
Verder was het vroeger natuurlijk zo dat veel pannen simpelweg niet geschikt waren voor inductie, maar dat is tegenwoordig zeldzaam. En kom je bovendien vanzelf achter.
Als je zelf controleert dat je pannen geen bramen aan de onderkant hebben (zet ze op een tissue, wrijf ze heen-en-weer, check of de tissue gescheurd is?) zie ik niet in waarom je een pan niet (ook) op inductie zou gebruiken.
[
Voor 6% gewijzigd door
mcDavid op 10-03-2021 17:43
]