Bora inbouwapparatuur

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:28
Grttsml0301 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:46:
Dag,

Ik krijg vanuit de keukenaanbieder nu de Bora GP4u aangeboden, een model wat is ontwikkeld door Bora in samenwerking met keukenfabrikant Nobilia. Dit is een recirculatie model met afvoer in de plint.
Ik ben nieuw met dergelijke systemen, maar het klinkt wel interessant.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is:

- zijn de kookgeurtjes minimaal, of laat dit te wensen over?
- Wat gebeurt er met het kookvocht?

Ik hoor graag van jullie!

Dank.
Mooi verhaal maar dit is gewoon de oude Bora Basic in een ander jasje. De afvoer van lucht zit aan de achterzijde van het toestel en niet bij de plint.
De basic is een prima toestel maar je kan bijvoorbeeld niet het filter van bovenaf wisselen zoals bij de nieuwe Pure.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grttsml0301
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-04 10:36
Kapitein Merijn schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:09:
[...]

Mooi verhaal maar dit is gewoon de oude Bora Basic in een ander jasje. De afvoer van lucht zit aan de achterzijde van het toestel en niet bij de plint.
De basic is een prima toestel maar je kan bijvoorbeeld niet het filter van bovenaf wisselen zoals bij de nieuwe Pure.
Wat is het verschil in prijs?
Doet de basic op performance gebied zwaar onder voor de Pure?
Filtertje vervangen vind ik niet zo erg.

Waar komt de lucht eruit? niet bij de plint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 21:35
Vraag over het luchtkanaal (voor bijv de PUXA); bouwt het merendeel van de aannemers/consumenten die gewoon met eigen materiaal (bijv spiro buizen) of van Bora zelf? Waarom zou je dit van Bora zelf nemen? Het heeft volgens mij geen effect op de garantie en is een stuk duurder.

In principe heb je dan alleen een overgangsstuk nodig van ecotube naar 15mm rond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Grttsml0301 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:55:
[...]

Wat is het verschil in prijs?
Doet de basic op performance gebied zwaar onder voor de Pure?
Filtertje vervangen vind ik niet zo erg.

Waar komt de lucht eruit? niet bij de plint?
Verschil in prijs kan ik je niet zeggen. Bij Nobillia heb je vaak een x bedrag om aan apparatuur te besteden bij het bestellen van een keuken. Daar zal de Bora waarschijnlijk (deels) van betaald worden.
Persoonlijk zou ik niet graag een verouderd apparaat in mijn keuken willen.
@Laros88
Je kan inderdaad een verloop toepassen van rechthoekig naar rond 150mm. Stuk goedkoper inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Hoi allen,

Ik had even een vraagje aan de mensen die hun Bora (of andere downdraft) met kanaal via de kruipruimte naar buiten afzuigen.

Momenteel moet ik namelijk aangeven waar ik een gat wil laten boren in de kanaalplaat (onder het kookeiland dus), maar vraag mij af hoe exact ik dit moet weten. Of wij een Bora of een ander merk nemen is nog niet helemaal duidelijk, en ook de exacte locatie van de kookplaat nog niet.

Wat gebruiken de meeste mensen als verbinding tussen de 'uitlaat' van de kookplaat, en het stuk buis wat uit de kruipruimte omhoog komt? Kan dat flexibele buis zijn bijvoorbeeld?

Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door woeta op 09-12-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand enig idee of de PURU een timer functie heeft waarbij je bijvoorbeeld kan instellen dat een pit 8 uur op stand X aan mag staan incl afzuiging?

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
rolandmegens schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:30:
[...]

Meeste keukenzaken tellen volgens mij 2000-2400 euro voor een Bora Puru. Goedkoopste die ik heb gevonden is 1899
Mag ik vragen waar jij deze prijzen hebt gevonden?

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 16:37
doggy1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:58:
[...]

Mag ik vragen waar jij deze prijzen hebt gevonden?
Ja hoor, best veel mensen hebben ondertussen mij al een bericht gestuurd met die vraag :)
Ik zal je even een berichtje sturen, want ik denk niet dat ik dat hier zo mag posten

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
rolandmegens schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:25:
[...]

Ja hoor, best veel mensen hebben ondertussen mij al een bericht gestuurd met die vraag :)
Ik zal je even een berichtje sturen, want ik denk niet dat ik dat hier zo mag posten
Waarom zou dat niet mogen?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
rolandmegens schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:25:
[...]

Posten die handel, desnoods in mo-tags.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 16:37
Oke dan bij deze ;)

Ik heb hem bij veldkamp witgoed gekocht in juli https://www.veldkampwitgoed.nl/ voor 1899 euro (Bora PURU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 22:41
rolandmegens schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:08:
Oke dan bij deze ;)

Ik heb hem bij veldkamp witgoed gekocht in juli https://www.veldkampwitgoed.nl/ voor 1899 euro (Bora PURU)
Thanks voor de tip, heb hem ondertussen ook bij hun besteld :)

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
iemand enig idee wat de prijs van de Bora X Pure tegenwoordig is.. HIj is in onze offerte opgenomen maar krijg geen losse prijs te zien .. hij zit in totaal verwerkt. Vraag ligt bij keukenboer maar nog geen antwoord.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 16:43
N1ckk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:37:
Iemand enig idee of de PURU een timer functie heeft waarbij je bijvoorbeeld kan instellen dat een pit 8 uur op stand X aan mag staan incl afzuiging?
Nog niet gebruikt, maar volgens mij zit dit er in ja. Dan gaat hij in jouw voorbeeld na 8 uur dus uit. Weet niet wat de max tijd is die je kan instellen, maar kan ik even voor je nagaan als je wil?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
mevrouwKees_1 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:45:
iemand enig idee wat de prijs van de Bora X Pure tegenwoordig is.. HIj is in onze offerte opgenomen maar krijg geen losse prijs te zien .. hij zit in totaal verwerkt. Vraag ligt bij keukenboer maar nog geen antwoord.
Bij Keukenloods ligt hij in de winkel voor 3800 euro geloof ik.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:17
En op een offerteaanvraag komt ie doorgaans rond de €3200-3500 uit is mijn ervaring. Ook bij Keukenloods.

• mevrouwKees_1
thanks..dan reken ik voor het gemak met 3500.. zit ik altijd goed denk ik..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
PUXA bij Keukenloods 2999 offerte van vandaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54
Ik zie in de handleiding van m'n PUXU staan dat er een optionele Bora Home In-module PUHIM verkrijgbaar is. Ik kan er alleen weinig informatie over vinden. Wat kun je hier precies mee?

M'n moeder is dementerende, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een oplossing om de kookplaat op bepaalde momenten af te schakelen d.m.v. domotica. Begrijp ik goed dat ik deze module kan gebruiken om 'm uit te zetten?

Tweede vraag: in de handleiding staat dat er geen stekker tussen mag, maar dat het wel met H05VV-F aangesloten moet worden. Er mag dus geen perilex tussen, maar er mag ook geen vaste kern op aangesloten worden dus?

Offtopic: wat zit ie trouwens in een waardeloze verpakking (want bezorgers kunnen niet lezen dat ze 'm rechtop moeten vervoeren). De randen van de glasplaat zijn niet beschermd, waardoor er een mooie barst in zat toen ie binnenkwam. Gelukkig was ie binnen een week omgeruild.

[ Voor 13% gewijzigd door Raling op 16-01-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-05 13:39
Mensen ervaring met een Bora en vlakmontage en misschien ook in combinatie met een composiet blad?
Onze keukenboer was eerst even terughoudend maar uiteindelijk ziet die het wel zitten, vroeg me alleen af of dit met een Bora ook goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Linkser schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:30:
Mensen ervaring met een Bora en vlakmontage en misschien ook in combinatie met een composiet blad?
Onze keukenboer was eerst even terughoudend maar uiteindelijk ziet die het wel zitten, vroeg me alleen af of dit met een Bora ook goed gaat.
Waarom zou hij daar uberhaupt aan twijfelen? Omdat die Bora zwaarder is dan een gemiddelde kookplaat zonder afzuiging? Hangt ook af de dikte van het blad denk ik. Met 1cm dik kan ik hem begrijpen, maar vanaf 2cm moet dit geen probleem zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Waarom zou hij daar uberhaupt aan twijfelen? Omdat die Bora zwaarder is dan een gemiddelde kookplaat zonder afzuiging? Hangt ook af de dikte van het blad denk ik. Met 1cm dik kan ik hem begrijpen, maar vanaf 2cm moet dit geen probleem zijn lijkt me.
Vlakheid van de plaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Iemand enig idee wat de Bora X Bo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacqed
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-03 10:28
Vraag: wij willen een Bora X-pure Puxa, deze willen wij verdiept in het werkblad (vlakmontage) laten plaatsen. Echter raadt de keukenleverancier dit af en wil de Bora op het blad leggen ivm snelle glasbreuk. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Zie dat er meer vragen hierover gesteld zijn, maar nog geen echt antwoord!?

[ Voor 16% gewijzigd door jacqed op 14-02-2021 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

@jacqed Wat een onzin, hij kan/wilt het gewoon niet. Juist als de plaat erop ligt heb je kans op stootschade.

Op internet zie je vrijwel alleen foto's van mensen met vlakinbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Lijkt mij ook onzin. Al 8 jaar de classic verdiept hier. Geen problemen.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
Juist, vokgens mij zou je juist vlakinbouw moeten eisen omdat anders juist het risico groot is op glasbreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Gekke vraag, maar niet als je er wat langer over nadenkt.

Bestaan er screenprotectors voor Boea kookplaten? Ik kan ze niet vinden. Je schuift toch met pannen etc op een 2500 euro kostend apparaat met glas.

Zou een soort glasplaat zoals je ook voor je telefoon hebt geen prima oplossing zijn om de plaat netjes te houden?

Als zoiets 50-75 euro kost en je die eens per jaar vervangt, blijft de plaat natuurlijk hartstikke mooi. Anders zullen er toch heel snel krassen etc opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 21:17
Wij krijgen binnenkort de Bora PURU. Hebben altijd op gas gekookt met een oude afzuigkap dus we zijn hele benieuwd naar het nieuwe koken ;-) Kennissen hebben de overstap ook gemaakt en zijn enthousiast dus dat komt goed. Zij moesten sowieso nieuwe pannen en hebben speciale downdraft pannen van Berghoff gekocht en zijn daar ook erg enthousiast over. Iemand ervaring met de bestaande pannen gewoon gebruiken op een inductie plaat? Verkoper had het over de bodem goed schoonmaken en eventueel met fijn schuurpapier erover gaan. En dan controleren met een laagje water of de bodem van pan nog recht is en dan hoef je niet meteen nieuwe dure pannen aan te schaffen.
Nu hebben we nog goede BK pannen met een gewone glazen deksel. De braadpannen gaan we wel vervangen die zijn toch al op en we willen dan zonder teflon kopen. Iemand goede tips voor braad pannen waar vlees echt goed in gebakken wordt?
Andere tips zijn ook welkom, en ik zal over een paar weken een update geven over hoe de Bora bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 15:04
Wij zijn nu twee weken overgestapt op een Bora PURU vanaf gas en het bevalt heel goed. Het is soms nog even wennen dat je niet de directe feedback van een knop hebt, maar daar wennen we vanzelf aan.
Wij hebben onze kookpannen (Sola) niet vervangen. Zolang ze nog vlak zijn is dat ook niet nodig. Ik til wel altijd de pannen op, maar ik wil geen krassen op het glas, dus dat lijkt me ook verstandig met nieuwe pannen. Koekenpannen en wok hebben we wel vervangen, omdat deze bij gas toch altijd een beetje krom trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
t14wo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:42:
Gekke vraag, maar niet als je er wat langer over nadenkt.

Bestaan er screenprotectors voor Boea kookplaten? Ik kan ze niet vinden. Je schuift toch met pannen etc op een 2500 euro kostend apparaat met glas.

Zou een soort glasplaat zoals je ook voor je telefoon hebt geen prima oplossing zijn om de plaat netjes te houden?

Als zoiets 50-75 euro kost en je die eens per jaar vervangt, blijft de plaat natuurlijk hartstikke mooi. Anders zullen er toch heel snel krassen etc opkomen.
Wat mij betreft is het een gebruiksvoorwerp. Ik plak ook geen plastic op m’n auto, horloge, telefoon etc. Nu ruim 2 jaar BORA, krasjes zijn er wel maar niet hinderlijk.
xray79 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:08:
Wij krijgen binnenkort de Bora PURU. Hebben altijd op gas gekookt met een oude afzuigkap dus we zijn hele benieuwd naar het nieuwe koken ;-) Kennissen hebben de overstap ook gemaakt en zijn enthousiast dus dat komt goed. Zij moesten sowieso nieuwe pannen en hebben speciale downdraft pannen van Berghoff gekocht en zijn daar ook erg enthousiast over. Iemand ervaring met de bestaande pannen gewoon gebruiken op een inductie plaat? Verkoper had het over de bodem goed schoonmaken en eventueel met fijn schuurpapier erover gaan. En dan controleren met een laagje water of de bodem van pan nog recht is en dan hoef je niet meteen nieuwe dure pannen aan te schaffen.
Nu hebben we nog goede BK pannen met een gewone glazen deksel. De braadpannen gaan we wel vervangen die zijn toch al op en we willen dan zonder teflon kopen. Iemand goede tips voor braad pannen waar vlees echt goed in gebakken wordt?
Andere tips zijn ook welkom, en ik zal over een paar weken een update geven over hoe de Bora bevalt.
Zolang de bodem van de pan magnetisch is (testen met magneetje) en vlak (zie je direct als je er wat olie/water in doet en anders hoor je het wel aan een zoem/piep bij gebruik op inductie) is het goed. Met gas trekt de bodem wel sneller krom overigens.

Wij hebben onze oude pannen een tijdje gebruikt en daarna degelijke rvs pannen aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordeel van inductie is dat de bodem van de pan niet vlak hoeft te zijn (dat was vroeger bij elctrisch) die millimeter ruimte is verwaarloosbaar voor een magnetisch veld. Er moet genoeg magnetisch meteriaal in de pan zitten dat is eigenlijk het belangrijkste, maar niet inductie geschikt wordt zeldzaam.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
cryptapix schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Wat mij betreft is het een gebruiksvoorwerp. Ik plak ook geen plastic op m’n auto, horloge, telefoon etc. Nu ruim 2 jaar BORA, krasjes zijn er wel maar niet hinderlijk.
Ook op auto's kun je doorzichtige wrap aanbrengen ter voorkoming van krassen van en steenslag in de lak.

Ik denk dat ik óf een gat in de markt heb, óf een vreemd verlangen heb.... Ik heb niets kunnen vinden, behalve een soort matje om te beschermen wanneer de kookplaat níet in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Ook op auto's kun je doorzichtige wrap aanbrengen ter voorkoming van krassen van en steenslag in de lak.

Ik denk dat ik óf een gat in de markt heb, óf een vreemd verlangen heb.... Ik heb niets kunnen vinden, behalve een soort matje om te beschermen wanneer de kookplaat níet in gebruik is.
Je gaat voorbij dat die glasplaat geen gewoon glas en ook heet wordt. Screenprotectors worden vooral gebruikt door mensen die altijd de nieuwste willen hebben en dus hun telefoon weer willen verkopen. Hoeveel mensen doen dit bij hun kookplaat? Volgens mij kook je zelf niet zoveel, een keuken is om te gebruiken en geen showroom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Frogmen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Je gaat voorbij dat die glasplaat geen gewoon glas en ook heet wordt. Screenprotectors worden vooral gebruikt door mensen die altijd de nieuwste willen hebben en dus hun telefoon weer willen verkopen. Hoeveel mensen doen dit bij hun kookplaat? Volgens mij kook je zelf niet zoveel, een keuken is om te gebruiken en geen showroom.
Ik kook juist wél heel veel. Daarom zou ik graag bijv. eens per jaar een nieuwe kookplaatprotector erop zetten. Net als dat er doorzichtige mat wrap over de keukenkastjes gaat. Hier zie je niets van. Als je dat na een paar jaar eraf trekt, heb je nog perfect mooie fronten. De periode dat je keuken daarmee mooi blijft, is veel langer.

We willen toch allemaal dat de keuken er ook na 5 jaar nog als nieuw uitziet? Wat voorzorgsmaatregelen zijn een kleine moeite.

Niet denken dat ik m'n bank nu vacuumverpak in plastic he ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
[...]

Hopelijk heb je nog geen ondernemingsplan geschreven?
https://www.blokker.nl/th...zAZVuMDyneOAaAiaYEALw_wcB

Klanten van mij hebben deze in gebruik icm. een Bora PURA en zijn er super tevreden over.
Hun vriendin die een keramische kookplaat heeft iets minder 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Kapitein Merijn op 10-03-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ik denk dat m'n case alleen maar sterker wordt! Want dit is natuurlijk niet om aan te gluren. Ja, het beschermt, maar wel op een intens lelijke manier. Ik had deze nog niet gevonden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
In Amerika doen ze ook een plastic hoes over hun bank. Ben waarschijnlijk te weinig gehecht aan materiele zaken. Het zijn gebruiksvoorwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Frogmen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:04:
In Amerika doen ze ook een plastic hoes over hun bank. Ben waarschijnlijk te weinig gehecht aan materiele zaken. Het zijn gebruiksvoorwerpen.
Of ze kopen gewoon heel goedkope zooi ;) Een bank van een beetje kwaliteit kan er tegen, net als een inductieplaat

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 10-03-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

418O2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Of ze kopen gewoon heel goedkope zooi ;) Een bank van een beetje kwaliteit kan er tegen, net als een inductieplaat
Gek genoeg ziet die van mij er na twee jaar echt niet uit. Irriteert me mateloos, maar een stel nieuwe glasplaten kost waarschijnlijk een godsvermogen. En om er nou elk jaar nieuwe op te zetten... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 14:49
418O2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:05:
[...]

1 korreltje zout of suiker onder je plan, en je hebt het vlaggen als je je pan een tikkeltje verschuift :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
Bedankt voor de reacties was inderdaad bang voor kromme pannen, maar dat zal dan ook wel meevallen. Zijn Stainless steel BK pannen en Inductie geschikt dus dat komt wordt wel warm dan ;) Hoeven we alleen op zoek naar een mooie wok en braadpan.

Die matjes van de blokker zijn ook wel een idee tegen het schuiven/krassen. Ik ben niet zo bang voor wat krasjes het is immers een gebruiks voorwerp en met 2 kinderen en een hond ben je wel gewend aan butsen en krassen in je muur/auto/etc. :F
t14wo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Ik denk dat m'n case alleen maar sterker wordt! Want dit is natuurlijk niet om aan te gluren. Ja, het beschermt, maar wel op een intens lelijke manier. Ik had deze nog niet gevonden trouwens.
Hoezo die zie je toch niet met de pannen erop en na het koken de la in en je hebt een mooie glanzende plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 18:28
t14wo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Bestaan er geen pannen die deze matten al standaard onder de pan hebben zitten? Dan zou je namelijk wel het voordeel hebben van de bescherming, maar niet het 'nadeel' dat ze lelijk zijn om op je kookplaat te leggen.

Andere optie zou zijn om ze misschien onder je bestaande pannen te bevestigen (alleen geen idee hoe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:25
Zorg ook dat je pannen volledig droog zijn. Dus niet uit de vaatwasser er gelijk op maar eerst nog even met een theedoek erover. Dit voorkomt ingebrande vlekken.

Krassen vind ik erg meevallen. Wij hebben hem nu een jaar maar 0 krassen. Wellicht is een plaat bij eventuele krassen te polijsen, maar dat weet ik niet.

Wij hadden na het koken op gas geen kromme pannen. Maar je merkt het snel genoeg, als ze niet werken waarschijnlijk te krom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Laatst online: 23:35

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Ik denk dat als er een zout of suiker korrel onder zo’n matje zit je ook een kras kunt krijgen.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 07-05 20:40
Kwakkel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:29:
[...]

1 korreltje zout of suiker onder je plan, en je hebt het vlaggen als je je pan een tikkeltje verschuift :)
Dat is onzin, dat keramiek is veel harder dan een suiker of zoutkorrel.
MikeyMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Gek genoeg ziet die van mij er na twee jaar echt niet uit. Irriteert me mateloos, maar een stel nieuwe glasplaten kost waarschijnlijk een godsvermogen. En om er nou elk jaar nieuwe op te zetten... :?
Zitten er echt krassen op dan? Of gewoon aanslag. Een glaskrabbertje en goeie keramische kookplaatreiniger doen vaak wonderen.

Onze bijna 2 jaar oude kookplaat ziet er na een poetsbeurt gewoon als nieuw uit hoor. Er zit her en der wel een krasje maar je moet er echt met je neus bovenop gaan staan en strijklicht hebben om dat uberhaupt op te merken.

In onze vorige woning hadden we een halogeenplaat, daarmee heb je veel sneller last van die "ingebrande vlekken" (omdat de plaat zelf natuurlijk veel heter wordt) maar ook die waren met een glaskrabber nagenoeg volledig te verwijderen.

Dat gedoe van "gebruikte pannen niet op inductie gebruiken" is trouwens klinklare onzin. Een pan die krom is doet het op inductie zelfs een stuk beter dan op een ouderwetse halogeen- of gietijzeren kookplaat.

De enige aannemelijke verklaring voor deze fabel (die vooral door pannenverkopers het leven in lijkt geroepen?) die ik heb kunnen vinden, is dat het zou kunnen dat als je je pannen zeer hardhandig op de branders van een gasstel zet, er misschien een braam zou kunnen ontstaan die dan de keramische plaat zou kunnen beschadigen. Waarom dat dan wel geldt voor inductie en niet voor halogeen is mij onduidelijk, maar heeft misschien iets te maken met dat mensen door het prijsverschil iets zuiniger zijn op een inductiekookplaat.
Verder was het vroeger natuurlijk zo dat veel pannen simpelweg niet geschikt waren voor inductie, maar dat is tegenwoordig zeldzaam. En kom je bovendien vanzelf achter.

Als je zelf controleert dat je pannen geen bramen aan de onderkant hebben (zet ze op een tissue, wrijf ze heen-en-weer, check of de tissue gescheurd is?) zie ik niet in waarom je een pan niet (ook) op inductie zou gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 10-03-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mcDavid neuh, zijn echt krassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C7KKajRpfCcIxO_q3TSX3VXsVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI6HUtFASX2HzMGVdsJWhuja.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@MikeyMan ai, dat lijkt me idd ook... herken dat zelf gelukkig totaal niet in onze kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mcDavid schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:01:
@MikeyMan ai, dat lijkt me idd ook... herken dat zelf gelukkig totaal niet in onze kookplaat.
Foto is al een paar maandjes oud. Lastig te fotograferen, maar je ziet hier alleen nog de grote krassen. Tientallen kleintjes zijn niet op de foto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mcDavid schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:01:
Foto is al een paar maandjes oud. Lastig te fotograferen, maar je ziet hier alleen nog de grote krassen. Tientallen kleintjes zijn niet op de foto te krijgen.

Dus die screenprotector is geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 19:57
[...]

Al 4 jaar de Bora Classic hier en 0 krassen. Het is echt goed materiaal. Heb eigenlijk nooit kookplaten (altijd inductie) gehad die krassen kregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 21:23
[...]

Je kunt je auto ook gewoon in de garage zetten en er niet mee rijden 8)7 Misschien ben ik gewoon zuinig op m’n spullen en ga ik er voorzichtig mee om zodat ik niet allerlei extra veiligheidsmiddelen nodig. M’n iPhone heb ik 6 jaar gebruikt en als ik hem toen niet had laten vallen zag de er nog als nieuw uit. Nooit een hoesje of screenprotector gebruikt.
Serieus what the heck is daar gebeurd? Snijd je ook je vlees op die kookplaat? :+ Onze laat zier er na 2 jaar nog super uit. Enkel wat lichte krasjes die je onder strijklicht kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 08:36
Een screen protector voor je kookplaat. Geen gek idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cryptapix schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Serieus what the heck is daar gebeurd? Snijd je ook je vlees op die kookplaat? :+ Onze laat zier er na 2 jaar nog super uit. Enkel wat lichte krasjes die je onder strijklicht kunt zien.
Werkelijk geen idee. We zijn met zijn tweeën, doen niks geks en zijn zuinig op onze spullen. Blad ziet er ook nog perfect uit.

Hebben een paar Le Creuset pannen en grill platen, en verder Tefal spul. Niks raars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
Hier hetzelfde verhaal.... plaat (de X Pure) is nog week oud....
Allemaal nieuwe pannen gekocht, gelijk een hele dikke kras en zijn uiterst voorzichtig geweest, dit voorspelt niks goeds

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1wztf5ecR58eN3ekvPdGLLaRL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coklZiUg8uAVdSk4Vy4bYEdl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Impry

Rallymedia.nl

Pff dat is echt wel een ding, hier komt in juni ook een nieuwe X-pure, wat zegt Bora hier over?

[ Voor 27% gewijzigd door Impry op 11-03-2021 08:40 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Hier al ruim 3 jaar een bora classic en nog geen krasje te vinden (zo goed als showroomstaat). Het geheim? velletje keukenpapier onder de pan en altijd even met een nat doekje vegen na gebruik zodat ie schoon is voor de volgende keer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
Impry schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:39:
Pff dat is echt wel een ding, hier komt in juni ook een nieuwe X-pure, wat zegt Bora hier over?
Mail gestuurd naar de service afdeling dat dit wat mij betreft onacceptabel is bij nieuwe pannen, zorgvuldig gebruik en binnen een week (plaat heeft twee keer aangestaan!). Benieuwd waar ze mee komen, bij daglicht zie je het bijna niet maar in de avond met de spotjes aan boven het eiland helaas wel.

Gaan die bescherm platen bestellen en tot dan keukenpapier gebruiken, dat zijn nuttige tips dank!

Edit: zoals verwacht....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door Linkser op 11-03-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09
Hoe zit het nou met vlakke montage en de verschillende soorten blad eigenlijk? :P

[ Voor 85% gewijzigd door Floor-is op 11-03-2021 09:25 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Tassadar32 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:48:
Hier al ruim 3 jaar een bora classic en nog geen krasje te vinden (zo goed als showroomstaat). Het geheim? velletje keukenpapier onder de pan en altijd even met een nat doekje vegen na gebruik zodat ie schoon is voor de volgende keer.
Keukenpapier tijdens het koken onder de pan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Impry

Rallymedia.nl

Linkser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:02:
[...]
Mail gestuurd naar de service afdeling dat dit wat mij betreft onacceptabel is bij nieuwe pannen, zorgvuldig gebruik en binnen een week (plaat heeft twee keer aangestaan!). Benieuwd waar ze mee komen, bij daglicht zie je het bijna niet maar in de avond met de spotjes aan boven het eiland helaas wel.

Gaan die bescherm platen bestellen en tot dan keukenpapier gebruiken, dat zijn nuttige tips dank!

***members only***
Zoals verwacht inderdaad, weinig aan te doen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
Floor-is schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:24:
Hoe zit het nou met vlakke montage en de verschillende soorten blad eigenlijk? :P
Hier zit die vlak gemonteerd in composiet (Silestone) 2cm dik, begreep dat het bij keramiek ook kan.
Keramiek viel bij ons af vanwege de kwetsbaarheid en kleine kinderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Moet zeggen dat ik dit nogal vreemd vindt. Heb hier dan geen Bora maar een NEFF inductieplaat. Zat al in ons huis toen wij het kochten, zag er niet uit met 9 jaar oud. Mijn vriendin heeft er met veel moeite en inductieplaat reiniger op gepoetst en ziet er nu weer als nieuw uit, vooral als ik m weer heb gepoetst met die inductie reiniger. En ik schuif met mijn pannen van pit naar pit. Dus lijkt me echt dat de toplaag van Bora kwalitatief niet de beste is voor de X-pure misschien?

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Morpheusk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Keukenpapier tijdens het koken onder de pan?
Ja. Inductie dus heeft geen invloed op de werking.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
Tassadar32 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Wordt best heet van de pan, maar gaat blijkbaar goed.

Maar het voelt wel een beetje als sokken over je schoenen trekken zodat de zolen niet slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Morpheusk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Wordt best heet van de pan, maar gaat blijkbaar goed.

Maar het voelt wel een beetje als sokken over je schoenen trekken zodat de zolen niet slijten.
Mja. Mocht je gemorst hebben kan je het keukenpapier gelijk gebruiken na het koken. Als er niks gemorst is kan je een keukenpapiertje best wel een paar keer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 13:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tassadar32 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Heb zelf wel eens een pan met onderzetter op de plaat gezet. Zelfs dat werkte nog.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 14:49
Linkser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:02:
[...]

***members only***
Aanvragen die offerte (en delen natuurlijk). Weten we gelijk hoeveel dat kost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Er zijn ook inductie matjes.....werkt ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 03:17
In de race voor een Bora Pure Pura. Echter gebruik ik debuyer pannen van 28 centimeter en 34 centimeter. Ik lees dat het kookveld Ø 210 mm groot is aan de voorkant. Is dat niet erg klein voor mijn pannen of denk ik verkeerd? Iemand met ervaring en dezelfde pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:38
Die krassen in kookplaten kunnen ontstaan door een korreltje zout wat tussen je pan en kookplaat terecht komt.

En als je dan even schuift is het feest :X

[ Voor 20% gewijzigd door Frantic op 20-03-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Wie heeft daadwerkelijk zijn Bora via de kruipruimte aangesloten naar buiten en heeft een ander merk buizen gebruikt ? , graag verneem ik even wat ik nodig heb om dit te realiseren .

Wie kan mij vertellen wat de echte voordelen en het geld het waard is tussen de Puru en de X Pure ?
Het is toch een aardig prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
taz10 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:20:
Wie heeft daadwerkelijk zijn Bora via de kruipruimte aangesloten naar buiten en heeft een ander merk buizen gebruikt ? , graag verneem ik even wat ik nodig heb om dit te realiseren .

Wie kan mij vertellen wat de echte voordelen en het geld het waard is tussen de Puru en de X Pure ?
Hier hebben we het over buizen door de kruipruimte gehad, mogelijk kan @jslaman meer duidelijkheid geven. Ik ben nu zelf aan het kijken naar het Naber systeem met een Thermobox.

[ Voor 7% gewijzigd door 896gerard op 23-03-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:29
In onze nieuwe keuken hadden we eerst een traditionele dampkap voorzien maar zijn nu toch overtuigd geraakt van een Bora.

Enkel vinden we nergens de verschillen tussen een Basic en de Puru? (recirculatie)
Heeft iemand hier een idee wat de verschillen zijn?
Doordat in het midden de opening van de afzuiging zit en je zo plaats verliest om potten en pannen te zetten lijkt het soms wat krap om er enkele grote potten en of pannen te zetten, of valt dit nogal mee?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 08-05 14:28
Ikke. Ik heb in de kruipruimte 200mm PVC buizen gebruikt, en daarin nog een 24V automatisch bediende klep (bestuurd door een relais wat de stroom meet op de fase van de kookplaat waar de afzuigmotor op zit).
Het laatste stukje vlak onder de vloer is verjongd naar 160, en daar heeft de keukenleverancier de Bora op aangesloten.
Buiten komt de afzuiging via een koekoek in het terras uit. Werkt perfect.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Andrehj schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Ikke. Ik heb in de kruipruimte 200mm PVC buizen gebruikt, en daarin nog een 24V automatisch bediende klep (bestuurd door een relais wat de stroom meet op de fase van de kookplaat waar de afzuigmotor op zit).
Het laatste stukje vlak onder de vloer is verjongd naar 160, en daar heeft de keukenleverancier de Bora op aangesloten.
Buiten komt de afzuiging via een koekoek in het terras uit. Werkt perfect.
Ok, duidelijk, maar maakt het voor mij wel weer ingewikkeld met zo een klep ertussen .
En waarom van 160 naar 200 overgegaan ? , en heb je misschien een link naar waar je die klep, koekoek enzo weg hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 18:24
taz10 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Ok, duidelijk, maar maakt het voor mij wel weer ingewikkeld met zo een klep ertussen .
En waarom van 160 naar 200 overgegaan ? , en heb je misschien een link naar waar je die klep, koekoek enzo weg hebt ?
Hier is alles aangesloten met bora buizen, een bora 3box terugslagklep in de gevel en een tilmar t175 koekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dag allen,
Binnenkort wil ik een Bora Pura (afzuiging naar buiten) in de nog te bouwen keuken gaan plaatsen en ik had even een vraagje over de elektrische aansluiting.

Vanuit de installateur is een perilex stopcontact aangebracht, welke zit aangesloten op een (2-fase) kookgroep in de meterkast. Zou dit voldoende zijn? Ik lees in de handleiding van de Pura dat zowel 2- als 3-fase mogelijk is, maar dat eigenlijk niet met een stekker aangesloten mag worden.

Wat zijn jullie ervaringen en/of tips hiervoor?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Heb je in de meterkast 1-fase of 3-fase?
Indien 1-fase: prima.
Indien 3-fase: niet correct, dit moet een krachtgroep zijn. Anders trek je 2x16A uit één fase met een hoofdzekering van slechts 25A. Een kookgroep voldoet daarmee niet aan de NEN1010 normen. Helaas hebben keukenverkopers geen verstand van elektra en doen veel electriciëns dit wel om onbegrijpelijke reden. Maar hier is in diverse topics al veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:47
woeta schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:43:
Dag allen,
Binnenkort wil ik een Bora Pura (afzuiging naar buiten) in de nog te bouwen keuken gaan plaatsen en ik had even een vraagje over de elektrische aansluiting.

Vanuit de installateur is een perilex stopcontact aangebracht, welke zit aangesloten op een (2-fase) kookgroep in de meterkast. Zou dit voldoende zijn? Ik lees in de handleiding van de Pura dat zowel 2- als 3-fase mogelijk is, maar dat eigenlijk niet met een stekker aangesloten mag worden.

Wat zijn jullie ervaringen en/of tips hiervoor?

Dank!
Waarom zou de Bora niet met een stekker aangesloten mogen worden? Ik heb destijds zelf de Bora aangesloten mbv een perilex stekker op het perilex stopcontact (2-fase) dat door de installateur aangebracht was. Was een simpel klusje als je weet hoe de draden in het perilex stopcontact zijn aangesloten. Onderop de Bora staat namelijk het aansluitschema voor 1, 2 en 3 fase aansluiting.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:25

Niet via kruipruimte in mijn geval, maar ik heb dit alvast gelegd.
Kan je nog wel niet zeggen of het uiteindelijk wel goed komt :D Maar zou niet inzien waarom niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cX3Mr1uc_oDHqZOmFLBfBc3b7fY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u38WfN6wkp0GXTKbiDl0yo07.png?f=fotoalbum_large

https://www.luchtafvoer.be/compair-flow-150-mm/
In deze categorie heb ik een hoop bijeen verzameld. Was klaar voor €300 (en heb nog een hoop buizen / stukken over). Geen idee of ik dan goedkoper uitkom (oa €180 voor muurdoorvoer + terugslagklep).

Buitenrooster, terugslagklep, nog een hoop buizen, tussenstukken en een adapter voor bora ecotube.
De terugslagklep zorgde voor amper merkbaar warmteverlies (want die zat al enkele maanden gewoon in de muur, zonder de buizen van op de foto), dus het is niet dat dit 'slechter' materiaal is dan dat van Bora zelf.

Is het verschil niet voornamelijk dat de Puru vaste plaatsen heeft en de X dat volledige kookzones heeft.?

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 24-03-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
taz10 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:32:
[...]
Rond 200 om minder leidingweerstand te hebben.
Ik heb deze klep:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
En deze als koekoek:
2x ACO 35594
1x ACO 35581
(via Xanie.eu)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Waarom zou de Bora niet met een stekker aangesloten mogen worden? Ik heb destijds zelf de Bora aangesloten mbv een perilex stekker op het perilex stopcontact (2-fase) dat door de installateur aangebracht was. Was een simpel klusje als je weet hoe de draden in het perilex stopcontact zijn aangesloten. Onderop de Bora staat namelijk het aansluitschema voor 1, 2 en 3 fase aansluiting.
Ik zou zelf ook niet weten waarom niet, maar het staat in de handleiding van de Pure:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvTqDWsRVUSnZLmOKXpPkfMSGUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oz9pSfxrGvN44BoPGdKdobGL.png?f=fotoalbum_large
millerman_sf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:15:
Heb je in de meterkast 1-fase of 3-fase?
Indien 1-fase: prima.
Indien 3-fase: niet correct, dit moet een krachtgroep zijn. Anders trek je 2x16A uit één fase met een hoofdzekering van slechts 25A. Een kookgroep voldoet daarmee niet aan de NEN1010 normen. Helaas hebben keukenverkopers geen verstand van elektra en doen veel electriciëns dit wel om onbegrijpelijke reden. Maar hier is in diverse topics al veel over geschreven.
Hmm ben zelf niet zo elektrisch onderlegd, maar het is in ieder geval een 3x25 meterkast. De kookgroep zou dan dus helemaal niet voldoen?! Dat wordt dan een (het zoveelste) gesprekje met de installateur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwgeWPedqx99yTTCF4xIA0RSsPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEZQbhT76snYybk4tKMvmZa9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 07:55
Het lijkt me dat het plaatje rechtsonder op je stroomaansluiting de 2fase aansluiting is? Ik ben geen elektromonteur...dus pin me er niet helemaal op vast. Wat is het onderschrift van die afbeelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@woeta er staat me iets van bij dat doordat de kookgroep 2x16A is (en niet 1x 32) men dit qua selectiviteit als 2 16A groepen beschouwt. En het dus wel aan de norm zou voldoen. Anders zou het op een 35A hoofdzekering ook al niet aan de selectiviteitsregels voldoen. Maar pin me er niet op vast, ik heb geen kopie van de NEN1010.

Neemt trouwens niet weg dat een krachtgroep (zoals die 2 in het linker kastje) een technisch veel betere oplossing zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dat wordt vaak gezegd, maar als je het volle vermogen van die 32A door die kookplaat trekt, komt dat toch gewoon over die ene hoofdzekering van 25A heen. Dus dat het 2x16A is ipv 1x32A doet er niet toe.

Maar goed, er zijn meerdere topics hier over. Bijvoorbeeld in het topic over keukens, nieuwbouw of de elektrische installatie. Dat heeft niet direct iets te maken met Bora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Andrehj schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Rond 200 om minder leidingweerstand te hebben.
Ik heb deze klep:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
En deze als koekoek:
2x ACO 35594
1x ACO 35581
(via Xanie.eu)
LOl, help me ff op weg, je hebt 2 x de koekoek ?ACO 35594 ?? en die klep die sluit je dan aan op de motor ? is dat allemaal eenvoudig te doen of is hier iemand die ingehuurt kan worden om het te fixen ? :)
Zou handig zijn als iemand een DHZ pakketje kan posten compleet met handleiding of zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
taz10 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:30:
[...]

LOl, help me ff op weg, je hebt 2 x de koekoek ?ACO 35594 ?? en die klep die sluit je dan aan op de motor ? is dat allemaal eenvoudig te doen of is hier iemand die ingehuurt kan worden om het te fixen ? :)
Zou handig zijn als iemand een DHZ pakketje kan posten compleet met handleiding of zo O-)
Check even de handleiding van die koekoek. Eentje was niet hoog genoeg dus ik heb twee boven elkaar gemonteerd.
De aansturing van de klep heb ik hierboven al eens beschreven, even terugzoeken. Is wel een eigen ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:47
Renoir schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:47:
Het lijkt me dat het plaatje rechtsonder op je stroomaansluiting de 2fase aansluiting is? Ik ben geen elektromonteur...dus pin me er niet helemaal op vast. Wat is het onderschrift van die afbeelding?
Klopt. Dat is inderdaad de afbeelding die bij de 2-fase aansluiting hoort.Althans zo heb ik mijn Bora aangesloten. even vergeleken met de foto die ik er destijds van heb gemaakt :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woeta
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Klopt. Dat is inderdaad de afbeelding die bij de 2-fase aansluiting hoort.Althans zo heb ik mijn Bora aangesloten. even vergeleken met de foto die ik er destijds van heb gemaakt :)
Klopt inderdaad @Renoir, dat is de 2 fase aansluiting (onderschrift viel eraf) @f4stf0rw4rd, zou ik die foto eens mogen zien? Zou in pm mogen als het een beetje te specifiek wordt voor mijn situatie..

Dank voor jullie hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inieminie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-05 09:55
Ik ben me volop aan het verdiepen in een nieuwe keuken. Afzuigkap voor het raam met recirculatie vind ik niet heel mooi, dus neig nu naar een bora (als ik alles bekijk welk pure) dat ga ik volgende week ook even bij de keukenvloer bekijken. De vraag is nu naar buiten of recirculatie (moet even kijken of naar buiten ruimtetechnisch überhaupt praktisch gaat zijn). Maar voor de mensen die recirculatie hebben in de praktijk hoe vaak moeten jullie die filters vernieuwen? Want er staat x uur maar wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
@Inieminie wat ik heb begrepen van de verkoper en de keuken plaatser die allebei een Bora hebben moet je, afhankelijk van wat je kookt, tussen de 12-18 maanden het filter vervangen.

@woeta
Wel scherp van je dat je dat gelezen hebt in de handleiding. Vraag me dan af hoe je die Bora aan zou moeten sluiten zonder steek stekker? Meteen vanuit de meterkast de draden in de Bora? Wel onhandig bij service dan moeten de stekkers er juist makkelijk uit kunnen......

Hier heeft de elektricien de meterkast aangepast en ik had al 1x35A als aansluiting vanuit Enexis.
Hij heeft een aparte kookgroep aangelegd in de meterkast 2x16A en daar een perilex stopcontact aangemaakt in de keuken. De Bora had ik al in huis dus hij heeft toen ook de stekker aan de Bora gemaakt. En die hebben we er even afgehaald en weer terug gezet toen we de Bora op het blad gemonteerd hebben, dus ik heb er een foto van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKxP9OXaXkTDxJjy0rCeT-7hfpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l09TP6fn8nmnIFjJqHu6Guh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inieminie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-05 09:55
@xray79 dat had ik dus ook gevonden.... maar nu hoorde ik iemand die een classic had waarbij de filters 2x per jaar moesten.... dus vroeg me af of er meer mensen zijn waar hij vaker moest... dan neem ik dat mee in de afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Volgende week gaan ze hier beginnen aan de verbouwing beneden en de hele keuken wordt verplaatst naar de andere kant van het huis. Momenteel hebben we een gaskookplaat (ATAG HG9611SBA) met een plafondinbouw afzuigkap maar over die laatste helemaal niet tevreden. Mede door onze eigen domheid, dus ding heeft in de laatste 5 jaar bijna nooit aangestaan.

Anyway, we gaan nu voor downdraft en heb zojuist deze besteld (Gutmann Nivel):
Afbeeldingslocatie: https://www.werkbladafzuiging.nl/wp-content/uploads/2019/05/Gutmann-Nivel-zwart-werkblad.jpg

zal over een aantal weken laten weten wat mijn ervaringen zijn, maar de overweging nu:
  • >90cm breed
  • 5 zones
  • zeer platte inbouw
  • verlichting voor de lade 8)
  • makkelijk te bereiken filters
  • luchtkanaal zit achter de kast ipv door mijn lades

[ Voor 16% gewijzigd door k0ewl op 01-04-2021 11:34 ]

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Laatst online: 08-05 11:24
k0ewl schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:32:
Volgende week gaan ze hier beginnen aan de verbouwing beneden en de hele keuken wordt verplaatst naar de andere kant van het huis. Momenteel hebben we een gaskookplaat (ATAG HG9611SBA) met een plafondinbouw afzuigkap maar over die laatste helemaal niet tevreden. Mede door onze eigen domheid, dus ding heeft in de laatste 5 jaar bijna nooit aangestaan.

Anyway, we gaan nu voor downdraft en heb zojuist deze besteld (Gutmann Nivel):
[Afbeelding]

zal over een aantal weken laten weten wat mijn ervaringen zijn, maar de overweging nu:
  • >90cm breed
  • 5 zones
  • zeer platte inbouw
  • verlichting voor de lade 8)
  • makkelijk te bereiken filters
  • luchtkanaal zit achter de kast ipv door mijn lades
toon volledige bericht
Heel mooi! Ben heel benieuwd naar de ervaringen (en de prijs, want ik zie dat adviesprijs 5k is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:38
Bij valt ineens op dat de Bora bij het koken steeds aan en uit lijkt te gaan... Het water kookt, stopt even en gaat weer koken, stopt even, enz., enz.

Volgens mij deed hij dat eerst niet of hoort dat zo en deed hij dit altijd al (nooit opgevallen dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Hier pas 2 weken de Bora Puru in gebruik maar qua gebruikersgemak en afzuiging een dikke plus hoor! Bijna geen kook geuren meer en op vol vermogen hoor je hem (of is het een haar :P) uiteraard wel maar schakelt zelf terug als je vermogen lager of uit zet.
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:47:
Bij valt ineens op dat de Bora bij het koken steeds aan en uit lijkt te gaan... Het water kookt, stopt even en gaat weer koken, stopt even, enz., enz.

Volgens mij deed hij dat eerst niet of hoort dat zo en deed hij dit altijd al (nooit opgevallen dus)?
Hier nog niet opgevallen, heb al aardig wat pasta, groente etc gekookt. Ook vandaag nog eitjes gekookt en de groenten s'avonds ook gekookt zonder dat de plaat ging pendelen. Gebruik wel de Quooker om met kokend water te starten om de kooktijd lekker kort te houden.
Heb wel een aparte kookgroep, dus 2 groepen apart gekoppeld en kan dus het volle vermogen gebruiken, via peeilex. Weet niet of dat nog verschil maakt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
xray79 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:07:
Hier pas 2 weken de Bora Puru in gebruik maar qua gebruikersgemak en afzuiging een dikke plus hoor! Bijna geen kook geuren meer en op vol vermogen hoor je hem (of is het een haar :P) uiteraard wel maar schakelt zelf terug als je vermogen lager of uit zet.

[...]

Hier nog niet opgevallen, heb al aardig wat pasta, groente etc gekookt. Ook vandaag nog eitjes gekookt en de groenten s'avonds ook gekookt zonder dat de plaat ging pendelen. Gebruik wel de Quooker om met kokend water te starten om de kooktijd lekker kort te houden.
Heb wel een aparte kookgroep, dus 2 groepen apart gekoppeld en kan dus het volle vermogen gebruiken, via peeilex. Weet niet of dat nog verschil maakt.....
Hij zit bij mij zelfs op een krachtgroep (3 fasen) en dat zou pendelen tegen moeten gaan dacht ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:18:
[...]

Hij zit bij mij zelfs op een krachtgroep (3 fasen) en dat zou pendelen tegen moeten gaan dacht ik...
Had je meerdere pannen op de plaat staan?
Ongeacht de manier van aansluiten heb je links en rechts max 3,65 kW om te verdelen. Als je dus 2 pannen aan de rechterzijde hebt staan op een wat hoger vermogen gaat hij het vermogen pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Kapitein Merijn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:40:
[...]

Had je meerdere pannen op de plaat staan?
Ongeacht de manier van aansluiten heb je links en rechts max 3,65 kW om te verdelen. Als je dus 2 pannen aan de rechterzijde hebt staan op een wat hoger vermogen gaat hij het vermogen pendelen.
Dat wel ja. Rechtsboven pasta en eronder sausje met groente enzo. Maar ze stonden beide op 7, niet heel hoog lijkt me. En de afzuiging stond op automatisch.
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste