Bora inbouwapparatuur

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:25
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:47:
[...]

Dat wel ja. Rechtsboven pasta en eronder sausje met groente enzo. Maar ze stonden beide op 7, niet heel hoog lijkt me. En de afzuiging stond op automatisch.
Hij gaat tot 9 toch? Dan vraag je op stand 7 toch aardig wat vermogen. Hij is in ieder geval niet kapot, dit is bij iedere inductie kookplaat het geval.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 23:36
In het keukentopic werd onlangs gehint dat de Tilmar T175 koekoek te weinig capaciteit zou hebben. In dit topic kon ik de waardige vervanger niet terugvinden. Kan iemand het typenummer posten van de betere koekoek?

T175:
Afbeeldingslocatie: https://www.jck-trade.nl/2756-large_default/t-175-koekoek.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:15
Kapitein Merijn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:55:
[...]

Hij gaat tot 9 toch? Dan vraag je op stand 7 toch aardig wat vermogen. Hij is in ieder geval niet kapot, dit is bij iedere inductie kookplaat het geval.
Klopt, tot 9 inderdaad. Goed om te weten en dan is het me nooit eerder opgevallen of altijd linker- en rechterkant gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Pendelen ALLE inductieplaten ? Dat is toch irritant ? Dat je niet een constant vermogen hebt per zone ? Dan hou je je temperatuur toch niet constant ?

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:25:
Pendelen ALLE inductieplaten ? Dat is toch irritant ? Dat je niet een constant vermogen hebt per zone ? Dan hou je je temperatuur toch niet constant ?
Als de PWM-frequentie maar hoog genoeg is, is dat geen probleem. Lampen (knipperen op 100 Hz) zie je toch ook niet knipperen?
En dit is een thermisch verhaal, daar is 1 Hz oid al goed genoeg om van die regeling geen last te hebben. Ik heb er iig nog nooit last van gehad, maar het wel geconstateerd bij alle inductiekookplaten die ik tot nu toe gehad heb.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Andrehj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:14:
[...]

Als de PWM-frequentie maar hoog genoeg is, is dat geen probleem. Lampen (knipperen op 100 Hz) zie je toch ook niet knipperen?
En dit is een thermisch verhaal, daar is 1 Hz oid al goed genoeg om van die regeling geen last te hebben. Ik heb er iig nog nooit last van gehad, maar het wel geconstateerd bij alle inductiekookplaten die ik tot nu toe gehad heb.
Ik snap niets van wat je schrijft ;) maar als ik straks geen last van heb is het prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
896gerard schreef op donderdag 8 april 2021 @ 02:55:
In het keukentopic werd onlangs gehint dat de Tilmar T175 koekoek te weinig capaciteit zou hebben. In dit topic kon ik de waardige vervanger niet terugvinden. Kan iemand het typenummer posten van de betere koekoek?

T175:
[Afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd. Dit is by far de netste oplossing als je door de kruipruimte afvoert.
Iemand een idee hoe het zit met regen hierbij? Kan dat weglopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Zag ook nog de Naber CompAir Tower, maar denk dat de T175 netter is?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 21:12
k0ewl schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:28:
Dat is een behoorlijke schoorsteen naast je huis. Dan is idd een T175 een stuk minder opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:47:
Bij valt ineens op dat de Bora bij het koken steeds aan en uit lijkt te gaan... Het water kookt, stopt even en gaat weer koken, stopt even, enz., enz.

Volgens mij deed hij dat eerst niet of hoort dat zo en deed hij dit altijd al (nooit opgevallen dus)?
Mijn Bora Basic (2 fasen) pendelt enorm en ook met 1 pan. Ik kan niets continu aan de kook houden helaas. Behoorlijke teleurstelling.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:25:
Niet allemaal. Van wat ik tot nu gezien heb hebben de goedkopere merken er last van, maar ook mijn dure Bora Basic. De betere merken hebben een beter power management en daar merk je het niet tot nauwelijks bij. Goed van tevoren testen zou ik zeggen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
896gerard schreef op donderdag 8 april 2021 @ 02:55:

T175:
[Afbeelding]
De T175 heeft een doorlaat van:
Het RVS rooster heeft een luchtdoorlaat van 154cm2, dit komt overeen met de doorlaat van een buis inwendig ø140mm.
Het verzinkt stalen rooster heeft een luchtdoorlaat van 205cm2, dit komt overeen met de doorlaat van een buis inwendig ø160mm.
Een afvoer voor de keuken is vrijwel nooit groter dan ø125mm, dus ik denk dat er iets met lomp veel bochten is aangelegd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Señor Sjon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:28:
[...]

[...]

Een afvoer voor de keuken is vrijwel nooit groter dan ø125mm, dus ik denk dat er iets met lomp veel bochten is aangelegd.
Absolute onzin. Voor alle moderne afzuigkappen word een doorvoer geadviseerd van 150mm.
Het grootste probleem van de T175 koekoek is de tegendruk die ontstaat in de koekoek waardoor je rendement verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 22:11
DoubleTweak schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:36:
[...]

Mijn Bora Basic (2 fasen) pendelt enorm en ook met 1 pan. Ik kan niets continu aan de kook houden helaas. Behoorlijke teleurstelling.
Misschien is de basic was minder goed in powermanagement omdat die wat ouder is?
Heb even gekeken en de zones vooraan zijn 2300W en op power 3000W achteraan is het 1400W en 2100W. Dus voor en achter op 9 is net teveel voor de meeste meterkasten denk ik want dat zit je op 3700W. Maar gelukkig regelt de Bora dat allemaal ;)
Met 1 pan blijft water gewoon aan de kook hier, ook de grote pan van 24 cm diameter ofzo.
Gisteren nog gebruikt li voor de grote pan op stand 8 (bi 9 kookte het te hard) en re voor stond het vlees op stand 7 of lager omdat het anders te snel ging. Zal eens in de gaten houden wanneer het minder gaat.

Waar we wél achter zijn gekomen is dat de minimale diameter van een pan er echt toe doet. Een kleinere pan doet het niet op de zones vooraan maar wel op de achterste :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:57
k0ewl schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:28:
De Naber Compair heb ik in combinatie met een Siemens EX877LX67E kookplaat en afvoer door de kruipruimte.
Is inderdaad een beste unit naast je huis, maar in ieder geval belemmert deze de luchtzuiging niet.
Absolute onzin. Voor alle moderne afzuigkappen word een doorvoer geadviseerd van 150mm.
Het grootste probleem van de T175 koekoek is de tegendruk die ontstaat in de koekoek waardoor je rendement verliest.
Mee eens. Zowel mijn Siemens kookplaat als de Naber compair hebben een aansluiting van of naar 150mm rond.

[ Voor 32% gewijzigd door m181087 op 08-04-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
DoubleTweak schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:40:
[...]

Niet allemaal. Van wat ik tot nu gezien heb hebben de goedkopere merken er last van, maar ook mijn dure Bora Basic. De betere merken hebben een beter power management en daar merk je het niet tot nauwelijks bij. Goed van tevoren testen zou ik zeggen.
Hoe je het ook wendt of keert, het vermogen van 3,65 kW moet verdeeld worden over 2 pitten. Daarom zeg ik ook dat alle kookplaten pendelen. De een doet het alleen minder zichtbaar dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kapitein Merijn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:36:
[...]

Ik zou minder stellig zijn. Doorgaans is de luchttoevoer in een woning gebalanceerd op 300-400m3 per uur met sterk verbeterde kierdichting (dus geen valse lucht). Daarin ga je een losse ventilator (=afzuigkap) hangen die nog eens 700+ kuub één ruimte uit moet trekken... waar komt die lucht dan vandaan? De oorzaak van een matig werkende afzuigkap zit dan eerder in (het gebrek aan) toevoer van lucht, niet afvoer.

In de meeste woningen wordt nog rond 125 geplaatst, niet 150. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 08-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Señor Sjon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:27:
[...]

Ik zou minder stellig zijn.
In de meeste woningen wordt nog rond 125 geplaatst, niet 150. :)
In de moderne woningen word niets eens meer een doorvoer naar buiten aangebracht ;)

Ik kan zo stellig zijn omdat ik me er al jaren dagelijks mee bezig houd. Neem eens een kijkje op de site van Bora/Siemens/whatever en je zal zien dat een 150mm doorvoer de standaard is tegenwoordig.

Verder met je eens dat de lucht die afgevoerd word ook moet worden aangevoerd. Sta je langdurig te koken dan is het raadzaam om even een deur of een raam open te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Kapitein Merijn op 08-04-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We mogen ze vaak niet eens plaatsen omdat de EPC normering dat niet heel tof vindt. Je braakt namelijk warme lucht het huis uit zonder enig vorm van WTW oid. Gelukkig mag 2% van de woning nergens aan voldoen, dus wordt die regel gebruikt om dat soort dingen mogelijk te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
[...]

Mm... oke..nou zat ik sowieso te denken aan high end plaat (x pure, siemens, miele of neff en dan hoge lijnen). Dan mag ik toch hopen dat dit niet voor gaat komen constant, ik ken mijzelf.. ergenis all over..

Ik ga sowieso 3 fasen aansluiting laten maken door Liander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 19:34
Señor Sjon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:28:
[...]

[...]

Een afvoer voor de keuken is vrijwel nooit groter dan ø125mm,
Eh, alle nieuwe afzuigkappen en lucht afvoer systemen voor een keuken, zal ik het maar noemen.
Moet op 150 mm aangesloten worden.
Doe je dat niet dan krijg je meer lawaai, zeker bij de goed kope kappen.
En Bora verplicht je om de bora buizen te gebruiken.
Doe je dat niet dan vervalt de garantie, op lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:14:
[...]

Mm... oke..nou zat ik sowieso te denken aan high end plaat (x pure, siemens, miele of neff en dan hoge lijnen). Dan mag ik toch hopen dat dit niet voor gaat komen constant, ik ken mijzelf.. ergenis all over..

Ik ga sowieso 3 fasen aansluiting laten maken door Liander
Mijn ouders hebben een Neff en die hebben geen problemen dus Neff kan ik zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Wat ike afvraag: zijn.er wellicht ventilatieroosters met ingebouwde terugslagklep? Je dan je afzuiger alsnog op de centrale ventilatie kunnen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
fastedje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:11:
Wat ike afvraag: zijn.er wellicht ventilatieroosters met ingebouwde terugslagklep? Je dan je afzuiger alsnog op de centrale ventilatie kunnen aansluiten.
Dat mag niet van de WTW-fabrikanten. En maar goed ook, want de warmtewisselaar daarin kan helemaal niet overweg met vette kooklucht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k0ewl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2Yu_SA7xyUyePr05Nzr3qiBG9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pabeJYJ9hOowMeqeOkH4YAlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4NR2WDCKMMkSy4qOx9zMvT-sxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwApbyHAqIhLHBAUE5ym7V2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQGjo-ev7Xi5zZA3x4HNT2gipg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiDmnXSwFwJ78Qu5TQ4cneJh.jpg?f=fotoalbum_large

Na eerst geprobeerd te hebben met een natuursteen bedrijf af te spreken om de uitsparing groter te maken, zelf de zaag en de slijptol er maar in gezet. Ging vrij makkelijk en gelukkig niet gebroken 8)
De onderkast is 90cm breed, wat natuurlijk al meteen een probleem is aangezien de kookplaat 93cm meet. De uitsparing is 90.5cm en gelukkig na wat meten tot de conclusie gekomen dat de omliggende kasten niet aangepast hoeven te worden. Enkel uit de kast van 90cm een deel uit de zijkanten gezaagd van 5cm hoog ongeveer.

De motor van de kap is een losse module die je op de grond zet. Verder helemaal los en heeft nog een eigen stopcontact nodig. Hij past deels onder en achter het kastje in een L-vorm. We behouden dus de volledige diepte van de lades! De filter lade is ook niet heel hoog en hoefde dus zelfs niet een deel uit de achterkant van de lade te zagen. Ideaal O+

Vanavond de folie er af en even precies neerleggen met de 3M tape er onder. Naber kanaal er aan en hopelijk komt de elektricien snel langs om de krachtgroep aan te leggen en aan te sluiten.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Dapper dat je dit zelf hebt gedaan. Zelf zou ik daar nooit aan zijn begonnen met het risico op beschadigingen en garantie.
Je had voor de zekerheid al een extra gasfornuis aangeschaft zie ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 21:51
Ik ben bezig met het monteren van onze nieuwe keuken en daar komt ook een Bora in met filter afzuiging. Ik heb onder het kookeiland (waar de Bora in komt) ook een 150mm gat laten boren naar de kruipruimte. Idee is om de boel voor te bereiden voor afzuiging naar buiten mocht de filterafzuiging niet bevallen.

Dus een (afgedopte) 150mm ronde pijp in het gat naar de kruipruimte met een verloop naar rechthoekige 22x9 buis waar weer een Bora verloop op zit. Dan hoef ik later enkel de lades onder de bora te verwijderen en de buizen aan te passen (en natuurlijk de afzuiging naar buiten via de kruipruimte). Maar dan hoeft het kook eiland in ieder geval niet meer van z'n plek :+.

Kan dit zo, of vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

Terrz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:26:
Ik ben bezig met het monteren van onze nieuwe keuken en daar komt ook een Bora in met filter afzuiging. Ik heb onder het kookeiland (waar de Bora in komt) ook een 150mm gat laten boren naar de kruipruimte. Idee is om de boel voor te bereiden voor afzuiging naar buiten mocht de filterafzuiging niet bevallen.

Dus een (afgedopte) 150mm ronde pijp in het gat naar de kruipruimte met een verloop naar rechthoekige 22x9 buis waar weer een Bora verloop op zit. Dan hoef ik later enkel de lades onder de bora te verwijderen en de buizen aan te passen (en natuurlijk de afzuiging naar buiten via de kruipruimte). Maar dan hoeft het kook eiland in ieder geval niet meer van z'n plek :+.

Kan dit zo, of vergeet ik iets?
LOL , volgens mij zijn het 2 verschillende apparaten bij Bora. Luchtafvoer of Recirculatie, Siemens bv is 1 apparaat die beide kan. maar ik kan het mis hebben hoor wat betreft de Bora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
m181087 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:17:
Dapper dat je dit zelf hebt gedaan. Zelf zou ik daar nooit aan zijn begonnen met het risico op beschadigingen en garantie.
Je had voor de zekerheid al een extra gasfornuis aangeschaft zie ik? ;)
De andere kookplaat was de oude ATAG kookplaat. Te koop BTW als je interesse hebt ;)
En dapper, tja, het was al een bestaand gat en het moest maar 4cm groter. Beide zijden 2cm en met een slijptol en diamantschijf was het 15 minuten werk.
Het feit dat ik momenteel niet kan koken was de druppel ;)
taz10 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:57:
[...]

LOL , volgens mij zijn het 2 verschillende apparaten bij Bora. Luchtafvoer of Recirculatie, Siemens bv is 1 apparaat die beide kan. maar ik kan het mis hebben hoor wat betreft de Bora
Ik heb dit nooit begrepen. Het enige verschil is neem ik aan de koolstoffilter voordat de lucht terug de ruimte in geblazen wordt (of dus naar buiten)?

[ Voor 16% gewijzigd door k0ewl op 13-04-2021 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
k0ewl schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:28:
[...]

Ik heb dit nooit begrepen. Het enige verschil is neem ik aan de koolstoffilter voordat de lucht terug de ruimte in geblazen wordt (of dus naar buiten)?
Ik heb niet gekeken of er technisch gezien verschil zit, maar Bora verkoopt de platen voor recirculatie en afvoer naar buiten inderdaad apart. Neem bijvoorbeeld de Bora PURU (recirculatie) en de Bora PURA (voor afvoer naar buiten).
Bij Bora staat de A (PURA/PUXA/etc) altijd voor afvoer, de U (PURU/PUXU/etc) voor recirculatie.

Als ik youtube mag geloven heb je alleen een schroevendraaier en wat koppelstukjes nodig om je recirculatie variant om te bouwen naar een met afvoer naar buiten.
https://www.youtube.com/watch?v=JzLXItpCBTI

[ Voor 6% gewijzigd door m181087 op 13-04-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
[...]

Heb je ooit een inductiekookplaat gezien waarbij dit niet het geval is? En hoezo is het een teleurstelling? Ik vind dit juist een hele belangrijke feature van een inductiekookplaat.

Een pan water continue aan de kook houden doe je met een gaskookstel uit arremoede, omdat het de enige manier is om de temperatuur constant te houden. Met inductie kun je (als het water eenmaal 100 graden is) terugregelen zodat het net tegen de kook aan zit, wat een gigantische bak energie en vocht in huis scheelt. Je piepers worden echt niet minder snel gaar als het water 99,9 graden is ipv 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:46:
[...]

Heb je ooit een inductiekookplaat gezien waarbij dit niet het geval is? En hoezo is het een teleurstelling? Ik vind dit juist een hele belangrijke feature van een inductiekookplaat.

Een pan water continue aan de kook houden doe je met een gaskookstel uit arremoede, omdat het de enige manier is om de temperatuur constant te houden. Met inductie kun je (als het water eenmaal 100 graden is) terugregelen zodat het net tegen de kook aan zit, wat een gigantische bak energie en vocht in huis scheelt. Je piepers worden echt niet minder snel gaar als het water 99,9 graden is ipv 100.
Exact, het voegt niks toe. Je vloeistof verdampt en je hebt sneller iets dat overkookt. Waarom zou je dit willen? Overigens kan het wel door gewoon een fiks hoge stand te gebruiken, maar dan kookt enkel de boel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Ik denk dat pendelen irritant is als je je vuur constant hoog moet hebben voor bijv aanbraden oid en als dan de temperatuur iedere keer fluctueer t dan is dat wel irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Het rustig aan de kook houden van bijvoorbeeld Risotto is niet mogelijk en dat vind ik persoonlijk irritant koken.

Hier een voorbeeld van pasta koken met de Bora Basic:

https://streamable.com/d958o2

Voor zo’n dure kookplaat zou het power management gewoon ook top moeten zijn.
Er zijn inductieplaten die dit veel beter doen weet ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
DoubleTweak schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:20:
Het rustig aan de kook houden van bijvoorbeeld Risotto is niet mogelijk en dat vind ik persoonlijk irritant koken.

Dat is niet normaal. Zo extreem heb ik dat nog nooit bij een inductiekookplaat gezien. Onze Bora Pure doet dat ook niet.
Maar ook de voorgangers (eentje van ATAG en een Siemens uit 1996) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-10 14:50

ChUcKiE

Dus........

Kan dat nog liggen aan de vaak lopende discussie hoe de plaat aangesloten is?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Zo te zien staat die pit gewoon veel te hoog. Het heeft geen enkele zin zoveel stoom te produceren... Lekker 3 standjes lager zetten, deksel erop, en zolang je iedere "boost" een klein pufje stoom ziet ontsnappen weet je dat het water heet zat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen normaal gedrag hoor. @DoubleTweak Heb je al contact opgenomen met Bora?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
k0ewl schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:28:
[...]

De andere kookplaat was de oude ATAG kookplaat. Te koop BTW als je interesse hebt ;)
En dapper, tja, het was al een bestaand gat en het moest maar 4cm groter. Beide zijden 2cm en met een slijptol en diamantschijf was het 15 minuten werk.
Het feit dat ik momenteel niet kan koken was de druppel ;)

[...]

Heb even in het boekje gekeken en de puru/pura hebben dezelfde afmetingen op de diepte vanuit de zijkant gezien na. Die is 400 bij de pura of 485 bij de puru.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3e6tgUEyyKXkL501JCisn21WOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUnINGP1wbrz5AUC2B1J6imE.jpg?f=fotoalbum_large
Kennissen van ons zijn van recirculatie naar buitenafzuiging gegaan ivm problemen met de afzuiging. En volgens mij heeft de keuken zaak alleen de afvoer aangepast en de plaat is gewoon blijven zitten.

@DoubleTweak dat lijkt me niet goed. Bij onze PURU kookt de pasta gewoon door en over als ik de deksel erop hou. Was in het begin even zoeken naar de juiste stand namelijk 😂.
Maar op stand 6 of 7 kookt de pasta net wel net niet afhankelijk van de hoeveelheid water en pasta.
Bij eieren laat ik het water wel echt koken ivm kooktijd bijhouden.
@mcDavid ik merk geen boost hoor en zou dat ook niet verwachten bij deze dure inductie platen.
Merk ook dat het zachter pruttelen beter gaat dan op gas omdat je beter kan regelen dan op gas.

Net voor het eerst pannekoeken gebakken, was wel wennen op gas was het pit vol open en bakken maar.
Maar op de Bora waren stand 9 en 8 iets te warm......7 was prima kwamen we al snel achter 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:07:
Dat is geen normaal gedrag hoor. @DoubleTweak Heb je al contact opgenomen met Bora?
Jazeker, en die zeggen dat het normaal is. Het wordt aan de telefoon meteen heel resoluut gezegd. Keukenleverancier is wezen kijken en vond het ook normaal. Dat is nu alweer 2 jaar geleden overigens. Ik heb het maar laten rusten, maar ik ben er nog steeds niet blij mee zeker gezien de premium prijs die is betaald.
Pitje staat op stand 6 of 7 overigens dus niet heel hoog. Lager zetten resulteert erin dat het helemaal niet meer kookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleTweak schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:49:
[...]

Jazeker, en die zeggen dat het normaal is. Het wordt aan de telefoon meteen heel resoluut gezegd. Keukenleverancier is wezen kijken en vond het ook normaal. Dat is nu alweer 2 jaar geleden overigens. Ik heb het maar laten rusten, maar ik ben er nog steeds niet blij mee zeker gezien de premium prijs die is betaald.
Pitje staat op stand 6 of 7 overigens dus niet heel hoog. Lager zetten resulteert erin dat het helemaal niet meer kookt.
En stand 8-9? Wel de heletijd koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:20:
[...]

En stand 8-9? Wel de heletijd koken?
Dan gaat het veeel te hard en kookt het over, maar blijft wel hele tijd koken.

Ik heb weleens gedacht dat er misschien iets niet goed aangesloten is met de perilex en dat het stiekem op 1 fase draait, maar heb dat nooit goed gecontroleerd verder.

De kookplaat zelf staat op 2 fasen ingesteld. Dat heb ik wel gecheckt in de instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleTweak op 13-04-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkeerd aangesloten of een defect. Dit is helemaal niet normaal en je bent afgescheept door beide partijen.

Ik heb de Pure X en kan op standje 7 zonder deksel prima water laten koken of op de kookstand 3. Dat fluctueert totaal niet zichtbaar in het water.

@mevrouwKees_1 pendelen is geen probleem met braden. Je maakt de (juiste!) pan gewoon loeiheet met een hoge stand.

Als ik dan iets moet opnoemen wat me opvalt bij mijn plaat is dat de buitenste randen heter lijken te worden dan elders. Dat vind ik gek voor een plaat met flexzones.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1

Nou dat zou ik toch echt onacceptabel vinden, kan Bora wel zeggen dat het wel acceptabel is, maar dit is niet hoe ik wil koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:13
Dit gedrag heb ik ook, maar...ik heb een simpel Inventum indicutie plaat via een gewone stekker en die doet dit ook. Bij een Bora mag ik hopen dat het beter werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn

Ik wil het pendelen niet goed praten hoor maar je moet je even een paar zaken realiseren:

Je hebt het over een "duur" en "premium" product terwijl je juist het instapmodel van Bora hebt aangeschaft. De Basic koste destijds ca. € 2500,- wat net zoveel was als een mid-range kookplaat en afzuigkap van bijvoorbeeld Siemens.
Tevens is de Basic het eerste model van Bora wat bereikbaar was voor de massa, dit toestel is niet meer te vergelijken met de huidige Pure bijvoorbeeld. Inmiddels zijn de kinderziektes er wel uit.
Probeer het eens met 1 pan op de linker- of rechterzijde, als het goed is hoeft hij dan niet te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Kapitein Merijn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:46:
[...]

Ik wil het pendelen niet goed praten hoor maar je moet je even een paar zaken realiseren:

Je hebt het over een "duur" en "premium" product terwijl je juist het instapmodel van Bora hebt aangeschaft. De Basic koste destijds ca. € 2500,- wat net zoveel was als een mid-range kookplaat en afzuigkap van bijvoorbeeld Siemens.
Tevens is de Basic het eerste model van Bora wat bereikbaar was voor de massa, dit toestel is niet meer te vergelijken met de huidige Pure bijvoorbeeld. Inmiddels zijn de kinderziektes er wel uit.
Probeer het eens met 1 pan op de linker- of rechterzijde, als het goed is hoeft hij dan niet te pendelen.
Dit is met 1 pan. Ik weet niet meer wat ik precies betaald heb behalve dat ik weet dat het verreweg het duurste apparaat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 10:17
DoubleTweak schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:57:
[...]

Dit is met 1 pan. Ik weet niet meer wat ik precies betaald heb behalve dat ik weet dat het verreweg het duurste apparaat was.
Afgaand op je filmpje lijkt dit geen normaal gedrag. Heb sinds mei een Bora Pure (externe afvoer) en alle pannen koken continu door of er nu 1 pan of 3 pannen op staan. Lijkt me een aansluiting fout of defect apparaat.

In de oude keuken die er bij ons in zat toen we het huis kochten een paar jaar geleden zat een Ikea inductieplaat die met een normale stekker aangesloten was. Daar had ik met pasta koken wat jij ook ziet in het filmpje. Die plaat 'pendelde' continu. Maar dat was een goedkoop apparaat en niet op 2- of 3 fase aangesloten.

Heb je je filmpje naar Bora gestuurd?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 15:01
DoubleTweak schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb ook de basic Bora en herken het pendelen. Heb me er nooit aan gestoord en met deksel op de pan valt ook prima pasta of rijst te koken op standje 4....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-09 13:08
Is er iemand hier die zowel ervaring met Siemens als Bora heeft?

Bijv. een Siemens EX877LX67E (kan ik aanschaffen voor ~3k) heeft veel functies die bora niet lijkt te hebben, zoals:
  • PowerMove, door pan steeds verder naar achter te verplaatsen met een steeds lagere temperatuur te koken
  • FlexMotion, als je een pan verplaatst worden de instellingen meegenomen
  • Bedienbaar met app, al vraag ik me af hoe vaak je dit gaat gebruiken in de praktijk/li]
Qua design vind ik de Bora Pure X iets strakker, maar de Siemens is met korting wel iets goedkoper.

Is Bora echt zoveel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 23:15
edwardmp schreef op maandag 19 april 2021 @ 01:03:

Bijv. een Siemens EX877LX67E (kan ik aanschaffen voor ~3k) heeft veel functies die bora niet lijkt te hebben, zoals:
  • PowerMove, door pan steeds verder naar achter te verplaatsen met een steeds lagere temperatuur te koken
  • Bedienbaar met app, al vraag ik me af hoe vaak je dit gaat gebruiken in de praktijk/li]
Qua design vind ik de Bora Pure X iets strakker, maar de Siemens is met korting wel iets goedkoper.

Geen idee hoe dat met Siemens zit maar mij viel destijds op dat de inbouwdieptes nogal wat schelen. Bij de Bora kun je nog steeds een lade onder de kookplaat gebruiken terwijl dit bij andere merken niet mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:38

Ik weet niet wat voor prijs je in gedachten hebt voor de Bora Pure X, maar bij keukenloods krijg je die voor een vergelijkbare prijs.

PUXU voor 3180 en PUXA voor 3050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Ik ben hier ook wel heel erg benieuwd naar.
Ik ga woensdag beslissen. Of de Bora Puxa of de Siemens EX807LX67E. Bij mijn keukenverkoper, Ekelhof, is de Siemens 800euro goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kookoppervlak van de Bora is groter. Je kunt de hele plaat van boven tot beneden gebruiken. Bij BSH zit daar de bediening.
Daarnaast is de bediening van Bora veel meer responsive. En volgens kenners zijn de inductiespoelen van de Bora ook moderner.

En de filter van de Bora is groter en slim geplaatst, waardoor hij beter functioneert in recirculatie. Maar dat valt natuurlijk lastig te bewijzen/testen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:46:
[...]

Dan moet je wel een hele gare gaskookplaat hebben gehad. Een gaskookplaat heeft juist als voordeel dat je het vermogen traploos kan instellen. Dus water exact op 100 graden houden is juist een voordeel van een gaskookplaat. Alleen gas in combinatie met downdraft is niet super, maar ook Bora heeft een oplossing voor gas. De plaat heeft wel matig vermogen (max 3 kW), wat vergelijkbaar is met 1,8 kW inductiepit.
https://www.bora.com/int/...ora-professional-30/pkg3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087

Ik heb zelf de EX877LX67E die je beschrijft. Met Bora heb ik geen ervaringen, dus daar kan ik je niets over zeggen. Ik ben erg enthousiast over de plaat. Hij is makkelijk te bedienen, de afzuiging is meer dan prima en de glasplaat is makkelijk schoon te houden. Zelf heb ik de plaat icm afzuiging naar buiten, dus geen recirculatie. Ik gebruik dan ook geen filters, behalve het vetfilter.
De flexzones gebruik ik dagelijks; die zijn erg fijn. Het samenvoegen en splitsen van de zones is ook erg gemakkelijk om te doen. Hierdoor kan je de pan eigenlijk overal kwijt op de plaat. Wat @Verwijderd zegt kan kloppen; de Siemens plaat heeft aan de boven- en onderkant een deel dat je niet kunt gebruiken, omdat daar geen flexzone zit. Met de beschikbare zones kan ik echter ruimschoots uit de voeten.

Wat betreft je vragen:
  • PowerMove, ik ken die functie niet en ik kan daar in de handleiding ook niets over vinden
  • FlexMotion, zoals je die omschrijft is de Move-functie. Vast heel handig, maar ik gebruik hem nooit. Mijn partner ook niet. Als wij pannen op de plaat verplaatsen, is opnieuw instellen een fluitje van een cent. Waarom daar een aparte functie voor moet zijn, begrijp ik niet.
  • Bedienbaar met app, gebruik ik ook niet. De Wifi is alleen bedoeld om vervolgens met de draadloze temperatuursensoren te werken (uiteraard apart verkrijgbaar). De plaat regelt dan adhv de magneet die je aan de pan plakt de temperatuur en de afzuiging. Na een weekje koken, kun je dat mijn inziens ook zelf prima regelen
Wat betreft bovenstaande moet ik wel aangeven dat ik hiervoor een 60cm keramische kookplaat had. Veel meer dan aan- en uitzetten en temperatuur regelen deed ik niet met die plaat. Misschien dat ik daarom sommige functies van de Siemens plaat ook niet gebruik.
Al heb ik soms wel het gevoel dat fabrikanten opties bedenken waar niemand op zit te wachten. Of opties die ook op een andere manier prima hetzelfde resultaat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
m181087 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb zelf de EX877LX67E die je beschrijft. Met Bora heb ik geen ervaringen, dus daar kan ik je niets over zeggen. Ik ben erg enthousiast over de plaat. Hij is makkelijk te bedienen, de afzuiging is meer dan prima en de glasplaat is makkelijk schoon te houden. Zelf heb ik de plaat icm afzuiging naar buiten, dus geen recirculatie. Ik gebruik dan ook geen filters, behalve het vetfilter.
De flexzones gebruik ik dagelijks; die zijn erg fijn. Het samenvoegen en splitsen van de zones is ook erg gemakkelijk om te doen. Hierdoor kan je de pan eigenlijk overal kwijt op de plaat. Wat @Verwijderd zegt kan kloppen; de Siemens plaat heeft aan de boven- en onderkant een deel dat je niet kunt gebruiken, omdat daar geen flexzone zit. Met de beschikbare zones kan ik echter ruimschoots uit de voeten.

Wat betreft je vragen:
  • PowerMove, ik ken die functie niet en ik kan daar in de handleiding ook niets over vinden
  • FlexMotion, zoals je die omschrijft is de Move-functie. Vast heel handig, maar ik gebruik hem nooit. Mijn partner ook niet. Als wij pannen op de plaat verplaatsen, is opnieuw instellen een fluitje van een cent. Waarom daar een aparte functie voor moet zijn, begrijp ik niet.
  • Bedienbaar met app, gebruik ik ook niet. De Wifi is alleen bedoeld om vervolgens met de draadloze temperatuursensoren te werken (uiteraard apart verkrijgbaar). De plaat regelt dan adhv de magneet die je aan de pan plakt de temperatuur en de afzuiging. Na een weekje koken, kun je dat mijn inziens ook zelf prima regelen
Wat betreft bovenstaande moet ik wel aangeven dat ik hiervoor een 60cm keramische kookplaat had. Veel meer dan aan- en uitzetten en temperatuur regelen deed ik niet met die plaat. Misschien dat ik daarom sommige functies van de Siemens plaat ook niet gebruik.
Al heb ik soms wel het gevoel dat fabrikanten opties bedenken waar niemand op zit te wachten. Of opties die ook op een andere manier prima hetzelfde resultaat bereiken.
Ja ben het met je eens. Denk dat sommige functies van de Siemens best nuttig kunnen zijn, maar je kan ook prima zonder leven. De Bora heeft die functies wellicht niet, maar dat is dan dus ook geen ramp en niet per se een reden om te kiezen voor de een of het ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
edwardmp schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:52:
[...]

Ja ben het met je eens. Denk dat sommige functies van de Siemens best nuttig kunnen zijn, maar je kan ook prima zonder leven. De Bora heeft die functies wellicht niet, maar dat is dan dus ook geen ramp en niet per se een reden om te kiezen voor de een of het ander.
Wij hebben sinds kort de Bora PURU en komen van gas dus geen vergelijk met andere merken, zwager heeft een Siemens maar al een ouder model dus gen eerlijk vergelijk.
Maar in de winkel waar we de keuken kochten ook naar Siemens gekeken en de bediening zit bij Bora veel prettiger verticaal ipv horizontaal en is echt heel makkelijk te bedienen. Bij de PURU kan een bestek la onder de plaat ik de lage lade voor planken,rollen folie etc. Daaronder kan dan wel weer een diepe la dus veel ruimt mis je niet bij dit model. Weet niet hoe dat bij andere merken is.

Vraag me ook af hoe kras gevoelig die PowerMove zone is als je met pannen gaat schuiven op die plaat?
Ik til de pannen nu gewoon op maar hoef nooit echt te schuiven met pannen. En de temperatuur regelen gaat heel makkelijk met de slider dus dat schuiven of meenemen van instellingen is een leuke gimmick denk ik die je niet echt zal missen. En vaak staat er een pan achter als ik kook dus dan kun je al niet schuiven.... Enige voordeel van de flexzone kan zijn dat je een pan extra kan plaatsen, ik kan er nu 4 kwijt en héél soms zou een 5e nodig zijn denk ik maar die keren zijn op 1 hand te tellen in een jaar. En had ik bij gas ook al niet dus mis ik niet.
Gebruiken nu al en paar weken recirculatie en moet zeggen dat je even wat kooklucht ruikt tijdens het koken vooral bij vette dingen zoals pannenkoeken, veel groentes in olie bakken/frituren, etc. En naderhand ruik je echt niks meer _/-\o_
Bij de oude afzuigkap rook je het eten vaak tot boven aan toe (ook door het rookkanaal) en zeker nog een paar uur in de kamer/gang. Dat is dan weer een nadeel van een open keuken maar dat is nu dus weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
xray79 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:22:
[...]
Bij de PURU kan een bestek la onder de plaat ik de lage lade voor planken,rollen folie etc. Daaronder kan dan wel weer een diepe la dus veel ruimt mis je niet bij dit model. Weet niet hoe dat bij andere merken is.

Vraag me ook af hoe kras gevoelig die PowerMove zone is als je met pannen gaat schuiven op die plaat?
Ik til de pannen nu gewoon op maar hoef nooit echt te schuiven met pannen.
Onder mijn Siemens heb ik ook een besteklade hangen, met daaronder een normale lade. Dat verschilt dus niet van de Bora.

Nogmaals: Ik ken de PowerMove functie niet en de handleiding van het genoemde typenummer kent hem ook niet. Schuiven met pannen over een glazen plaat lijkt mij inderdaad ook geen goed idee ivm krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 14:53
Wij zijn ook kjken en ons werd een Gutmann Nivel kookplaat met afzuiging met 5 inductie zones aangeraden, wie heeft hier ervaring mee ??

De afzuiging van de Nivel is des Gutmanns, uitstekend dus. Met een afzuigvermogen van ruim 1000 m3 / h biedt de plintmotor een krachtige afzuiging welke moeiteloos, via de 2 ventilatie sleuven in de kookplaat, de lucht zuivert. Een plintmotor heeft natuurlijk het voordeel dat het geluid van de motor verder weg ligt. Dit scheelt. Een nadeel is wel dat deze ingebouwd moet kunnen worden en dat de bodem van een kast uitgespaard moet worden. Geen hogere wiskunde maar vereist iets meer planning. De afzuigkap kent 5 standen, waarvan 1 een ruimte zuiveringstand is. Puur gericht om de omliggende keukenruimte te zuiveren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxcPr-5iBgbLvoWvhr_36ZLdPus=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6PmVj7mSRXlzxZVI1NALu6f9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k0ewl
Nou ik heb sinds vorige week donderdag de Gutmann Nivel en ben eigenlijk best tevreden.

De lade met filters is ideaal. Valt er iets in haal je het er zo weer uit. Verlies geen lade ruimte onder de plaat en nog netjes verlicht ook.

Qua geluid nog geen goed beeld, want de afzuiging gaat nu nog niet naar buiten.

Qua afwerking is het prachtig. Wel in het blad laten frezen, anders ligt hij best hoog.
Ik heb geen stuk hoeven uit te zagen in de onderkast afgezien van de ruimte voor de plaat zelf.

Om niet de achterkant van je kastje te hoeven uitzagen moet de plaat aan de voorkant toch wel 6.5cm ruimte hebben tot rand werkblad. Hier had ik maar 5, en met een beetje gepriegel en aftapen van het Naber kanaal ging het wel.

[ Voor 13% gewijzigd door k0ewl op 19-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
taz10 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:30:
[...]

Ik ben hier ook wel heel erg benieuwd naar.
Ik ga woensdag beslissen. Of de Bora Puxa of de Siemens EX807LX67E. Bij mijn keukenverkoper, Ekelhof, is de Siemens 800euro goedkoper
De Siemens is bij jou maar 2200 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
m181087 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:57:
[...]

Onder mijn Siemens heb ik ook een besteklade hangen, met daaronder een normale lade. Dat verschilt dus niet van de Bora.

Nogmaals: Ik ken de PowerMove functie niet en de handleiding van het genoemde typenummer kent hem ook niet. Schuiven met pannen over een glazen plaat lijkt mij inderdaad ook geen goed idee ivm krassen.
Voor PowerMove info zie deze pagina op site van Siemens
Met powerMove Plus verdeelt u uw kookplaat in drie verschillende verwarmingszones. Van braden bij zeer hoge temperatuur achteraan tot het warm houden van maaltijden vooraan: de afzonderlijke zones activeert u eenvoudig door er uw potten en pannen op te zetten.
FlexInduction plus, heeft Bora daar dan wel iets soortgelijks voor?
Eén ding minder om u druk over te maken. Met flexInduction Plus weet uw kookplaat zelf hoe groot de potten en pannen zijn. Als de limieten van de ene kookzone worden overschreden, worden er automatisch extra kookzones toegevoegd zodat je potten en pannen altijd gelijkmatig verwarmd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

edwardmp schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:14:
[...]

De Siemens is bij jou maar 2200 euro?
Dat zeg ik niet, van de gehele keukenofferte ging 800 euro af als ik de siemens koos. ;)

Vandaag nog even met siemens gebeld, die vertelden dat hun plaat stiller is dan de Bora, en dat hun inbouw diepte maar 19 cm is, als ik bij Bora kijk is dit meer toch ?.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Vandaag met mijn smartphone en een decibel app beide op hoogste snelheid laten draaien en gemeten.
Ik weet niet of het een goede test is op deze manier maar mijn gehoor dacht er hetzelfde over.
De Siemens gaf rond de 62 DB op volle snelheid en de Bora XPuxa 52 DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 23:36
taz10 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:43:
Vandaag met mijn smartphone en een decibel app beide op hoogste snelheid laten draaien en gemeten.
Ik weet niet of het een goede test is op deze manier maar mijn gehoor dacht er hetzelfde over.
De absolute waardes maken weinig uit, het gaat om het verschil en dat lijkt me dermate groot dat je zeker een duidelijke conclusie kunt trekken.

Siemens valt wel door de mand zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
taz10 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:43:
Recirculatie neem ik aan ? Zou het nog veel verschillen met afvoer naar buiten.

Weke Siemens heb je “beluisterd “. 10 db is veel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

mevrouwKees_1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:54:
[...]

Recirculatie neem ik aan ? Zou het nog veel verschillen met afvoer naar buiten.

Weke Siemens heb je “beluisterd “. 10 db is veel !
De Siemens EX807LX67E

Naast het gewoon veel luider zijn was ook het kookoppervlak van de Bora groter . Er passen gewoon veel makkelijker 2 grote pannen boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 08:16
Nu lijkt me zo'n telefoonmicrofoon niet echt betrouwbaar. Als je de officiële documentatie bekijkt lijken de verschillen niet zo groot als bij de telefoonmicrofoon, maar alsnog wel aanwezig.

https://www.bora.com/file...yDatasheet_nl_nl12658.pdf
https://media3.bsh-group....heet/nl-NL/EX807LX67E.pdf

Siemens op lage stand: onbekend
Bora op lage stand: 187 m3/u - 41,2 dB

Siemens op hoge stand: 500 m3/u - 69 dB
Bora op hoge stand: 563 m3/u 66,4 dB

Siemens op powerstand: 622 m3/u - 74 dB
Bora op powerstand:626 m3/u - 68,6 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 15:04

Impry

Rallymedia.nl

Dat is op de powerstand echt een flink verschil!

https://www.natuurkunde.n...id-en-decibel-hoe-zit-dat

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Ik heb toch gekozen voor een Bora Pure X ipv een Siemens.
Siemens is iets goedkoper (in mijn geval), en heeft op papier zelfs meer functies, maar het lijkt erop dat die in de praktijk niet veel verschil maken.

Het mooiere design van de Bora en de simplicity van het bedienen gaven voor mij toch de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Xghost schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:14:
Nu lijkt me zo'n telefoonmicrofoon niet echt betrouwbaar. Als je de officiële documentatie bekijkt lijken de verschillen niet zo groot als bij de telefoonmicrofoon, maar alsnog wel aanwezig.

https://www.bora.com/file...yDatasheet_nl_nl12658.pdf
https://media3.bsh-group....heet/nl-NL/EX807LX67E.pdf

Siemens op lage stand: onbekend
Bora op lage stand: 187 m3/u - 41,2 dB

Siemens op hoge stand: 500 m3/u - 69 dB
Bora op hoge stand: 563 m3/u 66,4 dB

Siemens op powerstand: 622 m3/u - 74 dB
Bora op powerstand:626 m3/u - 68,6 dB
Conclusie dus dat de Bora harder zuigt |:( :X , en dus stiller is.
edwardmp schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:54:
Ik heb toch gekozen voor een Bora Pure X ipv een Siemens.
Siemens is iets goedkoper (in mijn geval), en heeft op papier zelfs meer functies, maar het lijkt erop dat die in de praktijk niet veel verschil maken.

Het mooiere design van de Bora en de simplicity van het bedienen gaven voor mij toch de doorslag.
Vandaag wij ook gekoen voor de Bora en dan dus omdat het een Bora is, de plaat groter en stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekster
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-02-2022
Ik heb deze week mijn keuken besteld en koos voor de neff (https://www.neff-home.com...cs/Togglebox=-1825086071/). Ter plekke vond ik het lawaai erg meevallen en pasten er meer dan prima 4 pannen op.

De Bora die daar in de winkel lag, was de standaard bora en niet de Xpure en dus verder niet naar gekeken (wij wilden een groter plaat)

Nu kwam ik dit topic tegen en dacht.. o jee.. misschien toch verkeerde keuze gemaakt ?

Prijs tussen de Xpure en onze Neff was maar klein.

Jullie snappen.. ik ga twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Meekster schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:37:
Jullie snappen.. ik ga twijfelen.
Ik heb zelf geen Neff maar een Siemens. Komen uit dezelfde fabriek.
Ondanks dat de Bora stiller is (ik heb ze zelf nooit naast elkaar gehoord) valt de Siemens me in de praktijk heel erg mee. Tot op heden geen moment spijt van gehad in ieder geval.
Nu speelt bij mij wel mee dat ik een Siemens koos voor de verlengde garantie, immers 4 apparaten van hetzelfde merk.

Daarbij: hoe vaak gebruik je een hoge stand op de kookplaat? De mijne heeft 11 standen, van 0 t/m 9 en zelfs nog een boost. In praktijk kom ik niet hoger dan stand 4, waarbij de kookplaat vrijwel alles afzuigt.
Ik zou me er niet blind op staren dus. Lekker de plaat kiezen die voor jou het beste uitkomt, voor jou het meest praktisch is of er het mooiste uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Ik heb ze beiden gehoord vorig jaar in showroom en ik vond beide platen nauwelijks verschillen. Ja op hoogste stand lawaai. Maar hoe vaak en hoe lang gebruik je dit ? Ik zou idd gewoon kiezen welke jullie mooiste vinden. Je maakt geen verkeerde keuze welke plaat dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 19:34
Als je gaat werken met filters maakt het niet zoveel uit, maar wil je naar buiten met afzuiging, met siemens, hou dan rekening mee dat je minimaal een 67 cm breed werkblad nodig hebt, liever 70 cm, is het een eiland en naar buiten, dan wordt het wat makkelijker , maar ook dan heb je die ruimte nodig voor de bocht in de kookplaat.Naber bocht 150 mm plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo allemaal,

Weet iemand de verschillen qua prijs en afzuigcapaciteit (via de gevel naar buiten) tussen de:
- Classic 2.0
- Pure
- X pure

M.a.w., welk model is het beste qua afzuigvermogen (en wat kost het)?

[ Voor 20% gewijzigd door Legolaslegolas op 27-04-2021 17:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m181087
Legolaslegolas schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:43:
Hallo allemaal,

Weet iemand de verschillen qua prijs en afzuigcapaciteit (via de gevel naar buiten) tussen de:
- Classic 2.0
- Pure
- X pure

M.a.w., welk model is het beste qua afzuigvermogen (en wat kost het)?
Dit kun je toch letterlijk googelen?
Prijzen sowieso, de afzuigcapaciteit staat in de productspecificaties in m3 weergegeven. Als je afzuiging door de gevel wilt, zul je voor de A variant moeten gaan, dus de PURA en de PUXA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
.

[ Voor 104% gewijzigd door Legolaslegolas op 28-04-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
In de consumentbond komt er in mei een test van deze kookplaten, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
Zijn er overigens kwalitatief betere merken beschikbaar dan Bora wat betreft afzuiging via de gevel? Toeters en bellen interesseren mij niet echt (zoals al die nutteloze tools op mijn tandenborstel).

Op internet lees ik bijvoorbeeld negatieve ervaringen m.b.t. Bora serviceverlening in geval van complicaties. Natuurlijk is dat slechts een zijde van de medaille maar dat doet mij toch liever kijken naar andere merken.

(Mijn post is vooral gericht naar mensen die al veel onderzoek hierna gedaan hebben of al een keuze hebben gemaakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Legolaslegolas schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:52:
Zijn er overigens kwalitatief betere merken beschikbaar dan Bora wat betreft afzuiging via de gevel? Toeters en bellen interesseren mij niet echt (zoals al die nutteloze tools op mijn tandenborstel).
Ik volg dit topic en het keukentopic nu al een tijdje, en ik durf te beweren dat Bora kwalitatief een van de betere merken in kookplaat afzuiging is.
Persoonlijk denk ik dat je het kunt vergelijken met andere keukenapparatuur. Ook daarin heb je een aantal merken die er qua prijs/kwaliteit verhouding goed uit komen, merken die een stuk(je) duurder zijn en merken die een stuk(je) goedkoper zijn. Of duurdere merken ook gelijk kwalitatief beter zijn valt te betwijfelen, of goedkopere toestellen kwalitatief minder zijn net zo.

Mijn advies: kijk welke plaat qua bedieningsgemak het beste bij je past of naar de prijs die je er maximaal voor uit wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
Dank u wel @m181087.

[ Voor 198% gewijzigd door Legolaslegolas op 30-04-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
m181087 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:14:
[...]

Ik volg dit topic en het keukentopic nu al een tijdje, en ik durf te beweren dat Bora kwalitatief een van de betere merken in kookplaat afzuiging is.
Persoonlijk denk ik dat je het kunt vergelijken met andere keukenapparatuur. Ook daarin heb je een aantal merken die er qua prijs/kwaliteit verhouding goed uit komen, merken die een stuk(je) duurder zijn en merken die een stuk(je) goedkoper zijn. Of duurdere merken ook gelijk kwalitatief beter zijn valt te betwijfelen, of goedkopere toestellen kwalitatief minder zijn net zo.

Mijn advies: kijk welke plaat qua bedieningsgemak het beste bij je past of naar de prijs die je er maximaal voor uit wilt geven.
Bij mijn laatste bezoek aan keukenzaak werd mij verteld dat er tegenwoordig kwalitatief geen verschil is. De topmodellen van miele. Bosch. Siemens. Neff doen niets onder tov Bora. Kiezen op gebruiksgemak en uiterlijk is eigenlijk enige juiste. Ik kreeg wel de opmerking over de service. Bora heeft 1 service partner in Nederland. De andere grote merken hebben dat beter voor elkaar. Maar fout kiezen in de topmodellen doe je eigenlijk niet. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet.

De naam Bora noemen ze het Apple effect ;) Apple heeft een bepaalde naam / uitstraling en daarom willen mensen het. Dus logisch dat er veel mensen op dit forum Bora hebben. Je leest bijna geen andere platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
Koken op inductie is trouwens nieuw voor mij. Op het moment vergelijk ik twee inductiekookplaten met afzuiging. De ene heeft 2 elektrische kookzones en de ander 4 zones. Dit terwijl laatstgenoemde 500 EUR minder kost. Beide kookplaten zijn van het merk Bosch (zie bosch-home.nl respectievelijk modellen PVQ895F25E en PIE895B15E).

Daarom mijn vraag: is 2 zones beter dan 4 (en waarom)? (Ik zie overigens ook dat er verschil in "vermogen kookzone (W)" zit tussen beide modellen maar ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren (aangezien ze niet evenveel kookzones hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:17:
[...]

Niet doen!
Bora heeft zelf testen gedaan icm een plasma filter en adviseren om deze combinatie niet te maken. Het schijnt dat het vrijgekomen ozon zorgt voor slijtage aan de motor onderdelen.
Heeft iemand uiteindelijk ervaring opgedaan met PlasmaMade filters op de Bora Classic? Ik overweeg dat en besef dat de garantie van Bora dan twijfelachtig wordt. Ik zit nu in mijn 3e jaar en volgend jaar ben ik weer aan een nieuw filter toe, dan ben ik 4 jaar verder.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik ver weg blijven van PlasmaMade. Er is al veel over gezegd in diverse topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-10 14:50

ChUcKiE

Dus........

In de “offerte” voor onze nieuwe keuken stond een Miele kookplaat met afzuiging (alles was Miele) en die had een plasma filter. Hebben die dat (wel) standaard? Kost ff wat meer in het begin maar daarna hoef je ook niet meer te wisselen…

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:18:
[...]

Hij zit bij mij zelfs op een krachtgroep (3 fasen) en dat zou pendelen tegen moeten gaan dacht ik...
Heb je een krachtgroep met aardlek of een aparte aardlek ?
Ik installeer die zelf maar mis even recente elektrische kennis welk merk en type ik moet hebben.
Als ik bv bij electramat kijk zie ik B categorie en C categorie, maar welke moet ik nu hebben
Ik zoek dus een krachtgroep voor mijn Bora waar de aardlek inzit.

Is er een electricien in huis hier ?? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
taz10 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:20:
[...]
Heb je een krachtgroep met aardlek of een aparte aardlek ?
Ik installeer die zelf maar mis even recente elektrische kennis welk merk en type ik moet hebben.
Als ik bv bij electramat kijk zie ik B categorie en C categorie, maar welke moet ik nu hebben
Ik zoek dus een krachtgroep voor mijn Bora waar de aardlek inzit.

Is er een electricien in huis hier ?? :)
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Maar het is heel simpel, gewoon de meest standaard aardlekautomaat (16A, klasse B ) is prima voor een simpele belasting als een kookplaat. Ik heb deze erin zitten:
https://www.groepenkastco...r-aardlekautomaat-VKS14SB
maar merken als Eaton en ABB hebben ze uiteraard ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Andrehj schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Maar het is heel simpel, gewoon de meest standaard aardlekautomaat (16A, klasse B) is prima voor een simpele belasting als een kookplaat. Ik heb deze erin zitten:
https://www.groepenkastco...r-aardlekautomaat-VKS14SB
maar merken als Eaton en ABB hebben ze uiteraard ook.
TOP bednakt, daar ik alles van Eaton heb bestel ik deze maar gelijk : https://www.groepenkastco...fase-16a-b-karakteristiek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:10
brutus26 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:44:
In de consumentbond komt er in mei een test van deze kookplaten, ben benieuwd
Als de conclusies hier in MO tags verschijnen denk ik dat er velen dankbaar zullen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Laatst online: 03-10 13:08
Legolaslegolas schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:52:

Op internet lees ik bijvoorbeeld negatieve ervaringen m.b.t. Bora serviceverlening in geval van complicaties. Natuurlijk is dat slechts een zijde van de medaille maar dat doet mij toch liever kijken naar andere merken.

(Mijn post is vooral gericht naar mensen die al veel onderzoek hierna gedaan hebben of al een keuze hebben gemaakt.)
Voormalig Itho, Novy, komt ook met een ontzettend mooie plaat op de markt. 99% zeker dat ik voor deze ga. Ik afgelopen weekend een Neff plaat met afzuiging geprobeerd en vond deze toch een stuk luidruchtiger. Ook vond ik de afwerking met vetschaal en filter een stuk minder praktisch.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Voormalig Itho, Novy, komt ook met een ontzettend mooie plaat op de markt. 99% zeker dat ik voor deze ga. Ik afgelopen weekend een Neff plaat met afzuiging geprobeerd en vond deze toch een stuk luidruchtiger. Ook vond ik de afwerking met vetschaal en filter een stuk minder praktisch.
Pics/link van die Novy plaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Laatst online: 03-10 13:08
Verwijderd schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Pics/link van die Novy plaat?
hier de producten te vinden. Ik heb afgelopen weekend een flyer gekregen van de plaat die 'binnenkort verkrijgbaar' is, bij een keukenboer.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@virtualJac Mooi ding zeg, daarmee gaan ze wel concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Helaas geen recirculatie
virtualJac schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:13:
[...]

hier de producten te vinden. Ik heb afgelopen weekend een flyer gekregen van de plaat die 'binnenkort verkrijgbaar' is, bij een keukenboer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xghost
  • Laatst online: 03-10 08:16
Hij is er ook in recirculatie. Ziet er mooi uit! Heeft iemand enig idee hoe de kwaliteit van de afzuiging en de kookplaat is bij Novy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:18:
[...]

Hij zit bij mij zelfs op een krachtgroep (3 fasen) en dat zou pendelen tegen moeten gaan dacht ik...
Volgens de handleiding zit er een installateursmenu op de Bora waarin je kunt instellen aan hoeveel fase hij is aangesloten. Als die instelling verkeerd staat kan ik mij voorstellen dat je vreemde resultaten krijgt. Het is mij overigens nog niet gelukt om in dat menu te komen :F

Ik merk trouwens dat hij aan het pendelen is op standje 6 en op stand 8 helemaal niet. (Met één zone in gebruik) Zijn er meer mensen die dit opmerken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Xghost schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:10:
Hij is er ook in recirculatie. Ziet er mooi uit! Heeft iemand enig idee hoe de kwaliteit van de afzuiging en de kookplaat is bij Novy?
Novy kennende, is de kwaliteit heel goed. Ze zijn gespecialiseerd in afzuigsystemen.
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste