Ervaringen met plasmafilters

Pagina: 1
Acties:
  • 69.590 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138361

Topicstarter
Hallo tweakers, :)

Wij hebben in onze nieuwbouw woning de volgende plafondunit genomen:
https://www.keukenloods.nl/dce5980hm.html

We hebben gekozen voor recirculatie, omdat we het zonde vonden om in onze nieuwe woning een gat naar buiten te maken en dachten dat het effect zou hebben op het zuinige energielabel.

We koken inmiddels al een paar weken op deze manier, maar valt ons toch op dat er wat luchtjes blijven hangen, daardoor doen we vaker de keukenraam open. Om deze reden twijfelen we om te gaan voor een plasma filter (werd aangeraden in de winkel) of toch een gat naar buiten. Koof is nog niet af, vandaar dat de optie naar buiten nog mogelijk is.

Het gaat om de volgende plasmafilter:
https://www.123apparatuur...ap-accessoires/item/62947

Ik heb uiteraard eerst gezocht op het forum en een aantal reacties gelezen, maar ik had geen topic gevonden die hier specifiek over gaat. Op de verschillende sites waar ze de plasmafilters verkopen kom ik zeer weinig reviews tegen.

Kunnen jullie je ervaringen delen met plasmafilters, zowel positief als negatief?
Ik vraag me vooral af of de plasmamade filter het waar maakt met wat ze beweren op hun website (https://www.plasmamade.nl/) :
"vrij van geuren, pollen en bacterië", in deze gaat het mij vooral om de geuren.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmm heeft een hoog snake-oil gehalte.
Doe het gelijk goed en blaas die vieze lucht naar buiten.
Of voordat je tot aanschaf overgaat: TEST dat ding eens met een friteuse ofzo.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:06
Ik heb hier vorig jaar ook wat naar zitten zoeken en vragen. Ik ben zo ongeveer het volledige spectrum van commentaren tegengekomen, varierend van 'niet doen, zo'n filter produceert ozon wat luchtwegklachten kan veroorzaken of verergeren' tot 'de uitvinder heeft plasmafilters juist ontwikkeld omdat zijn kind astma had en hij er zo minder last van heeft'.

Uiteindelijk zijn wij dus toch gewoon voor afzuiging naar buiten gegaan. Omdat ons nieuwe huis type D ventilatie heeft, hebben we wel een rooster in het keukenraam laten plaatsen, zodat er niet teveel onderdruk ontstaat. Over onze ervaringen kan ik nog niets vertellen, oplevering is over 'n maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als je de mogelijkheid hebt zou ik er ook voor kiezen om gewoon kooklucht af te voeren naar buiten. Dat is altijd nog een bewezen methode die gewoon werkt. Los van het feit óf die plasma filter eigenlijk wel werkt; wat doe je als dat ding er over een jaar of 2 niet meer goed werkt? Maar gewoon weer zo'n ding aanschaffen à € 750,-?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voor dat geld kun je een hoop lucht er uit blazen en weer heet stoken. Damn..

Je hebt je woning nu gewoon, effect op energielabel slaat echt nergens op. En dan nog; niemand kijkt daar naar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
Ik heb altijd het idee gehad dat de plasma filters vooral goed werken voor de portemonnee van de verkoper en niet zozeer voor die van de gebruiker. Zie onderstaande post die ik ooit in het keukentopic heb gedaan.
Ah, hun Poolse distributeur heeft het filter laten testen in het Health Care Institute in Polen aldus het FD. Wat en waar is het 'Health Care Institute' in Polen? Wat was de test opstelling? Wat waren de 'andere middelen' die het minder goed deden in de test?

Zo te zien genereert men plasma mbv de Corona Discharge methode met 3-5kV elektrodes en het carbon filter zit zowat tegen de elektrodes aan, is 3-5kV genoeg om constant rondom het hele filter corona discharge en dus ozon te genereren? Wordt er altijd genoeg gegenereerd en is de reactie snel genoeg om 100% te voorkomen dat de verkeerde deeltjes in het filter terecht komen, waardoor het filter slechter wordt? Hebben we ook nog ergens een duurtest waaruit blijkt dat het actieve kool filter niet vervuild en daarmee bewijst dat het plasma verhaal geen gelul is? Is er iemand die het product ooit meer dan 1 uurtje heeft getest en daarna serieuze metingen heeft gedaan? Is er iemand die aan kan tonen dat dit niet gewoon een XL koolstoffilter is met daardoor wat langere levensduur maar wel een vervangingswaarde van €750?

Waarom staat er in de brochure dat de buitenste laag uit een carbon filter bestaat, maar in de technische uitleg "our models do not contain carbon"? Waarom halen ze EN61591 erbij (methode voor het meten van gebruikseigenschappen van afzuigkappen) en claimen ze dat die test niet geschikt is? Waarom halen ze artikel 12 (vet afvang test) en artikel 13 (MEK geur verwijder test) door elkaar? Waarom zou je de test in artikel 12 niet uit kunnen voeren met een plasma filter (30 minuten vet laten zuigen en daarna het filter gewicht meten, als het plasma filter alles elimineert is de gewichtstoename toch gewoon 0 gram?)? Waarom zou je de test in artikel 13 niet uit kunnen voeren (MEK damp laten filteren totdat de concentratie in de ruimte <1% is, er is dus geen tijdlimiet van 30 minuten in deze test)? Er rammelt hier het een en ander en dat is niet alleen de bankrekening van het bedrijf plasmamade.

Verder staat in de handleiding dat als het blauwe lampje knippert de maximale levensduur van het filter is bereikt. Wat is die levensduur? Waar hangt die vanaf? Wordt er iets gemeten of zit er een uren teller in die het apparaat gewoon defect maakt na X aantal uren? Weten mensen dat je hem maximaal 2 uur per 24 uur mag gebruiken, waarvan er 10 minuten moet worden voor gefilterd op 'stand 200m3' en 10 minuten na-ventilatie per 50m3 ruimte met een maximum van 40 minuten? Bij grillen/frituren moet dat x2. In mijn geval mag je hem dus ongeveer een uur per dag gebruiken en als ik zou gaan grillen (ik neem aan dat lekker vet bakken daar ook onder valt) is dat maximaal 30 minuten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leecher schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 05:43:
Ik heb altijd het idee gehad dat de plasma filters vooral goed werken voor de portemonnee van de verkoper en niet zozeer voor die van de gebruiker. Zie onderstaande post die ik ooit in het keukentopic heb gedaan.

[...]
Hmm dit klinkt niet goed. :/

Dank voor alle reacties. ;)
We gaan waarschijnlijk toch een gat naar buiten laten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Anoniem: 1138361 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:51:
[...]

Hmm dit klinkt niet goed. :/

Dank voor alle reacties. ;)
We gaan waarschijnlijk toch een gat naar buiten laten boren.
Mijn ouders hebben vorig jaar inderdaad ook gekozen voor zo'n plasmafilter. Het werkt naar mijn idee wel redelijk, maar ikzelf vind het maar niks. In mijn huis heb ik een gewone afzuiger en véél minder last van etensgeuren na het koken. Gewoon lekker een gat naar buiten dus _O_

[ Voor 31% gewijzigd door Saven op 02-05-2019 17:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:09
Allemaal angst en onzin praat. Blijven doen wat we altijd hebben gedaan. Daar komen we verder mee!?

Type-D ventilatie doe je zonder uitblaas. Dan zijn er twee opties. Een standaard koolstof filter of een plasma filter. Toch een gat boren moet je gewoon niet willen. Wil je dat wel, plaatst dan een Type-C ventilatie systeem aangevuld met CO2 roosters voor automatische werking! In mijn visie is het een of het ander.

De eerste heb ik gehad, geen succes. Daarnaast blijf je filters vervangen. De tweede heb ik nu een jaar in gebruik en het werkt perfect. Geurtjes worden effectief verwijderd. Overtollig vocht wordt door het reguliere ventilatiesysteem afgevoerd. Die toert namelijk direct op bij het koken.

Dat verhaal over Ozon klopt. Je kan inderdaad wat ozon produceren, welke vervolgens door je type-D ventilatie direct wordt afgezogen. Die zit immers ook in de keuken en dicht bij de kookgroep geïnstalleerd. Dus daar is geen probleem. Daarnaast wordt er door veel meer apparaten ozon geproduceerd zoals bijvoorbeeld een laserprinter. Ook een oude CRT TV maakt(e) zich er schuldig aan en dat geld ook voor een magnetron.

Wat betreft de prijs, zo'n plasma filter gaat lang mee, 9000 uur (5 jaar garantie). Uitgaande van 1,5 uur gebruik per dag is dat ruim 16 jaar. Natuurlijk zijn ze prijzig, maar je hebt dus geen jaarlijkse kosten voor een filter. Die sets kosten ook zo 50 euro per jaar. Dat is ook 800 euro over 16 jaar. Dus, veel geld? Tuurlijk! Is dat gelijk aan duur. Zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Je zou het aan ze kunnen vragen, misschien hebben ze wel een enorme stapel documentatie op de plank liggen waarin alles netjes is aangetoond. Ik vind het alleen nogal verdacht dat er direct geroepen wordt dat bepaalde testen niet gaan werken voor dit superspeciale apparaat. Ook lijkt men bewust het noemen van de geur test te vermijden. Waarom zou dat toch zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou ook een gat naar buiten maken. In dat halfuurtje koken blaas je echt niet alle warmte uit je huis hoor.

N.B. Zorg wel dat je de afvoer liefste met een gladde spirobuis doet en zo min mogelijk bochten. Op die manier doet de afzuigkap het het beste met zo min mogelijk lawaai. Vergeet a.u.b. zo’n flexibele prul van de bouwmarkt. Qua luchtweerstand een ramp.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 18:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:09
ThinkPadd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:27:
Ik zou ook een gat naar buiten maken. In dat halfuurtje koken blaas je echt niet alle warmte uit je huis hoor.

N.B. Zorg wel dat je de afvoer liefste met een gladde spirobuis doet en zo min mogelijk bochten. Op die manier doet de afzuigkap het het beste met zo min mogelijk lawaai. Vergeet a.u.b. zo’n flexibele prul van de bouwmarkt. Qua luchtweerstand een ramp.
Nee, niet tijdens het koken. Wel gedurende de rest van de dag. Natuurlijk zit er een terugvalklep in, maar die helpt echt niet 100%. Je creëert een gat (iets met luchtdicht bouwen) en een thermische lek. In mijn oude woning was de afzuigkap gewoon koud. Daar lekte warmte weg uit de woning naar buiten. Je kon dit ook duidelijk zien op een thermische foto, zowel bij het koken als bij een inactieve kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Volgens mij heb je tegenwoordig ook dubbelwandige afvoeren. Goeie terugslagklep er in en evt thermisch (een beetje) ontkoppelen met een stuk plastic buis.

[ Voor 4% gewijzigd door WeetIkHetNou op 02-05-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
TLer schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:13:
Allemaal angst en onzin praat. Blijven doen wat we altijd hebben gedaan. Daar komen we verder mee!?
Ah, het 'current year' argument?

Als iets verder prima werkt, waarom dan veranderen? Oke, als het goedkoper kan door middel van energiebesparing is dat zeker een optie, maar voor 750 euro... gok ik zo dat dat er niet echt in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
We gaan een terugslagklep plaatsen, zijn alleen aan het zoeken naar eentje van goede kwaliteit.
Heb ook gelezen op het forum dat een terugslagklep weleens kan klepperen bij hele harde wind.

Ik zag deze voorbijkomen en leek mij zeer interessant:
https://www.naber.de/nl-thermobox-150-s13027/

Eventueel combineren met: https://www.naber.de/nl-geluiddemper-150-s13436/

Met deze kaprooster:
https://www.tegeldepot.nl/kaprooster-met-klep-rvs-150-mm

Ik zag ook deze goedkopere terugslagklep, vraag me af hoe de ervaringen hiermee zijn:
https://www.ventilatiesho...0_UgtREAQYAiABEgJXVvD_BwE

Hebben jullie nog tips voor een goede terugslagklep en kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anoniem: 1138361 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:00:
We gaan een terugslagklep plaatsen, zijn alleen aan het zoeken naar eentje van goede kwaliteit.
Heb ook gelezen op het forum dat een terugslagklep weleens kan klepperen bij hele harde wind.

Ik zag deze voorbijkomen en leek mij zeer interessant:
https://www.naber.de/nl-thermobox-150-s13027/

Eventueel combineren met: https://www.naber.de/nl-geluiddemper-150-s13436/

Met deze kaprooster:
https://www.tegeldepot.nl/kaprooster-met-klep-rvs-150-mm

Ik zag ook deze goedkopere terugslagklep, vraag me af hoe de ervaringen hiermee zijn:

Hou er rekening mee dat als er iets gaat klapperen bij (harde) wind het wel dat klaprooster is; dat is wat ik in de praktijk in ieder geval al meerdere malen tegengekomen ben...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
[...]
Eigenlijk alleen bij storm (+8bft) en als de omstandigheden goed zijn klappert het ding wel eens een keer. Dan gaat het een situatie na veel wind ineens een onderdruk waardoor de klep opent en weer sluit. Het is echter nooit een constant geklapper.
Uiteraard zal het per situatie verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Ik heb een terugslagklep direct op de afzuiger. Die heb ik nog nooit horen klepperen. Zit je ook verder weg van de wind zegmaar (als ie goed sluit is het gewoon 'dood' volume vanaf daar tot de muuruitgang).

• napel25
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-01 20:43
Ik heb nog geen ervaring met het plasmafilter, maar heb wel besloten er één te kopen.
We komen in een nieuwbouw huis te wonen met een aardwarmte pomp. Deze verwarming schijnt er enkele uren over te doen om het huis op temperatuur te krijgen.

Met een normale afzuigkap ben ik er bang voor dat de afvoer naar buiten een warmte lek maakt waardoor het minder comfortabel wordt. Omdat boven het kookpunt de centrale ventilatie komt met warmte terugkoppeling, ben ik niet echt bang voor de reststoffen van de plasmafilter.

Op internet staan verschillende positieve reviews over dit product, maar het is natuurlijk de vraag waar die vandaan komen.

Ik heb gekozen voor het plasma filter met de gedachte: mocht het niet werken, dan is het makkelijker alsnog een gat voor een afzuigkap te laten maken. Een gat dichtmaken is iig geen een mooie oplossing, afgezien van of de isolatie waarde vergelijkbaar wordt.

Maar het geeft wel een 'fingers crossed' gevoel..

Update:
Zoals het er nu uitziet kan ik rond juli in het nieuwe huis. Het duurt even... :/

[ Voor 4% gewijzigd door napel25 op 18-01-2020 14:56 ]

napel25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:12
napel25 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:02:
Ik heb nog geen ervaring met het plasmafilter, maar heb wel besloten er één te kopen.
We komen in een nieuwbouw huis te wonen met een aardwarmte pomp. Deze verwarming schijnt er enkele uren over te doen om het huis op temperatuur te krijgen.

Met een normale afzuigkap ben ik er bang voor dat de afvoer naar buiten een warmte lek maakt waardoor het minder comfortabel wordt. Omdat boven het kookpunt de centrale ventilatie komt met warmte terugkoppeling, ben ik niet echt bang voor de reststoffen van de plasmafilter.

Op internet staan verschillende positieve reviews over dit product, maar het is natuurlijk de vraag waar die vandaan komen.

Ik heb gekozen voor het plasma filter met de gedachte: mocht het niet werken, dan is het makkelijker alsnog een gat voor een afzuigkap te laten maken. Een gat dichtmaken is iig geen een mooie oplossing, afgezien van of de isolatie waarde vergelijkbaar wordt.

Maar het geeft wel een 'fingers crossed' gevoel..
En is je huis al geleverd? Wat zijn je ervaringen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Ik heb nu zo'n 2 jaar een afzuigkap met plasmafilter. Voor de geurtjes werkt het prima, alleen ontkom je er niet aan om een raam open te zetten, want de rook wordt met dezelfde gang weer de kamer in geblazen.
Long story short: Als je afzuiging naar buiten kunt doen, doe dat dan.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 12:53
Hier ook een Plasmamade filter op mijn kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Zeer tevreden over het resultaat - en over het feit dat ik nu in de keuken niet meer in de kou zit. Mijn vorige naar buiten afzuigende Novy trok lucht aan onder de kieren van de deur ( ja, oud huis met koude gang) - en gaf zeker niet een beter resultaat bijvoorbeeld met wokken ondanks zijn power ( twee motoren, 640m3/u theoretisch)

Ik zie wel dat de luchtvochtigheid wat oploopt ( van 40->50%), maar geurtjes uitgezonderd van vis gaan goed wegen vet ( ook dankzij het vetfilter in de afzuiging zelf) zijn weg.

Wel even voor, en een uurtje na laten draaien op lage stand conform gebruiksaanwijzing ( doet mijn kuppersbusch plaat automatisch).

Blij dat ik niet, zoals bij de Bora, met regelmaat koolstoffilters moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypotheekvragen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-05 19:27
@ Zegel: even uit nieuwsgierigheid, welke inductie heb je van Kuppersbusch en welk plasmafilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher

Ik heb die goedkopie terugslagklep direct boven de afzuiger zitten en het simpele plastic ding van de afzuiger zelf verwijderd. Ik merkte dat er toch vrij veel lucht door naar binnen werd getrokken door de MV met muffe lucht tot gevolg. Daar helpt deze klep goed tegen. Mogelijk wel wat meer herrie tot gevolg maar dat onderscheid kan ik hier niet maken vanwege 3x 90 graden bocht in het kanaal (verspringing in de gevel met enorme turbulentie tot gevolg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:27
zegel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:44:
Hier ook een Plasmamade filter op mijn kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Zeer tevreden over het resultaat - en over het feit dat ik nu in de keuken niet meer in de kou zit. Mijn vorige naar buiten afzuigende Novy trok lucht aan onder de kieren van de deur ( ja, oud huis met koude gang) - en gaf zeker niet een beter resultaat bijvoorbeeld met wokken ondanks zijn power ( twee motoren, 640m3/u theoretisch)

Ik zie wel dat de luchtvochtigheid wat oploopt ( van 40->50%), maar geurtjes uitgezonderd van vis gaan goed wegen vet ( ook dankzij het vetfilter in de afzuiging zelf) zijn weg.

Wel even voor, en een uurtje na laten draaien op lage stand conform gebruiksaanwijzing ( doet mijn kuppersbusch plaat automatisch).

Blij dat ik niet, zoals bij de Bora, met regelmaat koolstoffilters moet vervangen.
Mag ik vragen welke Novy unit jij had?
Ik heb zo’n model dat je in het plafond inbouwt en vroeg me af of je daar ook een plasma filter op aan kunt sluiten.
Ik zie dat een merk als Boretti ook plasma filters verkoopt; als zo’n kwaliteits merk die filters verkoopt kan het toch geen rommel zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
remmuz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Mag ik vragen welke Novy unit jij had?
Ik heb zo’n model dat je in het plafond inbouwt en vroeg me af of je daar ook een plasma filter op aan kunt sluiten.
Ik had de D820, eentje voor inbouw boven fornuis. Kan je idd ook een plasma op aansluiten, maar de luchtdoorstroom in een plasma is begrenst, anders neemt het effect af. In mijn geval is advies in gebruiksaanwijzing tot stand 3, terwijl ik ook nog een turbostand heb (stand 4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 17:14

megaleo

Special member

Tsjilp schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:01:
Ik heb nu zo'n 2 jaar een afzuigkap met plasmafilter. Voor de geurtjes werkt het prima, alleen ontkom je er niet aan om een raam open te zetten, want de rook wordt met dezelfde gang weer de kamer in geblazen.
Long story short: Als je afzuiging naar buiten kunt doen, doe dat dan.
Ik heb sinds afgelopen zomer ook een nieuwe afzuigkap icm een plasmafilter.
Inderdaad voor de geurtjes werkt het prima maar de rook, en stoom, wordt zo weer de kamer ingeblazen met als resultaat beslagen ramen!
Errruug irritant! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 09:14

Aidix

Geluidspietlut

Ipv zo'n dure plasma filter heb ik een gewone luchtreiniger in de woonkamer gezet. In een minuut of 30 ben je van alle stank en fijnstof af, voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napel25
its_me_ schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:57:
[...]
En is je huis al geleverd? Wat zijn je ervaringen? :)
Het huis is inmiddels opgeleverd. Het plasmafilter werkt prima qua geurtjes.
Alleen weet ik niet wat het doet met zaken als fijnstof en vocht. Ik heb n.l. net het volgende filmpje zitten kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=T8n2A2yJloc

We hebben wel het afzuigpunt van de mechanische ventilatie vlak naast de afzuigkap zitten. Dus dat zou wel moeten helpen. Maar of dat voldoende is, weet ik niet.
Weet iemand een toegankelijke manier om fijnstof in een huis te meten?

napel25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 09:14

Aidix

Geluidspietlut

napel25 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Het huis is inmiddels opgeleverd. Het plasmafilter werkt prima qua geurtjes.
Alleen weet ik niet wat het doet met zaken als fijnstof en vocht. Ik heb n.l. net het volgende filmpje zitten kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=T8n2A2yJloc

Weet iemand een toegankelijke manier om fijnstof in een huis te meten?
Op Aliexpress kan je van die 'fijnstof thermometers bestellen.'
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat fijnstof niet verdwijnt via de afzuiging van je woonkamer. Ook niet als je een normale afzuigkap hebt die direct naar buiten afvoert terwijl die een veelvoud aan lucht wegtrekt.
Ik heb een luchtfilter (winix zero pro) Zulke apparaten hebben vaak een ingebouwde fijnstofindicator led.Tijdens het koken vliegt die meteen op alarmfase 1. Na het eten en afwassen gaat hij snel weer richting 'schoon'.

[ Voor 8% gewijzigd door Aidix op 25-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napel25
Inmiddels heb ik een fijnstofmeter aangeschaft. Ik heb de meter nog maar een paar dagen, maar het lijkt qua fijnstof erg mee te vallen.

De meter is een Kaiterra Laser Egg TVOC. Volgens een paar online tests zou deze goed moeten zijn, maar ik ben verder geen expert.
We hebben een inductiekookplaat en een afzuigkap met een plasmafilter. Boven het plasmafilter hebben we de uitgang naar buiten van het ventilatiesysteem van het huis (afstand afzuigkap tot ventilatie ~1.5m).

Tijdens het meten waren we met 2 pannen aan het bakken, hadden we eten in de oven, de afzuigkap stond aan en het ventilatiesysteem op de laagste stand. De fijnstof meter stond op ~1.5m van de afzuigkap onder de uitgang van de afzuigkap. De fijnstofmeter gaf nauwelijks response en bleef in het gezonde gebied.

De meter gebruikt als AQI standaard US. Tijdens het koken schommelde de waarde tussen de 20 en 30. De meter stond vlak voor het koken op 24.
Mocht ik in de toekomst andere ervaringen hebben, zal ik een update geven.

napel25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewieringa
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-02-2023
Overweeg een plasmafilter in mijn afzuigkap te zetten. Nu nog 'gewoon' afzuiging naar buiten.
Ik twijfel, want: iemand ervaring met de vochtige lucht die teruggeblazen wordt in de keuken? Ik wil geen beslagen ramen. De ruimte is vrij groot (open keuken + woonkamer): 75m2. Mechanische ventilatie in de keuken. Iemand advies?

De reden van (eventuele) overstap naar een recirculatie met een plasmafilter is dat ik het zonde vind dat er zoveel warme lucht naar buiten verdwijnt nu. 75m2 x 2,6m is al bijna 200m3. De afzuigkap (capaciteit van 820m3) zuigt dus 4x m'n woonkamer + keuken leeg in een uur (op de hoogste stand)!

Het gaat trouwens om een Avitana Rondo 1000 plasmafilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

rewieringa schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:50:
Overweeg een plasmafilter in mijn afzuigkap te zetten. Nu nog 'gewoon' afzuiging naar buiten.
Ik twijfel, want: iemand ervaring met de vochtige lucht die teruggeblazen wordt in de keuken? Ik wil geen beslagen ramen. De ruimte is vrij groot (open keuken + woonkamer): 75m2. Mechanische ventilatie in de keuken. Iemand advies?

De reden van (eventuele) overstap naar een recirculatie met een plasmafilter is dat ik het zonde vind dat er zoveel warme lucht naar buiten verdwijnt nu. 75m2 x 2,6m is al bijna 200m3. De afzuigkap (capaciteit van 820m3) zuigt dus 4x m'n woonkamer + keuken leeg in een uur (op de hoogste stand)!

Het gaat trouwens om een Avitana Rondo 1000 plasmafilter.
Gewoon alles lekker naar buiten, laat heel die afsluit rotzooi waar je nu in de bouw mee dood gegooid word maar lekker links liggen. Verse lucht zonder kook gassen is gezonder als iets wat gefilterde lucht. Als je naar buiten kunt gewoon naar buiten gaan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chi3F
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06-2023

Chi3F

Hax

Ik ben ook aan het nadenken om zo'n plasmafilter aan te schaffen.

We wonen sinds 2 jaar in een semi nieuwbouwwoning (bouwjaar 2013), goed geïsoleerd dus, geen gat naar buiten dus er zit een recirculatiekap in met koolstoffilters. Ik vind het een waardeloos systeem, als ik iets van nasi ofzo heb gekookt ruik ik het 2 dagen later nog in de hele woonkamer, ook m'n kleren kunnen gelijk in de was na een fanatieke kooksessie. Ik vervang die filters zeker 2 keer per jaar maar het helpt geen fluit.

Alsnog een gat naar buiten maken is veel gedoe en heeft zeker met de huidige gasprijzen niet mijn voorkeur, dus misschien is zo'n plasmafilter wel een uitkomst. Vind het wel wat om 500 euro uit te geven zonder dat ik garantie heb dat het goed werkt, maar de reviews lijken overwegend positief te zijn.

Iemand nog advies wat de beste optie is? En welk plasmafilter de beste keus is? Afzuigkap is een Pelgrim BSK960RVS (640 m3/h). Het is een open keuken, incl woonkamer circa 50m2, en er is mechanische ventilatie aanwezig.

PSN: Arienix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hier hebben we ventilatiesysteem D, en een afzuigkap met aansluiting naar de oude schoorsteen.
In het begin zat daar een terugslagklep in, maar deze klapperde nogal bij wat wind.
Uiteindelijk vervangen door een electronische klep met een master/slave schakelaar.
Nu gaat de klep open zodra de afzuigkap stroom vraagt (helaas dus ook met alleen verlichting aan).

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1091973_LB_00_FB/image.jpg
https://www.conrad.nl/p/k...ar-module-230-vac-1091973?

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1217688_BB_00_FB/image.jpg
https://www.conrad.nl/p/f...elcontact-1-stuks-1217695

De klep kan ik niet terug vinden maar is vergelijkbaar met deze:
https://www.ventilatiesho...omotoren-en-regelkleppen/

Aanvoer is niet echt geregeld dus dat zou beter kunnen, maar dit is wellicht een oplossing als je geen recirculatie kap wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbertats
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Blij dat ik dit topic heb gevonden! Wij zijn ook in het proces van het plaatsen en kopen van een nieuwe keuken. We hadden een gat naar buiten voor de afzuiging maar die hebben we besloten te dichten.. We geven geld uit om ons huis geisoleerd te krijgen terwijl die afzuigkap het zou afvoeren.

We gaan voor de Kupperbusch KMI8650 i.c.m. een Avitana Aira Quadro 800. Zodra ik meer ervaringen en info heb over de werking zal ik deze zeker laten weten! Bedankt voor het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Shunt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:58:
[...]

Gewoon alles lekker naar buiten, laat heel die afsluit rotzooi waar je nu in de bouw mee dood gegooid word maar lekker links liggen. Verse lucht zonder kook gassen is gezonder als iets wat gefilterde lucht. Als je naar buiten kunt gewoon naar buiten gaan.
Eens, je levert luchtkwaliteit in voor een iets lagere gasrekening. Mijn gezondheid is meer waard dan een een paar kuub gas of een dikke trui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 08:38
Chi3F schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:11:
Iemand nog advies wat de beste optie is? En welk plasmafilter de beste keus is? Afzuigkap is een Pelgrim BSK960RVS (640 m3/h). Het is een open keuken, incl woonkamer circa 50m2, en er is mechanische ventilatie aanwezig.
Zit momenteel in dezelfde situatie, open keuken (60m2), veel geluid (koolstoffilters) en geur blijft lang hangen, 1 punt voor de MV en die zit verderop in de woonkamer.

Opties:
* Offerte opgevraagd om een gat naar buiten te laten maken (minder schadelijke gassen & veel minder lawaai en geur)
* Plasmafilter ipv koolstoffilter (minder lawaai & onderhoud vervangen koolstoffilters)
* Kookstel (M-Systems 6pits 100cm) vervangen door inductie (minder schadelijke gassen)
* Luchtreiniger plaatsen (minder geur & schadelijke gassen, ook bevorderlijk voor de luchtvochtigheid)
* Nieuwe afzuigkap, huidige is schuin, smalle afzuiging in het midden ipv de gehele oppervlakte (minder geur)

Onder schadelijke gassen zie ik verbrandingsgassen & fijnstof.

Graag hoor ik ervaringen over alternatieven voor koolstoffilters.

[ Voor 4% gewijzigd door NoBrakes op 04-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
NoBrakes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Zit momenteel in dezelfde situatie, open keuken (60m2), veel geluid (koolstoffilters) en geur blijft lang hangen, 1 punt voor de MV en die zit verderop in de woonkamer.

Opties:
* Offerte opgevraagd om een gat naar buiten te laten maken (minder schadelijke gassen & veel minder lawaai en geur)
* Plasmafilter ipv koolstoffilter (minder lawaai & onderhoud vervangen koolstoffilters)
* Kookstel (M-Systems 6pits 100cm) vervangen door inductie (minder schadelijke gassen)
* Luchtreiniger plaatsen (minder geur & schadelijke gassen, ook bevorderlijk voor de luchtvochtigheid)
* Nieuwe afzuigkap, huidige is schuin, smalle afzuiging in het midden ipv de gehele oppervlakte (minder geur)

Onder schadelijke gassen zie ik verbrandingsgassen & fijnstof.

Graag hoor ik ervaringen over alternatieven voor koolstoffilters.
@NoBrakes Ben benieuwd wat je uiteindelijk voor plan getrokken heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 10:23
Wij hebben al een aantal jaar zo’n plasmafilter (Plasmamade) en bevalt zeer goed. Warmte blijft binnen, en wij ervaren niet dat luchtjes blijven hangen. Misschien wel een klein beetje en zijn we eraan gewend (dat er b.v. de avond zelf een klein beetje curry blijft hangen), maar de dag erna is het iig altijd weg.

Nadeel is dat waterdamp (uiteraard) ook in de woning blijft. Als je veel kookt zonder deksel en een houten vloer hebt kan dit problemen geven (krom trekken door hoge luchtvochtigheid). Is dus echter eenvoudig op te lossen.

Ik zou zeker een filter proberen. Als het niet werkt verkoop je hem en ga je alsnog voor het gat naar buiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
JDillinger schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:51:
Nadeel is dat waterdamp (uiteraard) ook in de woning blijft. Als je veel kookt zonder deksel en een houten vloer hebt kan dit problemen geven (krom trekken door hoge luchtvochtigheid). Is dus echter eenvoudig op te lossen.
In dat geval ( en overigens altijd als je geen fatsoenlijk ventilatiesysteem hebt naast je plasmafilter) adviseer ik het plaatsen van een decentrale ventilatie met wtw. Check het topic met deze naam. Zelf heb ik een sudwind ambientika aangestuurd obv luchtvochtigheid en co2. Prima zelf te plaatsen en een stuk energiezuiniger dan afvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 08:38
Megalomania schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

@NoBrakes Ben benieuwd wat je uiteindelijk voor plan getrokken heb!
Nog niks definitief gemaakt maar dit is het plan:
  • Gaskookstel wordt vervangen door inductie. Minder schadelijke gassen en minder rest-warmte in huis, inductie is efficiënter dan gas (voorkomt dat het huis opwarmt in de zomer).
  • Plasmafilter voor het gemak en hopelijk geluid.
  • Nieuwe afzuigkap later, afhankelijk hoe de oude kap eruit gaat zien met de grote filter en prestaties.
Nadeel is dat mijn afzuigkap los staat (geen keukenkastjes) dus een plasmafilter is een flink blok.
Aidix schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:34:
Ipv zo'n dure plasma filter heb ik een gewone luchtreiniger in de woonkamer gezet. In een minuut of 30 ben je van alle stank en fijnstof af, voor een fractie van de prijs.
Heb je wel nog koolstoffilters of alleen een luchtreiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rstromp
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-07-2023
Wij hebben sinds een jaar de PlasmaMade GUC1214. Het werkt niet, vette strepen op het plafond bewijst dat het filter niets doet. Ook veel kookgeur in de kamer. Mijn advies, niet kopen, gewoon koolstoffilter van 20!euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

rstromp schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:42:
Wij hebben sinds een jaar de PlasmaMade GUC1214. Het werkt niet, vette strepen op het plafond bewijst dat het filter niets doet. Ook veel kookgeur in de kamer. Mijn advies, niet kopen, gewoon koolstoffilter van 20!euro
Na 4 jaar heeft TS zijn keuze wel al gevonden (zoals te lezen in het topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@rstromp het is een goed bedoelde schop, maar normaal laten we oudere topics rusten op Tweakers.

Ik doe dit topic dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.