Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:11
Tja, wat kost een huis :)

Zonder verder onderbouwing is daar weinig van te zeggen. Ontwerp is een belangrijke factor: twee architecten voldeden niet. Heb je zulke specifieke wensen? Tweede factor is de grootte: Kleinere huizen zijn simpelweg duurder omdat alle basis- en techniekzaken door minder kuubs gedeeld worden. Derde factor is de techniek en afwerking: Aluminium kozijnen, (bodem) warmtepomp, ventilate-D, als voorbeelden, zijn behoorlijke kosten posten.

Als vuistregel: gemiddeld huis met gemiddelde afwerking is circa € 850/m3. Dat zijn de bouwkosten, dus wat de aannemer rekent, zonder keuken en met basis sanitair.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:46
maarten_v schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:32:
Ik ben bezig met een nieuwbouwvilla, maar het traject verloopt niet echt soepel.

Ik heb eerst twee gerenommeerde architecten een ontwerp laten maken op basis van mijn programma van eisen, maar beide ontwerpen voldeden daar niet aan. Daarna ben ik naar een derde architect gegaan en dat ontwerp sloot gelukkig veel beter aan.

Alle architecten gaven aan dat ik ongeveer €1.000 per m³ moest rekenen, en volgens hen paste het ontwerp ook binnen mijn budget.

We werken met een bouwteam en inmiddels heb ik de eerste begroting van de aannemer ontvangen. Die ligt daar boven terwijl er allerlei zaken nog uitgesloten of vergeten zijn. Ik hoor ook van andere mensen dat de kosten flink hoger zijn.

Is alles opeens duurder geworden, of hebben architecten geen idee wat alles kost?

Waar komen anderen op uit qua kosten per kuub inclusief keuken, badkamer en afwerking en alles?
1000 per kuub klinkt realistisch, (3 jaar geleden zat dan nog rond de 800) echter:
- buitenschil is relatief duur, hoe meer je huis een kubus benaderd, hoe goedkoper
- kleine huizen zijn per m3 duurder dan grote huizen
- uiteraard kun je ruim boven de 1000 per m3 uitkomen met maar genoeg wensen cq eisen op je lijstje.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic