ebk71 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:50:
[...]
Zo, dat is even een ontwerp! Dankjewel. Kastruimte zullen we meer aandacht geven. Met de hal zijn we wat beperkt omdat deze het huis draagt en de indeling van de hal direct invloed heeft op de 1e verdieping. Maar er zitten mooie ideeën in. Wat wel opvalt is dat jij ook de eethoek bij de keuken houd en de keukenwerkruimte lijkt wat beperkt te zijn. Dat is eigenlijk hetgeen waar wij het meest ontevreden over zijn. De ruimte lijkt dan toch te klein, Of ik moet de openslaande deuren bij de keuken opofferen en daar alleen een horizontaal raam plaatsen. Dan kan er een grotere U keuken geplaatst worden waarbij de bijkeuken deur naar de andere hoek gaat.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je huis gewoon niet groter is

en daar is helemaal niets mis mee. Het betekent alleen dat je slimmer met de ruimte moet omgaan en hier en daar een concessie moet doen.
Binnen je footprint is een volledige mastersuite op de begane grond + een grote keuken + een acceptabele zithoek prima mogelijk, maar het houdt inderdaad niet heel veel over.
Wat mis je nu in de keuken: bladruimte of kastruimte?
Die U-opstelling uit je originele tekening levert namelijk niet automatisch meer bruikbare ruimte op, omdat je ook met hoeken zit die minder efficiënt zijn. Wellicht meer gebruik maken van de bijkeuken en daar veel kasten maken. (m'n eigen keuken heeft ongeveer dezelfde afmetingen die jij ook hebt)
Ik had de wand onder de trap dus iets opgeschoven zodat daar ruimte ontstaat voor een inbouw kast wat natuurlijk ook mooi kan dienen als een koffie corner en dan ben je die zooi al uit je keuken kwijt. Ik weet niet of dit mogelijk is bij VDM maar ook bij een pre-fab woning is er veel mogelijk.
De eettafel opschuiven richting de zithoek geeft naar mijn idee ook niet echt extra mogelijkheden. Je kan nog een zitbank overwegen zodat de tafel dichter naar de muur toe kan, daarmee win je wat visuele ruimte maar praktisch is t niet. (wel de vt wonen oplossing)
Nog een alternatief waarbij je een extra kasten rij kan toevoegen en tevens nog een volledig hoog raam bij de keuken kan houden.