marcdelange123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:10:
Ik overweeg dit, omdat de extra ruimte waardevol is. Daarnaast wordt het financieel aantrekkelijker wanneer ik het vergelijk met het alternatief, namelijk geen kelder realiseren. Er moet immers op peil gebouwd worden, en het ophogen van een grote kavel brengt aanzienlijke kosten met zich mee.
Een voordeel van een kelder is dat de vrijkomende grond mogelijk voldoende is om de belangrijkste delen van het terrein op te hogen. Wellicht zijn daarbij nog enkele damwanden nodig.
Bemaling is in dit geval niet nodig ivm de grondwaterstand.
De kosten voor de graafwerkzaamheden ga ik nog verder onderzoeken, maar ik verwacht dat deze niet hoger zullen uitvallen dan de kosten voor het afgraven en aantrillen bij het ophogen van de kavel.
Een kelder ervaren wij inderdaad ook als waardevol / handig. Realiseer je wel dat m2/m3 boven de grond meer waarde hebben dan onder de grond. Aangezien je een ruime kavel hebt is dat wellicht nog een optie? Al heeft een kelder natuurlijk ook wat unieke eigenschappen.
Let wel op dat je niet te veel grond over houdt, grond afvoeren kan ook prijzig zijn. Ook zul je voor grondverbetering wellicht nog extra zand moeten laten aanvoeren?
En nog een praktische tip: realiseer een Airco unit in de kelder welke ook geschikt is om te verwarmen: wij hebben afgelopen maand nauwelijks de verwarming (WP) nog aan omdat de zon zijn werk doet, de kelder blijft daardoor achter qua temperatuur en is teruggelopen tot zo'n 16 graden, ook loopt de luchtvochtigheid wat op. Met een Airco kun je de kelder redelijk op temperatuur houden en ontvochtigen zonder dat je de warmtepomp hoeft op te stoken.
Bij ons hebben we pas redelijk laat besloten de kelder aan te laten leggen. Bij ons otstond dat idee vooral omdat we een behoorlijk ruime begane grond verdieping in het ontwerp hadden, en een bescheiden 1e verdieping (met 3 slaapkamers en 1 badkamer). Voor ons (met 2 personen, en heel soms visite die blijft slapen) geen probleem, maar je denkt dan ook even na voor als je je woning ooit verkoopt. Voor ons voelde dat wat uit verhouding (totaal gebruiksoppervlak was ca 267m2 waarvan slechts 82m2 op de 1e verdieping).
Gezien de staat van het ontwerp en de planning wilden we niet nog meer tijd besteden aan een herontwerp, het was wel relatief makkelijk een kelder toe te voegen. Daarmee wonnen we zo'n 60m2 die inzetbaar was als slaapvertrek en voor het realiseren van een 2e badkamer (totaal oppervlak dus 327m2) Dat was voor ons de snelste optie, en tevens sprak het idee van een kelder ons wel aan. Maar puur qua woningwaarde hadden we beter bovengronds wat extra m2 op de 1e verdieping kunnen realiseren. (geen spijt overigens

)