Vraag

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:52
Ik zou graag een douche WTW installeren, maar zit qua mogelijkheden (ruimte) erg beperkt. Ik heb wat vragen over mogelijke oplossingen.

* Bij voorkeur ga ik voor een verticale WTW. De enige optie is aansluiten op de gedeelde afvoer van douche, bad en wastafel. Kan dit?

Itho zegt dit in de handleiding: "De warmtewisselaar mag alleen op een douche-afvoer aangesloten worden.
Dus niet op een badafvoer of andere afvoer zonder gelijktijdige aanvoer en afvoer van water.""

Ik vermoed vanwege legionella, dus het risico is dat je het water opwarmt zonder koud water te gebruiken, waardoor je koud water enige tijd op een risicovolle temperatuur is.

Technea zegt er niets over.

Kan dit kwaad? Ik denk zelf dat het meevalt. Bij gebruik wasbak gebruik ik ook koud water en wordt er gespoeld. Alleen bij gebruik bad mogelijk niet. Maar dat geld ook voor de warm water leiding.

edit: Vanwege beperkte ruimte blijft alleen onderstaande vraag open:

* Alternatief is douchegoot. Vanwege lagere rendement is eigenlijk alleen de goedkope easy drain interessant. Zijn er mensen met ervaringen qua schoonmaken?

Ik heb het een en ander gevonden hier op Tweakers, maar de meningen blijven verdeeld. Het lijkt me dat het in combinatie met een douchegoot die de meeste haren afvangt best lang goed zou moeten gaan. En met de borstel best goed te reinigen is. Kan iemand met ervaring zijn mening hier over delen en aangeven welke douchegoot zij er op hebben?

Dank alvast allemaal!

Alle reacties

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:26
De verticale douche WTW van Technea had ik in m'n vorige huis. Het bad liep hier ook door leeg omdat we in bad douchten (echter badderden we nooit). De wastafel liep er wel omheen. Legionella is inderdaad een risico maar laag - je boiler doet ook maar 1x per week een legionella run. Pas als je meerdere dagen achter elkaar een bad laat leeglopen EN je verder geen stromend water door de WTW haalt wordt het legionallo risico reeel.

Water via je wastafel is over het algemeen ook vuiler - minder water en meer tandpasta/zeep/haar dus meer kans dat er iets aankoekt of vast blijft zitten. De verhouding water/vervuiling uit je douche is veel lager en het debiet is hoger waardoor troep eerder wegstroomt voordat het aankoekt.

Je bad aansluiten op de WTW is eerder praktisch niet nuttig. Een verticale wtw is het meest efficient als wegstromend vuil water tegelijk plaatsvindt met de vraag voor vers water. Hoe vaak leeg je je bad terwijl je tegelijkertijd vers water door je WTW laat stromen? Het concept 'verticale wtw' is alleen nuttig voor douchen.

Ik merkte overigens echt een 30-40% grotere 'capaciteit' van m'n warmtepomp boiler. Met WTW en 110L boiler konden 4 mensen per dag goed douchen en nooit echt een probleem met tekort sww gehad.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49

JT

VETAK y0

magiel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:08:
Water via je wastafel is over het algemeen ook vuiler - minder water en meer tandpasta/zeep/haar dus meer kans dat er iets aankoekt of vast blijft zitten. De verhouding water/vervuiling uit je douche is veel lager en het debiet is hoger waardoor troep eerder wegstroomt voordat het aankoekt.
Dit inderdaad, je moet er ook rekening mee houden dat je dan in de afvoer van de wastafel geen zure schoonmaakproducten meer spoelt enzo. Dat kan je warmtewisselaar ook aantasten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
De koudwaterleiding zal dagelijks doorstromen, de kans op legionellagroei is daardoor eigenlijk afwezig. Als er een keuze was het anders aan te sluiten dan zou ik dat doen, maar als het niet gaat lijkt het me ook geen probleem.

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:40
Onze verticale WTW is aanmerkelijk dikker dan de originele afvoerpijp. Ik dacht rond de 12 cm met daarbij extra benodige ruimte bij de aan- en afvoer.
Ik ken jouw situatie niet, maar je kan er echt geen 40mm buis naast leggen voor je wastafel en bad?

Onze easydrain goot geeft maar 1 extra haakse bocht, vervolgens 3 x 45 graden in de pijpen, daarmee kunnen we desnoods een hogedrukreiniger tot door de WTW schuiven.
Het legionella gevaar is in bovenstaande replies al grotendeels ontkracht, dan houdt je alleen eventuele extra aankoekproblemen over.
Maar wanneer je zoals bij ons zou kunnen reinigen lijkt me dat ook oplosbaar mocht het voorkomen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Job_04 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:58:
Ik zou graag een douche WTW installeren, maar zit qua mogelijkheden (ruimte) erg beperkt.
Hoe beperkt is je beperkte ruimte?
Itho zegt dit in de handleiding: "De warmtewisselaar mag alleen op een douche-afvoer aangesloten worden.
Dus niet op een badafvoer of andere afvoer zonder gelijktijdige aanvoer en afvoer van water.""

Ik vermoed vanwege legionella, dus het risico is dat je het water opwarmt zonder koud water te gebruiken, waardoor je koud water enige tijd op een risicovolle temperatuur is.
De douche WTW is niet gekoppeld aan een buffervat of boiler. Dus als er niet gelijktijdig een warmwatervraag is, kan de douche WTW de teruggewonnen warmte niet kwijt.

Spel en typfouten voorbehouden

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:51
FredvZ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:56:
De douche WTW is niet gekoppeld aan een buffervat of boiler. Dus als er niet gelijktijdig een warmwatervraag is, kan de douche WTW de teruggewonnen warmte niet kwijt.
Daarom heet dat ding ook douche WTW een geen bad WTW :+

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:04
Je zou nog kunnen kijken of onderstaande past :

https://www.aco.nl/produc...oducten/wtw/showerdrain-x

Bijna 2027

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dat was nou net de vraag van de topicstart :P

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:52
remotica schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:40:
Ik ken jouw situatie niet, maar je kan er echt geen 40mm buis naast leggen voor je wastafel en bad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1bPUgTYsHwMx8nr_0sMgC7dQi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41rUlCEKJmtAYy2vAbtxw9uG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de ruimte, en ik ben er ondertussen achter dat de horizontale leiding 75mm is, dus ik ben bang dat ik hier überhaupt geen douche WTW in krijg. Vanwege kanaalplaatvloer kan ik niet verder hakken.

WTW doucheput blijft dus over.
Je zou nog kunnen kijken of onderstaande past
Die had ik ook gevonden, maar vanwege lage rendement en hoge kostprijs vind ik die eigenlijk afvallen.

Ik heb de originele vraag in het topic doorgestreept. Ik ben bang dat een douchegoot als enige overblijft. Voor de rest zoek ik dus nog mensen met ervaring met de easy drain of een betaalbaar alternatief.
Pagina: 1