Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:24
RonJ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Een x aantal van die buizen tot buiten de woning laten leggen, aan het einde wat plastic erin proppen en dichtpurren en evt. het restant begraven als het in de weg ligt. Nadat je weet waar de schuur/keuken komt kan je ze evt. verder verlengen met de meegeleverde koppelmof. Ik zou ook de riolering/VWA alvast door de fundering ergens naar buiten brengen met een dop erop. Nu kost dat vrijwel geen moeite, mocht je dat later toch willen is het een heel gedoe.

Ik heb hier denk ik >100m aan mantelbuis erin liggen inmiddels en dat was echt een van de betere beslissingen. Vanuit de kelder/meterkast naar iedere uithoek van het huis, naar de garage, naar de overkapping/buitenkeuken en binnen een ring aan beide kanten van het huis tussen loze ruimtes op iedere verdieping tot aan de vliering. De meeste zijn dubbel, zodat je data en stroom gescheiden houdt. Ook in de tuinen liggen ze vanaf een centraal punt met water en stroom, tussen iedere plantenbak, haag, etc. Zo kan je altijd alles wat je later maar bedenkt en/of dan pas gaat afmaken nog heel makkelijk bijtrekken.
Dan moet je een flinke meterkast hebben! Wat voor waterleiding leg je door zo'n mantelbuis trouwens? Waterleidingen zie ik altijd als stevige buizen. Zou je dat nog achteraf erdoorheen kunnen duwen?

Edit: heb zelf een beetje op Google gezocht, zoiets? https://leidingshop.nl/tyleenslang-voor-drinkwater-zacht/?variant=16-x-1.8-mm-6.3-bar-l-50-meter

[ Voor 8% gewijzigd door _PieterZ op 16-08-2026 09:59 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16
_PieterZ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Dan moet je een flinke meterkast hebben! Wat voor waterleiding leg je door zo'n mantelbuis trouwens? Waterleidingen zie ik altijd als stevige buizen. Zou je dat nog achteraf erdoorheen kunnen duwen?

Edit: heb zelf een beetje op Google gezocht, zoiets? https://leidingshop.nl/tyleenslang-voor-drinkwater-zacht/?variant=16-x-1.8-mm-6.3-bar-l-50-meter
Water binnenshuis en tussen huis en garage/overkapping/buitenkeuken is allemaal alupex (meerlagenbuis) uit Duitsland in een eigen mantel. Op z'n Amerikaans aangelegd, alles in ster vanaf twee centrale drinkwaterverdelers (eentje vóór en ná de ontharder) in de kelder, direct naar de kraanbody/muurplaat zonder enige koppelingen.

Alupex/MLB kan je als de mantelbuis vrij recht loopt er achteraf ook nog wel doorheen trekken als er verder nog niks in ligt. In de tuin is wel overal tyleen toegepast ivm de vorstbestendigheid. Voor de beregening (dus ná de kraan/klep), heb je ook geen drinkwater certified leiding nodig.

All-electric.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-08 13:55
erwinus84 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:49:
[...]

Dankjewel, gaat uiteindelijk vast goedkomen :) ik zat zelf te denken aan 3 leidingen om utp, elektra en water te scheiden, aantal zaken wil je niet combineren vanwege interventie? En die voor water mogen warm en koud elkaar niet beïnvloeden meen ik ergens gelezen te hebben. Nouja staat nog ergens op m'n lijst om uit te zoeken haha
Heb je al plannen voor een (flinke) thuisaccu/ 3 fase UPS in de garage? in dat geval nog wat meer mantelbuizen: voeding van Net aansluiting naar schuur én weer terug naar groepenkast beide 5x10 mm grondkabel, zonnepanelen? dan de DC + en - kabels ook naar de schuur in twee mantelbuizen.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
_PieterZ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Dat is een goed idee! Volgende maand start de bouw van ons huis, en wil ik ook vragen of ze dit soort voorzieningen alvast kunnen aanleggen voor de toekomst, alleen heb ik nog totaal geen idee waar de schuur/buitenkeuken komt.
Ik maak me minder zorgen over afvoer, dat kan ter zijne tijd ook nog wel in een grindput terecht komen.
Ik heb er zelf twee laten aanleggen naar het dak voor het geval we daar nog een airco willen aansluiten of onze zonnepanelen willen uitbreiden. Zorg wel dat je goed afdopt; onze elektricien was dat met één buis vergeten en hoe ze het voor elkaar hebben gekregen is ons nog steeds een raadsel. Alleen ik had afgelopen winter ineens overal muizenkak en styropoorkruimels in mijn technische ruimte. Die beesten waren dus door de niet afgedopte leiding van ongeveer 20 meter lang op zoek naar de warmte.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fimke schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:39:
Hoor graag of jullie nog tips hebben.
De waskamer is erg klein, ik kan nu op zolder bij de wasmachine en de CV ook twee wasrekken kwijt voor als niet alles in de droger gaat. Een wc/wastafel op 4 slaapkamers lijkt wat aan de krappe kant.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:36
RonJ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:38:
Een x aantal van die buizen tot buiten de woning laten leggen, aan het einde wat plastic erin proppen en dichtpurren en evt. het restant begraven als het in de weg ligt.
Dat kàn :)
Echter er zijn speciale afdichtdoppen voor beschikbaar, en bedoel ik niet die simpele kapjes die er af en toe opzitten. Het voordeel van de afdichtdoppen is dat je er laten een gat in kunt boren met een wartel voor de kabel. Dan is de mandelbuis over jaren nog schoon en droog.
_PieterZ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:51:
Wat voor waterleiding leg je door zo'n mantelbuis trouwens? Waterleidingen zie ik altijd als stevige buizen. Zou je dat nog achteraf erdoorheen kunnen duwen?
We hebben 22mm alupex door 8 meter 50mm mantelbuis getrokken. Die is wat flexibel. Een trekveer er doorheen halen en voor aan de alupex vasttapen. Tegelijkertijd zorgen dat er geen scherpe of uitstekende delen aanzitten. Dan trekken én voeden aan de andere zijde tegelijkertijd.
Peace-of-cake :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic