Dan moet je een flinke meterkast hebben! Wat voor waterleiding leg je door zo'n mantelbuis trouwens? Waterleidingen zie ik altijd als stevige buizen. Zou je dat nog achteraf erdoorheen kunnen duwen?RonJ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
Een x aantal van die buizen tot buiten de woning laten leggen, aan het einde wat plastic erin proppen en dichtpurren en evt. het restant begraven als het in de weg ligt. Nadat je weet waar de schuur/keuken komt kan je ze evt. verder verlengen met de meegeleverde koppelmof. Ik zou ook de riolering/VWA alvast door de fundering ergens naar buiten brengen met een dop erop. Nu kost dat vrijwel geen moeite, mocht je dat later toch willen is het een heel gedoe.
Ik heb hier denk ik >100m aan mantelbuis erin liggen inmiddels en dat was echt een van de betere beslissingen. Vanuit de kelder/meterkast naar iedere uithoek van het huis, naar de garage, naar de overkapping/buitenkeuken en binnen een ring aan beide kanten van het huis tussen loze ruimtes op iedere verdieping tot aan de vliering. De meeste zijn dubbel, zodat je data en stroom gescheiden houdt. Ook in de tuinen liggen ze vanaf een centraal punt met water en stroom, tussen iedere plantenbak, haag, etc. Zo kan je altijd alles wat je later maar bedenkt en/of dan pas gaat afmaken nog heel makkelijk bijtrekken.
Edit: heb zelf een beetje op Google gezocht, zoiets? https://leidingshop.nl/tyleenslang-voor-drinkwater-zacht/?variant=16-x-1.8-mm-6.3-bar-l-50-meter
[ Voor 8% gewijzigd door _PieterZ op 16-08-2026 09:59 ]