engelbertus schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:30:
Volgens mij mogen er in een huis tuin en keuken meterkast slechts groepen en automaten toegepast worden voor 1 of 3 fases ( behoudens een "2x220"kookgroep dan, hence, kookgroep)
3 fase betekent een gedeelde nul, en er is een draairichting en faseverschuiving. Dat werkt volgens mij alleen correct als alle drie fases juist werken, en dus niet met verschillende belasting op de fases?
Dat werkt correct voor alle belastingen (afname) (die geen illegale powerfactor = faseverschuiving hebben) die onder de max van de zekeringen blijven. Ga afname mengen met teruglevering (= 180° faseverschuiving,) (op ander ader dan afname) dan kan je over de max gaan voor de Nul. (Tot de optelsom van de stroom door de fases!)
Ik heb niet echt begrepen waarom bijvoorbeeld ook de E-golf met 1 en 2 fases kan laden, hoe ziet dat er dan uit vraag ik me af.
Er wordt bij laden dan geen gebruik gemaakt van krachtstroom, en laden van de accu gaat op DC, dus geen fase verschuiving o.i.d. van toepassing aan de accu kant, maar wel aan de woning AC kant? wat dus volgens mij niet zo uit de meterkast zou moeten/mogen komen in 1 buis.
Met 2 fases (dus niet 2 fase draden op dezelfde fase, zie
kookgroep topic) is er door faseverschuiving geen probleem. Wel dom als niet de derde fase tot bij de laadpaal loopt. Op 1 fase met 2 fase draden moet ook de nul dubbeldik uitgevoerd. Dat mag dan weer niet in een 3x 25A groepenkast.
Met alle normen en codes die er zijn voor elektra ga ik er verder vanuit dat elke laadpaal dit ook zou moeten controleren, en er op reageren.
Die laadpaal "kan" dat niet weten, behalve of er fase verschil is tussen de fases. Mijn goedkope wallbox heeft inderdaad echt 3 fase nodig. Maar de auto bepaald wat hij afneemt.
Misschien dat laadpalen wel de mogelijkheid hebben om 2 van de 3 fasen te voeden via een 1 (en dezelfde) fase aansluiting richting de meterkast. Tenslotte is het ook mogelijk om met een 3 fase aansluiting van de laadpaal op 1 fase de auto te voeden. Ik heb nog niet gehoord dat een 3 fase lader kan laden op 2 fases, wat dan ook weer gek is. anders kan er net zo goed geladen worden op drie fases naar de auto via 1 fase vanaf de meterkast. geloof niet dat dat ooit gebeurt, maar zou wel de on board lader effectiever benutten?
Dat vereist dan wel dat daar bij de aanleg rekening mee is gehouden en de zwaar belaste fase met dik draad is uitgevoerd. (of de auto met halve stroom per "fase" laad, om onder de max van de zekering te blijven) Maar zou wel vreemd zijn, om met 2 fases draden, (niet 2 fases) op 1 fase te gaan laden in een 3 fase groepenkast, waardoor je onder de max van die ene fase moet blijven.
Het onterecht 2 fase draden 2 fases noemen, want maar 1 fase, (geen fase verschuiving en dus geen 400V tussen de fase draden) is een groot deel van de oorzaak van de in het kookgroeptopic besproken probleem van kookgroepen in 3 fase kasten.