Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
univex schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:44:
[...]

Daar durf ik dus niets in te leggen, haha. Alle vakjes zijn helemaal leeg. Wel zitten er met klemmetjes lifehammers aan bevestigd. Dit heb ik ook eens van dichtbij bekeken maar ziet er vrij solide uit incl. rubber tussen de bevestiging, dus ontkoppeld en geen speling.

Maar verder dus niemand die het resoneren van deurpanelen herkend?
Hier Canton geluidssysteem, maar op welke sterkte of basshoogte dan ook geen resonantie in de deur.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:21
elektriekert schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:58:
[...]

Een hele tijd geleden is eens de prijs voor het vervangen van de interieurfilter langsgekomen.
Dat was iets van 75€, dat vind ik dan toch wel beschamend duur voor die 2 minuten werk.

Voor het garagebedrijf natuurlijk wel een mooie marge maker
Hoe weet je dat dat 2 minuten werk is? Soms moet er nogal wat worden verwijderd, weet niet exact hoe dat bij een Enyaq zit. En wat kost het filter zelf dan?

• Floes
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-09 10:51
univex schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:44:
[...]

Daar durf ik dus niets in te leggen, haha. Alle vakjes zijn helemaal leeg. Wel zitten er met klemmetjes lifehammers aan bevestigd. Dit heb ik ook eens van dichtbij bekeken maar ziet er vrij solide uit incl. rubber tussen de bevestiging, dus ontkoppeld en geen speling.

Maar verder dus niemand die het resoneren van deurpanelen herkend?
Hier ook inderdaad, voornamelijk linkerzijde. Canton... Nog niks mee gedaan... Eerst zien of de airco eens wel blijft werken.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Zijn hier gebruikers die een Enyaq rijden uit, zeg 2021? 2020? En daar zo'n 100.000 km mee hebben gereden. Of gebruikers die een tweedehands wagen hebben gekocht en rond die km-stand zitten? Hoe houden de accus zich?
Mijn zoektocht naar tweedehands komt vooral 100.000 km autos tegen en ik vroeg me af hoe de ervaringen zijn.

Zijn er nog specifieke redenen om wel of niet voor 21inch wielen te kiezen?

En welke optie zou zeker niet mogen ontbreken? In de proefrit vond ik de hud erg prettig. De lane keep vond ik matig, viel regelmatig uit in het korte stukje dat ik het testte. De afstand en zelf remmen met stop en go... Waren dan wel weer een hele mooie ervaring.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:55
tcw82 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:53:
Zijn hier gebruikers die een Enyaq rijden uit, zeg 2021? 2020? En daar zo'n 100.000 km mee hebben gereden. Of gebruikers die een tweedehands wagen hebben gekocht en rond die km-stand zitten? Hoe houden de accus zich?
Mijn zoektocht naar tweedehands komt vooral 100.000 km autos tegen en ik vroeg me af hoe de ervaringen zijn.
Geen idee. Zal enorm van laadgedrag afhangen.
Beschadigen sneller, dempt minder dus je voelt meer van oneffenheden in de wegen, minder zuinig. Wel een beetje de open deuren ;) Oh en ze zijn minder mooi (want dicht ipv open).
En welke optie zou zeker niet mogen ontbreken? In de proefrit vond ik de hud erg prettig. De lane keep vond ik matig, viel regelmatig uit in het korte stukje dat ik het testte. De afstand en zelf remmen met stop en go... Waren dan wel weer een hele mooie ervaring.
Lane keep? Bedoel je land assist of travel assist? Dat eerste is mwah, dat tweede een genot. Voor mij geen absolute must have maar wel een enorme nice to have die ik niet graag zou opgeven. Zoek in dit topic even naar deze vraag, want die komt regelmatig voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:01

Lane keep viel uit? Bedoel je dan Travel Assist of gewone LKA?

Ik zit met mijn 2020 model op 61k km helaas :9
Gekocht in 2024.
Ik heb 1 of ander show model uit Tsjechie met alles erop en eraan. Dingen waar ik niet meer zonder kan:
- HUD
- Adaptive Cruise Control, maar dat is er altijd.. toch?
- Travel Assist (Als die het doet, laatste 2 maanden blijft ie maar zeuren over handen op het stuur)
- Trekhaak
Dat is het eigenlijk.
Dingen die handig zijn als je kleine kinderen hebt:
- Klimaat bediening achter
- Elektronisch kinderslot via knopjes bij de raambediening.
- Ingebouwde zonwering

Helaas heb ik wel 21 inch wielen. Slurpt stroom in vergelijking met cryptapix.
En de drempels zijn niet om aan te voelen, zelfs niet met de adaptieve vering die erin zit.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16

Hier een Enyaq iv80 uit 2021 met 80k op de teller. Accu niet gecheckt maar 100% komt nu rond de 375km soms krap 400 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:05
Kodess schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:00:
[...]

Lane keep viel uit? Bedoel je dan Travel Assist of gewone LKA?

Ik zit met mijn 2020 model op 61k km helaas :9
Gekocht in 2024.
Ik heb 1 of ander show model uit Tsjechie met alles erop en eraan. Dingen waar ik niet meer zonder kan:
- HUD
- Adaptive Cruise Control, maar dat is er altijd.. toch?
- Travel Assist (Als die het doet, laatste 2 maanden blijft ie maar zeuren over handen op het stuur)
- Trekhaak
Dat is het eigenlijk.
Dingen die handig zijn als je kleine kinderen hebt:
- Klimaat bediening achter
- Elektronisch kinderslot via knopjes bij de raambediening.
- Ingebouwde zonwering

Helaas heb ik wel 21 inch wielen. Slurpt stroom in vergelijking met cryptapix.
En de drempels zijn niet om aan te voelen, zelfs niet met de adaptieve vering die erin zit.
In mijn zoektocht kwam ik erachter dat acc niet de standaard is ><

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl

Sinds een maandje nu een enyaq in bezit uit 2021 met 119k op de teller. Auto is top, accu niets op aan te merken (is een 80). Heb een first edition dus rijk uitgerust. Mis alleen de HUD en pano dus kan daar niet over meepraten. Voor mij een must have zijn de trekhaak, electrische achterklep, acc en matrix koplampen. De rest is een leuke extra. Oja heb de 19 inch wielen welke ik graag wilde. Zijn betaalbaarder qua banden en stoeprand veiliger :)

©2004

• tcw82
  • Nu online
@cryptapix
Lane keep of travel assist ..
Ik weet eigenlijk niet wat wat is.

Op de hud zie ik twee parallelle lijnen die soms oranje soms groen, vooral binnen bebouwde kom. Als je op een glooiende weg niet stuurt gaat hij bij de randen de auto terug naar het midden dirigeren. Dat lijkt me lane keep?
Als je op adaptief cc rijdt en de auto voor je stopt, stopt jij ook. Dat lijkt me trafic assist?
Ook zag ik op de hud een groen streepje onder de auto voor me.

Die optie voor het binnen de lijntjes corrigeerde me een aantal keer netjes en bij een derde (expres veroorzaakt, door niet sturen) situatie kwam er geen correctie en moest ik zelf bijsturen.

Die wielen zijn echt gigantisch, die 21.
De kleinere wielen leken me ook prettiger. De verkoper heeft volgens mij een auto (mogelijk meerdere) staan met de kleinere wielen. Zou dat een gekke vraag zijn? De 21inchers zijn wel helemaal schade vrij.

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 11-09-2025 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@hk12nl Als je trouwens een First Edition hebt, dan heb je een eerste eigenaar gehad die 19" heeft gemonteerd. Een First Edition heeft namelijk 21" standaard. De head-up display en het panoramadak zijn onderdeel van het High pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
BGFG schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:52:
[...]

Hoe weet je dat dat 2 minuten werk is? Soms moet er nogal wat worden verwijderd, weet niet exact hoe dat bij een Enyaq zit. En wat kost het filter zelf dan?
Zie YouTube ;)
Bosch filter is 26€ bij winparts

• tcw82
  • Nu online
J0YR1D3R schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:11:
@hk12nl Als je trouwens een First Edition hebt, dan heb je een eerste eigenaar gehad die 19" heeft gemonteerd. Een First Edition heeft namelijk 21" standaard. De head-up display en het panoramadak zijn onderdeel van het High pakket.
Er zit 21 onder de beoogde auto. Het is een first edition "high" inderdaad.

Mijn huidige auto heeft ..16 denk ik. Met flinke wangen. Lekker comfi. :)

Morgen maar eens bellen met wat meer vragen. O.a. over de software, wat is de meest up to date versie voor een 2020 auto? Ergens had ik gelezen dat er geen updates meer kwamen voor de id4 van die leeftijd, geldt dat ook voor de Enyaq?
En ik heb nog geen soh cijfers gehad, die kunnen ze vast ook even opsnorren/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@tcw82 Ik heb ook zo’n first edition high. Versie 3.7 3.8 is de meest up-to-date versie.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 12-09-2025 09:46 . Reden: foutje ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
tcw82 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:41:
@cryptapix
Lane keep of travel assist ..
Ik weet eigenlijk niet wat wat is.

Op de hud zie ik twee parallelle lijnen die soms oranje soms groen, vooral binnen bebouwde kom. Als je op een glooiende weg niet stuurt gaat hij bij de randen de auto terug naar het midden dirigeren. Dat lijkt me lane keep?
Als je op adaptief cc rijdt en de auto voor je stopt, stopt jij ook. Dat lijkt me trafic assist?
Ook zag ik op de hud een groen streepje onder de auto voor me.

Die optie voor het binnen de lijntjes corrigeerde me een aantal keer netjes en bij een derde (expres veroorzaakt, door niet sturen) situatie kwam er geen correctie en moest ik zelf bijsturen.

Die wielen zijn echt gigantisch, die 21.
De kleinere wielen leken me ook prettiger. De verkoper heeft volgens mij een auto (mogelijk meerdere) staan met de kleinere wielen. Zou dat een gekke vraag zijn? De 21inchers zijn wel helemaal schade vrij.
Het automatisch afstand houden en stoppen op adaptive cruise control heeft niets met lane assist of travel assist te maken.

Lane assist is een wat domme versie van travel assist. Lane assist houdt je binnen de lijnen, maar als je niet stuurt, ben je net een tennisbal die van de ene naar de andere lijn stuitert. Lane assist grijpt pas in bij het bereiken van de lijn. Travel assist houdt je heel mooi strak binnen de lijnen, stuurt door bochten (natuurlijke bochten, geen kruisingen ;)) Travel assist stuurt dus continue lichtjes bij waar dat nodig is; je raakt de lijnen niet. De groene lijnen geven aan dat travel assist aan staan en ‘locked’ is op die lijnen. Dat het soms niet werkt herken ik niet. Althans niet op wegen met belijning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 08:21
cryptapix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:28:
[...]

Het automatisch afstand houden en stoppen op adaptive cruise control heeft niets met lane assist of travel assist te maken.

Lane assist is een wat domme versie van travel assist. Lane assist houdt je binnen de lijnen, maar als je niet stuurt, ben je net een tennisbal die van de ene naar de andere lijn stuitert. Lane assist grijpt pas in bij het bereiken van de lijn. Travel assist houdt je heel mooi strak binnen de lijnen, stuurt door bochten (natuurlijke bochten, geen kruisingen ;)) Travel assist stuurt dus continue lichtjes bij waar dat nodig is; je raakt de lijnen niet. De groene lijnen geven aan dat travel assist aan staan en ‘locked’ is op die lijnen. Dat het soms niet werkt herken ik niet. Althans niet op wegen met belijning :)
Ik vind laneassist helemaal niks. In mijn vorige Enyaq laten omprogrammeren dat ie altijd uit blijft, in plaats van iedere keer weer aan als je start. Ik heb nu een andere Enyaq, tijdelijk, tot de nieuwe er is. Deze heeft helaas geen travel assist, wat ik echt altijd gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:37:
[...]

Ik vind laneassist helemaal niks. In mijn vorige Enyaq laten omprogrammeren dat ie altijd uit blijft, in plaats van iedere keer weer aan als je start. Ik heb nu een andere Enyaq, tijdelijk, tot de nieuwe er is. Deze heeft helaas geen travel assist, wat ik echt altijd gebruik.
Ik kan me dat heel goed voorstellen. Mijn auto werd afgeleverd met een verkeerd stuur waardoor ik geen TA had (vast nog wel een post van mijn verhaal over te vinden hier, heeft heel wat voeten in de aarde gehad). Ik had toen alleen lane assist en ik vind dat zo vervelend. Ik stuiterde van links naar rechts, alles trilde hard en de ingrepen waren veel te resoluut. Voor mijn gevoel moest ik zelf nog beter sturen dan met een auto zonder al deze technische snufjes. Ik ben blij dat ik inmiddels een werkende TA heb. Echt een verademing. Zeker op snelwegen en lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
De informatie van jullie als ervaringsdeskundige is bijzonder waardevol tot nu toe. Dank daarvoor.

De proefgereden auto heeft de oranje lijntjes, daarmee lijk ik te kunnen afleiden uit de openingspost dat het hiet om TA zou moeten gaan. De spec lijst suggereert dat ook, al suggereert dit ook dat er zowel 19 als 21 inch wielen op de auto zitten/geleverd worden :? en in dezelfde speclist wordt naast Traffic Assist ook Lane assist genoemd. Waarschijnlijk zat het probleem tussen het stuur en de stoel....en heb ik de verkeerde systemen aangezet met verwachtingen passend bij een ander systeem.

Opladen lijkt maar tot 50kw te kunnen, kan je dat laten vergroten als de auto al geleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
J0YR1D3R schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:11:
Leuk om te weten. Thx. Ben ik erg blij met die eerste eigenaar. Zitten nu mooie zwarte velgen onder.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
JanHenk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:24:
@tcw82 Ik heb ook zo’n first edition high. Versie 3.7 is de meest up-to-date versie.
Ik draai inmiddels 3.8 :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Ok, hoe werkt dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
tcw82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:42:
[...]

Ok, hoe werkt dat precies?
Je krijgt op een gegeven moment een melding dat er een update klaar staat. Je kan dit niet versnellen. Moet zeggen dat ik niet veel verandering merk dus 3.7 is ook prima.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Oh ja, ik ook 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:01
tcw82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
De informatie van jullie als ervaringsdeskundige is bijzonder waardevol tot nu toe. Dank daarvoor.

De proefgereden auto heeft de oranje lijntjes, daarmee lijk ik te kunnen afleiden uit de openingspost dat het hiet om TA zou moeten gaan. De spec lijst suggereert dat ook, al suggereert dit ook dat er zowel 19 als 21 inch wielen op de auto zitten/geleverd worden :? en in dezelfde speclist wordt naast Traffic Assist ook Lane assist genoemd. Waarschijnlijk zat het probleem tussen het stuur en de stoel....en heb ik de verkeerde systemen aangezet met verwachtingen passend bij een ander systeem.

Opladen lijkt maar tot 50kw te kunnen, kan je dat laten vergroten als de auto al geleverd is?
LKA kan ook oranje lijntjes tonen als je afdwaalt.
TA dan zijn ze recht en groen en dan houdt hij het allemaal zelf bij, voordat je de lijn over gaat.
TA activeer je met een knop op het stuur aan de rechterkant met ;het icoontje van een stuur.

Weet je zeker dat hij maar tot 50kW oplaad? Die van mij uit 2020 doet gewoon 150kW+.
Ja je kan altijd later de upgrade kopen, maar meestal is dat al gedaan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
tcw82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
Destijds was 125 of 135 kW een optie, al weet ik niet of het een optie of standaard was op de First Edition High, maar goed. Desondanks, hebben alle auto's die de optie niet hadden en werden geüpdatet naar ME3 dat niet standaard gekregen met die update?

Hoe zat het ook alweer...

Edit, volgens deze pagina niet.

Ik zou het even testen met de beoogde auto, dan weet je het snel genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 12-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42
Zijn hier gebruikers die een Enyaq rijden uit, zeg 2021? 2020?
Hier een tweede hands 60 uit '21. Met 60k gekocht en nu op 82k. Volgens carscanner had ik bij 60k 54,5kW capaciteit en nu 53,5kW. Al schommelt dat wel.
Ik gebruik snelladen alleen op vakanties en verder altijd 20/30 - 80%.

Opties die ik niet zou willen missen zijn matrix led, op donkere buitenwegen toch fijn zoveel licht. Keyless entry/close. Trekhaak, zeker omdat het echt duur is als latere optie. En misschien toch wel die gelijkvloerse kofferbak met berging eronder, al is dat geen dealbreaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04

HaTe

haat niet

Ik heb een ex lease first edition 80 uit juli 2021 welke bij aankoop nog een SOH van 98% had bij 112500km. Rapportje heb ik hier wel ergens gepost. Werkelijk bereik is net onder de 400 denk ik.
Fijnste opties: lederen bekleding, travel assist, trekhaak, stoelverwarming, zonneschermen achter, keyless entry, elektrische kofferbak. Heb dus geen HUD of panorama dak.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:11
Zojuist terug van een weekje Duitsland met de 2025 Enyaq Coupé (82 kWh). Voor ons de eerste keer op vakantie met een EV, en ik moet zeggen: het is me alles meegevallen. Geen moment laadstress gehad — en dat zonder enige planning of voorbereiding vooraf :+

We hebben gewoon de ingebouwde navigatie gebruikt, die automatisch laadpunten in de route meeneemt. Werkt als een tierelier, vooral omdat de software lekker snel reageert. Ik gebruik al jaren Waze, maar in de Enyaq doet de standaard navigatie het echt verrassend goed _/-\o_

Grappig genoeg hebben we de voorgestelde laadpunten onderweg eigenlijk nooit gebruikt. We stopten telkens eerder voor een eet- of plaspauze, en ik durfde het in het buitenland nog niet aan om onder de 40% acculading te komen. Dus telkens bij zo’n pauze gewoon even bijladen — werkte prima.

Sinds we terug zijn in Nederland, heeft de auto helaas wel kuren met de ingebouwde GPS. Die denkt nog steeds dat we ergens in Limburg zitten, terwijl we toch echt weer thuis in Brabant zijn. Ook de Skoda-app maakt geen verbinding meer met de auto. Ik heb het display al eens herstart door de knop ingedrukt te houden, maar dat heeft niets opgelost. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? En zo ja, wat was de oplossing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 06:51
SparksNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:10:
Sinds we terug zijn in Nederland, heeft de auto helaas wel kuren met de ingebouwde GPS. Die denkt nog steeds dat we ergens in Limburg zitten, terwijl we toch echt weer thuis in Brabant zijn. Ook de Skoda-app maakt geen verbinding meer met de auto. Ik heb het display al eens herstart door de knop ingedrukt te houden, maar dat heeft niets opgelost. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? En zo ja, wat was de oplossing?
Ik vrees dat je in Limburg moet gaan wonen... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Zojuist terug van een weekje Duitsland met de 2025 Enyaq Coupé (82 kWh). Voor ons de eerste keer op vakantie met een EV, en ik moet zeggen: het is me alles meegevallen. Geen moment laadstress gehad — en dat zonder enige planning of voorbereiding vooraf :+
[…]
Grappig genoeg hebben we de voorgestelde laadpunten onderweg eigenlijk nooit gebruikt. We stopten telkens eerder voor een eet- of plaspauze, en ik durfde het in het buitenland nog niet aan om onder de 40% acculading te komen. Dus telkens bij zo’n pauze gewoon even bijladen — werkte prima.
Haha, dat spreekt elkaar wel tegen :p Maar niet onder de 40% durven komen? Tjonge. Ik stop niet eens boven de 10%. En zeker in Duitsland zijn er over het algemeen zoveel laadpalen dat je max 3-5% lading nodig hebt om de volgende snellader te halen (en als je die niet haalt is er vaak wel een 22-50kW lader in de buurt om even bij te druppelen). En dan heb ik ook nog eens een 60 waardoor ik met 10% minder ver kom dan jij met 10% in je 85.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 12-09-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
cryptapix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:00:
[...]

Haha, dat spreekt elkaar wel tegen :p Maar niet onder de 40% durven komen? Tjonge. Ik stop niet eens boven de 10%. En zeker in Duitsland zijn er over het algemeen zoveel laadpalen dat je max 3-5% lading nodig hebt om de volgende snellader te halen (en als je die niet haalt is er vaak wel een 22-50kW lader in de buurt om even bij te druppelen). En dan heb ik ook nog eens een 60 waardoor ik met 10% minder ver kom dan jij met 10% in je 85.
Haha het was de eerste keer met de auto in het buitenland hé :P Laat ik het anders zeggen. Ik heb me geen enkele keer zorgen gemaakt of ik mijn eindbestemming wel zou halen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Vandaag helaas op een haar na de gewenste high first edition misgelopen.
Als alternatief heeft deze zaak nog een aantal andere, eigenlijk is alleen een niet verder benoemde versie interessant. Iets minder km.
Kan je aan een kenteken zien wat voor opties er ooit zijn gekozen, de verkoper website heb ik al meerdere fouten op gevonden, dus of er een optie opzit... Maybe yes ..maybe no ... Is daar een alternatieve route voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
tcw82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:47:
Als alternatief heeft deze zaak nog een aantal andere, eigenlijk is alleen een niet verder benoemde versie interessant. Iets minder km.
Kan je aan een kenteken zien wat voor opties er ooit zijn gekozen, de verkoper website heb ik al meerdere fouten op gevonden, dus of er een optie opzit... Maybe yes ..maybe no ... Is daar een alternatieve route voor?
Ik heb dit nog niet gevonden en dacht dat dat alleen betaald kon. Wat ik op een gegeven moment deed was goed de foto’s bekijken. Daar kon ik wel uit afleiden wat er wel en niet op zat. En anders foto’s opvragen.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Nu online
hk12nl schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:33:
[...]

Sinds een maandje nu een enyaq in bezit uit 2021 met 119k op de teller. Auto is top, accu niets op aan te merken (is een 80). Heb een first edition dus rijk uitgerust. Mis alleen de HUD en pano dus kan daar niet over meepraten. Voor mij een must have zijn de trekhaak, electrische achterklep, acc en matrix koplampen. De rest is een leuke extra. Oja heb de 19 inch wielen welke ik graag wilde. Zijn betaalbaarder qua banden en stoeprand veiliger :)
Ik rij al 4,5 jaar een Enyaq (sinds april '21), nu 125K km op de klok, First Edition High.
De range hier is het laatste jaar flink minder, maar ik schrijf dat eerder toe aan de andere zomerbanden die ik sinds dit jaar heb. (Eerst Hankook, nu Bridgestone). Mijn gemiddelde verbruik is sindsdien namelijk zo'n 10-15% hoger. Als ik daarvoor corrigeer is er nauwelijk achteruitgang. Qua opties ga ik niks adviseren, dat is zo persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 12-09-2025 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04

HaTe

haat niet

tcw82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:47:
De garage waar ik hem heb gekocht heeft een zogenaamde wagenkaart bij een dealer opgevraagd op basis van het kenteken. Het document telt bij mij 6 pagina's. Hier staan alle opties in, hoewel het soms niet helemaal duidelijk is wat het precies is. Wellicht dat je het zelf ook op basis van kenteken kan opvragen bij de dealer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t7utVs1n8zvJ0uCOPfftrPgl5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lXgTwEvnhF9rIyUNz53QcYXN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 12-09-2025 21:40 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
hk12nl schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:28:
[...]

Ik heb dit nog niet gevonden en dacht dat dat alleen betaald kon. Wat ik op een gegeven moment deed was goed de foto’s bekijken. Daar kon ik wel uit afleiden wat er wel en niet op zat. En anders foto’s opvragen.
Ja, eindeloos fotos bestuderen is wat ik nu doe. Niet altijd staan de juiste hoeken erop. De steeltjes aan het stuur missen nog al eens. Of een foto van de ac bediening voor achter.
We gaan gewoon verder zoeken.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:57
jvbijleveld schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Ik heb uiteindelijk 2 keer het issue gehad (links én rechts van het midden), en in beide gevallen is de sensor vervangen, en het probleem daarmee verholpen
Mag ik vragen wat de kosten waren?

• qwasd
Matmar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Bij mijn enyaq 2021 ook een parkeersensor voor in het bumperrooster stuk. Buiten de garantie, en ik las dat het vervangen zomaar €600 zou gaan kosten (sensor €90, bumper er volledig af, er weer op, recalibreren (whatever that means)). Dus op internet gezocht: je kan deze sensoren door het rooster met 2 vingers en een duim los krijgen (borglipjes boven en beneden uit elkaar duwen met 2 vingers en tegelijk met je duim de sensor naar binnen duwen, daarna kan je de sensor met kabelaansluiting door het rooster naar buiten werken, en de aansluitstekker na ontsluiten schuif lipje lostrekken. Oud rubbertje op de nieuwe sensor overzetten, stekker erin en weer terug klikken. 5 minuten werk en doet het weer. Nieuwe sensor voor €35 + verzendkosten uit Tsjechië laten komen, 3 werkdagen bezorgtijd. https://www.super-parts.eu/5wa919275a-pdc-sensor/ Scheelt toch €550… *O*
Bedankt voor de uitleg maar hoe kom ik erachter welke sensor stuk is? ik krijg namelijk constant de melding “parkeersensoren voor schoonmaken” en “manoeuvreerrem niet beschikbaar”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
qwasd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:12:
[...]

Bedankt voor de uitleg maar hoe kom ik erachter welke sensor stuk is? ik krijg namelijk constant de melding “parkeersensoren voor schoonmaken” en “manoeuvreerrem niet beschikbaar”
Je kan rustig richting bv een muur rollen en dan kan je zien welke parkeersensor wel reageert en welke niet.

©2004

• cryptapix
qwasd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:12:
[...]

Dat is gek, die melding schoonmaken krijg ik ook af en toe, de melding manoeuvreerrem krijg ik best regelmatig. Eigenlijk heb ik dat al vanaf het begin (januari 2024). Het gaat tot nu toe altijd wel weg (behalve de keer die ik hieronder beschrijf), meestal dezelfde dag, sporadisch 1-2 dagen later. Dat is best klote dan overigens, dan ga je ook denken dat de sensoren echt definitief kapot zijn.

Een parkeersensor vervangen koste bij mij EUR 406,26 ex btw. Die was overigens stuk door steenlaag. Het begon met die meldingen en dat de sensoren linksvoor niets deden, na enige tijd deed geen enkele sensor voor het nog. Maar er was er dus maar 1 kapot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SparksNL
Update: Gisteren rond 22:00 heeft de auto weer verbinding gemaakt met de Skoda app en toen ik vanmorgen in de auto stapte was het probleem verdwenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:55
qwasd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:08:
[...]

Mag ik vragen wat de kosten waren?
Tis was een shortlease (rental) enyaq, dus heb oprecht geen idee. De eerste is als ‘schade’ gemeld (steenslag), dus die koste mij eigen risico. De 2e keer heb ik hem gewoon als storing gemeld, en heb ik er financieel niks van gemerkt.
Ik rij inmiddels een nieuwe sportline, en heb het idee dat de plaatsing van de sensoren in de bumper nét even wat gunstiger is mbt steenslag.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ok dat was spannend, stond nog op 13% en wou de batterij wat leger hebben dus ikke stukje autostrade doen en dan terugkeren en naar huis. Ik heb me iets mis rekent wat het aantal km's het ging zijn. Halverwege op de terug weg 0% batterij en 0km nog te gaan :o :F

Lekker door gereden tot thuis wat toch nog een goede 10km was, bijna thuis de melding van schildpad en de melding dat ik moest laden want mogelijke batterij schade.

Wagen staat nu rustig te laden :+

Hier 2dehands gekocht en zit "juist" boven de 91000 km (gekocht op 88000), batterij doet het goed alleen er klopt volgens mijn berekening iets niet met het verbruik/accu pakket, daarmee ook dat ik een aantal keer van <20% tot 100% laad, dan zou het beter moeten zijn volgens Will_M in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

[ Voor 54% gewijzigd door Damic op 14-09-2025 00:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Zoals inmiddels wel duidelijk, ik ben op zoek naar een Enyaq. Daarbij komen er best wat langs, sommige met meer km's op de klok.. sommige met minder. Soh is een begrip dat ik snap en wat me op zich ook als belangrijke factor zou mogen meespelen. Immers, de soh neemt langzaam af en zal uiteindelijk de auto doen stoppen. (Sommige merken laten de auto geheel uitgaan als de wagen onder een bepaalde waarde komt).

Nu zie ik dus wagens met 100.000 km op de teller met een geadverteerde soh van, bijvoorbeeld, 95%, certificaatje erbij etc. Maar ik zie ook wagens met de helft van dat aantal km's en een soh van "maar" 90%. Dat valt me op.
Is die 50kkm auto dan mishandeld, altijd aan de snelladers gehangen? Of is die 95% juist verdacht en mogelijk wat optimistischer gesteld dan de werkelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
tcw82 schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:17:
Zoals inmiddels wel duidelijk, ik ben op zoek naar een Enyaq. Daarbij komen er best wat langs, sommige met meer km's op de klok.. sommige met minder. Soh is een begrip dat ik snap en wat me op zich ook als belangrijke factor zou mogen meespelen. Immers, de soh neemt langzaam af en zal uiteindelijk de auto doen stoppen. (Sommige merken laten de auto geheel uitgaan als de wagen onder een bepaalde waarde komt).

Nu zie ik dus wagens met 100.000 km op de teller met een geadverteerde soh van, bijvoorbeeld, 95%, certificaatje erbij etc. Maar ik zie ook wagens met de helft van dat aantal km's en een soh van "maar" 90%. Dat valt me op.
Is die 50kkm auto dan mishandeld, altijd aan de snelladers gehangen? Of is die 95% juist verdacht en mogelijk wat optimistischer gesteld dan de werkelijkheid?
Tsja, daar kom je denk ik alleen achter met een batterijtest; daaruit blijkt namelijk hoe er geladen (AC of DC, etc.) is en dat is wat van invloed is.

Maar in doorgaans is een leasegolfje van iemand met een petje meer afgeragd dan die van een oma die 5k km per jaar rijdt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 17:35
JanHenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb de poorten in mijn Enyaq eens getest met een usb-c tester en een load, en in geen geval kwam de spanning boven de 5V, ook al ondersteunde de devices wel PD.

Het zijn, in mijn ‘21 Enyaq dus, geen PD poorten maar reguliere 5V usb. (Met toevallig een C aansluiting).

Zo’n 12V trigger cable heb ik ook liggen (gebruik ik in de vouwwagen) en die werkte ook niet.
In 2022 beschreef ik hier https://gathering.tweaker...message/70076544#70076544 hoe ik zelf mijn dashcam via een geschakelde plus heb aangesloten. Misschien kun je er iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
cryptapix schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:27:
[...]

Tsja, daar kom je denk ik alleen achter met een batterijtest; daaruit blijkt namelijk hoe er geladen (AC of DC, etc.) is en dat is wat van invloed is.

Maar in doorgaans is een leasegolfje van iemand met een petje meer afgeragd dan die van een oma die 5k km per jaar rijdt natuurlijk.
Het tweede deel snap ik natuurlijk, alleen een "top spec" Enyaq van 4 jaar oud en een (in het geval van een petje) met een golf 15 jaar oude gti is misschien niet helemaal hetzelfde. (Al verbaas ik me geregeld over het financiële draagvermogen van sommige jeugdigen :?)

Het eerste vind ik interessant. Kan je met een batterij test de geschiedenis van het laadgedrag terug zien?
Of is de soh enkel de getuigen van dat laadgedrag?
Wat ik bedoel, zit er in de auto een register dat de laadcycli etc kan reproduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:30:
Volgens mij mogen er in een huis tuin en keuken meterkast slechts groepen en automaten toegepast worden voor 1 of 3 fases ( behoudens een "2x220"kookgroep dan, hence, kookgroep)
3 fase betekent een gedeelde nul, en er is een draairichting en faseverschuiving. Dat werkt volgens mij alleen correct als alle drie fases juist werken, en dus niet met verschillende belasting op de fases?
Dat werkt correct voor alle belastingen (afname) (die geen illegale powerfactor = faseverschuiving hebben) die onder de max van de zekeringen blijven. Ga afname mengen met teruglevering (= 180° faseverschuiving,) (op ander ader dan afname) dan kan je over de max gaan voor de Nul. (Tot de optelsom van de stroom door de fases!)
Ik heb niet echt begrepen waarom bijvoorbeeld ook de E-golf met 1 en 2 fases kan laden, hoe ziet dat er dan uit vraag ik me af.
Er wordt bij laden dan geen gebruik gemaakt van krachtstroom, en laden van de accu gaat op DC, dus geen fase verschuiving o.i.d. van toepassing aan de accu kant, maar wel aan de woning AC kant? wat dus volgens mij niet zo uit de meterkast zou moeten/mogen komen in 1 buis.
Met 2 fases (dus niet 2 fase draden op dezelfde fase, zie kookgroep topic) is er door faseverschuiving geen probleem. Wel dom als niet de derde fase tot bij de laadpaal loopt. Op 1 fase met 2 fase draden moet ook de nul dubbeldik uitgevoerd. Dat mag dan weer niet in een 3x 25A groepenkast.
Met alle normen en codes die er zijn voor elektra ga ik er verder vanuit dat elke laadpaal dit ook zou moeten controleren, en er op reageren.
Die laadpaal "kan" dat niet weten, behalve of er fase verschil is tussen de fases. Mijn goedkope wallbox heeft inderdaad echt 3 fase nodig. Maar de auto bepaald wat hij afneemt.
Misschien dat laadpalen wel de mogelijkheid hebben om 2 van de 3 fasen te voeden via een 1 (en dezelfde) fase aansluiting richting de meterkast. Tenslotte is het ook mogelijk om met een 3 fase aansluiting van de laadpaal op 1 fase de auto te voeden. Ik heb nog niet gehoord dat een 3 fase lader kan laden op 2 fases, wat dan ook weer gek is. anders kan er net zo goed geladen worden op drie fases naar de auto via 1 fase vanaf de meterkast. geloof niet dat dat ooit gebeurt, maar zou wel de on board lader effectiever benutten?
Dat vereist dan wel dat daar bij de aanleg rekening mee is gehouden en de zwaar belaste fase met dik draad is uitgevoerd. (of de auto met halve stroom per "fase" laad, om onder de max van de zekering te blijven) Maar zou wel vreemd zijn, om met 2 fases draden, (niet 2 fases) op 1 fase te gaan laden in een 3 fase groepenkast, waardoor je onder de max van die ene fase moet blijven.

Het onterecht 2 fase draden 2 fases noemen, want maar 1 fase, (geen fase verschuiving en dus geen 400V tussen de fase draden) is een groot deel van de oorzaak van de in het kookgroeptopic besproken probleem van kookgroepen in 3 fase kasten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
tcw82 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:43:
[...]

Het tweede deel snap ik natuurlijk, alleen een "top spec" Enyaq van 4 jaar oud en een (in het geval van een petje) met een golf 15 jaar oude gti is misschien niet helemaal hetzelfde. (Al verbaas ik me geregeld over het financiële draagvermogen van sommige jeugdigen :?)

Het eerste vind ik interessant. Kan je met een batterij test de geschiedenis van het laadgedrag terug zien?
Of is de soh enkel de getuigen van dat laadgedrag?
Wat ik bedoel, zit er in de auto een register dat de laadcycli etc kan reproduceren?
Zoek even in dit topic of op internet (reddit r/enyaq), er zijn wel certificaten te vinden van anderen die zo’n test hebben uitgevoerd. Ik weet niet of het altijd zo is, maar ik heb zeker certificaten gezien met daarop het aantal keer AC en DC laden (of verhouding in %) en het totaal aantal laadcycli.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qwasd
hk12nl schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:47:
[...]

Je kan rustig richting bv een muur rollen en dan kan je zien welke parkeersensor wel reageert en welke niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdwIoXcPh0Vv8XdZriWzngsShGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6LML7gZwC7AIiL3YKOPh0PU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft het scherm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Dus dan weet je welke het is toch? :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
hk12nl schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:53:
[...]

Vertel eens dan, welke van de sensoren is het precies? Ik heb geen zijsensoren, maar had deze melding aan de voorkant en er was bij mij 1 van de 4 (of 3?) sensoren kapot.

Of komt je sarcasme niet door? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 15-09-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FWIW, als het is zoals met 'n Ford Fiesta (en ik neem aan andere auto's ook), wat WD40 (of gelijkaardig) rond/in die sensor spuiten om het water te verdrijven en dan kan het ook werken. Als ze niet vuil zijn en er zijn geen andere duidelijke oorzaken, kan je altijd dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
cryptapix schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:06:
[...]

Vertel eens dan, welke van de sensoren is het precies? Ik heb geen zijsensoren, maar had deze melding aan de voorkant en er was bij mij 1 van de 4 (of 3?) sensoren kapot.

Of komt je sarcasme niet door? ;)
Ik dacht rechts van het midden maar wellicht even te snel gekeken. :) Was sowieso geen sarcasme :)

Maar hij kleurt helemaal niet meer voorin? Anders toch uit laten lezen..

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Ik heb inmiddels helder hoe en wat.
Mede dankzij dit topic.

Was ik weer, het TA/LA bos wordt er niet duidelijker op.
De openingspost is helder, de 2 lijntjes naast het CC tekentje op het kleine dashboard midden voor de bestuurder.
Echter, dat wordt niet altijd in een advertentie getoond. Dit scherm wel, het scherm van het het multimedia scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7qi-qDmaX-ONjJkElC5Do9fzoM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Rs27uhJzyf8nCG3juoEoVJD3.webp?f=user_large

Welke tekentje zou je hier verwachten als de auto TA heeft.
De foto toont (denk ik) enkel LA ?

In hetzelfde openingsbericht wordt melding gemaakt van Coderen, daarmee zou een auto kunnen worden voorzien van TA als het knop je op het stuur er is.
Dat zou dan om dit knopje gaan denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q39p6GZ_IrqhVnZxCvHyNjm0RQY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c6AjTbJxp0bzaYqpgArCuxnU.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehlEdgGQYP8Ljve-texp6fvdQIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVFzkhJ15YFyvrLLETe9BMM4.jpg?f=fotoalbum_tile
Hoe gaat dat in zijn werk, wat kost zo iets, wie bel je daarvoor?

Vandaag weer een paar wagens mogen afstrepen ivm het niet hebben van de wens specs, in de zojuist gereden auto zaten de getoonde knopjes er op, maar kwamen de lijntjes niet op het dashboard. Lane assist deed ook niets terwijl dat wel aanstond. Bijzondere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Overigens, mijn Enyaq zou een nieuwe batterijmodule krijgen onder garantie, na diagnose van een foutmelding in het dashboard.

Ik heb mijn auto ingeruild, dus de dealer 'zou het gaan doen bij inruil, maken we ons nu niet meer druk om', maar de foutmelding is wel verwijderd op één of andere manier. Ik kan hem ook niet meer terugvinden.

Voor potentiële kopers wel even een ding om op te letten wellicht? Ik weet niet of je die foutmelding nog terug kan terughalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
onetime schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:51:
[...]

Dat werkt correct voor alle belastingen (afname) (die geen illegale powerfactor = faseverschuiving hebben) die onder de max van de zekeringen blijven. Ga afname mengen met teruglevering (= 180° faseverschuiving,) (op ander ader dan afname) dan kan je over de max gaan voor de Nul. (Tot de optelsom van de stroom door de fases!)

[...]

Met 2 fases (dus niet 2 fase draden op dezelfde fase, zie kookgroep topic) is er door faseverschuiving geen probleem. Wel dom als niet de derde fase tot bij de laadpaal loopt. Op 1 fase met 2 fase draden moet ook de nul dubbeldik uitgevoerd. Dat mag dan weer niet in een 3x 25A groepenkast.

[...]

Die laadpaal "kan" dat niet weten, behalve of er fase verschil is tussen de fases. Mijn goedkope wallbox heeft inderdaad echt 3 fase nodig. Maar de auto bepaald wat hij afneemt.

[...]

Dat vereist dan wel dat daar bij de aanleg rekening mee is gehouden en de zwaar belaste fase met dik draad is uitgevoerd. (of de auto met halve stroom per "fase" laad, om onder de max van de zekering te blijven) Maar zou wel vreemd zijn, om met 2 fases draden, (niet 2 fases) op 1 fase te gaan laden in een 3 fase groepenkast, waardoor je onder de max van die ene fase moet blijven.

Het onterecht 2 fase draden 2 fases noemen, want maar 1 fase, (geen fase verschuiving en dus geen 400V tussen de fase draden) is een groot deel van de oorzaak van de in het kookgroeptopic besproken probleem van kookgroepen in 3 fase kasten.
idd dom, en hoe laad een Egolf dan op 2 fases? of betekent dit slechts dat er een onboard lader in zit die beide fases appart omzet naar DC? hoe dan met die dubbeldikke null die er niet is? en mag dat dan gewoon wel uit de meterkast komen, want mag de laadpaal gewoon slechts 2 fases benutten ( en er dus geen krachtsroom van maken) en doet de laadpaal dat wel als hij op 3 fases kan laden? en.. wederom er is geen dubbel dikke nul?

de controles op regels: de laadpaal kan wel degelijk controleren of hij op 1 , 2 of 3 fases is aangesloten, en of de faseverschuiving klopt, en welke draairichting etc. daarmee kan hij dan bepalen of er op 1 fase geladen kan worden, en of er op 3 fases geladen kan worden ( krachtstroom) ik vraag mij dus af hoe er ooit op 2 fases geladen kan worden.
de laadpaal kan er in nl dan alleen van uitgaan dat de i-fase aansluitign correct is uitgevoerd, en dat bij 3 fase aansluiting er een krachtstroomaansluiting met dus geen dubbeldikke null wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@tcw82 Voor TA heb je het derde? pookje links onder het stuur nodig. Ook voor ACC.

edit: en de plaatjes in de TS komen achter het stuur vandaan...

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 15-09-2025 12:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@engelbertus Je lijkt het onderscheid tussen 2 fase draden en 2 fases niet helder te hebben.
Daardoor klopt er niet veel van je reactie. Zie Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - krachtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
hk12nl schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:53:
[...]

Sorry maar ik snap er niks van. Als ik de foto bekijk zou ik zeggen dat er meerdere sensoren stuk zijn of er compleet iets anders aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
qwasd schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:37:
[...]

Sorry maar ik snap er niks van. Als ik de foto bekijk zou ik zeggen dat er meerdere sensoren stuk zijn of er compleet iets anders aan de hand is.
(Laten) uitlezen is je best shot. Je kunt het niet zien aan die foto. Zoals ik a eerder schreef had ik dit ook, in het begin kon ik nog zien dat het een van de 2 sensoren linksvoor was maar kort daarna leek het alsof alle sensoren aan de voorzijde kapot waren. Het was er echter maar 1 (dat kon de dealer direct zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
onetime schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:21:
@tcw82 Voor TA heb je het derde? pookje links onder het stuur nodig. Ook voor ACC.

Ja, hengeltje links onder en knopje rechtsboven. Net een Enyaq gereden die het had en dat werkte erg prettig. Knopje rechtsboven doet de schakeling tussen acc en ta (in de auto van net).
Of bedoel je dat voor eventueel coderen dat pookje linksonder noodzakelijk is, dat had ik al wel bedacht inderdaad.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, ik zal eens zien of ik het kan YouTube-en.
Helaas had deze Enyaq dan weer allerlei andere opties niet. Zo blijven we nog even bezig. (Ik heb straks een Enyaq aan diesel verstookt om de juiste te vinden.).

Merk ook dat veel verkopers eigenlijk geen idee hebben wat ze hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
onetime schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:21:

Wat ik altijd heb begrepen is dat een loadbalancing laadpaal ook altijd alle groepen bij een 3 - fase aansluiting dezelfde belasting laat trekken, waarschijnlijk vanwege de enkele nul in de kabel. (grond) kabel. die via de 3P+N groep de meterkast uit komt.
dan kun je niet maar 2 fases gaan belasten.

voor een formuisgroep, 2P +2N is een uitzondering volgens mij, dat je dit in 1 buis mag aanleggen. of mag dat ook voor een laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@engelbertus Als je 1 fase belast is de nul, vanzelfsprekend, evenzwaar belast. Bij een 2e fase belasten neemt de belasting van de nul af. Bij 3 fases gelijk belast is de nul -onbelast-.
Voor zover ik weet bepaald de auto van hoeveel fases hij hoeveel afneemt, en vindt de loadbalancing plaats over het totaal afgenomen vermogen. Aangezien een domme "smart-meter" op dezelfde manier moet meten / tellen als een ferraris (draaischijf) meter. Dat is gesommeerd over de fases.

(groepen? Je bedoeld fases?) edit: Het begint nu wel wat of-topic te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 15-09-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Zijn de Hankook Ventus S1 evo3 EV (K127) een goede keuze banden?

https://www.bettertires.c...c8c41b9c0955badd44aa5c8b/

Of raden jullie mij iets anders aan?
Ik heb een Skoda Enyaq 80 Sportline Bouwjaar 2022
Maat is 255/45/20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@qwasd Ik ben tot nu toe gewoon tevreden met de Hankooks en rij er zuinig mee, al is mijn rijstijl meer bepalend. Met andere zijdelingse zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
tcw82 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:24:
[...]

Ja, hengeltje links onder en knopje rechtsboven. Net een Enyaq gereden die het had en dat werkte erg prettig. Knopje rechtsboven doet de schakeling tussen acc en ta (in de auto van net).
Of bedoel je dat voor eventueel coderen dat pookje linksonder noodzakelijk is, dat had ik al wel bedacht inderdaad.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, ik zal eens zien of ik het kan YouTube-en.
Helaas had deze Enyaq dan weer allerlei andere opties niet. Zo blijven we nog even bezig. (Ik heb straks een Enyaq aan diesel verstookt om de juiste te vinden.).

Merk ook dat veel verkopers eigenlijk geen idee hebben wat ze hebben staan.
Kan je niet een autobedrijf in de buurt inschakelen die voor jou gaat kijken? Zo heb ik het uiteindelijk geregeld. Zij kijken ook voor mij maar als ik zelf wat vond dan kon ik dat ook aangeven. Uiteindelijk hebben zij hem opgehaald, beoordeeld en toen heb ik hem bekeken en in gereden. Ik wist toen wel al dat een 'first edition' het juiste model voor mij was. :)

Na 2x het land door rijden was ik er ook wel klaar mee. En je merkt toch dat je er tekort verstand van hebt en het niet vaak genoeg doet. Het autobedrijf let op hele andere dingen. Je bent zelf vaak toch overweldigd.

©2004

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
  • Nu online
qwasd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:41:
Zijn de Hankook Ventus S1 evo3 EV (K127) een goede keuze banden?

https://www.bettertires.c...c8c41b9c0955badd44aa5c8b/

Of raden jullie mij iets anders aan?
Ik heb een Skoda Enyaq 80 Sportline Bouwjaar 2022
Maat is 255/45/20
Zeker! De eerste bandenset die ik onder mijn Enyaq had. Altijd prima gepresteerd, en erg zuinig. Dat laatste merkte ik pas toen ik na een bandenwissel Pirelli eronder kreeg van de LM, en nu is mijn range 10-15% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
hk12nl schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:01:
[...]

Kan je niet een autobedrijf in de buurt inschakelen die voor jou gaat kijken? Zo heb ik het uiteindelijk geregeld. Zij kijken ook voor mij maar als ik zelf wat vond dan kon ik dat ook aangeven. Uiteindelijk hebben zij hem opgehaald, beoordeeld en toen heb ik hem bekeken en in gereden. Ik wist toen wel al dat een 'first edition' het juiste model voor mij was. :)

Na 2x het land door rijden was ik er ook wel klaar mee. En je merkt toch dat je er tekort verstand van hebt en het niet vaak genoeg doet. Het autobedrijf let op hele andere dingen. Je bent zelf vaak toch overweldigd.
Dat klinkt wel interessant, ben dan wel nieuwsgierig naar dingen als kosten en hoe ze dat doen met inruilen ?
Je mag me ook een prive berichtje sturen als je dat liever doet.

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-10 15:27
Zijn er mensen hier die een Enyaq (facelift model) hebben en een after market kofferbakschaal hebben aangeschaft?

Ik ben op het moment aan het wachten op de uitlevering van mijn enyaq en wilde graag een kofferbakschaal. 215 bij de dealer vind ik best prijzig. Online zie ik genoeg opties zoals deze

https://www.winparts.nl/i...9iXYbGqRCR84aAkeWEALw_wcB

Hoewel er staat dat hij geschikt is voor de enyaq vanaf 2021 t/m heden zou ik wat gebruikerservaringen op prijs stellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Steefmeister schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:12:
Zijn er mensen hier die een Enyaq (facelift model) hebben en een after market kofferbakschaal hebben aangeschaft?

Ik ben op het moment aan het wachten op de uitlevering van mijn enyaq en wilde graag een kofferbakschaal. 215 bij de dealer vind ik best prijzig. Online zie ik genoeg opties zoals deze

Hoewel er staat dat hij geschikt is voor de enyaq vanaf 2021 t/m heden zou ik wat gebruikerservaringen op prijs stellen :)
Deze moet je hebben van SKODA zelf:
Beschermende kofferbakvoering, 5LG 061 160 € 69,-
Deze heb ik ook, is geen hi-tech maar werkt goed.
Is eigenlijk voor de standaard verlaagde vloer gemaakt maar werkt ook prima met een verhoogde laadvloer(zoals bij mij).

De prijs die jij opgeeft is voor een kofferbakschotel, deze is instelbaar met scheidingselelmenten.
Kofferbakschotel, 5LG 061 162 € 215,-

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 17-09-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Skoda heeft hun NL webshop gesloten, dus dan moet je originele accessoires verplicht via de dealer bestellen.

Echter, zelf heb ik laatst een paar zaken via skoda-parts.com besteld. Je kan gewoon het onderdeelnummer invullen en dan kom ik bijvoorbeeld hier uit. Wel zo makkelijk. Hoewel wel wat verzendkosten, per saldo alsnog ongeveer dezelfde prijs :)

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-10 23:59

Gewoon eens op marktplaats kijken…staan er genoeg te koop. Heb de rubbermat van Skoda zelf ook….echt top. Die van mij is komt in maart 2027 te koop😉

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-10 20:14
Ik ben na lang zoeken van plan binnenkort een occasion Enyaq iv 80 te kopen uit 2021, uit de lease.

Ik twijfel nog tussen de normale versie en een Sportline. Is het rij comfort verschil groot? De nieuwe Elroq reed perfect voor mij maar is helaas te duur. Wat ik meestal ik SUV haat (maar is bij EVs veel minder) is in bochten/rotonde als passagier overhellen. Of op de snelweg heel veel wind geluid of band geluid (heb ik bij mn MG4).

Is er nog iets om extra op te letten bij deze autos qua mankementen?

En een ander vraagje, zijn jullie voor all-season gegaan of echt zomer en winter banden blijven wisselen? We doen ongeveer 15-18k km per jaar. Vraag me af qua comfort en range wat het advies is.

[ Voor 39% gewijzigd door Badname2 op 18-09-2025 11:40 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Badname2 Wat voor onderstel had de Elroq waar je mee proef hebt gereden? Er zit wel wat verschil in de Business en Sportline qua rijgedrag en onderstel. Zelf heb ik een reguliere met DCC, die kun je steviger zetten dan een Sportline (als je dat wil). Ik zou beide gewoon eens rijden dus.

Mankementen, tsja. Eigenlijk kan er niks grofs mis mee zijn qua reparatiekosten. Als er iets is met de HV-batterij zal ie een melding geven en wordt het onder garantie vervangen.

Zelf wissel ik tussen zomerbanden (die geven doorgaans het beste verbruik, grip etc.) , en een all-season set (aparte set) voor de 'winter' maanden. Naar mijn idee is dat voor het Hollandse klimaat de beste combinatie. Als je geen aparte winterset wil, zou ik zelf gewoon doorrijden op reguliere zomerbanden, om eerlijk te zijn. All-seasons zijn doorgaans (beetje afhankelijk van het type) een soort winterband-light dus ik zou daar zelf niet jaarrond op rijden. Maar ik ben wellicht wat een banden-snob. Ik ken ook mensen die het hele jaar door op een allegaartje van winterbanden en all-seasons rijden... 8)7

• onetime
  • Niet online
@Badname2 Comfort? Dan waarschijnlijk geen sportline. 19" banden, Hankook voor de efficiency.
RandomNick schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:18:
[...] Ik rij al 4,5 jaar een Enyaq (sinds april '21), nu 125K km op de klok, First Edition High.
De range hier is het laatste jaar flink minder, maar ik schrijf dat eerder toe aan de andere zomerbanden die ik sinds dit jaar heb. (Eerst Hankook, nu Bridgestone). Mijn gemiddelde verbruik is sindsdien namelijk zo'n 10-15% hoger. Als ik daarvoor corrigeer is er nauwelijk achteruitgang. ...

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:07
onetime schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:21:
Comfort? Dan waarschijnlijk geen sportline.
[...]
Het hangt er maar net vanaf wat iemand onder "comfort" verstaat.
De oudere franse Citroëns met luchtvering worden door veel mensen als zeer comfortabel genoemd, ik zou zeeziek worden in zo'n deinend schip op de weg.
Geef mij maar een wat strakker afgeveerde auto - ik rij zelf een Sportline - dat vind ik dan weer veel fijner rijden.

• Badname2
@JanHenk Het was volgensmij een sportline met alcantara bekleding :). Betreft de HV-batteirj garantie die is tot 160k km toch? Ik probeer daarom een te kopen met ±100k km.

@cOOlrUnnINgs Ik rij nu een MG4 dat is echt geen relaxte auto voor lange snelweg/autobahn uren. Elk bumpje voel je heel strak. Ik zoek het Lexus gevoel eigenlijk :"D, zonder verschrikkelijke hybride motor. Ben echt EV fan.

Denk dat het uiteindelijk aankomt op welke variant ik voor een goede prijs vind. Zie ook paar mooie non-sportlines maar wel met leer en pano dak.

Nog een paar vraagjes voor de experts:

- Als ik de kentekens van paar Enyaq iv 80 opzoek zie ik soms 1995kg en soms 2045kg as gewicht van de auto. Terwijl ik niet echt verschil zie qua uitrusting (beiden sport vlegen, en pano dak). Waar zou dit door komen?
- Is Automatic Cruise Control altijd standaard geweest op de iV 80? Of ook in NL als software update bij te kopen?
- Hebben jullie spijt van achteraf een trekhaak plaatsen? Zijn er nadelen behalve dat ie niet inklapbaar is?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 11:45
Badname2 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:23:
- Hebben jullie spijt van achteraf een trekhaak plaatsen? Zijn er nadelen behalve dat ie niet inklapbaar is?
Waarom zou deze niet inklapbaar zijn? Heb je het dan over de Elroq? Wij hebben een trekhaak op onze Enyaq Coupé via de Skoda dealer laten plaatsen. Deze is elektisch en in te klappen.

Enneuh nee, geen spijt. De racefiets gaat geregeld achterop mee. Het bereik is dan echt dik dramatisch vanwege je parachute achter de auto, maar ach .. als ik om elke extra KwH wakker zou liggen zou ik de auto niet gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door CuBras op 18-09-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Badname2 Dat gewicht verschil laat zich het beste verklaren door het accu verschil 60 / 80.
Weet je zeker dat je 80's hebt opgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
onetime schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 00:33:
@Badname2 Dat gewicht verschil laat zich het beste verklaren door het accu verschil 60 / 80.
Weet je zeker dat je 80's hebt opgezocht?
Ik heb dat ook gezien. Is beide 80 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Ben weer wat verder in de zoektocht. Schrik toch wel een beetje van de accu staat die ik nu tegenkom. 45000km en dan 89% 50000km met 91%. Vind dat toch wel een tikkie aan de lage kant. Langlopend onderzoek (zal het linkje er even bij moeten zoeken) suggereert een gemiddelde verval van 1.8% per jaar. Daar gaan de beide genoemde voorbeelden aan voorbij.
2.25 en 2.75%.

Hoop dat het geen opmaat is voor de rest van de kandidaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@CuBras Ohh als dat achteraf nog bij de skoda dealer kan en echt uitklapbaar dan zou dat wel nice zijn. Denk dat mn dealer ervanuit ging dat er een custom kit op moest.

@onetime Ja beiden een 2021 80

@tcw82 Dat is wel laag ja, ik kijk nu naar 100k km met 92%.
Ik denk dat veel mensen tot 100% laden. Of thuis een granny charger gebruiken. Die beiden zijn niet geweldig voor de accu. Snelladen heeft volgens laatste artikelen die ik las niet zo heel veel impact.

Valt me trouwens op dat bijna alle iV's met sportvelgen daar beschadiging op hebben. En de autos met de standaard velgen niet.

Een ding waar ik dacht iets over gelezen te hebben is dat Skoda's issues hebben met dashcams in de 8v plug ingeplugt? Dat je kleine accu dan leegloopt?
Wat is hier de oplossing voor?

[ Voor 46% gewijzigd door Badname2 op 19-09-2025 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Badname2 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 01:29:
@CuBras Ohh als dat achteraf nog bij de skoda dealer kan en echt uitklapbaar dan zou dat wel nice zijn. Denk dat mn dealer ervanuit ging dat er een custom kit op moest.

@onetime Ja beiden een 2021 80

@tcw82 Dat is wel laag ja, ik kijk nu naar 100k km met 92%.
Ik denk dat veel mensen tot 100% laden. Of thuis een granny charger gebruiken. Die beiden zijn niet geweldig voor de accu. Snelladen heeft volgens laatste artikelen die ik las niet zo heel veel impact.

Valt me trouwens op dat bijna alle iV's met sportvelgen daar beschadiging op hebben. En de autos met de standaard velgen niet.

Een ding waar ik dacht iets over gelezen te hebben is dat Skoda's issues hebben met dashcams in de 8v plug ingeplugt? Dat je kleine accu dan leegloopt?
Wat is hier de oplossing voor?
De dashcam aansluiten met een setje als dit.
https://www.viofo.nl/prod...r-viofo-a119-v2-viofo-wr1

Dat is dan voor een specifiek merk. Maar zijn ook vast universeel te vinden. Hiermee kun je met een klein schakelaartje instellen bij welk voltage de camera uitgaat en de accu niet leeg trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@tcw82 en @Badname2 Het kan ook zo zijn dat de batterij gewoon slecht gekalibreerd is. Als er dan is “getest” met zo’n “flash test” (letterlijk de BMS uitlezen op dat moment) kan dat best wel een vertekend beeld geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• univex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:24
Ik las de laatste tijd wat problemen over de airco's. En nu krijg ik ineens deze melding, wish me luck. Ja ik heb een warmtepomp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlb3jOba97ltx9UsuqrPt6csHh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR9X9YNORnmpQnw4Xou0jpAn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:07:
@tcw82 en @Badname2 Het kan ook zo zijn dat de batterij gewoon slecht gekalibreerd is. Als er dan is “getest” met zo’n “flash test” (letterlijk de BMS uitlezen op dat moment) kan dat best wel een vertekend beeld geven.
Ik ben met 2 verkopers van dezelfde (zeer grote) vag onderneming in gesprek. Beide hangen een heel ander verhaal op over de hele situatie. De ene zegt dat ze überhaupt niet testen, de andere zegt dat ze het in de werkplaats doen en dat het niet heel veel tijd kost, de eerste heeft nu een offerte gemaakt waarbij hij 50 euro rekent voor het doen van de test.

Ik heb bij een polestar bezichtigen bijgewoond, daar kwam een kastje aan de pas dat op de obd stekker aangesloten wordt en dan hoor je de auto klikken en na een paar minuten (en blijkbaar 100 euro) later is er een certificaat beschikbaar waarop de soh gepresenteerd wordt.
Die test was van deze firma
https://aviloo.com/nl/blo...of-health-what-it-means-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz5
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:41

Ik heb deze en ben daar wel erg tevreden van: https://www.amazon.com.be...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Isis bij jou niet te klaar net als bij de recensie? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dinsdag melding gekregen, vandaag maar eens uitgevoerd
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SRkLy4d.jpeg

alsook een kussentje gekocht voor voor tegen de middenconsole zodoende dat mijn knie niet tegen het dashboard zit :(

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 19-09-2025 21:02 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:20
Damic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:56:
alsook een kussentje gekocht voor voor tegen de middenconsole zodoende dat mijn knie niet tegen het dashboard zit :(
Ik had er in het begin ook last vast. Uiteindelijk de gewoonte genomen om de stoel wat verder te zetten, zodat mijn knie alle ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mdizzy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:45:
[...]

Ik had er in het begin ook last vast. Uiteindelijk de gewoonte genomen om de stoel wat verder te zetten, zodat mijn knie alle ruimte heeft.
Dat is al een probleem, mijn stoel staat op max ;) en mijn knie is over gevoelig van de operatie aan mijn been. Alsook in een ongeval breekt er ergens een bot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Damic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:47:
[...]
Dat is al een probleem, mijn stoel staat op max ;) en mijn knie is over gevoelig van de operatie aan mijn been. Alsook in een ongeval breekt er ergens een bot.
Probeer eens een polestar...... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@tcw82 er is een reden dat ik hier post en niet in dat andere topic :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Damic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:17:
@tcw82 er is een reden dat ik hier post en niet in dat andere topic :F
Ik geloof niet dat ik helemaal kan volgen. Sorry als ik iets verkeerds getiept heb. In de zoektocht naar mijn volgende auto bleek dat ik erg oncomfortabel in een Polestar zit en dat de Enyaq erg comfortabel zit. Vandaar mijn poging tot een lichthartige opmerking.

Sterkte met je knie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
tcw82 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben met 2 verkopers van dezelfde (zeer grote) vag onderneming in gesprek. Beide hangen een heel ander verhaal op over de hele situatie. De ene zegt dat ze überhaupt niet testen, de andere zegt dat ze het in de werkplaats doen en dat het niet heel veel tijd kost, de eerste heeft nu een offerte gemaakt waarbij hij 50 euro rekent voor het doen van de test.

Ik heb bij een polestar bezichtigen bijgewoond, daar kwam een kastje aan de pas dat op de obd stekker aangesloten wordt en dan hoor je de auto klikken en na een paar minuten (en blijkbaar 100 euro) later is er een certificaat beschikbaar waarop de soh gepresenteerd wordt.
Die test was van deze firma
https://aviloo.com/nl/blo...of-health-what-it-means-3
Aviloo heeft een redelijke betrouwbare meting voor de SoH.
Wel opgemerkt dat zover ik weet je de auto met Aviloo ODB stekker ingeplugd van 100% SoC naar 10% SoC moet rijden waarna er een rapport opgemaakt wordt.

Zie net dat bovenstaande alleen voor particulieren is.
Via garagesoftware is dit in 3 minten gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 20-09-2025 10:27 ]

• RBB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-09 17:40

RBB

Ik rij een Skoda Enyac Coupé Sportline jan 2025. Software versie 5.2
Als mijn vrouw haar telefoon connect via Apple CarPlay ziet de de aanwijzingen van Google Maps wel op het display achter het stuur, maar als ik geconnect ben via CarPlay zie ik het niet.

Welke instelling moet ik hier voor hebben? Zit dat in Google Maps of in de auto. Thnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:50

@tcw82 Ja ik heb een 2021 80 Sportline uitvoering, de opties (voor mij) in belangrijkheid van hoog naar laag

• standaard heeeeerlijke Sportline stoelen/ interieur
• Trekhaak
• Audio*
• Adaptive lane/cruise (is echt ideaal bij druk verkeer / file)
• Matrix verlichting
Daarna komen zaken zoals: 21 inch, pano-schuif/kanteldak / warmtepomp, 4 x camera, keyless entry / el.achterklep/ 220V aansluiting / extra USB-C / stoel&stuurverwarming / zonne schermen in achterdeuren

*: de vorige eigenaar heeft de 8 speakers laten vervangen en een sub laten plaatsen, echt top.

Ca. 105k op de klok en kan met deze temperaturen ~420 km rijden. Ik heb niets te klagen over de accu, maar weet niet exaxte SoH.

Betreffende de SOH-waardes: ik zou even kijken hoe je de auto het meest gebruikt en of dan 90% / 92% / 94% uit maakt. Voor mij boeit dat niet zo, >95% van de afstanden zijn ritten onder de 250 km reisafstand (retour) waarna de auto thuis weer aan de lader hangt. Als ik dan een iets betere of slechtere accu zou hebben, geeft dat praktisch geen ander gedrag. Maar je bent zelf die de juiste combinatie kan bepalen.
En welke auto (en/of merk) je ook neemt: bij 130 consumeren ze allemaal fors meer dan bij 100 km/u, dus je rechtervoet is vooral bepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feroz5
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:41
elektriekert schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:01:
[...]

Isis bij jou niet te klaar net als bij de recensie? :p
Ik moest de map wel even bijknippen, maar voor de rest paste die perfect. Ik kan de mat nu gebruiken met de koffervloer in beide posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
ToineZ schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:23:
[...]

@tcw82 Ja ik heb een 2021 80 Sportline uitvoering, de opties (voor mij) in belangrijkheid van hoog naar laag

• standaard heeeeerlijke Sportline stoelen/ interieur
• Trekhaak
• Audio*
• Adaptive lane/cruise (is echt ideaal bij druk verkeer / file)
• Matrix verlichting
Daarna komen zaken zoals: 21 inch, pano-schuif/kanteldak / warmtepomp, 4 x camera, keyless entry / el.achterklep/ 220V aansluiting / extra USB-C / stoel&stuurverwarming / zonne schermen in achterdeuren

*: de vorige eigenaar heeft de 8 speakers laten vervangen en een sub laten plaatsen, echt top.

Ca. 105k op de klok en kan met deze temperaturen ~420 km rijden. Ik heb niets te klagen over de accu, maar weet niet exaxte SoH.

Betreffende de SOH-waardes: ik zou even kijken hoe je de auto het meest gebruikt en of dan 90% / 92% / 94% uit maakt. Voor mij boeit dat niet zo, >95% van de afstanden zijn ritten onder de 250 km reisafstand (retour) waarna de auto thuis weer aan de lader hangt. Als ik dan een iets betere of slechtere accu zou hebben, geeft dat praktisch geen ander gedrag. Maar je bent zelf die de juiste combinatie kan bepalen.
En welke auto (en/of merk) je ook neemt: bij 130 consumeren ze allemaal fors meer dan bij 100 km/u, dus je rechtervoet is vooral bepalend.
Haha, ja de sub in de Canton van Sportline doet net niks als je voorin zit. B)
Hoeft niet de ramen eruit de pompen maar dat mis ik wel.
Neemt niet weg dat het geluid beter klinkt dan mijn vorige koekblik waar ik aftermarket geluid in had gezet en een subwoofer.
Te veel gerammel in de auto.

Dat rammelen had ik wel een stuk verminderd door vibraflex in de portieren te plakken. Op het metaal van de deur alsmede de kunststof bekleding van de deur.
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.