Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@tcw82 er is een reden dat ik hier post en niet in dat andere topic :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:02
Damic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:17:
@tcw82 er is een reden dat ik hier post en niet in dat andere topic :F
Ik geloof niet dat ik helemaal kan volgen. Sorry als ik iets verkeerds getiept heb. In de zoektocht naar mijn volgende auto bleek dat ik erg oncomfortabel in een Polestar zit en dat de Enyaq erg comfortabel zit. Vandaar mijn poging tot een lichthartige opmerking.

Sterkte met je knie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
tcw82 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben met 2 verkopers van dezelfde (zeer grote) vag onderneming in gesprek. Beide hangen een heel ander verhaal op over de hele situatie. De ene zegt dat ze überhaupt niet testen, de andere zegt dat ze het in de werkplaats doen en dat het niet heel veel tijd kost, de eerste heeft nu een offerte gemaakt waarbij hij 50 euro rekent voor het doen van de test.

Ik heb bij een polestar bezichtigen bijgewoond, daar kwam een kastje aan de pas dat op de obd stekker aangesloten wordt en dan hoor je de auto klikken en na een paar minuten (en blijkbaar 100 euro) later is er een certificaat beschikbaar waarop de soh gepresenteerd wordt.
Die test was van deze firma
https://aviloo.com/nl/blo...of-health-what-it-means-3
Aviloo heeft een redelijke betrouwbare meting voor de SoH.
Wel opgemerkt dat zover ik weet je de auto met Aviloo ODB stekker ingeplugd van 100% SoC naar 10% SoC moet rijden waarna er een rapport opgemaakt wordt.

Zie net dat bovenstaande alleen voor particulieren is.
Via garagesoftware is dit in 3 minten gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 20-09-2025 10:27 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• RBB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-09 17:40

RBB

Ik rij een Skoda Enyac Coupé Sportline jan 2025. Software versie 5.2
Als mijn vrouw haar telefoon connect via Apple CarPlay ziet de de aanwijzingen van Google Maps wel op het display achter het stuur, maar als ik geconnect ben via CarPlay zie ik het niet.

Welke instelling moet ik hier voor hebben? Zit dat in Google Maps of in de auto. Thnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:50
tcw82 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:53:
Zijn hier gebruikers die een Enyaq rijden uit, zeg 2021? 2020? En daar zo'n 100.000 km mee hebben gereden. Of gebruikers die een tweedehands wagen hebben gekocht en rond die km-stand zitten? Hoe houden de accus zich?
Mijn zoektocht naar tweedehands komt vooral 100.000 km autos tegen en ik vroeg me af hoe de ervaringen zijn.

Zijn er nog specifieke redenen om wel of niet voor 21inch wielen te kiezen?

En welke optie zou zeker niet mogen ontbreken? In de proefrit vond ik de hud erg prettig. De lane keep vond ik matig, viel regelmatig uit in het korte stukje dat ik het testte. De afstand en zelf remmen met stop en go... Waren dan wel weer een hele mooie ervaring.
@tcw82 Ja ik heb een 2021 80 Sportline uitvoering, de opties (voor mij) in belangrijkheid van hoog naar laag

• standaard heeeeerlijke Sportline stoelen/ interieur
• Trekhaak
• Audio*
• Adaptive lane/cruise (is echt ideaal bij druk verkeer / file)
• Matrix verlichting
Daarna komen zaken zoals: 21 inch, pano-schuif/kanteldak / warmtepomp, 4 x camera, keyless entry / el.achterklep/ 220V aansluiting / extra USB-C / stoel&stuurverwarming / zonne schermen in achterdeuren

*: de vorige eigenaar heeft de 8 speakers laten vervangen en een sub laten plaatsen, echt top.

Ca. 105k op de klok en kan met deze temperaturen ~420 km rijden. Ik heb niets te klagen over de accu, maar weet niet exaxte SoH.

Betreffende de SOH-waardes: ik zou even kijken hoe je de auto het meest gebruikt en of dan 90% / 92% / 94% uit maakt. Voor mij boeit dat niet zo, >95% van de afstanden zijn ritten onder de 250 km reisafstand (retour) waarna de auto thuis weer aan de lader hangt. Als ik dan een iets betere of slechtere accu zou hebben, geeft dat praktisch geen ander gedrag. Maar je bent zelf die de juiste combinatie kan bepalen.
En welke auto (en/of merk) je ook neemt: bij 130 consumeren ze allemaal fors meer dan bij 100 km/u, dus je rechtervoet is vooral bepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feroz5
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09 11:29
elektriekert schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:01:
[...]

Isis bij jou niet te klaar net als bij de recensie? :p
Ik moest de map wel even bijknippen, maar voor de rest paste die perfect. Ik kan de mat nu gebruiken met de koffervloer in beide posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:34
ToineZ schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:23:
[...]

@tcw82 Ja ik heb een 2021 80 Sportline uitvoering, de opties (voor mij) in belangrijkheid van hoog naar laag

• Trekhaak
• Audio*
• Matrix verlichting
Daarna komen zaken zoals: 21 inch, pano-schuif/kanteldak / warmtepomp, 4 x camera, keyless entry / el.achterklep/ 220V aansluiting / extra USB-C / stoel&stuurverwarming / zonne schermen in achterdeuren

*: de vorige eigenaar heeft de 8 speakers laten vervangen en een sub laten plaatsen, echt top.

Ca. 105k op de klok en kan met deze temperaturen ~420 km rijden. Ik heb niets te klagen over de accu, maar weet niet exaxte SoH.

Betreffende de SOH-waardes: ik zou even kijken hoe je de auto het meest gebruikt en of dan 90% / 92% / 94% uit maakt. Voor mij boeit dat niet zo, >95% van de afstanden zijn ritten onder de 250 km reisafstand (retour) waarna de auto thuis weer aan de lader hangt. Als ik dan een iets betere of slechtere accu zou hebben, geeft dat praktisch geen ander gedrag. Maar je bent zelf die de juiste combinatie kan bepalen.
En welke auto (en/of merk) je ook neemt: bij 130 consumeren ze allemaal fors meer dan bij 100 km/u, dus je rechtervoet is vooral bepalend.
Haha, ja de sub in de Canton van Sportline doet net niks als je voorin zit. B)
Hoeft niet de ramen eruit de pompen maar dat mis ik wel.
Neemt niet weg dat het geluid beter klinkt dan mijn vorige koekblik waar ik aftermarket geluid in had gezet en een subwoofer.
Te veel gerammel in de auto.

Dat rammelen had ik wel een stuk verminderd door vibraflex in de portieren te plakken. Op het metaal van de deur alsmede de kunststof bekleding van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
ToineZ schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:23:
[...]

• Trekhaak
• Audio*
• Matrix verlichting

Dank je, qua accu verhaal. Als ik een auto voorgeschoteld krijg met amper 50,000 km op de teller en de SOH wordt vol trots als 89% gepresenteerd vind ik dat toch echt wel tegenvallen.
Zeker als de "wetenschap" al best veel data vergaart heeft waarbij een industrie brede degradatie van ca. 1.8 % per jaar gemiddeld is, valt meer dan 2.5% per jaar degradatie tegen. (auto is 3,5 jaar oud in dit voorbeeld)

Speakers, is niet iets dat op mijn lijstje staat, ik test wel in elke proefrit de telefoon-bel kwaliteit. Dat doe ik graag, kletsen, onderweg naar werk vrienden bellen, onderweg naar ouders werk bellen... dat soort dingen. Dat is echt heerlijk als dat gewoon zonder schreeuwen enzo werkt. Dus elke proefrit hang ik met mijn moeder, vriendin, collega's aan de lijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 11:59
tcw82 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:02:
[...]

Dank je, qua accu verhaal. Als ik een auto voorgeschoteld krijg met amper 50,000 km op de teller en de SOH wordt vol trots als 89% gepresenteerd vind ik dat toch echt wel tegenvallen.
Zeker als de "wetenschap" al best veel data vergaart heeft waarbij een industrie brede degradatie van ca. 1.8 % per jaar gemiddeld is, valt meer dan 2.5% per jaar degradatie tegen. (auto is 3,5 jaar oud in dit voorbeeld)

Speakers, is niet iets dat op mijn lijstje staat, ik test wel in elke proefrit de telefoon-bel kwaliteit. Dat doe ik graag, kletsen, onderweg naar werk vrienden bellen, onderweg naar ouders werk bellen... dat soort dingen. Dat is echt heerlijk als dat gewoon zonder schreeuwen enzo werkt. Dus elke proefrit hang ik met mijn moeder, vriendin, collega's aan de lijn :+
Industie breed 1,8% per jaar. Maar als je kijkt naar VAG hebben die een andere curve die juist in de eerste jaren veel sneller lijkt te dalen en daarna stabiliseert.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floes
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-09 10:51
univex schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:52:
Ik las de laatste tijd wat problemen over de airco's. En nu krijg ik ineens deze melding, wish me luck. Ja ik heb een warmtepomp.[Afbeelding]
Veel succes...
Na een identieke melding zijn drie garagebezoeken nodig geweest (wagen afgeleverd midden mei 2025, ook warmtepomp versie). Het eerste bezoek was een fiasco, omdat de werkzaamheden niet correct zijn uitgevoerd in de garage van aankoop. Bij het tweede bezoek bij een andere garage, is, in het kader van het opnieuw opstarten van de garantieprocedure, het gas van de airco vervangen en is de auto voorbereid om lekkages te detecteren. Tijdens het derde bezoek zijn de twee lekkende leidingen uiteindelijk hersteld nadat de wagen 2 weken heeft binnen gestaan. Voorlopig meldingsvrij 🙏🏻

[ Voor 15% gewijzigd door Floes op 23-09-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-10 19:11
tcw82 schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:02:
[...]

Ik zou niet te voorbarige conclusies trekken over die SOH getallen. Het hangt er volledig van af of de SOH schatter in het BMS de kans heeft gekregen een goede schatting te doen. Dit werkt het beste door de accu tot onder de 10% SOC leeg te rijden en dan een paar uurtjes te laten staan. Ik heb mijn SOH al regelmatig met 2-3% omhoog zien gaan na 1 zo"n kalibratie. Ik doe dat meestal 1-2 keer per jaar.
Dit is ook precies de reden waarom die dure Aviloo test vereist om de accu van 100 naar 10% leeg te trekken. De goedkope versie van die test leest trouwens ewoon het BMS uit via OBD2, dan kun je beter de Carscanner app aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
Kodess schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:03:
[...]

Industie breed 1,8% per jaar. Maar als je kijkt naar VAG hebben die een andere curve die juist in de eerste jaren veel sneller lijkt te dalen en daarna stabiliseert.
Mijn accu verloor het eerste jaar 4% SOH en daarna elke jaar (a 20.000km) 1%. Nu na 4 jaar en 80.000km op 93% SOH.

• tcw82
BAJ82 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:55:
[...]

Ik zou niet te voorbarige conclusies trekken over die SOH getallen. Het hangt er volledig van af of de SOH schatter in het BMS de kans heeft gekregen een goede schatting te doen. Dit werkt het beste door de accu tot onder de 10% SOC leeg te rijden en dan een paar uurtjes te laten staan. Ik heb mijn SOH al regelmatig met 2-3% omhoog zien gaan na 1 zo"n kalibratie. Ik doe dat meestal 1-2 keer per jaar.
Dit is ook precies de reden waarom die dure Aviloo test vereist om de accu van 100 naar 10% leeg te trekken. De goedkope versie van die test leest trouwens ewoon het BMS uit via OBD2, dan kun je beter de Carscanner app aanschaffen.
De Aviloo b2b test (die garages uit voeren) is 100 euro per test en is ca. 5 minuten werk. Ik weet niet wat de andere test kost, de test met leeg rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Ik ben bijna door mijn laatste Enyaq spullen heen, maar voor de liefhebbers heb ik nog een breedbandset winterbanden met 4,5 -5mm liggen (https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2314820719) en een granny lader (https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2309468339). Zou mooi zijn als iemand hier er nog plezier aan kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:24:
[...]

De Aviloo b2b test (die garages uit voeren) is 100 euro per test en is ca. 5 minuten werk. Ik weet niet wat de andere test kost, de test met leeg rijden.
Zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken is die 'flash test' van Aviloo niet meer dan gewoon de BMS uitlezen, wat je met Car Scanner ook zou kunnen. Je krijgt er dan een officieel rapportje bij, leuk en aardig, maar de BMS kan wel eens niet goed gekalibreerd zijn.

Het is hier ook wel vaker voorbij gekomen dat er na een juiste kalibratie zomaar 3% in capaciteit bij kan komen. Maar daartoe moet je wel een keer goed testen. En daar wordt de tijd niet voor genomen.

Andersom (dat er na kalibratie wat van de SoH af gaat) zal niet gebeuren. In die zin kun je die uitslag van de flash test wel als een ondergrens zien. Maar de conclusies die je daaruit trekt (dat de pack in slechte staat zou zijn) zijn soms te voorbarig, zoals @BAJ82 ook zegt.

Juist batterijen 'waar goed mee om is gegaan' (dus die vaak tussen 20-80 soc worden gehouden) kunnen met zo'n flash test een hoge degradatie laten zien, omdat het BMS nauwelijks wordt gekalibreerd. Ook voor die gebruikers is het goed om af en toe even de hele batterij te gebruiken.

Moet er overigens bij vermelden dus juist in de generatie van bouwjaar '20-'21 er af en toe slechte modules tussen kunnen zitten die de hele pack naar beneden trekt. Mijne heeft daar ook last van en er wordt een module vervangen zodra ik hem inruil bij mijn huidige dealer. Van recentere bouwjaren heb ik die problemen nauwelijks voorbij zien komen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• tcw82
JanHenk schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:14:
[...]

Zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken is die 'flash test' van Aviloo niet meer dan gewoon de BMS uitlezen, wat je met Car Scanner ook zou kunnen. Je krijgt er dan een officieel rapportje bij, leuk en aardig, maar de BMS kan wel eens niet goed gekalibreerd zijn.

Het is hier ook wel vaker voorbij gekomen dat er na een juiste kalibratie zomaar 3% in capaciteit bij kan komen. Maar daartoe moet je wel een keer goed testen. En daar wordt de tijd niet voor genomen.

Andersom (dat er na kalibratie wat van de SoH af gaat) zal niet gebeuren. In die zin kun je die uitslag van de flash test wel als een ondergrens zien. Maar de conclusies die je daaruit trekt (dat de pack in slechte staat zou zijn) zijn soms te voorbarig, zoals @BAJ82 ook zegt.

Juist batterijen 'waar goed mee om is gegaan' (dus die vaak tussen 20-80 soc worden gehouden) kunnen met zo'n flash test een hoge degradatie laten zien, omdat het BMS nauwelijks wordt gekalibreerd. Ook voor die gebruikers is het goed om af en toe even de hele batterij te gebruiken.

Moet er overigens bij vermelden dus juist in de generatie van bouwjaar '20-'21 er af en toe slechte modules tussen kunnen zitten die de hele pack naar beneden trekt. Mijne heeft daar ook last van en er wordt een module vervangen zodra ik hem inruil bij mijn huidige dealer. Van recentere bouwjaren heb ik die problemen nauwelijks voorbij zien komen.
Dank je, dit is erg verhelderend.

• HNies
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 16:12
Ter info:

Gisteren moest mijn Enyaq 85 naar de garage voor een software isue-tje Ik had al te horen gekregen dat er een terugroep actie was voor de software en die hebben ze gisteren geïnstalleerd en geüpdatet naar 5.4.3!

Deze ochtend bij het instappen een boel foutmeldingen. (Zie ook foto). Maar ook geen dual-zone airco meer, geen stoelverwarming, geen rij modus instelling, merkbaar minder vermogen bij het rijden (dat deed hij nog wel gelukkig) en nog wat vage fouten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TB9UiW-VzemBBZ5RjqcnVaN9f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwgRC6KtFgNTlipKOpGGgZsy.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de dealer kunnen ze het blijkbaar niet oplossen. Ze hebben de software opnieuw geprobeerd te installeren, harde reset enz. nu moeten ze Skoda gaan benaderen want er is iets niet goed met de software update (voor mijn auto) krijg ik nu te horen. Vervangende auto mee en nu maar wachten.....

Live long and Prosper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-10 15:16
Hier ook :-)

Naast deze meldingen geen achteruitrijcamera meer, geen navigatie, geen android auto, ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTkdqPRu54N9R3JME4tWxBAWzaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM94NDCIOQYq1eH2AsCHrC60.jpg?f=fotoalbum_large

Garage heeft me gecontacteerd voor een nieuwe afspraak. Voor de terugroepactie werkte bij mij alles vrij goed. Nu niet meer :-)

• HNies
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 16:12
b1980r schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:16:

Naast deze meldingen geen achteruitrijcamera meer, geen navigatie, geen android auto, ...[Afbeelding]

Garage heeft me gecontacteerd voor een nieuwe afspraak. Voor de terugroepactie werkte bij mij alles vrij goed. Nu niet meer :-)
Joepie!!..... :-(

Live long and Prosper

• tcw82
Hebben ze de versie voor de 80 op de 85 proberen installeren?

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 06:51
HNies schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:13:
Ter info:

Gisteren moest mijn Enyaq 85 naar de garage voor een software isue-tje Ik had al te horen gekregen dat er een terugroep actie was voor de software en die hebben ze gisteren geïnstalleerd en geüpdatet naar 5.4.3!

Deze ochtend bij het instappen een boel foutmeldingen. (Zie ook foto). Maar ook geen dual-zone airco meer, geen stoelverwarming, geen rij modus instelling, merkbaar minder vermogen bij het rijden (dat deed hij nog wel gelukkig) en nog wat vage fouten...
[Afbeelding]
Bij de dealer kunnen ze het blijkbaar niet oplossen. Ze hebben de software opnieuw geprobeerd te installeren, harde reset enz. nu moeten ze Skoda gaan benaderen want er is iets niet goed met de software update (voor mijn auto) krijg ik nu te horen. Vervangende auto mee en nu maar wachten.....
b1980r schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:16:

Naast deze meldingen geen achteruitrijcamera meer, geen navigatie, geen android auto, ...[Afbeelding]

Het lijkt wel alsof ze jullie wagens geupdate hebben en daarna zonder diagnostische controle weer hebben meegegeven? Het is bijna standaard dat Enyaqs problemen hebben met aansturingseenheden na de 5.4.3 update en daarvoor moeten ze dan met de fabriek in Mladá Boleslav bellen.

Dat was zo bij de Enyaq van Speicher Elektrisiert, dat was zo bij mijn Enyaq (5 dagen bij de dealer gestaan) en volgens mijn dealer bij merendeel van de Enyaqs het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• univex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:51
Floes schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:31:
[...]

Veel succes...
Na een identieke melding zijn drie garagebezoeken nodig geweest (wagen afgeleverd midden mei 2025, ook warmtepomp versie). Het eerste bezoek was een fiasco, omdat de werkzaamheden niet correct zijn uitgevoerd in de garage van aankoop. Bij het tweede bezoek bij een andere garage, is, in het kader van het opnieuw opstarten van de garantieprocedure, het gas van de airco vervangen en is de auto voorbereid om lekkages te detecteren. Tijdens het derde bezoek zijn de twee lekkende leidingen uiteindelijk hersteld nadat de wagen 2 weken heeft binnen gestaan. Voorlopig meldingsvrij 🙏🏻
Klinkt als een zelfde issue. Afgelopen maandag de auto achter moeten laten, mocht er niet meer mee verder rijden. Blijkbaar werkt het aircosysteem zo dat deze ook de accu voorziet van koeling. Doorrijden zou betekenen géén koeling meer voor het accupakket en dus grote risico op schade vanwege de hitte die kan ontstaan.

Momenteel zijn ze nog met de diagnose bezig, vandaag voor de 4e dag. Vulmiddel (gas?) airco staat te laag dus er zit ergens een lek. Blijkt een vrij complex werk te zijn. Ik kreeg een voorzichtige waarschuwing dat het erg lang kon gaan duren voor ik mijn wagen weer terug zou krijgen. Ik moest denken aan ruim 'enkele weken', misschien wel een maand.

Behoorlijk pijnlijk voor een auto van slechts een half jaar oud :|

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:27

HaTe

haat niet

Ik heb af en toe het probleem dat de auto niet met alle 3 fases laad. In het begin wel, maar na een tijdje stopt fase 1 ermee. Na het opnieuw in en uitpluggen gaat het wel goed. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoxqHcfbCQbARjCZW8IWv-uwEes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnsoCe6rE40C30sxd5mE27Wd.png?f=fotoalbum_large

Ook wil de auto soms niet laden op het moment dat ik de laadpaal volgens planning aanzet. De auto zit wel aan de lader, maar geeft dus niet direct stroom. Als de laadpaal wel stroom geeft, doet de auto hier vervolgens niks mee. Zo heb ik al een paar keer gehad dat de auto niet heeft opgeladen. Dit had ik met mijn vorige auto nooit. Is er bekend waar dit aan kan liggen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:14
Het is gelukt, we hebben vandaag een occasion 2021 Enyaq iv 80 gekocht met flink aantal opties!

Er zitten (helaas) 21 inch velgen op. Wat is jullie advies om voor lange snelweg ritten (naar en in Duitsland) een beetje comfortabele band met weinig contact geluid te krijgen op die 21 inch? Ik zag eerder hier Hankook voorbij komen, bestaan die ook voor 21 inch?

We rijden18-20k km per jaar. Er zitten nu nog zomerbanden op. Zouden jullie voor comfort / verbruik altijd voor een banden wissel gaan (zomer > all season)? Of zsm all season erop?
Ik begrijp via google dat sportbanden wisselen zonder een apart set velegen wel wat duurder is elk jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Badname2 op 25-09-2025 14:44 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10 17:17
Badname2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:44:
Het is gelukt, we hebben vandaag een occasion 2021 Enyaq iv 80 gekocht met flink aantal opties!

Er zitten (helaas) 21 inch velgen op. Wat is jullie advies om voor lange snelweg ritten (naar en in Duitsland) een beetje comfortabele band met weinig contact geluid te krijgen op die 21 inch? Ik zag eerder hier Hankook voorbij komen, bestaan die ook voor 21 inch?

We rijden18-20k km per jaar. Er zitten nu nog zomerbanden op. Zouden jullie voor comfort / verbruik altijd voor een banden wissel gaan (zomer > all season)? Of zsm all season erop?
Ik begrijp via google dat sportbanden wisselen zonder een apart set velegen wel wat duurder is elk jaar.
Goeie vraag, welke ik graag volg. Wij verwachten eind november onze Enyaq 85 iV Sportline. Deze heeft standaard 20" banden erop. Ook wij rijden gemiddeld 15K km rondom de duitse grens.

BP on the move!!!

• elektriekert

Ik heb zelf de Bridgestones en die hoor je wel wat, voor mij is dit nauwelijks een probleem aangezien ik hiervoor een shitbox had van 20 jaar oud. De volgende worden de Hankooks, daar was ik al wel over uit.

• Badname2
elektriekert schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:49:
[...]

Ik heb zelf de Bridgestones en die hoor je wel wat, voor mij is dit nauwelijks een probleem aangezien ik hiervoor een shitbox had van 20 jaar oud. De volgende worden de Hankooks, daar was ik al wel over uit.
De zomerband hankook's? https://www.bettertires.c...c8c41b9c0955badd44aa5c8b/

De all seasons hebben niet zo hoge score he?

Benieuwd wat men op 21 aanraad voor beste comfort. En of je realistisch in de winter door kan rijden op zomerband. Oh wacht Duitsland verplicht Allseason met alpine logo zelfs :/ Pff, misschien is wisselen dan niet te voorkomen?

• Solarman
  • Niet online
Badname2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:58:
[...]

Benieuwd wat men op 21 aanraad voor beste comfort. En of je realistisch in de winter door kan rijden op zomerband. Oh wacht Duitsland verplicht Allseason met alpine logo zelfs :/ Pff, misschien is wisselen dan niet te voorkomen?
Je geeft aan met enige regelmaat in Duitsland te komen. Die eisen dat de auto voldoet aan de omstandigheden waarin je op dat moment rijdt, niet meer en niet minder.
De boetes vallen wel mee maar de aansprakelijkheid bij schade is geen grapje.
Nu kun je dus met zowel zomer als winterbanden in de problemen komen als het weer eerder of later omslaat, want wanneer moet je nu echt wisselen.
Mocht je kiezen voor 2 verschillende bandentypen neem dan zomer en all-season banden voor de winter.
All-season vanaf oktober tot april. zo heb je nooit het probleem zoals met winterbanden die te vroeg of te laat erop of eraf gaan.
Want ook met een winterband kun je bij warmere temperaturen dus niet voldoen aan de eis dat je auto is uitgerust voor de omstandigeheden waarin je op dat moment rijdt.

Zelf rij ik gewoon het hele jaar, en al vele jaren, met Michelin CrossClimate 2 SUV (liever alleen met de 2 maar is niet verkrijgbaar in 255/45/20).
Verbruik is hoger en een iets hoger afrolgeluid (beide geen isseu voor mij), maar ik rij altijd met de juiste band. Dit kan van de gemiddelde auto zeker niet gezegd worden.
Let wel, sommige all-season doen echt niet meer zo onder voor zomer-/winterbanden.

Maar.........het blijft een persoonlijke keus, ik wilde je alleen mijn motivatie uiteenzetten.
Veel plezier met je Enyaq natuurlijk d:)b

• tcw82

Gefeliciteerd! Waar heb je hem uiteindelijk gekocht?

• Badname2
@Solarman Dank!
@tcw82 Via ecassion op de veiling van lease autos.

Wij neigen nu naar hele jaar all-season erop. Wat is dan het beste merk foor de Enyaq IV 21 inch? En voor Duitsland moet dan ook een alpine driehoekje erop.

[ Voor 22% gewijzigd door Badname2 op 25-09-2025 18:00 ]

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:59
Solarman schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:43:
[...]

Je geeft aan met enige regelmaat in Duitsland te komen. Die eisen dat de auto voldoet aan de omstandigheden waarin je op dat moment rijdt, niet meer en niet minder.
De boetes vallen wel mee maar de aansprakelijkheid bij schade is geen grapje.
Nu kun je dus met zowel zomer als winterbanden in de problemen komen als het weer eerder of later omslaat, want wanneer moet je nu echt wisselen.
Mocht je kiezen voor 2 verschillende bandentypen neem dan zomer en all-season banden voor de winter.
All-season vanaf oktober tot april. zo heb je nooit het probleem zoals met winterbanden die te vroeg of te laat erop of eraf gaan.
Want ook met een winterband kun je bij warmere temperaturen dus niet voldoen aan de eis dat je auto is uitgerust voor de omstandigeheden waarin je op dat moment rijdt.

Zelf rij ik gewoon het hele jaar, en al vele jaren, met Michelin CrossClimate 2 SUV (liever alleen met de 2 maar is niet verkrijgbaar in 255/45/20).
Verbruik is hoger en een iets hoger afrolgeluid (beide geen isseu voor mij), maar ik rij altijd met de juiste band. Dit kan van de gemiddelde auto zeker niet gezegd worden.
Let wel, sommige all-season doen echt niet meer zo onder voor zomer-/winterbanden.

Maar.........het blijft een persoonlijke keus, ik wilde je alleen mijn motivatie uiteenzetten.
Veel plezier met je Enyaq natuurlijk d:)b
Volgens mij zijn er inmiddels genoeg testen gedaan met als uitkomst dat een all season band een compromis is. Een zomerband presteert beter boven ca 10-15 graden en een winterband presteert beter onder de ca 10 graden. Een all season band slijt harder in de zomer, geeft een hoger verbruik en geluid. Best wel ruk eigenlijk dus. Hier Michelin E Primacy als ‘zomer’banden erop liggen. Heerlijk stil en goede grip!

[ Voor 3% gewijzigd door Maat28 op 25-09-2025 19:09 ]

• elektriekert
Badname2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:58:
[...]

In Duitsland ontkom je er niet aan.
Maar hier in het forum is ook te vinden dat een bepaalde all season band een fors hoger verbruik oplevert. Dat moet je ook niet willen :9

• Badname2
elektriekert schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:30:
[...]

In Duitsland ontkom je er niet aan.
Maar hier in het forum is ook te vinden dat een bepaalde all season band een fors hoger verbruik oplevert. Dat moet je ook niet willen :9
Lastige keuzes! Benieuwd of iemand een top all season band kent, of een website waar je reviews kan vinden? Of is bettertires de beste website al hiervoor?

Vraagje, diegene die wel van banden wisselen elk seizoen: heb je daar aparte velgen voor gekocht? Welke?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35

rammes

koekebakker 1e klas

AJB geen all season, je levert in de zomer te veel range in.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:07
Wat kan ik het beste aanschaffen om de lane assist standaard uit te schakelen / op memory te zetten? Ik las iets over een obdeleven maar ik zie meerdere modellen en subscripties. Mijn auto is een Enyaq bouwjaar 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mij bevallen de Pirelli Scorpions waar mijn 21” op geleverd is erg goed. Heb alleen het paar achter een keer vervangen. Inmiddels 80K verder en nu zijn de voorbanden aan de beurt.

Ik wissel wel, tussen zomer op 21” en “all-season” op 19” (winterband-light, met alpine symbool natuurlijk). Tussen november en maart ongeveer op de all-season. Zodra het weer wat droger is, heel gauw naar de Scorpions. Veel fijner qua rolgeluid, verbruik, etc. Moet er niet aan denken het hele jaar op die all-seasons te moeten rijden.

Ieder z’n ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
DutchJackal schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:03:
[...]

[...]

Het lijkt wel alsof ze jullie wagens geupdate hebben en daarna zonder diagnostische controle weer hebben meegegeven? Het is bijna standaard dat Enyaqs problemen hebben met aansturingseenheden na de 5.4.3 update en daarvoor moeten ze dan met de fabriek in Mladá Boleslav bellen.

Dat was zo bij de Enyaq van Speicher Elektrisiert, dat was zo bij mijn Enyaq (5 dagen bij de dealer gestaan) en volgens mijn dealer bij merendeel van de Enyaqs het geval.
Ik heb eind oktober een afspraak staan voor de update, maar begin nu wat te twijfelen. Komt bij mij over als dat je een hoop gedoe kan krijgen voor slechts een beperkt voordeel.
Hoe kijk jij daar tegenaan, een paar weken na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
helloitsme schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:28:
[...]

Ik heb eind oktober een afspraak staan voor de update, maar begin nu wat te twijfelen. Komt bij mij over als dat je een hoop gedoe kan krijgen voor slechts een beperkt voordeel.
Hoe kijk jij daar tegenaan, een paar weken na de update?
Ik heb geen eigen ervaring, maar een update is meestal niet voor Jan met de korte achternaam. Als de firma in kwestie de update uitvoert met de juiste checks lijkt het me dat er weinig echt mis kan gaan. (Zoals ook die Duitse(??) meneer in het filmpje vertelde. De update doen, alles goed checken en resetten, en de laatste punten afhandelen. Wanneer de garage de zaak door de stagiaire laat uitvoeren en het halfbakken doet kun je gedoe verwachten).

Misschien kun je de zorgen bespreken met je werkplaats chef?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 09:13
Eens met @rammes en @JanHenk.

Een EV op allseason is het jaar rond een compromis qua verbruik, banden doen best wat. Beter wisselen (los setje velgen zoeken). Heb zelf ook zomer Pirelli Scorpion waar de auto op geleverd is, en heb bij de laatste wissel de achterbanden vervangen. Uitgerekend dat ik ongeveer 75-80k met die achterbanden heb gedaan in 20" exclusief de stukken op winterbanden. En ik heb ze met 3mm vervangen want ik hou er niet van om tot het wettelijk minimum te rijden. Altijd rondom op 3bar ongeveer. Voorbanden zijn nog lang niet versleten, daar heb ik inmiddels al 95-100k mee gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeie op 26-09-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:04
Ik ben me aan het oriënteren op een gebruikte Enyaq en heb al een hoop nuttige info uit dit topic gehaald. Het plan is om de auto circa 5 jaar te houden en er in die periode ~150k km mee te rijden. Voor een gebruikte betekent dit dat tegen die tijd de km-stand 250-300k km is en de restwaarde waarschijnlijk nihil. Mogelijk dat er in die periode een keer een reparatie aan de accu nodig is, daar hou ik rekening mee. Ik heb altijd ICE auto's gereden met een hogere km-stand en dat was nooit een probleem.

Ik vind het een lastige keuze: kiezen voor een occasion met iets lagere SoH en hogere km-stand of een paar procent hogere SoH met lagere km-stand voor een hogere prijs. Voor het verschil in prijs kan er in de toekomst een keer een reparatie aan de accu gedaan worden indien nodig.

Ik twijfel over aan de aankoop van mooie uit 2021, maar wel met 145k km op de teller en een SoH van 88%. De auto zal bij mij voornamelijk thuis worden geladen (20-80%) en incidenteel meer als er een lange afstand gereden moet worden. Is het dan aannemelijk dat de verdere degradatie langzamer verloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Melvin15397 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:52:
Ik ben me aan het oriënteren op een gebruikte Enyaq en heb al een hoop nuttige info uit dit topic gehaald. Het plan is om de auto circa 5 jaar te houden en er in die periode ~150k km mee te rijden. Voor een gebruikte betekent dit dat tegen die tijd de km-stand 250-300k km is en de restwaarde waarschijnlijk nihil. Mogelijk dat er in die periode een keer een reparatie aan de accu nodig is, daar hou ik rekening mee. Ik heb altijd ICE auto's gereden met een hogere km-stand en dat was nooit een probleem.
[…]

Ik twijfel over aan de aankoop van mooie uit 2021, maar wel met 145k km op de teller en een SoH van 88%. De auto zal bij mij voornamelijk thuis worden geladen (20-80%) en incidenteel meer als er een lange afstand gereden moet worden. Is het dan aannemelijk dat de verdere degradatie langzamer verloopt?
Ik verwacht niet dat je voor de 300k km al wat aan de accu hoeft te doen; pech daargelaten.

Degradatie is doorgaans in het begin hoger dan later ja. Ik ben geen expert maar naar 88% in 4 jaar voelt voor mij wel wat snel. Het zou ook kunnen dat er een accucel niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Melvin15397 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:52:

Ik vind het een lastige keuze: kiezen voor een occasion met iets lagere SoH en hogere km-stand of een paar procent hogere SoH met lagere km-stand voor een hogere prijs. Voor het verschil in prijs kan er in de toekomst een keer een reparatie aan de accu gedaan worden indien nodig.

Als ik dit verhaal goed begrijp, zou het ook 90 of zelfs 91 kunnen zijn:
BAJ82 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Maar, stel je verliest vanaf nu 1% (ik neem aan dat er wel een verschuiving naar boven of beneden plaatsvindt met meer of minder km per jaar) per jaar verliest..... Kun je tot je bij de 70% bent nog 20 jaar rijden. Je zult wel gaan inleveren op actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@Boeie @JanHenk Welke velgen hebben jullie gehaald voor je winterbanden? Is er iets beetje betaalbaars te vinden? Misschien ook een mooie kans om die wat kleiner dan de 21 inch te nemen voor wat meer comfort/efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Badname2 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:43:
@Boeie @JanHenk Welke velgen hebben jullie gehaald voor je winterbanden? Is er iets beetje betaalbaars te vinden? Misschien ook een mooie kans om die wat kleiner dan de 21 inch te nemen voor wat meer comfort/efficientie.
Als je een betaalbare velg zoekt, blijkbaar is dat nieuw te doen vanaf 75 euro.
https://www.bandenleader....cS8FrBxovyHxoC9ekQAvD_BwE

Dit is een 18 inch velg. Grotere zijn iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: is er een gekend probleem met dat de manuele stoelleuning stilletjes wegzakt (naar achter gaat)?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MCMagic
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:03
Ik las hier de laatste tijd zoveel over banden dat ik dacht, laat ik mijn ervaringen ook eens delen. In 2023 mocht ik als zakelijke leaseauto een Enyaq 60 gaan rijden. 19 inch Regulus velgen met Pirelli Scorpion ELECT rondom. Dat reed prima en ik denk ook zuinig voor zo'n grote auto. Wat ik wel merkte is dat de banden aardig wat lawaai maakten in bochten en op rotondes. Moet ook aardig wat gewicht de bocht om dus dacht er verder niet veel van.
Vorig jaar ben ik van werkgever gewisseld en wilde ik de auto wel overnemen. Beetje naïef misschien want met nog 3,5 jaar op het contract vroeg LM de nieuwprijs. Dat dus maar niet gedaan. Ik vond een 2021 Enyaq 60 Sportline bij een autozaak. Deze stond op 21 inch Supernova velgen met Contintental SportContact 6 banden. Bij de proefrit viel het me op dat dit veel stiller door de bocht ging. Mogelijk door het rubber maar wellicht door het andere onderstel, al weet ik niet precies wat het verschil is met het standaardonderstel.
Nou dat 21 inch dik staat bleek eigenlijk het enige voordeel. Het verbruik was een stuk hoger, het comfort een stuk minder, en met minder bandhoogte zijn de velgen best vatbaar voor stoeprandschade. Banden in deze maat zijn een stuk prijziger, en het bleek een breedset te zijn. Je kan voor en achterwielen dus niet wisselen. Na een tijdje toch besloten om te kijken of ik weer naar 19 inch gelijk rondom kon. De Skoda dealer in de buurt was zo vriendelijk dat ik mee mocht kijken in het bestelsysteem en daar stond een 19 inch Regulus zwart in met Continental EcoContact 6Q. Nou dat eronder en geen moment spijt gehad. Verbruik is een stuk beter en het stuurt nog steeds fijn! Ook vind ik het wel gaaf dat ik voor m'n gevoel een unieke set velgen onder de auto heb. Bij mijn weten hebben deze nooit op de prijslijst gestaan en ik heb ook nog geen andere Enyaq gezien met deze. 19 inch onder een Sportline is misschien wat mager maar de unieke kleur maakt het voor mij weer goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJYDIsmsnuqosjrhQpMfSpgWKBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvBPpNWYlU7iioAVppHAFqmw.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
Dank voor het delen. Maar een Enyaq 60 heeft nooit een breedset. Ook niet met 21”. Dat klopte dus al niet aan jouw auto. Los van het rubber…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:37
Komend vanuit een vw id4 1st ed moet ik zeggen dat een overstap naar een Skoda Enyaq tóch als een upgrade voelt.

Ondanks dat dit een pool-auto van 2 jaar oud is, is deze Enya zeker geen straf. Veel mooier interieur tov id4. Sportonderstel ook heel fijn. 2 dagen is wellicht wat kort voor oordeel maar eerste indruk is meer dan goed. Hopelijk wordt het een fijn huwelijk.

Na een dagje schoonmaken en poetsen is ie weer optisch nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaLi7_Y6lMWTnjiaRk84mYKxa1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfHdhabRrYv1BFjliv2SnCBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ95y6Wmg6Ze_3bEtdfQa3lJOMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqCPyToni9rbBR22AGWhsqwH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCMagic
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:03
JanHenk schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:20:
Dank voor het delen. Maar een Enyaq 60 heeft nooit een breedset. Ook niet met 21”. Dat klopte dus al niet aan jouw auto. Los van het rubber…
Nee dat klopt, oorspronkelijk is de auto geleverd met 20 inch Vega, want dat kan ik zien op het plaatje in de app. De auto is geïmporteerd uit Duitsland, dus heb helaas geen verdere historie. Mijn vermoeden is dat ze de wielen gewisseld hebben met een 80. Ergens rijdt er dus een 80 rond met "smalle" achterbanden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
MCMagic schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:38:
Ik las hier de laatste tijd zoveel over banden dat ik dacht, laat ik mijn ervaringen ook eens delen. In 2023 mocht ik als zakelijke leaseauto een Enyaq 60 gaan rijden. 19 inch Regulus velgen met Pirelli Scorpion ELECT rondom. Dat reed prima en ik denk ook zuinig voor zo'n grote auto. Wat ik wel merkte is dat de banden aardig wat lawaai maakten in bochten en op rotondes. Moet ook aardig wat gewicht de bocht om dus dacht er verder niet veel van.
Vorig jaar ben ik van werkgever gewisseld en wilde ik de auto wel overnemen. Beetje naïef misschien want met nog 3,5 jaar op het contract vroeg LM de nieuwprijs. Dat dus maar niet gedaan. Ik vond een 2021 Enyaq 60 Sportline bij een autozaak. Deze stond op 21 inch Supernova velgen met Contintental SportContact 6 banden. Bij de proefrit viel het me op dat dit veel stiller door de bocht ging. Mogelijk door het rubber maar wellicht door het andere onderstel, al weet ik niet precies wat het verschil is met het standaardonderstel.
Nou dat 21 inch dik staat bleek eigenlijk het enige voordeel. Het verbruik was een stuk hoger, het comfort een stuk minder, en met minder bandhoogte zijn de velgen best vatbaar voor stoeprandschade. Banden in deze maat zijn een stuk prijziger, en het bleek een breedset te zijn. Je kan voor en achterwielen dus niet wisselen. Na een tijdje toch besloten om te kijken of ik weer naar 19 inch gelijk rondom kon. De Skoda dealer in de buurt was zo vriendelijk dat ik mee mocht kijken in het bestelsysteem en daar stond een 19 inch Regulus zwart in met Continental EcoContact 6Q. Nou dat eronder en geen moment spijt gehad. Verbruik is een stuk beter en het stuurt nog steeds fijn! Ook vind ik het wel gaaf dat ik voor m'n gevoel een unieke set velgen onder de auto heb. Bij mijn weten hebben deze nooit op de prijslijst gestaan en ik heb ook nog geen andere Enyaq gezien met deze. 19 inch onder een Sportline is misschien wat mager maar de unieke kleur maakt het voor mij weer goed!
[Afbeelding]
Waarom zou de rolweerstand van een 21" band band hoger zijn dan die van een 19" band?

Jouw vergelijk is niet helemaal zuiver. Je vergelijkt 21" banden met een B-label met Pirelli en Conti 19" met een A-label.

Ook 21" banden zijn met een A-label te krijgen. Dus volgens een goed geconditioneerde vergelijkingstest zou er geen (significant) verschil hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
BAJ82 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:03:
[...]

Waarom zou de rolweerstand van een 21" band band hoger zijn dan die van een 19" band?

Jouw vergelijk is niet helemaal zuiver. Je vergelijkt 21" banden met een B-label met Pirelli en Conti 19" met een A-label.

Ook 21" banden zijn met een A-label te krijgen. Dus volgens een goed geconditioneerde vergelijkingstest zou er geen (significant) verschil hoeven te zijn.
Dit klinkt als een "carwow" achtige test. Waarbij je met een aantal verschillende autos een hele lange rit gaat maken. Op dat kanaal gaan ze dan bijvoorbeeld met 5 ev's van Londen naar Glasgow (ofzo) en dan vergelijken.
Dat kan je ook doen met 5 Enyaqs met verschillende bandjes. Eventueel de chauffeurs rouleren. Paar afspraken maken over wie voor rijdt, wel of geen cc ac en andere verbruikers aan/uit en je kunt best aardig vergelijken wat de effecten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeie
Ik heb een 20" set van een RS. betaalbaar; nee :+ mooi; ik vind van wel :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxXiHiqcpRB2TpN3Sw9W7KGsy-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1f06m5qt9jtwZbl2AYzhOyT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik had een set nagenoeg nieuwe wielen gekocht via marktplaats bij een handelaar die een enorme loods vol had, maar dat waren OEM ID.4 wielen :+

Nadeel, waar ik pas later achter kwam, is dat de originele Skoda naafkappen niet passen op VW wielen. Met het wiel zelf is niets mis, die is exact gelijk. Ik had wat aftermarket naafkappen in de juiste maat, maar die waren na een maandje rijden al verweerd helaas. Dus dan moet je eigenlijk met originele VW naafkappen rijden.

Er wordt best wel wat aangeboden in de 19" maten die van auto's afkomen van kopers die toch wat groters willen. Ik kan 19" wel aanraden in de winter, scheelt wat in verbruik (wat anderszins namelijk al stevig is met de kou, kleine compensatie dus). Rond de 1000-1200 incl. nieuwe of nagenoeg nieuwe banden zou toch wel moeten lukken als je een beetje zoekt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:52
Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik vind velgen maken wel de auto. En sinds ik in het promotie materiaal de originele enyaq sportline met de 21" Betria's heb gezien (volgensmij heten ze tegenwoordig anders) zou ik kwa looks ook niets ander willen.

Ik weet niet of ik minder comfort heb als ik er kleinere wielen onder zet maar voor mij rijd het prima. En ja, het zijn rot velgen die snel kunnen beschadigen en ja de Pirelli Scorpions zijn vrij prijzig als je ze moet vervangen. Maar ik heb de auto persoonlijk aangeschaft en voor mij zelf vind ik het horen bij de looks van de Enyaq zoals ik hem destijds gezien heb, of beter gezegd zoals ik hem de mooiste uitvoering vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OAEaGX2REKdJ7Mi5M2dznZdRqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSdBBgSMxmxBIxKwbkAQuQ3p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:17
Op die van mij zitten gewoon de standaard 20" Vega velgen die bij de 2025 Sportline geleverd worden. Deze velgen gebruik ik voor zowel de zomer- als winterbanden. Ik heb nog even zitten twijfelen om de 21" Supernova velgen te nemen, maar ik vond de standaard velgen persoonlijk mooier (ook al is het "maar" 20").

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwM09ZlBEwu32G5IV0kOpyEpb3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HclU18FFvpujZSis16vkSku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So5AbsCjbV9zNm9zLz6buodQJOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vdjnbAlOfwsRL6ieyHBzNHH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind mijn voorwielen hier veel mooier dan mijn achter wielen.
Hier staat meer uitleg. Voor 19" nog op de krik, achter 20" op de grond.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 29-09-2025 16:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Zo zie je dat smaak een persoonlijk iets is.
En gelukkig vinden we allemaal iets anders mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Voor leaserijders heeft grote velgen echt wel een impact op het budget, naast de velg zelf ook de zomer en winterbanden is dat echt een aanslag op het budget.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 22:28
rammes schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:11:
Voor leaserijders heeft grote velgen echt wel een impact op het budget, naast de velg zelf ook de zomer en winterbanden is dat echt een aanslag op het budget.
Ook voor niet-leaserijders hoor. Het is gewoon duurder😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:37
Na een avondje googlen stel ik de vraag maar hier op het forum.
Hoe kan ik de Navigatie-kaarten updaten?
Gaat dit niet net als bij VW ID.4 automatisch (OTA)?

Gisteren kreeg ik wel update 3.7 automatisch aangeboden. Ben dus wel van 3.2 naar 3.7 gegaan. Helaas blijft de navi steken op versie 23.11

Kon me niet voorstellen dat mijn vraag al niet eerder is gesteld maar kon het op het forum niet terugvinden.

[ Voor 31% gewijzigd door densterdad2 op 29-09-2025 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
SparksNL schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:43:
Op die van mij zitten gewoon de standaard 20" Vega velgen die bij de 2025 Sportline geleverd worden. Deze velgen gebruik ik voor zowel de zomer- als winterbanden. Ik heb nog even zitten twijfelen om de 21" Supernova velgen te nemen, maar ik vond de standaard velgen persoonlijk mooier (ook al is het "maar" 20").

[Afbeelding]
Hear hear. Hier ook een coupe sportline met 20” velgen omdat ik die veel mooier vind dan de 21”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
onetime schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[Afbeelding]
Ik vind mijn voorwielen hier veel mooier dan mijn achter wielen.
Hier staat meer uitleg. Voor 19" nog op de krik, achter 20" op de grond.
Ik vind de 19” absoluut niet verkeerd onder de auto, zeker in de kleur die jij hebt. Maar als je ze zo naast en tegelijk met de 20” ziet, vind ik de 20” wel echt een heel stuk mooier. Scheelt ook wel dat ik dus een coupe sportline heb; dan zijn die 20” qua sportieve looks wel wat passender.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
cryptapix schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:50:
[...]

Ik vind de 19” absoluut niet verkeerd onder de auto, zeker in de kleur die jij hebt. Maar als je ze zo naast en tegelijk met de 20” ziet, vind ik de 20” wel echt een heel stuk mooier. Scheelt ook wel dat ik dus een coupe sportline heb; dan zijn die 20” qua sportieve looks wel wat passender.
Zullen we deze velgen en banden discussie eindelijk stoppen? Iedereen heeft een andere smaak en verdedigd hier hetgeen ze zelf erop hebben liggen. Waardeloze discussie…..conclusie: all seasons zijn gewoon ruk, 19inch is lelijker dan 20inch maar financieel wel de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:27

Ankh

|true

densterdad2 schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:42:

Gisteren kreeg ik wel update 3.7 automatisch aangeboden. Ben dus wel van 3.2 naar 3.7 gegaan. Helaas blijft de navi steken op versie 23.11

Kon me niet voorstellen dat mijn vraag al niet eerder is gesteld maar kon het op het forum niet terugvinden.
Ik zit vast om een 24.11 kaart… Schijnbaar, en ik moet het nog testen, maar de ota functie schijnt vastgelopen te zijn voor navigatie updates. Om het weer werkend te maken, dan moet je een factory reset uitvoeren en moet ik dus even tijd voor vrijmaken.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
De enyaq staat hoog op mijn lijstje ter vervanging van huidige auto. Het wordt de business editie, ik zit niet lekker in de sportline stoelen.

Ik ben echter wel gecharmeerd van sfeerverlichting ledstrip over de volledige breedte van het Dashboard.

Dit zou wel bij de sportline maar niet bij business editie zitten. Bij de duurdere volledig leren bekleding zie ik de ledstrip op plaatje wel onder dashboard, maar niet expliciet benoemd.

Heeft iemand foto van business edition model met Dashboard mood light in de avond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 15:06
Maat28 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:05:
Zullen we deze velgen en banden discussie eindelijk stoppen?
Los van smaak, is mij door verschillende bandencentrales verteld dat de beste keuze de standaard band (typisch de kleinste) is, omdat alle testen voor een auto met die bandenset gebeurd zijn en er dus meer veiligheidsmarge zit tov grotere bandenmaten.
Dat argument, gecombineerd met de verschrikkelijke prijs, doet me altijd besluiten bij de standaard band te blijven.
Waze?
Google Maps?

Ik reken al lang niet meer op kaartupdates van het automerk zelf. Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe lease-auto ging halen, stond een "nieuw stuk straat" (voor de kenners: de verlengde R6 rond Mechelen) dat 3 jaar voordien opgeleverd was er zelfs niet op. Dan hoeft het voor mij niet. En op één van mijn vorige auto's kostte een kaartupdate €150. Beetje grof, vond ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie

Je moet ook even controleren in je account of je nog 'Infotainment online' hebt. Deze service kun je voor 49 euro per jaar kopen en zorgt ook voor een Online map update. Kun je bekijken via de app, profiel, betaalde diensten > Skoda Connect diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Nu online
Ik heb nog een breedset winterbanden liggen. Genoeg profiel voor een wintertje of 2 verwacht ik. Marktplaats lijkt niet echt veel reacties te geven en weggooien lijkt mij toch ook zonde en niet heel duurzaam. Dus als iemand nog een mooie deal wilt maken laat het gerust weten.

https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2314820719

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
svenxyz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:50:
Ik heb nog een breedset winterbanden liggen. Genoeg profiel voor een wintertje of 2 verwacht ik. Marktplaats lijkt niet echt veel reacties te geven en weggooien lijkt mij toch ook zonde en niet heel duurzaam. Dus als iemand nog een mooie deal wilt maken laat het gerust weten.

https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2314820719
Oei, de velgen zijn gestolen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Nu online
Klopt :-). Auto verkocht, banden bleven over. Maar nog steeds zonde toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
svenxyz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:57:
[...]

Klopt :-). Auto verkocht, banden bleven over. Maar nog steeds zonde toch...
Zeker, ik heb geen extra setje velgen, anders had ik wel interesse gehad :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb een paar weken terug mijn 19" set met all-seasons (mijn winterset) op marktplaats gezet en die was een dag later verkocht, voor slechts een paar honderd minder dan de aankoopprijs kleine 4 jaar geleden :)

Ik denk dat enkel banden vrijwel waardeloos zijn, gaat vooral om de velgen en/of complete wielen.
offtopic:
Ik krijg komende vrijdag mijn ID.7 Tourer. Die heeft een andere wielmaat helaas, dus heb een andere winterset gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TweakersOnly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 00:34:
Ik ben echter wel gecharmeerd van sfeerverlichting ledstrip over de volledige breedte van het Dashboard.

Dit zou wel bij de sportline maar niet bij business editie zitten. Bij de duurdere volledig leren bekleding zie ik de ledstrip op plaatje wel onder dashboard, maar niet expliciet benoemd.

Heeft iemand foto van business edition model met Dashboard mood light in de avond?
Ik heb een 'First Edition High' (gelijk aan de Business) met het 'eco suite' interieur, heb gewoon zo'n ledstrip over de hele breedte inderdaad (onder de luchtroosters langs).

Zo dus (hier lichtblauwe kleur van het licht):

Afbeeldingslocatie: https://www.activlease.nl/media/uploads/image/skoda-enyaq-ecosuite-activlease.jpg

Wil je per se een foto in de avond? Zou ik kunnen maken, maar weet niet precies waarom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
JanHenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb een 'First Edition High' (gelijk aan de Business) met het 'eco suite' interieur, heb gewoon zo'n ledstrip over de hele breedte inderdaad (onder de luchtroosters langs).

[Afbeelding]

Wil je per se een foto in de avond? Zou ik kunnen maken, maar weet niet precies waarom :+
nice, dit is voldoende. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
JanHenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]

Ik krijg zoiets, maar dan zit er ook nog een sportstuur op (3 kolommen). Soms echt lastig te volgen elke exacte editie je als occasion nou aan het kopen bent. Is daar een goede website voor? Met historische data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Badname2 Mijn stuur is inderdaad ook driespaaks, afwijkend ten opzichte van die afbeelding dus. (Was een willekeurige persfoto)

Het probleem is een beetje dat de eerste Enyaqs soms enorme levertijd hadden. Vooral als je iets specifieks wilde, kon je soms een jaar wachten. In tussentijd is de prijslijst daardoor zo vaak aangepast, dat het haast niet te doen is om achter exacte uitvoeringen te komen.

Corona. Chiptekorten, etc.

Mijn wagen heeft bijvoorbeeld een trekhaak, dat was één van de dingen die de levertijd enorm konden vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinie86
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 19:19
Ik heb bovenstaande zoveel mogelijk proberen te lezen. Ikzelf ben aan het twijfelen geweest tussen een ID.4 en een Skoda Enyaq IV80 uit 2021. Na het scannen van deel 1,2,3 en lezen van reviews, gaat mijn voorkeur nu uit naar de Skoda.

Ik ben benieuwd waar andere kopers op letten bij de koop van een tweedehands elektrische auto. Zelf vind ik belangrijk de SOH, software updates, uiteraard int/exterier.

Daarnaast lees voor het eerst over Ecassion hierboven, die heb ik voor nu ook maar even aangemeld. Ik vind het bijzonder dat er partijen zijn die een occasion aanbieden zonder dat ze uberhaupt de SOH weten. Daar zou ik juist de marge verwachten richting een klant. Nu merk ik op dat bedrijven pas gaan meten als je er om vraagt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
heinie86 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:59:
Ik heb bovenstaande zoveel mogelijk proberen te lezen. Ikzelf ben aan het twijfelen geweest tussen een ID.4 en een Skoda Enyaq IV80 uit 2021. Na het scannen van deel 1,2,3 en lezen van reviews, gaat mijn voorkeur nu uit naar de Skoda.

Ik ben benieuwd waar andere kopers op letten bij de koop van een tweedehands elektrische auto. Zelf vind ik belangrijk de SOH, software updates, uiteraard int/exterier.

Daarnaast lees voor het eerst over Ecassion hierboven, die heb ik voor nu ook maar even aangemeld. Ik vind het bijzonder dat er partijen zijn die een occasion aanbieden zonder dat ze uberhaupt de SOH weten. Daar zou ik juist de marge verwachten richting een klant. Nu merk ik op dat bedrijven pas gaan meten als je er om vraagt..
Goede keuze de id4 leek me niks in vergelijking.

Je weet op de veiling vaak de SOH idd niet. Soms wel. Echter merkte ik bij Enyaq 80 van 4 jaar oud dat ze allemaal tussen de 86-94% zitten. Is een beetje een gok, maar correleert wel sterk met aantal km.

Qua opties zou ik aanbevelen: trekhaak, elektrische stoelen, leren stoelen, de verhoogde kofferbak, max 19-20 inch wielen. Die kofferbak wist ik niet, en zie je alleen op de fotos.

Tot 160km heb je nog de Skoda batterij garantie, maar bij autos met >160k km dalen de prijzen ook wel aardig.

Ik krijg trouwens een IV80 met warmtepomp, zijn daar nog bekende problemen mee of iets wat ik extra moet laten bekijken tijdens de inspectie?

[ Voor 6% gewijzigd door Badname2 op 30-09-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
heinie86 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:59:

We zitten een beetje in hetzelfde schuitje.
Ik gebruik meerdere zoek programmas. Elke ochtend en elke avond even kijken en potentiële autos even naar een apgroepje met mezelf.

De soh situatie is hierboven ook door mij aangezwengeld. Een van de realisatie die misschien helpen, als 70% de ondergrens is, en een auto met (bijvoorbeeld) 92% soh, en een aangenomen afname van 1,2% per jaar kun je 17 jaar rond rijden met de auto voor de accus er mee stoppen. Mijn autos blijven meestal een jaar of 5 in mijn bezit, ik rijd als 20jaar elk jaar 20.000km. Je kunt natuurlijk met je eigen getallen stoeien. Tuurlijk is het fijn als je 96% soh hebt, maar als je een auto vind met een soh van 96% en 150.000km op de klok kun je ook afvragen wat er precies gemeten is.
Andersom, een 50.000km auto met een soh van 89%...

De ID4 en de Enyaq staan beide op mijn lijstje. Helaas heb ik even een pauze moeten inlassen met het zoeken, door een treurige gebeurtenis in de familie. Binnenkort weer verder. In tussen wel blijven kijken (online). Het gevoel bekruipt me wel dat de id4's goedkoper zijn. (Meer aanbod?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinie86
Badname2 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:09:
[...]

Goede keuze de id4 leek me niks in vergelijking.

Je weet op de veiling vaak de SOH idd niet. Soms wel. Echter merkte ik bij Enyaq 80 van 4 jaar oud dat ze allemaal tussen de 86-94% zitten. Is een beetje een gok, maar correleert wel sterk met aantal km.

Qua opties zou ik aanbevelen: trekhaak, elektrische stoelen, leren stoelen, de verhoogde kofferbak, max 19-20 inch wielen. Die kofferbak wist ik niet, en zie je alleen op de fotos.

Tot 160km heb je nog de Skoda batterij garantie, maar bij autos met >160k km dalen de prijzen ook wel aardig.

Ik krijg trouwens een IV80 met warmtepomp, zijn daar nog bekende problemen mee of iets wat ik extra moet laten bekijken tijdens de inspectie?
Ik heb morgen wat bezichtigingen staan, zonder warmptepomp. Voor zover ik heb gelezen zuiniger in gebruik, wat altijd een pro is.

Qua SOH waarde, ik denk dat daar wel een risico zit. Vandaag kwam ik er 1 tegen met een SOH can 80%.
Dan lever je dus na 4 jaar al 20% in, dat is echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
80% is wel heel weinig, kan haast niet anders dan dat er wat modules (onder garantie) vervangen zouden moeten worden. Enyaq geeft dat zelf aan en in dat geval valt het ook onder de garantie.

Ik zou zelf eerst zoeken op de gewenste uitvoering en later pas even kijken naar de gezondheid van de batterij.

Ter illustratie van BMS kalibratie… Ik heb zondag weer eens een wat langere rit gemaakt (bijna 400km) dus tot vol geladen en daarna nagenoeg leeg gereden. En kreeg er prompt weer wat kWh’s bij (van 68 naar 70 bruikbaar). De batterij tests gaan uit van 74 kWh bij nieuw (Aviloo althans op basis van hun data), dus dat is opeens bijna 3% extra… En 70/74 is dus 94,5% SoC.

En dan moet er in mijn wagen ook nog een module vervangen worden (melding gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
JanHenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:28:
80% is wel heel weinig, kan haast niet anders dan dat er wat modules (onder garantie) vervangen zouden moeten worden. Enyaq geeft dat zelf aan en in dat geval valt het ook onder de garantie.

Ik zou zelf eerst zoeken op de gewenste uitvoering en later pas even kijken naar de gezondheid van de batterij.

Ter illustratie van BMS kalibratie… Ik heb zondag weer eens een wat langere rit gemaakt (bijna 400km) dus tot vol geladen en daarna nagenoeg leeg gereden. En kreeg er prompt weer wat kWh’s bij (van 68 naar 70 bruikbaar). De batterij tests gaan uit van 74 kWh bij nieuw (Aviloo althans op basis van hun data), dus dat is opeens bijna 3% extra… En 70/74 is dus 94,5% SoC.

En dan moet er in mijn wagen ook nog een module vervangen worden (melding gehad).
Aangezien je de resterende capaciteit weet van je accu ga ik er even vanuit dat je Carscanner gebruikt:).
Gezien de module swap die gedaan moet worden: Zou je het cell voltage histogram van je accu willen posten? Ben benieuwd of daar iets aan te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JanHenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:28:

Welke melding geeft de auto dan? Of moet je de menus in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Ik vraag mij af of het waardevol is als ik mijn Enyaq wil verkopen, dat ik zo'n test laat doen. Of dat ik het bijvoorbeeld dmv Carscanner aantoon?

Mocht je een Enyaq (andere modellen weet ik niet) overwegen en de trekhaak is een must, probeer dan uit te zoeken of hij trekhaakvoorbereiding heeft. Dat is niet voor alle jaren standaard en is hier eerder over geschreven. Mocht dit er niet opzitten is het niet onmogelijk, maar wel een stuk duurder om aan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Tip.
Wanneer je een (tweedehands) auto gaat kopen zorg dan altijd wat ze beloven ook in de koopovereenkomst staat. Dan heb je achteraf geen discussie.
Mocht er dan bijvoorbeeld gezegd worden "er is trekhaakvoorbereiding", en dit ligt vast in de koopovereenkomst, dan is er geen discussie wie achteraf de extra kosten hiervoor betaald indien een trekhaak nodig is en de voorbereiding hiervoor toch blijkt te ontbreken.
Alleen wat in de koopovereenkomst staat is geldend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:07
RedCellNL schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:34:
Voor degene die ook een marter- en ongedierte verjager gaan aanschaffen voor de Enyaq, hieronder hoe ik het heb geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een aardige oude post maar hoe bevalt deze verjager?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• heinie86
Vandaag uiteindelijk een Enyaq gekocht.
IV-80 uit 2021, SOH van 92%, wat voor mij prima is. Kreeg een prima inruil & de prijs was prima.
Versie zelf is niet zo bijzonder, maar voldoet aan wat ik zocht.

Benieuwd hoe het gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
heinie86 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:19:
IV-80 uit 2021, SOH van 92%, wat voor mij prima is. Kreeg een prima inruil & de prijs was prima.

Gefeliciteerd en welkom bij de club ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
heinie86 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:19:

Fotooo. FotoooS!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Het is gebeurd, ik sluit me aan bij de ID kudde. Zojuist een id.4 gekocht.
Fotos kan ik hier posten, maar ze staan ook al in het ID topic.

Bedankt voor jullie gezelligheid... Ik ga me verder vermaken bij de buren.

https://gathering.tweaker...message/83576832#83576832

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-10 17:10
tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:05:

Toch ook een gave bak! Veel rijplezier gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:20
Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor de 20" Vega velgen/banden? Ok, officieel mag het niet, maar ik las dat de composiet kettingen Michelin Easy Grip Evo 16 wel zouden passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Farmie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:38:
Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor de 20" Vega velgen/banden? Ok, officieel mag het niet, maar ik las dat de composiet kettingen Michelin Easy Grip Evo 16 wel zouden passen?
Ik heb loopvlakkettingen. Ik weet even niet welke ik heb (RUD Centrax N899 of König K-Summit XXLK66), maar heb ze ook nog nooit nodig gehad dus geen ervaring. Ik heb overigens een 60, dus geen breedset zoals de 80/85. Wel even iets om rekening mee te houden voordat je uitgaat van “past op Enyaq”. Oh en let op dat niet alle kettingen zijn goedgekeurd in alpenlanden. Die Easy Grip die je noemt zijn volgens mij niet goedgekeurd in Oostenrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 02-10-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31
Farmie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:38:
https://www.helix-automot...ip-evolution-schneekette/

"Seit November 2020 ist die MICHELIN EASY GRIP® EVOLUTION ebenfalls in Österreich als Schneekette akkreditiert und nach EN 16662 zertifiziert.
Die MICHELIN EASY GRIP® EVOLUTION Schneekette ist somit in allen europäischen Ländern zugelassen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:05:

Ik hoop voor je dat je hier geen spijt van gaat krijgen…..die neerklapbare armleuning was voor mij al afknapper nr1 om deze auto niet te nemen. De enyaq heeft heerlijk brede middenarmsteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:17
Maat28 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Ik hoop voor je dat je hier geen spijt van gaat krijgen…..die neerklapbare armleuning was voor mij al afknapper nr1 om deze auto niet te nemen. De enyaq heeft heerlijk brede middenarmsteun.
Dit inderdaad. Voelt en oogt erg goedkoop aan, maar dat vind ik van het gehele minimalistische interieur van de ID4. Ik kwam van een Octavia af. De ID4 voelde als een stap terug tijdens het maken van een proefritje. De Enyaq voelde als een flinke upgrade.

Het exterieur vind ik daarentegen wel tof, maar ook daar scoort de Enyaq Coupé hoger bij mij 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Maat28 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Geinig, die was juist voor mij een plus. Geen strijd met de bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
SparksNL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Dit inderdaad. Voelt en oogt erg goedkoop aan, maar dat vind ik van het gehele minimalistische interieur van de ID4. Ik kwam van een Octavia af. De ID4 voelde als een stap terug tijdens het maken van een proefritje. De Enyaq voelde als een flinke upgrade.

Het exterieur vind ik daarentegen wel tof, maar ook daar scoort de Enyaq Coupé hoger bij mij 😊
Skoda of vw was de afweging. Buitenkant van de ID4 vind ik mooi. Binnenkant Skoda is mogelijk practischer. Na 6 jaar in de Skoda Octavia probeer ik nogsteeds de cruise control harder te zetten met de volume knop op het stuur, dat kon in de Volvo die ik daarvoor had. Elke wagen heeft zijn eigen dingen.

Deze was goed geprijst, goed ge-soht en niet onbelangrijk, goed gespect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Geinig, die was juist voor mij een plus. Geen strijd met de bijrijder.
Mijn vrouw blijft gewoon van mijn steun af hoor })
Wat ik wel een nadeel vind aan de midden steun bij de Enyaq is dat je hem telkens opnieuw moet instellen als je iets uit het bakje eronder hebt gepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

cryptapix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Mijn vrouw blijft gewoon van mijn steun af hoor })
Wat ik wel een nadeel vind aan de midden steun bij de Enyaq is dat je hem telkens opnieuw moet instellen als je iets uit het bakje eronder hebt gepakt.
Wat helpt is niets in het bakje doen, of geen vrouw nemen, ben er nog niet uit wat de beste oplossing is.

Ik zou het doen!

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.