Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-11 12:33
Solarman schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:54:
(...) waarna er automatisch volop geremd wordt (...)
Volop geremd is dus echt een noodstop. Zelfs aan 2km/h voelt het als een schok.
Ik parkeerde in een parkeerplaats waar de begroeiing nogal uitbundig was, de struik groeide over de parkeerplaats (aan de achterkant). Prima dus om de auto een beetje "in" de struik te drukken. Nou, daar dacht de noodstop-functie anders over. De eerste en enige keer dat de Enyaq zo bruusk is tussenbeide gekomen in een normaal achteruitparkeermanoeuvre. Sindsdien nooit nog gehad, ook al heb ik elders ook al de kont van de auto tot in de begroeiing moeten rijden.

@100% laden
Als ik maar 20%-80% "mag" laden, had ik net zo goed een Enyaq60 kunnen kopen.
In het weekend een ritje naar Oostende gemaakt (en terug) in "Belgisch" (ongetwijfeld ook Nederlands) weer: forse wind, veel regen en "maar" 12°. Met een 100% SoC ging dat prima (100% > 10%). Als ik me aan 20-80 had gehouden, had ik ergens in een regenvlaag nog moeten staan laden. Heeft ie op een naburig pleintje rustig de halve nacht kunnen laden met 11kW tot 100%.
Een auto - ook de batterij - dient om te gebruiken. Als je de auto "spik en span" wil houden, is het een museumstuk.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:48:
[...]

Volop geremd is dus echt een noodstop. Zelfs aan 2km/h voelt het als een schok.
Ik parkeerde in een parkeerplaats waar de begroeiing nogal uitbundig was, de struik groeide over de parkeerplaats (aan de achterkant). Prima dus om de auto een beetje "in" de struik te drukken. Nou, daar dacht de noodstop-functie anders over. De eerste en enige keer dat de Enyaq zo bruusk is tussenbeide gekomen in een normaal achteruitparkeermanoeuvre. Sindsdien nooit nog gehad, ook al heb ik elders ook al de kont van de auto tot in de begroeiing moeten rijden.
Ik heb dat al meerdere malen gehad; 1x door een voetganger (die aan kwam lopen maar nog echt niet achter de auto was) en voor de rest telkens bij de situatie met bosjes zoals jij beschrijft.
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:48:
@100% laden
Als ik maar 20%-80% "mag" laden, had ik net zo goed een Enyaq60 kunnen kopen.
In het weekend een ritje naar Oostende gemaakt (en terug) in "Belgisch" (ongetwijfeld ook Nederlands) weer: forse wind, veel regen en "maar" 12°. Met een 100% SoC ging dat prima (100% > 10%). Als ik me aan 20-80 had gehouden, had ik ergens in een regenvlaag nog moeten staan laden. Heeft ie op een naburig pleintje rustig de halve nacht kunnen laden met 11kW tot 100%.
Een auto - ook de batterij - dient om te gebruiken. Als je de auto "spik en span" wil houden, is het een museumstuk.
Nee, want ook met een 60 moet je dan 20-80 laden hè :+ En verder is het helemaal niet erg om af en toe tot 100% te laden. Bij voorkeur ga je dan direct bij of kort na het bereiken van 100% rijden; een nacht/dag stil laten staan met 100% is minder goed.

• Cafe Del Mar
cryptapix schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:59:
Nee, want ook met een 60 moet je dan 20-80 laden hè :+
Enyaq 80 met 20-80% kan je dan vergelijk met een Enyaq 60 met 0-100%, zal ongeveer gelijk uitkomen misschien. En qua investering is de 80 meer en minder verlies, en de 60 is wat goedkoper met potentieel hoger verlies.
Ik bedoel maar: ik heb geen 80 gepakt om dan maar 50kWh van het batterijpak te gebruiken.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-11 15:57
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:14:
[...]

Ik bedoel maar: ik heb geen 80 gepakt om dan maar 50kWh van het batterijpak te gebruiken.
Precies door deze discussie zal NMC dat probleem nog moeten overkomen of alles gaat straks naar LFP accus. Waarbij die laatste toch veel potentie heeft, ik meen zelfs ook als het gaat om zeldzame metalen.

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:07
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:14:
[...]

Enyaq 80 met 20-80% kan je dan vergelijk met een Enyaq 60 met 0-100%, zal ongeveer gelijk uitkomen misschien. En qua investering is de 80 meer en minder verlies, en de 60 is wat goedkoper met potentieel hoger verlies.
Zeer goed punt dat je niet de 80 pakt om dan maar een klein gedeelte van je accu te gebruiken. Zelf zweef ik nog een beetje tussen maximaal gebruik en toch accu beschermen. Heb totaal geen range gebrek met 80% laden (aan huis) en wanneer ik weet dat ik een langere rit maak dan schuif ik hem de avond ervoor naar 100%.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Onlangs iets opgemerkt bij de Enyaq (tot mijn grote verbazing)
Wanneer je het rempedaal inhoud wordt de input van het stroompedaal nog steeds doorgegeven naar de elektromotor, deze begint dan ook gewoon te duwen.

Ik heb weleens dieseltjes gereden waarbij het gaspedaal niets meer deed zodra je de rem gebruikte, en verwacht dat dit bij nieuwe auto's ook zo werkt.
De Enyaq blijkbaar niet.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:05:
Wanneer je het rempedaal inhoud wordt de input van het stroompedaal nog steeds doorgegeven naar de elektromotor, deze begint dan ook gewoon te duwen.

Ik heb weleens dieseltjes gereden waarbij het gaspedaal niets meer deed zodra je de rem gebruikte, en verwacht dat dit bij nieuwe auto's ook zo werkt.
De Enyaq blijkbaar niet.
Wacht, is dit een stiekeme truk die niemand ons heeft verteld om al rijdende te kunnen opladen door de regeneratie? 8)7 :+

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:07
elektriekert schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:05:

De Enyaq blijkbaar niet.
Dit heb ik ook opgemerkt bij de Hyundai Kona EV, Kia Niro Hybride, Peugeot e208 en nu mijn Skoda Enyaq.
Lijkt er op dat het meer standaard is dan anders om?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:33
RangedNeedles schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Wacht, is dit een stiekeme truk die niemand ons heeft verteld om al rijdende te kunnen opladen door de regeneratie? 8)7 :+
Bij de Prius kan je dat letterlijk doen, no joke. Stilstand, rem diep intrappen, gas erop en motor laad batterij op.

Maar waar het goed voor is in een EV, 🤷🏻‍♂️

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:34
Afgelopen weekend de eerste proefrit gehad met een Enyaq 60, waarbij een aantal zaken opvielen. Ik heb al even rondgekeken op het forum, maar heb nog niet helemaal het antwoord kunnen vinden.

1. Ik zag dat de deurgrepen sensoren hadden voor kessy, maar dit stond niet in de advertentie. De sensoren leken niks te doen. Ik kon echter wel wegrijden zonder de start button te gebruiken. Weten mensen of die deurgrepen ook geïnstalleerd werden zonder dat je de optie kon gebruiken? Wellicht een pechgeval ivm chiptekorten rond die tijd? Het is trouwens een 2021 model.

2. Het viel mij tijdens de proefrit op dat de kaart van Google maps erg korrelig was, maar wellicht komt dat omdat het scherm een stukje groter is dan de MG4 welke ik nu rijd. Is dat gewoon de schermresolutie die niet al te best is?

3. De stem van Google's voice assistant leek uit een super goedkope speaker te komen, het klonk nogal blikkerig. Is dat normaal? (Muziek was gewoon prima)

• Melvin15397
  • Laatst online: 00:37
Pjetrof schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:31:
Afgelopen weekend de eerste proefrit gehad met een Enyaq 60, waarbij een aantal zaken opvielen. Ik heb al even rondgekeken op het forum, maar heb nog niet helemaal het antwoord kunnen vinden.

1. Ik zag dat de deurgrepen sensoren hadden voor kessy, maar dit stond niet in de advertentie. De sensoren leken niks te doen. Ik kon echter wel wegrijden zonder de start button te gebruiken. Weten mensen of die deurgrepen ook geïnstalleerd werden zonder dat je de optie kon gebruiken? Wellicht een pechgeval ivm chiptekorten rond die tijd? Het is trouwens een 2021 model.
In het instructieboekje van mijn '21 model staat dit over KESSY:
De uitsparing bij de portiergreep is ook aanwezig bij wagens zonder sleutelloos vergrendelingssysteem.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-11 09:30

HaTe

haat niet

Pjetrof schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:31:

2. Het viel mij tijdens de proefrit op dat de kaart van Google maps erg korrelig was, maar wellicht komt dat omdat het scherm een stukje groter is dan de MG4 welke ik nu rijd. Is dat gewoon de schermresolutie die niet al te best is?
Vond ik ook komende uit een Citroën E C4. Heb wel het idee dat dit alleen met de proefrit was. Ik dacht dat de resolutie wellicht verkeerd stond omdat mijn telefoon een paar minuten daarvoor nog met de C4 was verbonden. Nu vind ik het vooral erg traag werken. Er zit soms wel 2 seconden tussen iets aanklikken op het scherm en de registratie. Bijna niet bruikbaar dus. Heb nu de rssolutie lager gezet maar dit helpt ook nog niet veel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn koplampen met de schroef instelling in de "electronics bay" naar beneden bijgesteld.
Op ongeveer 7m afstand was het iets van 20cm naar beneden. De komende dagen maar eens zien wat het effect op de weg is.

edit: ik kom er maar niet aan toe om de garage te contacten, en dit is veel simpeler. De verticale beweging van de koplampen is er gewoon, dus dat was het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 28-10-2025 23:13 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
onetime schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:11:
Ik heb zojuist mijn koplampen met de schroef instelling in de "electronics bay" naar beneden bijgesteld.
Op ongeveer 7m afstand was het iets van 20cm naar beneden. De komende dagen maar eens zien wat het effect op de weg is.

edit: ik kom er maar niet aan toe om de garage te contacten, en dit is veel simpeler. De verticale beweging van de koplampen is er gewoon, dus dat was het niet.
Heb je nergens de garantie ongeldig verklaard door aan de stelschroeven te draaien? :+

• onetime
  • Niet online
@elektriekert Ik heb de auto >2 jaar en het is een stel-schroef... daar is-tie voor bedoeld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
onetime schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:49:
@elektriekert Ik heb de auto >2 jaar en het is een stel-schroef... daar is-tie voor bedoeld.
Ik denk dat de sarcasme niet goed over kwam in het bericht :p .

Het gaat natuurlijk ook nergens over dat je voor een afspraak 6 weken moet wachten, al verwacht ik dat ze voor lampen afstellen wel even snel tijd zouden kunnen maken.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:22

Misschien handig om een iets uitgebreidere beschrijving hoe je dit moet doen? Ik kan mij voorstellen dat andere hier vaker tegenaan gaan lopen en het handig is om deze kennis te delen. Geld dit voor de Enyaq met standaard verlichting of LED Matrix pakket?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RandomNick schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:17:

Hamvraag: Zou ik deze gebruikte Enyaq kopen (privé)?
Nee, absoluut niet. De merkbare degradatie van de accu in het laatste jaar maakt het voor mij simpelweg te risicovol.
Als illustratie: in de eerste twee jaar zag ik ruim 500 km op de GOM bij 100% lading. Het laatste jaar kwam ik nauwelijks nog boven de 400 km onder vergelijkbare omstandigheden. Ik laadde vrijwel altijd thuis op 11 kW tot 80% of 90%, en stond alleen tijdens vakanties bij snelladers.
Goede samenvatting en (grotendeels) herkenbaar.

De SoH vereist een goede kalibratie. Door regelmatig ook tot 100% te laden (liefst kort voor vertrek natuurlijk) en leeg te rijden, kalibreert het BMS zich en kan het zomaar dat je ineens weer een paar kWh erbij krijgt. ~ 90% SoH na ruim vier jaar is ook helemaal niet zo slecht in mijn ogen. Dat doet iedere gemiddelde EV.

Overigens vind ik juist wel dat je de '21-'22 Enyaq heel goed privé kunt kopen, als gebruikte EV. Er zijn geen grote geldverslindende issues mee en je leest in het topic ook steeds dezelfde (kleine) dingen voorbijkomen in mijn ogen. Als de auto een bepaald spanningsverschil in de cellen detecteert krijg je een nieuwe batterijmodule onder garantie en dan kan ie weer even mee. Het platform is tevens vanaf het begin ontworpen om onderhoudsarm te zijn. Niet voor niets hoef je alleen maar eens in de twee jaar voor een controle en een interieurfiltertje naar de dealer. Er zit geen echt onderhoudsinterval op.

Kun je echt prima kopen in mijn ogen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-11 05:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRbv2heImsTeiijU72ypLJ7gpro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpQlbgonSimqTN2bA84eVbl4.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ook dit soort roest op de remschijven? Ook als ik het schoon rem zit het er 2 dagen later weer op. Kan geen kwaad?
Is het trouwens ok om vleieriger op je remschijven te spuiten tijdens een wasbeurt?

Ik ben opzoekgegaan naar andere velgen en banden en m’n 21inch gaan de verkoop in. De 20inch Vega velgen vind ik super mooi. Helaas nergens tweedehands tekoop :).

Nu zag ik wel de Elroq 19 inch proteus breedset tekoop. Stuk mooier dan de 19inch van de Enyaq. Zou dit gewoon moeten werken op de Enyaq Iv80?

• onetime
  • Niet online
@Badname2 Dat had ik bj mijn Astra al, gewoon een uurtje na een regenbui. Niks bijzonders.
Als je remschijven niet in de olie zitten moet je ze vooral laten zoals ze zijn. Zijn ze op gemaakt.

Ik weet niet hoe ze heten, ik ben van de onderste overgestapt naar de bovenste.
(edit: van 20" breedset naar 19" alles gelijk.)
In potentie heb ik de onderste dus over. Hankook Ventus Evo3 met 45k km en nog voldoende profiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2Dfh8m2VPSeeFuo06N5HBo02pM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NK8YQhWlVKfFT4rwJGKCqJx0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yDp3eh3JPlbF_D18NtsVW7a7Fs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jhz3jPKrD1ASjHuuQGJNwjGO.png?f=user_large

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25
Dit is het eerste jaar in een (nieuwe) Enyaq 82kWh. Waar het bereik met een volle accu in de zomermaanden nog rond de 550km zat, is deze nu gedaald naar 400km. Is dit normaal gedrag voor deze tijd van het jaar met deze temperaturen? En zo ja, wat kan ik een beetje verwachten zodra het begint te vriezen? 😅

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:39

rammes

koekebakker 1e klas

SparksNL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:40:
Dit is het eerste jaar in een (nieuwe) Enyaq 82kWh. Waar het bereik met een volle accu in de zomermaanden nog rond de 550km zat, is deze nu gedaald naar 400km. Is dit normaal gedrag voor deze tijd van het jaar met deze temperaturen? En zo ja, wat kan ik een beetje verwachten zodra het begint te vriezen? 😅
houd rekening met ongeveer 330 in de winter., maar echt staar je niet blind op de km's die in het beeldscherm staan. Ga rijden, is ie leeg laad je op en weer door. Niet steeds kijken hoeveel je nog kunt want als je de avond er voor lekker op de snelweg hebt zitten gassen zal hij de volgende ochtend een mindere range aangeven dan als je door dorpjes hebt lopen rijden.

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
@SparksNL Je rijstijl is ongewijzigd? Want het lijkt mij wel een groot verschil.
Mijn bereik is met de temperatuur daling van ~640km~ gedaald naar ~540km~

edit: rij eens leeg tot onder de 20% laad aansluitend tot >=90%. En kijk wat hij dan aangeeft. Beter omgekeerd...

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 29-10-2025 17:53 ]

• SparksNL
onetime schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:50:
@SparksNL Je rijstijl is ongewijzigd? Want het lijkt mij wel een groot verschil.
Mijn bereik is met de temperatuur daling van ~640km~ gedaald naar ~540km~

edit: rij eens leeg tot onder de 20% laad aansluitend tot >=90%. En kijk wat hij dan aangeeft. Beter omgekeerd...
Rijstijl is ongewijzigd. Wel heb ik er sinds een week ook winterbanden onder liggen (geen idee welke, want zakelijke lease), maar daarvoor had ik een vergelijkbare range. Laatste 2 keren heb ik de accu al tot 15-20% leeg gereden. Ik laad wel altijd gewoon tot 100% (1/2x per week), maar heb de auto pas sinds juli dit jaar dus kan me niet voorstellen dat dat nu al invloed heeft.

• onetime
  • Niet online
@SparksNL Ik denk dat de auto je rijstijl nu pas begint te kennen en er rekening mee houdt.
Anders zou je, net als ik, een behoorlijk zuinige rijder zijn. Dat zijn er niet veel. Je huidige bereik is meer in lijn met wat ik hier in het topic langs zie komen. Ik rij rustig en kijk erg ver vooruit (en achter me) op behoorlijk harde banden die hier in het topic ook als zuinig worden beschreven. (en meer, zoek maar op mijn reacties)

• SparksNL
onetime schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:21:
@SparksNL Ik denk dat de auto je rijstijl nu pas begint te kennen en er rekening mee houdt.
Anders zou je, net als ik, een behoorlijk zuinige rijder zijn. Dat zijn er niet veel. Je huidige bereik is meer in lijn met wat ik hier in het topic langs zie komen. Ik rij rustig en kijk erg ver vooruit (en achter me) op behoorlijk harde banden die hier in het topic ook als zuinig worden beschreven. (en meer, zoek maar op mijn reacties)
Ik beschouw mezelf zeker niet als een zuinige rijder. Ik rijd niet anders dan dat ik in een benzineauto deed. Gemiddeld tussen de 110-130 km/u op de snelwegen. Het zou best kunnen wat je zegt, maar dan vind ik het wel raar dat het bereik na 4 maanden opeens terugloopt. Misschien is het een combinatie van factoren :)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
SparksNL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Ik beschouw mezelf zeker niet als een zuinige rijder. Ik rijd niet anders dan dat ik in een benzineauto deed. Gemiddeld tussen de 110-130 km/u op de snelwegen. Het zou best kunnen wat je zegt, maar dan vind ik het wel raar dat het bereik na 4 maanden opeens terugloopt. Misschien is het een combinatie van factoren :)
Wat ook een grote factor is, de wind. Het is de laatste 2 weken behoorlijk aan het waaien, doet ook heel veel.

• cryptapix
Dat is redelijk fors. Je haalt nu 73% van de zomer. Dat is bij mij (een 60) ook zo maar dan zomer-winter, dus niet nu al. Maar wat @rammes zegt, staar je er niet te snel blind op.

• Cafe Del Mar
Ik heb een 85 sinds 2025/01 en haal nu nog makkelijk 450km.
Dit weekend nog 92% -> 10% gedaan en dat was 320 km in totaal, dus is het theoretische bereik 390.
Omstandigheden
- frisjes, regen, wind (de boten in Oostende vaarden niet uit wegens storm)
- continu 130km/u op de teller en dus 126km/h realiteit

Dat zijn omstandigheden die ik "in het dagelijkse leven" zelden heb, ik doe woon/werk enkele rit 1u/100km, waarvan 60% 30/50/70 is, 20% is aan 120 en 20% aan 100km. En dan haal ik vandaag (tussenseizoen: frisjes, maar niet koud) makkelijk 450 met een volle batterij.
Als ik enkel 30/50/70 doe gaat de range fors omhoog.
Ik rij trouwens ook al een week op winterbanden, geen idee welke soort. Het zien er zwarte uit :+ .

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 09:03

Martijn02

/* No Comment */

onetime schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:19:
Ik weet niet hoe ze heten, ik ben van de onderste overgestapt naar de bovenste.
(edit: van 20" breedset naar 19" alles gelijk.)
In potentie heb ik de onderste dus over. Hankook Ventus Evo3 met 45k km en nog voldoende profiel.
Kan je die gewoon uitwisselen dan? Ik ben voor mijn Enyaq 80 namelijk nog op zoek naar een set velgen/winterbanden, er zit nu een 20" breedset onder, maar voor de winter zou ik het helemaal niet erg vinden om een gewone 19" set te hebben.

Gisteren de auto mijn garage gehad voor een occasioncheck (daar heb ik hem niet gekocht, hij komt van een autohandelaar). Daar kwam een error uit die aangaf dat de levensduur van de back-up batterij van de telematica beperkt was. (Code B1916F4)

Hun reactie/voorstel is om de hele telematicamodule te vervangen (a ~€1000), maar als ik zelf naar die foutmelding zoek hoeft alleen het back-up batterijtje van de module vervangen te worden. (YouTube: VW SOS System Fault - Diagnosed and Fixed!). Net weer met de dealer gebeld met de vraag waarom ze de hele module willen vervangen. Iemand dat wel eens gehad?

• elektriekert
Martijn02 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Kan je die gewoon uitwisselen dan? Ik ben voor mijn Enyaq 80 namelijk nog op zoek naar een set velgen/winterbanden, er zit nu een 20" breedset onder, maar voor de winter zou ik het helemaal niet erg vinden om een gewone 19" set te hebben.

Gisteren de auto mijn garage gehad voor een occasioncheck (daar heb ik hem niet gekocht, hij komt van een autohandelaar). Daar kwam een error uit die aangaf dat de levensduur van de back-up batterij van de telematica beperkt was. (Code B1916F4)

Hun reactie/voorstel is om de hele telematicamodule te vervangen (a ~€1000), maar als ik zelf naar die foutmelding zoek hoeft alleen het back-up batterijtje van de module vervangen te worden. (YouTube: VW SOS System Fault - Diagnosed and Fixed!). Net weer met de dealer gebeld met de vraag waarom ze de hele module willen vervangen. Iemand dat wel eens gehad?
Ze willen graag geld verdienen denk ik dan :o

• Melvin15397
tcw82 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:13:
[...]

Als ik dit verhaal goed begrijp, zou het ook 90 of zelfs 91 kunnen zijn:
BAJ82 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Maar, stel je verliest vanaf nu 1% (ik neem aan dat er wel een verschuiving naar boven of beneden plaatsvindt met meer of minder km per jaar) per jaar verliest..... Kun je tot je bij de 70% bent nog 20 jaar rijden. Je zult wel gaan inleveren op actieradius.
Het lijkt er inderdaad op dat de SoH wat hoger is dan de 88% welke vermeld werd bij de verkoop. Afgelopen week een keer leeg gereden tot <10% en vervolgens geladen tot 100% en daar een paar uur op laten staan.
Vanmorgen Carscanner geprobeerd. Deze geeft 71150Wh als Maximum Energy Content. Dat zou betekenen 71150/77000 = 92,4%. Dit bij 144.000km lijkt me een prima waarde :)

• Badname2
@onetime Nice, dm.

Vandaag viel me voor het eerst op dat m’n voorruit 30+ putjes in het glas heeft zitten. Van heel klein tot echt wat dieper erin. Over het hele raam. Zelfs dichtbij de randen!

Of het is me niet opgevallen eerder (lijkt me vreemd). Of er is tijdens onderhoudsbeurt of op staart deze week iets gebeurd. Zie geen plekjes in de lak zo snel. Enig idee wat het kan zijn?

Moet je de diepere plekjes herstellen of prima zo te laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8guQu2ZUzqaJ5CfIIXB9Db7PnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFzL5DfuBVatx8enVpiQs7IT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Badname2 op 30-10-2025 17:00 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wij ervaarden in onze Enyaq IV80 uit 2022 een kraakje rechtsachter. Het nadeel van zo'n stille BEV is dat je nu alles hoort. Dus ik opzoek naar de oorzaak van het kraakje, hele kofferbak leeg gehaald, nog steeds gekraak op de klinkerweg voor ons huis. Dan het laadklepje open laten staan, misschien zit het daar in? Ook niet.... dan maar met de kofferbak open rijden, de buurt zal wel denken ;). Toen was het kraakje weg dus dat zorgde ervoor dat het zoekgebied kleiner werd. Uiteindelijk had ik het gevonden, het mechanisme wat de kofferklep opvangt als je hem dicht doet, zie foto. Ik heb hem gedemonteerd en er een beetje WD40 in gespoten, direct die aan de linkerkant ook maar gedaan. Na montage rijden we nu weer kraakvrij over de klinkerwegen in onze buurt en ver daar buiten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrRiLMUJ4W7Hn7UabHrHl-5WFx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgwZ6kJNGv8YGG19FA2FHtSs.jpg?f=fotoalbum_large

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Badname2
Contact gehad met Broekhuis, mogelijk in hun wasstraat dat m’n voorruit zo beschadigd is. Dakraam ook maar stuk minder.

*update* Op de motorkap toch ook boel putjes gevonden.

Hebben jullie ooit zoiets eerder van een wasstraat gehoord? Of moet het toch iets anders zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_Lj9mZIP1r4jWHTg8_dbbOZI5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi4qxAC4VSEAAYY6oyTNtnSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVsVuPbVdPc2d8LBiX3JK8N9lh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DchzycyERLBQFkOGbwIPhaO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP4CAbf6YnWgTpN3vGEDJQs9DG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWKRUcaS30NYmYaSNFWNoUVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVRApj7V_8KzX7C9wS9Hn0KPfHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NmzYYlQVWB4ztU0ryZAlbFR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door Badname2 op 31-10-2025 15:57 ]

• cryptapix
Badname2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:57:
@onetime Nice, dm.

Vandaag viel me voor het eerst op dat m’n voorruit 30+ putjes in het glas heeft zitten. Van heel klein tot echt wat dieper erin. Over het hele raam. Zelfs dichtbij de randen!

Of het is me niet opgevallen eerder (lijkt me vreemd). Of er is tijdens onderhoudsbeurt of op staart deze week iets gebeurd. Zie geen plekjes in de lak zo snel. Enig idee wat het kan zijn?

Moet je de diepere plekjes herstellen of prima zo te laten?

[Afbeelding]
Is dit niet ‘gewoon’ steenslag? Al is het wel frappant dat er zoveel putjes op het glas zijn en verder nergens. Dat dit gebeurt in een wasstraat lijkt mij om dezelfde reden niet logisch.

• BGFG
  • Laatst online: 21:33
cryptapix schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Is dit niet ‘gewoon’ steenslag? Al is het wel frappant dat er zoveel putjes op het glas zijn en verder nergens. Dat dit gebeurt in een wasstraat lijkt mij om dezelfde reden niet logisch.
Dat lijkt mij inderdaad “normale” steenslag. Zou niet weten hoe dit in een wasstraat zou kunnen ontstaan. Toevallig kort achter zo’n zandkipper gereden misschien?

• onetime
  • Niet online

Ze blijken redelijk goed te staan; op een echt vlakke weg rijken ze tot 10-20m ver. Links een bijna onmerkbare fractie minder. Mooi.
Bij de facelift zullen ze, omdat de koplampen lager zitten, eerder de grond moeten raken omdat je anders tegenliggers teveel verblind.
Met kleine hobbeltjes komen ze alsnog verder omhoog dan horizontaal. Dus eigenlijk nog steeds te hoog.
Waar is de hand-instelling voor achter het stuur als je hem nodig hebt. Bij mijn Astra paste ik het aan tijdens het rijden, afhankelijk van de weg en het verkeer.

Waar ik het mee heb ingesteld is de licht blauwe kruiskop schroef aan de achterkant van de koplamp unit.
Is dit melden in de TS voldoende?

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:36
Is toch ook al wel vaker voorbij gekomen bij het bespreken van kapotte regel-units versus wachttijd dealer. Advies: Zet ze dan met de stelschroef tijdelijk zelf wat hoger.

De plek in het menu is inderdaad omslachtig waardoor je geneigd bent ze standaard (te) hoog te zetten voor die toevallige onverlichte polderweg.

• matk89
  • Laatst online: 12-11 12:49
vinom schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Misschien handig om een iets uitgebreidere beschrijving hoe je dit moet doen? Ik kan mij voorstellen dat andere hier vaker tegenaan gaan lopen en het handig is om deze kennis te delen. Geld dit voor de Enyaq met standaard verlichting of LED Matrix pakket?
De standaard is ook al LED maar op basis van dit forum treedt het probleem inderdaad niet/minder op met de matrix versie.

En @onetime ik heb vorig jaar dit ook met een fotootje gedeeld. Zie ook:
matk89 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

• skoda-rob
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-11 09:34
Mr.Viper schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:24:
Wij ervaarden in onze Enyaq IV80 uit 2022 een kraakje rechtsachter. Het nadeel van zo'n stille BEV is dat je nu alles hoort. Dus ik opzoek naar de oorzaak van het kraakje, hele kofferbak leeg gehaald, nog steeds gekraak op de klinkerweg voor ons huis. Dan het laadklepje open laten staan, misschien zit het daar in? Ook niet.... dan maar met de kofferbak open rijden, de buurt zal wel denken ;). Toen was het kraakje weg dus dat zorgde ervoor dat het zoekgebied kleiner werd. Uiteindelijk had ik het gevonden, het mechanisme wat de kofferklep opvangt als je hem dicht doet, zie foto. Ik heb hem gedemonteerd en er een beetje WD40 in gespoten, direct die aan de linkerkant ook maar gedaan. Na montage rijden we nu weer kraakvrij over de klinkerwegen in onze buurt en ver daar buiten :D

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Werkt inderdaad. Ook mijn Skoda Enyaq weer kraakvrij :)

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:16
matk89 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:25:
[...]

De standaard is ook al LED maar op basis van dit forum treedt het probleem inderdaad niet/minder op met de matrix versie.

En @onetime ik heb vorig jaar dit ook met een fotootje gedeeld. Zie ook:
matk89 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Ik heb er helaas wel last van met de Matrix: moet ik echt eens even een afspraak voor maken. De linker lamp heeft gewoon een te hoge basis afstelling (en hij beweegt wel op en neer tijdens het starten). Heb al wel eens zitten draaien aan 1 van die nylon stelschroeven maar dat leek niks te doen.

• onetime
  • Niet online
@sunib Ik moest meerdere slagen draaien, en hij leek niet meteen te reageren.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de meer langere rijders hebben dit wrs ook al gemerkt, maar als de temperatuur onder de 12°C daalt dan gaat de stuurverwarming (standje 1) op als je de wagen instapt (allé bij mij toch :+ ) .

Moet alleen is iets doen aan de bestuurders stoel die kraakt :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 09:14
Ik ben al een tijdje aan het neuzen in dit topic omdat ik ook in de markt ben voor een tweede hands enyaq. Ik twijfel heel erg of ik voor een dealer moet gaan of particulier ergens moet kijken.

Ik zag onlangs een langs komen op autoscout. Wat vinden we van deze?

https://www.autoscout24.n...-share&utm_campaign=share

• hk12nl
  • Laatst online: 13-11 14:29
Damic schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:18:
Voor de meer langere rijders hebben dit wrs ook al gemerkt, maar als de temperatuur onder de 12°C daalt dan gaat de stuurverwarming (standje 1) op als je de wagen instapt (allé bij mij toch :+ ) .
Dit viel mij ook al op maar wist niet bij welke temperatuur. Dus thx d:)b

©2004

• hk12nl
Denneke,,! schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:38:
Ik ben al een tijdje aan het neuzen in dit topic omdat ik ook in de markt ben voor een tweede hands enyaq. Ik twijfel heel erg of ik voor een dealer moet gaan of particulier ergens moet kijken.

Persoonlijk ga ik altijd via de dealer. Aangezien je niet jaarlijks een auto koopt wordt je altijd toch een beetje overvallen om alles te checken bij een aankoop. Daarnaast heeft de dealer er gewoon verstand van en kan je vaak terug als je tijdens het eerste jaar problemen ondervind.

Tis uiteindelijk net hoeveel ‘risico’ je wilt nemen denk ik :)

©2004

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:39

rammes

koekebakker 1e klas

Denneke,,! schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:38:

voor een 60 vind ik de prijs hoog. ik kreeg van mijn leasmaatschappij een overneem prijs van 20k voor een 80 met 140 op de teller.

Ik zou het doen!

• Currry
Een 80 met bijna dubbel zoveel kms en van je eigen lease is niet echt te vergelijken. Uitrusting van je ken ik niet, maar ook daar kan verschil inzitten.
Ik vind het best een redelijke prijs, al had ik die prijs wel verwacht bij een garage en niet zozeer van een particulier.

• Melvin15397
Damic schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:18:
Vanmorgen gemerkt dat bij lagere temperatuur (6,5°C was het bij vertrek) hij op standje 2 gaat verwarmen. Afwachten bij welke temperatuur hij start met standje 3 :)

Kan ik hier nog iemand blij maken met twee winterbanden? Ik had een set winterwielen gekocht en de twee oudste banden laten vervangen voor maat 255/50R19. De oude zijn net te goed om weg te gooien, maar ik raak ze niet kwijt. Het gaat om 2 stuks Continental Wintercontact TS850P 235/55R19 met circa 4mm profiel en DOT code 4620. Gratis af te halen in regio Nijmegen.

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 09:14
Ik vond de prijs ook aan de hoge kant, vooral in combinatie met de verscheidenheid aan opties is het moeilijk te zien welke opties deze auto heeft.

Oproepje: Toevallig iemand in (zuid-limburg) die mij eens wilt ontvangen om wat uitleg te geven over deze auto en ik eens een stukje kan meerijden. Er staan er weinig te koop in de regio en de omstandigheden laten het momenteel moeilijk toe op verdere afstand bij een garage een proefrit te doen. Alvast bedankt!

• matk89
Melvin15397 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:59:
[...]

Vanmorgen gemerkt dat bij lagere temperatuur (6,5°C was het bij vertrek) hij op standje 2 gaat verwarmen. Afwachten bij welke temperatuur hij start met standje 3 :)
Dit is een vaste instelling (iig <= SW 3.8): als het onder de 12,5 graden is kun je je stuurwiel + stoelverwarming automatisch laten starten op 1 vaste instelling, standaard is dat inderdaad 2 blokjes. Het is niet dynamisch kouder = andere setting.

• hk12nl
matk89 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:04:
[...]

Dit is een vaste instelling (iig <= SW 3.8): als het onder de 12,5 graden is kun je je stuurwiel + stoelverwarming automatisch laten starten op 1 vaste instelling, standaard is dat inderdaad 2 blokjes. Het is niet dynamisch kouder = andere setting.
Stuur doet hij bij mij wel, stoel (nog) niet. Maar je kan dit dus niet ergens in de instellingen aanpassen of aan/uit zetten?

©2004

• matk89
hk12nl schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:06:
[...]

Stuur doet hij bij mij wel, stoel (nog) niet. Maar je kan dit dus niet ergens in de instellingen aanpassen of aan/uit zetten?
Ja, zeker wel! Bij mij (geleverd met SW 3.5) stond hij standaard op stuur standje 2 en stoelen voor allebei ook op standje 2. Dat hebben we toen uitgezet voor de passagiersstoel.

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11 15:00
matk89 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:14:
[...]

Ja, zeker wel! Bij mij (geleverd met SW 3.5) stond hij standaard op stuur standje 2 en stoelen voor allebei ook op standje 2. Dat hebben we toen uitgezet voor de passagiersstoel.
Maar waar ergens? Dit heb ik nog niet gezien volgens mij in de menu's.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ThaFlub schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:50:
[...]

Maar waar ergens? Dit heb ik nog niet gezien volgens mij in de menu's.
Instelling zit in de Skoda Connect app.
Open de app > Kies Doeltemperatuur > Bij klimaatregeling de 3 puntjes rechts bovenin openen > kies Stoelen verwarmen.

De huidige facelift uitvoeringen hebben allemaal standaard stuur en stoelverwarming.
De pre-facelift is het volgens mij een optie geweest. alleen stuurverwarming was standaard op 3 van de 4 uitvoeringen.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• hk12nl
Solarman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:34:
[...]

Instelling zit in de Skoda Connect app.
Open de app > Kies Doeltemperatuur > Bij klimaatregeling de 3 puntjes rechts bovenin openen > kies Stoelen verwarmen.

De huidige facelift uitvoeringen hebben allemaal standaard stuur en stoelverwarming.
De pre-facelift is het volgens mij een optie geweest. alleen stuurverwarming was standaard op 3 van de 4 uitvoeringen.
Maar dit is toch alleen bij voorverwarmen? Niet bij een lage buitentempratuur?

©2004

• Solarman
  • Niet online
hk12nl schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:40:
[...]

Maar dit is toch alleen bij voorverwarmen? Niet bij een lage buitentempratuur?
Je hebt helemaal gelijk.
In de auto zit het in de climate control instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWbD-fO9Q6pDVICw8IKyRWH7YtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKIjvVtqihkooruSnlEUmfWW.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de handleiding van de facelift 2025.

(Ik kan deze instelling pas terugvinden in de handleiding vanaf 2024/5, eerder komt deze niet voor, vermoed dus dat dit pas vanaf firmware 3.5 mogelijk is geworden. Is dan trouwens dezelfde menu instelling)

[ Voor 13% gewijzigd door Solarman op 04-11-2025 14:29 ]

• hk12nl
Solarman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
In de auto zit het in de climate control instellingen.
[Afbeelding]
Dit is de handleiding van de facelift 2025.

(Ik kan deze instelling pas terugvinden in de handleiding vanaf 2024/5, eerder komt deze niet voor, vermoed dus dat dit pas vanaf firmware 3.5 mogelijk is geworden. Is dan trouwens dezelfde menu instelling)
Ah, top. Inderdaad gevonden in de klimatisering instellingen in software 3.8. Thx.

©2004

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-11 15:18
1976Erik schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Inmiddels weer twee weken verder. Er s nu uitgevogeld dat de laadunit in zijn geheel vervangen moet worden. Deze staat in backorder, dus er is nog geen zicht wanneer de Enyaq terug komt. Ook nog steds geen helderheid of de Enyaq of de laadpaal de veroorzaker was.
Inmiddels al bijna 5 weken in een vervangende VW UP, dat was toch niet wat ik voor ogen had toen ik vorig jaar de Enyaq kocht.
En hij is terug! Hele laadunit is vervangen, oorzaak nog steeds onduidelijk. Valt gelukkig onder de garantie.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik rij sinds kort in een nieuwe Enyaq en heb een vraag over de “klimatisering”.

Ik heb ingesteld dat de stoelen en het stuur ook worden verwarmd, maar in de praktijk gebeurt dat niet, ook als ik in de auto stap terwijl die bezig is met verwarmen staat er geen stoelverwarming en stuurverwarming aan. Wel gewoon een warme auto qua ruimte temp. Hoe werkt dit bij jullie? Tips en tricks welkom!

Edit: zie nu de eerdere recente reacties over dit onderwerp hierboven maar bij mij werkt het dus niet.

[ Voor 11% gewijzigd door japie101 op 07-11-2025 07:26 ]

• Solarman
  • Niet online
japie101 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:24:
Ik rij sinds kort in een nieuwe Enyaq en heb een vraag over de “klimatisering”.

Ik heb ingesteld dat de stoelen en het stuur ook worden verwarmd, maar in de praktijk gebeurt dat niet, ook als ik in de auto stap terwijl die bezig is met verwarmen staat er geen stoelverwarming en stuurverwarming aan. Wel gewoon een warme auto qua ruimte temp. Hoe werkt dit bij jullie? Tips en tricks welkom!

Edit: zie nu de eerdere recente reacties over dit onderwerp hierboven maar bij mij werkt het dus niet.
Loop alles toch nog even na.

Als je dit hebt ingesteld in het menu van de auto dat gaat de stoel/stuurverwarming alleen aan als je gestart hebt.

Bij voorklimatiseren van de auto dien je dit in de Skoda connect app in ter stellen.
Zei hier waar je dit moet doen.

Werkt het alsnog niet zou ik contact opnemen met je dealer.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 07-11-2025 07:32 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
In de eerste week van december loopt mijn Enyaq uit de lease en vermoed ik dat de auto verdrietig is dat ik als berijder een einde maak aan onze, bijna 5 jaars, relatie. De auto krijgt nu de kuren waar ook andere Eyaq rijders mee geconfronteerd zijn en/of worden; laadklepje moest recent opengebroken worden en nu de SOS melding op het dashboard + een rood lampje.

Een afspraak gemaakt bij de dealer voor eind november, dus hopelijk voor een volgende berijder allemaal opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phyNvLFiuwJp4GSgvgzLoavLXHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XuPpaS9JYGepFVesbQPiHgy4.png?f=user_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:27
[quote]A3-D schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:48:
De auto krijgt nu de kuren waar ook andere Eyaq rijders mee geconfronteerd zijn en/of worden; laadklepje moest recent opengebroken worden en nu de SOS melding op het dashboard + een rood lampje.
[quote]

Sinds vanochtend heb ik ook een oranje lampje op mijn dashboard met SOS. Ik heb van alles geprobeerd om dat weg te krijgen en de oorzaak te vinden, maar het blijft helaas branden.
In dit topic kan ik er, uitgezonderd de melding hierboven, niets over vinden.

Iemand hier die dit ook heeft gehad? Oplossing gevonden?

• Currry
[quote]A3-D schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:48:
De auto krijgt nu de kuren waar ook andere Eyaq rijders mee geconfronteerd zijn en/of worden; laadklepje moest recent opengebroken worden en nu de SOS melding op het dashboard + een rood lampje.[quote]

Helaas heb ik beide kwalen ook. Pinnetje van de laadklep heb ik afgezaagd, dat laat ik verder zo.
De SOS heb ik sinds een paar dagen. Als dat niet zo duur is dan laat ik die wel maken, maar anders geloof ik het eigenlijk wel. Misschien ooit een keer of als ze coulance op een '21 model willen bieden.
Ben benieuwd naar je rekening.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Lekker aan de prijs ;)
Ik heb dezelfde gekocht begin 2024 met 50k km voor dezelfde prijs. :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Currry schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:

Helaas heb ik beide kwalen ook. Pinnetje van de laadklep heb ik afgezaagd, dat laat ik verder zo.
De SOS heb ik sinds een paar dagen. Als dat niet zo duur is dan laat ik die wel maken, maar anders geloof ik het eigenlijk wel. Misschien ooit een keer of als ze coulance op een '21 model willen bieden.
De rekening krijg ik gelukkig niet, die gaat naar de leasemaatschappij :+

Maar het wordt wel eind november hersteld door de dealer en twee weken later lever ik 'm in bij de leasemaatschappij vanwege einde leasecontract. De eerste week van december staat er een nieuwe Enyaq Sportline met alle toeters en bellen op me te wachten waarbij ik hoop dat deze kwaaltjes opgelost zijn.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:55
Solarman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:30:
[...]

Loop alles toch nog even na.

Als je dit hebt ingesteld in het menu van de auto dat gaat de stoel/stuurverwarming alleen aan als je gestart hebt.

Bij voorklimatiseren van de auto dien je dit in de Skoda connect app in ter stellen.
Zei hier waar je dit moet doen.

Werkt het alsnog niet zou ik contact opnemen met je dealer.
Ik rij sinds een aantal maanden het facelift model, bij mij werkt de automatische inschakeling ook (nog) niet.
Wellicht moet het toch nóg kouder worden. Ook heeft hij nog geen ruitverwarming bij mij ingeschakeld.
Hij schakelt ook niet in als ik "klimaatregeling bij ontgrendelen" aanvink.
Misschien hebben ze dat bij softwareversie 5.4 wel aangepast.

• elektriekert
A3-D schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:48:
In de eerste week van december loopt mijn Enyaq uit de lease en vermoed ik dat de auto verdrietig is dat ik als berijder een einde maak aan onze, bijna 5 jaars, relatie. De auto krijgt nu de kuren waar ook andere Eyaq rijders mee geconfronteerd zijn en/of worden; laadklepje moest recent opengebroken worden en nu de SOS melding op het dashboard + een rood lampje.

Een afspraak gemaakt bij de dealer voor eind november, dus hopelijk voor een volgende berijder allemaal opgelost.

[Afbeelding]
Heel toevallig kwam ik vorige week een filmpje tegen van een ID.3 met het probleem.
Of kwam ik die hier tegen of in het EV-topic?

Na uitlezen bleek de back-up batterij van de SOS module defect.

• elektriekert
Martijn02 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Deze dus

• Solarman
  • Niet online
mealstrom93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:14:
[...]

Ik rij sinds een aantal maanden het facelift model, bij mij werkt de automatische inschakeling ook (nog) niet.
Wellicht moet het toch nóg kouder worden. Ook heeft hij nog geen ruitverwarming bij mij ingeschakeld.
Hij schakelt ook niet in als ik "klimaatregeling bij ontgrendelen" aanvink.
Misschien hebben ze dat bij softwareversie 5.4 wel aangepast.
Ik rij ook in de facelift MY25 met ME5.4.
Staan ale onderstaande instellingen ingeschakeld? Is voor het verwarmen bij starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxg20QsMHn-vjpyjQFQPKlN18VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou8aAuJK6fr428TFnzUPEojL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gda8ChrcFkeYzksa5c3mr7Vivo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY6VxFl3oTohi3AAFZBfYA5q.jpg?f=fotoalbum_large

En deze voor het voorklimatiseren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wf_1dRMLFgvIZjTE6YpvOo5a9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkQeoLi2oEAnSCgo3LE85B6N.jpg?f=fotoalbum_large

• Currry
elektriekert schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:18:
[...]

Heel toevallig kwam ik vorige week een filmpje tegen van een ID.3 met het probleem.
Of kwam ik die hier tegen of in het EV-topic?

Na uitlezen bleek de back-up batterij van de SOS module defect.
Toevallig ook laten maken en weer je wat dat kostte?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 09:03

Martijn02

/* No Comment */

Currry schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
Bij mij wilde de Skoda dealer er bijna €1000 voor hebben. (Die wilden de hele module vervangen). De garage van de handelaar waar ik de auto gekocht heb heeft alleen het betreffende batterijtje besteld (is in backorder) en gaat het onder garantie voor me vervangen.

Mijn dealer wist me wel te vertellen dat een rood lampje op het dashboard voor het SOS systeem sowieso APK afkeur zou betekenen. (geen idee of dat waar is, gezien de ervaringen tot zover ben ik iets kritischer geworden)

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn02 op 07-11-2025 16:52 ]

• Currry
Martijn02 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:52:
[...]

Bij mij wilde de Skoda dealer er bijna €1000 voor hebben. (Die wilden de hele module vervangen). De garage van de handelaar waar ik de auto gekocht heb heeft alleen het betreffende batterijtje besteld (is in backorder) en gaat het onder garantie voor me vervangen.

Mijn dealer wist me wel te vertellen dat een rood lampje op het dashboard voor het SOS systeem sowieso APK afkeur zou betekenen. (geen idee of dat waar is, gezien de ervaringen tot zover ben ik iets kritischer geworden)
1000 euro, die mensen zijn niet goed bij. Als ik dat bij de garage zou horen dan kom er niet meer. Ik zal er binnenkort eens langsrijden want als dat echt zo zou zijn dan verwacht ik gewoon garantie of zeer uitgebreide coulance met 4 jaar .

• elektriekert
Currry schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:57:
[...]

Toevallig ook laten maken en weer je wat dat kostte?
Mijn Enyaq heb ik nog geen jaar, een 85 pre-facelift. Ik verwacht dat probleem voorlopig nog niet.
Mocht ik er wel ooit tegen aanlopen dan vervangen ze maar eerst zo’n batterij, of desnoods doe ik het zelf en resetten ze de computer maar oid.

• Solarman
  • Niet online
Hier informatie over het aanpassen van SOS systeem en eventueel Connect i.v.m. toekomstig uitschakelen 2G/3G, voor hen die het (nog) niet wisten.
En de lijst van auto's die het betreft (ook de Enyaq).

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:58
Solarman schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:11:
Hier informatie over het aanpassen van SOS systeem en eventueel Connect i.v.m. toekomstig uitschakelen 2G/3G, voor hen die het (nog) niet wisten.
Ik ben benieuwd of VAG er mee wegkomt om alle MOD2 autos niet bij te werken, zover ik begrijp is ECall undertussen een APK eis en als het geinstalleerd is moet het werken.

• Solarman
  • Niet online
Ealanrian schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:39:
[...]

Ik ben benieuwd of VAG er mee wegkomt om alle MOD2 autos niet bij te werken, zover ik begrijp is ECall undertussen een APK eis en als het geinstalleerd is moet het werken.
Ik denk het misschien wel.
MOD2 auto's hebben hun introductie als nieuw model vóór de verplichting op 1-4-2018. Dus was het nog niet verplicht om een eCall systeem te hebben.
Maar daar tegenover weet ik niet of de APK eis betreft "het zit erin dus moet het werken", ook wanneer een systeem nog niet verplicht was bij introductie van de auto.

EDIT: Wat ik heb kunnen vinden blijkt het nu inderdaad ook voor al bestaande eCall systemen van voor 1-4-2018 te gelden. zie Staatscourant richtlijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Solarman op 08-11-2025 10:35 ]

• Currry
Solarman schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:11:
Ik had hier nog niets van gehoord. Maar zoals ik het lees begint die uitfasering pas in 2026 dus onze problemen staan hier dan toch los van lijkt mij?
Enige is wel dat als ik het nu laat maken ik dus mogelijk nog terug moet, zeker iets om op door te vragen.

Overigens heeft mij broer met zijn ID4 ook uit 2021 er sinds een paar weken ook last van. Het is dus weer echt een plaag van het model.

• elektriekert
Currry schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:57:
[...]

Ik had hier nog niets van gehoord. Maar zoals ik het lees begint die uitfasering pas in 2026 dus onze problemen staan hier dan toch los van lijkt mij?
Enige is wel dat als ik het nu laat maken ik dus mogelijk nog terug moet, zeker iets om op door te vragen.

Overigens heeft mij broer met zijn ID4 ook uit 2021 er sinds een paar weken ook last van. Het is dus weer echt een plaag van het model.
Ik denk dat het bij velen auto’s een probleem is met een SOS systeem. Zo’n batterij die altijd ‘vol’ moet zijn lijkt mij gewoon hard te slijten. Net als dat je je Batterij van je EV ook niet permanent op 100% wil hebben.

• onetime
  • Niet online
Een accu die volgens spec leeg is 2,5V en vol bij 4,2V moet je voor een lang leven tussen de 3V en 4V houden. Veel minder stress. Kijk ook maar naar : laden in de TS en dan de grafiek die laad percentages vergelijkt.

Vandaar dat laptops en mobieltjes tegenwoordig geregeld accu besparende laadmethodes hebben.

• Solarman
  • Niet online
Nu weet ik niet welke MY jullie hebben, maar her en der lees je dat er na een SW udate naar ME3.8 er ook problemen zijn met de eCall meldingen welke gerelateerd lijken te zijn aan de 3.8 update.

En batterijen vervangen van een eCall systeem is niet zo vreemd hoor, bij mijn vorige KIA EV6 moest deze standaard bij 4 jaar worden vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 09-11-2025 10:08 ]

• Currry
Ik heb zelf de 3.8 update al vanaf begin zomer. En ik heb hier zo'n moeite met een batterij vervangen, maar wel de manier waarop en dat er blijkbaar dealers zijn die hierdoor euro tekens in hun ogen krijgen.

• Solarman
  • Niet online
Currry schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:03:
Ik heb zelf de 3.8 update al vanaf begin zomer. En ik heb hier zo'n moeite met een batterij vervangen, maar wel de manier waarop en dat er blijkbaar dealers zijn die hierdoor euro tekens in hun ogen krijgen.
Begrijpelijk.

Maar.......het blijven autohandelaren hè.
En dan heb je hele goede, goede..........en wat dan nog overblijft. ;)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:40
ik heb de SOS melding nu ook in mijn enyaq uit 2021, binnenkort maar eens bellen met Wittebrug maar apk is pas over ruim een jaar dus ben geneigd dit even te laten voorlopig. Maar vorige keer was ik niet bepaald onder de indruk van de service en kosten. Zijn er nog niet merkdealers die de batterij kunnen vervangen?

ik lees trouwens dat dit probleem sinds 3.8 ook speelt bij vw id modellen in de UK wordt de back-up batterij ook kosteloos vervangen.

https://www.id3forums.co....abc60d781f5daca&start=140

[ Voor 40% gewijzigd door haakjesluiten op 10-11-2025 13:05 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 12:53
Ik rijd sinds een paar maanden een Enyaq iv80 uit 2021. Nooit problemen mee gehad. Zaterdag nog 150km mee gereden. Wilde ik gisteravond de laadkabel aansluiten, viel me op dat het lampje niet ging branden dat bij de oplaadpoort zit.

Trek ik na een paar keer proberen de laadkabel er uit, en ga ik in de auto zitten, krijg ik op het dashboard een hele reeks aan foutmeldingen. Iets over dat de batterij bijna leeg zou zijn, dat 'ie niet wil rijden, etc (het was laat, heb geen foto's gemaakt of exacte foutmeldingen genoteerd).

Auto weigerde ook te starten. Vanochtend startte die ook niet. Zojuist keek ik er nog even naar om de ANWB te bellen. Toen viel me op dat toen ik de laadkabel er in deed het lampje rood brandde (ipv uit bleef). Probeer ik zojuist alsnog de auto te starten, werkt alles ineens weer. Een rondje mee kunnen rijden, allemaal geen probleem. Na het rondje rijden werkte ook het laden gewoon weer, en lijkt er helemaal niets mis mee.

Dat is op zich natuurlijk fijn, maar ergens ook wel frustrerend omdat je nu nooit weet wanneer die het wel/niet gaat doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• haakjesluiten
Freeaqingme schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:49:
Ik rijd sinds een paar maanden een Enyaq iv80 uit 2021. Nooit problemen mee gehad. Zaterdag nog 150km mee gereden. Wilde ik gisteravond de laadkabel aansluiten, viel me op dat het lampje niet ging branden dat bij de oplaadpoort zit.

Trek ik na een paar keer proberen de laadkabel er uit, en ga ik in de auto zitten, krijg ik op het dashboard een hele reeks aan foutmeldingen. Iets over dat de batterij bijna leeg zou zijn, dat 'ie niet wil rijden, etc (het was laat, heb geen foto's gemaakt of exacte foutmeldingen genoteerd).

Auto weigerde ook te starten. Vanochtend startte die ook niet. Zojuist keek ik er nog even naar om de ANWB te bellen. Toen viel me op dat toen ik de laadkabel er in deed het lampje rood brandde (ipv uit bleef). Probeer ik zojuist alsnog de auto te starten, werkt alles ineens weer. Een rondje mee kunnen rijden, allemaal geen probleem. Na het rondje rijden werkte ook het laden gewoon weer, en lijkt er helemaal niets mis mee.

Dat is op zich natuurlijk fijn, maar ergens ook wel frustrerend omdat je nu nooit weet wanneer die het wel/niet gaat doen.
met de enyaq nooit meegemaakt maar wel met de bmw i3 en daar was de 12V accu van overleden kreeg je ook hele kerstboom met de meest enge error's

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11 15:00
Hier was m'n MY2025 vandaag beetje traag van begrip, ik had net even zitten laden op het werk, was net uitgetrokken en ik vertrek vrij snel (binnen de minuut dat ik losgekoppeld was). Ik zie op het kleine dashboard het groene stekkertje knipperen.. ik kon wel rijden :D (ik was nog op privé terrein, parking op het werk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKz9pP-ow6oAVRVTrvf3bGYf-P4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IcuVKHA4bOTE7exfUeoINvvn.png?f=user_large

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

• haakjesluiten
Ik merk net dat mijn home assistant integratie is gestopt met werken ongeveer tegelijk met de sos waarschuwing zou daar een verband zijn?

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:45
haakjesluiten schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:01:
Ik merk net dat mijn home assistant integratie is gestopt met werken ongeveer tegelijk met de sos waarschuwing zou daar een verband zijn?
Geüpdatet naar 1.28.9?

• haakjesluiten
Oh er is een update, nee nog niet bijgewerkt maar het is wel precies zelfde moment zaterdag kwam die sos melding

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:18
Nou gisteren bij onze MY21 Enyaq ook het klepje weer vast. Voor de 2e keer want deze solonoid is al een keer in de garantie termijn vervangen.

Na veel trek en duw werk wel opgen gekregen maar wel een scheur in de tank klep aan de buitenkant. Meteen die "finnetjes" van het open en sluit mechanisme afgeknipt zodat dit niet weer kan gebeuren. Auto staat toch op eigen oprit en zonder V2L ben ik toch niet bang dat ze hem leeg halen. Tankklepje kan ik wel weer los bestellen en op kleur laten spuiten. Kon helaas geen silver "refurbished" vinden, alleen zwart.

• FrankFe
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:58
Ik heb de Enyaq facelift. Ik ervaar sinds enige tijd problemen met Google Assistant. Als ik op de knop druk dan stopt G.A. al binnen een seconden. Soms moet ik 8x drukken voor ik wel een spraakopdracht kan geven.

Wat al geprobeerd:
- Andoird auto verwijderen
- Andere telefoon
- Auto terug naar fabrieksinstellingen

Meer mensen hier last van, en wat was de oplossing?

• haakjesluiten
vanochtend Skoda aan de telefoon, ze hadden melding van de auto gehad. beste man wist mij te vertellen dat ze hier vaak meldingen van kregen maar wilde/kon niets zeggen over hoe ze het gingen oplossen en hoeveel het ging kosten. Blijft wonderlijk dat ze verwachten dat je maar klakkeloos een afspraak maakt en de portemonnee trekt

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
haakjesluiten schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:24:
vanochtend Skoda aan de telefoon, ze hadden melding van de auto gehad. beste man wist mij te vertellen dat ze hier vaak meldingen van kregen maar wilde/kon niets zeggen over hoe ze het gingen oplossen en hoeveel het ging kosten. Blijft wonderlijk dat ze verwachten dat je maar klakkeloos een afspraak maakt en de portemonnee trekt
Als de auto verder niets aangeeft, en de dealer wil niet aangeven wat de auto tegen hun "verteld" heeft, zou ik in ieder geval geen afspraak maken.
If it ain't broken, don't fix it.

• Cafe Del Mar
Zou ondertussen gefixt moeten zijn?
Bij mij althans wel.
Wel ff HA herstarten ook.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:12
Senaxx schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:54:
Nou gisteren bij onze MY21 Enyaq ook het klepje weer vast. Voor de 2e keer want deze solonoid is al een keer in de garantie termijn vervangen.

Na veel trek en duw werk wel opgen gekregen maar wel een scheur in de tank klep aan de buitenkant. Meteen die "finnetjes" van het open en sluit mechanisme afgeknipt zodat dit niet weer kan gebeuren. Auto staat toch op eigen oprit en zonder V2L ben ik toch niet bang dat ze hem leeg halen. Tankklepje kan ik wel weer los bestellen en op kleur laten spuiten. Kon helaas geen silver "refurbished" vinden, alleen zwart.
Misschien een rare tip, maar bij mijn Enyaq is er destijds (3 maanden terug ofzo) wat verkeerd gegaan en had de dealer er twee liggen terwijl er maar één nodig was. Kleur brilliant silver. Betreft Pon in Nijkerk, wellicht hebben ze deze nog liggen.

• Melvin15397
Ik had een vergelijkbaar probleem met evcc, die niet meer kon verbinden met de auto. Blijkbaar heeft Skoda iets gewijzigd aan de manier van inloggen, waardoor de HA integratie (en ook evcc) een update nodig heeft om weer verbinding te kunnen maken:
https://github.com/skodaconnect/myskoda/pull/487

Ik heb nu de nightly versie van evcc draaien waarin dit al verwerkt is. Die werkt weer naar behoren. Even afwachten wanneer de officiële release komt. In evcc release 0.209.8 is het opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Melvin15397 op 13-11-2025 11:53 ]

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:18
RandomNick schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:00:
[...]

Misschien een rare tip, maar bij mijn Enyaq is er destijds (3 maanden terug ofzo) wat verkeerd gegaan en had de dealer er twee liggen terwijl er maar één nodig was. Kleur brilliant silver. Betreft Pon in Nijkerk, wellicht hebben ze deze nog liggen.
Oeh, dankjewel. :D Ik ga die even bellen morgen.
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.