I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik neem aan dat Klasse 2 (startonderbreker, inbraakdetectie en een alarm) niet standaard erin zit? Was een alarm uberhaupt een optie in een pakket?
Inderdaad is wat @onetime aangeeft het beste.mrbubble456 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:18:
Ik heb vorige week een nieuwe Enyaq ontvangen (85 facelift) en helemaal blij met de auto!
Ik heb alleen al vanaf het begin dat ik af en toe op willekeurige momenten te zien krijg dat mijn achterklep openstaat, terwijl deze netjes gesloten is. Als ik de kofferbak open en sluit dan branden netjes de achterlichten en is de melding weer weg. Even later komt het weer. Ik kan de melding met het rechter draaiwieltje op het stuur annuleren, maar vervelend is het wel.
Iemand anders die dit ook ervaart of wordt dit een ritje dealer? De auto draait op software versie 5.6.
SW versie 5.6 heeft een aanpassing op de achterklep in zich.
(Klep sluit niet meer per ongeluk met virtual pedal wanneer je eronder staat, je moet dan wel de autosleutel bij je hebben).
Kan dus een software item zijn, maar ook een afstelling.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Weet je zeker dat hij écht dicht zit als je de melding krijgt? Wij hebben nu een half jaar een Enyaq, en hebben gemerkt dat je de achterklep goed dicht moet doen, anders zit hij 'net niet' helemaal dicht en krijg je die melding.mrbubble456 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:18:
Ik heb vorige week een nieuwe Enyaq ontvangen (85 facelift) en helemaal blij met de auto!
Ik heb alleen al vanaf het begin dat ik af en toe op willekeurige momenten te zien krijg dat mijn achterklep openstaat, terwijl deze netjes gesloten is. Als ik de kofferbak open en sluit dan branden netjes de achterlichten en is de melding weer weg. Even later komt het weer. Ik kan de melding met het rechter draaiwieltje op het stuur annuleren, maar vervelend is het wel.
Iemand anders die dit ook ervaart of wordt dit een ritje dealer? De auto draait op software versie 5.6.
Niet alleen na het dichtdoen trouwens, we hebben dit ook spontaan gehad: achterklep zit goed, we stappen in/uit/whatever, gaan rijden - en zien een melding dat de achterklep niet goed dicht zit. En inderdaad, dan kan je voelen dat hij niet helemaal vast zit. Even open doen en hard weer dicht is dan de oplossing. Gelukkig nooit al rijdend.
Dit laatste hebben we de laatste tijd trouwens nooit meer, alleen een paar keer in het begin. Of het vanzelf opgelost is, of we gewoon de klep harder dichtgooien nu, weet ik niet
Sinds een paar weken, nu nog alleen op nieuw uitgeleverde auto's.ThaFlub schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:09:
Wist niet dat 5.6 al uit was, ik zit nog op 5.4, auto heb ik sinds april, is MY25. Belgisch wel?
Wanneer deze versie beschikbaar komt op de al eerder geleverde gefacelifte 5.4 versie auto's is mij onbekend.
Verwacht er niet teveel van, op YT blijkt er zeer weinig tot niets veranderd te zijn in de GUI, waarschijnlijk in hoofdzaak achtergrond wijzigingen.
Maar hoe wordt dit alarm getriggerd? Ik had nu de auto op slot gedaan, was naar binnen gelopen om wat neer te leggen en hing toen de sleutels op. Ik zag wel dat de lampen van de auto weer branden maar ging er vanuit dat ze vanzelf wel uit gingen. Even later ging het alarm dus af. Iemand een idee wat dit getriggerd heeft?
©2004
Enyaq heeft standaard(?) “interieurbewaking”. Dat is een alarm voor beweging binnen in je auto terwijl die op slot zit. Ik kwam erachter doordat mijn vrouw en kind in de auto zaten en ik als grap de deur van buiten vergrendelde op een parkeerplaats. Maar wellicht kan het ook getriggerd worden door een vlieg of spin in de auto?hk12nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:
Ok, kennelijk heeft de enyaq dus ook een alarm. Deze ging net af en het was hetzelfde geluid wat ik laatst ‘s nachts hoorde en dacht dat het iemand anders z’n alarm was![]()
Maar hoe wordt dit alarm getriggerd? Ik had nu de auto op slot gedaan, was naar binnen gelopen om wat neer te leggen en hing toen de sleutels op. Ik zag wel dat de lampen van de auto weer branden maar ging er vanuit dat ze vanzelf wel uit gingen. Even later ging het alarm dus af. Iemand een idee wat dit getriggerd heeft?
Dan zou het inderdaad zoiets geweest moeten zijn. Ik hou het even in de gatencryptapix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:35:
[...]
Enyaq heeft standaard(?) “interieurbewaking”. Dat is een alarm voor beweging binnen in je auto terwijl die op slot zit. Ik kwam erachter doordat mijn vrouw en kind in de auto zaten en ik als grap de deur van buiten vergrendelde op een parkeerplaats. Maar wellicht kan het ook getriggerd worden door een vlieg of spin in de auto?
©2004
edit: MY22 augustus... 3.x
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 14-10-2025 22:07 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Alarm gaat sowieso niet af met een sleutel in de auto. Het staat volgens mij standaard aan; ik kan het uitzetten als ik uit de auto stap (dat menu dat dan bijv ook de optie geeft om de auto warm/koel te houden). Het zal dus vast ook wel ergens in de instellingen zitten. Ik kan het morgen voor je bekijken als je wil (MY24 3.7 hier).onetime schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:04:
@hk12nl @cryptapix Hoe activeer je die interieur bewaking? Mijn vriendin wil geregeld in de auto blijven zitten als ik een winkel in ga. En er gaat geen alarm af... Of ik nu de auto op slot doe of de sleutel achter laat of niet...
edit: MY22 augustus... 3.x
Kwam ik ook achter maandag. Heb een obd lezer gekocht en had deze nog verbonden met de telefoon toen ik uit de auto stapte. Even later ging het alarm. Na even Googlen blijkt inderdaad een obd lezer ook het alarm te triggered als de auto vergrendeld is.hk12nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:
Ok, kennelijk heeft de enyaq dus ook een alarm. Deze ging net af en het was hetzelfde geluid wat ik laatst ‘s nachts hoorde en dacht dat het iemand anders z’n alarm was![]()
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Badname2 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:08:
Vraagje voor de verzekering van een enyaq iv80 2021, zit er standaard een Klasse 1 (startonderbreker) in?
Ik neem aan dat Klasse 2 (startonderbreker, inbraakdetectie en een alarm) niet standaard erin zit? Was een alarm uberhaupt een optie in een pakket?
Een volledig alarm was toen ik bestelde (sept23) een optie. Maar ik heb wel interieurbeveiliging. Lijkt mij niet dat dit klasse 2 is.Badname2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:11:
Zit dit alarm op alle Enyaqs? Hebben jullie voor de verzekering dan Klasse 2 geslecteerd voor korting op de verzekering?
[...]
Heel vreemd. Ik kan de optie niet vinden in het menu of wageninstellingen. Ik zie het dus wel als ik er auto uitzet. Ik kan de optie ook toevoegen in de balk met favorieten die je van boven uit je scherm kunt slepen.onetime schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:20:
@cryptapix Graag.
@HaTe Bij mij niet, ik ben de obd lezer wel eens vergeten.
Edit:
Nog even een foto van het scherm bij het uitschakelen van de auto
[ Voor 35% gewijzigd door cryptapix op 15-10-2025 09:15 ]
Moet zowat de mooiste kleur voor deze auto zijn idd![b]Martijn02 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:08deze beauty
Laatst zat mijn dochter al in de auto toen ik me realiseerde dat ik binnen nog iets vergeten was. Toen ik wat verder op de oprit was, ging de auto op slot omdat ik de sleutel in mijn broekzak had. Toen ik een halve minuut later terug op de oprit was, ging het alarm af: mijn dochter had het blad van haar boek omgeslagen en dus (denk ik) gaat de Enyaq in alarm als de auto op slot is en er binnen beweging is.hk12nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:Maar hoe wordt dit alarm getriggerd?
Geen idee waar de detectiesensoren zitten, maar als er een spin voorbijkomt, heb je misschien al "prijs"?
Naah, da's rood!Cafe Del Mar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:39:
[...]
Moet zowat de mooiste kleur voor deze auto zijn idd!
Nee, even serieus, ik ben blij dat sommige mensen afstappen van het saaie zwart, wit, zilver of grijs. Wat meer kleur is altijd welkom. Niet dat Skoda eigenlijk veel verschillende kleuren aanbiedt.
Ik heb een elektrische achterklep, dus die ga ik niet hard dichtgooiensjroorda schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:38:
[...]
Weet je zeker dat hij écht dicht zit als je de melding krijgt? Wij hebben nu een half jaar een Enyaq, en hebben gemerkt dat je de achterklep goed dicht moet doen, anders zit hij 'net niet' helemaal dicht en krijg je die melding.
Niet alleen na het dichtdoen trouwens, we hebben dit ook spontaan gehad: achterklep zit goed, we stappen in/uit/whatever, gaan rijden - en zien een melding dat de achterklep niet goed dicht zit. En inderdaad, dan kan je voelen dat hij niet helemaal vast zit. Even open doen en hard weer dicht is dan de oplossing. Gelukkig nooit al rijdend.
Dit laatste hebben we de laatste tijd trouwens nooit meer, alleen een paar keer in het begin. Of het vanzelf opgelost is, of we gewoon de klep harder dichtgooien nu, weet ik niet.
Maar het kan inderdaad zo zijn dat die niet helemaal goed dicht zit, dan is er een ander probleem dan software/sensoren. Ik ga de dealer bellen, bedankt voor de reacties!
@cryptapix
Interieuralarm Versie 3.x
Als het goed is de volgende structuur: Menu > Voertuiginstellingen > Voertuig > Buiten.
Swipen tot de optie Centrale vergrendeling, hieronder zou de Interieurbewaking moeten staan.
Wel opgemerkt dat deze na elke ontgrendeling/vergrendeling weer aangaat.
@onetime
Gezien het bij jou niet werkt vermoed k dat het niet op alle uitvoeringen geleverd is, of als optie moest worden geselecteerd.
Zou het navragen bij de dealer, die weet exact of het er bij je opzit.
©2004
@Solarman Moest ik maar eens doen.
Je kunt dat scherm aanpassen met dat potloodje rechtsboven. Ik had ooit meer opties en die ben ik daardoor kwijt (al lukte me het niet om ze weer terug te krijgen).onetime schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:49:
@cryptapix Ik dat scherm met "interieurbewaking" eerder gezien. Staat er alleen nu bij mij niet.
@Solarman Moest ik maar eens doen.
Aandachtspunten. je hebt naast software versie 5.4 of hoger er ook een speciale DC lader (=snel lader) voor nodig. Het getoonde voorbeeld (Wallbox Quasar 2) zie ik voor 6k-7k euro op internet staan. Dan moet je heel wat stroom terugleveren om dat terug te verdienen.
Wellicht komen er in de toekomst meer/goedkopere opties.
YouTube: Bidirectional Charging with Škoda ENYAQ & ELROQ - It can power Your ...
Ik lever AC aan en de Enyaq maakt er zelf DC van, werkt dat dan niet in de andere richting?
Op userbase beweert iemand van wel, al heeft die het niet specifiek over de Enyaq.
Ik merk dat een hogere SoH% zich niet altijd vertaald in een hogere vraagprijs. En een hogere kilometerstand doet minder met de prijs dan ik zou verwachten (- 10% voor een 160dkm ipv 110dkm bij een Enyaq uit 2021).
Skoda geeft tot 160.000 km garantie op de accu. In hoeverre zou ik bij het kopen van een tweedehands Enyaq letten op de kilometerstand ivm de accu garantie als de auto een SoH% van >92% heeft? Of anders gezegd: hoe groot is de kans op een 'spontaan' accudefect?
Blijkbaar niet, of niet zonder problemen. Maar ik ben geen technicus.Cafe Del Mar schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:35:
Ik lever AC aan en de Enyaq maakt er zelf DC van, werkt dat dan niet in de andere richting?
De oplossing die Skoda gekozen heeft is in ieder geval de DC oplossing.
Niet doorvertellen hoor, maar als ze het via DC doen, dan werkt het op alle Enyaqs. De DC 'lader' zegt gewoon we gaan DC laden, en gaat dan onttrekken van de accu. De auto laat vrij veel toe als het via DC is.helloitsme schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:25:
Bi-directioneel laden is nu (bijna) mogelijk.
Aandachtspunten. je hebt naast software versie 5.4 of hoger er ook een speciale DC lader (=snel lader) voor nodig. Het getoonde voorbeeld (Wallbox Quasar 2) zie ik voor 6k-7k euro op internet staan. Dan moet je heel wat stroom terugleveren om dat terug te verdienen.
Wellicht komen er in de toekomst meer/goedkopere opties.
YouTube: Bidirectional Charging with Škoda ENYAQ & ELROQ - It can power Your ...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik wil een auto eerst laten keuren door Dekra. Die konden mij telefonisch echter niet aangeven of ze aandacht besteden aan het uitlezen en het electrische/softwarematige gedeelte van de auto. Ze hadden het vooral over schadehistorie, lakdikte etc.
Skoda dealers hebben een 60 euro kostende occasionkeuring, echter pas na 1-2 maanden tijd.
En slechts een kwart van de autoverkopers levert een accutest aan vóór aankoop. Dan wordt het moeilijk vergelijken.
De Bovag heeft wel een vergelijking [pdf] gedaan van onafhankelijk accutests. Echter:
- Heeft Dekra zich terug getrokken uit deze test
- Komt Aviloo en Moba als beste uit de test, terwijl Aviloo juist verreweg de grootste afwijking heeft (zie pagina 21). De test lijkt zich vooral te richten op de bruikbaarheid voor autohandelaren: welke testen kunnen succesvol afgerond worden voor de meest uiteenlopende modellen. Aviloo scoort hier het hoogst op, maar heeft met 2% afwijking veruit de meeste afwijking. 60% valt tussen -2% en +2% van de OEM test. Dat is best groot.
Ik mag zaterdag mijn auto ophalen, en heb dinsdag met pon center in de Meern gebeld. Die konden toen de occasioncheck plannen voor woensdag 29 oktober. (dus ~2 weken later)Kanoet schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:53:
Skoda dealers hebben een 60 euro kostende occasionkeuring, echter pas na 1-2 maanden tijd.
En slechts een kwart van de autoverkopers levert een accutest aan vóór aankoop. Dan wordt het moeilijk vergelijken.
...
Mijn auto komt bij een handelaar vandaan en die had netjes de Moba testresultaten klaarliggen. (94% SOH)
[ Voor 3% gewijzigd door Martijn02 op 17-10-2025 11:19 ]
Heb je hier een bron bij? Dan kan ik misschien zelf een solar-eiland omvormer aansluiten...Kodess schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:46:
[...] Niet doorvertellen hoor, maar als ze het via DC doen, dan werkt het op alle Enyaqs. De DC 'lader' zegt gewoon we gaan DC laden, en gaat dan onttrekken van de accu. De auto laat vrij veel toe als het via DC is.
Dit soort (https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger) bakjes werken trouwens ook op de Enyaq.onetime schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:11:
[...]
Heb je hier een bron bij? Dan kan ik misschien zelf een solar-eiland omvormer aansluiten...
Zoals @Kodess aangeeft, ontrekt die gewoon DC van de batterij en zet het netjes om naar AC. De auto doet hier zelf vrij weinig op van limitaties.
Wat webraiderweb zegt, de EVNiculus bestaat ook met hetzelfde principe.onetime schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:11:
[...]
Heb je hier een bron bij? Dan kan ik misschien zelf een solar-eiland omvormer aansluiten...
Als je niet door de omvormer gaat ga je alleen nog door een BMS en dan de EV Accu. Die laat ontladen ook toe en er zit dan niets in de auto wat het 'tegenhoud'
Je zal wel eerst het CCS protocol moeten doorlopen, maar zodra dat gelukt is heb je toegang tot de DC punten.
[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 17-10-2025 13:33 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Eerste indruk goed, erg groot ook. De kleur grijs is best tof omdat hij soms groen/blauw lijkt. De 21 inch velgen voelen ook prima, maar ik kan natuurlijk niet vergelijken. 140k km, SOH bleek 91,5% te zijn. Fijn, alle cellen ook groen getest.
Helaas enorme pech maar als ik rij over de minste hobbels dat hoor ik de onderkant van de auto de boel enorm tikken. Ik vermoed de voorarm/lagers aan de voorkant/rechts. Ik zie in het onderhoudsboekje ook dat de voorkant links de lagers al hersteld zijn. Gelukkig dekt de partij van de veiling de kosten. Moet de arm soms helemaal vervangen worden? Waar moet ik wel/niet mee akkoord gaan? Kan het kwaad hier nog 3-4 weken mee te rijden tot er eindelijk een service afspraak bij de skoda dealer beschikbaar is?
Paar andere vragren: - Is het normaal dat je de warmtepomp best wel luid hoort ronken als je stilstaat met de airco aan?
- Mn voordeur moet ik best wel hard dichtslaan om dicht te krijgen, de rest niet. Is dit een goedkope fix?
- Ik heb flippers aan het sport stuur, maar zie in B modus ook nergens op het kleine schermpje de regen-waarde veranderen?
-Is het het waard om Care Connect of zelfs Online infotainment erbij te kopen via de app? Best bizar dat dit niet gratis is?
- Zit er bij jullie onder de motorkap onder het roze koelvloeistof reservoir ook een geel sponsje eronder geklemd?
-De software is al geupdate naar 3.6, dus gelukje dat ik niet naar de dealer hoef daarvoor!
Kan een van jullie dat echt bevestigen?
Badname2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:27:
Yes! Hij is eindelijk binnen m’n Enyaq iv80 2021 van de veiling! Gefeliciteerd!
Eerste indruk goed, erg groot ook. De kleur grijs is best tof omdat hij soms groen/blauw lijkt.
Heb je soms Arctic Silver? Licht groene zweem... heb ik ook.
De 21 inch velgen voelen ook prima, maar ik kan natuurlijk niet vergelijken. 140k km, SOH bleek 91,5% te zijn. Fijn, alle cellen ook groen getest.
Je lijkt met 21" wel een iets kleiner bereik te hebben dan met kleinere velgen.
Helaas enorme pech maar als ik rij over de minste hobbels dat hoor ik de onderkant van de auto de boel enorm tikken. Ik vermoed de voorarm/lagers aan de voorkant/rechts. Ik zie in het onderhoudsboekje ook dat de voorkant links de lagers al hersteld zijn. Gelukkig dekt de partij van de veiling de kosten. Moet de arm soms helemaal vervangen worden? Waar moet ik wel/niet mee akkoord gaan? Kan het kwaad hier nog 3-4 weken mee te rijden tot er eindelijk een service afspraak bij de skoda dealer beschikbaar is?
Doe het even rustig aan, en zoek terug in het topic, dit is eerder langs gekomen.
Paar andere vragren: - Is het normaal dat je de warmtepomp best wel luid hoort ronken als je stilstaat met de airco aan?
- Mn voordeur moet ik best wel hard dichtslaan om dicht te krijgen, de rest niet. Is dit een goedkope fix?
Af laten stellen bij de garage?
- Ik heb flippers aan het sport stuur, maar zie in B modus ook nergens op het kleine schermpje de regen-waarde veranderen?
Ik gebruik <B> niet,maar in <D> zie ik korte tijd op het schermpje achter het stuur de indicatiemet 1-3 pijltjes.
-Is het het waard om Care Connect of zelfs Online infotainment erbij te kopen via de app? Best bizar dat dit niet gratis is?
Zou inderdaad gratis moeten zijn. Ik ga het ook zeker niet verlengen.
- Zit er bij jullie onder de motorkap onder het roze koelvloeistof reservoir ook een geel sponsje eronder geklemd? Nee
-De software is al geupdate naar 3.6, dus gelukje dat ik niet naar de dealer hoef daarvoor!
Sofrware zal wel OTA naar 3.8 gaan.
Voor zover ik weet zijn de flippers alleen te gebruiken in de D stand.Badname2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:27:
Yes! Hij is eindelijk binnen m’n Enyaq iv80 2021 van de veiling!
Eerste indruk goed, erg groot ook. De kleur grijs is best tof omdat hij soms groen/blauw lijkt. De 21 inch velgen voelen ook prima, maar ik kan natuurlijk niet vergelijken. 140k km, SOH bleek 91,5% te zijn. Fijn, alle cellen ook groen getest.
- Zit er bij jullie onder de motorkap onder het roze koelvloeistof reservoir ook een geel sponsje eronder geklemd?
Wat zijn je ervaringen met je aankoop? Je hebt dit via ecassion gedaan gok ik? Ik ben ook in de markt voor een Enyaq, en overweeg ook om via deze weg de auto te kopen. Wellicht niet geheel on topic, dus DM mag ook
Een after sales technicus van Skoda meldt in een recente video dat ze kijken of het ook voor oudere Enyaqs (lees met software versie 3.7j werkend te krijgen is, maar geeft daarvoor geen garantie. Ze concentreren zich nu alleen op de nieuwere modellen met software versie 5.4 en uitsluitend de grootste accucapaciteit.Kodess schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:46:
[...]
Niet doorvertellen hoor, maar als ze het via DC doen, dan werkt het op alle Enyaqs. De DC 'lader' zegt gewoon we gaan DC laden, en gaat dan onttrekken van de accu. De auto laat vrij veel toe als het via DC is.
Zijn verwachting is dat een kant en klare DC wallbox ergens volgend jaar beschikbaar komt voor Enyaq, Elroq en Epic.
Ik heb wel paar post over mislukte ‘lijmen’ van de aandrijf as gevonden. Maar klinkt als weer een ander probleem.
@Pjetrof jazeker, dm me maar. Ik kan wel een aardig beeld van de voor en nadelen schetsen.
[ Voor 20% gewijzigd door Badname2 op 19-10-2025 09:35 ]
Skoda gaat softwarematig een limiet stellen aan de totale capaciteit aan terug te leveren stroom, namelijk 10.000 kWh of 4.000 uur, whatever eerst bereikt wordt. Daarboven doet de auto het gewoon niet meer. Deze limiet maakt dat je Skoda de garantie op de accu behoudt.Currry schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:49:
Persoonlijk heb ik liever dat ze zich concentreren op snelheid van het systeem en accu conditioneren. Dat vehicle to grid is leuk, maar ik vind het te risicovol. De accu degradatie en daarmee de totale afschrijving van je auto weegt niet op tegen de besparing op mijn elektra rekening.
Ik snap dat Skoda wel iets voor de garantie regelt. Maar dat is pas zinvol bij extreme degradatie en max tot 160k km of 6 of 8 jaar. Met meer ontladen ga je ook meer laden, dan eindig je misschien na 5 jaar wel op een soh van 80% ipv 90%. Heb je niets aan garantie en heb je een beetje op elektrakosten bespaard. Maar ja, rijbereik minder, restwaarde minder en wat kost dat?
Ik zie er persoonlijk nog geen business case in.
Maar dan moet het wel op elke recente laadpaal die “V2H ready” aangaf bij de aanschaf afgelopen jaren dit gewoon gaan werken. Zappi, ja ik kijk naar jullie en jullie beloftes 🧐.
En het moet werken als het energie net down is, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Dat is overigens zo jammer van zonnepaneel installaties in Nederland. Onze daken staan er vol mee maar bij noodgeval hebben we er niks aan!
[ Voor 20% gewijzigd door Badname2 op 20-10-2025 00:02 ]
Zoek eens op de term ´kraak´ en ´kraken´Badname2 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:42:
@onetime dank voor de antwoorden! Ik zoek ik dit topic naar lagers / arm maar kan het daarop niet vinden. Wat is de correcte term om op te zoeken?
Ik heb wel paar post over mislukte ‘lijmen’ van de aandrijf as gevonden. Maar klinkt als weer een ander probleem.
@Pjetrof jazeker, dm me maar. Ik kan wel een aardig beeld van de voor en nadelen schetsen.
Bedankt! Lijkt bij meeste mensen links voor te beginnen, al lijken de oplossingen enorm te variëren. Linksvoor is volgens de papieren bij de auto voor de APK al verholpen, en nu heb ik het rechtsvoor. Deze week aankoop keuring, benieuwd of ze dan de oorzaak al kunnen vinden. Wel heel irritant hier 2 maanden tot servicebeurt beschikbaar is bij Skoda dealers te wachten. Het is namelijk enorm luid. Alleen op de gladde nederlandse snelweg is de auto stil. Op de Duitse snelweg is het alsof je auto kapot is zo luid gekraak en gebonk bij ieder richeltje.roofburner schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
Zoek eens op de term ´kraak´ en ´kraken´
Overall wel beetje teleurgesteld in de 2e hands enyaq. Veel meer issues dan ik had verwacht. Misschien ook een beetje pech. Wel vind ik hem super mooi, en was het pano dak echt een goede keuze.
Wat kleinere problemen sinds de aanschaf:
M'n rechter spiegel is duidelijk ooit ergens tegenaan gereden. Nu merk ik dat op de snelweg het glas trilt, en ik vaak (na afsluiten auto) de spiegel met hand moet bewegen om voldoende naar buiten toe te kunnen zien. Hoop dat het een makkelijke fix is.
Erg roestige remschijven voor. En ik bedoel niet het rem vlak, dat is wel schoon geremd, maar aan de randen/bovenop en onderdelen er omheen. Geen idee of dit kwaad kan.
Ook hier ontdekt dat de puddle projectoren beschadigde afbeelding hebben. Is dit inmiddels permanent op te lossen of een waste of money?
In m'n witte achterlichten zitten in beiden dode muggen. Is dit uberhaupt op te lossen?
En mn voorlichten zit stof/vuil in van binnen, je ziet het licht erdoorheen schijnen. Hebben meer mensen dit? Is het rede tot APK afkeur oid?
En de vorige eigenaar heeft met knie altijd tegen de deurhendel gezeten, die is nu soort van wit. Enige tips hoe zelf dit te herstellen?
Andere vraag:
Hebben jullie ook (na 100k km) dat in zn achteruit de auto soms stil staat tot je beetje gas geeft, maar dan ook meteen keihard weg schiet en je meteen weer op de rem moet?
En dat je bij het remmen, op laatste moment voor stilstand de remmen echt hard hoort klemmen (zelfs met auto hold functie uit getest)? Geen smooth overgang. Was zelfs bij mn MG4 beter gewend, wel iets lichtere auto.
[ Voor 18% gewijzigd door Badname2 op 20-10-2025 00:19 ]
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Ik ervaar hetzelfde probleem bij mijn Elroq.speedo1983 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:54:
[...]
Koppelstangen zijn inmiddels nagekeken maar waren goed. Ze hebben het nu ingevet. Vandaag de hele dag ermee gereden, het is rustiger maar nog niet weg dus gaan we maar weer terug richting dealer. Knakkend geluid blijft...Best wel een domper op de voor de rest goede beleving van de Enyaq...
ik heb van het weekend een proefritje gemaakt datzelfde viel mij ook al op. Ik hoor de remmen ook kraken en het is net of hij blijft plakken als je achteruit rijdt. In voorruit heb ik dit niet gemerkt. Ook viel me op dat als je in de B modus rijdt en dan laatste stuk bij remt dat het remmen wat ongevoelig of sompig aanvoelt.Badname2 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:49:
[...]
Andere vraag:
Hebben jullie ook (na 100k km) dat in zn achteruit de auto soms stil staat tot je beetje gas geeft, maar dan ook meteen keihard weg schiet en je meteen weer op de rem moet?
En dat je bij het remmen, op laatste moment voor stilstand de remmen echt hard hoort klemmen (zelfs met auto hold functie uit getest)? Geen smooth overgang. Was zelfs bij mn MG4 beter gewend, wel iets lichtere auto.
Voor de rest rijdt de auto echt fantastisch en heb geen gekke dingen ontdekt behalve dat het laden op 50kW blijft hangen als je vanaf pakweg 30% begint. Toen ik vanaf 10% begon had ik 97kW en hield dit best lang aan tot voorbij de 50% dus dat vind ik wel een beetje vreemd.
Onze 2021 Enyaq had ook kraken / piepen aan de vooras, zat ook aan de linkerkant. Uiteindelijk is de stabilisator stang vervangen aan de voorkant (rubbers los zijn niet te koop) maar dit loste het niet op. Uiteindelijk waren het de 2 schokdempers die vervangen moesten worden. Of eigenlijk zou linkvoor voldoende zijn geweest, maar je vervangt ze altijd in paar.Badname2 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:42:
@onetime dank voor de antwoorden! Ik zoek ik dit topic naar lagers / arm maar kan het daarop niet vinden. Wat is de correcte term om op te zoeken?
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 20-10-2025 12:08 ]
Dit is bij (dealer)aanschaf "gratis". Je betaald er indirect voor met de aanschafprijs. Ik geloof dat je dan 3-4 jaar gebruik kan maken van die functies.Badname2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:27:
Daarna is het jaarlijks €99 p/j en daar krijg je volledige smart functies en ik geloof dat daar ook je app-controll bij zit (status checken via smartphone, deuren open/gesloten, locatie voertuig enz.)
Bij ons duurt het nog 2 jaar voordat we mogen verlengen maar als ik zie wat voor een gemak het brengt gaan we wel verlengen.
Ben ik van mening dat dit voor altijd onderdeel moet zijn van je auto? Jazeker. Baal ik er van dat ik extra moet lappen om dit te gebruiken? Ja, vind ik jammer want alles zit tegenwoordig achter een abonnement, maar hier vindt ik het een meerwaarde om het te blijven gebruiken.
Dus dat het jaarlijkse geld kost - jep, dat hoort erbij. Dit vind ik nog redelijk, beter dan het omgekeerde, geen omzet => geen ondersteuning, na een tijdje klopt er echt niks meer van de navigatie tot je €xxx neerleg voor een eenmalige update. Of online diensten doen het na een paar jaar niet meer. Ooit gaan alles EOL maar hopelijk duurt dat langer met betalende gebruikers ipv pure kostenpost.
©2004
Ik heb aan MyEnergy, producent van Zappi, gevraagd hoe het staat met hun bidirectionele upgrades. Ze geven ook na herhaling, niet thuis…Badname2 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:36:
Maar dan moet het wel op elke recente laadpaal die “V2H ready” aangaf bij de aanschaf afgelopen jaren dit gewoon gaan werken. Zappi, ja ik kijk naar jullie en jullie beloftes 🧐.
Mijn Enyaq is nu 4,5 jaar oud en alles werkt normaal zonder een cent te betalen. Ik kan alleen niet op afstand zien of mijn ramen open staan. Boeien!CuBras schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:36:
[...]
Dit is bij (dealer)aanschaf "gratis". Je betaald er indirect voor met de aanschafprijs. Ik geloof dat je dan 3-4 jaar gebruik kan maken van die functies.
Daarna is het jaarlijks €99 p/j en daar krijg je volledige smart functies en ik geloof dat daar ook je app-controll bij zit (status checken via smartphone, deuren open/gesloten, locatie voertuig enz.)
Bij ons duurt het nog 2 jaar voordat we mogen verlengen maar als ik zie wat voor een gemak het brengt gaan we wel verlengen.
Ben ik van mening dat dit voor altijd onderdeel moet zijn van je auto? Jazeker. Baal ik er van dat ik extra moet lappen om dit te gebruiken? Ja, vind ik jammer want alles zit tegenwoordig achter een abonnement, maar hier vindt ik het een meerwaarde om het te blijven gebruiken.
Ik kreeg bij het aanmelden hiervoor de mogelijkheid om het eerst 3 maanden gratis te proberen of gelijk een jaarabonnement af te sluiten. Als blijkt dat het voor jou niet veel meerwaarde heeft, besluit je na 3 maanden om er geen geld aan uit te gevenBadname2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:27:
En jij betaalt dan voor die publieke IPs van elke auto / eSIM, of helpt mensen met de port forwards thuis op wifi? Naast dat je app enorm ingewikkelder wordt en notifications *altijd* via Firebase Cloud Messaging en iOS equivalent moet, met een VM ergens dus en de developer private keys.onetime schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:52:
Voor de communicatie met de auto moet de server er gewoon tussen uit, Die had er nooit bij betrokken moeten zijn. Gewoon een app die rechtstreeks met de auto communiceert. Zo hoort het.
Zelfs bij Home Assistant is dat een premium abbo, die "works anywhere" proxy server dienst. En zelfdr voor Plex vs doe het zelf mer Jellyfin. Zonder hosting kosten en maandelijkse fee kom je niet ver.
Tot je op een v4 only zit, wifi of werk netwerk. Hoppa, doet het niet.onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 01:06:
@w00key Goedkoopste abo voor de auto, je telefoon met app in de auto, ze wisselen ipV6 adres uit, voila.
Ik wens je veel success om fabrikanten en andere smart home leverancier te overtuigen om alle devices direct p2p aan te sturen.
Daarnaast is je attack surface compleet anders, als je alleen uitgaande verbinding naar volkswagen toestaat over je eigen APN kan er maar weinig lek zijn, tov inkomende verbindingen toelaten. Met p2p moet je inkomende sockets accepteren en zonder filtering door de applicatie server en daarboven vaak een WAF.
Centraal is dat makkelijk geregeld, koop het gewoon in van Cloudflare, AWS of Google. Decentraal, nah, binnen de kortste keren heb je een RCE.
[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 21-10-2025 01:25 ]
@w00key smarthome spul hoeft alleen maar lokaal te werken. VPN naar huis en klaar.
Betreft het grootste issue: het kloppen onder de auto bij kleine hobbels, hebben ze gevonden dat de koppelstang veel ruimte heeft. Er komt een offerte aan om deze te vervangen.
@Senaxx @speedo1983 @S_Chief Is het geluid bij jullie ook bij kleine hobbels, tegels etc? Hoop dat dit het oplost, anders wordt het de veren, lagers, of nog iets anders proberen?
De airco/warmtepomp heeft mogelijk ook een lek. Hoor ik morgen meer over.
Voor de puddle projectors en muggen in de achterlampen lijk ik te laat te zijn voor vervanging binnen de garantie.
[ Voor 29% gewijzigd door Badname2 op 22-10-2025 00:29 ]
Bij mij lag het aan een kapotte schokbreker die zorgde voor geklapper. Puddle lights gaan allemaal kapot. Zou me er niet te druk over maken, zeker niet als het je geld gaat kosten. Ze blijven wel licht geven, alleen is het Skoda logo stuk….Badname2 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:05:
Vandaag aankoopkeuring en onderhoudsbeurt gehad. Erg goed geholpen bij de Broekhuis dealer. Wat een verademing versus Van Mossel.
Betreft het grootste issue: het kloppen onder de auto bij kleine hobbels, hebben ze gevonden dat de koppelstang veel ruimte heeft. Er komt een offerte aan om deze te vervangen.
@Senaxx @speedo1983 @S_Chief Is het geluid bij jullie ook bij kleine hobbels, tegels etc? Hoop dat dit het oplost, anders wordt het de veren, lagers, of nog iets anders proberen?
Voor de puddle projectors en muggen in de achterlampen lijk ik te laat te zijn voor vervanging binnen de garantie.
[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 22-10-2025 06:28 ]
Het gebeurd niet zo vaak dat ik hem eens de sporen geef maar ik merkte dat ik dan een vibratie voel in de auto.
Voor mijn gevoel komt het van de ophanging achter. Betreft een Enyaq 85 Sportline
Ik ga geen oud bericht gevonden van een trilling in de ophanging voor. https://gathering.tweaker...message/69138212#69138212.
Ik zal nog een paar keer wat vlot optrekken om na te gaan vanaf welke snelheid het begint en wanneer het stopt.
Prima resultaat. Was dit de snelle Aviloo test of de uitgebreide test inclusief laden/ontladen?Badname2 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:18:
Dacht misschien interessant om hier te delen: het Aviloo testresultaat van de batterij op de IV80 2021 na 140.000km.
Ben benieuwd hoe het over paar jaar eruit ziet. Is de ervaring dat als er na 4 jaar geen cellen met problemen zijn dat het dan wel goed gaat verder? Of is elk jaar een loterij?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie op het certificaat alleen staan “flash test gestart” en een tijdstip. Kan het misschien later nog even navragen. Is de accuratie van de snelle test veel minder?BAJ82 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:28:
[...]
Prima resultaat. Was dit de snelle Aviloo test of de uitgebreide test inclusief laden/ontladen?
[ Voor 21% gewijzigd door Badname2 op 22-10-2025 21:07 ]
Zeker, heel herkenbaar. Hier een Enyaq rijder sinds '21 en dit is altijd geweest. Bij vol indrukken van stroompedaal, maar net name indiej de auto zwaar beladen is (4 personen erin plus wat bagage) heb ik dit altijd gehad.elektriekert schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:39:
Zijn er meer mensen die een trilling ervaren met vlot optrekken?
Het gebeurd niet zo vaak dat ik hem eens de sporen geef maar ik merkte dat ik dan een vibratie voel in de auto.
Voor mijn gevoel komt het van de ophanging achter. Betreft een Enyaq 85 Sportline
Ik ga geen oud bericht gevonden van een trilling in de ophanging voor. https://gathering.tweaker...message/69138212#69138212.
Ik zal nog een paar keer wat vlot optrekken om na te gaan vanaf welke snelheid het begint en wanneer het stopt.
BIj mij was het geluid bij elke "redelijke" hobbel eigenlijk. Zolang ik op de snelweg reed hoorde ik niets, maar bij drempels of klinkerwegen hoorde je het heel duidelijk. Maar door een eerste verkeerde diagnose van de garage was bij mij eerst de stabilisatorstang + rubbers vervangen. Deze kraakte (ook) gaven ze aan.Badname2 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:05:
Vandaag aankoopkeuring en onderhoudsbeurt gehad. Erg goed geholpen bij de Broekhuis dealer. Wat een verademing versus Van Mossel.
Alleen na het wegrijden hoorde ik meteen weer een kraak en in overleg met de garage een nieuwe afspraak gemaakt en toen zijn de 2 voor-dempers vervangen. Enige coulance ook door ze toegepast vanwege verkeerde 1e analyse. En dat heeft het bij mij opgelost.
Als je puddle lampen heel erg aan irriteert kan je ze ook zelf vervangen, onderdeel nummer heeft wel eens hier in het topic gestaan. Ik heb beide kappen open gehad voor het vervangen van de knipperlichten voor smoke kleur + led knipperlichten. De puddle lights kan je met 1 schroefje en stekkertje dan ook vervangen.
Ja misschien heb ik het verkeerd verwoord. De oude en nieuwe zijn led maar deze nieuwe hebben een animatie van links naar rechts in plaats van "aan / uit" zoals de standaard heeft. En deze hebben volgensmij ook meer "zones" waardoor het meer 1 strip lijkt. Dat deze meer zwart waren vond ik mooier i.p.v. de witte doorzichtige.onetime schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:32:
@Senaxx Zijn de knipperlichten dan niet al led? Of zijn er verschillende versies?
[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 23-10-2025 12:00 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
In de offerte van mijn facelift Enyaq staat nog expliciet eentonige claxon.A3-D schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:
Vraagje voor de MY25 bezitters, is de claxon nog steeds maar één tonig? Ik weet nog goed dat ik mijn auto ging ophalen en ik het iele claxongeluid totaal niet vond passen bij de auto
Oké, jammer....Admiral Freebee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:00:
[...]
In de offerte van mijn facelift Enyaq staat nog expliciet eentonige claxon.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Thnx. Ja dan hebben we hetzelfde probleem. Op Nederlandse snelweg helemaal stil. Nou willen ze bij mij met de koppelstangen beginnen. Zal ze voorleggen ook naar de dempers te kijken.Senaxx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:22:
[...]
BIj mij was het geluid bij elke "redelijke" hobbel eigenlijk. Zolang ik op de snelweg reed hoorde ik niets, maar bij drempels of klinkerwegen hoorde je het heel duidelijk. Maar door een eerste verkeerde diagnose van de garage was bij mij eerst de stabilisatorstang + rubbers vervangen. Deze kraakte (ook) gaven ze aan.
Alleen na het wegrijden hoorde ik meteen weer een kraak en in overleg met de garage een nieuwe afspraak gemaakt en toen zijn de 2 voor-dempers vervangen. Enige coulance ook door ze toegepast vanwege verkeerde 1e analyse. En dat heeft het bij mij opgelost.
Als je puddle lampen heel erg aan irriteert kan je ze ook zelf vervangen, onderdeel nummer heeft wel eens hier in het topic gestaan. Ik heb beide kappen open gehad voor het vervangen van de knipperlichten voor smoke kleur + led knipperlichten. De puddle lights kan je met 1 schroefje en stekkertje dan ook vervangen.
Het vermoeden is dat de 'snelle' test enkel het BMS uitleest via OBD. Dit kun je ook zelf met Carscanner en een obd-dongle.Badname2 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:00:
[...]
Ik zie op het certificaat alleen staan “flash test gestart” en een tijdstip. Kan het misschien later nog even navragen. Is de accuratie van de snelle test veel minder?
De 'uitgebreide' test doet eerst nog een kalibratie door de accu helemaal leeg te trekken (of moet je dat zelf rijden?). Ook dit kun je zelf door 'm een keer helemaal leeg te rijden en dan een paar uur op die lage SOC te laten staan. Dit leidt tot een meer accurate schatting van de SOH. De SOH komt dan vaak hoger uit dan zonder kalibratie.
Bij mij was het gerammel weg na het vervangen van de koppelstangen van de stabilisators stang aan de voorkant.Badname2 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
Thnx. Ja dan hebben we hetzelfde probleem. Op Nederlandse snelweg helemaal stil. Nou willen ze bij mij met de koppelstangen beginnen. Zal ze voorleggen ook naar de dempers te kijken.
In Nederland regelt artikel 28 van het RVV 1990 het gebruik van de claxon in auto's: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. ... ... ... De claxon produceert vaak een monotoon geluid, maar er zijn ook meertonige in gebruik. In Nederland zijn meertonige claxons op personenauto's overigens verboden.A3-D schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:
Vraagje voor de MY25 bezitters, is de claxon nog steeds maar één tonig? Ik weet nog goed dat ik mijn auto ging ophalen en ik het iele claxongeluid totaal niet vond passen bij de auto
Ergens anders staat dat het wel een twee-tonige claxon mag zijn, maar deze tonen moeten gelijktijdig klinken. Een melodie is niet toegestaan.
Ja dat zal allemaal wel kloppen, maar toen ik de eerste keer de claxon van mijn Enyaq gebruikte dacht ik wel even dat ik in een Citroën C1 reed. Die claxon maakt toch geen enkele indruk? Je wordt gewoon uitgelachen. Ik wil bij mijn Enyaq een claxon als een trein!cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:25:
[...]
In Nederland regelt artikel 28 van het RVV 1990 het gebruik van de claxon in auto's: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. ... ... ... De claxon produceert vaak een monotoon geluid, maar er zijn ook meertonige in gebruik. In Nederland zijn meertonige claxons op personenauto's overigens verboden.
Ergens anders staat dat het wel een twee-tonige claxon mag zijn, maar deze tonen moeten gelijktijdig klinken. Een melodie is niet toegestaan.
Ok, ik overdrijf. Maar je snapt het punt
Dat ben ik helemaal met je eens, de claxon klopt niet helemaal bij het formaat van de auto.cryptapix schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:39:
[...]
Ja dat zal allemaal wel kloppen, maar toen ik de eerste keer de claxon van mijn Enyaq gebruikte dacht ik wel even dat ik in een Citroën C1 reed. Die claxon maakt toch geen enkele indruk? Je wordt gewoon uitgelachen. Ik wil bij mijn Enyaq een claxon als een trein!
Ok, ik overdrijf. Maar je snapt het punt
Ik ben actief opzoek naar een interessante Enyaq iv80 occasion. We rijden momenteel een Kia e-niro (64kwh), maar ivm gezinsuitbreiding wordt deze te klein.
Initieel had ik in zoektocht wat vooringenomenheid jegens VAG auto's door negatieve berichten rondom hun EVs (jaren terug inmiddels), onder andere over gebrekkige software rondom launch id3/id4. Maar ik wist niet dat Skoda zo'n eigen draai heeft gegeven aan het bestaande platform. Kortom, na een proefrit heel positief verrast door allerlei zaken (en de ruimte!).
Toch heb ik nog een paar vragen/zorgen die het beste kunnen worden gesteld aan echte eigenaren.
- Ik zie bij veel occasion Enyaqs ca 90% SOH bij 100k gereden km's. Dit is gevoelsmatig toch wat aan de lage kant. Ik zie bij bijvoorbeeld Kia EV6 occasion gemiddeld toch wat hogere percentages bij deze km stand. Is dit een terechte zorg? Is battery management (verwarming/koeling) aantoonbaar wat minder goed op dit platform of lijkt dat alleen zo? en verdere verloop degradatie idd langzamer?
- De opties bij Enyaq zitten in enorm veel losse pakketten. Ik vind travel assistance opties belangrijk en de travel assist feature lijkt het meest op autopilot achtige feature. Werkt het in de praktijk lekker en kun je ergens aan zien of hij ermee uitgerust is? (veel advertenties zijn niet volledig in alle aangevinkte opties)
Veel dank alvast! dit maakt het wat makkelijker om de knoop door te hakken
Heeft iemand dit weten op te lossen? Kan je misschien met een usb c adaptor die geen data transfer ondersteunt dit oplossen?
En klopt het dat in tegenstelling tot de 12volt ingang de usb c ports wel uitgaan als de auto uit gaat?
Van wat ik gehoord heb soort de Kia altijd onrealistisch hoog. Tussen merken kan je niet echt vergelijken.Igor4 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:05:
Beste allemaal,
Ik ben actief opzoek naar een interessante Enyaq iv80 occasion. We rijden momenteel een Kia e-niro (64kwh), maar ivm gezinsuitbreiding wordt deze te klein.
Initieel had ik in zoektocht wat vooringenomenheid jegens VAG auto's door negatieve berichten rondom hun EVs (jaren terug inmiddels), onder andere over gebrekkige software rondom launch id3/id4. Maar ik wist niet dat Skoda zo'n eigen draai heeft gegeven aan het bestaande platform. Kortom, na een proefrit heel positief verrast door allerlei zaken (en de ruimte!).
Toch heb ik nog een paar vragen/zorgen die het beste kunnen worden gesteld aan echte eigenaren.
- Ik zie bij veel occasion Enyaqs ca 90% SOH bij 100k gereden km's. Dit is gevoelsmatig toch wat aan de lage kant. Ik zie bij bijvoorbeeld Kia EV6 occasion gemiddeld toch wat hogere percentages bij deze km stand. Is dit een terechte zorg? Is battery management (verwarming/koeling) aantoonbaar wat minder goed op dit platform of lijkt dat alleen zo? en verdere verloop degradatie idd langzamer?
- De opties bij Enyaq zitten in enorm veel losse pakketten. Ik vind travel assistance opties belangrijk en de travel assist feature lijkt het meest op autopilot achtige feature. Werkt het in de praktijk lekker en kun je ergens aan zien of hij ermee uitgerust is? (veel advertenties zijn niet volledig in alle aangevinkte opties)
Veel dank alvast! dit maakt het wat makkelijker om de knoop door te hakken
91% heb ik na 140k. Maar heb wel slechter gezien.
Ja die opties moet je echt helemaal leren en leren herkennen om te zien wat er nou echt aangeboden wordt. Die info ontbreekt altijd of is incorrect. Ik kon aan mn 3 spaken stuur zien dat het een comfort sport editie was bijvoorbeeld. Ook goed om te kijken of je de verhoogde of lage kofferbak hebt.
DankBadname2 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Van wat ik gehoord heb soort de Kia altijd onrealistisch hoog. Tussen merken kan je niet echt vergelijken.
91% heb ik na 140k. Maar heb wel slechter gezien.
Ja die opties moet je echt helemaal leren en leren herkennen om te zien wat er nou echt aangeboden wordt. Die info ontbreekt altijd of is incorrect. Ik kon aan mn 3 spaken stuur zien dat het een comfort sport editie was bijvoorbeeld. Ook goed om te kijken of je de verhoogde of lage kofferbak hebt.
91% na 140k lijkt me idd netjes in vergelijk met wat ik gemiddeld tegenkom.
Nog een andere vraag; op Kia heb je iets dat heet rear traffic alert, wanneer je met neus ergens ingeparkeerd staat en er komt iets achterlangs, dan waarschuwt hij al voordat het verkeer achter je auto voorbij komt. Bij de Skoda kon ik niet iets vinden dat precies daarop leek, maar het kan onderdeel zijn van de standaard park assist features. Weet je dat toevallig?
Inderdaad is dat de oplossing. Maar dan zou ik op zoek gaan naar een USB-A kabel zonder data, een adapter vinden lijkt me lastiger.Badname2 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:16:
Nieuwe dag, nieuwe uitdaging. Heb m’n oude Garmin mini 2 dashcam aangesloten op de Enyaq. Met een kleine adaptor van usb c naar usb a. Nou werkt de dashcam niet omdat ie denkt dat ie in data transfer modus zit. Lees online meer mensen met dit issue.
Heeft iemand dit weten op te lossen? Kan je misschien met een usb c adaptor die geen data transfer ondersteunt dit oplossen?
En klopt het dat in tegenstelling tot de 12volt ingang de usb c ports wel uitgaan als de auto uit gaat?
Kia scoort gewoon heel hoog met SoH. Dat komt ook in vele (occasion) tests naar voren.Igor4 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Dank![]()
91% na 140k lijkt me idd netjes in vergelijk met wat ik gemiddeld tegenkom.
Nog een andere vraag; op Kia heb je iets dat heet rear traffic alert, wanneer je met neus ergens ingeparkeerd staat en er komt iets achterlangs, dan waarschuwt hij al voordat het verkeer achter je auto voorbij komt. Bij de Skoda kon ik niet iets vinden dat precies daarop leek, maar het kan onderdeel zijn van de standaard park assist features. Weet je dat toevallig?
Zo'n rear traffic alert is wat mij bekend niet beschikbaar voor een Enyaq.
Volgens mij wel. Ik heb een keer gehad dat ik achteruit in een parkeerplek wilde parkeren en een collega reed op z'n motor achter mij langs (die ik niet verwacht had), en de Enyaq ging vol in de ankers.Boeie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:31:
[...]
Kia scoort gewoon heel hoog met SoH. Dat komt ook in vele (occasion) tests naar voren.
Zo'n rear traffic alert is wat mij bekend niet beschikbaar voor een Enyaq.
Schrok me de tandjes en het hele terras naast de parkeerplaats zat ook om te kijken.
Bij de ID.7 is dit pas met MY26 model aangepast naar een tweetonige claxonA3-D schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Rear Traffic Alert zit er inderdaad op, zie hier.Igor4 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Systeem geeft eerst een korte melding waarna er automatisch volop geremd wordt. Is de eerst 2 keer best schrikken.
Het is onderdeel van Side Assist wat op elke Enyaq zit.
Ik weet alleen niet of het ook op alle pre-facelift modellen zit.
Voor de modellen uit 2021 heb je het Assistentie of Assistentie Plus pakket nodig voor Side Assist. Zat er dus niet standaard op.Solarman schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Rear Traffic Alert zit er inderdaad op, zie hier.
Systeem geeft eerst een korte melding waarna er automatisch volop geremd wordt. Is de eerst 2 keer best schrikken.
Het is onderdeel van Side Assist wat op elke Enyaq zit.
Ik weet alleen niet of het ook op alle pre-facelift modellen zit.
Ik heb een nieuwe 2025 Enyaq en de oude ingeleverd. De toeter is nu een stuk volwassener.A3-D schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:21:
Ik zou het doen!
En als gevolg van de chip en kabelboom tekorten zijn niet alle enyaqs met dat pakket ook daadwerkelijk uitgerust met side-assist. Net als degene die hier op de oprit staat.Scorpio_King schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
Voor de modellen uit 2021 heb je het Assistentie of Assistentie Plus pakket nodig voor Side Assist. Zat er dus niet standaard op.
[Afbeelding]
Nou kon ik alleen deze breedst combi vinden:
Michelin CrossClimate 3 Sport
all-season
255/40 R21 102Y
358,79
Continental AllSeasonContact 2
all-season
235/45 R21 101T
244,12
Wat hebben jullie erop zitten? Is er enige manier om dezelfde 4 band type op je 21inch te hebben? Of is zo mixen geen probleem?
Gezien de hoge kosten zit ik ook te kijken naar 19/20 inch velgen met demo banden..
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/vZh1yatVXGevxXBaLOiTh4u3.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NrqqF1ffQ4ewDcqPIaotgqmS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ah1CDhUMFsPGKSGMZzmYGTTW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vn5EXgEfe7eahYkOmGtiPPST.jpg?f=fotoalbum_large)