• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:43
Na 2 jaar en bijna 8 maanden neem ik vandaag afscheid van mijn Enyaq 80 met 21” velgen en zonder warmtepomp. Zelf iets meer dan 72k maar mee gereden. Volgens auto gemiddeld verbruik van 17.8 kWh/100km.

Over het algeheel een hele fijne auto, zeker met een gezin met jonge kinderen en behoefte aan de nodige bagageruimte. Dat zou je in de toekomst nog bijna gaan missen.

Wat ik niet ga missen zijn alle tripjes naar de dealer omdat ik een maandagochtend model bleek te hebben en de continu terugkerende meldingen over handen aan het stuur houden. Tegenvallende laadsnelheid ivm ontbreken pre-heating.

Net als @JanHenk blijf ik bij de VAG familie en neem ik zo mijn VW iD.7 Tourer Pro in ontvangst.
Enter: minstens net zoveel bagageruimte, nog meer ruimte achterin voor de kinderen, massagestoelen+ventilatie. Daarnaast dezelfde gemakken als de nieuwe Enyaq zoals de nieuwe snelle software, een veel betere laadcurve enz.

Ik blijf dit topic nog zijdelings volgen en dank iedereen voor de hulp, tips, adviezen en het luisterend oor.

PS. de mijne is nu officieel een stuk langer :D :+

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:34
SparksNL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Voor de Enyaq 85-rijders onder ons: nu de temperaturen wat lager zijn, ben ik benieuwd hoe het bij jullie zit met de actieradius. Ik kom zelf gemiddeld nu uit op zo’n 350 km met een volle lading. Dat voelt eerlijk gezegd wat aan de lage kant, dus ik vraag me af wat een beetje het gemiddelde is. Is dit normaal gedrag in de winter, of zit ik echt aan de ondergrens? Op doordeweekse dagen rijd ik voornamelijk op de snelweg (60km per dag), dus dat zal ook niet echt bijdragen aan zuinig rijden :)

[Afbeelding]
Toevallig had ik dezelfde vraag.

Nu circa 1500km op de wagen gereden, ritje van 75km enkele reis waarvan 65km snelweg doe ik rond de 19.5 kWh/100km.
Verwarming/airco op 19,5 + stoel en stuur op standje 2.

Laad de wagen altijd op tot 80% en dan geeft het display met 5 graden buitentemperatuur circa 330km aan, als ik de wagen leeg zou rijden zou ik de 300km wel kunnen halen.

Ben vooral benieuwd wat het verbruik doet wanneer het weer wat warmer gaat worden.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:44
@range
Het is moeilijk om daar goeie uitspraken over te doen:
- snelheid van optrekken (+ frequentie van optrekken/remmen: nachtverkeer is "rustig", overdag is het wat zenuwachtiger)
- snelheid
- binnentemperatuur, zetelverwarming, ...
- lengte trip: de auto laten voorverwarmen om elke dag 600m naar de bakker te rijden zal relatief meer verbruiken dan een lange trip aan 70 km/u
-

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

De Sjeik schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:47:
[...]
Volgens mij was dat precies wat jij ook hebt/hopelijk had
Als het opgelost is na je laadsessie vannacht hoor ik graag wat ze gedaan hebben bij de dealer, dan kan ik dat ook melden bij mijn dealer.
GoTHaan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:43:
[...]
Ik heb het zelfde (denk ik) iedere keer start mijn laadpaal op 10 kW en zakt dan heel snel terug naar constante 7 kW.. vrij irritant omdat daarmee mijn auto niet volledig opgeladen is wanneer ik laat thuis ben en weer vroeg weg wil/moet
Dat llijkt inderdaad hetzelfde. BIj mij is het nu opgelost en heb voor het eerst (sinds een paar maanden in ieder geval) de hele cyclus op 10kW geladen!
Zie ook mijn vorige reactie voor hoe het is gegaan, maar het kwam er op neer dan de Facebook groep "Skoda EV Lounge" mij heeft geholpen om de informatie bij de dealer te krijgen, want de dealer kon het probleem, en dus ook de oplossing, zelf niet vinden.
De oplossing is een software update. Volgens de monteur waar ik even mee mocht kijken waren er 2 modules die geupdate konden worden, van het aandrijfsysteem en van het laadsysteem (als ik het me goed herinner). Dit heeft in totaal een hele ochtend geduurd.

Ik vraag me af of het misschien ook te maken heeft gehad met dat ik een melding kreeg dat de update naar 3.8 was mislukt en deze modules net niet geraakt waren. Hebben jullie deze melding ook gehad?

Het is bij mij opgelost bij Pouw Rijssen, daar weten ze er in ieder geval van :)
Reparatie was kosteloos. Heb nu ook de diagnosekosten teruggekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 26-11-2025 09:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijk860 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:50:
[...] Toevallig had ik dezelfde vraag.

Nu circa 1500km op de wagen gereden, ritje van 75km enkele reis waarvan 65km snelweg doe ik rond de 19.5 kWh/100km.

Laad de wagen altijd op tot 80% en dan geeft het display met 5 graden buitentemperatuur circa 330km aan, als ik de wagen leeg zou rijden zou ik de 300km wel kunnen halen.

Ben vooral benieuwd wat het verbruik doet wanneer het weer wat warmer gaat worden.
Heel erg afhankelijk van omstandigheden en gedrag;
Mijn huidige bereik met dit weer is net onder de 500km; mijn record in de zomer was 680km op de GOM.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
spijk860 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:50:
[...]

Toevallig had ik dezelfde vraag.

Met 100 of 120?

• MacDuck
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-11 16:01
Review van mijn 2021 Škoda Enyaq iV60 – na 105.000 km

Afgelopen week heb ik mijn Enyaq iV60 uit 2021 ingeleverd. Omdat er hier veel (toekomstige) Enyaq-rijders actief zijn, deel ik graag mijn ervaringen na ruim 105.000 kilometer.

🔻 Minder positieve punten
Updates en beloften
Škoda heeft na de aankoop niet alle beloofde updates geleverd. Sommige kwamen te laat of helemaal niet (zoals accuverwarming). Ook de serververbindingen waren vooral de eerste twee jaar erg instabiel.
Softwarekwaliteit
Zelfs de laatste update naar 3.7 gaf problemen: de hoogteverstelling van de koplampen viel uit 8)7 Dit zou in 3.8 opgelost zijn, maar dat heb ik niet meer getest. Een garagebezoek is noodzakelijk omdat de koplampen in één vaste stand vastgezet waren.
Laadsnelheid in de winter
Zonder accuvoorverwarming zakte de laadsnelheid regelmatig naar ~40 kW. Dat voelt toch niet als “snelladen”.
Laadklep
Tot twee keer toe laten vervangen. Voor zover ik weet komt dit nog steeds voor bij nieuwere modellen.
Diensten die na drie jaar stoppen
Het wegvallen van functionaliteit na drie jaar blijft frustrerend.
Navigatie en laadplanning
Bij routes met laadstops kiest de navigatie vaak voor 11 kW-laders, terwijl er vlakbij gewoon snelladers staan.
Warmtepomp
Na verloop van tijd regelmatig koude lucht en koude voeten.

🔼 Positieve punten
Betrouwbaarheid
In al die kilometers nooit met pech stilgestaan.
Comfort
De Enyaq blijft een heel fijne reisauto, ook op lange afstanden.
Ruimte
De kofferbak is heerlijk praktisch.
Travel Assist
Werkt verrassend goed, zeker vergeleken met de rest van de software.
Voorverwarmen in de winter
Blijft echt luxe.

Zou ik hem opnieuw kopen?

Ja, ondanks de langere lijst met minpunten. De auto rijdt gewoon heel prettig. Toch heb ik nu—vooral vanwege de kosten—gekozen voor een Elroq.

🔋 Range iV60 in de praktijk

Voor wie twijfelt over de actieradius: het kan inderdaad beter, maar voor mij is sneller kunnen laden belangrijker dan langer doorrijden. Tijdens vakanties naar Italië en Frankrijk (zomer én winter), is mijn blaas eerder vol dan de accu leeg.

Je moet in het begin wennen aan de laadstops, maar uiteindelijk kom je uitgeruster aan doordat je vaker pauzeert. En wat is een uur tot anderhalf uur extra op een hele reisdag nou werkelijk?

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik lees hier vaker dat mensen met een warmtepomp regelmatig koude lucht uit het systeem krijgen i.p.v. warme luxht.
Even voor mijn beleving, wordt er dan soms gereden op ECO stand?

Zelf rij ik nu 5 maanden met de 85 facelift met warmtepomp maar nog geen moment een probleem gehad (rij ook niet in ECO stand). Niet helemaal waar, ik rij via de DCC instelling ECO, maar daar kan je de warmtepomp dan op normaal zetten.
EV6 heeft vergelijkbare problemen indien je ECO stand rijdt, de warmtepomp gaat dan ook in ECO draaien Alleen is de warmtepomp bij de ECO rijstand van de EV6 in te stellen naar NORMAAL.
Bij de Enyaq kan dit niet, mits je DCC hebt.

[ Voor 62% gewijzigd door Solarman op 26-11-2025 15:12 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• onetime
  • Niet online
@Solarman Ik rij idd wel altijd Eco. Anderen? Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt.

edit: aanvulling: hij begint bij mij koel, warmt op, en bij bereiken temperatuur blijft hij blazen, maar ik stel de temperatuur redelijk laag in, dan voelt blazende lucht als koud.

[ Voor 51% gewijzigd door onetime op 26-11-2025 15:16 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Solarman
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:08:
@Solarman Ik rij idd wel altijd Eco. Anderen? Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt.
ik heb m'n tekst even verder aangevuld.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• MacDuck
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-11 16:01
Solarman schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:06:

Even voor mijn beleving, wordt er dan soms gereden op ECO stand?
Nee, geen ECO, altijd op 21 C staan maar na 20 tot 30 minuten komt er enige tijd koude lucht.

• Solarman
  • Niet online
MacDuck schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
[...]

Nee, geen ECO, altijd op 21 C staan maar na 20 tot 30 minuten komt er enige tijd koude lucht.
Er schiet me ineens iets te binnen.
Dat kwam bij de EV6 soms ook voor in rijstand NORMAAL en wel wanneer de temperatuur niet op 22 graden C ingesteld stond.
Dit bleek de ontwerptemperatuur te zijn.
Zelf heb ik hem eigenlijk altijd op 21,5 staan en nooit geen last?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:14
@De Sjeik @GoTHaan @HaTe sinds wanneer hebben/hadden jullie dat laadprobleem? Ik lijk het ook ineens te hebben. Mijn Enyaq wil nog maar met 8kW laden. Ik kan helaas niet zien hoeveel ampere per fase, maar zie wel dat ik totaal over 3 fases met gemiddeld 11,73A per fase laad (ja thanks bluecurrent voor het verwijderen van de meting per fase….). Dat komt wel aardig in de buurt van 2x16 en 1x1. Ik heb nog ME3.7 (ook nooit wat anders gehad overigens).

Edit: nou dat is opvallend. Ik post dit, kloot wat met in en uitschakelen van het laden en hij wil weer. Desalniettemin wel geïnteresseerd in jullie reacties. Ik lees dat het best veel voorkomt, maar lijkt bij de update naar ME3.7 te ontstaan?

[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 27-11-2025 07:47 ]

• BGFG
  • Laatst online: 08:22
cryptapix schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
@De Sjeik @GoTHaan @HaTe sinds wanneer hebben/hadden jullie dat laadprobleem? Ik lijk het ook ineens te hebben. Mijn Enyaq wil nog maar met 8kW laden. Ik kan helaas niet zien hoeveel ampere per fase, maar zie wel dat ik totaal over 3 fases met gemiddeld 11,73A per fase laad (ja thanks bluecurrent voor het verwijderen van de meting per fase….). Dat komt wel aardig in de buurt van 2x16 en 1x1. Ik heb nog ME3.7 (ook nooit wat anders gehad overigens).

Edit: nou dat is opvallend. Ik post dit, klopt wat met in en uitschakelen van het laden en hij wil weer. Desalniettemin wel geïnteresseerd in jullie reacties. Ik lees dat het best veel voorkomt, maar lijkt bij de update naar ME3.7 te ontstaan?
En als je laadt in de “straat” ipv thuis?

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Edit: nou dat is opvallend. Ik post dit, kloot wat met in en uitschakelen van het laden en hij wil weer. Desalniettemin wel geïnteresseerd in jullie reacties. Ik lees dat het best veel voorkomt, maar lijkt bij de update naar ME3.7 te ontstaan?
Ik heb de auto sinds augustus en er stond al 3.7 op. Het was me niet direct opgevallen dat het niet goed ging.
Volgens Skoda speelt het inderdaad sinds 3.7, zie mijn vorige post.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• cryptapix
HaTe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:33:
[...]

Ik heb de auto sinds augustus en er stond al 3.7 op. Het was me niet direct opgevallen dat het niet goed ging.
Volgens Skoda speelt het inderdaad sinds 3.7, zie mijn vorige post.
Ja en dat is dus opvallend, want mijn auto is in januari 24 geleverd met toen al 3.7-software en ik weet 100% zeker dat ik het probleem niet had. Maar goed, ik weet nu niet eens zeker of ik het probleem wel heb of dat het een eenmalige error was. Gisteren na wat herstarten werkte het weer. Ik houd het in de gaten. Dank!

• cryptapix
BGFG schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:32:
[...]

En als je laadt in de “straat” ipv thuis?
Ik zal dat testen als ik het probleem weer heb, om uit te sluiten dat het aan mijn laadpaal ligt.

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

cryptapix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:42:
[...]

Ja en dat is dus opvallend, want mijn auto is in januari 24 geleverd met toen al 3.7-software en ik weet 100% zeker dat ik het probleem niet had. Maar goed, ik weet nu niet eens zeker of ik het probleem wel heb of dat het een eenmalige error was. Gisteren na wat herstarten werkte het weer. Ik houd het in de gaten. Dank!
Bij mij was het, nadat ik het heb opgemerkt, eigenlijk elke keer mis met laden. Als ik maar kort laad zou het niet opvallen, omdat het soms 35 minuten duurt voordat fase 1 wegviel.

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:47

Toen ik de auto heb opgehaald stond de update naar 3.7 klaar en die heb ik meteen geinstalleerd al voor de eerste laadbeurt bij mij thuis. Het wisselt bij mij of de auto 1 - 25min met volle por laadt of dat hij terugzakt naar 7kW

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zie in dit topic regelmatig software versie 5.6 langskomen. Mijn Enyaq 85 facelift zit nog op versie 5.4. Komt die update vanzelf OTA?

• cryptapix
Admiral Freebee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:45:
Ik zie in dit topic regelmatig software versie 5.6 langskomen. Mijn Enyaq 85 facelift zit nog op versie 5.4. Komt die update vanzelf OTA?
Ja, maar maak je geen illusies. 3.8 is al beschikbaar sinds mei van dit jaar, maar ruim 6 maanden later heeft mijn auto (3.7) de update nog niet OTA aangeboden gekregen.

• GoTHaan
cryptapix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, maar maak je geen illusies. 3.8 is al beschikbaar sinds mei van dit jaar, maar ruim 6 maanden later heeft mijn auto (3.7) de update nog niet OTA aangeboden gekregen.
Is er ook geen manier om de update te forceren?

• cryptapix
GoTHaan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:15:
[...]
Is er ook geen manier om de update te forceren?
Niet dat ik weet. Wat wel lijkt te kunnen, is de update opnieuw “oproepen”. Dat werkt in de situatie dat je hem al hebt aangeboden gekregen, maar het toen niet uitkwam om de auto een paar uur te laten updaten. Hoe dat precies moet, weet ik niet meer; ik heb er volgens mij in dit topic wel eens iets over gelezen.

• Rambeer2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18
cryptapix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:28:
[...]

Niet dat ik weet. Wat wel lijkt te kunnen, is de update opnieuw “oproepen”. Dat werkt in de situatie dat je hem al hebt aangeboden gekregen, maar het toen niet uitkwam om de auto een paar uur te laten updaten. Hoe dat precies moet, weet ik niet meer; ik heb er volgens mij in dit topic wel eens iets over gelezen.
Ik zit nog steeds op versie 3.2. Auto is van september 2023. Heb dit ook aan de dealer gevraagd maar die konden ook niks forceren of initiëren. Je zou toch verwachten dat het ook weer niet zolang zou moeten duren voordat 3.7 of 3.8 wordt aangeboden. Denk dat ik 1 van de weinige ben die nog op 3.2 zit.

• One PunchMickey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-12 18:49

Het is ook hier weer zover; de koude dagen zijn er weer en het laden is weer een groot drama. Waar het vorige winter nog met regelmaat van 11kw naar 8kw ging, is het nu echt feest: maar liefst laden met 4kw (3,6kw) om precies te zijn.

Dit jaar zit ik op ME 3.8, vorig jaar één van de voorgaande versies. Dus het zit niet specifiek in ME 3.7 of 3.8.

Met deze laadsnelheid wordt het erg lastig om de auto voldoende op te laden om fatsoenlijk van A naar B en terug te komen.

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-12 20:25
Rambeer2000 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:56:
[...]

Ik zit nog steeds op versie 3.2. Auto is van september 2023. Heb dit ook aan de dealer gevraagd maar die konden ook niks forceren of initiëren. Je zou toch verwachten dat het ook weer niet zolang zou moeten duren voordat 3.7 of 3.8 wordt aangeboden. Denk dat ik 1 van de weinige ben die nog op 3.2 zit.
Ik moest destijds een afspraak inplannen om van 3.2 naar 3.5 te gaan, was onder de noemer van een "terugroepactie". Daarna heb ik pas OTA updates gehad dus ik vind het raar dat een dealer aangeeft dat ze je niet kunnen helpen met het updaten van de auto.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
Mijn auto is van oktober 2023 en is destijds geleverd met SW3.6
In 2 jaar tijd heb ik, op één keer een uitvallend infotainment-systeem, geen software-issues gehad.
En dat wil ik graag zo houden, dus gezien de vele "positieve" verhalen hier heb bij de beurt die hij onlangs gehad heeft, aangegeven dat er géén software-update gedaan mocht worden.

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12 21:21
HaTe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:30:
[...]

[...]

Dat llijkt inderdaad hetzelfde. BIj mij is het nu opgelost en heb voor het eerst (sinds een paar maanden in ieder geval) de hele cyclus op 10kW geladen!
Zie ook mijn vorige reactie voor hoe het is gegaan, maar het kwam er op neer dan de Facebook groep "Skoda EV Lounge" mij heeft geholpen om de informatie bij de dealer te krijgen, want de dealer kon het probleem, en dus ook de oplossing, zelf niet vinden.
De oplossing is een software update. Volgens de monteur waar ik even mee mocht kijken waren er 2 modules die geupdate konden worden, van het aandrijfsysteem en van het laadsysteem (als ik het me goed herinner). Dit heeft in totaal een hele ochtend geduurd.

Ik vraag me af of het misschien ook te maken heeft gehad met dat ik een melding kreeg dat de update naar 3.8 was mislukt en deze modules net niet geraakt waren. Hebben jullie deze melding ook gehad?

Het is bij mij opgelost bij Pouw Rijssen, daar weten ze er in ieder geval van :)
Reparatie was kosteloos. Heb nu ook de diagnosekosten teruggekregen.
Thanks, dan ga ik bij mijn dealer navragen of er nog losse software module geupdate kunnen worden, en dan met name rond de accu/laden en aandrijfsystemen.
Ik heb overigens geen melding gehad dat de update mislukt was, maar aan de andere kant had ik dit volgens mij ook al lang voor ik op 3.8 zat.

Top dat het kostenloos opgelost is, bonuspunten voor Pouw!
Gelukkig mogen ze voor mij de rekening naar de leasemaatschappij sturen.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:30
Rambeer2000 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:56:
[...]

Wij zijn sinds september blije eigenaren van een mooie occasion race blue iV80 MY22.
Staat ook nog op 3.2. Service partner gaf aan de update te kunnen uitvoeren. Volgende week gaat hij daar 2 dagen logeren voor de update..
Btw, iemand enig idee of ik kan vinden met welke opties de auto uit de fabriek is geleverd. We zijn er heel blij mee, maar ben gewoon nieuwsgierig wat t exact is.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-11 19:29
Ik heb een issue waar ik online niet veel over kan vinden.

In mn VIN optie lijst staat "progressive dynamic steering" ertussen en ik heb ook het sport stuur met 3 spokes.

Echter merk ik niet dat dit werkt sinds ik de auto heb, is juist op lage snelheden het best zwaar om te sturen. Laten we zeggen 4x zo zwaar als met mn oude MG4.

Wat kan ik doen om te vinden of er iets stuk is of hoe je dit systeem kan resetten?

• Badname2
ddgcpeters schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:21:
[...]

Wij zijn sinds september blije eigenaren van een mooie occasion race blue iV80 MY22.
Staat ook nog op 3.2. Service partner gaf aan de update te kunnen uitvoeren. Volgende week gaat hij daar 2 dagen logeren voor de update..
Btw, iemand enig idee of ik kan vinden met welke opties de auto uit de fabriek is geleverd. We zijn er heel blij mee, maar ben gewoon nieuwsgierig wat t exact is.
"SilverDAT VIN-informatie Rappo" kreeg ik bij mn occasion aankoop. Kan je volgensmij online kopen. Moet je nog wel zelf onderzoeken welke functie bij welk optie pakket hoort. Veel kan je visueel aan de auto zien als je de optie pakketen kent. 3 spaaks stuur = sport comfort. Verhoogde achterbak? ACC? Achteruitrij camera?

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-12 11:11
Vraag aan de bestuurders die de update van 4.x naar 5.4.3 of 5.6 hebben gehad.
Kreeg je ook een melding in de auto dat er een update klaar staat bij de dealer? of ben je door de dealer benaderd?

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:30
Badname2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:09:
[...]

"SilverDAT VIN-informatie Rappo" kreeg ik bij mn occasion aankoop. Kan je volgensmij online kopen. Moet je nog wel zelf onderzoeken welke functie bij welk optie pakket hoort. Veel kan je visueel aan de auto zien als je de optie pakketen kent. 3 spaaks stuur = sport comfort. Verhoogde achterbak? ACC? Achteruitrij camera?
Dank voor de info, helaas zover ik kan vinden niet voor een particulier los even aan te vragen. Maar zal eens vragen nog bij m'n zwager, die heeft z'n eigen garagebedrijf.
Viel mij vooral op dat er een travelassist knop op het stuur zit, maar deze niks doet. Staat in de TS iets over dat je evt. de travel assist kan 'aan' programmeren. Daar ga ik niet zo snel zelf aanzitten, maar vroeg mij wel af hoe dit zo komt.

Over jouw vraag:
Heb zelf geen sport, maar staan dit soort instellingen niet onder het menu onder de 'Mode' knop? Daar zou ik ze in ieder geval verwachten :+

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-12 21:30
SparksNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:08:
[...]

Het enige nadeel is dat het vervelend kan zijn als je een keer spontaan weg moet en de achterruit bevroren is. Dan moet je alsnog de auto uit om te krabben (of wachten tot hij ontdooit), en dan is het niet handig dat de achterruitverwarming automatisch uit gaat. Maar eerlijk gezegd komt dat bijna nooit voor, dus daar kan ik wel mee leven.
wellicht mosterd na de maaltijd maar voor anderen ook nog nuttig: je kunt de startknop indrukken op de stuurkolom om de auto te activeren. Als je dat doet zonder op de stoel te gaan zitten (bijv vanuit de passagierskant) houd je de auto draaiende terwijl je bezig bent.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:21
AlexTol schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
Vraag aan de bestuurders die de update van 4.x naar 5.4.3 of 5.6 hebben gehad.
Kreeg je ook een melding in de auto dat er een update klaar staat bij de dealer? of ben je door de dealer benaderd?
Ik kreeg een melding van de auto en ik heb ook (later) een mail gekregen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbQdB7WZlWfpWPqmwfoQGh5rGYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpEbKYiQdUActB9DDZJqPvnV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door helloitsme op 28-11-2025 14:07 ]

• cryptapix
ddgcpeters schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
[...]

Dank voor de info, helaas zover ik kan vinden niet voor een particulier los even aan te vragen. Maar zal eens vragen nog bij m'n zwager, die heeft z'n eigen garagebedrijf.
Viel mij vooral op dat er een travelassist knop op het stuur zit, maar deze niks doet. Staat in de TS iets over dat je evt. de travel assist kan 'aan' programmeren. Daar ga ik niet zo snel zelf aanzitten, maar vroeg mij wel af hoe dit zo komt.
Om de simpele reden dat het voor Skoda veel goedkoper (én makkelijker te managen) is om 1 stuur te maken met alle knoppen dan voor iedere variant een ander stuur. Dat is heel gebruikelijk. Mijn pa had ooit een Mondeo zonder stoelverwarming. Althans, zonder het knopje ervoor, want als je de draadjes onder de stoel met elkaar verbond, ging de stoelverwarming gewoon aan :+

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-12 11:11
[quote]helloitsme schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:06:
[...]

Ik kreeg een melding van de auto en ik heb ook (later) een mail gekregen

Knip

Dank je wel, heb via de Skoda EV lounge op fabebook de bevesting gehad dat de update voor mij klaarstaat. Net Poncenter gebeld en jawel staat klaar.. februari komt eerst meneer.. Druk in Amersfoort.
gelukkig zijn er alternatieven en kan ik 17 december terecht.

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:58
Zojuist mijn Skoda Enyaq 80 uit 2021 opgehaald bij de dealer, en ben nu thuis het een en ander aan het instellen, en de auto aan het ontdekken. Het viel mij daarbij op dat de stoelverwarming nergens te bekennen is. Heb deze wel bij de proefrit gebruikt, en de auto erop uitgezocht.

Nu heb ik ook de auto toegevoegd aan mijn home assistant, en daar zie ik wel de stoelverwarming staan, maar krijg het met geen mogelijkheid aan. Ik heb de dealer al bericht, maar vroeg mij af of ik misschien iets simpels over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86cIxEwAV_J6r-4nrX_2sPPzAw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6MVnIB2JmK5AgfWowDRKHeMf.png?f=fotoalbum_large

• cryptapix
Pjetrof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:09:
Zojuist mijn Skoda Enyaq 80 uit 2021 opgehaald bij de dealer, en ben nu thuis het een en ander aan het instellen, en de auto aan het ontdekken. Het viel mij daarbij op dat de stoelverwarming nergens te bekennen is. Heb deze wel bij de proefrit gebruikt, en de auto erop uitgezocht.

Nu heb ik ook de auto toegevoegd aan mijn home assistant, en daar zie ik wel de stoelverwarming staan, maar krijg het met geen mogelijkheid aan. Ik heb de dealer al bericht, maar vroeg mij af of ik misschien iets simpels over het hoofd zie.

[Afbeelding]
Waar zie je het niet staan? In je auto staat het linksonder op je scherm voor de bestuurder en rechtsonder voor de passagier. In de app kun je het niet separaat aanzetten. Je kunt het alleen automatisch aan laten gaan bij het voorverwarmen.

• Pjetrof
cryptapix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:27:
[...]

Waar zie je het niet staan? In je auto staat het linksonder op je scherm voor de bestuurder en rechtsonder voor de passagier. In de app kun je het niet separaat aanzetten. Je kunt het alleen automatisch aan laten gaan bij het voorverwarmen.
Dat is mijn probleem, die icoontjes op het scherm zijn foetsie. Ik zag dat ik op 3.8 zit wat software betreft. De stuur verwarming werkt overigens wel gewoon. Ik dacht dat dit in hetzelfde pakket zat, maar ik zie net in de prijslijst van 2021 dat ik dat mis heb. :|

• cryptapix
Pjetrof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:44:
[...]

Dat is mijn probleem, die icoontjes op het scherm zijn foetsie. Ik zag dat ik op 3.8 zit wat software betreft. De stuur verwarming werkt overigens wel gewoon. Ik dacht dat dit in hetzelfde pakket zat, maar ik zie net in de prijslijst van 2021 dat ik dat mis heb. :|
Wel heel vreemd dat je het wel had bij je proefrit dan (aangenomen dat je hebt proefgereden in de auto die je nu hebt). In theorie (kleine kans, maar het kan) is het mogelijk dat de vorige eigenaar de verwarming achteraf heeft geïnstalleerd. Dat blijkt te kunnen (simpele Google search). Daarna kun je via ODB de optie inschakelen in het infotainmentsysteem. Als de software tussen proefrijden en aflevering is geüpdatet naar 3.8, is die instelling mogelijk verloren gegaan (want niet origineel).

• Pjetrof
cryptapix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:02:
[...]

Wel heel vreemd dat je het wel had bij je proefrit dan (aangenomen dat je hebt proefgereden in de auto die je nu hebt). In theorie (kleine kans, maar het kan) is het mogelijk dat de vorige eigenaar de verwarming achteraf heeft geïnstalleerd. Dat blijkt te kunnen (simpele Google search). Daarna kun je via ODB de optie inschakelen in het infotainmentsysteem. Als de software tussen proefrijden en aflevering is geüpdatet naar 3.8, is die instelling mogelijk verloren gegaan (want niet origineel).
De software stond wel op 3.5 tijdens de proefrit. Misschien binnenkort maar eens een obdeleven aanschaffen. ;)

Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik zal de skoda binnenkort overigens met foto's intorduceren :9

• Badname2
ddgcpeters schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
[...]

Over jouw vraag:
Heb zelf geen sport, maar staan dit soort instellingen niet onder het menu onder de 'Mode' knop? Daar zou ik ze in ieder geval verwachten :+
Helaas veranderd de sport vs normale modus zo goed als niks merkbaars aan het stuurgedrag.

Misschien is dynamic steering stuk bij mij oid. Hoe zwaar is bij jullie het sturen bijvoorbeeld tijdens inparkeren? Hier niveautje klein busje. Zelfs Jeep wrangler is zachter in sturen.

Maar ik kan online ook niks hierover vinden. Hoop dat mensen hier meer weten dan de dealer.

• Badname2
Nog een vraag, In deze eerste 2 maanden heb ik nog nooit heb ik een piepje gehoord van de front assist / collision detection. Staat wel aan in het touchscreen menu.

Bij mn MG4 is het elke week wel raak. Vooral in de stad achter iemand aan rijdt,

Is de Enyaq heel laat in piepen?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12 16:52
Hallo allemaal, sinds vorige week ben ik eigenaar van een Skoda Enyaq iV 50 uit 2023. Ik heb de auto nu een paar keer geladen, maar de auto laad met 7kw en niet met 11kw. Ik heb een keer bij mijn vader geladen en die zag in zijn app van de laadbox dat de auto maar laad over 2 fases. Ook bij een publieke laadpaal laadt hij maar op 7kw.
Gisteren heb ik even in het stopcontact op de auto gekeken, maar daar zijn ook maar 2 fase aansluiting beschikbaar (L1, L2) bij L3 is geen aansluiting aanwezig.
Betekend dit dat de auto dus maar op 2 fases geladen kan worden? Of is dit nog aan te passen dat hij op 3 fasen kan laden?

Hail to the king baby!

• cryptapix
urk_forever schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:47:
Hallo allemaal, sinds vorige week ben ik eigenaar van een Skoda Enyaq iV 50 uit 2023. Ik heb de auto nu een paar keer geladen, maar de auto laad met 7kw en niet met 11kw. Ik heb een keer bij mijn vader geladen en die zag in zijn app van de laadbox dat de auto maar laad over 2 fases. Ook bij een publieke laadpaal laadt hij maar op 7kw.
Gisteren heb ik even in het stopcontact op de auto gekeken, maar daar zijn ook maar 2 fase aansluiting beschikbaar (L1, L2) bij L3 is geen aansluiting aanwezig.
Betekend dit dat de auto dus maar op 2 fases geladen kan worden? Of is dit nog aan te passen dat hij op 3 fasen kan laden?
Op de afgelopen paar pagina’s staan de antwoorden die je zoekt. Het hoort op 3 fases te werken.
Edit: zie hieronder.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Heb je een foto? Hoe zie je 2 fases?

Ik dacht dat ze alleen 3 fase leveren hier maar sluit niet uit als het origineel lijkt dat dit een andere configuratie is.

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

cryptapix schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:51:
[...]

Op de afgelopen paar pagina’s staan de antwoorden die je zoekt. Het hoort op 3 fases te werken.
Lijkt wel anders hoor. Bij het software probleem valt altijd fase 1 weg en initieel laad hij wel met 3 fases. Pas na 10 tot 35 munten valt fase 1 definitief weg na een paar korte stops.
Als er fase 3 in de stekker niet aanwezig is, dan gaat het natuurlijk nooit werken. Maar wel raar! Wellicht een buitenlands model?

[ Voor 14% gewijzigd door HaTe op 29-11-2025 23:26 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:01

rammes

koekebakker 1e klas

De50 laad idd met twee fases en dit kun je niet aanpassen.
De 50 is heel even in productie geweest meeste in NL zijn geïmporteerd uit Duitsland.

Ik zou het doen!

• cryptapix
HaTe schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:24:
[...]

Lijkt wel anders hoor. Bij het software probleem valt altijd fase 1 weg en initieel laad hij wel met 3 fases. Pas na 10 tot 35 munten valt fase 1 definitief weg na een paar korte stops.
Als er fase 3 in de stekker niet aanwezig is, dan gaat het natuurlijk nooit werken. Maar wel raar! Wellicht een buitenlands model?
Het klonk mij als hetzelfde omdat 1 van de 3 fases niet werkte. Maar ik zie nu dat het een 50 is; ik wist niet dat die anders laadt (zie @rammes hierboven).

• BGFG
rammes schreef op zondag 30 november 2025 @ 05:14:
[...]

De 50 is heel even in productie geweest meeste in NL zijn geïmporteerd uit Duitsland.
Klopt. Ik ben benieuwd wat er over het laden in de advertentietekst stond. Is namelijk best essentieel, zeker bij een auto met meer beperkte range.
https://ev-database.org/de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50

[ Voor 12% gewijzigd door BGFG op 30-11-2025 09:22 ]

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-12 19:56
Hallo, heeft er hier nog iemand belang bij een vakverdeler voor onder de standaard kofferbak bodem. Erg handig ding, ik heb hem met plezier 4 jaar gebruikt in mijn Enyaq, maar rijdt inmiddels iets anders. Kan er gewoon los onder gelegd worden, vak voor kabels blijft bereikbaar.
2e foto hoe het in mijn enyaq zat (incl subwoofer). 1e foto van de vloer in mijn Tavascan, waar hij niet past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFFEuXTkI9ia6fD_YL0FkswUhPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HdKwTyQbgzbcAA5v1jBxCkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcOZXCC606IuPTdjjAi9ys4g6n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXJgQyIyZSMwamFWXwYesZyX.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen ophalen in Enschede, mag weg voor 25 euro

Spidermellow

• GoTHaan

Opmerkelijk: Ik heb afgelopen weekend bij een andere laadpaal geladen en daar heeft de auto de gehele laadbeurt op 10kW geladen... Dan zou het toch in mijn laadpaal moeten zitten, thuis heeft hij weer de bekende spike naar 10kW en vervolgens alles afgetikt rond de 6kW :-(

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-12 14:09
Hier grote problemen met de Enyaq sinds vrijdagavond. Auto geparkeerd en bij het volgend gebruik plots foutberichten en alarm piepjes bij het instappen. Auto wou niet meer in "Drive" gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYLdnq3I2dLXKMa9F_2EkIydqIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFrJ0F77fgXofXVpA3KUh3rM.jpg?f=fotoalbum_large

Auto is deze ochtend afgesleept naar de garage...

Is een coupé 85 Sportline van November 2024 (pre-facelift).

• onetime
  • Niet online
@Farmie Je hebt hem wel weer aantal keer aan / uit gezet, ook even weggelopen en afgesloten?
Desnoods zelfs even de 12V accu 5 minuten los gehad? Voor een echt grondige reset.

• JoostSlager
Pjetrof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:27:
[...]

De software stond wel op 3.5 tijdens de proefrit. Misschien binnenkort maar eens een obdeleven aanschaffen. ;)

Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik zal de skoda binnenkort overigens met foto's intorduceren :9
Zie je niet toevallig ergens SYNC staan? Ik heb namelijk ze gekoppeld wat betreft warmte en dan zie je alleen SYNS staan aan de rechter zijde.

• Farmie
onetime schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:39:
@Farmie Je hebt hem wel weer aantal keer aan / uit gezet, ook even weggelopen en afgesloten?
Desnoods zelfs even de 12V accu 5 minuten los gehad? Voor een echt grondige reset.
Is allemaal gebeurd. Vrijdagavond eerste voorval, daarna verschillende keren met tussenpozes van enkele uren nog geprobeerd, zaterdagochtend nog eens opnieuw. Zaterdagmiddag pecherverhelping langsgekomen. 12V batterij eraf, gewacht, verschillende 12V boosters geprobeerd. Geen leven in te krijgen. Uiteindelijk zondag gesleept.

• Melvin15397
  • Nu online
Ik heb voor morgen een onderhoudsbeurt staan bij de Skoda dealer. Telefonisch werd bij het maken van de afspraak bevestigd dat de auto met 5 jaar onderhoud inclusief geleverd is (de auto is hier niet gekocht).

Nu kan ik de auto online 'inchecken' voor de beurt. Hier staan wel voor alle werkzaamheden bedragen vermeld (totaal circa 800Euro). Is dit gebruikelijk, of hoort hier overal 0Euro bij te staan? Helaas is het al te laat om te bellen hiervoor.

• cryptapix
Melvin15397 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:54:
Ik heb voor morgen een onderhoudsbeurt staan bij de Skoda dealer. Telefonisch werd bij het maken van de afspraak bevestigd dat de auto met 5 jaar onderhoud inclusief geleverd is (de auto is hier niet gekocht).

Nu kan ik de auto online 'inchecken' voor de beurt. Hier staan wel voor alle werkzaamheden bedragen vermeld (totaal circa 800Euro). Is dit gebruikelijk, of hoort hier overal 0Euro bij te staan? Helaas is het al te laat om te bellen hiervoor.
Niet helemaal hetzelfde, maar toch wel vergelijkbaar: ik heb dit al 2 keer gehad met reparaties onder garantie. Bij het aftekenen heb ik de opmerking gemaakt dat ik de kosten niet accepteer, maar de werkzaamheden wel. Dat was prima. Is een leaseauto, maar de kosten zijn nooit naar de leasemij gegaan.

• elektriekert
  • Nu online
langevoort schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:09:
Hallo, heeft er hier nog iemand belang bij een vakverdeler voor onder de standaard kofferbak bodem. Erg handig ding, ik heb hem met plezier 4 jaar gebruikt in mijn Enyaq, maar rijdt inmiddels iets anders. Kan er gewoon los onder gelegd worden, vak voor kabels blijft bereikbaar.
2e foto hoe het in mijn enyaq zat (incl subwoofer). 1e foto van de vloer in mijn Tavascan, waar hij niet past.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die subwoofer ziet er beter uit dan dat kleine ding wat bij mij ergens weggemoffeld zit in de kofferbak.
Zelfde plek maar dan alleen een tempex box aan de rechterzijde (de helft ongeveer).

Welke modificaties heb jij uitgevoerd qua muziek.
Ik heb standaard Canton, maar de subwoofer is wel ondermaats.

• elektriekert
  • Nu online
langevoort schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toevallig deze?:
https://www.speaker-city....skoda-enyaq-soundsysteme/

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-12 14:21
18 december ga ik afscheid nemen van mijn Enyaq na bijna 4 jaar en 110K probleemloze kilometers op de te teller. Natuurlijk wel de gebruikelijke dingetjes gehad zoals de projectielampjes in de spiegels en het niet meer ontgrendelen van het laadklepje maar voor de rest helemaal tevreden.

Ervoor in de plaats komt weer een Skoda, ditmaal de Kodiaq PHEV. Waarom geen Enyaq meer? Gezien ik toch regelmatig langere stukken rijdt is het onderweg laden een beetje onhandig, zeker als je savonds naar huis rijdt in de winter en dan nog een verplichte laadstop hebt, ook moet ik regelmatig naar een leverancier aan de Bodensee en dan kosten mij die laadstops teveel tijd.(vakantie zou een ander verhaal zijn).

Mocht er nog iemand interesse hebben in een gebruikte rubber mattenset (geen kofferbak) voor een schappelijke prijs en zelf ophalen in regio Noord/Midden Limburg graag een pb.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• langevoort
Ja dezefde Match versterker, maar bijpasende Match subwoofer, verder de standaard luidsprekers behouden.

Spidermellow

• elektriekert
  • Nu online
langevoort schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:29:
[...]

Ja dezefde Match versterker, maar bijpasende Match subwoofer, verder de standaard luidsprekers behouden.
Ik kwam ook nog een enkele subwoofer tegen, stuk beter geprijsd zonder kabelboom en DSP, maar dan zijn de crossover frequenties wellicht niet ideaal (aldus een review)

https://www.ars24.com/en/...anton-sound-system-option

Heel subjectief: hoe vond jij de verbetering na je upgrade?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-12 16:53

Ankh

|true

langevoort schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:29:
[...]

Waar heb je het setje vandaan en hoeveel heeft het gekost? Ik heb een enyaq als lease auto (nog voor 2 jaar) en denk er nog steeds over om een subwoofer met DSP te nemen. Die speaker city mag geen match direct leveren in NLD, dus moet al heen rijden. Beetje zonde om veel geld uit te geven voor een tijdelijke oplossing ;)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• onetime
  • Niet online
Ik had daarnet een nieuwe: Het scherm bleef zwart tot deze melding kwam, na 2km.
~ Laden van gebruikers account duurde langer dan verwacht, U gebruikt de auto zolang als gast. ~
Daarna alles weer gewoon.

edit: bij 56.665 km en na bijna 3 jaar.
Had gisteren ook even dat het laadklep pennetje niet wilde bewegen, na het verwijderen van de beschermkap. Maar de auto op slot, van slot, en hij deed het weer.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 02-12-2025 14:07 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12 16:52
w00key schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:08:
[...]

Heb je een foto? Hoe zie je 2 fases?

Ik dacht dat ze alleen 3 fase leveren hier maar sluit niet uit als het origineel lijkt dat dit een andere configuratie is.
Zal wel even een foto maken, maar ik kijk gewoon in de aansluiting op de auto, dan zie ik bij L3 een leeg gat, L1 en L2 zijn wel aangesloten.
HaTe schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:24:
[...]

rammes schreef op zondag 30 november 2025 @ 05:14:
[...]

Klopt de auto komt origineel uit Duitsland. Ik dacht dat ze misschien alle auto's met een 11kw lader hadden uitgerust, maar bij sommige modellen alleen L1 en L2 aangesloten hadden. Dat het misschien nog aan te passen was naar 3 fasen.
Maar als het niet aan te passen is, is ook geen groot probleem. Die 7kw is wel snel genoeg om thuis te laden.
BGFG schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:19:
[...]

Klopt. Ik ben benieuwd wat er over het laden in de advertentietekst stond. Is namelijk best essentieel, zeker bij een auto met meer beperkte range.
https://ev-database.org/de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50
Dat weet ik ook niet meer, advertentie is al van AutoTrack af :-(

Hail to the king baby!

• langevoort
Ankh schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:07:
[...]

Waar heb je het setje vandaan en hoeveel heeft het gekost? Ik heb een enyaq als lease auto (nog voor 2 jaar) en denk er nog steeds over om een subwoofer met DSP te nemen. Die speaker city mag geen match direct leveren in NLD, dus moet al heen rijden. Beetje zonde om veel geld uit te geven voor een tijdelijke oplossing ;)
Gebruikt gekocht op Ebay kleinanzeigen. Versterker kostte meen ik rond de 350 en subje was een Match PP 8E-Q en koste 120 euro. Moest er nog originele kabel voor de sub bijkopen meen ik. Was in totaal 550 euro kwijt. Geluid was veel beter dan de standaard installatie, zou het zo weer doen (ga ik ook weer inbouwen in mijn Tavascan die ik nu heb). Wel is afstemmen van de frequenties met software van Match en een laptop essentieel. Door de diepe bas bij de voorspeaker weg te halen, konden deze veel betere kickbass produceren. Gevolg was ook dat het aanzienlijk harder en cleaner kon spelen, ben niet zo'n bass fetisjist.
Dus het is wel een uitgave, maar neem hem gewoon mee naar de volgende auto!

Spidermellow

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-12 16:53

Ankh

|true

langevoort schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:16:
[...]

Gebruikt gekocht op Ebay kleinanzeigen. Versterker kostte meen ik rond de 350 en subje was een Match PP 8E-Q en koste 120 euro. Moest er nog originele kabel voor de sub bijkopen meen ik. Was in totaal 550 euro kwijt. Geluid was veel beter dan de standaard installatie, zou het zo weer doen (ga ik ook weer inbouwen in mijn Tavascan die ik nu heb). Wel is afstemmen van de frequenties met software van Match en een laptop essentieel. Door de diepe bas bij de voorspeaker weg te halen, konden deze veel betere kickbass produceren. Gevolg was ook dat het aanzienlijk harder en cleaner kon spelen, ben niet zo'n bass fetisjist.
Dus het is wel een uitgave, maar neem hem gewoon mee naar de volgende auto!
Oh dat valt wel mee inderdaad, bij de speaker city kost het setje rond de 1100 euro. Vond dat net te aangezien ik niet wat ik over 3 jaar rij. Ik ga er toch eens op zoek naar, thanks!

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:38
Weet iemand of het mogelijk is het rijprofiel permanent te kiezen? Onze Enyac 85 (2025) start elke keer met het standaard profiel, en ik wil hem het liefst op het individuele profiel hebben.

• onetime
  • Niet online
Weten we al iemand te vinden die een stel commando's op een USB stick weet op te slaan die de auto iedere start configureert? Of ergens in de boordcomputer opslaan en met 1 link aan te klikken of zo?

Er zijn veel te veel instellingen die steeds gereset worden.

• Solarman
  • Niet online
Jeroen Vreeken schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:35:
Weet iemand of het mogelijk is het rijprofiel permanent te kiezen? Onze Enyac 85 (2025) start elke keer met het standaard profiel, en ik wil hem het liefst op het individuele profiel hebben.
onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:53:
Weten we al iemand te vinden die een stel commando's op een USB stick weet op te slaan die de auto iedere start configureert? Of ergens in de boordcomputer opslaan en met 1 link aan te klikken of zo?

Er zijn veel te veel instellingen die steeds gereset worden.
Dat bestaat toch al door een extra profiel in de auto te maken.
De extra gebruiker dient een apart Skoda Connect account aan te maken op zijn mobiele telefoon die je dan kan koppelen in de auto.Per profiel worden dan alle instellingen opgeslagen van deze gebruiker.
De auto start dan met de instellingen van het laatst gebruikte profiel.

EDIT: Ik vermoed nu dat het niet om het profiel gaat maar om de rijmodus zo te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 03-12-2025 07:35 ]

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-12 21:38

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Om even in te haken op instellingen onthouden en profielen:

Ik had gehoopt dat ik de telefoon van mijn vrouw kan koppelen aan haar account.
Dat je door wisselen van account dus ook van telefoon wisselt.
Nu is het zo dat als we beiden in de auto zitten (en ik rijd meestal) dan is het 50/50 wiens telefoon als carplay wordt gestart. En dan moet ik met teveel clicks (instellingen -> verbinding -> mobiele apparaten) weer naar mijn telefoon switchen.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor gevonden?

P.S. dit is geloof ik mijn eerste post in dit topic. Sinds begin novemeber lease ik een Enyaq 85 business in olibo groen :w

• BGFG
Bensjero schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:18:
Om even in te haken op instellingen onthouden en profielen:

Ik had gehoopt dat ik de telefoon van mijn vrouw kan koppelen aan haar account.
Dat je door wisselen van account dus ook van telefoon wisselt.
Nu is het zo dat als we beiden in de auto zitten (en ik rijd meestal) dan is het 50/50 wiens telefoon als carplay wordt gestart. En dan moet ik met teveel clicks (instellingen -> verbinding -> mobiele apparaten) weer naar mijn telefoon switchen.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor gevonden?

P.S. dit is geloof ik mijn eerste post in dit forum. Sinds begin novemeber lease ik een Enyaq 85 business in olibo groen :w
Hij pakt bij mij altijd de laatst gekoppelde. Mooier was geweest als dat gekoppeld zou zijn aan de sleutel of een profiel, maar helaas. In CarPlay kun je trouwens heel snel switchen naar een andere telefoon: uit mijn hoofd het skoda pictogram….

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-12 21:38

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

BGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:31:
[...]

Hij pakt bij mij altijd de laatst gekoppelde. Mooier was geweest als dat gekoppeld zou zijn aan de sleutel of een profiel, maar helaas. In CarPlay kun je trouwens heel snel switchen naar een andere telefoon: uit mijn hoofd het skoda pictogram….
Van het Skoda pictogram wist ik niet! Dat ga ik proberen, thanks!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Al een diagnose? We hebben hetzelfde model :)

• onetime
  • Niet online
Solarman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:50:
[...] Dat bestaat toch al door een extra profiel in de auto te maken.
De extra gebruiker dient een apart Skoda Connect account aan te maken op zijn mobiele telefoon die je dan kan koppelen in de auto.Per profiel worden dan alle instellingen opgeslagen van deze gebruiker.
De auto start dan met de instellingen van het laatst gebruikte profiel.

EDIT: Ik vermoed nu dat het niet om het profiel gaat maar om de rijmodus zo te lezen.
Helaas dat werkt dus niet.
Het meest opvallende is de rijmodus, maar ook de niet werkende vermoeidheids herkenning wil ik kwijt, en het automatisch afremmen voor bochten. Oh, vergeet ik bijna het meest opvallende. Het is mijn auto, als ik met de sleutel binnenkom moet hij gewoon klaar voor gebruik zijn. En niet ook nog op ok moeten tikken.

• BGFG
onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:38:
[...]

Helaas dat werkt dus niet.
Het is mijn auto, als ik met de sleutel binnenkom moet hij gewoon klaar voor gebruik zijn. En niet ook nog op ok moeten tikken.
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.

• JoostSlager
BGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:38:
[...]

Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.
Helaas ik zit op 3.8 en ik moet gewoon nog op OK klikken.

• A3-D
  • Laatst online: 09:35
BGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:38:
[...]

Dat moet ik dan ook eens testen, bij mijn vorige Enyaq 3.8 was het niet nodig om de gebruiker te bevestigen. In mijn MY2025 met softwareversie 5.6 moet ik dit wel (ik heb dus nog niet geprobeerd om dan te gaan rijden om te kijken of het dan vanzelf mijn gebruikersprofiel wordt, ik heb hem net 2 dagen :+ ).
BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:40:
Inmiddels de eerste kilometers op mijn nieuwe Enyaq staan. Overgestapt van een Business Edition 80 my2022 naar een Sportline 85 met panodak en Business Upgrade pakket - Advanced in de kleur Olibogroen. Krijg veel positieve reacties op de kleur, is inderdaad erg mooi. Ik ben er blij mee. Los van het feit dat deze auto echt veeel sneller is, is ie door de Sportline uitvoering ook veeeel completer. Auto heeft SW 5.6. Opvallend:

-Ik heb nu HUD, had niet gedacht dat dat zo handig zou zijn. Toont ook aanwijzingen van Google Maps trouwens
-de sportstoelen vinden wij veel echt lekkerder zitten dan de standaard stoelen maar dat is persoonlijk uiteraard
-elektrische verstelling is makkelijk, alleen jammer dat je dat niet kunt koppelen aan een profiel/sleutel. Gemiste kans!
-massage is best geinig, maar gebruik je in de praktijk niet veel
-Canton audio; klinkt goed maar of het zoveel meerwaarde heeft ben ik nog niet achter. Het kost best wel wat ruimte in de kofferbak door de subwoofer
-360 gr camera:top!
-lightband voor; leuk maar als ik erin zit zie ik het niet😉
-LED Matrix koplampen met mistlampen en bochtverlichting; echt helemaal geweldig, wat een bak licht geeft dat zonder dat tegenliggers er last van hebben. In ieder geval nog niet gemerkt. Grootlicht staat altijd op automatisch bij mij, werkt prima.
-automatisch sluiten als je wegloopt; makkelijk, maar volgens mij werkt dat niet als de auto op slot is en je alleen wat in de kofferbak wil leggen. Als je dan wegloopt gaat ie volgens mij niet meer op slot. Nog eens goed testen
-elektrische achterklep, makkelijk. Alleen dat schoppen richting de bumper werkt vaker niet dan wel. Geen showstopper voor mij.
-SW 5.6: echt een verademing tov de 3.8 van mijn vorige auto. Dit is echt razendsnel, direct bij de les na het starten en compleet; je kunt nu bijvoorbeeld preheating van de accu ook manueel starten vanaf het startscherm.
-verbruik; tsja ik had gehoopt dat ie zuiniger zou zijn dan de 80, maar dat merk ik nog niet. Maar het was ook dramaweer met ontzettend veel regen, kou en een paar lange snelwegritten 😜. Bewust gekozen voor de standaard 20 inch sportline velgen ivm het verbruik en het feit dat 21 inch gegarandeerd gaat zorgen voor stoeprandschade. Denk dat ik er binnenkort wel winterbanden onder laat zetten trouwens. O ja, geen warmtepomp meer, op advies van een aantal techneuten op dit forum. Kan nog niet oordelen of dit ook zorgt voor een hoger verbruik, het is wel warm genoeg in de auto

En dan het mooie: deze Sportline 85 is, als ik ‘em terugreken exclusief panodak en businesspakket exact net zo duur als mijn vorige Business 80, die echt veel minder compleet was. Nieuwe motor, veel meer vermogen en koppel, echt heel veel meer standaard: ik ben er blij mee![Afbeelding]
Ik heb 'm sinds afgelopen maandag ook, alleen in de kleur Steel Grey met Business Upgrade Plus pakket - Maxx en het Winterpakket erbij. De auto bevalt me uitstekend en voelt als veel meer auto aan ten opzichte van mijn vorige Enyaq.

Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.

De memory functie als ik thuiskom hierbij is ook erg prettig, hij herkent dat ik er ben en hij rijd vanzelf strak achteruit onze oprit op _/-\o_

[ Voor 79% gewijzigd door A3-D op 03-12-2025 13:55 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V154 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Farmie
Jozzle schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:35:
[...]

Al een diagnose? We hebben hetzelfde model :)
Gisteren te horen gekregen dat de eerstevolgende beschikbare datum voor diagnose 5 Januari is...
Leasemaatschappij heeft geprobeerd om wat druk te leggen, maar ik vermoed dat het niet veel gaat uithalen.

• onetime
  • Niet online
A3-D schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...] Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.

De memory functie als ik thuiskom hierbij is ook erg prettig, hij herkent dat ik er ben en hij rijd vanzelf strak achteruit onze oprit op _/-\o_
Heeft hij eindelijk geleerd niet aan het stuur te draaien als hij stilstaat? Want als je dat doet heb je extra banden slijtage, dat mag hij van mij dus echt NOOIT doen.

• A3-D
onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:16:
[...]

Heeft hij eindelijk geleerd niet aan het stuur te draaien als hij stilstaat? Want als je dat doet heb je extra banden slijtage, dat mag hij van mij dus echt NOOIT doen.
Je hebt een punt, mij is vroeger ook altijd geleerd om al rollend te sturen om de slijtage van banden te beperken. Het systeem houd hier niet altijd rekening mee en zullen de banden dus inderdaad wat sneller slijten....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V154 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 22:10
Ik lees hier toevallig even mee. Totaal ongerelateerd aan dit topic (Skoda), maar dat gezeik met de sos-module is een VAG (zelfs breder dan dat) probleem. Het internet staat er helemaal vol mee. Heel vaak is het euvel de backup-batterij die zijn lading niet houdt (geeft bij een 98% SoC al een fout). Door de dealer wordt dan vaak gezegd dat 'de sos-module' stuk is... met bijbehorende rekening van bedragen tussen 500 en 1500 euro. KOEKOEK. Da's lekker cashen voor een lullige batterij (waar ze overigens ook 100 euro voor durven vragen). Ding heeft iets van 1490mAh ofzo...

Ik heb zelf een VW T6.1 California uit 2020 met dit probleem. De fout is niet uit te wissen en de auto is natuurlijk ook uit de garantie. Er is nooit een TSB (Technical Service Bulletin) van VW geweest, terwijl het aantal meldingen echt wel zegt dat er een structureel issue is. Zullen ze ook wel niet doen, want dat gaat ze heul veul centjes kosten.

Het goedkoopst is (als particulier die zich niet droog in de poepert wil laten nemen) om iemand te vinden die middels VCDS even die module uitzet.

Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden 8)7

Puinhoop.

edit: er staan zelfs een aantal TPI's bij VAG die reparatiekits voor de module bevatten. Het gaat dan om een reparatiesetje (5WA-998-058-D) van een tientje. Maar als consument sta je er natuurlijk bij en kijk je er naar. Je moet de dealer maar geloven dat het toch echt minimaal 500 was. Jaja, ze zien me altijd graag komen daar bij de dealer als ik zeg dat ik live mee wil kijken bij de ODIS diagnose >:)

[ Voor 22% gewijzigd door WiseGuy! op 03-12-2025 17:54 ]

we only make way for the man who boldly pushes past us

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-12 22:11
Melvin15397 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:54:

Ik heb daar ook al een paar keer mee te maken gehad. Volgens mijn contact bij Van Udenhout gaan facturen met die bedragen naar Pon. Die beheert de onderhoudscontracten.

• A3-D
WiseGuy! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:08:
Ik lees hier toevallig even mee. Totaal ongerelateerd aan dit topic (Skoda), maar dat gezeik met de sos-module is een VAG (zelfs breder dan dat) probleem. Het internet staat er helemaal vol mee. Heel vaak is het euvel de backup-batterij die zijn lading niet houdt (geeft bij een 98% SoC al een fout). Door de dealer wordt dan vaak gezegd dat 'de sos-module' stuk is... met bijbehorende rekening van bedragen tussen 500 en 1500 euro. KOEKOEK. Da's lekker cashen voor een lullige batterij (waar ze overigens ook 100 euro voor durven vragen). Ding heeft iets van 1490mAh ofzo...

Ik heb zelf een VW T6.1 California uit 2020 met dit probleem. De fout is niet uit te wissen en de auto is natuurlijk ook uit de garantie. Er is nooit een TSB (Technical Service Bulletin) van VW geweest, terwijl het aantal meldingen echt wel zegt dat er een structureel issue is. Zullen ze ook wel niet doen, want dat gaat ze heul veul centjes kosten.

Het goedkoopst is (als particulier die zich niet droog in de poepert wil laten nemen) om iemand te vinden die middels VCDS even die module uitzet.

Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden 8)7

Puinhoop.

edit: er staan zelfs een aantal TPI's bij VAG die reparatiekits voor de module bevatten. Het gaat dan om een reparatiesetje (5WA-998-058-D) van een tientje. Maar als consument sta je er natuurlijk bij en kijk je er naar. Je moet de dealer maar geloven dat het toch echt minimaal 500 was. Jaja, ze zien me altijd graag komen daar bij de dealer als ik zeg dat ik live mee wil kijken bij de ODIS diagnose >:)
Helemaal mee eens! Ik denk zelfs dat leasemaatschappijen hiervoor forse nota's gaan ontvangen. Mijn dealer heeft drie dagen voor het inleveren van de Enyaq zelfs de module volledig vervangen omdat deze in backorder stond en niet meer terug gegeven kon worden? Vreemd verhaal, maar de leasemaatschappij had er al akkoord voor gegeven, en die wordt dus gewoon gefactureerd..... 8)7

Als particulier zou ik zelf ook wat kritischer zijn en dit toch wel aankaarten. Misschien weer een mooi item voor de consumentenprogramma's op de televisie? :+

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37
Interessant! Ik en mijn broer met zijn ID4 hebben beide de sos in storing staan. Ik heb de knop niet geprobeerd, maar alleen al de meldingen zijn natuurlijk best irritant en mogelijk apk afkeur straks.

Is zo'n module die je linkt en dat resetten met vcds door een onafhankelijke garage te doen? Want die kunnen natuurlijk net zo'n verhaal ophangen, dan kom ik een beetje beslagen ten ijs.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-12 20:51

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik kan mezelf hier nu ook melden. 4 jaar geleden een Enyaw willen kopen, maar die kon niet leveren vóór 1 januari.

Voor een VW Id4 pro performance gegaan uiteindelijk. Met veel plezier in gereden en nu overgestapt naar de overheid, dus geen leaseauto meer.

Tijdje aan het rond kijken geweest voor een hybride. Kia Sportage Gt line, VW Tiguan, Link&co 01, Volvo XC40.

En toen kwam ineens een hele mooie Enyaq op mijn pad voor een hele mooi prijs. Van september 2023, slechts 20k(incl nap) gereden en gewoon bij de Skoda dealer te koop. Wel maar een Enyaq60, maar we rijden weinig lange stukken (gemiddeld 80km per dag) en hebben en laadpaal thuis(ook nog met een gunstig tarief :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ose_qN54jbHh3utUuGJYDlAyEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6thDn9ePuJu8WsMmA60UsmHO.jpg?f=fotoalbum_large

Liefde op het eerste gezicht! Rondje gereden en alles is echt nog als nieuw. Nog niet eens lakschade op de rand van de voordeuren.

31-12 mag ik 'm ophalen en dan de id4 terug naar de werkgever brengen 🥰

• BGFG
A3-D schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...]
Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.

Grappig, dat heb ik juist niet meer besteld. Zat wel op mijn vorige, maar echt maar 1 of 2 keer gebruikt om te laten zien aan iemand anders. Het gaat mij veel te traaaag. Als ie klaar is met parkeren zit ik al aan de koffie…

• Melvin15397
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:18:
[...]

Ik heb daar ook al een paar keer mee te maken gehad. Volgens mijn contact bij Van Udenhout gaan facturen met die bedragen naar Pon. Die beheert de onderhoudscontracten.
Uiteindelijk werd bij het brengen van de auto gemeld dat er geen onderhoudscontract was, terwijl ze bij het maken van de afspraak hadden bevestigd dat het wel zo was. Nadat ze hiervoor gebeld hadden met PON (of de partij waar PON de onderhoudscontracten onderbrengt) bleek er toch wel een onderhoudscontract te zijn en hoefde er niets betaald te worden voor het reguliere onderhoud. Om de een of andere reden kwam dat niet vanzelf naar voren in hun systeem.

Alleen het apparaat om de warmtepomp opnieuw te vullen met R744 was defect, dus daar moet ik binnen een jaar nog een keer voor terug komen.

• elektriekert
  • Nu online
WiseGuy! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:08:

Puinhoop.

Dat reparatie setje lijkt een cover te zijn met contactpunten voor een antenne?!
Dat zou dan los staan van de kwaliteit van de batterij.

Maar valt dit net aan te vechten onder de wet van garantie. Als elke auto rond de 3-4 jaar dit probleem krijgt is het wel een bloedzuigend probleem voor je portemonnee.

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 22:10
Currry schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:28:
[...]

Interessant! Ik en mijn broer met zijn ID4 hebben beide de sos in storing staan. Ik heb de knop niet geprobeerd, maar alleen al de meldingen zijn natuurlijk best irritant en mogelijk apk afkeur straks.

Is zo'n module die je linkt en dat resetten met vcds door een onafhankelijke garage te doen? Want die kunnen natuurlijk net zo'n verhaal ophangen, dan kom ik een beetje beslagen ten ijs.
Niet elke garage kan en/of wil dat doen want je moet de module uitprogrammeren. Dat heeft ook risico’s en feitelijk ben je niet meer conform de regelgeving zonder dat ding. Maar het kan zeker weten. Ik ben er nog niet uit hoe ik het op ga lossen maar heb nog tot januari voor mn apk verloopt. De module vervangen vereist trouwens ook opnieuw inleren met ODIS, dus simpel een nieuwe erin stoppen gaat ook niet als particulier.

Op zich vind ik een vendorlock niet zo’n punt maar met die sos-module is duidelijk veel meer structurele crap aan de hand. Ik vind het kwalijk dat dat niet erkend wordt en onder coulance opgelost wordt.

we only make way for the man who boldly pushes past us

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:34
Ondertussen rij ik al 3 weken met veel plezier in mijn Enyaq 85, nu heb ik begin januari een vakantie op de planning staan.

Zoals velen wil ik graag ABRP gaan gebruiken voor het plannen van de reis, om mijn verbruik al wat beter in beeld te krijgen ben ik van plan om +/- een maandje met ABRP te rijden en te zien wat het verbruik doet.

Nu heb ik een ABRP premium abbo met Enode afgesloten, nu valt het mij op dat na circa 5 minuten de verbinding/live feed wegvalt in Carplay en SOC etc niet geupdate worden. Lijkt wel alsof de app geen data meer van de Skoda servers afkrijgt.
Toevallig meer mensen die hier issues mee hebben/een fix voor hebben? Liefst heb ik geen dongle in mijn auto)

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Vandaag eigenlijk voor het eerst in D stand gereden, normaal altijd in de B. Ik was skeptisch over dat de D stand veel zuiniger zou zijn, maar ik heb vandaag dezelfde route gereden naar werk met 17 kWh/100km in plaats van 21 a 23 kWh/100km. Dat is nogal een verschil!
Daarbij vond ik de adaptieve regeneratie wel erg fijn werken.

• Cafe Del Mar
Je zegt telkens "D", dus het is me niet duidelijk wat je nu anders gedaan hebt?
Wat heb je echt gedaan?
En wat is het verschil?

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:35:
Je zegt telkens "D", dus het is me niet duidelijk wat je nu anders gedaan hebt?
Wat heb je echt gedaan?
En wat is het verschil?
Oeps, normaal B. Ik heb het aangepast.

• A3-D
HaTe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:17:
[...]

Oeps, normaal B. Ik heb het aangepast.
Dus als ik het goed begrijp is de stand B, het zogenaamde “one padel driving” minder zuinig ten opzichte van de D stand waarbij je het rempedaal meer gebruikt?

• Cafe Del Mar
Ik rij altijd "D", op reddit vond ik ook iemand die zei dat "B" een meerverbruik opleverde en "D" dus zuiniger was. Geen idee dus: ik rij "D" en zoveel mogelijk op ACC.

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:54
A3-D schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:35:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is de stand B, het zogenaamde “one padel driving” minder zuinig ten opzichte van de D stand waarbij je het rempedaal meer gebruikt?
Ik denk dat je door het automatisch remmen in de B-stand je als vanzelf minder gaat anticiperen (=uitrollen) op stoplichten/rotondes/etc.. Meer remmen is meer verbruik, ook bij een elektrische auto. Naast het meerverbruik is er ook een toename van de bandenslijtage. Meer remmen is meer slijtage.
Overigens kun je in de B-stand ook wel anticiperen, het is alleen minder intuïtief. Je moet dan namelijk het pedaal ingedrukt houden om uit te rollen.

• onetime
  • Niet online
Wie kan zijn voet echt stil houden? In <B> geeft iedere beweging van de voet extra actie van de auto met extra verliezen. Of dat nu regeneratie (met verlies!, kan nooit 100% ), of extra accelereren is. (ook extra verlies)

edit: dat geef ik hier al bijna 3 jaar aan. Fijn dat het nu door iemand anders wordt bevestigd. Met getallen.
Iets van 20% extra verbruik. Dat alleen voor een beetje anders rijden? :( ... -> compleet weg met <B>... O-)

[ Voor 34% gewijzigd door onetime op 04-12-2025 10:08 ]

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.