• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:53
Badname2 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:23:
Ik heb eindelijk all season banden weten te bestellen voor de Enyaq 80. Wat was dat moeilijk met dagprijzen van 220 tot 440 euro per band. Wat me nu opvalt is dat de achterbanden net iets minder hoog zijn dan de voorbanden. Wel breder.
De hoogte wordt aangegeven als een % van de breedte. Achter zijn ze breder, maar het % is lager waardoor de absolute hoogte (bijna) gelijk is: Banden 235/50/R20 voor, 255/45/R20 achter

• BGFG
univex schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:29:
Bij mij hetzelfde probleem. Altijd op dezelfde GPS locatie exact op de grens. Dit heeft zelfs meegewogen in de (snellere) aanschaf van een nieuwe telefoon. Maar ook daarmee exact hetzelfde probleem. Zelfde probleem ook met de telefoon van mijn vrouw. Bij de dealer konden ze niets vinden. Dus mocht iemand het antwoord hebben hierop, heel graag. Ik rij dagelijks de grens over tussen NL en BE.
Heb ik ook bij Hazeldonk, maar volgens mij te verklaren doordat de IPhone verbinding met KPN even verliest en na een paar km weer oppikt. Maps blijft wel gewoon werken trouwens, maar vo,gens mij wordt een deel van de route gebufferd.

• Motormouz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12 14:00
BGFG schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:22:
[...]

Heb ik ook bij Hazeldonk, maar volgens mij te verklaren doordat de IPhone verbinding met KPN even verliest en na een paar km weer oppikt. Maps blijft wel gewoon werken trouwens, maar vo,gens mij wordt een deel van de route gebufferd.
Nee, de telefoon doet het vaak een stuk over de grens totdat de verbinding met de toren verloren gaat. De Carplay verbinding wordt letterlijk binnen enkele seconden na de grensovergang verbroken. Aangezien Carplay een 5 GHz WiFi verbinding met de auto opzet, vermoed ik dat het inderdaad een wifi regulerings ding is waardoor de auto zich moet aanpassen aan lokale regelgeving. Helaas gebeurt dit met een onderbreking van de functionaliteit.

• BGFG
Motormouz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:39:
[...]

Nee, de telefoon doet het vaak een stuk over de grens totdat de verbinding met de toren verloren gaat. De Carplay verbinding wordt letterlijk binnen enkele seconden na de grensovergang verbroken. Aangezien Carplay een 5 GHz WiFi verbinding met de auto opzet, vermoed ik dat het inderdaad een wifi regulerings ding is waardoor de auto zich moet aanpassen aan lokale regelgeving. Helaas gebeurt dit met een onderbreking van de functionaliteit.
Dat herken ik dan weer niet: CarPlay blijft gewoon werken, Google Maps in ieder geval, maar Flitsmeister valt wel even uit. En dat even is een paar km.

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:46
helloitsme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:08:
Over geluid gesproken: zijn er meer mensen die een wat krakend geluid horen bij het instappen/gaan zitten?
Tijdens het rijden hoor ik het niet
Zijn dit niet de relai's in het accupack die je hoort als je instapt. Die hoor je duidelijk klakken. Ik heb 2 MEB autos. Beide hetzelfde geluid

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:25

HaTe

haat niet

Bij mij hetzelfde probleem. Altijd op dezelfde GPS locatie exact op de grens. Dit heeft zelfs meegewogen in de (snellere) aanschaf van een nieuwe telefoon. Maar ook daarmee exact hetzelfde probleem. Zelfde probleem ook met de telefoon van mijn vrouw. Bij de dealer konden ze niets vinden. Dus mocht iemand het antwoord hebben hierop, heel graag. Ik rij dagelijks de grens over tussen NL en BE.
Net nog de grens over geweest, er gebeurde niks, android auto bleef gewoon werken. Software. 3.8.2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
Poelruitje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:22:
[...]

Zijn dit niet de relai's in het accupack die je hoort als je instapt. Die hoor je duidelijk klakken. Ik heb 2 MEB autos. Beide hetzelfde geluid
Geen idee. het klinkt een beetje als veren die ingedrukt worden / metaal achtig geluid

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:46
helloitsme schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:57:
[...]

Geen idee. het klinkt een beetje als veren die ingedrukt worden / metaal achtig geluid
Dat zijn de relais in het accupack. Heel normaal.

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:13
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. In mijn zoektocht naar een occasion ben ik een interessant exemplaar tegengekomen met ongeveer 90.000 km op de teller. Hierbij is een Aviloo-accutest (flashtest) beschikbaar.

Mijn vraag is: op welke details in zo’n Aviloo-rapport kan ik het beste letten bij de beoordeling?

Wat mij namelijk opvalt:
• De gemiddelde accugezondheid lijkt iets lager dan bij vergelijkbare exemplaren
• Celspanningsdelta: 11 mV
• Gezondheidstoestand / SOH: 91% en een SOH BMS van 90%

Ter vergelijking: via Gaspedaal zie ik ook exemplaren met een hogere kilometerstand (rond de 120.000 km) die een SOH van bijvoorbeeld 93% aangeven. Die worden echter vaak zonder accutestrapport aangeboden, waardoor het lastig is om de onderliggende details te vergelijken 😉

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:42
Gisteren bij Venlo Duitsland ingereden. Niks gemerkt.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:40

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Hier bij Bad Nieuweschans de grens over gereden. Heen en terug geen probleem. Carplay en software 5.6.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-12 22:28
Robert.r schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:35:

Ter vergelijking: via Gaspedaal zie ik ook exemplaren met een hogere kilometerstand (rond de 120.000 km) die een SOH van bijvoorbeeld 93% aangeven. Die worden echter vaak zonder accutestrapport aangeboden, waardoor het lastig is om de onderliggende details te vergelijken 😉
Een claim van 93% SOH die niet wordt onderbouwd met een rapport. Wie geloooft zoiets? Ik niet.

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hoe krijg je dit voor elkaar met een Enyaq?

https://www.l1nieuws.nl/1...dt-sporthal-herten-binnen

• elektriekert
  • Laatst online: 23:11
Geen idee, dan zou toch alle alarmbellen in de auto af gaan en dat de auto zelf een noodstop initieert 8)7

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:43
elektriekert schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:35:
[...]

Geen idee, dan zou toch alle alarmbellen in de auto af gaan en dat de auto zelf een noodstop initieert 8)7
Gevalletje in plaats van achteruit rijden, vooruit rijden en dan door de drempel het 'gas' helemaal in drukken. Of de auto nog een keer willen insteken en in plaats van de rem het 'gas' pedaal in drukken, zoals mn pa deed met zn q4. In beide gevallen vlieg je over zo'n drempel heen en is er geen hulp systeem dat kan ingrijpen.

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 13:15
Het is een experimentele Enyaq met versnellingen?
quote: Arthur Hubers
De Skoda belandde in een materiaalhok van de sporthal. Volgens een correspondent ging het mis toen de bestuurder weg wilde rijden van de parkeerplaats, maar de auto in een verkeerde versnelling stond.

• DutchJackal
superbikkel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:32:
[...]

Het is een experimentele Enyaq met versnellingen?

[...]
Die kun je unlocken door richting aan te geven naar links, dan naar rechts, 2x toeteren en 3 sec je ruiten te sproeien. Tenzij je een trekhaak hebt, dan moet je eerst 4x toeteren gevolgd door 5 seconden de alarmlichten aan te zetten.

• elektriekert
DutchJackal schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:11:
[...]

Die kun je unlocken door richting aan te geven naar links, dan naar rechts, 2x toeteren en 3 sec je ruiten te sproeien. Tenzij je een trekhaak hebt, dan moet je eerst 4x toeteren gevolgd door 5 seconden de alarmlichten aan te zetten.
_O-

• elektriekert
Of je kan via de routeplanner de volgende plaatst in toetsen:

"IDDQD"

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
Hier is gisteren de Enyaq op de sleepwagen weggesleept... Gaat om mijn Enyaq uit okt-21 '60 first edition.

Zaterdag kreeg ik een storing bij het wegrijden dat de elektronische parkeerrem niet lekker werkte en dat ik contact moest opzoeken met een werkplaats. Die hele dag nog z'n 190 km afgelegd, thuis aan de lader en maandagochtend dealer gebeld met verzoek om afspraak in te plannen. Die afspraak hoefde niet ingepland te worden want de auto wou niet meer in reverse/drive en bleef in N-hangen en de parkeerrem ging er niet meer vanaf. Hele dashboard lichtte daarna op alsof die wist dat het bijna kerstmis was. De oranje waarschuwing werd toen ook mooi kerst-rood.

Mogelijk heeft de auto dus een letterlijke kerstvakantie, een andere Enyaq als vervangend vervoer gekregen. Wat mij opvalt, WAT een verschil tussen 21" 45mm banden en lekkere stille comfortabele 19" ballonbanden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh5GHZrkYOnSRZfJZpS9dUC0Ls0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SC5XiBeR3Nk3E9egL7TUZuw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Oggy op 16-12-2025 15:54 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• superbikkel
Ik was gisteren met mijn vrouw onderweg. Nu heeft de auto altijd al de vervelende neiging om te verbinden met de telefoon van degene die niet rijdt. Onderweg even gestopt en toen we verder wilden rijden wou de auto geen Android auto meer opstarten.Verbinden met een telefoon om te bellen, dat wel, maar bij Android auto aanklikken een foutmelding en de optie om opnieuw te proberen. Van telefoon wisselen maakte niet uit, auto (met de knop) en infotainment uitzetten hielp niet. Zo'n tien minuten lang pogingen gedaan, auto bleef weigeren.

Uiteindelijk was mijn vrouw het zat, ze wilde niet meer verder rijden omdat haar frustratieniveau te hoog was opgelopen. We stappen allebei uit, wissel van plek, auto gaat weer aan -> shit werkt weer.

Zo, die moest ik even van me af schrijven.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12 15:39

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb verhalen gelezen van mensen in een id4 die per ongeluk de Res knop aanraken in de auto. Als je daarvoor een snelheid hebt ingesteld, gaat de auto naar deze snelheid.

Met de touch buttons is dat zo (ongemerkt) gebeurd.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:49

MLLL

Palm Treo 650

Volg de Skodarijder.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-12 09:21
Vandaag de update naar 5.4.3 gehad (vanaf 4.1) alles leek goed gegaan.. totdat ik achteruit wilde rijden, toen bleek de 360 g camera niet meer te werken. Morgen maar even contact zoeken met de dealer. Iemand dit ook meegemaakt?

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:44
Oggy schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:12:
Hier is gisteren de Enyaq op de sleepwagen weggesleept... Gaat om mijn Enyaq uit okt-21 '60 first edition.

Zaterdag kreeg ik een storing bij het wegrijden dat de elektronische parkeerrem niet lekker werkte en dat ik contact moest opzoeken met een werkplaats. Die hele dag nog z'n 190 km afgelegd, thuis aan de lader en maandagochtend dealer gebeld met verzoek om afspraak in te plannen. Die afspraak hoefde niet ingepland te worden want de auto wou niet meer in reverse/drive en bleef in N-hangen en de parkeerrem ging er niet meer vanaf. Hele dashboard lichtte daarna op alsof die wist dat het bijna kerstmis was. De oranje waarschuwing werd toen ook mooi kerst-rood.

Mogelijk heeft de auto dus een letterlijke kerstvakantie, een andere Enyaq als vervangend vervoer gekregen. Wat mij opvalt, WAT een verschil tussen 21" 45mm banden en lekkere stille comfortabele 19" ballonbanden.[Afbeelding]
Dat komt bij bekend voor….aantal jaren geleden ook gehad en weggesleept. Enige echte issue in 4 jaren tijd inmiddels.

• Oggy
Maat28 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:51:
[...]

Dat komt bij bekend voor….aantal jaren geleden ook gehad en weggesleept. Enige echte issue in 4 jaren tijd inmiddels.
Makkelijke / snelle reparatie? Wat was het probleem destijds bij jou?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:44
Oggy schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:57:
[...]

Makkelijke / snelle reparatie? Wat was het probleem destijds bij jou?
Wat het precies was weet ik niet meer maar het kwam wel van de electric handrem. Was met een dag klaar. Is lease auto dus ook geen idee van kosten.

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12 11:04
Afgelopen week een testrit gehad in een Enyaq 60 sport line edition met 21 inch velgen. Dit reed erg lekker, dit model ging het hem niet worden door de blauwe kleur die mijn partner niet waardeert en een SOH van 89% bij 56000 km stand, wat dus erg weinig is.

Dit model had kuipstoelen en deze zaten erg lekker, ik kan mij voorstellen dat een regulier model die niet heeft dus ik ben benieuwd hoe verschillend het zitcomfort is. Wij hebben een baby met kinderstoel en in de mazda cx5 van mijn vader was ik negatief verrast hoe weinig ruimte de passagier voor had in vergelijking met de enyaq. Dit maakt geen verschil neem ik aan voor de sport line vs 'normale' editie?

Zijn er andere functies of opties die heel anders zijn bij dit model? Tegelijkertijd is een testrit van 45 min natuurlijk niks vergeleken met alle opties en mogelijkheden die erop zitten dus ik heb vooral naar de wegligging en rijcomfort gekeken en niet naar opties etc.

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-12 10:28
Helaas is mijn Enyaq recent afgesleept moeten worden. Melding ivm probleem met elektrisch aandrijfsysteem.
Exacte melding weet ik niet meer. Via de garage ondertussen vernomen dat er een probleem zou zijn met het high-voltage batterij. Ondertussen rijd ik rond in een auto op dinosap als vervanging :-(
Jammer, want ik ben verder zeer tevreden over de Enyaq.

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:37
Ik kom met regelmaat in de buurt van Rotterdam en het nieuwe stuk snelweg tussen de A13 en A16 mist nog in de Skoda navigatie. Niet onoverkomelijk maar het zou handig zijn als de navigatie dit stuks snelweg kent.

Mijn navigatiedatabase versie is 25.8, heeft iemand al een meer recente versie?

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Scorpio_King schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:05:
Ik kom met regelmaat in de buurt van Rotterdam en het nieuwe stuk snelweg tussen de A13 en A16 mist nog in de Skoda navigatie. Niet onoverkomelijk maar het zou handig zijn als de navigatie dit stuks snelweg kent.

Mijn navigatiedatabase versie is 25.8, heeft iemand al een meer recente versie?
Kan je hier melden.
EDIT: Helaas werkt de link niet. 8)7
heb dit al voorgelegd aan Skoda support.
18-12-2025: Inmiddels is de link op hun site aangepast door Skoda)

[ Voor 11% gewijzigd door Solarman op 18-12-2025 10:27 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• helloitsme
Solarman schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:56:
[...]

Kan je hier melden.
EDIT: Helaas werkt de link niet. 8)7
heb dit al voorgelegd aan Skoda support.
https://mapcreator.here.com/

• Scorpio_King
Het stuk snelweg staat al netjes op de kaart van HERE, er valt dus niets te melden.

Ik vermoed dat dit al verwerkt is een nieuwere kaart dan versie 25.8.

• helloitsme
Hoe vaak worden de kaarten eigenlijk geupdate?

• elektriekert
onetime schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:31:
@Currry Ik heb net even in de kou gestaan voor je, en zonder de auto wakker te maken kon ik connecten met de cam. (duurt wel even) Dat betekent dat je die zekering set niet nodig lijkt te hebben voor de stroom. In het donker kan ik ook altijd een paars (rood+blauw) ledje zien. Ook was hij een keer in de war en had de hele tijd geparkeerd opgenomen. (en niet alles van de rit) Maar ook net gezien dat hij de laatste opname steeds weggooit omdat hij "niet actief" is.
[Afbeelding][Afbeelding]
Weet je genoeg?
Heb je al eens meegemaakt dat je 12V een te lage spanning had?
Heb het ergens voorbij zien komen, nu weet ik niet wat de camera verbruikt aan stroom. Ook niet te vinden op de website van fitcamX.

Volgens een review op de website zou de camera ook aan gaan wanneer er aan een deur hendel wordt getrokken?
Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat ie met de parkeer optie gevoelig staat ingesteld dat ie het zou registreren.

• Scorpio_King
helloitsme schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:46:
Was een tijdje iedere twee maanden. Soms vaker, soms minder vaak.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Net een "probleem" hoofdstukje in de TS gemaakt. Staan de puddle lights en tankklepje nu in.

@elektriekert Geen problemen gehad tot nu toe, ook na meer dan een week de auto laten staan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
Ook toegevoegd in probleem stukje:

Piepende of strepende Ruitenwissers? Ook na schoonmaken?
Gewaardeerd in het topic: Bosch AEROTWIN:
voor AP18U (400mm) en AP28U (700mm) (met adapter 4)
Alternatief: Wischerlängen: 700 mm (Fahrerseite) und 450 mm (Beifahrerseite). Modell: BOSCH Aerotwin A027S - 3 397 014 027,
Alternatief: Bosch Aerotwin A863S for Skoda Enyaq iV 650 / 450 mm.
achter A284H (280mm), A403H (400mm) voor coupe.

Ik hoor het graag als er iets niet klopt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12 13:58
Voor wie het interesseert:
Enkele dagen geleden 100km met een bakaanhangwagen gereden, het verbruik is dan wel enorm.
50km met +/- 250kg: een lege dubbelasser en 50km met 1,2ton (dus +/- 1 ton belading).
Wegen met 30/50/70 km/h - en met belading doe je niet zot qua optrekken - resulteerde in een gemiddeld verbruik van 26kWh/100 km.
Zonder aanhangwagen zit ik op dat soort wegen en met dit weer aan 16-17kWh.

• hk12nl
  • Laatst online: 22:38
Cafe Del Mar schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:56:
Voor wie het interesseert:
Enkele dagen geleden 100km met een bakaanhangwagen gereden, het verbruik is dan wel enorm.
50km met +/- 250kg: een lege dubbelasser en 50km met 1,2ton (dus +/- 1 ton belading).
Wegen met 30/50/70 km/h - en met belading doe je niet zot qua optrekken - resulteerde in een gemiddeld verbruik van 26kWh/100 km.
Zonder aanhangwagen zit ik op dat soort wegen en met dit weer aan 16-17kWh.
Zeker interessant. Ik wil de aankomende twee weken ook een aanhanger pakken voor een kuub houtkorrels :)

Ik moet wel zeggen dat ik in deze tijd (kouder) op de korte stukken ook rond de 22kWh/100 km zit (Enyaq uit 2021), waar ik normaliter rond de 18kWh/100 km zit. Gelukkig gaat het om een relatief kort stukje dus ben benieuwd :)

©2004

• Solarman
  • Niet online
Je link klopt, maar het ging mij erom dat skoda op zijn site de link aanpaste.
En krijg net bericht dat ze dat gedaan hebben. d:)b

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Cafe Del Mar
hk12nl schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:09:
Ik wil de aankomende twee weken ook een aanhanger pakken
Je moet uzelf wel heel de tijd inpraten "ik rijd met een ahw", ik heb nooit het gevoel gehad dat er meer dan een ton getrokken moest worden. Je "geeft gas" en de auto rijdt vooruit zoals altijd.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Weet er iemand of het mogelijk is om een telefoongesprek te beëindigen met de fysieke knoppen op het stuur? En of het mogelijk is om jezelf te muten met een fysieke knop? Mijn vorige auto had beiden en ik mis ze. In de handleiding vind ik het niet.

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:52
b1980r schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:14:
Helaas is mijn Enyaq recent afgesleept moeten worden. Melding ivm probleem met elektrisch aandrijfsysteem.
Exacte melding weet ik niet meer. Via de garage ondertussen vernomen dat er een probleem zou zijn met het high-voltage batterij. Ondertussen rijd ik rond in een auto op dinosap als vervanging :-(
Jammer, want ik ben verder zeer tevreden over de Enyaq.
Waarschijnlijk wordt 1 van de accu modules vervangen. Hoe oud en hoeveel km is jouw Enyaq?
Dit issue komt helaas vaker voor bij MEB's met de LG accu cellen. Ik kwam laatst ook dit verontrustende bericht tegen: https://www.evupdate.nl/e...rschuwing-lg-accus-europa

Dit duidt er mijn inziens op dat er een structureel probleem is met LG accu cellen uit 2020/2021.

• superbikkel
helloitsme schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:46:
Een nieuwe rotonde op de Oesterdam zat pas een jaar later in de kaart.

Nieuw kruispunt verderop bij Tholen, wat later opgeleverd was als de rotonde, zat eerder in de kaart. Alleen liet de navigatie mij daar rechtdoor rijden, verderop omkeren, om dan reachtsaf te gaan (had ook direct linksaf kunnen gaan op het kruispunt.

Het is dus niet duidelijk hoe vaak de kaart geupdate wordt, en als die geupdate wordt hoeft ook niet alles wat in de echte wereld nieuw is er (direct) in te zitten.

• Solarman
  • Niet online
superbikkel schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:05:
[...]

......................................
, en als die geupdate wordt hoeft ook niet alles wat in de echte wereld nieuw is er (direct) in te zitten.
Helemaal mee eens.
Vaak wordt een kaart wel redelijk snel geupdatet in de auto, maar wat er dan aan vernieuwingen inzit is geheel afhankelijk van wanneer de wegbeheerder een wijziging doorgeeft aan de kaartenmakers.

• b1980r
  • Laatst online: 23-12 10:28
BAJ82 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:00:
[...]

Waarschijnlijk wordt 1 van de accu modules vervangen. Hoe oud en hoeveel km is jouw Enyaq?
Dit issue komt helaas vaker voor bij MEB's met de LG accu cellen. Ik kwam laatst ook dit verontrustende bericht tegen: https://www.evupdate.nl/e...rschuwing-lg-accus-europa

Dit duidt er mijn inziens op dat er een structureel probleem is met LG accu cellen uit 2020/2021.
Voorlopig wacht ik nog op nieuws van de garage. Dus weet ik nog niets meer.
Het is de 80kWh batterij versie.
Auto is bijna 2 jaar oud en had bijna 30.000 km op de teller.

• AlexTol
DutchJackal schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Volgens de dealer is het echt hit en mis. Sommige Enyaqs staan einde van de dag weer bij hun eigenaar. Sommige Enyaqs niet...
Dinsdag is mijn wagen voor de 4.1 -> 5.4.3 update naar de dealer gegaan. Einde van de dag een telefoontje gekregen dat de wagen klaar was en dat alles goed was gegaan. Bij thuiskomst wilde ik achteruit inparkeren en kwam erachter dan geen van de camera's meer werkte. Woensdag teruggegaan en de wagen is opnieuw geprogrammeerd, nog steeds geen succes. Nu is het vrijdag en net telefonisch contact gehad dat men wacht op een oplossing vanuit de fabriek en dat niet verteld kon worden hoe lang dit nog gaat duren. ik lees her en der dat ik niet de enige ben met deze klacht dus een oplossing kan nooit ver zijn toch?

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:32
Nieuwe Continental all seaon banden zitten op de 21inch velgen! De auto draait niet meer zo zwaar als eerder tijdens parkeren. Misschien door harder opgepompte band of door uitlijnen wat ik heb laten doen. Fijn!

Mocht iemand een thermos beker zoeken die WEL in de Enyaq past: de Brabantia Make & Take 360ml. Ook je knopjes nog net bereikbaar. Helaas kon ik geen ceramische coated beker vinden die erin paste zonder adaptor.

[ Voor 16% gewijzigd door Badname2 op 19-12-2025 13:51 ]

• DutchJackal
AlexTol schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:14:
[...]

Dinsdag is mijn wagen voor de 4.1 -> 5.4.3 update naar de dealer gegaan. Einde van de dag een telefoontje gekregen dat de wagen klaar was en dat alles goed was gegaan. Bij thuiskomst wilde ik achteruit inparkeren en kwam erachter dan geen van de camera's meer werkte. Woensdag teruggegaan en de wagen is opnieuw geprogrammeerd, nog steeds geen succes. Nu is het vrijdag en net telefonisch contact gehad dat men wacht op een oplossing vanuit de fabriek en dat niet verteld kon worden hoe lang dit nog gaat duren. ik lees her en der dat ik niet de enige ben met deze klacht dus een oplossing kan nooit ver zijn toch?
Nou maar hopen dat de fabriek geen 2 weken dicht gaat... :X

• Oggy
Oggy schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:12:

Mogelijk heeft de auto dus een letterlijke kerstvakantie, een andere Enyaq als vervangend vervoer gekregen. Wat mij opvalt, WAT een verschil tussen 21" 45mm banden en lekkere stille comfortabele 19" ballonbanden.[Afbeelding]
De motortjes die de achterwielen automatisch blokkeren/remmen waren versleten en dat gaf uiteindelijk alle errors. Dus nieuw motortje voor de autohold voor op de achterwielen en dan gaan!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:19
Oggy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:57:
[...]

De motortjes die de achterwielen automatisch blokkeren/remmen waren versleten en dat gaf uiteindelijk alle errors. Dus nieuw motortje voor de autohold voor op de achterwielen en dan gaan!
Dat is wel heel snel :-(

• AlexTol
DutchJackal schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:54:
[...]

Nou maar hopen dat de fabriek geen 2 weken dicht gaat... :X
nou je het zegt (schrijft).. :( Heb een id4 meegekregen dus ik red mij wel maar toch..

• onetime
  • Niet online
Afgelopen jaren veel feedback via de app gestuurd, maar nooit reactie. Nu wel binnen 24h:
Hartelijk dank voor uw uitgebreide bericht. Wij waarderen het zeer dat u de tijd heeft genomen om deze punten met ons te delen. Feedback van onze gebruikers is essentieel om onze voertuigen en software te blijven verbeteren. Hieronder reageer ik puntsgewijs op uw feedback en vragen, zodat het voor u overzichtelijk blijft:

Matrix-verlichting en hoogte-instelling: Vervelend om te horen dat de matrix-verlichting niet naar behoren functioneert en voor ongemak zorgt bij tegenliggers. Ik neem deze feedback over de reactiesnelheid en de wens voor handmatige hoogteverstelling mee naar ons ontwikkelingsteam.
Vernieuwingsknop accustatus: Er is momenteel helaas geen handmatige vernieuwingsknop voor de accustatus aanwezig. Ik begrijp dat het tonen van actuele data cruciaal is en neem dit punt mee als feedback voor toekomstige software-updates.

Navigatievolume: Uw suggestie voor een relatieve volumeregeling en een directere toegang op het scherm is zeer waardevol. Ik begrijp dat de huidige bediening tijdens het luisteren naar muziek voor frustratie kan zorgen en neem dit mee als verbeterpunt.
Geheugen van instellingen: Ik begrijp inderdaad dat het vervelend is dat de door u gekozen instellingen niet worden onthouden. Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om deze instellingen te bewaren. Ook hiervan neem ik je feedback mee om de rijervaring te verbeteren.

Schakelaar interieurverlichting: Er is in dit model geen fysieke schakelaar aanwezig voor de interieurverlichting; er is specifiek gekozen voor verlichting die reageert op aanraking. Ik snap echter uw feedback dat dit niet altijd naar wens reageert en neem dit mee in de feedback.
Cruise Control en Actieradius: Bedankt voor uw gedetailleerde observatie over het gedrag van de Cruise Control op oneffen wegen en de impact op de efficiëntie. Uw feedback over het remgedrag en de tolerantie in snelheid is zeer nuttig voor het verfijnen van onze systemen.

Nogmaals hartelijk dank voor uw feedback en de tijd die u heeft genomen om dit kenbaar te maken. Alvast een prettig weekend gewenst.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55
onetime schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:08:
Afgelopen jaren veel feedback via de app gestuurd, maar nooit reactie. Nu wel binnen 24h:
[...]
De reactie had dus ook kort kunnen zijn “bedankt, goed verhaal, lekker kort, doen we niets mee, fijne dag”.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 20-12-2025 08:53 ]

• DutchJackal
cryptapix schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:53:
[...]

De reactie had dus ook kort kunnen zijn “bedankt, goed verhaal, lekker kort, doen we niets mee, fijne dag”.
Maar de AI agent heeft dat verhaal sneller getypt dan jij handmatig “bedankt, goed verhaal, lekker kort, doen we niets mee, fijne dag” typt. :+

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-12 20:17
Voor onze nieuwe Elroq hebben we een extra set wielen met winterbanden bijbesteld.
Hoe gaat dit met wisselen en de TPMS. Moet de sensoren voor de andere set bij iedere wisseling weer ingelezen worden?

• onetime
  • Niet online
@Athome Er zijn geen sensoren, helaas. Zie : onetime in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Ik kreeg eerst enkele verzoeken om meer info en enkele bedankjes voor het insturen, maar daarvan was onduidelijk waar het een reactie op was dus vroeg ik om verduidelijking. Bij iedere reactie.
Toen deze complete reactie gekregen, en klaarblijkelijk ook begrepen. Denk een menselijk antwoord.
(ik heb de naam van de ondertekening weg gelaten...)

• cryptapix
Athome schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:36:
Voor onze nieuwe Elroq hebben we een extra set wielen met winterbanden bijbesteld.
Hoe gaat dit met wisselen en de TPMS. Moet de sensoren voor de andere set bij iedere wisseling weer ingelezen worden?
Na iedere bandenwissel (net zoals na oppompen) even in het juiste scherm klikken dat de banden op de juiste spanning zijn, that’s it. Dat voorkomt loze meldingen. Bandenspanning wordt gemeten via de ABS/ESP sensoren. Werkt gewoon prima, alleen kun je niet de exacte bandenspanning zien in je infotainment.

• cryptapix
onetime schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:54:
@cryptapix Ik kreeg eerst enkele verzoeken om meer info en enkele bedankjes voor het insturen, maar daarvan was onduidelijk waar het een reactie op was dus vroeg ik om verduidelijking. Bij iedere reactie.
Toen deze complete reactie gekregen, en klaarblijkelijk ook begrepen. Denk een menselijk antwoord.
(ik heb de naam van de ondertekening weg gelaten...)
Het zal vast een menselijk antwoord zijn, maar het is wel precies het antwoord wat een klantenservice geeft. Ze zeggen geen nee en geen ja, ze laten alles in het midden. Wat heb je nu concreet aan deze reactie? Niets toch? Het is net zoals die standaardreacties van hotels op Google maps “Jammer dat u u niet tevreden bent. Dank voor uw waardevolle feedback. Het stelt ons in staat om onze dienstverlening te verbeteren. Wij hopen u nog eens als gast te mogen verwelkomen”.

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:55:
[...] Na iedere bandenwissel (net zoals na oppompen) even in het juiste scherm klikken dat de banden op de juiste spanning zijn, that’s it. Dat voorkomt loze meldingen. Bandenspanning wordt gemeten via de ABS/ESP sensoren. Werkt gewoon prima, alleen kun je niet de exacte bandenspanning zien in je infotainment.
Dat werkt wat mij betreft dus niet goed. Ja je krijgt vast na een tijdje een melding dat je een lekke band hebt. Maar ik wil dus de echte bandenspanning weten. Dan heb ik kijk op dat hij efficient blijft rijden.

• Badname2
Vandaag voor het eerst tijdens een lange rit gehad dat infotainment gecrashed is. Zag alleen een klok op het display geen andere knoppen. Android telefoon was via wifi aangesloten. Ook viel de A-C verwarming uit! Zit op een van de nieuwere softwareversies 3.5 oid.

Is dit een bekende crash? Wat is de oplossing?

• Cafe Del Mar
Infotainment crasht hier onregelmatig: soms gaat het weken goed, soms 2 keer op een uur.
Lang (10-20sec) duwen op de power button en dan herstart het systeem zich.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Werkt het op slot doen met de sensoren op de deurklink betrouwbaar bij jullie? Meestal lukt het bij mij niet om de auto op slot te doen door de inkeping aan te raken. Het is dan zo frustrerend dat ik toch maar weer de sleutel neem om de auto te vergrendelen. Maar de sleutel is eigenlijk ook frustrerend want je voelt de knopjes niet duidelijk zonder te kijken.

Het ontgrendelen zonder sleutel werkt dan weer prima. Gewoon de handgreep vastnemen en de auto gaat van het slot af.

• Scorpio_King
Badname2 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:22:
Vandaag voor het eerst tijdens een lange rit gehad dat infotainment gecrashed is. Zag alleen een klok op het display geen andere knoppen. Android telefoon was via wifi aangesloten. Ook viel de A-C verwarming uit! Zit op een van de nieuwere softwareversies 3.5 oid.

Is dit een bekende crash? Wat is de oplossing?
Als je de klok te zien krijgt is dat vermoedelijk geen crash. Je hebt dan op de uit/aan knop gedrukt.

Kort indrukken is mute, iets langer is uit (met klok) en lang ingedrukt houden is reset.

• onetime
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:24:
Werkt het op slot doen met de sensoren op de deurklink betrouwbaar bij jullie? Meestal lukt het bij mij niet om de auto op slot te doen door de inkeping aan te raken. Het is dan zo frustrerend dat ik toch maar weer de sleutel neem om de auto te vergrendelen. Maar de sleutel is eigenlijk ook frustrerend want je voelt de knopjes niet duidelijk zonder te kijken.

Het ontgrendelen zonder sleutel werkt dan weer prima. Gewoon de handgreep vastnemen en de auto gaat van het slot af.
Werkt bij mij perfect. Maar snel even aanraken is niet genoeg, je moet echt heel even een lichaamsdeel voor de sensor houden. (tot hij reageert?, binnen een seconde, moet ook niet te snel reageren, anders gaat hij op slot als je alleen al langsloopt) Heel handig als je je handen vol hebt. (knie, elleboog, ...)

• BGFG
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:04:
[...]

Werkt bij mij perfect. Maar snel even aanraken is niet genoeg, je moet echt heel even een lichaamsdeel voor de sensor houden. (tot hij reageert?, binnen een seconde, moet ook niet te snel reageren, anders gaat hij op slot als je alleen al langsloopt) Heel handig als je je handen vol hebt. (knie, elleboog, ...)
Met 5.6 gaat ie vanzelf op slot als je wegloopt, ideaal! Ik denk tenminste dat het in 5.6 zit, in mij oude Enyaq, met 3.7 werkte dat niet. Kan nu ook in de app de auto op en van slot doen.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:25

HaTe

haat niet

Admiral Freebee schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:24:

Voor op slot doen moet je alleen de buitenkant aanraken (1 vinger is genoeg) op het sensortje. Openen doe je door hand aan de binnenkant te doen (dus de beweging om te openen). Als je wil sluiten door de deurgreep vast te pakken gaat dat dus niet goed

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:22:
[...] Met 5.6 gaat ie vanzelf op slot als je wegloopt, ideaal! Ik denk tenminste dat het in 5.6 zit, in mij oude Enyaq, met 3.7 werkte dat niet. Kan nu ook in de app de auto op en van slot doen.
Hij moet niet altijd vanzelf op slot gaan als ik wegloop. En hij mag zeker niet vanzelf open gaan als ik in de buurt kom.
Ik heb 3.8. Maar ook daar is het mogelijk om in de app de auto op- en van slot te halen. De bediening loopt namelijk altijd via de boordcomputer. Nu moeten ze het alleen nog implementeren. :( 8)7 |:( :twk

• Badname2
Scorpio_King schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:43:
[...]

Als je de klok te zien krijgt is dat vermoedelijk geen crash. Je hebt dan op de uit/aan knop gedrukt.

Kort indrukken is mute, iets langer is uit (met klok) en lang ingedrukt houden is reset.
Thnx!!
Is er een aan/uit knop voor infotainment? Waar?

Mocht een echte infotainment crash meemaken, dan neem ik aan dat je stil moet staan voor de 10sec auto aan/uit knop reset? Of kan je al rijdend…?

• onetime
  • Niet online
@Badname2 Links van de touch volume regelaar onder het scherm. Kan altijd bedient worden.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

Martijn02

/* No Comment */

BGFG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:22:
[...]
Met 5.6 gaat ie vanzelf op slot als je wegloopt, ideaal! Ik denk tenminste dat het in 5.6 zit, in mij oude Enyaq, met 3.7 werkte dat niet. Kan nu ook in de app de auto op en van slot doen.
Ik kon dat ook zelf instellen op mijn Enyaq van 2021 op 3.8. Zijn een paar settings die met OBD11 kunnen worden ingesteld. Het werkt (bijna) perfect. Als je uitstapt en (met volle handen) van de auto wegloopt gaat hij op slot. 99% van de keren gaat het prima, maar een heel enkele keer doet hij het niet. Ik ben er nog niet helemaal achter waar dat aan ligt, Misschien omdat ik met de sleutel al buiten bereik stap terwijl er nog een kind bezig is om uit te stappen? Ik check in ieder geval eigenlijk alijd of hij op slot gaat en de spiegels ook ingeklapt zijn als ik wegloop.

Openen doe ik liever niet automatisch, daarvoor moet ik de handgreep aanraken.

Via de app openen en sluiten is volgens mij inderdaad iets recents van de 5.x serie, ik kan dat jammergenoeg niet.

• Admiral Freebee
  • Niet online
HaTe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:41:
[...]

Voor op slot doen moet je alleen de buitenkant aanraken (1 vinger is genoeg) op het sensortje. Openen doe je door hand aan de binnenkant te doen (dus de beweging om te openen). Als je wil sluiten door de deurgreep vast te pakken gaat dat dus niet goed
Hmm, het lijkt er op dat dit de tip is. Ik denk dat ik al gemakkelijk te veel van de handgreep vastnam waardoor het niet werkte. Ik heb het vandaag drie keer geprobeerd met succes. Nu nog eens een keer met regen wat ik had de indruk dat het met een natte handgreep erg moeilijk ging.

• BGFG
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:57:
[...]

Hij moet niet altijd vanzelf op slot gaan als ik wegloop. En hij mag zeker niet vanzelf open gaan als ik in de buurt kom.
Ik heb 3.8. Maar ook daar is het mogelijk om in de app de auto op- en van slot te halen. De bediening loopt namelijk altijd via de boordcomputer. Nu moeten ze het alleen nog implementeren. :( 8)7 |:( :twk
Wees gerust: je kunt beiden aan- en uitzetten, zoals jij dat wil…. En als je automatisch sluiten hebt ingesteld, geeft ie keurig 2 piepjes als dat mislukt. En ook dat kun je aan- of uitzetten :)

[ Voor 10% gewijzigd door BGFG op 22-12-2025 16:00 ]

• onetime
  • Niet online
@BGFG En dat kan op 3.8? Of alleen op 5+? Maar mijn auto sluit en open ik met de deur sensoren. :*)

Nu nog in de app de deuren en ramen openen en sluiten. Alleen een nieuwe app versie please. Moet kunnen.

• Badname2
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:59:
@BGFG En dat kan op 3.8? Of alleen op 5+? Maar mijn auto sluit en open ik met de deur sensoren. :*)

Nu nog in de app de deuren en ramen openen en sluiten. Alleen een nieuwe app versie please. Moet kunnen.
Sluiten met de deurhendel sensor? Is dat standaard aan? Eens proberen.

• BGFG
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:59:

Bij mijn nieuwe kan dat, die heeft 5.6. Mijn vorige had 3.7 die kon het niet. 3.8 weet ik niet.

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:49
Vandaag de Enyaq 85 (selection met clever en trekhaak) opgehaald. We zijn er erg blij mee. De stilte en het comfort binnen is een enorme verbetering tov de (oude) ID3. De kleur vinden we ook geslaagd icm de grijze bumpers.

Enige dingetje waar ik niet zeker van ben zijn de deuren. De portieren lijken wat meer kracht nodig te hebben om dicht te gaan (kan ook door wennen aan het formaat komen) en de achterklep maakt een harde *klak* bij openen. Alsof ie onder veel spanning staat (hij lijkt ook aangetrokken te worden bij sluiten dus misschien ook logisch). Herkenbaar voor anderen of klinkt het gek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izHoow6cqaHV3jQwDAc9D0PyFgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B11YfHoVyZP7H0I7EFMbZBR.jpg?f=fotoalbum_large

• cryptapix
rogiermac schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:47:
Vandaag de Enyaq 85 (selection met clever en trekhaak) opgehaald. We zijn er erg blij mee. De stilte en het comfort binnen is een enorme verbetering tov de (oude) ID3. De kleur vinden we ook geslaagd icm de grijze bumpers.

Enige dingetje waar ik niet zeker van ben zijn de deuren. De portieren lijken wat meer kracht nodig te hebben om dicht te gaan (kan ook door wennen aan het formaat komen) en de achterklep maakt een harde *klak* bij openen. Alsof ie onder veel spanning staat (hij lijkt ook aangetrokken te worden bij sluiten dus misschien ook logisch). Herkenbaar voor anderen of klinkt het gek?

[Afbeelding]
Welkom bij de club :)

Ik kijk wel eens naar een ID3 al tweede auto en was erg benieuwd naar het geluid in de cabine. Dat gaat tegenvallen dus.

De portieren, zeker voor, zijn groot en best zwaar dus die moet je inderdaad wel een zetje geven. Ik schat in dat het een kwestie van wennen is. Het geluid van de kofferbak herken ik niet. Je hoort de ontgrendeling wel, maar dat geluid is bij mij niet opvallend hard ofzo. Het dichttrekken klopt; doet de mijne ook.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:47
cryptapix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:38:
[...]
Ik kijk wel eens naar een ID3 al tweede auto en was erg benieuwd naar het geluid in de cabine. Dat gaat tegenvallen dus.
Even een proefrit maken zou ik zeggen. Ik rij sinds kort in een ID.4 en deze is heel erg stil. Ik had niet het gevoel dat het veel uit maakte tussen de (2025) VW groep MEB autos, de Enyaq, Elroq stonden ook op de shortlist.

Wielen (19") en banden (default zomerbanden nu) maken ook nog wat uit en DCC optie zorgt voor rust als je op een klinkerweg rijd.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:45

TD-91

XC40 P8

[Afbeelding]
Beiden herkenbaar (hier ook een facelift). Regelmatig dat ik een deur nog even goed moet sluiten. Achterklep maakt veel geluid bij het openen. Beiden wennen 😉

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

BGFG schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:54:
[...]

Bij mijn nieuwe kan dat, die heeft 5.6. Mijn vorige had 3.7 die kon het niet. 3.8 weet ik niet.
Ja kan ook op 3.8. Ik heb deze handleiding gevolgd:
https://www.insights-and-...ically-when-walking-away/

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]
Proficiat!

Over de achterklep en die "klak", heb ik ook. Lijkt me wel normaal verder; immers, het ding blijft toch werken na al die jaren :+

• elektriekert
Hier sluit ie 9 van de 10 keer automagisch, maar soms ook niet. Super irritant, dan loop je weg en denk je, heb ik dat piepje nou gehoord?
Niet dus.

• BGFG
Mooi! Werkt bij mij prima, inclusief piepjes. Maar goed om te zien dat je softwarematig kunt “retrofitten”.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

elektriekert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:24:
[...]

Hier sluit ie 9 van de 10 keer automagisch, maar soms ook niet. Super irritant, dan loop je weg en denk je, heb ik dat piepje nou gehoord?
Niet dus.
Ik heb in Home Assistant een automation gemaakt die een push-berichtje naar mijn telefoon stuurt als de auto langer dan 10 minuten niet op slot is. Heeft me al een keer gered.

• onetime
  • Niet online
Je reageert op een reactie die over het met de app openen en sluiten van de ramen en deuren gaat.
Ik blij met jouw post, en toen teleurgesteld. Je had het over wat anders.

• elektriekert
Martijn02 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb in Home Assistant een automation gemaakt die een push-berichtje naar mijn telefoon stuurt als de auto langer dan 10 minuten niet op slot is. Heeft me al een keer gered.
Ik heb hier zelf ook HA draaien, zit nog niet heel veel in, maar ik ben wel benieuwd wat je gebruikt voor add-ons/ automations etc.

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
elektriekert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb hier zelf ook HA draaien, zit nog niet heel veel in, maar ik ben wel benieuwd wat je gebruikt voor add-ons/ automations etc.
Ik gebruik deze addon via HACS https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda

• cryptapix
Martijn02 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:02:
[...]

Gered van wat precies? Ik heb al een paar keer gehad dat mijn auto een hele nacht niet op slot stond en er is helemaal niets mee gebeurd. Hoe groot is nou de kans dat iemand doorheeft dat de auto niet op slot staat en er dan ook nog wat mee doet.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:55
cryptapix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:45:
[...]

Gered van wat precies? Ik heb al een paar keer gehad dat mijn auto een hele nacht niet op slot stond en er is helemaal niets mee gebeurd. Hoe groot is nou de kans dat iemand doorheeft dat de auto niet op slot staat en er dan ook nog wat mee doet.
Redelijk makkelijk te zien aan de stand van je spiegels. En ligt denk ik heel erg aan waar je woont en wie er op dat moment net je huis passeert.

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:49
w00key schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:12:
[...]

Even een proefrit maken zou ik zeggen. Ik rij sinds kort in een ID.4 en deze is heel erg stil. Ik had niet het gevoel dat het veel uit maakte tussen de (2025) VW groep MEB autos, de Enyaq, Elroq stonden ook op de shortlist.

Wielen (19") en banden (default zomerbanden nu) maken ook nog wat uit en DCC optie zorgt voor rust als je op een klinkerweg rijd.
Eens. Dit was één van de eerste versies. Zeker na de facelift zal dit beter zijn lijkt mij. En als tweede auto helemaal een prima wagen. Op de software na (het wordt steeds beter) was het een fijne auto. Wel een batterijcel en tankklepje vervangen rond de 140k. km.

On topic: dank voor de reacties. Ik ga er dus niet mee terug naar de garage en lekker wennen aan deze fijne wagen.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

onetime schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:55:
[...]

Je reageert op een reactie die over het met de app openen en sluiten van de ramen en deuren gaat.
Ik blij met jouw post, en toen teleurgesteld. Je had het over wat anders.
Sorry, ik dacht dat het over het automatisch sluiten bij weglopen ging. Was niet mijn bedoeling je blij te maken met een dooie mus.
cryptapix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:45:
[...]

Nouja, ik verwacht niet dat er veel bijzonders gebeurd. Maar bij mijn vader hebben ze ooit de dropjes uit zijn auto opgegeten en het noodvuurwerk (voor op het zee) wat in de achterbak lag afgestoken midden in de nacht. Ik heb hem liever op slot als het even kan. ;)

• Kanoet
  • Laatst online: 17:34
Skoda Enyaq 2021 ME3.8 (tweedehands) vraagje mbt geheugenstoelen/accounts. Wij gebruiken met twéé gebruikers één autosleutel.

Dat je stoelinstelling gekoppeld kan zijn aan je gebruikeraccount dat begrijp ik. Maar is dit ook omgekeerd in te stellen?
Als mijn vriendin de auto mee heeft genomen moet ik nu eerst mijn stoelinstelling selecteren (om uberhaupt plaats te kunnen nemen ivm lengteverschil). Vervolgens moet ik wachten totdat het infotainmentsysteem is opgestart om aan te geven dat ik naar de hoofdgebruiker wil wisselen. Omslachtig. Is deze koppeling dus ook andersom te maken? Dus: stoelinstelling=gebruiker.

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:57
Hallo,
Mijn Enyaq 60 uit 2021 laat steeds dit laad gedrag zien.
Bij het starten van het laden begint de auto op 10 kW, maar na 10 tot 30 min (verschillend per keer) zakt deze in naar 6,5 tot 7 kW.
Ook heb ik een tijdje gezien dat de snelheid überhaupt niet boven de 7 kW komt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haHJHyyn3e5CTAezUPf8l58Th2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWt2FigYlINY6SxLTEaJ8kwz.png?f=fotoalbum_large
Ik heb al een aantal keren zekering 3 eruit getrokken, maar het probleem blijft.
Weet iemand hiervan de oorzaak en een oplossing?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:46

rammes

koekebakker 1e klas

[Afbeelding]
Deuren heb ik precies het zelfde. Denk dat het niet juist afgesteld is, ga er wel een keer mee naar de dealer

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
Yellimur schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:45:
Hallo,
Mijn Enyaq 60 uit 2021 laat steeds dit laad gedrag zien.
Bij het starten van het laden begint de auto op 10 kW, maar na 10 tot 30 min (verschillend per keer) zakt deze in naar 6,5 tot 7 kW.
Ook heb ik een tijdje gezien dat de snelheid überhaupt niet boven de 7 kW komt.[Afbeelding]
Ik heb al een aantal keren zekering 3 eruit getrokken, maar het probleem blijft.
Weet iemand hiervan de oorzaak en een oplossing?
Ik weet niet meer of het in dit topic was, maar het lijkt te zijn dat de auto op 2 in plaats van op 3 fases met 16A laadt. Was meen ik een software probleem. (Kan eventueel een contact probleem in een stekker zijn.)

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:57
onetime schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet meer of het in dit topic was, maar het lijkt te zijn dat de auto op 2 in plaats van op 3 fases met 16A laadt. Was meen ik een software probleem. (Kan eventueel een contact probleem in een stekker zijn.)
Thanks. Ik heb inmiddels wat posts gelezen, lijkt idd een SW probleen te zijn.
Dan maar weer naar de dealer.........

• BGFG
Kanoet schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:34:
Skoda Enyaq 2021 ME3.8 (tweedehands) vraagje mbt geheugenstoelen/accounts. Wij gebruiken met twéé gebruikers één autosleutel.

Dat je stoelinstelling gekoppeld kan zijn aan je gebruikeraccount dat begrijp ik. Maar is dit ook omgekeerd in te stellen?
Als mijn vriendin de auto mee heeft genomen moet ik nu eerst mijn stoelinstelling selecteren (om uberhaupt plaats te kunnen nemen ivm lengteverschil). Vervolgens moet ik wachten totdat het infotainmentsysteem is opgestart om aan te geven dat ik naar de hoofdgebruiker wil wisselen. Omslachtig. Is deze koppeling dus ook andersom te maken? Dus: stoelinstelling=gebruiker.
Stoelinstelling is niet gekoppeld aan een account en ook niet aan een sleutel helaas, en ook niet andersom. Je kunt em alleen opslaan in het geheugen, maar dat moet je zelf kiezen. Gemiste kans inderdaad.
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.