Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@BAJ82 je gaat het niet leuk vinden YouTube: How to reset Service Inspection Data on a VW ID series, Skoda Enyaq ...
spoiler:
obdeleven

Edit: moet ook langs een stealer, want wagen zaagt achter zijn service beurt :F ineens eens vragen achter die v5 update en of ze die licentie willen activeren :)

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 16-07-2025 21:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zo te lezen in dit bericht wordt bi-directioneel laden met de Enyaq in 2026 mogelijk volgens Skoda.
Sowieso zul je dan een laadpaal nodig hebben die dit ook kan verwerken natuurlijk.
Ben benieuwd!

ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:18

rammes

koekebakker 1e klas

Solarman schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:35:
Zo te lezen in dit bericht wordt bi-directioneel laden met de Enyaq in 2026 mogelijk volgens Skoda.
Sowieso zul je dan een laadpaal nodig hebben die dit ook kan verwerken natuurlijk.
Ben benieuwd!
Voor mij is dit een gevalletje eerst zien en dan geloven. Skoda heeft wel meer beloofd wat ze niet nagekomen zijn.
Het is overigens wel zo dat in volgend jaar de norm voor V2h laders en software gestandariseerd zal zijn, dus wie weet.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
rammes schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Voor mij is dit een gevalletje eerst zien en dan geloven. Skoda heeft wel meer beloofd wat ze niet nagekomen zijn.
Het is overigens wel zo dat in volgend jaar de norm voor V2h laders en software gestandariseerd zal zijn, dus wie weet.
Time will tell....... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Weet iemand hoe DC laden begint bij de Enyaq? Na de communicatie eerst de accu verbinden met de CSS pennen en dan kan de lader beginnen? Dan zou je op dat moment ook stroom kunnen trekken voor een geschikte omvormer? Zoals die omvormer "voor Tesla" die ook bij Kia en Hyundai werkt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

onetime schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:45:
Weet iemand hoe DC laden begint bij de Enyaq? Na de communicatie eerst de accu verbinden met de CSS pennen en dan kan de lader beginnen? Dan zou je op dat moment ook stroom kunnen trekken voor een geschikte omvormer? Zoals die omvormer "voor Tesla" die ook bij Kia en Hyundai werkt?
Probeer het zelf gewoon eens uit, zou ik zeggen .... Het klinkt nu domweg alsof dat je eigenlijk de AC laadstroom tussen je privé laadpaal en je auto af wilt gaan tappen op kosten van je werkgever én dat we daar hier dus niet aan mee mogen werken omdat het klinkt als zijnde 'illegaal'

:p

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:40
Damic schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:44:
@BAJ82 je gaat het niet leuk vinden YouTube: How to reset Service Inspection Data on a VW ID series, Skoda Enyaq ...
spoiler:
obdeleven

Edit: moet ook langs een stealer, want wagen zaagt achter zijn service beurt :F ineens eens vragen achter die v5 update en of ze die licentie willen activeren :)
Ik heb zelf (nog) geen OBD11, maar is er iemand met OBD11 die even kan checken of bovenstaand filmpje werkt? Op het Britse Enyaq forum werd beweerd dat dit niet kon met OBD11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Will_M schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Probeer het zelf gewoon eens uit, zou ik zeggen .... Het klinkt nu domweg alsof dat je eigenlijk de AC laadstroom tussen je privé laadpaal en je auto af wilt gaan tappen op kosten van je werkgever én dat we daar hier dus niet aan mee mogen werken omdat het klinkt als zijnde 'illegaal'

Slaat dat nou weer op.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 16:55
Ik heb sinds de avond van 15-7 geen connectie meer met de Enyaq. Als ik naar de Skoad support site ga dan zie ik dat er een storing is. De auto maakt geen verbinding meer, en er is een rood kruisje. Het abonnement loopt nog een jaar. Omdat ik verwacht had dat hier ook gesproken zou worden over de storing: ben ik de enige hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BAJ82 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb zelf (nog) geen OBD11, maar is er iemand met OBD11 die even kan checken of bovenstaand filmpje werkt? Op het Britse Enyaq forum werd beweerd dat dit niet kon met OBD11.
En anders zoeken naar iemand dat ODIN-S en de juiste dongle heeft :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:15:
[...] Probeer het zelf gewoon eens uit, zou ik zeggen .... Het klinkt nu domweg alsof dat je eigenlijk de AC laadstroom tussen je privé laadpaal en je auto af wilt gaan tappen op kosten van je werkgever én dat we daar hier dus niet aan mee mogen werken omdat het klinkt als zijnde 'illegaal'

Jammer, ik heb geen werkgever. Iemand vroeg hier naar die Tesla V2L, en ik vindt een mooie grote backup-accu voor-het-geval-dat een goed idee. (ik weet niet wat je met :p bedoelt) Maar daar waar "iedereen" €1k of meer voor een wall-box betaald was ik met €175 klaar. Zoiets lijkt me voor V2L/G ook wel wat.
Ik heb op zich genoeg omvormers die met de accu spanning van de Enyaq om kunnen gaan.
Nu nog beschikbaar maken.
(liefst ook een optie om een extra accu in de kofferbak aan te kunnen sluiten. Ben voor mijn vriendin bezig met een thuis accu met 6 x 17 cellen, die hebben al allemaal in de kofferbak gezeten toen ik ze ophaalde. De Enyaq heeft er 96 in serie))

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Hans C schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:39:
Ik heb sinds de avond van 15-7 geen connectie meer met de Enyaq. Als ik naar de Skoad support site ga dan zie ik dat er een storing is. De auto maakt geen verbinding meer, en er is een rood kruisje. Het abonnement loopt nog een jaar. Omdat ik verwacht had dat hier ook gesproken zou worden over de storing: ben ik de enige hier?
Hier gewoon verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Bij mij werkt de climatisering in de app steeds niet. De knop is grijs, en is niet te bedienen. App reset haalt niets uit. Die minuut is eindeloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KMT7qhJDPwFlfashzJPLzDwNK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kv8a1LYugXVQNmdwiFK4oYWK.png?f=fotoalbum_large

En in tegenstelling wat dit aangeeft, de climatisering staat niet aan in de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door superbikkel op 18-07-2025 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 20:37
Heb je al in en uitgelogd in de app. Wat is de datum van je Skoda care connect services? Kun je in de app vinden bij profiel en dan betaalde services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 16:55
Boeie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Heb je al in en uitgelogd in de app. Wat is de datum van je Skoda care connect services? Kun je in de app vinden bij profiel en dan betaalde services.
Augustus 2026. In de auto zie ik al dat er geen verbinding is. App store werkt niet, verkeersupdates zijn er niet meer etc. Rood kruisje linksboven op het entertainment systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:16
Hans C schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Augustus 2026. In de auto zie ik al dat er geen verbinding is. App store werkt niet, verkeersupdates zijn er niet meer etc. Rood kruisje linksboven op het entertainment systeem.
Ook weleens gehad, na 1000 andere pogingen was mijn enige oplossing de zekering er even uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

svenblom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Ook weleens gehad, na 1000 andere pogingen was mijn enige oplossing de zekering er even uithalen.
En dat hielp bij mij ook niet, heb een afspraak staan bij de garage, GPS denkt dat ik in de Noordzee rij. :O

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:10
rammes schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:59:
[...]

En dat hielp bij mij ook niet, heb een afspraak staan bij de garage, GPS denkt dat ik in de Noordzee rij. :O
Ik heb jouw klachten ook gehad. Zoek even terug in dit forum.
Bij mij was het probleem een kapotte sensorkabel van de motorkap. Die geeft geen signaal op je dashboard, maar wel als ze hem uitlezen. Die kabel hebben ze gemaakt en de auto gereset (geen instellingen oid kwijt) en daarna werkte alles weer perfect. Ooit een jaar terug een marter gehad, kon daarvan zijn nog.
Blijkbaar zijn er onderdelen van de auto, zoals de motorkap, die in het circuit zitten van je boordcomputer. Met obd11 moet je blijkbaar ook je motorkap opendoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:36
Bij mij is de verbinding met de auto en de app ook al een paar maanden waardeloos. Eens in de 4 dagen komt hij online en pushed dan data, daarna weer dagen offline. Op afstand de accu status uitlezen en de airco aanzetten werkt dus niet meer.
Ik heb al zekering 19 eruit gehaald, maar dat had geen effect.

Ik heb trouwens geen betaalde skoda diensten of abonnementen. Maar ik dacht dat dit ook niet nodig is om de accu status uit te lezen en de airco te starten. Ik dacht dat het alleen nodig is om bijv te zien waar je de auto geparkeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:00
5.4 komt naar alle 4.x Enyaqs!

https://www.youtube.com/watch?v=s9qwJDpQ6tw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00
Wat fijn dat Skoda dat prio geeft boven het nakomen van haar beloftes mbt ME3.x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

cryptapix schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Wat fijn dat Skoda dat prio geeft boven het nakomen van haar beloftes mbt ME3.x.
ME3 is dood

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:41
cryptapix schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Welke beloftes zijn dat? Ik ben als 3.7 rijder daar wel benieuwd naar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JoostSlager schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Welke beloftes zijn dat? Ik ben als 3.7 rijder daar wel benieuwd naar
Het voorverwarmen van de batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Md8GcGDY3jPwTPXz9kONH9EXZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDx11bSNCzhZdlDfKzHsIiIj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu een aantal maanden verder en de puddle lights zijn nog steeds in orde. De enige fix is dus de verbeterde versie. Het enige verschil dat je ziet is dat de nieuwe versie iets minder “scherpte” heeft. Wat dus direct duidelijk maakt wat het probleem altijd al was met de oude. En 3x raden welke versie je krijgt met bij garantie… Iets met oude voorraad gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:43
RangedNeedles schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Het voorverwarmen van de batterij?
Momenteel echt het enige kritieke punt, en het enige wat we willen is gewoon een simpele knop met ‘verwarmen’. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:36
Behalve dan laatst die stuiptrekking naar 3.8 ;)
Maar hé, ik troost me met de gedachte aan 12% bijtelling :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Martinique schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Behalve dan laatst die stuiptrekking naar 3.8 ;)
Maar hé, ik troost me met de gedachte aan 12% bijtelling :9
Dan word ik dus dubbel genaaid :+ Ach ik snap wel dat 5.x niet redelijk is, maar ik zou het wel fijn vinden als er iets meer moeite wordt gedaan door Skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gisteren afspraak gemaakt bij de dealer voor een service er staat op:
- OTA-update
- interieur filter vv
- rem vloeistof vv

Die OTA zouden ze beter hernoemen naar dealer update, maarja.

Ow en update over de 125kW laad licentie, de dealer wil die alleen doen als je die koopt via het dealer netwerk. Dus gelukkig ken ik nog iemand anders dat met vag bezig is en die kent iemand dat wrs die licentie kan activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:26
Damic schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:22:
Gisteren afspraak gemaakt bij de dealer voor een service er staat op:
- OTA-update
- interieur filter vv
- rem vloeistof vv

Die OTA zouden ze beter hernoemen naar dealer update, maarja.

Ow en update over de 125kW laad licentie, de dealer wil die alleen doen als je die koopt via het dealer netwerk. Dus gelukkig ken ik nog iemand anders dat met vag bezig is en die kent iemand dat wrs die licentie kan activeren.
Valt dit nog binnen de 5 of 7 jarige gratis onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@elektriekert ow gratis, dat hoor ik graag :D ik zou het niet weten, kun je dat checken?
edit: https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/onderhoud blijkbaar alleen voor Nederland

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 19-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:26
Damic schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:49:
@elektriekert ow gratis, dat hoor ik graag :D ik zou het niet weten, kun je dat checken?
edit: https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/onderhoud blijkbaar alleen voor Nederland
Dan zou ik die interieurfilter zelf ergens kopen en die zelf vervangen en van je lijstje af laten halen.
Dat is 2 minuten werk (zie YT), zal een hoop geld schelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Autohillenga schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:09:
[Afbeelding]

Nu een aantal maanden verder en de puddle lights zijn nog steeds in orde. De enige fix is dus de verbeterde versie. Het enige verschil dat je ziet is dat de nieuwe versie iets minder “scherpte” heeft. Wat dus direct duidelijk maakt wat het probleem altijd al was met de oude. En 3x raden welke versie je krijgt met bij garantie… Iets met oude voorraad gok ik.
Mm, dat dacht ik bij mijn 2023 Enyaq ook. Alle problemen die je hier altijd leest, heb ik allemaal niet. Tot plots… dat stom puddle light er aan de bestuuderskant ook kut begon uit te zien. Ach. Boeien. Ik geef er geen geld aan. Zeker niet als je oude voorraad krijgt zoals je aangeeft. Zou best kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Is er hier iemand die weet waar ik 3d-geprinte inlays voor mijn 19" Regulus velgen zou kunnen regelen?
Zodat de velg geen openingen meer heeft en een gesloten vlak heeft.
Ik had het met een verkoper over zuinig rijden en gesloten velgen hebben inderdaad minder luchtweerstand.
Ik ben benieuwd hoeveel verschil dat zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
onetime schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:33:
Is er hier iemand die weet waar ik 3d-geprinte inlays voor mijn 19" Regulus velgen zou kunnen regelen?
Ik had het met een verkoper over zuinig rijden en gesloten velgen hebben inderdaad minder luchtweerstand.
Wellicht iemand op Tweakers die je op weg kan helpen? Er zijn tientallen Tweakers met een 3D printer, maar het ontwerpen is wellicht nog het meest uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Jij doet echt alles voor een besparing in verbruik hè? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: waarom heeft de eerste gen enyaq's vooraan 235/xxR19 en vanachter 255/55R19 banden? De motor zit toch vooraan of heb ik miszien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:55:
Vraagje: waarom heeft de eerste gen enyaq's vooraan 235/xxR19 en vanachter 255/55R19 banden? De motor zit toch vooraan of heb ik miszien?
Helaas @Damic , bij alle generaties zit de aandrijving standaard op de achterwielen, en bij de 4x aangedreven dan ook nog vooraan.
Alleen de 80/85 uitvoeringen hebben achter 255 mm, dit i.v.m. het hoge koppel wat moet worden overgbracht op de weg (545 Nm is best heftig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Solarman ooooooow heb dus miszien, ik dacht dat ik aandrijf assen vooraan had gezien :o dat verklaard de 255 achteraan :D ik denk niet dat ik een 4x4 heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 19-07-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:50:
[...] Jij doet echt alles voor een besparing in verbruik hè? :p
Niet alles, maar ik probeer met alles waar ik rekening mee kan houden, dat ook te doen.

Die zuinigheid heb ik gedeeltelijk van huis uit meegekregen, maar ook beter geleerd toen ik zelf krap zat.
Dan is er ook nog het milieu. Ik wil daaraan doen wat ik redelijkerwijs kan. Ik zie al veel teveel achteruitgang.

al 3 huizen van het gas, op 8 adressen zonnepanelen gelegd, op 4 daarvan ook later uitgebreid, 2 warmtepompboilers geplaatst, 3e staat te wachten, 1 huis naar triple glas, 1 huis binnenkort gedeeltelijk naar vacuum glas, bezig met warmtepompen voor 4 huizen, bezig met 2 thuis accu's, allemaal lange termijn projecten. Voor vrienden en kennissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
19" Regulus is al een ontzettend gesloten velg. Denk dat de winst verwaarloosbaar zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

S_Chief schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:28:
[...]

19" Regulus is al een ontzettend gesloten velg. Denk dat de winst verwaarloosbaar zal zijn.
mee eens, ik zou eerder je banden wat harder oppompen dat levert meer op.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
S_Chief schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:28:
[...] 19" Regulus is al een ontzettend gesloten velg. Denk dat de winst verwaarloosbaar zal zijn.
Deze heb ik, en ze zijn relatief simpel verder vlak te maken. Ik wil het proberen. Ik had mijn vorige auto 17 jaar. Daar mik ik met deze ook op. Dus ik hoop er lang voordeel van te hebben. Als je terug kijkt zie je dat ik momenteel een bereik van rond de 650km heb. 700 is nu mijn doel _/-\o_ :twk O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Is het wellicht een idee om een separaat hypermile topic te maken en dit topic voor de wat meer gangbare Enyaq onderwerpen te gebruiken? Sorry als ik je als TS beledig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Homer-Simpson No offense taken.

@rammes onetime in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3" nog harder?

[ Voor 61% gewijzigd door onetime op 20-07-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-07 22:21
De auto geeft aan update 3.8 klaar te hebben staan, zijn daar nog risico’s aan verbonden geen zin om voor de vakantie nog even de auto te bricken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

haakjesluiten schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:30:
De auto geeft aan update 3.8 klaar te hebben staan, zijn daar nog risico’s aan verbonden geen zin om voor de vakantie nog even de auto te bricken
Voor de vakantie? nooit doen!

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:14
Homer-Simpson schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:37:
Is het wellicht een idee om een separaat hypermile topic te maken en dit topic voor de wat meer gangbare Enyaq onderwerpen te gebruiken? Sorry als ik je als TS beledig.
Goed plan! Dat hypermilen is maar voor enkele mensen met veel geduld en discipline weggelegd. Denk dat velen er niet mee bezig houden (mede omdat het een lease auto van de zaak is) en gewoon lekker door willen karren. Bij lekker stevig gebruik kan de IV80 circa 400km in de zomer en 300km in de winter bereiken……zo zijn we daar ook weer klaar mee😃👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

haakjesluiten schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:30:
In het VW ID.x topic zijn er de laatste dagen wat meldingen dat ná de update naar ID.Software v3.8 de S.O.S. module spontaan in storing valt én daar ook niet meer vanzelf uit komt. Cupra / Škoda & VW gebruiken allemaal de zelfde soft- en hardware dus veel kans dat de Škoda modellen er ook last van gaan krijgen.

Is door de dealer vrij genmakkelijk middels een reset van het geheugen van die module op te lossen óf door jezelf als je zelf toevallig een OBDII dongle hebt. (Binnenkort eens even gaan kijken of ik middels VCDS ook aan die settings mag komen...).

Firstconnection in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 20-07-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:36
Ik heb het idee dat mijn IV80 uit April '21 met nu 120K km op de teller nu toch wat degradatie laat zien. De eerste vakanties liet de GoM bij 100% laden steevast boven de 500km of hoog in de 400 zien. Dit jaar heb ik volgens mij nog geen een keer meer dan 400 km gezien. Vanmorgen gaf de GoM 370km aan bij 100% soc. In realiteit had ik moeite om de eerste laadstop op 305km van huis te halen. Snelheid rond de 120km/u, gemiddeld 110km/u of misschien nog wat lager. Weinig wind, temp rond de 20gr. 4 personen en kofferbak vol. Viel me toch een beetje tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:20

Ankh

|true

rammes schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Ik krijg hem net tijdens de vakantie.. vrouwlief geinstrueerd, niet doen!

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6USQ4axKUPiV_UP6PTzja-o1ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2h5Q8AytxfIoSA1dNvaZYcpp.jpg?f=fotoalbum_large

1 week voordat we met de auto op vakantie gaan naar Spanje sluit de deur bij de bestuurder opeens niet meer goed, de auto sluit wel af, maar je ziet duidelijk dat de deur niet helemaal dicht is. Je hoort daardoor ook meer rijgeluiden tijdens het rijden. Iemand een idee of dit zelf te verhelpen is? Is een Sportline 80 uit 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RandomNick Altijd tot 100% geladen? En hoever leeg gereden? Hoelang op 100% laten staan? En hoelang onder de 20%? ("leeg") Aggressieve / sportieve rijstijl of Eco / rustig? (Rijden in <B> of <D>?)
In <B> heb je continu afwisseling tussen laden en ontladen, die ik in <D> veel minder heb.

Welke banden heb je en op hoeveel bar staan ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JustTrying schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:01:
[Afbeelding]

1 week voordat we met de auto op vakantie gaan naar Spanje sluit de deur bij de bestuurder opeens niet meer goed, de auto sluit wel af, maar je ziet duidelijk dat de deur niet helemaal dicht is. Je hoort daardoor ook meer rijgeluiden tijdens het rijden. Iemand een idee of dit zelf te verhelpen is? Is een Sportline 80 uit 2021.
Is de gordel klem komen te zitten tussen de voor- en achterdeur, net onder de ruiten? Ik denk een deuk in de bovenste "golf" van de deur te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-07 22:21
rammes schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Ja ik laat hem even staan, september staat er al een beurt ingepland die het wel vlak daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Maat28 Hypermilen, wat ik nog niet eens echt probeer, is inderdaad maar voor een enkeling weggelegd. Maar gewoon een slok op een borrel besparen door je een klein beetje anders te gedragen en met een paar simpele dingen rekening te houden kan ieder weldenkend mens. Dat weinig mensen die dingen zelf (kunnen) bedenken komt doordat ze er niet mee bezig zijn. Daarom reik ik graag de mogelijkheden aan, die zowel financieel als milieu voordeel opleveren.
Voorbeeld: een vorige vriendin reed 400km op een tank benzine, na mijn uitleg 600km...

"Bij lekker stevig gebruik" in de context van dit draadje lijkt voor mij op flame-bait. Niet vervelend maar beschrijvend bedoeld: Zo snel mogelijk weg bij het stoplicht, zo laat mogelijk remmen en NIET uitrollen en vooruit kijken, overal maximum snelheid +10? Komt dat in de buurt? En dus iedere 20-30k km andere banden? Ik had bij 45k km nog heel veel profiel over, iets van de helft...

Dat stevig / sportief rijgedrag is mij te duur. Zowel financieel als voor het milieu. Ik kom toch wel waar ik wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JustTrying Ik heb het net even geprobeert, ik kan kan mijn deur niet geheel sluiten en toch op slot doen: oplossing - iets harder sluiten. werkt dat voor jou?

edit: ik ben helemaal voor rustig en beheerst met zaken omgaan, maar het moet wel goed werken.
edit2: niet goed gesloten ziet er net zo uit als bij jou. (minus dat deukje net onder de glas rand.)

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 20-07-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07
RandomNick schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:06:
Ik heb het idee dat mijn IV80 uit April '21 met nu 120K km op de teller nu toch wat degradatie laat zien. De eerste vakanties liet de GoM bij 100% laden steevast boven de 500km of hoog in de 400 zien. Dit jaar heb ik volgens mij nog geen een keer meer dan 400 km gezien. Vanmorgen gaf de GoM 370km aan bij 100% soc. In realiteit had ik moeite om de eerste laadstop op 305km van huis te halen. Snelheid rond de 120km/u, gemiddeld 110km/u of misschien nog wat lager. Weinig wind, temp rond de 20gr. 4 personen en kofferbak vol. Viel me toch een beetje tegen.
Hier zelfde ervaring met zelfde bouwjaar. Zolang ik nog 250km kan rijden is het prima voor mij. Eind dit jaar maar eens gaan oriënteren op de volgende EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
FJP84 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Hier zelfde ervaring met zelfde bouwjaar. Zolang ik nog 250km kan rijden is het prima voor mij. Eind dit jaar maar eens gaan oriënteren op de volgende EV.
Als je nog maar 250km met een 80 kunt rijden dan is je accu toch wel meer dan 30% gedegradeerd. Dan heb je toch gewoon garantie? Misschien eens meten en dan langs de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RandomNick @FJP84 Mag ik jullie naar de TS verwijzen voor de dongle en Carscanner ?
Bekijk dan de spanning van de individuele cellen bij 80% of 100%, rij hem dan leeg tot in de buurt van de 20% en bekijk weer de individuele cellspanningen. Als ze bij hoge lading mooi gelijk zijn, maar bij lage lading niet, dan heb je (een) slechte cel(len). Ook kan je SOH uitlezen, bij minder dan 70% en minder dan 160.000km heb je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik had laatst 335 kilometer gereden aan 187 Wh/km en nog 8% over. Als ik dat omreken kom ik dus op 62,65 kWh verbruikt. Delen door 0,92 (als in, 92% verbruikt) kom je dus op 68 kWh bruikbaar van 100 naar 0. Dat is wel wat laag en inderdaad ook merkbaar lager dan nieuw. Bij nieuw kun je zo’n ~74 kWh (volgens Aviloo en diverse andere tests) benutten van 100 naar 0.

Nu heeft mijn auto inmiddels ook de bekende “storing elektro”, mogelijk (tot de dealer tot dezelfde conclusie komt hou ik een slag om te arm) afwijkende spanning in één of meerdere cellen. In dat geval dus vervanging van accumodule (onder garantie gelukkig). Deze week meer daarover ;)

Ik ben het met @FJP84 eens dat 250km voor mij op zich prima is: maar dan wel mét de vouwwagen. En dat zit op het randje.

Om die reden ook de ID.7 Pro S genomen als opvolger, die heeft weer een stukje meer bruikbare capaciteit en degradatie kan ik dan weer incalculeren. Al ga ik me komende trip naar Frankrijk ook prima redden met de Enyaq, zelfs inclusief de (eventuele) slechte module.

(iV “80”, ‘21)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:15
[...]

Poeh, dat is wel een flinke degradatie zeg. Ik rijd nu sinds anderhalve maand voor het eerst een EV (2025 Enyaq Coupé 82 kWh), een zakelijke lease via mijn werkgever. Soms speel ik met de gedachte om te kiezen voor een mobiliteitsbudget en particulier een auto te kopen. Hoewel het elektrisch rijden me echt heel goed bevalt, zou ik toch niet zo snel zelf een EV kopen als ik dit soort berichten lees :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
SparksNL schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Poeh, dat is wel een flinke degradatie zeg. Ik rijd nu sinds anderhalve maand voor het eerst een EV (2025 Enyaq Coupé 82 kWh), een zakelijke lease via mijn werkgever. Soms speel ik met de gedachte om te kiezen voor een mobiliteitsbudget en particulier een auto te kopen. Hoewel het elektrisch rijden me echt heel goed bevalt, zou ik toch niet zo snel zelf een EV kopen als ik dit soort berichten lees :|
Dan zou ik ook maar geen telefoon, laptop, wasmachine, etc. kopen. Van al die dingen vind je slechte verhalen op het internet. Als je je auto gewoon netjes gebruikt, dan valt het met de degradatie reuze mee (daar zijn inmiddels genoeg onderzoeken naar). Een kapotte cel kan, en die laat je dan repareren, net zoals je compressor van je koelkast het kan begeven. Of dat je ICE auto een mankement heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Tsja, ik heb hem zelf gekocht. Vind het echt niet zo heel spannend eigenlijk. Beetje degradatie hoort erbij. Er is nog meer dan genoeg over om praktisch goed bruikbaar te zijn, plus het laden gaat nog steeds heel goed.

Maar jij gaat het meemaken met je eigen leasewagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
JanHenk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Tsja, ik heb hem zelf gekocht. Vind het echt niet zo heel spannend eigenlijk. Beetje degradatie hoort erbij. Er is nog meer dan genoeg over om praktisch goed bruikbaar te zijn, plus het laden gaat nog steeds heel goed.

Maar jij gaat het meemaken met je eigen leasewagen ;)
In jouw geval zou ik er misschien wel even naar laten kijken. Jouw degradatie lijkt groter dan gangbaar.

Ik heb ook lease. Een 60. Ik moet eerlijk zeggen dat ik telkens tot 100 laadde en hem ook ver (lees: 2-5%) leeg reed. Dat deed ik vanwege de kleine accu, maar ook omdat ik het niet fraai vind om op kantoor een hele dag een laadpaal bezet te houden voor een paar % (laten we zeggen 30->80%). Als iedereen dat zou doen, hebben we veel te weinig palen.

Dit heb ik nu een jaar gedaan en toen kwamen de Skoda challenges. Dus nu moet ik soms boven 20% blijven, of tussen 20 en 80, etc. Het is leuk om het te proberen, maar het heeft me ook gewoon bewust gemaakt. Range anxiety had ik al niet echt, maar nu nog veel minder. En tussen 20-80 blijven is sowieso beter.

NB ik laad wel bijna alleen maar AC. DC doe ik alleen op vakantie. En dan ga ik hem ook wel wat verder leeftijden want 20-80 met een 60 en dan 1250km moeten rijden is wel wat vaak stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:31:
[...]

In jouw geval zou ik er misschien wel even naar laten kijken. Jouw degradatie lijkt groter dan gangbaar.
Zoals gezegd heb ik dus ook een melding/storing die hier verband mee kan houden. Afspraak staat voor komende week, dus laat je de uitkomst weten :)

Er was ook een productieprobleem met slechte cellen in een bepaalde serie van voertuigen met bouwjaar 2020/2021, dus ik ben niet heel verbaasd dat ik nu die melding ook krijg. Zijn hier al vaker voorbijgekomen. VAG heeft in het begin verschillende cellen gebruikt voor accupacks, beetje “waar ze het maar vandaan konden halen”. Dat is nu minder een issue bij mijn weten.

Maar zelfs met die hoger dan gangbare degradatie ga ik er gewoon mee naar Frankrijk over twee weken, laat ik me niet door tegenhouden :P

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 20-07-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07
[...]

Ik bedoel niet dat ik maar 250km kan rijden hoor met de iv80. Bij 100 procent zit ik tegenwoordig onder de 400km range. Tussen de 375 en 390km. Het is meer dat ik nooit meer dan 250km aan een stuk rijd, dus hoewel de degradatie na 4jr merkbaar is, vind ik het geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:15
cryptapix schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Dan zou ik ook maar geen telefoon, laptop, wasmachine, etc. kopen. Van al die dingen vind je slechte verhalen op het internet. Als je je auto gewoon netjes gebruikt, dan valt het met de degradatie reuze mee (daar zijn inmiddels genoeg onderzoeken naar). Een kapotte cel kan, en die laat je dan repareren, net zoals je compressor van je koelkast het kan begeven. Of dat je ICE auto een mankement heeft.
Ik vind een auto van 58k niet echt vergelijkbaar met een telefoon of laptop, maar ik snap je punt :+
FJP84 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Ik bedoel niet dat ik maar 250km kan rijden hoor met de iv80. Bij 100 procent zit ik tegenwoordig onder de 400km range. Tussen de 375 en 390km. Het is meer dat ik nooit meer dan 250km aan een stuk rijd, dus hoewel de degradatie na 4jr merkbaar is, vind ik het geen issue.
390km is m.i. nog steeds ruim voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Toch voelt het niet heel fijn om 100km op een volle accu in te moeten inleveren na 4 jaar, maar misschien denk ik er over een jaartje anders over :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 22:58
FJP84 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Heb je al eens gekeken naar de SoH van je accu dan?
Ik heb zelf een Enyaq met een SoH van 94,1% gekocht die met 66000 op de teller. Voor mijn gevoel is 94% nog wel netjes.
Bij de dealer stond er nog 400 op de teller op 92% dus ik gok dat er nog wel ruim 400 te rijden is met 100%, al ben ik van plan om uiteraard van 20-80% te gaan rijden wanneer we de auto in ontvangst nemen.

Ben wel benieuwd hoe hoog die van jou nog zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:48:
@Maat28 Hypermilen, wat ik nog niet eens echt probeer, is inderdaad maar voor een enkeling weggelegd. Maar gewoon een slok op een borrel besparen door je een klein beetje anders te gedragen en met een paar simpele dingen rekening te houden kan ieder weldenkend mens. Dat weinig mensen die dingen zelf (kunnen) bedenken komt doordat ze er niet mee bezig zijn. Daarom reik ik graag de mogelijkheden aan, die zowel financieel als milieu voordeel opleveren.
Voorbeeld: een vorige vriendin reed 400km op een tank benzine, na mijn uitleg 600km...

"Bij lekker stevig gebruik" in de context van dit draadje lijkt voor mij op flame-bait. Niet vervelend maar beschrijvend bedoeld: Zo snel mogelijk weg bij het stoplicht, zo laat mogelijk remmen en NIET uitrollen en vooruit kijken, overal maximum snelheid +10? Komt dat in de buurt? En dus iedere 20-30k km andere banden? Ik had bij 45k km nog heel veel profiel over, iets van de helft...

Dat stevig / sportief rijgedrag is mij te duur. Zowel financieel als voor het milieu. Ik kom toch wel waar ik wil zijn.
Ik begrijp je helemaal….maar het is gewoon niet de rijstijl waar ik plezier uit haal. Gek genoeg is het voor mij financieel aantrekkelijker om een lager bereik te halen doordat ik met mijn zonnepanelen (grotendeels) de auto laad en een vast straattarief richting werkgever kan declareren. Dit icm met een dynamisch contract voor energie levert iedere laadbeurt geld op voor mij. Foute prikkel I know maar het is zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:27
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:12:
[...]

Is de gordel klem komen te zitten tussen de voor- en achterdeur, net onder de ruiten? Ik denk een deuk in de bovenste "golf" van de deur te zien.
nu je het zegt inderdaad, daar lijkt iets niet helemaal goed te zijn gegaan, dat ga ik denk ik zelf niet op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
[...]

Als ik de mijne nog lang zou houden zou ik er meer energie insteken. Wellicht eens de boel laten nameten bij de dealer. De opvolger (ID7 tourer) word over 3 maanden geleverd, dus ga me er niet zo druk meer om maken. Viel me vandaag gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:03:
@RandomNick Altijd tot 100% geladen? En hoever leeg gereden? Hoelang op 100% laten staan? En hoelang onder de 20%? ("leeg") Aggressieve / sportieve rijstijl of Eco / rustig? (Rijden in <B> of <D>?)
In <B> heb je continu afwisseling tussen laden en ontladen, die ik in <D> veel minder heb.

Welke banden heb je en op hoeveel bar staan ze?
Gewoon netjes behandeld, ik ben wel bekend met wat wel en niet te doen met een accu. Snelladen max 10 sessies per jaar. Rij normaal lekker door, maar vrouw compenseert dat weer. Maar al dit is niet zo relevant, want mijn rijstijl is niet anders dan 3 jaar terug. Banden staan icm vakantie op 3.2 achter en 3.1 voor. Rij 90% van de tijd in B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:51:
@RandomNick @FJP84 Mag ik jullie naar de TS verwijzen voor de dongle en Carscanner ?
Bekijk dan de spanning van de individuele cellen bij 80% of 100%, rij hem dan leeg tot in de buurt van de 20% en bekijk weer de individuele cellspanningen. Als ze bij hoge lading mooi gelijk zijn, maar bij lage lading niet, dan heb je (een) slechte cel(len). Ook kan je SOH uitlezen, bij minder dan 70% en minder dan 160.000km heb je garantie.
Over 3 maanden wordt de opvolger van de Enyaq geleverd, dus ik ga geen tijd meer investeren in analyse en uitzoekwerk. Wel bedankt voor de tip, was anders wel interessant geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Maat28 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:42:
[...] Ik begrijp je helemaal….maar het is gewoon niet de rijstijl waar ik plezier uit haal. Gek genoeg is het voor mij financieel aantrekkelijker om een lager bereik te halen doordat ik met mijn zonnepanelen (grotendeels) de auto laad en een vast straattarief richting werkgever kan declareren. Dit icm met een dynamisch contract voor energie levert iedere laadbeurt geld op voor mij. Foute prikkel I know maar het is zoals het is.
Ik kan je geen thumb-up geven, maar ik begrijp het wel. Maaarrr, levert het zoveel (edit: extra) op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:46:
[...]

Ik kan je geen thumb-up geven, maar ik begrijp het wel. Maaarrr, levert het zoveel (edit: extra) op dan?
Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.

[ Voor 9% gewijzigd door Maat28 op 21-07-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
[quote][b]Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:[/

[ Voor 56% gewijzigd door Maat28 op 21-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:59
Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.
Ik ben echt niet Roomser dan de Paus, maar dit is toch gewoon diefstal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
[...]

Beetje OT hier maar waarom declareer je zoveel meer dan de werkelijke kosten? Heb je het laadpunt zelf moeten betalen en moet je die nog terugverdienen? Volgens de websites die ik heb geraadpleegd is je gemiddelde tarief +10ct gebruikelijk bij dynamisch. In mijn geval ergens rond de 30-33ct oo het moment.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
offtopic:
Als de laadpaal door je werkgever / leasemaatschappij is betaald (in veel gevallen zo), mag je fiscaal gezien alleen de intermediaire kosten declareren. Als je er geld aan overhoudt, zou dat moeten worden belast in de loonheffingen.

Een kleine marge is tot daaraan toe, maar ik lees en hoor echt veel te veel van mensen die flink verdienen op hun geladen stroom. Dat mag misschien van de werkgever wel (?), maar in ieder geval niet onbelast.

Gebrek aan controle en indianenverhalen, maakt dat iedereen dit tegenwoordig normaal gaat vinden.

Sorry dat ik hier even op aansla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Gisteren teruggekomen van mijn vakantie en op de terugweg precies dezelfde irritante storing als op de heenweg. Na de eerste keer snelladen lijkt er niks aan de hand. De navigatie doet het gewoon en na ongeveer 1-2 minuten na het wegrijden gaat het grote scherm op zwart en duurt het meerdere minuten voordat hij weer kan worden opgestart. Hervatten van de routegeleiding lukt niet omdat hij automatisch naar het huisadres gaat navigeren. Duurt een eeuwigheid voorsta de route er weer goed in staat. Daarna vaker dan elke km de melding dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb. Leuk tijdens een stint van 2 uur…..
Super hinderlijk ook dat zwarte scherm omdat ik juist dan mijn navigatie nodig heb omdat ik van de snelweg af laad en gewoonweg kansloos dat zo’n dure auto je op dat soort momenten in de steek laat. Heb blijkbaar een maandagochtend model want heb al bovengemiddeld vaak bij de dealer gestaan voor allerlei storingen.
Nog maar een paar maanden en dan gaat de Enyaq eruit. Vond het een fijne wagen qua comfort en ruimte maar hij deed het te vaak niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-07-2025 09:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maat28
Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Beetje OT hier maar waarom declareer je zoveel meer dan de werkelijke kosten? Heb je het laadpunt zelf moeten betalen en moet je die nog terugverdienen? Volgens de websites die ik heb geraadpleegd is je gemiddelde tarief +10ct gebruikelijk bij dynamisch. In mijn geval ergens rond de 30-33ct oo het moment.
Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.
offtopic:
Oké, dan ligt het wat genuanceerder inderdaad. :) Zoals ik mijn post begon met 'als' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
[...]

Prima zolang je je realiseert dat de fiscus dat voordeel nog eens kan komen belasten als je pech hebt cq als de regels goed worden gevolgd en gecontroleerd.

Edit: ligt natuurlijk anders omdat je de laadpaal zelf hebt aangeschaft. Die kosten kun je in het redelijke doorbelasten.

[ Voor 8% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-07-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:53:
offtopic:
Als de laadpaal door je werkgever / leasemaatschappij is betaald (in veel gevallen zo), mag je fiscaal gezien alleen de intermediaire kosten declareren. Als je er geld aan overhoudt, zou dat moeten worden belast in de loonheffingen.

Een kleine marge is tot daaraan toe, maar ik lees en hoor echt veel te veel van mensen die flink verdienen op hun geladen stroom. Dat mag misschien van de werkgever wel (?), maar in ieder geval niet onbelast.

Gebrek aan controle en indianenverhalen, maakt dat iedereen dit tegenwoordig normaal gaat vinden.

Sorry dat ik hier even opsla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.
De laadpaal is in mijn situatie door mijzelf betaald……deze zal de komende jaren nog zeker niet terugverdiend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Prima zolang je je realiseert dat de fiscus dat voordeel nog eens kan komen belasten als je pech hebt cq als de regels goed worden gevolgd en gecontroleerd.
Niet van toepassing dus….maar ik stop deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
Gisteren teruggekomen van mijn vakantie en op de terugweg precies dezelfde irritante storing als op de heenweg. Na de eerste keer snelladen lijkt er niks aan de hand. De navigatie doet het gewoon en na ongeveer 1-2 minuten na het wegrijden gaat het grote scherm op zwart en duurt het meerdere minuten voordat hij weer kan worden opgestart. Hervatten van de routegeleiding lukt niet omdat hij automatisch naar het huisadres gaat navigeren. Duurt een eeuwigheid voorsta de route er weer goed in staat. Daarna vaker dan elke km de melding dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb. Leuk tijdens een stint van 2 uur…..
Super hinderlijk ook dat zwarte scherm omdat ik juist dan mijn navigatie nodig heb omdat ik van de snelweg af laad en gewoonweg kansloos dat zo’n dure auto je op dat soort momenten in de steek laat. Heb blijkbaar een maandagochtend model want heb al bovengemiddeld vaak bij de dealer gestaan voor allerlei storingen.
Nog maar een paar maanden en dan gaat de Enyaq eruit. Vond het een fijne wagen qua comfort en ruimte maar hij deed het te vaak niet goed.
Dat inderdaad wel wat vervelende ervaringen, dus ik snap dat je wat anders wil. Ik deel ze gelukkig niet (behoudens de Travel Assist meldingen)...

Welke softwareversie heb je? ME3.x?

Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat van heel veel auto's de hedendaagse software matig is. Consumenten hebben torenhoge verwachten maar autobedrijven hebben moeite met software development, waardoor veel zaken half worden uitgewerkt en vol bugs zitten.

Ik denk ook dat dit los staat van BEV's zoals de Enyaq. Nu wordt veel nieuwste software juist wel op die auto's gelanceerd én is het ook belangrijker geworden (laadplanning, batterij-conditionering, etc.), waardoor je het ook eerder merkt als het niet goed werkt. Maar een ICE auto kan hier net zo goed mee te maken krijgen.

Ik ben gek genoeg juist bij VAG gebleven voor de nieuwe wagen, ondanks of dankzij de software. De nieuwste iteraties (4/5+) doen precies wat je wil en nodig hebt, ze hebben alle pijnpunten die ik nu ervaar, aangepakt. Ook de nieuwste Enyaq profiteert hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Dat inderdaad wel wat vervelende ervaringen, dus ik snap dat je wat anders wil. Ik deel ze gelukkig niet (behoudens de Travel Assist meldingen)...

Welke softwareversie heb je? ME3.x?

Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat van heel veel auto's de hedendaagse software matig is. Consumenten hebben torenhoge verwachten maar autobedrijven hebben moeite met software development, waardoor veel zaken half worden uitgewerkt en vol bugs zitten.

Ik denk ook dat dit los staat van BEV's zoals de Enyaq. Nu wordt veel nieuwste software juist wel op die auto's gelanceerd én is het ook belangrijker geworden (laadplanning, batterij-conditionering, etc.), waardoor je het ook eerder merkt als het niet goed werkt. Maar een ICE auto kan hier net zo goed mee te maken krijgen.

Ik ben gek genoeg juist bij VAG gebleven voor de nieuwe wagen, ondanks of dankzij de software. De nieuwste iteraties (4/5+) doen precies wat je wil en nodig hebt, ze hebben alle pijnpunten die ik nu ervaar, aangepakt. Ook de nieuwste Enyaq profiteert hiervan.
Heb een Enyaq 80 uit ‘21. Nu op ME3.7.
Heb alleen het afgelopen kalenderjaar al minstens 6 keer tijdens het rijden een complete black-out gehad waarbij ook mijn bestuurdersdisplay helemaal zwart was. Los van de meldingen over het stuur vasthouden heb ik sinds april 23 (sindsdien heb ik de auto) kapotte puddle lights, defecte tankklep, airbag storingen en 2 defecte cellen in het accu pakket gehad. Extra terugkomen tbv werkplaatswerkzaamheden. Los van de ‘gebruikelijke’ weersafhankelijk foutmeldingen van de sensoren/hulpsystemen en het naar de dealer moeten voor software updates. Wat dat heeft iedereen.

Maar goed, heb voldoende vertrouwen in de VAG groep en in het feit dat ik een ‘maandagochtendmodel’ om bij ze te blijven. Maar ga wel naar de iD.7 Tourer Pro LE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Homer-Simpson Een aantal van jouw dingen herken ik ook, travel assist meldingen en puddle lights zijn bekenden. Airbag en laadklep geen problemen mee gehad. Het zijn ook wel gewoon vaak terugkomende zaken, je ziet het ook in het topic. Met name dus bij '20 en '21 auto's.

Het is een soort bingokaart, de een heeft maar last van een paar van die dingen, een ander vinkt alles af :P

Ik stap dus ook over op de ID.7 Tourer, per oktober hopelijk. Een Pro S LE met alles erop. Hoewel ik de Enyaq oprecht een fijne auto vond en vind, kijk ik ook wel uit naar de ID7. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.
Omdat je er in de winter toch minder aan hebt, ben je over te halen om in de winter meer van mijn tips uit te proberen? Kost je bijna niets en je rijdt veiliger... :X >:) :+ 8)
En ben je er wat meer aan gewent voor als deze laad situatie voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

En draag je dan net als fastned of de straatlaadpaal netjes btw en IB/Vpb af over die inkomsten? Of valt dit gewoon onder de hobby vrijstelling :+ Al zul je de kosten voor de laadpaal ook weer niet hebben afgetrokken.

Ik reken een paar cent meer dan mijn kosten. Dat is per ongeluk gebeurd omdat ik een nieuw en goedkoper contract afsloot, maar ik heb het toen ik erachter kwam laten staan omdat ik de laadpaal zelf heb betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 21-07-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Omdat je er in de winter toch minder aan hebt, ben je over te halen om in de winter meer van mijn tips uit te proberen? Kost je bijna niets en je rijdt veiliger... :X >:) :+ 8)
En ben je er wat meer aan gewent voor als deze laad situatie voorbij is.
Haha ja inderdaad! Misschien kan ik in de winter beter 100% thuis gaan werken😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
cryptapix schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:25:
[...]

En draag je dan net als fastned of de straatlaadpaal netjes btw en IB/Vpb af over die inkomsten? Of valt dit gewoon onder de hobby vrijstelling :+ Al zul je de kosten voor de laadpaal ook weer niet hebben afgetrokken.

Ik reken een paar cent meer dan mijn kosten. Dat is per ongeluk gebeurd omdat ik een nieuw en goedkoper contract afsloot, maar ik heb het toen ik erachter kwam laten staan omdat ik de laadpaal zelf heb betaald.
Geen idee waar je het over hebt maar ik schuif het dan maar richting de burgelijke ongehoorzaamheid waar ik prima mee kan leven, mijn werkgever een prima tarief betaald en ik verder geen vlieg kwaad doe. Of zal ik iedereen die dagelijks op kosten van de werkgever het toptarief bij Fastned afnemen ook moeten aanspreken op hun gedrag? Maar zoals eerder aangegeven ik stop deze discussie nu echt. Heeft totaal niets met Enyaq te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:40
JanHenk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:54:
Ik had laatst 335 kilometer gereden aan 187 Wh/km en nog 8% over. Als ik dat omreken kom ik dus op 62,65 kWh verbruikt. Delen door 0,92 (als in, 92% verbruikt) kom je dus op 68 kWh bruikbaar van 100 naar 0. Dat is wel wat laag en inderdaad ook merkbaar lager dan nieuw. Bij nieuw kun je zo’n ~74 kWh (volgens Aviloo en diverse andere tests) benutten van 100 naar 0.

Nu heeft mijn auto inmiddels ook de bekende “storing elektro”, mogelijk (tot de dealer tot dezelfde conclusie komt hou ik een slag om te arm) afwijkende spanning in één of meerdere cellen. In dat geval dus vervanging van accumodule (onder garantie gelukkig). Deze week meer daarover ;)

Ik ben het met @FJP84 eens dat 250km voor mij op zich prima is: maar dan wel mét de vouwwagen. En dat zit op het randje.

Om die reden ook de ID.7 Pro S genomen als opvolger, die heeft weer een stukje meer bruikbare capaciteit en degradatie kan ik dan weer incalculeren. Al ga ik me komende trip naar Frankrijk ook prima redden met de Enyaq, zelfs inclusief de (eventuele) slechte module.

(iV “80”, ‘21)
@JanHenk Als je een obd2 dongle hebt, zou je dan het plaatje eens willen posten met daarin alle celspanningen op een rij (figuur met allemaal gele balkjes).
Ik ben benieuwd of dat te linken is aan die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En de skoda elli support saga blijft duren. WAT EEN FACKING KLUCHT.
Mogelijke oplossingen via mail dat ze me kunnen geven:
- zeg gewoon wat er schilt, is het iets aan de wagen of aan het account
- laat mensen inloggen op de officiële site en laat ze daar een support ticket aanmaken
- geeft de gebruiker een optie om in de app support aan te vragen en geef een LOKAAL telefoonnummer niet dat van Tsjechië :F

Heb ze ondertussen al uit gescheten dat hun antwoorden DINO-shit zijn, dat AI een betere job doet en dat de Aziaten een betere support leveren dat dat zij nu doen.

En dat alles om dat ze op het volgende niet willen antwoorden zolang ik niet van het juiste email adres stuur wat ik al 3x wel heb gedaan :F
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zJo5442.png
Kan iemand me zeggen wat er fout gaat??????

juist even proberen in te loggen op skoda-connect.com:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NcHYPFc.png

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn profiel maarja als ze dat niet willen zeggen kan er ook niets aangedaan worden he.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 21-07-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:23
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met de range van de eerste modellen, nu 4 jaar oud.

Rij zelf een 60, uit okt 2021, laad eigenlijk altijd tot 80%, bijna geen snel laad sessies. Dan denk ik dat ik netjes met de accu om ga.
Nu na vier jaar heb ik maar een range van 240km. Eigenlijk is het nooit hoger geweest als 280?

In deze auto zijn al eens 'slechte' cellen vervangen maar die range is mij toch wel tegen gevallen bij deze auto.

Een vriend van mij rijdt in een ID.3, laad wel altijd tot 100% maar een paar maanden jonger maar die komt toch nog wel tot 320-340 km.

Of is het een kwestie dat de BMS een keer gereset moet worden door hem echt vol en goed leeg te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Sparks, ik heb ook een 60 uit '21. Tweede hands dus kan alleen over de km's van 50-80k praten en dat was altijd netjes. Alleen sporadisch 100% en snelladen alleen op vakantie.
Ik heb volgens de obd dongle nog 53kW over op de accu, maar dat verschilt best als je de auto een keer tot onder de 10% rijdt en dan vollaad. Zie TS voor een schema van de garage.
Mijn range is nu 340km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

sparks schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:09:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met de range van de eerste modellen, nu 4 jaar oud.

Rij zelf een 60, uit okt 2021, laad eigenlijk altijd tot 80%, bijna geen snel laad sessies. Dan denk ik dat ik netjes met de accu om ga.
Nu na vier jaar heb ik maar een range van 240km. Eigenlijk is het nooit hoger geweest als 280?

In deze auto zijn al eens 'slechte' cellen vervangen maar die range is mij toch wel tegen gevallen bij deze auto.

Een vriend van mij rijdt in een ID.3, laad wel altijd tot 100% maar een paar maanden jonger maar die komt toch nog wel tot 320-340 km.

Of is het een kwestie dat de BMS een keer gereset moet worden door hem echt vol en goed leeg te rijden?
Ik heb een 80 uit de eerste lichting. laad altijd tot 100% snel laden met vakanties en soms langere tripjes. 3x per maand. heb nog een range van 400km in zomer en 350/325 in winter.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@rammes Weet je ook de maximale kWh inhoud van je accu? SOH? Als benaderend alternatief: kWh/100km?

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.