Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-05 11:41
hk12nl schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Hoe vind je deze optielijst van een auto? Is daar een aparte website voor oid? Ik kijk nu gewoon vaak alle foto's goed na zodat ik weet welke opties erop zitten. :)
Je kunt de opties die op jouw auto zitten opzoeken via Erwin (https://skoda.erwin-store.com/erwin/showHome.do), maar daar heb je wel het VIN voor nodig. Je moet er wel voor betalen (ca. €8,-), dus dat doe je alleen als je serieus bent over een specifieke aankoop. En in dat geval kun je denk ik ook gerust het VIN vragen aan de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 14-05 11:41
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Met wat rondrijden zakt ie naar 95% en als de zon schijnt, mag dat gewoon terug naar 100% :).

[...]

Het is de Enyaq die de laadsessie afbreekt, door aan te geven dat de auto volgeladen is.
Het was telkens bij mijn lader thuis: een Smappee. En die staat ingesteld op "overschotstroom".
Het gebeurde telkens als ik 10kW aan het exporteren was, stroom genoeg dus om eventjes bij te "pompen" van 95% naar 100%.
Dan heb je flink wat zonnepanelen liggen denk ik, als je bedoelt dat je 10kW opwekt / teruglevert? Weet je zeker dat het niet minder is, want onder de 6A (dus onder de 1380W op 1 fase of 4140W op 3 fasen) laadt de Enyaq niet meer op. Kan dus zelfs door een dipje in de opwek komen, of heb je je smappee zo ingesteld dat dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:06:
[...] Met wat rondrijden zakt ie naar 95% en als de zon schijnt, mag dat gewoon terug naar 100% :).

[...] Het is de Enyaq die de laadsessie afbreekt, door aan te geven dat de auto volgeladen is.
Het was telkens bij mijn lader thuis: een Smappee. En die staat ingesteld op "overschotstroom".
Het gebeurde telkens als ik 10kW aan het exporteren was, stroom genoeg dus om eventjes bij te "pompen" van 95% naar 100%.
Jij hebt waarschijnlijk een lease Enyaq? Een 60 misschien? Battery-care beperkt laden niet voor niets tot 80%.
Kan je ons inzicht verschaffen hoeveel kWh capaciteit jouw accu nog heeft en hoe oud hij is en hoe lang je al "altijd" tot 100% laad? Kan ons wat leren over degradatie.
Ik laad alleen voor een lange rit eventueel boven de 80%, soms (vakantie) tot 100%.
Ben slechts 2 of 3x onder de 20% geweest.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05 20:53
BigGreen schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Ja sensor was kapot en moest worden vervangen. Bij mij net buiten garantie helaas.
Bij mijn enyaq 2021 ook een parkeersensor voor in het bumperrooster stuk. Buiten de garantie, en ik las dat het vervangen zomaar €600 zou gaan kosten (sensor €90, bumper er volledig af, er weer op, recalibreren (whatever that means)). Dus op internet gezocht: je kan deze sensoren door het rooster met 2 vingers en een duim los krijgen (borglipjes boven en beneden uit elkaar duwen met 2 vingers en tegelijk met je duim de sensor naar binnen duwen, daarna kan je de sensor met kabelaansluiting door het rooster naar buiten werken, en de aansluitstekker na ontsluiten schuif lipje lostrekken. Oud rubbertje op de nieuwe sensor overzetten, stekker erin en weer terug klikken. 5 minuten werk en doet het weer. Nieuwe sensor voor €35 + verzendkosten uit Tsjechië laten komen, 3 werkdagen bezorgtijd. https://www.super-parts.eu/5wa919275a-pdc-sensor/ Scheelt toch €550… *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52
Matmar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Bij mijn enyaq 2021 ook een parkeersensor voor in het bumperrooster stuk. Buiten de garantie, en ik las dat het vervangen zomaar €600 zou gaan kosten (sensor €90, bumper er volledig af, er weer op, recalibreren (whatever that means)). Dus op internet gezocht: je kan deze sensoren door het rooster met 2 vingers en een duim los krijgen (borglipjes boven en beneden uit elkaar duwen met 2 vingers en tegelijk met je duim de sensor naar binnen duwen, daarna kan je de sensor met kabelaansluiting door het rooster naar buiten werken, en de aansluitstekker na ontsluiten schuif lipje lostrekken. Oud rubbertje op de nieuwe sensor overzetten, stekker erin en weer terug klikken. 5 minuten werk en doet het weer. Nieuwe sensor voor €35 + verzendkosten uit Tsjechië laten komen, 3 werkdagen bezorgtijd. https://www.super-parts.eu/5wa919275a-pdc-sensor/ Scheelt toch €550… *O*
Even nagekeken maar de sensor vervangen heeft de leasemaatschappij vorig jaar € 337,34 gekost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtG8DFKfqpDzbZk5csRUb16j_68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HHcTXQrpub5KCdgPUMTDHIx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:45
sjroorda schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Interessante gedachte! Op dit moment hebben wij niet genoeg zonnepanelen liggen om echt verschil te maken; bovendien is het officieel niet eens toegestaan voor de deur te laden (geen eigen oprit; de gemeente is bezig met soepelere regels).

Wij rijden niet overdreven veel met de auto, zo'n 12.000-15.000 km per jaar, inclusief grote vakantie (3.000-4.000 km). Met ons huidige rijgedrag is eens per week laden vermoedelijk genoeg om die 300km op te vangen, zelfs met een iV 60. Dit is eenvoudig te plannen. En áls we onze zonnepanelen in de toekomst upgraden, zal dat zeker voor de deur gebeuren waar mogelijk!

Sowieso gaat dit een grote ontdekkingstocht worden, waar we wel heel veel zin in hebben (al is het uitzoeken van een nieuwe auto een dagtaak en zal dat nooit onze hobby worden...).

[...]

We hebben nog nooit een auto nieuwer dan 2012 of met meer dan 100pk gehad, dus zijn gelukkig nog niet zo verwend met opties :). Alles zal luxe aanvoelen! Over 10 jaar gaan we dan wel weer eens verder kijken...

We richten onze peilen nu op deze iV 60 sportline met een SoH van 90%. We gaan morgen langs, dus hopelijk komt er een einde aan een lange zoektocht!
Succes morgen! Mooie auto om te zien. Stond bij mij ook op het lijstje maar ik miste alleen stoelverwarming en wil uiteindelijk liever toch een 80 :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15
@Matmar @Scorpio_King ik moet het even opzoeken, maar mijn sensor vervangen bij de dealer was volgens mij over de 400 ex btw (aug 24). Ik kreeg een verhaal over een kapje dat blank geleverd werd en in kleur moest worden gespoten.

Edit: gevonden!
Voorbumper/voorbumperbalk uit+ingebouwd € 491,61 incl btw.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 06-05-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
Ik wil dakdragers kopen voor mijn Enyaq 80 uit 2022. Ik zie dat er grote verschillen in prijs zijn; het gaat van 110 euro tot bijna 400 euro.
Is een simpele van 110 euro goed genoeg; of waar moet ik op letten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 16:29
onetime schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Jij hebt waarschijnlijk een lease Enyaq? Een 60 misschien? Battery-care beperkt laden niet voor niets tot 80%.
Kan je ons inzicht verschaffen hoeveel kWh capaciteit jouw accu nog heeft en hoe oud hij is en hoe lang je al "altijd" tot 100% laad? Kan ons wat leren over degradatie.
Ik laad alleen voor een lange rit eventueel boven de 80%, soms (vakantie) tot 100%.
Ben slechts 2 of 3x onder de 20% geweest.
Enyaq 85
Lease
Eerste keer op de baan 2025/01
Altijd laden tot 100% = doe ik altijd, sinds ik die heb
Wat voor zin heeft het een EV te nemen met een "dikke batterij" als je er maar een ruimte helft (20%>80%) van kan/mag gebruiken?
Nog "nooit" (op die 4 maanden) onder de 15% geweest.

En ik wil laden op de zon, dus elke kWh zonnestroom in de batterij, verlengt de periode dat ik niet op fossiele-stroom (als dat al een woord is) moet rijden. Vandaar: asap tot 100% als er overschotstroom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Cafe Del Mar schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Enyaq 85
Lease
Wat voor zin heeft het een EV te nemen met een "dikke batterij" als je er maar een ruimte helft (20%>80%) van kan/mag gebruiken?

En ik wil laden op de zon, dus elke kWh zonnestroom in de batterij, verlengt de periode dat ik niet op fossiele-stroom (als dat al een woord is) moet rijden. Vandaar: asap tot 100% als er overschotstroom is.
:? Die volledige 100% kan je toch aanspreken als je een lange reis gaat maken? Als je dagelijkse woon/werk makkelijk tussen de 80 en 40% kan is dat het nut van een grote batterij, namelijk dat je bijna overal kan komen zonder dat je erg vaak in de slijtagezones van je batterij komt en dat je de luxe hebt om lange afstanden te doen als dat nodig is.

Met een laadpaal voor de deur is dat een no-brainer, moet je bij een openbare laadpaal dan snap ik overigens nog wel dat je niet na elke rit zin hebt in een zoektocht naar een vrije paal.

Het is verder echt geen rocket science, telefoons hebben tegenwoordig een optie om pas net voordat de wekker gaat op 100% te laden, laptops en auto's bieden je de opties om de batterij niet te laden tenzij deze onder de 80% is of juist niet verder dan 80% te laden. Het is gewoon een chemisch proces, onder de 40 en boven de 80 slijt je batterij sneller. Doe je daar bewust niet aan mee omdat het lease is dan is dat een keuze maar niet de meest duurzame, je auto heeft ook na die periode een leven. Ik heb mijn lease Enyaq alleen voor vertrek naar vakanties op 100% gehad en nu ik plotseling heb besloten deze over te kopen ben ik blij dat er goed met de batterij is omgegaan.

Wat er in mindere mate ook nog bij komt kijken is dat regeneratief remmen meer oplevert in de eerste kilometers als je accu niet helemaal vol is. Op hoge accu percentages gaat er niets/minder energie terug de accu in. Ik weet dat Musk hier jaren terug iets over heeft gezegd maar misschien is het te verwaarlozen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 07-05-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:53
Het is interessant, want voor financiele redenen wil je de zonneenergie gebruiken, maar met een lease bak ben je meer kwijt dan als je zelf zou kopen.
Als het voor het milieu is dan is het inderdaad beter om de batterij maar tot 80% te laden om de auto een langere levensloop te gunnen, de groene zonnestroom zal ergens anders in de EU ook gewoon gebruikt worden als de auto niet geladen wordt.

Nu is er natuurlijk wel een voetnoot, namelijk dat alle autos ook al niet zichtbare marges hebben. De 80 Enyaq volgens mij 3% aan de 'bovenkant' en 3% aan de 'onderkant'. Dus laden tot 86% is feitelijk 80% van de volledige accu. Daarom moet je niet te hard vastpinnen op een bepaald percentage, als je maar niet 'helemaal' vollaad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Cafe Del Mar schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Enyaq 85
Lease

Omdat 20-80% van een kleine accu nog minder is dan van een grote accu :?

En je mag best meer accu range gebruiken, maar standaard tot 100% laden is gewoon niet goed voor je accu. Ik doe het overigens ook hoor (alleen plug ik nooit in boven de 50% tenzij ik een lange rit verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Kodess schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:18:
Het is interessant, want voor financiele redenen wil je de zonneenergie gebruiken, maar met een lease bak ben je meer kwijt dan als je zelf zou kopen.
Als het voor het milieu is dan is het inderdaad beter om de batterij maar tot 80% te laden om de auto een langere levensloop te gunnen, de groene zonnestroom zal ergens anders in de EU ook gewoon gebruikt worden als de auto niet geladen wordt.

Nu is er natuurlijk wel een voetnoot, namelijk dat alle autos ook al niet zichtbare marges hebben. De 80 Enyaq volgens mij 3% aan de 'bovenkant' en 3% aan de 'onderkant'. Dus laden tot 86% is feitelijk 80% van de volledige accu. Daarom moet je niet te hard vastpinnen op een bepaald percentage, als je maar niet 'helemaal' vollaad.
Nou het bijkomende probleem van je eigen energie niet direct verbruiken is dat je dat tegenwoordig gewoon harde euro’s kost. Lang leve de terugleverkosten. Dus waar is mijn prikkel om mijn leaseauto niet tot 100% te laden als de zon schijnt en mijn PV meer opwerkt dan ik verbruik? Enkel groene idealen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
cryptapix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Nou het bijkomende probleem van je eigen energie niet direct verbruiken is dat je dat tegenwoordig gewoon harde euro’s kost. Lang leve de terugleverkosten. Dus waar is mijn prikkel om mijn leaseauto niet tot 100% te laden als de zon schijnt en mijn PV meer opwerkt dan ik verbruik? Enkel groene idealen?
ah daar heb ik nog geen last van met mijn vaste contract, en daarna ga ik dynamisch omdat dat inderdaad voordeliger is met al die zonnepanelen en de EV.

Maar mee eens hoor, er is geen financiele prikkel meer om groen bezig te zijn.
Lobby van Shell en energiemaatschappijen...
Accijns op benzine is nog steeds 'tijdelijk' laag.
Terugleverkosten terwijl de energiemaatschappijen zelf gigantische velden aan zonneparken en windparken hebben, ja die willen wel dat je de boete betaald of ze uit zet dan natuurlijk

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Cafe Del Mar Dank voor je reactie.
Wat is het verschil voor jou tussen altijd tot 80% laden en altijd tot 100% laden?
(Behalve dan die keer dat je op een dag meer rijdt dan op één accu lading kan.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:29
ocmer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:17:
Ik wil dakdragers kopen voor mijn Enyaq 80 uit 2022. Ik zie dat er grote verschillen in prijs zijn; het gaat van 110 euro tot bijna 400 euro.
Ik heb de "Turtle Dakdrager Air 2" voor Skoda Enyaq IV. Zeer tevreden en makkelijk te monteren. Ik heb ze puur gekozen vanwege de kleur zwart. De meesten zijn grijs met zwart en dat wilde ik destijds niet. Ff Google voor de beste prijs. Hier heb je meer info.

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:37
Ik heb mijn huidige auto altijd naar 90% geladen, voor grote ritten naar 100%. In 2020 was 90% de norm, pas later werd dat 80% (na een paar jaar). Ik heb eigenlijk altijd de 90% aangehouden, ik zou niet weten wat de echte degradatiecijfers zijn.... niet zo erg dat ik een erg verlies merk.

Wat ik mij afvraag, is dit percentage van belang voor de netto capaciteit of de bruto capaciteit? Dat kan toch al flink wat schelen qua percentage..

[ Voor 8% gewijzigd door -Splash- op 07-05-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
ocmer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:17:
Ik denk dat je naar de volgende elementen wil kijken:

* Hoe aerodynamisch zijn de dragers (als er een grote dakkoffer op zit is dit wellicht minder van belang)
* Hoeveel steken ze uit, of zijn ze van die edge dragers zoals die turtle of de thule edge wingbars? (scheelt weer veel met je hoofd stoten).
* Zit er een slot op, altijd erg fijn.
* Hoe zit het bevestigd.

Hapro & Thule zijn wel mijn go-to merken. Verder koop ik ze vaak op marktplaats. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb originele Skoda dakdragers gekocht. Bevallen heel best. Beetje vleugel profiel, met slot.
https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865f91/5lg071151
omdat de NL shop nu gesloten is, BE want die is er nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
cryptapix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Eens. Bij ons in de wijk nog een extra reden om overdag op zonnestroom te laden; door netcongestie slaat de omvormer anders helemaal af agv overvoltage, nu kan ik em met laden meestal aan de praat houden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
onetime schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:14:
Ik heb originele Skoda dakdragers gekocht. Bevallen heel best. Beetje vleugel profiel, met slot.
https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865f91/5lg071151
omdat de NL shop nu gesloten is, BE want die is er nog wel.
Deze ga ik ook toevallig nu halen (via marktplaats, 150 euro). Zijn volgens mij gewoon van Thule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
onetime schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:15:
@Cafe Del Mar
Wat is het verschil voor jou tussen altijd tot 80% laden en altijd tot 100% laden?
Met 100% heb ik 400-500km die ik "op de zon" kan rijden. En dus een langere tijd kan overbruggen dat ik niet met de zon kan laden. Deze week bv had ik in het WE "maar" tot 97% geladen (omdat de Enyaq niet verder wilde) en heb ik dus vlot kunnen overbruggen naar het aankomende WE waar er op zaterdag en zondag véél overschotstroom zal zijn. Mocht ik de week gestart zijn met "maar" 80%, zou dat zeker niet gelukt zijn.
We hebben onze PV-installatie ook fors uitgebreid voor de (lease) EV er kwam, net om zo veel mogelijk op zon te kunnen laden.

Daarenboven: met de (achterlijke) regeling in België voor thuisladen, is thuisladen financieel niet interessant, toch al zeker in 2025/Q1 en Q2, voor Q3 ziet het er beter uit. Voor de niet-Belgen: de vergoeding is afgetopt op een tarief waar je stroom niet voor kan inkopen als particulier. En dus elke % in de batterij op zon is 1/ op de zon en niet op fossiele stroom, 2/ financieel haalbaar en niet "ik scheur er m'n broek aan en dus 3/ comfortabeler dan aan een snellader te gaan hangen of aan een trage lader 600m verder en 2 keer te voet over-en-weer.

En ook voor dat thuisladen (opnieuw: leasing & in België) zit de energielobby er natuurlijk tussen. Zij hebben de politiek aangezet tot deze slechte regeling, want de energielobby heeft natuurlijk liever dat je aan hun laadpalen aan c€50-90/kWh komt laden, dan thuis aan c€35-40. Waarom de bedrijfslobby (er zijn "binnenkort" 600K EV's in België, aangezien alle lease-auto's EV moeten zijn sinds 2023/07) zich zo laat rollen, snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 09:33
-Splash- schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Deze ga ik ook toevallig nu halen (via marktplaats, 150 euro). Zijn volgens mij gewoon van Thule
Ik heb de originele dakdragers uit de prijslijst erbij gekozen (2022).
Dat zijn inderdaad rebranded Thule wingbar dragers, bevestigd door de verkoper.

Ze maken ze niet zelf, ze zorgen alleen dat hun logo er op staat (of Thule niet).
Toyota (vorige auto) deed precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:50
@Cafe Del Mar die regeling is toch best wel OK.
Ik maak nog steeds een marginale winst op thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Iedereen kan zelf oordelen of het door de CREG voorgestelde tarief "correct" is of niet.
Vergelijk de cijfers van de VREG met wat er in Q1 en Q2 maximaal toegekend wordt (op basis van de CREG), je zal zien dat er enorme kloof gaapt tussen beide. Ik ben niet bereid die kloof eigenhandig te financieren :). En dan hebben we het nog niet over het capaciteitstarief gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Cafe Del Mar beetje off-topic, maar de prijzen op de VREG site zijn schattingen voor een volledig jaar.
Mijn contract had voor April een prijs van 26€c/kWh inclusief alle taxen en heffingen. Zonder kosten databeheer en capaciteitstarief.
Ik kreeg 31,94€c/kWh terug.
Lijkt me een goede deal toch.

[ Voor 1% gewijzigd door KweNi op 08-05-2025 11:34 . Reden: Foute prijs gebruikt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:49
Cafe Del Mar schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:48:
Iedereen kan zelf oordelen of het door de CREG voorgestelde tarief "correct" is of niet.
Vergelijk de cijfers van de VREG met wat er in Q1 en Q2 maximaal toegekend wordt (op basis van de CREG), je zal zien dat er enorme kloof gaapt tussen beide. Ik ben niet bereid die kloof eigenhandig te financieren :). En dan hebben we het nog niet over het capaciteitstarief gehad.
Over welke kloof heb je het precies? Momenteel is het CREG tarief 32 cent [1]. Betaal je meer dan dat?

[1] https://www.creg.be/nl/co...thuisladen-bedrijfswagens

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
Zullen we het weer over de Enyaq gaan hebben ipv Belgische (laad)tarieven?

Nu ik er toch over begin: ik heb tijdelijk een KIA Niro als leenauto. Een prima EV, maar het doet me wel weer realiseren dat de Enyaq een fantastische en comfortabele auto is. Hij zit beter, hij is heel veel stiller, reageert soepeler op het gas- en rempedaal, de uitstraling is veel rustiger (de Niro heeft een overvloed aan knopjes, zowel op het stuur als erbuiten), luxer afgewerkt (meer goedkoop plastic in de Niro, vooral de bekerhouders), en ik heb het gevoel dat de schermen bij de enyaq op een logischere plek zitten (bij de Niro moet ik wat schuin omlaag kijken en dan kun je de weg minder goed zien).

Ok, natuurlijk is het ook geen eerlijke vergelijking (daarom merk ik ook niets op over de ruimte van de auto). Maar het is toch wel gewoon fijn om je te realiseren wat voor een fantastische auto je eigenlijk rijdt ;) Mocht je daar ooit aan twijfelen, huur dan een dagje een Niro.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 08-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sh0tterke
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:05
Mijn Enyaq is vandaag besteld:

Enyaq Coupe 85 Corporate - Race Blue kleur
Pack Ultra+
Trekhaak
Design selection Suite

Levering zou in september moeten gebeuren.

Ik ging eerst voor de Elroq gaan omdat ik dacht dat de Coupe niet binnen budget ging passen maar de kortingen bij Skoda waren echt wel gigantisch hoog dus dan uiteindelijk toch gekozen voor de Enyaq Coupe. Het wachten kan beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:24

rammes

koekebakker 1e klas

Vandaag even bij de dealer geweest voor de nieuwe Enyaq voornamelijk met de software gespeelt. Wat me nog niet duidelijk is of je nog steeds moet inloggen als gebruiker(ok klikken).
Het model in de showroom had alleen een gast account en logde zo door

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
rammes schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:52:
Vandaag even bij de dealer geweest voor de nieuwe Enyaq voornamelijk met de software gespeelt. Wat me nog niet duidelijk is of je nog steeds moet inloggen als gebruiker(ok klikken).
Ja dat moet (al schijnt het via OBD wel uit te zetten; zoek maar even in dit topic). Dit is overigens niet alleen bij de Enyaq. Ik moet dit ook in die Niro die ik nu als leenauto rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Ja je moet minimaal ok klikken. Maar de standaard is een pin ingeven (heb ik uitgezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie102
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-05 15:57
Gman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:10:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorig jaar een Enyaq uit 2021 en tot op heden nog steeds veel problemen met uitvallende hulpsystemen.
At random vallen de Front assist en dus cruisecontrol uit, regelmatig ook de park en lane assist.
Er is helaas geen pijl op te trekken, het gebeurt met goed weer, slecht weer, midden op de snelweg of als ik net een drempel pak. Compleet random.
Vaak ook al voordat ik ben begonnen met rijden, zojuist weer.
Het ziet er dan zo uit op het display:

[Afbeelding]

Bij activeren cruiscontrol de melding: "Snelheidsregelsysteem niet beschikbaar, raadpleeg uw handleiding"

De auto is al diverse keren bij de skoda garage geweest, heeft meerdere software updates gehad, inmiddels versie 3.7 maar helaas.
Elke keer is het hetzelfde verhaal: We kunnen niks vinden

De laatste keer is er op mijn aandringen een flinke proefrit gemaakt (honderden kilometers dit keer...beetje overdreven) en helaas geen storing gehad. Zeggen ze tenminste.
Ik krijg de auto terug en binnen 3 dagen storing en die komt nu zo ongeveer elke rit wel weer terug.

Ik zie op OBD erg veel databus storingen, zal ik een log posten?
Hier aan toegevoegd is de auto eerder ook bij een vakgarage geweest (april 2024) en die hebben een beschadigde kabelboom gevonden, auto blijkt schade te hebben gehad aan de voorkant, en dat zou gemaakt moeten zijn maar de storingen kwamen onverminderd terug.
Helaas mag ik ivm garantie niet zelf iets doen anders had ik wel gekeken hoe het er bij ligt.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Het enige wat ik nog kan bedenken is alsnog slechte bekabeling of een slechte batch stuurwiel, want die zijn in het begin van 2021 vaak vervangen lees ik.
Als ik de storingen check op het display dan wijst die ook het stuur aan.
Ik heb een klein jaar rond gereden met hetzelfde probleem. Dealer gaf aan dat het aan de software lag totdat ze een kabel in het dashboard gingen vervangen. Nu geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:09
cryptapix schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:56:
ik heb tijdelijk een KIA Niro als leenauto. Een prima EV, maar het doet me wel weer realiseren dat de Enyaq een fantastische en comfortabele auto is.
Ok, natuurlijk is het ook geen eerlijke vergelijking (daarom merk ik ook niets op over de ruimte van de auto).
Niet dat ik een party pooper wil zijn, maar een Enyaq vergelijken met een Niro is los van de ruimte ook niet eerlijk. Je moet hem naast een EV6 zetten qua prijs en afwerking. Net als dat een Enyaq vergelijken met een 5-serie de Enyaq er opeens karig vanaf komt.. Maakt de Enyaq niet minder comfy etc, maar het is niet dat hij op eenzame hoogte staat oid, het is gewoon een prima auto in zijn prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
matk89 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Niet dat ik een party pooper wil zijn, maar een Enyaq vergelijken met een Niro is los van de ruimte ook niet eerlijk. […]
Ja dat zei ik toch? En laten we ook niet vergeten dat de gemiddelde Nederlander niet in een 5 serie rijdt. Niet eens in een Enyaq.

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 08-05-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:07
Als ik het goed begrepen heb is het OK klikken bij de nieuwste software 5.x niet meer nodig (die je dus krijgt als je nu een nieuwe auto koopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:15
Rij nu dikke drie maand met m'n Enyaq 85 en echt heel blij mee.

Enige ergernis is de airco. Die doet 't nooit echt aangenaam.

Of de roosters zijn gericht naar onder of het midden, en ie zit de hele tijd recht op m'n handen te blazen wat vervelend koud is. (Ik hou m'n handen net onder 3 en 9 met de ellebogen op middentunnel en steun in de deur.)

Of ik richt de roosters naar boven, maar dan voel je niet echt verkoeling en blijft het vrij warm.

Je kan de roosters enkel naar boven/beneden richten begrijp ik, want met links/rechts bepaal je de toevoer. Je kan ze dus niet meer of minder op je lichaam richten zo lijkt?

Airco staat op automatische stand in laag.

Iemand anders dit voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 13:42
Adrianb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:45:
Rij nu dikke drie maand met m'n Enyaq 85 en echt heel blij mee.

Enige ergernis is de airco. Die doet 't nooit echt aangenaam.

Of de roosters zijn gericht naar onder of het midden, en ie zit de hele tijd recht op m'n handen te blazen wat vervelend koud is. (Ik hou m'n handen net onder 3 en 9 met de ellebogen op middentunnel en steun in de deur.)

Of ik richt de roosters naar boven, maar dan voel je niet echt verkoeling en blijft het vrij warm.

Je kan de roosters enkel naar boven/beneden richten begrijp ik, want met links/rechts bepaal je de toevoer. Je kan ze dus niet meer of minder op je lichaam richten zo lijkt?

Airco staat op automatische stand in laag.

Iemand anders dit voor?
Links en rechts is ook richten, alleen maximaal rechts is dicht.
Maar zodra je een klein stukje naar links beweegt gaan ze open en bepaal je de richting van rechts naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:15
elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:33:
[...]

Links en rechts is ook richten, alleen maximaal rechts is dicht.
Maar zodra je een klein stukje naar links beweegt gaan ze open en bepaal je de richting van rechts naar links.
Hm. Toch nog wat mee prutsen dan. Ik voelde geen verschil in links-rechts beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Adrianb schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Hm. Toch nog wat mee prutsen dan. Ik voelde geen verschil in links-rechts beweging.
Je kan de vaantjes duidelijk zien bewegen :Y

De sterkte van de luchtstroom kan je er echter niet mee regelen, dat zal je via het menu moeten doen en is dus ook niet individueel per rooster in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
De bedoeling van climate control is dat je niet echt rechtstreeks via de roosters warmte of koeling krijgt, aangezien climate control probeert de cabine op de juiste temperatuur te krijgen, en die daarvoor de temperatuur van de invoer flink aanpast. (Zet je de airco op 20 en is het 28 graden binnen, dan is de lucht uit de roosters ongeveer 17 graden)

Ik heb hem ook altijd op auto laag, en moet zeggen dat de cabine dan prima op temperatuur is. Ik zit er eigenlijk nooit aan, de temperatuur staat altijd vast. Ik wissel misschien 2x per jaar, richting de zomer gaat ie hoger naar de 23 graden, en in de winter juist lager, richting de 18 graden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:48
https://www.autoweek.nl/a...-pk-sterke-stekkertopper/

Enyaq RS is officieel aangekondigd. Interessant aanbod voor iedereen die iets meer pit wil. Ben benieuwd naar de exacte samenstelling en opties.

Persoonlijk vind ik de Enyaq iets te veel opties hebben en te duur. Zeker vergeleken met de ID.7 en Cupra Tavascan. Allebei van VAG en in dezelfde price range hebben ze wel meer te bieden.

Aan de andere kant. o naar 100 in 5.3 seconden is wel lekker rap :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Mijn Enyaq heeft zijn eerste apk gehad,
Reparatie

Laadklep (2e keer)
2x slijtage/ beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar.
Km stand 130k

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:28
rammes schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:36:
Reparatie

Laadklep (2e keer)
Km stand 130k
Goed om te delen inderdaad! Mijne moet volgende maand, waarschijnlijk km stand rond de 105k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:17
Reparatie

Laadklep (2e keer)
Km stand 130k
Ik ben even benieuwd naar je lager. Ik hoor een kraakje linksvoor als ik instuur, ik dacht zelf aan een rubber. Maar hoe voelde of klonk je lager?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Currry schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:09:
[...]

Ik ben even benieuwd naar je lager. Ik hoor een kraakje linksvoor als ik instuur, ik dacht zelf aan een rubber. Maar hoe voelde of klonk je lager?
Ik heb t zelf niet gemerkt, maar ik ben ook geen purist dat alles hoort enzo.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Net (als het goed is) mijn eerste 'over the air update' van mijn Enyaq 85 software versie 4.1 gehad.

Versie nummer is niet aangepast, maar waarschijnlijk hoort dit zo. Wel een beetje vaag, ze hadden er ook 4.1.1 of zo van kunnen maken.

Update info: https://content.vw.io/oru...-14-uwus/nl-NL/index.html

[ Voor 13% gewijzigd door helloitsme op 10-05-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:13
Zijn de functies van VW ID.7 en Skoda Enyaq qua software ongeveer gelijk of heeft één een achterstand ( zou denken hetzelfde maar heb al door dat dit niet het geval is)

Ik merk ook op dat je niet veel upgrades krijgt eens je de wagen hebt of loopt dit tegenwoordig wel goed via OTA?

Overweeg beide nog...

[ Voor 4% gewijzigd door DorkoTheBeast op 10-05-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
DorkoTheBeast schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:26:
Zijn de functies van VW ID.7 en Skoda Enyaq qua software ongeveer gelijk of heeft één een achterstand ( zou denken hetzelfde maar heb al door dat dit niet het geval is)

Ik merk ook op dat je niet veel upgrades krijgt eens je de wagen hebt of loopt dit tegenwoordig wel goed via OTA?

Overweeg beide nog...
Mijn vermoeden is dat ze grotendeels gelijk zijn, op wat design zaken na. Je kan deze video's eens bekijken en de verschillen zoeken. Er zit wel een verschil in de software versies van de filmpjes, maar ik kon zo snel geen software versie 5 film van de Enyaq vinden

Let op: in de filmpjes kunnen opties getoond worden die niet in ieder model zitten.

YouTube: A full tour through VW ID Software 5.0. (Software versie 5)

YouTube: Deeper look into Skoda Enyaq Software 4.0 (Software versie 4)

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 11-05-2025 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:13
Lijkt inderdaad vrij gelijk, behalve wat grafische verschillen...

Heeft de Enyaq ook navigatie aanwijzigingen in HUD bij android auto/carplay zoals id.7? Kon ik niet vinden

Beetje spijtig dat bandenspanning niet weergegeven wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DorkoTheBeast schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:28:

Heeft de Enyaq ook navigatie aanwijzigingen in HUD bij android auto/carplay zoals id.7? Kon ik niet vinden

Ik heb ID Software 5.2 draaien in m'n VW ID.3 én daar werkt het gewoon perfect samen met Apple Maps.

De 'Augumented Reality' aanwijzingen zitten pas sinds de v5.x software in de VW wagens en kunnen door Apple Maps / Google Maps ook aangesproken worden dus dat zal bij Škoda niet veel anders zijn denk ik. Het 'Turn-by-Turn' schermpje in het HUD wordt in de v4.x software al wel doorgegeven.

Met Apple Carplay werkt dat AR deel ook alleen bij gebruik van Apple Maps, en dus niet met Google Maps. Met Android Auto kún je volgens mij geeneens gebruik maken van Apple Maps dus daar speelt dat verschil niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 11-05-2025 10:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
DorkoTheBeast schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:28:

Ik heb software 5.2 , daar zit het in

Edit: is hierboven al benoemd :+

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 11-05-2025 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:54:
Is het normaal dat de Enyaq vertikt te laden als ie dichtbij de 100 is?
Niet laden bij 97%, niet bij 96%, ...
Bij 94% begon ie wel te laden en verklaarde de auto vol op 97%.

Enyaq 85
Ik denk dat het gelinkt is aan het voltage op het net.
Want gisteren gaf de Enyaq bij 53% aan dat ie "vol" was.
Op dat moment was het voltage op L2 meer dan 250V.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zGYpZ01f/2025-05-12-103231-rsz.png

Pas eens het voltage op alle lijnen onder de 250V ging, wilde de Enyaq terug tegen 9kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Cafe Del Mar Zou je hier een bug-report over willen maken? De netspanning mag zelfs 253V worden. Dan moet alles gewoon blijven werken. (Het mag zelfs heel kort nog wat hoger worden.) En het zou wel heel vervelend zijn als grootverbruikers die de hoge spanning nog een beetje in toom houden, gaan afschakelen omdat de spanning te hoog zou zijn, terwijl dat niet zo is. En ze op die manier het net destabiliseren..,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Dat was ook exact wat er gebeurde: in België was stroom gisteren zwaar negatief op de spotmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rydYdnjg/belpex-250511.png

En dus om iets voor 12u heb ik de EV ingestoken om alvast mijn export (10kW) gedurende meerdere uren te herleiden naar 0,5-1kW.
Los van het feit dat de omvormer (minstens) 1 keer uitgevallen is, wilde de auto dus niet opladen.

Het kan ook de "voltage drop" zijn die het laden deed stoppen, ik heb geen logs van de auto zelf.
En pas nadat ik zelf de laadsessie onderbroken had (laden 4kW + export 6kW) ging de Enyaq tegen 9kW laden. Dat zie je ook op de grafiek hierboven: van 4kW naar 0kW en dan naar 9kW op enkele seconden tijd rond 14u40/45. Ik zag op mijn HomeAssistant dashboard dat er zowel export was als maar halfslachtig laden, dus heb ik manueel ingegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 13:07
Reparatie

Laadklep (2e keer)
Km stand 130k
Currry schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:09:
[...]

Volgens mij heb ik dat ook, voor mij links voor, al één vervangen en vermoedelijk nu weer.
Wat ik eraan merk en licht hoorbaar en zeker voelbaar als trilling (lage frequentie, omwenteling snelheid van de band), wel pas merkbaar vanaf +- 80 km/h t/m 110 km/h, daarna wordt het merkbare deel minder (windruim of door te snelle rotatiesnelheid).

[ Voor 18% gewijzigd door Oggy op 12-05-2025 11:40 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Will_M schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Ik heb ID Software 5.2 draaien in m'n VW ID.3 én daar werkt het gewoon perfect samen met Apple Maps.

De 'Augumented Reality' aanwijzingen zitten pas sinds de v5.x software in de VW wagens en kunnen door Apple Maps / Google Maps ook aangesproken worden dus dat zal bij Škoda niet veel anders zijn denk ik. Het 'Turn-by-Turn' schermpje in het HUD wordt in de v4.x software al wel doorgegeven.

Met Apple Carplay werkt dat AR deel ook alleen bij gebruik van Apple Maps, en dus niet met Google Maps. Met Android Auto kún je volgens mij geeneens gebruik maken van Apple Maps dus daar speelt dat verschil niet.
Zou datzelfde ook kunnen werken voor de navigatie in de HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:33:
Dat was ook exact wat er gebeurde: in België was stroom gisteren zwaar negatief op de spotmarkt:
[Afbeelding]

En dus om iets voor 12u heb ik de EV ingestoken om alvast mijn export (10kW) gedurende meerdere uren te herleiden naar 0,5-1kW.
Los van het feit dat de omvormer (minstens) 1 keer uitgevallen is, wilde de auto dus niet opladen.

Het kan ook de "voltage drop" zijn die het laden deed stoppen, ik heb geen logs van de auto zelf.
En pas nadat ik zelf de laadsessie onderbroken had (laden 4kW + export 6kW) ging de Enyaq tegen 9kW laden. Dat zie je ook op de grafiek hierboven: van 4kW naar 0kW en dan naar 9kW op enkele seconden tijd rond 14u40/45. Ik zag op mijn HomeAssistant dashboard dat er zowel export was als maar halfslachtig laden, dus heb ik manueel ingegrepen.
Licht offtopic, maar goed: welke leverancier heb je? M.a.w., waar haal je deze data vandaan? Ik vraag het omdat als ik "ooit" eens naar 'n dynamisch tarief ga veranderen, ik me afvraag hoe ik aan de prijzen kom van "morgen". Is dat iets wat elke leverancier (moet) beschikbaar stellen, via 'n API of zo (anders wordt het scrapen), of komen de tarieven van Fluvius/VREG/CREG/weet ik veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34
Henkie102 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Ik heb een klein jaar rond gereden met hetzelfde probleem. Dealer gaf aan dat het aan de software lag totdat ze een kabel in het dashboard gingen vervangen. Nu geen enkel probleem meer.
Bedankt voor de feedback.
Weet je ook welke kabel? het zijn er nogal wat.

Ik vind het bizar dat het na 4 werkplaats bezoeken, waarvan 3x bij dezelfde merk dealer, nog niet is opgelost.
Er werden tijdens die bezoeken wel onderdelen onder garantie vervangen (die los stonden van de storingen) en daarna werd er een clear error op de OBD gedaan. Mijn ervaring is dan dat het vervolgens best even kan duren voordat de storingen weer terug zijn (error counters moeten eerst oplopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
RangedNeedles schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
Licht offtopic, maar goed: welke leverancier heb je? M.a.w., waar haal je deze data vandaan?
Ik heb geen dynamisch contract, maar ik volg wel wat er op "de markt" gebeurt. En als ik - door mijn EV wat vroeger of later op te laden - een klein deeltje kan zijn van "een" oplossing, waarom niet :).

Hier vind je de data voor België: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
Ik denk dat de data voor D+1 iets na 14u online verschijnen, nogal laat om erop in te kunnen spelen.
Als mijn auto bijna leeg is op vrijdag, dan kan ik wel uitstellen tot zaterdag of zondag, maar de data van zondag zijn pas beschikbaar op zaterdagnamiddag, als ik al lang het laden gestart heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb geen dynamisch contract, maar ik volg wel wat er op "de markt" gebeurt. En als ik - door mijn EV wat vroeger of later op te laden - een klein deeltje kan zijn van "een" oplossing, waarom niet :).

Hier vind je de data voor België: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
Ik denk dat de data voor D+1 iets na 14u online verschijnen, nogal laat om erop in te kunnen spelen.
Als mijn auto bijna leeg is op vrijdag, dan kan ik wel uitstellen tot zaterdag of zondag, maar de data van zondag zijn pas beschikbaar op zaterdagnamiddag, als ik al lang het laden gestart heb.
Alright, bedankt! Die gaat in de bookmarks voor wellicht ooit bijna dagelijks te checken. Het is inderdaad wel netjes om op te laden als het net meer dan genoeg te slikken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19
Geen idee of ik iets verkeerd doe, maar heb nu al enkele keren gehad dat m'n stoel niet op de juiste plek komt te staan, is met elektronische zetels (MY25) als ik dan even op 1 blijft duwen, dan gaat ie wel naar de juiste positie. ben de enige chauffeur/rijder in de auto.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
ThaFlub schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:25:
Geen idee of ik iets verkeerd doe, maar heb nu al enkele keren gehad dat m'n stoel niet op de juiste plek komt te staan, is met elektronische zetels (MY25) als ik dan even op 1 blijft duwen, dan gaat ie wel naar de juiste positie. ben de enige chauffeur/rijder in de auto.
Jah, dat heb ik ook soms. Echt debiel eigenlijk (als in, gekke bug) als je erover nadenkt.

Soms denk ik dat de volgorde uitmaakt: als ik eerst de gebruiker selecteer vs. al op het rempedaal trap om het ding in te schakelen. Of mss komt het wel wanneer ik “te snel” ben met al m’n acties en de auto nog uit een diepe slaap komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
RangedNeedles schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Jah, dat heb ik ook soms. Echt debiel eigenlijk (als in, gekke bug) als je erover nadenkt.

Soms denk ik dat de volgorde uitmaakt: als ik eerst de gebruiker selecteer vs. al op het rempedaal trap om het ding in te schakelen. Of mss komt het wel wanneer ik “te snel” ben met al m’n acties en de auto nog uit een diepe slaap komt.
Ik heb dit ook. (MY24 85) Ik gaf tot nu toe altijd mijn vrouw de schuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Idem hier, ik verdacht mijn vrouw er ook van.
Gek dat zo'n functie - die toch al lang bestaat - nog in de soep kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
DutchJackal schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Ik heb dit ook. (MY24 85) Ik gaf tot nu toe altijd mijn vrouw de schuld :+
Hier ook met de 85 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:16
Hier ook in een 85 ga m'n vrouw ook maar de schuld geven :-0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:08
AlexTol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Hier ook in een 85 ga m'n vrouw ook maar de schuld geven :-0
In het Elroq topic lees ik toevallig net onderstaande
Holzschuh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Schakelen went, dit is in een automaat al sinds jaar en dag de standaard. Maar heb er in mijn ICE ook geen last meer van.

Wat betreft die stoelen, als je voor het instappen op de 1 of 2 drukt dan gaat de stoel al goed. Dan hoef je die niet ingedrukt te houden. Dat is alleen als je al in de auto zit, denk om te voorkomen dat je tijdens het rijden per ongeluk tegen het stuur aan wordt geperst :+
Dit toevallig van de week gezien in het filmpje van Speicher. Die heb ik paar pagina's geleden gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:14
mac-aroni schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:05:
[...]

[...]
Dit klopt helemaal, en is dus standaard gedrag. Ik heb het namelijk opgezocht in de handleiding toen ik de auto de eerste dag had en ik niet begreep hoe het werkte.
Maar inderdaad, als de auto UIT staat (dus niet op de rem getrapt) dan schuift de stoel helemaal naar de positie. Staat de auto aan (startbutoon of rem ingetrapt) dan moet je het knopje inhouden om hem naar de juiste positie te verschuiven.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mac-aroni schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:05:
[...]

[...]
Ik gebruik nooit de knopjes voor de stoel in te stellen.
Bij het selecteren van het gebruikersprofiel wat ik vrijwel altijd ben, staat de stoel al goed of deze gaat zich dan instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:09
ThaFlub schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:25:
Puuh, een issue dat alleen 85 rijders herkennen. Hebben we dan eigenlijk het enige puntje gevonden waar software versie <4.0 beter is? Oude Enyaq-rijders, rejoice!

Of zijn de oudgedienden nog aan het wachten tot hun auto is opgestart om te valideren dat ze het issue ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
matk89 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Puuh, een issue dat alleen 85 rijders herkennen. Hebben we dan eigenlijk het enige puntje gevonden waar software versie <4.0 beter is? Oude Enyaq-rijders, rejoice!

Of zijn de oudgedienden nog aan het wachten tot hun auto is opgestart om te valideren dat ze het issue ook hebben?
Naah, want ik met mijn 3.6 heb het ook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Mijn Enyaq geeft op het linkerscherm als afstand over langere tijd (nog nooit door mij gereset naar 0) een hoger aantal kilometers dan mijn enyaq totaal heeft gereden. Dit is slecht voor mijn OCD. Heeft iemand dit ook? Een oplossing zal er wel niet zijn :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVH4mYfEIfukVbcbnBH7pR4ovfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnoKRVsct5t7Tu907LDXD9Pz.jpg?f=fotoalbum_large

NB de kilometerstand rechts is juist, tenzij de schadehersteller 200+ km heeft gereden met mijn enyaq en met hetzelfde % batterij heeft teruggegeven én de laadtransactie onzichtbaar heeft gemaakt. Ergo: rechts klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 13-05-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
matk89 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Waarom zouden allen 85 rijders het herkennen dan? Of bedoel je ten opzichte van 80 rijders? :)

Want de 60 heeft dezelfde software toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:20
De Enyaq is foetsie maar niet zomaar, de transporteur wilde nog even een onwisbare indruk achterlaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77Md7sdv9Y6QK0PSWA28I0wyu-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADAkUTPlloxpYCTNpi7NZLCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSu8Ui3JesXlKQYcVRzSUlb5vio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9NfxQwaocJoTt7x009S63ua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gDjqGnOtiHCpngBWMW117tbAXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJNiL7F0kpoQZeJUJEN0LMnp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan er overigens niet om treuren dat de Enyaq de deur uit mocht maar dit is gewoon zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
Ik heb maandag mijn Enyaq in ontvangst mogen nemen.
De wagen rijdt fantastisch en alles lijkt naar behoren te werken.

Het thuisladen geeft wel een klein probleem.
De wagen neemt +-200W minder van de laadpaal (Peblar) dan de limiet die op dat moment op de paal aanwezig is.
Zelfs als de limiet 6A, laadt hij maar aan 1200W ipv de verwachte 1380W@230V.
Voltage op de laadpaal varieert tussen 230 en 235V.
Met mijn vorige wagen (Mercedes B250e PHEV) was dit niet het geval en nam hij steeds het maximum af.

In de Skoda app kan ik voorlopig ook nog geen laadgeschiedenis zien, ondanks dat ik al 3 keer geladen heb (wel enkel AC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@KweNi Liet de Mercedes de afname van de paal zien, en de Enyaq wat er de accu ingaat?
("laden" minus eigen verbruik...) Die 200W zit in de de buurt van het verbruik als ik alleen radio zit te luisteren in de Enyaq op de parkeerplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
onetime schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:06:
@KweNi Liet de Mercedes de afname van de paal zien, en de Enyaq wat er de accu ingaat?
("laden" minus eigen verbruik...) Die 200W zit in de de buurt van het verbruik als ik alleen radio zit te luisteren in de Enyaq op de parkeerplaats.
Nee bekijk het niet op de auto, maar op de laadpaal.
Ik zie de afgenomen stroomsterkte en de limiet. Verrekend met de Spanning kom ik steeds op een verschil van +-200W. Bij de vorige auto was dit steeds +-0W.
De Peblar lader heeft een Pure Solar stand waar hij in principe alleen laadt met hetgene wat normaal gezien geïnjecteerd zou worden. Hierdoor injecteer ik eigenlijk steeds 200W ipv niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:34
Helaas sinds vandaag een storing met de dynamische rij verlichting. Iemand nog een tip wat ik zelf kan proberen alvorens ik naar de dealer ga en waarschijnlijk flink moet gaan betalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKx_jLkXo9taQ4BAtbmU2UrG0xU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sEvCQ334JrzbvyQ8u8TfstCE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

In Finland wordt nu software 3.8 uitgerold

https://www-skoda-fi.tran...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Met deze OTA-update (Over-The-Air) wordt de ME3.8-software op uw auto geïnstalleerd. Deze softwareversie bevat belangrijke systeemoptimalisaties en bugfixes. Er worden verschillende verbeteringen doorgevoerd voor auto's met de huidige software ME3.6 of ME3.7, waaronder een optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van het koelmiddelniveau in het airconditioningsysteem en een oplossing om de connectiviteit te behouden nadat de 2G- en 3G-signalen geleidelijk wegvallen.

Voor welke auto kan ik deze update krijgen? 

Deze software-update is beschikbaar voor alle Škoda Enyaq-voertuigen die momenteel draaien op softwareversie ME3.6 en ME3.7 en waarop de software-optimalisaties uit eerdere software-updates al zijn geïnstalleerd.

Verbeteringen voor auto's met software ME3.6 en ME3.7

Optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van de hoeveelheid koelmiddel in het airconditioningsysteem

Het airconditioningsysteem is geoptimaliseerd om nauwkeurige detectie van het koelmiddelniveau te garanderen. Deze verbetering garandeert nauwkeurige systeembewaking en betrouwbare prestaties. Deze verbetering is speciaal ontworpen voor auto's die zijn gefabriceerd met softwareversie ME3.5 en later.  
Oplossing om de verbinding te behouden nadat het 2G- en 3G-signaal is gestopt

Deze oplossing is bedoeld voor de aanstaande uitfasering van 2G- en 3G-netwerken en zorgt ervoor dat auto's klaar zijn voor latere implementaties.
Optimaliseren van de koplampwerking

Voor klanten met LED-grootlicht voorkomt deze update mogelijke afwijkingen in de verlichtingsbediening.
Optimalisatie van signaalacceptatie

Met deze update wordt een probleem met de dataverbinding in ME3 Enyaq-auto's opgelost dat voor sommige bestuurders in Finland problemen opleverde, omdat het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten op bepaalde locaties niet werkten. Dit probleem had vooral gevolgen voor de betrouwbaarheid van de dataverbinding in gebieden met bepaalde typen mobiele netwerkverbindingen. Na de installatie van de update zal de beschikbaarheid van het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten in Finland verbeteren
Wat moet er gedaan worden? 

Deze software-update voor uw auto wordt geleidelijk uitgevoerd. Wacht tot het bij uw auto afgeleverd wordt. Zodra de update klaar is om te installeren, krijgt u hiervan een melding op uw infotainmentscherm. Het enige dat u hoeft te doen, is op de knop "Update beschikbaar" te klikken op het scherm 'Tot ziens' nadat u de motor van uw auto hebt uitgezet. Het updateproces zal dan beginnen.

Houd er rekening mee dat de auto tijdens de update niet kan rijden of opladen. Wij adviseren om met de installatie te beginnen zodra u thuis bent of uw auto parkeert. Zodra de update is voltooid, kunt u weer onbeperkt in uw auto rijden. U weet dan dat uw auto veiliger en geavanceerder is dan ooit tevoren.

Bekijk de onderstaande video voor instructies over het installeren van de beschikbare Over-the-Air-update.

[ Voor 82% gewijzigd door rammes op 14-05-2025 15:22 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
KweNi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Nee bekijk het niet op de auto, maar op de laadpaal.
Ik zie de afgenomen stroomsterkte en de limiet. Verrekend met de Spanning kom ik steeds op een verschil van +-200W. Bij de vorige auto was dit steeds +-0W.
De Peblar lader heeft een Pure Solar stand waar hij in principe alleen laadt met hetgene wat normaal gezien geïnjecteerd zou worden. Hierdoor injecteer ik eigenlijk steeds 200W ipv niets.
Hmm, dat 200 W injecteren ipv niets heb ik ook wel. Maar ik stak het eigenlijk altijd op de laadpaal. Er zijn wel meer dingen die ik van m'n Smappee-laadpaal vind :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
In Finland wordt nu software 3.8 uitgerold

https://www-skoda-fi.tran...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Met deze OTA-update (Over-The-Air) wordt de ME3.8-software op uw auto geïnstalleerd. Deze softwareversie bevat belangrijke systeemoptimalisaties en bugfixes. Er worden verschillende verbeteringen doorgevoerd voor auto's met de huidige software ME3.6 of ME3.7, waaronder een optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van het koelmiddelniveau in het airconditioningsysteem en een oplossing om de connectiviteit te behouden nadat de 2G- en 3G-signalen geleidelijk wegvallen.

Voor welke auto kan ik deze update krijgen? 

Deze software-update is beschikbaar voor alle Škoda Enyaq-voertuigen die momenteel draaien op softwareversie ME3.6 en ME3.7 en waarop de software-optimalisaties uit eerdere software-updates al zijn geïnstalleerd.

Verbeteringen voor auto's met software ME3.6 en ME3.7

Optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van de hoeveelheid koelmiddel in het airconditioningsysteem

Het airconditioningsysteem is geoptimaliseerd om nauwkeurige detectie van het koelmiddelniveau te garanderen. Deze verbetering garandeert nauwkeurige systeembewaking en betrouwbare prestaties. Deze verbetering is speciaal ontworpen voor auto's die zijn gefabriceerd met softwareversie ME3.5 en later.  
Oplossing om de verbinding te behouden nadat het 2G- en 3G-signaal is gestopt

Deze oplossing is bedoeld voor de aanstaande uitfasering van 2G- en 3G-netwerken en zorgt ervoor dat auto's klaar zijn voor latere implementaties.
Optimaliseren van de koplampwerking

Voor klanten met LED-grootlicht voorkomt deze update mogelijke afwijkingen in de verlichtingsbediening.
Optimalisatie van signaalacceptatie

Met deze update wordt een probleem met de dataverbinding in ME3 Enyaq-auto's opgelost dat voor sommige bestuurders in Finland problemen opleverde, omdat het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten op bepaalde locaties niet werkten. Dit probleem had vooral gevolgen voor de betrouwbaarheid van de dataverbinding in gebieden met bepaalde typen mobiele netwerkverbindingen. Na de installatie van de update zal de beschikbaarheid van het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten in Finland verbeteren
Wat moet er gedaan worden? 

Deze software-update voor uw auto wordt geleidelijk uitgevoerd. Wacht tot het bij uw auto afgeleverd wordt. Zodra de update klaar is om te installeren, krijgt u hiervan een melding op uw infotainmentscherm. Het enige dat u hoeft te doen, is op de knop "Update beschikbaar" te klikken op het scherm 'Tot ziens' nadat u de motor van uw auto hebt uitgezet. Het updateproces zal dan beginnen.

Houd er rekening mee dat de auto tijdens de update niet kan rijden of opladen. Wij adviseren om met de installatie te beginnen zodra u thuis bent of uw auto parkeert. Zodra de update is voltooid, kunt u weer onbeperkt in uw auto rijden. U weet dan dat uw auto veiliger en geavanceerder is dan ooit tevoren.

Bekijk de onderstaande video voor instructies over het installeren van de beschikbare Over-the-Air-update.
En ik maar wachten op de 3.7 update gezien ik nog steeds op 3.6 zit... :D De OTA hiervoor vindt al wel langer plaats maar ik ben nog steeds niet aan de beurt gekomen. Uiteindelijk gaat hier het 2G of 3G signaal ook weg dus ik heb op zich ook wel wat aan 3.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
RangedNeedles schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:25:
[...]

En ik maar wachten op de 3.7 update gezien ik nog steeds op 3.6 zit... :D De OTA hiervoor vindt al wel langer plaats maar ik ben nog steeds niet aan de beurt gekomen. Uiteindelijk gaat hier het 2G of 3G signaal ook weg dus ik heb op zich ook wel wat aan 3.8.
Ach, ik zit nog op 3.2, in de verste verte geen OTA te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@svenblom De voorruit voor de camera is goed schoon?
De 12V accu een half uurtje losmaken een optie? (reset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
https://www.autocar.co.uk...rm-cheaper-batteries-2026

Het artikel gaat over de ID serie, maar in de quotes wordt gezegd dat het over de Volkswagens groep gaat en ze de NMC gaan uitfaseren. Volgende update van de Enyaq dus mogelijk met LFP accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
o.a. @Currry Ik dacht dat LiFePO4 een lagere energiedichtheid had per gewicht dan LiIon,
wordt de accu dan niet zwaarder? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik ben er niet helemaal in thuis, maar wat ik begreep was het voordeel van NMC inderdaad meer vermogen per kg, maar is dat verschil een stuk kleiner geworden. Lfp zou vooral goedkoper, brandveiliger en duurzamer als in 100% en meer cycli moeten zijn. Ik denk dat het best een goede stap zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
In feite kun je zeggen dat je met een 60 lfp net zo ver kunt rijden als een 80 nmc. Gewoon omdat je niet 20-80% rijdt als je zuinig op je accu wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Currry Dat geld alleen voor het dagelijks gebruik. Ik heb een 80 voor de lange afstand mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
Gisteren 2 lange ritten voor de boeg gehad, geladen tot 100%, maar hoe diep gaan jullie zo dan? ik had al eens tot 19% gereden, want vanaf 20% begint die al 'beperkt rijbereik' te zeggen. Gisteren dan tot 16% tot bij de snellader, daar dan in 9minuten geladen naar 39%, meer dan genoeg om thuis te komen.

kortom, wat is aan te raden? en wat is doenbaar qua laagste niveau?

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:54
ThaFlub schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:15:
Gisteren 2 lange ritten voor de boeg gehad, geladen tot 100%, maar hoe diep gaan jullie zo dan? ik had al eens tot 19% gereden, want vanaf 20% begint die al 'beperkt rijbereik' te zeggen. Gisteren dan tot 16% tot bij de snellader, daar dan in 9minuten geladen naar 39%, meer dan genoeg om thuis te komen.

Laagste niveau zou ik boven de 5% proberen te houden. Zeker als je dan niet tot 100% hoeft te laden maar ergens rond de 90% ook voldoende is.

Die waarschuwing verminderd bereik kun je vergelijken met het lampje in je brandstof auto dat je binnenkort moet tanken. Nog niks aan de hand dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess

Laagste wat ik heb gedaan met mijn vorige EV (Ioniq) is 0%, 2x :+ (wel meters van de lader af)
Met de Enyaq 3% gedaan. Als er nog genoeg km's inzitten om mijn ritten voor de dag te doen dan gaat ie pas die avond aan de lader.

Maar goed ik ben door de ioniq met 180km bereik in de winter ook gewend tot een laag percentage door te rijden. En de ioniq was onbetrouwbaar in de onderste procenten. De Enyaq geeft het bereik perfect aan, tot in ieder geval de 3% ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix

Meestal tot ongeveer 5%, maar ook geregeld 1 a 2%. Vaak ben je te bang >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:34
onetime schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:24:
@svenblom De voorruit voor de camera is goed schoon?
De 12V accu een half uurtje losmaken een optie? (reset)
Accu er even afgehaald en vooralsnog is de storing weg, maar heb nog niet veel gereden. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55
Ik heb de Enyaq 80 al een keer op 0% gehad en kon toen nog een kilometer of wat rijden naar de lader, maar ik verwacht eigenlijk dat er nog wel marge van 20 kilometer ofzo op zit, of zijn er ervaringen van berijders die echt stil hebben gestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:51
Ik ben 4km door naar huis gereden toen alles op 0 stond. (niet in de winter :) )

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:30
JustTrying schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:47:
Ik heb de Enyaq 80 al een keer op 0% gehad en kon toen nog een kilometer of wat rijden naar de lader, maar ik verwacht eigenlijk dat er nog wel marge van 20 kilometer ofzo op zit, of zijn er ervaringen van berijders die echt stil hebben gestaan?
Ik ben wel een keer met 135 door blijven rijden op de snelweg, tot hij bij 3% ofzo terugzakte naar 90 en niet meer wilde accelereren. Dat was toevallig precies bij de afrit, daarna heb ik nog 15min door de stad tot huis kunnen rijden waarbij de auto prima reed. Bij stoplichten trok hij ook weer prima weg.

Wat je echt niet moet doen is bij lage temperatuur de auto parkeren met minder dan 5%. Als de accu dan afkoelt kan je daarna niet meer fatsoenlijk rijden. (Niet uit eigen ervaring dit, alleen wat ik op dit forum gelezen heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@diederik77 Welk model heb je precies? Bouwjaar? Software versie destijds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:30
onetime schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
@diederik77 Welk model heb je precies? Bouwjaar? Software versie destijds?
80, mei 2020, sw 3.7 (destijds denk ik ook al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Kodess schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Laagste wat ik heb gedaan met mijn vorige EV (Ioniq) is 0%, 2x :+ (wel meters van de lader af)
Met de Enyaq 3% gedaan. Als er nog genoeg km's inzitten om mijn ritten voor de dag te doen dan gaat ie pas die avond aan de lader.

Maar goed ik ben door de ioniq met 180km bereik in de winter ook gewend tot een laag percentage door te rijden. En de ioniq was onbetrouwbaar in de onderste procenten. De Enyaq geeft het bereik perfect aan, tot in ieder geval de 3% ;)
Met mijn Model 3 ook nog eens 10km op 0% gehaald. Het is niet om trots op te zijn (ik zat te slapen en miste de afrit) en het is per model/auto verschillend. Sommige hebben wat restspanning en sommige zijn soms leeg.

Je hebt filmpjes waar ze dit uitproberen om te kijken wanneer een auto ophoudt met rijden. Maar ik zou het lekker rond de 8% houden als minimum.

[edit]

Oh wat de rest zeggen dus. :P Ik was traag.
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.