NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Klopt, die is vervallen. Maar je krijgt er heel veel zaken die wel nuttig zijn. In mijn vorige zat dit wel: echt nooit gebruikt….cryptapix schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:32:
[...]
[Afbeelding]
Niet mijn foto, maar zo ziet het er bij mijn sportline uit januari 2024 uit.
Edit: lijkt niet meer in de facelift modellen te zitten: ThaFlub in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
[ Voor 6% gewijzigd door BGFG op 13-02-2026 07:29 ]
De dealer zegt dat er kunstof achter zit en dus geen roestvorming kan zijn maar vuiligheid. Ik zoek bevestiging dat dit inderdaad geen roestvorming kan zijn.
wat krijg je dan wat nuttig is tov de pre facelift?BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:27:
[...]
Klopt, die is vervallen. Maar je krijgt er heel veel zaken die wel nuttig zijn. In mijn vorige zat dit wel: echt nooit gebruikt….
De mogelijkheid om je batterij voor te verwarmen. En dat is toch wel een absolute must.AlexTol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:35:
[...]
wat krijg je dan wat nuttig is tov de pre facelift?
De reden dat het stopcontact is vervallen is omdat het wordt beperkt tot het 12V-systeem. De 230V-aansluiting is dus niet gekoppeld aan het hoogvoltage-accupakket (geen echte V2L), maar via een omvormer op de 12V-batterij. Hierdoor was het vermogen beperkt (vaak rond de 150W), onvoldoende voor zware apparaten, en had het risico op het leegtrekken van de 12V-accu.
De USB-C poorten in de facelift gaan nu overigens tot 45 watt en dat was in de pre-facelift modellen volgens mij tot ∼20 watt
Pre-facelift gaat tot 2.5A, ~12W feitelijk -_-Taxus schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:13:
[...]
De mogelijkheid om je batterij voor te verwarmen. En dat is toch wel een absolute must.
De reden dat het stopcontact is vervallen is omdat het wordt beperkt tot het 12V-systeem. De 230V-aansluiting is dus niet gekoppeld aan het hoogvoltage-accupakket (geen echte V2L), maar via een omvormer op de 12V-batterij. Hierdoor was het vermogen beperkt (vaak rond de 150W), onvoldoende voor zware apparaten, en had het risico op het leegtrekken van de 12V-accu.
De USB-C poorten in de facelift gaan nu overigens tot 45 watt en dat was in de pre-facelift modellen volgens mij tot ∼20 watt
Ik gebruik het stopcontact dus voor een snellader voor mijn telefoon
Zou het mogelijk zijn om de nieuwe USB-C poorten te retrofitten op de prefacelift
[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 13-02-2026 09:18 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
MY24 85s (dus pre-facelift) kunnen toch ook voorverwarmen? Dat zit in ME4.x en hoger?Taxus schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:13:
[...]
De mogelijkheid om je batterij voor te verwarmen. En dat is toch wel een absolute must.
Hee dit is interessant. Ik laad nog via de grannylader of verderop in de straat. Wacht even tot het weer beter wordt voordat ik buiten aan de slag ga voor een serieuze lader.assje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:22:
[...]
Ook hier uiteindelijk maar opgegeven en nieuwe Peblar besteld met 7,5m kabel (€709). Ook hier de dag erna een optie op marktplaats maar toen hing hij al![]()
Positief verrast door de eenvoud; koppelen aan P1 meter en werkt gewoon direct. Die dag ook wat zonneschijn dus die dag al mooi kunnen testen met laden op PV stroom. We hebben 36 panelen liggen dus buiten de winter zal het al snel voldoende zijn.
[Afbeelding]
Ik heb geen ervaring met thuisladers en heb er al veel over gelezen maar man man man, wat is er een hoop info. Iets met bomen en bos. Ik wil eenvoudig laden (doe ik nu met de grannylader ook natuurlijk) maar kwam er maar niet uit welke lader dan enigszins betaalbaar en eenvoudig is. Ook in het laadpaal topic geweest maar daar zitten zoveel experts dat ik er ook niet uit kom 😁
Maar dit lijkt mij een prima optie voor mijn wensen. Thx voor de ‘tip’!
©2004
Staat er nu één met 7,5m op marktplaats voor €550. Homewizard P1 meter kost 3 tientjes.hk12nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:40:
Maar dit lijkt mij een prima optie voor mijn wensen. Thx voor de ‘tip’!
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Thx. Zal eens kijken. De P1 meter heb ik al dus dat scheelt weer 😁assje schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:44:
[...]
Staat er nu één met 7,5m op marktplaats voor €550. Homewizard P1 meter kost 3 tientjes.
©2004
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Heb je even? Software die 27x sneller reageert, accuvoorverwarming (manueel in te schakelen), makkelijk(er) in te delen centrale beeldscherm, veeeeel sneller, zuiniger, veel meer in standaarduitrusting dan eerder…. Enz enz.AlexTol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:35:
[...]
wat krijg je dan wat nuttig is tov de pre facelift?
Maar dit zit toch allemaal al in de 85 MY25 die pre-facelift is? Naar mijn weten zijn dit geen verschillen tussen voor of na de facelift maar 80 v.s. 85BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Heb je even? Software die 27x sneller reageert, accuvoorverwarming (manueel in te schakelen), makkelijk(er) in te delen centrale beeldscherm, veeeeel sneller, zuiniger, veel meer in standaarduitrusting dan eerder…. Enz enz.
Ik gebruik het om mijn laptop op te laden.BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:27:
[...]
Klopt, die is vervallen. Maar je krijgt er heel veel zaken die wel nuttig zijn. In mijn vorige zat dit wel: echt nooit gebruikt….
Nu speel ik met het laadvermogen (via de Alfen Eve Connect-app) om het een beetje te laten matchen met mijn vertrektijd.
Idd. wellicht was ik niet geheel duidelijk. ik heb een 85 sportline uit jan-24 draaiend op 5.4.3.One-eye864 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:26:
[...]
Maar dit zit toch allemaal al in de 85 MY25 die pre-facelift is? Naar mijn weten zijn dit geen verschillen tussen voor of na de facelift maar 80 v.s. 85
volgens mij zijn er geen verschillen in nuttige dingen namelijk. behalve dat ik wel een 230v aansluiting heb :-)
Ja. Je moet dan eerst in de Enyaq op locatie die laadlocatie toevoegen, en dan kan je dit in de app instellen. Wel wat omslachtig vind ik maar het werkt wel.sk0o schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:21:
Ik heb het met de zoekfunctie niet kunnen vinden, maar is het mogelijk om een tijd in te stellen waarop de accu een bepaald percentage moet hebben? Bijvoorbeeld: om 08:00 op 100%, zodat ik om 08:01 kan wegrijden?
Nu speel ik met het laadvermogen (via de Alfen Eve Connect-app) om het een beetje te laten matchen met mijn vertrektijd.
Sowieso mag die app wel wat gebruiksvriendelijker. Voorverwarmen vind ik ook omslachtig als je dit eenmalig wil instellen voor een bepaalde tijd. Dat geldt ook voor het laden
©2004
Ik ben het met je eens dat er voordelen zijn, maar persoonlijk vind ik de verschillen niet zoooo groot als jij hier omschrijft. Dus voor de meelezers wil ik dit wel wat nuancerenBGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Heb je even? Software die 27x sneller reageert, accuvoorverwarming (manueel in te schakelen), makkelijk(er) in te delen centrale beeldscherm, veeeeel sneller, zuiniger, veel meer in standaarduitrusting dan eerder…. Enz enz.
©2004
[ Voor 93% gewijzigd door cryptapix op 13-02-2026 15:15 ]
Ik neem aan van wel aangezien ze qua inbouw gelijk zijn zo te zien.Kodess schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:17:
[...]
...............................
Zou het mogelijk zijn om de nieuwe USB-C poorten te retrofitten op de prefacelift
Lijkt dat de nieuwe USB-C poorten PD (Power Delivery) hebben en de laadmodule één geheel is wanneer je de USB-C poorten zou moeten wisselen.
Maar leg de vraag eens neer bij een dealer, nee heb je en ja kun je krijgen.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik heb mijn usb-C poorten niet gemeten, maar wanneer ik de telefoon draadloos laadt met Android auto aan dan trekt die lader het niet (laag wattage)Kodess schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:17:
[...]
Pre-facelift gaat tot 2.5A, ~12W feitelijk -_-
Ik gebruik het stopcontact dus voor een snellader voor mijn telefoon
Met de USB-C van de Enyaq 85 prefacelift gaat dit wel vlot.
Ook heb ik nog het stopcontact achterin.
En gebruik het idd nooit
Bij mijn iPhone wordt deze middels de usb c snel opgeladen. Bij vorige usb A poorten in andere auto’s trok hij hem inderdaad leeg icm CarPlay. Mijn ervaring is nu het tegenovergestelde in een enyaq 2021.elektriekert schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:48:
[...]
Ik heb mijn usb-C poorten niet gemeten, maar wanneer ik de telefoon draadloos laadt met Android auto aan dan trekt die lader het niet (laag wattage)
Met de USB-C van de Enyaq 85 prefacelift gaat dit wel vlot.
Ook heb ik nog het stopcontact achterin.
En gebruik het idd nooit
©2004
Nog even een aanvulling.Kodess schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:17:
[...]
.........................................................................................
Onderdeel 657 035 736 is het usb-c onderdeel t/m MY2024.
Onderdeel 657 035 700 lijkt voor de versie vanaf MY2025 te zijn, is nl een PD (Power Delivery) uitvoering.
Nu alleen de vraag of ze qua maatvoering gelijk zijn.
En kan je zomaar een variant die heel wat meer power moet leveren zomaar aansluiten? En de aansluiting op de achterkant lijkt ook iets anders tussen beide versies. Maar wil niet zeggen dat en losse kabel er niet in past.Solarman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Nog even een aanvulling.
Onderdeel 657 035 736 is het usb-c onderdeel t/m MY2024.
Onderdeel 657 035 700 lijkt voor de versie vanaf MY2025 te zijn, is nl een PD (Power Delivery) uitvoering.
Nu alleen de vraag of ze qua maatvoering gelijk zijn.
![]() | ![]() |
Zo te zien is de stekkeraansluiting gewoon hetzelfde, alleen de groene kunststof zetting is wat anders aan de buitenkant.Senaxx schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:30:
[...]
En kan je zomaar een variant die heel wat meer power moet leveren zomaar aansluiten? En de aansluiting op de achterkant lijkt ook iets anders tussen beide versies. Maar wil niet zeggen dat en losse kabel er niet in past.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik vermoed dat ze gewoon uitwisselbaar zijn, maar daarom voor de zekerheid even contact opnemen met een dealer.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Is dit een bekende situatie en heeft iemand een tip om die foutmelding te onderdrukken?
Alvast dank.
Ohja het gaat over een Enyaq iV 80 Sportline uit 2022.
[ Voor 5% gewijzigd door bakmeel op 15-02-2026 15:43 ]
More Power Igor! More Power!
Als de laadpaal mindere dan 1400W beschikbaar heeft. (Dat is het minimum 6Ampère, dat de auto nodig heeft om te laden.) Dan stopt het laden, dat kan er binnen 1 of een paar keer er al voor zagen dat de BMS beveiliging intreed. Dan kan je pas weer laden als je de stekker een keer koppelt en ontkoppelt.bakmeel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:40:
Vraagje: Ik heb gisteren een slimme lader van Huawei geïnstalleerd. De bedoeling is dat het EMS dan laadt bij overschot van zonnestroom en/of bij lage (negatieve) stroomtarieven. De auto geeft echter een foutmelding ("auto kan niet goed geladen worden") als hij bij de start van de laadsessie niet meteen vermogen kan opnemen. Als ik de laadpaal "dom" instel en meteen vol gas laat laden is de Skoda meteen blij 🥰
Is dit een bekende situatie en heeft iemand een tip om die foutmelding te onderdrukken?
Alvast dank.
Je wil ervoor zorgen dat de paal continue met een minimum van 1400W blijft laden, Ook als de productie van zonne-energie even wegvalt.
Ook het schakelen van 1 naar 3 fasen en vice versa vind de auto niet leuk.
[ Voor 9% gewijzigd door elektriekert op 15-02-2026 16:18 ]
Ik heb hier sinds deze week een Peblar lader. Middels Homey (voor de Peblar) en Home Assistent (voor de Enyaq, model iV80 2024) kan ik laden stoppen, starten en ontbreken, laadsnelheid beperken via de Enyaq, 1/3 fasen wisselen via de Peblar en de maximum charge wijzigen.elektriekert schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:17:
[...]
Als de laadpaal mindere dan 1400W beschikbaar heeft. (Dat is het minimum 6Ampère, dat de auto nodig heeft om te laden.) Dan stopt het laden, dat kan er binnen 1 of een paar keer er al voor zagen dat de BMS beveiliging intreed. Dan kan je pas weer laden als je de stekker een keer koppelt en ontkoppelt.
Je wil ervoor zorgen dat de paal continue met een minimum van 1400W blijft laden, Ook als de productie van zonne-energie even wegvalt.
Ook het schakelen van 1 naar 3 fasen en vice versa vind de auto niet leuk.
En tot nu toe zonder storingen of foutmeldingen.
Een half jaar terug heb ik contact gehad vanwege dit euvel.superbikkel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:44:
[...]
Ik heb hier sinds deze week een Peblar lader. Middels Homey (voor de Peblar) en Home Assistent (voor de Enyaq, model iV80 2024) kan ik laden stoppen, starten en ontbreken, laadsnelheid beperken via de Enyaq, 1/3 fasen wisselen via de Peblar en de maximum charge wijzigen.
En tot nu toe zonder storingen of foutmeldingen.
Er werd mij vertelt dat er een update zou komen waardoor het beter zou gaan lopen.
Wanneer die update zou komen kon men niet vertellen, maar hij zou er komen.
Dus ja, vaag verhaal, misschien is het ze inmiddels gelukt.
Momenteel laadt ik s’nachts (dynamisch tarief) dus heb het nog niet kunnen testen of het nu wel goed werkt.
Hier liep ik met m'n alfen paal ook tegenaan. Uiteindelijk laat ik de auto nu gewoon de foutmelding geven. Als de paal dan snachts wel de laadsessie start (omdat ik dat aangegeven heb), dan start de auto gewoon met laden.bakmeel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:40:
Vraagje: Ik heb gisteren een slimme lader van Huawei geïnstalleerd. De bedoeling is dat het EMS dan laadt bij overschot van zonnestroom en/of bij lage (negatieve) stroomtarieven. De auto geeft echter een foutmelding ("auto kan niet goed geladen worden") als hij bij de start van de laadsessie niet meteen vermogen kan opnemen. Als ik de laadpaal "dom" instel en meteen vol gas laat laden is de Skoda meteen blij 🥰
Alvast dank.
/f/image/BE0Btqg0zYpVmMvZw8JRiP1Q.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen weekend wilde ik de voorverwarming starten. Auto hing gewoon aan de paal, deze melding had ik nog niet eerder ontvangen. Ik denk zelf dat de 12v batterij minder wordt?
Kreeg het in ieder geval niet voor elkaar via de app, dus ben erin gaan zitten en hij werd actief, daarna kon ik het wel activeren. Auto is gewoon goed gebruikt de afgelopen week, dus het was nou niet dat hij al een week of langer stilstond
Volgens mij kan dit ook komen door bijvoorbeeld een API koppeling die de auto elke keer wakker maakt. Als je hem bijvoorbeeld met een slim laden app en Home Assistant tegelijkertijd koppelt.Boeie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:47:
[Afbeelding]
Afgelopen weekend wilde ik de voorverwarming starten. Auto hing gewoon aan de paal, deze melding had ik nog niet eerder ontvangen. Ik denk zelf dat de 12v batterij minder wordt?
Kreeg het in ieder geval niet voor elkaar via de app, dus ben erin gaan zitten en hij werd actief, daarna kon ik het wel activeren. Auto is gewoon goed gebruikt de afgelopen week, dus het was nou niet dat hij al een week of langer stilstond
Goed punt. Ik heb hem wel verbonden met Tibber (huidige energieleverancier), gekoppeld in Home assistant (alleen voor logging) en lees ook via Pump het % van de accu uit voor een widget op mijn telefoon. Alsnog vreemd dat dit kan gebeuren als hij aan de stekker hangt, nu weet ik dat het HV en 12v systeem gescheiden zijn, maar dan nog.Senaxx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Volgens mij kan dit ook komen door bijvoorbeeld een API koppeling die de auto elke keer wakker maakt. Als je hem bijvoorbeeld met een slim laden app en Home Assistant tegelijkertijd koppelt.
Ik lees hier: https://www.skodacommunit...e-45-watt-version.154518/ dat de pinout van de connectors anders is tussen de 2 varianten. Je zal dus ook de bedrading moeten aanpassen.Solarman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:56:
[...]
Zo te zien is de stekkeraansluiting gewoon hetzelfde, alleen de groene kunststof zetting is wat anders aan de buitenkant.
Ik vermoed dat ze gewoon uitwisselbaar zijn, maar daarom voor de zekerheid even contact opnemen met een dealer.
Denk 't welmister9 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:04:
Ben ik de enige die zich, ondanks dat de auto top is, irriteert aan het feit dat de "versnelling-pook" zo pietluttig klein dingetje is?
:strip_exif()/f/image/XA3hU7byeIHPRVcsH5MjZ9Sa.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze ochtend net voordat ik weg wilde rijden ging de complete kerstboom aan. (Geen travel assist. Sensor zicht, lane-assist, Park Assist etc...)
Android auto was gekoppeld en ik startte nog de Spotify app op vanuit het infotainment en zette de auto in Reverse. (Software 5.2 of 5.4)
Na het uit- en inschakelen van het contact werkte alles weer behalve E-sound (dus voor overige deelnemers niet hoorbaar)
Ik heb dit wel vaker. Vaak als er minder goed weer is. Foutmelding verdwijnt over het algemeen na een paar minuten uit zichzelf. Ik heb begrepen dat het te maken zou kunnen hebben met condens op de sensoren, maar weet niet zeker of dat klopt.elektriekert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:40:
[Afbeelding]
Deze ochtend net voordat ik weg wilde rijden ging de complete kerstboom aan. (Geen travel assist. Sensor zicht, lane-assist, Park Assist etc...)
Android auto was gekoppeld en ik startte nog de Spotify app op vanuit het infotainment en zette de auto in Reverse. (Software 5.2 of 5.4)
Na het uit- en inschakelen van het contact werkte alles weer behalve E-sound (dus voor overige deelnemers niet hoorbaar)
Ik heb dit als op te lossen probleem gemeld; laad de 12V accu gewoon bij uit de HV accu.Boeie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:47:
[Afbeelding]
Jouw plaatje daarbij gebruikt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bij de Enyaq zit die camera natuurlijk niet eens in de buurt van de wisser, met dit als gevolg. Ik weet dat als ik in z'n achteruit sproei die ook de camera mee neemt, maar dan zit je dus steeds met een gespoten / schuimende achterklep. Iemand al een andere oplossing om die camera vuil/druppel vrij te houden?
In het verleden was er iemand die een kapje maakte voor een beter beeld van de camera.mister9 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:29:
Bij mijn Kia had ik een heel klein borsteltje op mijn ruitenwisser gemonteerd die elke keer bij het wissen de achteruitrijcamera schoon veegde.
Bij de Enyaq zit die camera natuurlijk niet eens in de buurt van de wisser, met dit als gevolg. Ik weet dat als ik in z'n achteruit sproei die ook de camera mee neemt, maar dan zit je dus steeds met een gespoten / schuimende achterklep. Iemand al een andere oplossing om die camera vuil/druppel vrij te houden?
[Afbeelding]
Dit hielp ook tegen water en vuil van de achteruit.
RainX op de camera.mister9 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:29:
Bij mijn Kia had ik een heel klein borsteltje op mijn ruitenwisser gemonteerd die elke keer bij het wissen de achteruitrijcamera schoon veegde.
[Afbeelding]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Af en toe met uw vinger over de lens gaan?mister9 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:29:
Iemand al een andere oplossing om die camera vuil/druppel vrij te houden?
Ik heb dit ook regelmatig. Gaat vaak weg als ik een stukje aan het rijden ben.elektriekert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:40:
[Afbeelding]
Zal wel iets met vocht / viezigheid op de sensor zijn.
Nee, dit maakt niet uit. Sproeien werkt wel maar gaat hard. Sowieso zou ik graag willen dat ik de hoeveelheid hiervan aan zou kunnen passen via OBD11, al eens naar gezocht maar kan het niet vinden.Denneke,,! schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:09:
Of deze even printen? Eigenlijk voor lichtvervuiling tijdens het parkeren in het donker maar voldoet misschien ook? https://makerworld.com/models/575006?appSharePlatform=copy
@onetime Waar gemeld, bij Skoda? Het is nog steeds koud, maar heb het nu niet meer teruggezien. Zal de SoH van de 12v accu eens meten. Hij is redelijk in het begin ook al vervangen maar dat was bij alle Enyaq's?
Gebeurt dat te vaak dan melding controleer 12V accu of standby gebruikers.
Ik heb tot nu toe alleen de puddle lights vervangen gekregen.
Wel naar aanleiding van behulpzame poster de rubber dopjes uit de achterklep verwijderd om het water er uit te laten lopen. Was zeker een halve liter.
En na aanrijding en vervangen koplamp uiteindelijk zelf naar een hopelijk niet meer verblindende stand gezet.
Gaat natuurlijk nergens over dat dan E-sound (voor buiten) er ook uit klapt.Felke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
[...]
Ik heb dit ook regelmatig. Gaat vaak weg als ik een stukje aan het rijden ben.
Wanneer de auto nog aan de lader zit wordt er nog steed gecommuniceerd tussen auto en lader ondanks dat de HV accu vol is. Dit belast natuurlijk de 12V accu.Boeie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:47:
[Afbeelding]
De melding kan dan dus wel eens voorkomen wanneer de lader wat langere tijd is aangesloten.
Zeker bij een 12V accu die al wat langer in de auto zit, wat nog niet wil zeggen dat de 12V accu al slecht is.
Wat @onetime aandraagt is natuurlijk de juiste oplossing maar vele merken voldoen hier niet aan in Nederland, en waarom ze dat hier niet doen is mij geheel onduidelijk.
De KIA EV6 in Nederland had dit ook niet maar de amerikaanse uitvoering weer wel (te zien door rood lampje op dashboard t.h.v. middenspeaker).
/f/image/Qf9LMDoIOYDrQlbDHmH9Zogt.png?f=fotoalbum_large)
SoH (linksonder) 91%, daar is dus niets mis mee.
(voor de mensen die zich afvragen hoe je dit meet, dit is via Carscanner met een OBD bt dongle)
[ Voor 11% gewijzigd door Boeie op 18-02-2026 16:42 ]
Bij mij moest de dealer dat doen, is de hele dag weg geweest.foxboro schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:47:
Twee weken geleden kreeg ik in de app de melding dat binnenkort een update van ME 3.2 naar 3.7 beschikbaar is. Ik weet niet hoe groot deze update is en hoe lang het duurt voordat de download is voltooid. Weet iemand wat een redelijk termijn is om op de update te wachten?
Ik zou het doen!
Bij mij is dit ook door de dealer gedaan. Deze heeft daar een hele dag gestaan om te updaten van 3.2 naar 3.7. Daarna via OTA nog de update van 3.7 naar 3.8 gekregen.foxboro schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:47:
Twee weken geleden kreeg ik in de app de melding dat binnenkort een update van ME 3.2 naar 3.7 beschikbaar is. Ik weet niet hoe groot deze update is en hoe lang het duurt voordat de download is voltooid. Weet iemand wat een redelijk termijn is om op de update te wachten?
Dat wilde Skoda wel graag, maar naar mijn idee de enige OTA die er is gekomen voor de pre-facelift modellen is van 3.7 naar 3.8. Voor de rest (2.x naar 3.0, 3.0 naar 3.2, 3.2 naar 3.7) moest ik naar de dealer toe.ebk71 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:22:
Ik ga kijken naar een occasion enyaq die in elk geval de update heeft gehad naar 3.0/3.1 (91GO) maar het is dus verstandig om te controleren of deze al op 3.8 zit en dit door hun te laten uitvoeren? Ik dacht dat je vanaf 3.1 gewoon OTA zelf kon uitvoeren?
Wij hebben nu sinds een twee weken dezelfde melding af en toe. Ook bij ons is de 12v accu nog goed volgens een meting, wat is de status bij jou nu?Boeie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:40:
[Afbeelding]
SoH (linksonder) 91%, daar is dus niets mis mee.
(voor de mensen die zich afvragen hoe je dit meet, dit is via Carscanner met een OBD bt dongle)
Nee, helemaal niks, puur en alleen de Skoda app, echter zou de 12v accu gewoon goed zijn volgens de meting.onetime schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:36:
@krissie100 Heb je een integratie die de auto geregeld raadpleegt? Dus geregeld communicatie met de auto?
De reden dat de 12V accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden van de HV-accu heeft met het ''functional safety' design (de bewakingslogica) te maken. De 12V accu voedt het systeem dat de HV accu bewaakt tijdens het laden. Als je vervolgens weer een terugkoppeling maakt tussen HV en 12V door te gaan laden dan creeer je extra afhankelijkheden die de veiligeheid niet ten goede komen.Solarman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:35:
[...]
Wanneer de auto nog aan de lader zit wordt er nog steed gecommuniceerd tussen auto en lader ondanks dat de HV accu vol is. Dit belast natuurlijk de 12V accu.
De melding kan dan dus wel eens voorkomen wanneer de lader wat langere tijd is aangesloten.
Zeker bij een 12V accu die al wat langer in de auto zit, wat nog niet wil zeggen dat de 12V accu al slecht is.
Wat @onetime aandraagt is natuurlijk de juiste oplossing maar vele merken voldoen hier niet aan in Nederland, en waarom ze dat hier niet doen is mij geheel onduidelijk.
De KIA EV6 in Nederland had dit ook niet maar de amerikaanse uitvoering weer wel (te zien door rood lampje op dashboard t.h.v. middenspeaker).
Dit kun je oplossen door extra redundancy aan te brengen in het bewakingsconcept, maar dat maakt het duurder en dus kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor.
Bovenstaande is overigens gebaseerd op een vermoeden. Ik ben al 7 jaar weg uit de automotive dus ben niet helemaal meer op de hoogte van de laatste design keuze's.
2021 dan is het een '1st gen'. Dus dan zit je op firmware 3.x en kan je niet naar 4 of 5.CodeBaker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Goedemorgen, ik ga morgen een Enyaq uit 2021 bekijken.ik lees hier iets over de versie's van de software. hoe kom ik er achter welke versie er opstaat en tot welke versie is hij ondersteund? het is trouwens wel bij een officieele dealer weet niet of dat verschil gaat maken met het up-to-date houden van de versies. bvd.
3.x is de traagste, en dat is het enige minpunt wat ik heb aan de Enyaq. Ik zit soms 5 minuten te wachten op Android Auto bv.
Ik weet niet wat het prijs verschil is tussen een oude en een nieuwe en of dat het waard is voor de software en een beetje extra zuinigheid.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik zou gewoon even aan ze vragen welke software versie hij heeft. Als ze dat niet weten kan je altijd zelf even in de instellingen kijken.CodeBaker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Goedemorgen, ik ga morgen een Enyaq uit 2021 bekijken.ik lees hier iets over de versie's van de software. hoe kom ik er achter welke versie er opstaat en tot welke versie is hij ondersteund? het is trouwens wel bij een officieele dealer weet niet of dat verschil gaat maken met het up-to-date houden van de versies. bvd.
Wij hebben ook een 2021 Enyaq en inderdaad de software is niet heel snel, echter tov mijn Toyota Chr al 100x beter, en als je daarnaast altijd CarPlay of Android auto gebruikt, merk je er weinig aan. Doet mijn inziens weinig af aan de totale beleving van de auto waar ik na een half jaar nog steeds uiterst tevreden over ben.
©2004
Gewoon zo hard mogelijk toch?mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:33:
Vandaag richting de wintersport. Koffer op het dak, gezin met 2 kids en 2 volwassenen. Welke bandenspanning zouden jullie aanhouden?
©2004
Dank voor je uitleg.BAJ82 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:49:
[...]
De reden dat de 12V accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden van de HV-accu heeft met het ''functional safety' design (de bewakingslogica) te maken. De 12V accu voedt het systeem dat de HV accu bewaakt tijdens het laden. Als je vervolgens weer een terugkoppeling maakt tussen HV en 12V door te gaan laden dan creeer je extra afhankelijkheden die de veiligeheid niet ten goede komen.
Dit kun je oplossen door extra redundancy aan te brengen in het bewakingsconcept, maar dat maakt het duurder en dus kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor.
Bovenstaande is overigens gebaseerd op een vermoeden. Ik ben al 7 jaar weg uit de automotive dus ben niet helemaal meer op de hoogte van de laatste design keuze's.
Ik begrijp dat de keuze momenteel ook ingegeven is door het verschil in gebruik tussen Europa en Amerika.
Europeanen maken meer korte ritten en laten hun auto vaak langer staan, dit zou tot een grotere belasting van de HV accu leiden, daarom is door veel fabrikanten gekozen om het laden van de 12V accu in Europa niet toe te passen. (Is dan natuurlijk grotendeels gebaseerd op kostenbesparing).
Heb de melding niet meer teruggezien. Als ik hem weer zie wil ik op dat moment ook meten wat de SoC van de accu is, kijken of hij hem echt leeg heeft getrokken.krissie100 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Wij hebben nu sinds een twee weken dezelfde melding af en toe. Ook bij ons is de 12v accu nog goed volgens een meting, wat is de status bij jou nu?
Oppompen tot ergens tussen de 2,7 - 3.0 bar ?
Ja, moet je wel een abbonement van Skoda erbij aanschaffen in de app waarmee je dan mag internetten.mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:39:
Klopt het dat je de 4G-kaart in de auto kunt gebruiken om Wifi te genereren voor in de auto tijdens het rijden?
In de Enyaq zet je Hotstop aan, dan verbind je ermee, en dan kom je op een pagina dat je moet betalen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Eerder gemeld in het forum: de behuizing van de voorruit camera is gesloten en zorgt ervoor dat bij koude de ruit daar langer van binnenuit beslaat. En de camera dus een tijdje storing geeft totdat de ruit voor de camera warm genoeg is en scherp kan stellen. Van buitenaf zie je dat de ruit daar beslagen is, maar de ruitenwissers kunnen hem van buitenaf natuurlijk niet schoonmaken. Dus: kerstboom. Ontwerpfout als je het mij vraagt.Felke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
[...]
Ik heb dit ook regelmatig. Gaat vaak weg als ik een stukje aan het rijden ben.
In ieder geval de aanbevolen spanning voor volle lading. Ik rij met banden rond de 3.0 bar. Zuinig.mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:52:
[...] Oppompen tot ergens tussen de 2,7 - 3.0 bar ?
Hoe gaan jullie hier mee om?
En wat zou dat dan te maken met “E-sound” , daar is geen camera voor nodigMatmar schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:49:
[...]
Eerder gemeld in het forum: de behuizing van de voorruit camera is gesloten en zorgt ervoor dat bij koude de ruit daar langer van binnenuit beslaat. En de camera dus een tijdje storing geeft totdat de ruit voor de camera warm genoeg is en scherp kan stellen. Van buitenaf zie je dat de ruit daar beslagen is, maar de ruitenwissers kunnen hem van buitenaf natuurlijk niet schoonmaken. Dus: kerstboom. Ontwerpfout als je het mij vraagt.
Zoals je beschrijft, maar bij beslaan toch even aan. Je kunt nog proberen de A/C, rechtsonder in het clima scherm, uit te zetten en dan kijken wat dat oplevert.Kanoet schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik ben mijn 'nieuwe' 2021 Enyaq(ME3.8) aan het ontdekken en rijdt veel korte ritjes deze winter. Het valt op hoeveel de verwarming verbruikt, zelfs als deze op de minimale temperatuur van 16 graden staat. De stuurwiel+stoelverwarming voldoen dan voor mij. De klimaatregeling uitschakelen is mogelijk, maar dan beslaan de ramen een beetje. Het lijkt er niet op dat ik enkel de ventilatie aan kan laten maar het verwarmen uit?
Heeft dit te maken met dat de wielen van de enyaq heel ver kunnen draaien en de banden een soort stuiter maken of heeft het iets met de ophanging te maken?
Ja, same. Maar kan geen kwaad als het goed is heb ik ooit gelezen hier.StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:23:
Ik ervaar soms bij het wegrijden bij bijna maximale stuuruitslag dat ik een hard geluid hoor vanuit de voorkant. Een soort gebonk. Herkennen jullie dit?
Heeft dit te maken met dat de wielen van de enyaq heel ver kunnen draaien en de banden een soort stuiter maken of heeft het iets met de ophanging te maken?
Precies dit!StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:23:
Ik ervaar soms bij het wegrijden bij bijna maximale stuuruitslag dat ik een hard geluid hoor vanuit de voorkant. Een soort gebonk. Herkennen jullie dit?
Ik weet niet welke velg/bandenmaat hebt, hier 21" en door de lage band zal je er springen nog eerder horen.
Toen ik de auto net had dacht ik dat ik met het parkeervak uitdraaien iets raakte
Ik heb 19 inch maar wel zomerbanden. Misschien dat dat ook wat uitmaaktelektriekert schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:44:
[...]
Precies dit!
Ik weet niet welke velg/bandenmaat hebt, hier 21" en door de lage band zal je er springen nog eerder horen.
Toen ik de auto net had dacht ik dat ik met het parkeervak uitdraaien iets raakte
Kennelijk hebben sommige Enyaqs (of eigenaren) hier een probleem mee. Ik zit op 3.8 en ben al twee jaar niet bij een dealer geweest…ebk71 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:22:
Ik ga kijken naar een occasion enyaq die in elk geval de update heeft gehad naar 3.0/3.1 (91GO) maar het is dus verstandig om te controleren of deze al op 3.8 zit en dit door hun te laten uitvoeren? Ik dacht dat je vanaf 3.1 gewoon OTA zelf kon uitvoeren?
Ja dit hebben wij ook. Ook 19inch en zomerbanden. Had het idee dat de voorwielen gewoon opzij geduwd worden, heb het veel minder als ik echt met een zijde voet rij. Maar twijfel nog steeds of ik de dealer moet bellen hierover. Lijkt me ook dat het de slijtage van de banden geen goed doet.StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:57:
[...]
Ik heb 19 inch maar wel zomerbanden. Misschien dat dat ook wat uitmaakt
Leuk feitje:ddgcpeters schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:29:
[...]
Ja dit hebben wij ook. Ook 19inch en zomerbanden. Had het idee dat de voorwielen gewoon opzij geduwd worden, heb het veel minder als ik echt met een zijde voet rij. Maar twijfel nog steeds of ik de dealer moet bellen hierover. Lijkt me ook dat het de slijtage van de banden geen goed doet.
Een van mijn vorige auto's was een 206.
Die had een grotere draaicirkel (10,4m) dan de Enyaq (9,3m) terwijl de wielbasis 32cm langer is.
Dus, met maximale stuuruitslag zal het buitenste weer verder draaien zodat de bocht scherper genomen kan worden. (Met extra slijtage tot gevolg)
Maar dat zal te verwaarlozen zijn over het totale gebruik van de banden.
Ik ervaar dit ook wanneer ik maximaal aan het stuur draai. 19 inch met winterbanden hier. Het voelt niet juist aan dus ik merk dat ik vaak de maximale uitslag vermijd.StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:23:
Hangt er vanaf. Veel updates stellen niks voor, maar met een systeemupdate zou ik wachten.dirtybolle schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:07:
Ik kreeg gisteren een OTA update notificatie in de auto maar nu vroeg ik me af, kan ik die starten in een ondergrondse parking waar de auto heel slecht tot geen mobiel netwerk heeft? Moet er nog iets gedownload worden of is de update al gedownload op voorhand?
Dit. Als het een systeemupdate is zou ik, zeker gezien de meldingen dat het wel eens misgaat, echt niet gokken op een plek met slecht bereik. Applicatieupdates doe ik meestal bij het verkeerslicht (want je moet stilstaan om die te starten).jdbiggelaa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Hangt er vanaf. Veel updates stellen niks voor, maar met een systeemupdate zou ik wachten.
Als ik zelf geen verwarming wil gebruik druk ik de ventilatie snelheid omlaag(van auto stand af) en zet de temperatuur op LO zo heb je wel ventilatie en evt ook Airco. je kunt dan ook nog de richting handmatig aanpassen (raam, gezicht, voeten, etc)Kanoet schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik ben mijn 'nieuwe' 2021 Enyaq(ME3.8) aan het ontdekken en rijdt veel korte ritjes deze winter. Het valt op hoeveel de verwarming verbruikt, zelfs als deze op de minimale temperatuur van 16 graden staat. De stuurwiel+stoelverwarming voldoen dan voor mij. De klimaatregeling uitschakelen is mogelijk, maar dan beslaan de ramen een beetje. Het lijkt er niet op dat ik enkel de ventilatie aan kan laten maar het verwarmen uit?
jdbiggelaa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Hangt er vanaf. Veel updates stellen niks voor, maar met een systeemupdate zou ik wachten.
Het is wel een systeem update denk ik want app updates lijkt hij steeds automatisch te doen. Dus dan zal toch maar even wachten met deze uit te voeren! Thanks voor de input!cryptapix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:16:
[...]
Dit. Als het een systeemupdate is zou ik, zeker gezien de meldingen dat het wel eens misgaat, echt niet gokken op een plek met slecht bereik. Applicatieupdates doe ik meestal bij het verkeerslicht (want je moet stilstaan om die te starten).
Welke software versie?dirtybolle schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:07:
Ik kreeg gisteren een OTA update notificatie in de auto maar nu vroeg ik me af, kan ik die starten in een ondergrondse parking waar de auto heel slecht tot geen mobiel netwerk heeft? Moet er nog iets gedownload worden of is de update al gedownload op voorhand?
Ik zou het doen!
Er staat bij:
Deze update bevat kleine optimalisaties voor de functionaliteit van uw voertuig. De update is gratis en gebruikt geen aangekochte data. De installatie zal ongeveer 65 minuten duren.
Dan zou ik deze niet voor een verkeerslicht doenhelloitsme schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:56:
Ik zie in de app inderdaad ook een melding over 5.4.4 staan. De auto heeft nu 5.4.3
Er staat bij:
Deze update bevat kleine optimalisaties voor de functionaliteit van uw voertuig. De update is gratis en gebruikt geen aangekochte data. De installatie zal ongeveer 65 minuten duren.
SoH 89%. Kruissnelheid ~110-130km/u. Eco-modus aan (= max 130 km/u).
Temp heen buiten ~3gr en terug ~7gr.
Eerste keer laden schoot niet op, toen was accu wel erg leeg maar nog koud. Tegen de tijd dat hij door laden warm was geworden, was SoC al zo hoog dat laden nog steeds niet snel ging.
Maar bij volgende stop was accu nog warm genoeg, zodat dat dan wel >100kW lukte bij lage SoC.
Gemiddeld terugreis 20,1kWh/100km vind ik wel netjes.
De laders (ionity, eOn, Tesla) melden minder kWh dan de Skoda app, die afwijking had ik andere kant op verwacht. Heeft wellicht met SoH te maken.
Heen 6x geladen (om daar ook nog wat SoC te hebben) en met 4x 40kWh bijladen naar huis: berg-af, 7 graden ipv 2, iets kortere route 886km en accu was mooi leeg bij thuiskomst.
Laden ging gemiddeld met 65kW, dus 37laadminuten per stop.
[ Voor 16% gewijzigd door SBL op 23-02-2026 16:53 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s
Laadsnelheid dik in orde! Stops duren niet langer dan we toch al doen met kleine kinderen 20-40 minuten. Wel even automatische batterij optimalisatie aanzetten in de navigatie instellingen. Die stond bij ons uit.
Range, prima! We hebben maximaal 120 km/h gereden en dan rij je (80%-10%) zo'n 3 uurtjes voor je weer gaat pauzeren
Skoda navigatie werkte ook fijn! We waren begonnen met ABRP, maar later vooral op de Skoda navigatie gereden en ABRP alleen gebruikt om soms laad alternatieven te zoeken.
Aantal beschikbare snelladers was voor mij door de te verwachten drukte een grote zorg vooraf, maar dat bleek onnodig. Ook tijdens piekdrukte van hoogseizoensweek wintersport voldoende plekken dichtbij de route beschikbaar. Altijd met toilet en snacks in de buurt.
Comfort van de Enyaq was ook fijn. Goede stoelen en weinig herrie. En, voor met zijn 4en inclusief snowboards van papa en mama, ruimte zat om de skibox thuis te laten. Wij zijn positief verrast!
20,1/100 is netjes ja. Wij zijn net terug uit zuid-Duitsland met een Enyaq (coupe) 60 en ons verbruik lag op 22-23kWh/100km (dat ligt het altijd wel op lange trips in de winter). 2 volwassenen en een kind. Geen eco-stand (maar normaal) en een cruise snelheid van 130-140. Bandenspanning 2.9 (alle banden). Laden ging overigens altijd met >100kW. Wij rijden hem altijd tot (ver) onder de 10% SoC. Meestal richt ik op 2-5%.SBL schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:35:
Even een terugkoppeling van mijn rit naar Oostenrijk met 4 volwassenen in onze Enyaq60 MY22.
SoH 89%. Kruissnelheid ~110-130km/u. Eco-modus aan (= max 130 km/u).
Temp heen buiten ~3gr en terug ~7gr.
Eerste keer laden schoot niet op, toen was accu wel erg leeg maar nog koud. Tegen de tijd dat hij door laden warm was geworden, was SoC al zo hoog dat laden nog steeds niet snel ging.
Maar bij volgende stop was accu nog warm genoeg, zodat dat dan wel >100kW lukte bij lage SoC.
Gemiddeld terugreis 20,1kWh/100km vind ik wel netjes.
De laders (ionity, eOn, Tesla) melden minder kWh dan de Skoda app, die afwijking had ik andere kant op verwacht. Heeft wellicht met SoH te maken.
Heen 6x geladen (om daar ook nog wat SoC te hebben) en met 4x 40kWh bijladen naar huis: berg-af, 7 graden ipv 2, iets kortere route 886km en accu was mooi leeg bij thuiskomst.
Laden ging gemiddeld met 65kW, dus 37laadminuten per stop.
Ik voelde dat ie nog altijd de handrem aantrok dus het was wrs 1 van de 2 kanten dat defect is
Na een kleine diagnose van mezelf (luisteren welke kant er geen lawaai maakt) had ik een kleine conclusie dat het de rechter kant is, deze avond even de wagen omhoog gepompt en jawel het rechter wiel kan bewegen.
Nog wat gemeten en op het eerste gezicht word er wel spanning naar de rem gestuurd en wrs door de stroom te meten weet ie in welke stand de rem staat
Ik kon hem niet uitlezen want onze lezer snapt de enyaq niet.
Daarna het wiel er terug op.
GRMBL STOMME VAG, GEBRUIK WIELMOEREN IN DE PLAATS VAN WIELBOUTEN.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heb je de trommel eraf gehaald? Maw, conclusie? Remcylinder dood? Remvoering op?Damic schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:49:
Great, ik reed deze morgen het werk op en mijn dashboard lichte ineens op dat de hand rem het niet meer doetwat wel raar is want ik was nog aan't rijden.
Ik voelde dat ie nog altijd de handrem aantrok dus het was wrs 1 van de 2 kanten dat defect is
Na een kleine diagnose van mezelf (luisteren welke kant er geen lawaai maakt) had ik een kleine conclusie dat het de rechter kant is, deze avond even de wagen omhoog gepompt en jawel het rechter wiel kan bewegen.
Nog wat gemeten en op het eerste gezicht word er wel spanning naar de rem gestuurd en wrs door de stroom te meten weet ie in welke stand de rem staat
Ik kon hem niet uitlezen want onze lezer snapt de enyaq niet.
Daarna het wiel er terug op.
GRMBL STOMME VAG, GEBRUIK WIELMOEREN IN DE PLAATS VAN WIELBOUTEN.
Welke autos hebben tegenwoordig tapeinden uit de naaf?
Wat was je verbruik? Want de getallen die je nu aangeeft zijn wel heeeeeel positief.Jozzle schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Hier nog een positieve ervaring! Voor het eerst elektrisch op vakantie (Oostenrijk) gegaan met een Enyaq 85 MY'25.
Range, prima! We hebben maximaal 120 km/h gereden en dan rij je (80%-10%) zo'n 3 uurtjes voor je weer gaat pauzeren
Enyaq 85 zonder degradatie = 77kWh netto, zeg 75kWh realworld. 70% SoC = 52.5kWh.
3u lang 120km/h = 360km / 52.5 = 14,6kWh/100km.
Dat zal vast wel lukken, maar niet bij die snelheden, en zeker niet bij de huidige buitentemperaturen. Is ook zomaar 30% zuiniger dan andere voorbeelden hierboven.
[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-02-2026 23:08 ]
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/ZrChSGuw04YgnkBCJgxcZCkP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eNiLhgHjsdyc5DnTV4hW2BqQ.jpg?f=fotoalbum_tile)