Ik laad m’n Enyaq anders al jaren perfect aan 1,3 - 1,4 kW. Nog veel lager moet het nu wel niet zijnwebraiderweb schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:48:
[...]
Sja wat is 'duur'... Tegenwoordig heb je voor een € 1.900 een bi-directionele lader voor op je thuisbatterij te pluggen. Naast het kunnen ontladen van je ev-batterij heb je nog wel andere voordelen zoals geen AC-verliezen, alsook dat je aan zeer lage vermogens (lager dan de 4kW op AC die Skoda wil) kan opladen.
Het laden met laag vermogen heeft wel een grote keerzijde en dat is het laadverlies. Ik houd dit nauwkeurig in de gaten met home assistant. Laden met 11kW geeft een laadverlies van 7,8%, terwijl laden met 1,4kW een laadverlies van 17,1% geeft.RangedNeedles schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:51:
[...]
Ik laad m’n Enyaq anders al jaren perfect aan 1,3 - 1,4 kW. Nog veel lager moet het nu wel niet zijn
Als je solar kan laden (en je export is bijna niets waard) dan hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.