Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:
  • 935.783 views

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-03 09:54
Kanoet schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:47:
Heeft iemand ervaring met 'plots' zenuwachtige "Stuur overnemen!" waarschuwingen?
Met 3.8 zou die capacitieve sensor zichzelf uit moet zetten als ie raar doet. Dat was goedkoper dan iedereen een nieuw stuur geven.

Toen ik mijn Enyaq uit 21 net nieuw had deed ie dit ook en was hij niet goed uitgelijnd (af fabriek). Daardoor moest ie te hard tegen sturen. Trekt je auto naar links of rechts? Is ie wel eens uitgelijnd? Ongelukjes met stoepranden hard oprijden?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:31
sunib schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:34:
[...]

Met 3.8 zou die capacitieve sensor zichzelf uit moet zetten als ie raar doet. Dat was goedkoper dan iedereen een nieuw stuur geven.

Toen ik mijn Enyaq uit 21 net nieuw had deed ie dit ook en was hij niet goed uitgelijnd (af fabriek). Daardoor moest ie te hard tegen sturen. Trekt je auto naar links of rechts? Is ie wel eens uitgelijnd? Ongelukjes met stoepranden hard oprijden?
Ik heb de 2021 Enyaq pas 3 maanden en nog weinig km's gemaakt. Ik heb niet gemerkt dat hij naar een kant op trekt en heb geen stoepranden meegepakt. Wel lijkt het afgelopen maand op te zijn getreden.
Toen ik er op ging letten vond ik wel dat de auto soms erg sponzig reed. Maar dat had ik afgelopen zomer met een Elroq ook en lag aan het type (lompe suv itt stationwagen). Geen idee of het nu erger is geworden, het aan de TA ligt of dat ik er gewoon weer op let.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 21:07
Preventief vervangen bij de Volkswagen groep doet men niet aan, ze laten je liever 1x komen om ernaar te kijken, 1x om diagnose te stellen en 1x om het dan (hopelijk) te repareren :+

Wel opvallend dat het bij allerlei auto's van 5 jaar oud optreed. Beetje hetzelfde als TPMS sensoren (batterijen) bij de BMW groep die 10 jaar meegaan... (daar gelukkig geen last van bij de Enyaq)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:24
Boeie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:52:
Preventief vervangen bij de Volkswagen groep doet men niet aan, ze laten je liever 1x komen om ernaar te kijken, 1x om diagnose te stellen en 1x om het dan (hopelijk) te repareren :+
Dat komt omdat Pon de garantie heeft afgekocht bij de fabriek en alle kosten dus voor hun rekening zijn. Dat was tenminste altijd wel het geval. En dan is preventief vervangen niet het beste idee vanuit financieel oogpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door BGFG op 03-03-2026 07:36 ]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 21:07
BGFG schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:35:
[...]

Dat komt omdat Pon de garantie heeft afgekocht bij de fabriek en alle kosten dus voor hun rekening zijn. Dat was tenminste altijd wel het geval. En dan is preventief vervangen niet het beste idee vanuit financieel oogpunt.
Ik begrijp het, hou mij zakelijk gezien ook regelmatig bezig met procesoptimalisatie, en met die vele garagebezoekjes voor 1 probleem zie ik wel wat procesverbeteringen ;)

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-03 13:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEDCsvhjgl7o_RGa_0uQ1M7EayE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0er8bnzCGv5pPfnuCluIXac.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren op en neer naar een klant. Dit was de terugweg en een bereik gehaald van 13.9kw/100km. Best heel netjes vond ik! En ik heb echt niet 85 achter een vrachtwagen gehangen, maar gewoon 'normaal' gereden, vooral snelweg.

Blij dit soort waardes te zien, want tijdens wintersport haalde ik toch waardes waar ik minder vrolijk van werd, maar dat was aanzienlijk kouder, en volgeladen en koffer op het dak, en 130 over de snelweg... Dus dat is ook niet helemaal representatief.

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-03 10:31
Boeie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Ik begrijp het, hou mij zakelijk gezien ook regelmatig bezig met procesoptimalisatie, en met die vele garagebezoekjes voor 1 probleem zie ik wel wat procesverbeteringen ;)
Het is in een zekere zin ook werkverschaffing en een verdienmodel helaas. Probleem is wel dat je soms - zoals in mijn geval - bijna 2 maanden moet wachten op een afspraak.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
BGFG schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:35:
[...]
Heb je enig idee wat ik kan verwachten van Pon van een ex-lease 2021 Enyaq?

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:59
Zaterdag (en zondag) zijn we met de Enyaq weer teruggereden vanuit Sankt Johann naar huis in Flevoland. We hadden de auto bij de boerderij in Oostenrijk tot 90% opgeladen aan het stopcontact en zijn halverwege de ochtend vertrokken richting Duitsland. Voorbij München voor de eerste keer moeten laden na 295 km. Toen 44 minuten geladen bij Ionity, dat was lang, maar we hebben wat te eten gehaald bij een Amerikaanse fastfood tent en zijn pas weggereden toen we het eten ophadden. Daarna nog 276 km gereden naar Ionity Weiskirchen bij Frankfurt, veel file gehad, dus we waren alweer toe aan avondeten, en weer 45 minuten geladen, genoeg om naar ons hotelletje te rijden, daar zou een laadpunt zijn. Die was er niet, gelukkig hadden we de accu 80% vol. Volgende dag dus weer met een 80% volle accu vertrokken. Daarna nog 1 keer laden bij een Ionity, bij de Ohlichser Heide, daar heeft de auto een ruim half uur geladen, wij hebben prachtig over de heide gewandeld. Daarna in 1 keer door naar huis. Al met al weer een hele makkelijke rit. Wat is de Enyaq toch een heerlijke reis auto.

• BGFG
Kanoet schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Heb je enig idee wat ik kan verwachten van Pon van een ex-lease 2021 Enyaq?
Eh… Niks. Als je hem gebruikt hebt gekocht moet de leverancier waar je de auto hebt gekocht (niet Pon) je op basis van non conformiteit wel een en ander garanderen, maar de definitie daarvan kan wat subjectief zijn.

• MonteurX
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 22:45
Goede dag!

Ik ben aan het oriënteren voor een Enyaq 80 sportline. Ik ben een liefhebber van opties dus ik Vink meestal de volledige catalogus aan. Nou was ik opzoek naar veel voorkomende errors en defecten. Ik lees hier en daar wat over dakramen? Zeker een optie die ik ook zou kiezen aangezien weinig fabrikanten dat überhaupt nog leveren.

Daarnaast vraag ik me af of in het '25/'26 model nog veel issues zitten of dat het meeste is opgelost met deze facelift.

Alvast bedankt!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:17
haaibaa2 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:32:
Zaterdag (en zondag) zijn we met de Enyaq weer teruggereden vanuit Sankt Johann naar huis in Flevoland. We hadden de auto bij de boerderij in Oostenrijk tot 90% opgeladen aan het stopcontact en zijn halverwege de ochtend vertrokken richting Duitsland. Voorbij München voor de eerste keer moeten laden na 295 km. Toen 44 minuten geladen bij Ionity, dat was lang, maar we hebben wat te eten gehaald bij een Amerikaanse fastfood tent en zijn pas weggereden toen we het eten ophadden. Daarna nog 276 km gereden naar Ionity Weiskirchen bij Frankfurt, veel file gehad, dus we waren alweer toe aan avondeten, en weer 45 minuten geladen, genoeg om naar ons hotelletje te rijden, daar zou een laadpunt zijn. Die was er niet, gelukkig hadden we de accu 80% vol. Volgende dag dus weer met een 80% volle accu vertrokken. Daarna nog 1 keer laden bij een Ionity, bij de Ohlichser Heide, daar heeft de auto een ruim half uur geladen, wij hebben prachtig over de heide gewandeld. Daarna in 1 keer door naar huis. Al met al weer een hele makkelijke rit. Wat is de Enyaq toch een heerlijke reis auto.
Heb je wel voorverwarmd onderweg naar de supercharger laadstops?

• elektriekert
  • Laatst online: 23:56
MonteurX schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:28:
Goede dag!

Ik ben aan het oriënteren voor een Enyaq 80 sportline. Ik ben een liefhebber van opties dus ik Vink meestal de volledige catalogus aan. Nou was ik opzoek naar veel voorkomende errors en defecten. Ik lees hier en daar wat over dakramen? Zeker een optie die ik ook zou kiezen aangezien weinig fabrikanten dat überhaupt nog leveren.

Daarnaast vraag ik me af of in het '25/'26 model nog veel issues zitten of dat het meeste is opgelost met deze facelift.

Alvast bedankt!
Of een 85 pre-facelift, maar die zijn er niet zo veel.
Software is snel, accu voorverwarming.
Volgens mij zijn dat de 2 belangrijkste dingen

• haaibaa2
japie101 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:54:
[...]

Heb je wel voorverwarmd onderweg naar de supercharger laadstops?
Dat kan helaas niet met een 2021 Enyaq. Maar de laadsnelheden waren prima hoor.

Dit was de laadcurve van de eerste laadstop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TotHmyxjn-h7A0VPq2rIgHqkz1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR9GRnzQyjE5hPKpiX2mJGfZ.jpg?f=fotoalbum_large

• mister9
Dat accu-voorverwarmen is echt heerlijk. Op wintersport elke keer kunnen laden met 135+ kWh. Dat gaat echt heerlijk snel en wordt ook behoorlijk lang volgehouden.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
MonteurX schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:28:
Goede dag!

Alvast bedankt!
Ik heb in mijn huidige auto, een Enyaq, geen problemen met het dakraam, één keer wilde hij niet meer dicht op een hele hete dag. Maar na 20 minuten rijden was het dak weer genoeg afgekoeld en werkte het weer.
In mijn vorige auto, een Kodiaq, had ik ook een dakraam en daar heb ik één keer gehad dat één van de afvoerslangetjes verstopt was en deze is toen onder garantie vervangen.
Ik rijd nu 7 jaar met een dakraam rond en dit zijn de enige issue die ik ermee gehad heb.

• MonteurX
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 22:45
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Ik heb in mijn huidige auto, een Enyaq, geen problemen met het dakraam, één keer wilde hij niet meer dicht op een hele hete dag. Maar na 20 minuten rijden was het dak weer genoeg afgekoeld en werkte het weer.
In mijn vorige auto, een Kodiaq, had ik ook een dakraam en daar heb ik één keer gehad dat één van de afvoerslangetjes verstopt was en deze is toen onder garantie vervangen.
Ik rijd nu 7 jaar met een dakraam rond en dit zijn de enige issue die ik ermee gehad heb.
Fijn! Dat is goed om te horen. :) Binnenkort eens langs om een proefrit te maken.

• cOOlrUnnINgs
MonteurX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Fijn! Dat is goed om te horen. :) Binnenkort eens langs om een proefrit te maken.
Scheelt ook wel airco gebruik op een warme dag. Als de auto gedurende de dag lekker opgewarmd is, dakraam ff op een kiertje of helemaal open en rijden maar, warme lucht wordt er zo uitgezogen en je hebt binnen no-time een aangename temperatuur binnen.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999

rammes

koekebakker 1e klas

cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Als het dakraam niet wil sluiten tik dan op de touch-lampjes naast de bediening. Dat hielp mij om de bediening van het dakraam op te lossen.

Ik zou het doen!

• japie101
mister9 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:55:
Dat accu-voorverwarmen is echt heerlijk. Op wintersport elke keer kunnen laden met 135+ kWh. Dat gaat echt heerlijk snel en wordt ook behoorlijk lang volgehouden.
Ook mijn ervaring, maakt echt het verschil in de winter.
Nu met die nieuwe app kun je ook de temp zien van de accu.

• Giku
  • Laatst online: 21-03 08:56
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Scheelt ook wel airco gebruik op een warme dag. Als de auto gedurende de dag lekker opgewarmd is, dakraam ff op een kiertje of helemaal open en rijden maar, warme lucht wordt er zo uitgezogen en je hebt binnen no-time een aangename temperatuur binnen.
Zou dat aero-verlies beter zijn dan even de airco opendraaien? Heb dat nog niet kunnen testen eigenlijk

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
mister9 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:55:
Ik heb een 60 zonder voorverwarmen en haal in de winter ook gewoon maximale snelheden. Kwestie van leegrijden tot onder 10% en voordat je laadt zorgen dat je een flink stuk snelweg hebt gereden. Het zal echt wel beter werken als je automatisch voorverwarmt, maar de vrees die ik had dat ik in de winter last zou hebben van het niet kunnen voorverwarmen, is voor mij niet echt terecht gebleken. Maar goed, ik heb dan ook alleen een snellader nodig op lange wintertrips en die zijn per definitie snelweg en een 60 wil je ook wel graag onder de 10% rijden voordat je gaat laden anders moet je wel erg vaak laden ;)

• cOOlrUnnINgs
Giku schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Zou dat aero-verlies beter zijn dan even de airco opendraaien? Heb dat nog niet kunnen testen eigenlijk
Denk dat de airco harder moet werken en meer energie-verlies oplevert, dan het dakraam op een kier openzetten.
Dakraam helemaal op zal wellicht minder efficient zijn dan de airco.

• mister9
japie101 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Ook mijn ervaring, maakt echt het verschil in de winter.
Nu met die nieuwe app kun je ook de temp zien van de accu.
Waar kun je dat zien dan? Nog mooier zou zijn als je met de app het accu-voorverwarmen alvast kan starten zodat je ook bv 15 minuten na vertrek al volle kracht kan laden :)

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 19:06
Overnacht de OTA update uitgevoerd van 5.4 naar 5.4.4. met mijn facelift Enayq 85.
Weet iemand wat er verbeterd is en wat eventueel 5.6 met zich mee zou moeten brengen?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:19:
[...] Scheelt ook wel airco gebruik op een warme dag. Als de auto gedurende de dag lekker opgewarmd is, dakraam ff op een kiertje of helemaal open en rijden maar, warme lucht wordt er zo uitgezogen en je hebt binnen no-time een aangename temperatuur binnen.
Dat werkt ook prima met de gewone ramen die iedereen heeft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cOOlrUnnINgs
onetime schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Dat werkt ook prima met de gewone ramen die iedereen heeft.
True, maar als je die openzet krijg je wel een hoop herrie cadeau wat je niet krijgt als je het dakraam op een kier zet.
En alle ramen open schijnt voor de aerodynamica ook niet zo best te zijn.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 13:40
mealstrom93 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:01:
Overnacht de OTA update uitgevoerd van 5.4 naar 5.4.4. met mijn facelift Enayq 85.
Weet iemand wat er verbeterd is en wat eventueel 5.6 met zich mee zou moeten brengen?
Voor zover ik begrijp is 5.4 een voorloper op een ota update naar 5.6 toe. Enige wat ik van 5.6 gezien heb is de beveiliging voor het (niet) sluiten van de kofferbakklep terwijl je eronder staat.

• japie101
mister9 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Waar kun je dat zien dan? Nog mooier zou zijn als je met de app het accu-voorverwarmen alvast kan starten zodat je ook bv 15 minuten na vertrek al volle kracht kan laden :)
Er is een aparte app voor, je kunt m vinden bij de "standaard auto apps" zoals software updates.
Wat betreft je voorstel: je kunt vanuit de MySkoda app direct feedback geven, er zit een feedback functie in.

• onetime
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:22:
[...] True, maar als je die openzet krijg je wel een hoop herrie cadeau wat je niet krijgt als je het dakraam op een kier zet.
En alle ramen open schijnt voor de aerodynamica ook niet zo best te zijn.
Kleine kiertjes zijn voor mij voldoende, wel wat geluid, maar geen herrie. Ik merk geen invloed op verbruik.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
japie101 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:27:
[...] Er is een aparte app voor, je kunt m vinden bij de "standaard auto apps" zoals software updates.
Wat betreft je voorstel: je kunt vanuit de MySkoda app direct feedback geven, er zit een feedback functie in.
Schudden met de app en je krijgt het melding doen scherm.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Schudden met de app en je krijgt het melding doen scherm.
Of in de app:
Profiel > Neem contact met ons op > Deel je feedback

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 21:43
Atomstar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Thanks, ik had toen niet de accutemp bekeken, daar had ik de (betaalde) remote connect service voor nodig blijkbaar. Nu wel, dus binnenkort eens kijken.

Verder nog een vraag: ik had gelezen dat je ook kort DC kunt laden, daarmee trigger je de accuverwarming, dan 30min rijden en dan 'echt' laden. Heeft iemand hier ervaring me & moet je nog ergens op letten? Zoals ik het zie zijn er dan een paar opties om de batterij op te warmen in de winter:

1. 'Jojo' rijden - lijkt me gevaarlijk / onwenselijk
2. CAN bus hardware - lijkt te werken, echter het is mij niet helemaal duidelijk wat dit nog meer doet en wat de risico's zijn.
3. Kort DC laden, ±30min rijden, dan volledig DC laden - onpraktisch, maar niet gevaarlijk en geen risico voor je auto/accu
4. Wachten tot er een update uitkomt - beste oplossing, duurt het langst :p

Klopt dit? Mis ik nog iets? Ik had me toch niet helemaal goed ingelezen voor het kopen van m'n eerste EV blijkbaar...
Inmiddels ben ik het volgende te weten gekomen:

3. Dit werkte bij mij maar deels. Ik begon met DC-laden toen de accu 5.5 graden was. Na 5min DC laden op ±50kW was de accu natuurlijk niet veel warmer. Toen ik verder ging rijden kwam de accu na 12min start laden op 12.5 graden (+7 graden), en na 22min start laden op 13.0 graden (+7.5 graden), maar kwam niet verder. Voor mij werkt het kort DC laden, 30min rijden, dan weer laden dus niet.
4. Dit is wel gepland voor de CUPRA Born (release 26Q2 voor modellen < 2024wk20), maar niet voor Skoda (zier hieronder).

Dan blijven voor de winter dus alleen optie 1 (gevaarlijk) of 2 (onzeker) over. Valt me toch wel tegen. Eind April gaan we de eerste langere tocht maken, hopen dat de temperatuur meezit :p
Members only: Reactie Skoda
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Atomstar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Inmiddels ben ik het volgende te weten gekomen:

3. Dit werkte bij mij maar deels. Ik begon met DC-laden toen de accu 5.5 graden was. Na 5min DC laden op ±50kW was de accu natuurlijk niet veel warmer. Toen ik verder ging rijden kwam de accu na 12min start laden op 12.5 graden (+7 graden), en na 22min start laden op 13.0 graden (+7.5 graden), maar kwam niet verder. Voor mij werkt het kort DC laden, 30min rijden, dan weer laden dus niet.

***members only***
Deed de 5kW accu verwarming wel mee tíjdens die DC sessie?

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 21:53
dirtybolle schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:07:
Ik zit op 5.2.0. In de app staat dat het over de 5.4.4 update gaat maar ik dacht dat die via dealers liep 🤔 Zal na de update even zien op welke versie hij staat!
Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de update uit te voeren. De wagen is effectief van 5.2.0 naar 5.4.4 geupdate maar kan geen noemenswaardig verschil zien. Enkel is er een batterij temperatuur app bijgekomen

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:36
assje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:15:
Wat waren hier de kosten van? Ik heb er niet zoveel last van maar mijn vrouw stoort zich enorm aan de schade die we aan onze velg hebben;
[Afbeelding]
Onder enige druk van mijn vrouw toch voor herstel gegaan. Op een aantal plekjes zag ik ook al beginnende corrosie; dat is wel echt lelijk. Alle vier de velgen ontlakt, afgedraaid en opnieuw gelakt; ziet er weer als nieuw uit. Kosten €663,76 voor de 4 velgen inclusief demontage/montage en balanceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84hp70a5UjFkDyk5Mgov9Dt5k94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lItZYgc6HB4uU7QLuAS5jQ99.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het nogal wat voor iets cosmetisch maar het ziet er wel mooi uit. Wij hadden de auto gekocht met schade al op de velgen. We hopen er nog wel wat jaartjes mee te doen dus nu een frisse start. Nu maar hopen dat we ze heel houden, eerste krasje hier op gaat zeer doen....

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 05-03-2026 20:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:23:
[...]

Onder enige druk van mijn vrouw toch voor herstel gegaan. Op een aantal plekjes zag ik ook al beginnende corrosie; dat is wel echt lelijk. Alle vier de velgen ontlakt, afgedraaid en opnieuw gelakt; ziet er weer als nieuw uit. Kosten €663,76 voor de 4 velgen inclusief demontage/montage en balanceren.
[Afbeelding]

Ik vind het nogal wat voor iets cosmetisch maar het ziet er wel mooi uit. Wij hadden de auto gekocht met schade al op de velgen. We hopen er nog wel wat jaartjes mee te doen dus nu een frisse start. Nu maar hopen dat we ze heel houden, eerste krasje hier op gaat zeer doen....
Om het af te maken even setje plastic dopjes om de moeren af te dekken.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:36
densterdad2 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:35:
Om het af te maken even setje plastic dopjes om de moeren af te dekken.
Toevallig een uur geleden besteld :) ; ze waren al niet compleet en er waren er nu nog twee gesneuveld

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 16:22
M'n ervaring met het snelladen en voorverwarmen van de batterij, ik heb enkel maar de 1ste keer moeten voorverwarmen, batterij kwam van 17graden, dus in 20-tal minuten was die op 20graden. (wat net de ondergrens is van 'ideaal' is om te kunnen snelladen) Na de eerste keer snelladen, steeg de batterij naar 35-40 graden (van ~20% naar 55% laden). en die bleef warm genoeg wanneer ik toekwam bij de volgende paal (1u20 later ongeveer).
Nu vanavond aan de laatste paal van 7% naar 68% geladen in 23minuten. (85, MY 25) en toen op het einde van het laden gestopt aan 110kW (begonnen aan 135kW), batterij had temperatuur van 48°C.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

• elektriekert
dirtybolle schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de update uit te voeren. De wagen is effectief van 5.2.0 naar 5.4.4 geupdate maar kan geen noemenswaardig verschil zien. Enkel is er een batterij temperatuur app bijgekomen
Ik ga hem vannacht ook laten draaien.

Ook het laden zou verbetert moeten zijn.
Vandaag had ik in het huis nog ff meer stroom getrokken dan dat ik opwekte waardoor de auto een paar keer werd gepauzeerd, waardoor de BMS het laden weigert totdat de stekker er opnieuw word ingestoken.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:40
elektriekert schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Ik ga hem vannacht ook laten draaien.

Ook het laden zou verbetert moeten zijn.
Vandaag had ik in het huis nog ff meer stroom getrokken dan dat ik opwekte waardoor de auto een paar keer werd gepauzeerd, waardoor de BMS het laden weigert totdat de stekker er opnieuw word ingestoken.
is er ergens een overzicht wat beter zou moeten zijn bij 5.4.4 ?

• elektriekert
helloitsme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:59:
[...]

is er ergens een overzicht wat beter zou moeten zijn bij 5.4.4 ?
https://www.google.com/se...5.2+to+5.4.4+improvements

• helloitsme
Dat is een handige, had ik even niet aan gedacht :-)

Nu zit mijn auto al op 5.4.3, dus dat ook direct maar even gevraagd:

De overstap van softwareversie 5.4.3 naar 5.4.4 is een technische verfijningsslag. Terwijl 5.4.3 grote nieuwe functies introduceerde, dient 5.4.4 primair als een stabilisatie-update om de betrouwbaarheid van die nieuwe systemen te garanderen.

Belangrijkste verschillen en verbeteringen:

Fundament voor toekomstige updates: Versie 5.4.4 is een strikte voorwaarde ("necessary requirement") voor alle komende software-updates. Het bereidt de systeemarchitectuur voor op grotere Over-the-Air (OTA) pakketten.

Oplossen van "Upgrade Kinks": Waar vroege installaties van 5.4.3 soms kampten met foutmeldingen (zoals problemen met de achteruitrijcamera of aandrijfmotor-fouten), bevat 5.4.4 specifieke patches om deze kinderziektes te verhelpen.

Optimalisatie van achtergrondsystemen: In tegenstelling tot 5.4.3, die zichtbare wijzigingen bracht in het menu (zoals favorieten in de topbar), richt 5.4.4 zich op "minor software optimizations" die de algehele systeemstabiliteit verbeteren zonder de interface te veranderen.
Doelgroep-specifiek: Deze update is specifiek bedoeld voor voertuigen die momenteel op 5.2 (zonder LED High Beam), 5.4 of 5.4.3 draaien, om de hele vloot op één gelijke technische basis te krijgen.

Samengevat: Versie 5.4.4 brengt geen nieuwe knoppen of apps, maar zorgt ervoor dat de functies van 5.4.3 (zoals de MyŠkoda app-vergrendeling) soepeler en zonder foutmeldingen blijven werken.

• AlexTol
helloitsme schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:18:
[...]

Dat is een handige, had ik even niet aan gedacht :-)

Nu zit mijn auto al op 5.4.3, dus dat ook direct maar even gevraagd:

De overstap van softwareversie 5.4.3 naar 5.4.4 is een technische verfijningsslag. Terwijl 5.4.3 grote nieuwe functies introduceerde, dient 5.4.4 primair als een stabilisatie-update om de betrouwbaarheid van die nieuwe systemen te garanderen.

Belangrijkste verschillen en verbeteringen:

Fundament voor toekomstige updates: Versie 5.4.4 is een strikte voorwaarde ("necessary requirement") voor alle komende software-updates. Het bereidt de systeemarchitectuur voor op grotere Over-the-Air (OTA) pakketten.

Oplossen van "Upgrade Kinks": Waar vroege installaties van 5.4.3 soms kampten met foutmeldingen (zoals problemen met de achteruitrijcamera of aandrijfmotor-fouten), bevat 5.4.4 specifieke patches om deze kinderziektes te verhelpen.

Optimalisatie van achtergrondsystemen: In tegenstelling tot 5.4.3, die zichtbare wijzigingen bracht in het menu (zoals favorieten in de topbar), richt 5.4.4 zich op "minor software optimizations" die de algehele systeemstabiliteit verbeteren zonder de interface te veranderen.
Doelgroep-specifiek: Deze update is specifiek bedoeld voor voertuigen die momenteel op 5.2 (zonder LED High Beam), 5.4 of 5.4.3 draaien, om de hele vloot op één gelijke technische basis te krijgen.

Samengevat: Versie 5.4.4 brengt geen nieuwe knoppen of apps, maar zorgt ervoor dat de functies van 5.4.3 (zoals de MyŠkoda app-vergrendeling) soepeler en zonder foutmeldingen blijven werken.
Klopt en is zometeen de loader voor 5.6.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ondertussen blijft die van mij gewoon op 5.4 staan :/

• mealstrom93
Admiral Freebee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:15:
Bij mij is hij een paar dagen geleden opeens opgepopt om OTA te updaten, dus ik gok dat het snel gaat.
De sprong tussen 5.4 en 5.4.4. is volgens mij minder groot dan van 5.2 naar 5.4.4.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik heb een Enyaq van '21 gekocht maar nog niet in bezit. Nu ben ik toch even iets vergeten goed te checken. Hoe voelbaar/zichtbaar is het als je de lendesteun in de hoogste stand zet? Naar voren/achter werkte wel maar krijg nu toch het idee dat het niet helemaal goed werkte.

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-03 16:40
Update van de week gedraaid en die is succesvol afgerond.

Waar ik op hoopte in de update, maar niet terugzie, is een shortcut bovenin het scherm waarmee ik de snelheidswaarschuwing kan uitzetten. Ik verwachtte 'm in deze update, maar kan 'm (nog) niet vinden. Iemand die me daar meer over kan verrtellen?

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-03 12:20
Jas99 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:44:

Waar ik op hoopte in de update, maar niet terugzie, is een shortcut bovenin het scherm waarmee ik de snelheidswaarschuwing kan uitzetten. Ik verwachtte 'm in deze update, maar kan 'm (nog) niet vinden. Iemand die me daar meer over kan verrtellen?
Dat kan al heel lang. Als je één van de shortcuts bovenin ingedrukt houdt krijg je een menu te zien waarmee je ze kunt wisselen.

• AlexTol
Jas99 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:44:

Kom je van 5.2 af?

• elektriekert
ebk71 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:41:
Ik heb een Enyaq van '21 gekocht maar nog niet in bezit. Nu ben ik toch even iets vergeten goed te checken. Hoe voelbaar/zichtbaar is het als je de lendesteun in de hoogste stand zet? Naar voren/achter werkte wel maar krijg nu toch het idee dat het niet helemaal goed werkte.
Mechanisch of elektrisch?
Of is het alleen elektrisch?
In mijn geval (elektrisch), komt er toch een flinke vuist in je rug te liggen :9

• cryptapix
Admiral Freebee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:15:
Awww :(:)

De mijne staat al sinds levering op ME3.7. En ik krijg ook maar geen 3.8, laat staan 4.x./5.x.

• ebk71
elektriekert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Mechanisch of elektrisch?
Of is het alleen elektrisch?
In mijn geval (elektrisch), komt er toch een flinke vuist in je rug te liggen :9
Elektrisch, het uitzetten voelde ik wel, maar ik voelde of zag deze zich niet echt naar boven of naar onder verplaatsen.

• Solarman
  • Niet online
Ter info.

A. ME5.4 is alleen voor de facelift vanaf MY2025, waarbij ME5.6 vanaf MY2026 wordt gebruikt.
B. ME5.2 en 5.4.4 zijn versies die worden toegepast als update voor pre-facelift modellen vóór MY2025.
A en B zijn momenteel niet uitwisselbaar met elkaar.

Ik vermoed dat er geen update komt voor MY2025 naar 5.6, maar dat versie ME5.4 en ME5.6 toekomstig gelijktijdig een update krijgen naar een ander versie.
Misschien dienen daar de huidig updates van ME5.2 en ME5.4.4 pre-faceliftversie ook voor, dit om later alle updateversies voor alle modellen gelijk te trekken (waarbij alleen functies geactieveerd zijn/worden voor de betreffende modeljaren/modellen).

time will tell

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Solarman
  • Niet online
cryptapix schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Awww :(:)

De mijne staat al sinds levering op ME3.7. En ik krijg ook maar geen 3.8, laat staan 4.x./5.x.
Misschien toch eens contact met een dealer opnemen of feedback via de app!

• Taxus
Solarman schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:45:
Ter info.

A. ME5.4 is alleen voor de facelift vanaf MY2025, waarbij ME5.6 vanaf MY2026 wordt gebruikt.
B. ME5.2 en 5.4.4 zijn versies die worden toegepast als update voor pre-facelift modellen vóór MY2025.

Ik vermoed dat er geen update komt voor MY2025 naar 5.6, maar dat versie ME5.4 en ME5.6 toekomstig gelijktijdig een update krijgen naar een ander versie.
Misschien dienen daar de huidig updates van ME5.2 en ME5.4.4 pre-faceliftversie ook voor, dit om later alle updateversies voor alle modellen gelijk te trekken (waarbij alleen functies geactieveerd zijn/worden voor de betreffende modeljaren/modellen).

time will tell
Ik heb een MY2025 facelift en zit op ME5.4. Sinds een dag of 10 staat er in de app “Versie 5.4: update binnenkort beschikbaar”

Iedere keer als ik de auto parkeer en uitschakel check ik of de auto de update aanbiedt. Maar helaas… Denk inderdaad dat ik op ME5.6 moet wachten.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 10:11
Ter info.

time will tell
Niet helemaal juist want wij hebben een pre-facelift MY2025 en zitten inmiddels op 5.4.4 er zijn immers ook MY2025's pre facelift

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-03 16:40
Taxus schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Dat kan al heel lang. Als je één van de shortcuts bovenin ingedrukt houdt krijg je een menu te zien waarmee je ze kunt wisselen.
I know, daar verwachtte ik ‘m dan ook nu, maar daar zie ik ‘m niet tussen staan. Of zie ik iets over het hoofd?

Volgens de ŠKODA app zit ik nu op 5.4.4. Gaat om een MY2025 (Enyaq 85), van oktober ‘24.
Weet niet zeker van welke software versie ik af gekomen ben.

Ik kan in middels wel spelletjes spelen en Euronews kijken op het scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door Jas99 op 06-03-2026 16:35 ]

• cryptapix
Solarman schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:46:
[...]

Misschien toch eens contact met een dealer opnemen of feedback via de app!
Dat kan, maar volgens mij zit er in 3.8 niet iets dat ik met 3.7 mis?

• Solarman
  • Niet online
cryptapix schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Dat kan, maar volgens mij zit er in 3.8 niet iets dat ik met 3.7 mis?
Dat is goed mogelijk, maar zo kun je niet door naar een versie 5.2 of 5.4.4

• Solarman
  • Niet online
@One-eye864 en @Taxus ,
Jullie hebben beide gelijk, maar zo komt er een discussie op gang wat misschien meer duidelijkheid geeft in de verschillende software versies.... ;)

• mister9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntZu0cJKeoOiNPDrXWlq82n8TlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jxGdQZqlMQbZiQ4zOTEViyrZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVpk6nJ7p8RtcnR_Gsi5A61E_aM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w9k5tdjrbMbhH9M3qS4f9pl9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnL-ArVItDXOEgnLabp3X2POAOQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qJSNxC4UN3PZdD1nN6P5g6Jf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrBgFZPPnsYBSUqeBN7rz0Et8mI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4lpcLqOgocA5QAD4dpmvCif.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrKvzPanrHlPLBAce4QCwuIr6d4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WST8HOqiIu3yPZ8ByAufxuDw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb net mijn auto gewassen bij de wasbox. Ik vond daarna dit op de grond. Is dat onderdeel van mijn auto (en zo ja, wat en waar) of is het van iemand anders?

Ik rijd een zwarte Skoda Enyaq SUV (dus niet coupé) uit januari 2026. Het is niet het klepje van mijn (achter)ruitenwisser.

• haaibaa2
Solarman schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:43:
[...]

Dat zou mooi zijn maar volgens mij zit iedereen met een Enyaq van 2024 of eerder, op 3.8 of lager en gaan wij ook nooit een 5 versie krijgen omdat de boordcomputer dat helemaal niet aankan.

• ebk71
mister9 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb net mijn auto gewassen bij de wasbox. Ik vond daarna dit op de grond. Is dat onderdeel van mijn auto (en zo ja, wat en waar) of is het van iemand anders?

Ik rijd een zwarte Skoda Enyaq SUV (dus niet coupé) uit januari 2026. Het is niet het klepje van mijn (achter)ruitenwisser.
Volgens google lens is het van een dakantenne. Dus als je die niet mist is deze niet van jou.

• cryptapix
Solarman schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:43:
[...]

Dt kan sowieso niet want ik heb een ME3 auto. Die kunnen nooit naar 4 of 5.

• Taxus
mister9 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het misschien het kapje van de deurgreep die het sleutelgat afdekt?

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 21:43
bbbrumbrum schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:23:
[...]

Deed de 5kW accu verwarming wel mee tíjdens die DC sessie?
De batterij werd warm (ook na het DC laden dus), dus ik vermoed van wel. Echter verwarmde de batterij niet door naar ideale laadtemperatuur. Als ik dus met mijn MY21 ga snelladen moet ik wat geduld hebben.

• mealstrom93
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCsrg7-A2bjrEP4iy2N3JmVhHnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/us1KLRNU6i2lQnNfHqb37tng.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn Skoda Enyaq 85 Facelift heeft dus laatste de update van 5.4 naar 5.4.4 gekregen en ik hoop dat dit wel de voorzet is naar 5.6. Aangezien bij 5.6 die irritante achterklepproblemen zijn opgelost en hopelijk ook de spookaanrakingen van de binnenverlichting voor

• AlexTol
Taxus schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:27:
[...]

volgens mij ook.

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 16:22
Ter info.

time will tell
Ik heb een facelift en 5.4.4 dan klopt uw uitleg niet?

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

• mister9
Taxus schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehz8r3ymL7qjPXyR89b3yR1Jak0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFaSdfVzBONknZ7kqWKsPe3I.jpg?f=fotoalbum_large

Nee die zit er gewoon nog netjes op.

• elektriekert
Ik heb nu al 2x meegemaakt dat ik een vrachtwagen voorbij ga op de snelweg met travel assist aan. Terwijl ik bijna onder een viaduct doorrijd krijg ik dan een mogelijke botsmelding.

Zijn er meer mensen met die ervaring?

• Solarman
  • Niet online
ThaFlub schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:58:
[...]

Ik heb een facelift en 5.4.4 dan klopt uw uitleg niet?
Hier inmiddels ook een voormelding voor update 5.4.4!
Skoda's wegen blijken dus ondoorgrondelijk.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
Onze auto wordt hoofdzakelijk door mij gebruikt. Af en toe rijdt mijn vrouw erin maar ik ben nog zoekende hoe ik haar telefoon en haar Android Auto het beste kan koppelen, helemaal als beide telefoons binnen bluetooth bereik zijn (oprit).
Ik heb nu twee telefoons via bluetooth gekoppeld via hetzelfde profiel maar dan is het een gok met welke telefoon hij op de oprit verbindt.

Hoe kan ik dit het beste gescheiden houden? Moet mijn vrouw daarvoor een eigen myskoda account aanmaken en een 2e gebruiker in de auto registreren?
Hebben we dan beide dezelfde informatie in de Myskoda app? of worden laadsessies etc dan gefragmenteerd weergegeven?

• Solarman
  • Niet online
StecaGrid schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:22:
Onze auto wordt hoofdzakelijk door mij gebruikt. Af en toe rijdt mijn vrouw erin maar ik ben nog zoekende hoe ik haar telefoon en haar Android Auto het beste kan koppelen, helemaal als beide telefoons binnen bluetooth bereik zijn (oprit).
Ik heb nu twee telefoons via bluetooth gekoppeld via hetzelfde profiel maar dan is het een gok met welke telefoon hij op de oprit verbindt.

Hoe kan ik dit het beste gescheiden houden? Moet mijn vrouw daarvoor een eigen myskoda account aanmaken en een 2e gebruiker in de auto registreren?
Hebben we dan beide dezelfde informatie in de Myskoda app? of worden laadsessies etc dan gefragmenteerd weergegeven?
Mijn ervaring is dat de koppeling van de telefoon zo geregeld is dat de laatst gekoppelde telefoon ook weer als eerste wordt gekoppeld ongeacht welk profiel actief is. Dit natuurlijk wanneer beide telefoons in de auto aanwezig zijn. ;)

Laadgeschiedenis is alleen zichtbaar in het hoofdaccount van MySkoda, in de gastgebruikersprofielen is dit niet zichtbaar. Dus wordt niet gefragmenteerd.

• cryptapix

Wil je vrouw per se Android auto gebruiken? Want dan kan het volgens mij niet en is het zoals @Solarman zegt.

Zelf heb ik twee iPhones. De privé heb ik op CarPlay, de zakelijke iPhone gewoon Bluetooth. Zo kan ik met beide telefoons bellen en gebeld worden. Dat werkt prima. Ik kan dan wel maar met 1 telefoon CarPlay gebruiken, maar dat is voor mijn toepassing geen probleem.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
cryptapix schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Wil je vrouw per se Android auto gebruiken? Want dan kan het volgens mij niet en is het zoals @Solarman zegt.

Zelf heb ik twee iPhones. De privé heb ik op CarPlay, de zakelijke iPhone gewoon Bluetooth. Zo kan ik met beide telefoons bellen en gebeld worden. Dat werkt prima. Ik kan dan wel maar met 1 telefoon CarPlay gebruiken, maar dat is voor mijn toepassing geen probleem.
Ze wil makkelijk kunnen navigeren door op Google maps een locatie in te vullen. En bellen en gebeld worden dus.

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03 09:53
Sinds vrijdag een enyaq my21 en wat een heerlijke auto! Deze zat op sw 3.7 maar middels een ota update nu op 3.8 na deze update werkt de sos functie niet meer en zou ik langs de dealer moeten. Daarnaast het bekende probleem dat puddle lights defect zijn. Ik kan er niet meer van maken dan wat vage vlekken.

Die puddle lights was een terugroepactie toch? En die sos functie is maar raad na de update.

• onetime
  • Niet online
@Denneke,,! *O* Gefeliciteerd met je Enyaq. *O*
Als je de logo's geprojecteerd wilt hebben kan je proberen of ze ze onder garantie willen vervangen.
Je kunt je afvragen wat de logo's toevoegen, het licht is het belangrijkst.
Als je handig :twk genoeg bent schijn je ze zelf te kunnen vervangen.
Of binnenin schoonvegen, dan heb je meer licht maar geen logo meer.
Voor . . . - - - . . . even in het topic zoeken of gewoon de dealer contacten.

• mister9
Gewoon nieuwsgierig, maar ik lees best veel over versie die geüpdatet worden van 5.3 naar 5.4 of 5.4.4 etc. Mijn enyaq rijd al vanaf levering op 5.6. Waaromen worden degene die rijden op 5.3 niet direct naar 5.6 geüpdatet?

• helloitsme
mister9 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:07:
Gewoon nieuwsgierig, maar ik lees best veel over versie die geüpdatet worden van 5.3 naar 5.4 of 5.4.4 etc. Mijn enyaq rijd al vanaf levering op 5.6. Waaromen worden degene die rijden op 5.3 niet direct naar 5.6 geüpdatet?
Waarschijnlijk zit er qua hardware een verschil tussen die auto's waardoor ze niet zomaar dezelfde software kunnen gebruiken.

Aanvullend: Electrified Speicher heeft een keer een video gemaakt over waarom Skoda (en VW) etc) zo achterlopen qua software (updates) versus Tesla. Conclusie was dat ze vanuit vroeger veel focus legden op het zelf maken van de motor en hoe de auto eruit zag. Minder belangrijke zaken als de electronica kochten ze gewoon in van diverse andere partijen. Nu dat allemaal steeds meer geintegreerd aangestuurd moet worden lopen ze tegen een probleem aan. Waarbij als je een nieuwe software update maakt je dus ook moet opletten dat deze bijvoorbeeld de motor van de achterklep van een auto die 4 jaar geleden geleverd is nog steeds goed aanstuurt.

[ Voor 41% gewijzigd door helloitsme op 08-03-2026 12:19 ]

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-03 18:52
Ik wissel binnenkort de ioniq ook in voor een 2023 Enyaq Coupé business plus. Genoeg gadgets om het een fijne reiswagen te maken. Lekker veel ruimte tov de ioniq. Vooral achterin zit ik door het glazen dak met m'n 1,95m nog ontzettend ruim.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:29

Ik heb gemerkt dat de Skoda ook 2 telefoons tegelijk kan verbinden dus je kan heel eenvoudig switchen.

©2004

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03 12:35
elektriekert schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:19:
Ik heb nu al 2x meegemaakt dat ik een vrachtwagen voorbij ga op de snelweg met travel assist aan. Terwijl ik bijna onder een viaduct doorrijd krijg ik dan een mogelijke botsmelding.

Zijn er meer mensen met die ervaring?
Doet die van ons vaak in de Westerscheldetunnel. Denk dat het iets met schaduwen te maken heeft.

• cryptapix
StecaGrid schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Ze wil makkelijk kunnen navigeren door op Google maps een locatie in te vullen. En bellen en gebeld worden dus.
Als dat (Google maps) het enige is, en bijvoorbeeld niet muziek luisteren, sms’jes voorlezen, etc., dan is Android auto misschien niet per se nodig. In de Skoda-app zit feitelijk Google maps ingebouwd. Als je daar de locatie invult en de route plant, kun je die naar je auto sturen. Dan pakt de ingebouwde navigatie van Skoda dat op. Ik doe het vaak via de app ipv in de auto zelf, omdat de app obv Google maps werkt en daardoor zijn locaties met namen makkelijker te vinden.

• cOOlrUnnINgs
hk12nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb gemerkt dat de Skoda ook 2 telefoons tegelijk kan verbinden dus je kan heel eenvoudig switchen.
Hier 2 iPhones, maar als CarPlay op de telefoon van mijn vrouw gekoppeld is, dan is switchen naar “mijn” CarPlay niet heel eenvoudig in mijn ogen (zit op 3.6 btw).

• cryptapix
cOOlrUnnINgs schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Hier 2 iPhones, maar als CarPlay op de telefoon van mijn vrouw gekoppeld is, dan is switchen naar “mijn” CarPlay niet heel eenvoudig in mijn ogen (zit op 3.6 btw).
Ervan uitgaande dat jouw telefoon dan wel via Bluetooth is verbonden, kun je dan niet op het hoofdscherm op “telefoon” klikken, dan indien nodig rechtsboven je andere telefoon selecteren, en dan op “verbinden met CarPlay” klikken? Ik heb het wel een per ongeluk met mijn zakelijke telefoon gedaan meen ik.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
helloitsme schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Waarschijnlijk zit er qua hardware een verschil tussen die auto's waardoor ze niet zomaar dezelfde software kunnen gebruiken.

Aanvullend: Electrified Speicher heeft een keer een video gemaakt over waarom Skoda (en VW) etc) zo achterlopen qua software (updates) versus Tesla. Conclusie was dat ze vanuit vroeger veel focus legden op het zelf maken van de motor en hoe de auto eruit zag. Minder belangrijke zaken als de electronica kochten ze gewoon in van diverse andere partijen. Nu dat allemaal steeds meer geintegreerd aangestuurd moet worden lopen ze tegen een probleem aan. Waarbij als je een nieuwe software update maakt je dus ook moet opletten dat deze bijvoorbeeld de motor van de achterklep van een auto die 4 jaar geleden geleverd is nog steeds goed aanstuurt.
Dat dit tussen generaties van hetzelfde model een issue kan zijn snap ik. Maar dat een facelift MY2025 geen 5.6 zou kunnen draaien terwijl een facelift MY2026 ermee geleverd wordt gaat er moeilijk in :X

• BGFG
cryptapix schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Ervan uitgaande dat jouw telefoon dan wel via Bluetooth is verbonden, kun je dan niet op het hoofdscherm op “telefoon” klikken, dan indien nodig rechtsboven je andere telefoon selecteren, en dan op “verbinden met CarPlay” klikken? Ik heb het wel een per ongeluk met mijn zakelijke telefoon gedaan meen ik.
Ja dat kan. Als mijn vrouw de vorige rit heeft gereden pakt ie als we samen instappen meestal haar iPhone als eerste. Je kunt dan idd eenvoudig switchen naar mijn iPhone via CarPlay. Haar telefoon blijft via Bluetooth verbonden voor bellen/gebeld worden op haar telefoonnummer

• helloitsme
Admiral Freebee schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Dat dit tussen generaties van hetzelfde model een issue kan zijn snap ik. Maar dat een facelift MY2025 geen 5.6 zou kunnen draaien terwijl een facelift MY2026 ermee geleverd wordt gaat er moeilijk in :X
Deze video al eens gezien over de update van 4.x naar 5.4?

YouTube: Škoda ENYAQ from 4.x to 5.4: How that update is done at the dealersh...

• mister9
Admiral Freebee schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Exact dit bedoel ik. Mijn Enyaq is "gewoon" geleverd in januari met 5.6. Dan moeten de pre-facelift versies toch gewoon geüpdatet kunnen worden, qua hardware is er geen verschil toch?

• hk12nl
cOOlrUnnINgs schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Bij mij betreft het ook iPhones inderdaad. Als je in de Carplay instellingen naar de Skoda app gaat, ging dat bij mij een paar keer heel soepel.

©2004

• cOOlrUnnINgs
hk12nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Bij mij betreft het ook iPhones inderdaad. Als je in de Carplay instellingen naar de Skoda app gaat, ging dat bij mij een paar keer heel soepel.
Hoe bedoel je dit?

• hk12nl
Zodra Carplay op 1 van de toestellen actief is, ga je in carplay (op het scherm van de Skoda) naar de Skoda app, hier kon ik toen heel eenvoudig wisselen naar het andere toestel de laatste keer (in SW versie 3.8).

©2004

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:57
Ik weet niet of het t.g.v. de update naar 5.4.4 is, maar ongeveer sindsdien gaat de interieurverlichting niet meer aan wanneer we de auto instappen.
De documentatie vermeld: "Het inschakelen van de verlichting vindt ook automatisch plaats na het openen van het portier."
Wanneer we de verlichting aanzetten via de knop aan de achteruitkijkspiegel, gaat deze verlichting aan, maar blijft ze aan, nadat we de auto verlaten en op slot doen.
Nog iemand die dit ervaart?
Waar kan ik dit instellen, als dat al mogelijk is?

• Solarman
  • Niet online
roofburner schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:35:
Ik weet niet of het t.g.v. de update naar 5.4.4 is, maar ongeveer sindsdien gaat de interieurverlichting niet meer aan wanneer we de auto instappen.
De documentatie vermeld: "Het inschakelen van de verlichting vindt ook automatisch plaats na het openen van het portier."
Wanneer we de verlichting aanzetten via de knop aan de achteruitkijkspiegel, gaat deze verlichting aan, maar blijft ze aan, nadat we de auto verlaten en op slot doen.
Nog iemand die dit ervaart?
Waar kan ik dit instellen, als dat al mogelijk is?
Om de interieurverlichting automatisch te laten werken moeten beide knoppen, zie foto, UIT staan.
Werkt het dan nog niet is er wat anders loos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfxbYBMUV-5s2buDJ5R_hYZiHPk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nMaMw0tsKRSYyHTjJ64OcD21.png?f=user_large

• Solarman
  • Niet online
Misschien zijn ze met de updates alles aan het gelijktrekken om daarna nog een gezamelijke update te pushen.
Skoda heeft aangegeven op hun site dat nl. in 2026 ook het bi-directioneel laden geactiveerd zou worden.

• helloitsme
Solarman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:37:
Misschien zijn ze met de updates alles aan het gelijktrekken om daarna nog een gezamelijke update te pushen.
Skoda heeft aangegeven op hun site dat nl. in 2026 ook het bi-directioneel laden geactiveerd zou worden.
Daar was een tijdje geleden al nieuws over. Je hebt daar een (dure) DC lader voor nodig. Dus in de praktijk zullen de meeste mensen daar niks aan hebben.

YouTube: Bidirectional Charging with Škoda ENYAQ & ELROQ - It can power Your ...

• Solarman
  • Niet online
helloitsme schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:51:
[...]

Daar was een tijdje geleden al nieuws over. Je hebt daar een (dure) DC lader voor nodig. Dus in de praktijk zullen de meeste mensen daar niks aan hebben.

YouTube: Bidirectional Charging with Škoda ENYAQ & ELROQ - It can power Your ...
Klopt helemaal.
Ook de 4000 uur is niks. Alleen wanneer je hem als noodbatterij wil gebruiken heeft het dan nut, maar wordt inderdaad een prijzig doel ivm een benodigde DC-lader.

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-03 11:28
Solarman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Klopt helemaal.
Ook de 4000 uur is niks. Alleen wanneer je hem als noodbatterij wil gebruiken heeft het dan nut, maar wordt inderdaad een prijzig doel ivm een benodigde DC-lader.
Sja wat is 'duur'... Tegenwoordig heb je voor een € 1.900 een bi-directionele lader voor op je thuisbatterij te pluggen. Naast het kunnen ontladen van je ev-batterij heb je nog wel andere voordelen zoals geen AC-verliezen, alsook dat je aan zeer lage vermogens (lager dan de 4kW op AC die Skoda wil) kan opladen.
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.