I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee, helemaal niks, puur en alleen de Skoda app, echter zou de 12v accu gewoon goed zijn volgens de meting.onetime schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:36:
@krissie100 Heb je een integratie die de auto geregeld raadpleegt? Dus geregeld communicatie met de auto?
De reden dat de 12V accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden van de HV-accu heeft met het ''functional safety' design (de bewakingslogica) te maken. De 12V accu voedt het systeem dat de HV accu bewaakt tijdens het laden. Als je vervolgens weer een terugkoppeling maakt tussen HV en 12V door te gaan laden dan creeer je extra afhankelijkheden die de veiligeheid niet ten goede komen.Solarman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:35:
[...]
Wanneer de auto nog aan de lader zit wordt er nog steed gecommuniceerd tussen auto en lader ondanks dat de HV accu vol is. Dit belast natuurlijk de 12V accu.
De melding kan dan dus wel eens voorkomen wanneer de lader wat langere tijd is aangesloten.
Zeker bij een 12V accu die al wat langer in de auto zit, wat nog niet wil zeggen dat de 12V accu al slecht is.
Wat @onetime aandraagt is natuurlijk de juiste oplossing maar vele merken voldoen hier niet aan in Nederland, en waarom ze dat hier niet doen is mij geheel onduidelijk.
De KIA EV6 in Nederland had dit ook niet maar de amerikaanse uitvoering weer wel (te zien door rood lampje op dashboard t.h.v. middenspeaker).
Dit kun je oplossen door extra redundancy aan te brengen in het bewakingsconcept, maar dat maakt het duurder en dus kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor.
Bovenstaande is overigens gebaseerd op een vermoeden. Ik ben al 7 jaar weg uit de automotive dus ben niet helemaal meer op de hoogte van de laatste design keuze's.
2021 dan is het een '1st gen'. Dus dan zit je op firmware 3.x en kan je niet naar 4 of 5.CodeBaker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Goedemorgen, ik ga morgen een Enyaq uit 2021 bekijken.ik lees hier iets over de versie's van de software. hoe kom ik er achter welke versie er opstaat en tot welke versie is hij ondersteund? het is trouwens wel bij een officieele dealer weet niet of dat verschil gaat maken met het up-to-date houden van de versies. bvd.
3.x is de traagste, en dat is het enige minpunt wat ik heb aan de Enyaq. Ik zit soms 5 minuten te wachten op Android Auto bv.
Ik weet niet wat het prijs verschil is tussen een oude en een nieuwe en of dat het waard is voor de software en een beetje extra zuinigheid.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik zou gewoon even aan ze vragen welke software versie hij heeft. Als ze dat niet weten kan je altijd zelf even in de instellingen kijken.CodeBaker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Goedemorgen, ik ga morgen een Enyaq uit 2021 bekijken.ik lees hier iets over de versie's van de software. hoe kom ik er achter welke versie er opstaat en tot welke versie is hij ondersteund? het is trouwens wel bij een officieele dealer weet niet of dat verschil gaat maken met het up-to-date houden van de versies. bvd.
Wij hebben ook een 2021 Enyaq en inderdaad de software is niet heel snel, echter tov mijn Toyota Chr al 100x beter, en als je daarnaast altijd CarPlay of Android auto gebruikt, merk je er weinig aan. Doet mijn inziens weinig af aan de totale beleving van de auto waar ik na een half jaar nog steeds uiterst tevreden over ben.
©2004
Gewoon zo hard mogelijk toch?mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:33:
Vandaag richting de wintersport. Koffer op het dak, gezin met 2 kids en 2 volwassenen. Welke bandenspanning zouden jullie aanhouden?
©2004
Dank voor je uitleg.BAJ82 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:49:
[...]
De reden dat de 12V accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden van de HV-accu heeft met het ''functional safety' design (de bewakingslogica) te maken. De 12V accu voedt het systeem dat de HV accu bewaakt tijdens het laden. Als je vervolgens weer een terugkoppeling maakt tussen HV en 12V door te gaan laden dan creeer je extra afhankelijkheden die de veiligeheid niet ten goede komen.
Dit kun je oplossen door extra redundancy aan te brengen in het bewakingsconcept, maar dat maakt het duurder en dus kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor.
Bovenstaande is overigens gebaseerd op een vermoeden. Ik ben al 7 jaar weg uit de automotive dus ben niet helemaal meer op de hoogte van de laatste design keuze's.
Ik begrijp dat de keuze momenteel ook ingegeven is door het verschil in gebruik tussen Europa en Amerika.
Europeanen maken meer korte ritten en laten hun auto vaak langer staan, dit zou tot een grotere belasting van de HV accu leiden, daarom is door veel fabrikanten gekozen om het laden van de 12V accu in Europa niet toe te passen. (Is dan natuurlijk grotendeels gebaseerd op kostenbesparing).
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Heb de melding niet meer teruggezien. Als ik hem weer zie wil ik op dat moment ook meten wat de SoC van de accu is, kijken of hij hem echt leeg heeft getrokken.krissie100 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Wij hebben nu sinds een twee weken dezelfde melding af en toe. Ook bij ons is de 12v accu nog goed volgens een meting, wat is de status bij jou nu?
Oppompen tot ergens tussen de 2,7 - 3.0 bar ?
Ja, moet je wel een abbonement van Skoda erbij aanschaffen in de app waarmee je dan mag internetten.mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:39:
Klopt het dat je de 4G-kaart in de auto kunt gebruiken om Wifi te genereren voor in de auto tijdens het rijden?
In de Enyaq zet je Hotstop aan, dan verbind je ermee, en dan kom je op een pagina dat je moet betalen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Eerder gemeld in het forum: de behuizing van de voorruit camera is gesloten en zorgt ervoor dat bij koude de ruit daar langer van binnenuit beslaat. En de camera dus een tijdje storing geeft totdat de ruit voor de camera warm genoeg is en scherp kan stellen. Van buitenaf zie je dat de ruit daar beslagen is, maar de ruitenwissers kunnen hem van buitenaf natuurlijk niet schoonmaken. Dus: kerstboom. Ontwerpfout als je het mij vraagt.Felke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
[...]
Ik heb dit ook regelmatig. Gaat vaak weg als ik een stukje aan het rijden ben.
Zal wel iets met vocht / viezigheid op de sensor zijn.
In ieder geval de aanbevolen spanning voor volle lading. Ik rij met banden rond de 3.0 bar. Zuinig.mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:52:
[...] Oppompen tot ergens tussen de 2,7 - 3.0 bar ?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoe gaan jullie hier mee om?
En wat zou dat dan te maken met “E-sound” , daar is geen camera voor nodigMatmar schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:49:
[...]
Eerder gemeld in het forum: de behuizing van de voorruit camera is gesloten en zorgt ervoor dat bij koude de ruit daar langer van binnenuit beslaat. En de camera dus een tijdje storing geeft totdat de ruit voor de camera warm genoeg is en scherp kan stellen. Van buitenaf zie je dat de ruit daar beslagen is, maar de ruitenwissers kunnen hem van buitenaf natuurlijk niet schoonmaken. Dus: kerstboom. Ontwerpfout als je het mij vraagt.
Zoals je beschrijft, maar bij beslaan toch even aan. Je kunt nog proberen de A/C, rechtsonder in het clima scherm, uit te zetten en dan kijken wat dat oplevert.Kanoet schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik ben mijn 'nieuwe' 2021 Enyaq(ME3.8) aan het ontdekken en rijdt veel korte ritjes deze winter. Het valt op hoeveel de verwarming verbruikt, zelfs als deze op de minimale temperatuur van 16 graden staat. De stuurwiel+stoelverwarming voldoen dan voor mij. De klimaatregeling uitschakelen is mogelijk, maar dan beslaan de ramen een beetje. Het lijkt er niet op dat ik enkel de ventilatie aan kan laten maar het verwarmen uit?
Heeft dit te maken met dat de wielen van de enyaq heel ver kunnen draaien en de banden een soort stuiter maken of heeft het iets met de ophanging te maken?
Ja, same. Maar kan geen kwaad als het goed is heb ik ooit gelezen hier.StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:23:
Ik ervaar soms bij het wegrijden bij bijna maximale stuuruitslag dat ik een hard geluid hoor vanuit de voorkant. Een soort gebonk. Herkennen jullie dit?
Heeft dit te maken met dat de wielen van de enyaq heel ver kunnen draaien en de banden een soort stuiter maken of heeft het iets met de ophanging te maken?
Precies dit!StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:23:
Ik ervaar soms bij het wegrijden bij bijna maximale stuuruitslag dat ik een hard geluid hoor vanuit de voorkant. Een soort gebonk. Herkennen jullie dit?
Ik weet niet welke velg/bandenmaat hebt, hier 21" en door de lage band zal je er springen nog eerder horen.
Toen ik de auto net had dacht ik dat ik met het parkeervak uitdraaien iets raakte
Ik heb 19 inch maar wel zomerbanden. Misschien dat dat ook wat uitmaaktelektriekert schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:44:
[...]
Precies dit!
Ik weet niet welke velg/bandenmaat hebt, hier 21" en door de lage band zal je er springen nog eerder horen.
Toen ik de auto net had dacht ik dat ik met het parkeervak uitdraaien iets raakte
Kennelijk hebben sommige Enyaqs (of eigenaren) hier een probleem mee. Ik zit op 3.8 en ben al twee jaar niet bij een dealer geweest…ebk71 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:22:
Ik ga kijken naar een occasion enyaq die in elk geval de update heeft gehad naar 3.0/3.1 (91GO) maar het is dus verstandig om te controleren of deze al op 3.8 zit en dit door hun te laten uitvoeren? Ik dacht dat je vanaf 3.1 gewoon OTA zelf kon uitvoeren?
Ja dit hebben wij ook. Ook 19inch en zomerbanden. Had het idee dat de voorwielen gewoon opzij geduwd worden, heb het veel minder als ik echt met een zijde voet rij. Maar twijfel nog steeds of ik de dealer moet bellen hierover. Lijkt me ook dat het de slijtage van de banden geen goed doet.StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:57:
[...]
Ik heb 19 inch maar wel zomerbanden. Misschien dat dat ook wat uitmaakt
Leuk feitje:ddgcpeters schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:29:
[...]
Ja dit hebben wij ook. Ook 19inch en zomerbanden. Had het idee dat de voorwielen gewoon opzij geduwd worden, heb het veel minder als ik echt met een zijde voet rij. Maar twijfel nog steeds of ik de dealer moet bellen hierover. Lijkt me ook dat het de slijtage van de banden geen goed doet.
Een van mijn vorige auto's was een 206.
Die had een grotere draaicirkel (10,4m) dan de Enyaq (9,3m) terwijl de wielbasis 32cm langer is.
Dus, met maximale stuuruitslag zal het buitenste weer verder draaien zodat de bocht scherper genomen kan worden. (Met extra slijtage tot gevolg)
Maar dat zal te verwaarlozen zijn over het totale gebruik van de banden.
Ik ervaar dit ook wanneer ik maximaal aan het stuur draai. 19 inch met winterbanden hier. Het voelt niet juist aan dus ik merk dat ik vaak de maximale uitslag vermijd.StecaGrid schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:23:
Hangt er vanaf. Veel updates stellen niks voor, maar met een systeemupdate zou ik wachten.dirtybolle schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:07:
Ik kreeg gisteren een OTA update notificatie in de auto maar nu vroeg ik me af, kan ik die starten in een ondergrondse parking waar de auto heel slecht tot geen mobiel netwerk heeft? Moet er nog iets gedownload worden of is de update al gedownload op voorhand?
Dit. Als het een systeemupdate is zou ik, zeker gezien de meldingen dat het wel eens misgaat, echt niet gokken op een plek met slecht bereik. Applicatieupdates doe ik meestal bij het verkeerslicht (want je moet stilstaan om die te starten).jdbiggelaa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Hangt er vanaf. Veel updates stellen niks voor, maar met een systeemupdate zou ik wachten.
Als ik zelf geen verwarming wil gebruik druk ik de ventilatie snelheid omlaag(van auto stand af) en zet de temperatuur op LO zo heb je wel ventilatie en evt ook Airco. je kunt dan ook nog de richting handmatig aanpassen (raam, gezicht, voeten, etc)Kanoet schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik ben mijn 'nieuwe' 2021 Enyaq(ME3.8) aan het ontdekken en rijdt veel korte ritjes deze winter. Het valt op hoeveel de verwarming verbruikt, zelfs als deze op de minimale temperatuur van 16 graden staat. De stuurwiel+stoelverwarming voldoen dan voor mij. De klimaatregeling uitschakelen is mogelijk, maar dan beslaan de ramen een beetje. Het lijkt er niet op dat ik enkel de ventilatie aan kan laten maar het verwarmen uit?
jdbiggelaa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Hangt er vanaf. Veel updates stellen niks voor, maar met een systeemupdate zou ik wachten.
Het is wel een systeem update denk ik want app updates lijkt hij steeds automatisch te doen. Dus dan zal toch maar even wachten met deze uit te voeren! Thanks voor de input!cryptapix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:16:
[...]
Dit. Als het een systeemupdate is zou ik, zeker gezien de meldingen dat het wel eens misgaat, echt niet gokken op een plek met slecht bereik. Applicatieupdates doe ik meestal bij het verkeerslicht (want je moet stilstaan om die te starten).
Welke software versie?dirtybolle schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:07:
Ik kreeg gisteren een OTA update notificatie in de auto maar nu vroeg ik me af, kan ik die starten in een ondergrondse parking waar de auto heel slecht tot geen mobiel netwerk heeft? Moet er nog iets gedownload worden of is de update al gedownload op voorhand?
Ik zou het doen!
Er staat bij:
Deze update bevat kleine optimalisaties voor de functionaliteit van uw voertuig. De update is gratis en gebruikt geen aangekochte data. De installatie zal ongeveer 65 minuten duren.
Dan zou ik deze niet voor een verkeerslicht doenhelloitsme schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:56:
Ik zie in de app inderdaad ook een melding over 5.4.4 staan. De auto heeft nu 5.4.3
Er staat bij:
Deze update bevat kleine optimalisaties voor de functionaliteit van uw voertuig. De update is gratis en gebruikt geen aangekochte data. De installatie zal ongeveer 65 minuten duren.
SoH 89%. Kruissnelheid ~110-130km/u. Eco-modus aan (= max 130 km/u). Nieuwe allseasonbanden op 3 bar.
Temp heen buiten ~3gr en terug ~7gr.
Eerste keer laden schoot niet op, toen was accu wel erg leeg maar nog koud. Tegen de tijd dat hij door laden warm was geworden, was SoC al zo hoog dat laden nog steeds niet snel ging.
Maar bij volgende stop was accu nog warm genoeg, zodat dat dan wel >100kW lukte bij lage SoC.
Gemiddeld terugreis 20,1kWh/100km vind ik wel netjes.
De laders (ionity, eOn, Tesla) melden minder kWh dan de Skoda app, die afwijking had ik andere kant op verwacht. Heeft wellicht met SoH te maken.
Heen 6x geladen (om daar ook nog wat SoC te hebben) en met 4x 40kWh bijladen naar huis: berg-af, 7 graden ipv 2, iets kortere route 886km en accu was mooi leeg bij thuiskomst.
Laden ging gemiddeld met 65kW, dus 37laadminuten per stop.
[ Voor 17% gewijzigd door SBL op 24-02-2026 13:42 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s
Laadsnelheid dik in orde! Stops duren niet langer dan we toch al doen met kleine kinderen 20-40 minuten. Wel even automatische batterij optimalisatie aanzetten in de navigatie instellingen. Die stond bij ons uit.
Range, prima! We hebben maximaal 120 km/h gereden en dan rij je (80%-10%) zo'n 3 uurtjes voor je weer gaat pauzeren
Skoda navigatie werkte ook fijn! We waren begonnen met ABRP, maar later vooral op de Skoda navigatie gereden en ABRP alleen gebruikt om soms laad alternatieven te zoeken.
Aantal beschikbare snelladers was voor mij door de te verwachten drukte een grote zorg vooraf, maar dat bleek onnodig. Ook tijdens piekdrukte van hoogseizoensweek wintersport voldoende plekken dichtbij de route beschikbaar. Altijd met toilet en snacks in de buurt.
Comfort van de Enyaq was ook fijn. Goede stoelen en weinig herrie. En, voor met zijn 4en inclusief snowboards van papa en mama, ruimte zat om de skibox thuis te laten. Wij zijn positief verrast!
20,1/100 is netjes ja. Wij zijn net terug uit zuid-Duitsland met een Enyaq (coupe) 60 en ons verbruik lag op 22-23kWh/100km (dat ligt het altijd wel op lange trips in de winter). 2 volwassenen en een kind. Geen eco-stand (maar normaal) en een cruise snelheid van 130-140. Bandenspanning 2.9 (alle banden). Laden ging overigens altijd met >100kW. Wij rijden hem altijd tot (ver) onder de 10% SoC. Meestal richt ik op 2-5%.SBL schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:35:
Even een terugkoppeling van mijn rit naar Oostenrijk met 4 volwassenen in onze Enyaq60 MY22.
SoH 89%. Kruissnelheid ~110-130km/u. Eco-modus aan (= max 130 km/u).
Eerste keer laden schoot niet op, toen was accu wel erg leeg maar nog koud. Tegen de tijd dat hij door laden warm was geworden, was SoC al zo hoog dat laden nog steeds niet snel ging.
Maar bij volgende stop was accu nog warm genoeg, zodat dat dan wel >100kW lukte bij lage SoC.
De laders (ionity, eOn, Tesla) melden minder kWh dan de Skoda app, die afwijking had ik andere kant op verwacht. Heeft wellicht met SoH te maken.
Heen 6x geladen (om daar ook nog wat SoC te hebben) en met 4x 40kWh bijladen naar huis: berg-af, 7 graden ipv 2, iets kortere route 886km en accu was mooi leeg bij thuiskomst.
Ik voelde dat ie nog altijd de handrem aantrok dus het was wrs 1 van de 2 kanten dat defect is
Na een kleine diagnose van mezelf (luisteren welke kant er geen lawaai maakt) had ik een kleine conclusie dat het de rechter kant is, deze avond even de wagen omhoog gepompt en jawel het rechter wiel kan bewegen.
Nog wat gemeten en op het eerste gezicht word er wel spanning naar de rem gestuurd en wrs door de stroom te meten weet ie in welke stand de rem staat
Ik kon hem niet uitlezen want onze lezer snapt de enyaq niet.
Daarna het wiel er terug op.
GRMBL STOMME VAG, GEBRUIK WIELMOEREN IN DE PLAATS VAN WIELBOUTEN.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heb je de trommel eraf gehaald? Maw, conclusie? Remcylinder dood? Remvoering op?Damic schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:49:
Great, ik reed deze morgen het werk op en mijn dashboard lichte ineens op dat de hand rem het niet meer doetwat wel raar is want ik was nog aan't rijden.
Ik voelde dat ie nog altijd de handrem aantrok dus het was wrs 1 van de 2 kanten dat defect is
Na een kleine diagnose van mezelf (luisteren welke kant er geen lawaai maakt) had ik een kleine conclusie dat het de rechter kant is, deze avond even de wagen omhoog gepompt en jawel het rechter wiel kan bewegen.
Nog wat gemeten en op het eerste gezicht word er wel spanning naar de rem gestuurd en wrs door de stroom te meten weet ie in welke stand de rem staat
Ik kon hem niet uitlezen want onze lezer snapt de enyaq niet.
Daarna het wiel er terug op.
GRMBL STOMME VAG, GEBRUIK WIELMOEREN IN DE PLAATS VAN WIELBOUTEN.
Welke autos hebben tegenwoordig tapeinden uit de naaf?
Wat was je verbruik? Want de getallen die je nu aangeeft zijn wel heeeeeel positief.Jozzle schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Hier nog een positieve ervaring! Voor het eerst elektrisch op vakantie (Oostenrijk) gegaan met een Enyaq 85 MY'25.
Range, prima! We hebben maximaal 120 km/h gereden en dan rij je (80%-10%) zo'n 3 uurtjes voor je weer gaat pauzeren
Enyaq 85 zonder degradatie = 77kWh netto, zeg 75kWh realworld. 70% SoC = 52.5kWh.
3u lang 120km/h = 360km / 52.5 = 14,6kWh/100km.
Dat zal vast wel lukken, maar niet bij die snelheden, en zeker niet bij de huidige buitentemperaturen. Is ook zomaar 30% zuiniger dan andere voorbeelden hierboven.
[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-02-2026 23:08 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
:strip_exif()/f/image/Acns561Vr0WNinkW6aQBGF7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tF4Of6aV8x96uRfGWOIrsS6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
En na reparatie:
Ik heb de 21 Betria / Supernova's en vind ze mooi onder de auto maar vind het echt verschrikkelijke velgen, De kleinste beschadiging zorgt er al voor dat er vuil / water / smeer onder je blanke lak kan komen en laat van die enorme witte plekken achter. Hierdoor lijkt een kleine schade ineens heel groot. Heb zo geen foto van mijn eigen velg, maar willekeurige marktplaats wiel:Melvin15397 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:34:
Bij aankoop van mijn Enyaq in oktober zat er wat stoeprandschade aan de velgen. 2 velgen hebben kleine beschadigingen. De velg links voor was er het slechtst aan toe (zoveel eraf geschraapt dat het waarschijnlijk met balanceren te zien was). Ik heb eerst gekeken of ik een goede gebruikte velg kon vinden, maar dat was niet gelukt. Afgelopen week is de velg gerepareerd. Niet 100% perfect, maar het ziet er wel een stuk beter uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En na reparatie:
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 24-02-2026 14:46 ]
Het is inderdaad alleen optisch, maar vind het zo lelijkGiku schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:56:
Heb dit ook, ik vraag me inmiddels wel af of dit nou echt kwaad kan. Ik voel eigenlijk geen enkele deuk/buts dus het lijkt me vooral optisch, niet?
Wat waren hier de kosten van? Ik heb er niet zoveel last van maar mijn vrouw stoort zich enorm aan de schade die we aan onze velg hebben;Melvin15397 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:34:
Afgelopen week is de velg gerepareerd. Niet 100% perfect, maar het ziet er wel een stuk beter uit.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik wat dat ook bij ons ook zo was, dat de veroorzaker er zich ook aan stoort...assje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:15:
[...]
Wat waren hier de kosten van? Ik heb er niet zoveel last van maar mijn vrouw stoort zich enorm aan de schade die we aan onze velg hebben;
[Afbeelding]
Ik heb er €215,- voor betaald (plus €22,50 voor demontage en montage van de band). Valt mee voor de werkzaamheden die verricht zijn, hoewel het natuurlijk veel geld is voor iets cosmetisch. Ik schat dat het 30-40% van de prijs van een vervangende velg is. Het type velg dat ik heb (Aquarius 21") wordt niet veel te koop aangeboden.assje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:15:
[...]
Wat waren hier de kosten van? Ik heb er niet zoveel last van maar mijn vrouw stoort zich enorm aan de schade die we aan onze velg hebben;
[Afbeelding]
Wij hebben hem zo gekocht en zij stoort zich er aan dat ze standaard als veroorzaker gezien zal wordenSenaxx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:35:
Ik wat dat ook bij ons ook zo was, dat de veroorzaker er zich ook aan stoort...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik beschreef een ervaring, maar het is inderdaad tweakers, dus even kijken of ik dat kan onderbouwen met cijfers.bbbrumbrum schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:03:
Wat was je verbruik? Want de getallen die je nu aangeeft zijn wel heeeeeel positief.
Enyaq 85 zonder degradatie = 77kWh netto, zeg 75kWh realworld. 70% SoC = 52.5kWh.
3u lang 120km/h = 360km / 52.5 = 14,6kWh/100km.
Dat zal vast wel lukken, maar niet bij die snelheden, en zeker niet bij de huidige buitentemperaturen. Is ook zomaar 30% zuiniger dan andere voorbeelden hierboven.
Neem voor het gemak de terugweg. De hele reis is zo'n 920 Km en duurde inclusief stops 13:45. We hebben niet harder gereden dan 120km/h, maar het was druk en hebben t/m Munchen best wat file gehad. Aan het einde van de reisdag stond de gemiddelde snelheid op 80km/h al weet ik niet of de Enyaq dan de stops mee rekent.
We vertrokken met 90%, eindigden met 15% en hebben 3 keer geladen; 50, 55 en 47 kWh.
Kort door de bocht rijdt je dus op 4 ladingen. 920 Km / 4 is gemiddeld 230 kilometer voor elke 'stint' (niet 360) en dan kom je op een heel ander verbruik uit. Zo'n 22,8kWh/100km.
Van je hele verhaal ben ik vooral onder de indruk hoe je met 4 personen geen dakkoffer nodig hebt. Ik ben nu oo wintersport, ook met z’n 4en waarvan 2 kids (basisschool) en de dakkoffer zit ram vol. 1 board, 3 paar ski’s, alle schoenen, alle helmen, en dan nog wat opvul. En de kofferbak zit ook rammetje vol (wel met afdekhoes nog die dicht kan dus niet tot t plafond.Jozzle schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Hier nog een positieve ervaring! Voor het eerst elektrisch op vakantie (Oostenrijk) gegaan met een Enyaq 85 MY'25.
Laadsnelheid dik in orde! Stops duren niet langer dan we toch al doen met kleine kinderen 20-40 minuten. Wel even automatische batterij optimalisatie aanzetten in de navigatie instellingen. Die stond bij ons uit.
Range, prima! We hebben maximaal 120 km/h gereden en dan rij je (80%-10%) zo'n 3 uurtjes voor je weer gaat pauzeren![]()
Skoda navigatie werkte ook fijn! We waren begonnen met ABRP, maar later vooral op de Skoda navigatie gereden en ABRP alleen gebruikt om soms laad alternatieven te zoeken.
Aantal beschikbare snelladers was voor mij door de te verwachten drukte een grote zorg vooraf, maar dat bleek onnodig. Ook tijdens piekdrukte van hoogseizoensweek wintersport voldoende plekken dichtbij de route beschikbaar. Altijd met toilet en snacks in de buurt.
Comfort van de Enyaq was ook fijn. Goede stoelen en weinig herrie. En, voor met zijn 4en inclusief snowboards van papa en mama, ruimte zat om de skibox thuis te laten. Wij zijn positief verrast!
Is de velg afgedraaid toevallig?Melvin15397 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:51:
[...]
Ik heb er €215,- voor betaald (plus €22,50 voor demontage en montage van de band). Valt mee voor de werkzaamheden die verricht zijn, hoewel het natuurlijk veel geld is voor iets cosmetisch. Ik schat dat het 30-40% van de prijs van een vervangende velg is. Het type velg dat ik heb (Aquarius 21") wordt niet veel te koop aangeboden.
Afgelopen maand geeft de 2021 Enyaq (ME3.8) op sommige stukken (snel)weg zeer snel de "stuur overnemen!" waarschuwing alsof ik het stuur te los vasthoudt. Ik houdt het stuur met 2 handen vast (op tien voor twee of kwart voor drie) en de wegen waren niet kaarsrecht. No way dat ik de auto zó recht op de ideale lijn hield dat de Travel Assist geen weerstand voelde in het stuur. Sterker nog: het koste echt moeite om de auto van de waarschuwing af te krijgen. De auto greep zelfs twee keer in omdat ik niet ruw genoeg aan mijn stuur trok.
En dat terwijl het mij eerder juist positief opviel dat je eerder slechts minimaal hoefde tegen te sturen om de waarschuwing weg te krijgen op de momenten dat ik géén twee handen aan het stuur had.
Tijdens het rijden heb ik al wat geprobeerd uit te sluiten (vermoeidheidswaarschuwing, lane assist uit, enkel ACC) maar dat verhielp het niet direct. Het was twee maal gedurende 10 minuten dat ik er echt veel last van had.
Iemand tips en ervaringen?
Ik las enkele reacties uit 2024 dat dit door stuurwielverwarming kwam en er bij eerdere updates al verholpen zou zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Kanoet op 24-02-2026 21:49 ]
Volgens de offerte zou dit gedaan worden:
Het proces ziet er dan als volgt uit:
- Velgen controleren op rondheid
- Velgen ontlakken en ontgassen
- Velgen na stralen
- Eventuele stoeprandschade verwijderen
- Grondlaag poedercoating (Primer)
- Kleurlaag natlak spuiten (kleur op maat)
- Velgen CNC afdraaien
- Acrylaat poedercoating (blanke lak, beschikbaar in hoogglans of mat)
Bij het 'stoeprandschade verwijderen' zou er materiaal opgelast worden waar nodig. Gezien hoe diep de ergste beschadigingen waren, is er op deze plek opgelast. Op een andere beschadiging is er geen materiaal opgelast, daarbij is er nog iets een verdieping zichtbaar (aan de bovenzijde op de foto, bij de letters 'ti' in 'Continental' op de band). Over het geheel zal er een fractie van een mm afgedraaid zijn.
Jazeker, lees mijn posts maar terug. Om gek van te worden die onterechte meldingen over stuur vasthouden. Elke minuut zo’n melding op een rit van 200+ km maakt dat je op dat moment wel afscheid wil nemen van verder een hele fijne auto.Kanoet schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:47:
Heeft iemand ervaring met 'plots' zenuwachtige "Stuur overnemen!" waarschuwingen?
Afgelopen maand geeft de 2021 Enyaq (ME3.8) op sommige stukken (snel)weg zeer snel de "stuur overnemen!" waarschuwing alsof ik het stuur te los vasthoudt. Ik houdt het stuur met 2 handen vast (op tien voor twee of kwart voor drie) en de wegen waren niet kaarsrecht. No way dat ik de auto zó recht op de ideale lijn hield dat de Travel Assist geen weerstand voelde in het stuur. Sterker nog: het koste echt moeite om de auto van de waarschuwing af te krijgen. De auto greep zelfs twee keer in omdat ik niet ruw genoeg aan mijn stuur trok.
En dat terwijl het mij eerder juist positief opviel dat je eerder slechts minimaal hoefde tegen te sturen om de waarschuwing weg te krijgen op de momenten dat ik géén twee handen aan het stuur had.
Tijdens het rijden heb ik al wat geprobeerd uit te sluiten (vermoeidheidswaarschuwing, lane assist uit, enkel ACC) maar dat verhielp het niet direct. Het was twee maal gedurende 10 minuten dat ik er echt veel last van had.
Ik las enkele reacties uit 2024 dat dit door stuurwielverwarming kwam en er bij eerdere updates al verholpen zou zijn.
Ik zet het gewoon uit en rijd gewoon met ACCHomer-Simpson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:06:
[...]
Jazeker, lees mijn posts maar terug. Om gek van te worden die onterechte meldingen over stuur vasthouden. Elke minuut zo’n melding op een rit van 200+ km maakt dat je op dat moment wel afscheid wil nemen van verder een hele fijne auto.
Dank je wel hiervoor. Hier nu een klein maandje een iv60 Sportline uit 2022, eerste EV, dus weinig ervaring. Met 95% korte ritjes van 20-25km max helemaal top. Maar we zijn nu vakantie naar Zweden aan het plannen en dat vinden we toch best spannend ivm range en laden onderweg. Thuis laadt ik op 3 fase / max 10kWh en dat is prima, maar onderweg hopelijk sneller. Dus onlangs getest met ca 20% over bij een 150kWh snellader, en toen begon ie op ca 30 tot max 55kWh. Dat viel me wat tegen, maar na het lezen van jou ervaring bedenk ik mij nu dat de auto koud was / enkel vanuit huis naar laadstation had gereden. Dus hopelijk gaat na 250km rijden het laden wat sneller.SBL schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:35:
Even een terugkoppeling van mijn rit naar Oostenrijk met 4 volwassenen in onze Enyaq60 MY22.
SoH 89%. Kruissnelheid ~110-130km/u. Eco-modus aan (= max 130 km/u). Nieuwe allseasonbanden op 3 bar.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Hier met een Facelift 5.4 merk ik sinds kort ook dat ik zeer vaak de melding krijgKanoet schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:47:
Heeft iemand ervaring met 'plots' zenuwachtige "Stuur overnemen!" waarschuwingen?
Het stuur is toch ook capacitief? Dus meer een aanwezigheidsdetectie van je hand(en) dan dat je daadwerkelijk stuurinput hoeft te geven? Of een combi van beide?Admiral Freebee schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:35:
[...]
Hier met een Facelift 5.4 merk ik sinds kort ook dat ik zeer vaak de melding krijg
Heb het idee dat het met de vingerbbq aan, ik er iets minder last van heb. Klamme handjes = goede detectie. Maar af en toe kun je idd niet hard genoeg in het stuur knijpen, dan ga ik ook over naar ACC.
Ik heb de gewoonte om het stuur losjes vanonder vast te houden. Nooit een melding tot afgelopen week waarbij ik echt het stuur moet vasthouden om de melding te laten verdwijnen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het niet heel vaak gebruik dus misschien zit het in mijn hoofd of is het toeval.bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:38:
[...]
Het stuur is toch ook capacitief? Dus meer een aanwezigheidsdetectie van je hand(en) dan dat je daadwerkelijk stuurinput hoeft te geven? Of een combi van beide?
Heb het idee dat het met de vingerbbq aan, ik er iets minder last van heb. Klamme handjes = goede detectie. Maar af en toe kun je idd niet hard genoeg in het stuur knijpen, dan ga ik ook over naar ACC.
Wanneer ga je? Als je in de zomer naar Zweden gaat zal je namelijk hogere laadsnelheden behalen.Pazo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Dank je wel hiervoor. Hier nu een klein maandje een iv60 Sportline uit 2022, eerste EV, dus weinig ervaring. Met 95% korte ritjes van 20-25km max helemaal top. Maar we zijn nu vakantie naar Zweden aan het plannen en dat vinden we toch best spannend ivm range en laden onderweg. Thuis laadt ik op 3 fase / max 10kWh en dat is prima, maar onderweg hopelijk sneller. Dus onlangs getest met ca 20% over bij een 150kWh snellader, en toen begon ie op ca 30 tot max 55kWh. Dat viel me wat tegen, maar na het lezen van jou ervaring bedenk ik mij nu dat de auto koud was / enkel vanuit huis naar laadstation had gereden. Dus hopelijk gaat na 250km rijden het laden wat sneller.
Ik druk licht met m’n knie tegen het stuur en dan kan je ‘uren’ lang handsfree verder.Homer-Simpson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:06:
[...]
Jazeker, lees mijn posts maar terug. Om gek van te worden die onterechte meldingen over stuur vasthouden. Elke minuut zo’n melding op een rit van 200+ km maakt dat je op dat moment wel afscheid wil nemen van verder een hele fijne auto.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Langer doorrijden. 20% SoC is nog veel. Ik heb een 60 uit december 2023 en haal in de winter (net terug van wintersport) eigenlijk altijd >100kW. Maar ik rijd door tot (ver) onder de 10%. Ik richt op 2-5%. En vanuit huis naar laadstation is te kort om de batterij op te warmen dus dan haal je ook geen hoge snelheden.Pazo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Dank je wel hiervoor. Hier nu een klein maandje een iv60 Sportline uit 2022, eerste EV, dus weinig ervaring. Met 95% korte ritjes van 20-25km max helemaal top. Maar we zijn nu vakantie naar Zweden aan het plannen en dat vinden we toch best spannend ivm range en laden onderweg. Thuis laadt ik op 3 fase / max 10kWh en dat is prima, maar onderweg hopelijk sneller. Dus onlangs getest met ca 20% over bij een 150kWh snellader, en toen begon ie op ca 30 tot max 55kWh. Dat viel me wat tegen, maar na het lezen van jou ervaring bedenk ik mij nu dat de auto koud was / enkel vanuit huis naar laadstation had gereden. Dus hopelijk gaat na 250km rijden het laden wat sneller.
Ja is pas met de zomervakantie.helloitsme schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:29:
[...]
Wanneer ga je? Als je in de zomer naar Zweden gaat zal je namelijk hogere laadsnelheden behalen.
Ik weet dat ik qua weer natuurlijk aan de slechte kant zit momenteel, dus verwacht dat het alleen maar beter gaat worden
Qua laden, maar dat is hier thuis, hou ik ca 20-80% aan. Rond de 20% gaat ie aan de lader, tot 80%.cryptapix schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:21:
[...]
Langer doorrijden. 20% SoC is nog veel. Ik heb een 60 uit december 2023 en haal in de winter (net terug van wintersport) eigenlijk altijd >100kW. Maar ik rijd door tot (ver) onder de 10%. Ik richt op 2-5%. En vanuit huis naar laadstation is te kort om de batterij op te warmen dus dan haal je ook geen hoge snelheden.
maar goed, straks met vakantie zal ik waarschijnlijk wel wat langer gaan doorrijden.
[ Voor 46% gewijzigd door Pazo op 25-02-2026 10:01 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Bij mij duurde het twee weken voordat ik in de app het seintje kreeg dat de update klaar was om te installeren. In eerste instantie leek het alsof de update maar niet doorkwam. Kort nadat ik mijn telefoon van de hotspot van de auto had losgekoppeld werd de update aangeboden.StecaGrid schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:21:
Wat is jullie ervaring van 'enkele dagen' bij deze melding?
[Afbeelding]
Ben sinds vandaag ook de trotse eigenares van een Skoda Enyaq corporate 85. Maar ik heb toch al wat vragen en hoop hier wat kennis op te doen.
1) Ik heb de positie van mijn stoel ingesteld en deze via set vastgelegd op positie 1. Als ik ga uitstappen gaat de stoel netjes achteruit. Maar als ik instap blijft de stoel in die positie. Moet ik dan telkens op de 1 duwen om terug in de juiste positie te geraken? Of zijn er nog ergens settings die ik moet kiezen en zo ja waar vind ik die.
2) Auto was volledig opgeladen bij de dealer en vandaag heb ik veel korte ritjes gedaan. Bijvoorbeeld even ergens geparkeerd, wat met settings gespeeld om te kijken wat er allemaal gebeurt en dan weer verder. Uurtje geleden kreeg ik plots een error van 12v batterij. Kan dit tijdelijk probleem zijn door de korte ritjes?
3) Ik wil het liefst de navigatie app van Skoda zelf gebruiken. Hoe krijg ik meldingen van flitspalen enzo? Ik heb zo'n traffication abonnement aangeduid. Kan het zijn dat ik dit nog ergens in de shop moet zoeken? Of heeft die traffication er uberhaupt al niets mee te maken?
4) Ben niet vertrouwd met Android auto. Best wel fijn, maar hoe regel ik daar alles? Daarstraks verscheen er bv een whatsapp bericht in beeld. Heb geen nood om die in auto op te volgen. Het leven is al hectisch genoeg, wil soms eens deconnecten in de auto.
5) Ik wil wel waze en google maps via android auto, maar wel alleen als ik het wil. Ik wil standaard de skoda navigatie en alleen waze/maps soms eens gebruiken. Hoe voorkom ik overlap? Wil niet dat de skoda nav bv melding geeft van flitspaal en dat waze daar nog eens over begint te praten. 1 systeem tegelijk.
Alvast bedankt!
Ik heb geen ervaring met Android Auto. Maar maar Apple CarPlay is het automatisch of of navi. Dus als ik de onboard navi gebruik, en vervolgens google maps aanzet via CarPlay, stopt de onboard navi automatisch. En andersom.Apzoeir schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:38:
Hoi
Ben sinds vandaag ook de trotse eigenares van een Skoda Enyaq corporate 85. Maar ik heb toch al wat vragen en hoop hier wat kennis op te doen.
1) Ik heb de positie van mijn stoel ingesteld en deze via set vastgelegd op positie 1. Als ik ga uitstappen gaat de stoel netjes achteruit. Maar als ik instap blijft de stoel in die positie. Moet ik dan telkens op de 1 duwen om terug in de juiste positie te geraken? Of zijn er nog ergens settings die ik moet kiezen en zo ja waar vind ik die.
2) Auto was volledig opgeladen bij de dealer en vandaag heb ik veel korte ritjes gedaan. Bijvoorbeeld even ergens geparkeerd, wat met settings gespeeld om te kijken wat er allemaal gebeurt en dan weer verder. Uurtje geleden kreeg ik plots een error van 12v batterij. Kan dit tijdelijk probleem zijn door de korte ritjes?
3) Ik wil het liefst de navigatie app van Skoda zelf gebruiken. Hoe krijg ik meldingen van flitspalen enzo? Ik heb zo'n traffication abonnement aangeduid. Kan het zijn dat ik dit nog ergens in de shop moet zoeken? Of heeft die traffication er uberhaupt al niets mee te maken?
4) Ben niet vertrouwd met Android auto. Best wel fijn, maar hoe regel ik daar alles? Daarstraks verscheen er bv een whatsapp bericht in beeld. Heb geen nood om die in auto op te volgen. Het leven is al hectisch genoeg, wil soms eens deconnecten in de auto.
5) Ik wil wel waze en google maps via android auto, maar wel alleen als ik het wil. Ik wil standaard de skoda navigatie en alleen waze/maps soms eens gebruiken. Hoe voorkom ik overlap? Wil niet dat de skoda nav bv melding geeft van flitspaal en dat waze daar nog eens over begint te praten. 1 systeem tegelijk.
Alvast bedankt!
Ik druk kort het rempedaal in, dan schuift de stoel naar vorenApzoeir schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:38:
Hoi
Alvast bedankt!
Dat heb ik vanochtend ook eens geprobeerd. En dat werkte deels. Hij schoof naar voor, maar niet ver genoeg tot de stand die ik ingesteld had.helloitsme schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:51:
[...]
Ik druk kort het rempedaal in, dan schuift de stoel naar voren
Update: net handleiding online nog eens bekeken en zou kunnen dat het niet goed werkt als stoel op een uiterste ingesteld staat of iets met de hellingshoek van de rugleuning. Straks nog eens mee prutsen.
[ Voor 23% gewijzigd door Apzoeir op 26-02-2026 07:57 ]
Kijk nog wel even of de LM de SOS module wil laten vervangen.
Ik heb opeens de SOS melding met telefoon icoon in beeld. Enig idee of ik daar mee moet? Begin mei gaat de Enyaq eruit. Weet niet of er tot dan mee door kan rijden.
[ Voor 25% gewijzigd door FJP84 op 26-02-2026 08:37 ]
Heb ik ook. Kun je prima mee doorrijden hoor, alleen als je een ongeluk krijgt belt de auto niet de hulpdiensten. Het is mogelijk wel apk afkeur, weet ik niet zeker.FJP84 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:04:
Ik heb opeens de SOS melding met telefoon icoon in beeld. Enig idee of ik daar mee moet? Begin mei gaat de Enyaq eruit. Weet niet of er tot dan mee door kan rijden.
Ik heb mijn Enyaq bij de garage voor een beurt en daar zeiden ze dat dit meestal garantie is. Als een steenmarter ofzo de oorzaak is niet, maar een lege noodaccu van dat sos systeem wel (Enyaq '21).
Misschien vertekend je foto een beetje, maar het lijkt wel alsof je velg naar buiten steekt uit je band? Ik vroeg me af of je er wel de juiste bandenmaat op hebt liggen. Dit is zo te zien je voorband (want remschijf), dus een 235/45 R21 klopt wel, maar het oogt een beetje vreemd. ZIjn al je banden hetzelfde? (of hebben ze een achtervelg voor gemonteerd?)assje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:15:
[...]
[Afbeelding]
Mijn garage wilde ruim €1000 hebben voor het vervangen van de noodmodule op mijn Enyaq '21 https://gathering.tweaker...message/83881542#83881542Currry schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:39:
[...]
Ik heb mijn Enyaq bij de garage voor een beurt en daar zeiden ze dat dit meestal garantie is. Als een steenmarter ofzo de oorzaak is niet, maar een lege noodaccu van dat sos systeem wel (Enyaq '21).
Bij mij staat hij nu in backorder, maar de kosten zijn 395 euro incl. De wilde eigenlijk nog 195 euro diagnose rekenen, maar die blijven achterwege. Veel te duur voor zo'n onderdeel. Deel van de hoge kosten is omdat hij onder de achterbank zit.Martijn02 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:49:
[...]
Mijn garage wilde ruim €1000 hebben voor het vervangen van de noodmodule op mijn Enyaq '21 https://gathering.tweaker...message/83881542#83881542
uit 2021.
[ Voor 14% gewijzigd door Oggy op 27-02-2026 16:16 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Hier precies zo, Enyaq uit ‘21. Het lijkt mij van de zotte dat vervanging van het batterijtje honderden €€ moet kosten?!Martijn02 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:19:
Ik heb alleen de melding dat het batterijtje slecht is (te zien in OBD11) nog geen melding op het dashboard. Volgens mij heeft het niets met de update te maken, maar geven ze na ~5 jaar allemaal de geest. Ik las dat het bij de VW.ID serie hetzelfde verhaal is.
Vandaag voor het eerst dat het laadklepje niet meer open gaat. Uiteindelijk met beleid open gebroken. Wordt dit via een service afspraak onder garantie / coulance door een PON dealer vervangen (Enyaq ‘21) wat iemand weet?
Nope, zie mijn bericht ook van mijn Enyaq uit '21:funkylicious schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:08:
Lekker, sos-module vervangen is dan ook nog iets wat mij te wachten staat.
Vandaag voor het eerst dat het laadklepje niet meer open gaat. Uiteindelijk met beleid open gebroken. Wordt dit via een service afspraak onder garantie / coulance door een PON dealer vervangen (Enyaq ‘21) wat iemand weet?
vinom in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Bij mij werd wel een coulance tarief gehanteerd: €75 Het is natuurlijk gewoon een ontwerpfout dat ding, maar daar wil Skoda niet voor opdraaien. Ik ben over het algemeen tevreden met mijn Enyaq, maar waarom de Skoda EV’s maar 2 ipv 4 jaar garantie hebben zoals de plofmodellen begrijp ik niet.funkylicious schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:08:
Hetzelfde probleem doet zich nu voor met de batterij van de SOS unit. Bij iedereen houdt die na een jaar of vijf op, maar Skoda rekent honderden €€ voor de vervanging. Bizar vind ik dat.
[ Voor 30% gewijzigd door jdbiggelaa op 27-02-2026 21:51 ]
Nope, ons 22 model was een half jaar uit de garantie en het was al raak.. ‘het is schering en inslag meneer, maar we kunnen dit niet kosteloos oplossen’; uit coulance kon het bij mij voor ruim 200,- maar ze konden niet beloven dat het dan wel goed zou blijven. Ik heb ervan afgezien. Pon dealer Naardenfunkylicious schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:08:
Festina lente
Mijn Enyaq uit '21 is net geweest bij de dealer. De module zit onder de achterbank en die moet helemaal uitgebouwd worden. Kost ze wel 4 uur werk.jdbiggelaa schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Hier precies zo, Enyaq uit ‘21. Het lijkt mij van de zotte dat vervanging van het batterijtje honderden €€ moet kosten?!
Het lelijke is: die gele waarschuwing van de SOS module is een APK afkeurpunt... Ik vind het maar een ontwerpfout om zo''n stom klein batterijtje zover weg te stoppen dat er uren voor nodig zijn om erbij te komen.
Ik heb het geluk dat mijn Enyaq uit Tsjechië is geïmporteerd (hij stond daar kort op naam) en daar krijgen ze standaard 5 jaar garantie. En zo staat het hier ook in de systemen.
Maar ik heb ook pech: want de SOS batterij is vervangen en de gele melding is welliswaar weg. Maar mijn GPS ontvangst en Skoda server verbinding nu ook. Nooit eerder problemen mee gehad. Tja. Ik heb een nieuwe afspraak staan nu, ik hoop maar dat ze het makkelijk kunnen oplossen.
[ Voor 42% gewijzigd door sunib op 27-02-2026 23:17 ]
Bijzonder; ik heb dezelfde dealer en weet hiermee wat mij te wachten staat. Dankjewel.elmoxx schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:03:
[...]
Nope, ons 22 model was een half jaar uit de garantie en het was al raak.. ‘het is schering en inslag meneer, maar we kunnen dit niet kosteloos oplossen’; uit coulance kon het bij mij voor ruim 200,- maar ze konden niet beloven dat het dan wel goed zou blijven. Ik heb ervan afgezien. Pon dealer Naarden
Sowieso is mijn ervaring met PON niet al te best. Aantal problemen waren na tig service afspraken als product eigenschap bestempeld. Augmented reality is al vanaf het begin af aan schots en scheef. Jaar geleden al een andere auto gekocht (Zeekr 7X) en de Enyaq naar privé doorgeschoven. Ondanks de drukte bij Zeekr heb ik de service veel fijner ervaren dan bij PON. Nog een voorbeeld: ik heb eind maart een afspraak staan om naar zomerbanden te wisselen. Dit wilde ik naar voren halen (telefonisch) en de enige mogelijkheid is om mijn afspraak uit de agenda te halen en te gokken dat ik dan eerder terecht kan. Risico bestaat dat het dan nog later wordt.
Kijk naar een gewone garage, of een banden bedrijf. Kan ik altijd vrij rap terecht.
edit: zoek eerst goed uit welke banden je wilt als je nieuwe wilt, de online verkopers hebben vaak lokale montage partners waar je snel terecht kunt voor banden vervanging. Let ook op eventueel verschil voor/achter.
[ Voor 38% gewijzigd door onetime op 28-02-2026 19:51 ]
Ik lees dat dat gaat over 'feature not available. ' Ze kunnen de foutcode van de melding uitlezen en dan staat erbij dat de accu spanning van de sos module te laag is. Ik denk dus niet dag die twee met elkaar te maken hebben.Denneke,,! schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:41:
Die sos error blijkt gekoppeld te zijn aan update 3.8? https://www.reddit.com/r/...emergency_supply_battery/
Bij mij staat de batterij 🪫 sinds december 2025 in bestelling.
Zou die nog gemaakt worden voor begin mei dan komt de nieuwe auto.
Meld dan ook alvast de problemen met het schuifdak (als je dat hebt), de projecties op de grond vanuit de spiegel en de stelmotor van de laadklep.CodeBaker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:24:
Ik krijg volgende week mijn “nieuwe” Enyaq sportline uit juli 22 nu lees ik hier wat dingen over de laatste update en de SOS module. ik zit in twijfel om dit nog even te melden bij de dealer ? Het betreft een Skoda dealer. Wat zouden jullie doen?
Nee zonder gekheid, ik zou het wel even navragen, maar verder me vooral beroepen op garantie als het zich voordoet. Voor jou is dit een nieuwe auto en die komt neem ik aan wel met 1 of 2 jaar contractuele garantie (minimaal)? Nog even los van de wettelijke regeling. De kans dat ze al deze punten alvast preventief voor je vervangen al je erom vraagt lijkt mij klein.
Ik ben benieuwd of je dat onder garantie kan wegschuiven. Als het een batterij betreft kan het ook gezien worden als een "normaal" slijtage onderdeel. Hou mij ten goede, ik zou hopen dat bij zo'n grote aankoop dit onder wat voor garantie dan ook valt. Maar ik durf er niet op te wedden.cryptapix schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Meld dan ook alvast de problemen met het schuifdak (als je dat hebt), de projecties op de grond vanuit de spiegel en de stelmotor van de laadklep.
Nee zonder gekheid, ik zou het wel even navragen, maar verder me vooral beroepen op garantie als het zich voordoet. Voor jou is dit een nieuwe auto en die komt neem ik aan wel met 1 of 2 jaar contractuele garantie (minimaal)? Nog even los van de wettelijke regeling. De kans dat ze al deze punten alvast preventief voor je vervangen al je erom vraagt lijkt mij klein.
Ik durf er ook niet op te wedden, maar ook niet op dat ze het dan maar preventief voor je vervangenebk71 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:28:
[...]
Ik ben benieuwd of je dat onder garantie kan wegschuiven. Als het een batterij betreft kan het ook gezien worden als een "normaal" slijtage onderdeel. Hou mij ten goede, ik zou hopen dat bij zo'n grote aankoop dit onder wat voor garantie dan ook valt. Maar ik durf er niet op te wedden.
Dit topic is gesloten.
![]()
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/nueUkdw3OiMMLHZDDiR3nYcF.png?f=fotoalbum_large)