• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@krissie100 Heb je een integratie die de auto geregeld raadpleegt? Dus geregeld communicatie met de auto?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-02 22:29
onetime schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:36:
@krissie100 Heb je een integratie die de auto geregeld raadpleegt? Dus geregeld communicatie met de auto?
Nee, helemaal niks, puur en alleen de Skoda app, echter zou de 12v accu gewoon goed zijn volgens de meting.

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:49
Solarman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Wanneer de auto nog aan de lader zit wordt er nog steed gecommuniceerd tussen auto en lader ondanks dat de HV accu vol is. Dit belast natuurlijk de 12V accu.
De melding kan dan dus wel eens voorkomen wanneer de lader wat langere tijd is aangesloten.
Zeker bij een 12V accu die al wat langer in de auto zit, wat nog niet wil zeggen dat de 12V accu al slecht is.

Wat @onetime aandraagt is natuurlijk de juiste oplossing maar vele merken voldoen hier niet aan in Nederland, en waarom ze dat hier niet doen is mij geheel onduidelijk.
De KIA EV6 in Nederland had dit ook niet maar de amerikaanse uitvoering weer wel (te zien door rood lampje op dashboard t.h.v. middenspeaker).
De reden dat de 12V accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden van de HV-accu heeft met het ''functional safety' design (de bewakingslogica) te maken. De 12V accu voedt het systeem dat de HV accu bewaakt tijdens het laden. Als je vervolgens weer een terugkoppeling maakt tussen HV en 12V door te gaan laden dan creeer je extra afhankelijkheden die de veiligeheid niet ten goede komen.
Dit kun je oplossen door extra redundancy aan te brengen in het bewakingsconcept, maar dat maakt het duurder en dus kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor.

Bovenstaande is overigens gebaseerd op een vermoeden. Ik ben al 7 jaar weg uit de automotive dus ben niet helemaal meer op de hoogte van de laatste design keuze's.

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:40
Goedemorgen, ik ga morgen een Enyaq uit 2021 bekijken.ik lees hier iets over de versie's van de software. hoe kom ik er achter welke versie er opstaat en tot welke versie is hij ondersteund? het is trouwens wel bij een officieele dealer weet niet of dat verschil gaat maken met het up-to-date houden van de versies. bvd.

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:03
Vandaag richting de wintersport. Koffer op het dak, gezin met 2 kids en 2 volwassenen. Welke bandenspanning zouden jullie aanhouden?

• Kodess
  • Nu online
CodeBaker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Goedemorgen, ik ga morgen een Enyaq uit 2021 bekijken.ik lees hier iets over de versie's van de software. hoe kom ik er achter welke versie er opstaat en tot welke versie is hij ondersteund? het is trouwens wel bij een officieele dealer weet niet of dat verschil gaat maken met het up-to-date houden van de versies. bvd.
2021 dan is het een '1st gen'. Dus dan zit je op firmware 3.x en kan je niet naar 4 of 5.
3.x is de traagste, en dat is het enige minpunt wat ik heb aan de Enyaq. Ik zit soms 5 minuten te wachten op Android Auto bv.

Ik weet niet wat het prijs verschil is tussen een oude en een nieuwe en of dat het waard is voor de software en een beetje extra zuinigheid.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:01
CodeBaker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
Ik zou gewoon even aan ze vragen welke software versie hij heeft. Als ze dat niet weten kan je altijd zelf even in de instellingen kijken.

Wij hebben ook een 2021 Enyaq en inderdaad de software is niet heel snel, echter tov mijn Toyota Chr al 100x beter, en als je daarnaast altijd CarPlay of Android auto gebruikt, merk je er weinig aan. Doet mijn inziens weinig af aan de totale beleving van de auto waar ik na een half jaar nog steeds uiterst tevreden over ben. :D

©2004

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:01
mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:33:
Vandaag richting de wintersport. Koffer op het dak, gezin met 2 kids en 2 volwassenen. Welke bandenspanning zouden jullie aanhouden?
Gewoon zo hard mogelijk toch? :D

©2004

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
BAJ82 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:49:
[...]

De reden dat de 12V accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden van de HV-accu heeft met het ''functional safety' design (de bewakingslogica) te maken. De 12V accu voedt het systeem dat de HV accu bewaakt tijdens het laden. Als je vervolgens weer een terugkoppeling maakt tussen HV en 12V door te gaan laden dan creeer je extra afhankelijkheden die de veiligeheid niet ten goede komen.
Dit kun je oplossen door extra redundancy aan te brengen in het bewakingsconcept, maar dat maakt het duurder en dus kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor.

Bovenstaande is overigens gebaseerd op een vermoeden. Ik ben al 7 jaar weg uit de automotive dus ben niet helemaal meer op de hoogte van de laatste design keuze's.
Dank voor je uitleg.
Ik begrijp dat de keuze momenteel ook ingegeven is door het verschil in gebruik tussen Europa en Amerika.
Europeanen maken meer korte ritten en laten hun auto vaak langer staan, dit zou tot een grotere belasting van de HV accu leiden, daarom is door veel fabrikanten gekozen om het laden van de 12V accu in Europa niet toe te passen. (Is dan natuurlijk grotendeels gebaseerd op kostenbesparing).

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:50
krissie100 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Wij hebben nu sinds een twee weken dezelfde melding af en toe. Ook bij ons is de 12v accu nog goed volgens een meting, wat is de status bij jou nu?
Heb de melding niet meer teruggezien. Als ik hem weer zie wil ik op dat moment ook meten wat de SoC van de accu is, kijken of hij hem echt leeg heeft getrokken.

• mister9
hk12nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Gewoon zo hard mogelijk toch? :D
Oppompen tot ergens tussen de 2,7 - 3.0 bar ?

• mister9
Klopt het dat je de 4G-kaart in de auto kunt gebruiken om Wifi te genereren voor in de auto tijdens het rijden?

• Kodess
  • Nu online
mister9 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:39:
Klopt het dat je de 4G-kaart in de auto kunt gebruiken om Wifi te genereren voor in de auto tijdens het rijden?
Ja, moet je wel een abbonement van Skoda erbij aanschaffen in de app waarmee je dan mag internetten.
In de Enyaq zet je Hotstop aan, dan verbind je ermee, en dan kom je op een pagina dat je moet betalen :P

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.