Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 107 Laatste
Acties:
  • 933.327 views

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-03 12:00
Stoemp schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:25:
Over de lage afstelling van de lampen; bij standaard auto inspectie vanwege bereiken 200.000 km is er een update gedaan en sindsdien staan de lampen een stuk hoger.

Over de accu: merk dat na die 200.000 km en 4 jaar de accu wel aardig terug uit gegaan is: heb nog 67-68 over van de netto 77. Daarmee komt range ook in de zomer nog amper boven de 400 km uit.

Maar tis top auto. Deze gaat eruit en de Elroq is inmiddels als opvolger besteld :-)
Ik kwam deze reactie tegen dmv de zoekfunctie, ik zocht eigenlijk iets over de lamphoogte.

Maar hoe kwam je bij zo'n degradatie? Laad je altijd tot 100%? Of heel vaak?

Maatje van me heeft nu een Enyaq uit 2022 gekocht met 193.000km op de teller en die heeft nog 94% SOH. Echt een goede aankoop, met warmtepomp, stuurverwarming etc.. Ik denk dus dat dit specifieke exemplaar gewoon structureel netjes tot 80% geladen is. :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-03 11:23
Ivm het "zuinig rijden" het ik gemerkt dat ipv van te voren heb onderschat hoe goed het uitrollen gaat. In D kun je echt heel lang uitrollen waardoor je geen verbruik heb. Mocht je voorganger / stoplicht toch wel erg dichtbijkomen schakel ik over naar B.

In het begin had ik erg vaak dat ik toch m'n rempedaal gebruik, maar dan heb je een behoorlijk kort moment van geen stroomgebruik. Het uitrollen gaat dusdanig vloeiend dat het echt een tijdje duurt voordat je een sterke vertraging merkt. Zeker als er niemand achter je rijdt en je moet afremmen voor een bocht heb ik eerder dat ik denk "ik had eedere moeten beginnen met uitrollen want nu moet ik alsnog remmen" dan dat ik denk dat te traag bij de bocht aankom.

En dat uitrollen heeft echt een groot impact op t verbruik merk ik.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
mister9 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:11:
Ivm het "zuinig rijden" het ik gemerkt dat ipv van te voren heb onderschat hoe goed het uitrollen gaat. In D kun je echt heel lang uitrollen waardoor je geen verbruik heb. Mocht je voorganger / stoplicht toch wel erg dichtbijkomen schakel ik over naar D.
Ik denk dat je bedoelt dat je overschakelt naar B, maar in D kun je ook je flippers achter het stuur gebruiken.

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 14:55
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Skoda Enyaq uit 2021 aangeschaft en ik wilde eigenlijk wat aanpassingen gaan doen zoals DRL achter aanzetten en travel assist activeren en nog wat andere zaken. Ik weet van Antera af en dit zou een optie zijn maar is een redelijke afstand van mij vandaan dus ik vroeg mij af of er iemand is in de buurt van Arnhem die dat ook doet. Weten jullie iemand of ben jij zelf iemand die dat doet dan hoor ik het graag.

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 21:15
SSJVegito schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:59:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Skoda Enyaq uit 2021 aangeschaft en ik wilde eigenlijk wat aanpassingen gaan doen zoals DRL achter aanzetten en travel assist activeren en nog wat andere zaken. Ik weet van Antera af en dit zou een optie zijn maar is een redelijke afstand van mij vandaan dus ik vroeg mij af of er iemand is in de buurt van Arnhem die dat ook doet. Weten jullie iemand of ben jij zelf iemand die dat doet dan hoor ik het graag.
Ik heb de DRL achter door de dealer bij aankoop aan laten zetten. Dit noemen ze de scandinavische DRL.
Bij mij branden nu dus altijd de achterlichten onafhankelijk van wat er voor brand (verlichting op auto).
Daarnaast de gevoeligheid van de sensor maximaal terug gezet zodat zelfs bij een bewolkte dag de lampen al inschakelen. Ik vind het zelf behoorlijk iritant dat mensen met te weinig verlichting voor de omstandigheden rijden, }:|

[ Voor 0% gewijzigd door De Sjeik op 09-02-2026 21:15 . Reden: typo ]

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 14:55
De Sjeik schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Ik heb de DRL achter door de dealer bij aankoop aan laten zetten. Dit noemen ze de scandinavische DRL.
Bij mij branden nu dus altijd de achterlichten onafhankelijk van wat er voor brand (verlichting op auto).
Daarnaast de gevoeligheid van de sensor maximaal terug gezet zodat zelfs bij een bewolkte dag de lampen al inschakelen. Ik vind het zelf behoorlijk iritant dat mensen met te weinig verlichting voor de omstandigheden rijden, }:|
Ik heb dus ook het liefste gewoon altijd verlichting aan. Het is mij dus niet duidelijk of de sensor gevoeligheid omlaag is dat die sneller aan gaat of juist niet. Ik zou verwachten hogere gevoeligheid zorgt voor sneller inschakelen van het licht?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SSJVegito schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Ik heb dus ook het liefste gewoon altijd verlichting aan. Het is mij dus niet duidelijk of de sensor gevoeligheid omlaag is dat die sneller aan gaat of juist niet. Ik zou verwachten hogere gevoeligheid zorgt voor sneller inschakelen van het licht?
Mijn Enyaq staat op de laagste gevoeligheid en het licht gaat bijzonder snel aan. Net zoals ik het graag heb :)

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:57

SBL

Solarman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:44:
[...]

De laadgeschiedenis wel, de grafieken volgens mij niet.
Althans ik kreeg de melding dat dit nieuw is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er uit als Android. En je schrijft Skoda Connect, dat is hetzelfde als My Skoda, toch?
Ik zie alleen een lijstje met laadsessies, maar geen SoC, geen grafieken en geen update in de PlayStore die op me wacht.
(ik betaal trouwens niet voor functies in de app, jij wel?)
edit: ik moet wachten op 8.10, lees ik. Zit nog op 8.8.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ziet er uit als Android. En je schrijft Skoda Connect, dat is hetzelfde als My Skoda, toch? Klopt is hetzelfde
Ik zie alleen een lijstje met laadsessies, maar geen SoC, geen grafieken en geen update in de PlayStore die op me wacht. Is inderdaad pas in versie 8.10.0.
(ik betaal trouwens niet voor functies in de app, jij wel?) Ja, maar nog door aanschaf Enyaq 3 jaar gratis.
edit: ik moet wachten op 8.10, lees ik. Zit nog op 8.8. Ik blijk een Beta tester te zijn, ooit voor opgegeven. (y)

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:37
Na 5 jaar en 80.000 km tevreden privé kilometers met onze Enyaq komt het einde in zicht. Als één van de rijders van het eerste uur heb ik de beginperikelen meegemaakt, maar nooit een serieus probleem gehad. Dit is onze eerste Skoda en deze auto heeft mijn beeld van het merk in positieve zin beïnvloed. Uiteraard bleef vorig jaar onze laadklep steken en heb ik vrij snel zelf de beroerde ruitenwissers vervangen. Maar dat was het dan ook wel. Verdere onderhoudskosten, banden uitgezonderd, in 5 jaar €0.
Dat geldt overigens ook voor onze tweede auto, een Citigo e-iV, één van de kleinste volwaardige EV’s. Simpel karretje, maar reuze praktisch op korte afstanden, komt vlot mee in het verkeer en is compact genoeg om overal te kunnenparkeren.
We verhuizen komende zomer naar een appartement hartje stad. Wel met eigen garage en oplaadmogelijkheid en we kunnen daar volstaan met één auto. Mijn vrouw vindt de Enyaq te groot en de Elroq te breed. We kijken daarom naar de Skoda Epic als volgende auto. Handig in de stad en met de Epic 55 halen we heus ook wel Italië ;)

• mister9
Gisteren een lange dag op pad geweest en in totaal zo'n 550 kilometer gereden. Dus de hagelnieuwe auto (nog geen 2 weken in bezit) weer een stukje beter leren kennen. Heb er nu zo'n 1400 kilometer op staan.

- Ik ben fan van de HUD maar wat ik heel irritant vind: Als je op de snelweg rijd en de 3 blauwe pijlen komen in beeld die aantonen dat je toch echt die afslag moet hebben... Die komen dus in beeld... als je ook echt de afslag moet nemen. Lees: Als je t nog niet gedaan hebt ben je eigenlijk ook te laat om het nog te doen. Als de snelweg zich splitst, als de afrit stopt... dan komen die pijlen. dat moet eigenlijk 300 meter eerder en een paar keer.

- Gisteren voor het eerst bij de snellader gestaan op de terugweg naar huis. Netjes de accu voorverwarmt en dat het laden ging met 132Kw. Dat ging mooi vlot dus. Soms even terug naar 126Kw maar verder dan dat is ie niet gedaald tot ik zelf stopte omdat ik zat had om met de vlam in de pijp naar huis te scheuren.

- Ik moest onder andere in hartje Amsterdam zijn en de Google Maps heeft me ernstig in de steek gelaten, maar de onboard navi heeft me gered. Meer mensen zo tevreden over de onboard navi tov van Google Maps of Apple kaarten?

- Bereik stond gisteren (tot aan het moment dat ik ging planken omdat ik heel graag naar huis wilde na het laden) op 17.4 kw/100km. Vond ik toch prima voor dit deze tijd van t jaar.

Verder ook op lange stukken en een dag in de auto een heerlijke reiswagen. Heerlijk rustig en stil en de TA werkt top, als gaat ie wel echt gillen als je de handen niet tijdig aan t stuur hebt.
Topauto!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

mister9 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:21:
- Ik moest onder andere in hartje Amsterdam zijn en de Google Maps heeft me ernstig in de steek gelaten, maar de onboard navi heeft me gered. Meer mensen zo tevreden over de onboard navi tov van Google Maps of Apple kaarten?
Hier toevallig vorige week ook de ervaring dat de onboard navi wel op de hoogte was van een ongeval en Google Maps niet. Misschien eens het proberen waard om vaker de onboard navi te gebruiken :)

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 12:52
Is er iemand in de buurt van Rotterdam die misschien van mijn enyaq uit 2022 via obd11 de standaard lane assistent uit wilt zetten?

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:04
darud schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:33:
Is er iemand in de buurt van Rotterdam die misschien van mijn enyaq uit 2022 via obd11 de standaard lane assistent uit wilt zetten?
Ik zou even een appje sturen naar : https://www.vcds-coding.nl (Breda)

Heeft bij mij dit uitgezet met nog een aantal andere zaken aangepast. Snel, betrouwbaar en betaalbaar.

• Joostp1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-03 17:52
Ik heb vandaag een Enyaq 80 uit 2021 opgehaald.
Die had alle opties die ik wilde, behalve ACC.
Na wat snel lezen in dit topic dacht ik begrepen te hebben dat je die eenvoudig bij kunt kopen als het er niet op zit, dus heb ik de auto gekocht.

Nu begrijp ik na wat beter lezen dat je wel de ACC pook / hendel al moet hebben. Ik heb dus alleen een normale CC hendel, die ook het groot licht bediend.

Kan ik ACC dan definitief vergeten? Of kan dit nog wel ingebouwd worden door een dealer? Zo ja; wat zou dat ongeveer moeten kosten?

Verder erg blij met de auto, maar hier baal ik wel aardig van.

(Excuses als dit al eerder is besproken, ik heb geprobeerd te zoeken maar kon het niet vinden).

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-03 16:19
Wij hebben een model 21 iv60 op het oog met een soh van 94.4 bij 100.000 km. Die accu is dus goed onderhouden.

Ritje naar huis is voor ons 210km. Nu met de verminderde range in de winter en de eerste keer dat ik ver rij in een ev kan ik wel wat ongerust zijn of ik thuis kom zonder tussendoor te laden. Toch maar fastned app gedownload.

Er zit 120kw laden in. Tot 80% zou 35 min duren. Maar dit is met een warme accu? Maar die zal ik wel hebben toch in dit weer als ik een volle accu leeg gereden heb?

Andere dingen waar ik op moet letten?

Ik vind het wel spannend!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Denneke,,! schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:22:
Ritje naar huis is voor ons 210km. Nu met de verminderde range in de winter en de eerste keer dat ik ver rij in een ev kan ik wel wat ongerust zijn of ik thuis kom zonder tussendoor te laden. Toch maar fastned app gedownload.

Er zit 120kw laden in. Tot 80% zou 35 min duren. Maar dit is met een warme accu? Maar die zal ik wel hebben toch in dit weer als ik een volle accu leeg gereden heb?
Waarschijnlijk haal je het gewoon.

Haal je het (net) niet en ga je laden hoef je natuurlijk niet tot 80% te laden. Je kan gewoon even 10 minuten laden zodat je genoeg hebt om thuis te komen. De accu wordt niet zomaar warm van rijden, het laden gaat dan misschien wat langzamer. Dan laad je 15min ipv 10 minuten.

Het went vanzelf ;-)

Overigens zou ik persoonlijk altijd voor de 80 gaan tenzij het om 2e auto gaat. Ik rij liever een kalere/oudere/meer km's 80 dan een mooiere 60.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 11-02-2026 21:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Denneke,,!
assje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Waarschijnlijk haal je het gewoon.

Overigens zou ik persoonlijk altijd voor de 80 gaan tenzij het om 2e auto gaat. Ik rij liever een kalere/oudere/meer km's 80 dan een mooiere 60.
Dankjewel voor je reactie! We hebben dat uitgerekend en woon-werk verkeer is drie keer per week 60km. Wij hebben een diesel slurpende camper voor vakantie dus met onze use case als ik langere afstanden moet rijden bij uitzondering zal ik met beide tussentijds moeten laden. Dan maken die extra minuten ook niet uit. Dan is de hogere wegenbelasting een belangrijk argument.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:04
Joostp1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:59:
Ik heb vandaag een Enyaq 80 uit 2021 opgehaald.
Die had alle opties die ik wilde, behalve ACC.
Na wat snel lezen in dit topic dacht ik begrepen te hebben dat je die eenvoudig bij kunt kopen als het er niet op zit, dus heb ik de auto gekocht.

Nu begrijp ik na wat beter lezen dat je wel de ACC pook / hendel al moet hebben. Ik heb dus alleen een normale CC hendel, die ook het groot licht bediend.

Kan ik ACC dan definitief vergeten? Of kan dit nog wel ingebouwd worden door een dealer? Zo ja; wat zou dat ongeveer moeten kosten?

Verder erg blij met de auto, maar hier baal ik wel aardig van.

(Excuses als dit al eerder is besproken, ik heb geprobeerd te zoeken maar kon het niet vinden).
Tel even tot drie alsof er dadelijk een pleister wordt weggetrokken.
1
2
Helaas zonder pookje geen ACC en ook niet achteraf in te bouwen.

Geniet van je nieuwe auto

• SBL

SBL

Denneke,,! schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:22:
Wij hebben een model 21 iv60 op het oog met een soh van 94.4 bij 100.000 km. Die accu is dus goed onderhouden.

Andere dingen waar ik op moet letten?

Ik vind het wel spannend!
Ga je prima halen, zoals @assje ook al zegt. Maar snap dat het spannend is.
Wij hebben zelfde accu, slechtere SoH, geen warmtepomp en halen momenteel makkelijk 250. Op dit moment bij 8graden roept hij zelfs 290.
Zet wel even op Eco = 2e knop, dat scheelt iets.
Navigatie aan en auto vertelt je hoeveel % je over hebt bij thuiskomst. Als dat % tijdens rijden te veel zakt naar jouw smaak, dan ga je langzamer rijden en moet je hem stabiel kunnen houden.
O ja, hij gaat wel zeuren om een laadpaal op te zoeken als je in je buurt van je huis komt; tegen die tijd heb je vast al genoeg vertrouwen getankt dat je gewoon doorrijdt. Overigens schijn je bij 0% nog ~10km te kunnen rijden.
Even wat bijladen kan ook als dat comfortabeler voelt. Heb je een laaddruppel?
Veel plezier!
(ik ga morgen voor het eerst Enyaq snelladen; met OBD om te zien wat er met accutemp gebeurt)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Toch even de opmerking dat onder de 20% en boven de 80% slecht is voor de accu, vooral als je dat lang of vaak laat gebeuren. Een keer moet kunnen. Zie de TS.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Denneke,,!
SBL schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:30:
[...]

Ga je prima halen, zoals @assje ook al zegt. Maar snap dat het spannend is.
Wij hebben zelfde accu, slechtere SoH, geen warmtepomp en halen momenteel makkelijk 250. Op dit moment bij 8graden roept hij zelfs 290.
Zet wel even op Eco = 2e knop, dat scheelt iets.
Navigatie aan en auto vertelt je hoeveel % je over hebt bij thuiskomst. Als dat % tijdens rijden te veel zakt naar jouw smaak, dan ga je langzamer rijden en moet je hem stabiel kunnen houden.
O ja, hij gaat wel zeuren om een laadpaal op te zoeken als je in je buurt van je huis komt; tegen die tijd heb je vast al genoeg vertrouwen getankt dat je gewoon doorrijdt. Overigens schijn je bij 0% nog ~10km te kunnen rijden.
Even wat bijladen kan ook als dat comfortabeler voelt. Heb je een laaddruppel?
Veel plezier!
(ik ga morgen voor het eerst Enyaq snelladen; met OBD om te zien wat er met accutemp gebeurt)
Ik heb geen druppel nee, ik heb de app van fastned geïnstalleerd en met een accountje krijg je dan de app tarieven. Zou met de app of gewoon met bankpas kunnen.

Bedankt voor jullie reacties, dat geeft vertrouwen!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40
assje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:26:
[...]
Grappig, ik heb het precies andersom. Opties geven (rij)comfort, range niet. Althans, niet voor mijn gebruik. Ik hoef binnen Nederland nooit te snelladen. Enkel voor vakantieritten en dan ben ik best bereid om 30 minuten langer te doen over 800km als ik daarvoor een comfortabelere auto heb. Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

• assje
  • Nu online
cryptapix schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:53:
Grappig, ik heb het precies andersom. Opties geven (rij)comfort, range niet. Althans, niet voor mijn gebruik. Ik hoef binnen Nederland nooit te snelladen. Enkel voor vakantieritten en dan ben ik best bereid om 30 minuten langer te doen over 800km als ik daarvoor een comfortabelere auto heb. Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
Ik rij al 9 jaar elektrische en mijn eerste EV was een Nissan leaf met een range van <100km dus ik heb op zich wel wat ervaring met creatief zijn :9

Maar, de voordelen van de grotere accu zijn gewoon vrij groot. Meer range, sneller snelladen maar ook meer ruimte om lief te zijn voor de accu (20-80% gebruiken) wat zich vertaalt in minder degradatie en dus een langere levensduur. Als je zonnepanelen hebt geeft het ook meer ruimte om te profiteren van eigen opgewekte energie.

Alles bij elkaar vind ik het prijsverschil tussen de 60 en 80 doorgaans écht te klein; ik vind dat de meerwaarde van de grotere accu ondergewaardeerd is in de markt. Wanneer je afhankelijk bent van publiek laden kan het voor mij geen discussie zijn; dan moet je altijd voor de 80 gaan.

P.s; ik heb het dan overigens over aanschaf als occasion; op basis van nieuwprijs heb ik niet scherp.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-02-2026 10:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
assje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:42:
Gisteren ook de sneeuwkettingen maar besteld, loopvlakkettingen een stuk prijziger dan ik gewend was. Ik had al een tijdje een zoekopdracht op marktplaats staan maar kwam weinig passends voorbij of net zo duur als nieuw.

Nu de "veriga tractiva suv u20" besteld voor €399 (bandenmaat 255/40R21). Ook nog de "Snowdrive pro-pilot P8" voor €299 overwogen. Maar, weinig reviews/gebruikers en deze versie eigenlijk maar tot 2.000kg. Variant geschikt voor zwaardere voertuigen weer wat duurder en nergens beschikbaar. Toch maar voor veilige/duidelijke optie gegaan.
Op de dag dat ik besteld had kwam er een passende Modual Polaire Grip op marktplaats; zal je altijd zien 8)7 Nog gebeld naar de webwinkel om de order te annuleren maar dat vonden ze ingewikkelder dan een retour.

Toch maar retour gestuurd en via marktplaats gekocht voor €275. Dit weekend ook even proef gedraaid; dat gaat super eenvoudig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-E1EUlRQGqA6fMHbL6KfYvMRQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZo7xlOtKDeDlgTkRJKsjur3.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen gaan we weg; er wordt best wel veel sneeuw verwacht dus wie weet ga ik ze voor het eerst in mijn leven ook eens daadwerkelijk gebruiken :X

• assje
  • Nu online
assje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:27:
Ik heb nu nog een Tesla Wall connector 3 hangen; zonder load-balancing en durf maar één fase te gebruiken. Ik hou nu marktplaats in de gaten voor een Peblar voor load-balancing en maximalizeren van gebruik PV opwek (nu voor mij financieel nog niet relevant i.v.m. salderen / vast contract).
Ook hier uiteindelijk maar opgegeven en nieuwe Peblar besteld met 7,5m kabel (€709). Ook hier de dag erna een optie op marktplaats maar toen hing hij al :P

Positief verrast door de eenvoud; koppelen aan P1 meter en werkt gewoon direct. Die dag ook wat zonneschijn dus die dag al mooi kunnen testen met laden op PV stroom. We hebben 36 panelen liggen dus buiten de winter zal het al snel voldoende zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwaj4AMUoHNe4dSYQLPVtyrndZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FgL6zj6JamBbjpdr8SdZJTe.jpg?f=fotoalbum_large

• mister9
Ik ga over 1,5 week op wintersport, dus wil wel sneeuwkettingen bij me hebben. Ik heb de 21" Supernova's onder de Enyaq liggen met een banden maat van 235/45 r21.

Dat zijn best prijzige kettingen moet ik zeggen en ik zie ook dat er nu veel sneeuwsokken / sneeuwsloffen aangeboden worden. Iemand hier ervaring mee? Scheelt een enorme bak geld, maar wil niet in de problemen komen omdat het dusdanig minder goed werkt dat ik spijt als haren op m'n hoofd heb.

• cOOlrUnnINgs
mister9 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:01:
Ik ga over 1,5 week op wintersport, dus wil wel sneeuwkettingen bij me hebben. Ik heb de 21" Supernova's onder de Enyaq liggen met een banden maat van 235/45 r21.

Dat zijn best prijzige kettingen moet ik zeggen en ik zie ook dat er nu veel sneeuwsokken / sneeuwsloffen aangeboden worden. Iemand hier ervaring mee? Scheelt een enorme bak geld, maar wil niet in de problemen komen omdat het dusdanig minder goed werkt dat ik spijt als haren op m'n hoofd heb.
Let ook even op of sneeuwsokken / sneeuwsloffen wel toegestaan zijn daar waar je heen gaat.
Vaak moet je echte sneeuwkettingen hebben namelijk.

• cryptapix
assje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Ik rij al 9 jaar elektrische en mijn eerste EV was een Nissan leaf met een range van <100km dus ik heb op zich wel wat ervaring met creatief zijn :9

Maar, de voordelen van de grotere accu zijn gewoon vrij groot. Meer range, sneller snelladen maar ook meer ruimte om lief te zijn voor de accu (20-80% gebruiken) wat zich vertaalt in minder degradatie en dus een langere levensduur. Als je zonnepanelen hebt geeft het ook meer ruimte om te profiteren van eigen opgewekte energie.

Alles bij elkaar vind ik het prijsverschil tussen de 60 en 80 doorgaans écht te klein; ik vind dat de meerwaarde van de grotere accu ondergewaardeerd is in de markt. Wanneer je afhankelijk bent van publiek laden kan het voor mij geen discussie zijn; dan moet je altijd voor de 80 gaan.

P.s; ik heb het dan overigens over aanschaf als occasion; op basis van nieuwprijs heb ik niet scherp.
Ik begrijp je overwegingen wel. Voor mij gaat het om een leaseauto. Een 80 zou enkele tientjes per maand duurder zijn (bovenop de toch al flinke kosten). En wat ook heel relevant is: ik kan op de oprit laden en op kantoor (woon-werk is 60km). Een 80 heb ik dus echt alleen profijt van tijdens vakanties.

• assje
  • Nu online
mister9 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:01:

Kijk je wel naar de juiste wielen (achter)? Mijn 21" zijn namelijk 255/40R21

Maar inderdaad duur, €300-€400 minimaal nieuw zo ver ik gevonden had. Als je gelukt hebt een hit via marktplaats. Sneeuwsokken voldoen in Oostenrijk niet als sneeuwketting.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 12-02-2026 14:12 ]

• cryptapix
assje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:11:
[...]

Kijk je wel naar de juiste wielen (achter)? Mijn 21" zijn namelijk 255/40R21

Maar inderdaad duur, €300-€400 minimaal nieuw zo ver ik gevonden had. Als je gelukt hebt een hit via marktplaats. Sneeuwsokken voldoen in Oostenrijk niet als sneeuwketting.
300-400 minimaal ja. Er zijn Michelin sneeuwsokken die wel lijken te voldoen. Volgens mij ging het daar hier laatst ook over. Of het was op reddit. Zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/530841
Het is wel een beetje wel-niet verhaal.

Edit: zie @cOOlrUnnINgs hieronder.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 12-02-2026 14:36 ]

• cOOlrUnnINgs
roofburner schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
https://www.helix-automot...ip-evolution-schneekette/

"Seit November 2020 ist die MICHELIN EASY GRIP® EVOLUTION ebenfalls in Österreich als Schneekette akkreditiert und nach EN 16662 zertifiziert.
Die MICHELIN EASY GRIP® EVOLUTION Schneekette ist somit in allen europäischen Ländern zugelassen."
Boeie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Ik betwijfel of die Easy Grip interessant zijn, het zijn wegrijdhulpen, geen sneeuwkettingen. Het is natuurlijk wel zeldzaam hoe vaak je ze tegenwoordig nodig hebt. Ze zijn lastig te monteren (zeker bij een groot wiel) en boven de 40kmh laten ze zomaar los. Als je ze mee wilt nemen om te voldoen aan de wet en regelgeving, prima. maar ik denk dat je er niet veel van moet verwachten in gebruik.
Ik denk dat je hier op doelde?

• SBL

SBL

onetime schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 01:14:
Toch even de opmerking dat onder de 20% en boven de 80% slecht is voor de accu, vooral als je dat lang of vaak laat gebeuren. Een keer moet kunnen. Zie de TS.
Jij zou bij 20% gaan snelladen en dan de laatste 10% naar huis rijden?
Is snelladen bij 20% beter voor de accu dan rustig laden (11kW) vanaf 10%?
Ik heb er geen testen van gezien, maar betwijfel het.

• cOOlrUnnINgs
SBL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Jij zou bij 20% gaan snelladen en dan de laatste 10% naar huis rijden?
Is snelladen bij 20% beter voor de accu dan rustig laden (11kW) vanaf 10%?
Ik heb er geen testen van gezien, maar betwijfel het.
Volgens mij is dat toch meer als je de auto lange(re) tijd met een SoC van <20% of >80% laat staan?
Ik denk dat als je naar huis rijdt en je komt daar met 3% aan en eenmaal thuis gekomen kun je direct laden tot 80% dat dat geen probleem zou zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 12-02-2026 16:03 ]

• Kodess
  • Laatst online: 10:49
Nee dit kappen we snel af.
Het gaat inderdaad om de State of Charge. Dus niet het percentage wat wij zien op het scherm of in de app.
Je kan dus beter uitgaan van batterijvoltage maar dat is ook alleen met een OBD app te meten.

Ook moet je juist af en toe naar "100%" laden om de batterij de cellen te laten balanceren.
Behoorlijk micro-management dus. Als je kijkt naar bv oude tesla's en hoeveel km die batterijen meegaan, zonder dat hun eigenaren zo micromanagen, lijkt het me dat het niet loont voor de gemiddelde gebruiker.

Mijn conclusie is toch wel dat het enige advies waar ik 100% achter sta is: Niet elke keer helemaal van 100% naar <10% oprijden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Giku
  • Laatst online: 07:33
Was er niet ook net onderzoek dat het weinig uitmaakt als je maar niet 80% van de tijd <20% of >80% zat?
Linkje.

Omdat je <20% makkelijk kan oplossen is bij mij vooral blijven steken: altijd opladen en het liefst tot 80%, maar zeker niet stressen omdat je een keer onder de 20% komt. In essentie is dus de 20-80% regel nu een <80% regel geworden omdat je toch altijd een enigszins volle batterij wil. Wat @Kodess zegt is dan nog bruikbaar als extra informatie: af en toe even laden naar 100% is gezond en zeker geen probleem als je een keer op vakantie of op een lange trip gaat.

Mocht je je batterij willen sparen kun je beter zo min mogelijk DC laden en verder van je auto genieten.

• Joostp1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-03 17:52
Homer-Simpson schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Tel even tot drie alsof er dadelijk een pleister wordt weggetrokken.
1
2
Helaas zonder pookje geen ACC en ook niet achteraf in te bouwen.

Geniet van je nieuwe auto
AU!! Maar dank.

• assje
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:48:
Nee dit kappen we snel af.
Het gaat inderdaad om de State of Charge. Dus niet het percentage wat wij zien op het scherm of in de app.
Je kan dus beter uitgaan van batterijvoltage maar dat is ook alleen met een OBD app te meten.
Dat doet er allemaal niet zoveel toe en wordt een definitiekwestie. Hoe dichter je bij neutraal blijft hoe minder degradatie. Limieten vanuit BMS veranderen dat niet.
Ook moet je juist af en toe naar "100%" laden om de batterij de cellen te laten balanceren.
Nut en noodzaak verschilt ook per chemie. Voor NMC xoals Enyaq is paar keer per jaar al snel voldoende. Bij voorkeur doe je dit dus als je kort erna gaat rijden.

Balanceren van de cellen helpt vooral ook om de range indicatie accuraat te houden.
Mijn conclusie is toch wel dat het enige advies waar ik 100% achter sta is: Niet elke keer helemaal van 100% naar <10% oprijden.
Zo min mogelijk tijd spenderen op hoge of lage SoC. Verder niet te ingewikkeld maken, je hebt een auto om mee te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 12-02-2026 22:02 ]

• mister9
Ik zie trouwens nergens een 220 stopcontact achterin. Heb een Enyaq sportline van 2 weken oud.
Ik dacht dat die overal achterin zat, bij de achterbank bediening van de temperatuur en de usb aansluitingen ergens?

• onetime
  • Niet online
@mister9 Zit die niet rechts onder achter het klepje?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• mister9
onetime schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:02:
@mister9 Zit die niet rechts onder achter het klepje?
Ik denk dat ik niet eens een klepje zie.

• cryptapix
mister9 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat ik niet eens een klepje zie.
Afbeeldingslocatie: https://shop.carsol.dk/wp-content/uploads/2022/06/230v.jpg

Niet mijn foto, maar zo ziet het er bij mijn sportline uit januari 2024 uit.

Edit: lijkt niet meer in de facelift modellen te zitten: ThaFlub in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 12-02-2026 23:36 ]

• Solarman
  • Niet online
De 230V aansluiting in de achterconsole is er inderdaad niet meer vanaf MY2025 facelift.

Edit: tekst aanpassing

[ Voor 13% gewijzigd door Solarman op 13-02-2026 08:38 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
cryptapix schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:32:
[...]

[Afbeelding]

Niet mijn foto, maar zo ziet het er bij mijn sportline uit januari 2024 uit.

Edit: lijkt niet meer in de facelift modellen te zitten: ThaFlub in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Klopt, die is vervallen. Maar je krijgt er heel veel zaken die wel nuttig zijn. In mijn vorige zat dit wel: echt nooit gebruikt….

[ Voor 6% gewijzigd door BGFG op 13-02-2026 07:29 ]

• Denneke,,!
Belangrijke vraag! Ik heb een enyaq op het oog en autocoach heeft een technische en optische keuring uitgevoerd. Hier is hij goed doorheen gekomen maar de keurmeester constateerde thuis bij het bekijken van de foto's een bruine plek bij het geopende portier rechtsachter tussen de zijkant en 'side skirt' onderaan dus. Als aandachtspunt mogelijk roestvorming.

De dealer zegt dat er kunstof achter zit en dus geen roestvorming kan zijn maar vuiligheid. Ik zoek bevestiging dat dit inderdaad geen roestvorming kan zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD74QhmiQIllb6PS33XoeZsyqDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Sitclx5xEe7Q8BZZj3lpYib.jpg?f=fotoalbum_large

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:55
BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:27:
[...]

Klopt, die is vervallen. Maar je krijgt er heel veel zaken die wel nuttig zijn. In mijn vorige zat dit wel: echt nooit gebruikt….
wat krijg je dan wat nuttig is tov de pre facelift?

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:04
AlexTol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:35:
[...]

De mogelijkheid om je batterij voor te verwarmen. En dat is toch wel een absolute must.

De reden dat het stopcontact is vervallen is omdat het wordt beperkt tot het 12V-systeem. De 230V-aansluiting is dus niet gekoppeld aan het hoogvoltage-accupakket (geen echte V2L), maar via een omvormer op de 12V-batterij. Hierdoor was het vermogen beperkt (vaak rond de 150W), onvoldoende voor zware apparaten, en had het risico op het leegtrekken van de 12V-accu.

De USB-C poorten in de facelift gaan nu overigens tot 45 watt en dat was in de pre-facelift modellen volgens mij tot ∼20 watt

• Kodess
Taxus schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:13:
[...]

De mogelijkheid om je batterij voor te verwarmen. En dat is toch wel een absolute must.

De reden dat het stopcontact is vervallen is omdat het wordt beperkt tot het 12V-systeem. De 230V-aansluiting is dus niet gekoppeld aan het hoogvoltage-accupakket (geen echte V2L), maar via een omvormer op de 12V-batterij. Hierdoor was het vermogen beperkt (vaak rond de 150W), onvoldoende voor zware apparaten, en had het risico op het leegtrekken van de 12V-accu.

De USB-C poorten in de facelift gaan nu overigens tot 45 watt en dat was in de pre-facelift modellen volgens mij tot ∼20 watt
Pre-facelift gaat tot 2.5A, ~12W feitelijk -_-
Ik gebruik het stopcontact dus voor een snellader voor mijn telefoon :+

Zou het mogelijk zijn om de nieuwe USB-C poorten te retrofitten op de prefacelift :9

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 13-02-2026 09:18 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• cryptapix
Taxus schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:13:
[...]

MY24 85s (dus pre-facelift) kunnen toch ook voorverwarmen? Dat zit in ME4.x en hoger?

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:58
assje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Ook hier uiteindelijk maar opgegeven en nieuwe Peblar besteld met 7,5m kabel (€709). Ook hier de dag erna een optie op marktplaats maar toen hing hij al :P

Positief verrast door de eenvoud; koppelen aan P1 meter en werkt gewoon direct. Die dag ook wat zonneschijn dus die dag al mooi kunnen testen met laden op PV stroom. We hebben 36 panelen liggen dus buiten de winter zal het al snel voldoende zijn.
[Afbeelding]
Hee dit is interessant. Ik laad nog via de grannylader of verderop in de straat. Wacht even tot het weer beter wordt voordat ik buiten aan de slag ga voor een serieuze lader.

Ik heb geen ervaring met thuisladers en heb er al veel over gelezen maar man man man, wat is er een hoop info. Iets met bomen en bos. Ik wil eenvoudig laden (doe ik nu met de grannylader ook natuurlijk) maar kwam er maar niet uit welke lader dan enigszins betaalbaar en eenvoudig is. Ook in het laadpaal topic geweest maar daar zitten zoveel experts dat ik er ook niet uit kom 😁

Maar dit lijkt mij een prima optie voor mijn wensen. Thx voor de ‘tip’! d:)b

©2004

• assje
  • Nu online
hk12nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:40:
Maar dit lijkt mij een prima optie voor mijn wensen. Thx voor de ‘tip’! d:)b
Staat er nu één met 7,5m op marktplaats voor €550. Homewizard P1 meter kost 3 tientjes.

• hk12nl
assje schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Staat er nu één met 7,5m op marktplaats voor €550. Homewizard P1 meter kost 3 tientjes.
Thx. Zal eens kijken. De P1 meter heb ik al dus dat scheelt weer 😁

©2004

• Kodess
Neem aan dat de Peblar Home's nu vaker op marktplaats staan omdat mensen overstappen op de business variant met MID-meter voor de ERE certificaten ja

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• BGFG
AlexTol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Heb je even? Software die 27x sneller reageert, accuvoorverwarming (manueel in te schakelen), makkelijk(er) in te delen centrale beeldscherm, veeeeel sneller, zuiniger, veel meer in standaarduitrusting dan eerder…. Enz enz.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:18
BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Heb je even? Software die 27x sneller reageert, accuvoorverwarming (manueel in te schakelen), makkelijk(er) in te delen centrale beeldscherm, veeeeel sneller, zuiniger, veel meer in standaarduitrusting dan eerder…. Enz enz.
Maar dit zit toch allemaal al in de 85 MY25 die pre-facelift is? Naar mijn weten zijn dit geen verschillen tussen voor of na de facelift maar 80 v.s. 85

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:04
BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:27:
[...]
Ik gebruik het om mijn laptop op te laden.

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:03
Ik heb het met de zoekfunctie niet kunnen vinden, maar is het mogelijk om een tijd in te stellen waarop de accu een bepaald percentage moet hebben? Bijvoorbeeld: om 08:00 op 100%, zodat ik om 08:01 kan wegrijden?
Nu speel ik met het laadvermogen (via de Alfen Eve Connect-app) om het een beetje te laten matchen met mijn vertrektijd.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:55
One-eye864 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Maar dit zit toch allemaal al in de 85 MY25 die pre-facelift is? Naar mijn weten zijn dit geen verschillen tussen voor of na de facelift maar 80 v.s. 85
Idd. wellicht was ik niet geheel duidelijk. ik heb een 85 sportline uit jan-24 draaiend op 5.4.3.
volgens mij zijn er geen verschillen in nuttige dingen namelijk. behalve dat ik wel een 230v aansluiting heb :-)

• hk12nl
sk0o schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:21:
Ik heb het met de zoekfunctie niet kunnen vinden, maar is het mogelijk om een tijd in te stellen waarop de accu een bepaald percentage moet hebben? Bijvoorbeeld: om 08:00 op 100%, zodat ik om 08:01 kan wegrijden?
Nu speel ik met het laadvermogen (via de Alfen Eve Connect-app) om het een beetje te laten matchen met mijn vertrektijd.
Ja. Je moet dan eerst in de Enyaq op locatie die laadlocatie toevoegen, en dan kan je dit in de app instellen. Wel wat omslachtig vind ik maar het werkt wel.

Sowieso mag die app wel wat gebruiksvriendelijker. Voorverwarmen vind ik ook omslachtig als je dit eenmalig wil instellen voor een bepaalde tijd. Dat geldt ook voor het laden :)

©2004

• hk12nl
BGFG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik ben het met je eens dat er voordelen zijn, maar persoonlijk vind ik de verschillen niet zoooo groot als jij hier omschrijft. Dus voor de meelezers wil ik dit wel wat nuanceren :)

©2004

• cryptapix
Never mind. Kan weg

[ Voor 93% gewijzigd door cryptapix op 13-02-2026 15:15 ]

• Solarman
  • Niet online
Kodess schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:17:
[...]

...............................

Zou het mogelijk zijn om de nieuwe USB-C poorten te retrofitten op de prefacelift :9
Ik neem aan van wel aangezien ze qua inbouw gelijk zijn zo te zien.
Lijkt dat de nieuwe USB-C poorten PD (Power Delivery) hebben en de laadmodule één geheel is wanneer je de USB-C poorten zou moeten wisselen.
Maar leg de vraag eens neer bij een dealer, nee heb je en ja kun je krijgen.

• elektriekert
  • Laatst online: 11:33
[...]

Pre-facelift gaat tot 2.5A, ~12W feitelijk -_-
Ik gebruik het stopcontact dus voor een snellader voor mijn telefoon :+

Ik heb mijn usb-C poorten niet gemeten, maar wanneer ik de telefoon draadloos laadt met Android auto aan dan trekt die lader het niet (laag wattage)
Met de USB-C van de Enyaq 85 prefacelift gaat dit wel vlot.
Ook heb ik nog het stopcontact achterin.
En gebruik het idd nooit

• hk12nl
elektriekert schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Ik heb mijn usb-C poorten niet gemeten, maar wanneer ik de telefoon draadloos laadt met Android auto aan dan trekt die lader het niet (laag wattage)
Met de USB-C van de Enyaq 85 prefacelift gaat dit wel vlot.
Ook heb ik nog het stopcontact achterin.
En gebruik het idd nooit
Bij mijn iPhone wordt deze middels de usb c snel opgeladen. Bij vorige usb A poorten in andere auto’s trok hij hem inderdaad leeg icm CarPlay. Mijn ervaring is nu het tegenovergestelde in een enyaq 2021.

©2004

• Solarman
  • Niet online
[...]

.........................................................................................

Nog even een aanvulling.

Onderdeel 657 035 736 is het usb-c onderdeel t/m MY2024.

Onderdeel 657 035 700 lijkt voor de versie vanaf MY2025 te zijn, is nl een PD (Power Delivery) uitvoering.

Nu alleen de vraag of ze qua maatvoering gelijk zijn.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
Solarman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Nog even een aanvulling.

Onderdeel 657 035 736 is het usb-c onderdeel t/m MY2024.

Onderdeel 657 035 700 lijkt voor de versie vanaf MY2025 te zijn, is nl een PD (Power Delivery) uitvoering.

Nu alleen de vraag of ze qua maatvoering gelijk zijn.
En kan je zomaar een variant die heel wat meer power moet leveren zomaar aansluiten? En de aansluiting op de achterkant lijkt ook iets anders tussen beide versies. Maar wil niet zeggen dat en losse kabel er niet in past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7n35mNkGArn5GpW77aEBpW1oAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrChSGuw04YgnkBCJgxcZCkP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kejrsdkI1Rt7nJmoq0YlwT71rEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNiLhgHjsdyc5DnTV4hW2BqQ.jpg?f=fotoalbum_tile

• Solarman
  • Niet online
Senaxx schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:30:
[...]

En kan je zomaar een variant die heel wat meer power moet leveren zomaar aansluiten? En de aansluiting op de achterkant lijkt ook iets anders tussen beide versies. Maar wil niet zeggen dat en losse kabel er niet in past.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien is de stekkeraansluiting gewoon hetzelfde, alleen de groene kunststof zetting is wat anders aan de buitenkant.
Ik vermoed dat ze gewoon uitwisselbaar zijn, maar daarom voor de zekerheid even contact opnemen met een dealer.

• onetime
  • Niet online
Er is ook nog een data verbinding. Zit misschien ook nog iets van diagnostics op...

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Vraagje: Ik heb gisteren een slimme lader van Huawei geïnstalleerd. De bedoeling is dat het EMS dan laadt bij overschot van zonnestroom en/of bij lage (negatieve) stroomtarieven. De auto geeft echter een foutmelding ("auto kan niet goed geladen worden") als hij bij de start van de laadsessie niet meteen vermogen kan opnemen. Als ik de laadpaal "dom" instel en meteen vol gas laat laden is de Skoda meteen blij 🥰

Is dit een bekende situatie en heeft iemand een tip om die foutmelding te onderdrukken?

Alvast dank.

Ohja het gaat over een Enyaq iV 80 Sportline uit 2022.

[ Voor 5% gewijzigd door bakmeel op 15-02-2026 15:43 ]

More Power Igor! More Power!

• elektriekert
bakmeel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:40:
Vraagje: Ik heb gisteren een slimme lader van Huawei geïnstalleerd. De bedoeling is dat het EMS dan laadt bij overschot van zonnestroom en/of bij lage (negatieve) stroomtarieven. De auto geeft echter een foutmelding ("auto kan niet goed geladen worden") als hij bij de start van de laadsessie niet meteen vermogen kan opnemen. Als ik de laadpaal "dom" instel en meteen vol gas laat laden is de Skoda meteen blij 🥰

Is dit een bekende situatie en heeft iemand een tip om die foutmelding te onderdrukken?

Alvast dank.

Als de laadpaal mindere dan 1400W beschikbaar heeft. (Dat is het minimum 6Ampère, dat de auto nodig heeft om te laden.) Dan stopt het laden, dat kan er binnen 1 of een paar keer er al voor zagen dat de BMS beveiliging intreed. Dan kan je pas weer laden als je de stekker een keer koppelt en ontkoppelt.

Je wil ervoor zorgen dat de paal continue met een minimum van 1400W blijft laden, Ook als de productie van zonne-energie even wegvalt.

Ook het schakelen van 1 naar 3 fasen en vice versa vind de auto niet leuk.

[ Voor 9% gewijzigd door elektriekert op 15-02-2026 16:18 ]

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:08
elektriekert schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Als de laadpaal mindere dan 1400W beschikbaar heeft. (Dat is het minimum 6Ampère, dat de auto nodig heeft om te laden.) Dan stopt het laden, dat kan er binnen 1 of een paar keer er al voor zagen dat de BMS beveiliging intreed. Dan kan je pas weer laden als je de stekker een keer koppelt en ontkoppelt.

Je wil ervoor zorgen dat de paal continue met een minimum van 1400W blijft laden, Ook als de productie van zonne-energie even wegvalt.

Ook het schakelen van 1 naar 3 fasen en vice versa vind de auto niet leuk.
Ik heb hier sinds deze week een Peblar lader. Middels Homey (voor de Peblar) en Home Assistent (voor de Enyaq, model iV80 2024) kan ik laden stoppen, starten en ontbreken, laadsnelheid beperken via de Enyaq, 1/3 fasen wisselen via de Peblar en de maximum charge wijzigen.

En tot nu toe zonder storingen of foutmeldingen.

• elektriekert
superbikkel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:44:
[...]

Ik heb hier sinds deze week een Peblar lader. Middels Homey (voor de Peblar) en Home Assistent (voor de Enyaq, model iV80 2024) kan ik laden stoppen, starten en ontbreken, laadsnelheid beperken via de Enyaq, 1/3 fasen wisselen via de Peblar en de maximum charge wijzigen.

En tot nu toe zonder storingen of foutmeldingen.
Een half jaar terug heb ik contact gehad vanwege dit euvel.
Er werd mij vertelt dat er een update zou komen waardoor het beter zou gaan lopen.
Wanneer die update zou komen kon men niet vertellen, maar hij zou er komen.

Dus ja, vaag verhaal, misschien is het ze inmiddels gelukt.
Momenteel laadt ik s’nachts (dynamisch tarief) dus heb het nog niet kunnen testen of het nu wel goed werkt.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:54
bakmeel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:40:

Alvast dank.

Hier liep ik met m'n alfen paal ook tegenaan. Uiteindelijk laat ik de auto nu gewoon de foutmelding geven. Als de paal dan snachts wel de laadsessie start (omdat ik dat aangegeven heb), dan start de auto gewoon met laden.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaQJotrRw2I1qmugE3KikgtxY_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BE0Btqg0zYpVmMvZw8JRiP1Q.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend wilde ik de voorverwarming starten. Auto hing gewoon aan de paal, deze melding had ik nog niet eerder ontvangen. Ik denk zelf dat de 12v batterij minder wordt?

Kreeg het in ieder geval niet voor elkaar via de app, dus ben erin gaan zitten en hij werd actief, daarna kon ik het wel activeren. Auto is gewoon goed gebruikt de afgelopen week, dus het was nou niet dat hij al een week of langer stilstond :+

• Senaxx
Boeie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:47:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend wilde ik de voorverwarming starten. Auto hing gewoon aan de paal, deze melding had ik nog niet eerder ontvangen. Ik denk zelf dat de 12v batterij minder wordt?

Kreeg het in ieder geval niet voor elkaar via de app, dus ben erin gaan zitten en hij werd actief, daarna kon ik het wel activeren. Auto is gewoon goed gebruikt de afgelopen week, dus het was nou niet dat hij al een week of langer stilstond :+
Volgens mij kan dit ook komen door bijvoorbeeld een API koppeling die de auto elke keer wakker maakt. Als je hem bijvoorbeeld met een slim laden app en Home Assistant tegelijkertijd koppelt.

• Boeie
Senaxx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Volgens mij kan dit ook komen door bijvoorbeeld een API koppeling die de auto elke keer wakker maakt. Als je hem bijvoorbeeld met een slim laden app en Home Assistant tegelijkertijd koppelt.
Goed punt. Ik heb hem wel verbonden met Tibber (huidige energieleverancier), gekoppeld in Home assistant (alleen voor logging) en lees ook via Pump het % van de accu uit voor een widget op mijn telefoon. Alsnog vreemd dat dit kan gebeuren als hij aan de stekker hangt, nu weet ik dat het HV en 12v systeem gescheiden zijn, maar dan nog.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:50

Martijn02

/* No Comment */

Solarman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Zo te zien is de stekkeraansluiting gewoon hetzelfde, alleen de groene kunststof zetting is wat anders aan de buitenkant.
Ik vermoed dat ze gewoon uitwisselbaar zijn, maar daarom voor de zekerheid even contact opnemen met een dealer.
Ik lees hier: https://www.skodacommunit...e-45-watt-version.154518/ dat de pinout van de connectors anders is tussen de 2 varianten. Je zal dus ook de bedrading moeten aanpassen.

• mister9
Ben ik de enige die zich, ondanks dat de auto top is, irriteert aan het feit dat de "versnelling-pook" zo pietluttig klein dingetje is?

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mister9 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:04:
Ben ik de enige die zich, ondanks dat de auto top is, irriteert aan het feit dat de "versnelling-pook" zo pietluttig klein dingetje is?
Denk 't wel :+ Nooit gesnapt waarom zoiets in een automaat zo lomp groot moet zijn. Meer dan een R, D en P heb ik niet nodig (en heeeeel soms 'n N), dus om dat ding dan continu veel zinloze ruimte te laten innemen :?

• elektriekert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA20PHaDlcBa721XUszywNALYpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XA3hU7byeIHPRVcsH5MjZ9Sa.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ochtend net voordat ik weg wilde rijden ging de complete kerstboom aan. (Geen travel assist. Sensor zicht, lane-assist, Park Assist etc...)
Android auto was gekoppeld en ik startte nog de Spotify app op vanuit het infotainment en zette de auto in Reverse. (Software 5.2 of 5.4)

Na het uit- en inschakelen van het contact werkte alles weer behalve E-sound (dus voor overige deelnemers niet hoorbaar)

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:36
elektriekert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:40:
[Afbeelding]

Deze ochtend net voordat ik weg wilde rijden ging de complete kerstboom aan. (Geen travel assist. Sensor zicht, lane-assist, Park Assist etc...)
Android auto was gekoppeld en ik startte nog de Spotify app op vanuit het infotainment en zette de auto in Reverse. (Software 5.2 of 5.4)

Na het uit- en inschakelen van het contact werkte alles weer behalve E-sound (dus voor overige deelnemers niet hoorbaar)
Ik heb dit wel vaker. Vaak als er minder goed weer is. Foutmelding verdwijnt over het algemeen na een paar minuten uit zichzelf. Ik heb begrepen dat het te maken zou kunnen hebben met condens op de sensoren, maar weet niet zeker of dat klopt.

• onetime
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik heb dit als op te lossen probleem gemeld; laad de 12V accu gewoon bij uit de HV accu.
Jouw plaatje daarbij gebruikt.

• mister9
Bij mijn Kia had ik een heel klein borsteltje op mijn ruitenwisser gemonteerd die elke keer bij het wissen de achteruitrijcamera schoon veegde.

Bij de Enyaq zit die camera natuurlijk niet eens in de buurt van de wisser, met dit als gevolg. Ik weet dat als ik in z'n achteruit sproei die ook de camera mee neemt, maar dan zit je dus steeds met een gespoten / schuimende achterklep. Iemand al een andere oplossing om die camera vuil/druppel vrij te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Kz_Ma4h_ZBDqL6d4OEyceQ6kRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdUAgX48ab7SJR2DLmARmgrI.jpg?f=fotoalbum_large

• mister9
Die onboard spotify app is wel veeel beter qua geluid dan spotify via CarPlay. Alleen jammer dat die zo absurt traag is dat ie eigenlijk niet te gebruiken is.

• scooper1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-03 19:41
mister9 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:29:
Bij mijn Kia had ik een heel klein borsteltje op mijn ruitenwisser gemonteerd die elke keer bij het wissen de achteruitrijcamera schoon veegde.

Bij de Enyaq zit die camera natuurlijk niet eens in de buurt van de wisser, met dit als gevolg. Ik weet dat als ik in z'n achteruit sproei die ook de camera mee neemt, maar dan zit je dus steeds met een gespoten / schuimende achterklep. Iemand al een andere oplossing om die camera vuil/druppel vrij te houden?

[Afbeelding]
In het verleden was er iemand die een kapje maakte voor een beter beeld van de camera.
Dit hielp ook tegen water en vuil van de achteruit.

• Kodess

[Afbeelding]
RainX op de camera.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 11:58
Iemand al een andere oplossing om die camera vuil/druppel vrij te houden?
Af en toe met uw vinger over de lens gaan?

• Denneke,,!
Of deze even printen? Eigenlijk voor lichtvervuiling tijdens het parkeren in het donker maar voldoet misschien ook? https://makerworld.com/models/575006?appSharePlatform=copy

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-03 16:18
elektriekert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:40:
[Afbeelding]

Ik heb dit ook regelmatig. Gaat vaak weg als ik een stukje aan het rijden ben.
Zal wel iets met vocht / viezigheid op de sensor zijn.

• Boeie
Denneke,,! schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:09:
Of deze even printen? Eigenlijk voor lichtvervuiling tijdens het parkeren in het donker maar voldoet misschien ook? https://makerworld.com/models/575006?appSharePlatform=copy
Nee, dit maakt niet uit. Sproeien werkt wel maar gaat hard. Sowieso zou ik graag willen dat ik de hoeveelheid hiervan aan zou kunnen passen via OBD11, al eens naar gezocht maar kan het niet vinden.

@onetime Waar gemeld, bij Skoda? Het is nog steeds koud, maar heb het nu niet meer teruggezien. Zal de SoH van de 12v accu eens meten. Hij is redelijk in het begin ook al vervangen maar dat was bij alle Enyaq's?

• onetime
  • Niet online
@Boeie Er zijn hier eerder dergelijke berichten langsgekomen; en de oplossing is simpel; 12V accu spanning te laag? Bijladen uit HV accu. Via de app gemeld.

Gebeurt dat te vaak dan melding controleer 12V accu of standby gebruikers.

Ik heb tot nu toe alleen de puddle lights vervangen gekregen.
Wel naar aanleiding van behulpzame poster de rubber dopjes uit de achterklep verwijderd om het water er uit te laten lopen. Was zeker een halve liter.

En na aanrijding en vervangen koplamp uiteindelijk zelf naar een hopelijk niet meer verblindende stand gezet.

• elektriekert
Felke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Ik heb dit ook regelmatig. Gaat vaak weg als ik een stukje aan het rijden ben.
Zal wel iets met vocht / viezigheid op de sensor zijn.
Gaat natuurlijk nergens over dat dan E-sound (voor buiten) er ook uit klapt.

• Solarman
  • Niet online
[Afbeelding]

Wanneer de auto nog aan de lader zit wordt er nog steed gecommuniceerd tussen auto en lader ondanks dat de HV accu vol is. Dit belast natuurlijk de 12V accu.
De melding kan dan dus wel eens voorkomen wanneer de lader wat langere tijd is aangesloten.
Zeker bij een 12V accu die al wat langer in de auto zit, wat nog niet wil zeggen dat de 12V accu al slecht is.

Wat @onetime aandraagt is natuurlijk de juiste oplossing maar vele merken voldoen hier niet aan in Nederland, en waarom ze dat hier niet doen is mij geheel onduidelijk.
De KIA EV6 in Nederland had dit ook niet maar de amerikaanse uitvoering weer wel (te zien door rood lampje op dashboard t.h.v. middenspeaker).

• Boeie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO7aAEvjCnlxg4EDx-P9HyvLsFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qf9LMDoIOYDrQlbDHmH9Zogt.png?f=fotoalbum_large

SoH (linksonder) 91%, daar is dus niets mis mee.

(voor de mensen die zich afvragen hoe je dit meet, dit is via Carscanner met een OBD bt dongle)

[ Voor 11% gewijzigd door Boeie op 18-02-2026 16:42 ]

• foxboro
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:09
Twee weken geleden kreeg ik in de app de melding dat binnenkort een update van ME 3.2 naar 3.7 beschikbaar is. Ik weet niet hoe groot deze update is en hoe lang het duurt voordat de download is voltooid. Weet iemand wat een redelijk termijn is om op de update te wachten?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26

rammes

koekebakker 1e klas

foxboro schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:47:
Twee weken geleden kreeg ik in de app de melding dat binnenkort een update van ME 3.2 naar 3.7 beschikbaar is. Ik weet niet hoe groot deze update is en hoe lang het duurt voordat de download is voltooid. Weet iemand wat een redelijk termijn is om op de update te wachten?
Bij mij moest de dealer dat doen, is de hele dag weg geweest.

Ik zou het doen!

• Senaxx
foxboro schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:47:
Bij mij is dit ook door de dealer gedaan. Deze heeft daar een hele dag gestaan om te updaten van 3.2 naar 3.7. Daarna via OTA nog de update van 3.7 naar 3.8 gekregen.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:08
Ik ga kijken naar een occasion enyaq die in elk geval de update heeft gehad naar 3.0/3.1 (91GO) maar het is dus verstandig om te controleren of deze al op 3.8 zit en dit door hun te laten uitvoeren? Ik dacht dat je vanaf 3.1 gewoon OTA zelf kon uitvoeren?

• Senaxx
ebk71 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:22:
Ik ga kijken naar een occasion enyaq die in elk geval de update heeft gehad naar 3.0/3.1 (91GO) maar het is dus verstandig om te controleren of deze al op 3.8 zit en dit door hun te laten uitvoeren? Ik dacht dat je vanaf 3.1 gewoon OTA zelf kon uitvoeren?
Dat wilde Skoda wel graag, maar naar mijn idee de enige OTA die er is gekomen voor de pre-facelift modellen is van 3.7 naar 3.8. Voor de rest (2.x naar 3.0, 3.0 naar 3.2, 3.2 naar 3.7) moest ik naar de dealer toe.

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03 22:33
Boeie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:40:
[Afbeelding]

SoH (linksonder) 91%, daar is dus niets mis mee.

(voor de mensen die zich afvragen hoe je dit meet, dit is via Carscanner met een OBD bt dongle)
Wij hebben nu sinds een twee weken dezelfde melding af en toe. Ook bij ons is de 12v accu nog goed volgens een meting, wat is de status bij jou nu?
Pagina: 1 ... 104 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.