Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 107 Laatste
Acties:
  • 933.288 views

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-03 11:23
Martijn02 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Mooie auto!

Om al je vragen even langs te gaan:

Nee - Het ingebouwde navigatiesysteem is niet apple maps, en lijkt er ook niet op. Is een heel ander systeem wat lokaal op je auto draait en heeft niets met Apple te maken. Je kan wel Apple maps via Carplay gebruiken.

De rem voelt een beetje wollig omdat hij de eerste 40% alleen regenereert. Pas daarna rem je echt met de remschijven. Wen je heel snel aan.

Volgens mij is er niets meer aan de sleutel gekoppeld (in oudere software wel), qua 2e profiel: weet ik niet. precies. Zoek even op youtube, Speicher heeft er een uitgebreide video over gemaakt.

Voorkeuze 1 op de stoek ingedrukt houden: Klopt.. Als je de 1 indrukt voor je gaat zitten gaat de stoel meteen naar de goede stand, als je eenmaal zit en de auto aanhebt moet je hem vasthouden. (denk om te voorkomen dat je per ongeluk tijdens het rijden de memory van je veel kleinere partner kiest, en klem wordt gezet tussen de stoel en het stuur)

Filppers: Werken alleen als je geen gasstroom geeft in de D stand, met de linker kan je de auto in 3 niveaus laten afremmen dmv regeneratie. (moet je wel <100% accu hebben). Zodra je het gas weer aanraakt schiet hij weer naar A(utomatisch)

Nee, een electrische auto hoef je niet "in te rijden" en wordt ook niet zuiniger na een tijdje. Verbruik wordt, naast natuurlijk je rijgedrag, voornamelijk veroorzaakt door de buitentemperatuur (hogere luchtweerstand+verwarming), winter/all-weather banden (hogere rolweerstand), en velgmaat (grotere velgen lijken hoger verbruik te hebben)

Via het stuur een telefoongesprek aannemen -> Geen idee.

De 80-20 wordt wel aangeraden, maar het is moeilijk te zeggen hoe groot het effect daarvan is. Ik zelf rijd ~100km per kantoordag en dat past prima tussen die waarden.
Dank voor je antwoorden. De vraag over de kaarten ging niet over apple Maps, maar Google Maps. Volgens de verkoper die de auto uitleverde was de bron van de onboard kaarten, Google Maps.

Zijn er hier vele die overgestapt zijn naar de onboard navigatie ipv Google / Apple / Waze, etc?

• mister9
Solarman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:57:
[...]

- Wat is de hoofdreden een tweede profiel aan te maken? Aan welke instellingen is die gekoppeld? Mijn vrouw wil bijvoorbeeld het HUD niet. Is dit standaard uit te schakelen in een ander profiel?
ANTW: 2e profiel geeft je de mogelijkheid alles apart in te stellen, ook HUD. Overgang gaat echt snel en is aan te raden.
Thanks!

Over de profielen... Ook daarin heeft de verkoper misgeslagen dan...

Maar mijn vrouw wil dus bv geen HUD. Als ik een tweede profiel aanmaak met haar naam, en daar in de instellingen het HUD uitzet, hoort dit dus bij de instellingen die de auto vast houdt?

Dus mijn profiel - HUD aan
Haar profiel - HUD uit?

Dat zou perfect zijn.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
mister9 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Thanks!

Over de profielen... Ook daarin heeft de verkoper misgeslagen dan...

Maar mijn vrouw wil dus bv geen HUD. Als ik een tweede profiel aanmaak met haar naam, en daar in de instellingen het HUD uitzet, hoort dit dus bij de instellingen die de auto vast houdt?

Dus mijn profiel - HUD aan
Haar profiel - HUD uit?

Dat zou perfect zijn.
Ja, wij hebben beide verschillende instellingen bij HUD(waaronder ook de hoogte in de voorruit) die vastgehouden worden in het betreffende profiel, ik neem dus aan dat UIT dan ook wordt vastgehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 02-02-2026 14:08 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:36
A3-D schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:19:
Vandaag een dashcam geïnstalleerd in mijn Enyaq MY2025 en ik moet zeggen dat het me 100% meeviel.

Eerder in dit topic had ik gevraagd of iemand toevallig foto's kon plaatsen van de zekeringkast in de auto, maar daar kwam helaas geen reactie op. Google en YT veelvuldig geraadpleegd en uiteindelijk allemaal gelukt.

Voor diegene die toevallig op zoek zijn naar hoe ik het heb aangesloten, bijgaand een paar foto's.

Meeste werk was het verwijderen van de kap achter de spiegel om de draad netjes weg te werken. De rest was een fluitje van een cent, zelfs voor een leek als ik :+
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Welke zekeringen heb jij gebruikt?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:32
onetime schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:24:
Gewoon rijden en zeker rustig rijden doen bijna niets voor de accu temperatuur, omdat je in het efficiënte gebied blijft. Ja als je als een maniac rijdt, en alles maximaal belast, ver buiten het efficiënte gebied, dan zullen al die verliezen die je daarmee creëert de boel wel opwarmen.
Het is de combinatie die het hem doet, interne weerstand wordt hoger bij lage SoC en lage temperatuur. De kunst is dus om met een zo laag mogelijke SoC bij de lader aan te komen, als je vanaf 20% 150km/u gaat rijden en dan met 10% bij de lader aankomt dan doet dat echt wel wat voor de temperatuur.

Maar, ik ga over anderhalve week op wintersport in de voorjaarsvakantie en dan moet je wel lef hebben voor zo'n strategie. Ik heb liever nog ruimte om uit te wijken naar een volgende lader als het heel druk blijkt te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 02-02-2026 14:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BGFG
  • Laatst online: 07:33
elektriekert schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:03:
[...]

Wordt dan gestreamd met 320kbps?
In de app op mijn Android telephone heb ik high aan staan (192kbps of hoger)
Ik weet niet hoe je dat in de app in de auto kunt zien. Klinkt in ieder geval een stuk beter dan via CarPlay/telefoon. Had steeds het gevoel dat de meerwaarde van Canton audio beperkt was, maar dit klinkt echt heul veul beter…

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:04
elektriekert schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Welke zekeringen heb jij gebruikt?
F16 (BATT) en F58 (ACC)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVkwQrhgNUijZe-Ed-OuPAQ2XVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i07r8o9kTFxBwgZxc4aiWk3E.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 87% gewijzigd door A3-D op 02-02-2026 19:55 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SBL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:10:
[...] En je moet regenereer-flippers niet alleen intikken, maar een tel ingetikt houden, zo lijkt dat bij mij zo te zijn.
Ik rol trouwens liever uit en regenereer dus alleen met rempedaal; flippers daarom buiten gebruik.
Kort tikje is bij mij genoeg. En stroompedaal aanraken WAS genoeg om het weer uit te schakelen, maar sinds een down-date helaas niet meer. Nu moet ik met de rechter weer evenveel stapjes terug doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
Senaxx schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Ik heb 1,5 jaar geleden eens over die dynamische knipperlichten gepost en toen was toch wel de algehele mening dat ik het niet moest doen. Toch blij dat ik een mede Enyaq gebruiker heb gevonden die het ook mooier vind :D

Bedankt voor het filmpje, dit helpt wel. Nu nog eens kijken waar ik die puddle lights kan vinden. @Autohillenga dat onderdeelnummer is dat de nieuwe versie?
De mijne zijn ook binnen.

Ik zie die snuiter op dat filmpje die spiegel elke keer "over zijn nek draaien"
Zal zo gemaakt zijn dat ie niet meteen het leven laat bij een muurtje mee pakken oid, maar ik vond hem er vrij lomp mee :+

• mister9
Met deze temperaturen, komen jullie wel tot acceptabele verbruikerswaarden? Want ik heb mijn auto pas sinds afgelopen donderdag, maar toch ben ik nu al wat teleurgesteld over het feit dat ik nauwelijks onder de 28kwh/100km kom. En soms nog hoger. En dan gebruik ik echt nauwelijks het vermogen van de auto, probeer zo rustig mogelijk te rijden, veel ACC.

Bestaat er trouwens geen meter die 'live' je verbruik laat zien. Ik heb enkel "langere tijd", "sinds laden" en "sinds start". Maar als ik weet weten of werkt wat ik op dat moment doe wil ik graag mijn verbruik op dat moment zien.

En ja heb all-seasons, maar dat had ik ook onder de KIA waar ik vandaan kom. En daar was er zeker een verschil was tussen zomer en winter, maar daar kon ik ook met deze kou serieus acceptabele waarden halen.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:44
mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:24:

Bestaat er trouwens geen meter die 'live' je verbruik laat zien. Ik heb enkel "langere tijd", "sinds laden" en "sinds start". Maar als ik weet weten of werkt wat ik op dat moment doe wil ik graag mijn verbruik op dat moment zien.
Als je de widget op je infotainment scherm zet dan kun je vanaf een bepaalde grootte wel het actuele verbuik zien. In het dashboard ben je beperkt tot de groene balk.

En zoals je ziet is mijn verbruik eem stuk lager. Vooral 100km/u op de snelweg geweest. Ook all-seasons.

Wel voorverwarmd aan de kabel een van de 2 ritten, en zoals je bij actueel verbruik ziet scheelt dat aanzienlijk, want daar pakt hij 5 kwh/h voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWQjT1yO_rnC_KoqFnjMgFFTKR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxzgAwgNZSZpQqPFoGk65b1m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Mirx_NL op 03-02-2026 08:45 ]

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:58
Met deze temperaturen, komen jullie wel tot acceptabele verbruikerswaarden? Want ik heb mijn auto pas sinds afgelopen donderdag, maar toch ben ik nu al wat teleurgesteld over het feit dat ik nauwelijks onder de 28kwh/100km kom. En soms nog hoger. En dan gebruik ik echt nauwelijks het vermogen van de auto, probeer zo rustig mogelijk te rijden, veel ACC.

En ja heb all-seasons, maar dat had ik ook onder de KIA waar ik vandaan kom. En daar was er zeker een verschil was tussen zomer en winter, maar daar kon ik ook met deze kou serieus acceptabele waarden halen.
Het hangt ook af van de KMs die je rijdt. Als je wat langer onderweg bent dan zie je hem wel dalen. Korte stukken blijft het gemiddelde inderdaad wel hoog ja. En zodra de temp boven de 5 graden komt is hij bij mij al weer een stuk zuiniger. :)

©2004

• Solarman
  • Niet online

Nee, de enyaq geeft geen realtime verbruik in kW aan zoals bij KIA, althans ik heb het niet gevonden.
KIA gaf dat netjes aan voor verschillende items.

Inderdaad is het verbruik bij de Enyaq gewoon hoger dan bij KIA.
Nu lees ik niet dat je ook een warmtepomp hebt.
Vooral bij veel kortere ritten is zonder warmtepomp een aanslag op je verbruik, de interieurverwarming is dan steeds via een elektrisch verwarmingselement (verbruik 1 op 1) welk opgenomen vermogen zo rond de 5 á 6 kW zal liggen.
Daarbij is de enyaq ook beduidend minder gestroomlijnd (had een kia EV6).

Bij langer ritten haal ik momenteel tussen de 350-400 Km.Bij veel korte ritten ronde 250-275.
Maar nu let ik niet echt op mjn rijstijl 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 03-02-2026 10:04 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:57

SBL

elektriekert schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Welke banden heb je onder je auto?
Zo te zien all-season.
Winterbanden of all-season banden rijden een stuk onzuiniger
Dat valt toch wel mee? Heb Continental Allseason Contact2 101T met A-label qua verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKgQcIXt9Snuk_wECfkqbCMzVcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sLilVvFos356mmaQTjjgVGQT.png?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Mirx_NL
Solarman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Nee, de enyaq geeft geen realtime verbruik in kW aan zoals bij KIA, althans ik heb het niet gevonden.
Zie een paar posts naar boven. Onderste icoon is actueel verbruik.

• Solarman
  • Niet online
Mirx_NL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Zie een paar posts naar boven. Onderste icoon is actueel verbruik.
Je hebt helemaal gelijk, net in de auto getest. (y)
Skoda heeft de genomen eenheid wat raar weergegeven.
Direct afgenomen vermogen wordt normaal in kW uitgedrukt, maar kWh/h is ook kW

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:32
Solarman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:38:
Direct afgenomen vermogen wordt normaal in kW uitgedrukt, maar kWh/h is ook kW
kWh/h is simpelweg een foutieve weergave van kW :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:43
Ik merk dat de nieuwe native spotify app bij starten van de auto bijna 5 minuten nodig heeft om op te starten. Meer mensen die hier last van hebben?

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Taxus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:02:
Ik merk dat de nieuwe native spotify app bij starten van de auto bijna 5 minuten nodig heeft om op te starten. Meer mensen die hier last van hebben?
Nee, die ervaring heb ik niet. (5.4.3)

• mister9
Ik heb net even de kids gehaald en een boodschap gedaan. Echt belachelijk rustig gereden. Echt tot het niveau dat mijn vrouw zei: "Zeg het is wel een nieuwe auto maar die heeft toch wel een pedaal om sneller te kunnen"?. Eigenlijk absoluut helemaal niet hoe ik normaal zou rijden. Voor dat ik vertrok stond de auto te laden, dus kon mooi even kijken bij het "sinds laden".

Ik ben allesbehalve onder de indruk van het verbruik. Ik zit nog niet in het "spijt van mijn keuze" gevoel, maar dit is wel heel matig vindt ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-7dFDDjIcaTF33VtGxwfmUXRzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WqD6WdrJhJIFgj56FqsPI3Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mister9 op 03-02-2026 15:37 ]

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:36:
Ik heb net even de kids gehaald en een boodschap gedaan. Echt belachelijk rustig gereden. Echt tot het niveau dat mijn vrouw zei: "Zeg het is wel een nieuwe auto maar die heeft toch wel een pedaal om sneller te kunnen"?. Eigenlijk absoluut helemaal niet hoe ik normaal zou rijden. Voor dat ik vertrok stond de auto te laden, dus kon mooi even kijken bij het "sinds laden".

Ik ben allesbehalve onder de indruk van het verbruik. Ik zit nog niet in het "spijt van mijn keuze" gevoel, maar dit is wel heel matig vindt ik.

[Afbeelding]
Tja, eer de batterij opgewarmd is, plus het interieur, dat maakt dat je gemiddelde ook de lucht in schiet.
Ik ben blij om te zien dat ik niet de enige ben en dat het probleem ook nog zo hard speelt bij de nieuwere Enyaqs (te zien aan de UI van het scherm).

Als je een EV koopt in de winter ken je direct de worst case :P Eens lente haal je zonder al te veel moeite als je rustig rijdt 13-14 kWh/100 km. Met een "oude" Enyaq.

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:12
Ik heb dezelfde ervaring als @RangedNeedles en rij inmiddels gemiddeld 16 kWh/100 km. In de winter loopt die bij mij op tussen de 18-23 kWh/100 km.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30
RangedNeedles schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Tja, eer de batterij opgewarmd is, plus het interieur, dat maakt dat je gemiddelde ook de lucht in schiet.
Ik ben blij om te zien dat ik niet de enige ben en dat het probleem ook nog zo hard speelt bij de nieuwere Enyaqs (te zien aan de UI van het scherm).

Als je een EV koopt in de winter ken je direct de worst case :P Eens lente haal je zonder al te veel moeite als je rustig rijdt 13-14 kWh/100 km. Met een "oude" Enyaq.
En ik heb ook wel gemerkt de laatste weken dat wanneer de temperatuur begint met -, dat het verbruik dan enorm omhoog schiet.
Zodra dat minnetje weer verdwijnt, dan wordt het al een stuk beter.

• mister9
RangedNeedles schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Welk gebruik zie jij bij jou terug?

• mister9
Het is dus vooral de kou? De all-season zullen heus iets doen, maar ik hoef niet in paniek te raken van die 25.4 Khw/100km ?

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Soortgelijk verbruik. 22-25 kWh/100 km, afhankelijk van hoe lang het ritje is, waar ik rijd (50 per uur vs. snelweg bv.), en hoe koud het net is (-2º vs. 5º bv.).

Zeker als ik vertrek en "onmiddellijk" op de snelweg zit voor tientallen kilometers, krijg ik dat gemiddelde amper nog omlaag. Die indruk heb ik toch. Als ik eerst lange tijd rustig rijd en dan lange stukken snelweg doe, lijkt het lager te liggen. Maar goed, mathematisch gezien is dat 'n vreemde observatie.

Ik maak me er minder druk om nu. Ook denk ik dat winterbanden eigenlijk helemaal niet zo nadelig zijn als ik intieel dacht. Er waren al vriestemperaturen toen ik nog met zomerbanden rondreed (was wat laat voor de omwisseling) en toen had ik ook belabberde verbruikcijfers. Ik dacht toen dat dit kwam omdat het rubber van de zomerband te hard was door de lagere temperaturen of zo. Weet ik veel :+ Maar toen lagen de winterbanden erop en was het gemiddelde even hoog, dus uiteindelijk, wat doet het nu echt met je verbruik? Volgens mij niet zó veel.

Het is gewoon de temperatuur. ICE heeft "gratis" warmte van de verbranding van brandstof voor zowel de motor zelf als interieur. Voor EV's kost het beide energie, dus ja... Ik zou me in jouw plaats echt nul zorgen maken en gewoon genieten van het comfort verder. De auto is insta warm (zelfs zonder voor te verwarmen; ik heb wel een warmtepomp) en rijdt voor de rest echt heel relax. Eens het lente is en zeker als het 25º is in de zomer, verbruik je - relatief gezien - amper nog iets :)

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Martijn02

/* No Comment */

mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:54:
Het is dus vooral de kou? De all-season zullen heus iets doen, maar ik hoef niet in paniek te raken van die 25.4 Khw/100km ?
Ik vind het wel wat aan de hoge kant voor een nieuwe Enyaq (met de nieuwe drivedrain?), ook al staat hij op all season/winter? banden

Met mijn 80 uit 2021 rijd ik nu gemiddeld 19-21 kWh/100km. Grotendeels snelweg @106 km/h, met winterbanden op 19" velgen met de verwarming (geen warmtepomp) op 20 graden. (liefst wel thuis voorverwarmd, dat is echt een luxe). Ik probeer zo veel mogelijk uit te rollen en regeneratief te remmen, maar trap hem soms ook wel eens op zijn staart.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:54:
Sja, ik zit nu op winterbanden en met deze temperaturen is het verbruik sowieso hoger. Zeker voor korte stukjes! Het verwarmen van het interieur hakt er stevig in. Bij mildere temperaturen ben ik dan ineens verrast van het lagere verbruik.

Ik heb mijn Enyaq ook nog maar sinds de late herfst dus ik ben zeer benieuwd naar zomerbanden en betere temperaturen.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-03 18:55
mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:36:

[Afbeelding]
En langzaam rijden is ook funnest voor je verbruik eigenlijk. Elke keer optrekken, afremmen, koude batterij, koud intereur. Juist die kleine stukjes naar de opvang, naar de winkel daar schiet je verbruik van omhoog.

Gewoon lekker de beentje strekken op een 80km weg vinden ze nog het fijnste.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:39
Ik heb mijn auto nu een paar maanden en ik zit met mijn Enyaq 80 uit 2022 ook rond de 28kwh/100km nu maar ik rijd voornamelijk kleine stukjes en winterbanden. Ik ga er vanuit dat dit een beetje redelijk is in deze omstandigheden.

• onetime
  • Niet online
Nog maar even uit de TS:

Met dank aan @bigcookie:
Hoe doet je Enyaq het in -30/35c? Je krijgt dit soort notificaties van de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4UfecJEGSVuVsW3X_-f9_g1fOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4r1308Irjlf2aaGXhV7ChDSA.png?f=user_large
Nu kan je dat vervolgens niet doen omdat de 12v batterij de kou niet leuk vind :/

Ga je rijden in een koude auto en dan het is verbruikt maar 76kWh/100km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG2n9a3sGlDtvHSjYxrV3OHEXUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iWuNlaEwx6bpSPEEfhR063iC.png?f=user_large
Gemiddeld gaat het meer naar de ~35 voor een ritje naar de supermarkt

Het lukt de auto gelukkig wel om het lekker warm te krijgen :D

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
SBL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Dat valt toch wel mee? Heb Continental Allseason Contact2 101T met A-label qua verbruik.
[Afbeelding]
Het is een A-label in de all-season banden.
Hoe wordt dat vergeleken met een A-label in zomerbanden.

Leuk dat er een label aan hangt maar dat zegt nog niets over de zomerbanden.

• elektriekert
mister9 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Ik ben een paar dagen geleden met de Enyaq 85 prefacelift met een dakkoffer van 400 liter en volle auto naar huis gereden met 5 graden buiten.
Zomerbanden, rondom 3,1 bar ,3 kwartier lang gereden waarvan een groot deel 115km/h op de ACC gereden. Ik had de auto voorverwarmd maar dat heeft niet zoveel impact op een lange rit.
Na 10 minuten 60/80 km/h werd het 115 km/h.
Ik zat toen op de 19,7kWh

Edit: Ik denk dat je pas veel beter kan vergelijken wanneer men opgeeft welke banden men rijdt en wat de gemiddelde snelheid is van een rit bij "X" tijdsduur.
En welke binnentemperatuur wordt aangehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door elektriekert op 03-02-2026 18:51 ]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:48

Pazo

Mroaw?

MCMagic schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Gefeliciteerd met je Enyaq! Mijn dashcam heb ik met een verloopje op de usb-c poort van de middenconsole aangesloten. Daar staat stroom op zodra de wagen wakker wordt. Dit gebeurt al wanneer de sleutel beweegt in de buurt van de wagen, maar ook bij het starten van uitgesteld laden, of het voltooien van laden. Best vaak loze filmpjes dus. Na het vergrendelen duurt het zo'n 3 minuten voordat de stroom er weer afgaat.
Helaas werkt dit niet, maar ligt denk ik aan mijn dashcam. De dashcam ziet de auto via USB-C als een computer en komt dan in de modus om de SD kaart uit te lezen, en niet om te filmen. Met een oudere 12v sigarettenplug heb je daar geen last van. Dus ik vrees dat ik toch opzoek moet gaan naar een anders dashcam. Nu is deze ook al een jaar of 7-8 oud schat ik.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:38
Afgelopen week op-en-neer naar Oostenrijk gereden met mijn Enyaq 80 uit 2022. Gemiddeld kwam ik uit op 21,5 kWh/100 km. Op de snelweg 110-120 km/u gereden. Wel een dikke trui aan en de verwarming niet al te hoog. Al met al prima te doen.

De laadsnelheid viel wel tegen. De eerste keer laden, als de accu nog koud was, ging met 50-60 kW. Bij volgende laadbeurten ging het wel richting 90 kW wat enigszins acceptabel was.

• onetime
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:57:
[...] Helaas werkt dit niet, maar ligt denk ik aan mijn dashcam. De dashcam ziet de auto via USB-C als een computer en komt dan in de modus om de SD kaart uit te lezen, en niet om te filmen. Met een oudere 12v sigarettenplug heb je daar geen last van. Dus ik vrees dat ik toch opzoek moet gaan naar een anders dashcam. Nu is deze ook al een jaar of 7-8 oud schat ik.
Waarom? Je hebt alleen een power USB-C kabel nodig zonder data verbinding.
Verbouw desnoods zelf een gewone kabel,

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:48

Pazo

Mroaw?

onetime schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:23:
[...]

Waarom? Je hebt alleen een power USB-C kabel nodig zonder data verbinding.
Verbouw desnoods zelf een gewone kabel,
Hoe bedoel je dat? Ik heb een verloop kabel 3m lang van mini USB (b) naar usb-c gekocht, omdat mijn dashcam dus nog een oude mini-usb aansluiting heeft. Daar is niet zo veel in te vinden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• onetime
  • Niet online
@Pazo Knip een van de kabels door en strip de draden. Als je rood en zwart erbij hebt, verbind alleen die door en kijk of het dan werkt zoals je wilt. Zo ja dan werk je het goed af en dat is het.
Anders andere combinaties proberen.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:54
@mister9 Live verbruik kan je wel zien op je grote scherm.
Bij stilstand van de wagen zie je dit als kWh/h. Dit is eigenlijk gelijk aan kW.
Bij rijden staat er kWh/100km. Dit is dus niet gelijk aan kW, enkel in het geval je 100km/h rijdt.
Als er 20kWh/100km staat als je 50km/h rijdt is dat dus gelijk aan 10kW.

Hoeveel je motor verbruikt of regenereert kan je zien op het kleine scherm. De groene kan is het verbruik en het blauwe gedeelte is het regenereren.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:44
Ik heb een praktische vraag aan mede Enyaq rijders, ik heb een Enyaq 85 Sportline sinds Oktober, en ben er nog steeds blij mee. In mijn optiek heeft Skoda een prima auto neergezet, alleen mist het soms qua software wel wat finesse.

Enfin, naar mijn vraag: Ik heb dus de "standaard" stoelen van een Sportline met de massage functie. Die massage functie (alleen op de bestuurdersstoel) zet je aan met het knopje links waar je ook de memory standen kan instellen. Vraag niet hoe het is gebeurt (auto wordt door meerdere personen gereden) maar ik heb nu een situatie waarbij de "in rust" stand zorgt voor een bobbel in mijn rug. Ik wil dit weer corrigeren zodat je dus niets voelt van de "massage bobbel" wanneer je die functie niet gebruikt.
De grote vraag is dus: hoe krijg ik dit weer "default". Het is verder ook geen "smart" functie met instellingen via het display maar puur een motor die een programmaatje afdraait en dan in de verkeerde default setting in mijn geval stopt.

Zo maar een "simply not so clever" frustratie van een verder over het algemeen super fijne auto! écht!

• BGFG
japie101 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:30:
Ik heb een praktische vraag aan mede Enyaq rijders, ik heb een Enyaq 85 Sportline sinds Oktober, en ben er nog steeds blij mee. In mijn optiek heeft Skoda een prima auto neergezet, alleen mist het soms qua software wel wat finesse.

Enfin, naar mijn vraag: Ik heb dus de "standaard" stoelen van een Sportline met de massage functie. Die massage functie (alleen op de bestuurdersstoel) zet je aan met het knopje links waar je ook de memory standen kan instellen. Vraag niet hoe het is gebeurt (auto wordt door meerdere personen gereden) maar ik heb nu een situatie waarbij de "in rust" stand zorgt voor een bobbel in mijn rug. Ik wil dit weer corrigeren zodat je dus niets voelt van de "massage bobbel" wanneer je die functie niet gebruikt.
De grote vraag is dus: hoe krijg ik dit weer "default". Het is verder ook geen "smart" functie met instellingen via het display maar puur een motor die een programmaatje afdraait en dan in de verkeerde default setting in mijn geval stopt.

Zo maar een "simply not so clever" frustratie van een verder over het algemeen super fijne auto! écht!
Met de “pijltjesknop” kun je dit verstellen toch?

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-03 19:54
BGFG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Het klinkt inderdaad als lendesteun die niet goed staat ingesteld.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:44
BGFG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Dank voor je reactie!
Je bedoelt hier die ronde knop waar je ook de intensiteit mee kunt instellen neem ik aan?

• BGFG
japie101 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Dank voor je reactie!
Je bedoelt hier die ronde knop waar je ook de intensiteit mee kunt instellen neem ik aan?
Ja, daar kun je de “lendesteun” naar voren, achteren, boven en beneden verplaatsen.

• mister9
japie101 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik heb ook de massagefunctie. Zo staat het in de handleiding. Het enige dat ik niet weet is wat met intensiteit bedoeld wordt. Is dat snelheid, is dat plaats van masseren (of is dat altijd een soort vuist die op dezelfde plek je rug in komt), of is dat de diepte van masseren? Want met zo’n knopt kun je maar 1 ding instellen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk2xXBcu2ifIiUJHWe7LujpqBpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnymClagZO1sgy25fEySNnin.jpg?f=fotoalbum_large

• SBL

SBL

elektriekert schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:42:
[...]
Het is een A-label in de all-season banden.
Hoe wordt dat vergeleken met een A-label in zomerbanden.

Leuk dat er een label aan hangt maar dat zegt nog niets over de zomerbanden.
Waarom denk je dat er een aparte categorie bandenlabel is voor zomer- allseason- en winterbanden?

Volgens mij is er maar 1 categorie: passenger car tyres (C1 tyres)
bron: https://energy-efficient-...-tyre-label-regulation_en
Daar wordt de volgende tabel bij vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCRdzNsT0NA99RvjBCldUuIWGxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39wNKRrr8yQxaL4eoVEUr2Jc.png?f=fotoalbum_large
bron: https://energy-efficient-...#rolling-resistance-table

Dus volgens mij is een zomerband met label B net zo zuinig als een winterband met label B.

edit: overigens wordt de rolweerstand van alle banden bepaald bij omgevingstemperatuur van 25graden.
https://www.bandenleader....nde-banden-energiegebruik

[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 04-02-2026 11:39 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• elektriekert
SBL schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:27:
[...]

Waarom denk je dat er een aparte categorie bandenlabel is voor zomer- allseason- en winterbanden?

Volgens mij is er maar 1 categorie: passenger car tyres (C1 tyres)
bron: https://energy-efficient-...-tyre-label-regulation_en
Daar wordt de volgende tabel bij vermeld:
[Afbeelding]
bron: https://energy-efficient-...#rolling-resistance-table

Dus volgens mij is een zomerband met label B net zo zuinig als een winterband met label B.

edit: overigens wordt de rolweerstand van alle banden bepaald bij omgevingstemperatuur van 25graden.
https://www.bandenleader....nde-banden-energiegebruik
Dat was geheel mijn verwachting na aan r aanleiding van de reacties van EV rijders met all-season of winterbanden die vaak onzuiniger rijden dan met Zomerbanden.

Edit: RRC <= dan 6,5
Dus een 2 kan ook nog i.p.v. een 4 voor zomer- en winterband bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 04-02-2026 13:03 ]

• urk_forever
  • Laatst online: 12-03 16:14
onetime schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:50:
Nog maar even uit de TS:

Met dank aan @bigcookie:
Hoe doet je Enyaq het in -30/35c? Je krijgt dit soort notificaties van de app:
[Afbeelding]
Nu kan je dat vervolgens niet doen omdat de 12v batterij de kou niet leuk vind :/

Ga je rijden in een koude auto en dan het is verbruikt maar 76kWh/100km
[Afbeelding]
Gemiddeld gaat het meer naar de ~35 voor een ritje naar de supermarkt

Het lukt de auto gelukkig wel om het lekker warm te krijgen :D
Hoe kan je het huidige verbruik in de dashboard krijgen? Bij mij staat er nu het verbruik sinds lange tijd in, en ik heb al lopen zoeken hoe ik het huidige verbruik erin kan krijgen, maar ik heb het nog niet gevonden :-(

Hail to the king baby!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:28
urk_forever schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Hoe kan je het huidige verbruik in de dashboard krijgen? Bij mij staat er nu het verbruik sinds lange tijd in, en ik heb al lopen zoeken hoe ik het huidige verbruik erin kan krijgen, maar ik heb het nog niet gevonden :-(
Het rechter scrollwieltje indrukken.

• urk_forever
  • Laatst online: 12-03 16:14
Homer-Simpson schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Het rechter scrollwieltje indrukken.
Ah, bedankt. Ik had al wel zitten scrollen daarmee, maar ik wist niet dat je ze ook in kon drukken :X

Hail to the king baby!

• mister9
urk_forever schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Ah, bedankt. Ik had al wel zitten scrollen daarmee, maar ik wist niet dat je ze ook in kon drukken :X
Maar daarmee krijg je nog niet het huidige verbruik. Daarmee kun je alleen zien wat je verbruik is sinds:

- Lange tijd
- het laden
- het starten (huidige rit dus).

Voor echt een huidige verbruik wat je op dat moment verbruikt, zie een paar posts omhoog waar iemand een foto heeft geplaatst daarvan.

• JoostSlager
mister9 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Maar daarmee krijg je nog niet het huidige verbruik. Daarmee kun je alleen zien wat je verbruik is sinds:

- Lange tijd
- het laden
- het starten (huidige rit dus).

Voor echt een huidige verbruik wat je op dat moment verbruikt, zie een paar posts omhoog waar iemand een foto heeft geplaatst daarvan.
Ik zie in die foto's steeds staand sinds start sinds laden dus een echt huidig verbruik is denk ik niet weer te geven.

• SBL

SBL

elektriekert schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Dat was geheel mijn verwachting na aan r aanleiding van de reacties van EV rijders met all-season of winterbanden die vaak onzuiniger rijden dan met Zomerbanden.

Edit: RRC <= dan 6,5
Dus een 2 kan ook nog i.p.v. een 4 voor zomer- en winterband bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat er veel zomerbanden met een RRC <= 2 score zijn. Op bandenconcurrent.nl heeft slechts 24% van de zomerbanden een A-label, dus 76% zit boven de 6,5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKTcIYrdBQNIDsuRk-gQRFaJej0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qar9XLa8zEHS3MqA4LqAz701.png?f=user_large
Bij all-season is A-label de uitzondering (4%, die heb ik dus gekozen) en bij winterbanden komt dit niet voor.

Dus volgens mij is het voor rolweerstand belangrijker dat je op bandenlabel let, dan of je allseason ipv zomerbanden hebt. Anders heb je nog steeds grote kans dat je met B of C label eindigt.

En je hebt gelijk: de beste zomerband zal waarschijnlijk wel wat lichter rollen dan de beste all-seasonband.

• KweNi
@mister9 Huidig verbruik is met cijfers enkel zichtbaar op groot scherm.
Op klein scherm kan je het wel afleiden van de blauwe en groena bar, maar dat is enkel verbruik/regen van de motor.

• onetime
  • Niet online
@SBL banden label zal zijn bij aanbevolen druk; hoe is het bij een wat hogere druk? Ik rij met +/- 3bar.

• mathman
  • Laatst online: 10-03 19:40
Ik heb een vraagje. Ik ben nu wat aan het stoeien in de app om de auto vol te laden tot net voor vertrek en de auto dan ook voor verwarmd te hebben.

Nu heb ik dat ingesteld bij mijn thuis locatie. Echter, wat ik ook doe is bij voor verwarmen ook de vertrektijd instellen.

De 2x dat ik het nu zo heb ingesteld, is de ene keer de accu volgeladen maar is de verwarming niet gestart. De andere keer is de auto opgewarmd, maar was het laden gestopt bij 60%.

Hoe stellen jullie dit in? Ook op beide plekken of alleen bij de thuis locatie? Draai op versie 5.4

• mister9
mathman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:00:
Ik heb een vraagje. Ik ben nu wat aan het stoeien in de app om de auto vol te laden tot net voor vertrek en de auto dan ook voor verwarmd te hebben.

Nu heb ik dat ingesteld bij mijn thuis locatie. Echter, wat ik ook doe is bij voor verwarmen ook de vertrektijd instellen.

De 2x dat ik het nu zo heb ingesteld, is de ene keer de accu volgeladen maar is de verwarming niet gestart. De andere keer is de auto opgewarmd, maar was het laden gestopt bij 60%.

Hoe stellen jullie dit in? Ook op beide plekken of alleen bij de thuis locatie? Draai op versie 5.4
Ik doe niks met thuislocatie? Waarom is het belangrijk die in te vullen?
Ik zeg gewoon dat ik elke dat om 8:05 de auto voorverwarmt wil hebben en dat heb ik in de app gedaan. Gaat perfect, elke ochtend keurig de boel warm en ontdooit.

• mathman
  • Laatst online: 10-03 19:40
mister9 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Ik doe niks met thuislocatie? Waarom is het belangrijk die in te vullen?
Ik zeg gewoon dat ik elke dat om 8:05 de auto voorverwarmt wil hebben en dat heb ik in de app gedaan. Gaat perfect, elke ochtend keurig de boel warm en ontdooit.
Waar het mij om gaat, is dat dan het verwarmen van mijn acculading af gaat. Ondanks dat de kabel er nog in zit. Door het in te stellen bij de laad locatie, kan je dus aangeven dat bij vertrek de auto geladen is op het percentage dat je wilt een voor verwarmd.

Dit wil ik ook vooral doen, wanneer ik weet dat ik een wat langere rit voor de boeg heb en de accu dan tot 100% wil laden, maar niet te lang op 100% wil houden.

Hoop dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt :)

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-03 22:32
Heeft iemand een idee het verschil tussen e-sound in normal en sport modus? Dit zit sinds een van de laatste updates in het inderdaad. rijmodus menu.

Ik heb niet het idee dat ik iets anders hoor als ik met raampje open stapvoets rijd en luister...

• BGFG
mathman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Waar het mij om gaat, is dat dan het verwarmen van mijn acculading af gaat. Ondanks dat de kabel er nog in zit. Door het in te stellen bij de laad locatie, kan je dus aangeven dat bij vertrek de auto geladen is op het percentage dat je wilt een voor verwarmd.

Dit wil ik ook vooral doen, wanneer ik weet dat ik een wat langere rit voor de boeg heb en de accu dan tot 100% wil laden, maar niet te lang op 100% wil houden.

Hoop dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt :)
Als ik een langere rit voor de boeg heb, stel ik de vertrektijd in in de app, laden op 100% en dan is de accu vol op tijdstip x en de auto voorverwarmd, inclusief stoel en stuur als je dat wilt. Gebruik nooit de thuislocatie daarvoor, voegt m.i. niks toe namelijk.

• Mirx_NL
JoostSlager schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Ik zie in die foto's steeds staand sinds start sinds laden dus een echt huidig verbruik is denk ik niet weer te geven.
Onderste icoon is live verbruik. Die zit in elke categorie extra ten opzichte van je dashbord.

Op de foto 5 ivm verwarmen auto bij stilstand. Als je rijd gaat de waarde naar kWh/100km.

En soms moet je als iemand je vraag beantwoord het gewoon ook even proberen 😉.

[ Voor 29% gewijzigd door Mirx_NL op 05-02-2026 07:24 ]

• Cafe Del Mar
  • Nu online
@verbruik
Ik heb een Enyaq 85 en als ik de auto uit de parking op het werk rij (komende van -2), sta ik een paar meter verder voor een rood licht. Op een afstand van een paar honderd meter heeft de auto een "beklmming" van 2 verdiepingen gedaan en het interieur opgewarmd etc (of nog bezig op te warmen).
Aan het licht sta ik dan met 99kWh/100km.
Eens ik 55km later thuis ben - wat 30/50/70 en ook stukken 100/120 - zit ik met dit weer op 21kWh/100km.

@interieur voorverwarmen
Dat wordt gepusht vanuit de Skoda-servers.
Als ik de avond voor ik vertrek zowel mijn vertrektijd thuis ingeef als mijn vertrektijd op het werk, dan werkt de verwarming enkel 's morgens. Overdag staat mijn auto op -2 waar onvoldoende bereik is (op -1 werkt het wel). Dus als je er iets aan wijzigt, gaat dat niet naar de auto, maar naar "de server" van Skoda en stuurt die een bericht naar de auto. Nogal onhandig, maar wel "cloud".
Als ie aan het laden is of al volgeladen is en nog wel aan de kabel hangt, gebruikt ie van de batterij om op te warmen en niet van de kabel. Ook nogal onhandig. Niet wereldschokkend, maar dan rij je weg met 99% en niet met 100%.

@stoelverwarming
Mijn auto warmt wel op, stuur ook, maar stoelverwarming niet.
Dus ik stap in een lekker warme auto, maar wel met ijskoude billen. Het staat in de app ingesteld op "zowel stuur als stoel verwarmen" en toch doet ie dat niet. Jammer.

• JoostSlager
@Mirx_NL ik heb het ook geprobeerd maar ik krijg het bij mij niet op het scherm achter het stuur, ik was in de veronderstelling dat dat bedoeld werd en niet het hoofdscherm van de auto vandaar mijn reactie.

• elektriekert
Cafe Del Mar schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:46:
@verbruik
Ik heb een Enyaq 85 en als ik de auto uit de parking op het werk rij (komende van -2), sta ik een paar meter verder voor een rood licht. Op een afstand van een paar honderd meter heeft de auto een "beklmming" van 2 verdiepingen gedaan en het interieur opgewarmd etc (of nog bezig op te warmen).
Aan het licht sta ik dan met 99kWh/100km.
Eens ik 55km later thuis ben - wat 30/50/70 en ook stukken 100/120 - zit ik met dit weer op 21kWh/100km.

@interieur voorverwarmen
Dat wordt gepusht vanuit de Skoda-servers.
Als ik de avond voor ik vertrek zowel mijn vertrektijd thuis ingeef als mijn vertrektijd op het werk, dan werkt de verwarming enkel 's morgens. Overdag staat mijn auto op -2 waar onvoldoende bereik is (op -1 werkt het wel). Dus als je er iets aan wijzigt, gaat dat niet naar de auto, maar naar "de server" van Skoda en stuurt die een bericht naar de auto. Nogal onhandig, maar wel "cloud".
Als ie aan het laden is of al volgeladen is en nog wel aan de kabel hangt, gebruikt ie van de batterij om op te warmen en niet van de kabel. Ook nogal onhandig. Niet wereldschokkend, maar dan rij je weg met 99% en niet met 100%.

@stoelverwarming
Mijn auto warmt wel op, stuur ook, maar stoelverwarming niet.
Dus ik stap in een lekker warme auto, maar wel met ijskoude billen. Het staat in de app ingesteld op "zowel stuur als stoel verwarmen" en toch doet ie dat niet. Jammer.
Bij mij functioneert de stoelverwarming gewoon wel, alsof ik mijn achterkant in de braadpan leg zeg maar :+

Misschien eens stoel/stuur verwarming de-activeren bij de volgende rit en de rit erop weer vantevoren activeren.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
DutchJackal schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:54:
Heeft iemand een idee het verschil tussen e-sound in normal en sport modus? Dit zit sinds een van de laatste updates in het inderdaad. rijmodus menu.

Ik heb niet het idee dat ik iets anders hoor als ik met raampje open stapvoets rijd en luister...
Ik zit met precies hetzelfde. Ik ga toch maar eens de vrouw in de auto weg laten rijden in beide modussen

• mister9
Cafe Del Mar schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:46:

@interieur voorverwarmen

Is dit zo? Als je ingesteld op 100% laden, dan laad hij toch gewoon door tot 100%. Als de verwarming start en de accu levert 2% om de boel op te warmen, dan ziet de auto toch gewoon dat er nog 2% te laden is want... er staat ingesteld tot 100%. Zo gaat het bij mij tenminste.

Ik heb ingesteld dat de auto warm moet zijn om 8:00. 's Avonds knal ik de kabel erin en stel ik in tot 100%.
Om 4:00 geeft de auto bv aan dat het opladen voltooid is. En ik zie dan een melding om 8:10 weer dat het opladen voltooid is omdat hij tekort weer bijgeladen heeft.

• Cafe Del Mar
  • Nu online
mister9 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Is dit zo? Als je ingesteld op 100% laden, dan laad hij toch gewoon door tot 100%. Als de verwarming start en de accu levert 2% om de boel op te warmen, dan ziet de auto toch gewoon dat er nog 2% te laden is want... er staat ingesteld tot 100%. Zo gaat het bij mij tenminste.
Zo is het bij mij niet, nee.
Ik rij weg met 99% en niet met 100%.
Aangezien die in een parking staat, heeft ie nog nooit meer dan 1% nodig gehad om voor te verwarmen. Misschien begint ie enkel terug te laden als het zakt onder de 99%
Ik zou ook verwachten dat ie rechtstreeks van de kabel stookt en niet via de batterij.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52
Bij mij gebeurt hetzelfde als bij Cafe del Mar. Bij mij lijkt de oorzaak te liggen dat het laden eerder klaar is dan dat hij gaat verwarmen. Er staat in de app dan 'conserveren' maar hij gebruikt niet lader voor de energievraag van de auto. Misschien als hij pas X percentage is gedaald dat hij opnieuw laadt, geen idee.

• elektriekert
Cafe Del Mar schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Zo is het bij mij niet, nee.
Ik rij weg met 99% en niet met 100%.
Aangezien die in een parking staat, heeft ie nog nooit meer dan 1% nodig gehad om voor te verwarmen. Misschien begint ie enkel terug te laden als het zakt onder de 99%
Ik zou ook verwachten dat ie rechtstreeks van de kabel stookt en niet via de batterij.
Herkenbaar.
Had ook een keer voorverwarmd (98% over) en wilde dat de auto nog ff naar 100% ging. Dus stekker eruit/erin. BMS liet dat mooi niet toe.
Gaf gewoon aan dat hij niet kon laden, want vol.

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-03 21:46
Helaas zit de draadloze oplader coil niet op de juiste plek voor mijn S24U. Na paar weken rondrijden toch wel een functie die ik mis. Stock Skoda wireless charger maar vervangen voor een custom magsafe lader. Na beetje meten en 3d printen eindelijk een werkende draadloze lader in mijn Enyaq (standaard rubber inlay gewoon teruggeplaatst en werkt naar behoren)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN3Lu-oZyTbsBGwlx7E_TSfX-F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLnOLJQpjUUZQ0asMgLkKTJt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esLVgOqlqjmC0yx0A4yCobqLhxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAPFRSPdjlF9JKK6GaAIDLXj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOvbG6tYdySO1df674lZHNyUnXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkgCIb2ZtgFkdOPAGTJVAJq7.jpg?f=fotoalbum_large

• JoostSlager
Owh dat is wel heel gaaf, ik heb een houder gekocht maar dit zou een betere oplossing zijn geweest.

• Solarman
  • Niet online
Currry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:28:
Bij mij gebeurt hetzelfde als bij Cafe del Mar. Bij mij lijkt de oorzaak te liggen dat het laden eerder klaar is dan dat hij gaat verwarmen. Er staat in de app dan 'conserveren' maar hij gebruikt niet lader voor de energievraag van de auto. Misschien als hij pas X percentage is gedaald dat hij opnieuw laadt, geen idee.
Als het laden klaar is, en de auto staat op 100%, kan inderdaad bij het voorverwarmen de SoC van 100 naar 99 of 98% gaan, maar tijdens conserveren/voorverwarmen wordt er wel degelijk vermogen geleverd door de laadpaal al is het weinig.
Bij mij is dat varierend 0,1-0,2kWh. (Te zien op mijn energiemanagmentsysteem).

• JoostSlager
Ik heb even een vraagje die ik niet kan terug vinden via de zoekfunctie (of ik zoek verkeerd..) maar ik heb de laatste tijd regelmatig problemen met het starten van laden aan een standaard AC laadpaal. Ik weet helaas ook dat het iets met de auto/kabel te maken moet hebben want heb het inmiddels bij meerdere laadpalen gehad.

Is dit bij mensen een bekend probleem?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-03 13:12
mister9 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb ingesteld dat de auto warm moet zijn om 8:00. 's Avonds knal ik de kabel erin en stel ik in tot 100%.
Om 4:00 geeft de auto bv aan dat het opladen voltooid is. En ik zie dan een melding om 8:10 weer dat het opladen voltooid is omdat hij tekort weer bijgeladen heeft.
Bij mij werkt het ook zoals hierboven. Het enige wat ik misschien anders doe dan de rest is dat ik een extra oplaad schema op de laadpaal instel. Meestal in een window van 10-15 minuten voor vertrek.
Gevolg; auto warm, ontdooit en altijd 'vol' op 80%. En dat zélfs op versie 3.8

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03 22:33
SparksNL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Melding is een tijdje weg geweest, maar zojuist is hij weer naar voren gekomen. De app een keer verwijderd / opnieuw geïnstalleerd maar hij blijft aanwezig.

Inmiddels van de dealer als reactie teruggekregen om een afspraak in te plannen. Verder geen informatie. Toch maar even langs de dealer dus.
Wij hebben deze melding nu ook, hoe is dat bij jou verder verlopen?

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41
Sinds vandaag de trotse eigenaar van een nieuwe Enyaq 85 Red Velvet business editie met business maxx pakket en transport pakket en panorama dak. Wel gedacht over het winterpakket.

Uiteindelijk 4 maanden levertijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-r0PQFf-55EXEafc3dtE8K1mJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOtnd9ibY55tx6jSsJecSudB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1rztRxonR15q4n3xVrUlcrzFPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoXyZ64iaZg7uMWnyfpPqb51.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LORGaPGFbuO8uf6UC3jzd9vVFKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLjVh8SUUS0vSbYlG4T0enil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fxgn1rKCf2ee4tfLXj6NMI_T3J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgZUguUPG1aCho3ZIAsmnios.jpg?f=fotoalbum_large

Foto’s mogen aan de startpost worden toegevoegd als dat gewenst is.

Vraagje: ik heb de 360 graden rondomzicht camera, maar de achteruit camera geeft blurry beeld. Is dat een bekend issue?

• elektriekert
TweakersOnly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:07:
Sinds vandaag de trotse eigenaar van een nieuwe Enyaq 85 Red Velvet business editie met business maxx pakket en transport pakket en panorama dak. Wel gedacht over het winterpakket.

Uiteindelijk 4 maanden levertijd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto’s mogen aan de startpost worden toegevoegd als dat gewenst is.

Vraagje: ik heb de 360 graden rondomzicht camera, maar de achteruit camera geeft blurry beeld. Is dat een bekend issue?
Is je camera niet vies?
Ff achterruit sproeien, dan pakt ie de camera automatisch mee :Y

• elektriekert
Onlangs ook maar eens de spotify app gebruikt in de auto, op dat moment w@ ik nog aan het streamen via Android Auto toen het infotainment het zelf overnam via de app.
Holy shit, wat een verschil qua geluid, Canton komt veel meer tot zijn recht, veel voller en helderder.

Enige minpunt is dat het wel trager werkt dan wanneer je het via je telefoon streamt.
Maar als je eenmaal je playlist hebt draaien maakt het ook niet zoveel meer uit.

[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 06-02-2026 22:36 ]

• elektriekert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFEYPFzp-30v0DuavAQqjsiJlds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5bWWodUTEBTI3AuksO552CA.jpg?f=fotoalbum_large

Dat Airconsole is ook wel geinig. En dan heb je nog iets met video wat je kan kijken.

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:30
Ik heb sindskort dat ik soms bij opstarten de foutmelding met een oranje lampje krijg over dat de 12V accu niet helemaal goed is (ik weet de exacte tekst even niet). Auto doet het vervolgens prima. Nu heb ik de garage gebeld, en kan ik langskome, maar de kosten zijn meteen 200 euro. Ik weet niet of hier de vervanging van de nieuwe accu bij zit. Best een hoop geld.
Ik vrees dat de accu soms wat leeg raakt door de vele calls vanuit mijn app en HomeAssistant. En dat er verder dus niet zoveel aan de hand is. Wat is jullie ervaring/advies?

• onetime
  • Niet online
@Aristos Koop voor een paar tientjes een accu tester. Eentje die niet alleen de spanning maar ook "de start capaciteit" of met een andere belasting test hoe goed de accu is.
En meet dan meteen na een gewone rit, en de volgende dag voor je verder iets met de auto doet.

• Solarman
  • Niet online
Inmiddels is de Skoda connect app geupdate.
Je kan nu bij laadgeschiedenis je laad- en SoC grafiek bekijken wanneer je op een laadsessie klikt.
Werkt nog niet helemaal goed aangezien ik een gat in de meting van vermogen had waardoor er een afwijking van 14 kW was tussen wat de auto had gemeten en wat mijn geijkte laadpaal aangaf, terwijl de SoC meting van de auto wel goed was.
Dit gemeld bij Skoda vergezeld van de grafieken.

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:34
Ik ben sinds deze week ook eigenaar van een mooie Enyaq 80 uit 2021.

3 beginnersvragen:
1. Vanuit de bestuurdersstoel zit zeg maar bij je linkerknie een knopje om de elektrische achterklep te openen. Hoe kun je hem echter ook weer vanuit binnen dicht doen?
2. Ik heb een thuislader met vaste kabel. Bij de laadlocatie Thuis mag de kabel altijd ontgrendeld zijn. Elders niet. Het schuifje voor deze instelling lijkt echter dezelfde te zijn voor algemeen en een specifieke locatie. Klopt dat?
3. Onder de kofferbak lag nog dit cilindervirmig doosje. Weet iemand wat dat is/was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqzUG0LqrcM6ee1KrhZFfLAzN7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlY7XoXplw94eD3XHXX653U8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFQnNYtq3uZuRyeBu18t310jA2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmE1c4KKXSlA9QhOvzkHnncA.jpg?f=fotoalbum_large
Het is iig geen missende slotboutsleutel.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:12
mmmmarc schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:15:
Ik ben sinds deze week ook eigenaar van een mooie Enyaq 80 uit 2021.

3 beginnersvragen:
1. Vanuit de bestuurdersstoel zit zeg maar bij je linkerknie een knopje om de elektrische achterklep te openen. Hoe kun je hem echter ook weer vanuit binnen dicht doen?
2. Ik heb een thuislader met vaste kabel. Bij de laadlocatie Thuis mag de kabel altijd ontgrendeld zijn. Elders niet. Het schuifje voor deze instelling lijkt echter dezelfde te zijn voor algemeen en een specifieke locatie. Klopt dat?
3. Onder de kofferbak lag nog dit cilindervirmig doosje. Weet iemand wat dat is/was?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is iig geen missende slotboutsleutel.
Om je laadkabel schoon te maken. Klepje open, kabel er tussen, klepje dicht en kabel er doorheen halen.

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:34
vinom schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:20:
[...]

Om je laadkabel schoon te maken. Klepje open, kabel er tussen, klepje dicht en kabel er doorheen halen.
Ah, handig. Typisch zo'n klein Skoda dingetje :). Bedankt

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 14:55
@mmmmarc Wat betreft het knopje bij de knie, bedienen en vasthouden dan gaat die dicht.

• Solarman
  • Niet online
mmmmarc schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:15:
..............................
.........................................
Je redenatie klopt, ont- of vergrendelen laadkabel geldt voor alle AC laders.
Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen thuis of publieke laders.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 20:34
Hi,
Waar kopen jullie zelf je interieurfilter?
Is er nog veel verschil in kwaliteit?
Ik heb laatst ook een 2e hands Enyaq gekocht en wil het filter zelf gaan vervangen.

Alvast dank!

• BGFG
Solarman schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:49:
Inmiddels is de Skoda connect app geupdate.
Je kan nu bij laadgeschiedenis je laad- en SoC grafiek bekijken wanneer je op een laadsessie klikt.
Werkt nog niet helemaal goed aangezien ik een gat in de meting van vermogen had waardoor er een afwijking van 14 kW was tussen wat de auto had gemeten en wat mijn geijkte laadpaal aangaf, terwijl de SoC meting van de auto wel goed was.
Dit gemeld bij Skoda vergezeld van de grafieken.
Huh? Dat is toch al heel lang mogelijk, of vergis ik me?

• StecaGrid
  • Laatst online: 12-03 07:09
marinadus schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:02:
Hi,
Waar kopen jullie zelf je interieurfilter?
Is er nog veel verschil in kwaliteit?
Ik heb laatst ook een 2e hands Enyaq gekocht en wil het filter zelf gaan vervangen.

Alvast dank!
Heb je ook gecheckt of er een onderhoudscontract op je enyaq zit? Daarbij is het onderhoud de eerste 5 jaar gratis. Dat is natuurlijk exclusief slijtage onderdelen als ruitenwissers en banden etc

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52
Solarman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 05:11:
[...]

Je redenatie klopt, ont- of vergrendelen laadkabel geldt voor alle AC laders.
Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen thuis of publieke laders.
Bij mij kan dat wel hoor. Als je in de app op laden klikt en dan bij de drie puntjes rechtsboven naar laad instellingen kun je de algemene regel instelling. Ga je via laden naar laad locaties en kies je de gewenste locatie dan kan ik het alleen voor die locatie instellen.
Dat werkt hier als sinds het begin, thuis is hij ontgrendeld na laden en openbaar of elders niet.

• Solarman
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Huh? Dat is toch al heel lang mogelijk, of vergis ik me?
De laadgeschiedenis wel, de grafieken volgens mij niet.
Althans ik kreeg de melding dat dit nieuw is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXzzWDiWS1fJpGCOzxXf_zChCzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j0BqzEoqzfGD3MTQPwCg0LO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMjcbyOWrlUFiSRlD2DnSB9Pbm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptz442dsIo7eJR3KcaAaX0hP.jpg?f=fotoalbum_large

• Solarman
  • Niet online
Currry schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Bij mij kan dat wel hoor. Als je in de app op laden klikt en dan bij de drie puntjes rechtsboven naar laad instellingen kun je de algemene regel instelling. Ga je via laden naar laad locaties en kies je de gewenste locatie dan kan ik het alleen voor die locatie instellen.
Dat werkt hier als sinds het begin, thuis is hij ontgrendeld na laden en openbaar of elders niet.
Ahh, ik gebruik normaal geen opgeslagen laadlocaties.
Maar heb het uitgeprobeerd en het werkt inderdaad, is instelbaar per laadlocatie (maximaaal 5 locaties kunnen opgeslagen worden met aparte instellingen).
Thanks.

PS. de drie puntjes is bij mij een wieltje.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 08-02-2026 08:51 ]

• Solarman
  • Niet online
@mmmmarc Lees even de noot van @Currry (Currry in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3").
Het is inderdaad in te stellen voor 5 laadlocaties (die je wel eerst moet aanmaken in de app).

• KweNi
Ik heb geen grafieken.
MySkoda app versie 8.8.0 op Android.
Skoda Enyaq 2025 facelift op sw 5.4

[ Voor 23% gewijzigd door KweNi op 08-02-2026 09:10 ]

• Solarman
  • Niet online
KweNi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:06:
Ik heb geen grafieken.
MySkoda app versie 8.8.0 op Android.
Skoda Enyaq 2025 facelift op sw 5.4
Kan kloppen, ik zie net dat ik een Beta tester ben.
ik heb nu versie 8.10.0

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft er iemand advies voor een goede telefoonhouder? Android Auto is nogal onbetrouwbaar. Ik kan het met wat rommelen vaak wel oplossen maar voor andere chauffeurs is dat nogal een uitdaging. Een telefoonhouder zou een goede backup zijn voor als het weer niet werkt.

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:20
Admiral Freebee schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:01:
Heeft er iemand advies voor een goede telefoonhouder? Android Auto is nogal onbetrouwbaar. Ik kan het met wat rommelen vaak wel oplossen maar voor andere chauffeurs is dat nogal een uitdaging. Een telefoonhouder zou een goede backup zijn voor als het weer niet werkt.
Ik heb zelf een Brodit center mount met een telefoonhouder voor mijn telefoon:https://www.pdaplus.nl/pr...avia-20-center-mount.html

Deze vind ik er fijn want hij zit lekker half achter het stuur verstopt.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 20:34
StecaGrid schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Heb je ook gecheckt of er een onderhoudscontract op je enyaq zit? Daarbij is het onderhoud de eerste 5 jaar gratis. Dat is natuurlijk exclusief slijtage onderdelen als ruitenwissers en banden etc
Is dat ook voor 2e hands? Dacht alleen bij nieuw koop.
Ik zal binnenkort eens langs bij de Skoda dealer in de buurt, nog niet geweest. Maar ben toch ook wel benieuwd naar aanschaf tips voor het filter 🙂.

• StecaGrid
  • Laatst online: 12-03 07:09
marinadus schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Is dat ook voor 2e hands? Dacht alleen bij nieuw koop.
Ik zal binnenkort eens langs bij de Skoda dealer in de buurt, nog niet geweest. Maar ben toch ook wel benieuwd naar aanschaf tips voor het filter 🙂.
Ik belde mijn dealer dat ze de sevice beurt binnen 6 maanden niet hadden uitgevoerd (die is nodig 5 maanden na aankoop). Ze adverteren groot dat ze dit doen als dat binnen 6 maand nodig is.
De reactie was dat deze beurt gratis wordt uitgevoerd over 5 maand omdat die nog binnen het contract viel.
Pagina: 1 ... 103 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.