Welkom in het grote Škoda ENYAQ iV topic
Klik hier voor Deel 2 Deel 1:strip_exif()/f/image/d00jrlbx7Q2H21s9SdMnNRrP.jpg?f=fotoalbum_large)
Škoda ENYAQ iV
WelkomUitvoeringen & prijzen
Details
Laden
FAQ
OBD-CarScanner
ODBEleven
Sound upgrades
Alle Skoda (Enyaq) Workshop Manuals en Wiring Diagrams
Kaart fouten van de navigatie melden:
Handige linkjes
.
Welkom
Welkom in het topic voor de Škoda ENYAQ iV, de eerste auto van Škoda gebaseerd op het MEB platform van VAG. Op : https://www.skoda.nl/modellen/enyaq staat:.Gratis - Elektrisch rijden training
Bij de nieuw aanschaf van een Enyaq iV of Enyaq Coupé iV krijg je een elektrisch rijden training cadeau. Tijdens deze training leer je hoe je slim kunt om gaan met je actieradius en de verschillende rij assistenten die het rijden in een elektrische auto nog comfortabeler maken. Rijd je al in een Enyaq iV en heb je nog geen elektrisch rijden training gevolgd? Neem dan contact op met Pro Drive en maak direct een afspraak.
Meld je aan
Uitvoeringen & prijzen stand 2022.
Er zijn teveel wijzigingen om dit hier bij te houden zie skoda.nl/enyaq voor de prijs van de uitvoering van jouw voorkeur.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPbRYlYj4yUCgOXdcsfI1dly.jpg?f=user_large)
Model | Accucapaciteit | WLTP radius | Aandrijflijn | Topsnelheid | 0 - 100km/u | Laadsnelheid (5-80%) | Vanaf prijs |
---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 51.7 kWh | 340 km | Achterwiel | 160 km/u | 11.4 sec. | 100 kW/42 min | Onbekend |
60 | 58.3 kWh | 390 km | Achterwiel | 160 km/u | 8.9 sec. | 100 kW/42 min | € 42.690 |
80 | 77.1 kWh | 537 km | Achterwiel | 160 km/u | 8.7 sec. | 125 kW/38 min | € 49.590 |
80X | 77.1 kWh | 460 km | Vierwiel, dubbele motor | 160 km/u | 6.9 sec. | 125 kW/38 min | € 51.690 |
RS | 77.1 kWh | 460 km | Vierwiel, dubbele motor | 180 km/u | 6.2 sec. | 125 kW/38 min | Onbekend |
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6eA4wilLiWeDYoprsM2ABmh2.jpg?f=user_large)
Founders Edition
:strip_exif()/f/image/HLes8Cqjj2J20VyythpkEUlO.jpg?f=user_large)
Regular
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3D6sSTjQcEYLfLel3zYIGbDG.jpg?f=user_large)
Sportline
Dank aan @Superflip voor onderstaande foto's van de achterbak.
![]() | ![]() |
.
Details
De ENYAQ iV is de ideale auto voor een weekend weg. Met een actieradius van 537 km voor de 80kWh versie rijd je naar de Ardennen en weer terug. Deze volledig elektrische SUV is ruim en optioneel voorzien van de nieuwste hulpsystemen. De ENYAQ iV heeft een 13 inch multimediascherm waarop je eenvoudig je route uitstippelt. En vind je het leuk om met de caravan op pad te gaan? Geen probleem. De ENYAQ iV is in staat om tot 1.200 kg gewicht te trekken.
Klik het plaatje voor het verhaal van @Mkeespiet op een Skoda site.
:strip_exif()/f/image/Jxq0AnjdY0MJyhoR1Zr98m3t.jpg?f=fotoalbum_large)
Klik het plaatje voor het verhaal van @Mkeespiet op www.4x4electric.com.
.
Laden
De accu goed houdenAC laden is het beste voor de accu. Een enkele keer snelladen / superchargen als je haast hebt of een lange rit hebt moet kunnen. Hoe schadelijk het is voor de accu om veel te snelladen is niet helemaal duidelijk en verschilt per accu chemie. Misschien zelfs per productie serie. Het beste is om de accu altijd tot 80% te laden en dat te doen voordat je onder de 20% komt.
Het accu niveau is niet eenvoudig te bepalen. Primair afhankelijk van de spanning. Maar ook van de temperatuur. En hoeveel herstel / rust tijd de accu heeft gehad na laden (met welke stroom?) en na gebruik. (hoe zwaar belast?)
Die rust tijd geeft de chemicaliën tijd om zich weer gelijkmatig te verdelen. Als er stroom door de accu loopt ontstaat er een gradient in de chemicaliën in de stroom richting. Door die gradient in de verdeling van de chemicaliën kan de accu de maximale capaciteit niet bereiken. Vooral bij koud laden (als de mobiliteit van de chemicaliën laag is, door "stroperigheid") kunnen er lokaal schadelijk hoge concentraties van bepaalde componenten optreden. Bijvoorbeeld dendriet vorming. (Lithium draden die kortsluiting op kunnen leveren.) Vandaar dat de maximale laadstroom sterk van de temperatuur van de accu afhangt. Bij een te hoge temperatuur kan het oplosmiddel in de accu weer gaan "koken" / verdampen.
AC laden kan maximaal met 3x 16A = 11kW. Een 22kW laadpaal wordt dus maar voor de helft benut. 1x 32A = 7,2kW kan ook, net als 1x 16A = 3,6kW. Al is de door Skoda los verkochte stopcontact lader(Granny Charger) maar 10A (2,2kW). Er zijn ook instelbare stopcontact laders, 6, 8, 10, 13, 16A... Zeker als je meer dan 10A via een gewoon stopcontact gaat laden is het een heel goed idee om na een paar minuten te controleren of er niets te heet wordt. Laden met de granny-charger heeft het hoogste verlies doordat bepaalde systemen actief zijn tijdens laden, ongeacht hoe. Voor vast thuis laden is er bijvoorbeeld ook de Zappi "laadpaal" die alleen je solar-overschot je auto kan insturen. Als het qua tijd kan lijkt laden met 11kW optimaal qua accu levensduur en laadverlies.
DC snelladen: De laadcurve van de 58kWh versie en de 77kWh versie zijn hieronder weergegeven (Fastned).
Vergeet niet dat de maximale laadsnelheid ook afhankelijk is van de temperatuur van de accu.
Met dank aan @Medico: Wat mij helpt is om even de laatste paar km 130km/h te rijden ipv 120. Ook bij 20% soc en onder de 10c leverde dat oplaadsnelheden van meer dan 120kwh op.
/f/image/TcdRq8nMkCwBHPUIg1FOvxww.png?f=fotoalbum_large)
Heb je model met MY21 (model year 2021) dan heb je standaard 50kW laden. Via de garage kun je een upgrade kopen naar 125kW. Als je het 60 model hebt kun je upgraden naar 100kW (of 120kW MY22). Vanaf MY22 wordt de Enyaq standaard uitgerust met 130kW snelladen (77kWh) en 120kW (58kW).
De 77kWh versie kan sinds Q2 2022 profiteren van de ID 3.0 software update die de laadcurve drastisch verbeterd en de laadsnelheid moet opvoeren naar in ieder geval 135kW. De laadtijd zal vanaf dat moment zo'n 8 minuten korter duren dan daarvoor. Waarschijnlijk geldt dit alleen voor de 80, omdat de 80x en de RS variant gebruik maken van andere accucellen.
In het config menu van het laden is er de optie "laadkabel altijd ontkoppelen", als dat aanstaat ontkoppelt de kabel als je het laden beëindigt, @onetime heeft dat bij een bepaalde laadpaal nodig omdat deze anders de kabel ook niet loslaat... en als dat ook niet werkt:
Het probleem dat de laadklepkabel niet meer openlos gaat; Met dank aan @DBR1984
De ANWB vertelde dat er rechts achterin de achterbak een handmatige oplossing is. Als je de gevarendriekhoek verwijderd, zit er een stuk bekleding wat je in kan drukken (goed kijken, want je ziet het bijna niet en je moet redelijk hard drukken, de eerste keer moet je door de perforatie rand heen drukken). Het zit tussen de houder van de gevarendriehoek en het achterlicht. Als je dat hebt ingedrukt zie je een gele hendel/koord. Hieraan trekken en de klepkabel gaat weer openlos!
:strip_exif()/f/image/pOKOBlOr6rIDgSHOEN8Sjq41.jpg?f=fotoalbum_large)
Accu conditioneren voor een goede SOH en SOC bepaling met dank aan @Autohillenga :
/f/image/USasT0ZJjIDnoogW37ezf3KK.png?f=fotoalbum_large)
.
FAQ
Mijn verbruik is hoger dan ik verwacht, waarom?Ik heb dus meestal een relatief groot bereik. Ik rij niet altijd 50 binnendoor, maar dat soort ritjes heb ik er wel bij, en ja, dat helpt. Linker baan inderdaad zelden, ik zie het nut meestal niet. Waar ik ook het nut niet van zie is zo snel mogelijk stilstaan bij een stoplicht. Ik kom vaak zo aanrijden dat ik kan doorrijden. Dat scheelt het verlies van afremmen en weer optrekken.
Ook hou ik rekening met de windrichting. Als ik wind tegen heb zal ik niet snel harder rijden dan 85 op de teller. Met wind mee wil ik wel eens wat harder rijden. Voor wie het niet weet; luchtweerstand is een kwadratische factor. 130 rijden in plaats van 80 kost 2,64 keer zoveel energie.
50 km/h | 1 | 0.39 | 0.25 | 0.18 |
60 km/h | 1.44 | 0.56 | 0.36 | 0.25 |
70 km/h | 1.96 | 0.77 | 0.49 | 0.34 |
80 km/h | 2.56 | 1 | 0.64 | 0.44 |
100 km/h | 4 | 1.56 | 1 | 0.69 |
120 km/h | 5.76 | 2.25 | 1.44 | 1 |
130 km/h | 6.76 | 2.64 | 1.69 | 1.17 |
Voor mij is rijplezier heerlijk rustig zoemend wegrijden, "in alle stilte", genietend van de omgeving. Nee, ik ben geen 20 meer en hoef niet met piepende banden weg te rijden. Of ze op te roken, driftend in de bochten.
P.S. Vergeet de bandenspanning niet! Te zacht en echt te hard levert scheve slijtage op.
Zorg voor de juiste spanning, liefst iets aan de hoge kant, dan rijdt je zuiniger.
Met dank aan @JanHenk
Iedere winter komt dit weer voorbij...
Kou geeft meer luchtweerstand. Cabineverwarming vraagt best wel wat energie. Bij regen koelt de cabine nog sneller af. De batterij heeft minder capaciteit in kou. Doordat je een hoger vermogen vraagt door al het voorgaande worden de verliezen ook nog eens groter. Kortom, kou en regen zijn factoren die het verbruik verhogen en de energie die je uit de batterij kan halen verminderd (aan twee kanten dus). Het telt allemaal bij elkaar op, waardoor de range gewoon minder wordt.
Goed gebruik van de (stoel/stuur) verwarming kan behoorlijk helpen en lagere snelheid ook. Verder kun je er niet zo heel veel aan doen, eigenlijk...
Met dank aan @bigcookie:
Hoe doet je Enyaq het in -30/35c? Je krijgt dit soort notificaties van de app:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4r1308Irjlf2aaGXhV7ChDSA.png?f=user_large)
Nu kan je dat vervolgens niet doen omdat de 12v batterij de kou niet leuk vind

Ga je rijden in een koude auto en dan het is verbruikt maar 76kWh/100km
:fill(white):strip_exif()/f/image/iWuNlaEwx6bpSPEEfhR063iC.png?f=user_large)
Gemiddeld gaat het meer naar de ~35 voor een ritje naar de supermarkt
Het lukt de auto gelukkig wel om het lekker warm te krijgen
De auto is op de ingestelde temperatuur maar gaat "koude" lucht blazen.
80% oplossing:
Waar komt die vreemde slijtage van mijn banden vandaan?RandomNick schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:23:
[...] Helaas is dit al een issue vanaf dag 1 met de Enyaq (rijder van het eerste uur). Wat helpt is de ventilator handmatig op voeten en vooruit zetten. Dit scheelt voor mijn gevoel ca. 80% omdat je de koude luchtstroom minder direct voelt.
Ook van belang voor zuinig rijden en de levensduur van de banden is de juiste uitlijning en banden spanning: Met dank aan @Boeie

Hoe je Enyaq aanhouden als je even uitstapt?
![]() | ![]() |
Kwam deze tegen bij een familielid.
! Ik vertrouw ze niet als verlenger ! Ome Ali kwaliteit...
Handig om bij even kort uitstappen de Enyaq "aan" te houden.
Handiger dan de echte gordel achter je rug om er inprikken, maar dat kan ook.
Is de elektrische kofferbak standaard op de Enyaq?
Nee, je hebt hier comfort plus voor nodig. In dat geval krijg je er ook de Virtual Pedal bij.
Ik heb extra transport ruimte nodig; dakkoffer of trekhaakkoffer?
Met dank aan @JanHenk: Net terug uit Oostenrijk met een Thule Arcos L (400 liter). Als je een dakkoffer overweegt, zou ik zeker ook de trekhaakkoffer overwegen. Ben er heel enthousiast over. Je merkt er niks van. Zowel niet qua verbruik als rijden. De kinderwagen, slee, skischoenen, helmen, etc. ging er allemaal in. Had ineens enorm veel ruimte in de kofferbak over. Bij laders ging het ook prima. Effe opletten soms. Ander voordeel is dat je gewoon bij de kofferbak kunt, hoeft hem niet te kantelen of iets dergelijks.
Kan je Skoda Sound System combineren met Transport?
Ja, dit kan. Je raakt wel een deel van de diepere laadbak onder de kofferbak kwijt. (idem zonder Transport pakket)
- Let op, SSS is niet langer leverbaar in 2021!
Draaien de Matrix koplampen in het Licht pakket mee in de bochten?
Ja, op basis van een filmpje van de ID.3 is vrijwel 100% zeker dat ze meebewegen. Hier was lange tijd discussie over omdat dit in diverse filmpjes niet goed te zien is. De ID.3 (en ID.4) lijken veel op de Enyaq, dus de aanname is nu dat dit antwoord klopt. @onetime heeft matrix koplampen die niet mee bewegen.
Zijn de KESSY sleutels van de Enyaq veilig?
De Enyaq voldoet aan de nieuwere eisen voor keyless entry. De sleutels stoppen met zenden als ze een tijdje stil liggen, dan is hun signaal niet meer op te vangen en naar de auto door te sturen. De gebruikelijke aanval van nachtelijke niet-eigenaar chauffeurs.
Mijn sleutel van de Enyaq doet het niet na de batterij te hebben vervangen.
De bekerhouder is de NFC trigger. Doe hem daar in en dan zou je sleutel daarna gewoon weer moeten werken als de batterij vervangen is. (wrijf de nieuwe batterij even goed schoon, sommige hebben een veiligheidscoating die de goede werking belemmert.)
Heeft het Loft interieur ook een ledstrip in het dashboard?
Nee, zover we weten hebben alle interieurs dit, behalve Loft. Helaas 😉 Wel hebben alle wagens ledstrips in de voordeuren en sfeerlicht in het vooronder, vermoedelijk onder middenconsole welke open is bij de Enyaq.
Is Park Assist Plus beschikbaar?
Ja, al wordt Park Assist Plus in Nederland niet bij naam genoemd. De '360 Areaview' optie is Park Assist Plus (PPC). Deze is zowel op de iV 60 als iV 80 te bestellen. Zie ook de vraag hierna.
Bevat Park Assist Plus de Summon en Semi-Auto Parking functie?
Park Assist Plus/360 Areaview bevat geen hardware voor de eerder gecommuniceerde Summon functie en Semi-Auto Parking. Volgens Skoda medewerkers mag je er ook niet vanuit gaan dat je dit achteraf kan toevoegen. Dit zal ook de reden zijn dat het in Nederland geen Park Assist Plus heet.
Kan dat irritante startbeeldscherm weg?
Gebruikers > Setup > Startbeeldscherm weergeven. De optie lijkt er alleen in software versie 3.5 te zijn, of afhankelijk ervan te zijn of je als gastgebruiker rijdt. Met OBD11 zou het ook kunnen, maar tot nu toe met neven effect dat er geen OTA updates meer binnen komen.
Wat is het verschil tussen ACC en Travel Assist?
Plaatjes met dank aan @jeroenkb
![]() | ![]() |
Bij TA heb je een groen autootje, metertje en 2 stippellijnen en 2 oranje lijnen in het iets grotere overzicht. | Bij alleen ACC heb je een groen autootje en een metertje. Zodra je in de buurt komt van de grenzen wordt of links of rechts een oranje streep. |
ACC + de auto stuurt zelf, en houdt het midden van de rijbaan. | De auto rijdt de ingestelde snelheid maar houdt wel afstand tot de voorligger en stopt desnoods en trekt ook weer op zolang de melding "ACC klaar om weg te rijden" actief is. |
![]() | Met dank aan @kuka voor dit plaatje Deze functie, snelheid voorspellen, uitzetten, voorkomt dat je midden op de snelweg plotseling afremt omdat er bij de afslag een lagere snelheid staat aangegeven. Levensgevaarlijk, dat plotselinge afremmen tot bijvoorbeeld 50 ! |
Kan de Enyaq OTA updates ontvangen?
Ja, mits deze is uitgevoerd met software versie 2.1 of hoger. Heb je die nog niet dan moet dat in de garage gebeuren. Kijk bij: Setup > Systeeminformatie > Alle updates weergeven om te zien of er een update is als je die verwacht maar geen melding hebt gekregen of hem eerder hebt weggetikt.
Kan ik zelf een update starten?
De HOME knop even inhouden, dan krijg je softwareupdate info en kan je hem starten als er een is.
Is er een recall voor mijn Enyaq?
Kijk hier: https://www.dieteren.be/nl/recall/ en/of https://www.skoda-auto.com/services/recall-campaigns
en/of https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker#secb
Kan je achteraf de bak van het transportpakket inbouwen?
Ja, het is mogelijk net wat minder stevig omdat de bodemplaat anders is en je niet de rail aan het einde hebt. Maar het past wel. Onderdeelnummer 5LG861401 kosten zijn +/- 75 euro.
Hoe gebruik ik de memory functie van de elektrische verstelbare voorstoelen?
1. Gebruik sleutel 1 om de deur te openen
2. Stel de stoel in op de juiste positie
3. Druk op Set
4. Druk op het getal waaronder je de instelling wilt opslaan (meestal 1, 2 of 3)
5. Stap uit de auto en vergrendel de auto
6. Gebruik sleutel 2 en volg de stappen 1 t/m 5
Ik wil ook zo'n vette crystal face grill, kan dat?
Jazeker! Moet je wel diep in je buidel tasten en vanuit Duitsland over laten komen. Maar ja, het kan. Waarschijnlijk moet je hem bij de dealer ook nog laten coderen zodat alles werkt.
Onverklaarbare storing?
E-auto's zijn computers op wielen. Wat doe je met een onverklaarbare fout bij een computer? Reset. Ook de pechhulp schijnt dat vaak te doen, eventueel na het proberen van resetten van fouten via OBD. Maar maak de 12V accu zelf even los en wacht een paar minuten. Kan ook onnodige (dure) hardware klussen van garages voorkomen omdat die ook lang niet altijd precies begrijpen waar de echte fout zit.
Voor Home Assistant integratie:
zie: Het grote Škoda ENYAQ iV Home Assistant integratie topic
Is er een Skoda app voor de Enyaq?
My Skoda Essentials voor IOS is in de ochtend van 2-12-'24 -echt- op zwart gegaan. Hij logde me uit en verwees door naar de andere app. My Skoda (7.8.0 van November 2024) voor IOS en Android de update loop op de eerst niet meer ondersteunde IOS versie 15 is nu opgelost.
Mijn Iphone laad niet goed op.
@Dr C : ik had steeds gedoe met het draadloos laden van mijn iPhone 13. Voor wie een 3d printer heeft heb ik een STL bestandje gevonden op printables om de iPhone op de goede plek te leggen. lijkt tot nu toe goed te werken (wel zonder hoesje): printables.com skoda-enyaq-wireless-charger-inlet
Zonder wifi, geen carplay. Met wifi, geen dataverkeer.
Oplossing: De Sjeik schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:45 Ik heb
- de auto in carplay verwijderd
- de wifi van de auto verwijderd van de telefoon
- de telefoon verwijderd in de auto
- via bluetooth de carplay verbinding op gezet
De zekering 19 truc, voor herstel van de (internet) verbinding.
Met dank aan @Autohillenga voor de verwoording:
Zojuist de zekering 19 truc gedaan. Ik heb weer verbinding en de auto doet alles weer in de app.
Stap 1: zekering 19 er uit halen.
Stap 2: 20 minuten wachten.
Stap 3: Zekerting terugplaatsen en op contact zetten.
Stap 4: naar gebruikers, en op synchroniseren drukken.
Stap 5: auto afsluiten en paar minuten wachten.
Let wel: Alles op eigen risico.
Met dank aan @AlexZuH voor het plaatje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qwpX8KKgp7IBll0NXuv2Ux2L.png?f=user_large)
(Na een update) Problemen met laden?.
Met dank aan @Matmar: De ‘zekering 3’ actie van Speicher YouTube: Update zum Update auf Software 3.7 für die erste Generation des Skod... Nu werkt het overschot//uitgesteld laden weer als vanouds 🤗
Euro Ncap Rescuesheets Skoda ENYAQ iV 2020 EN pdf
Euro Ncap Rescuesheets Skoda ENYAQ iV 2020 EN pdf
:strip_exif()/f/image/yWx5PpRbWlUAogclGnQCpdVW.jpg?f=fotoalbum_large)
.
OBD-CarScanner
https://www.carscanner.info/ Met deze app kan je vele accu gegevens en andere status waardes uitlezen.De OBD port zit links onder aan het dashboard, iets voorbij de onderrand, bijna helemaal tegen de zijkant.
Voel met je hand waar de brede kant met nok van de stekker zit. (naar de voorkant van de wagen)
Met deze adapter werkt Car-Scanner: https://www.amazon.nl/Blu...071D8SYXN?ref_=ast_sto_dp op IOs / Iphone en android.
.
ODBEleven
Zelf aan de slag met coding? Dat kan! @GAEvakYD heeft een handige PDF gemaakt: drive.google.com/fileEen Duitse pdf met extra / andere info: https://docs.google.com/d...zxHdx_OO08xSPYdfmsFA/edit
.
Sound upgrades
- @Robbie8454 Carlectra voor een audio upgrade- Plug en play zonder boren in Duitsland:
- speaker-city.de/hifi-pakete-1/fahrzeugspezifisch/vw-id-4-skoda-enyaq/
ervaring van @Trackerfire
- er is een plug en play set te koop in Noorwegen via Bassbrother:
- (bassbrothers.no/bilstereopakker/oppgraderingspakke-skoda-enyaq)
.
Alle Skoda workshop manuals en wiring diagrams
Als je lang op home drukt kom je in het service menu.Daar kan je bijvoorbeeld bekijken welke software versies er voor de verschillende modules zijn geïnstalleerd.
Met dank aan @lvefferen: cardiagn.com/skoda/skoda-enyaq-iv/
.
Kaart fouten van de navigatie melden:
efbeel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:55:
[...] Fouten in de interne navigatie kun je . doorgeven aan de fabrikant van de kaarten via Map Creator: https://updateportal.skoda-auto.com/
Handige linkjes
- Het grote Škoda ENYAQ iV Home Assistant integratie topic
- Officiele model pagina
- Configurator
- Brochure & Prijslijst
- YouTube: Skoda Enyaq iV Premiere all-new electric SUV Exterior Interior - Autogefühl
- YouTube: Skoda Enyaq - Eerste kennismaking
- YouTube: Skoda Enyaq (2021): onthulling, prijzen en verschillende versies | Autovisie
[ Voor 64% gewijzigd door onetime op 31-05-2025 13:32 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.