Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:46
jvbijleveld schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Nice!
Welk verbruik hoort hier dan bij? Zelf zit ik tijdens de 'long-runs' (90km, airco uit, eco stand, max 110 km/h) op 15,5 Kw/100km, maar mijn GOM komt dan niet verder dan 350 km..
Mijn langdurig gemiddelde verbruik (afgelopen 13.000 km) is 17,6 kW/100 km. Daar zit dus ook verbruik in van het voorjaar; ik rijd een kleine 20k km per jaar.
Op basis van mijn 2,5 jaar Enyaq rijden durf ik wel te stellen dat actieradius een directe resultante is van je rijstijl. Rustig rijden, vooruitkijken en anticiperen zijn de sleutel tot een hoge actieradius. Met je D stand of B stand rijden maakt daarin geen meetbaar verschil. Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen waarom de D stand op de autoweg beter zou zijn dan de B stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:31
jdbiggelaa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

Je zit nu aan je maximum en kunt dus niet verder met bijvoorbeeld laden op 11 kW of een 5-pits inductie kookplaat van 11 kW. Ik heb nu 38 zonnepanelen voor huishouden, warmtepomp en twee EV’s. Dat lukt allemaal niet meer op 1 fase.
Ja dat snap ik. Ik rijd 40.000 km per jaar met de Enyaq en kom tot heden nog prima uit met voornamelijk thuisladen. We hebben net een nieuwe inductieplaat en 2 EV’s tegelijk laden zie ik nog niet gebeuren hier. Mijn 2e auto is een heerlijke 5-cilinder cabrio; die gaat voorlopig niet weg :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@jdbiggelaa Ik doe een poging: In <B> geeft iedere wijziging van de stand van de "accelerator" een actieve reactie van de auto; dan wel regeneratief remmen, dan wel weer versnellen. Daar zit meer verlies in dan in de <D> stand aandrijving verminderen en dan weer versnellen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Digimusic schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:45:
Weet iemand wat de minimale AC-laadsnelheid is van de Enyaq 80 op drie-fasen?

Ik zou graag willen experimenteren met het afstemmen van de laadsnelheid op de actuele opbrengst van de zonnepanelen. Ik ben bekend met de stroom begrenzingsmogelijkheid die het laden naar 5,5kW zet, maar ik vroeg me af of hij nog lager kan op drie-fasen.
Koop een Zappi V2 of vergelijkbare laadpaal, die regelt automatisch dat de stroom die je zonnepanelen méér leveren dan je huishouden nodig heeft, in je accu verdwijnt. Die opbrengst wisselt, zeker op een deels bewolkte dag, continue. Dat kun je met de hand niet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
onetime schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:14:
@jdbiggelaa Ik doe een poging: In <B> geeft iedere wijziging van de stand van de "accelerator" een actieve reactie van de auto; dan wel regeneratief remmen, dan wel weer versnellen. Daar zit meer verlies in dan in de <D> stand aandrijving verminderen en dan weer versnellen.
In theorie ja, maar wie in D stand rijdt zal in druk verkeer op de autoweg met steeds wisselende snelheden regelmatig zijn rem moeten gebruiken. Als je voldoende afstand houdt tot je voorligger, hoef je weinig te corrigeren, noch in D stand, noch in B stand.
Een andere Enyaq iV 60 rijder op dit forum zweert bij de D stand en ik bij de B stand. Onze actieradius ? Exact hetzelfde, ruim 400 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Free charging @ Tesla vandaag.

Toch even uitproberen bij de Supercharger in Leusden langs de A28. Valt me op dat mijn Enyaq niet harder gaat dan ong.75kWh. Is dat een beperking van deze laders? Met de fastneds en Ionities haal ik toch ruim de 120 wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5zKtcSeioBjtSqJnJHfM9PWOIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0zTDHU9G2Crqv4th1RBE3U8V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Wilde op 29-08-2023 15:19 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
jdbiggelaa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen waarom de D stand op de autoweg beter zou zijn dan de B stand.
Ik reed op de snelweg op Travel Assist, stand B, rustig met het verkeer mee.
Plotseling geeft een sensor een alarm, weet nog steeds niet waarom, maar de TA wordt afgeschakeld en in stand B remt de auto redelijk sterk af, zo sterk in ieder geval dat noch ik, noch mijn achterligger daar op rekenden.
Uiteindelijk liep alles zonder schade af, maar voor mij nooit meer B op de snelweg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dingo35 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Ik reed op de snelweg op Travel Assist, stand B, rustig met het verkeer mee.
Plotseling geeft een sensor een alarm, weet nog steeds niet waarom, maar de TA wordt afgeschakeld en in stand B remt de auto redelijk sterk af, zo sterk in ieder geval dat noch ik, noch mijn achterligger daar op rekenden.
Uiteindelijk liep alles zonder schade af, maar voor mij nooit meer B op de snelweg....
Dat is vanzelfsprekend een nare ervaring, maar ik zie de relatie niet met rijden in de B stand? Als de auto al dan niet correct meent dat er sprake is van een gevaarlijke situatie, grijpt deze remmend in, ongeacht of u in D stand of B stand rijdt. Mijn conclusie zou zijn om de TA niet meer te gebruiken wegens onbetrouwbaar gedrag. Dat laatste is mijn standaard situatie: geen TA, ik vertrouw die absoluut mijn leven niet toe.

[ Voor 10% gewijzigd door jdbiggelaa op 29-08-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jdbiggelaa Als de auto de TA/ACC er af gooit, dan gaat hij in de <D> stand alleen uitrijden, en niet remmen...
Als er verder niets is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wilde schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:19:

Toch even uitproberen bij de Supercharger in Leusden langs de A28. Valt me op dat mijn Enyaq niet harder gaat dan ong.75kWh. Is dat een beperking van deze laders? Met de fastneds en Ionities haal ik toch ruim de 120 wel

[Afbeelding]
Is een V3 Supercharger, dus je zou voor ieder stall gewoon 250 kW beschikbaar moeten hebben. De SuC zou dus niet de beperking moeten zijn, ik haal bij V3 SuC ook gewoon maximumvermogen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31

[Afbeelding]
Je accu percentage is nog te hoog voor de maximale laadsnelheid. Hoe lager je accu percentage, hoe hoger de curve start met snelladen. In de winter komt accu temperatuur er nog bij kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 29-08-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:18:
[...] In theorie ja, maar wie in D stand rijdt zal in druk verkeer op de autoweg met steeds wisselende snelheden regelmatig zijn rem moeten gebruiken. Als je voldoende afstand houdt tot je voorligger, hoef je weinig te corrigeren, noch in D stand, noch in B stand.
Een andere Enyaq iV 60 rijder op dit forum zweert bij de D stand en ik bij de B stand. Onze actieradius ? Exact hetzelfde, ruim 400 km.
Ja, afstand houden helpt. Op rustige tijden rijden helpt nog meer. Ik bepaal zelf wanneer ik rij. Er zijn tussen jouw rijstijl en rijomstandigheden en die van hem klaarblijkelijk andere verschillen die compenseren. Zo groot hoeft alleen het verschil van <B> en <D> ook niet te zijn. Maar alle kleine verschillen bij elkaar tellen wel op.
Dat helpt mij om 5-600km rijbereik te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Je accu percentage is nog te hoog voor de maximale laadsnelheid. Hoe lager je accu percentage, hoe hoger de curve start met snelladen. In de winter komt accu temperatuur er nog bij kijken.
Begrijp ik. Ik had een foto moeten maken toen ik startte op 48%. Ook toen maar 75kWh. Die curve was zo plat als een tientje :)

Dit heb ik 2 maanden terug exact zo gehad bij een Supercharger in Spanje. Ook 75. Bij andere fastchargers zit ik meestal op 80% soc pas rond de 75kWh dus dit is echt trager. Maf

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-07 16:40
JanHenk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:49:
@Digimusic 6 ampère in principe. Dus bij 3-fase 3x6 ampère. Oftewel 4,1 kW.

Bij laden op zonnestroom wordt dat vaak op 1-fase gedaan in verband met deze minimale stroom, plus het feit dat een hogere stroom (op 1-fase dus) betere efficiëntie geeft op de lader.

Edit: spuit elf.
@Fonny Is dat wat, na laadverlies, in de batterij gaat?
Dat is op de laadpaal zelf dus met laadverlies inbegrepen. Bijvoorbeeld op 10kw laden op de auto gaat er volgens de laadpaal 10,6kw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
De auto "neemt" doorgaans zo'n 95% van het door de laadpaal aangeboden vermogen, aldus een ontwerper van laadpaalpleinen elders hier op tweakers; die 5% is geen verlies maar lijkt een soort veiligheidsbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08
Wilde schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Begrijp ik. Ik had een foto moeten maken toen ik startte op 48%. Ook toen maar 75kWh. Die curve was zo plat als een tientje :)

Dit heb ik 2 maanden terug exact zo gehad bij een Supercharger in Spanje. Ook 75. Bij andere fastchargers zit ik meestal op 80% soc pas rond de 75kWh dus dit is echt trager. Maf
ik begon met mijn IV 60 op 32% op 65kW en ging tot 80% op 50kW door.
Accu was koud en percentage te hoog om hoger te starten. ik had hiervoor ook bijna niet gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb net een bestelling akkoord gegeven op een Leasecontract voor een Enyaq IV 60 Business Editon Plus en Arctic Silver.
Het altijd te lange wachten is begonnen, is de door Skoda standaard vermeldde levertijd van 3-4 maanden realistisch of moet ik eerder denken aan de auto pas over een half jaar hebben?
Hoop wel dat ik nu de variant ga krijgen waar de ME4 software al in zit, las dat het week 42 of 44 zal zijn dat ze de auto's met die software gaan produceren, denk niet dat ik daarvoor in de rij kom

Ben natuurlijk al lekker aan het inlezen, zijn er zaken die echt een must have zijn aan extra accessoires?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
Release software updates (lopende versies, geen planning toekomst)
https://www.skoda-auto.co...er-the-air-update-release

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 20:53
Rubman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:54:
Het altijd te lange wachten is begonnen, is de door Skoda standaard vermeldde levertijd van 3-4 maanden realistisch of moet ik eerder denken aan de auto pas over een half jaar hebben?
Mijn auto heb ik in Juli besteld en de dealer heeft aangegeven dat de auto in de fabriek ingepland staat voor week 38.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 21:24
Hakki schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:43:
Haha heerlijk. Update voor auto's die de update naar 3.0 gehad hebben worden al niet eens meer genoemd voor update 3.1 en 3.2. Dat gaat alleen nog over auto's die al geproduceerd zijn met die software versies. Lange leve de VAG groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-07 20:33
Ik heb net een bestelling akkoord gegeven op een Leasecontract voor een Enyaq IV 60 Business Editon Plus en Arctic Silver.
Hoop wel dat ik nu de variant ga krijgen waar de ME4 software al in zit, las dat het week 42 of 44 zal zijn dat ze de auto's met die software gaan produceren, denk niet dat ik daarvoor in de rij kom

Ben natuurlijk al lekker aan het inlezen, zijn er zaken die echt een must have zijn aan extra accessoires?
Ik was 4 weken geleden bij de Skoda dealer in Gorinchem voor een iv 80 Business Plus en daar gaven ze toen aan eind oktober te kunnen leveren. Dat zou dus 3 maanden levertijd betekenen. Maar goed, het blijft een autoverkoper he... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:31

Het is puur persoonlijk natuurlijk maar alle rij hulp systemen vind ik helemaal niets en heb ze dan ook niet afgenomen. Blij toe ook als ik nu de vele vele issues met traffic assist voorbij zie komen. De auto is standaard al behoorlijk uitgerust…..een ‘kale’ auto spreek je ook niet echt meer over in geval van de Enyaq. De ‘standaard’ stoelen zitten heerlijk en rijdt gewoon top👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@Maat28 Ja standaard stoelen heb ik ook gekozen, 2x een proefrit gehad eerste in de sportline maar die ging het sowieso niet worden dus nog een ritje aangevraagd voor 1 met de uitrusting zoals ik hem uitgedokterd had.

De rijsystemen zitten er nu eenmaal in heb voor de business plus gekozen vanwege achterklep, matrix koplampen en USB zaken achter etc.
Wel handig met 2 kinderen en vakanties. Hij is standaard al heel uitgebreid en ben ook benieuwd of ik mij ga ergeren of ga genieten van de rijhulpsystemen op de langere termijn.
Qua extra accessoires dacht ik zelf ook meer buiten het standaard Skoda gamma om aan handigheidjes, maar zal ook gewoon een kwestie zijn van zelf achter komen wat ik prettig vind.

@DutchJackal ja de dealer gaf ook aan 3-4 maanden dat zou bij mij betekenen vanaf vandaag (net bevestiging binnen dat hij besteld is) ergens eind November/December maarja verkopers blijven verkopers. Die zouden nog "Gisteren is hij al binnen gekomen en je kan er direct mee weg rijden" zeggen als je dat wilt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Ik heb 4 weken geleden mijn configuratie ingediend bij de wagenparkbeheerder maar het hele proces liep nogal wat vertraging op bij ons op de zaak. Ben nog steeds in afwachting van het bericht dat hij besteld is. Maakt de kans wel weer groter op ME4.0 en dus het wachten wat dragelijker.

Ik was ook nog bang dat de LM dan zou besluiten om hem pas in januari op kenteken te zetten maar volgens de dealer doen ze dat met elektrische voertuigen niet meer en worden die het hele jaar door op kenteken gezet. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 22:20
DutchJackal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:34:
Maakt de kans wel weer groter op ME4.0 en dus het wachten wat dragelijker.
Misschien stomme vraag he, maar krijgt niet gewoon elke Enyaq deze update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Maat28 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Het is puur persoonlijk natuurlijk maar alle rij hulp systemen vind ik helemaal niets en heb ze dan ook niet afgenomen. Blij toe ook als ik nu de vele vele issues met traffic assist voorbij zie komen
Valt wel mee met de perikelen rondom TA.

Ben nu 40k km verder en kan niet meer zonder TA. Reed laatst in auto van mijn broer een kleine 100 km snelweg. Erg vermoeiend rijden en continue moeten sturen ;)

Met TA aan is het 1 hand losjes aan het stuur en de auto doet zijn werk. Verder nog nooit de TA er plotseling afgegaan of andere rare zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Skoda heeft aangegeven dat iedereen die nu op ME 3.x zit niet mee over kan naar ME 4.0 :X

Linkje naar de betreffende tweet: https://twitter.com/skodaautonews/status/1660944774365433856

[ Voor 22% gewijzigd door DutchJackal op 30-08-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
jeroenkb schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Ben nu 40k km verder en kan niet meer zonder TA. Reed laatst in auto van mijn broer een kleine 100 km snelweg. Erg vermoeiend rijden en continue moeten sturen ;)

Met TA aan is het 1 hand losjes aan het stuur en de auto doet zijn werk. Verder nog nooit de TA er plotseling afgegaan of andere rare zaken.
Ik kan niet wachten tot ik zo naar mijn werk kan cruisen. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@smeerbartje nee dat is dus het ding.
Auto's die nu op 3.X zitten gaan niet naar 4.X

Dus als je nu een nieuwe auto krijgt wil je die het liefste natuurlijk op de 4.X hebben om langer betere updates te krijgen.

En je bent Tweaker of niet, nieuwe dingen altijd +1
* Rubman wilt ook liever de ME4 versie hebben.
Heb er alleen geen invloed op ben ik bang en ook in het contract staat weinig tot niets over welk modeljaarnummer hij mee krijgt.

We gaan het allemaal wel horen, eerst maar even de verwachte levertijd afwachten, kan ik daarna verder speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DutchJackal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Skoda heeft aangegeven dat iedereen die nu op ME 3.x zit niet mee over kan naar ME 4.0 :X

Linkje naar de betreffende tweet: https://twitter.com/skodaautonews/status/1660944774365433856
Rubman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:50:
@smeerbartje nee dat is dus het ding.
Auto's die nu op 3.X zitten gaan niet naar 4.X

Dus als je nu een nieuwe auto krijgt wil je die het liefste natuurlijk op de 4.X hebben om langer betere updates te krijgen.

En je bent Tweaker of niet, nieuwe dingen altijd +1
* Rubman wilt ook liever de ME4 versie hebben.
Heb er alleen geen invloed op ben ik bang en ook in het contract staat weinig tot niets over welk modeljaarnummer hij mee krijgt.

We gaan het allemaal wel horen, eerst maar even de verwachte levertijd afwachten, kan ik daarna verder speculeren.
Nou, mijn (zakelijk lease) auto wordt geleverd in week 43 (23-27 oktober).
Zou dat nou een 4.X model zijn denken juillie? Ik heb de garage ook al even gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik zou zeggen nog een 3.X model wat je kan vinden is dat ze in week 42 of 44 starten met productie van de 4.X modellen.
Maar dit is allemaal hearsay en niets is bevestigd dus werkelijk geen enkel benul

[ Voor 26% gewijzigd door Rubman op 30-08-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Sjeik
Mijn enyaq staat woor week 44 op leverdatum vanuit de dealer, met productie datum in week 38. Dus ik denk dat je nog een 3.X krijgt (net als ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
onetime schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:58:
@jdbiggelaa Als de auto de TA/ACC er af gooit, dan gaat hij in de <D> stand alleen uitrijden, en niet remmen...
Als er verder niets is.
Ah, dat is nieuw voor mij. Ik heb TA op mijn auto, maar gebruik die nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Hakki schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:43:
Als ik het goed begrijp, is er inhoudelijk sprake van maar één update en wel in drie versies, afhankelijk van de hardware en software versie waarmee je auto geleverd is?
In de IT systeem updates is deze aanpak van VAG not done. Voor elke hardware update moet je hiermee een andere update versie uitbrengen. Dat wordt snel onbeheersbaar….
Ze beginnen daarom maar meteen met 4.0 op nieuwe auto’s en die versie is niet backward compatible begrijp ik. Net als met mijn oude iMac alleen nog bugfixes en security updates vrees ik. Alleen is die iMac 10 jaar oud en mijn 3.0 Enyaq pas twee jaar. Dit bevestigt voor mij opnieuw het amateurisme van VAG op het gebied van software ontwikkeling.

[ Voor 23% gewijzigd door jdbiggelaa op 30-08-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Maat28 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Het is puur persoonlijk natuurlijk maar alle rij hulp systemen vind ik helemaal niets en heb ze dan ook niet afgenomen. Blij toe ook als ik nu de vele vele issues met traffic assist voorbij zie komen. De auto is standaard al behoorlijk uitgerust…..een ‘kale’ auto spreek je ook niet echt meer over in geval van de Enyaq. De ‘standaard’ stoelen zitten heerlijk en rijdt gewoon top👍
Helemaal met je eens! Ik moest na mijn bestelling ook TA afnemen omdat Skoda had besloten dat ik anders geen stoel met geheugen kon bestellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Wie weet? In versie 4.003.a tot en met x ? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
DutchJackal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Ter aanvulling:
https://x.com/skodaautone...&t=ittgYbh-9S_d2LFa4Uxe8w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
Hier het antwoord op mijn vraag welke versie ik krijg.
Blijkbaar is het echt een andere uitvoering.

Wel jammer dat modeljaar 2024 dus blijkbaar als enige deze nieuwe software krijgt. We weten allemaal hoe het gaat: daar gaat dus full-focus op en de oudere software-modellen krijgen enkel security en broodnodige patches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw4asBSbVzXmho50dWph5-17Z14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRDxLcrUU1uRwzLxpIK042Hl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door smeerbartje op 30-08-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@smeerbartje hij eiste niet even te zeggen wanneer later in het jaar zeker ;)

Maar vermoed wel dat software 3.x niet veel updates meer zal krijgen, behalve misschien wat security patches en nodige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-06 22:58
Autohillenga schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Klopt, carscanner geeft deze waarden ook aan, wat inderdaad helpt om deze zo accuraat mogelijk te krijgen leegrijden tot 1-3%, twee uur laten staan, opladen tot 100% met gereduceerd AC stroom, en ook weer 2 uur laten staan. Het verschil kan zomaar 3kWh zijn, eerst had ik volgeladen 52500Wh, na deze ‘kalibratie’ 54000Wh. De capaciteit is ALTIJD een schatting, vandaar ook de grote verschillen die je af en toe zal zien.
Ja inderdaad, ik heb de overgebleven capaciteit ook wel eens met 1.5kWh zien stijgen nadat ik een keer de volledige soc-range van de accu gebruikte.
Ik denk wel dat je dat een aantal keer achter elkaar moet doen om de waarde nog hoger te krijgen, ik denk dat dat restcapaciteit algoritme een soort moving average gebruikt over de laatste x laad/ontlaad cycli.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 19:11
Alsnog heel eerlijk mag zijn, ik vind de updates niet echt meer een groot punt, beginnend bij ME3. Er zijn een aantal dingen die wel er bij moeten komen, zoals voorconditioneren van de accu, dit is het enige wat ik echt amateuristisch vind, had er gewoon vanaf het begin al op moeten zitten. Buiten dar, de auto’s die ik hiervoor had, hadden ook nooit updates en mis in dat opzicht niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
jeroenkb schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Ja zoals ik al zei, het is heel persoonlijk. Ik stuur graag zelf, TA is niets voor mij. Fijn dat het bij jou werkt.

• De Sjeik
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:48:
Hier het antwoord op mijn vraag welke versie ik krijg.
Blijkbaar is het echt een andere uitvoering.

Wel jammer dat modeljaar 2024 dus blijkbaar als enige deze nieuwe software krijgt. We weten allemaal hoe het gaat: daar gaat dus full-focus op en de oudere software-modellen krijgen enkel security en broodnodige patches.

[Afbeelding]
De L&K is echt een volledige facelift maar ook grotere accu en meer vermogen, zie: https://www.skoda-storybo...rades-and-extra-elegance/

• Rubman

Rubman

Hier net de eerste mail over mijn bestelde auto.
Verwachte levering week 45. Productieweek is nog niet bekend, hopelijk na week 42 (switchweek ME4) O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Rubman op 31-08-2023 16:26 ]

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-06 18:17
Rubman schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:26:
Hier net de eerste mail over mijn bestelde auto.
Verwachte levering week 45. Productieweek is nog niet bekend, hopelijk na week 42 (switchweek ME4) O-)
Switchweek ME4 is verplaats naar week 44 (informatie van de dealer/importeur, maar niet een in NL maar dat zal niet uitmaken voor de fabriek)

[ Voor 5% gewijzigd door bigcookie op 31-08-2023 16:40 ]

• DutchJackal
Ik kreeg vanmorgen te horen dat de leasemaatschappij momenteel een wat langere doorlooptijd heeft en de Enyaq nog niet besteld is. Heb gezegd dat ze vooral rustig aan mogen doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Rubman @bigcookie @DutchJackal

Alles rondom levertijden etc is een apart topic voor:

https://gathering.tweaker...ist_messages/2089086/last

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@jeroenkb bedankt, ik zag geen melding onderaan alle posts met verwijzingen naar andere delen etc.

• Maat28
De Sjeik schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

De L&K is echt een volledige facelift maar ook grotere accu en meer vermogen, zie: https://www.skoda-storybo...rades-and-extra-elegance/
Nice! Over een jaartje oid nog een facelift aan de buitenkant eroverheen en de lease auto vanaf 2026 is alweer uitgekozen👍

• GoolseKruik
  • Laatst online: 27-10-2024

[Afbeelding]
Als ik hem goed leeg rijd haal ik met gemak de 135 kw bij een SuC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ubdDGfug2QK_jrOnVXJlf_bij4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jzSjQPfQGWSfy4vWnef7yF3l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door GoolseKruik op 31-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zweedinexiel
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-09-2023
Autohillenga schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:17:
Alsnog heel eerlijk mag zijn, ik vind de updates niet echt meer een groot punt, beginnend bij ME3. Er zijn een aantal dingen die wel er bij moeten komen, zoals voorconditioneren van de accu, dit is het enige wat ik echt amateuristisch vind, had er gewoon vanaf het begin al op moeten zitten. Buiten dar, de auto’s die ik hiervoor had, hadden ook nooit updates en mis in dat opzicht niks.
Ik ben hiermee volledig eens. Ik rij een iV60 First Edition sinds 2021. Na de 3.0 update geen enkel storing nog probleem gehad. Alles werkt naar behoren. If it ain’t broken, don’t fix it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
zweedinexiel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:15:
[...]

Ik ben hiermee volledig eens. Ik rij een iV60 First Edition sinds 2021. Na de 3.0 update geen enkel storing nog probleem gehad. Alles werkt naar behoren. If it ain’t broken, don’t fix it.
Jow thanks; dit geeft vertrouwen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:07

rammes

koekebakker 1e klas

zweedinexiel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:15:
[...]

Behalve dan de travel assist problemen
Het nag-screen bij inloggen
Nog steeds geen beloofde v2x
Preconditioning accu
Hulpsystemen die random uitvallen

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zweedinexiel
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-09-2023
rammes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:47:
[...]

Behalve dan de travel assist problemen
Het nag-screen bij inloggen
Nog steeds geen beloofde v2x
Preconditioning accu
Hulpsystemen die random uitvallen
Zoals ik al schreef, ik ervaar, sinds 3.0, geen van deze problemen. Accu precon zal handig zijn maar is voor mij geen must-have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27

Superflip

*pwiet*

Sinds 1,5 week trotse bereider van de Enyaq Coupe iV 80 Sportline in het Moon white en het bevalt zeer goed.

Pluspunten:
  • Nog altijd geen enkele andere Coupe in het wild gezien, ook niet tijdens onze zomerrit door Duitsland en Oostenrijk. Ook bij de importeur op het terrein stonden er amper. Leuk dus om met een unieke wagen rond te rijden.
  • Range op 100% zit tussen de 500 en 525km, top dus
  • Verbruik op de eerste 100km zit op 17.3, niet slecht lijkt me
  • Navigatieinstructies van Carplay verschijnen ook op de HUD, dat had ik niet verwacht
  • Bediening van kinderslot in de bestuurdersdeur is top feature
  • TA is meestal erg fijn
Minpunten:
  • Met wireless laden en CarPlay wordt mijn iPhone 13 bloedheet
  • Infotainment systeem kan soms serieus schokken en traag zijn
  • Ingebouwde navigatie bevat heel veel fouten, is wel zeer accuraat qua batterijpercentage bij aankomst
  • De deuren sluiten lastig, je moet behoorlijk smijten.Ik mis ook de soft-close. Hiervoor altijd Lexus en BMW gereden en nooit issues gehad.
  • Alcantara in het interieur is fijn, maar de grote stukken goedkoop plastic zijn wel jammer voor een auto van 75k
  • TA wilt heel graag dat ik mijn rechterhand aan het stuur hou, links lijkt hij minder goed te detecteren
  • Het is echt een 4-zitter, de middelste zit achteraan is onbruikbaar. Knijterhard en extreem smal.
  • De wangen van de Sportstoelen zijn hoog bij het instappen, die gaan rap versleten zijn
Het is echter maar voor een jaartje voor mij, daarna weer wat nieuws, maar ik denk dat ik dan weer gewoon dezelfde bestel maar in een ander kleurtje. Of de L&K als die tegen dan bestelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Superflip schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:04:
Sinds 1,5 week trotse bereider van de Enyaq Coupe iV 80 Sportline in het Moon white en het bevalt zeer goed.

Pluspunten:
  • Nog altijd geen enkele andere Coupe in het wild gezien, ook niet tijdens onze zomerrit door Duitsland en Oostenrijk. Ook bij de importeur op het terrein stonden er amper. Leuk dus om met een unieke wagen rond te rijden.
  • Range op 100% zit tussen de 500 en 525km, top dus
  • Verbruik op de eerste 100km zit op 17.3, niet slecht lijkt me
  • Navigatieinstructies van Carplay verschijnen ook op de HUD, dat had ik niet verwacht
  • Bediening van kinderslot in de bestuurdersdeur is top feature
  • TA is meestal erg fijn
Minpunten:
  • Met wireless laden en CarPlay wordt mijn iPhone 13 bloedheet
  • Infotainment systeem kan soms serieus schokken en traag zijn
  • Ingebouwde navigatie bevat heel veel fouten, is wel zeer accuraat qua batterijpercentage bij aankomst
  • De deuren sluiten lastig, je moet behoorlijk smijten.Ik mis ook de soft-close. Hiervoor altijd Lexus en BMW gereden en nooit issues gehad.
  • Alcantara in het interieur is fijn, maar de grote stukken goedkoop plastic zijn wel jammer voor een auto van 75k
  • TA wilt heel graag dat ik mijn rechterhand aan het stuur hou, links lijkt hij minder goed te detecteren
  • Het is echt een 4-zitter, de middelste zit achteraan is onbruikbaar. Knijterhard en extreem smal.
  • De wangen van de Sportstoelen zijn hoog bij het instappen, die gaan rap versleten zijn
Het is echter maar voor een jaartje voor mij, daarna weer wat nieuws, maar ik denk dat ik dan weer gewoon dezelfde bestel maar in een ander kleurtje. Of de L&K als die tegen dan bestelbaar is.
Ik dacht dat ik een van de weinige was die vond dat de middenzit achterin veel te klein is. Deze is idd totaal onbruikbaar. Ik had wel verwacht dat hier een normaal persoon zou kunnen zitten maar dat gaat echt niet. In mijn vorige auto vele malen kleiner was dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JazzMatazz schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:08:
[...] Dat valt bij mij vies tegen. Heb hem nu een maand (iV80) en ik heb met 84% SoC 366 km kunnen rijden. Had wel meer verwacht. En ik rij echt als een bejaarde. Max 10 km boven de limiet en ongeveer 70% snelweg.
Is dit flamebait? Je rijdt boven de maximum snelheid en dat betitel je als "rijden als een bejaarde"? Ik denk dat je meer rijdt als een coureur, dat is in ieder geval de indruk die ik van bovenstaande stukje tekst krijg.

Ik rij gelijkmatig, zonder sprintjes of hard remmen, heb liever mijn raam open dan de airco aan, laad met 2kW, heb in het begin mijn banden op spanning gebracht, en haal, omgerekend naar 100%, 5-600km bereik.

Gisteren met een huif-aanhanger helaas wel 20,7kWh/100km. Maar anders gemiddeld 12-14kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

onetime schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:54:
[...]

Is dit flamebait? Je rijdt boven de maximum snelheid en dat betitel je als "rijden als een bejaarde"? Ik denk dat je meer rijdt als een coureur, dat is in ieder geval de indruk die ik van bovenstaande stukje tekst krijg.

Ik rij gelijkmatig, zonder sprintjes of hard remmen, heb liever mijn raam open dan de airco aan, laad met 2kW, heb in het begin mijn banden op spanning gebracht, en haal, omgerekend naar 100%, 5-600km bereik.

Gisteren met een huif-aanhanger helaas wel 20,7kWh/100km. Maar anders gemiddeld 12-14kWh/100km.
Welke banden en bandenmaat heb je en welke bandenspanning? Ik vermoed dat ik ook nog wel wat lager kan als ik de airco uitzet. Op normale werking vind ik hem ook te hard werken, zet hem liever op Eco, maar ik heb nog niet gevonden hoe je de default driving mode aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
[...]

Niks anders dan respect. Wat jij met huif hebt, heb ik normaal als verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
[...]

Valt wel mee. Ik rij ca 30km boven Max snelheid, 10 is erg netjes. Over laatste 9000km een verbruik van 18kwh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 20:28
[...]

Ik zou hem toch geen coureur noemen alleen omdat er wat boven de max gereden wordt. Ook ik hou op snelweg 110km/u aan (ACC aan, vooruit kijken, gelijkmatig etc) en herken voor mijn iV80 ook dat bij 80% er zo'n 375km staat. Bij 100% max 450 gezien denk ik. Heeft veel te maken waar je voornamelijk rijdt natuurlijk.

Airco hoef je niet uit te laten trouwens, die verbruikt nauwelijks stroom.

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 20:28
Superflip schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:59:
[...]

Welke banden en bandenmaat heb je en welke bandenspanning? Ik vermoed dat ik ook nog wel wat lager kan als ik de airco uitzet. Op normale werking vind ik hem ook te hard werken, zet hem liever op Eco, maar ik heb nog niet gevonden hoe je de default driving mode aanpast.
Airco heeft geen impact, koelen verbruikt nauwelijks, verwarmen is de boosdoener.

Limbids

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Limbids schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:26:
[...]

Ik zou hem toch geen coureur noemen alleen omdat er wat boven de max gereden wordt. Ook ik hou op snelweg 110km/u aan (ACC aan, vooruit kijken, gelijkmatig etc) en herken voor mijn iV80 ook dat bij 80% er zo'n 375km staat. Bij 100% max 450 gezien denk ik. Heeft veel te maken waar je voornamelijk rijdt natuurlijk.

Denk eerlijk gezegd dat velen zich verkijken of de impact van accelereren. Mijn vrouw en ik rijden afwisselend dezelfde trajecten (stad, snelweg etc) en houden ons allebei aan de limieten. Over de afgelopen 2 jaar zit ze structureel 2kWh/100km lager dan ik.

Enige duidelijke verschil is de mate van accelereren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

jeroenkb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:32:
[...]

Denk eerlijk gezegd dat velen zich verkijken of de impact van accelereren. Mijn vrouw en ik rijden afwisselend dezelfde trajecten (stad, snelweg etc) en houden ons allebei aan de limieten. Over de afgelopen 2 jaar zit ze structureel 2kWh/100km lager dan ik.

Enige duidelijke verschil is de mate van accelereren
Dat viel me ook al op, bovendien zal het gemiddeld verbruik toch wel hoger liggen voor mensen die veel 0-100 moeten doen tov iemand die enkel stadsverkeer doet en bovendien langzaam optrekt naar 40-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Ik zou hem toch geen coureur noemen alleen omdat er wat boven de max gereden wordt. Ook ik hou op snelweg 110km/u aan (ACC aan, vooruit kijken, gelijkmatig etc) en herken voor mijn iV80 ook dat bij 80% er zo'n 375km staat. Bij 100% max 450 gezien denk ik. Heeft veel te maken waar je voornamelijk rijdt natuurlijk.

Ik noem hem geen coureur omdat hij te snel rijdt, ik krijg die indruk omdat hij -en te hard rijdt, -en dat klaarblijkelijk rijden als een bejaarde vindt... Dan denk ik dat hij fel optrekt, laat remt, weinig begrip heeft voor mensen die zich wel aan de limieten houden enz...
Misschien zelfs zo'n type die mij gisteren zo nodig rechts over de vluchtstrook moest inhalen omdat ik met een volle aanhanger de bocht te langzaam naar zijn zin nam, terwijl 100m verder hij er gewoon over een extra rijbaan langs had gekund. Het was niet echt gevaarlijk, maar dat is mij echt een stap te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 26-06 10:08
onetime schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:15:
[...]

Ik noem hem geen coureur omdat hij te snel rijdt, ik krijg die indruk omdat hij -en te hard rijdt, -en dat klaarblijkelijk rijden als een bejaarde vindt... Dan denk ik dat hij fel optrekt, laat remt, weinig begrip heeft voor mensen die zich wel aan de limieten houden enz...
Misschien zelfs zo'n type die mij gisteren zo nodig rechts over de vluchtstrook moest inhalen omdat ik met een volle aanhanger de bocht te langzaam naar zijn zin nam, terwijl 100m verder hij er gewoon over een extra rijbaan langs had gekund. Het was niet echt gevaarlijk, maar dat is mij echt een stap te ver.
Dat lijken me een boel aannames om te doen op het feit dat die iets boven de toegestane snelheid rijd. Het lijkt me verstandig om het bij de feiten te houden en als je die niet kent, na deze te vragen ipv zelf in te vullen ;)

Mbt accelereren; ik was in de veronderstelling dat het niet uit zou maken of je 0-50 vol gas doet of 0-50 langzaam aan bij EV rijden? Uiteindelijk moet dezelfde hoeveelheid energie in beweging omgezet worden (even de toenemende luchtweerstand daar gelaten) en heeft dit toch geen invloed op de efficientie zoals bij ICE?

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Ik gebruik eigenlijk altijd Android Auto in de Enyaq. Nu valt het mij op dat media van mijn telefoon (muziek, podcasts) altijd meteen beginnen te spreken zodra mijn telefoon verbonden is. Vind ik behoorlijk irritant. Ik heb in AA en in de betreffende apps al uitgeschakeld dat media meteen moeten beginnen met afspelen, maar dat helpt niet. Jullie ook deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
sPENKMAN schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:03:
[...]
Mbt accelereren; ik was in de veronderstelling dat het niet uit zou maken of je 0-50 vol gas doet of 0-50 langzaam aan bij EV rijden? Uiteindelijk moet dezelfde hoeveelheid energie in beweging omgezet worden (even de toenemende luchtweerstand daar gelaten) en heeft dit toch geen invloed op de efficientie zoals bij ICE?
Hoge vermogens (laden of ontlanden maakt daarbij niet uit) geven wel degelijk meer verlies. Bij gemiddeld hogere vermogen haal je uiteindelijk minder energie (kWh) uit een lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
sPENKMAN schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:03:
[...]

Heb daar ook wel eens wat discussies over zien langskomen.

Eerste hit qua onderzoek naar dit fenomeen geeft deze quote uit het onderzoek:
While electric vehicles are frequently marketed on the basis of their high acceleration, an important finding is that episodes of modest to high acceleration severely compromise their range and energy efficiency, regardless of speed.
https://www.sciencedirect...abs/pii/S1361920915301280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkImpulZe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 11:24
Bij mijn weten kon de Enyaq niet sneller laden dan 135kw? Maar afgelopen week bij een Ionity in Frankrijk haalde ik 158kw? Was vrij verbaasd moet ik zeggen.

Daarbij, volg nu al een tijdje de ACC/Travel Assist berichten, maar vindt het wat veel om alleen daarvoor een OBD11 aan te schaffen. Iemand in de buurt van Arnhem die toevallig ervaring heeft hiermee, de dongle en bereid mij te helpen? (ja ik heb de knoppen/stuur...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-07 14:11
Krijg op de meest onmogelijke momenten de vraag of er update’s gestart kunnen worden tijdens het rijden. Maar ik kan nergens vinden hoe deze te starten als het mij uitkomt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-07 22:27
JazzMatazz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:12:
Ik gebruik eigenlijk altijd Android Auto in de Enyaq. Nu valt het mij op dat media van mijn telefoon (muziek, podcasts) altijd meteen beginnen te spreken zodra mijn telefoon verbonden is. Vind ik behoorlijk irritant. Ik heb in AA en in de betreffende apps al uitgeschakeld dat media meteen moeten beginnen met afspelen, maar dat helpt niet. Jullie ook deze ervaring?
Dat is een instelling in Android Auto. "Muziek automatisch starten". Heb het ook uitstaan. Soms wil je dat, maar zeker niet altijd. Dus maar uit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 15:08
Vandaag twee keer 150 kilometer gereden met een IV60 en een tandemasser met huif van ruim drie meter lang (grootste pak ‘n bak). 99% snelweg en TA vastgezet op 100 km/u. Verbruik gemiddeld 28 kWh/100km.

Voor de snelle rekenaars onder ons, ik moest inderdaad laden onderweg. Paste gelukkig zonder los te koppelen precies bij een FastNed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
[...]

De vakantie naar het Gardameer ging uitstekend qua verbruik, een gemiddelde van 17-18 kWh/100km en dan eigenlijk over tussen de 120-140 gereden. Ook het verbruik in Zwitserland viel daarin 100% mee over de passen. Wat veel scheelt is denk ik ook de gelijkmatige snelheid. Heb zelf ook ooit een keer eens getest of hard optrekken en hard remmen verschil maakte tegenover langzaam optrekken en uitrollen. Scheelde amper verbruik, het beste om te doen is toch flink optrekken, en afremmen door uit te laten rollen. De motor werkt het efficiëntst tussen de 70 en 310 NM koppel. Ook gelijkmatige snelheid is het efficiëntst. Dus… hard optrekken, langdurig 1 snelheid en uit laten rollen. Haal soms met gemak 14kWh/100km. (Snelweg, 110, wind moet wel een beetje meezitten.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Autohillenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHWe275vXPt135ssLbwBtqYejXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X92gItO3yyOY6aVE8YliWlDP.jpg?f=user_large
Hier een Ei-diagram die dit laat zien. Gaat om de elektromotor die wij in de auto hebben zitten.

Tussen de 60 en 120 km/h op zijn efficiëntst.

[ Voor 7% gewijzigd door Autohillenga op 01-09-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Pimmr schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:48:
[...]

Dat is een instelling in Android Auto. "Muziek automatisch starten". Heb het ook uitstaan. Soms wil je dat, maar zeker niet altijd. Dus maar uit bij mij.
Staat bij mij uit maar werkt dus niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ben aan de beurt. Op dit moment aan het updaten. Ben benieuwd. Enyaq 60 uit mei 2021.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhbbnDiEv4Xr3dItms23IEAOHbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1pIVdqjskZuBoTSzrtEoPMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36
Dag allemaal. Sinds een maandje in bezit van een IV80 Founders Edition van december 2021. Ik heb echter twee vraagjes waar ik niet uitkom en mogelijk 'bugjes' of storingen zijn. Iemand een suggestie:
1. Er zit Easyopen op de achterklep. Openen met de sleutel of het knopje gaat prima. Achterklep opent automatisch. Er zou echter ook een virtual pedal op moeten zitten. Waar ik ook mijn voet houdt, maakt niet uit. De achterklep gaat niet open.
2. Het panoramadak werkt af en toe niet. Het lijkt vooral als je al even op hoge snelheid rijdt niet bedienbaar. Het dak wil dan niet open of dicht. Ook de leeslampjes aan de voorzijde doen het niet. Na een tijdje werkt het dan weer wel. Zit er een beveiliging in?

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:33:
Ben aan de beurt. Op dit moment aan het updaten. Ben benieuwd. Enyaq 60 uit mei 2021.[Afbeelding]
Update heeft gedraaid. Resultaat:
-ruitenwissers doen het niet meer
-Front assist doet het niet meer

Eens kijken of het over paar uur nog steeds zo is.

Was trouwens update: 04a302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
jeroenkb schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:14:
[...]

Update heeft gedraaid. Resultaat:
-ruitenwissers doen het niet meer
-Front assist doet het niet meer

Eens kijken of het over paar uur nog steeds zo is.

Was trouwens update: 04a302
En je zit nu op MEB 3.1 of 3.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
vinom schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:27:
[...]

En je zit nu op MEB 3.1 of 3.2?
De auto geeft nu nog steeds 3.0 aan. Ik denk dat de update vastgelopen / half gedaan is.

Ruitenwissers / FA doen het nog steeds niet. Morgen maar de dealer bellen.

Ben benieuwd hoe dit garantietechnisch zal gaan; auto is uit de fabrieksgarantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 10:29
Waarschijnlijk, zogauw jij morgen een afspraak heb met de dealer, werkt het weer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jeroenkb Ik zou het niet accepteren; het werkte en ze hebben het op afstand gemold. Ze lossen het maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
AlexZuH schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:20:
Waarschijnlijk, zogauw jij morgen een afspraak heb met de dealer, werkt het weer....
Dat zou me inderdaad ook niet verbazen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
onetime schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:20:
@jeroenkb Ik zou het niet accepteren; het werkte en ze hebben het op afstand gemold. Ze lossen het maar op.
Ik ga er nog eerst vanuit dat men niet moeilijk gaat doen; anders wordt het inderdaad zoals je hierboven aangeeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
en OT: crasht net één van mijn NAS schijven......

Lekker computerdagje dit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
AlexZuH schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:20:
Alles werkt inderdaad weer.

Denk alleen dat de update teruggedraaid is. Auto geeft versie 3.0 aan en er staan verder geen updates klaar voor installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@jeroenkb Volgens mij is het een update die op de achtergrond “3.0.7” wordt genoemd, maar er is geen indicatie in de infotainment welke versie van 3.0 je hebt.

In ieder geval is dit nog zeker niet 3.1 of later, die is nog niet vrijgegeven als update voor 3.0..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 12:18
Autohillenga schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:06:
[Afbeelding]
Hier een Ei-diagram die dit laat zien. Gaat om de elektromotor die wij in de auto hebben zitten.

Tussen de 60 en 120 km/h op zijn efficiëntst.
Mooi grafiekje! Leuk dat je die kon vinden :-)

Ik denk dat je nog wel de efficientie van de banden moet meenemen. Als je hard optrekt gaan die meer slippen/vervormen en daardoor opwarmen.
Waarschijnlijk dat de accu ook nog minder efficient is bij hoge stroomsterkte.

Als je de aandrijving op 'eco' zet, wordt het maximum vermogen beperkt. Dat is vast niet voor niks ;)
(Overigens doe ik het zelf ook zo: redelijk vlot optrekken en veel uit laten rollen)

[ Voor 4% gewijzigd door diederik77 op 04-09-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:17
Diazepam schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:09:
Dag allemaal. Sinds een maandje in bezit van een IV80 Founders Edition van december 2021. Ik heb echter twee vraagjes waar ik niet uitkom en mogelijk 'bugjes' of storingen zijn. Iemand een suggestie:
1. Er zit Easyopen op de achterklep. Openen met de sleutel of het knopje gaat prima. Achterklep opent automatisch. Er zou echter ook een virtual pedal op moeten zitten. Waar ik ook mijn voet houdt, maakt niet uit. De achterklep gaat niet open.
2. Het panoramadak werkt af en toe niet. Het lijkt vooral als je al even op hoge snelheid rijdt niet bedienbaar. Het dak wil dan niet open of dicht. Ook de leeslampjes aan de voorzijde doen het niet. Na een tijdje werkt het dan weer wel. Zit er een beveiliging in?

Dank alvast.
Wat bereft de EasyOpen, check even bij de autosettings of het aan-staat, je kan deze namelijk (tijdelijk) disbalen, voor bv een wasstraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Laatst online: 17-05-2024
Zaterdag een melding gekregen dat er een OTA update beschikbaar was. Deze ging geïnstalleerd worden als de wagen uitgeschakeld wordt. Ik merk er tot op heden niks van.

Nu zie ik wel, als ik de stil sta en de deur open, in het 'afsluitscherm' 'Update installeren'. Alleen kan ik de knop installeren niet selecteren. Iets met ruiten? Deze zijn echter allemaal gesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDIoxDRv17fpPcnxTKJat969YSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1W9a0kmB7FVKp75ftfnd4aY.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand dit ook al gehad en weet wat zou helpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Divino83 op 04-09-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Divino83 Doe ze eens helemaal open en weer dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 21:41
Divino83 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:52:
Zaterdag een melding gekregen dat er een OTA update beschikbaar was. Deze ging geïnstalleerd worden als de wagen uitgeschakeld wordt. Ik merk er tot op heden niks van.

Nu zie ik wel, als ik de stil sta en de deur open, in het 'afsluitscherm' 'Update installeren'. Alleen kan ik de knop installeren niet selecteren. Iets met ruiten? Deze zijn echter allemaal gesloten.
[Afbeelding]

Iemand dit ook al gehad en weet wat zou helpen?
Ik had de melding over de ramen ook, even open en dicht loste het op. Daarna moest ik ook nog de verlichting uitzetten. Mijn update duurt overigens 55 minuten, ik ben benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinique
FYI, ik kreeg een paar dagen terug tijdens het rijden een full screen melding over een update, die heb ik weggeklikt, want aan het rijden... Later zie je deze niet meer terug, ook niet met een (1) bovenin het scherm. Je moet dan zelf op zoek naar Setup > Systeeminformatie > Alle updates weergeven. Dan staat er zoiets als 'Start bij het uitschakelen'.
Maar ook dat starten bij uitschakelen gaat niet automatisch, je moet dan zelf op het 'Tot ziens' scherm de update starten. Ramen dicht, lichten uit. En dan: "Verlaat en vergrendel de wagen, alstublieft."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-07 10:26
Voor degenen die het aanmeldscherm echt niet meer kunnen verdragen, op het Enyaq forum van onze oosterburen is een geupdate document beschikbaar met OBD codings, waaronder het uitschakelen van het aanmeldscherm. Er wordt wel gewaarschuwd dat je mogelijk geen (OTA) updates meer ontvangt...
Het staat me bij dat dit op dit forum ook al eens is gemeld, maar sowieso wellicht handig om het geupdate document te kunnen inzien: https://docs.google.com/d...PYdfmsFA/edit?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
Zojuist even teruggelopen naar de auto, volgens mij is het geslaagd want Kessy werkte niet de eerste keer en dat staat hieronder beschreven.

Ter info voor anderen even de informatie nog (foto's via Apple Livetekst omgezet naar tekst dus vandaar de tekst vouten):

Systemupdate afgesloten
O4A3_02
Voor het afsluiten van de systemupdate word voor korte tijd een internetverbinding tot stand gebracht.

Over-the-Air Update
Deze update biedt kleine optimalisaties voor de functionaliteit van uw auto en uitgebreide diagnostiek voor hoogspanningsbatterijen, waardoor zelfontlading van batteriicellen sneller wordt herkend. Dit wordt gesignaleerd met een geel waarschuwingslampje dat een fout in het elektrische rijsysteem indiceert.
Als het waarschuwingslampje aan gaat, kunt u met de nodige voorzichtigheid bliiven riden en een Skoda-servicepartner opzoeken.
De update heeft geen invloed op de softwareversie. De update is gratis en gebruikt geen aangekachte gegevens.
De installatie zal ongeveer 55 minuten duren. De installatie van deze update is vereist voor alle toekomstige Over-the-Air Updates die uw auto voorzien van verbeteringen.

Het voertuig kan tijdens de update niet rijden of worden opgeladen. Er mogen geen passagiers in de auto zitten en de auto met vergrendeld zijn voordat de installatie kan beginnen. De auto kan de laatste 15 minuten van de installatie niet worden ontgrendeld.

Functionele restricties gedurende de update:
- als de auto niet binnen tien minuten a het indrukken van de installatieknop word vergrendeld, wordt de update niet voltooid.
- Vergrendelen en ontgrendelen van het voertig met KESSY is uitgeschakeld, de (centrale) afstandsbediening van de auto blift gedurende het gehele proces functioneren.
- SAFE-vergrendeling word niet geactiveerd (de portieren kunnen nog steeds van binnenuit worden geopend).
- De functie Comfort Opening is itgeschakeld (centrale vergrendeling wordt ontgrendeld, maar de ruiten blijven gesloten).
- De functie Coming/Leaving Home wordt niet geactiveerd (alle lampen bliven uit).
- Het alarmsysteem is uitgeschakeld, de ledlampen op de portieren blijven knipperen (totdat de deurbedieningseenheid is geüpdatet).
- Tildens het opladen is de installatieknop niet beschikbaar.
- Tijdens het updaten is opladen niet beschikbaar.
- Als de auto is aangesloten an een walbox start het oplaadproces automatisch nadat de Over-the-Air Update is geinstalleerd.
- Als de auto is aangesloten aan een openbaar oplaadpunt met authenticatie, dan start het opladen NIET na de
Over-the-Air Update.

Na de Over-the-Air Update:
- vergrendelen en ontgrendelen van het voertuig met KESSY is uitgeschakeld, de (centrale) afstandsbediening van de auto moet worden gebruikt om de auto voor het eerst te ontgrendelen.
- Voor de eerste start verschijnt een waarschuwingslampje. Deze waarschuwing wordt veroorzaakt door de eerste systeeminitialisatie en heft geen invloed op de werking van de lampen. Nadat de auto in de stand
"Ready" is gezet, verdwijnt de waarschuwing. Zo niet, neem dan contact op met de juiste servicepartner.

Mocht u problemen ondervinden met de update, neem dan contact op met uw Skoda-servicepartner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoCO2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-07 13:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZEOyIjE1uaS7likbhZleC7VWik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj2GEe5OHKsGP5ywvDTbHUrX.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteravond 23:00 bij thuiskomst de update gestart. Zojuist om 12:00 (13 uur later) in de auto gestapt, met bovenstaande melding.
De auto wil nog niet rijden.

Moraal van het verhaal: start de update pas op een moment dat je de auto niet snel dringend nodig hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
NoCO2 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:10:
[Afbeelding]
Gisteravond 23:00 bij thuiskomst de update gestart. Zojuist om 12:00 (13 uur later) in de auto gestapt, met bovenstaande melding.
De auto wil nog niet rijden.

Moraal van het verhaal: start de update pas op een moment dat je de auto niet snel dringend nodig hebt…
Hing hij aan de lader? Mijn ervaring is anders…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCO2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZCAcoB3vP8Htp6hzobtwBRp4Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSGUH8swiNnaQkeYRwAtKXZd.jpg?f=fotoalbum_large
Auto afgesloten, en 5 minuten later nog eens geprobeerd.
Zoals aangekondigd een aantal foutmeldingen in het display, en deze melding over de software update.
De auto rijdt weer, en de foutmeldingen zijn verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCO2
De auto hing niet aan de lader.
Pagina: 1 2 ... 82 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.