Ondertussen via Home Assistant integratie wat data van mijn Enyaq beschikbaar en in grafiekjes gezet.
Gaat om Enyaq 80, in gebruik genomen op 05/2021 en gemeten vanaf 1.5 jaar oud tot vandaag (2.5 jaar oud). De auto is in die periode lange tijd in garage geweest vanwege ongeval. Ondertussen ~85.000 km op teller. Verder doe ik 99.9% aan thuisladen.
In het kort:
* Data opgeslaan via Home Assistant zoals hier beschreven.
* Data gefilterd op ritten >30 km
Grafieken spreken voor zich denk ik.
Conclusies:
* Zoals verwacht sterke afhankelijkheid van bereik aan temperatuur, bij koud weer ongeveer 300-350 km, bij warm weer 400-460 km. In lijn met ev-database "Real Range" voor "highway" met een beetje "city".
* Bij opsplitsen per temperatuur, komt wel wat degradatie naar boven: bij 10-20°C een daling van 420 km naar 400 km, wat 95% is van de eerstgenoemde waarde. Deze groep heeft redelijk wat waarden, dus meest betrouwbaar om dit te bepalen.
/f/image/AHs9pisvjRv9POkSqb7khK60.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/syJC5RHaBQIGfsq2oOGTqKBf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bpRXxdclhzpJouL9DbKzRkX7.png?f=fotoalbum_large)
Noot: Kimatisering stond in de meeste gevallen maar enkele minuten aan (drukte op het knopje als ik aan mijn bureau op het werk vertrok), toch zie je een effect.
Gaat om Enyaq 80, in gebruik genomen op 05/2021 en gemeten vanaf 1.5 jaar oud tot vandaag (2.5 jaar oud). De auto is in die periode lange tijd in garage geweest vanwege ongeval. Ondertussen ~85.000 km op teller. Verder doe ik 99.9% aan thuisladen.
In het kort:
* Data opgeslaan via Home Assistant zoals hier beschreven.
* Data gefilterd op ritten >30 km
Grafieken spreken voor zich denk ik.
Conclusies:
* Zoals verwacht sterke afhankelijkheid van bereik aan temperatuur, bij koud weer ongeveer 300-350 km, bij warm weer 400-460 km. In lijn met ev-database "Real Range" voor "highway" met een beetje "city".
* Bij opsplitsen per temperatuur, komt wel wat degradatie naar boven: bij 10-20°C een daling van 420 km naar 400 km, wat 95% is van de eerstgenoemde waarde. Deze groep heeft redelijk wat waarden, dus meest betrouwbaar om dit te bepalen.
/f/image/AHs9pisvjRv9POkSqb7khK60.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/syJC5RHaBQIGfsq2oOGTqKBf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bpRXxdclhzpJouL9DbKzRkX7.png?f=fotoalbum_large)
Noot: Kimatisering stond in de meeste gevallen maar enkele minuten aan (drukte op het knopje als ik aan mijn bureau op het werk vertrok), toch zie je een effect.
/f/image/Rr67aQkjAEij8R5QaLRyq8AK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door SoulShot op 05-09-2023 13:33 ]