I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb dus juist dat hij blijft koelen terwijl het al lekker fris is (ingesteld op 20,5, airco op auto).Viruskiller schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
[...]
Ik herken dit probleem ook, wel enkel als ik de voorclimatisatie vanuit de app start. Na een half uur geeft de airco geen koelvermogen meer. Enige oplossing is het "herstarten' van de wagen.
[ Voor 92% gewijzigd door GAEvakYD op 13-09-2023 18:09 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Er was destijds een enorm tekort aan trekhaken. Er zijn daarom maar weinig Enyaqs met af-fabriek elektrische trekhaken. Is inmiddels wel beter, maar qua occasions heb je wel een moeilijke speurtocht.loepzuiver schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:55:
Ik heb 2 jaar in een Enyaq 60 mogen rijden tot hij de volle laag in de hagelstorm van het Gardameer kreeg. Nu met verzekeringgeld opzoek naar een Enyaq occasion. Ik wil graag een trekhaak, maar dan vallen er al veel auto's uit beschikbaarheid lijst op autoscout. Zijn er mensen die achteraf een electrisch uitzwenkbare trekhaak hebben laten monteren en wat zijn de ervaringen?
Ik heb geen ervaring met aftermarket trekhaken. Ik meen (maar weet niet zeker) dat de Enyaq dan ook de optie “trekhaakvoorbereiding” moest hebben. Dat is dan nog wel iets om op te letten.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Klopt. Je zou het op basis van non conformiteit kunnen proberen, maar wel lastig verhaal als het euvel alleen kraken is. Het dak functioneert immers nog neem ik aan.jeroenkb schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:44:
@Genestealer Skoda NL = Pon = kansloos.
Voor zover ik weet neemt Pon de garantie over van Skoda zelf in ruil voor korting. Betekent dat garantiezaken uit eigen zak moet komen en ze nog liever meer kwijt zijn aan juristen om te voorkomen dat ze een precedent scheppen.
Sterkte.
Ik weet niet of je de dramatische staat van sommige auto’s hebt gezien die vanaf het Gardameer terug getransporteerd zijn. Als een schade expert een auto total loss verklaart is dat ook echt zoonetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:34:
Mijn vriendin was met Kia Rio ook in een soortgelijke hagelbui in Spanje rond die tijd. Die putjes zijn door de verzekering betaald bij een herstelbedrijf. Niet meer te zien.
Klopt. Aftermarket kan, maar de voorbereiding is wel noodzakelijk volgens mij. Dit om de haak correct te kunnen aansluiten op het canbus systeem dacht ik. Enyaq’s met een fabriekshaak zijn er weinig ivm leverproblemenJanHenk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:56:
[...]
Er was destijds een enorm tekort aan trekhaken. Er zijn daarom maar weinig Enyaqs met af-fabriek elektrische trekhaken. Is inmiddels wel beter, maar qua occasions heb je wel een moeilijke speurtocht.
Ik heb geen ervaring met aftermarket trekhaken. Ik meen (maar weet niet zeker) dat de Enyaq dan ook de optie “trekhaakvoorbereiding” moest hebben. Dat is dan nog wel iets om op te letten.
Ik heb hem achteraf laten monteren omdat de auto anders mogelijk pas in 2022 geleverd zou worden wat fiscaal minder aantrekkelijk was.loepzuiver schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:55:
Ik heb 2 jaar in een Enyaq 60 mogen rijden tot hij de volle laag in de hagelstorm van het Gardameer kreeg. Nu met verzekeringgeld opzoek naar een Enyaq occasion. Ik wil graag een trekhaak, maar dan vallen er al veel auto's uit beschikbaarheid lijst op autoscout. Zijn er mensen die achteraf een electrisch uitzwenkbare trekhaak hebben laten monteren en wat zijn de ervaringen?
Qua ervaring: Trekhaak doet wat hij doen moet. Ze hebben hem netjes gemonteerd. Gelukkig hoefde ik het niet zelf te betalen want zo’n zwenkbare is wel een dure aankoop…
Foto’s:
Martinique in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
En hier iemand met een vaste trekhaak:
antonvh in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
Als je in de vorige delen naar trekhaak zoekt best wel wat info!
[ Voor 8% gewijzigd door Martinique op 13-09-2023 18:10 ]
Voorbereiding is niet verplicht, maar met voorbereiding is het iets minder werk en dus iets goedkoper minder duur.BGFG schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:03:
[...]
Klopt. Aftermarket kan, maar de voorbereiding is wel noodzakelijk volgens mij. Dit om de haak correct te kunnen aansluiten op het canbus systeem dacht ik. Enyaq’s met een fabriekshaak zijn er weinig ivm leverproblemen
https://shop.skoda.nl/aut...-13-polig-kabelset?cid=41
Heb je toevallig nog iets aan de 6 maanden “Bovag garantie op werkzaamheden”?Genestealer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:49:
We zijn nu enkele maanden verder, maar helaas ondervind ik nu wederom hetzelfde gekraak. Helaas wil de dealer mij nu niet meer helpen onder garantie, want 2 maanden uit garantie. Ook al heeft de reparatie van vorig jaar het maar enkele maanden volgehouden. Skoda geeft geen garantie op garantie reparaties. Mogelijk zou er wat aan coulance gedaan kunnen worden, maar hiervoor moet er wel eerst alles uit elkaar gehaald worden om te zien wat er aan de hand is. Dus er wordt eerst kosten gemaakt, dan pas krijg ik te horen wat de eventuele coulance zou worden en de rest mag ik zelf betalen.
In overleg met de Dealer besloten om mijn frustraties eerst te uiten bij Skoda Nederland. Wellicht kunnen zij wel wat nog betekenen. Ik verwacht immers dat mijn panoramisch glazen schuif en kantel dak wel wat langer klachten vrij moet functioneren dan 2 jaar.
Helaas kreeg ik bij Skoda Nederland hetzelfde verhaal te horen. Helaas, uit de garantie.
Duidelijk. Wel duur haakje bij Skoda zelf. Dat kan ook goedkoper. Ik zie afneembaar, niet elektrisch inklapbaar weliswaar voor bijna € 1000,- minderMartinique schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:14:
[...]
Voorbereiding is niet verplicht, maar met voorbereiding is het iets minder werk en dus iets goedkoper minder duur.
https://shop.skoda.nl/aut...-13-polig-kabelset?cid=41

Ja een hoop geld voor iets wat je meestal niet eens ziet…BGFG schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:20:
[...]
Duidelijk. Wel duur haakje bij Skoda zelf. Dat kan ook goedkoper. Ik zie afneembaar, niet elektrisch inklapbaar weliswaar voor bijna € 1000,- minder
[ Voor 105% gewijzigd door Genestealer op 17-02-2024 19:28 ]
Wow, wat een dikke pech, hopelijk financieel oké er uit gekomen. Zwenkbare Skoda trekhaak kan goed, wel aan de prijs, zeker indien niet voorbereid. Aftermarket trekhaken zijn er ook, zijn goedkoper, ook met can-bus. Wel de trekhaak laten aanmelden bij garage ivm toekomstige updates. Ik heb inmiddels zo'n trekhaak, werkt prima. Als ik een aanhanger koppel wordt dit gesignaleerd.loepzuiver schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:55:
Je enige kans lijkt mij om ze juridisch aan te pakken op basis van het nog vrij nieuwe ‘conformiteitsbeginsel’ in het Europees consumentenrecht. Reken op flinke weerstand van Pon. Die zijn zakelijk hard, precies zoals @jeroenkb al aangeeft.Genestealer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:49:
Even mijn frustraties uiten.
In bezit van een privé aangeschaft Skoda Enyaq 80 uit 2021 waarbij mijn garantie (2 jaar) net met 2 maanden is verlopen. Toen ik voor het eerst mijn auto kon ophalen uit de showroom kwamen we snel achter dat de panoramisch glazen schuif en kantel dak niet functioneerde. Bleek dat de stekker voor het kantel dak tijdens montage niet was aangesloten. Het dak hemel moest door de garage er helemaal uit gehaald worden.
Niet iets waar je op zit te wachten als je net een hoop geld hebt uitgegeven.
Jaar later begint mijn dakraam te kraken, precies boven mijn hoofd. Hiervoor naar een andere dealer (dichter bij mijn huis) gegaan. Conclusie, dakhemel moet er weer uit want alle aanpassingen voor het kantel dak zit onder de dakhemel. Wederom in spanning gezeten. Met name of mijn witte dakhemel weer schoon en zonder beschadigingen terug erin zou worden gemonteerd.
We zijn nu enkele maanden verder, maar helaas ondervind ik nu wederom hetzelfde gekraak. Helaas wil de dealer mij nu niet meer helpen onder garantie, want 2 maanden uit garantie. Ook al heeft de reparatie van vorig jaar het maar enkele maanden volgehouden. Skoda geeft geen garantie op garantie reparaties. Mogelijk zou er wat aan coulance gedaan kunnen worden, maar hiervoor moet er wel eerst alles uit elkaar gehaald worden om te zien wat er aan de hand is. Dus er wordt eerst kosten gemaakt, dan pas krijg ik te horen wat de eventuele coulance zou worden en de rest mag ik zelf betalen.
In overleg met de Dealer besloten om mijn frustraties eerst te uiten bij Skoda Nederland. Wellicht kunnen zij wel wat nog betekenen. Ik verwacht immers dat mijn panoramisch glazen schuif en kantel dak wel wat langer klachten vrij moet functioneren dan 2 jaar.
Helaas kreeg ik bij Skoda Nederland hetzelfde verhaal te horen. Helaas, uit de garantie.
Mijn 80 wordt volgende week eindelijk gerepareerd voor de Garda schade. Schade bedrag is rond de 12K. Krijg o.a. een nieuwe voor- en achterklep.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:34:
Mijn vriendin was met Kia Rio ook in een soortgelijke hagelbui in Spanje rond die tijd. Die putjes zijn door de verzekering betaald bij een herstelbedrijf. Niet meer te zien.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb zelf bij onze IV 60 Sportline achteraf een elektrisch uitzwenkbare trekhaak laten monteren bij Skoda zelf.loepzuiver schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:55:
Bevalt prima. Ze maken aan de onderkant in de bumper een gat waar je trekhaak in verdwijnt. In de kofferbak wordt een knopje gemaakt waarmee je hem kan uitklappen.
Ik heb wel bewust gekozen voor een Skoda trekhaak. Ik heb wel eens ergens gelezen met de ME3 upgrades dat sommige garages problemen hadden met 3rd party trekhaken.
Ik heb zelf verder geen problemen mee en werkt prima. Volgens mij moet je wel kijken of deze "trekhaak voorbereiding" heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Senaxx op 14-09-2023 09:21 ]
Is niet zo nieuw meer; staat al 32 jaar in het Burgerlijk Wetboek (art. 7:17 om precies te zijn) ;-)jdbiggelaa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:28:
[...]
Je enige kans lijkt mij om ze juridisch aan te pakken op basis van het nog vrij nieuwe ‘conformiteitsbeginsel’ in het Europees consumentenrecht. Reken op flinke weerstand van Pon. Die zijn zakelijk hard, precies zoals @jeroenkb al aangeeft.
Sinds een maand trotse bezitter van een enyaq 80 sport artic grey.
Mijn carplay is blurry de helft van de tijd. Gebeurt heel willekeurig en niet te reproduceren helaas.
Ik heb een iphone 13 pro max en deze sluit ik meestal aan met een originele apple kabeltje via de linker usb c port. Verder nog test met een ander kabeltje, rechter usb c poort, draadloos maar het maakt allemaal geen verschil. Het is een puur carplay want terug schakelen naar het normale skoda menu gaat prima, dan weer terugschakelen lost het euvel vaak op maar komt dan na 5 of 10 min weer terug. Iemand een idee?
Alle laatste updates staan op de telefoon en auto. Flitsmeister/kaarten/google maps, het maakt allemaal niet uit.
:strip_exif()/f/image/yyc2sclD4hB4uEEC9aXi9UtF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlbVliq4b78O4IXVxEbF5JM2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ziet er voor mij een beetje hetzelfde uit als je een youtube video wilt kijken en je hebt een hele slechte verbinding.nielsie1337 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:01:
Hi allemaal, na dit hele topic deel 3 heb doorgelezen vind ik niemand met mijn probleem.
Mijn carplay is blurry de helft van de tijd. Gebeurt heel willekeurig en niet te reproduceren helaas.
Ik heb een iphone 13 pro max en deze sluit ik meestal aan met een originele apple kabeltje via de linker usb c port. Verder nog test met een ander kabeltje, rechter usb c poort, draadloos maar het maakt allemaal geen verschil. Het is een puur carplay want terug schakelen naar het normale skoda menu gaat prima, dan weer terugschakelen lost het euvel vaak op maar komt dan na 5 of 10 min weer terug. Iemand een idee?
Alle laatste updates staan op de telefoon en auto. Flitsmeister/kaarten/google maps, het maakt allemaal niet uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het eerste waar ik dus aan zou denken is een zwak signaal tussen je telefoon en de auto. Voor zover ik begrijp bij Android Auto (maar kan anders zijn bij carplay) wordt er een bluetooth en een wifi verbinding opgezet tussen de auto en de telefoon.
Heb je de mogelijkheid om je telefoon te testen in een andere auto en/of een andere telefoon te testen in je auto? Leg je telefoon eens op een andere plek neer in de auto (dashboard ofzo).
Edit: je lijkt niet de enige: https://discussions.apple.com/thread/254248775
Voor zover ik kan zien dit doet probleem zich voor in meer VAG auto's: Skoda, Seat, VW.
Na het topic gelezen te hebben blijkt er een update te zijn voor de headunits die dit probleem moet verhelpen. Ik weet alleen niet of er zo'n update voor Skoda Enyaq ook beschikbaar is. Voor VW en Skoda's met head units is blijkbaar softwareversie 1896 de oplossing.
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 14-09-2023 13:37 ]
Het lijkt soms ook op een geheugen probleem van het console. Het wisselen tussen apps gaat dan ook traag en vaak dan treed het ook op. Inderdaad wat je zegt alsof je streamt met te weinig bandbreedte..Senaxx schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:28:
[...]
Het ziet er voor mij een beetje hetzelfde uit als je een youtube video wilt kijken en je hebt een hele slechte verbinding.
Het eerste waar ik dus aan zou denken is een zwak signaal tussen je telefoon en de auto. Voor zover ik begrijp bij Android Auto (maar kan anders zijn bij carplay) wordt er een bluetooth en een wifi verbinding opgezet tussen de auto en de telefoon.
Heb je de mogelijkheid om je telefoon te testen in een andere auto en/of een andere telefoon te testen in je auto? Leg je telefoon eens op een andere plek neer in de auto (dashboard ofzo).
Voor zover ik kan zien dit doet probleem zich voor in meer VAG auto's: Skoda, Seat, VW.
Na het topic gelezen te hebben blijkt er een update te zijn voor de headunits die dit probleem moet verhelpen. Ik weet alleen niet of er zo'n update voor Skoda Enyaq ook beschikbaar is. Voor VW en Skoda's met head units is blijkbaar softwareversie 1896 de oplossing.
Ik wilde even wachten met verder testen tot IOS 17 uit komt en kijken wat er dan gebeurt. Dank je voor het meedenken. Overigens stond de dealer ook voor een raadsel waarom dit optreedt.
Klopt, ik had het ook al gelezen op die apple site maar volgens de dealer is er geen head unit update beschikbaar.Senaxx schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:28:
[...]
Het ziet er voor mij een beetje hetzelfde uit als je een youtube video wilt kijken en je hebt een hele slechte verbinding.
https://discussions.apple.com/thread/253451473
Dat ga ik straks nog even testen.
[ Voor 3% gewijzigd door nielsie1337 op 14-09-2023 13:56 ]
Ja het is heel vervelend, maar dat er geen update beschikbaar is betekend niet dat daar het probleem niet zit. In alle andere VAG headunits is er blijkbaar een update nodig. Skoda heeft zelfs een update voor de Skoda Octavia beschikbaar.nielsie1337 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:48:
[...]
Klopt, ik had het ook al gelezen op die apple site maar volgens de dealer is er geen head unit update beschikbaar.
Maar de dealer kan daar ook weinig aan doen als de update niet beschikbaar is, heel vervelend.
Ik heb precies hetzelfde al meer als een jaar. Geen oplossing of oorzaak kunnen achterhalennielsie1337 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:01:
Hi allemaal, na dit hele topic deel 3 heb doorgelezen vind ik niemand met mijn probleem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ha, weer wat geleerdJazzMatazz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:43:
[...]
Is niet zo nieuw meer; staat al 32 jaar in het Burgerlijk Wetboek (art. 7:17 om precies te zijn) ;-)
https://www.conformiteit.nl/
[ Voor 18% gewijzigd door jdbiggelaa op 14-09-2023 18:38 ]
Ik kan zien dat de Enyaq oplaad (via de telefoon), ben benieuwd of hij toch gaat updaten en ik vanavond wel naar huis kan rijden. Gezien eerdere ervaring in dit topic kan dat nog spannend worden.
De update mislukte bij mij, omdat de auto aan de lader zat.Arosa schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:31:
Ik kreeg vanmorgen de melding van de 55 minuten durende update, dacht prima doe maar, de Enyaq staat de komende 6 uur toch op dezelfde parkeerplaats, wel uit automatisme de auto aan de lader gehangen.
Ik kan zien dat de Enyaq oplaad (via de telefoon), ben benieuwd of hij toch gaat updaten en ik vanavond wel naar huis kan rijden. Gezien eerdere ervaring in dit topic kan dat nog spannend worden.
Edit: Tweede keer, zonder dat ik de auto gekoppeld had, overigens wel gelukt!
[ Voor 6% gewijzigd door basmq op 15-09-2023 09:52 ]
Als je lang op home drukt komt de update ook naar voren maar werkt nog steeds niet.
Stond ook in de voorwaarden, dat er geen actieve laadsessie mogelijk was.Arosa schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:31:
Ik kreeg vanmorgen de melding van de 55 minuten durende update, dacht prima doe maar, de Enyaq staat de komende 6 uur toch op dezelfde parkeerplaats, wel uit automatisme de auto aan de lader gehangen.
Helaas, de google maps app verwijderen uit de carplay maakte geen verschil. Ik test nu met flitsmeister te verwijderen en kijken of het dan ook voorkomt.nielsie1337 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:48:
[...]
Klopt, ik had het ook al gelezen op die apple site maar volgens de dealer is er geen head unit update beschikbaar.
nielsie1337 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Scheet gelaten?Wilde schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:50:
Een dag geen gekke meldingen in de Enyaq is een dag niet geleefd.. in dat kader:
[Afbeelding]
Ik reed al met de ramen open vanwege het warme weer… geen idee wat je hier nou mee moet..
In neem aan dat we de ramen dan met gepaste trots dichtlaten.Wilde schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:32:
Sta ik wel om bekend inderdaad ☺️
Heb je toevallig een warmtepomp? (Ivm airco op CO2)Wilde schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:50:
Een dag geen gekke meldingen in de Enyaq is een dag niet geleefd.. in dat kader:
[Afbeelding]
Ik reed al met de ramen open vanwege het warme weer… geen idee wat je hier nou mee moet..
Vind het toch jammer dat er op het infotainment geen technisch scherm is met alle info die op de can bus te vinden is
Ja die heb ik inderdaad. Zou t daarmee te maken hebben? Interesting 🤨Daan_P schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:26:
[...]
Heb je toevallig een warmtepomp? (Ivm airco op CO2)
Vind het toch jammer dat er op het infotainment geen technisch scherm is met alle info die op de can bus te vinden is
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ik zou toch de dealer even bellen voor navraag.Wilde schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:31:
[...]
Ja die heb ik inderdaad. Zou t daarmee te maken hebben? Interesting 🤨
Iemand nog een idee?
Gister de update aangezet maar vanochtend helaas het mislukt scherm in beeld gehad en nu is de update ook verdwenen. We zien wel weer wanneer die weer aangeboden wordt.svenblom schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:08:
Ik krijg die update maar niet gestart. Irritant. Als ik de home knop indruk staat de update er wel maar bij het exit scherm niet, behalve als ik daar op de 'bewerken' knop druk, dan verschijnt hij wel, maar kan ik 'm niet indrukken.
Iemand nog een idee?
Kun je wel gewoon rijden zonder toeters en bellen? Ik heb de update weer in jet vizier bij het exit scherm. Ben aan het kijken of en wanneer het handig deze uodate uit te voeren.Oase schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:15:
[...]
Gister de update aangezet maar vanochtend helaas het mislukt scherm in beeld gehad en nu is de update ook verdwenen. We zien wel weer wanneer die weer aangeboden wordt.
Ja auto rijdt als vanouds zonder toeters en bellen. Ik heb de update in de avond/nacht laten uitvoeren helaas dus zonder succes.FJP84 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:46:
[...]
Kun je wel gewoon rijden zonder toeters en bellen? Ik heb de update weer in jet vizier bij het exit scherm. Ben aan het kijken of en wanneer het handig deze uodate uit te voeren.
De hele tijd vmax gereden met max 130 op de autobahn.
Navigatie van de Enyaq zelf gebruikt (voelt want onwennig als niet-boomer zijnde), maar dat ging eigenlijk heel goed qua stops. Ik moest 5 keer stoppen volgens Skoda, uiteindelijk 4 keer gedaan door een keer door te rijden tot 5% en wat langer door te laden dan nodig omdat we het eten nog niet op hadden. Een keertje gehad dat hij de route herberekende en ineens dacht dat ik niet meer hoefde te laden de komende 600 kilometer, maar dat was opgelost na de volgende laadbeurt.
Verbruik is wel hoog, het was niet eens heel koud (15-20 graden). Auto vol met 3 volwassenen en 1 kind en wat bagage, hele tijd in eco gereden.
:strip_exif()/f/image/uiFanQoIzreQxdun37vDq1Gz.jpg?f=fotoalbum_large)
GoM is ook gedaald van 330+ naar 235.
:strip_exif()/f/image/eLh8pBKGhrRCgCRBV7CcCioU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door macmellow op 20-09-2023 11:37 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ken de pricing van NL niet zo goed, maar lijkt me dezelfde te zijn en pakken goedkoper tov BE.
Dat niet alleen. De Business Edition Plus is er niet meer. Daarintegen kun je nu weer wel voor de (mindere) Business Edition kiezen.Kees_frl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:19:
Volgens mij staat MY2024 nu in de configurator? Lijken me flinke prijsstijgingen of zit ik fout? ben nog maar net aan het kijken dus de 'oude' prijzen niet goed op netvlies.
https://www.autovisie.nl/...https://www.telegraaf.nl/
"Skoda maakt enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden"
[ Voor 13% gewijzigd door Nelis13 op 20-09-2023 13:09 ]
[ Voor 18% gewijzigd door De Sjeik op 20-09-2023 13:46 . Reden: typos ]
Ik heb niet het idee dat de auto 1000,- duurder is geworden wanneer je weer gaat voor een vergelijkbare business plus...De Sjeik schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:42:
Je kan ook weer een warmtepomp bestellen en de pakketten lijken duurder geworden te zijn. Maar ook de beschrijving laat wel erg lange lijsten zien. Veel daarvan zat standaard op de business plus die 1K goedkoper was.
Ook die velgen zjin er nu af gehaald.
Echter ik heb de lijstjes niet van de business plus dus lastig vergelijken hoe hoeveel duurder de auto nu exact is geworden.
Ook zit in het business upgrade pakket al veel wat er standaard op zit in de business uitvoering?
[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 20-09-2023 13:53 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ook is de prijslijst nog niet bijgewerkt, dus volledige uitrusting is nog niet te bekijken.
Maar voor mijn bijtelling en leasebedrag ben ik nu eigenlijk wel blij dat ik een MY23 besteld heb, ondanks de MEB3 software.
Ik heb vanmorgen gelijk gevraagd of mijn lease Enyaq Business Edition Plus al besteld was, maar dat was nog niet gebeurd. Ben wel benieuwd wat de LM nu van plan is. Reden van mijn keuze waren de warmtepomp en travel assist die standaard aanwezig waren op de Business Edition Plus en nu weer als optie op de Business Edition moeten worden aangevinkt.Kees_frl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:47:
[...]
Ik heb niet het idee dat de auto 1000,- duurder is geworden wanneer je weer gaat voor een vergelijkbare business plus...
Echter ik heb de lijstjes niet van de business plus dus lastig vergelijken hoe hoeveel duurder de auto nu exact is geworden.
Ook zit in het business upgrade pakket al veel wat er standaard op zit in de business uitvoering?
Nog los van het gevolg voor de bijtelling...
Staat wel een sterkere motor, langere range en sneller laden tegenover...
Ik heb ook een business plus besteld maar mijn verkoper vertelde mij dat de warmtepomp helemeel niet meer te bestellen was en op geen beschikbare uitvoering een standaard optie was.DutchJackal schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:31:
[...]
Ik heb vanmorgen gelijk gevraagd of mijn lease Enyaq Business Edition Plus al besteld was, maar dat was nog niet gebeurd. Ben wel benieuwd wat de LM nu van plan is. Reden van mijn keuze waren de warmtepomp en travel assist die standaard aanwezig waren op de Business Edition Plus en nu weer als optie op de Business Edition moeten worden aangevinkt.
Wel verassend dat hij er nu weer op staat. Wellicht een luxe dingetje nu vanuit de aankomende L&K uitvoering.
Vreemd. Ik was in juli bij de Skoda dealer in Gorinchem waar mij verteld werd dat de warmtepomp standaard aanwezig was op de Business Plus.De Sjeik schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:33:
[...]
Ik heb ook een business plus besteld maar mijn verkoper vertelde mij dat de warmtepomp helemeel niet meer te bestellen was en op geen beschikbare uitvoering een standaard optie was.
Wel verassend dat hij er nu weer op staat. Wellicht een luxe dingetje nu vanuit de aankomende L&K uitvoering.
Volgens de skoda.nl pagina met de uitvoeringen wel:DutchJackal schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:36:
[...]
Vreemd. Ik was in juli bij de Skoda dealer in Gorinchem waar mij verteld werd dat de warmtepomp standaard aanwezig was op de Business Plus.
Business Edition
Standaard op de Business:
KESSY Keyless entry met start/stop knop
Sunset extra getinte achterruiten
Geluidsdempende zijruiten voor
Phonebox met draadloos opladen
Drive mode select & peddels voor recuperatie
Verwarmbare voorstoelen en stuurwiel
Predictive cruise control
Crew protect Assist en Side Assist
Snelladen tot 135kW
Matrix verlichting
Dynamische koplampen met range control
Luxe LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers
Koplampsproeiers
Elektrische achterklap met Virtual pedal
Elektrisch verstelbare bestuurderstoel en lendesteun
Elektrisch bedienbare buitenspiegels met geheugen functie
Driver Assist & Travel Assist
Wat ik wel als verschil zie is de 2-zone klimaatregeling (net als de Selection) ipv de 3-zone die in het upgrade pakket zit nu. Zit er wel op volgens de configurator.
[ Voor 7% gewijzigd door De Sjeik op 20-09-2023 14:57 ]
Maar als ik het goed zie, is alleen de 80 veranderd qua range/snelheid?Iedere Enyaq die vandaag de dag besteld wordt is een modeljaar 2024 auto.
Edit: ja (bevestigde mijn dealer zojuist).
[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 20-09-2023 18:53 ]
Staat nu ook op de Skoda site; de 80 heeft nu 210kw/286pk. De 60 ongewijzigd; 132kw/179pk.cryptapix schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:06:
Ik heb de 60 sportline op het oog en deed navraag bij mijn dealer:
[...]
Maar als ik het goed zie, is alleen de 80 veranderd qua range/snelheid?
Edit: ja (bevestigde mijn dealer zojuist).
Verschil qua vermogen is nu wel fors tov de vorige configuratie. Laat ik nou net een 60 in bestelling hebben

Ja flink verschil. Ik wil een coupe en qua leasebudget kom ik helaas niet tot een 80 sportline. Het is een 60 sportline of een 80 business (plus). Maar door het grote verschil in vermogen, twijfel ik nu wel of ik niet voor de normale (dus niet coupe) 80 sportline wil gaan; die past namelijk wel in het budget. Keuzes keuzes…[Deva] schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:19:
[...]
Staat nu ook op de Skoda site; de 80 heeft nu 210kw/286pk. De 60 ongewijzigd; 132kw/179pk.
Verschil qua vermogen is nu wel fors tov de vorige configuratie. Laat ik nou net een 60 in bestelling hebben
Tenzij je een caravan gaat trekken of met Max wil gaan concurreren, dan is het een ander verhaal natuurlijk.
EDIT: Als je in de winter vaak grote afstanden moet rijden is een 80 sowieso aan te raden. Je range loopt drastisch terug in de kou.
[ Voor 20% gewijzigd door dingo35 op 21-09-2023 01:04 ]
Tja wat zijn grote afstanden. Doorgaans zal het woon-werk zijn en dat is 60km enkele reis. Kan op kantoor laden (en thuis komt ook nog een paal). Voor familiebezoek zal het max 100km enkele reis zijn (en kan daar niet laden). Dus ik vermoed dat die lange afstanden er alleen zijn bij vakanties. We rijden dan vaak 1200km naar plek van bestemming. Met mijn diesel kan dat op 1 tank, dus het wordt sowieso behelpen met een EVdingo35 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 01:01:
Als je van een brandstofauto af komt heb je sowieso zoveel meer moment dan je gewend bent, dat je aan die extra pk's naar mijn mening niet zoveel hebt.
Tenzij je een caravan gaat trekken of met Max wil gaan concurreren, dan is het een ander verhaal natuurlijk.
EDIT: Als je in de winter vaak grote afstanden moet rijden is een 80 sowieso aan te raden. Je range loopt drastisch terug in de kou.
Agreed, ondanks 'minder' vermogen van de 60 ga ik het verschil wel degelijk merken. Ter referentie, ik kom nu van een Karoq 1.5 TSI met DSG af.dingo35 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 01:01:
Als je van een brandstofauto af komt heb je sowieso zoveel meer moment dan je gewend bent, dat je aan die extra pk's naar mijn mening niet zoveel hebt.
Ik zou die warmtepomp lekker laten en iets anders leuks er voor in de plaats kiezen. Maakt de airco volgens mij ook wat complexer en niet altijd zonder problemen. Travel Assistent is wel heel erg prima! Zou niet meer zonder willen.DutchJackal schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:31:
[...]
Ik heb vanmorgen gelijk gevraagd of mijn lease Enyaq Business Edition Plus al besteld was, maar dat was nog niet gebeurd. Ben wel benieuwd wat de LM nu van plan is. Reden van mijn keuze waren de warmtepomp en travel assist die standaard aanwezig waren op de Business Edition Plus en nu weer als optie op de Business Edition moeten worden aangevinkt.
Stuurverwarming aan gehad? Schakel die nog eens aan en weer uit (4x drukken dus) en probeer TA dan nog eens...Wilde schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:45:
Travel assist is na 1,5 jaar probleemloos werken er 2 dagen terug plots mee gestopt.. Althans: de eerste 20 minuten werkt hij probleemloosen dan gaan plots de toeters ineens af.. Het hersteld ook niet meer tot ik de auto uitzet. Dan de volgende rit na ong 20 minuten hetzelfde.. Morgen de dealer maar weer bellen..
Ik wil dit namelijk niet want bij mij werkt het top. Ik ben bang dat de dealer die update installeerd en ik dan die functie kwijt ben.
Goede tip, maar helaas... Ik heb overigens de TA software update al gehad..basmq schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:49:
[...]
Stuurverwarming aan gehad? Schakel die nog eens aan en weer uit (4x drukken dus) en probeer TA dan nog eens...
Ik heb eerder wel eens dat TA kortstondig stopte, waarschijnlijk vanwege vocht.. Maar dat is bekend en hersteld zichzelf meestal na wat KM rijden wel weer.. Nu is het een continue gepiep en blijft het systeem offline tot de auto herstart en dan werkt het ongeveer 20 minuten..
De HUD bedoel je denk ik?nielsie1337 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:28:
Klopt het dat de side assist een fixed position aanhoudt? Mijn vrouw is een stuk kleiner en we moeten dan steeds handmatig de positie aanpassen. Vrij omslachtig.. Is dat normaal? De stoel gaat wel gewoon naar haar stand.
Spiegels en stoel worden opgeslagen en aangepast bij wisselen, volgens mij geen andere zaken.
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
Excuses, ik bedoel inderdaad de HUD. En bedankt voor je antwoord, ik kreeg het zo niet gevonden.Jitse H schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:59:
[...]
De HUD bedoel je denk ik?
Spiegels en stoel worden opgeslagen en aangepast bij wisselen, volgens mij geen andere zaken.
De leasemaatschappij is het spoor ook bijster, dus maar weer een vraag gesteld bij de dealer.
[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 22-09-2023 17:56 ]
Wat een gedoe.cryptapix schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:55:
Pff inmiddels staat de nieuwe prijslijst online, maar die lijkt niet te matchen met de configurator. Bij de coupe sportline kun je volgens de configurator kiezen tussen de business upgrade (hud, crystal face) en de business upgrade max. Volgens de prijslijst kun je alleen het max pakket kiezen. Dat is wel bijzonder te noemen, want bij de coupe business edition (die goedkoper is dan de sportline) zou je wel het business upgrade pakket kunnen kiezen…
De leasemaatschappij is het spoor ook bijster, dus maar weer een vraag gesteld bij de dealer.
Ben blij dat ik gelijk bij de start er 1 besteld heb. Kon je nog gewoon losse opties aanvinken.Zou nu het duurste pakket moeten nemen om 2 opties die ik echt wilde hebben te kunnen krijgen.
:strip_exif()/f/image/KIwrNXBP7SEImdyVo8XzuM8S.jpg?f=fotoalbum_large)
ja, pylonnen enzo rij ik omver omdat de Enyaq niets ziet.Viruskiller schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:19:
Deze voormiddag een accidentje gehad met de Enyaq (laagstaande zon - zeer weinig zicht - 20 km/h). Voorzijde redelijk wat plastiek schade, onderzijde nog te evalueren (boom en verkeersbord onder). Ik verwonderde me wel dat geen enkel van de veiligheidssystemen heeft ingegrepen of een detectie gedaan? Werkt de "Front Assist met Collision Avoidance Assist" enkel maar op een camera systeem en had deze ook last van verblinding? Iemand nog deze ervaring gehad?
[Afbeelding]
Inmiddels bij de garage geweest voor een update voor het TA probleem, dat lijkt nu verholpen te zijn. Verder ook een nieuwe laadunit/klep/ding gekregen omdat die niet meer open ging en ik de boel heb opengebroken (je wil toch laden, dan maar geen dichte klep)
voor de 3e keer nieuwe ruitenwissers want die maakten weer een schrapend geluid.
Ik zou het doen!
Volgens de dealer is de prijslijst (sinds vandaag online) leidend hierin. Klopt dat de configurator niet overeen komt.cryptapix schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:55:
Pff inmiddels staat de nieuwe prijslijst online, maar die lijkt niet te matchen met de configurator. Bij de coupe sportline kun je volgens de configurator kiezen tussen de business upgrade (hud, crystal face) en de business upgrade max. Volgens de prijslijst kun je alleen het max pakket kiezen. Dat is wel bijzonder te noemen, want bij de coupe business edition (die goedkoper is dan de sportline) zou je wel het business upgrade pakket kunnen kiezen…
Typerend! Al die drie dingen heb ik ook gehad de afgelopen 2 maandenrammes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:48:
[...]
ja, pylonnen enzo rij ik omver omdat de Enyaq niets ziet.
Inmiddels bij de garage geweest voor een update voor het TA probleem, dat lijkt nu verholpen te zijn. Verder ook een nieuwe laadunit/klep/ding gekregen omdat die niet meer open ging en ik de boel heb opengebroken (je wil toch laden, dan maar geen dichte klep)
voor de 3e keer nieuwe ruitenwissers want die maakten weer een schrapend geluid.
Mijn laadklep wordt volgende week pas gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 22-09-2023 19:28 ]
Dat is interessant, want volgens mijn dealer is de configurator datgeen dat besteld kan worden. Ze gebruiken die namelijk zelf ook bij offertes.DutchJackal schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:48:
[...]
Volgens de dealer is de prijslijst (sinds vandaag online) leidend hierin. Klopt dat de configurator niet overeen komt.
Mijn dealer:
Het is inderdaad een beetje vaag. In de configurator zijn beide pakketten te bestellen.
Wellicht dat dit een fout is in de prijslijst.
Ik kan helaas nu pas bestellen. Op zich geen probleem, ik verwacht niet dat een losse voorruitverwarming en crystal face samen goedkoper zouden zijn dan het pakket waar ze nu in zitten (eur 2500). Erger is de discussie die ik heb met de leasemaatschappij omdat ik 2,5 euro (of 10 euro, ze hebben twee verschillende berekeningen) over mijn leasebudget ga en “computer says no”.jeroenkb schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:19:
[...]
Wat een gedoe.
Ben blij dat ik gelijk bij de start er 1 besteld heb. Kon je nog gewoon losse opties aanvinken.Zou nu het duurste pakket moeten nemen om 2 opties die ik echt wilde hebben te kunnen krijgen.
Ik heb die TA software update 1.5 maand geleden gehad en de hands-on detectie werkt nog steeds even goed als er voor. Maar ik had voor de update slechts sporadisch die foutmelding.Opperhoof schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:55:
Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat er een update wordt uitgerold OTA of via de dealers, die de capaciteits functie van het stuur uitzet en hands on detectie weer aanzet op basis van stuurbewegingen?
Ik wil dit namelijk niet want bij mij werkt het top. Ik ben bang dat de dealer die update installeerd en ik dan die functie kwijt ben.
Wat zou kunnen is dat ze met software update de foutmelding van de capacitieve sensoren verbergen en dan overschakelen op een 'stuurbeweging detectie'. Dus als je heel vaak die foutmelding had dan heb je nu wellicht vaker te maken met 'stuurbeweging detectie' in plaats van hands-on detectie.
Maar dit is enkel een vermoeden, ik heb hier geen bewijs voor.
Er zijn nog veel meer problemen, maar dat is teveel om op te noemen.
De garage weet het niet omdat veel problemen niet in het logboek staan....
Maandag mag ik hem weer ophalen. Ben benieuwd.
-Open de auto met de sleutel, voordat je de deur uitgaat. In de tijd die het vervolgens kost om jas / schoenen aan te doen en naar de auto te lopen is de software al (bijna) klaar voor vertrek.
Afhankelijk van je rijstijl lijkt me 300km met een iv60 in de zomer niet eens zo heel gek.Watermeloen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:49:
In november 2021 heb ik een Enyaq IV 60 geleased (nieuw). Op dat moment werd het winter, en dan doet de batterij het niet zo goed (volgens de garage), max 290 op de teller toen. Ondertussen bijna 2 jaar in bezit. Hij is ondertussen 4 x naar de garage geweest. Deze week heeft hij er een week gestaan. Wat zijn de problemen: infotainment schakeld af en toe op zwart, de auto staat plotseling op de rem ( nee, geen andere weggebruikers en geen rode waarschuwimg lamje). Zomaar spontaan en dan gaat hij. Vaak meerdere keren per dag een melding dat de veiligheidssystemen zijn uitgeschakeld of beperkt aanwezig. Na een update doet de B het slecht waardoor One Pedal drive niet mogelijk is (ja er zitten pedals op het stuur, maar die lossen het probleem niet op). De ACC (wel zo handig als je veel op de weg zit) werkt vaak als een ouderwetse cruisecontrol. Dus je moet boven op je rem staan omdat de ACC dan niet afremt. Deze zomer bij 100% opladen maar 300km(?) Op de teller.
Ik heb een 80 en die staat eigenlijk meestal op iets over de 300 op 80%, bij 100% is het omenom de 400..
Dit heeft te maken met de vele snelweg kilomeers die ik maak.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
In de winter 290 max actieradius herken ik met mijn iV60, maar de hele zomer haal ik bij 100% lading de 400 km. Heeft mijns inziens alles te maken met je rijstijl en ligt niet aan de auto.Watermeloen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:49:
In november 2021 heb ik een Enyaq IV 60 geleased (nieuw). Op dat moment werd het winter, en dan doet de batterij het niet zo goed (volgens de garage), max 290 op de teller toen. Ondertussen bijna 2 jaar in bezit. Hij is ondertussen 4 x naar de garage geweest. Deze week heeft hij er een week gestaan. Wat zijn de problemen: infotainment schakeld af en toe op zwart, de auto staat plotseling op de rem ( nee, geen andere weggebruikers en geen rode waarschuwimg lamje). Zomaar spontaan en dan gaat hij. Vaak meerdere keren per dag een melding dat de veiligheidssystemen zijn uitgeschakeld of beperkt aanwezig. Na een update doet de B het slecht waardoor One Pedal drive niet mogelijk is (ja er zitten pedals op het stuur, maar die lossen het probleem niet op). De ACC (wel zo handig als je veel op de weg zit) werkt vaak als een ouderwetse cruisecontrol. Dus je moet boven op je rem staan omdat de ACC dan niet afremt. Deze zomer bij 100% opladen maar 300km(?) Op de teller.
Wat fantastisch en bijzonder dat iedereen meteen zegt dat het aan mijn rijsteil ligt. Ik rij veel snelweg en heb geen zwaar voetje (bevestigd door de garage :-) want dit is terug te lezen in het logboek). Het lijkt mij dat een auto zoals de Enyaq dit toch wel moet kunnen. Hij heeft deze week bij de garage gestaan omdat er verschillende veiligheids problemen zijn. Ik kan ook op de app kijken en blijkbaar hebben ze wel iets gedaan aan de batterij. Hij staat nu op 388. Morgen maar eens horen wat ze allemaal hebben veranderd/verbeterd. Buiten dat is en blijft het een fantastische auto.jdbiggelaa schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:48:
[...]
In de winter 290 max actieradius herken ik met mijn iV60, maar de hele zomer haal ik bij 100% lading de 400 km. Heeft mijns inziens alles te maken met je rijstijl en ligt niet aan de auto.
Minder steil gaan rijden zal het de range doen vergroten, daar ben ik van overtuigdWatermeloen schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:43:
[...]
Wat fantastisch en bijzonder dat iedereen meteen zegt dat het aan mijn rijsteil ligt. Ik rij veel snelweg en heb geen zwaar voetje (bevestigd door de garage :-) want dit is terug te lezen in het logboek). Het lijkt mij dat een auto zoals de Enyaq dit toch wel moet kunnen. Hij heeft deze week bij de garage gestaan omdat er verschillende veiligheids problemen zijn. Ik kan ook op de app kijken en blijkbaar hebben ze wel iets gedaan aan de batterij. Hij staat nu op 388. Morgen maar eens horen wat ze allemaal hebben veranderd/verbeterd. Buiten dat is en blijft het een fantastische auto.
Dit klopt. Is zwaar klote.Opperhoof schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:55:
Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat er een update wordt uitgerold OTA of via de dealers, die de capaciteits functie van het stuur uitzet en hands on detectie weer aanzet op basis van stuurbewegingen?
Je moet je stuur bewegen, omdat HOD via captive amper werkt. Dit rollen ze over alle auto’s uit, vanwege de figuren die flesjes aan het stuur vastbonden.
Dit is in mijn beleving gevaarlijker, want ik heb nu bij TA steeds de melding dat ik het stuur moet vasthouden (terwijl ik dat al doe). In plaats van bovenaan bij de sensoren, houdt ik het stuur lichtjes onderaan vast en schud het steeds heen en weer.
Dus niet veiliger. Hoop dat ze het terugdraaien.
[ Voor 32% gewijzigd door Tukker87 op 24-09-2023 13:04 ]
Klopt niet helemaal is mijn ervaring. Kom er later nog wel op terug.Tukker87 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:58:
[...]
Dit klopt. Is zwaar klote.
Je moet je stuur bewegen, omdat HOD via captive amper werkt. Dit rollen ze over alle auto’s uit, vanwege de figuren die flesjes aan het stuur vastbonden.
Dit is in mijn beleving gevaarlijker, want ik heb nu bij TA steeds de melding dat ik het stuur moet vasthouden (terwijl ik dat al doe). In plaats van bovenaan bij de sensoren, houdt ik het stuur lichtjes onderaan vast en schud het steeds heen en weer.
Dus niet veiliger. Hoop dat ze het terugdraaien.
Als je het gebruik weer kan krijgen zoals het was houd ik mij aanbevolen.vinom schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:05:
[...]
Klopt niet helemaal is mijn ervaring. Kom er later nog wel op terug.
Net zoals @vinom zei, kon ik eigenlijk de hele tijd m’n hand onderaan op het stuur houden en… dat werkte probleemloos. Best zalig eigenlijk. Bij m’n Kodiaq moest ik idd om de zoveel tijd eens wat schudden aan het stuur.
Auto is geproduceerd in augustus, heeft versie 3.6 en 1731. Geen idee wat die laatste net is maar er staat ook “software” naast
Nouja, in de zomervakantie hebben we ruim 2500 kilometer gereden. Heel veel kilometers daarvan met Travel Assist waarbij ik mijn hand of twee vingers heel losjes aan het stuur kon laten en waarbij ze prima werden gedetecteerd. Maar, op sommige momenten had ik het idee dat de Travel Assist in een soort storing ging, maar dit niet weergeeft! Ik merkte dat losjes het stuur vast houden niet meer voldoende was en je dus actief soms een rukje aan het stuur moest geven omdat je anders de melding kreeg 'handen aan het stuur'. Op een willekeurig gegeven moment herpakt Travel Assist zich weer en kon ik weer mijn hand losjes aan het stuur houden.Tukker87 schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:07:
[...]
Als je het gebruik weer kan krijgen zoals het was houd ik mij aanbevolen.
Dus het is sinds de update zeker verbeterd, want hij schakelt TA niet uit, maar als er onderwater een soort van storing is schakelt het capacitieve stuk uit, maar zal ie dat niet melden. Tot na verloop van tijd het weer normaal merkt, maar ook dit zal de auto niet melden.
Ik heb dit gedrag tot nu toe alleen gehad op lange afstanden. Naar mijn werk +- 100km geen enkel probleem.
Herkenbaar, laatste tijd hoef ik niet meer aan mijn stuur te schudden. Hopelijk blijft dit zo.vinom schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:56:
[...]
Nouja, in de zomervakantie hebben we ruim 2500 kilometer gereden. Heel veel kilometers daarvan met Travel Assist waarbij ik mijn hand of twee vingers heel losjes aan het stuur kon laten en waarbij ze prima werden gedetecteerd. Maar, op sommige momenten had ik het idee dat de Travel Assist in een soort storing ging, maar dit niet weergeeft! Ik merkte dat losjes het stuur vast houden niet meer voldoende was en je dus actief soms een rukje aan het stuur moest geven omdat je anders de melding kreeg 'handen aan het stuur'. Op een willekeurig gegeven moment herpakt Travel Assist zich weer en kon ik weer mijn hand losjes aan het stuur houden.
Dus het is sinds de update zeker verbeterd, want hij schakelt TA niet uit, maar als er onderwater een soort van storing is schakelt het capacitieve stuk uit, maar zal ie dat niet melden. Tot na verloop van tijd het weer normaal merkt, maar ook dit zal de auto niet melden.
Ik heb dit gedrag tot nu toe alleen gehad op lange afstanden. Naar mijn werk +- 100km geen enkel probleem.
Ik heb de auto geparkeerd maar verder niets gedaan (heb geen exit scherm). Heb de dealer aangegeven dat dit aan de hand was en ze zouden kijken of ze het onderhoud konden uitvoeren
Ligt het aan mij of werken de apps zoals powerpass en de shop wat sneller en stabieler?
Life goes as it goes.
Heb in het vorige topic gezocht maar niet echt een typisch probleem gevonden wat bij deze foutmelding zou horen. Jullie enig idee?
Heb ik gehad, oranje driehoek blijft dan in beeld. Auto functioneerde ogenschijnlijk foutloos. Soms verdween de melding bij een laadsessie, en kwam die terug bij een willekeurige volgende laadsessie. Uiteindelijk is er een module in de 82 kW accu vervangen. Mocht er na de diagnose niet in verder rijden. Na een week was het gerepareerd.Homer-Simpson schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:38:
Bij het instappen werd ik verrast met een pingeltje en de melding op het scherm 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft'. Gelukkig kan ik wel gewoon met de auto rijden en werkt het laden nog. Morgen even langs de Skoda werkplaats, hopelijk kunnen ze het snel diagnosticeren fixen.
Heb in het vorige topic gezocht maar niet echt een typisch probleem gevonden wat bij deze foutmelding zou horen. Jullie enig idee?
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.