Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:01

elmoxx

xx xx xx

Ik heb de melding ook eenmalig gehad. Auto uit en aan en nooit meer gezien dus weer vergeten.. ik ben benieuwd wat de diagnose oplevert

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:36
Ik heb het niet kunnen terugvinden in het forum, ik heb eerder een/de kleine OTA update gehad, hiermee is de software versie op te vragen in het infotainment.

Echter, het systeem geeft dan aan dat de softwareversie niet kan worden vastgesteld, probeert u het later nog eens.
Na meerdere weken en resets nog steeds niet zichtbaar. Iemand die dit ook heeft (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:53
Senaxx schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
Vanmorgen richting de dealer voor de servicebeurt (auto is 2 jaar) en laten repareren van het projectielicht aan de bestuurderskant. En je raad het al, ineens stond de update klaar en deze zou geïnstalleerd worden zodra ik de auto uit zet :)

Ik heb de auto geparkeerd maar verder niets gedaan (heb geen exit scherm). Heb de dealer aangegeven dat dit aan de hand was en ze zouden kijken of ze het onderhoud konden uitvoeren :+
Auto terug gekregen en netjes alles gedaan. Ze hebben ook de recall van Travel Assist geïnstalleerd. Travel Assist leek op de terugweg meteen een stuk bruikbaarder, en niet zo zenuwachtig elke keer met een melding van handen aan het stuur.

Alleen de OTA staat er nog steeds. Alleen aangezien ik geen exit screen heb, kan ik de installatie niet starten. Is er een andere manier of moet ik die via OBD eerst weer activeren?

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 25-09-2023 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Senaxx schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:43:
[...]

Auto terug gekregen en netjes alles gedaan. Ze hebben ook de recall van Travel Assist geïnstalleerd. Travel Assist leek op de terugweg meteen een stuk bruikbaarder, en niet zo zenuwachtig elke keer met een melding van handen aan het stuur.

Alleen de OTA staat er nog steeds. Alleen aangezien ik geen exit screen heb, kan ik de installatie niet starten. Is er een andere manier of moet ik die via OBD eerst weer activeren?
De HOME knop even inhouden, dan krijg je softwareupdate info en kan je hem starten als er een is.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
water_escape schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:59:
[...]

De HOME knop even inhouden, dan krijg je softwareupdate info en kan je hem starten als er een is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA2qRlaw-XfEckhB6N_n8bQcx7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxLHektwhX3UIzKD5A7SyFKj.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks dat was hem inderdaad. Zag er verder zelf weinig aan behalve dat die zegt dat die aan installeren is.

Maar zal vast wel goedkomen zo. Zie morgenochtend wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Hoop er niet te veel op. Wel of geen update, de weg via het menu lang ingedrukt houden resulteert altijd in deze situatie en melding. Ik twijfel of dat “echt” wat doet.
Senaxx schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]

Thanks dat was hem inderdaad. Zag er verder zelf weinig aan behalve dat die zegt dat die aan installeren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBR1984
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 20:30
Homer-Simpson schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:38:
Bij het instappen werd ik verrast met een pingeltje en de melding op het scherm 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft'. Gelukkig kan ik wel gewoon met de auto rijden en werkt het laden nog. Morgen even langs de Skoda werkplaats, hopelijk kunnen ze het snel diagnosticeren en fixen.

Heb in het vorige topic gezocht maar niet echt een typisch probleem gevonden wat bij deze foutmelding zou horen. Jullie enig idee?
Ik zit nu bij de garage voor dezelfde melding, dus ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Bereik is bij mij ook nogsteeds een ding. Heb een iv80, rij bijna geen snelweg en heb maar zo'n 350-360km op 100% (terwijl ik toen ik hem net had minimaal 450 had)...

Edit: bij mij ook een accumodule kapot blijkbaar 🙄

[ Voor 3% gewijzigd door DBR1984 op 26-09-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
DBR1984 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:38:
[...]

Ik zit nu bij de garage voor dezelfde melding, dus ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Bereik is bij mij ook nogsteeds een ding. Heb een iv80, rij bijna geen snelweg en heb maar zo'n 350-360km op 100% (terwijl ik toen ik hem net had minimaal 450 had)...

Bij mij ook een of twee accumodule(s) kapot. Kan over 5 weken gerepareerd worden. Zou er tot die tijd probleemloos mee door moeten kunnen rijden zegt de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-07 17:23
Gelukkig bij mij nog geen kapotte modules (auto staat vandaag bij de garage). Enkel de claxon en de spiegelprojectors.

Ik ben wel benieuwd: als de auto buiten de 2 jaar garantie valt, hoeveel kost die reparatie dan? Of is het allemaal gratis omdat er langer garantie op de accu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
diederik77 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:19:
Gelukkig bij mij nog geen kapotte modules (auto staat vandaag bij de garage). Enkel de claxon en de spiegelprojectors.

Ik ben wel benieuwd: als de auto buiten de 2 jaar garantie valt, hoeveel kost die reparatie dan? Of is het allemaal gratis omdat er langer garantie op de accu zit?
Mijn Enjaq is minder dan 2 jaar oud en tevens van de leasemaatschappij, dus kan op voorhand geen kosten delen. Mocht ik na reparatie hier wat over kunnen terugvinden dan bump ik deze post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Volgens mij is dat ook een van de redenen van de update. Onderstaande citaat is uit de release notes.

Iedereen die dus rond rijdt met een accu die niet 100% is gaat na de update netjes (of op zijn minst sneller / vaker) een melding krijgen.

Over-the-Air Update
Deze update biedt kleine optimalisaties voor de functionaliteit van uw auto en uitgebreide diagnostiek voor hoogspanningsbatterijen, waardoor zelfontlading van batteriicellen sneller wordt herkend. Dit wordt gesignaleerd met een geel waarschuwingslampje dat een fout in het elektrische rijsysteem indiceert.
Als het waarschuwingslampje aan gaat, kunt u met de nodige voorzichtigheid blijven rijden en een Skoda-servicepartner opzoeken.
DBR1984 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:38:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Hoi allen,

De levering van mijn Enyaq komt dichterbij! Wagen is toegekomen bij de dealer dus ik verwacht volgende week wel een telefoontje.
Ik heb gekozen voor een 80 Sportline met warmtepomp, pano dak, matrix lampen, trekhaak, elektrische stoelen en nog een hele waslijst aan opties.

Enkel ben ik al vergeten wat 'Kessy Advanced' is. Gaan de portieren ook open door het handvat vast te nemen, of is het enkel keyless start?

En wat is het nut van peddels aan het stuur? Is toch een automaat :+

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij de aflevering?

[ Voor 6% gewijzigd door Xanthine op 26-09-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Xanthine De paddles gebruik ik heel veel om ver van te voren gelijkmatig recuperatief te "remmen",
in 3 stappen. Super. Nu zouden ze ook nog moeten werken tijdens ACC en TA. Het is tenslotte driver input.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 19:57
Vanmorgen onze Enyaq naar de dealer gebracht voor de terugroepactie betreffende de accu modules.
Dit zou 2 dagen duren werd aangegeven en heb een ID.5 als leenauto meegekregen

Direct ook maar aangegeven dat hij ook last heeft van de metaalachtige "kloenk" na stevig regenereren en weer accelereren.

Verwacht niet dat ze dat laatste ook direct meepakken gezien de verhalen die er rond gaan hoeveel werk eht is.
Hoor het morgen wel als ik de enyaq weer ga ophalen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fz1971
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-07 11:52
Senaxx schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij staat deze melding al 2 weken maar er gebeurd niets als ik updaten starten aanklik...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
fz1971 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:05:
[...]

Bij mij staat deze melding al 2 weken maar er gebeurd niets als ik updaten starten aanklik...................
Nou dat wilde ik zeggen inderdaad. Wilde even kijken in het topic of andere mensen dezelfde ervaring hebben.
Maar ik heb gisteravond op updaten geklikt en vanmorgen kon ik hem gewoon weer starten. En als ik onder systeem nu kijk heb ik geen updates meer staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsie1337
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-06 12:20
Kan iemand mij vertellen wat de laatste OTA update versie is, welke code heeft de update?
Kan ik dat zien door HOME ingedrukt te houden of bij instellingen en dan software informatie, of nog ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:19
Zojuist de "SKODA ENYAQ BEV 85KWH SPORTLINE" besteld (lease).
Geen extra optie's, en in het zwart. Hopelijk einde van dit jaar binnen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:24:
@Xanthine De paddles gebruik ik heel veel om ver van te voren gelijkmatig recuperatief te "remmen",
in 3 stappen. Super. Nu zouden ze ook nog moeten werken tijdens ACC en TA. Het is tenslotte driver input.
So-wie-so stomme vraag maar hoe zorg je ervoor dat de paddles iets doen? Want die indruk heb ik nu niet.

Ik zit nu in 'A' en niet 'D', dus ik neem aan dat het daardoor komt, maar hoe verander je van mode?
De fysieke "gear selector" laat je enkel tussen 'D' en 'B' veranderen.

Niet dat ik de 'A' per se vervelend vind, integendeel, maar aangezien alles gloednieuw is en ik dus ook de paddles eens wou proberen, vroeg ik 't me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
RangedNeedles schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:35:
[...]

So-wie-so stomme vraag maar hoe zorg je ervoor dat de paddles iets doen? Want die indruk heb ik nu niet.

Ik zit nu in 'A' en niet 'D', dus ik neem aan dat het daardoor komt, maar hoe verander je van mode?
De fysieke "gear selector" laat je enkel tussen 'D' en 'B' veranderen.

Niet dat ik de 'A' per se vervelend vind, integendeel, maar aangezien alles gloednieuw is en ik dus ook de paddles eens wou proberen, vroeg ik 't me af.
Tijdens travel assist of ACC heb je altijd 'a', en doen de paddles niks.
Als 'eco assist' aanstaat, werken de paddles alleen tijdelijk in D modus. Na gasgeven 'reset' hij weer.

Met 'eco assist' en TA uit en in D modus, kan je de paddles gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougo
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-01-2024
Roger Beurskens schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:28:
Vanmorgen onze Enyaq naar de dealer gebracht voor de terugroepactie betreffende de accu modules.
Dit zou 2 dagen duren werd aangegeven en heb een ID.5 als leenauto meegekregen.
Toevallig kreeg ik ook een id5 mee. Mij viel op dat de auto's onderhuids hetzelfde zijn. Maar ook, in mijn geval, dat de id5 net iets stiller is, de laadcurve met snelladen boven de 100 kW blijft tot ca. 74 procent en net iets soepeler rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Nougo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:58:
[...]

Toevallig kreeg ik ook een id5 mee. Mij viel op dat de auto's onderhuids hetzelfde zijn. Maar ook, in mijn geval, dat de id5 net iets stiller is, de laadcurve met snelladen boven de 100 kW blijft tot ca. 74 procent en net iets soepeler rijdt.
Ja, het lijkt wel of ze het bewust doen, had het al meer gehoord.

Stiller vond ik juist niet (heb er tot nu maar 30km mee gereden, morgen een stuk snelweg).
Wellicht zit het um erin dat ik van dat geluidsdempend, dubbel glas in de voorportieren heb. op een 80km weg viel me op dat ik het tegenmoed komend vereer veel beter hoorde langssuizen.
Ook het dichtgooien van de deuren viel me op dat het wel echt "goedkoop" dichtviel alsof het heel dun plaatmateriaal is.
Kwa rijden viel het me inderdaad wel op dat het iets fijner ging met de overgang tussen regeneratief remmen en daadwerkelijk doorremmen, die overgang voel ik bij de Enyaq wel.

verder vond ik het schermpje achter het stuur minder fijn (voelde heel dichtbij) en het grote scherm was kleiner.
Oja, het was echt zoeken in het menu voor wat dingen te vinden terwijl het in de basis dezelfde auto is.

Bergruimte tussen die 2 vind ik ook nog wel een verschil en ik mistte het headsup display ( ja ben verwend denk ik).

Ik zal blij zijn als de Enyaq weer terug is in ieder geval. ondanks dat die al dik een ton gelopen heeft tegen 1500km op de leen id.5.

Wel leuk om eens een vergelijk tussen de 2 te kunnen doen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:07
Xanthine schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:42:

Enkel ben ik al vergeten wat 'Kessy Advanced' is. Gaan de portieren ook open door het handvat vast te nemen, of is het enkel keyless start?
Ja de deuren gaan open door een sensor aan de binnenkant van de deurhendels. Je sleutel moet dan wel dichtbij zijn. Er zit op de buitenkant van de hendels een sensor die je kunt ‘aaien’ om te sluiten.
Sleutels kun je in je zak laten dus en ook de start/stop knop heb je bijna nooit nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinique op 26-09-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 21:57
Morgen (eindelijk) mijn nieuwe Enyaq ophalen *O* . Ik vermoed dat die software 3.5 of 3.6 zal hebben, afgaande op wat links en rechts lees op dit forum. Heeft iemand echter een idee waarin die versies verschillen van pakweg 3.2? Ik vind nergens op internet een deftige uitleg, laat staan specs / verbeteringen van 3.5 of hoger ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:35

rammes

koekebakker 1e klas

Als ik met TA rij in de file en de auto staat stil, gaat hij zelf niet meer rijden mits ik een zelf een beetje stroom geef. voorheen handen aan t stuur en rijden.
is er een instelling/update die dat voorkomt of mis ik iets?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:32
rammes schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:30:
Als ik met TA rij in de file en de auto staat stil, gaat hij zelf niet meer rijden mits ik een zelf een beetje stroom geef. voorheen handen aan t stuur en rijden.
is er een instelling/update die dat voorkomt of mis ik iets?
Ik heb gemerkt dat als je je handen goed aan het stuur houdt, voordat ie helemaal stilstaat, de auto vanzelf weer mee optrekt met je voorganger. Bij handen los (of niet goed vast) moet je klein beetje “gas” geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:40
DirkBouwman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:50:
Hoop er niet te veel op. Wel of geen update, de weg via het menu lang ingedrukt houden resulteert altijd in deze situatie en melding. Ik twijfel of dat “echt” wat doet.

[...]
Bij mij doet die knop niks. Ik krijg ook geen gedetailleerde info over de software meer. Het enige wat het software scherm nog meldt is dat ik op versie 3.0 zit?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-81mrY9SC1Fk-3HIOOmfaIWKuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl8IFeZGjOEfcLSrXTWwU0Q9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
Ik rij sinds een jaar naar volle tevredenheid mijn 2e MG ZSEV (51 kWh LFP accu, 320 Km WLTP, 60 kW DC , en 1-fase 6,6 kW AC laden). Auto weegt maar 1560 Kg en heeft 180 Pk/280NM, dus is meer dan vlot. Nu ik een stuk meer ga rijden, en wij ook in de weekenden met 2 e-bikes achterop wat verder weg willen, werd het tijd om naar een andere EV uit te kijken (max. Kogeldruk MG is 50 Kg).
De shortlist bestond uit: Tesla Model Y SR, BMW iX1 20 en de Volvo XC40 Recharge. Ik wilde de Tesla, mijn vrouw liep daar de showroom uit (wilde niet in een “walvis” rijden….grrrrr) dus op naar BMW. Fantastische auto, maar m.i. iets te uitbundig gestileerd. De demo waar wij mee reden bleek €72k te kosten….te duur dus. De Volvo was mooi ingetogen, zat heerlijk, maar is echt klein. En uit reviews bleek dat hij zelfs op een windstille zomerdag bij 105 Km/u vrolijk de 20,8 kW/100 aantikt. Onze MG loopt dan 15,6 kW/100…. Dus die viel ook af (ook vanwege de lage inruilwaarde van de MG). Tsja en toen….Alle MG dealers behoren tot de Van Mosselgroep, en deze bestaat dit jaar 75 jaar. Dit wordt gevierd met Jubileumkorting, inruilpremie en voorraadkorting….Een maat van mij heeft een ID4 77 kW 170 Pk en is hier zeer enthousiast over. Ik vind de ID4 niet mooi, maar zijn MEB broertje Enyaq wel! Van Mossel heeft 2 Skoda dealers: Waalwijk en Tilburg.
Afgelopen maandag naar Van Mossel Waalwijk gereden, en ze bleken daar dik 50 Enyaq’s in allerlei uitvoeringen op voorraad te hebben. De meeste stonden reeds (recent)op kenteken, dus je kon net als in de USA, gewoon je auto uitkiezen en een paar dagen later meenemen! Uiteindelijk een Moon White Enyaq iV80 Business, met Proteus velgen en een elektrisch bedienbare trekhaak gekocht. Kreeg een flinke voorraad korting (> €5k), en een hele goede inruil voor de MG. Deze week wordt de trekhaak gemonteerd en volgende week kan ik hem ophalen. Auto is in juli 2023 geproduceerd en 18-08-23 op kenteken gezet (6 Km gelopen). Ben me nu aan het inlezen en heb al veel nuttige info op dit forum gezien. Wel leuk om te constateren, dat in dit forum min of meer dezelfde topics als in het MG-forum staan: Range perikelen, laadissues, vastlopende software, autopilot gedoe, welke laadpassen, en “Apple CarPlay valt spontaan uit” 😂. Ik hoop hier weinig problemen te hoeven posten en kijk uit naar mooie reisverhalen, en handige weetjes voor de Enyaq!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YId_rVctokaE5uLrC-1dBUC8ZrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gldDkJt5MTRHSDoaxl1o8uv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Tolot op 26-09-2023 23:21 . Reden: Spelling ]

• diederik77
Tolot schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:14:
Ik rij sinds een jaar naar volle tevredenheid mijn 2e MG ZSEV (51 kWh LFP accu, 320 Km WLTP, 60 kW DC , en 1-fase 6,6 kW AC laden). Auto weegt maar 1560 Kg en heeft 180 Pk/280NM, dus is meer dan vlot. Nu ik een stuk meer ga rijden, en wij ook in de weekenden met 2 e-bikes achterop wat verder weg willen, werd het tijd om naar een andere EV uit te kijken (max. Kogeldruk MG is 50 Kg).
De shortlist bestond uit: Tesla Model Y SR, BMW iX1 20 en de Volvo XC40 Recharge. Ik wilde de Tesla, mijn vrouw liep daar de showroom uit (wilde niet in een “walvis” rijden….grrrrr) dus op naar BMW. Fantastische auto, maar m.i. iets te uitbundig gestileerd. De demo waar wij mee reden bleek €72k te kosten….te duur dus. De Volvo was mooi ingetogen, zat heerlijk, maar is echt klein. En uit reviews bleek dat hij zelfs op een windstille zomerdag bij 105 Km/u vrolijk de 20,8 kW/100 aantikt. Onze MG loopt dan 15,6 kW/100…. Dus die viel ook af (ook vanwege de lage inruilwaarde van de MG). Tsja en toen….Alle MG dealers behoren tot de Van Mosselgroep, en deze bestaat dit jaar 75 jaar. Dit wordt gevierd met Jubileumkorting, inruilpremie en voorraadkorting….Een maat van mij heeft een ID4 77 kW 170 Pk en is hier zeer enthousiast over. Ik vind de ID4 niet mooi, maar zijn MEB broertje Enyaq wel! Van Mossel heeft 2 Skoda dealers: Waalwijk en Tilburg.
Afgelopen maandag naar Van Mossel Waalwijk gereden, en ze bleken daar dik 50 Enyaq’s in allerlei uitvoeringen op voorraad te hebben. De meeste stonden reeds (recent)op kenteken, dus je kon net als in de USA, gewoon je auto uitkiezen en een paar dagen later meenemen! Uiteindelijk een Moon White Enyaq iV80 Business, met Proteus velgen en een elektrisch bedienbare trekhaak gekocht. Kreeg een flinke voorraad korting (> €5k), en een hele goede inruil voor de MG. Deze week wordt de trekhaak gemonteerd en volgende week kan ik hem ophalen. Auto is in juli 2023 geproduceerd en 18-08-23 op kenteken gezet (6 Km gelopen). Ben me nu aan het inlezen en heb al veel nuttige info op dit forum gezien. Wel leuk om te constateren, dat in dit forum min of meer dezelfde topics als in het MG-forum staan: Range perikelen, laadissues, vastlopende software, autopilot gedoe, welke laadpassen, en “Apple CarPlay valt spontaan uit” 😂. Ik hoop hier weinig problemen te hoeven posten en kijk uit naar mooie reisverhalen, en handige weetjes voor de Enyaq!
[Afbeelding]
toon volledige bericht
De trekhaak wordt gemonteerd --> dus niet af-fabriek. Ik zou even navragen of je dan dezelfde mogelijkheden hebt als af-fabriek. Ik heb wel eens gehoord dat je dan niet mag trekken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederik77
Mijn Enyaq is gisteren terug van de garage. Mijn ervaringen:
  • Service bij Muntstad de Meern is top
  • Ik was een van de weinigen met particulier bezit en auto die uit de garantie van 2 jaar is. Op reparaties (defecte claxon en projectoren onder de spiegels) konden ze me via coulance 70% korting geven op het materiaal. Echter, kosten voor inbouwen zijn hoger dan materiaal kosten, dus daar heb je niet veel aan.
  • De 5 jaar gratis onderhoud kreeg ik wel, ook al was ik 2e eigenaar. Dat scheelt me ~450 euro voor inspecieservice (340) + remvloeistof (73) + interieurfilter (95). Heel fijn
  • Reparatie claxon: 40 euro diagnose + 15 euro materiaal (ipv 50, 70% korting) + 110 voor inbouwen
  • Reparatie 'omgevingsverlichting' (projectoren onder de spiegels) links + rechts 150 euro inclusief coulance. Dat heb ik niet gedaan, ik verwacht dat ze over 2 jaar toch wel weer stuk zijn ;)
  • Eindelijk heb ik de SW fix voor Travel assist (48S5). Dus die werkt weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:30
Tolot schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:14:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Goede deal heb je kunnen maken.

Korting op korting op korting en 50 nieuwe Enyaqs op voorraad. De enorme tekorten en hoge prijzen van vorig jaar slaan in rap tempo om. De Zwickau ev-fabriek van VAG gaat in Oktober al 2 weken dicht omdat er geen vraag (meer) is. Niet goed voor de restwaarde van mijn auto...

• Senaxx
Senaxx schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:21:
[...]

Nou dat wilde ik zeggen inderdaad. Wilde even kijken in het topic of andere mensen dezelfde ervaring hebben.
Maar ik heb gisteravond op updaten geklikt en vanmorgen kon ik hem gewoon weer starten. En als ik onder systeem nu kijk heb ik geen updates meer staan 8)7
En gisteravond gecheckt en geen update. En vanmorgen parkeer ik bij mijn werk, stond de update er weer. Dit keer wel via het exit scherm die ik weer via OBD weer had aangezet. Auto afgesloten en vergrendeld. Ik zie vanmiddag wel of die geïnstalleerd is.

• Martinique
diederik77 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:42:
[...]

De trekhaak wordt gemonteerd --> dus niet af-fabriek. Ik zou even navragen of je dan dezelfde mogelijkheden hebt als af-fabriek. Ik heb wel eens gehoord dat je dan niet mag trekken...
Vertel?! Want dit is echt onzin, een trekhaak van 1700/1900 euro die niet mag trekken?

• utbone
Martinique schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:16:
[...]

Vertel?! Want dit is echt onzin, een trekhaak van 1700/1900 euro die niet mag trekken?
Je hebt trekhaken die alleen mogen dragen. Dus ik denk dat hij dat bedoelde?

• Martinique
utbone schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:22:
[...]

Je hebt trekhaken die alleen mogen dragen. Dus ik denk dat hij dat bedoelde?
Dat zal maar je mag toch aannemen dat in het geval hierboven de dealer die de auto levert alleen originele Skoda producten monteert. En uit eigen ervaring weet ik dat er geen verschil is tussen een in de fabriek gemonteerde trekhaak en een trekhaak die door de dealer achteraf wordt gemonteerd.

• BGFG
Martinique schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:29:
[...]

Dat zal maar je mag toch aannemen dat in het geval hierboven de dealer die de auto levert alleen originele Skoda producten monteert. En uit eigen ervaring weet ik dat er geen verschil is tussen een in de fabriek gemonteerde trekhaak en een trekhaak die door de dealer achteraf wordt gemonteerd.
Gaat niet om wat ie kan trekken, maar om wat ie mag trekken. En dat staat op de kentekencard. Bij mij 1000 kg geremd. Heb alleen geen haak _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolot
diederik77 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:42:
[...]

Heb navraag bij de dealer gedaan: Trekhaak die zij monteren, is exact gelijk aan die van de fabrikant. De Business uitvoering heeft reeds de benodigde bekabeling en aansluitingen.
Auto mag dan ook gewoon 1000 Kg trekken.

• Tolot
BAJ82 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:05:
[...]

Goede deal heb je kunnen maken.

Korting op korting op korting en 50 nieuwe Enyaqs op voorraad. De enorme tekorten en hoge prijzen van vorig jaar slaan in rap tempo om. De Zwickau ev-fabriek van VAG gaat in Oktober al 2 weken dicht omdat er geen vraag (meer) is. Niet goed voor de restwaarde van mijn auto...
Thanx! Het voorraad verhaal is bij alle automerken ongeveer hetzelfde: MG had vorig jaar een levertijd van 12-18 maanden, thans kun je ze met “voorraadkorting” direct rijden. Zelfs bij BMW kreeg ik €4000,- korting op de iX1 nieuwprijs, als ik voor 1 november de auto kocht. En voor een iX3 hadden ze nog meer korting in petto. Bij Tesla is 1 oktober een belangrijke datum (sluiting 3e kwartaal), op deze dag moet de hele bestaande voorraad verkocht zijn. Ik kon een nieuwe witte Model Y voor €45.235,- vrijdag a.s. ophalen (normaal €46.995)….

Het is nu een kopersmarkt!

• Martinique
BGFG schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:17:
[...]

Gaat niet om wat ie kan trekken, maar om wat ie mag trekken. En dat staat op de kentekencard. Bij mij 1000 kg geremd. Heb alleen geen haak _/-\o_
Klopt, aanhanger gewichten staan bij elke auto zo, of je een trekhaak hebt of niet. Maar dat is toch niet de discussie hier? :?

• Alexander250100
  • Laatst online: 13:37
Heeft iemand misschien al een oplossing aangeboden gekregen voor de Enyac met panoramadak welke niet werkt inclusief interieurverlichting voorzijde. Het gehele paneel werkt niet en dan weer wel. Zou geen bekend probleem zijn volgens Skoda terwijl veel forums het probleem melden.

• water_escape
Alexander250100 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:58:
Heeft iemand misschien al een oplossing aangeboden gekregen voor de Enyac met panoramadak welke niet werkt inclusief interieurverlichting voorzijde. Het gehele paneel werkt niet en dan weer wel. Zou geen bekend probleem zijn volgens Skoda terwijl veel forums het probleem melden.
Is wel known. En veel mensen hebben een nieuwe unit gekregen waardoor het opgelost was.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander250100
water_escape schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:01:
[...]

Is wel known. En veel mensen hebben een nieuwe unit gekregen waardoor het opgelost was.
Bedankt voor je reactie, is mij ook aangeboden en in bestelling maar had het idee dat het in de software zat. Ik laat het weten. Ze vertelden erbij dat de hemel helemaal los moest, hopeijk zie ik er niks van na reparatie, auto vijf weken oud.

[ Voor 13% gewijzigd door Alexander250100 op 27-09-2023 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronantropis
jeronantropis schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:13:
Morgen (eindelijk) mijn nieuwe Enyaq ophalen *O* . Ik vermoed dat die software 3.5 of 3.6 zal hebben, afgaande op wat links en rechts lees op dit forum. Heeft iemand echter een idee waarin die versies verschillen van pakweg 3.2? Ik vind nergens op internet een deftige uitleg, laat staan specs / verbeteringen van 3.5 of hoger ...
Auto net opgehaald. Software is 3.5. Inmiddels ook al een kleine stabiliteitsupdate gekregen die vlotjes installeerde :) .

Eerste dat me opviel, is het feit dat je nu het welkomscherm kan uitschakelen! Inmiddels dus ook gedaan. Verder op het eerste gezicht geen speciale zaken gemerkt.

Skoda Connect weigerde trouwens dienst bij het afhalen, dus kon ook mijn account niet koppelen met de wagen. App prul dan maar verwijderd; als het al niet werkt de eerste keer dat je het wil gebruiken ... Ik gebruik de wagen verder wel gewoon als Gast; alles dat ik nodig heb, lijkt perfect te werken, incl. eerder vermeldde updates.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:31
Op mijn huidige auto heb ik 360 camera. Dit zou ik erg graag weer willen, maar de info over de enyaq is onduidelijk. In de configuratie met business advanced plus staat van wel, maar in de prijslijst staat alleen trained parking en dat staat weer niet in de configuratie.. Weet iemand of de 360 camera altijd onderdeel is van trained parking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Jelmer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:10:
Op mijn huidige auto heb ik 360 camera. Dit zou ik erg graag weer willen, maar de info over de enyaq is onduidelijk. In de configuratie met business advanced plus staat van wel, maar in de prijslijst staat alleen trained parking en dat staat weer niet in de configuratie.. Weet iemand of de 360 camera altijd onderdeel is van trained parking?
Volgens mij niet. Ik heb wel trained parking ( gebruik je in de praktijk trouwens echt nooit) maar geen 360 camera. Voor trained parking worden de parkeersensoren ( die zitten dan ook aan de zijkant) gebruikt.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:31
Bummer.. Anders was het makkelijk geweest de knoop door te hakken :) Gebruik het op de Ateca nu regelmatig en vind ik (en de vrouw) een killer feature. Huidige Ateca heeft 'm ook niet meer, maar de Karoq heeft 'm sinds kort wel weer op de prijslijst. Ben aan het dubben tussen een Enyaq en BMW iX1. Enyaq heeft als voordeel voorruitverwarming, stoel- en achterbank verwarming, grotere kofferbak, 250kg meer trekgewicht en €42/maand minder bijtelling.. De iX1 meer hoofdruimte voor en achter, 10% meer accu en wel 360 camera.

• De Sjeik
  • Laatst online: 10-07 20:53
Jelmer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:42:
Bummer.. Anders was het makkelijk geweest de knoop door te hakken :) Gebruik het op de Ateca nu regelmatig en vind ik (en de vrouw) een killer feature. Huidige Ateca heeft 'm ook niet meer, maar de Karoq heeft 'm sinds kort wel weer op de prijslijst. Ben aan het dubben tussen een Enyaq en BMW iX1. Enyaq heeft als voordeel voorruitverwarming, stoel- en achterbank verwarming, grotere kofferbak, 250kg meer trekgewicht en €42/maand minder bijtelling.. De iX1 meer hoofdruimte voor en achter, 10% meer accu en wel 360 camera.
Idd, de Area view staat overigens ook in de brochure. Alleen niet in de prijslijst, maar dat stond hij ook al niet bij de prijslijst voor MY23. Wellicht een vraag voor de dealer?

• Alexander250100
jeronantropis schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:32:
[...]

Auto net opgehaald. Software is 3.5. Inmiddels ook al een kleine stabiliteitsupdate gekregen die vlotjes installeerde :) .

Eerste dat me opviel, is het feit dat je nu het welkomscherm kan uitschakelen! Inmiddels dus ook gedaan. Verder op het eerste gezicht geen speciale zaken gemerkt.

Skoda Connect weigerde trouwens dienst bij het afhalen, dus kon ook mijn account niet koppelen met de wagen. App prul dan maar verwijderd; als het al niet werkt de eerste keer dat je het wil gebruiken ... Ik gebruik de wagen verder wel gewoon als Gast; alles dat ik nodig heb, lijkt perfect te werken, incl. eerder vermeldde updates.
Er zijn twee apps van Skoda in omloop, de lichtgroene werkt bij mij beter, de donkergroene is volgens mij de nieuwste en wat gepimpt.

• Roger Beurskens
Even update over het dealer bezoek van onze Enyaq.

Naast het controleren/vervangen van de accucellen onder de terugroepactie hebben ze direct ook het metaalgeluid aangepakt.
Zoals bij de meesten bekend, heect te maken emt de passing van de aandrijfassen in de motor, moest daarna wt gekit worden en laten drogen en tevens ook een uitlijning wat nodig is.
IPV 2 dagen wordt het dus 3 dagen want als het goed is, kan ik hem vanmiddag weer ophalen.
Ben benieuwd of er daadwerkelijk cellen vervangen zijn en of dit ook impact heeft op de range.

• Roger Beurskens
Zojuist auto opgehaald.
Aantal cellen in accupakket vervangen, probleem met speiling op splines in de achternaven opgelost vloer projectors onder spiegels vervangen. maar direct ook wagen uitgelijnd en banden rondom vervangen.
Zoals bij vele anderen hier ook de banden aan de binnenkant tot op de draad versleten.

Van Hankook origineel eerste montage nu naar Pirelli Scorpion Elect OA gegaan, ben benieuwd of dat iets uitmaakt kwa verbruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:44
Hele fijne goede banden die Pirelli’s. Ik heb z enig steeds vanaf nieuw er op zitten en de achterbanden zitten nu op 3.4mm. Inmiddels op 100.000 kilometer. Bandenspanning voor 60 rondom op 2.3 bar houden, de 80 op 2.4 bar rondom. Daarboven slijt het midden juist te snel.

• onetime
  • Niet online
@Roger Beurskens Na hoeveel km zijn de banden versleten? Ik heb op mijn Astra station destijds 120k km gehaald. (Continental EcoContact 3 / daarna over naar Vredestein Quatrac en toen de auto weg)
Ik ben een beetje beducht voor wat het nu gaat worden.

edit: bij mij staat op de B stijl 2,7-3,5 bar. Ik heb ze op 3.0. Op de Astra ook altijd ietsje hoger dan voor onbeladen auto..

[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 29-09-2023 10:45 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:03
Update: Net even gekeken. Melding dat de update was afgesloten. Ik neem aan gelukt. Ik had even de storing van de verlichting maar na het indrukken van de rem gingen de lampen en lijkt alles gewoon te werken. Kessy bleef ook gewoon werken.

--

Hier sinds 17u de "55" minuten update aan het installeren. Zag rond 17.30u groene voortgang op 50% staan en dacht dat gaat lekker. Scherm was rond 19u zwart. Ben 5 min geleden gaan kijken en nog steeds aan het updaten. Ik zag geen groene voortgang meer, heel toen ik uit stapte. Leek wel iets verder, maar ben benieuwd of het goed gaat. Ik ga rond 20u nog een keer kijken. Rijden lukt nu in ieder geval niet. De auto start niet.

[ Voor 22% gewijzigd door FJP84 op 28-09-2023 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
Inmiddels 20K op de teller. Ik vind het een fijne, comfortabele auto. Heb een 80, waarmee ik op dit moment geregeld 500 km+ aan actieradius heb, s winters en bij een wat forsere rijstijl ca 425 km. Gemiddeld verbruik vanaf de start 18.2. Geen software perikelen, TA werkt prima, wel lane assist standaard uit. Recent wel 3 “mankementen” laten verhelpen: lawaaierige ruitenwisserbladen voor zijn vervangen, de koplamp hoogteverstellers werkten niet meer en, heel vreemd; ik bleek een lekke schokdemper voor te hebben. Ik vond dat de auto wat klapperde, het leek op een los stabilisatorstangetje, maar bleek dus aan de demper te liggen. Echt nog nooit gehad, is waarschijnlijk een productie fout geweest. Anyway, alles is opgelost. We gaan vrolijk verder!

• Roger Beurskens
Autohillenga schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:35:
Hele fijne goede banden die Pirelli’s. Ik heb z enig steeds vanaf nieuw er op zitten en de achterbanden zitten nu op 3.4mm. Inmiddels op 100.000 kilometer. Bandenspanning voor 60 rondom op 2.3 bar houden, de 80 op 2.4 bar rondom. Daarboven slijt het midden juist te snel.
Goed om te horen.
Ik zal eens kijken op welke spanning de dealer ze gezet heeft.
Betreft een "80" trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
onetime schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:19:
@Roger Beurskens Na hoeveel km zijn de banden versleten? Ik heb op mijn Astra station destijds 120k km gehaald. (Continental EcoContact 3 / daarna over naar Vredestein Quatrac en toen de auto weg)
Ik ben een beetje beducht voor wat het nu gaat worden.

edit: bij mij staat op de B stijl 2,7-3,5 bar. Ik heb ze op 3.0 Op de Astra ook altijd ietsje hoger dan voor onbeladen auto..
De wagen staat op precies een ton, nja, 200km erover ofzo.
Aangezien i kde auto van ene collega heb overgenomen op 14 juli weet ik neit hoeveel er op de wingterset gereden is kwa kilometers, maar ik zou verwachachten dat dat 1/3e - 2/3e van de kilometers is van winter tegen zomerset.

• Divino83
  • Laatst online: 17-05-2024
Homer-Simpson schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:38:
Bij het instappen werd ik verrast met een pingeltje en de melding op het scherm 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft'. Gelukkig kan ik wel gewoon met de auto rijden en werkt het laden nog. Morgen even langs de Skoda werkplaats, hopelijk kunnen ze het snel diagnosticeren en fixen.

Heb in het vorige topic gezocht maar niet echt een typisch probleem gevonden wat bij deze foutmelding zou horen. Jullie enig idee?
Heb ik ook gehad. Bij mij was het de verwarming die stuk was. Kwam alleen maar koude lucht uit. Niet fijn eind november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Laatst online: 10-07 20:53
Kijk, dat is nuttige info.
Rij je veelal met een onbeladen auto zonder extra inzittenden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
is dat niet heel zacht? als je kijkt naar de onbeladen specs.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederik77
water_escape schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:08:
[...]

is dat niet heel zacht? als je kijkt naar de onbeladen specs.
Lijkt mij ook. Ik ga altijd naar bovenkant van de aangeraden spanning, want dat scheelt je verbruik. Ik heb ze op 3.2 bar staan geloof ik.

De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk zijn spanning te laag gehad, want banden waren aan de randen volledig versleten, maar in het midden nog 2.5mm over. Ik ga dus liever te hoog zitten :-)

Mijn auto kreeg ik bij de garage bijna niet meer terug, omdat ze het te gevaarlijk vonden met de banden (inderdaad binnenkant tot op de draad versleten), en ik wilde zelf nieuwe bestellen. Op internet bestellen is >300 euro goedkoper dan garageprijs, zelfs als ze me korting gaven.
Uiteindelijk hebben ze hem meegegeven met expliciete waarschuwing op de bon dat zij niet verantwoordelijk zijn als er iets gebeurt door de banden :P
Toch maar even snel een afspraak gemaakt voor de nieuwe banden, bij niet-dealer garages lukt dat gewoon binnen een week _/-\o_

/edit: zo zag dat eruit. Was bij 3/4 banden het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3QVsk-Xlrd3BtBJSkax4HLtr3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3Cqa7Np64HNEzj3yAh7rGDg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door diederik77 op 29-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben heel tevreden over de Pirelli's, ze zijn er destijds ook op uitgeleverd.

Wel heb ik al een paar (dezelfde) nieuwe op de achteras (bij ~35K km). In één zat een onherstelbare schade (flinke spijker..) en ze waren ook gecupt. Had dat niet zo vroeg verwacht, maar ik rij veel relatief kleine stukken, dat helpt niet.

Voor het winterseizoen liggen er 19" Hamar (ID4 wielen, wel Skoda naafdop erop natuurlijk. ;) ) klaar met Bridgestone all-wheater banden. Eigenlijk puur voor de wintersport aangeschaft. Benieuwd hoe dat rijdt, maar zover zijn we nog niet.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 22-07 07:19
JanHenk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:37:
Ik ben heel tevreden over de Pirelli's, ze zijn er destijds ook op uitgeleverd.
Ik ben ook zeer tevreden over de Pirelli's. Heb een aantal weken met Bridgestone Turanza gereden, maar had het idee dat het verbruik daarmee hoger was. Sowieso zijn de Pirelli's een stuk stiller.

Voor de winterbanden zou ik de Michelin Pilot Alpin 5 willen laten monteren (als de leasemaatschappij dat ook een goed idee vindt... :? ). Of heeft iemand goede ervaringen met andere winterbanden (verbruik / geluid)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:46
Speicher is er met de info omtrent veranderingen MY2024. Met info van Skdoa zelf.

Engels:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Skoda ENYAQ - new modelyear 2024! Everything you want to know about the changes & improvements [EN]

Nog niet alles gezien, maar blijkbaar blijft de 60 sowieso op software platform 3.X
Dat wordt gezellig en duidelijk voor de toekomst..

[ Voor 7% gewijzigd door Hakki op 29-09-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32
Hakki schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:13:
Speicher is er met de info omtrent veranderingen MY2024. Met info van Skdoa zelf.

Engels:
[YouTube: Skoda ENYAQ - new modelyear 2024! Everything you want to know about the changes & improvements [EN]]

Nog niet alles gezien, maar blijkbaar blijft de 60 sowieso op software platform 3.X
Dat wordt gezellig en duidelijk voor de toekomst..
Heb je een tl;dr voor deze 50 minuten durende video mbt de 60? Die lijkt volledig hetzelfde te blijven en geen upgrade te krijgen in enige zin. Dus alles uit dat filmpje is enkel voor de 80? Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:53:
[...]

Heb je een tl;dr voor deze 50 minuten durende video mbt de 60? Die lijkt volledig hetzelfde te blijven en geen upgrade te krijgen in enige zin. Dus alles uit dat filmpje is enkel voor de 80? Klopt dat?
De 60 krijgt geen update naar 4.0. En hij roept op aan zijn viewers met een 60 om daar wat van te vinden in de comments.

[ Voor 10% gewijzigd door utbone op 29-09-2023 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 11:36
BGFG schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:47:
Inmiddels 20K op de teller. Ik vind het een fijne, comfortabele auto. Heb een 80, waarmee ik op dit moment geregeld 500 km+ aan actieradius heb, s winters en bij een wat forsere rijstijl ca 425 km. Gemiddeld verbruik vanaf de start 18.2.
500+km werkelijke actieradius en een gemiddeld verbruik van 18.2kW/100km? Dat kan in mijn ogen niet :o . Mijn gemiddeld verbruik ligt lager (ook een 80) en ik haal bij goed weer ongeveer 400-420km maar dan is hij ook wel aardig leeg.

Reken het ook maar eens na, als je 100km deelt door 18.2 en dit vermenigvuldigt met bruikbare capaciteit van de accu (77kW), kom je op 423km werkelijk uit ;)

In de winter verbruik je sowieso 15/20% meer (20.9/21.8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32
utbone schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:25:
[...]

De 60 krijgt geen update naar 4.0. En hij roept op aan zijn viewers met een 60 om daar wat van te vinden in de comments.
Maar naast software heeft hij het ook nog over wat andere kleine wijzigen zoals de knoppen en walk away locking (of is dat software?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:11:
[...]

Maar naast software heeft hij het ook nog over wat andere kleine wijzigen zoals de knoppen en walk away locking (of is dat software?).
De fysieke knoppen zijn inderdaad anders op de 2024 versie. Walk away lijkt mij software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-07 13:27
[...]...

...
Waar kan jed it vinden? Zit ook op 3.5, maar zie nergens waar ik dit scherm kan uitzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
Boeie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:05:
[...]

500+km werkelijke actieradius en een gemiddeld verbruik van 18.2kW/100km? Dat kan in mijn ogen niet :o . Mijn gemiddeld verbruik ligt lager (ook een 80) en ik haal bij goed weer ongeveer 400-420km maar dan is hij ook wel aardig leeg.

Reken het ook maar eens na, als je 100km deelt door 18.2 en dit vermenigvuldigt met bruikbare capaciteit van de accu (77kW), kom je op 423km werkelijk uit ;)

In de winter verbruik je sowieso 15/20% meer (20.9/21.8).
Ik geef ook aan dat ik nu regelmatig 500+ heb. S winters uiteraard minder, net als na een snellere snelwegrit, maar ook dan zit ik vrijwel altijd boven de 400 km. Vanaf start heb ik 20K gereden en gemiddeld 18,3 gebruikt; dus gemiddelde range is inderdaad ca 425 zoals ik aangaf. Net vol geladen en nu 535 km. Wel wat extreem, maar alleen woon werkverkeer gehad en eigenlijk niet boven de 80 gereden. Volgende week wel veel snelweg km’s dus dan zal het er wel iets anders uitzien, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV177NSEJ0XyIZzOUgT_Qt8xL5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK7miprao7NiTjlJzYLIh0w1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Uhnfn7aDotysEeRQqhMaKMz0zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3NtuObr0MdJEZ9zrcXwCvYg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeronantropis
webraiderweb schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:56:
[...]

Waar kan je dit vinden? Zit ook op 3.5, maar zie nergens waar ik dit scherm kan uitzetten?
Bij gebruikers > setup > startbeeldscherm weergeven afvinken

Net even getest, en als ik het vinkje terug aanzet, krijg ik effectief het welkomstscherm opnieuw.

Skoda luistert dus effectief (soms) wel naar haar klanten :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
[...]

Ik zie ook bidirectioneel laden (weliswaar voor max 4000u en 10000kWh, nadien wordt functie uitgeschakeld). Weet niet of dit in eerdere versies ook beschikbaar was? Nu, er zijn volgens mij toch nog geen type 2 laadpalen die dit kunnen :+ ...

Verder vind ik (nog) niet direct speciallekes, ik kan natuurlijk niet vglen met eerdere versies ...

Voorklimatiseren lijkt niet te werken bij mij. Eerste keer ingesteld vertrek om 7u30, om 7u32 niks te merken. Dan maar 7u00 ingesteld voor de volgende dag (wat meer tijd geven om warm te worden), maar ook: niks. Ter info: ingesteld in wagen, zonder app. Tips?

Voorklimatiseren bij ontgrendelen werkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jeronantropis schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:43:
[...] Bij gebruikers > setup > startbeeldscherm weergeven afvinken

Net even getest, en als ik het vinkje terug aanzet, krijg ik effectief het welkomstscherm opnieuw.

Skoda luistert dus effectief (soms) wel naar haar klanten :+ ...
Welke software versie heb je? In 3.1 zit het niet... net geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01

Superflip

*pwiet*

jeronantropis schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:53:
[...]

Voorklimatiseren lijkt niet te werken bij mij. Eerste keer ingesteld vertrek om 7u30, om 7u32 niks te merken. Dan maar 7u00 ingesteld voor de volgende dag (wat meer tijd geven om warm te worden), maar ook: niks. Ter info: ingesteld in wagen, zonder app. Tips?

Voorklimatiseren bij ontgrendelen werkt wel goed.
Werkt hier vlekkeloos, het uur is het uur waarop de ingestelde temperatuur bereikt moet zijn. Als je het via de app doet wel gemerkt dat hij het niet altijd doorgeeft. Je moet echt controleren of hij ingesteld staat door te refreshen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
Superflip schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:39:
[...]

Werkt hier vlekkeloos, het uur is het uur waarop de ingestelde temperatuur bereikt moet zijn. Als je het via de app doet wel gemerkt dat hij het niet altijd doorgeeft. Je moet echt controleren of hij ingesteld staat door te refreshen in de app.
Ik gebruik de app niet :) . Goed om weten dat het dus effectief in orde zou moeten zijn op het uur dat je instelt, merci. Zal morgen nog eens proberen; mogelijk was het 's ochtends niet "koud" genoeg om het verschil te merken met buiten :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronantropis
onetime schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:08:
[...]

Welke software versie heb je? In 3.1 zit het niet... net geprobeerd.
3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:10
Dat welkomscherm kan ik ook niet uitschakelen. Wat me wel stoort! Elke keer bij vertrek op die ok knop moeten drukken…
Ik zit op 3.6.

• BAJ82
  • Laatst online: 10:30
Roger Beurskens schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:03:
Zojuist auto opgehaald.
Aantal cellen in accupakket vervangen, probleem met speiling op splines in de achternaven opgelost vloer projectors onder spiegels vervangen. maar direct ook wagen uitgelijnd en banden rondom vervangen.
Zoals bij vele anderen hier ook de banden aan de binnenkant tot op de draad versleten.

Van Hankook origineel eerste montage nu naar Pirelli Scorpion Elect OA gegaan, ben benieuwd of dat iets uitmaakt kwa verbruik...
Zijn de accu cellen vervangen op basis van de openstaande terugroepactie of heb je sinds kort die storingsmelding van het aandrijfsysteem? Vroeg ik me af omdat je de auto al redelijk lang rijdt.
Wat betreft de banden: Met name mijn achterbanden (21'') slijten ook hard aan de binnenkant. Daarom heb ik een paar weken terug de uitlijning laten controleren en daar bleek dat de achterwielen teveel uitspoor hadden. Meer dan de maximale grens van de fabrieksspecificatie. Dat is nu gecorrigeerd, maar of het helpt is moeilijk te controleren met de huidige banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-07 01:07
Sinds 2 weken treedt na paar minuten rijden de storing <Frontassist beperkt beschikbaar>, kort daarop gevolgd door <storing Verkeersbordherkenning> en <storing Lane Assist>. Die storingsmeldingen herhalen zich dan regelmatig. Daarvoor nooit gehad.

Betreft 80X Sportline met ME3.0 vanaf fabriek.
Op 11 aug O4A1_01 geïnstalleerd maar deze problemen zijn pas vanaf midden september. Op 29 sep O4A2_03 geïnstalleerd en vandaag weer dezelfde problemen. 48S5 is al in juli geïnstalleerd.

Iemand enig idee wat oorzaak is en hoe dit te verhelpen? Sensoren zijn schoon.

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

efbeel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:48:
Sinds 2 weken treedt na paar minuten rijden de storing <Frontassist beperkt beschikbaar>, kort daarop gevolgd door <storing Verkeersbordherkenning> en <storing Lane Assist>. Die storingsmeldingen herhalen zich dan regelmatig. Daarvoor nooit gehad.

Op 11 aug O4A1_01 geïnstalleerd maar deze problemen zijn pas vanaf midden september. Op 29 sep O4A2_03 geïnstalleerd en vandaag weer dezelfde problemen. 48S5 is al in juli geïnstalleerd.

Heb ik ook, ik denk dat t komt door de lage zon.

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
@efbeel @rammes Ik heb dit nu ook enkele keren gezien. <Frontassist beperkt beschikbaar> Kort bij het wegrijden. Verder niet gezien. "Betreft 80 Sportline met ME3.0 öf 3.1 vanaf fabriek.

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-07 01:07
rammes schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:10:
[...]

Heb ik ook, ik denk dat t komt door de lage zon.
Ik zal er 's opletten of de positie van de zon van invloed is. Gisteren om 17:30 was er alleen avondschemering en trad het probleem ook op. Dus het lijkt niet alleen de lage zon

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
onetime schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:32:
@efbeel @rammes Ik heb dit nu ook enkele keren gezien. <Frontassist beperkt beschikbaar> Kort bij het wegrijden. Verder niet gezien. "Betreft 80 Sportline met ME3.0 öf 3.1 vanaf fabriek.
Bij het wegrijden is het wel vaker inderdaad vanwege vocht/condens op de sensor, dat gaat van de winter alleen maar meer worden. Meestal na een km oid ook weer weg. Maar bij @efbeel blijft het terugkomen, lijkt me wat anders dan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
Martinique schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:59:
[...]

Bij het wegrijden is het wel vaker inderdaad vanwege vocht/condens op de sensor, dat gaat van de winter alleen maar meer worden. Meestal na een km oid ook weer weg. Maar bij @efbeel blijft het terugkomen, lijkt me wat anders dan!
Klopt, dat heb ik ook ‘s ochtends als het vochtig is. Snap eigenlijk niet dat ze niet een paar verwarmingsdraadjes bij de sensor hebben gemaakt, lijkt me een simpele oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01

Superflip

*pwiet*

Ik heb er ook last van, meestal in de ochtend bij het wegrijden.

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07 21:46
efbeel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:48:

Heb hier ook al enkele weken last van. Dealer heeft pas komende dinsdag tijd voor me (afspraak 4 weken geleden gemaakt), dus dan laat ik ernaar kijken en gelijk de af-fabriek-wisserbladen vervangen, schrik me de pleuris als die dingen weer klapperend aanslaan. Had eigenlijk de hoop dat de 48S5 de oplossing zou gaan zijn, maar zo te horen niet?
Nouja, laten ze het maar oplossen, als vervent gebruiker van de Travel Assist baal ik ervan dat deze het telkens maar de eerste 10 minuten doet. Daarna constant bovenstaande storingen. In het donker duurt het hooguit wat langer voordat de storingen optreden in mijn 80 Sportline van juli 2022.

Oh en grootlicht-assistent kapt er ook mee als de 'storing verkeersbordherkenning' is langsgeweest. Ook dat is balen, nu de langere nachten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortimerke
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik heb sinds vorige week ook dat heel die kerstboom begint te branden en dat dan om de x minuten blijft herhalen.
Probleem nooit gehad voor de 48S5 terugroepactie. Binnen 10 dagen mag de dealer er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 25-07 11:36
BGFG schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:09:
[...]

Ik geef ook aan dat ik nu regelmatig 500+ heb. S winters uiteraard minder, net als na een snellere snelwegrit, maar ook dan zit ik vrijwel altijd boven de 400 km. Vanaf start heb ik 20K gereden en gemiddeld 18,3 gebruikt; dus gemiddelde range is inderdaad ca 425 zoals ik aangaf. Net vol geladen en nu 535 km. Wel wat extreem, maar alleen woon werkverkeer gehad en eigenlijk niet boven de 80 gereden. Volgende week wel veel snelweg km’s dus dan zal het er wel iets anders uitzien, [Afbeelding]

[Afbeelding]
Oke, maar heb je ooit werkelijk 500+ kunnen rijden op 1 lading bij normaal gebruik? Want weergegeven actieradius en werkelijk verbruik lopen nogal uiteen ;)

Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Boeie schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Oke, maar heb je ooit werkelijk 500+ kunnen rijden op 1 lading bij normaal gebruik? Want weergegeven actieradius en werkelijk verbruik lopen nogal uiteen ;)

Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt.
Zeker. Toevallig afgelopen 2 weken, 2x vol geladen, 2x >500 km. Maar zoals gezegd: niet op de snelweg geweest, alleen 80 km wegen en file rijden :( Komende 14 dagen ruim 2000 km op de planning, dan haal ik dat niet, maar zeker wel 400+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZcp1AMqEuGe34py-5RfDghlgo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9J13bBa0i2P4Oll3YW6D88LB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door BGFG op 01-10-2023 19:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Grappig, een hele rits 3.0 auto’s die vanaf hetzelfde moment volop waarschuwingen geven over TA, verkeersbordherkenning en grootlichtassistent dat niet meer werkt.

Dat klinkt als een (nieuw) softwareprobleem. Benieuwd wanneer (en of) ze er iets aan gaan doen. Ik heb zelf 13Okt afspraak bij de dealer, maar ik gok dat die niks gaan vinden..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
nee, dat is de tijd van het jaar waarbij de front sensoren nog condens hebben. Na paar minuten is verwarmingselement klaar en is de error weg. Zelfde voor de sensor op het vieze raam. Dit komt ieder jaar terug in voor en najaar .

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07 21:46
water_escape schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:08:
nee, dat is de tijd van het jaar waarbij de front sensoren nog condens hebben. Na paar minuten is verwarmingselement klaar en is de error weg. Zelfde voor de sensor op het vieze raam. Dit komt ieder jaar terug in voor en najaar .
Treedt juist niet in het begin op maar meestal pas na 10 minuten. Op m'n vaste rit van sportvereniging naar huis doet de travel assist het elke keer tot vrijwel exact hetzelfde punt op de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TA is een ander issue. Daar is een update voor . Heb je die al laten zetten?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captor
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

Nizzomoi schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Treedt juist niet in het begin op maar meestal pas na 10 minuten. Op m'n vaste rit van sportvereniging naar huis doet de travel assist het elke keer tot vrijwel exact hetzelfde punt op de route.
Soort van fijn ;( dat er ook anderen zijn met dit probleem. Bij mij ook sinds 2 weken het probleem dat idd na 10 minuten LA, FA en verkeersbord herkenning een storing geven (ook ME 3.0 fabriek af wagen)...

Kon pas in november terecht bij de dealer maar verwacht dat daar toch niet veel uit gaat komen

Maar het is geen condens probleem iig, condensprobleem heb ik afgelopen jaar ook gehad maar dat is beperkt tot FA en is dan na enkele minuten weer weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Captor op 02-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
17 oktober is het zo ver, dan heb ik ook eindelijk mijn Enyaq!

Ben erg benieuwd, hoe mijn eerste elektrische auto gaat bevallen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Protax schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:42:
17 oktober is het zo ver, dan heb ik ook eindelijk mijn Enyaq!

Ben erg benieuwd, hoe mijn eerste elektrische auto gaat bevallen ;-)
van mini Enyaqjes :o

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
water_escape schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:08:
Serieus. Blijf je dit volhouden.. Dit betreft een ander issue!

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Wilde schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Als het later optreed dan in de eerste 5 minuten en niet snel weer weg is, is het idd een ander issue. Dat is dan voor de dealer denk ik en niet de software.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:43
Wilde schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Ik krijg 16 november een softwareupdate bij de dealer. Geen idee welke :)
Via https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker zie ik onderstaande melding:

Dear ŠKODA Customer,
We confirm that your ŠKODA vehicle with Vehicle Identification Number X

is/was affected by the following active service campaign or recall. In addition to the active service
campaigns/recalls, we have also included a summary of the historical service campaigns and/or recalls (if
applicable) for VIN X. Please refer to the row titled “Status” to determine if a
service campaign/recall is outstanding or complete.

VIN X
Service Campaign/Recall Number O4A4
Commencement Date 21/08/2023
Service Campaign/Recall Description S-ME3.1.1 ? BMCe
Repair Date
Status (Complete or Outstanding) Outstanding

VIN X
Service Campaign/Recall Number 48S5
Commencement Date 05/04/2023
Service Campaign/Recall Description S-Assistance systems camera control unit
Repair Date
Status (Complete or Outstanding) Outstanding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 18:22
Mijn auto is van eind 2021 (inmiddels ME3.0) en ik heb sinds kort een nieuw probleem: Wanneer de noodremassistent ingrijpt wanneer ik op travel assist rijdt en een auto voor mij hard remt, komt het regelmatig voor dat de auto na een korte remingreep de remmen volledig los laat. De piep van de noodrem blijft dan wel klinken.

Ik vind dat natuurlijk een onveilige situatie, en ben benieuwd of het iemand bekend voorkomt?

Ik ga er natuurlijk mee terug naar de garage (balen, want alle problemen waren eindelijk opgelost nadat met een software update de hands on detection voor de travel assist eindelijk goed werkt), maar ik vind het fijn om te weten of het een bekend probleem is zodat ik weet op welke oplossing ik aan kan sturen.

Bedankt!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Pagina: 1 ... 5 ... 84 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.