Het grote Škoda ENYAQ iV Home Assistant integratie topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 12:01

Welkom

In "Het grote Škoda ENYAQ iV topic" gaat het met enige regelmaat over de mogelijkheden die er voor deze auto zijn in Home Assistant. Dit nieuwe topic is bedoeld om de informatie die hierover is samen te voegen en een eigen plek te geven.

Dit topic is niet bedoeld als Home Assistant (HA) tutorial. De aanname is dat je een werkende HA instantie hebt draaien, en dat je redelijk weet wat je doet.

Skoda Connect Integratie

Het integreren van een Skoda Enyaq begint met de Skoda Connect HA integratie. Op de Github pagina staat uitgelegd hoe je de integratie kan installeren. Ik heb het zelf handmatig gedaan, wat niet moeilijk is, maar het kan ook via HACS.

Bij het toevoegen van de integratie moet je de email/wachtwoord-combinatie gebruiken die je ook voor de Skoda app en/of de Skoda Connect website gebruikt. De S-PIN is voor sommige acties nodig, maar ik heb hem nog niet ingevuld en kan tot nu toe alles wat ik wil doen.
LET OP: De infrastructuur van Skoda/VAG is erg instabiel, en we maken hier gebruik van niet officieel ondersteunde API's, dus alles kan zonder enige waarschuwing omvallen. Verwacht niet dat dit een plug-and-play ervaring gaat zijn waar je daarna niks meer aan hoeft te doen.

"Start preheat" knop

Deze winter hebben veel rijders ervaren dat het bereik van de Enyaq bij koud weer drastisch minder wordt. Om dit probleem enigszins te verminderen raadt Skoda aan om de auto in je garage te zetten en die te verwarmen tot 21 graden. Als alternatief voor als je een arme sloeber bent (zoals wij allemaal) kun je een departure timer instellen waarmee de auto aan de lader wordt voorverwarmd. Volgens deze video zorgt dit ervoor dat de batterij een uur van tevoren begint met voorverwarmen, en de cabine een half uur. Kanttekening hierbij is dat sommige gebruikers melden dat dit voor de batterij blijkbaar (nog) niet werkt.

Helaas is de manier waarop in de Skoda App een departure timer ingesteld moet worden niet heel handig. Je moet naar de juiste pagina navigeren, een dag en tijd opgeven, wel/niet herhalend instellen, etc. Voor je dagelijkse woon-werk verkeer werkt dit wel, maar veel ritten worden niet ver van tevoren ingepland. Het zou dan handig zijn om een knop te hebben die dit voorverwarmen direct start. De app heeft deze feature niet, maar met behulp van Home Assistant is daar iets aan te doen.

Het idee is om een knop te maken die automatisch een departure timer zet voor 1 uur na nu (= het moment dat je op de knop drukt). Hiervoor moeten we 2 dingen maken: een script dat de timer met de juiste data aanmaakt, en een knop die het script aanroept.
Het Script
Om een nieuw script aan te maken doe je het volgende:
  1. Navigeer naar Configuration -> Automations & Scenes -> Scripts
  2. Klik op de "Add Script" knop
  3. Geen het script een naam, b.v. "Start Preheat"
  4. Selecteer een mooi icoontje (maakt niet uit wat)
Onderaan de pagina begint de "Sequence" waar standaard 1 actie van het type "Device" staat.
  1. Verander het type van de actie naar "Call a service"
  2. Kies in de dropdown daaronder de service genaamd "Skoda Connect: Set departure schedule"
  3. Selecteer bij "Vehicle" het device dat als naam het VIN nummer van jouw auto heeft
  4. Open het menu van deze actie (3 puntjes rechts van de action type dropdown)
  5. Kies "Edit in YAML". Hierdoor krijg je een text-veld met wat standaard YAML code
Zorg ervoor dat de code er als volgt uit komt te zien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: skodaconnect.set_departure_schedule
data:
  device_id: <Automatisch ingevulde device ID van jouw Enyaq>
  id: 1
  enabled: true
  recurring: false
  date: '{{ utcnow().strftime("%Y-%m-%d") }}'
  time: '{{ (utcnow()+timedelta(hours=1)).strftime("%H:%M") }}'
  1. Druk op "Save script"
  2. Probeer het script uit door op "Run Script" te drukken
Als het werkt zie je uiteindelijk ook in de Skoda App de departure timer veranderen. Dit kan een minuutje duren.
De Knop
  1. Ga naar je dashboard
  2. Druk op "Add Card"
  3. Kies de "Button Card"
  4. Maak het veld voor "Entity" leeg
  5. Geef de knop een naam en/of kies een icon naar keuze
  6. Zet de "Tap Action" op "Call a service"
  7. Kies bij "Service" het script dat je net hebt gemaakt
  8. Druk op "Save"
Als alles goed is gegaan heb je nu een knop op je dashboard die de preheat van je Skoda start als je er op drukt.
Bonus: vertrektijd in lokale tijdzone
De Skoda API werkt met tijden in UTC. Je kan zonder meer de ingestelde tijd van een departure timer op je dashboard laten zien, maar zonder extra werk zal deze tijd dus waarschijnlijk 1 of 2 uur afwijken van wat je verwacht.

Om dit op te lossen zul je de configuratie van je HA server moeten aanpassen door op de command line tekst bestanden aan te passen. Als je niet weet hoe dit moet of hier niet comfortabel mee bent dan kun je dit stuk beter overslaan.
  1. Ga naar de directory waar de Home Assistant configuration.yaml file staat
  2. Open "configuration.yaml" in een tekst editor
  3. Voeg de regel "sensor: !include sensor.yaml" toe, als die er niet al staat, en sla op
  4. Open nu de file "sensor.yaml"
  5. Voeg de volgende code toe, en sla het bestand op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    departure_time_local:
      value_template: >
        {% set time = state_attr("switch.<VIN>_departure_timer_1", "time") %}
        {% set date = state_attr("switch.<VIN>_departure_timer_1", "date") %}
        {{ as_timestamp(strptime(date+" "+time+"+0000", "%Y-%m-%d %H:%M%z")) | timestamp_custom("%H:%M") }}
      friendly_name: "Departure time local"

Start nu je HA server opnieuw op

Als het goed is heb je nu een nieuwe entity erbij gekregen met ID "sensor.departure_time_local". Deze entity kun je toevoegen aan je dashboard en toont de vertrektijd van departure timer 1.

Tot Slot

Hopelijk is bovenstaande informatie nuttig. Stel gerust vragen als er iets niet werkt of niet duidelijk is. Geen garanties voor een maximale response-tijd, maar ik check tweakers iedere dag wel een keer.

Als je zelf handige tips of aanvullingen hebt, of als je wil laten zien wat voor gaafs je zelf in HA gemaakt hebt voor je Enyaq, voeg het vooral toe aan dit topic!

Handige links

Home Assistant
Skoda Connect HA Integratie
SkodaConnect Python module
HA Custom Components (HACS)

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-01-2022 11:29 . Reden: yaml code tags ]

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 20:25

zumba

De eAmbu is onderweg!

Mooi, dank alvast.
Waar zou je mij, home assistent geïnteresseerde, naar verwijzen? Heb thuis van allerlei systemen, dat aan elkaar knopen wordt mijn volgende stap.

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Ik zou hier beginnen: https://www.home-assistant.io/getting-started/

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen94704 op 07-01-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 20:25

zumba

De eAmbu is onderweg!

zumba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ_6MKYCJwC8lJUJFpb4arNBdko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfBMxf8byBYjBJtSVe8WBJL9.png?f=fotoalbum_large

Bij deze wat inspiratie. Net zojuist weer voorklimatisering geprobeerd. Via de Skoda App faliekant mislukt. Via home assistant direct geactiveerd. Weet iemand of je via HA ook de gewenste temperatuur kunt aanpassen dat is wat ik nog niet voor elkaar krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:54
Bedankt voor de openingspost. Ik was zelf ook al wat aan het hobbyen, maar mijn script was wat minder elegant.
 Zo gebruikte ik bijvoorbeeld '{{ now().hour }}:{{ now().minute }}' (wat de lokale tijd weergeeft) om in UTC tijd de vertrektijd over een uur te configureren. O-)
Daarnaast had ik wat zaken ingevuld die vooralsnog niet worden overgenomen, zoals de gewenste temperatuur en laadlimiet.

Ik ben ook een tijdje aan het worstelen geweest met de sensor configuratie nadat ik de sensor.yaml file had aangemaakt. Ik had al een sensor config toegevoegd aan de configuration.yaml file. Inmiddels is dat opgelost met meerdere files in een directory:
code:
1
 sensor: !include_dir_merge_list sensors

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen94704
FJP84 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 08:45:
Bij deze wat inspiratie. Net zojuist weer voorklimatisering geprobeerd. Via de Skoda App faliekant mislukt. Via home assistant direct geactiveerd. Weet iemand of je via HA ook de gewenste temperatuur kunt aanpassen dat is wat ik nog niet voor elkaar krijg
Ziet er netjes uit. Ik heb zelf het idee dat de auto in een soort power-down mode gaat en dan gewoon niet meer reageert op communicatie. Als ik dan de auto een keer ontgrendel/vergrendel werkt het wel weer.

De temperatuur kun je inderdaad instellen. Dit gaat via de "set_climater" service. Die kun je bijvoorbeeld aanroepen dmv een knop of automation. Om via je dashbord de temperatuur aan te kunnen passen heb je nog een input nodig. Ik zal eens kijken of ik daar ook een voorbeeld van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtb
Ik ben aan het spelen met een automatisering die de auto gaat opladen op een specifiek tijdstip. Daarbij wil ik als voorwaarde ingeven dat hij alleen gaat laden als de kabel is ingeplugd en vergrendeld is.
Volgens mijn dashboard is dat het geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjz4P1eGM3-L-KcTEkMdJYBRRgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ACwcoEfKi7HXILQoZpOtoEas.png?f=user_large

Ik gebruik deze voorwaarde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: and
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.<VIN>_charging_cable_connected
    state: 'on'
    entity_id: binary_sensor.<VIN>_charging_cable_locked

Ik verwacht in beide gevallen een state 'on', maar als ik de test doen, krijg ik een 'off' terug bij de 'locked' voorwaarde:
result: false
state: 'off'
wanted_state: 'on' 

Heeft iemand enig idee of ik iets fout doe of dat het klopt dat een vergrendende kabel een state 'off' heeft?

Als dit werkt wil ik hier later nog wat extra voorwaarden aan toevoegen, zoals alleen op werkdagen of wanneer het accupercentage onder een bepaald waarde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
ronaldtb schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:50:

Daarnaast had ik wat zaken ingevuld die vooralsnog niet worden overgenomen, zoals de gewenste temperatuur en laadlimiet.
Ja, dat snap ik niet helemaal. Als ik die velden invul dan werkt het gewoon helemaal niet lijkt wel. Moet ik nog eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
ronaldtb schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:25:
Heeft iemand enig idee of ik iets fout doe of dat het klopt dat een vergrendende kabel een state 'off' heeft?

Als dit werkt wil ik hier later nog wat extra voorwaarden aan toevoegen, zoals alleen op werkdagen of wanneer het accupercentage onder een bepaald waarde zit.
Het is inderdaad een eigenaardigheidje van HA dat sloten, deuren en ramen een geinverteerde status hebben. Het idee hierachter is dat dit het gewenste gedrag geeft als je entities met daarin een mix van bv lampen en sloten als groep bedient, bijvoorbeeld als je gaat naar bed gaat. Dan wil je dat alle lampen uit zijn en alle sloten "locked".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtb
jeroen94704 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:35:
[...]
Het is inderdaad een eigenaardigheidje van HA dat sloten, deuren en ramen een geinverteerde status hebben. Het idee hierachter is dat dit het gewenste gedrag geeft als je entities met daarin een mix van bv lampen en sloten als groep bedient, bijvoorbeeld als je gaat naar bed gaat. Dan wil je dat alle lampen uit zijn en alle sloten "locked".
Bedankt! Die kende ik nog niet. Dan is dat inderdaad verwacht gedrag.
Ik moet nog wat handigheid krijgen met de eigenaardigheden van HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuke toepassingen :)

Weet overigens dat deze manier van template sensor ondertussen lagacy is. Dat zal dus uiteindelijk wel verdwijnen. Nieuwe methode is via de template-integratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      name: "Departure time local"
      unique_id: departure_time_local
      state: >-
        {% set time = state_attr("switch.<VIN>_departure_timer_1", "time") %}
        {% set date = state_attr("switch.<VIN>_departure_timer_1", "date") %}
        {{ as_timestamp(strptime(date+" "+time+"+0000", "%Y-%m-%d %H:%M%z")) | timestamp_custom("%H:%M") }}
      availability: "{{ states('switch.<VIN>_departure_timer_1') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronaldtb
De eerste versie van mijn laadscript is af. Vragen en/of opmerkingen zijn welkom.
Automation
Deze automatisering start het laden op werkdagen na 23:00 (vanwege lager tarief), wanneer de laadkabel is ingeplugd en vergrendeld. Ik vergeet namelijk nog wel eens om hem te starten... :D
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Start laden
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: '23:05'
condition:
  - condition: and
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.workday_sensor
        entity_id: binary_sensor.<VIN>_charging_cable_connected
        entity_id: binary_sensor.<VIN>_charging_cable_locked
        state: 'off'
action:
  - service: switch.turn_on
    target:
      area_id: <AREA_ID>
      device_id: <DEVICE_ID>
      entity_id: switch.<VIN>_charging
mode: single

Werkdagen moeten worden voorgedefinieerd. Dat kan met een binary sensor
Werkdagen definiëren
Ik heb het volgende bestand gemaakt met de naam 'binary_sensor.yaml'
YAML:
1
2
3
4
  - platform: workday
    country: NL
    workdays: [mon, tue, wed, thu, fri]
    excludes: [sat, sun, holiday]

Deze wordt aangeroepen in het bestand "configuration.yaml"
YAML:
1
 binary_sensor: !include binary_sensor.yaml 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
ronaldtb schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:31:
De eerste versie van mijn laadscript is af. Vragen en/of opmerkingen zijn welkom.
Nice, die ga ik zeker ook uitproberen. Je kan ook notificaties configureren zodat je een reminder krijgt als je vergeten bent de kabel aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtb
Voor de aardigheid even getest of je de laadlimiet en de temperatuur überhaupt kan aanpassen en dat werkt gewoon. Nu nog een keer toevoegen aan het set_departure_schedule script.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Set temp or chargelimit (test)
sequence:
  - service: skodaconnect.set_climater
    data:
      temp: 20
  - service: skodaconnect.set_charge_limit
    data:
      limit: 80

edit: Blijkbaar gaat de verwarming dan wel gelijk aan.

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldtb op 09-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
Hoeveel scheelt de Skoda API met die van Volkswagen ID?
Ik zelf ben niet zo bevlogen in python maar zou graag de custom integratie aanpassen zodat ook berichten NAAR de auto toe kunnen. Nu kunnen we alleen maar aflezen?

https://github.com/mitch-dc/ha_vwid

Omdat de MEB auto's zoveel delen, lijkt me het mooiste om een gedeelde (Cupra, Skoda en VW, Audi gebruikt volgens mij andere software) integratie te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door mitchdc op 09-01-2022 16:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurgenw
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-06 17:24
MIjn bijdrage dan aangezien ik bovenstaande automation nog niet had. Dank daarvoor. Is gewoon wat geknutsel van mij geweest kan waarschijnlijk veel better @jeroen94704

Automation yaml aangemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Set target temprature 
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.set_climater
  action:
    data_template:
     device_id: !secret vinid
     temp: >
        {{ trigger.to_state.state }}

Input_number aangemaakt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
set_climater:
    name: "Set target temprature °C "
    initial: 18
    min: 10
    max: 24
    step: 0.5
    mode: slider

Ziet er zo uit. Vind de slider nog niet helemaal mooi maar nog geen tijd gehad om het te verbeteren. Ben ook nog HA lerende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGcUo5fJ5XFd6RIV-PPNTv5cyKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QqF1BSShVoZJgzXqDuhJfjwy.png?f=user_large

Vraagje @jeroen94704 ik las ergens (daar was ik naar opzoek toen ik je topic vond) dat je via HA gratis je data kan sturen naar ABRP ? Wat alleen meestal mogelijk is via de betaalde versie. Ben je daar bekend mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
ronaldtb schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:05:
Voor de aardigheid even getest of je de laadlimiet en de temperatuur überhaupt kan aanpassen en dat werkt gewoon.

edit: Blijkbaar gaat de verwarming dan wel gelijk aan.
De set_climater service heeft ook een "enabled" veld. Als je die op false zet gaat/blijft hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
mitchdc schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:34:
Hoeveel scheelt de Skoda API met die van Volkswagen ID?
Ik zelf ben niet zo bevlogen in python maar zou graag de custom integratie aanpassen zodat ook berichten NAAR de auto toe kunnen. Nu kunnen we alleen maar aflezen?

https://github.com/mitch-dc/ha_vwid

Omdat de MEB auto's zoveel delen, lijkt me het mooiste om een gedeelde (Cupra, Skoda en VW, Audi gebruikt volgens mij andere software) integratie te hebben.
Er zit wel overlap in de API's, maar er is ook een heel deel Skoda-specifiek. En volgens mij is dat voor de Enyaq helemaal zo (vergeleken met andere Skoda modellen).

Wat bedoel je met berichten NAAR de auto sturen? Er kunnen al zaken ingesteld en bediend worden via de API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
jurgenw schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:51:
Vraagje @jeroen94704 ik las ergens (daar was ik naar opzoek toen ik je topic vond) dat je via HA gratis je data kan sturen naar ABRP ? Wat alleen meestal mogelijk is via de betaalde versie. Ben je daar bekend mee ?
Nee, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Maar ik heb ook (nog) niet veel ABRP ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]
excludes: [sat, sun, holiday]
[...]
Met 'holiday' doel je op feestdagen denk ik? Met een feestdag is de hele dag laagtarief, iig bij Enexis zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtb
ThinkPadd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Met 'holiday' doel je op feestdagen denk ik? Met een feestdag is de hele dag laagtarief, iig bij Enexis zie ik.
Klopt. Op feestdagen hoeft het laden niet pas na 23:00 te starten, maar kan hij gelijk starten wanneer de kabel wordt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
jeroen94704 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:45:
[...]
Nee, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Maar ik heb ook (nog) niet veel ABRP ervaring.
@jurgenw, Hier heb ik even wat over opgezocht, en dit klopt inderdaad. Je kan bij ABRP een gratis telemetry-only API key aanvragen. Deze kun je gebruiken om ABRP live van data over je auto te voorzien. Ik heb dit topic op het HA forum gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je dit in HA voor elkaar kan krijgen. Informatie over de API, inclusief hoe je hem kan aanvragen, staat op deze pagina van iternio.

Ik heb zelf inmiddels een key aangevraagd. Kijken hoe lang het duurt om die ook daadwerkelijk te krijgen, en of het dan ook echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenw
jeroen94704 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:11:
[...]

@jurgenw, Hier heb ik even wat over opgezocht, en dit klopt inderdaad. Je kan bij ABRP een gratis telemetry-only API key aanvragen. Deze kun je gebruiken om ABRP live van data over je auto te voorzien. Ik heb dit topic op het HA forum gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je dit in HA voor elkaar kan krijgen. Informatie over de API, inclusief hoe je hem kan aanvragen, staat op deze pagina van iternio.

Ik heb zelf inmiddels een key aangevraagd. Kijken hoe lang het duurt om die ook daadwerkelijk te krijgen, en of het dan ook echt werkt.
W00t snel gevonden. Ja ik was idd nog aan het zoeken hoe je de api key en token kreeg. waarschijnlijk te snel door de HA post geskipped. Thanks. Vraag me wel af als het echt toegevoegde waarde heefft :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtb
jeroen94704 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:43:
[...]

De set_climater service heeft ook een "enabled" veld. Als je die op false zet gaat/blijft hij uit.
edit: Nevermind. Ik kijk op de verkeerde plek.

[ Voor 29% gewijzigd door ronaldtb op 10-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickle__Rick
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 18:59
Omdat de maximale range varieert, heb ik een poging gewaagd om op basis van de sensor.enyaq.electrical_range en de sensor.enyaq_battery_level de "max" attribute van de Gauge Card te vullen. Dit om een correcte weergave van het bereik van de Gauge Card weer te geven.

Als ik bij "Developer Tools" de sensor aanroep, zegt HA dat de state unavailable is.

configuration.yaml:
code:
1
sensor: !include sensors.yaml

sensors.yaml:
code:
1
2
3
4
  sensors:
    enyaq_max_range_in_km:
      value_template: "{{ ((sensor.enyaq_electric_range|int) / (sensor.enyaq_battery_level|int) *100)|round(1) }}"

Vragen:
  1. wat doe ik precies fout?
  2. hoe kan je (als het uberhaupt mogelijk is) in de Gauge Card de max attribute verwijzen naar de hierboven berekende max range (zie code hieronder)
code:
1
2
3
4
5
type: gauge
min: 0
max: enyaq_max_range_in_km
entity: sensor.enyaq_electric_range
name: Range

er gaat iets fout in de template: Developer Tools > Template > Template editor:
code:
1
 {{ ((sensor.enyaq_electric_range|int) / (sensor.enyaq_battery_level|int) *100)|round(1) }}

geeft de volgende fout: UndefinedError: 'sensor' is undefined

[ Voor 11% gewijzigd door Pickle__Rick op 10-01-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Pickle__Rick schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:03:
  1. wat doe ik precies fout?
  2. hoe kan je (als het uberhaupt mogelijk is) in de Gauge Card de max attribute verwijzen naar de hierboven berekende max range (zie code hieronder)
1. Je kan sensor waardes niet op die manier gebruiken in een template. De juiste syntax is:

YAML:
1
value_template: "{{ ((states('sensor.enyaq_electric_range') | float) / (states('sensor.enyaq_battery_level') | float/100.0)) | round }}"

2. Dit is met de standaard gauge card volgens mij niet mogelijk. Hier heb je iets van een extensie voor nodig, maar ik weet zo niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
jeroen94704 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Er zit wel overlap in de API's, maar er is ook een heel deel Skoda-specifiek. En volgens mij is dat voor de Enyaq helemaal zo (vergeleken met andere Skoda modellen).

Wat bedoel je met berichten NAAR de auto sturen? Er kunnen al zaken ingesteld en bediend worden via de API.
De VW ID app is ook anders dan de andere Volkswagen modellen. Nu kan de integratie alleen nog maar waardes uitlezen maar niet de climate starten of iets dergelijks.

Maar heb even de code van de Skoda integratie doorgenomen en die is idd helemaal verweven met beide API's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:00
MIjn bijdrage dan aangezien ik bovenstaande automation nog niet had. Dank daarvoor. Is gewoon wat geknutsel van mij geweest kan waarschijnlijk veel better @jeroen94704

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
  action:
    data_template:

code:
1
2
3
4
5
6
7
set_climater:

Ziet er zo uit. Vind de slider nog niet helemaal mooi maar nog geen tijd gehad om het te verbeteren. Ben ook nog HA lerende

[Afbeelding]

Bedankt voor het opweg helpen met de slider, ook nieuw in HA dus na een uurtje prutsen is het gelukt. Misschien nog wat notificaties toevoegen. Vind de integratie in HA nog wel beperkt, hoop dat dit uitgebreid wordt met vergrendeling, stand van de ramen, wagen positie etc zoals er in de app ook lijkt te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYyqIAEWuKcZ4sPj21_61ZQ8puM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5OxFv5TAAkJWZcKgGIxIcKTP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:28
Hi all. Mooi om dit te volgen. Ik heb ook al veel in HA gedaan en recent eea voor mijn Enyaq toegevoegd.

Veel werkt al, echter als ik de ruitverwarming aan zet dan krijg ik de melding dat de auto dat niet ondersteund.

In mijn herinnering dacht ik dat het wel heeft gewerkt.

Laden starten werkt bijv. wel. Iemand een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door johnvanderster op 21-01-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgenw
johnvanderster schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:15:
Hi all. Mooi om dit te volgen. Ik heb ook al veel in HA gedaan en recent eea voor mijn Enyaq toegevoegd.

Veel werkt al, echter als ik de ruitverwarming aan zet dan krijg ik de melding dat de auto dat niet ondersteund.

In mijn herinnering dacht ik dat het wel heeft gewerkt.

Laden starten werkt bijv. wel. Iemand een idee?
Werkt niet voor de enyaq (nog) zover ik het weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Even een heads-up voor de topic volgers: VAG heeft eea veranderd aan de login procedure waardoor de Skoda Connect HA integratie niet meer kan inloggen. Er wordt aan een fix gewerkt, maar tot die tijd is het advies om indien mogelijk je HA server niet te herstarten en niet uit te loggen. Doe je dat toch dan loop je kans dat je Skoda integratie het (voorlopig) niet meer doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen94704
jeroen94704 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:51:
Even een heads-up voor de topic volgers: VAG heeft eea veranderd aan de login procedure waardoor de Skoda Connect HA integratie niet meer kan inloggen.
En de fix is klaar. Handmatig van GitHub te downloaden (https://github.com/lendy0...nect/releases/tag/v1.0.63), of automatisch te updaten via HACS.

Zelf net de update gedaan en alles lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtb
Heeft iemand al meegemaakt dat de integratie het niet meer doet met de melding:
Opnieuw proberen in te stellen: Failed to set token for "skoda"

Het lijkt erop dat de S-PIN is gewijzigd/gereset, zonder dat ik daar iets mee gedaan heb. In de Skoda app wordt hij ook niet meer herkend. Bij de klantenservice konden ze mij (buiten een verwijzing naar de reset procedure) niet verder helpen.

[update] De integratie doet het inmiddels weer, maar de S-PIN is nog steeds incorrect.

[ Voor 10% gewijzigd door ronaldtb op 04-02-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
bij mijn Superb iV moest ik ook de integration upgraden zodat hij het weer doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahu45
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:21
Hoi,

Ik heb mijn Enyaq sinds 29dec2021 en gebruik nu zo'n 15 maand HA, en zag dit draadje. Mooi initiatief. Waarvoor dank.

Met de info uit dit draadje, heb ik 2 buttons gemaakt om vertrekplan-2 te activeren over 30 danwel 60 minuten. Mijn vrouw en 3 kinderen gebruiken de Enyaq ook maar hebben de skoda-app niet. Maar kunnen nu wel via HA (op hun telefoon) de vertrekplanner instellen. Wel zo handig want ik heb geen stoelverwarming.

Verder heb ik een slider gemaakt om het 'target-charge-level' te wijzigen. Standaard staat ie bij mij op 80%, maar als ik een lange rit moet maken, kan ik hem vanuit HA dus op 90 of 100% zetten. De slider werkt mooi. Wel in stappen van 10 procent. Stappen van 5% werden niet door de auto geaccepteerd. Ook moest ik van de input-number een INT maken in de automatation bij het versturen naar de auto toe.

code:
1
2
3
4
5
service: skodaconnect.set_charge_limit
data:
  device_id: my-verhicle-device-id
  limit: |
    {{ trigger.to_state.state|int }}

Ik heb hier nog een vraag over mbt HA YAML syntax. Achter 'limit:' staat een pipe-teken. Bij andere voorbeelden zie ik weleens een groter-dan ('>') staan. Wat is de betekenis van '>' en '|' teken?

Voor climate-control ook een 'target-temp' slider gemaakt. Werkt in principe ook. Echter alleen voor hele graden en helaas niet voor halve graden. (Dus 20.0 werkt wel, maar 20.5 niet). Zal wel een number-formatting issue zijn. Vogel ik nog wel uit. Of heeft iemand hier al een workaround voor?

Met name deze setting had last van vertraging richting de auto. Soms ging na 5 minuten de klimaatbeheersing pas aan.
Nu wilde ik eigenlijk alleen de temparatuur instellen en niet dat de klimaatbeheersing ingeschakeld wordt.

Nu heeft 'set_climater' ook een 'enabled' veld. Impliciet wordt die dus op true gezet (ik stuur hem niet mee in de call-service). Dan wordt de temp in de auto gewijzigd én springt de climat-control aan.
Zet ik hem expliciet uit, in de call-service naar skoda-connect, komt de wijziging niet aan op de auto.
Heeft iemand ditzelfde ervaren? En misschien opgelost?

Uiteraard ben je afhankelijk van de data-connectie én response van de VAG-server's voor skoda-connect wanneer je wijzigingen naar de auto stuurt. Mijn ervaring is op zich positief maar soms zit er "vertraging op de lijn". Ik verwacht dat dat in de toekomst door VAG wordt verbeterd.

Ik ga mijn buttons nog opleuken. Bij interesse (geef maar een gil) kan ik natuurlijk de yaml-code voor beide sliders hier delen.

Ik kijk uit naar de ME3 software update waardoor ook het afsluiten v/d auto, raambediening, geo-locatie e.d. mogelijk worden via skoda-connect. Kunnen we meer handige functionaliteit in HA toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hahu45 Dat heeft te maken met hoe multiline geïnterpreteerd moet worden, zie https://yaml-multiline.info/

Daar je meestal alleen maar multiline voor de leesbaarheid gebruikt maar dit uiteindelijk gewoon single line in een key moet komen is > normaal. Maar in dit geval waar je niet eens multiline hebt zou je dus kunnen versimpelen met
YAML:
1
2
3
4
data:
  limit: "{{ trigger.to_state.state|int }}"

En geen idee of het klimaat überhaupt halve graden aan kan maar je maakt er niet toevallig een ook int van? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahu45
Septillion schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:00:
@hahu45 Dat heeft te maken met hoe multiline geïnterpreteerd moet worden, zie https://yaml-multiline.info/

Daar je meestal alleen maar multiline voor de leesbaarheid gebruikt maar dit uiteindelijk gewoon single line in een key moet komen is > normaal. Maar in dit geval waar je niet eens multiline hebt zou je dus kunnen versimpelen met
YAML:
1
2
3
4
data:
  limit: "{{ trigger.to_state.state|int }}"

En geen idee of het klimaat überhaupt halve graden aan kan maar je maakt er niet toevallig een ook int van? ;)
Thxs. voor de yaml info.
Nee, ik maak v/d temp geen INT.
In mijn andere slider gebruik ik idd de single-line notatie voor de limit regel. HA maakt daar trouwens single-qoutes van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hahu45 HA heeft inderdaad de voorkeur voor single quotes maar yaml maakt er (volgens mij) geen onderscheid in, zolang je maar consequent bent. Dus begin je met een dubbel moet je afsluiten met een dubbele en mag je daarbinnen een set enkele gebruiken of andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 12:54
Zo ziet die van mij eruit :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbQeT16g71xLXGgGzYIjpqdByvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkU736xhMKtAt2hkdbrBBt8K.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info:
* Er zitten enkele knoppen die gelinkt zijn aan mijn laadpaal (Zappi)
* De "33% stop" stopt het laden thuis, wat voldoende is om tot mijn werk te komen zodat ik daar verder kan laden :-)
* De "70% eco" past mijn laadpaal aan naar een eco stand (laadt enkel als er genoeg zonne-energie is) bij die SOC. Laadpalen weten immers zelf niet wat de SOC van de wagen is.

Verder heb ik deze automatisatie, waarbij HA mij een pop-up stuurt om te verwarmen als:
* ik 's ochtends vroeg mijn gsm van de lader heb gehaald (maw ben opgestaan om te gaan werken ipv thuiswerken). Dit zou ook kunnen worden vervangen door telefoon wekker detectie, maar dit was gewoon even sneller ingesteld op HA.
* de temperatuur onder 14°C is
* op weekdagen

Misschien laat ik binnekort de popup nog weg, en laat ik het gewoon altijd voorverwarmen als condities behaald worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Enyaq - Heating popup
trigger:
  - platform: time
    at: '05:40:00'
condition:
  - type: is_not_plugged_in
    condition: device
    device_id: f31fe95c9b29a51f3895dc7387d34b24
    entity_id: binary_sensor.pixel_4a_is_charging
    domain: binary_sensor
  - condition: time
    weekday:
      - fri
      - thu
      - wed
      - tue
      - mon
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.outdoor_motion_temperature
    below: '14'
action:
  - device_id: f31fe95c9b29a51f3895dc7387d34b24
    domain: mobile_app
    type: notify
    data:
      actions:
        - action: TURN_ON
          title: 'Yes'
        - action: TURN_OFF
          title: 'No'
  - wait_for_trigger:
      - platform: event
        event_type: mobile_app_notification_action
    timeout: '00:20:00'
    continue_on_timeout: false
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: '{{ wait.trigger.event.data.action == ''TURN_ON'' }}'
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: c885bfeeb8bd2af7035e4c611f1a8e25
            entity_id: switch.enyaq_electric_climatisation
            domain: switch
      - conditions:
            value_template: '{{ wait.trigger.event.data.action == ''TURN_OFF'' }}'
        sequence: []
    default: []

[ Voor 11% gewijzigd door SoulShot op 07-04-2022 07:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jeroen94704
Binnenkort gaan we voor het eerst op vakantie met onze Enyaq, dus het werd toch wel tijd om de ABRP live data werkend te krijgen. Dit blijkt eigenlijk helemaal niet zo lastig te zijn. Zoals eerder gemeld kun je bij ABRP een gratis API key aanvragen. Dit was bij mij binnen een paar dagen geregeld.

Vervolgens moet je via de ABRP app (of website) een user token aanmaken. Dit doe je via Settings -> Add my car -> Link Generic (naar beneden scrollen). Dit werkt ook via de instellingen van een auto die je al hebt toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc1z66kjNK8EYJI4MyYvJdpdO_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zcbpXRDAmHMhI1G3VibnK93.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXuzfHE71OPyBmzZur00p19rvrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nGGeo99yZw5KbL2j6YnnqLv3.png?f=fotoalbum_large

(Nee, dat is geen werkend user token :) )

Nu je zowel een API key als een User Token hebt kun je in HomeAssistant een rest_command aanmaken die de entities van de Skoda Connect integratie gebruikt. Voeg hiervoor het volgende toe aan je conguration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<API_KEY>&token=<USER_TOKEN>&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"soc":{{ states(''<BATTERY_LEVEL_ENTITY>'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.enyaq_is_charging'')}},"est_battery_range":{{ states(''<ELECTRIC_RANGE_ENTITY>'') }}}'
    method: POST
    headers:
      content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded"

Bij de entities voor BATTERY_LEVEL en ELECTRIC_RANGE moet iets staan als "sensor.tmbjb1ny1mf111111_battery_level" en "sensor.tmbjb1ny1mf111111_electric_range". Dit kun je terugvinden in de lijst van entities van de Skoda Connect integratie.

Voor is_charging moet je een sensor toevoegen om de status die de Skoda Connect integratie geeft ("on"/"off") om te zetten naar wat de ABRP API verwacht ("1"/"0"). Dit doe je door in je "sensor.yaml" het volgende toe te voegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
          {% if is_state('switch.tmbjb1ny1mf111111_charging', 'on') %}
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Als je dit allemaal hebt gedaan, en HA hebt geherstart, hoef je alleen nog maar een automation te maken om periodiek de data naar ABRP te sturen. Dit doe ik zelf via de web interface. Ga naar Configuration->Automation&Scenes->Create Automation. Open dan de YAML editor (3 puntjes rechtsboven->Edit in YAML) en vul het volgende in:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: ABRP Telemetry
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /2
condition: []
action:
  - service: rest_command.abrp
    data: {}

En dat zou het moeten zijn. In ABRP krijg je nu de live gegevens van je auto te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/savDrT3xvlEZfCJxe5zEzlKqhaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McVDCl1aCcWCz8Kx4AqMoszK.png?f=fotoalbum_large

Ten slotte kun je nog in de ABRP instellingen aangeven dat ze de positie van je telefoon gebruiken. Dit omdat we via de Skoda API (nog?) niet de positie van de auto kunnen opvragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ4nUf7qvXZ2Ynwmqznk4R92ypg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AjM7eFunk0zjgqCmyFjwEr89.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen94704 op 08-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 11:45
Leuk topic dit! Vandaag de Enyaq in ontvangst genomen. Nu eens kijken hoe ik een dashboard krijg in HA :).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Pimmr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:18:
[...]

Bedankt voor het opweg helpen met de slider, ook nieuw in HA dus na een uurtje prutsen is het gelukt. Misschien nog wat notificaties toevoegen. Vind de integratie in HA nog wel beperkt, hoop dat dit uitgebreid wordt met vergrendeling, stand van de ramen, wagen positie etc zoals er in de app ook lijkt te komen.

[Afbeelding]
Hoe krijg je die slider ook in je overzicht waar ook aan/uit in staat?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik heb geprobeerd om info op de auto te krijgen. Ook bovenstaande pre-heat button.
Alleen wanneer ik deze indruk krijg ik een more-info popup. Vanuit daar kan ik op RUN klikken. Maar ik zou die info-popup niet willen en dat hij meteen start na het indrukken van die knop.

Edit: Ik zag na het plakken van de YAML dat ik hem fout had staan. Nu werkt dat wel.
Wel andere vraag: Als ik op de knop druk wordt deze geel (actief), maar na een paar seconden weer wit. Hoe kan je deze knop geel houden zoals de pre-heat actief is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00czSMSytpiL-ZV9sulh_s6AL-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GW4xnp9BGtEZAL3uG9CidA0e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nncvuze-IfhYyrvBKkcG7OBfQ9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1hm2naGtM4ds1lU6EvlCkwfN.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - type: state-icon
    entity: script.skoda_start_preheat
    style:
      top: 90%
      left: 95%
      tap_action:
        action: call-service
        service: script.skoda_start_preheat

[ Voor 12% gewijzigd door water_escape op 14-04-2022 12:43 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahu45
jeroen94704 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:17:
Binnenkort gaan we voor het eerst op vakantie met onze Enyaq, dus het werd toch wel tijd om de ABRP live data werkend te krijgen.
Mooie oplossing en nuttig vooral.
ABRP laten rekenen met je actuele SoC/bereik en positie.

@jeroen94704 Heb je hier een betaalde abo (premium) voor ABRP voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Voor het gebruik van de api op zich niet. Maar als bv abrp via carplay wilt gebruiken, of de live verkeersinformatie of laadpaal beschikbaarheid dan heb je wel premium nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Binnenkort gaan we voor het eerst op vakantie met onze Enyaq, dus het werd toch wel tijd om de ABRP live data werkend te krijgen. Dit blijkt eigenlijk helemaal niet zo lastig te zijn. Zoals eerder gemeld kun je bij ABRP een gratis API key aanvragen. Dit was bij mij binnen een paar dagen geregeld.

Vervolgens moet je via de ABRP app (of website) een user token aanmaken. Dit doe je via Settings -> Add my car -> Link Generic (naar beneden scrollen). Dit werkt ook via de instellingen van een auto die je al hebt toegevoegd:

Nu je zowel een API key als een User Token hebt kun je in HomeAssistant een rest_command aanmaken die de entities van de Skoda Connect integratie gebruikt. Voeg hiervoor het volgende toe aan je conguration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<API_KEY>&token=<USER_TOKEN>&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"soc":{{ states(''<BATTERY_LEVEL_ENTITY>'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.enyaq_is_charging'')}},"est_battery_range":{{ states(''<ELECTRIC_RANGE_ENTITY>'') }}}'
    headers:

Bij de entities voor BATTERY_LEVEL en ELECTRIC_RANGE moet iets staan als "sensor.tmbjb1ny1mf111111_battery_level" en "sensor.tmbjb1ny1mf111111_electric_range". Dit kun je terugvinden in de lijst van entities van de Skoda Connect integratie.

Voor is_charging moet je een sensor toevoegen om de status die de Skoda Connect integratie geeft ("on"/"off") om te zetten naar wat de ABRP API verwacht ("1"/"0"). Dit doe je door in je "sensor.yaml" het volgende toe te voegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Als je dit allemaal hebt gedaan, en HA hebt geherstart, hoef je alleen nog maar een automation te maken om periodiek de data naar ABRP te sturen. Dit doe ik zelf via de web interface. Ga naar Configuration->Automation&Scenes->Create Automation. Open dan de YAML editor (3 puntjes rechtsboven->Edit in YAML) en vul het volgende in:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

En dat zou het moeten zijn. In ABRP krijg je nu de live gegevens van je auto te zien:

Ten slotte kun je nog in de ABRP instellingen aangeven dat ze de positie van je telefoon gebruiken. Dit omdat we via de Skoda API (nog?) niet de positie van de auto kunnen opvragen:

Ook hier is jouw ervaring buitengewoon waardevol, ik als HA newbie had dit niet zelf voor elkaar gekregen. Ik heb inmiddels ook de API key ontvangen en ga als ik weer thuis ben jouw setup overnemen.

Wel zat ik even te denken, op gebied van functionaliteit bereik je volgens mij hetzelfde met een geschikte ODB dongle gekoppeld aan ABRP als je in de auto zit, of niet? Ik las in het reguliere topic dat de ODB11 er niet geschikt voor is, maar er werd een andere dongle genoemd die het wel kan.

Voordeel van de methode via HA is dat je ABRP ook (met de actuele auto data) kan gebruiken als je niet in de auto zit (of binnen ODB BT bereik).
Nadeel zou zijn dat als de ŠKODA servers eruit liggen dat ARBP geen data ontvangt.
Bovendien ligt het tweakers gehalte van deze methode weer wat hoger >:)

Als je beide methodes in ARBP kan instellen en dan een prioriteit kan opgeven, zit je helemaal gebakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Wel zat ik even te denken, op gebied van functionaliteit bereik je volgens mij hetzelfde met een geschikte ODB dongle gekoppeld aan ABRP als je in de auto zit, of niet? Ik las in het reguliere topic dat de ODB11 er niet geschikt voor is, maar er werd een andere dongle genoemd die het wel kan.
Ja, dat klopt idd, en waarschijnlijk heb je dan zelfs meer data (o.a. batterij temp) die je via de API niet op kan vragen.
Voordeel van de methode via HA is dat je ABRP ook (met de actuele auto data) kan gebruiken als je niet in de auto zit (of binnen ODB BT bereik).
Nadeel zou zijn dat als de ŠKODA servers eruit liggen dat ARBP geen data ontvangt.
Bovendien ligt het tweakers gehalte van deze methode weer wat hoger >:)
Precies. Ik vond het wel leuk om het op deze manier te doen omdat ik al een hele HA setup heb draaien. Enige nadeel is dus de "bug" in ABRP dat hij in bepaalde gevallen de SoC terugzet naar het handmatig ingestelde start-percentage als hij geen updates meer krijgt. PUMP doet dat beter. Die valt in dat geval terug op een rekenmodel dat het percentage langzaam af laat lopen.

En natuurlijk heb je als je PUMP gebruikt deze hele aanpak niet nodig, want die ondersteunt de Skoda API al direct. Je hoeft dan alleen maar je username/wachtwoord in te voeren en hij regelt het verder zelf.
Als je beide methodes in ARBP kan instellen en dan een prioriteit kan opgeven, zit je helemaal gebakken :)
Voor zover ik weet kan dat niet. Het enige wat je kan instellen is dat ABRP de GPS positie van je telefoon gebruikt. Dat heb je ook nodig omdat je de huidige locatie van de auto (nog?) niet via de API op kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr

code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    headers:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

Ik heb geprobeerd hetzelfde te bereiken, denk dat ik er bijna ben maar er gaat nog iets niet goed.

API key opgevraagd, en token uit ARBP app gekopieerd.
Mijn entity namen uit mijn lijst gehaald.

Als ik in het log van HA kijk lijkt het verkeerd te gaan in de sensor die de charging state moet doorgeven:

code:
1
Error. Url: http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<mijnkey>&token=<mijntoken>&tlm=%7B%22utc%22:1651870680,%22soc%22:24,%22soh%22:99,%22is_charging%22:unknown,%22est_battery_range%22:118%7D. Status code 400. Payload: None

Zo ziet mijn configurations.yaml er uit:

code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<mijnkey>&token=<mijntoken>&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"soc":{{ states(''sensor.enyaq_battery_level'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.enyaq_is_charging'')}},"est_battery_range":{{ states(''sensor.enyaq_electric_range'') }}}'
    headers:

En zo mijn sensor.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
          {% if is_state('switch.enyaq_charging', 'on') %}
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Mijn soc is 24% en range 118km dus die leest hij goed uit, maar bij is_charging staat er unknown.

In ABRP zie ik ook niet de integratie verschijnen.

Enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
water_escape schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:58:
[...]

Hoe krijg je die slider ook in je overzicht waar ook aan/uit in staat?
Beetje laat, maar ik had je vraag even gemist :X

De slider kan je toevoegen door via Instellingen > Apparaten & Services > selecteer dan Helpers en voeg een nieuwe Helper toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idP43F8SgCoTNhmSqv9g9ea0g3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0iwmsM2z23m53b5vnTyFna9M.jpg?f=user_large

Ik heb hem als volgt geconfigureerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDpn2tk575CM2v2I3c9Q_ZZghT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHzsxkH7x1yPcqtgxslDYrlO.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens voeg je de entiteit naam van de helper toe aan je dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Pimmr schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:20:
[...]
En zo mijn sensor.yaml:
...
Enig idee?
Staat er in je configuration.yaml ook een regel: "sensor: !include sensor.yaml" ? Zo niet, dan moet je die toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
jeroen94704 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Staat er in je configuration.yaml ook een regel: "sensor: !include sensor.yaml" ? Zo niet, dan moet je die toevoegen
Dat was hem. Bedankt!! :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ItBP0fp_i56c2KxuAAZkngbMc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozuacMrRrCBnh00d9vZjU8Dv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Ik ben wel enigzins jaloers op 122 km bereik bij 27% SoC :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
jeroen94704 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Ik ben wel enigzins jaloers op 122 km bereik bij 27% SoC :/
Oh echt? Ik ben helemaal geen bewuste rijder namelijk. Ben afgelopen week heen en weer geweest net boven Hamburg, dus 1000 km snelweg achter de kiezen. Misschien scheelt dat 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Pimmr schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:38:
[...]

Oh echt? Ik ben helemaal geen bewuste rijder namelijk. Ben afgelopen week heen en weer geweest net boven Hamburg, dus 1000 km snelweg achter de kiezen. Misschien scheelt dat 🤔
Haha, nee, dat maakt het juist slechter. Maar dan heb je iig wel een iv80, toch? Anders klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
jeroen94704 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Haha, nee, dat maakt het juist slechter. Maar dan heb je iig wel een iv80, toch? Anders klopt er iets niet.
Ja, iV80 inderdaad. Dacht even dat je het tegen vond vallen _O- . Zit op 19.5 gemiddeld over een kleine 6000km.

Kreeg gelijk al het verzoek van een vriend die een ix3 rijd of in hetzelfde kon regelen met ABRP en zijn HA. Moet wel lukken nu, ook voor BMW is er een HACS integratie. Nogmaals bedankt!

Nog steeds benieuwd overigens of wagen positie nog beschikbaar komt in de Škoda API. Tot dan is telefoon positie een prima alternatief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Pimmr schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:37:
[...]

Beetje laat, maar ik had je vraag even gemist :X

De slider kan je toevoegen door via Instellingen > Apparaten & Services > selecteer dan Helpers en voeg een nieuwe Helper toe.

[Afbeelding]

Ik heb hem als volgt geconfigureerd.

[Afbeelding]

Vervolgens voeg je de entiteit naam van de helper toe aan je dashboard.
Dank! Die staat erin. Maar hoe praat deze slider nu met de auto? Nu staat er een slider op 16c die ik kan verschuiven. Maar dit doet verder niks. De waarde die uit de auto komt staat op 21c..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dICC_AEwwmtxYIf0sBXb20k37qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mVEA2IAp1iqUwQ5aHwBSTERP.png?f=user_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Niemand die hier verder mee is gekomen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
water_escape schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:54:
Niemand die hier verder mee is gekomen?
Zeker wel, maar je vraag doet denken dat je er niet al teveel moeite voor hebt gedaan.

Welke stap van de uitleg van jurgenw ben je gestrand?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
  action:
    data_template:

code:
1
2
3
4
5
6
7
set_climater:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Pimmr dank. Ik had niet de post van @jurgenw gekoppeld aan die van @Pimmr .

Ik heb idd een slider dmv de helper. Maar deze praat niet met de auto. Ik begrijp dus dat ik daar de automation voor moet toevoegen en koppelen tussen de helper en de auto.

Als ik deze nu toevoeg zie ik idd de temp aangepast worden in de skoda app. Dank je!

Alleen gaat hij nu meteen ook aan, ipv de instelling opslaan en wachten tot ik zeg dat hij aan mag.

Edit: "@jeroen94704 meld: De set_climater service heeft ook een "enabled" veld. Als je die op false zet gaat/blijft hij uit. " -> Waar kan ik deze setting vinden? Is dat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkREviFYYhZQJ8PReTV89_wa6cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D7tdYHtQD9BMd4sHeDBHdiXX.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door water_escape op 03-06-2022 10:53 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik krijg geen verbinding meer na de update van de Skoda integration via Hacs : Retrying setup: Account is locked for another 3600 seconds

iemand een idee? alles staat goed zo lijkt het.

Edit, na verwijderen en opnieuw toevoegen werkt het weer.

[ Voor 15% gewijzigd door water_escape op 15-06-2022 09:03 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@jeroen94704 Had jij nog de tip voor mij welke optie ik uit moet zetten ?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22

TF

bla bla

De app / online en integratie werkt bij mij momenteel niet met een internal server error. Ben ik de enige? Lijkt er wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 14:50
Volg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 13:39
Probeer dit werkend te krijgen, maar heb je hier ABRP premium voor nodig?

code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    headers:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Goegol schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:26:
Probeer dit werkend te krijgen, maar heb je hier ABRP premium voor nodig?

[...]
Nee hier heb je geen premium voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 13:39
Eindelijk werkend.

Ik heb hem ook geconnected via evnotivy en bluetooth donge in de auto.
In webinterface staat tie als not connected.
Wat mij opvalt is dat update tijd iedere keer 2 uur in verleden ligt.
ik vermoed zomertijd nederland (cest) en utc.

Screenshot is van net,

Hoe kan ik dat oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfaCa8lIrIEn-GypX_3_3AmO98A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qDjOMGpmLGPwtviW1oVD12SX.png?f=user_large

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Heeft hier iemand inmiddels meer data binnen kunnen krijgen nu ME3 uit is?
Dus ook positie auto / locked of unlocked weergeven en dergelijke?

Water-Escape

• Pimmr
HACS update ivm ME3:

1.0.72: Enyaq iV - New sensors
From Enyaq iV software update 3.0 the following sensors are now available

Odometer
Position
Last connected
Doors status
Windows status
Lock status
Parking light

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SoulShot
Net de ME3.0 update binnen, en gezien nu de odometer beschikbaar is, heb ik volgende automatisatie gemaakt om mijn verbruiksstatistieken langdurig bij te houden.
1. Als auto beweegt, zet startwaardes in helpers (tijd, odometer, battterij)
2. Als auto stopt (voorwaarde rit langer dan 5% drain, lager heeft te veel foutmarge), bereken en schrijf weg via notify (en melding op gsm voorlopig, maar ga ik wel uitzetten als alles goed loopt): TripTime;TripDuration;TripKm;TripPercDrain;CalcRange;Speed;Climatisation;OutsideTemperature
Ik had dit voor ME3.0 al lopende op basis van GPS coördinaten van mijn telefoon die auto lag, en berekende dezelfde waarde aan de hand daarvan. Dat was een stuk omslachtiger, en mijn telefoon moest elke x seconden GPS coördinaten doorsturen. Dit is simpeler en beter :)

Hierbij de code indien iemand interesse heeft :-)

in the configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
notify:
  - platform: file
    name: filenotify_enyaqodo
    filename: /config/RecorderEnyaqOdo.csv
    timestamp: true

De helpers (ook nog de input_text.enyaq_climatisation_helper_recorder, die heb ik later toegevoegd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVeBrj_AfdtUT9PJcp2n6UDyYqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9zILgm6R19pRZNDaCDIRKeV.jpg?f=fotoalbum_large

De automatisatie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
alias: Enyaq - RecordOdo
description: ""
trigger:
  - type: moving
    platform: device
    device_id: !secret vin
    entity_id: binary_sensor.enyaq_vehicle_moving
    id: "Start moving "
  - type: not_moving
    platform: device
    device_id: !secret vin
    entity_id: binary_sensor.enyaq_vehicle_moving
    id: Stopped moving
action:
  - if:
      - condition: trigger
        id: "Start moving "
    then:
      - service: input_number.set_value
        data:
          value: "{{ states('sensor.enyaq_odometer')|int }}"
        target:
          entity_id: input_number.enyaq_odometer_helper
      - service: input_number.set_value
        data:
          value: "{{ states('sensor.enyaq_battery_level')|int }}"
        target:
          entity_id: input_number.enyaq_battery_helper
      - service: input_datetime.set_datetime
        data:
          date: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d') }}"
          time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}"
        target:
          entity_id: input_datetime.enyaq_time_helper
      - service: input_text.set_value
        data:
          value: "{{ states('switch.enyaq_electric_climatisation') }}"
        target:
          entity_id: input_text.enyaq_preclimatisation_helper
      - service: input_text.set_value
        target:
          entity_id: input_text.enyaq_preclimatisation_helper
        data:
          value: "{{ states('switch.enyaq_electric_climatisation') }}"
  - if:
      - condition: trigger
        id: Stopped moving
        value_template: |-
          {{
              (states('input_number.enyaq_battery_helper')|int -
              states('sensor.enyaq_battery_level')|int)>5 }}
    then:
      - service: notify.filenotify_enyaqodo
        data_template:
            ;{{ (as_timestamp(now())  -
            as_timestamp(states('input_datetime.enyaq_time_helper'))) | round(0)
            | timestamp_custom('%H:%M',false) }};{{
            states('sensor.enyaq_odometer')|int -
            states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int }};{{
            states('input_number.enyaq_battery_helper')|int -
            states('sensor.enyaq_battery_level')|int }};{{
            ((states('sensor.enyaq_odometer')|int -
            states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int)/(states('input_number.enyaq_battery_helper')|int
            - states('sensor.enyaq_battery_level')|int)*100)|int }};{{
            ((states('sensor.enyaq_odometer')|int -
            states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int) /
            ((as_timestamp(now())  -
            as_timestamp(states('input_datetime.enyaq_time_helper')))/3600))|int  
            }};{{states('input_text.enyaq_preclimatisation_helper')}};{{state_attr('weather.forecast_home','temperature')}}; 
          Efficiency : {{((states('sensor.enyaq_odometer')|int -
          states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int)/(states('input_number.enyaq_battery_helper')|int
          - states('sensor.enyaq_battery_level')|int)*100)|int }} km/100% 
          \nTemperature: {{state_attr('weather.forecast_home','temperature')}}°C
          \nAvg Speed: {{  ((states('sensor.enyaq_odometer')|int - 
          states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int) /
          ((as_timestamp(now())  - 
          as_timestamp(states('input_datetime.enyaq_time_helper')))/3600))|int   
          }} km/h
        enabled: false

[ Voor 9% gewijzigd door SoulShot op 05-09-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb ook een slide aangemaakt om de temperatuur en max batterij level te kunnen instellen.
Helaas krijg ik volgende foutmelding als ik deze wijzig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNwqqn6SG5-vg1tmVtdR35zeAOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hiupuo8cdy5CKSDlzRDyWFDW.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de device ID als onderstaand opgegeven (17 character VIN)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3GU8fc2wkT90VDtND_fckWR4mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XkoA9sUfF0rZxfvg3PPvV0fN.png?f=user_large

Wat heb ik hier niet goed gedaan? Wat moet ik wel invullen als device ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Yellimur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:55:
Ik heb ook een slide aangemaakt om de temperatuur en max batterij level te kunnen instellen.
Helaas krijg ik volgende foutmelding als ik deze wijzig:

[Afbeelding]

Ik heb de device ID als onderstaand opgegeven (17 character VIN)
[Afbeelding]

Wat heb ik hier niet goed gedaan? Wat moet ik wel invullen als device ID?
Je moet hier niet zelf het VIN of iets anders invullen, even bij de automatisering in de visuele editor de actie verwijderen en opnieuw toevoegen > service aanroepen > skodaconnect.set_climater en je selecteert de auto als apparaat, en je opent vervolgens de YAML editor dan is de device ID voor je ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moorboss
  • Laatst online: 24-04-2023
@SoulShot
Ik heb jouw integratie overgenomen om de rijgegevens in eencsv file te zetten. Dat gaat grotendeels goed.

Alleen 1 item gaat niet goed met de tijd registeratie in de helper. Op het moment van registreren in de file, gebruikt de helper nog de helpertijd van de vorige rit. Daardoor gaan alle berekeningen natuurlijk fout helaas.

Werkt het bij jou wel, of heb je dezelfde problemen in inmiddels iets aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 22:59
moorboss schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:58:
@SoulShot
Ik heb jouw integratie overgenomen om de rijgegevens in eencsv file te zetten. Dat gaat grotendeels goed.

Alleen 1 item gaat niet goed met de tijd registeratie in de helper. Op het moment van registreren in de file, gebruikt de helper nog de helpertijd van de vorige rit. Daardoor gaan alle berekeningen natuurlijk fout helaas.

Werkt het bij jou wel, of heb je dezelfde problemen in inmiddels iets aangepast?
heb je bij het beginnen met bewegen van de auto wel de tijdhelper gezet zoals dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEODpOF8oFi1DBug-6YxOx3-NvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMKrMQc8JPbDZsI6HsIva7YR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
moorboss schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:58:
@SoulShot

Ik heb momenteel geen problemen bij file vastgesteld. De automatisatie zou er voor moeten zorgen dat alles wordt geregistreerd en berekend van het moment dat de auto start met 'moving' en vervolgens stopt.

Ik heb nog niet gezien dat de integratie aangeeft dat de auto stopt bij file, waardoor de integratie de rit in twee zou splitsen. Alsnog zou je dan twee aparte ritten correct moeten registreren.

Misschien kan je iets meer proberen zoeken wanneer/waarom de automatisatie wordt getriggerd (zie 'show trace'), om te bekijken wat er lijkt mis te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moorboss
  • Laatst online: 24-04-2023
jeroenribbink schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:47:
[...]

heb je bij het beginnen met bewegen van de auto wel de tijdhelper gezet zoals dit: [Afbeelding]
Dankjewel voor je reactie. Ik zie nu waar het probleem zit, Mijn eeerdere suggestie klopte niet want dat had met een herstart van HA te maken.

Het issue zzit in dat de as_timestamp(now()) een tijd levert die een uur eerder ligt, terwijl de time-helper wel de goede tijd krijgt. Weet niet of het een HA setting is, tijdzone stata verder goed geconfigureerd. IK kan het oplossen door hardcoded 3600 er bij op te tellen. Lost het issue wel op, maar niet het probleem. Sufggesties zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Vraagje:

Ik probeerde voor HA Android app en via de GUI de slider voor de hoogte van de temperatuur voor klimatisering in te richten.

Het is me gelukt om een helper te maken in de vorm van een slider.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcAR4mGIh1FXA8etoCl9BJvCWFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZ9PJJ8E4cSkNVKOUUrVkU8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Het is me ook gelukt (denk ik) om een automation te maken die afgaat als de helper value wijzigt. Hij trigger dat de set climate service.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMYWllCDSv4dFBeHcdiAUUmzmVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cznauL71lhRGRFXKMk3x90wy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0fB1LGD--QRDrGO8d9YKkblm_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq4yRk0lOTsJg5PTHyCbfGR9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat niet lukt is om de value van de slider mee te sturen naar de set climater service. Moet dit perse via de Yaml conguratie en kan dat niet via GUI?

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
FJP84 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:33:
Vraagje:

Ik probeerde voor HA Android app en via de GUI de slider voor de hoogte van de temperatuur voor klimatisering in te richten.

Het is me gelukt om een helper te maken in de vorm van een slider.

[Afbeelding]

Het is me ook gelukt (denk ik) om een automation te maken die afgaat als de helper value wijzigt. Hij trigger dat de set climate service.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat niet lukt is om de value van de slider mee te sturen naar de set climater service. Moet dit perse via de Yaml conguratie en kan dat niet via GUI?

Iemand tips?
Zo te zien mis je dit stukje:

code:
1
2

Zie deze post:
jurgenw in "Het grote Škoda ENYAQ iV Home Assistant integratie topic"

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacScum op 04-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ik heb die post bekeken en ik heb het nu zo staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Doeltemperatuur klimatisering Skoda Enyaq
description: Aanpassen doeltemperatuur klimatisering Skoda Enyaq
trigger:
    entity_id:
      - input_number.temperatuur_skoda_enyaq
action:
    data:
      device_id: personalId
      temp: |

Een paar dingen die me al HA Noob opvallen:

Alles is oogezet vanuit de GUI behalve de temp property.

Ik heb als property 'data:' terwijl in het voorbeld 'data-template:' staat. Het onde servie gaat bij vooraf met een '-' wat in het voorbeeld niet is. Moet ik nog iets aanpassen of staat het zo goed.

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickle__Rick
Ik probeer de eindtijd van het laden van de accu te bereken. Maar loop hier tegen een conversie issue aan.

Momenteel heb ik het volgende aan template code:
code:
1
2
{% set entity_id = 'sensor.enyaq_charging_time_left' %}
Battery full time: {{ ( now().timestamp() + ((states('entity_id')) | float) | timestamp_custom("%H:%M") ) }}

Wat resulteert in de volgende error code in de Developer Tools/Template:
code:
1
2
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{% set entity_id = 'sensor.enyaq_charging_time_left' %}
Battery full time: {{ ( now().timestamp() + ((states('entity_id')) | float) | timestamp_custom("%H:%M") ) }}' but no default was specified

now().timestamp() geeft een UNIX epoch waarde, terwijl 'sensor.enyaq_charging_time_left' een string waarde heeft (bijvoorbeeld: 22:39).

Ben al aan het zoeken geweest naar string to epoch, en epoch to string. Maar zonder (werkend) resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
FJP84 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:39:
Ik heb die post bekeken en ik heb het nu zo staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Doeltemperatuur klimatisering Skoda Enyaq
description: Aanpassen doeltemperatuur klimatisering Skoda Enyaq
trigger:
    entity_id:
      - input_number.temperatuur_skoda_enyaq
action:
    data:
      device_id: personalId

Een paar dingen die me al HA Noob opvallen:

Alles is oogezet vanuit de GUI behalve de temp property.
Dat klopt, sommig dingen kunnen simpelweg niet via de GUI
Ik heb als property 'data:' terwijl in het voorbeld 'data-template:' staat. Het onde servie gaat bij vooraf met een '-' wat in het voorbeeld niet is. Moet ik nog iets aanpassen of staat het zo goed.

Bedankt maar weer!
Dat ziet er prima uit, in vergelijk dit is de mijne:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: enyaq_set_target_temp
trigger:
    entity_id:
      - input_number.climate_slider
action:
    data:
      device_id: supersecretnummervanmijnenyaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ik wilde kijken of ik zorgen dat de klimatisering niet direct aan gaat bij het aanpassen van de temperatuur slider en ik las iets in dit topic dat de 'set climater' service van enabled af kon zetten.

In de Yaml komt dit te staan:
code:
1
2
3
4
5
6
service: skodaconnect.set_climater
data:
  device_id: mijnskodaenyaq

Maar nu gebeurt er dus helemaal niks.

Heeft iemand de Yaml waarmee de temperatuur slider alleen de temperatuur aanpast en dat ik met een toggle apart daarvan de klimatisering kan activeren?

• ManiacScum
Automation
Deze automatisering start het laden op werkdagen na 23:00 (vanwege lager tarief), wanneer de laadkabel is ingeplugd en vergrendeld. Ik vergeet namelijk nog wel eens om hem te starten... :D
Puur uit interesse, hoe start jij het laden van de Enyaq dan zonder Home Assistant?

• ronaldtb
ManiacScum schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:41:
[...]

Puur uit interesse, hoe start jij het laden van de Enyaq dan zonder Home Assistant?
Voor Home Assistant startte ik na 23:00 het laden handmatig, via de MyŠkoda app op mijn telefoon. Tenminste, als ik er aan dacht en dat was niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
FJP84 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:16:
Ik wilde kijken of ik zorgen dat de klimatisering niet direct aan gaat bij het aanpassen van de temperatuur slider en ik las iets in dit topic dat de 'set climater' service van enabled af kon zetten.

In de Yaml komt dit te staan:
code:
1
2
3
4
5
6
service: skodaconnect.set_climater
data:
  device_id: mijnskodaenyaq

Maar nu gebeurt er dus helemaal niks.

Heeft iemand de Yaml waarmee de temperatuur slider alleen de temperatuur aanpast en dat ik met een toggle apart daarvan de klimatisering kan activeren?
Ik was even benieuwd of je nog reactie hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
ManiacScum schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Ik was even benieuwd of je nog reactie hebt gehad?
Nope, net even gekeken in HA maar de integratie werkt niet meer. Binnenkort even updaten of opnieuw installeren.

Update. De service herladen en toen werkte het weer.

[ Voor 8% gewijzigd door FJP84 op 20-01-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 21:24
Na de software update van m'n Enyaq werkte m'n Skoda Connect integratie niet meer, ik dacht dat het kwam door de update. Weet de foutmelding niet meer precies, maar kwam op een login foutmelding neer. Uiteindelijk de integratie verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Als ik wil inloggen lukt dat niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCWe9DLkIWSgbi3aLggmdI1WWhc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4JXsshAfd34Ruu1otX20OSp.png?f=user_large

Maar als ik met dezelfde credentials inlog op de Skoda Connect, dan lukt het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxIkQh08iGC5dcmdINq7t6l72Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhVHrO6kEX6P8NLZvcSlYQhv.png?f=fotoalbum_large

Wat kan er mis gaan?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Is dit mogelijk een oplossing:

royjn in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Nieuw certificaat aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pickle__Rick
Pickle__Rick schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:02:
Ik probeer de eindtijd van het laden van de accu te bereken. Maar loop hier tegen een conversie issue aan.

Momenteel heb ik het volgende aan template code:
code:
1
2
{% set entity_id = 'sensor.enyaq_charging_time_left' %}
Battery full time: {{ ( now().timestamp() + ((states('entity_id')) | float) | timestamp_custom("%H:%M") ) }}

Wat resulteert in de volgende error code in de Developer Tools/Template:
code:
1
2
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{% set entity_id = 'sensor.enyaq_charging_time_left' %}
Battery full time: {{ ( now().timestamp() + ((states('entity_id')) | float) | timestamp_custom("%H:%M") ) }}' but no default was specified

now().timestamp() geeft een UNIX epoch waarde, terwijl 'sensor.enyaq_charging_time_left' een string waarde heeft (bijvoorbeeld: 22:39).

Ben al aan het zoeken geweest naar string to epoch, en epoch to string. Maar zonder (werkend) resultaat.
Opgelost:

hier de code (sensors.yaml)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  sensors:
      battery_full_time:
          {% set time_left = (states('sensor.enyaq_charging_time_left') ~ ':00') | as_timedelta %}
          {% if time_left %}
            {{ (now() + time_left).strftime('%H:%M') }}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
        friendly_name: "Battery Full Time"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06 13:25
Ik had gisteren dat HA en Skoda geen connectie meer wilden maken, ik moest eerst de nieuwe voorwaarden accepteren op my.skoda.
Daarna werkte alles weer.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glast
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-03 09:07
Ik heb ook sinds enige dagen (6 februari) dat mijn HA geen verbinding meer heeft via de HACS integratie. @Star65 , ik zie dat je nieuwe voorwaarden moest accepteren. Hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 22:59
Glast schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:14:
Ik heb ook sinds enige dagen (6 februari) dat mijn HA geen verbinding meer heeft via de HACS integratie. @Star65 , ik zie dat je nieuwe voorwaarden moest accepteren. Hoe heb je dat gedaan?
navigeer naar https://www.skoda-connect.com in je browser en log in met je Skoda account.
dan krijg je, als het goed, automatisch een scherm om voorwaarden te accepteren.
Accepteren en doorrrr ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:29
Voor diegenen die een SmartEVSE laadpaal (gebouwd) hebben, is https://github.com/dingo35/ha-smartevsev3 misschien een welkome aanvulling op de skoda-connect integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 15:52

code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    headers:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

Allereerst superdank voor deze guide @jeroen94704 _/-\o_ . Het enige wat ik nog miste in jouw guide was de API token aanvraag bij contact@iternio.com. Nadat ik deze heb verkregen ben ik aan de slag gegaan

Dit staat in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensor.yaml
homeassistant:
  customize:
    sensor.laadpaal_verbruik_totaal_v4:
      state_class: total_increasing
  packages: !include_dir_named packages
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<API key van iternio>&token=<USER token van ABRP app>&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"soc":{{ states(''sensor.enyaq_battery_level'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.enyaq_is_charging'')}},"est_battery_range":{{ states(''sensor.enyaq_electric_range'') }}}'
    headers:

Mijn sensor.yaml ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    enyaq_is_charging:
          {% if is_state('switch.enyaq_charging', 'on') %}
            1
          {% else %}
            0
          {% endif %}

En mijn automation ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:

Toch werkt het niet....wat doe ik verkeerd :? Geen flauw benul hoe ik dit uberhaupt kan troubleshooten? Is de volgorde in configuration.yaml misschien verkeerd om?

Dat uitzetten van "override car position" staat bij mij niet in ABRP, is die verdwenen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_XI4f5WvmKUoLgRWf2R-X-dgQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G95lf7V8kN96vmdCPnSQxVRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Spam op 28-02-2023 16:09 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 15:21
Spam schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:55:
Dit staat in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensor.yaml
homeassistant:
  customize:
    sensor.laadpaal_verbruik_totaal_v4:
      state_class: total_increasing
  packages: !include_dir_named packages
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<API key van iternio>&token=<USER token van ABRP app>&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"soc":{{ states(''sensor.enyaq_battery_level'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.enyaq_is_charging'')}},"est_battery_range":{{ states(''sensor.enyaq_electric_range'') }}}'
    headers:

Toch werkt het niet....wat doe ik verkeerd :? Geen flauw benul hoe ik dit uberhaupt kan troubleshooten? Is de volgorde in configuration.yaml misschien verkeerd om?
Je kan allereerst kijken in je automations, of die wel getriggered wordt.
Is dat jouw complete configuration.yaml?
Bij mij stond er nog een blok
code:
1
sensor:
Daarmee werd de !include sensor.yaml overschreven. Dat kun je oplossen door in je configuration.yaml het stukje een naam te geven (heb hier "configuration" gedaan vanwege configuration.yaml):
code:
1
sensor configuration:

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 20:26
kw_nl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:08:
Na de software update van m'n Enyaq werkte m'n Skoda Connect integratie niet meer, ik dacht dat het kwam door de update. Weet de foutmelding niet meer precies, maar kwam op een login foutmelding neer. Uiteindelijk de integratie verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Als ik wil inloggen lukt dat niet:
[Afbeelding]

Maar als ik met dezelfde credentials inlog op de Skoda Connect, dan lukt het wel:
[Afbeelding]

Wat kan er mis gaan?
Heb jij inmiddels al een oplossing? Ik loop hier ook tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 21:24
flowiej schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Ik weet het niet meer zeker. Maar volgens mij heb ik de hele intergrafie verwijderd en daarna opnieuw toegevoegd. Toen deed hij het opeens wel.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
flowiej schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:11:
[...]

En hier iedem, had je het nog opgelost gekregen?
verwijderen en herinstalleren van de addon (via hacs) bood geen oplossing.
heb versie 1.2.4 en 1.2.5 geprobeerd.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:46
Roger Beurskens schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:08:
[...]

En hier iedem, had je het nog opgelost gekregen?
verwijderen en herinstalleren van de addon (via hacs) bood geen oplossing.
heb versie 1.2.4 en 1.2.5 geprobeerd.
Heb je je Skoda wachtwoord toevallig gewijzigd? Heb ik laatst ook gedaan maar kreeg het toen met geen mogelijkheid aangepast in HA. Zodra je wil connecten is je account locked out. Gewacht tot hij weer ontgrendeld was en vervolgens het wachtwoord gereset naar de oude waarde en daarna werkte het weer…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:08
Martinique schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Heb je je Skoda wachtwoord toevallig gewijzigd? Heb ik laatst ook gedaan maar kreeg het toen met geen mogelijkheid aangepast in HA. Zodra je wil connecten is je account locked out. Gewacht tot hij weer ontgrendeld was en vervolgens het wachtwoord gereset naar de oude waarde en daarna werkte het weer…
De login kan je aanpassen in de `.storage/core.config_entries` indien nodig. Blijkbaar is er geen manier om een ConfigFlow in HA opnieuw te starten maar hierin staat in ieder geval de data.

Eve char: Warock <TEST>

Pagina: 1 2 Laatste