GoTHaan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:43:
[...]
Ik ben zelf ook aspirant HA en ben benieuwd hoe jij dit in de winter aan pakt wanneer er weinig zonuren zijn maar de auto wel opgeladen moet worden?
Zelf ben ik nog niet helemaal uit over hoe ik de zonnestroom wil gebruiken als trigger. Momenteel laad ik gewoon op en reken op het salderen. Maar voor na 2027 heb ik daar wel inspiratie voor nodig

Daar ben ik afgelopen dagen mee bezig geweest. Ik heb een systeem van 3 factoren uitgewerkt. Belangrijk om te weten is dat mijn laadpaal niet slim is, maar feitelijk een 1-fase (3500 Watt) stopcontact is, dat ik niet kan aansturen. Doel van mijn automatisering is om einde van de week mijn batterij vol (80%) te hebben.
Dus ik heb nu een systeem met 3 factoren die bepalen hoeveel zekerheid ik wil hebben of de auto voor 100% of minder op zonne-energie laad.
De logica erachter:
1. Accupercentage: als het accupercentage laag is (bijvoorbeeld 10%) dan wil ik dat de auto gaat laden ook als het een erg bewolkte dag is tot een hoger percentage. Maar staat hij al op 70%, dan wil ik liever dat hij wacht tot de auto met 100% zonnestroom geladen kan worden.
2. Weekdag: omdat ik pas op zaterdag wil dat de auto vol is, wil ik dat de auto op maandag wacht tot hij in zijn geheel geladen kan worden met zonnestroom. Maar op vrijdag wil ik dat hij gaat laden (als hij al niet vol is), ook als het bewolkt is.Want ik wil dat hij einde dag gevuld is tot 80%.
3. Maand: Terwijl ik de zomer voldoende zonnepanelen heb om met 3500 Watt te gaan laden, zal ik dat in de wintermaanden niet gaan laden. Dan wil ik dat de auto bijvoorbeeld ook al gaat laden bij 1000 Watt opwek.
Mijn oplossing zijn dus de volgende factoren:
Deze factoren vermenigvuldig ik met elkaar en vervolgens vermenigvuldig ik dit met 3500 Watt. Het resulterende wattage is voor die dag de drempel wanneer mijn auto begint met laden. Ik moet het nog in code uitwerken, ik zal tzt de code hier delen indien gewenst.