XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
En hier iedem, had je het nog opgelost gekregen?flowiej schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Heb jij inmiddels al een oplossing? Ik loop hier ook tegenaan.
verwijderen en herinstalleren van de addon (via hacs) bood geen oplossing.
heb versie 1.2.4 en 1.2.5 geprobeerd.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Heb je je Skoda wachtwoord toevallig gewijzigd? Heb ik laatst ook gedaan maar kreeg het toen met geen mogelijkheid aangepast in HA. Zodra je wil connecten is je account locked out. Gewacht tot hij weer ontgrendeld was en vervolgens het wachtwoord gereset naar de oude waarde en daarna werkte het weer…Roger Beurskens schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:08:
[...]
En hier iedem, had je het nog opgelost gekregen?
verwijderen en herinstalleren van de addon (via hacs) bood geen oplossing.
heb versie 1.2.4 en 1.2.5 geprobeerd.
De login kan je aanpassen in de `.storage/core.config_entries` indien nodig. Blijkbaar is er geen manier om een ConfigFlow in HA opnieuw te starten maar hierin staat in ieder geval de data.Martinique schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Heb je je Skoda wachtwoord toevallig gewijzigd? Heb ik laatst ook gedaan maar kreeg het toen met geen mogelijkheid aangepast in HA. Zodra je wil connecten is je account locked out. Gewacht tot hij weer ontgrendeld was en vervolgens het wachtwoord gereset naar de oude waarde en daarna werkte het weer…
Eve char: Warock <TEST>
Zou het mogelijk neit kunnen zijn dat een speciaal karakter wat ik erin heb ( de = ) problemen geeft?
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Eerst de skoda essential app installeren, daar op inloggen, alles accepteren en dan doet hij het wel.
Hoe bedenk je het.. maar bedankt, je hebt me weer een halve dag klooien bespaard..Roger Beurskens schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:25:
Oplossing Gevonden.....
Eerst de skoda essential app installeren, daar op inloggen, alles accepteren en dan doet hij het wel.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ja, schiet mij maar lek.. slaat echt nergens op maar het zal wel zo moetenmightym schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:15:
[...]
Hoe bedenk je het.. maar bedankt, je hebt me weer een halve dag klooien bespaard..
scheelt iig dat hij het doet hè
Ondertussen wat waarde van mijn metingen gepubliceerd in het Enyaq draadje.SoulShot schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
Net de ME3.0 update binnen, en gezien nu de odometer beschikbaar is, heb ik volgende automatisatie gemaakt om mijn verbruiksstatistieken langdurig bij te houden.
[...]
Ik had dit voor ME3.0 al lopende op basis van GPS coördinaten van mijn telefoon die auto lag, en berekende dezelfde waarde aan de hand daarvan. Dat was een stuk omslachtiger, en mijn telefoon moest elke x seconden GPS coördinaten doorsturen. Dit is simpeler en beter
Hierbij de code indien iemand interesse heeft :-)
in the configuration.yaml
code:
1 2 3 4 5 notify: - platform: file name: filenotify_enyaqodo filename: /config/RecorderEnyaqOdo.csv timestamp: true
De helpers (ook nog de input_text.enyaq_climatisation_helper_recorder, die heb ik later toegevoegd)
[Afbeelding]
De automatisatie
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 alias: Enyaq - RecordOdo description: "" trigger: - type: moving platform: device device_id: !secret vin entity_id: binary_sensor.enyaq_vehicle_moving domain: binary_sensor id: "Start moving " - type: not_moving platform: device device_id: !secret vin entity_id: binary_sensor.enyaq_vehicle_moving domain: binary_sensor id: Stopped moving condition: [] action: - if: - condition: trigger id: "Start moving " then: - service: input_number.set_value data: value: "{{ states('sensor.enyaq_odometer')|int }}" target: entity_id: input_number.enyaq_odometer_helper - service: input_number.set_value data: value: "{{ states('sensor.enyaq_battery_level')|int }}" target: entity_id: input_number.enyaq_battery_helper - service: input_datetime.set_datetime data: date: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d') }}" time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}" target: entity_id: input_datetime.enyaq_time_helper - service: input_text.set_value data: value: "{{ states('switch.enyaq_electric_climatisation') }}" target: entity_id: input_text.enyaq_climatisation_helper_recorder - if: - condition: trigger id: Stopped moving - condition: template value_template: |- {{ (states('input_number.enyaq_battery_helper')|int - states('sensor.enyaq_battery_level')|int)>5 }} then: - service: notify.filenotify_enyaqodo data_template: message: >- ;{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('input_datetime.enyaq_time_helper'))) | round(0) | timestamp_custom('%H:%M',false) }};{{ states('sensor.enyaq_odometer')|int - states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int }};{{ states('input_number.enyaq_battery_helper')|int - states('sensor.enyaq_battery_level')|int }};{{ ((states('sensor.enyaq_odometer')|int - states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int)/(states('input_number.enyaq_battery_helper')|int - states('sensor.enyaq_battery_level')|int)*100)|int }};{{ ((states('sensor.enyaq_odometer')|int - states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int) / ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('input_datetime.enyaq_time_helper')))/3600))|int }};{{states('input_text.enyaq_climatisation_helper_recorder')}};{{state_attr('weather.home_diest','temperature')}}; - device_id: !secret vin domain: mobile_app type: notify message: >- Efficiency : {{((states('sensor.enyaq_odometer')|int - states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int)/(states('input_number.enyaq_battery_helper')|int - states('sensor.enyaq_battery_level')|int)*100)|int }} km/100% \nTemperature: {{state_attr('weather.home_diest','temperature')}}°C \nAvg Speed: {{ ((states('sensor.enyaq_odometer')|int - states('input_number.enyaq_odometer_helper')|int) / ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('input_datetime.enyaq_time_helper')))/3600))|int }} km/h mode: single
Water-Escape
1
2
3
4
5
| action: - service: skodaconnect.set_charge_limit data: device_id: <id> limit: 100 |
Ik doe iets fout denk ik, waar ik hem ook op zet, hij wordt 100.sPENKMAN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
Dat kan door de service aan te roepen;
code:
1 2 3 4 5 action: - service: skodaconnect.set_charge_limit data: device_id: <id> limit: 100
Slider gemaakt, 0-100. (input_number.laadlevel)
Daarna ee trigger gemaakt met If .laadlevel changes, call service
1
2
3
4
| service: skodaconnect.set_charge_limit data: device_id: <id> limit: 100 |
iets andere code, anders kreeg ik een Message malformed: expected a dictionary for dictionary value @ data[‘action’][0][‘target’] melding.
Edit: hij zet hem dus fixed op de limit..ipv wat ik selecteer op de slider?
[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 25-09-2023 14:18 ]
Water-Escape
Jawel dat werkt. Maar hij blijft dan op de setting staan, als ik de slider beweeg past hij de waarde niet aan naar de nieuwe waarde. Hij triggerd dus alleen die ingestelde waarde in de service ipv dynamisch.sPENKMAN schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:58:
Als je onder "Developer Tools" naar "Service" gaat, zoekt op "Skoda Connect" en daar je charge limit set werkt het ook niet?
[Afbeelding]
Water-Escape
De slider zoals in mijn screenshot kan je pas bewegen nadat je de checkbox aanvinkt. Het is me niet duidelijk of je dat door hebt?water_escape schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:56:
[...]
Jawel dat werkt. Maar hij blijft dan op de setting staan, als ik de slider beweeg past hij de waarde niet aan naar de nieuwe waarde. Hij triggerd dus alleen die ingestelde waarde in de service ipv dynamisch.
Misschien anders even stap voor stap aangeven wat je tracht te doen, eventueel met behulp van wat screenshots.
Ik zou het volgende verwachten:sPENKMAN schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:53:
[...]
De slider zoals in mijn screenshot kan je pas bewegen nadat je de checkbox aanvinkt. Het is me niet duidelijk of je dat door hebt?
Misschien anders even stap voor stap aangeven wat je tracht te doen, eventueel met behulp van wat screenshots.
Slider in de UI:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tC9cZwqTVOJlFZ9mZmMUIGCC.png?f=user_large)
Triggered deze actie:
/f/image/JVLCFJZ3rYUdmZ9L2EIzWq0R.png?f=fotoalbum_large)
waardoor deze instelling aangepast wordt:
/f/image/DcaDojRNzXhTJk0bXxEHbKWi.png?f=fotoalbum_large)
Maar deze wordt niet aangepast. Hij triggered altijd 80. Of als ik hem op 100 zet en dan de slider in de UI verplaats naar 50, gaat hij naar 100. Hij is dus niet dynamisch zo lijkt het?
Water-Escape
Heb je enig idee hoe ik die dan ophaal en set? En welke waarde? Als ik {{ trigger.to_state.state }} gebruik, geet hij error dat waarde 50.0 (50% gezet ) geen juiste waarde is.sPENKMAN schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:10:
Het limit in je action is ook hardcoded en niet gekoppeld aan de waarde van je input/trigger die de automation in beweging zet. Wat jij wilt bereiken kan wel maar dan zal je de yaml editor moeten gebruiken, hier kan je dan de waarde voor je limit ophalen uit de state value van `input_number.laadlevel`
Water-Escape
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: New automation description: "" trigger: - platform: state entity_id: - input_number.enyaq_battery_target condition: [] action: - service: notify.mobile_app_iphone14 data: message: >- Charge limit has been changed to {{ states('input_number.enyaq_battery_target')|int }}% - service: skodaconnect.set_charge_limit data: device_id: 55...01 limit: "{{ states('input_number.enyaq_battery_target')|int }}" mode: restart |
super bedankt! ik heb het werkend gekregen nu!sPENKMAN schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:46:
Het is niet altijd even duidelijk hoe je de waarde moet ophalen in HA inderdaad, moest zelf ook even stoeien maar dit lijkt zijn ding te doen iig. Doe er je voordeel mee!
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: New automation description: "" trigger: - platform: state entity_id: - input_number.enyaq_battery_target condition: [] action: - service: notify.mobile_app_iphone14 data: message: >- Charge limit has been changed to {{ states('input_number.enyaq_battery_target')|int }}% - service: skodaconnect.set_charge_limit data: device_id: 55...01 limit: "{{ states('input_number.enyaq_battery_target')|int }}" mode: restart
Water-Escape
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de afbeelding te laten zien. Hij blijft gewoon een URL weergeven die vervolgens wel naar de afbeelding verwijst.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Vreemd. Er valt toch verder niks in te stellen aan een afbeelding? Dit werkt bij mij gewoon:Rubman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:11:
Ik heb net mijn Skoda ontvangen en ben nu de integratie met HA aan het instellen.
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de afbeelding te laten zien. Hij blijft gewoon een URL weergeven die vervolgens wel naar de afbeelding verwijst.
1
2
3
| type: picture image: >- https://www.electrichunter.com/sites/default/files/field/image/Skoda-Enyaq-iV-electric-SUV-2021-s02.jpg |
Is de afbeelding lokaal opgeslagen of staat deze online?
Ik kom niet verder dan code waar ik enkel entiteiten kan kiezen.ronaldtb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:01:
[...]
Vreemd. Er valt toch verder niks in te stellen aan een afbeelding? Dit werkt bij mij gewoon:
YAML:
1 2 3 type: picture image: >- https://www.electrichunter.com/sites/default/files/field/image/Skoda-Enyaq-iV-electric-SUV-2021-s02.jpg
Is de afbeelding lokaal opgeslagen of staat deze online?
Je kiest wel gewoon een 'picture entity card'?Rubman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:39:
[...]
Ik kom niet verder dan code waar ik enkel entiteiten kan kiezen.
Bij een NL installatie:
1. 'Dashboard bewerken'
2. '+ Kaart toevoegen'
3. 'Afbeelding'
4. Bij Afbeedingspad de locatie van de afbeelding invullen
5. 'Opslaan'
[ Voor 4% gewijzigd door ronaldtb op 14-11-2023 15:40 ]
Nu ben ik nog wat nieuw met HASS dus het is af en toe een beetje zoeken. De standaard zaken zoals thermostaten in de kamers en wat schakelaars in huis etc lukt wel, maar dit is wat meer diepgang en automatisering.
Nu even goed kijken wat de beste opties zijn om er allemaal in te zetten.
en hoe krijg ik die knappe grafiekjes voor de laadstatus etc?
[ Voor 26% gewijzigd door Rubman op 16-11-2023 14:46 ]
Werkte prima tot dat moment, zit op de recentste versie van de integration.
Festina lente
https://www.skoda-connect.com/
Na accepteren was de verbinding instant terug.
Ik laat dit de laadpaal regelen (Zappi v2), maar als je een p1 of modbus lezer voor je energiemeter hebt, die vaak ververst, hebt en een goede api voor je laadpaal kun je dit goed regelen.matk89 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:00:
Zijn er mensen die hun charging current sturen op basis van bijvoorbeeld zonnepanelen? Ik zou graag nu de zonnige dagen er (over een poosje) aankomen gedurende de dag de auto zoveel mogelijk laden met stroom van de panelen. Ik heb nu echter ofwel 11 kW of 5,5 kW met de 'reduced' charge current. De api zou ook een specifieke Ampère (1-16) moeten kunnen accepteren, maar dit krijg ik niet voor elkaar: als ik het script aanroep met 'reduced' of 'max' springt hij netjes over, maar als ik hem op een getal zet doet hij niets.. iemand een idee?
Hoe ziet je script eruit? Ik heb deze functionaliteit nog niet geprobeerd, maar ben wel geïnteresseerd om er naar te kijken.matk89 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:00:
Zijn er mensen die hun charging current sturen op basis van bijvoorbeeld zonnepanelen? Ik zou graag nu de zonnige dagen er (over een poosje) aankomen gedurende de dag de auto zoveel mogelijk laden met stroom van de panelen. Ik heb nu echter ofwel 11 kW of 5,5 kW met de 'reduced' charge current. De api zou ook een specifieke Ampère (1-16) moeten kunnen accepteren, maar dit krijg ik niet voor elkaar: als ik het script aanroep met 'reduced' of 'max' springt hij netjes over, maar als ik hem op een getal zet doet hij niets.. iemand een idee?
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Het is een standaard service van de integratie. Maar met een getal lijkt deze bij mij dus niet te werken.jeroen94704 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Hoe ziet je script eruit? Ik heb deze functionaliteit nog niet geprobeerd, maar ben wel geïnteresseerd om er naar te kijken.
/f/image/aKsImGcKk5GsYhGOiRxuuUxT.png?f=fotoalbum_large)
ja, dat zou ik ook ideaal vinden.. maar de leasemaatschappij heeft een Evbox Elvi geplaatst met een "EV-optimizer" ernaast die inderdaad de P1 uitleest (heb een splitter ertussen), maar die maximaliseert gewoon op basis van overig gebruik. Niet erg happy met de situatie, vandaar dat ik op zoek was naar een oplossing via de auto.jeroenribbink schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:48:
[...]
Ik laat dit de laadpaal regelen (Zappi v2), maar als je een p1 of modbus lezer voor je energiemeter hebt, die vaak ververst, hebt en een goede api voor je laadpaal kun je dit goed regelen.
Dat zal helaas niet gaan werken. De Enyaq kent enkel de 2 standen die je al hebt ontdekt, dat de API het ondersteund klopt wel maar dat is voor andere modellen waarbij ook via de app in kleine stappen te regelen is. Naar ik van Farfar (de ontwikkelaar) destijds begreep wat dat van toepassing voor enkele PHEV's.matk89 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:00:
Wat ik zelf deed als ik thuis laad is op 5.5kW laden en dan alleen als ik >2000W teruglever. Uit teleurstelling dat dit niet slimmer kan (met de door mijn werkgever geleverde paal) en salderen toch zijn ding doet ben ik daar wel een stuk minder strict in geworden.
Ja, hier was ik al bang voor, ik kon het alleen niet vinden in enige documentatie. Bedankt voor de bevestiging. Cariad heeft echt beroerde kwaliteit afgeleverd met de software van deze auto's de afgelopen jaren...sPENKMAN schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:20:
[...]
Dat zal helaas niet gaan werken. De Enyaq kent enkel de 2 standen die je al hebt ontdekt, dat de API het ondersteund klopt wel maar dat is voor andere modellen waarbij ook via de app in kleine stappen te regelen is. Naar ik van Farfar (de ontwikkelaar) destijds begreep wat dat van toepassing voor enkele PHEV's.
Wat ik zelf deed als ik thuis laad is op 5.5kW laden en dan alleen als ik >2000W teruglever. Uit teleurstelling dat dit niet slimmer kan (met de door mijn werkgever geleverde paal) en salderen toch zijn ding doet ben ik daar wel een stuk minder strict in geworden.
Op de langere termijn misschien maar die ev-optimizer vervangen voor iets met een API, gewoon voor het gevoel. Tot die tijd maar iets wat jij ook doet

Wat wellicht nog oplossingen kan bieden;matk89 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:01:
[...]
Ja, hier was ik al bang voor, ik kon het alleen niet vinden in enige documentatie. Bedankt voor de bevestiging. Cariad heeft echt beroerde kwaliteit afgeleverd met de software van deze auto's de afgelopen jaren...
Op de langere termijn misschien maar die ev-optimizer vervangen voor iets met een API, gewoon voor het gevoel. Tot die tijd maar iets wat jij ook doet
- Als je laadpaal aan load balancing doet; de hoge load "faken" om zodoende het laden te vertragen
- De paal op minder fasen laten draaien, 1, 2 of 3x 8 A zou al wat kunnen schelen. Nou weet ik niet of 2 fasen een optie is maar ik heb hier langere tijd op 1x 16A gedraaid totdat we de beschikking kregen over een 3-fase aansluiting
Het blijft een beetje prutsen in de marge, op zich heel leuk als het zwakstroom zou zijn geweest
Bedankt voor het meedenken!sPENKMAN schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:55:
[...]
Wat wellicht nog oplossingen kan bieden;
- Als je laadpaal aan load balancing doet; de hoge load "faken" om zodoende het laden te vertragen
- De paal op minder fasen laten draaien, 1, 2 of 3x 8 A zou al wat kunnen schelen. Nou weet ik niet of 2 fasen een optie is maar ik heb hier langere tijd op 1x 16A gedraaid totdat we de beschikking kregen over een 3-fase aansluiting
Het blijft een beetje prutsen in de marge, op zich heel leuk als het zwakstroom zou zijn geweest
- Ja dat faken heb ik ook al aan gedacht, als ik de EV-optimizer wil behouden dan kom je wellicht op dit soort apparaatjes uit: https://www.tech4ushop.nl/p1s-001.html Geen idee wat dit ding kost, lijkt ook de enige winkel te zijn die hem heeft, hem aan de praat krijgen op home assistant zal ook wel wat prutswerk kosten.
- De EV-optimizer vervangen voor iets anders zou misschien ook kunnen, De RS485 poort is alleen wel slecht gedocumenteerd, ik kwam al hierop: https://forum.iobroker.ne...15030-protocol-max-v4.pdf maar dat is ook even werk om te fixen...
- Minder fases kan inderdaad, maar ik wil af en toe wel gewoon maximaal laden met 11kWh

Ik ga er nog eens op broeden (met name die RS485 optie).
Ik ga ook eens buurten in het grote EV-laden topic, misschien dat er trucjes zijn om 2 back-ends aan te praat te krijgen op de EVbox, dan kan ik hem via OCPP netjes aansturen (wat native in HA kan)
Zelf heb ik een Alfen laadpaal, en met wat aandringen heb ik van de leasemaatschappij (nou ja, van de partij die door de LM is ingehuurd voor het laadpaal beheer) het wachtwoord gekregen. Omdat er ook een HomeAssistant integratie is voor Alfen laadpalen regel ik het de laadstroom langs die weg ipv via de auto. Blijft alsnog het probleem dat de laadpaal een minimale laadstroom heeft van 16A (3,7 kW), maar daarboven kan ik het instellen hoe ik wil.matk89 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:01:
[...]
Ja, hier was ik al bang voor, ik kon het alleen niet vinden in enige documentatie. Bedankt voor de bevestiging. Cariad heeft echt beroerde kwaliteit afgeleverd met de software van deze auto's de afgelopen jaren...
Misschien is er ook zoiets mogelijk voor de EV-box?
Thanks voor het meedenken ookjeroen94704 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Zelf heb ik een Alfen laadpaal, en met wat aandringen heb ik van de leasemaatschappij (nou ja, van de partij die door de LM is ingehuurd voor het laadpaal beheer) het wachtwoord gekregen. Omdat er ook een HomeAssistant integratie is voor Alfen laadpalen regel ik het de laadstroom langs die weg ipv via de auto. Blijft alsnog het probleem dat de laadpaal een minimale laadstroom heeft van 16A (3,7 kW), maar daarboven kan ik het instellen hoe ik wil.
Misschien is er ook zoiets mogelijk voor de EV-box?
De login van de paal heb ik inderdaad. De paal is nu eigenlijk gewoon ons eigendom, dus die wilde ik wel hebben
Naast OCPP is er dus een RS485 poort waarop load balancing kan plaatsvinden, maar dat is niet een heel mooie interface. Daar ligt nu de hoop
Vraagje: hoe communiceer jij met de laadpaal? Via een utp kabel aangesloten op eigen netwerk? Of kan het ook via de mobiele netwerk verbinding (simkaart). Ik beschik over het wachtwoord, maar weet niet hoe ik de paal kan bereiken...jeroen94704 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Zelf heb ik een Alfen laadpaal, en met wat aandringen heb ik van de leasemaatschappij (nou ja, van de partij die door de LM is ingehuurd voor het laadpaal beheer) het wachtwoord gekregen. Omdat er ook een HomeAssistant integratie is voor Alfen laadpalen regel ik het de laadstroom langs die weg ipv via de auto. Blijft alsnog het probleem dat de laadpaal een minimale laadstroom heeft van 16A (3,7 kW), maar daarboven kan ik het instellen hoe ik wil.
Ja, met een UTP kabel. Met het mobiele netwerk heb ik niet uitgeprobeerd, maar het zou misschien ook wel kunnen. Je moet dan wel een eigen simkaart installeren.Viewlite schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:34:
[...]
Vraagje: hoe communiceer jij met de laadpaal? Via een utp kabel aangesloten op eigen netwerk? Of kan het ook via de mobiele netwerk verbinding (simkaart). Ik beschik over het wachtwoord, maar weet niet hoe ik de paal kan bereiken...
Pro tip: In mijn geval had de installateur een 8-aderige UTP kabel van de laadpaal naar de meterkast gelegd voor de loadbalancing. Een UTP kabel heeft echter meer draden dan nodig voor de P1 poort. Dus ik heb aan beide kanten van de kabel een RJ-45 EN een RJ-11 connector gemaakt. De RJ-11 poort plugt in de slimme meter, de RJ-45 poort is op het netwerk aangesloten. Wel beperkt tot 100 MBit ethernet, omdat je een aantal aders mist, maar zoveel data gaat er niet heen en weer naar de laadpaal, dus dat werkt prima.
Dank voor je antwoord.jeroen94704 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:33:
[...]
Ja, met een UTP kabel. Met het mobiele netwerk heb ik niet uitgeprobeerd, maar het zou misschien ook wel kunnen. Je moet dan wel een eigen simkaart installeren.
Pro tip: In mijn geval had de installateur een 8-aderige UTP kabel van de laadpaal naar de meterkast gelegd voor de loadbalancing. Een UTP kabel heeft echter meer draden dan nodig voor de P1 poort. Dus ik heb aan beide kanten van de kabel een RJ-45 EN een RJ-11 connector gemaakt. De RJ-11 poort plugt in de slimme meter, de RJ-45 poort is op het netwerk aangesloten. Wel beperkt tot 100 MBit ethernet, omdat je een aantal aders mist, maar zoveel data gaat er niet heen en weer naar de laadpaal, dus dat werkt prima.
Mijn plan is nu inderdaad ook om de kabel te 'verbouwen' naar een 4 aderige UTP + resterende aders voor de P1 load balancing verbinding via RJ-11. Heb er namelijk geen vertrouwen in dat ik verbinding ga krijgen via de SIM van het backoffice managementsysteem van de leasemaatschappij...
Ik had geen reden tot opnieuw aanschaffen van de 'care-connect' features door HA maar na wat onderzoek is zichtbaar dat Skoda de benodigde data sinds kort ook niet meer via de API verstuurt. Jammer maar ze hebben het dus wat beter dichtgetimmerd nu.
Omdat een van mijn automations is dat mijn laadpaal automatisch unlocked wanneer de auto thuis is, én de stekker aangesloten is, heb ik nu toch maar die 15,- betaald voor weer een jaar.
Festina lente
Krijg wel steeds een foutmelding op dat de HA integratie de positie niet kan ophalen (http 500), ondanks dat ik die in de intergration heb uitgevinkt. Moet er nog even een debug log van maken om een issue in te schieten.
Gisteren vernomen dat Skoda de stekker uit het Connect platform trekt
:fill(white):strip_exif()/f/image/UFBpK68ODDuvxcQKMLVWnJM3.png?f=user_large)
Ze zijn er van bewust en werken in de achtergrond aan een update om de nieuwe API te gebruiken blijkbaar:Bridelance schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:41:
Iemand weet van een alternatief voor deze Skoda Connect integratie op Home Assistant?
Gisteren vernomen dat Skoda de stekker uit het Connect platform trekt
[Afbeelding]
PR EOL
Festina lente
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Volgens mij is het werk voor het compatible krijgen op dit moment in andere git repos geplaatst myskoda en homeassistant-myskoda.kuka schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:10:
Nog geen nieuws aan het front?
Er staat alleen nog duidelijke DO NOT USE
het lijkt er op dat de repo's niet meer aanwezig of zichtbaar zijn
[ Voor 20% gewijzigd door MetalfanBlackness op 11-09-2024 09:38 ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
myskoda en homeassistant-myskoda.
[ Voor 35% gewijzigd door MetalfanBlackness op 15-09-2024 11:42 ]
PSN: CobusNL
Ik zou verwachten dat hij met alle auto's die met de myskoda app werken zou moeten werken.Cobus_NL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:20:
Ik heb zelf een Skoda Octavia IV. Ook met de MySkoda app zou dit ook werken of is dit echt alleen voor de Enyaq?
Ik denk dat het een poging waard is 😉Cobus_NL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:20:
Ik heb zelf een Skoda Octavia IV. Ook met de MySkoda app zou dit ook werken of is dit echt alleen voor de Enyaq?
Welke nieuwe integratie? Heb je een link waar ik die kan vinden? Bedoel je dat je met een MySkoda account heb kunnen verbinden? Ik heb sinds april een Skoda Enyaq en dus het nieuwe type account. Werkt het daar dan ook mee?One-eye864 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:24:
Hier ook een nieuwe Enyaq sinds 2 weken en die werkt nu ook prima met de nieuwe integratie in HACS, blij mee!
Je moet deze integratie via HACS toevoegen, kwestie van de repo die eerder genoemd is toevoegen aan ‘custom reporsitories’, de integratie installeren, homeassistant herstarten. En als laatste op de devices page de de integratie toevoegen 👌kuka schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:35:
[...]
Welke nieuwe integratie? Heb je een link waar ik die kan vinden? Bedoel je dat je met een MySkoda account heb kunnen verbinden? Ik heb sinds april een Skoda Enyaq en dus het nieuwe type account. Werkt het daar dan ook mee?
De repo die 2 berichten voor mij genoemd wordt. Die werkt idd via de nieuwe skoda app/apikuka schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:35:
[...]
Welke nieuwe integratie? Heb je een link waar ik die kan vinden? Bedoel je dat je met een MySkoda account heb kunnen verbinden? Ik heb sinds april een Skoda Enyaq en dus het nieuwe type account. Werkt het daar dan ook mee?
Klopt heb hem aan de praat idd. Nu nog finetunen.One-eye864 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:09:
[...]
De repo doe 2 berichten voor mij genoemd wordt. Die werkt idd via de nieuwe skoda app/api
Zojuist de poging gewaagd en ik heb mijn Octavia zichtbaar in HA.willemoldemans schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:34:
[...]
Ik denk dat het een poging waard is 😉
Nu eens lekker gaan klote met de cards in HA
PSN: CobusNL
:fill(white):strip_exif()/f/image/l8C6zXgqWr4bRdi4CuQks0H8.png?f=user_large)
Nu bij V.1.3.0, maar ook bij 1.2.7 of 1.2.4.
Ik gebruik de zelfde inlog gegevens als op mijn Skoda App. Het gaat om een Enyaq.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Wellicht even wat meer loggin verkrijgen door de debug optie en dat te posten in een github issue
[ Voor 15% gewijzigd door willemoldemans op 23-09-2024 21:34 ]
Hier wordt daar ook al over gesproken. "After a while all sensors and switches are unavailable in HA. Zie https://github.com/skodac...sistant-myskoda/issues/27 Het is hierdoor helaas nog niet stabiel in z'n gebruik.
Inmiddels is V1.4.1 vrijgegeven en deze oogt tot op heden wel stabiel.kuka schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:33:
Ik heb juist het vreemde dat hij het wel doet met V1.2.4, V1.2.7. of V.1.3.0 maar dat hij na verloop van tijd het niet meer doet tot ik de RaspberryPi herstart en dan doet hij het weer. Hij lijkt z'n connectie te verliezen.
Hier wordt daar ook al over gesproken. "After a while all sensors and switches are unavailable in HA. Zie https://github.com/skodac...sistant-myskoda/issues/27 Het is hierdoor helaas nog niet stabiel in z'n gebruik.
Ik heb sinds gisteren Proxmox met HAOS draaien, verder ook weinig kennis van commandline. Dus wellicht een simpele vraag:
Ik heb ook hacs. Hoe kan ik deze integratie krijgen? Ik kan hen niet vinden nl. (ps v1.4.2 is er al)
Een van mijn vorige posts +Tja010 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:38:
Hi allen,
Ik heb sinds gisteren Proxmox met HAOS draaien, verder ook weinig kennis van commandline. Dus wellicht een simpele vraag:
Ik heb ook hacs. Hoe kan ik deze integratie krijgen? Ik kan hen niet vinden nl. (ps v1.4.2 is er al)
https://www.hacs.xyz/docs/faq/custom_repositories/
Super, bedankt! Het werkt met een Enyaq met 3.5 uit 2023.willemoldemans schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:36:
[...]
Een van mijn vorige posts +
https://www.hacs.xyz/docs/faq/custom_repositories/
Ik ben een van de auteurs van de nieuwe HA-MySkoda integratie, als jullie verzoekjes hebben voor leuke features, laat het me horen, of maak een issue aan op GitHub.
Voor mijn Octavia heb ik veel meer data in de MySkoda app staan die niet naar HA doorgezet worden, bijvoorbeeld range en allerlei statistieken. Ook heb ik geen switch om de auto te openen/sluiten. Komt dit allemaal ooit nog?Mescaline schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:32:
Inmiddels zijn we bij 1.6.1, en ik zag in de repo-statistics van GitHub dat dit topic leeft![]()
Ik ben een van de auteurs van de nieuwe HA-MySkoda integratie, als jullie verzoekjes hebben voor leuke features, laat het me horen, of maak een issue aan op GitHub.
Ik zie op github geen gerelateerde issues staan
Eerder gemeld in dit forum, eerst eenmalig inloggen met de oude Skoda app.ocmer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:44:
Ik heb vandaag voor de eerste keer de HACS plugin geïnstalleerd maar krijg ook een foutmelding bij inloggen. Wachtwoord klopt, ik kan er althans wel mee inloggen op de MySkoda app
Dat was de truck, uit- en ingelogd in de (actuele) Skoda app, daarna kon ik hem wel toevoegen aan Homeassistant 👌 Thanks!superbikkel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:46:
[...]
Eerder gemeld in dit forum, eerst eenmalig inloggen met de oude Skoda app.
Kan de oude naast de nieuwe draaien om netter alles over te zetten, of moet je in een keer over?
Ik draai ze nu beide naast elkaar. Geen probleemDr.Roelski schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:08:
Iemand die al een migratie naar de nieuwe myskoda integratie gedaan heeft?
Kan de oude naast de nieuwe draaien om netter alles over te zetten, of moet je in een keer over?
Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"
Weet iemand of dit inmiddels mogelijk is, de max-gauge dynamisch bepalen én gebruiken?jeroen94704 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:54:
[...]
1. Je kan sensor waardes niet op die manier gebruiken in een template. De juiste syntax is:
YAML:
1 value_template: "{{ ((states('sensor.enyaq_electric_range') | float) / (states('sensor.enyaq_battery_level') | float/100.0)) | round }}"
2. Dit is met de standaard gauge card volgens mij niet mogelijk. Hier heb je iets van een extensie voor nodig, maar ik weet zo niet welke.
Kijk even hier:barrymossel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:36:
[...]
Voor mijn Octavia heb ik veel meer data in de MySkoda app staan die niet naar HA doorgezet worden, bijvoorbeeld range en allerlei statistieken. Ook heb ik geen switch om de auto te openen/sluiten. Komt dit allemaal ooit nog?
https://github.com/orgs/skodaconnect/projects/1 of het er tussen staat.
Ik denk dat we alles tracken inmiddels, maar mocht je nog iets missen, laat het horen!
Als je de poll-intervallen redelijk laat, werkt dat prima inderdaad.drice schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:28:
[...]
Ik draai ze nu beide naast elkaar. Geen probleem
/f/image/C4tnPdviQo7XgaSQR8AR7uOA.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig kan je opteren voor "Not now" en werkte de integratie dan nog verder naar behoren maar wat denken ze daar wel niet bij Skoda
Wat is redelijk? Ik heb hem nu op 1 minuut staan. Gaat het dan mis?Mescaline schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:41:
[...]
Als je de poll-intervallen redelijk laat, werkt dat prima inderdaad.
Zou goed moeten gaan, daar draait die bij mij al enkele jaren op zonder problemen.barrymossel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:08:
[...]
Wat is redelijk? Ik heb hem nu op 1 minuut staan. Gaat het dan mis?
Helaas, hier niet...sPENKMAN schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Zou goed moeten gaan, daar draait die bij mij al enkele jaren op zonder problemen.
:strip_exif()/f/image/j8KqiMra4Pg5FNRvQc8L0jdm.jpg?f=fotoalbum_large)
"Om de 12V accu te sparen o.i.d." Komt schijnbaar bij meer modellen voor, las ik op de Github.
Sinds gisteren werkt het niet meer. Heb wel evcc geprobeert aan de praat te krijgen, maar dat lukt nog niet echt (vanwege benodigde sponsortoken voor de laadpaal
Onderstaande probeersels mochten niet baten:
- HA herstarten
- Credentials voor de Skoda nagekeken
- Integratie disable/enable
/f/image/WRS1M6yONkMLEOu7iyRzNCDF.png?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik ook een keer gehad. Een Belgische reset (lees uit en aan zetten) van de machine waar HA op draait, loste het voor mij op.Aldmar schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:30:
Iemand een idee wat onderstaande foutmelding betekend? En beter nog hoe ik het kan oplossen?
Sinds gisteren werkt het niet meer. Heb wel evcc geprobeert aan de praat te krijgen, maar dat lukt nog niet echt (vanwege benodigde sponsortoken voor de laadpaal) Maar heb aan de Skoda integratie niets verandert zover ik weet. Echter nu dus onderstaande melding.
Onderstaande probeersels mochten niet baten:[Afbeelding]
- HA herstarten
Is idd stuk gegaan in v1.19.1 is verholpen in v1.19.2 dus even updaten verhelpt het. Valt me wel op dat het vaak fout gaat na updatesAldmar schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:30:
Iemand een idee wat onderstaande foutmelding betekend? En beter nog hoe ik het kan oplossen?
Sinds gisteren werkt het niet meer. Heb wel evcc geprobeert aan de praat te krijgen, maar dat lukt nog niet echt (vanwege benodigde sponsortoken voor de laadpaal) Maar heb aan de Skoda integratie niets verandert zover ik weet. Echter nu dus onderstaande melding.
Onderstaande probeersels mochten niet baten:[Afbeelding]
- HA herstarten
Dat was hem inderdaad! Net handmatig geupdate en het werkt weerOne-eye864 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:57:
[...]
Is idd stuk gegaan in v1.19.1 is verholpen in v1.19.2 dus even updaten verhelpt het. Valt me wel op dat het vaak fout gaat na updates
Ben wel even benieuwd waarom ik deze update niet zag? Normaliter krijg je een melding dat er een nieuwe versie klaar staat, maar nu niet en moest ik handmatig een update forceren.
Op een gegeven moment kreeg ik in HA een foutmelding: too many api calls.
In de app zie ik dit:
:strip_exif()/f/image/ngNiPd22f7T39h9XfIJoxyEj.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit alleen bescherming? Of ook een signaal dat de accu vervangen moet worden? De auto (superb iv) is 3 jaar oud en 2 weken in mijn bezit.
Ja, dit is enkel bescherming. Hier een Enyaq die vanaf dag 1 deze meldingen geeft, als je ongeveer 4x (?) een commando aan de auto geeft sinds de laatste rit. Een commando kan o.a. zijn: start/stop verwarmen, start/stop laden (de Enyaq kan de ramen/deuren niet op afstand bedienen..).Adam1980 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:15:
Is dit alleen bescherming? Of ook een signaal dat de accu vervangen moet worden? De auto (superb iv) is 3 jaar oud en 2 weken in mijn bezit.
Maar goed, op zich zou 4 commando's, per keer dat de auto gestart is, voldoende moeten zijn. Wat ik mij nog afvraag, komen status updates ongeacht deze beperking wel door?
Maar de 2 entiteiten die gebruik om de timestamps van de laatste activiteit/actie weer te geven, staan allebei op gisteren.
-sensor.skoda_superb_combi_recente_gebeurtenis (onbekend, is vervallen nadat de auto niets meer wilde laten weten om de 12v accu te sparen)
-sensor.skoda_superb_combi_laatst_bijgewerkt (14 uur geleden)
Welke entiteit kan ik gebruiken voor het laatste bericht? Is die er?
Nu probeer ik My Skoda integratie erop te zetten maar hij pakt de credentials niet. Ik heb even uit en ingelogd in de app - dus username en ww zijn correct. Maar ik kom hier niet voorbij:Failed setup, will retry: Failed to set token for "connect": No valid tokens for client "connect"
/f/image/c5bGwsl6Qw8am6552o42QYLX.png?f=fotoalbum_large)
Water-Escape
Wat bedoel je met timer?
je kan pre-heat aan of uit zetten en de temp instellen.
Ook kan je je timers (die in de auto staan) aan of uit zetten via de integratie.
Water-Escape
Met de oude integratie kon ik een knop maken zodat de auto over bijvoorbeeld een half uur op temperatuur is.water_escape schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:42:
@kw_nl ik zit er inimddels ook in gelukkig.
Wat bedoel je met timer?
je kan pre-heat aan of uit zetten en de temp instellen.
Ook kan je je timers (die in de auto staan) aan of uit zetten via de integratie.
Ik kan die service nu niet vinden.
Klopt, maar die zat niet in de integratie, die moest je zelf maken.kw_nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:08:
[...]
Met de oude integratie kon ik een knop maken zodat de auto over bijvoorbeeld een half uur op temperatuur is.
Ik kan die service nu niet vinden.
In de integratie zit "temp instellen" en "starten" .
Als jij een "delay" wil ipv direct starten kan je daar zelf weer een timer op zetten.
Maar al je nu op preheat klikt, dat start hij direct en loopt hij een half uur. Dat is standaard.
Water-Escape
Mijn automatisering was:
Als auto = thuis
En als stekker is ingeplugd
Dan unlock Wallbox
Maar met de nieuwe integratie krijg ik dit niet meer vloeiend werkend; Kijk ik ergens overheen of is er een manier om actief een statusupdate te krijgen wanneer de auto in de thuisomgeving geparkeerd wordt en wanneer de laadstekker ingeplugd wordt?
Met de vorige integratie werkte dit perfect maar het unlocken van de wallbox gaat nu niet meer vanzelf na het stekkeren. De vrouw vind daar wat van
Ik kan me voorstellen dat het elke minuut updaten een goede fix is voor dit issue maar trek ik daarmee niet sneller naar het max aantal api-requests?
Festina lente
/f/image/JlZfQVKvgCPFfk0E2q0NcUEA.png?f=fotoalbum_large)
ja dit kan je gewoon doen met device_tracker.skoda_enyaq_positieelmoxx schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:31:
Ik ben afgelopen week ook overgegaan naar de nieuwe integratie.
Mijn automatisering was:
Als auto = thuis
En als stekker is ingeplugd
Dan unlock Wallbox
Maar met de nieuwe integratie krijg ik dit niet meer vloeiend werkend; Kijk ik ergens overheen of is er een manier om actief een statusupdate te krijgen wanneer de auto in de thuisomgeving geparkeerd wordt en wanneer de laadstekker ingeplugd wordt?
Met de vorige integratie werkte dit perfect maar het unlocken van de wallbox gaat nu niet meer vanzelf na het stekkeren. De vrouw vind daar wat van
Ik kan me voorstellen dat het elke minuut updaten een goede fix is voor dit issue maar trek ik daarmee niet sneller naar het max aantal api-requests?
deze geeft aan HOME, AWAY of IN MOTION
en binary_sensor.skoda_enyaq_laadkabel geeft aan PLUGGED IN of NOT PLUGGIN IN
[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 20-03-2025 09:09 ]
Water-Escape