Dank je, qua accu verhaal. Als ik een auto voorgeschoteld krijg met amper 50,000 km op de teller en de SOH wordt vol trots als 89% gepresenteerd vind ik dat toch echt wel tegenvallen.ToineZ schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:23:
[...]
@tcw82 Ja ik heb een 2021 80 Sportline uitvoering, de opties (voor mij) in belangrijkheid van hoog naar laag
• standaard heeeeerlijke Sportline stoelen/ interieur
• Trekhaak
• Audio*
• Adaptive lane/cruise (is echt ideaal bij druk verkeer / file)
• Matrix verlichting
Daarna komen zaken zoals: 21 inch, pano-schuif/kanteldak / warmtepomp, 4 x camera, keyless entry / el.achterklep/ 220V aansluiting / extra USB-C / stoel&stuurverwarming / zonne schermen in achterdeuren
*: de vorige eigenaar heeft de 8 speakers laten vervangen en een sub laten plaatsen, echt top.
Ca. 105k op de klok en kan met deze temperaturen ~420 km rijden. Ik heb niets te klagen over de accu, maar weet niet exaxte SoH.
Betreffende de SOH-waardes: ik zou even kijken hoe je de auto het meest gebruikt en of dan 90% / 92% / 94% uit maakt. Voor mij boeit dat niet zo, >95% van de afstanden zijn ritten onder de 250 km reisafstand (retour) waarna de auto thuis weer aan de lader hangt. Als ik dan een iets betere of slechtere accu zou hebben, geeft dat praktisch geen ander gedrag. Maar je bent zelf die de juiste combinatie kan bepalen.
En welke auto (en/of merk) je ook neemt: bij 130 consumeren ze allemaal fors meer dan bij 100 km/u, dus je rechtervoet is vooral bepalend.
Zeker als de "wetenschap" al best veel data vergaart heeft waarbij een industrie brede degradatie van ca. 1.8 % per jaar gemiddeld is, valt meer dan 2.5% per jaar degradatie tegen. (auto is 3,5 jaar oud in dit voorbeeld)
Speakers, is niet iets dat op mijn lijstje staat, ik test wel in elke proefrit de telefoon-bel kwaliteit. Dat doe ik graag, kletsen, onderweg naar werk vrienden bellen, onderweg naar ouders werk bellen... dat soort dingen. Dat is echt heerlijk als dat gewoon zonder schreeuwen enzo werkt. Dus elke proefrit hang ik met mijn moeder, vriendin, collega's aan de lijn