Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-10 21:45
Zeker, de mail is de deur al uit. Maar zij willen eerst zeker hebben dat het aan de paal ligt en niet aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51
Ik heb mijn lease Elroq ingeleverd bij mijn werkgever en ga nu privé een ex-lease Enyaq kopen. Dit zal een Enyaq zijn uit 2021 met 110k-130k op de teller.
Zojuist wezen testrijden in een 2021 Enyaq en dat beviel goed. De softwareversie van het infotainmentsysteem leek ik niet te kunnen zien zonder in te loggen. Er stond wel een update tot versie ME3.8 klaar om te installeren.
Ik heb enkele verschillen gezien:
- Het 'accuverwarming' menu was niet beschikbaar? Er werd naar een QR code verwezen. Zou iemand kunnen uitleggen of dit beschikbaar wordt na inloggen of updaten? Is het accupakket van deze Enyaq te conditioneren voor snelladen?
- Er was geen modus om de ACC te personaliseren (sportief, eco etc). Maar hij werkte wel fijn (niet te ad-hoc), erg blij mee.
- Indeling van het inftainmentsysteem was anders, ben benieuwd of dat met de update meer in lijn komt met de Elroq. De huidige versie vond ik minder overzichtelijk.

Bij het kopen van een Enyaq wil ik meer weten over de SOH. Ik zit te twijfelen hoe ik dit aan zal pakken. Zou ik dit via de verkoper laten testen? Welke testmethodes zijn representatief? Ik heb trouwens zelf een OBDlink CX. Zou ik dat kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:09
@Kanoet 3.x had, heeft en krijgt geen accu preconditionering

Infotainment gaat ook niet op de Elroq lijken, je gaat een generatie terug in de tijd met 3.x.

[ Voor 44% gewijzigd door Homer-Simpson op 03-10-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Kanoet 2e knopje van links op de rij in het midden onder het grote scherm: Eco, std, sport, user.
Kijk eerst met die OBD voor de SOH.

edit: de infotainment blijft er het zelfde uitzien. (3.8)

[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 03-10-2025 18:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wordt in België eigenlijk ook al de 3.7 naar 3.8 OTA uitgerold?

Zat al de hele tijd op 3.6, dan onlangs op onderhoud gegaan en een tweede afspraak ingepland gekregen om een recall (iets met WiFi begreep ik…?) door te voeren. Die is afgelopen week uitgevoerd. Twee dagen heb ik de auto moeten missen en blijkbaar is de boel nu ook geüpdatet naar 3.7, heb ik gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-10 19:11
RangedNeedles schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:07:
Wordt in België eigenlijk ook al de 3.7 naar 3.8 OTA uitgerold?
Ja, 2de week augustus ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-10 19:11
Homer-Simpson schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:57:
@Kanoet 3.x had, heeft en krijgt geen accu preconditionering
Zag net een video dat ze er toch nog steeds 'iets' van proberen te maken.. maar zal wellicht nooit worden zoals de nieuwe generatie, als er uiteindelijk iets doorkomt van de belofte.
Maar er dus van uit gaan dat het er niet is, dan ben je niet ontgoocheld.

[ Voor 13% gewijzigd door Hakki op 03-10-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Bedankt voor jullie input. Nu vraag ik mij eigenlijk wel af wat er onder het 'batterijtemperatuur'(oid) menu zat. Ik kon het niet bekijken, iets met inloggen of een qr code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Zijn er nog zaken die specifiek voor 4-5 jaar oude Enyaqs er uit springen qua onderhoudshistorie? Zijn er veelvoorkomende problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:43
Kanoet schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:26:
Bedankt voor jullie input. Nu vraag ik mij eigenlijk wel af wat er onder het 'batterijtemperatuur'(oid) menu zat. Ik kon het niet bekijken, iets met inloggen of een qr code.
Bij ME3.7 niet veel bijzonders. Je kunt de temperatuur zien. That’s it. En die temperatuur is bij mij niet altijd actueel, soms is het 30 minuten oude data.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Laatst online: 08:00
Ik ben sinds afgelopen donderdag eigenaar van een iV80 Founders Edition uit december '21. Komende van een Outlander uit 2010 een behoorlijke upgrade (behalve de kofferbak ruimte). De Enyaq heeft veel opties waar ik vooraf niet naar op zoek was: o.a. Matrix LED koplampen, warmtepomp, elektrisch verstelbare bestuurders + bijrijdersstoel en crystal grill. De komende tijd zal ik hier nog wel het een en ander vragen.
Members only: Eerst wat foto's :)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Eerste vraag:
Wat betekent dit symbool? Ik kan het niet terugvinden in het instructieboekje. Aanraken en het lampje gaat weer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cfQvqBiSn9iCRI7GircTkC-bog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDn0sWH5r2F60Q6Rssv6Pn5W.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede vraag:
Wat is de ervaring met bumperbeschermers? Ik neem af en toe de hond mee in de kofferbak. Die springt meestal over de bumper, maar een enkele keer er op. Ik kom zowel kunststof beschermstrips tegen, maar ook deze optie van SKODA. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Melvin15397 Daarmee kun je uitschakelen dat de interieurverlichting aangaat bij openen van de deuren. Als je slapende kinderen achterin hebt, kan het nog wel eens van pas komen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
JanHenk schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:11:
@Melvin15397 Daarmee kun je uitschakelen dat de interieurverlichting aangaat bij openen van de deuren. Als je slapende kinderen achterin hebt, kan het nog wel eens van pas komen.
Bedankt. Eigenlijk best logisch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Melvin15397 Ik heb deze; zoek even naar :
https://shop.skoda.be/nl/...adrand---roestvrij-staal/
ik heb de code die mij identificeert eraf gehaald, maar dan krijg ik hem zelf niet meer te zien...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-10 22:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JOyRrF4gsvdjdv0OY5wfyo34ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrKsNQ8EWSjIcwTS107XfOpz.jpg?f=fotoalbum_large

25 september opgehaald. Erg blij mee tot nu toe!

Besteld op 18 juni door de LM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Het begint al goed met de auto. Maandag terug naar de garage.

Het heeft vannacht behoorlijk geregend. Vandaag bij het openen van de achterklep het geluid van stromend water toen de klep bij het openen door de horizontale stand ging. Gevolgd door water uit de bekleding van de klep en aan de zijkanten binnen uit de interieur panelen.
Members only: foto's
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het lijkt erop dat er redelijk wat water zich in de klep had verzameld. Ik kwam dit probleem online ook enkele keren tegen, maar zonder oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-10 16:57
Melvin15397 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:16:
Het begint al goed met de auto. Maandag terug naar de garage.

Het heeft vannacht behoorlijk geregend. Vandaag bij het openen van de achterklep het geluid van stromend water toen de klep bij het openen door de horizontale stand ging. Gevolgd door water uit de bekleding van de klep en aan de zijkanten binnen uit de interieur panelen.

***members only***

Het lijkt erop dat er redelijk wat water zich in de klep had verzameld. Ik kwam dit probleem online ook enkele keren tegen, maar zonder oplossing.
Damn dat is wel echt heel vervelend. Heb het ook wel eens ergens op reddit gelezen, hopelijk heb je niet teveel schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een Enyaq 80 uit november 2021, ik heb het idee dat de accu wat slechter is geworden maar wil even checken of het binnen de verwachte degradatie ligt. Ik heb in al die tijd pas 6 keer snel geladen, de rest gewoon op de oprit aan de paal en altijd op 80% max, sporadisch 100 voor een lange rit. Ik rijd bijna altijd tussen 80 en 50%.

Deze maand een aantal lange afstanden afgelegd waardoor de accu een paar keer van 100% naar zo'n 15% is gegaan. Ook vrijdag zijn we weer met 100% naar Drenthe gegaan en zondag weer terug. Die rit is ongeveer 100km snelweg (100km/u) en 80km door de polder (80km/u). Heen reed ik met zo'n 16.3kWh/100km. Terug, behoorlijk wind tegen, liep dat gemiddelde op naar 17.5kWh/100km. Ik heb terug zelfs stukken 80 of 90 achter een aanhanger geplakt en de verwarming uitgezet maar uiteindelijk was dat misschien iets te voorzichtig want we kwamen met 12% thuis.

Uiteindelijk kon ik op één lading dit weekend dus zo'n 380km rijden, wel veroorzaakt door veel wind en regen (en auto volgeladen met gezin en veel teveel spullen). In de zomer heb ik nog 440km gehaald.

De wagen is nu weer opgeladen naar 80% en geeft aan dat ik zo'n 328km kan rijden.

De batterij is natuurlijk langzaam aan het degraderen maar ik ben wel benieuwd wat jullie nog halen op 80% of 100%.

En ik heb eens gelezen dat soms een aantal slechtere modules het accupakket naar beneden kunnen halen. Hoe laat je dat meten, bij de dealer? Wat waren de kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:40
Pixal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:
Ik heb een Enyaq 80 uit november 2021, ik heb het idee dat de accu wat slechter is geworden maar wil even checken of het binnen de verwachte degradatie ligt. Ik heb in al die tijd pas 6 keer snel geladen, de rest gewoon op de oprit aan de paal en altijd op 80% max, sporadisch 100 voor een lange rit. Ik rijd bijna altijd tussen 80 en 50%.

Deze maand een aantal lange afstanden afgelegd waardoor de accu een paar keer van 100% naar zo'n 15% is gegaan. Ook vrijdag zijn we weer met 100% naar Drenthe gegaan en zondag weer terug. Die rit is ongeveer 100km snelweg (100km/u) en 80km door de polder (80km/u). Heen reed ik met zo'n 16.3kWh/100km. Terug, behoorlijk wind tegen, liep dat gemiddelde op naar 17.5kWh/100km. Ik heb terug zelfs stukken 80 of 90 achter een aanhanger geplakt en de verwarming uitgezet maar uiteindelijk was dat misschien iets te voorzichtig want we kwamen met 12% thuis.

Uiteindelijk kon ik op één lading dit weekend dus zo'n 380km rijden, wel veroorzaakt door veel wind en regen (en auto volgeladen met gezin en veel teveel spullen). In de zomer heb ik nog 440km gehaald.

De wagen is nu weer opgeladen naar 80% en geeft aan dat ik zo'n 328km kan rijden.

De batterij is natuurlijk langzaam aan het degraderen maar ik ben wel benieuwd wat jullie nog halen op 80% of 100%.

En ik heb eens gelezen dat soms een aantal slechtere modules het accupakket naar beneden kunnen halen. Hoe laat je dat meten, bij de dealer? Wat waren de kosten?
Verschil tussen zomer en winter ziet er wel normaal uit.
Daarnaast hebben wind tegen, regen (hele grote factor ben ik inmiddels achter) en een zwaardere "lading" uiteraard een hoger verbruik tot gevolg.
Je zult zien dat de range volgend voorjaar weer op zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pixal Nu rij ik erg zuinig, afgelopen zomer 600 - 680 km bereik voor een volle accu, volgens de GOM. (80)
Afgelopen weekend met de regen en veel lagere temperatuur en ook weer airco, zit ik nu tussen de 550 - 600 km. Totaal iets van 55.000 km na ruim 2 1/2 jaar. SOH kan ik niet vinden, met de gratis car-scanner dan toch.

Als je echt slecht bereik zou hebben kan je vragen of dat aan de accu ligt,
Dan zouden ze snel de accu uit kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 23:26
onetime schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:03:
@Pixal Nu rij ik erg zuinig, afgelopen zomer 600 - 680 km bereik voor een volle accu, volgens de GOM. (80)
Afgelopen weekend met de regen en veel lagere temperatuur en ook weer airco, zit ik nu tussen de 550 - 600 km. Totaal iets van 55.000 km na ruim 2 1/2 jaar. SOH kan ik niet vinden, met de gratis car-scanner dan toch.

Hoe rij jij zo zuinig dat je tot de 600-800 komt? Ik heb geen zware rechtervoet maar die aantallen lukt mij niet met mijn 2022 iv80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-10 20:46

HaTe

haat niet

onetime schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:03:

Dat is wel erg netjes. Volgens de Dekra test had ik nog 98% SOH, maar ik heb in het dashboard nooit meer dan 420km gezien. Als ik het nu omreken zit ik maar op 386km met de huidige schatting en SOC. Ik moet wel zeggen dat ik de auto nog niet leeg heb gereden, altijd 10%+, dus wellicht dat dit ook hierom niet nauwkeurig is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:09
GoTHaan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Hoe rij jij zo zuinig dat je tot de 600-800 komt? Ik heb geen zware rechtervoet maar die aantallen lukt mij niet met mijn 2022 iv80.
Zoek even op zijn user name in dit topic. Ik mag het geen hypermiling noemen maar if it swims like a duck, quacks like a duck and walks like a duck O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-10 17:46
Melvin15397 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:09:
Ik ben sinds afgelopen donderdag eigenaar van een iV80 Founders Edition uit december '21. Komende van een Outlander uit 2010 een behoorlijke upgrade (behalve de kofferbak ruimte). De Enyaq heeft veel opties waar ik vooraf niet naar op zoek was: o.a. Matrix LED koplampen, warmtepomp, elektrisch verstelbare bestuurders + bijrijdersstoel en crystal grill. De komende tijd zal ik hier nog wel het een en ander vragen.

***members only***

Eerste vraag:
Wat betekent dit symbool? Ik kan het niet terugvinden in het instructieboekje. Aanraken en het lampje gaat weer uit:
[Afbeelding]

Tweede vraag:
Wat is de ervaring met bumperbeschermers? Ik neem af en toe de hond mee in de kofferbak. Die springt meestal over de bumper, maar een enkele keer er op. Ik kom zowel kunststof beschermstrips tegen, maar ook deze optie van SKODA. Heeft iemand hier ervaring mee?
mooie kleur en uitvoering! veel plezier met de aanwinst!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:19
Pixal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:

Klinkt als vrij normaal toch?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als het in de lijn van verwachting ligt dan moet ik het ermee doen. Maar ik begrijp een range van boven de 500km niet. Ik heb met airco uit gereden en totaal niet snel opgetrokken maar met 100km/u (97 op gps) op de snelweg kan ik dat niet halen. Het stuk in de polder gaat wel zuiniger en dan laat ik al 500 meter voor een rotonde uitrollen etc, zelfs als ik erg bewust zuinig rij is er niet veel meer uit te halen. Bij de volgende bandenwissel ga ik wel kijken of ik terug kan naar merk en type van de eerste set.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 06-10-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-10 21:55
Steefmeister schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]

25 september opgehaald. Erg blij mee tot nu toe!

Besteld op 18 juni door de LM
Gefeliciteerd! Wij wachten ook op een Selection (zilvergrijs, clever en trekhaak). Heb je de chrome raamlijsten aangevinkt of was dat standaard?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Melvin15397
De lekkage aan de kofferbak is vanmiddag opgelost. Er lekte water via de bevestiging van de spoiler naar binnen (bij het afdichtrubber om een van de bevestigingspinnen van de spoiler volgens de garage). Als het goed is, zou het nu droog moeten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:50
Ik heb Skoda Broekhuis gebeld voor een aankoop keuring zodra mn occasion 2021 iv80 binnen is. Vooral de warmtepomp wil ik laten checken (las hier co2 lekkage issues?). Verder nog dingen? Gaven via de telefoon aan dat het maar 60 euro zou kosten. Das nog minder dan bij garages in de buurt die 150 vroegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 24-10 07:23
Pixal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:30:
Maar ik begrijp een range van boven de 500km niet. Ik heb met airco uit gereden en totaal niet snel opgetrokken maar met 100km/u (97 op gps) op de snelweg kan ik dat niet halen.
Als ik een week lang enkel lokaal verkeer doe, haal ik makkelijk 600+ als range: je kan nooit "optrekken", want dan zit je in uw voorganger en de snelheid is heel laag met 30/50/70.
In "normale" weken doe ik geregeld 120 km/h en wat "soepeler" in het verkeer, ook aan hogere snelheden. Dan haal ik max 450 als range. Ceteris paribus is het weersomstandigheden (winter, lente/herfst, zomer), snelheid en versnelling die het verbruik bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Vergeet niet Hankook Ventus Evo banden op 3,3 bar. 19" redeljk gesloten velgen, lage luchtweerstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-10 20:39
GoTHaan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Niet weer he…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoTHaan
Heb inmiddels het topic een beetje doorgespit, maar dank voor deze toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-10 20:46
Kanoet schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:28:
Zijn er nog zaken die specifiek voor 4-5 jaar oude Enyaqs er uit springen qua onderhoudshistorie? Zijn er veelvoorkomende problemen?
Blijkbaar niet, omdat niemand(?) reageert. Ik heb een Enyaq uit de eerste batch in NL, april 2021. Enige onderhoud tot nu toe bestond uit gratis inspecties en twee vervangen sets ruitenwisserbladen en een set banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-10 20:46
onetime schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:26:
Vergeet niet Hankook Ventus Evo banden op 3,3 bar. 19" redeljk gesloten velgen, lage luchtweerstand.
Daar rijd ik nu ook mee en die bevallen mij uitstekend! Heel stille banden, laag verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10 17:10
jdbiggelaa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Blijkbaar niet, omdat niemand(?) reageert. Ik heb een Enyaq uit de eerste batch in NL, april 2021. Enige onderhoud tot nu toe bestond uit gratis inspecties en twee vervangen sets ruitenwisserbladen en een set banden.
Sorry, niet gezien. Hier in 4,5 jaar ook niks bijzonders, behalve wat garantie dingetjes (aanstuur module scherm, accucel, laadklep issue). Onderhoud stelt niets voor, wat visuele inspecties en functietesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
GoTHaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

Heb inmiddels het topic een beetje doorgespit, maar dank voor deze toevoeging.
Ja top. Het is allemaal geen hogere wiskunde. Met een IV80 kun je in de zomer ca 400km halen bij normaal/lekker doorrijden. Doe je heel voorzichtig dan ga je richting de 500km rijd je als een malle dan is het 300km. Gisteren is het mij nog gelukt om verbruik van 23 kwh op 100km te halen. Volle bak snelwegen en accu was met ca 320km vrijwel leeg weer thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Maat28 op 07-10-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
Maat28 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

Ja top. Het is allemaal geen hogere wiskunde. Met een IV80 kun je in de zomer ca 400km halen bij normaal/lekker doorrijden. Doe je heel voorzichtig dan ga je richting de 500km rijd je als een malle dan is het 300km. Gisteren is het mij nog gelukt om verbruik van 23 kwh op 100km te halen. Volle bak snelwegen.
Jezus wat knap man, 23kwh op 100km. Ik rij nu gemiddeld 16,5/100 maar daarmee krijg ik geen 500+ uit de accu.

Het was gewoon interesse maar als je zo reageert kom je erg zuur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
GoTHaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Jezus wat knap man, 23kwh op 100km. Ik rij nu gemiddeld 16,5/100 maar daarmee krijg ik geen 500+ uit de accu.

Het was gewoon interesse maar als je zo reageert kom je erg zuur over.
Snap niet zo goed wat hier zuur aan is….het zijn gewoon ervaringscijfers obv inmiddels 4 jaar de Enyaq rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@GoTHaan Heb je de TS al gelezen?
Daar heb ik een aantal factoren die verbruik (sterk) beinvloeden beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
Maat28 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Snap niet zo goed wat hier zuur aan is….het zijn gewoon ervaringscijfers obv inmiddels 4 jaar de Enyaq rijden.
Je eerste reactie op de vraag, daarna de “het is geen hogere wiskunde”. Maar het feit dat je het zelf niet ziet zegt voor mij genoeg.

@onetime yes thanks daarvoor. Zal geen hypermiler worden maar vind het wel geinig om enigzins zuinig te rijden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:13

elmoxx

xx xx xx

Soms is er ook inhoud in dit topic, gelukkig..

vraag me echter steeds vaker af of het genoeg inhoud is om dit topic actief te blijven volgen. Laten we aub proberen niet zo te happen op alles hier.

Eeuwige herhaling is misschien storend maar hoe meer enyaqs er rijden hoe meer mensen bezig zijn met zuinig rijden, en onderhoud, en veel voorkomende issues etc. beetje verdraagzaamheid is echt niet verkeerd.

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cunic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Enyaq 80 uit oktober 2021. Inmiddels bijna 180k op de teller. Vandaag voor de tweede keer een onderhoudsbeurt en de eerste keer APK. Behalve vervanging van de laadklep en uitlijning nul bijzonderheden. Tot dusver geen piepje, kraakje, niks. Alles werkt en voelt nog steeds bijna als nieuw. Ook nooit lekkage gehad met het schuifdak.

Dealer bood aan om ook een SoC-meting te doen. Kwam uit op 86%. In totaal in vier jaar 42 MWh geladen, waarvan slechts 10% DC. Behalve tijdens vakanties altijd netjes tot 80% aan de AC-lader gehad. Kmstand is weliswaar flink, maar ergens voelt dit toch als een flinke degradatie… Ik had met mijn nette laadgedrag stiekem toch op iets beters gehoopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cunic op 08-10-2025 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
Cunic schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:05:
Enyaq 80 uit oktober 2021. Inmiddels bijna 180k op de teller. Vandaag voor de tweede keer een onderhoudsbeurt en de eerste keer APK. Behalve vervanging van de laadklep en uitlijning nul bijzonderheden. Tot dusver geen piepje, kraakje, niks. Alles werkt en voelt nog steeds bijna als nieuw. Ook nooit lekkage gehad met het schuifdak.

Dealer bood aan om ook een SoC-meting te doen. Kwam uit op 86%. In totaal in vier jaar 42 MWh geladen, waarvan slechts 10% DC. Behalve tijdens vakanties altijd netjes tot 80% aan de AC-lader gehad. Kmstand is weliswaar flink, maar ergens voelt dit toch als een flinke degradatie… Ik had met mijn nette laadgedrag stiekem toch op iets beters gehoopt.
Dan ben ik wel benieuwd of je dat ook echt merkt in dagelijks gebruik, is je range afgenomen voor je gevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-10 22:10
rogiermac schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:06:
[...]

Gefeliciteerd! Wij wachten ook op een Selection (zilvergrijs, clever en trekhaak). Heb je de chrome raamlijsten aangevinkt of was dat standaard?
Nee dat was standaard 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Cunic schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:05:

Hoe weet je eigenlijk hoeveel je in totaal geladen hebt (incl. het percentage DC-laden)? Ik kan een goeie schatting maken kijkende naar mijn laadpaalgegevens, maar daar zit dan natuurlijk niet in wat ik aan de kant van de snelweg heb geladen (en elders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
RangedNeedles schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Hoe weet je eigenlijk hoeveel je in totaal geladen hebt (incl. het percentage DC-laden)? Ik kan een goeie schatting maken kijkende naar mijn laadpaalgegevens, maar daar zit dan natuurlijk niet in wat ik aan de kant van de snelweg heb geladen (en elders).
In de Skoda app kun je de charge-history zien. Nou moet ik bekennen dat ik nog geen enkele keer langs de snelweg heb geladen, dus ik weet niet of die ook zichtbaar worden in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
GoTHaan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

In de Skoda app kun je de charge-history zien. Nou moet ik bekennen dat ik nog geen enkele keer langs de snelweg heb geladen, dus ik weet niet of die ook zichtbaar worden in de app.
Oke, dat is een mogelijkheid maar ik had begrepen dat de nauwkeurigheid nu niet zo wauw is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
RangedNeedles schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Oke, dat is een mogelijkheid maar ik had begrepen dat de nauwkeurigheid nu niet zo wauw is :P
Daar had ik zelf nog niet van gehoord. Ik zelf ga uit van wat de laadpaal aangeeft, en neem dan wel ook voor lief wat er aan straat/snelweg geladen word. Dat is voor mij gelukkig heel weinig (ook nog geen auto-vakantie gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Ik kijk inmiddels ook al een tijdje mee op dit forum, aangezien ik al een tijdje aan het oriënteren ben naar een eigen EV. Ik rijd nu een MG4 van de zaak, maar door wisseling van werkgever in het nieuwe jaar zal ik zelf iets moeten aanschaffen.

Ik kon deze specifieke vraag niet zo snel terugvinden. Het valt mij op dat praktisch niemand bij de advertenties zet dat er een warmtepomp aanwezig is. Is die optie gewoon zo verschrikkelijk weinig gekozen dat ik het maar moet accepteren, of is het onwetendheid van dealers/handelaren? Ik kijk specifiek naar auto's tot 25.000 euro, maar ook daarboven zie ik het eigenlijk niet terugkomen in de beschrijving.

Zit de warmtepomp verstopt in een bepaald pakket waaraan ik kan herkennen dat er een warmtepomp aanwezig is, of zal ik echt onder de 'motorkap' moeten kijken om een antwoord te krijgen bij een proefrit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:33
Als je in de oudere topics zoekt kun je vast hele discussies vinden over het nut en noodzaak van een warmtepomp op de enyaq in NL. De meerderheid deelde de conclusie dat de manier dit op de enyaq werkt niet voldoende bracht in de NL klimaat qua kosten/baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 24-10 07:23
RangedNeedles schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:47:
Om niet te zeggen dat het een totale ramp is.
De data die Skoda in de app weergeeft zit er makkelijk 10-15 naast (te weinig). Wat gek is, want op hun eigen platform kunnen bedrijven via een API wél de juiste data halen.

Voor thuis zie ik de data van mijn laadpaal (én bijkomend gecontroleerd met een Shelly), voor "onderweg" krijg ik de gegevens van mijn laadpas van het werk. Hoe correct dat is, heb ik me nog niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Pjetrof schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:49:
Ik kijk inmiddels ook al een tijdje mee op dit forum, aangezien ik al een tijdje aan het oriënteren ben naar een eigen EV. Ik rijd nu een MG4 van de zaak, maar door wisseling van werkgever in het nieuwe jaar zal ik zelf iets moeten aanschaffen.

Ik kon deze specifieke vraag niet zo snel terugvinden. Het valt mij op dat praktisch niemand bij de advertenties zet dat er een warmtepomp aanwezig is. Is die optie gewoon zo verschrikkelijk weinig gekozen dat ik het maar moet accepteren, of is het onwetendheid van dealers/handelaren? Ik kijk specifiek naar auto's tot 25.000 euro, maar ook daarboven zie ik het eigenlijk niet terugkomen in de beschrijving.

Zit de warmtepomp verstopt in een bepaald pakket waaraan ik kan herkennen dat er een warmtepomp aanwezig is, of zal ik echt onder de 'motorkap' moeten kijken om een antwoord te krijgen bij een proefrit?
Is er een specifieke reden waarom je een warmtepomp wilt bij de Enyaq? In dit topic was de algemene mening wel dat in Nederland de warmtepomp eigenlijk te weinig verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
Niet weer de warmtepomp discussie graag :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Pjetrof schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:49:
Die is in de regel los van een pakket en moest los aangevinkt worden. (PR code PHC)
Als er een instructie boekje is met een sticker voorin kun je daar een lijst vinden met opties.
Staat daar PHC tussen is er een warmtepomp ingebouwd.
De dealer kan met het chassisnummer ook exact opvragen wat erin zit.

Onder motorkap zou je het kunnen zien maar moet je goed weten waar je naar kijken moet.
Is lastig aan te wijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door deboss65 op 09-10-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
deboss65 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:10:
Denk dat wij eerder met zijn alleen tegelijk antwoorde :) Toen ik mijn reply tikte was die van @Mirx_NL er nog niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb behoorlijk veel gepost in de Enyaq topics. Ik lever echter over een paar dagen mijn Enyaq in bij de dealer waar ik hem destijds heb gekocht. Ruim vier jaar geleden gekocht en al die tijd een heel fijne auto geweest voor ons gezin.

Mijn eerste bericht was nog in deel 1 van dit topic, de aankoop: JanHenk in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Sindsdien zo'n 80.000km gereden.

Zijn er minpunten aan de auto? Ja zeker. Het infotainment is behoorlijk traag. Maar daar wen je aan. Preconditionering van de batterij zit er nog steeds niet op. Maar ook daar kon ik (met mijn gebruik) goed mee leven, de keren dat ik het nodig heb gehad zijn op een paar vingers te tellen. De puddle lights zijn vrij lachwekkend... En ik had de OEM ruitenwissers eerder moeten vervangen voor Bosch wissers.

Dat is alles. Ik kan eigenlijk alleen maar positief zijn over de auto. Fantastische vakantieritten gemaakt naar Frankrijk, met vouwwagen en al. De Enyaq heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ruimte genoeg, heel goede draaicirkel, weggedrag is prima en door lekker thuis opladen nog nooit stress om het laden ervaren.

Ik heb ook nog nooit een auto zo lang gereden :P. Het was mijn eerste EV, maar niet de laatste. Ik hoop dat mijn oude wagen zijn nieuwe eigenaar ook zo blij gaat maken als wij ermee waren. :)

Kosten? Twee banden en een setje ruitenwissers. Dat was het volgens mij wel 8)

De opvolger komt uit dezelfde stal, bij dezelfde dealer.

Allen nog veel plezier met jullie Enyaq's, het was me een genoegen :D Ik ga een deurtje verder.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
deboss65 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:10:
Het was niet mijn bedoeling om een discussie hierover te starten ;)

Om nog even te reageren op @Senaxx Ik was gewoon benieuwd, en heb er nu wel eentje in de auto zitten, dus voelt het als een gemis. En nee, heb nooit een vergelijkende test gedaan met de huidige auto wat de verschillen zijn wat verbruik betreft. Als de mening hier gedeeld wordt dat het onnodig is in Nederland dan heb ik genoeg aan dat antwoord en zal ik uit interesse nog wel even de oudere delen raadplegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Pjetrof schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Het was niet mijn bedoeling om een discussie hierover te starten ;)

Om nog even te reageren op @Senaxx Ik was gewoon benieuwd, en heb er nu wel eentje in de auto zitten, dus voelt het als een gemis. En nee, heb nooit een vergelijkende test gedaan met de huidige auto wat de verschillen zijn wat verbruik betreft. Als de mening hier gedeeld wordt dat het onnodig is in Nederland dan heb ik genoeg aan dat antwoord en zal ik uit interesse nog wel even de oudere delen raadplegen.
Het is op zich een hele legitieme vraag. Maar het lokt nogal wat discussies uit die zich om de zoveel tijd herhaalt. (waar ik overigens ook aan mee heb gedaan O-) ) Het beste is om in dit forum te zoeken op de kreet "warmtepomp" en je hebt de relevante posts te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 22:46
@Pjetrof het hangt een beetje van de periode af wanneer de auto is geleverd, maar het zat volgens mij nooit in een pakket. Je kunt zoeken naar de code 'PHC' in de specificaties, dat is de afkorting voor de warmtepomp.

Ik heb hem wel in mijn auto zitten, en ben ook met de auto ook een paar keer in koudere omstandigheden geweest (wintersport etc). Heb alleen geen vergelijkingsmateriaal of hij snel opwarmt of niet. Het viel niet tegen iig. Verbruik van de auto ligt gewoon 20% hoger in de winter tov zomer (ongeveer 4kWh/100km meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1976Erik
1976Erik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:29:
Zeker, de mail is de deur al uit. Maar zij willen eerst zeker hebben dat het aan de paal ligt en niet aan de auto.
Intussen nog steeds veel onduidelijkheid. Auto is uitgelezen en codes naar fabriek gestuurd. Nu afwachten wat zij zeggen. Van Vattenfall taal noch teken. En de garage biedt slechts een leenfiets. Wel een ebike, dus ik rij alsnog elektrisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@1976Erik Nog geen aanwijzing dat er nul-punt verschuiving in het spel was? Ik kan niets anders bedenken, tenzij het heel erg fout ging en er netspanning op de data lijnen is gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimmu Borgir
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:51
Goeiemorgen, we hebben ondertussen een maand & 2000 km onze Enyaq Coupé. Wat een zalige auto zeg!
Nog steeds wat wennen (vorige week had ik nog eens de koppeling intrappen reflex😅) maar verder heel fijne auto. (Ik zat gisteren achterin een Q5 en dat leek zo klein, voelde me ook erg opgesloten. Wellicht door ontbreken panoramisch dak, Skoda moet qua interieur niet onder doen voor afwerking en bouwkwaliteit)
Enige wat ik wat vervelend vind is de koppeling met Android auto. Als ik in de keuken zit en mijn vrouw vertrekt met de auto merk ik dat hij mijn telefoon soms koppelt.
Is dit te verhelpen door een extra profiel te maken voor mij. Ideaal zou zijn zij rijdt op haar profiel, auto koppelt automatisch haar Android auto. Ik rij auto koppelt automatisch mijn Android auto of is dit iets waar niet aan gedacht werd? Het zou fijn zijn als iemand een tip heeft. Prettige dag aan allen. Ik verheug me nu al op het ritje van enkele uren straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 23:29
Dimmu Borgir schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:43:
Goeiemorgen, we hebben ondertussen een maand & 2000 km onze Enyaq Coupé. Wat een zalige auto zeg!
Nog steeds wat wennen (vorige week had ik nog eens de koppeling intrappen reflex😅) maar verder heel fijne auto. (Ik zat gisteren achterin een Q5 en dat leek zo klein, voelde me ook erg opgesloten. Wellicht door ontbreken panoramisch dak, Skoda moet qua interieur niet onder doen voor afwerking en bouwkwaliteit)
Enige wat ik wat vervelend vind is de koppeling met Android auto. Als ik in de keuken zit en mijn vrouw vertrekt met de auto merk ik dat hij mijn telefoon soms koppelt.
Is dit te verhelpen door een extra profiel te maken voor mij. Ideaal zou zijn zij rijdt op haar profiel, auto koppelt automatisch haar Android auto. Ik rij auto koppelt automatisch mijn Android auto of is dit iets waar niet aan gedacht werd? Het zou fijn zijn als iemand een tip heeft. Prettige dag aan allen. Ik verheug me nu al op het ritje van enkele uren straks.
Ik heb "Android Auto starten indien vergrendeld" uit staan. Misschien helpt dat? ´t Heeft ook nadelen natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-10 06:52
Krijg ze niet weg. Vanaf nu gratis of een lekkere fles wijn!
svenxyz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:50:
Ik heb nog een breedset winterbanden liggen. Genoeg profiel voor een wintertje of 2 verwacht ik. Marktplaats lijkt niet echt veel reacties te geven en weggooien lijkt mij toch ook zonde en niet heel duurzaam. Dus als iemand nog een mooie deal wilt maken laat het gerust weten.

https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2314820719

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Sorry, net van de week een breedte set gehaald via marktplaats om een setje onbeschadigde MAK Speciale velgen. Zal een foto plaatsen als ze er onder zitten :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BMDLRJN5UoO2neTpVzRxvErtLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9ZKV8eLatEzaRlQ5V63JOz9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de uitdaging voor sneeuwkettingen om met de kerstdagen veilig in de bergen van Oostenrijk te rijden, heeft iemand tips voor "goedkopere" sneeuwkettingen? Heb al wel deze gevonden RUD GRIP 4095, heeft iemand daar ervaring mee

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmu Borgir
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:51
roofburner schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb "Android Auto starten indien vergrendeld" uit staan. Misschien helpt dat? ´t Heeft ook nadelen natuurlijk...
Zal ik eens proberen bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:04:
[...] Zoek even op zijn user name in dit topic. Ik mag het geen hypermiling noemen maar if it swims like a duck, quacks like a duck and walks like a duck O-)
Reagerend op het eendje: Mijn rijstijl is anders dan van de gemiddelde mens. En zuinig. Maar nog niet echt hypermilen.
offtopic:
Ik heb jaren terug met mijn Opel Astra echt midden in de nacht op een lege A4 over ~ 100km eens echt aan hypermiling gedaan. 1:27 waar mijn zomer gemiddelde 1:18 was. Maar dat kan alleen op een lege weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 19:13
svenxyz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:02:
Krijg ze niet weg. Vanaf nu gratis of een lekkere fles wijn!
[...]
Misschien helpt het als je een link plaatst waarvoor je niet eerst hoeft in te loggen?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 01:17
Ik ben sindskort eigenaar van een tweedehands Enyaq 80 uit 2022. SOH rapport zat op 95.58%. De afgelopen weken had ik bij een 80% lading rond de 330 km bereik. Vannacht opgeladen tot 80% en nu geeft de app 300 km aan. Wat kan hier de reden van zijn en is dit redelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 12-10-2025 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
qwasd schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:06:
Ik ben sindskort eigenaar van een tweedehands Enyaq 80 uit 2022. SOH rapport zat op 95.58%. De afgelopen weken had ik bij een 80% lading rond de 330 km bereik. Vannacht opgeladen tot 80% en nu geeft de app 300 km aan. Wat kan hier de reden van zijn en is dit redelijk?
Omstandigheden, vooral temperatuur. Ik had 3 dagen geleden een bij een bepaald percentage 290km, ik reed er 10km mee en zag bij opnieuw instappen dat ik 320km had 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
UTMachine schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Omstandigheden, vooral temperatuur. Ik had 3 dagen geleden een bij een bepaald percentage 290km, ik reed er 10km mee en zag bij opnieuw instappen dat ik 320km had 🤓
Ja ik was te snel bezorgd denk ik. Ik had de teller sinds ... gereset en ik ging gelijk naar 348 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Mocht iemand 19-20 inch velgen en all season banden verkopen dan heb ik interesse. Of all season (met alpine icon) voor mn huidige 21 inch velgen.

Mn IV80 komt volgende week eindelijk binnen. Heb dankzij dit topic al protector film voor de deuropeningen bestel en zit nog naar bosch ruitenwissers te kijken. Is er geen webshop die betrouwbaardere is dan mijnautoonderdelen die die exacte Bosch A027S en Bosch A284H verkoopt?

Nog een paar vraagjes, wat gebruiken jullie om leren stoelen en stuur schoon te maken en te onderhouden?
Zijn die bobbels/drukplekken in het zitvlak nog een beetje te herstellen?

Ik zag zo'n kofferbak opberg vak tekoop online, die normaal bij de verhoogde kofferbank erbij zit en van soort donker piepschuim gemaakt is. Als je diet koopt en een rubberen mat gewoon daar op legt, kan je daarmee je kofferbak verhogen, of is het wat complexer dan dat? Heeft iemand met een verlaagde kofferbak ooit deze weten te verhogen? Ik las dat de officiële installatie erg complex en duur is om achteraf te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Badname2 op 12-10-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Badname2 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:18:
Is er geen webshop die betrouwbaardere is dan mijnautoonderdelen die die exacte Bosch A027S en Bosch A284H verkoopt?
Amazon :) Komt ook van autodoc enzo, maar is toch vaak iets goedkoper. Amazon.de is zelfs met 3e verzendkosten soms nog goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
cryptapix schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Amazon :) Komt ook van autodoc enzo, maar is toch vaak iets goedkoper. Amazon.de is zelfs met 3e verzendkosten soms nog goedkoper.
Bedankt voor de tip. Ik heb zojuist ook een setje besteld bij amazon.de via autodoc voor een totaalprijs van €25.52. Een weekje wachten maar ik heb er geen haast mee.

[ Voor 17% gewijzigd door qwasd op 12-10-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Uit nieuwsgierigheid; wie gebruikt de functie dat als je naar de auto toeloopt, de auto al open gaat?

Ik heb hem nu een tijdje gebruikt maar als ik bv de auto op slot doe en ik pak bv de kliko nog even van de straat en loop weer langs de auto dan gaat de auto weer van het slot (wat logisch is) en wat ik dan toch irritant vind.

Ik vind dat de keyless entry (Kessy) net zo makkelijk dan.

Hoe gebruiken jullie dit? Zie ik een use case over het hoofd? :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
hk12nl schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:04:
Uit nieuwsgierigheid; wie gebruikt de functie dat als je naar de auto toeloopt, de auto al open gaat?

Ik heb hem nu een tijdje gebruikt maar als ik bv de auto op slot doe en ik pak bv de kliko nog even van de straat en loop weer langs de auto dan gaat de auto weer van het slot (wat logisch is) en wat ik dan toch irritant vind.

Ik gebruik het en vind het heel erg fijn. Als ik de kliko van straat ga halen, doe ik de auto pas op slot op de terugweg met de kliko in de hand want inderdaad, anders gaat de auto weer open (overigens 30 of 60 seconden later ook weer automatisch dicht dus zo’n ramp is het ook weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:35
Even benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en mee omgaan. Als ik mijn auto vollaad tot 100% dan haal ik tot zo'n 10% de rit naar huis. Zou dat voor de accu beter zijn, of gewoon tot 80% laden en dan halverwege tien minuten wat bijprikken met snelladen?
We stoppen sowieso onderweg even voor koffie en een toiletje, maar even puur technisch bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:40
Currry schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:08:
Even benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en mee omgaan. Als ik mijn auto vollaad tot 100% dan haal ik tot zo'n 10% de rit naar huis. Zou dat voor de accu beter zijn, of gewoon tot 80% laden en dan halverwege tien minuten wat bijprikken met snelladen?
We stoppen sowieso onderweg even voor koffie en een toiletje, maar even puur technisch bekeken.
Snelladen maakt na een aantal onderzoeken (sorry geen bron direct beschikbaar) niet heel veel uit voor je accudegradatie als je daarop doelt. “Lang” laten staan met de accu tot 100% is ook niet goed voor je accu.
Dus ik zou zeggen kijk wat fijn is voor jullie.
En ja ik ben zeker ook zuinig op mijn eigen elektrische auto met bijbehorende accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:08:
Dat ligt eraan. Het zal niet heel goed zijn om iedere dag tot 100% op te laden en dan een nacht laten staan met volle batterij. Maar een keer sporadisch zal ook geen issue zijn. Ik laadde in het begin wel altijd tot 100% maar ben daarmee gestopt cq wat zuiniger op de batterij geworden. Als ik nu een langere rit voor de boeg heb, laad ik hem tot 80% en doe ik van 80 tot 100 in de 1-2 uurtjes voordat ik vertrek. Zo vertrek ik met een volle batterij en staat de auto niet lang stil met een volle batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 22:14

Hier een kessy fan. Ik pak de deurgreep vast en hij gaat open. Ik moet immers de deur toch fysiek openen, waarvoor ik de klink moet vastpakken, die ene seconde wachten maakt mij niet uit. Sluiten simpel even de klink aantikken op de juiste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
FJP84 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

Hier een kessy fan. Ik pak de deurgreep vast en hij gaat open. Ik moet immers de deur toch fysiek openen, waarvoor ik de klink moet vastpakken, die ene seconde wachten maakt mij niet uit. Sluiten simpel even de klink aantikken op de juiste plek.
Dat is echt een feature die ik mis op m’n iv80. Was zo gewend geraakt aan de keyless entry ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:36

Ik gebruik the walk to/ walk away functie. Werkt aardig goed, allen
En wanneer de auto bij de garage staat te laden en ik loop langs het gangetje naar het huis, dan moet ie nog ff een keer zijn ding doen.
Idem, met de laad kabel verwijderen en dan om de voorkant van de auto heen lopen. Dan gaat ie nog een keer op - en weer van slot.
Volgens mij zit de antenne in het vinnetje achterop de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:35
Enige nadeel bij kessy, persoonlijk, is dat als ik naar de auto loop de auto ontgrendeld en de laadkabel juist vergrendeld. Ik heb die thuis op standaard ontgrendelen na laden staan. Misschien een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
elektriekert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:35:
[...]

Ik gebruik the walk to/ walk away functie. Werkt aardig goed, allen
En wanneer de auto bij de garage staat te laden en ik loop langs het gangetje naar het huis, dan moet ie nog ff een keer zijn ding doen.
Idem, met de laad kabel verwijderen en dan om de voorkant van de auto heen lopen. Dan gaat ie nog een keer op - en weer van slot.
Volgens mij zit de antenne in het vinnetje achterop de auto.
Werkt ‘walk away’ ook op de 2021 modellen? M.a.w. hij gaat op slot als je weg loopt? Dat wist ik niet namelijk..

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:40
Currry schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:05:
Enige nadeel bij kessy, persoonlijk, is dat als ik naar de auto loop de auto ontgrendeld en de laadkabel juist vergrendeld. Ik heb die thuis op standaard ontgrendelen na laden staan. Misschien een bug.
Dat lijkt me dan makkelijk op te lossen door het standaard ontgrendelen uit te zetten.
Als je dan de auto open doet, wordt automatisch ook je kabel ontgrendeld.
En als je bij je kabel staat, kun je net zo makkelijk via het rechterachterportier de auto ontgrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:36
hk12nl schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Werkt ‘walk away’ ook op de 2021 modellen? M.a.w. hij gaat op slot als je weg loopt? Dat wist ik niet namelijk..
Oei, dat is een goeie.
Ik heb een 85 pre-facelift model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Ik denk het niet. Het werkt in ieder geval niet op een 60 MY24 kan ik je vertellen; ook al was me beloofd dat het zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 13:02
[...]

Nee, dat werkt niet. Maar ik vind het naar de auto lopen == open wel chill, mijn use case is dat als ik met mn vrouw die kant op loop en ik de sleutel in mn zak heb mijn vrouw de auto kan openen, ook als ik niet naast haar sta (maar bijv met spullen bij de kofferbak). Dat hij ook automatisch open gaat als je er langs loopt is inderdaad minder handig maar heb ik wel vrede mee:
- Als je de auto vervolgens niet fysiek opent gaat hij vanzelf weer op slot na ± 30 seconden
- Als ik niet weg hoef met de auto dan ligt de sleutel gewoon binnen, tenzij ik hem vergeet uit mn zak te halen
- Kleine bonus in de wintermaanden: als ik de afvalcontainer aan de weg zet in het donker gaan de lampen ook automatisch aan op dat moment: een mooie bundel licht om te zien wat ik doe die automatisch weer uit gaat, luxe hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1976Erik
onetime schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 02:04:
@1976Erik Nog geen aanwijzing dat er nul-punt verschuiving in het spel was? Ik kan niets anders bedenken, tenzij het heel erg fout ging en er netspanning op de data lijnen is gekomen.
Noch van de dealer, noch van Vattenfall bericht. Zal er zelf weer achteraan moeten gaan bellen. Als er nieuws is meld ik het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbubble456
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-10 00:20
Ik heb vorige week een nieuwe Enyaq ontvangen (85 facelift) en helemaal blij met de auto!

Ik heb alleen al vanaf het begin dat ik af en toe op willekeurige momenten te zien krijg dat mijn achterklep openstaat, terwijl deze netjes gesloten is. Als ik de kofferbak open en sluit dan branden netjes de achterlichten en is de melding weer weg. Even later komt het weer. Ik kan de melding met het rechter draaiwieltje op het stuur annuleren, maar vervelend is het wel.

Iemand anders die dit ook ervaart of wordt dit een ritje dealer? De auto draait op software versie 5.6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mrbubble456 Dealer. Bel of mail ze eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Vraagje voor de verzekering van een enyaq iv80 2021, zit er standaard een Klasse 1 (startonderbreker) in?
Ik neem aan dat Klasse 2 (startonderbreker, inbraakdetectie en een alarm) niet standaard erin zit? Was een alarm uberhaupt een optie in een pakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
mrbubble456 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:18:
Ik heb vorige week een nieuwe Enyaq ontvangen (85 facelift) en helemaal blij met de auto!

Ik heb alleen al vanaf het begin dat ik af en toe op willekeurige momenten te zien krijg dat mijn achterklep openstaat, terwijl deze netjes gesloten is. Als ik de kofferbak open en sluit dan branden netjes de achterlichten en is de melding weer weg. Even later komt het weer. Ik kan de melding met het rechter draaiwieltje op het stuur annuleren, maar vervelend is het wel.

Iemand anders die dit ook ervaart of wordt dit een ritje dealer? De auto draait op software versie 5.6.
Inderdaad is wat @onetime aangeeft het beste.
SW versie 5.6 heeft een aanpassing op de achterklep in zich.
(Klep sluit niet meer per ongeluk met virtual pedal wanneer je eronder staat, je moet dan wel de autosleutel bij je hebben).
Kan dus een software item zijn, maar ook een afstelling.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 16:13
Wist niet dat 5.6 al uit was, ik zit nog op 5.4, auto heb ik sinds april, is MY25. Belgisch wel?

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:59
mrbubble456 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:18:

Weet je zeker dat hij écht dicht zit als je de melding krijgt? Wij hebben nu een half jaar een Enyaq, en hebben gemerkt dat je de achterklep goed dicht moet doen, anders zit hij 'net niet' helemaal dicht en krijg je die melding.

Niet alleen na het dichtdoen trouwens, we hebben dit ook spontaan gehad: achterklep zit goed, we stappen in/uit/whatever, gaan rijden - en zien een melding dat de achterklep niet goed dicht zit. En inderdaad, dan kan je voelen dat hij niet helemaal vast zit. Even open doen en hard weer dicht is dan de oplossing. Gelukkig nooit al rijdend.

Dit laatste hebben we de laatste tijd trouwens nooit meer, alleen een paar keer in het begin. Of het vanzelf opgelost is, of we gewoon de klep harder dichtgooien nu, weet ik niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ThaFlub schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:09:
Wist niet dat 5.6 al uit was, ik zit nog op 5.4, auto heb ik sinds april, is MY25. Belgisch wel?
Sinds een paar weken, nu nog alleen op nieuw uitgeleverde auto's.
Wanneer deze versie beschikbaar komt op de al eerder geleverde gefacelifte 5.4 versie auto's is mij onbekend.
Verwacht er niet teveel van, op YT blijkt er zeer weinig tot niets veranderd te zijn in de GUI, waarschijnlijk in hoofdzaak achtergrond wijzigingen.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:21

Martijn02

/* No Comment */

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOOJvU-bx_CPaYYDEjRoEmOW3M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZh1yatVXGevxXBaLOiTh4u3.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi :w Na ~11 maanden meelezen in dit topic mag ik het nu joinen. Ik ben namelijk eigenaar geworden van deze beauty. Aanstaande zaterdag mag ik hem ophalen.

Het is een 80 van november 2021, heeft 55000km gelopen. Ik kan niet wachten om er straks mee rond te rijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-10 14:08
Welkom bij de club!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Ok, kennelijk heeft de enyaq dus ook een alarm. Deze ging net af en het was hetzelfde geluid wat ik laatst ‘s nachts hoorde en dacht dat het iemand anders z’n alarm was :+

Maar hoe wordt dit alarm getriggerd? Ik had nu de auto op slot gedaan, was naar binnen gelopen om wat neer te leggen en hing toen de sleutels op. Ik zag wel dat de lampen van de auto weer branden maar ging er vanuit dat ze vanzelf wel uit gingen. Even later ging het alarm dus af. Iemand een idee wat dit getriggerd heeft?

©2004

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.