Enyaq heeft standaard(?) “interieurbewaking”. Dat is een alarm voor beweging binnen in je auto terwijl die op slot zit. Ik kwam erachter doordat mijn vrouw en kind in de auto zaten en ik als grap de deur van buiten vergrendelde op een parkeerplaats. Maar wellicht kan het ook getriggerd worden door een vlieg of spin in de auto?hk12nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:
Ok, kennelijk heeft de enyaq dus ook een alarm. Deze ging net af en het was hetzelfde geluid wat ik laatst ‘s nachts hoorde en dacht dat het iemand anders z’n alarm was![]()
Maar hoe wordt dit alarm getriggerd? Ik had nu de auto op slot gedaan, was naar binnen gelopen om wat neer te leggen en hing toen de sleutels op. Ik zag wel dat de lampen van de auto weer branden maar ging er vanuit dat ze vanzelf wel uit gingen. Even later ging het alarm dus af. Iemand een idee wat dit getriggerd heeft?
Dan zou het inderdaad zoiets geweest moeten zijn. Ik hou het even in de gatencryptapix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:35:
[...]
Enyaq heeft standaard(?) “interieurbewaking”. Dat is een alarm voor beweging binnen in je auto terwijl die op slot zit. Ik kwam erachter doordat mijn vrouw en kind in de auto zaten en ik als grap de deur van buiten vergrendelde op een parkeerplaats. Maar wellicht kan het ook getriggerd worden door een vlieg of spin in de auto?
©2004
@hk12nl @cryptapix Hoe activeer je die interieur bewaking? Mijn vriendin wil geregeld in de auto blijven zitten als ik een winkel in ga. En er gaat geen alarm af... Of ik nu de auto op slot doe of de sleutel achter laat of niet...
edit: MY22 augustus... 3.x
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 14-10-2025 22:07 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Alarm gaat sowieso niet af met een sleutel in de auto. Het staat volgens mij standaard aan; ik kan het uitzetten als ik uit de auto stap (dat menu dat dan bijv ook de optie geeft om de auto warm/koel te houden). Het zal dus vast ook wel ergens in de instellingen zitten. Ik kan het morgen voor je bekijken als je wil (MY24 3.7 hier).onetime schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:04:
@hk12nl @cryptapix Hoe activeer je die interieur bewaking? Mijn vriendin wil geregeld in de auto blijven zitten als ik een winkel in ga. En er gaat geen alarm af... Of ik nu de auto op slot doe of de sleutel achter laat of niet...
Kwam ik ook achter maandag. Heb een obd lezer gekocht en had deze nog verbonden met de telefoon toen ik uit de auto stapte. Even later ging het alarm. Na even Googlen blijkt inderdaad een obd lezer ook het alarm te triggered als de auto vergrendeld is.hk12nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:
Ok, kennelijk heeft de enyaq dus ook een alarm. Deze ging net af en het was hetzelfde geluid wat ik laatst ‘s nachts hoorde en dacht dat het iemand anders z’n alarm was![]()
Maar hoe wordt dit alarm getriggerd? Ik had nu de auto op slot gedaan, was naar binnen gelopen om wat neer te leggen en hing toen de sleutels op. Ik zag wel dat de lampen van de auto weer branden maar ging er vanuit dat ze vanzelf wel uit gingen. Even later ging het alarm dus af. Iemand een idee wat dit getriggerd heeft?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Zit dit alarm op alle Enyaqs? Hebben jullie voor de verzekering dan Klasse 2 geslecteerd voor korting op de verzekering?
Badname2 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:08:
Vraagje voor de verzekering van een enyaq iv80 2021, zit er standaard een Klasse 1 (startonderbreker) in?
Ik neem aan dat Klasse 2 (startonderbreker, inbraakdetectie en een alarm) niet standaard erin zit? Was een alarm uberhaupt een optie in een pakket?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Een volledig alarm was toen ik bestelde (sept23) een optie. Maar ik heb wel interieurbeveiliging. Lijkt mij niet dat dit klasse 2 is.Badname2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:11:
Zit dit alarm op alle Enyaqs? Hebben jullie voor de verzekering dan Klasse 2 geslecteerd voor korting op de verzekering?
[...]
Heel vreemd. Ik kan de optie niet vinden in het menu of wageninstellingen. Ik zie het dus wel als ik er auto uitzet. Ik kan de optie ook toevoegen in de balk met favorieten die je van boven uit je scherm kunt slepen.onetime schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:20:
@cryptapix Graag.
@HaTe Bij mij niet, ik ben de obd lezer wel eens vergeten.
Edit:
Nog even een foto van het scherm bij het uitschakelen van de auto
:strip_exif()/f/image/rt0xCNb5VrLOWG4a8uVjBDVS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door cryptapix op 15-10-2025 09:15 ]
Moet zowat de mooiste kleur voor deze auto zijn idd![b]Martijn02 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:08deze beauty
Laatst zat mijn dochter al in de auto toen ik me realiseerde dat ik binnen nog iets vergeten was. Toen ik wat verder op de oprit was, ging de auto op slot omdat ik de sleutel in mijn broekzak had. Toen ik een halve minuut later terug op de oprit was, ging het alarm af: mijn dochter had het blad van haar boek omgeslagen en dus (denk ik) gaat de Enyaq in alarm als de auto op slot is en er binnen beweging is.hk12nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:Maar hoe wordt dit alarm getriggerd?
Geen idee waar de detectiesensoren zitten, maar als er een spin voorbijkomt, heb je misschien al "prijs"?
Naah, da's rood!Cafe Del Mar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:39:
[...]
Moet zowat de mooiste kleur voor deze auto zijn idd!
Nee, even serieus, ik ben blij dat sommige mensen afstappen van het saaie zwart, wit, zilver of grijs. Wat meer kleur is altijd welkom. Niet dat Skoda eigenlijk veel verschillende kleuren aanbiedt.
Ik heb een elektrische achterklep, dus die ga ik niet hard dichtgooiensjroorda schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:38:
[...]
Weet je zeker dat hij écht dicht zit als je de melding krijgt? Wij hebben nu een half jaar een Enyaq, en hebben gemerkt dat je de achterklep goed dicht moet doen, anders zit hij 'net niet' helemaal dicht en krijg je die melding.
Niet alleen na het dichtdoen trouwens, we hebben dit ook spontaan gehad: achterklep zit goed, we stappen in/uit/whatever, gaan rijden - en zien een melding dat de achterklep niet goed dicht zit. En inderdaad, dan kan je voelen dat hij niet helemaal vast zit. Even open doen en hard weer dicht is dan de oplossing. Gelukkig nooit al rijdend.
Dit laatste hebben we de laatste tijd trouwens nooit meer, alleen een paar keer in het begin. Of het vanzelf opgelost is, of we gewoon de klep harder dichtgooien nu, weet ik niet.
Maar het kan inderdaad zo zijn dat die niet helemaal goed dicht zit, dan is er een ander probleem dan software/sensoren. Ik ga de dealer bellen, bedankt voor de reacties!
@onetime
@cryptapix
Interieuralarm Versie 3.x
Als het goed is de volgende structuur: Menu > Voertuiginstellingen > Voertuig > Buiten.
Swipen tot de optie Centrale vergrendeling, hieronder zou de Interieurbewaking moeten staan.
Wel opgemerkt dat deze na elke ontgrendeling/vergrendeling weer aangaat.
@onetime
Gezien het bij jou niet werkt vermoed k dat het niet op alle uitvoeringen geleverd is, of als optie moest worden geselecteerd.
Zou het navragen bij de dealer, die weet exact of het er bij je opzit.
@cryptapix
Interieuralarm Versie 3.x
Als het goed is de volgende structuur: Menu > Voertuiginstellingen > Voertuig > Buiten.
Swipen tot de optie Centrale vergrendeling, hieronder zou de Interieurbewaking moeten staan.
Wel opgemerkt dat deze na elke ontgrendeling/vergrendeling weer aangaat.
@onetime
Gezien het bij jou niet werkt vermoed k dat het niet op alle uitvoeringen geleverd is, of als optie moest worden geselecteerd.
Zou het navragen bij de dealer, die weet exact of het er bij je opzit.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik denk in mijn geval dat het kwam doordat de rolhoes van de bagage ruimte is opgerold. Ik weet nog dat ik deze uitgerold had en vanmorgen zag ik dat deze ingerold was.
©2004
@cryptapix Ik dat scherm met "interieurbewaking" eerder gezien. Staat er alleen nu bij mij niet.
@Solarman Moest ik maar eens doen.
Je kunt dat scherm aanpassen met dat potloodje rechtsboven. Ik had ooit meer opties en die ben ik daardoor kwijt (al lukte me het niet om ze weer terug te krijgen).onetime schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:49:
@cryptapix Ik dat scherm met "interieurbewaking" eerder gezien. Staat er alleen nu bij mij niet.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.