Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
ASW1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Standaard thermostaatkabel van 0,8 mm zoals meestal gebruikt is ook geschikt voor 230V.
Er hoeft nauwelijks stroom doorheen; 0,5 mm mag zelfs ook zo lang de isolatie geschikt is.
Maar de isolatie is niet geschikt voor 230 volt

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
snameroc schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Maar de isolatie is niet geschikt voor 230 volt
Welke isolatie is volgens jou niet geschikt?

Die van de veelal gebruikte standaard thermostaatkabel is wel voor 230V geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-04 20:15
ASW1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Standaard thermostaatkabel van 0,8 mm zoals meestal gebruikt is ook geschikt voor 230V.
Er hoeft nauwelijks stroom doorheen; 0,5 mm mag zelfs ook zo lang de isolatie geschikt is.
Dat laatste is het punt. Ik ben meerdere malen tegen gekomen dat hier gewoon telefoonkabel voor wordt gebruikt.
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Welke bedoel je?
De Panasonic thermostaat die ik heb (PAW-A2W-RTWIRED, ook te koop onder andere merknamen) werkt gewoon op twee AA-batterijen en heeft een instelbare hysterese van minimaal 0.2K (wat voor de meeste huizen prima voldoet).
Ik begin me even heel diep te schamen. Begrijp ik goed dat deze unit op CN4 (External Control) aangesloten moet worden? Maar gaat hier geen 230 V overheen?

[ Voor 4% gewijzigd door sjigo op 14-01-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjigo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Dat laatste is het punt. Ik ben meerdere malen tegen gekomen dat hier gewoon telefoonkabel voor wordt gebruikt.

[...]

Ik begin me even heel diep te schamen. Begrijp ik goed dat deze unit op CN4 (External Control) aangesloten moet worden? Maar gaat hier geen 230 V overheen?
Schakelt 230v maar wordt zelf gevoed door een batterij. 2 draads verwarmen of 3 draads koelen. N wordt niet gebruikt behalve bij wireless.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 14-01-2024 21:35 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:27
sjigo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Dat laatste is het punt. Vaak is de isolatie niet geschikt.
Standaard thermostaatkabel zoals bv donné of dynamic 2x 0,8 zoals die overal verkocht wordt is wel geschikt.
Vroeger was het veel gebruikelijker dat thermostaten 230 schakelden, ik denk dat de overgrote meerderheid aan thermostaatkabels die in Nederlandse huizen liggen gewoon 230V mogen schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 14-01-2024 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:59
als de bekabeling niet geschikt is voor 230V of er helemaal geen bekabeling aanwezig is neem je toch gewoon een draadloze thermostaat?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
En als je twijfelt zet je er een relaisje in de warmtepomp tussen, kost ook de wereld niet. Daar is vast wel ergens 5, 12 of 24V vandaan te plukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:31
sjigo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:08:
Ik heb thuis en bij mijn ouders een Panasonic monoblock geinstalleerd. Perfecte prijs/kwaliteitverhouding, maar helaas niet echt een drop-in replacement. De standaardbediening heeft een resolutie van 1 graad. De nauwkeurigere thermostaat van Panasonic werkt op 230 V, wat natuurlijk niet compatibel is met de draden die iedereen al voor de CV-thermostaat heeft. Alle andere oplossingen vereisen wat programmeerwerk. Voor mezelf en mijn ouders doe ik dat extra werk graag, maar om bij nog meer mensen een Panasonic te installeren zie ik om die reden niet zitten (of weet iemand een manier om de resolutie te wijzigen?)

Heeft iemand wel eens gekeken welke warmtepompen in die zin gebruikers-/ installateursvriendelijk zijn? Dus standaard met een thermostaat die op 0,1 °C nauwkeurig is en maar 2 aders nodig heeft, en bijvoorbeeld een automatische stooklijn.
Atag heeft dat, in combinatie met een thermostaat met een hysterese van -0 en +0,2. Lees voor de positieve reviews de pagina hiervoor.

Ook op afstand te monitoren en te beheren (dus parameters aanpassen en historie inzien door de installateur) trouwens, zolang de thermostaat maar met wifi verbonden is. De regeling zorgt voor een automatische stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokus81
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik probeer onze nieuwe warmtepomp zo goed mogelijk af te stellen (Remeha Eria Ace) en heb wat problemen met boven de gewenste temp te halen.
Als ik ga kijken op de ketel dan zie ik de Groep TAanv/SWW-temp1 schommelen tussen de 17 & 18 graden, waar hij zelf ook aangeeft dat de Groep TAanv Instelpt1 momenteel 26,1°C is.
Is dit normaal of zijn er bepaalde instellingen die ik zou kunnen nakijken?
Beneden wordt de gevraagde temp zonder problemen gehaald (we vragen 19,5 en meestal is het er 20,5 - 21, ik krijg het niet ingesteld zodat ze er niet zo ver boven gaat. Stookcurve boven staat op 0,3 en beneden op 0,2.

Waarom wordt in hemelsnaam zo'n installatie niet deftig afgesteld door de installateur? Ik hou wel van een goeie puzzel maar dit is er eentje met wel heel veel kleine stukjes :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z1vgP7qE4eNxxZ8l4tT6lwDygE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1rcKQ3TQW0JOSCXd3ED7r3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIXMFOU1pFYg2df1ntrVskj4d_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VWRnuZFpglGgCBIe4hKe3OB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Proton_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:38:
Een vreseljk verwarrend artikel in Business Insider:
https://www.businessinsid...oveel-duurder-ben-je-uit/
[...]
Wie verstookt er nou €2 per dag in zijn warmtepomp als het buiten 20 graden is?
En bij -20 kom ik ver over de €6 heen trouwens.
Bij 24 uur lang -20oC zou ik bij €0.35 per kWh op zo'n €66.80 uit komen, zie ook:

PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Mijn CV leidingen lopen vanaf de warmtepomp in de garage naar de verdeler in huis door de kruipruimte. Daar staat in de natte perioden altijd een laagje water van ca 20cm. De leidingen liggen dus nu onder water en dat lijkt me warmteverlies geven. Er zit alleen een standaard blauwe of rode schuim isolatie om heen van een paar mm. Wat is de beste manier om deze leidingen omhoog te krijgen? Beugelen aan de onderkant van de vloer?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:38
Bo0bz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:01:
Mijn CV leidingen lopen vanaf de warmtepomp in de garage naar de verdeler in huis door de kruipruimte. Daar staat in de natte perioden altijd een laagje water van ca 20cm. De leidingen liggen dus nu onder water en dat lijkt me warmteverlies geven. Er zit alleen een standaard blauwe of rode schuim isolatie om heen van een paar mm. Wat is de beste manier om deze leidingen omhoog te krijgen? Beugelen aan de onderkant van de vloer?
Uit het water halen en beter isoleren. Beugelen dus. Standaard isolatie stelt niet zoveel voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

6,2 kWh met een COP van 5,2 geeft 32,24 kWh aan warmte. Daar kun je bijna een kubieke meter water van 15 naar 45 graden mee verwarmen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zoals gezegd beugelen idd. Wel voorzichtig buigen bij de koppelingen, anders kan dat stuk gaan (zeker die kunststof varianten).

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:55
Ik heb zelf grondleiding duo van 160 mm. 100 jaar garantie. Kostbaar maar wel genomen omdat ik een afstand moest afleggen van 35 meter heen en terug en alles zou onder natte grond staan. Wat enorme verliezen heeft. Wel een rib uit mijn lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 06-05 12:20

SWW

Om compleet gasloos te kunnen, zul je ook je SWW met de warmtepomp moeten maken. Bedenk dan wel dat je een grote boiler (200-300L gemiddeld) kwijt moet kunnen in huis omdat een warmtepomp onvoldoende capaciteit heeft om rechtstreeks te douchen of badderen zoals met een gas-combiketel. Dus moet er een voorraad aangelegd worden. Bijkomend voordeel is dat je het water op de meest gunstige tijd kunt opwarmen (lage stroomkosten (PV), hoge buitentemperatuur (lager verbruik), weinig warmte vraag CV).
Voor de bereiding van SWW heb je naast een boilervat ook een driewegklep, temperatuursensor en elektrisch element nodig. Voordelige boilervaten met zijn onder andere te vinden in Polen.
Hoe warmt dit boilervat op? Ik heb de indruk dat het verwarmde water uit de warmtepomp het water in de boiler voorverwarmt tot maximaal de temperatuur van de warmtepomp (bijvoorbeeld 35 graden)? En dat vervolgens met een warmte element (COP = 1) verder wordt verwarmt tot bijvoorbeeld 60 graden. Heb ik dat dan goed begrepen? Wat mij betreft is dit niet helemaal duidelijk in de TS.
Als ik google op boilervat dat krijg ik spiraalboilers te zien die volgens mij niets te maken hebben met een warmtepomp. En in het topic staat een verwijzing naar een Poolse site, maar in NL zijn deze boilers toch ook wel ergens verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46
gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Hoe warmt dit boilervat op? Ik heb de indruk dat het verwarmde water uit de warmtepomp het water in de boiler voorverwarmt tot maximaal de temperatuur van de warmtepomp (bijvoorbeeld 35 graden)? En dat vervolgens met een warmte element (COP = 1) verder wordt verwarmt tot bijvoorbeeld 60 graden. Heb ik dat dan goed begrepen? Wat mij betreft is dit niet helemaal duidelijk in de TS.
Als ik google op boilervat dat krijg ik spiraalboilers te zien die volgens mij niets te maken hebben met een warmtepomp. En in het topic staat een verwijzing naar een Poolse site, maar in NL zijn deze boilers toch ook wel ergens verkrijgbaar?
Warmtepomp kan het gewoon tot voorbij de 50 graden brengen. Alleen een legionellarun (tot 63 graden) kan niet met alle warmtepompen volledig op de warmtepomp en heeft soms een nood-element nodig.

Je moet googlen op sanitair warmwatervat, die inderdaad een spiraal bevatten: Het water uit het CV circuit van de warmtepomp loopt door de spiraal, en warmt zo het sanitair water in het vat op (warmtewisselaar effect)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 17:21
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:42:
[...]

6,2 kWh met een COP van 5,2 geeft 32,24 kWh aan warmte. Daar kun je bijna een kubieke meter water van 15 naar 45 graden mee verwarmen.
COP op warm waterproductie is niet zo hoog.
Een keer 3 - 3,5.
Maar ja dan heb je nog een halve kuub. Misschien heeft die 7 kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:40:
[...]

COP op warm waterproductie is niet zo hoog.
Een keer 3 - 3,5.
Maar ja dan heb je nog een halve kuub. Misschien heeft die 7 kinderen?
Klopt ook weer. Maar geeft ook weer aan hoe slecht het bericht is. In de zomer doe je alleen sww, dus waarom een COP van 6,2?
Maar ook maar een COP van 3-3,5 als het buiten 20-25 graden is?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 09:27

dof

Ja, nu door de hoge grondwaterstand veel kruipruimtes onderlopen is dit wel een belangrijk ding.

Ik zou zeer beslist de leidingen naar hoger niveau plaatsen. Isolatie kan daar weinig aan doen en loopt natuurlijk ook zo vol (niet gemaakt voor onder water). Bij mij zitten de leidingen vrij hoog in de kruipruimte en met beugels tegen de muur.

Als dat niet kan dan beugels in het plafond boren. Deze beugels werken m.i. het beste.
Zie b.v. hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUb4_PzLRCxs6vjQx_p_2Xn06PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uSHE7WR06TJHoFT2fJnQmamZ.png?f=user_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 06-05 12:20
ConQuestador schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Warmtepomp kan het gewoon tot voorbij de 50 graden brengen. Alleen een legionellarun (tot 63 graden) kan niet met alle warmtepompen volledig op de warmtepomp en heeft soms een nood-element nodig.

Je moet googlen op sanitair warmwatervat, die inderdaad een spiraal bevatten: Het water uit het CV circuit van de warmtepomp loopt door de spiraal, en warmt zo het sanitair water in het vat op (warmtewisselaar effect)
Ok, begrijp ik het dan goed dat de warmtepomp dan tijdelijk door het boillervat wordt aangestuurd om een watertemperatuur van 50 graden af te geven? En als er geen sprake is van zoneregeling dan gaat door de radiatoren en vvw ook tijdelijk water van 50 graden? Ik vermoed dat de vvw-verdeleren dan bijmengt om toch niet te hoge temperatuur te krijgen in de vloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:59
gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Ok, begrijp ik het dan goed dat de warmtepomp dan tijdelijk door het boillervat wordt aangestuurd om een watertemperatuur van 50 graden af te geven? En als er geen sprake is van zoneregeling dan gaat door de radiatoren en vvw ook tijdelijk water van 50 graden? Ik vermoed dat de vvw-verdeleren dan bijmengt om toch niet te hoge temperatuur te krijgen in de vloer?
tussen afgiftesysteem (vvw en/of radiatioren) en een boiler zit altijd een driewegklep; boiler en verwarming worden dus niet tegelijk verwarmd. Of je moet 't anders dan bedoeld aansluiten....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 16:57
gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Komt een 3-wegklep tussen. Komt dus geen 50 graden water in je radiatoren/voerverwarming.

Zie mijn schema als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT88RAVqNcQ9WC9_ZyNoI4S1k2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EvsZJe0IBn0iKEtAczrEO1Ft.png?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wat je zoal tegen komt bij installateurs met kennis van zaken en natuurlijk wel met subsidie 😭 warmtepomp gemonteerd door vakmensen dus met de juiste SBI code. Volgens de klant een scherp aanbod.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWPHzrBmccVYqu52i5ro34i6B7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixajrbwX0CIhncTGEnKZOQbN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-01-2024 11:49 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ConQuestador
Carboy54 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:46:
Wat je zoal tegen komt bij installateurs met kennis van zaken en natuurlijk wel met subsidie 😭 warmtepomp gemonteerd door vakmensen dus met de juiste SBI code. Volgens de klant een scherp aanbod.

[Afbeelding]
Misschien kan je bij dit soort posts ook opsommen wat er allemaal mis mee is, niet iedereen ziet meteen waarom dit zo ontzettend fout is. Als je een opsomming van alle fouten doet dan kunnen we er nog wat van leren.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Klopt ook weer. Maar geeft ook weer aan hoe slecht het bericht is. In de zomer doe je alleen sww, dus waarom een COP van 6,2?
Maar ook maar een COP van 3-3,5 als het buiten 20-25 graden is?
Op warm water is het niet bar hoog. Atlantic explorer geeft een gemiddeld seizoens rendement op van 3,17 bv

Zie ook de rendements tabellen in de OP zijn er een paar die COP SWW apart invullen.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 15-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ConQuestador schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Misschien kan je bij dit soort posts ook opsommen wat er allemaal mis mee is, niet iedereen ziet meteen waarom dit zo ontzettend fout is. Als je een opsomming van alle fouten doet dan kunnen we er nog wat van leren.
Prima opmerking:

Caleffi niet gemonteerd volgens voorschriften
Kamstrup buiten gemonteerd lijkt mij niet ideaal
Boven op dak met 60 cm Big Foot ( jes) zijn voorbeelden genoeg afgelopen storm dat dat problemen kan geven
Isolatie volstrekt te weinig en niet UV bestendig
Ontluchter gemoneerd op verkeerde plaats. Neem ook aan dat er 1 in de warmtepomp zelf zit
Niet zeker maar ik zie een terugslagklep op de retour voor de Caleffi. Als dat zo is kan deze uberhaupt niet leeg lopen.
En dan is de rest van de montage nog niet eens zichtbaar 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-01-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:51
Carboy54 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Prima opmerking:

Boven op dak met 60 cm Big Foot ( jes) zijn voorbeelden genoeg afgelopen storm dat dat problemen kan geven
Ontluchter gemonteerd op verkeerde plaats. Neem ook aan dat er 1 in de warmtepomp zelf zit
Niet zeker maar ik zie een terugslagklep op de retour voor de Caleffi. Als dat zo is kan deze uberhaupt niet leeg lopen.
WTF hebben ze met die werkschakelaar gedaan ook? _O-

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[...]

Prima opmerking:

Ontluchter gemoneerd op verkeerde plaats. Neem ook aan dat er 1 in de warmtepomp zelf zit
Alleen al de gaatjes die geboord worden om de werkschakelaar te monteren vind ik discutabel. Roest.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:32
[...]

Prima opmerking:

De Warmte Pomp AO. Wordt zo gedaan door de fabrikant zelf. Warmtemeter is geen Kamstrup maar één of ander Chinees geval met een afwijking van 0.5 graad.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
LacsapOV schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:43:
[...]

De Warmte Pomp AO. Wordt zo gedaan door de fabrikant zelf. Warmtemeter is geen Kamstrup maar één of ander Chinees geval met een afwijking van 0.5 graad.
8)7 7(8)7 _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Ik dacht ik noem de onderneming maar niet 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Maar gebruikers van andere merken, een vraagje over mijn situatie vergeleken met andere merken all electric warmtepompen.

Wat is de minimum watertemp waarbij het buitendeel in mag komen bij jullie?

Bij dit geval gaat de WP onder de 20C Ta uit en het E element op 9kw aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pseudokoper
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 15:44
Beste Tweakers,

Zouden jullie eens een blik willen werpen op mijn topic over een ontvangen offerte voor een l/w warmtepomp?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228580

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pseudokoper schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:48:
Beste Tweakers,

Zouden jullie eens een blik willen werpen op mijn topic over een ontvangen offerte voor een l/w warmtepomp?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228580

Bedankt!
Meer info verstrekken op jouw topic over leidingsysteem en van een ongeïsoleerd buffervat krijgen veel tweakers bij voorbaat al jeuk 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:47:
Maar gebruikers van andere merken, een vraagje over mijn situatie vergeleken met andere merken all electric warmtepompen.

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je misschien de evenwichtstemperatuur, onder welke buitentemperatuur het element erbij mag komen? Of de retourtemperatuur tijdens een defrost?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je misschien de evenwichtstemperatuur, onder welke buitentemperatuur het element erbij mag komen? Of de retourtemperatuur tijdens een defrost?
Gewoon de systeemwater temperatuur.
Ta Tr of hoe je het ook wilt noemen. Voordat er warmtevraag is is je systeemtemperatuur toch overal gelijk. (In het circuitje wat draait)

Dus bij CV bedrijf. De watertemp is onder de x graden, warmtepomp start niet op
Bij SWW bedrijf. De watertemp is onder de x graden; warmtepomp start niet op.

Bij mij is x=20C

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 15-01-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- bij mij 10 graden. Heb ook geen hulpverwarming, laat staan ingeschakeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 09:27

dof

Carboy54 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:46:

[Afbeelding]
't Is dat de isolatie zwart is anders zou ik denken dat ze een verbanddoos daarvoor gebruikt hebben. _O-

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:51:
@Technician- bij mij 10 graden. Heb ook geen hulpverwarming, laat staan ingeschakeld.
Das ook veel logischer, bij een evt defrost, bij 10C in je systeem (kan theoretisch voorkomen bij koude boiler) heb je nog net -5 -8K is 5C-2C in je TSA.

Mijn unit en vele anderen met mij is dit ingebakken op 20C
Zoek eens op ervaringen met Remeha Eria en Mercuria in de topic.
Zelfs iemand met nieuwbouw doet nog 11.000kwh …auw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Consequentie is wel dat bij een koude start (langdurige stroomuitval bij afwezigheid?) er wat kunst en vlliegwerk aan te pas zal moeten komen om de boel op te starten :)
Dan moet ik de SWW boiler COP1 opstoken en met de flexslangen aan de vloerverdeler hangen. Gelukkig allemaal 3/4".

De eenvoudige warmteverliesberekening van mijn huis geeft trouwens aan dat ook bij vorst de spouwmuur gedeeld met de buren voldoende vermogen afgeeft om de 10 graden niet aan te tikken, zolang zij het op 20 houden. Dus ik verwacht dat ik die ondergrens nooit ga bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:33:
@Technician- Consequentie is wel dat bij een koude start (langdurige stroomuitval bij afwezigheid?) er wat kunst en vlliegwerk aan te pas zal moeten komen om de boel op te starten :)
Dan moet ik de SWW boiler COP1 opstoken en met de flexslangen aan de vloerverdeler hangen. Gelukkig allemaal 3/4".

De eenvoudige warmteverliesberekening van mijn huis geeft trouwens aan dat ook bij vorst de spouwmuur gedeeld met de buren voldoende vermogen afgeeft om de 10 graden niet aan te tikken, zolang zij het op 20 houden. Dus ik verwacht dat ik die ondergrens nooit ga bereiken.
Ik volg jou niet in deze.
De 10C tik je idd niet snel aan. Omdat koudwater nu nog steeds wel een graad of 12 is.

Maar daar kom je eerder aan dan je denkt.
Stel je boiler is gelaagd en heeft een wisselaar vrij onder het midden. Bij 3/4 verbruik van je SWW zal er koudwater ongemengd aan de onderkant opvullen totdat je hele spiraal 12C is. Als de 3wegklep dan omloopt op het SWW circuit heb je wel even 12C water die al snel weer oploopt.

In de door mij genoemde werken heeft de software dat geblokkeerd (zonder parameter) op 20C 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:21
[...]

Prima opmerking:

Mag ik er nog een paar aan toevoegen:

Leidingen voor de heat-exchanger langs, direct in de luchtstroom. Een soort extra luchtkoeling zeg maar.

Werkschakelaar op de unit geschroefd (misschien niet 100% fout, maar netjes is het zeker niet. Helemaal als dat het demonteren van de unit onmogelijk maakt zonder de werkschakelaar te demonteren. Je bent dan afhankelijk van de groepenkast in de woning om de spanning van de werkschakelaar af te halen en dat mag niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Gewoon de systeemwater temperatuur.
Ta Tr of hoe je het ook wilt noemen. Voordat er warmtevraag is is je systeemtemperatuur toch overal gelijk. (In het circuitje wat draait)

Dus bij CV bedrijf. De watertemp is onder de x graden, warmtepomp start niet op
Bij SWW bedrijf. De watertemp is onder de x graden; warmtepomp start niet op.

Bij mij is x=20C
Ah, dan snap ik je vraag :) Ik weet nog wel dat mijn Daikin bij het droogprogramma in eerste instantie op de BUH ging draaien, maar wat precies de ondergrens is zou ik zo niet weten eigenlijk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:47:

Wat bedoel je met buitendeel? Ik heb de volgende instellingen op mijn Toshiba:
  • SWW krijgt prioriteit boven verwarmen en koelen (draait gepland 2 keer per dag)
  • SWW gaat volledig elektrisch als het buiten kouder is dan -10 (kan niet lager)
  • Backup heater (zit in de binnenunit) mag pas aan als het buiten kouder is dan -5 EN als de gemeten aanvoertemperatuur van het CV water 32 graden onder het setpoint ligt. De consequentie hiervan is dat de backup heater dus echt nooit aan springt om te helpen, OF
  • als de WP het nodig vindt om de backup heater te gebruiken ter bescherming van interne componenten. (Dat gebeurt bijvoorbeeld als de compressor moet schakelen tussen koel-bedrijf en SWW-productie en is verder niet instelbaar).
  • Heater in de SWW tank mag pas aan als er tenminste 120 minuten lang met de WP warm water gemaakt wordt (dit vereist een extern relais, want Toshiba heeft een fout in de software, waardoor in gecombineerde koelvraag en SWW-vraag die 120 minuten genegeerd wordt en op 30 minuten gezet wordt), OF
  • als het niet meer mogelijk is om met de WP de gewenste watertemperatuur te halen (voor de Legionella-run bijvoorbeeld)
In de praktijk betekent dit dat het jaarverbruik van de backup-heater in de binnenunit over heel 2023 maar liefst 2.4 kWh was (het is een 3 kW element, dus hij heeft 48 minuten aan gestaan in heel 2023).

De heater in de SWW tank heeft in heel 2023 zo'n 203 kWh verbruikt. Dat is voornamelijk de wekelijkse legionella-run die zo'n 4 kWh voor zijn rekening neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 15-01-2024 15:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
dof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:04:
[...]

't Is dat de isolatie zwart is anders zou ik denken dat ze een verbanddoos daarvoor gebruikt hebben. _O-
Armaflex medical

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Ik heb een losse warmtepompboiler en die heeft wel backupverwarming.
Om die de CV te laten helpen moet ik dus de SWW slangen omzetten naar de vloerverwarming en bij terugschakelenn naar SWW bedrijf de hele boiler aftappen en schoonmaken. Een rotklus maar niet moeilijk. Ik hoop het nooit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
[...]

Prima opmerking:

Wat ik zo jammer vind is dat mensen achteraf inzien dat afspraken niet of nauwelijks worden nagekomen. Bij een dergelijke kostbare installatie zou ik mijn stoel erbij pakken (als ik zelf geen 2 rechterhanden heb) met thermofles om te kijken hoe de werkzaamheden verlopen en conform offerte is. Jaren geleden voordat ik de juiste zonnepanelen op mijn dak kreeg, vroeg ik een goedkope pv-boer om een bepaald merk pv systeem. Scherpe prijs joh....toen meneer op kwam dagen en aanbelde, was het eerste wat me opviel zijn goude tand en als tweede zijn redbull en peuk in zijn handen. Oke dacht ik, deze komt uit rotjeknor dus...
Maar goed installeren, trap tegen de gevel en omhoog...
Zoals gezegd controller ik veel zo niet alles, slaap lekker overigens! Maar op een gegeven moment staat die grote en gore bus met deuken van hem in de weg, want mijn vrouw wilt boodschappen doen. De beste man was boven, dus ik stond op vanuit mijn (bekende) buitenstoel en zei: Gooi de sleutels maar, ik zet hem wel even aan de kant! Oke ik zet hem aan de kant... alks niet roker wordt je echt misselijk in zo'n bak en dacht waarom help je mensen altijd, laat het hem zelf doen voortaan, maar goed aard van het beestje, lief he?
Terwijl ik de grote bus parkeer kijk ik even rond in de cabine en zie ik op zijn stoel een dikke rol met etiketten....
Op alle etiketten stonden mijn type geoffreerde zonnepanelen. Ik werd ineens ook rotjeknor en ging direct even verder kijken naar de panelen zelf achterin de bak. De beste man had niks in de gaten en was nog steeds bezig klemmen te plaatsen onder de dakpannen...
Klep open en daar stonden ze te glimmen, prachtige panelen waren het. Wat gek eigenlijk, horen ze niet in een doos. De rest kun jezelf wel invullen. De beste man is met staart tussen zijn benen vertrokken...het lege blikje redbull vond ik tusen de struiken een paar weken laten toe ik aan het snoeien was.

Al met al, je wordt geschoren waar je bij staat. Lees, lees, verdiep je in de materie en ga niet enkel voor prijs, want dat kan weleens echt klote worden. Daarnaast wil ik ook aangeven dat we met z'n allen ook installateurs meer moeten waarderen en de tijd geven om iets moois te maken. Dat kost wat, maar een installateur die mooi werk levert verdient zichzelf terug, de machine is maar een dom apparaat;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:28:
@Technician- Ik heb een losse warmtepompboiler en die heeft wel backupverwarming.
Om die de CV te laten helpen moet ik dus de SWW slangen omzetten naar de vloerverwarming en bij terugschakelenn naar SWW bedrijf de hele boiler aftappen en schoonmaken. Een rotklus maar niet moeilijk. Ik hoop het nooit te doen.
Oooh zo denk je.
Dat moet je nooit doen!

Dan zou ik of het huis opstoken met andere verwarming net zolang de cv temp >10C is.
Een warmte-elementje 3Kw er even tussen zetten.
Of met een brander of verffohn op een stalen leiding gaan branden terwijl de de pomp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tony71 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Wat ik zo jammer vind is dat mensen achteraf inzien dat afspraken niet of nauwelijks worden nagekomen. Bij een dergelijke kostbare installatie zou ik mijn stoel erbij pakken (als ik zelf geen 2 rechterhanden heb) met thermofles om te kijken hoe de werkzaamheden verlopen en conform offerte is. Jaren geleden voordat ik de juiste zonnepanelen op mijn dak kreeg, vroeg ik een goedkope pv-boer om een bepaald merk pv systeem. Scherpe prijs joh....toen meneer op kwam dagen en aanbelde, was het eerste wat me opviel zijn goude tand en als tweede zijn redbull en peuk in zijn handen. Oke dacht ik, deze komt uit rotjeknor dus...
Maar goed installeren, trap tegen de gevel en omhoog...
Zoals gezegd controller ik veel zo niet alles, slaap lekker overigens! Maar op een gegeven moment staat die grote en gore bus met deuken van hem in de weg, want mijn vrouw wilt boodschappen doen. De beste man was boven, dus ik stond op vanuit mijn (bekende) buitenstoel en zei: Gooi de sleutels maar, ik zet hem wel even aan de kant! Oke ik zet hem aan de kant... alks niet roker wordt je echt misselijk in zo'n bak en dacht waarom help je mensen altijd, laat het hem zelf doen voortaan, maar goed aard van het beestje, lief he?
Terwijl ik de grote bus parkeer kijk ik even rond in de cabine en zie ik op zijn stoel een dikke rol met etiketten....
Op alle etiketten stonden mijn type geoffreerde zonnepanelen. Ik werd ineens ook rotjeknor en ging direct even verder kijken naar de panelen zelf achterin de bak. De beste man had niks in de gaten en was nog steeds bezig klemmen te plaatsen onder de dakpannen...
Klep open en daar stonden ze te glimmen, prachtige panelen waren het. Wat gek eigenlijk, horen ze niet in een doos. De rest kun jezelf wel invullen. De beste man is met staart tussen zijn benen vertrokken...het lege blikje redbull vond ik tusen de struiken een paar weken laten toe ik aan het snoeien was.

Al met al, je wordt geschoren waar je bij staat. Lees, lees, verdiep je in de materie en ga niet enkel voor prijs, want dat kan weleens echt klote worden. Daarnaast wil ik ook aangeven dat we met z'n allen ook installateurs meer moeten waarderen en de tijd geven om iets moois te maken. Dat kost wat, maar een installateur die mooi werk levert verdient zichzelf terug, de machine is maar een dom apparaat;)
Ja lekker joh. Meer waarderen en mooi werk maken terwijl de hele dag iemand op een stoel zit te gluren. Dat was je bij mij niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Ja lekker joh. Meer waarderen en mooi werk maken terwijl de hele dag iemand op een stoel zit te gluren. Dat was je bij mij niet gelukt.
Waarom dan niet...goed werk mag toch gezien worden! En natuurlijk niet de hele dag, daarvoor heb ik een te mooie vrouw;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tony71 op 15-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Allen, na een tijdje meegelezen te hebben ben ik benieuwd of jullie input hebben op mijn situatie, en waar rekening mee te houden tijdens de renovatie van een net aangekocht oud huis.
Lopen later deze week met een aannemer door het huis om een eerste plan te maken (we gaan er pas van de zomer in).
Huidige status:
* Huis uit ~1925 dat niet is nageisoleerd (totaal 150m^2)
* CV-ketel staat op zolder en is 20 jaar oud, daar moet dus "iets" mee.
* Plat dak met aan weerszijden twee schuine daken met dakkapel
* Plat dak heeft ruimte voor buitenunit/monoblock, maar icm met houten dak lijkt me dit niet het meest logisch, liever plempen we het op termijn vol met PV.
Voorlopig plan:
* CV ketel nog één winter behouden, naisoleren en dan overstap naar hybride/full-electric, dit om de warmtevraag goed in te kunnen schatten.

* Begane grond: Houtenbalkenvloer verwijderen in woonkamer+keuken en schuimbeton+vvw plaatsen (40m^2), daarop de bestaande eikenhoutenvloer verlijmen. Gezien het oppervlak van de vvw met 10 cm hoh lijkt me 6 groepen van ~65 m realistisch?
Schuimbeton wordt deels ingegeven door opkomend vocht in de muren en feit dat kruipruimte nu geen luik heeft.... 8)7

Stel ik heb een minimaal vermogen van 3kW (met 9kW unit) dan heb ik een flow nodig van 3kW/5/4.2 *60 = 8.6L per minuut, is dat typisch haalbaar met 40m^2 vvw?

* Spouwmuur isoleren
* Overige isolatie zoals ramen en dak
* Eventueel: ook vvw in de badkamer als hoofdverwarming (hangt van de centjes af).
Hoe dit goed voor te bereiden voor overstap naar warmtepomp
* Gezien de locatie van huidige CV ketel (bovenin huis) lijkt een split unit in tuin het meest logisch, want dit voorkomt een dubbele leiding voor SWW bij kiezen voor monoblock (bestaan er hybrides icm monoblock?)
Naast de huidige locatie van CV is in principe ruimte voor een boilervat, moet bekeken worden of dit ook kan qua gewicht.

Qua voorbereiding moeten we dan denk ik zorgen voor minimaal 26 mm toevoer naar de vvw op de begane grond, correct? Of moeten we liever nog iets 'dikker' gaan om later ook aftakkingen (eventueel) naar de andere verdiepingen te kunnen maken.

* Stel we gaan wel voor een monoblock in de tuin, dan
- kan ik eventueel één dikke pijp naar zolder laten gaan voor de verwarming, en wellicht combineren met een aparte warmtepompboiler die misschien wel op het platte dak kan?
- loopt zo'n dikke pijp van een monoblock liever door het huis heen of kan via de gevel ook?

Elke feedback/opmerking is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
freakaleek schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:49:
Allen, na een tijdje meegelezen te hebben ben ik benieuwd of jullie input hebben op mijn situatie, en waar rekening mee te houden tijdens de renovatie van een net aangekocht oud huis.
Lopen later deze week met een aannemer door het huis om een eerste plan te maken (we gaan er pas van de zomer in).
Huidige status:
* Huis uit ~1925 dat niet is nageisoleerd (totaal 150m^2)
* CV-ketel staat op zolder en is 20 jaar oud, daar moet dus "iets" mee.
* Plat dak met aan weerszijden twee schuine daken met dakkapel
* Plat dak heeft ruimte voor buitenunit/monoblock, maar icm met houten dak lijkt me dit niet het meest logisch, liever plempen we het op termijn vol met PV.
Voorlopig plan:
* CV ketel nog één winter behouden, naisoleren en dan overstap naar hybride/full-electric, dit om de warmtevraag goed in te kunnen schatten.

* Begane grond: Houtenbalkenvloer verwijderen in woonkamer+keuken en schuimbeton+vvw plaatsen (40m^2), daarop de bestaande eikenhoutenvloer verlijmen. Gezien het oppervlak van de vvw met 10 cm hoh lijkt me 6 groepen van ~65 m realistisch?
Schuimbeton wordt deels ingegeven door opkomend vocht in de muren en feit dat kruipruimte nu geen luik heeft.... 8)7

Stel ik heb een minimaal vermogen van 3kW (met 9kW unit) dan heb ik een flow nodig van 3kW/5/4.2 *60 = 8.6L per minuut, is dat typisch haalbaar met 40m^2 vvw?

* Spouwmuur isoleren
* Overige isolatie zoals ramen en dak
* Eventueel: ook vvw in de badkamer als hoofdverwarming (hangt van de centjes af).
Hoe dit goed voor te bereiden voor overstap naar warmtepomp
* Gezien de locatie van huidige CV ketel (bovenin huis) lijkt een split unit in tuin het meest logisch, want dit voorkomt een dubbele leiding voor SWW bij kiezen voor monoblock (bestaan er hybrides icm monoblock?)
Naast de huidige locatie van CV is in principe ruimte voor een boilervat, moet bekeken worden of dit ook kan qua gewicht.

Qua voorbereiding moeten we dan denk ik zorgen voor minimaal 26 mm toevoer naar de vvw op de begane grond, correct? Of moeten we liever nog iets 'dikker' gaan om later ook aftakkingen (eventueel) naar de andere verdiepingen te kunnen maken.

* Stel we gaan wel voor een monoblock in de tuin, dan
- kan ik eventueel één dikke pijp naar zolder laten gaan voor de verwarming, en wellicht combineren met een aparte warmtepompboiler die misschien wel op het platte dak kan?
- loopt zo'n dikke pijp van een monoblock liever door het huis heen of kan via de gevel ook?

Elke feedback/opmerking is welkom.
Ik heb al een heleboel vragen :) Maar open eerst even een eigen topic...

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik heb al een heleboel vragen :) Maar open eerst even een eigen topic...
Dank en gedaan: Wat voor te bereiden voor warmtepomp in '20 huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Tony71 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Waarom dan niet...goed werk mag toch gezien worden! En natuurlijk niet de hele dag, daarvoor heb ik een te mooie vrouw;)
Nou je mag wel meehelpen, wat aangeven enzo.
Maar op de klauwen kiekn? Dan ga ik ook vervelend doen. Goh kun je me even dat aangeven, kun je even dat doen net zolang tot je er zat van bent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Nou je mag wel meehelpen, wat aangeven enzo.
Maar op de klauwen kiekn? Dan ga ik ook vervelend doen. Goh kun je me even dat aangeven, kun je even dat doen net zolang tot je er zat van bent >:)
Veel gereedschap neem je mee hoor ik wel;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik heb een informatief artikel geschreven over mijn ervaringen tussen het nieuwe R290 propaan in de Amber en R32 in de Panasonic J series voor de mensen die hierin zijn geinteresseerd:

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Nou, ondanks alle nadelen van het apparaat. Is de aanbieding wel zeer aantrekkelijk. Na subsidie ben je 3400,- euro kwijt inclusief installatie.
Je hebt dan een aardige hybride oplossing. Men biedt het echter ook aan als full-electric-ready, daar heb je imho met 4.3Kw bij A-7/W35 niet veel aan.

Ik snap dus wel dat veel mensen kiezen voor dit apparaat. Ik zou 'm persoonlijk alleen al niet nemen vanwege het instellen via een app-/web interface. Na faillissement heb je dan een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
LacsapOV schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Nou, ondanks alle nadelen van het apparaat. Is de aanbieding wel zeer aantrekkelijk. Na subsidie ben je 3400,- euro kwijt inclusief installatie.
Je hebt dan een aardige hybride oplossing. Men biedt het echter ook aan als full-electric-ready, daar heb je imho met 4.3Kw bij A-7/W35 niet veel aan.

Ik snap dus wel dat veel mensen kiezen voor dit apparaat. Ik zou 'm persoonlijk alleen al niet nemen vanwege het instellen via een app-/web interface. Na faillissement heb je dan een groot probleem.
Als de app-/web interface locaal gehost wordt op het apparaat is dat natuurlijk niet een probleem als een bedrijf er mee stopt. Wel natuurlijk als het via een server van de fabrikant loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 14:19
Ik lees al een tijdje mee en heb mijn eigen advies gevraagd topic geopend. Ik zou graag jullie hulp hebben bij een aantal vraagjes. Wie helpt mij verder? :)

Advies gevraagd hybride warmtepomp - Plaatsing & kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nieuwe Remeha Elga.
Volgens mij heeft Daikin/Intergas dit al meer dan 10 jaar maar ze noemen het nieuw.
Eoa ceo had liever propaan gezien in een Atex binnendeel samen met een ketel.

https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:01
Keuzes keuzes.

Huis uit 68. Rijtjes huis. 102m2
Energie label c. Hr++ glas. Bijkeuken met plat dak en koepel in 1998 gebouwd en met isolatie van die tijd. Waarschijnlijk zijn toen ook alle spouwmuren geïsoleerd.
C.v. ketel uit 2008
Radiatoren.
Vanaf 15 maart krijgen wij de sleutel
Zonnepanelen laten we plaatsen
Vloer isolatie ook
En plat dak van de keuken willen we beter isoleren en een nieuwe koepel.

Mijn vader kan met korting aircos kopen en mag deze ook monteren. Warmtepomp zou hij of een collega ook mogen.
Een Airco is veel goedkoper dan een warmtepomp. Maar misschien ook wel een investering die zonde is.

Een warmtepomp durf ik nog niet aan. Geen idee hoe snel het huis afkoelt. Een hybride warmtepomp kan alleen als ik ook een nieuwe c
V. Koop. En dat lijkt mij best zonde.

Het idee om voor airco te kiezen is: goedkoper. snel en plaatselijk opwarmen. Wanneer ik voor minder dan twee uur warmte nodig heb gebruik ik liever de airco dan de c.v. En een mooie tussenoplossing om alvast te besparen op gas en wanneer het huis goed is geïsoleerd dan warmtepomp gaan aanschaffen.
Wij zijn wel gevoelig voor geluid. Dus wellicht dat wij ons gaan irriteren aan het geluid van een Mitsubishi of haier airco( 1 van die merken willen wij)

Warmtepomp zou dan zijn: altijd elektrische verwarmen en koelen. Minder tot geen gas verbruik. Maar of wij dat kunnen betalen. Zolder vloer is van hout. Daar een zware boiler plaatsen is niet zo handig denk ik.
Daarbij hoor ik ook negatieve verhalen over de maandelijkse kosten door een warmtepomp.

Wie kan mij de gouden tip geven en mij helpen met de keuze stress

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

m4bnl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:50:
Keuzes keuzes.

Een Airco is veel goedkoper dan een warmtepomp.
Een warmtepomp durf ik nog niet aan. Geen idee hoe snel het huis afkoelt. Een hybride warmtepomp kan alleen als ik ook een nieuwe c
V. Koop. En dat lijkt mij best zonde.
punt 1 is al niet waar dus dat argument valt al af.

warmtepomp met subsidie ~1000 euro.

jij gaat niet de hele toko voorzien van airco voor 1000 euro kan ik je nu al wel zeggen ongeacht hoeveel korting je vader krijgt.

en dat hele afkoelen verhaal is niet van toepassing want dat doe je niet met een warmtepomp. je blijft gewoon de hele dag doortokkelen. dat houd je watertemperatuur laag en dus ben je zuinig aan het stoken.

en hybride heeft compleet geen nut. wat moet die ketel gaan doen wat de warmtepomp niet kan?

en nee, jij wilt geen haier. mitsubishi of een panasonic.

als je zelf wat wilt pielen moet je de panasonic nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 23:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:59:
[...]

jij gaat niet de hele toko voorzien van airco voor 1000 euro kan ik je nu al wel zeggen ongeacht hoeveel korting je vader krijgt.

en dat hele afkoelen verhaal is niet van toepassing want dat doe je niet met een warmtepomp. je blijft gewoon de hele dag doortokkelen. dat houd je watertemperatuur laag en dus ben je zuinig aan het stoken.

en hybride heeft compleet geen nut. wat moet die ketel gaan doen wat de warmtepomp niet kan?
Wij willen 1 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping.

Ik wist niet dat er, inclusief subsidie, warmtepompen zijn voor €1000. Welk merk is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

m4bnl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Wij willen 1 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping.

Ik wist niet dat er, inclusief subsidie, warmtepompen zijn voor €1000. Welk merk is dat?
een panasonic 5J koop je voor ~3900, daar zit nu iets van 2900 euro subsidie op. blijft er nog ~1000 over. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:14
RonJ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Ik zou het dan andersom doen (dus vanuit de andere kruipruimte), anders moet je een gat van 2-3 meter lang graven om m niet slechts in de modder te steken. Die 32mm is echt heel stijf. Is het misschien een idee om een stuk pvc rioolbuis te pakken als mantel? Dan schuif je de mlb, liefst met buisisolatie, er zo doorheen en kan is over tijd ook niet gaan doorhangen. Als je m wat ruimer neemt kunnen de kabels zo ook makkelijk mee.
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Ik zou dat wel aandurven eerlijk gezegd. Ietsje doorzakken kan geen kwaad. Vast een open deur, maar zou wel de PVC buis aan weerszijden goed vastzetten zodat deze onder spanning blijft staan en niet kan schuiven.
Dank nog voor jullie input! _/-\o_ Ik heb direct een paar buizen gehaald en het werkt perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhIe3ePqhUPBIYEpZ0rCM_wT6rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsxkeNCfffejfxo03YmHas6q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmPfgBOeURB7AcWWhp20b0_EvCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqRpgjB96SCj3eb81hzbQJ7O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBuWXQdFpBx-oBYJlLi1lHca9TY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjpSvAzPFtWgSB45b2MKfIZo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dnhN8-7wbPe0sWHgFnzBHD8m1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVQYbaxkpWkje9qC3JAxALqw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gm_nJIQZhRrH6tdnHbcePQNTDQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjNaRJKolP2BLuNvI0kLPtiu.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door WOrange op 15-01-2024 23:16 ]

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:06:
[...]

een panasonic 5J koop je voor ~3900, daar zit nu iets van 2900 euro subsidie op. blijft er nog ~1000 over. ;)
Thnx! Dat valt zeer zeker mee.
Dan wordt het dus uitzoeken hoeveel vermogen en hoe en waar ik een boiler kan plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

m4bnl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Thnx! Dat valt zeer zeker mee.
Dan wordt het dus uitzoeken hoeveel vermogen en hoe en waar ik een boiler kan plaatsen
gasverbruik in kuub per jaar * 8 /1650 = aantal kW wat je warmtepomp moet zijn.
dus bij 1000 kuub er jaar:
1000 * 8 / 1650 = 4.8kW

zou wel om het VEUL makkelijker te maken gewoon een losse warmtepompboiler op de zolder mieteren waar ook de ketel nu is. een explorer v4 is een goede keus en met subsidie even duur als een losse tank plaatsen

dan kan je gasketel weg en je gaskraan dicht en dat scheelt je al weer 300 per jaar aan vastrecht..

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:35
Mag ik jullie visie vragen?

We willen dit jaar graag een warmtepomp nemen. Hiervoor heb ik een Itho Amber 95 op het oog met een 240 liter horizontaal vat, of een Panasonic L series 7kW all in one met een 185 liter ingebouwd verticaal vat.

Van beide apparaten vind ik de binnen als buitenunit erg mooi (met name belangrijk voor m'n vrouw).
De Panasonic heeft zich inmiddels bewezen met de J serie, de Amber lijkt het ook goed te doen.
... beide zou ik zeggen een meer dan prima keus!

Om de knoop definitief door te hakken heb ik nog 1 groot verschil:
  • De afstand van de buitenunit naar de all-in-one is ca 15m. Daarna gaat er een enkele 22mm buis het huis in, met na 15m en 18m aan het einde een vloerverdeler (40m2 + 20m2 vloer) en radiatoren begane grond.
    (de radiatoren op de 1e en 2e verdieping staan de meeste dicht).
  • De Amber (monoblok) kan ik vanuit de buitenunit binnen 2,5m bij de vloerverdeler op de begane grond komen. Ook kan mbv een driewegklep dan binnen 2,5m het 240L horizontale vat worden bereikt bij een knieschot
Ik denk dat dit een no-brainer is om voor de Amber (monoblok) te gaan toch? Ik zie niet iets over het hoofd? Ik ben er eigenlijk al over uit, maar dacht nog even 1x navragen, de Panasonic vind ik uiteraard het mooiste, maar de Amber doet er niet voor onder moet ik zeggen.
(huis 2001, 1300m3 gas, 4 personen huishouden met bad, ca 100 liter in de radiatoren/vloer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Whiskey48 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:03:
Mag ik jullie visie vragen?

We willen dit jaar graag een warmtepomp nemen. Hiervoor heb ik een Itho Amber 95 op het oog met een 240 liter horizontaal vat, of een Panasonic L series 7kW all in one met een 185 liter ingebouwd verticaal vat.

Van beide apparaten vind ik de binnen als buitenunit erg mooi (met name belangrijk voor m'n vrouw).
De Panasonic heeft zich inmiddels bewezen met de J serie, de Amber lijkt het ook goed te doen.
... beide zou ik zeggen een meer dan prima keus!

Om de knoop definitief door te hakken heb ik nog 1 groot verschil:
  • De afstand van de buitenunit naar de all-in-one is ca 15m. Daarna gaat er een enkele 22mm buis het huis in, met na 15m en 18m aan het einde een vloerverdeler (40m2 + 20m2 vloer) en radiatoren begane grond.
    (de radiatoren op de 1e en 2e verdieping staan de meeste dicht).
  • De Amber (monoblok) kan ik vanuit de buitenunit binnen 2,5m bij de vloerverdeler op de begane grond komen. Ook kan mbv een driewegklep dan binnen 2,5m het 240L horizontale vat worden bereikt bij een knieschot
Ik denk dat dit een no-brainer is om voor de Amber (monoblok) te gaan toch? Ik zie niet iets over het hoofd? Ik ben er eigenlijk al over uit, maar dacht nog even 1x navragen, de Panasonic vind ik uiteraard het mooiste, maar de Amber doet er niet voor onder moet ik zeggen.
(huis 2001, 1300m3 gas, 4 personen huishouden met bad, ca 100 liter in de radiatoren/vloer).
Neem gewoon een monoblok met een losse warmtepompboiler. Onder de streep goedkoper en geen gekloot met lange leidingen naar je tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 19:01
Ik heb een eigen topic geopend voor advies mbt een warmtepomp voor een woning uit 1981. Zie: Advies gevraagd warmtepomp woning 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:16:
[...]

gasverbruik in kuub per jaar * 8 /1650 = aantal kW wat je warmtepomp moet zijn.
dus bij 1000 kuub er jaar:
1000 * 8 / 1650 = 4.8kW

zou wel om het VEUL makkelijker te maken gewoon een losse warmtepompboiler op de zolder mieteren waar ook de ketel nu is. een explorer v4 is een goede keus en met subsidie even duur als een losse tank plaatsen

dan kan je gasketel weg en je gaskraan dicht en dat scheelt je al weer 300 per jaar aan vastrecht..
En toch lijkt mij een all electric hybride een mooie tussenoplossing om te besparen op gas verbruik. Ben ik alsnog minder kwijt dan twee airco's. Mocht warmtepomp toch te duur zijn in verbruik dan heb ik altijd nog de c.v. ketel.
Wij zijn maar met z'n tweeën. Zoveel water gebruiken wij niet. In het nieuwe huis staat wel een bad. Deze blijft voorlopig staan omdat we het geld niet hebben voor een verbouwing daarvan.
En onze zolder is niet zo hoog. Daarbij heb ik geen idee hoe ik dat ding ooit naar boven ga sjouwen. Ik ga niet familie en vrienden hun rug laten vernachelen omdat ik daar niet sterk genoeg voor ben. Plus, maakt zo'n boiler niet geluid wat wij dan weer kunnen horen in onze slaapkamer?

Nieuwe cv + hybride. En over aantal jaren de cv weg warmtepomp boiler kopen. Wellicht dat er dan nieuwe technieken zijn. Of boilers die kleiner zijn, of stiller of buiten kunnen staan ofzo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:59:
[...]

en nee, jij wilt geen haier. mitsubishi of een panasonic.

als je zelf wat wilt pielen moet je de panasonic nemen.
Nog even op deze post. Waarom deze merken niet?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Anno nu voor hybride kiezen is een gebrek aan geld, doorzettingsvermogen of kennis.

(uitspraak van een bekende WP installateur geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@m4bnl Met warmtepompen is het net als met auto's. Je kunt geen topkwaliteit verwachten van een budget-merk.

Je post is niet heel duidelijk, want je praat over een oud huis en een nieuw huis. Je hebt het over verbouwingen (aan welk huis) etc. Dat maakt het wat moeilijk te volgen. Wat ook niet onbelangrijk is, is de vraag welke watertemperatuur je nodig hebt om de woning warm te houden.

Een Haier is gewoon goedkoop. Reken er op dat die dingen meer herrie maken en minder kunnen moduleren, waardoor je eerder aan/uit effecten krijgt, zeker met zo'n laag warmteverlies. Dat aan/uit gedrag is niet goed voor de levensduur.

Waarom zou je je CV moeten vervangen als je een hybride opstelling wilt? De meeste warmtepompen kunnen een externe CV gewoon zelf aansturen. De CV weet niets van de WP af en dat is prima. De WP stuurt de CV aan op het moment dat het nodig is en de CV blijft inzetbaar voor warm water.

Maak anders eens een eigen topic met meer (duidelijke) informatie over de situatie, radiatoren, watertemperaturen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Blihi schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:51:
@m4bnl Met warmtepompen is het net als met auto's. Je kunt geen topkwaliteit verwachten van een budget-merk.

Je post is niet heel duidelijk, want je praat over een oud huis en een nieuw huis. Je hebt het over verbouwingen (aan welk huis) etc. Dat maakt het wat moeilijk te volgen. Wat ook niet onbelangrijk is, is de vraag welke watertemperatuur je nodig hebt om de woning warm te houden.

Een Haier is gewoon goedkoop. Reken er op dat die dingen meer herrie maken en minder kunnen moduleren, waardoor je eerder aan/uit effecten krijgt, zeker met zo'n laag warmteverlies. Dat aan/uit gedrag is niet goed voor de levensduur.

Waarom zou je je CV moeten vervangen als je een hybride opstelling wilt? De meeste warmtepompen kunnen een externe CV gewoon zelf aansturen. De CV weet niets van de WP af en dat is prima. De WP stuurt de CV aan op het moment dat het nodig is en de CV blijft inzetbaar voor warm water.

Maak anders eens een eigen topic met meer (duidelijke) informatie over de situatie, radiatoren, watertemperaturen, etc.
Bedankt.

Ik begrijp dat het verwarrend is.
Ik denk dat het beste is om even te wachten. En nadat we een winter hebben meegemaakt in het huis, dat we dan weten hoe het warmteverlies is etc.
Met het nieuwe en oude huis bedoel ik het huis waarvan wij 15 maart de sleutel krijgen. Huis uit 68.

Ik zal t.z.t. een nieuwe topic openen.

Nog wel even een vraagje: kan een hybride ook op een ketel uit 2008? Ik dacht te lezen dat hybride alleen op nieuwere ketels kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

m4bnl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Bedankt.

Ik begrijp dat het verwarrend is.
Ik denk dat het beste is om even te wachten. En nadat we een winter hebben meegemaakt in het huis, dat we dan weten hoe het warmteverlies is etc.
Met het nieuwe en oude huis bedoel ik het huis waarvan wij 15 maart de sleutel krijgen. Huis uit 68.

Ik zal t.z.t. een nieuwe topic openen.

Nog wel even een vraagje: kan een hybride ook op een ketel uit 2008? Ik dacht te lezen dat hybride alleen op nieuwere ketels kan.
De leeftijd van een pand heeft niks te maken met het kunnen nemen van een warmtepomp. Het zegt alleen wat over hoeveel warmtr je nodig hebt, niet hoe je die warmte maakt. En juist bij oude huizen zijn de winsten het grootst.
Als je 1 kuub gas kan vervangen voor 2kWh aan stroom word het een heel simpel rekensommetje als je kijkt naar wat dat dan kost. Een halvering is vaak goed haalbaar. Een wamrtepomp heb je dus rustig binnen 3 jaar er wel uit.
m4bnl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Nog even op deze post. Waarom deze merken niet?
En ondanks wat een aircoman je vertelt is een haier gewoon chinese B merk troep. Het is goedkoop bij de wasco dus er zit een goede marge op. Dat je geen onderdelen kan krijgen na 2 jaar en als je belt voor garantie lachen ze je uit.

Bij een panasonic of mitsubishi kan je gewoon over 15 jaar nog steeds onderdelen krijgen.

Ook al ga je voor hybride moet je gewoon de warmtepomp neerzetten zodat die de verwamring gewoon alleen afkan en dus niet expres een te kleine kopen maar gewoon meteen de goede en dan hou je die ketel voor warm water erbij. Later als je alsnog van de ketel afwilt omdat je beseft dat 300 per jaar aan vastrecht voor beetje douchen en eitje koken toch niet zo handig is hoef je dus alleen maar een WBP te plaatsen want je volledige verwamring word al gedaan door de warmtepomp die je hebt en hoef je niet nog en keer een nieuwe te kopen. Het prijsverschil tussen een te kleine en de goede maat is letterlijk 200 euro of zo.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 16-01-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 16:10
Ik heb een Elga Toshiba L/W en een Toshiba L/L. Deze laat ik allebei draaien, en bij deze temperatuur draaien ze max vermogen (Elga heeft de Toshiba buitenunit iets begrenst begrijp ik). De L/W draait op 850W en de L/L op 1000W. De CV staat niet aan dus de L/W doet het alleen (samen met de L/L).

De buitenunits zijn niet helemaal gelijk natuurlijk maar hebben wel hetzelfde vermogen en hetzelfde bouwjaar.

Ik zie dat de L/W veel meer defrosts nodig heeft dan de L/L. Bijvoorbeeld gistermiddag zat de L/W op ongeveer elke 40m, en de L/L op elke 135 minuten.

De buitenunits staan niet op dezelfde plek.Is dit verschil in defrosts terug te voeren op de locatie (bijv een meer open plek voor de L/L) of is dit inherent aan een verschil tussen hoe een L/L vs. L/W werken?

[ Voor 48% gewijzigd door studiostevus op 16-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:43

MrFish

Untitled

studiostevus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
Ik heb een Elga Toshiba L/W en een Toshiba L/L. Deze laat ik allebei draaien, en bij deze temperatuur draaien ze max vermogen (Elga heeft de Toshiba buitenunit iets begrenst begrijp ik). De L/W draait op 850W en de L/L op 1000W. De CV staat niet aan dus de L/W doet het alleen (samen met de L/L).

De buitenunits zijn niet helemaal gelijk natuurlijk maar hebben wel hetzelfde vermogen en hetzelfde bouwjaar.

Ik zie dat de L/W veel meer defrosts nodig heeft dan de L/L. Bijvoorbeeld gistermiddag zat de L/W op ongeveer elke 40m, en de L/L op elke 135 minuten.

De buitenunits staan niet op dezelfde plek.Is dit verschil in defrosts terug te voeren op de locatie (bijv een meer open plek voor de L/L) of is dit inherent aan een verschil tussen hoe een L/L vs. L/W werken?
Kan ook liggen aan verschillende defrost-algoritmen (kabouters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
flippy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:08:
[...]

Neem gewoon een monoblok met een losse warmtepompboiler. Onder de streep goedkoper en geen gekloot met lange leidingen naar je tank.
Een ideetje die ik zelf heb toegepast is: m onobloc en een water/waterboiler op de retour van de cv.
Auer edel eau heb ik hiervoor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tony71 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Een ideetje die ik zelf heb toegepast is: m onobloc en een water/waterboiler op de retour van de cv.
Auer edel eau heb ik hiervoor gebruikt.
Je weet wel dat die systemen meer verbruiken dan gewoon een losse luchtwarmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
flippy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Je weet wel dat die systemen meer verbruiken dan gewoon een losse luchtwarmtepomp?
De auer edel verbruikt bij mij ca. 450 KW per jaar. De CTC614m monobloc draait ook zeer goed met delta T van 2.

Op dit soort dagen draai ik op 0,8 tot 1 KW per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Tony71 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:23:
[...]

De auer edel verbruikt bij mij ca. 450 KW per jaar. De CTC614m monobloc draait ook zeer goed met delta T van 2.

Maar de warmte onttrekt hij uit het water, waar je WP dus energie in heeft moeten steken om dat op te warmen (dat het restwarmte is doet er niet toe, je blijft energie uit het water halen).

Maar ik mag geen commentaar hebben, want ik draai zelf een WPB op binnen-binnen lucht. Dan heb je hetzelfde probleem.

Als een auer au voor jou werkt, dan moet je dat vooral lekker doen, maar zolang je maar bewust bent van het feit dat je niet de zuinigste oplossing mogelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
ConQuestador schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Maar de warmte onttrekt hij uit het water, waar je WP dus energie in heeft moeten steken om dat op te warmen (dat het restwarmte is doet er niet toe, je blijft energie uit het water halen).

Maar ik mag geen commentaar hebben, want ik draai zelf een WPB op binnen-binnen lucht. Dan heb je hetzelfde probleem.

Als een auer au voor jou werkt, dan moet je dat vooral lekker doen, maar zolang je maar bewust bent van het feit dat je niet de zuinigste oplossing mogelijk hebt.
Vanaf een buitentenperatuur van 16 a 17 graden gaat mijn monobloc uit voor een zomerslaap. Voor de auer edel maakt het echter niets uit. Deze loopt gewoon door op de door de zon opgewarmde woning. Deze heeft nml. min. 18 graden (vloerverwarming/retour) nodig om te werken. Zou ik de warmtepomp ook sanitair water hebben laten maken dan kan deze niet uit voor een periode van 6 maanden en dus meer slijtage en onderhoudskosten aan de monobloc wat een dure jongen is. Dat was en is mijn redenatie in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 07:34
[...]

Ik heb zo'n PompAO. Ik kan je melden dat het wel meer afwijkt dan 0.5 graden. Ruim 2 graden hier.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb zo'n PompAO. Ik kan je melden dat het wel meer afwijkt dan 0.5 graden. Ruim 2 graden hier.
Ik zie ook soms verbazend goede en ook hele slechte COP cijfers. Vorige week nog iemand in een nieuwbouwwoning met overal vloerverwarming. Haalde volgens het apparaat tussen 1-11 Januari een gemiddelde COP van 3.1

Helaas is er nog niemand met een tweede warmtemeter om te kijken hoe goed/beroerd die Chinees meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:12
Tony71 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik vind het ook ideaal, hier een 150liter Auer Edel Eau. 550Kwh in 2023, waarvan ongeveer 65% buiten het stookseizoen bij ons is opgewekt. De vrouw des huizes doucht geregeld nog 2x per dag.

Icm panasonic 5j monoblock die ook ongeveer op 1kw per uur zit momenteel, delta 2 over klein buffervat.
In januari tot nu 234kwh verbruikt, 842kwh opgewekt, cop 3,6.

En de warmte die je dus met een boiler uit je vloer trekt, is dus wel duurzaam opgewekt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@flippy @ConQuestador In Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" heb ik geprobeerd een schatting te maken, tijdens verwarmingsbedrijf een SWW-systeemCOP van ca 3.5 is niet bijzonder slecht bij een buitentemperatuur van 10 graden.
In tegenstelling tot de ventilator bij een luchtwarmtepomp gaat de pompenergie direct in mindering van het verbruik van de grote warmtepomp.

Over de bouwkwaliteit kan je opmerkingen hebben (de mijne is ook flink achteraf getweakt), het principe lijkt me OK.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 16-01-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:39:
@flippy @ConQuestador In Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" heb ik geprobeerd een schatting te maken, tijdens verwarmingsbedrijf een SWW-systeemCOP van ca 3.5 is niet bijzonder slecht bij een buitentemperatuur van 10 graden.
In tegenstelling tot de ventilator bij een luchtwarmtepomp gaat de pompenergie direct in mindering van het verbruik van de grote warmtepomp.

Over de bouwkwaliteit kan je opmerkingen hebben (de mijne is ook flink achteraf getweakt), het principe lijkt me OK.
die meting is niet super betrouwbaar omdat je de vloer als (variable) buffer gebruikt. dat geeft een scheef/positiver beeld dan de werkelijheid op lange termijn. dat kan je waarschijnlijk beter zien als je ook naar de watertemperaturen en je vloertemperatuur kijkt.

het proces onder de streep verandert niet ten opzichte van die van @ConQuestador met zijn luchtsysteem. die van hem heeft alleen het voordeel van een buffer zoals jij die hebt niet en dat maakt het echte verbruik een stuk minder tastbaarder dan afniften in een steenkoude zolder.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 16-01-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
LacsapOV schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Ik zie ook soms verbazend goede en ook hele slechte COP cijfers. Vorige week nog iemand in een nieuwbouwwoning met overal vloerverwarming. Haalde volgens het apparaat tussen 1-11 Januari een gemiddelde COP van 3.1

Helaas is er nog niemand met een tweede warmtemeter om te kijken hoe goed/beroerd die Chinees meet.
Als iemand die bij mij komt installeren wil ik de meter wel betalen. :)

Een slecht rendement halen met een nieuwbouw woning is absoluut geen kunst. Gewoon een verkeerde pomp bij het type huis of beroerde instellingen en je maakt van elke warmtepomp een energievreter. Ik zelf heb gemerkt dat 2 graden verschil in stooklijn enorme verschillen kan maken in de COP.

De meeste installateurs hangen het ding gewoon op en spelen op safe. Boeie, als de klant maar niet belt dat het huis niet warm wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Een slecht rendement halen met een nieuwbouw woning is absoluut geen kunst. Gewoon een verkeerde pomp bij het type huis of beroerde instellingen en je maakt van elke warmtepomp een energievreter. Ik zelf heb gemerkt dat 2 graden verschil in stooklijn enorme verschillen kan maken in de COP.

De meeste installateurs hangen het ding gewoon op en spelen op safe. Boeie, als de klant maar niet belt dat het huis niet warm wordt.
was vandaag nog bij een bronmachine die had een brontemperatuur van 4 graden en maakte 55 graden water.
dat ding zat doodleuk met een COP van 2.5 (eigen verbruik was 60kW) een winkelcentrum met een berg veel te dure apparementen warm te houden... 8)7

en nee, die warmtepomp was niet genoeg dus er stond nog 2 megawatt aan antieke boilers te brullen in de ruimte ernaast... _O-

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-01-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Meer gegevens aan de beste man gevraagd maar niet gekregen. Hij was tevreden, zal wel denken: "Daar heb je weer zo'n bemoeial" 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:56:
[...]
die meting is niet super betrouwbaar omdat je de vloer als (variable) buffer gebruikt.
Het gaat offtopic, maar nee. Hydraulisch zit hij in de retour na de vloer en de WP zorgt voor een constante aanvoertemperatuur, de vloer houdt dezelfde dT en enige buffer daar wordt dus niet gebruikt.
De verwarmings-warmtepomp merkt een koudere retour en zet een tandje bij om de aanvoer constant te houden.
De Ta regeling is prima stabiel, over de periode week hij hooguit 0.1 graad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
Mag ik onderstaande vraag hier stellen?

Ik heb thuis een Stiebel Eltron WPL15ACS, die ik via modbus uitlees in home assistant, via TCP. Dat werkt, en nu probeer ik nog een extra sensor toe te voegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lCh_oWCGUdgGlnmK56biUzkdss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCTcYb45JvqxaHjQvQSxxGAE.png?f=fotoalbum_large

Er komt een waarde door in home assistant, echter niet als B0 t/m B11, maar een getal. Ik vermoed dat het iets met de opmerking "bitgecodeerd" heeft te maken, want deze opmerking staat niet bij de andere registers waarbij het wel lukt om ze uit te lezen.

Werkende sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilhVyWAkq-SvIDnQatlG2AVxgTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F7iKASMRUCTkQ7ZHes2uZrUr.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de waardes die ik binnenkrijg in home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF36rTTUp3jDylAhO6OMvaBRGoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yW5Ccini0l2d35wee6RtAdA6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIylj-McEzuRVWDzUulCvtHcPRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jdRo0QT5BnURILPf8c2wVOEw.png?f=fotoalbum_large

Code in home assistant:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - name: "WP"
    retry_on_empty: true
    retries: 5
    type: tcp
    host: 10.0.0.21
    port: 502
    sensors:
      - name: WP bedrijfsstatus
        unique_id: e9835ed5-4aaf-4b64-b397-889d9f365e2e
        scan_interval: 240
        slave: 1
        address: 2501
        scale: 1
        precision: 0
        input_type: input

Ik vermoed dat ik hier nog iets moet aanpassen om B0 t/m B11 binnen te krijgen. Maar wat?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
flippy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:59:
[...]

was vandaag nog bij een bronmachine die had een brontemperatuur van 4 graden en maakte 55 graden water.
dat ding zat doodleuk met een COP van 2.5 (eigen verbruik was 60kW) een winkelcentrum met een berg veel te dure apparementen warm te houden... 8)7

en nee, die warmtepomp was niet genoeg dus er stond nog 2 megawatt aan antieke boilers te brullen in de ruimte ernaast... _O-
Een familielid van me werkt in warmtenetten. Die gaf aan dat ze bij grote warmtepomp projecten (10 x 32KW voor een nieuwbouwwijk) tevreden zijn als er over een jaar heen, incl koelen en SWW een gemiddelde COP van 2.5 gehaald wordt. Dus die vond mijn gemiddelde COP van 3.5 hoog, terwijl ik vind dat daar wel wat te tweaken valt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Een familielid van me werkt in warmtenetten. Die gaf aan dat ze bij grote warmtepomp projecten (10 x 32KW voor een nieuwbouwwijk) tevreden zijn als er over een jaar heen, incl koelen en SWW een gemiddelde COP van 2.5 gehaald wordt. Dus die vond mijn gemiddelde COP van 3.5 hoog, terwijl ik vind dat daar wel wat te tweaken valt.
dat is ook mijn hele arugment waarom warmtenetten nooit zullen doen wat ze claimen en de hoge kosten altijd op rekening komen van de consument die met een wurgcontract eraan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
manusjevanalles schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:23:

Ik vermoed dat ik hier nog iets moet aanpassen om B0 t/m B11 binnen te krijgen. Maar wat?
Status 81 (decimaal) is 1010001 (binair).
Oftewel (van rechts naar links):
B0, B4 en B6 = 1
Volgens jouw schema: Pomp, verwarmingsmodus en compressor actief.

Kun je daar wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
flippy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:32:
[...]

dat is ook mijn hele arugment waarom warmtenetten nooit zullen doen wat ze claimen en de hoge kosten altijd op rekening komen van de consument die met een wurgcontract eraan vast zit.
Eens. Daarom zal ik mijn huis er nooit op aan laten sluiten of een huis kopen op een warmtenet. Ze kunnen doen en vragen wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
ocaj schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Status 81 (decimaal) is 1010001 (binair).
Oftewel (van rechts naar links):
B0, B4 en B6 = 1
Volgens jouw schema: Pomp, verwarmingsmodus en compressor actief.

Kun je daar wat mee?
Jazeker, het is dus gewoon 0=uit 1=aan, van rechts naar links. Nu nog bedenken hoe ik dat omcodeer naar een makkelijk leesbaar formaat in HA. Ik ga verder in het topic van HA, bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 16-01-2024 19:40 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:23:
Mag ik onderstaande vraag hier stellen?

Ik heb thuis een Stiebel Eltron WPL15ACS, die ik via modbus uitlees in home assistant, via TCP. Dat werkt, en nu probeer ik nog een extra sensor toe te voegen:

[Afbeelding]

Er komt een waarde door in home assistant, echter niet als B0 t/m B11, maar een getal. Ik vermoed dat het iets met de opmerking "bitgecodeerd" heeft te maken, want deze opmerking staat niet bij de andere registers waarbij het wel lukt om ze uit te lezen.

Werkende sensor:
[Afbeelding]

Dit zijn de waardes die ik binnenkrijg in home assistant:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Code in home assistant:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - name: "WP"
    retry_on_empty: true
    retries: 5
    type: tcp
    host: 10.0.0.21
    port: 502
    sensors:
      - name: WP bedrijfsstatus
        unique_id: e9835ed5-4aaf-4b64-b397-889d9f365e2e
        scan_interval: 240
        slave: 1
        address: 2501
        scale: 1
        precision: 0
        input_type: input

Deze vraag heeft hooguit zijdelings met een WP te maken en hoort dus in het HA topic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 93 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)