Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Hoeveel knietjes en T-stukken heb je in je cv? Drukval!
2m3/h is oke, dat heb ik nu ook, maar wil toch naar 45L/min.
Wat moet hij daar mee bereiken dan? Het is niet dat hij op 45 graden zit te stoken. Hij heeft gewoon te weinig vermogen. Flow verdubbelen en dan 2 graden van de aanvoertemperatuur afsnoepen gaat echt niet veel brengen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
Apocalyps895 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb het voorhuis een tijd alleen verwarmd 8 groepen dat ging prima Tr 24 ongeveer dus dat ging perfect en kon die heel makkelijk aan. De woonkamer heeft een open verbinding naar het voorhuis dus overal dezelfde temperatuur beneden is wel wenselijk, sowieso in de winter moet dit mee verwarmd worden.

Voor januari heeft die nu ongeveer 1400kwh aan warmte opgewekt tegen 400kwh stroom dus er is volgens mij gewoon veel warmte nodig voor de woning.

Nu heb ik de flow maar wat naar beneden gehaald en ga is kijken of ik dezelfde Tr blijf houden van 21.

Betere merken voor een WP zijn mitsubishi panasonic ? Ik kan eventueel ook de woonkamer of het voorhuis op een aparte WP doen ipv een zwaardere.
COP is prima, je hebt gewoonweg meer vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:24
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Het buffervat zit nu in serie. En geeft op onverwachte momenten een storing. De warmtepomp lijkt dan hysterisch te worden en draait op volvermogen door. Dit gebeurt niet vaak, maar toch. En omdat we niet weten hoe het komt, wil ik het systeem eenvoudiger maken van opzet. En dus moet het buffervat uit het systeem.

Omdat ik straks overstap van 2 naar 1 pomp vroeg ik mezelf af of de flow hierdoor in negatieve zin blijvend verandert. En omdat we overal 1 1/4 duims cv leidingen hebben, echter thv van de vloerverwarming nog 28 mm zit, pak ik dit ook aan zodat alles 40 mm is muv vloerverwarming zelf, deze is 16 + 2.

Het doel is om storingen uit het systeem te halen en zuiniger te stoken. Een buffer van 100 L op temperatuur houden en een laadpomp die continue draait is niet duurzaam en zeker niet zuiniger.

De warmtepomp CTC614m https://www.ctcbenelux.co...ompen/ctc-ecoair-600m-127 is voor onze woning normaliter aan de kleine kant, echter wilde ik geen grotere omdat deze goed terug kan moduleren. De CTC614m is een topper met moduleren...14KW-2,5KW, zodat deze in de lente en herfst periode ook zijn vermogen kwijt kan. In de zomer staat het uit.

Maar goed, dat zou bij een grotere niet hebben gekund omdat minder goed kunnen moduleren.

Door het systeem zeer veel flow te geven,zit nu op 35L/min en wil naar 45L/min, kan deze warmtepomp vrij gemakkelijk ons huis op temperatuur houden. Delta T van 2

Op het moment staat het 4,2 x 2 x 35/60 = 4,9 KW ( 0,9 KW aan stroom verbruik) COP 5,44
,
Waarop baseer je dat de WP voor jouw woning aan de kleine kant is? Volgens mij had ik ergens gelezen dat je amper 100m2 vvw had, kun je het vermogen van de WP uberhaupt wel kwijt

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Fabrikant opgave vermogen moet al bij -7c zijn anders zijn het jokkebrokken, maar die zijn er ook bij :P
Het is een beetje zoals bij 90’s audio apparatuur. De mindere merken denken te verkopen met 10.000 watt “PMPO” waarden op iets wat dat obviously niet gaat leveren.

Maargoed, ook bij de a-merken als daikin en mitsubishi waar het wél aardig klopt moet je al-tijd de capaciteitstabellen checken ipv met het typeplaatje rekenen. Dat is meer om het plekje in de range aan te geven dan het daadwerkelijke vermogen bij A -7 of -10. Het vermogen bij hogere temperaturen is totaal irrelevant, want dan heb je t niet nodig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Maikie18 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Waarop baseer je dat de WP voor jouw woning aan de kleine kant is? Volgens mij had ik ergens gelezen dat je amper 100m2 vvw had, kun je het vermogen van de WP uberhaupt wel kwijt
Met een dt2 kom je al snel afgiftevermogen tekort, ondanks de achterlijk hoge flow.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 13-01-2024 11:09 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Fabrikant opgave vermogen moet al bij -7c zijn anders zijn het jokkebrokken, maar die zijn er ook bij :P
Moet je eens gaan kijken bij de Warmte (Pomp AO).
Vermogen volgens de naam: 8kW
Vermogen bij A7/W35: 6.4kW
Vermogen bij A-7/W35: 4.3kW (Dit vertellen ze je dan ook niet)

Is in de basis een hybride en dus voor dat doeleinde ook prima. Maar ze praten ook over all-electric ready. Nou, dan moet je nog wel even flink je best doen om met 4kW een niet nieuwbouwhuis gasloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:04
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Geen idee waarom je dat wilt. Om 8 kW bij een voor warmtepompen gebruikelijke dT van 5 te verpompen is 23 l/min al genoeg.
Jouw 45 l/min past bij een warmtepomp van 15 of 16 kW (bij -10).

Ter vergelijking: Ik draai op maar 19 l/min en haal prima COP's en een dT die meestal tussen de 3.5 en 4 zit.
Hoe meer flow des te beter. Geheel volgens de specificaties een systeem bouwen en niet kijken of er verbeterpunten zijn, maakt dat mensen ontevreden zijn over hun duur aangekochte systemen, zo blijkt uit de vele reacties op forums. Veelal zijn het japanners die problemen hebben, merk ik op. Daarom mijn keuze voor CTC met extreem hoog modulatiebereik, muisstil en als enige met vraaggestuurde ontdooiing.

Zonder flow geen warmteverplaatsing. Er is eigenlijk geen max aan benodigde flow.

Ga maar eens onder de douche staan met een miezerig straaltje dan voelt een straaltje van 45 graden niet warm genoeg aan, maar bij een stortdouche is veel lagere temperaturen nodig om behaaglijk te douchen...

Zo werkt het precies zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Maikie18 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Ik heb ca. 123m2 vloerverwarming hoh 10 (dacht eerst 15) 16+2 Dus dat is ca. 123 x1,1= 135L. Nu hangt er nog een buffervat tussen van 100L.

Daarnaast heb ik ca. 27/29 L in mijn cv ziiten, maakt ca. 165 Liter.

Onze woning is groter dan 210m2. Vandaar dat ik dacht dat deze te normaliter te klein is. Maar boven verwarmen we niet. De vide zorgt voor warmte boven.

[ Voor 13% gewijzigd door Tony71 op 13-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:42:
Andere merken zijn ook goed, maar ik wilde graag een warmtepomp uit een gebied die ook daadwerkelijk beproefd is, zoals Zweden ...

en geen opgebouwde pomp wat eerst dienst deed als airco en uit gebieden waar een warmtepomp niet nodig is zoals, Japan
Waar denk je dat die merken hun onderdelen vandaan halen?
Zoek maar het merk van je compressor op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
RonJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Met een dt2 kom je al snel afgiftevermogen tekort, ondanks de achterlijk hoge flow.
Het draait nu op ca. 26% van zijn mogelijke 120%. 2 x ondooiing gezien in de afgelopen 12 uur ondanks vochtig weer. En heeft geen enkele keer moeten wachten op debiet, loopt dus continue met 0,8/0,9 KW per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Wat is je verbruik op het moment? Bij ons is dat 0,9 KW en draait op 26% vermogen. Delta T van 2

Dan kunnen we vergelijken? Overigens draait hij regelmatig op 20% vermogen.
Even duidelijk maken wat een verdubbeling van flow jou gaat brengen. Je hebt nu een delta van 2 graden. Als je de flow verdubbeld krijg je een delta van 1 graad. Je aanvoer temperatuur daalt met 0.5 graad. Dat levert je een winst op van 1-1.5% in COP.

Ik moet de eerste warmtepomp nog zien die een delta van 1 graad aankan. (Aanname) Ze schakelen voor de tijd al uit en gaan pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
LacsapOV schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Moet je eens gaan kijken bij de Warmte (Pomp AO).
Vermogen volgens de naam: 8kW
Vermogen bij A7/W35: 6.4kW
Vermogen bij A-7/W35: 4.3kW (Dit vertellen ze je dan ook niet)

Is in de basis een hybride en dus voor dat doeleinde ook prima. Maar ze praten ook over all-electric ready. Nou, dan moet je nog wel even flink je best doen om met 4kW een niet nieuwbouwhuis gasloos te maken.
Doen al die partijen met die snelle jongens die in China een product laten maken, met mooi omhulsel.
All electric ready zijn leuke termen voor onwetende consumenten. De oplossing als je verder vraagt is een 2e warmtepomp.
Die cijfers die jij laat zien zijn best beschamend, het reële vermogen is zelfs 4Kw.
En de huizen waar ze in gaan is allemaal oudbouw en die zijn vaak 8 of 6 kw nodig bij -7C.
Zolang de CV erbij pruttelt geen probleem. Zogauw de klant die wegtrekt beginnen de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
DutchWing schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Waar denk je dat die merken hun onderdelen vandaan halen?
Zoek maar het merk van je compressor op.
Alles wordt in Zweden gemaakt. Ondertussen is CTC wel overgenomen door NIbe

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:15:
Hoe meer flow des te beter. Geheel volgens de specificaties een systeem bouwen en niet kijken of er verbeterpunten zijn, maakt dat mensen ontevreden zijn over hun duur aangekochte systemen, zo blijkt uit de vele reacties op forums. Veelal zijn het japanners die problemen hebben, merk ik op. Daarom mijn keuze voor CTC met extreem hoog modulatiebereik, muisstil en als enige met vraaggestuurde ontdooiing.
  1. Ik lees in de fora vrij weinig problemen met de Japanse warmtepompen. Dat je weinig van CTC leest komt dat je die in NL nauwelijks tegenkomt. En dat weet je zelf ook best.
  2. Zoals reeds hierboven aangetoond is dat modulatiebereik van jou CTC helemaal niet zo hoog. Mitsubishi doet het een stuk beter.
  3. Geluid doet je CTC (52 dB geluidsvermogen) best netjes, maar is niet wereldschokkend, de Bosch Compress 5800i serie doet hetzelfde.
  4. En vraaggestuurde ontdooiing hebben alle serieuze merken. Er zijn er maar weinig (een enkele Chinees) waarbij dat enkel op een timer gebeurt.
Zonder flow geen warmteverplaatsing. Er is eigenlijk geen max aan benodigde flow.

Ga maar eens onder de douche staan met een miezerig straaltje dan voelt een straaltje van 45 graden niet warm genoeg aan, maar bij een stortdouche is veel lagere temperaturen nodig om behaaglijk te douchen...

Zo werkt het precies zo.
Maar bij de overgang van een dT van 4 naar een dT van 2 win je maar 1 graad in de Ta. Daarvoor moet je de flow verdubbelen, waarbij je een extra grote waterpomp nodig hebt en waanzinnig dikke leidingen (binnendiameter 26 voldoet dan echt niet meer).
Alleen al die extra grote waterpomp verbruikt zoveel extra stroom dat dit de energiebesparing al weer teniet doet.
Die standaard dT van ca 5 is echt zo gek nog niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
LacsapOV schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Even duidelijk maken wat een verdubbeling van flow jou gaat brengen. Je hebt nu een delta van 2 graden. Als je de flow verdubbeld krijg je een delta van 1 graad. Je aanvoer temperatuur daalt met 0.5 graad. Dat levert je een winst op van 1-1.5% in COP.

Ik moet de eerste warmtepomp nog zien die een delta van 1 graad aankan. (Aanname) Ze schakelen voor de tijd al uit en gaan pendelen.
Soms slaan mensen een beetje door, maar ik vind het leuk om te doen. Haal jij ook niet de laatste kruimels uit een zakje chips;) Of het laatste beetje ijs wat in het bakje zit......dat is toch het lekkerst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Alles wordt in Zweden gemaakt. Ondertussen is CTC wel overgenomen door NIbe
Kan niet, Zweden heeft geen compressor fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:32:
Kan niet, Zweden heeft geen compressor fabriek.
Voor zover ik weet komen de compressoren van Nibe gewoon van Mitsubishi... :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Voor zover ik weet komen de compressoren van Nibe gewoon van Mitsubishi... :)
Klopt, Mitsubishi heeft dochter bedrijf volledig eigenaar mitsu die voor veel merken compressoren maakt.

De CTC kende ik geen eens joh. Maar wat een ontzettend duur apparaat man.
https://radiatorendiscoun...9295d439081f4584f6bfaca2e

Maar R407C dat kan echt niet meer en verklaart de hogere COPs wel, want was wel een goed koudemiddel.

Of zijn ze er ook op R32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:28:
[...]
  1. Ik lees in de fora vrij weinig problemen met de Japanse warmtepompen. Dat je weinig van CTC leest komt dat je die in NL nauwelijks tegenkomt. En dat weet je zelf ook best.
  2. Zoals reeds hierboven aangetoond is dat modulatiebereik van jou CTC helemaal niet zo hoog. Mitsubishi doet het een stuk beter.
  3. Geluid doet je CTC (52 dB geluidsvermogen) best netjes, maar is niet wereldschokkend, de Bosch Compress 5800i serie doet hetzelfde.
  4. En vraaggestuurde ontdooiing hebben alle serieuze merken. Er zijn er maar weinig (een enkele Chinees) waarbij dat enkel op een timer gebeurt.
[...]

Maar bij de overgang van een dT van 4 naar een dT van 2 win je maar 1 graad in de Ta. Daarvoor moet je de flow verdubbelen, waarbij je een extra grote waterpomp nodig hebt en waanzinnig dikke leidingen (binnendiameter 26 voldoet dan echt niet meer).
Alleen al die extra grote waterpomp verbruikt zoveel extra stroom dat dit de energiebesparing al weer teniet doet.
Die standaard dT van ca 5 is echt zo gek nog niet.
Ik kijk naar de feiten en niet naar specs, maar dat bijna niemand in Zweden Japanse wp gebruikt zegt natuurlijk wel veel.

Vraaggestuurde omgekeerde ontdooi-cyclus:
Op dezelfde manier als bij de vorige methode (de circulatierichting van het koelmiddel wordt omgedraaid), maar enkel wanneer sensoren vaststellen dat de warmtewisselaar echt aan het dichtvriezen is, wanneer de omstandigheden er dus om “vragen”. Door het constant meten en vergelijken van de luchtstromen bij de warmtewisselaar en de ventilator, rekening houdend met de temperatuur, “weet” de warmtepomp wanneer bevriezing dreigt, en kan ze dus beslissen om enkel een ontdooi-cyclus te draaien wanneer het nodig is. Op die manier wordt dus het minst mogelijk energie verbruikt aan het ontdooien, en worden zo weinig mogelijk cycli gedraaid, wat ook de levensduur van de warmtepomp ten goede komt.

Deze pomp doet alles voor me...
https://product-selection...784167&tab=variant-curves

Ik heb dan wel aparte leidingen...microflex duo 2 x 40 mm x 3,7 mm

Dit alles zorgt voor fantastische flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Klopt, Mitsubishi heeft dochter bedrijf volledig eigenaar mitsu die voor veel merken compressoren maakt.

De CTC kende ik geen eens joh. Maar wat een ontzettend duur apparaat man.
https://radiatorendiscoun...9295d439081f4584f6bfaca2e

Maar R407C dat kan echt niet meer en verklaart de hogere COPs wel, want was wel een goed koudemiddel.

Of zijn ze er ook op R32?
Hij is belachelijk duur geworden idd....2 jaar geleden kocht ik het voor 6300 bij TKM NL en daar mocht de subsidie nog van af gehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:38:
Op dezelfde manier als bij de vorige methode (de circulatierichting van het koelmiddel wordt omgedraaid), maar enkel wanneer sensoren vaststellen dat de warmtewisselaar echt aan het dichtvriezen is, wanneer de omstandigheden er dus om “vragen”. Door het constant meten en vergelijken van de luchtstromen bij de warmtewisselaar en de ventilator, rekening houdend met de temperatuur, “weet” de warmtepomp wanneer bevriezing dreigt, en kan ze dus beslissen om enkel een ontdooi-cyclus te draaien wanneer het nodig is. Op die manier wordt dus het minst mogelijk energie verbruikt aan het ontdooien, en worden zo weinig mogelijk cycli gedraaid, wat ook de levensduur van de warmtepomp ten goede komt.
Dat is (zoals gezegd) de methode die alle zichzelf respecterende warmtepompen hanteren.
Max 90W. Mijn waterpomp is max 60W, op een warmtepomp met meer thermisch vermogen.
Flow is niet het doel. Energiebesparing is het doel. Jouw (te grote) waterpomp verbruikt meer dan hij oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is (zoals gezegd) de methode die alle zichzelf respecterende warmtepompen hanteren.

[...]

Max 90W. Mijn waterpomp is max 60W, op een warmtepomp met meer thermisch vermogen.
[...]

Flow is niet het doel. Energiebesparing is het doel. Jouw (te grote) waterpomp verbruikt meer dan hij oplevert.
Als het te bgroot is, zal het moeten pendelen en dat het niet.
Flow vind ik persoonlijk het belangrijkst in tegenstelling tot wat gangbaar is.Verwarming zonder optimale verplaatsing is vragen om problemen. En we willen allemaal de laagste Delta T en de hoogste Flow voor weinig...

Tip: Warmte heeft geen invloed op de flow, maar andersom wel! Onthoud dat

[ Voor 23% gewijzigd door Tony71 op 13-01-2024 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Ik kijk naar de feiten en niet naar specs, maar dat bijna niemand in Zweden Japanse wp gebruikt zegt natuurlijk wel veel.

Deze pomp doet alles voor me...
https://product-selection...784167&tab=variant-curves

Sorry ik moet je uit wat dromen halen.
Iedereen vind “zijn” merk fantastisch en dat voelt ook zo en is prima.
CTC is niet de heilige graal van warmtepompen.
Net als Nibe overpriced en in prestaties en vooral duurzaamheid kan het tegenvallen. (Met elk merk trouwens wel, maar Nibe heeft me meermaals verrast)
De pomp die die aanhaalt is echt achterhaald en werd 10 jaar terug veel gebruikt ivm de PWM aansturing in alle Europese merken.
Echter is dat een niet energiezuinige pomp. De Japanners hebben allang EC pompen.
De compressor is een mitsu waarschijnlijk.
De koudetechnische componenten als LEV ook.

Scandinaviërs zijn gewoon heel chauvinistisch in aankoop, niet toevallig rijden er ook veel Volvo’s rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dat heeft gewoon met je marktaandeel te maken. Aangezien de Zweedse merken er vanaf het begin al boven op zaten is het voor buitenlandse merken al lastiger.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
Jan Treur schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:28:
[...]
Zie mijn bericht net boven jouw bericht. Het gaat om hetzelfde artikel, overgenomen van Slimster door Business Insider. Ze berekenen de warmtebehoefte per dag niet specifiek genoeg waardoor hun tabel totaal geen realistische antwoorden geeft.
Dat slaat inderdaad nergens op om het gemiddelde te pakken en dan voor elke buiten temperatuur de zelfde warmte behoefte gebruiken.

Als ik naar mijn eigen verbruik en de COP bij mijn stooklijn tot nu toe kijk en daar 2 functies doorheen fit en die gebruik om de kosten per 24h van een bepaalde buiten temperatuur te berekenen dan ziet het er zo uit als de paarse lijn in het onderste plaatje (uitgaande van de zelfde €0.35 per kWh als in het artikel).

Gelukkig dat de lagere buiten temperaturen niet zo heel veel uren per jaar gemiddeld voorkomen als je naar historische data kijkt van de KNMI.

Edit: Plaatje geupdate, in het oude plaatje ging de buiten temperatuur tot -10oC, nu -20oC en de temperatuur distributie die erin stond was van het volledige jaar, terwijl alleen het stookseizoen interessant is, dat is nu aangepast. Tevens de voor mij te verwachten kosten van een stookseizoen wat de gemiddelde temperatuurs distributie van de afgelopen 40 jaar volgt toegevoegd, en de geschatte SCOP op basis van deze temperatuursdistributie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGtLpaf1Dooxvl45REGWnj-BIJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zmPuDWSEIYvh7aIFRbGxh6IZ.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door PentaClover op 14-01-2024 22:55 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:45:
Als het te bgroot is, zal het moeten pendelen en dat het niet.
Dat klopt niet. Zolang een WP zijn vermogen kwijt kan pendelt ie niet. En bij die enorme flow van jou (in combinatie met een afgiftesyteem met veel vloerverwarming) is het kwijt raken van dat vermogen echt geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Sorry ik moet je uit wat dromen halen.
Iedereen vind “zijn” merk fantastisch en dat voelt ook zo en is prima.
CTC is niet de heilige graal van warmtepompen.
Net als Nibe overpriced en in prestaties en vooral duurzaamheid kan het tegenvallen. (Met elk merk trouwens wel, maar Nibe heeft me meermaals verrast)
De pomp die die aanhaalt is echt achterhaald en werd 10 jaar terug veel gebruikt ivm de PWM aansturing in alle Europese merken.
Echter is dat een niet energiezuinige pomp. De Japanners hebben allang EC pompen.
De compressor is een mitsu waarschijnlijk.
De koudetechnische componenten als LEV ook.

Scandinaviërs zijn gewoon heel chauvinistisch in aankoop, niet toevallig rijden er ook veel Volvo’s rond.
Ik ben zeker niet merkgebonden. De compressors van de jappen zijn fantastisch.
Idd wat je vandaag koopt is morgen alweer achterhaald. Maar iets wat niet of weinig aan mode onderhevig is, is flow.

90% van de problemen ontstaan door gebrek aan flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Dat klopt niet. Zolang een WP zijn vermogen kwijt kan pendelt ie niet. En bij die enorme flow van jou (in combinatie met een afgiftesyteem met veel vloerverwarming) is het kwijt raken van dat vermogen echt geen punt.
Dan moet je niet pretenderen dat deze niet voldoet qua grootte volgens de specs...

De VW bluemotion zou schoon en zuinig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:47
De "grote" merken per land zijn vooral bepaald door de Marketing, Sales en Distributie organisaties. Daarom zie je in NL ook nog maar weinig Pana/Daikin/Mitsubishi/LG en relatief veel gasketelfabrikant warmtepompen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
BarryH schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:54:
De "grote" merken per land zijn vooral bepaald door de Marketing, Sales en Distributie organisaties. Daarom zie je in NL ook nog maar weinig Pana/Daikin/Mitsubishi/LG en relatief veel gasketelfabrikant warmtepompen.
Gebruik the Worldwideweb in je voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Gebruik the Worldwideweb in je voordeel.
leuk hoor, maar dan zit je nog met installateurs die alleen met bepaalde merken willen werken.
die van mij (werkte samen met de bouwer) wilde per se nefit, maar dat zag ik niet zitten en mitsubishi doorgedrukt.

waarom zou je meer betalen voor de bijna zelfde componenten? alleen voor de badge? 8)7

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tony71
xoror schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:04:
[...]

leuk hoor, maar dan zit je nog met installateurs die alleen met bepaalde merken willen werken.
die van mij (werkte samen met de bouwer) wilde per se nefit, maar dat zag ik niet zitten en mitsubishi doorgedrukt.

waarom zou je meer betalen voor de bijna zelfde componenten? alleen voor de badge? 8)7
Toen ik besloot om voor warmtepomp te gaan, ben ik eerst gaan kijken naar de knelpunten. Ik kwam er snel achter dat veel installateurs niet kundig genoeg zijn en lapmiddelen gebruiken om te kunnen voldoen. Dit forum kun je ook goed gebruiken hiervoor. Toen bepaald waar de wp komt en wat de route moet zijn van de leidingen. Dit opgemeten en gekeken naar alles boven gangbaar ( is 28mm) Dit vergroot naar 40 mm. Fundering Wp, omkasting binnendeel zelf gebouwd en op zoek gegaan naar een installateur die gasketels kan aanleggen en het gereedschap heeft. Ik heb samen met hem alles doorgenomen en bestudeert (het is niet zo moeilijk). Mijn eis voor hem was dat alles zoveel mogelijk zonder knietjes en t-stukken geplaatst moest worden. We kwamen topen ook aan bij het buffervatverhaal...maar omdat CTC aangaf dat dit noodzakelijk is, toch maar geplaatst. Echter wel zonder mengklep, wat ze ook nadrukkelijk adviseerde. Nu na 2 jaar heb ik geleerd dat het buufervat er ook uit moet. Dezelfde installateur gebeld en deze gaat het verwijderen voor me. Ondertussen is de beste man ook zo enthousiast geworden dat deze inmiddels meerdere systemen heeft geplaatst. Niks is onmogelijk zo blijkt. Als je kunt legooen, kun je dit ook. Er gaat hier en daar misschien wat fout. Maar als je denkt als devils-advocate kom je er wel Leren van elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik wil na de winter een warmtepomp installeren, mijn installateur heeft de Atag energion M aangeraden, ziet naar een prima pomp maar ondanks zone regeling die hier nodig is, wil ik graag zonder buffervat. De badkamer boven en hal beneden kunnen altijd open blijven, bij elkaar is dat zo'n 20m2 vloerverwarming. ik heb deze "winter" mijn cv-temperatuur teruggezet naar 35 graden en alles blijft prima warm. Totaal gas verbruik zit rond de 1000M3. Ik verwacht dus dat de 8KW genoeg zal zijn, maar als er weinig zones warmte vragen zou het naar mijn idee helpen als de pomp ver terug kan reguleren. Ik kan alleen nergens vinden hoe ver de Atag terug kan. Kan iemand hier mij hier iets over vertellen? En klopt mijn aanname dat het reguleren gaat helpen als er voor minder oppervlakte warmte wordt gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
@Tony71
Altijd mooi om te zien dat mensen zelf nadenken en meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

jasring schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:01:
Ik wil na de winter een warmtepomp installeren, mijn installateur heeft de Atag energion M aangeraden, ziet naar een prima pomp maar ondanks zone regeling die hier nodig is, wil ik graag zonder buffervat. De badkamer boven en hal beneden kunnen altijd open blijven, bij elkaar is dat zo'n 20m2 vloerverwarming. ik heb deze "winter" mijn cv-temperatuur teruggezet naar 35 graden en alles blijft prima warm. Totaal gas verbruik zit rond de 1000M3. Ik verwacht dus dat de 8KW genoeg zal zijn, maar als er weinig zones warmte vragen zou het naar mijn idee helpen als de pomp ver terug kan reguleren. Ik kan alleen nergens vinden hoe ver de Atag terug kan. Kan iemand hier mij hier iets over vertellen? En klopt mijn aanname dat het reguleren gaat helpen als er voor minder oppervlakte warmte wordt gevraagd?
Waarom vind je dat zoneregeling nodig is?

Uiteindelijk leidt dit meestal alleen maar tot een hogere benodigde aanvoertemperatuur en daardoor een lager rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik wil na de winter een warmtepomp installeren, mijn installateur heeft de Atag energion M aangeraden, ziet naar een prima pomp maar ondanks zone regeling die hier nodig is, wil ik graag zonder buffervat. De badkamer boven en hal beneden kunnen altijd open blijven, bij elkaar is dat zo'n 20m2 vloerverwarming.
Dat gaat niet werken. Dat oppervlakje is veel te klein om het minimum vermogen van een WP kwijt te worden of voor voldoende bufferwerking voor een defrost. Je moet gewoon al die groepen open zetten, volgens de methode die hier al vaak besproken is. Lees je in voordat je wat gaat kopen.
Waarom wil je de zoneregeling behouden?
ik heb deze "winter" mijn cv-temperatuur teruggezet naar 35 graden en alles blijft prima warm. Totaal gas verbruik zit rond de 1000M3. Ik verwacht dus dat de 8KW genoeg zal zijn,
Het verbruik van afgelopen jaar is niet erg relevant, want dat was bij iedereen erg laag. Probeer het vermogen af te stemmen op een aantal koude dagen. Zie Andrehj in "Itho Daalderop Amber"
maar als er weinig zones warmte vragen zou het naar mijn idee helpen als de pomp ver terug kan reguleren. Ik kan alleen nergens vinden hoe ver de Atag terug kan. Kan iemand hier mij hier iets over vertellen?
Atag is een CV-ketel-bouwer die nu ineens wakker is geworden en ook warmtepompen is gaan verkopen. Ik zou een WP kopen van een fabrikant met wat meer ervaring.

Maar heb je de TS al gelezen? De links naar merkspecifieke topics (Atag staat er ook tussen) zijn er niet voor niets?
En ik zou de WP FAQ ook even lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasring
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Dat gaat niet werken. Dat oppervlakje is veel te klein om het minimum vermogen van een WP kwijt te worden. Je moet gewoon al die groepen open zetten, volgens de methode die hier al vaak besproken is. Lees je in voordat je wat gaat kopen.
Waarom wil je de zoneregeling behouden?

[...]

Het verbruik van afgelopen jaar is niet erg relevant, want dat was bij iedereen erg laag. Probeer het vermogen af te stemmen op een aantal koude dagen. Zie Andrehj in "Itho Daalderop Amber"

[...]

Atag is een CV-ketel-bouwer die nu ineens wakker is geworden en ook warmtepompen is gaan verkopen. Ik zou een WP kopen van een fabrikant met wat meer ervaring.

Maar heb je de TS al gelezen? De links naar merkspecifieke topics (Atag staat er ook tussen) zijn er niet voor niets?
En ik zou de WP FAQ ook even lezen.
Ik heb me wel degelijk ingelezen, maar snap t commentaar ook. Maar om alles hier uit te leggen wordt een beetje lang maar zones zijn nodig omdat mijn schoonvader hier in t zelfde huis woont, hij gebruikt de helft van de beneden verdieping. Iemand van 80+ wil het nu eenmaal warmer hebben dan wij als jong gezin. Slaapkamers boven met radiatoren hoeven maar beperkt gestookt te worden.
En maximum jaar verbruik over de afgelopen 5 jaar is 1400m3 maar toen stond het nog niet goed afgesteld en ouder is het huis niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

jasring schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Ik heb me wel degelijk ingelezen, maar snap t commentaar ook. Maar om alles hier uit te leggen wordt een beetje lang maar zones zijn nodig omdat mijn schoonvader hier in t zelfde huis woont, hij gebruikt de helft van de beneden verdieping. Iemand van 80+ wil het nu eenmaal warmer hebben dan wij als jong gezin. Slaapkamers boven met radiatoren hoeven maar beperkt gestookt te worden.
En maximum jaar verbruik over de afgelopen 5 jaar is 1400m3 maar toen stond het nog niet goed afgesteld en ouder is het huis niet.
Dergelijke verschillen zou ik dan proberen te realiseren met behulp van waterzijdig inregelen en zorgen voor meer afgifte op de plaatsen waar dat nodig is. Ook mijn advies zou zijn om te gaan voor een fabrikant met een bewezen historie, bijvoorbeeld Mitsubishi, Daikin, Vaillant, Panasonic. Kijk goed naar zowel het maximum vermogen bij -10°C (bij mijn Daikin 6 kW is dat ook echt 6 kW, maar dat is lang niet altijd zo) als het minimale vermogen bij zacht weer (mijn Daikin: ~1.5 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Zodra je min of meer gaat inregelen en het gedeelte wat continue openstaat is te klein heb je altijd een buffervat en extra pomp nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:

@jasring Ik zou met een héle grote boog om
Atag heen lopen en wat beters kopen, want het is iig qua warntepompen italiaanse rommel met een duitse merksticker. Het zijn rebranded Ariston units uit china. Hier stond er een atag hybride van 2 jaar oud toen ik het huis kocht, die heb ik echt meteen weggehaald. Ding produceerde een enorm irritante pieptoon uit de inverter waar de buren over klaagden en was na die twee jaar al aan alle kanten flink aan het roesten. Ik kreeg al geen schroef meer los.

Mijn advies is vrijwel altijd een japanner of vaillant ook. Op de hele installatie scheelt het ook niet de wereld.

En waarom heb je precies persé zoneregeling nodig? Vermijd dat als de pest als het niet strict noodzakelijk is. Temperatuurverschillen tussen ruimtes zoals jij beschrijft zijn continu hetzelfde en bereik je met inregelen en/of de juiste dimensionering vd afgifte, niet met zoneregeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3PT-TfZ_z3rhePNI7DOd5rO6IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u9vqupShiY9VPrdQwuT5kvg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 13-01-2024 15:20 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Ik weet niet het minimale moduleerbereik, maar laten we uitgaan van 3 KW en delta T van 5. Dan is de berekening bij modulerende pomp volgens ISSO: (720 seconden x 3 KW) : (4,2 kJ/Kg.K x 5 K) = 103 Liter nodig in de vloer...Maar je hebt 20 m2 open staan, stel je hebt hier vloerverwarming liggen van 16+2 en hoh 10 dat is dan 22 Liter. Je hebt dan een buffer nodig van 103 liter minus 22 liter = 81 liter + pomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RonJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:11:
[...]

@jasring Ik zou met een héle grote boog om
Atag heen lopen en wat beters kopen, want het is iig qua warntepompen italiaanse rommel met een duitse merksticker. Het zijn rebranded Ariston units uit china. Hier stond er een atag hybride van 2 jaar oud toen ik het huis kocht, die heb ik echt meteen weggehaald. Ding produceerde een enorm irritante pieptoon uit de inverter waar de buren over klaagden en was na die twee jaar al aan alle kanten flink aan het roesten.

[Afbeelding]
Had in vorig huis een Atag HR ketel. Ook daar werd ik niet blij van. Veel storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
Dank voor alle reacties, Atag schrijven we vast af en twijfel zelfs of we nog een paar jaar wachten met de warmtepomp. Met cv en zone regeling op t moment erg tevreden qua comfort. Misschien nog maar een paar jaar wachten als de ketel t nog even blijft doen. Overigens hebben we ook een Atag ketel en eigenlijk nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Ik wil een aftakking maken van de hoofdleiding naar de verdeler voor de vloerverwarming badkamer. De hoofdleiding is straks 40 mm, welke maat zal ik dan aanhouden voor de aftakking naar de vloer in de badkamer? Is dat ook 40 mm of kleiner bijvoorbeeld 22 of 28 mm. En wat doet dat me de flow naar de verdeler voor de vloerverwarming denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tony71 Leidingdiameter wordt bepaald door het debiet wat er door moet. Wat had je in gedachten voor je badkamer? Bij meer dan 2 m³/h kan je het 40mm houden, maar bij 2 liter/minuut zou 20mm ruimschoots voldoen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:38
Wat is de gebruikte formule om te berekenen welke diameter leiding je nodig hebt?

Stroomsnelheid van water liever niet boven de 1m/s i.v.m. weerstand en geluid?

Voorbeeldberekening met 20L per minuut door 22mm koper (21 mm binnendiameter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwszz65sVSPmWIn6775YfYfSH3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMdCS8GfwF8EaIxevRI018Wo.png?f=fotoalbum_large

Benodigde flow Panasonic J-serie als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTOCezbL-lr4g2C8cLaH1sh9xRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxPJ0UB9BilKyD3tO6YRWw16.png?f=fotoalbum_large

Dan is in dit voorbeeld de bovenstaande leidingdiameter voldoende voor een 7 kW Panasonic?
En dan één maatje groter kiezen indien lange leidinglengte en/of veel bochten?

[ Voor 47% gewijzigd door nMad op 13-01-2024 18:00 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
nMad schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:43:
Wat is de gebruikte formule om te berekenen welke diameter leiding je nodig hebt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan is in dit voorbeeld de bovenstaande leidingdiameter voldoende voor een 7 kW Panasonic?
Check de HyTools app van IMI.

Nu krijgen we weer een onderwerp wat weer helemaal uit de hand loopt, flow. De een praat de ander na en op een gegeven moment lopen mensen 2duims leidingen op een 8 kwtje te sleutelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Proton_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:31:
@Tony71 Leidingdiameter wordt bepaald door het debiet wat er door moet. Wat had je in gedachten voor je badkamer? Bij meer dan 2 m³/h kan je het 40mm houden, maar bij 2 liter/minuut zou 20mm ruimschoots voldoen.
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Nu krijgen we weer een onderwerp wat weer helemaal uit de hand loopt, flow. De een praat de ander na en op een gegeven moment lopen mensen 2duims leidingen op een 8 kwtje te sleutelen. :P
Grappenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Wat je nu noemt is overdreven natuurlijk. Maar bij lange leidingen is weerstand best een grote factor (en je wilt ook niet te snel en veel geluid).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een vreseljk verwarrend artikel in Business Insider:
https://www.businessinsid...oveel-duurder-ben-je-uit/
In de grafiek hieronder zijn de energiekosten per dag van een luchtwarmtepomp bij verschillende temperaturen nog eens weergegeven. Dit verschilt dus van 6,25 euro per dag bij een buitentemperatuur van min 20 graden tot 2,16 euro per dag bij een buitentemperatuur van plus 20 graden. Dat wil zeggen: uitgaande van stroomprijzen van 0,35 euro per kilowattuur.
Wie verstookt er nou €2 per dag in zijn warmtepomp als het buiten 20 graden is?
En bij -20 kom ik ver over de €6 heen trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
jasring schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:03:
Dank voor alle reacties, Atag schrijven we vast af en twijfel zelfs of we nog een paar jaar wachten met de warmtepomp. Met cv en zone regeling op t moment erg tevreden qua comfort. Misschien nog maar een paar jaar wachten als de ketel t nog even blijft doen. Overigens hebben we ook een Atag ketel en eigenlijk nooit problemen mee.
Ter overweging. Ieder jaar wachten, is ieder jaar een duurdere WP en hogere installatiekosten (minimaal de inflatiestijging). Ieder jaar €300,- vastrecht besparing mislopen als je gasloos wordt. Is ieder jaar nog ketelonderhoud. Is ieder jaar duurder gas (01 januari gingen de belastingen weer omhoog).

Ik hoop toch echt dit voorjaar de WP erin te knallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Proton_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:38:
Verwarrend is veel te zwak uitgedrukt.
Er bleek toen ik dat checkte stilzwijgend aangenomen te worden dat een huis bij lage buitentemperatuur net zoveel warmte vraagt als bij hoge buitentemperatuur, dan krijg je natuurlijk bezopen resultaten.
Het is overgenomen van Slimster. Zie ook mijn eerdere bericht in dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77789258

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 13-01-2024 19:03 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:36
Beetje overdreven om Atag gelijk af te schrijven omdat 1 persoon hier een slechte ervaring heeft met een ouder model WP en 1 andere met een cv ketel.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
ron321 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Beetje overdreven om Atag gelijk af te schrijven omdat 1 persoon hier een slechte ervaring heeft met een ouder model WP en 1 andere met een cv ketel.
Service en bereikbaarheid dat is wat belangrijk is en natuurlijk kwaliteit want dat is niet aan mode onderhevig. Koop iets uit ons continent, onze markten hebben dat nodig en de productie normen zijn veel beter...Beter een goed buur dan een verre vriend;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zal wel weer veel reactie opleveren maar als de leiding van een monobloc zonder knieën wordt uitgevoerd pak ik gewoon Uponor 25mm met dikkere isolatie armaflex. Maar goed dan draai je wel iets hogere weerstand.
In je voorbeeld met 7kw 250 pa per meter, 0,61 m/s bij 12 l/m dT7

Bij dT5, 20l/m snelheid 1m/s. Weerstand per meter 650pa.
Voor de beeldvorming, dat is 0,65kpa per meter.
Een leiding van 6 meter is 3,9kPa

Ps bij units zonder SWW. De toegepaste 3 wegkleppen hebben vaak een grotere weerstand bij 20l/m dan 10meter 25mm leidingwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 13-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor 7 KW is het bij delta T van: 3 de gevraagde flow 2,01 en DN32; Bij 5 is flow 1,21 en DN25 en bij 6 is 1,00 en DN 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:47:
[...]

https://www.gogeothermal....ds/Data-EcoAir-600M_2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
ron321 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Het is voor mij niet helemaal de eerste negatieve reactie, en positieve ervaringen heb ik er ook nog niet mee echt mee gevonden, het andere forum hier gaat met name over hybride oplossingen, maar ik ga helemaal elektrisch of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Service en bereikbaarheid dat is wat belangrijk is en natuurlijk kwaliteit want dat is niet aan mode onderhevig. Koop iets uit ons continent, onze markten hebben dat nodig en de productie normen zijn veel beter...Beter een goed buur dan een verre vriend;)
Dan mag je mij vertellen wie dan in ons continent hier produceren? Pana, Mi, ME en Daikin volgens mij niet. Ja Daikin in Tjechie volgens mij. Moet ik daar een hoge pet van op hebben? Lijkt mij stug dat Vaillant in Duitsland die dingen maakt want dan zouden ze 2x zo duur zijn. En er is zelfs nu een Vaillant China clone.

Alle zonnepanelen die we leggen komen ook uit China....dus tja. Volgens mij is de Amber van Itho ook een China clone en de gebruikers zijn tot nu toe toch wel tevreden als ik het topic lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Ik ben niet erg onder de indruk. Bijv voor de 610M: 6 kW output bij -7°C voor een "10 kW" warmtepomp. Een 4 kW Daikin (van 4000€) of 5 kW Panasonic doet dat al bijna en die kosten nog niet eens de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Dan mag je mij vertellen wie dan in ons continent hier produceren? Pana, Mi, ME en Daikin volgens mij niet. Ja Daikin in Tjechie volgens mij. Moet ik daar een hoge pet van op hebben? Lijkt mij stug dat Vaillant in Duitsland die dingen maakt want dan zouden ze 2x zo duur zijn. En er is zelfs nu een Vaillant China clone.

Alle zonnepanelen die we leggen komen ook uit China....dus tja. Volgens mij is de Amber van Itho ook een China clone en de gebruikers zijn tot nu toe toch wel tevreden als ik het topic lees.
Vaillant claimt "in europa", maar ik kan zo snel niet vinden waar. Wellicht kan een Vaillant-eigenaar even op de sticker kijken :+ Daikin is inderdaad Tsjechië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:05
[...]

Daikin in Polen, Bosch in Duitsland, Remeha in Nederland (alleen binnendelen), Mitsubishi in Tsjechie, Wolf in Duitsland (nu onderdeel van Ariston trouwens, net als Atag), Vaillant in Slowakije en zo komen er meer en meer wp fabrieken in Europa. De meeste die ik hier noem zijn in de afgelopen jaren aangekondigd. Logisch gevolg van het groeien van de Europese wp markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan mag je mij vertellen wie dan in ons continent hier produceren? Pana, Mi, ME en Daikin volgens mij niet.
Mitsubishi Electric assembleert in de UK, zie bijvoorbeeld dit filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Daikin in Polen, Bosch in Duitsland, Remeha in Nederland (alleen binnendelen), Mitsubishi in Tsjechie, Wolf in Duitsland (nu onderdeel van Ariston trouwens, net als Atag), Vaillant in Slowakije en zo komen er meer en meer wp fabrieken in Europa. De meeste die ik hier noem zijn in de afgelopen jaren aangekondigd. Logisch gevolg van het groeien van de Europese wp markt.
Waarbij de compressor waarschijnlijk nooit uit Europa komt. Oftewel ze produceren vaak in lage lonen landen. Wat is het verschil met China? Ik denk zelfs dat Chinezen meer discipline hebben dan de Oost Europeanen en die werken dan weer in onze fabrieken in West-Europa. Ik denk dat het allemaal lood om oud ijzer is. Belangrijk lijkt mij de regeltechniek/software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
MotorBeast schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Waarbij de compressor waarschijnlijk nooit uit Europa komt. Oftewel ze produceren vaak in lage lonen landen. Wat is het verschil met China? Ik denk zelfs dat Chinezen meer discipline hebben dan de Oost Europeanen en die werken dan weer in onze fabrieken in West-Europa. Ik denk dat het allemaal lood om oud ijzer is. Belangrijk lijkt mij de regeltechniek/software.
Daar is echt niks over te zeggen natuurlijk. Ik ga er maar even vanuit dat in een nieuwe fabriek de productie grotendeels geautomatiseerd is, dan is er weinig discipline voor nodig.

Voor de regeltechniek zul je naar de locatie van de R&D centra moeten kijken. Volgens mij hebben de meeste fabrikanten die ook wel in Europa.

Edit: de regeltechniek is juist het onderscheidende stukje in de wp's. Ze zien er allemaal hetzelfde uit en gebruiken dezelfde technieken. Alleen de software is compleet anders, daarin is naar mijn idee nog een wereld te winnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Insert12 op 13-01-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Er zijn zoveel producenten CTC, NIBE, Wolf etc, maar ja ik zie hier dat sommigen denken dat van ver komt is lekker en goedkoop...Mijn metaforische ik zou zeggen eet elke dag chinees en kijk wat je bloeddruk doet over een jaar. Dan toch liever de europese keuken en relaxed blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Daikin Europe.
Ik vind het een mooi merk wel.
De fabriek in Oostende was ik nog en die is ultra modern en enorm uitgebreid om de grote vraag aan te kunnen na de corona en gascrisis.
Verder produceren ze vanuit 2 locaties in Duitsland en een splinternieuwe fabriek in Polen.
https://www.pompnl.nl/nie...erwarmtepompen-in-belgie/
https://www.pompnl.nl/nie...rmtepompfabriek-in-polen/

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 13-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Mitsubishi Electric assembleert in de UK, zie bijvoorbeeld dit filmpje:
[YouTube: George Clarke visits the Ecodan Scottish factory]
Meeste die ik binnenkrijg, staat op made in Turkey
Maar das lucht/lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Daikin Europe.
Ik vind het een mooi merk wel.
De fabriek in Oostende was ik nog en die is ultra modern en enorm uitgebreid om de grote vraag aan te kunnen na de corona en gascrisis.
Verder produceren ze vanuit 2 locaties in Duitsland en een splinternieuwe fabriek in Polen.
https://www.pompnl.nl/nie...erwarmtepompen-in-belgie/
https://www.pompnl.nl/nie...rmtepompfabriek-in-polen/
Daarom biedt Daikin nu ook een veel langere garantieperiodes om van de wp's af te komen, alle magazijnen in Nederland staan nog vol met warmtepompen die vorig jaar extra besteld :+

Dat geldt voor alle merken zo ongeveer trouwens. Installatie capaciteit is het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

Ik weet niet wat je energiekosten en evt andere keuze overwegingen zijn, maar...

'k Heb in febr. m'n WP geïnstalleerd en het scheelt in mijn geval ettelijke duizenden euro's energiekosten.
Dus al een flink deel terugverdiend van de WP investering (DIY) en het comfort is een stuk beter geworden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Inderdaad een erg stom artikel, maar past helaas in een heel rijtje publicaties over WP's...

Snel vergeten dunkt me, want hier valt met goed fatsoen niet op te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

[...]

Sanitair warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Sorry hoor, maar dat is vrij naïef als je kijkt hoe productieketens werken. In apparaten zoals WP's (geldt voor vele soortgelijke apparaten) zul je onderdelen, materialen en half-fabrikaten uit de hele wereld aantreffen. Zo werkt dat anno nu (trouwens al meerdere decennia). Om over onbeschaamde rebranding nog maar helemaal niet te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:03

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]
Volgens mij is de Amber van Itho ook een China clone en de gebruikers zijn tot nu toe toch wel tevreden als ik het topic lees.
Daar zag ik wel al langskomen dat de regeltechniek van de Chinees (of de Itho SW in de Chinees) niet heel slim was toen het koud, maar droog weer was. Waar ik duidelijk in alle Panasonic grafieken terug zag komen dat de defrosts stopten bleef de Amber vrolijk en onnodig defrosten...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Rimco schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Daar zag ik wel al langskomen dat de regeltechniek van de Chinees (of de Itho SW in de Chinees) niet heel slim was toen het koud, maar droog weer was. Waar ik duidelijk in alle Panasonic grafieken terug zag komen dat de defrosts stopten bleef de Amber vrolijk en onnodig defrosten...
Ketelboeren moeten geen warmtepompen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:48:
[...]

Ketelboeren moeten geen warmtepompen maken Chinese warmtepompen rebranden.
FTFY

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Haha, Mijn reactie wel met een korreltje zout nemen. Die meestal oer Nederlandse bedrijven doen er terecht alles aan om te overleven en sommigen zullen vast komen tot fantastische producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Flexiilex schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Kan je dit iets meer toelichten? Is dat wel “normaal” dat mn bron temp dan zo hoog is of kan dat geen kwaad.

[...]

Je bedoeld dan de T-stukken bij de verdeler? Want zowel de aanvoer als de retour van de verdeler heeft daar inderdaad een T-stuk die naar de verdeler en de vloer in lopen. Kunnen deze T-Stukken niet de aanvoer en retour van de 1e verdieping en zolder zijn?

Heb een filmpje gemaakt met de warmtecamera maar daarin zie je dat er echt 55 graden naar de verdeler loopt vanaf de WP. De interne klep lijkt dan helemaal niet te werken? Of begrijp ik het nog niet helemaal. Dat kan natuurlijk ook.

Linkje naar het filmpje:

YouTube: WP & VV

@flippy Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Ander vraagje; hoe meet je WP de retour van het water als het buffervat aan het opwarmen bent? Gaat dat middels sensoren op de buffervat? Want er is geen retour naar de WP volgens mij.

Wat betreft de temperatuur die in mn verdeler gaat zodra tapwater opgewarmd word (zie filmpje). Lijkt mij ook niet de bedoeling toch.

Wat ik mij ook afvraag, waterzijdig inregelen is niet alleen je verdeler afstemmen op de capaciteit maar neem aan ook je warmtepomp instellingen? Denk aan de pomp snelheid enz. Of zie dat verkeerd.

Wat is overigens een normale Delta T voor een warmtepomp (in dit geval bronwarmtepomp)? Zelf zit ik vaak tussen de 1 en 2 graden
@Flexiilex wat een mooie thermografische beelden!
Ik ben errug blij met mijn Flir C5 maar ik vermoed dat dit een van zijn grotere (en veel kostbaardere) grotere broers is _/-\o_

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:27:
[...]

Haha, Mijn reactie wel met een korreltje zout nemen. Die meestal oer Nederlandse bedrijven doen er terecht alles aan om te overleven en sommigen zullen vast komen tot fantastische producten.
En dan te bedenken dat er vrijwel geen oer Nederlandse ketelboer meer is. Nefit is door Bosch over genomen, Intergas heeft een Amerikaanse eigenaar, Itho is door Nibe overgenomen en Atag is door Ariston opgekocht.

Die warmtepompen komen er allemaal door de moederbedrijven dus de stelling dat ketelboeren geen warmtepompen moeten maken klopt. Dat doen ze zelf ook niet. Ze hebben een Europese afzetmarkt waarin ze dezelfde warmtepompen onder verschillende merknamen verkopen. Net als de VW groep of Stellantis bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Ik vermoed dat alle warmtepompbezitters wel een vuilascheider op de retour hebben hangen, maar weinigen hoor ik over het jaarlijks volledig doorspoelen van de vloerverwarming. Dit verkleint de risico's op storingen, is beter voor je wp, flow, cop en gemoedsrust. Met een gardenakoppeling en een slang ben jij het mannetje: https://www.brycus.nl/man...34-gardena-2921-26-b47b2/

YouTube: Vloerverwarming spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:29:
[...]

En dan te bedenken dat er vrijwel geen oer Nederlandse ketelboer meer is. Nefit is door Bosch over genomen, Intergas heeft een Amerikaanse eigenaar, Itho is door Nibe overgenomen en Atag is door Ariston opgekocht.

Die warmtepompen komen er allemaal door de moederbedrijven dus de stelling dat ketelboeren geen warmtepompen moeten maken klopt. Dat doen ze zelf ook niet. Ze hebben een Europese afzetmarkt waarin ze dezelfde warmtepompen onder verschillende merknamen verkopen. Net als de VW groep of Stellantis bijvoorbeeld.
Tja dat weet ik niet, of je zo moet zien. Ze zijn “overgenomen” of aangesloten bij een grotere groep (verkoop aandelen) omdat ze niet anders kunnen. Als kleinere onderneming en fabriek met cv ketels is er geen kans te overleven. Dus deze beslissingen neemt zo’n bedrijf om te overleven.
Ze verkopen hun ziel aan de duivel, zeg ik altijd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Dat is toch weer jammer hè. Denk dat iedereen wel een duurzamere toekomst wil. Dat kan op verschillende manieren en alles is uit te leggen door berekeningen.

Maar nu zijn er al weer (felle) kampen die “geloven” in dit of dat. Wat feitelijk nergens op slaat. Jij gaat gewoon een bak koffie drinken en bekijkt rustig wat het inhoud en bekijkt dan later hoe het gegaan is.
Verder heb jij daar ook geen Fuck over te vertellen!

Ik noem een waterstof, wind, kernenergie, opslag, enz.
Dan zijn er mensen die bij het woordje kern al flippen. Nee, hou je mond en luister eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 14-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
@Technician- Slecht geslapen? Wat is dit voor wartaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tony71 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:22:
Ik vermoed dat alle warmtepompbezitters wel een vuilascheider op de retour hebben hangen, maar weinigen hoor ik over het jaarlijks volledig doorspoelen van de vloerverwarming. Dit verkleint de risico's op storingen, is beter voor je wp, flow, cop en gemoedsrust. Met een gardenakoppeling en een slang ben jij het mannetje: https://www.brycus.nl/man...34-gardena-2921-26-b47b2/

Wat wil je met dat spoelen van je VVW bereiken? Bij mij zit daar enkel schoon water in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:25
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:17:
[...]

Dat is een boosterpomp die 50C nodig heeft die hij kan opwarmen naar 85c (of 120c)
Dit kan dus alleen als je restwarmte ergens hebt.

Dit is NIET interessant als je met een L/W warmtepomp 45C gaat maken en met deze pomp boosten naar 85C om eoa bejaard pand te voeden met radiatoren.
Ik heb mijn oude 1922 herenhuis net niet op temperatuur met 5kw deze dagen. dus COP=1 bijstoken atm.
Dit jaar nieuw dak en nog een enkel glas deur en raam vervangen en dan zit ik goed denk ik. Alhoewel andere mensen toch een 9 kw wp hadden moeten pakken, of 16kw zoals de buren. Maar zit nu al te huilen met een COP van 2,5-3 bij dit weer.
Badkamer blijft een koud puntje omdat drie steense buitenmuren heb.

Die 200kw is inderdaad een industrieel proces. Er is water tussen de 50 en 60 graden beschikbaar. Maar er moet ook 'water' van 60 graden gemaakt worden en dat is vrij lastig qua oppervlakte, dus gaat met het oude vertrouwde stoom op 140 graden atm :X (33m3 per uur 24/5/50).
Het verduurzamen met een WP is interessant, maar lijkt buiten de farmaceutische industrie nog geen echte gesnede koek. Vooral onderhoud en service is niet breed gedragen heb ik het idee.
En dat is key bij een operationeel bedrijf.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koevoets
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-09 21:33
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Wat wil je met dat spoelen van je VVW bereiken? Bij mij zit daar enkel schoon water in...
Ligt uiteraard aan de leeftijd van je installatie en het afgifte medium. Bij de combi van oudere radiatoren en vloerverwarming, kan dit zeker wel voorkomen. Bij overschakeling van een ouder cv systeem naar warmtepomp is even spoelen daarom vaak wel nuttig.
Heb je alléén vloerverwarming i.c.m. meerlagenbuis dan zal dit inderdaad wel meevallen aangezien dit alleen kunststof slangen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-

Dat is natuurlijk flauwekul om dat standaard te doen.

Is ook installatie gebonden. Kijk als je een nieuwe hebt en zoekt nauwkeurig de materialen uit bv kunstof meerlagen buis, rvs koppelingen en rvs verdeler. En je vult met nieuw schoon water.
Waar zou dan in hemelsnaam al dat vuil vandaan moeten komen?

Eén dichte installatie zal sowieso vuilloos blijven zolang er niet wordt bijgevuld en er geen zuurstof intreding kan plaatsvinden.
In de youtube video staat dat de verdeler langere tijd lek was, jaaaa dan krijg je veel vervuiling.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 14-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
alaintje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Ik heb mijn oude 1922 herenhuis net niet op temperatuur met 5kw deze dagen. dus COP=1 bijstoken atm.
Dit jaar nieuw dak en nog een enkel glas deur en raam vervangen en dan zit ik goed denk ik. Alhoewel andere mensen toch een 9 kw wp hadden moeten pakken, of 16kw zoals de buren. Maar zit nu al te huilen met een COP van 2,5-3 bij dit weer.
Badkamer blijft een koud puntje omdat drie steense buitenmuren heb.

Die 200kw is inderdaad een industrieel proces. Er is water tussen de 50 en 60 graden beschikbaar. Maar er moet ook 'water' van 60 graden gemaakt worden en dat is vrij lastig qua oppervlakte, dus gaat met het oude vertrouwde stoom op 140 graden atm :X (33m3 per uur 24/5/50).
Het verduurzamen met een WP is interessant, maar lijkt buiten de farmaceutische industrie nog geen echte gesnede koek. Vooral onderhoud en service is niet breed gedragen heb ik het idee.
En dat is key bij een operationeel bedrijf.
Wordt echt al heel lang toegepast binnen industrie.
Een booster WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:41:
@Technician- Slecht geslapen? Wat is dit voor wartaal?
Wel goed geslapen maar werd wat koortsig wakker inderdaad, heel vervelend, tussen kerst en oud hadden we al Kerona, in week 1 werd dat minder, week 2 was ik weer lekker te pas.
En nu zo ineens dan krijg je weer van die koortsstuipen. Maar goed dat ken ik van 1,5 jaar terug, dat het anders dan bij griep wat langer kan blijven opspelen (heb ik het idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17
Technician- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Wel goed geslapen maar werd wat koortsig wakker inderdaad, heel vervelend, tussen kerst en oud hadden we al Kerona, in week 1 werd dat minder, week 2 was ik weer lekker te pas.
En nu zo ineens dan krijg je weer van die koortsstuipen. Maar goed dat ken ik van 1,5 jaar terug, dat het anders dan bij griep wat langer kan blijven opspelen (heb ik het idee)
Hebben we hier in de familie ook, niks geks dus. Maar off-topic

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Gratis chocolade melk of koffie (wat je voorkeur heeft...wel flink wat suiker toevoegen) En beter voor je systeem.

Een vuilafscheider doet veel, maar geen wonderen. En ook deze moet je spoelen lijkt me. Ik zou zeggen, spoel wat langer...voor de mensen zonder vuilafscheider die van plan zijn dit te gaan doen...
De hele straat krijgt gratis chocolademelk;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof

dof

Ik weet niet waar die chocomelk uit dat filmpje vandaan komt (wat een vieze drab zeg), maar mijn CV en dus ook VVW water is toch echt vrij schoon. Niet voor niks zijn huidige VVW buizen redelijk doorzichtig.

Als je 30 jaar oude ijzeren roestige cv leidingen hebt kan ik me er iets bij voorstellen, maar dan nog lijkt het me raar dat je bij je WP installatie niet even de boel hebt doorgespoeld.

Kortom, lijkt me bij de meeste WP installaties van recente datum toch redelijk overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:54
RonJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Het is een beetje zoals bij 90’s audio apparatuur. De mindere merken denken te verkopen met 10.000 watt “PMPO” waarden op iets wat dat obviously niet gaat leveren.

Maargoed, ook bij de a-merken als daikin en mitsubishi waar het wél aardig klopt moet je al-tijd de capaciteitstabellen checken ipv met het typeplaatje rekenen. Dat is meer om het plekje in de range aan te geven dan het daadwerkelijke vermogen bij A -7 of -10. Het vermogen bij hogere temperaturen is totaal irrelevant, want dan heb je t niet nodig.
Zelfs de opgave A7W35 is onbruikbaar voor vloerverwarming. Daar heb je A7W25.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Knowbody schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Zelfs de opgave A7W35 is onbruikbaar voor vloerverwarming. Daar heb je A7W25.
Deels waar. Indien er een mengverdeler in het systeem aanwezig is dan is A7W35 niet gek. Met een gesloten verdeler is A7/W25 wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 17:30
Ik heb thuis en bij mijn ouders een Panasonic monoblock geinstalleerd. Perfecte prijs/kwaliteitverhouding, maar helaas niet echt een drop-in replacement. De standaardbediening heeft een resolutie van 1 graad. De nauwkeurigere thermostaat van Panasonic werkt op 230 V, wat natuurlijk niet compatibel is met de draden die iedereen al voor de CV-thermostaat heeft. Alle andere oplossingen vereisen wat programmeerwerk. Voor mezelf en mijn ouders doe ik dat extra werk graag, maar om bij nog meer mensen een Panasonic te installeren zie ik om die reden niet zitten (of weet iemand een manier om de resolutie te wijzigen?)

Heeft iemand wel eens gekeken welke warmtepompen in die zin gebruikers-/ installateursvriendelijk zijn? Dus standaard met een thermostaat die op 0,1 °C nauwkeurig is en maar 2 aders nodig heeft, en bijvoorbeeld een automatische stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Dat is natuurlijk flauwekul om dat standaard te doen.

Is ook installatie gebonden. Kijk als je een nieuwe hebt en zoekt nauwkeurig de materialen uit bv kunstof meerlagen buis, rvs koppelingen en rvs verdeler. En je vult met nieuw schoon water.
Waar zou dan in hemelsnaam al dat vuil vandaan moeten komen?

Eén dichte installatie zal sowieso vuilloos blijven zolang er niet wordt bijgevuld en er geen zuurstof intreding kan plaatsvinden.
In de youtube video staat dat de verdeler langere tijd lek was, jaaaa dan krijg je veel vervuiling.
Heb jij geen vuilafscheider in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
sjigo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:08:
nauwkeurigere thermostaat van Panasonic werkt op 230 V, wat natuurlijk niet compatibel is met de draden die iedereen al voor de CV-thermostaat heeft.
Standaard thermostaatkabel van 0,8 mm zoals meestal gebruikt is ook geschikt voor 230V.
Er hoeft nauwelijks stroom doorheen; 0,5 mm mag zelfs ook zo lang de isolatie geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjigo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:08:
Ik heb thuis en bij mijn ouders een Panasonic monoblock geinstalleerd. Perfecte prijs/kwaliteitverhouding, maar helaas niet echt een drop-in replacement. De standaardbediening heeft een resolutie van 1 graad. De nauwkeurigere thermostaat van Panasonic werkt op 230 V, wat natuurlijk niet compatibel is met de draden die iedereen al voor de CV-thermostaat heeft.
Welke bedoel je?
De Panasonic thermostaat die ik heb (PAW-A2W-RTWIRED, ook te koop onder andere merknamen) werkt gewoon op twee AA-batterijen en heeft een instelbare hysterese van minimaal 0.2K (wat voor de meeste huizen prima voldoet).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 14-01-2024 20:25 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)