SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Inmiddels is het ook alweer dik boven 0 buiten. Maar dan doet ie het wat beter dan de datasheet van Remeha zegt. Maar die rekenen wel met een aanvoertemperatuur van 35, dat scheelt toch een flinke bak dan.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:30:
@RonJ mijn EA6 doet op het moment exact nog 5 kW volgens de metingen. Dus de 25% minder is wel wat negatief. De EA4 zakt wel sneller in vermogen (ander merk buiten unit)
All-electric.
Maar ik vind ben zeker tevreden hoe hij presteert.
Maar ik kom met mijn huidige debiet (17 l/m) echt niet boven de 30 graden. Maar het toont wel aan dat een lagere retourtemp (26 graden) zeker het rendement verhoogt.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik ben benieuwd naar deze uitspraak, een lagere retourtemperatuur verhoogt het rendement?Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:32:
@RonJ Nou, dan woon je niet bij mij in de buurt want het is hier nog niet boven de -2 gekomen vandaag.
Maar ik vind ben zeker tevreden hoe hij presteert.
Maar ik kom met mijn huidige debiet (17 l/m) echt niet boven de 30 graden. Maar het toont wel aan dat een lagere retourtemp (26 graden) zeker het rendement verhoogt.
Ik dacht altijd (en merk) dat een hogere retourtemperatuur voor een hoger rendement zorgt, maar ik leer graag wat bij….
Jij hebt toch zo'n stille Wolf?Nico_GTR schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:32:
Bij mij staat die dag en nacht te "loeien" althans hij draait gewoon maximaal haha
Daarom staat het tussen aanhalingstekens. De CV van de buurman maakt meer lawaai.
Hij verwarmt wel volle bak in ieder geval. 100% vermogen.
[ Voor 11% gewijzigd door Nico_GTR op 11-01-2024 15:09 ]
Aangepast (vandaar dat ik ook "volgens mij" schreef). Dank voor de toevoeging.ErnstvV schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Nu geen dingen zeggen die niet waar zijn: Een Xtend heeft gewoon een eigen pomp, sterker nog, de ketel wordt via een open verdelen aangesloten, de Xtend pomp wordt gebruikt om het water door het CV circuit te pompen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Als je tijdens vorst de warmtepomp wil starten met hybride en je gasketel ontbreekt kan die in storing gaan gezien die geen warmte kan ontrekken voor een ontdooi actie.
Ook kan een hybride de regeling hebben als het te lang duurt met opwarmen de ketel wil aanspreken, onkoppel je deze zal die in storing gaan(niet elke hybride kan werkelijk zelfstandig functioneren ondanks de parameters staan in de installateursmenu).
Een hybride warmtepomp kan ook kleiner zijn dan een all-electric, hybride is de buffervat in algemeen ook kleiner(vaak doet de gasketel nog de warmwater voorziening zoals douchen).
Hybride warmtepompen noem ik een plakbandje om te garanderen dat voor die paar koude dagen in het jaar je huis ook goed warm wil worden en daar betaal je dan wel een gasaansluiting voor die je amper nog gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2024 15:20 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Maar zoals nu heel vaak bevestigd zijn die Daikins 4-6-8kW technisch identiek met hetzeflde minimumvermogen, dus ik ga zelf voor de 6 of 8kW aangezien het prijsverschil na subsidie minimaal is.RonJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:24:
[...]
Misschien wel iets meer reserve (accepteer dan ook maar vast meer gependel in het voorjaar), maar ga dan niet gelijk van 5 (dat is al >25% meer dan je ACE nu levert de laatste dagen) naar 9. Een uurtje SWW draaien is uiteindelijk 5% op een dag. Die afkoeling valt ook wel mee als je nu al vrijwel voldoende vermogen hebt. Wil je dat helemaal niet, neem dan gewoon een losse WP-boiler. Maakt qua kosten niet uit of is zelfs wat goedkoper als je de subsidie meerekent. Defrosts valt op een dag bezien ook allemaal wel mee hoor en zit nogmaals al verwerkt in de capaciteitstabellen (daar zie je daarom een deuk omlaag in rond de 0). Dan komen we denk ik hooguit op een 6. Mijn Daikin 6kW is bij -10C nog altijd een 7 zelfs. Achteraf had ik liever een 4kW (= in werkelijkheid een 5) gehad.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik weet alleen de Elga Ace, maar deze kan prima draaien zonder backup. Kun je ook in de instellingen aangeven. Voor de ontdooi actie moet je voldoende systeeminhoud hebben. Remeha ziet graag dat je een serievat (voorschakelvat) in de retour zet met 5x het debiet inhoud. Ik heb er geen en ik weet ook anderen die er geen hebben en all-electric met de EA draaien zonder gas.mr_evil08 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:18:
@Pietje555 Bij hybride is de back-up je gas CV ketel, bij all-electrisch is dat een warmte element.
Als je tijdens vorst de warmtepomp wil starten met hybride en je gasketel ontbreekt kan die in storing gaan gezien die geen warmte kan ontrekken voor een ontdooi actie.
Ook kan een hybride de regeling hebben als het te lang duurt met opwarmen de ketel wil aanspreken, onkoppel je deze zal die in storing gaan(niet elke hybride kan werkelijk zelfstandig functioneren ondanks de parameters staan in de installateursmenu).
Een hybride warmtepomp kan ook kleiner zijn dan een all-electric, hybride is de buffervat in algemeen ook kleiner(vaak doet de gasketel nog de warmwater voorziening zoals douchen).
Hybride warmtepompen noem ik een plakbandje om te garanderen dat voor die paar koude dagen in het jaar je huis ook goed warm wil worden en daar betaal je dan wel een gasaansluiting voor die je amper nog gebruikt.
Ik vind de hybride oplossing gewoon een volwaardige oplossing voor veel situaties. Zeker kwa gebruik, gemak en installatiekosten. Mij kostte hij €1900,- en heb ik in 2 seizoenen terugverdiend aan gasbesparing.
Eerlijk gezegd vind ik de all electric weinig toegevoegde waarde hebben met alle beperkingen.
Hybride heft altijd voldoende warmte, voldoende warm water, lekker klein (zeker door gebrek aan groot boiler vat). Onafhankelijk van het afgifte systeem.
Van het gas af gaan hoeft geen doel te zijn. Er kunnen diverse redenen zijn om dit niet te willen.
Ja. Kijk even paar posts terug naar mijn test.Johan-1986 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:56:
[...]
Klopt, factor 2,5 was inderdaad de COP, dan zit hier mijn denkfout.
Als ik het op jou manier doorreken kom ik inderdaad op ca. 5,8kW benodigd vermogen bij -10 graden . Dat betekend dat de test het benodigd vermogen bevestigd.![]()
Laatste vraag, strookt dit ook een beetje met de verwachting o.b.v. mijn woning als hierboven geschetst?
Tussen de 4 en de 8 zit toch zo’n 1500€, niet onaanzienlijk (zowel monoblock als split). Die 4 kW is erg ruim: 5 kW bij -10, dus als dat genoeg is dan kun je aardig wat centen besparen! Die 1500€ levert je maar 2 kW extra op bij -10, en daar kun je ook heel lang een BUH op laten stokenKuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Maar zoals nu heel vaak bevestigd zijn die Daikins 4-6-8kW technisch identiek met hetzeflde minimumvermogen, dus ik ga zelf voor de 6 of 8kW aangezien het prijsverschil na subsidie minimaal is.
Nee, hogere temperatuur betekent hogere koelmiddel drukken en daarmee meer verbruik omdat de compressor veel harder moet werken.kokpol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Ik ben benieuwd naar deze uitspraak, een lagere retourtemperatuur verhoogt het rendement?
Ik dacht altijd (en merk) dat een hogere retourtemperatuur voor een hoger rendement zorgt, maar ik leer graag wat bij….
Retourtemperatuur van 25 vinden ze fijn. Is nog net voldoende om te defrosten en met een dT van 5 graden voldoende voor ZLTV zoals vloerverwarming.
Tja, moet je maar net een installateur vinden die het wil doen voor je. Heb helaas mogen ervaren dat de theorie niet altijd in de praktijk terug te vinden is. Ik heb installateur A die wél een 4kW wil plaatsen maar dit doet tegen 13.900,-. En installateur B die 13.600,- rekent voor een 8kW, 13.000,- voor de 6kW en de 4kW ook na discussie niet wil doen (bang dat het niet warm wordt). Dus dan is de keuze niet reuze. Ik ben aan het wachten op een derde offerte bij installateur C voor een 8kW Daikin (of gelijkwaardige Vaillant). Ook die wil 4kW niet doen, ondanks dat ik aangetoond heb dat het met die 5.2kW bij -10 wel uit zou moeten komen (alhoewel het kiele kiele blijkt om eerlijk te zijn).MrFish schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:41:
[...]
Tussen de 4 en de 8 zit toch zo’n 1500€, niet onaanzienlijk (zowel monoblock als split). Die 4 kW is erg ruim: 5 kW bij -10, dus als dat genoeg is dan kun je aardig wat centen besparen! Die 1500€ levert je maar 2 kW extra op bij -10, en daar kun je ook heel lang een BUH op laten stoken
De 4kW staat in de subsidielijst als een 6kW, de 6kW ook, en de 8kW als een 8kW. Dus tussen de 6 en 8kW zit netto 350,-. Als ze toch naar hetzelfde terugregelen vind ik het wel prima zo.. Dus de logische keuzes zijn dan of de 4kW of de 8kW. Mijn hoop is dat die derde offerte wat gunstiger is dan de tweede. B kan namelijk pas na 3 maanden plaatsen en C al binnen 3 weken.
Heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat het duur is.
Is die 13k inclusief SWW? Alsnog aan de prijs, maar vind maar eens een installateur inderdaad.Kuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Tja, moet je maar net een installateur vinden die het wil doen voor je. Heb helaas mogen ervaren dat de theorie niet altijd in de praktijk terug te vinden is. Ik heb installateur A die wél een 4kW wil plaatsen maar dit doet tegen 13.900,-. En installateur B die 13.600,- rekent voor een 8kW, 13.000,- voor de 6kW en de 4kW ook na discussie niet wil doen (bang dat het niet warm wordt). Dus dan is de keuze niet reuze. Ik ben aan het wachten op een derde offerte bij installateur C voor een 8kW Daikin (of gelijkwaardige Vaillant). Ook die wil 4kW niet doen, ondanks dat ik aangetoond heb dat het met die 5.2kW bij -10 wel uit zou moeten komen (alhoewel het kiele kiele blijkt om eerlijk te zijn).
De 4kW staat in de subsidielijst als een 6kW, de 6kW ook, en de 8kW als een 8kW. Dus tussen de 6 en 8kW zit netto 350,-. Als ze toch naar hetzelfde terugregelen vind ik het wel prima zo.. Dus de logische keuzes zijn dan of de 4kW of de 8kW. Mijn hoop is dat die derde offerte wat gunstiger is dan de tweede. B kan namelijk pas na 3 maanden plaatsen en C al binnen 3 weken.
Heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat het duur is.
Alleen als er reeds voldoende warm water in het CV aanwezig is.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Ik weet alleen de Elga Ace, maar deze kan prima draaien zonder backup. Kun je ook in de instellingen aangeven. Voor de ontdooi actie moet je voldoende systeeminhoud hebben. Remeha ziet graag dat je een serievat (voorschakelvat) in de retour zet met 5x het debiet inhoud. Ik heb er geen en ik weet ook anderen die er geen hebben en all-electric met de EA draaien zonder gas.
Ik vind de hybride oplossing gewoon een volwaardige oplossing voor veel situaties. Zeker kwa gebruik, gemak en installatiekosten. Mij kostte hij €1900,- en heb ik in 2 seizoenen terugverdiend aan gasbesparing.
Eerlijk gezegd vind ik de all electric weinig toegevoegde waarde hebben met alle beperkingen.
Hybride heft altijd voldoende warmte, voldoende warm water, lekker klein (zeker door gebrek aan groot boiler vat). Onafhankelijk van het afgifte systeem.
Van het gas af gaan hoeft geen doel te zijn. Er kunnen diverse redenen zijn om dit niet te willen.
De Elga wil men alleen bij de CV ketel opleveren als werkelijk hybride zoals voorgeschreven volgens de fabrikant.
Dat betekend hier een-/+ 20 meter leiding en vervolgens weer 10 meter naar beneden transporteren en alles openbreken, de CV ketel buiten bedrijf stellen en de binnenunit beneden ophangen wil men niet.
De warmtelevering is voldoende wat de Elga kan voor mijn situatie.
@Kuusj Herkenbaar en veel te grote buffervaten willen plaatsen, liefst met naregeling...
Dat de meeste afgiftepunten permanent open mogen wil men niks van weten(kraan eraf eventueel).
(Een buffervat is hier wel nodig maar geen idioot grote 50L).
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2024 16:05 ]
Ja. Exclusief subsidie dan. En inderdaad, ben het na oprecht veel pogingen de afgelopen maanden op verschillende manieren ondertussen wel redelijk moe geworden. Bij de PV installatie heeft het echt nut gehad veel te shoppen. Hoogste offerte was bijna 2 eur per wp en de laagste 1,14 eur per wp. Ik merkte bij het opvragen van L/L-offertes al dat er maximaal 10% in zat onderling en hier lijkt de marge tot dusver 5%. Dus ja, dan zou ik qua kosten (bij wijze van spreken) al snel eerder een paar 100,- meer kunnen betalen voor installateur C die 2 maanden eerder installeert dan B. Die haal ik er dan wel uit.MrFish schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:51:
[...]
Is die 13k inclusief SWW? Alsnog aan de prijs, maar vind maar eens een installateur inderdaad.
Maar ik heb inmiddels niet meer het idee dat ik die Daikin 8kW inclusief SWW na subsidie voor mijn doelbedrag van 9000,- geregeld ga krijgen.
@mr_evil08 haha ja hou op.. A en B hebben het buffervat afgeraden tot mijn verbazing. En C rekende standaard met een 40l buffer want dit en zus en zo.. Nadat ik mijn twijfels uitsprak en dergelijke was het ding opeens niet meer nodig op basis van mijn onderbouwing. Dus prima zo.
[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 11-01-2024 16:02 ]
Ik wilde deze installatie natuurlijk uit het zicht in de dubbele houten vloer hebben en geen enkele installateur wilde daaraan beginnen.
Dan blijft er niets anders over om zelf een elektrische buigtang te huren en aan de slag te gaan.
Hoe heb je dat met STEK gedaan?Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:11:
@mr_evil08 Ik heb alles zelf gedaan. Ik heb een beetje bijzondere situatie dat de Elga Ace niet bij mijn CV ketel op zolder kon komen te hangen. Mijn EA hangt op de BG met een CV leiding van 2x 9 m CV voeding leiding en 2 x 9 m verwarmingsleiding naar het inkoppel punt op mijn bestaande leidingen.
Ik wilde deze installatie natuurlijk uit het zicht in de dubbele houten vloer hebben en geen enkele installateur wilde daaraan beginnen.
Dan blijft er niets anders over om zelf een elektrische buigtang te huren en aan de slag te gaan.
Die gasleiding van binnendeel naar buitendeel.
En de garantie?
Fabrikanten zijn niet happig om onderdelen te leveren aan consumenten.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2024 16:15 ]
Vermoed dat Vaillant goedkoper is. Daikin is ook in L/L een van de duurdere spelers. Waar zit je Limburg? Climasense al geprobeerd? Die doen volgens mij ook Limburg en leveren Daikin.Kuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:59:
[...]
Ja. Exclusief subsidie dan. En inderdaad, ben het na oprecht veel pogingen de afgelopen maanden op verschillende manieren ondertussen wel redelijk moe geworden. Bij de PV installatie heeft het echt nut gehad veel te shoppen. Hoogste offerte was bijna 2 eur per wp en de laagste 1,14 eur per wp. Ik merkte bij het opvragen van L/L-offertes al dat er maximaal 10% in zat onderling en hier lijkt de marge tot dusver 5%. Dus ja, dan zou ik qua kosten (bij wijze van spreken) al snel eerder een paar 100,- meer kunnen betalen voor installateur C die 2 maanden eerder installeert dan B. Die haal ik er dan wel uit.
Maar ik heb inmiddels niet meer het idee dat ik die Daikin 8kW inclusief SWW na subsidie voor mijn doelbedrag van 9000,- geregeld ga krijgen.
@mr_evil08 haha ja hou op.. A en B hebben het buffervat afgeraden tot mijn verbazing. En C rekende standaard met een 40l buffer want dit en zus en zo.. Nadat ik mijn twijfels uitsprak en dergelijke was het ding opeens niet meer nodig op basis van mijn onderbouwing. Dus prima zo.
Kuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:59:
[...]
Ja. Exclusief subsidie dan. En inderdaad, ben het na oprecht veel pogingen de afgelopen maanden op verschillende manieren ondertussen wel redelijk moe geworden. Bij de PV installatie heeft het echt nut gehad veel te shoppen. Hoogste offerte was bijna 2 eur per wp en de laagste 1,14 eur per wp. Ik merkte bij het opvragen van L/L-offertes al dat er maximaal 10% in zat onderling en hier lijkt de marge tot dusver 5%. Dus ja, dan zou ik qua kosten (bij wijze van spreken) al snel eerder een paar 100,- meer kunnen betalen voor installateur C die 2 maanden eerder installeert dan B. Die haal ik er dan wel uit.
/f/image/NnycQWpAepALY6JxtoYKdHWZ.png?f=fotoalbum_large)
Daar gaat de subsidie nog van af. Moet je alleen het leidingwerk en installatie zelf regelen, maar we zitten hier op tweakers toch?
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 11-01-2024 16:25 ]
All-electric.
RonJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:16:
[...]
[Afbeelding]
Daar gaat de subsidie nog van af. Moet je alleen het leidingwerk en installatie zelf regelen, maar we zitten hier op tweakers toch?
Noemde ze net.
Al zijn ze niet best in service. Moet nu een ander laten komen om mijn tikkende lamellen in L/L te laten maken. 4 jaar geleden hebben ze hier wel netjes geplaatst.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-01-2024 16:20 ]
Ja, ik zag dat we hetzelfde idee hadden. Heb zelf goeie ervaringen met ze voor L/L, maar dat was wel al in 2015. Service heb ik toen idd verder een lokale partij voor gevonden, daar heb ik nu ook weer alles vandaan gehaald.MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:18:
[...]
![]()
Noemde ze net.
Al zijn ze niet best in service. Moet nu een ander laten komen om mijn tikkende lamellen in L/L te laten maken. 4 jaar geleden hebben ze hier wel netjes geplaatst.
All-electric.
Heb Climasense maandag geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat vanwege drukte een mail moest sturen. Nog geen reactie (:MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:15:
[...]
Vermoed dat Vaillant goedkoper is. Daikin is ook in L/L een van de duurdere spelers. Waar zit je Limburg? Climasense al geprobeerd? Die doen volgens mij ook Limburg en leveren Daikin.
Maar inderdaad, als ik het via Climasense krijg geregeld (ben momenteel zelf al bezig de elektra te verzorgen) scheelt dat wel aanzienlijk. Maar dan moeten ze wel reageren natuurlijk.
Voor mijn gevoel is Vaillant net beter op L/W gebied dus als dat ook nog goedkoper is..
Veel webshops leveren de wp met de optie inbedrijfstellen in mijn geval € 350,-.mr_evil08 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Hoe heb je dat met STEK gedaan?![]()
Die gasleiding van binnendeel naar buitendeel.
En de garantie?
Fabrikanten zijn niet happig om onderdelen te leveren aan consumenten.
Dit wordt dan door een erkend installateur gedaan en je hebt geen probleem met de subsidie aanvraag.
Kwestie van juiste formulering op de bon. Inbedrijfstellen en montage vermelden.
Ik heb de gasleiding alleen op de juiste route door de muur gevoerd. De installateur heeft hem verder in de juiste bocht geduw, eigen koppelingen erop gezet (en ingekort) en aangesloten. Daarna afpersen en vacumeren.
Schakelaar in zijn bijzijn om en lopen. Was iets meer dan een uur werk.
Garantie heb je alleen de fabrieksgarantie van een jaar op fabrieksfouten, maar dat is toch al dubieus.
Voor consumenten garantie moet je bij de webshop zijn wat altijd al een lastig verhaal is.
De vraag naar WP'en blijft onverminderd hoog. Daar komt nog eens bij een piek in storingen met het koude weer van de afgelopen dagen. Qua prijzen is het tussen deze twee redelijk om het even van wat ik zo zie. Bij vaillant komt er nog wat meer bij aan besturingsmodules e.d.Kuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Heb Climasense maandag geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat vanwege drukte een mail moest sturen. Nog geen reactie (:
Maar inderdaad, als ik het via Climasense krijg geregeld (ben momenteel zelf al bezig de elektra te verzorgen) scheelt dat wel aanzienlijk. Maar dan moeten ze wel reageren natuurlijk.
Voor mijn gevoel is Vaillant net beter op L/W gebied dus als dat ook nog goedkoper is..
Vaillant (voor de monoblocks) is ook nét wat stiller en wat makkelijker in te regelen. Ook staan ze particulieren wél te woord. Daikin heeft dan weer een nét wat hogere COP en een veel compactere buitenunit. Volgens mijn installateur zijn ze vaak ook wat sneller met onderdelen. Beiden zitten goed in elkaar en zijn a-merken. Uiteindelijk zij het marginale verschillen en redelijk om het even imho, beide merken zouden iig weer bovenaan mijn lijstje staan als ik opnieuw voor een WP ga.
All-electric.
Zo doe ik het al jaren bij L/L en L/W, ik doe alles zelf behalve koppelingen flaren en het F-gassen deel. Hoe je dan met de garantieafhandeling terecht kan hangt vooral van de medewerking van de verkopende partij af. Bij daikin krijg je gewoon 5 jaar garantie op alle onderdelen mits de unit netjes onderhouden wordt.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Veel webshops leveren de wp met de optie inbedrijfstellen in mijn geval € 350,-.
Dit wordt dan door een erkend installateur gedaan en je hebt geen probleem met de subsidie aanvraag.
Kwestie van juiste formulering op de bon. Inbedrijfstellen en montage vermelden.
Ik heb de gasleiding alleen op de juiste route door de muur gevoerd. De installateur heeft hem verder in de juiste bocht geduw, eigen koppelingen erop gezet (en ingekort) en aangesloten. Daarna afpersen en vacumeren.
Schakelaar in zijn bijzijn om en lopen. Was iets meer dan een uur werk.
Garantie heb je alleen de fabrieksgarantie van een jaar op fabrieksfouten, maar dat is toch al dubieus.
Voor consumenten garantie moet je bij de webshop zijn wat altijd al een lastig verhaal is.
All-electric.
Ik ga voor Vaillant. Ben wel een beetje klaar met Daikin. Als je zelf belt krijg je nog net geen grote bek. Gisteren toevallig met een vraag nog even Vaillant gebeld. Aller vriendelijkst.Kuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Heb Climasense maandag geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat vanwege drukte een mail moest sturen. Nog geen reactie (:
Vandaar dat Climasense niet voor mijn lamellen enige moeite doet.
Zit er hier op Tweakers niet een monteur voor je in de buurt? Mijn regio is ook een ramp (willen allemaal alleen maar hybride doen) en heb nu ook via dit topic contact.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 11-01-2024 16:50 ]
Die ervaring heb ik dan weer totaal niet, maar ik bel dan ook altijd als LARP-installateurMotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:49:
[...]
Ik ga voor Vaillant. Ben wel een beetje klaar met Daikin. Als je zelf belt krijg je nog net geen grote bek. Gisteren toevallig met een vraag nog even Vaillant gebeld. Aller vriendelijkst.
Vandaar dat Climasense niet voor mijn lamellen enige moeite doet.Links laten liggen dan.
Zit er hier op Tweakers niet een monteur voor je in de buurt? Mijn regio is ook een ramp (willen allemaal alleen maar hybride doen) en heb nu ook via dit topic contact.
All-electric.
Dat klopt, maar je kunt beter optimaliseren op aanvoertemperatuur dan op retourtemperatuur. Daarom dus hoge flow.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:41:
Nee, hogere temperatuur betekent hogere koelmiddel drukken en daarmee meer verbruik omdat de compressor veel harder moet werken.
Dat hangt nogal van het merk af. Bij mij is de Ta normaliter maar 25 graden. De retour is in het begin door het koude water uit de garagevloer vaak maar 20 graden of soms nog minder. Toch is dat ruim voldoende voor een succesvolle defrost (zonder backupelement, dat staat hard uitgeschakeld).Retourtemperatuur van 25 vinden ze fijn. Is nog net voldoende om te defrosten en met een dT van 5 graden voldoende voor ZLTV zoals vloerverwarming.
Mijn Mitsubishi doet het zo gek nog niet. Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sterker nog, ik ben nog geen ander merk tegengekomen dat zo laag (en daarmee zuinig) qua Ta wil draaien dan de betere ME modellen.Andrehj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Dat klopt, maar je kunt beter optimaliseren op aanvoertemperatuur dan op retourtemperatuur. Daarom dus hoge flow.
[...]
Dat hangt nogal van het merk af. Bij mij is de Ta normaliter maar 25 graden. De retour is in het begin door het koude water uit de garagevloer vaak maar 20 graden of soms nog minder. Toch is dat ruim voldoende voor een succesvolle defrost (zonder backupelement, dat staat hard uitgeschakeld).
Mijn Mitsubishi doet het zo gek nog niet. Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
All-electric.
Ah dat is dan wel beter geregeld dan bijv bij Daikin. Bij Daikin (in elk geval de wp die ik heb) gaat de BUH aan als de (retour) watertemperatuur onder de 25 graden komt (ook als het tijdens een defrost gebeurt).Andrehj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Dat klopt, maar je kunt beter optimaliseren op aanvoertemperatuur dan op retourtemperatuur. Daarom dus hoge flow.
[...]
Dat hangt nogal van het merk af. Bij mij is de Ta normaliter maar 25 graden. De retour is in het begin door het koude water uit de garagevloer vaak maar 20 graden of soms nog minder. Toch is dat ruim voldoende voor een succesvolle defrost (zonder backupelement, dat staat hard uitgeschakeld).
Momenteel staat hij op een aanvoertemperatuur van 29/30 graden met een delta T van 3, met een gemiddeld verbruik van 2 kW (200 m2 vvw). Maar doordat bij een defrost de watertemperatuur eigenlijk altijd onder 25 graden komt, gaat de BUH steeds even aan. Zou het gunstiger zijn om de TA dan iets te verhogen zodat TR omhoog gaat en de BUH dan minder snel aan gaat? Of is dat vooral proberen?
ik draai momenteel 23 graden en afgelopen nacht 24 graden Ta.RonJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Sterker nog, ik ben nog geen ander merk tegengekomen dat zo laag (en daarmee zuinig) qua Ta wil draaien dan de betere ME modellen.
Wel binnentemperatuur op 18,5 (maar is momenteel 19 graden)
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Gezien het vermogen en Q=m*c*dT kan ik bij mijn debiet maar een dT van 5 a 6 graden halen.
Ik stuur ook niet op WAR maar op ruimte en dan pakt de EA een intern setpoint voor het water van rond de 30 graden.
Op het moment hangt er een buffer van 100L met laadpomp in het systeem die ik liever kwijt ben dan rijk. Het systeem staat overigens altijd open en is niet nageregeld.
En dan heb ik nog een vraagje over het rechtsreeks verwarmen...is temperatuuregeling via de thermostaat nog mogelijk op deze manier of verdwijnt dat min of meer nu de buffer weg is?
Met rechstreeks verwarmen bedoel je vanuit de warmtepomp direct de vloer in? Zo werkt dat hier ook. Kamer thermostaat zorgt puur voor uitschakelen van de WP bij behalen van setpoint.
Even iets anders. Het droge vorstweer is inmiddels voorbij aan de defrosts te zien. Afgelopen dagen 3 of 4 keer een defrost op een dag. Nu sinds vanmiddag 12.00u iedere 50 minuten... Feest!
[ Voor 4% gewijzigd door Bo0bz op 11-01-2024 19:27 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
de panasonic doet ook gewoon 20 graden hoor. maar probleem is meer dat je een idiote flow nodig hebt om nog beetje warmte te verplaatsen en defrosts worden een issue onder de 25 graden omdat die dan te lang gaan duren. vooral bij de pana is dat problematisch omdat die nogal "nijverig" zijn ontdooislag doet en in hele korte tijd veel warmte wilt onttrekken. dat gaat dan niet meer en moet het backupelement bijspringen om schade aan de platenwisselaar te voorkomen.RonJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Sterker nog, ik ben nog geen ander merk tegengekomen dat zo laag (en daarmee zuinig) qua Ta wil draaien dan de betere ME modellen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Maar zonder gas kun je nog ~250€/jr besparen aan vastrecht voor je gasaansluiting, dat tikt ook zeker aan over de levensduur van je hybride setup.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Ik weet alleen de Elga Ace, maar deze kan prima draaien zonder backup. Kun je ook in de instellingen aangeven. Voor de ontdooi actie moet je voldoende systeeminhoud hebben. Remeha ziet graag dat je een serievat (voorschakelvat) in de retour zet met 5x het debiet inhoud. Ik heb er geen en ik weet ook anderen die er geen hebben en all-electric met de EA draaien zonder gas.
PS ik lees hier mee omdat ik een hybride overweeg boven een all-electric, ik snap je zeker.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Helaas zit daar ook maar de 6kW subsidie op. Ik snap dat niet helemaal.
Als je retour temp 26/27 graden is, zal je 200m2 vv toch niet onder de 25gr inzakken in een paar minuten tijd?kokpol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:38:
[...]
Ah dat is dan wel beter geregeld dan bijv bij Daikin. Bij Daikin (in elk geval de wp die ik heb) gaat de BUH aan als de (retour) watertemperatuur onder de 25 graden komt (ook als het tijdens een defrost gebeurt).
Momenteel staat hij op een aanvoertemperatuur van 29/30 graden met een delta T van 3, met een gemiddeld verbruik van 2 kW (200 m2 vvw). Maar doordat bij een defrost de watertemperatuur eigenlijk altijd onder 25 graden komt, gaat de BUH steeds even aan. Zou het gunstiger zijn om de TA dan iets te verhogen zodat TR omhoog gaat en de BUH dan minder snel aan gaat? Of is dat vooral proberen?
Ik heb net even beter zitten kijken.danny.s schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:01:
[...]
Als je retour temp 26/27 graden is, zal je 200m2 vv toch niet onder de 25gr inzakken in een paar minuten tijd?
De retourtemperatuur die de wp meet is nu ongeveer 25 graden, maar bij de verdelers zie ik 21/22 graden retour. Dus daar zou het eventueel door kunnen komen..... Misschien dat er ergens een kortsluiting zit, of het buffervat in de retour zorgt voor wat verwarring in de TR
Welke WP heb je?Tony71 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:09:
Ik heb 123 m2 vloerverwarming (hoh 16+2 en 15 cm uit elkaar) Als ik het goed heb kom ik dan in totaal op ca. 99 liter in de vloer. Nu heb ik ook nog cv leidingen van 35 meter in 1 1/4 duims, goed voor een kleine 28 liter. Mag ik deze bij elkaar optellen en concluderen dat mijn wp van 14 KW die terug kan moduleren tot 2,5 KW genoeg heeft om te defrosten en zijn warmte kwijt kan in de lente herfst met een fatsoenlijk delta t van 5 (liefst lager, maar dan wordt het vermogen misschien te groot).
Op het moment hangt er een buffer van 100L met laadpomp in het systeem die ik liever kwijt ben dan rijk. Het systeem staat overigens altijd open en is niet nageregeld.
En dan heb ik nog een vraagje over het rechtsreeks verwarmen...is temperatuuregeling via de thermostaat nog mogelijk op deze manier of verdwijnt dat min of meer nu de buffer weg is?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Klopt, maar op mijn gas aansluiting zit nog een woning waar de enige isolatie naar buiten vloerkleden op het plafond zijn. De leden radiatoren staan daar op 70 graden en dat red je niet met een WP. Daarnaast heb ik een grote gashaard welke met de donkere dagen nog wel eens aan hebben,True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Maar zonder gas kun je nog ~250€/jr besparen aan vastrecht voor je gasaansluiting, dat tikt ook zeker aan over de levensduur van je hybride setup.
PS ik lees hier mee omdat ik een hybride overweeg boven een all-electric, ik snap je zeker.
En €250 per jaar is € 20 per maand. Is peanuts toz van de investeringen.
Gasloos is geen doel voor mij. Ik ga voor besparen met zo min mogelijk investeren.
Ik had dus een nieuwe binnenunit en een jaar oudere buitenunit. Die combi stond niet in de subsidie lijst. Omdat er de SET genoemd werd op de factuur, heb ik vanuit 2 keuzes voor de optie gekozen die meer subsidie gaf en ook gekregen.Kuusj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:50:
Nou mijn laatste offerte is binnen.. in tegenstelling tot wat we afgesproken hadden heeft deze een Mitsubishi SC-M80V-200 SET in de offerte gezet. Voor afgerond 13.000€. Ik moet me hier echt even in verdiepen. Maar meteen maar even gevraagd waarom ik niet de offerte voor Daikin en Vaillant heb gekregen.
Helaas zit daar ook maar de 6kW subsidie op. Ik snap dat niet helemaal.
Als die op dit jaar ook niet in de lijst staat weet je wat mogelijk is.
ja die 6kw was ook bijzonder...
Edit:
En heb je met die prijs ook waterzijdige installatie?
[ Voor 5% gewijzigd door gr8-jen op 12-01-2024 12:57 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Staat 'helaas' gewoon een KA-code bij (KA17358) en dus 3075,-.gr8-jen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:54:
[...]
Ik had dus een nieuwe binnenunit en een jaar oudere buitenunit. Die combi stond niet in de subsidie lijst. Omdat er de SET genoemd werd op de factuur, heb ik vanuit 2 keuzes voor de optie gekozen die meer subsidie gaf en ook gekregen.
Als die op dit jaar ook niet in de lijst staat weet je wat mogelijk is.
ja die 6kw was ook bijzonder...
Edit:
En heb je met die prijs ook waterzijdige installatie?
Ja inclusief installatie. Ik doe zelf de electra voorbereiden en graaf een sleuf voor een mantelbuis.
In die offerte zit de kamerthermostaat nog bij die je blijkbaar niet nodig hebt, dus dat zou nog eens 450,- schelen. En ik heb gevraagd voor de SUZ-SWM60 VA2 aangezien die een minder belachelijk minimumvermogen voor mijn huis heeft (2.6kW) maar wel nog 6kW kan leveren bij -10. Dus ik hoop dat ik dit keer niet eindeloos in discussie hoef en ik gewoon een nieuwe offerte krijg.
En nog een dingetje die we willen aanpakken...na de circulatiepomp ging het water met 28mm leiding naar de vloerverdeler iets daarvoor hadden we een 22 mm leiding/aftakking (90 graden bocht) naar de badkamer....echter werd deze nooit echt zo warm als de leidingen van de vloerverwarming. Hoe kan ik dit het best oplossen, zonder al te veel invloed uit te oefenen op de flow/aanvoer vloerverwarming?
Dat zie je bij de Altherma's ook, zodra de retour onder de 25 komt springt de BUH altijd bij tijdens een defrost. Dat gaan die mini-buffertjes itt tot wat veel installateurs en fabrikanten verkondigen ook echt niet oplossen. Ik zie dat ook helemaal niet als een probleem, want dat korte stukje bijstoken is uiteindelijk allemaal peanuts op het dagverbruik op een vorstdag en in verhouding met wat je op het geheel bespaard door een lagere stooklijn te hanteren ipv krampachtig boven die 25C proberen te blijven omdat je maar geen BUH verbruik wil zien.flippy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:37:
[...]
de panasonic doet ook gewoon 20 graden hoor. maar probleem is meer dat je een idiote flow nodig hebt om nog beetje warmte te verplaatsen en defrosts worden een issue onder de 25 graden omdat die dan te lang gaan duren. vooral bij de pana is dat problematisch omdat die nogal "nijverig" zijn ontdooislag doet en in hele korte tijd veel warmte wilt onttrekken. dat gaat dan niet meer en moet het backupelement bijspringen om schade aan de platenwisselaar te voorkomen.
All-electric.
Sterker nog, je mag ook nog een deel van de warmtecapaciteit van de vloer rondom je VVW-leidingen erbij optellen. Als je immers kouder water aan het ene eind in die VVW-leiding pompt, komt het er aan de andere kant echt niet koud uit, maar met de temperatuur van de vloer.Tony71 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:09:
Ik heb 123 m2 vloerverwarming (hoh 16+2 en 15 cm uit elkaar) Als ik het goed heb kom ik dan in totaal op ca. 99 liter in de vloer. Nu heb ik ook nog cv leidingen van 35 meter in 1 1/4 duims, goed voor een kleine 28 liter. Mag ik deze bij elkaar optellen
Met zoveel inhoud en ook nog VVW heb je altijd genoeg bufferwerking. Welke 14 kW WP kan zo ver terug moduleren trouwens? Dit klinkt als een recordhouder. Staat dat ergens in een folder of heb je dat ook daadwerkelijk gemeten? En hoeveel van die 14 kW is er bij -10 nog over?en concluderen dat mijn wp van 14 KW die terug kan moduleren tot 2,5 KW genoeg heeft om te defrosten
Dat is alvast een mooi uitgangspunt.en zijn warmte kwijt kan in de lente herfst met een fatsoenlijk delta t van 5 (liefst lager, maar dan wordt het vermogen misschien te groot).
Daaraan verandert niks. Je zult nog steeds iets nodig hebben om de temperatuur in je huis te regelen.En dan heb ik nog een vraagje over het rechtsreeks verwarmen...is temperatuuregeling via de thermostaat nog mogelijk op deze manier of verdwijnt dat min of meer nu de buffer weg is?
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2024 17:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ken de tranes, climaveneta’s, carriers en dergelijke wel.
Zijn er nog ervaringen met bv propaan machines of de nieuwe Panasonic series die interessant zijn?
Mag ook in DM
Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Sterker nog, je mag ook nog een deel van de warmtecapaciteit van de vloer rondom je VVW-leidingen erbij optellen. Als je immers kouder water aan het ene eind in die VVW-leiding pompt, komt het er aan de andere kant echt niet koud uit, maar met de temperatuur van de vloer.
[...]
Met zoveel inhoud en ook nog VVW heb je altijd genoeg bufferwerking. Welke 14 kW WP kan zo ver terug moduleren trouwens? Dit klinkt als een recordhouder. Staat dat ergens in een folder of heb je dat ook daadwerkelijk gemeten? En hoeveel van die 14 kW is er bij -10 nog over?
Ik heb een CTC 614M
https://ctc-heating.com/p...eat-pumps/ctc-ecoair-600m
[...]
Dat is alvast een mooi uitgangspunt.
[...]
Daaraan verandert niks. Je zult nog steeds iets nodig hebben om de temperatuur in je huis te regelen.
Ik heb de CTC 614mAndrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Sterker nog, je mag ook nog een deel van de warmtecapaciteit van de vloer rondom je VVW-leidingen erbij optellen. Als je immers kouder water aan het ene eind in die VVW-leiding pompt, komt het er aan de andere kant echt niet koud uit, maar met de temperatuur van de vloer.
[...]
Met zoveel inhoud en ook nog VVW heb je altijd genoeg bufferwerking. Welke 14 kW WP kan zo ver terug moduleren trouwens? Dit klinkt als een recordhouder. Staat dat ergens in een folder of heb je dat ook daadwerkelijk gemeten? En hoeveel van die 14 kW is er bij -10 nog over?
[...]
Dat is alvast een mooi uitgangspunt.
[...]
Daaraan verandert niks. Je zult nog steeds iets nodig hebben om de temperatuur in je huis te regelen.
https://ctc-heating.com/p...eat-pumps/ctc-ecoair-600m
Dat ding levert bij -10 nog maar zo'n 8 kW... (zie https://ctc-heating.com/file-download-product/7893)
Zelfs bij +12 (A12W35) is het vermogen nog maar 13 kW.... Je hebt je wat wijs laten maken.
Dat is geen 14 kW warmtepomp!
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2024 17:35 ]
Hoe zou jij het willen noemen dan? De meeste tijd draait deze op een toerental van 20 (2,5 KW)Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:30:
[...]
Dat ding levert bij -10 nog maar zo'n 8 kW... (zie https://ctc-heating.com/file-download-product/7893)
Zelfs bij +12 (A12W35) is het vermogen nog maar 13 kW.... Je hebt je wat wijs laten maken.
Dat is geen 14 kW warmtepomp!
Wij gebruiken het alleen voor vloerverwarming ca 125m2
Warmwater met boiler.
Een 8 kW warmtepomp. Want dat is wat ie levert bij -10, als je het vermogen nodig hebt.Tony71 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:51:
Hoe zou jij het willen noemen dan?
Volgens de redenering van CTC zou ik een 15 kW warmtepomp hebben, omdat ie dat toevallig bij +20 kan leveren...
Alleen heeft niemand dat vermogen bij +20 nodig. Gelukkig zijn ze bij Mitsubishi wijzer.
Even iets anders...Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:06:
[...]
Een 8 kW warmtepomp. Want dat is wat ie levert bij -10, als je het vermogen nodig hebt.
Volgens CTC zou ik een 15 kW warmtepomp hebben, omdat ie dat toevallig bij +20 kan leveren...
Alleen heeft niemand dat vermogen bij +20 nodig. Gelukkig zijn ze bij Mitsubishi wijzer.
Ik heb nu een systeem met parallel buffervat van 100L met laadpomp. En cv pomp voor verdeler.
Deze twee pompen deden ieder ongeveer 2,1 m3/h. Waarbij ik de cv pomp niet harder kon laten lopen, waarschijnlijk omdat de laadpomp in retour leidend was en de cv pomp tegen de laadpomp duwde...?
Maar goed straks heb ik nog 1 pomp over (over twee weken gaat buffer en 1 pomp uit het systeem)
De warmtepomp heeft zelf geen pomp.
Hoe zal ik uitkomen met flow/debiet denk je?
Zal deze verbeteren of minder worden op dezelfde stand? Alle leidingen zijn overigens 1 1/4 duims.
2 m³/h = 33.3 lpm. Dat is al een beste flowApocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:02:
Inmiddels bij mijn 11 kw Hitachi alles vol open gezet, zials @flippy zei, op beide verdelers (16groepen en een verdeler van 8 groepen 18mm ongeveer 255m2 vloerverwarming) die rechtstreeks met 32mm flex op de WP zitten. Flow nu ongeveer 1.99m3/h Ta heb ik op 28 en Tr is nog steeds maar 21. Lijkt er volgens mij dus op dat er gewoon veel warmte verlies is over de vloer. Door dat ik constant deze delta T van 7 heb zie ik dat de WP zelfs met dit weer de Ta van 28 niet haalt. Komt een paar minuten op 28 daarna gelijk 27 en dan gaat de WP naar vol vermogen om de Ta te halen, dus om de 20min defrost. Zou mijn 11kw WP gewoon te zwak zijn voor mijn situatie?
P = 4.2 * dT * flow/60 = 4.2 * 7 * 33.3/60 = 16.3 kW.
Ik denk dat flow (hoe kom je bij die ongeveer? 1.99 m³/h trouwens) of dT niet kloppen, want kan me niet voorstellen dat je WP daadwerkelijk 16.3 kW levert.
Blijft je woning wel op temperatuur? En hoe was het vermogen van je WP bepaald?
Die zal hooguit marginaal verminderen, maar de vraag is of dat boven de meetresolutie uit komt. Verbeteren zeker niet, want de weerstand door een vat is altijd minder dan door het leidingwerk in de WP.Tony71 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:53:
Even iets anders...
Ik heb nu een systeem met parallel buffervat van 100L met laadpomp. En cv pomp voor verdeler.
Deze twee pompen deden ieder ongeveer 2,1 m3/h. Waarbij ik de cv pomp niet harder kon laten lopen, waarschijnlijk omdat de laadpomp in retour leidend was en de cv pomp tegen de laadpomp duwde...?
Maar goed straks heb ik nog 1 pomp over (over twee weken gaat buffer en 1 pomp uit het systeem)
De warmtepomp heeft zelf geen pomp.
Hoe zal ik uitkomen met flow/debiet denk je?
Zal deze verbeteren of minder worden op dezelfde stand? Alle leidingen zijn overigens 1 1/4 duims.
Warmte verlies berekening laten doen voor de verbouwing kwam ongeveer die 11 kw uit maar ik vermoed dat de berekening te optimistisch was.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:15:
[...]
2 m³/h = 33.3 lpm. Dat is al een beste flow
P = 4.2 * dT * flow/60 = 4.2 * 7 * 33.3/60 = 16.3 kW.
Ik denk dat flow of dT niet kloppen, want kan me niet voorstellen dat je WP daadwerkelijk 16.3 kW levert.
Blijft je woning wel op temperatuur? En hoe was het vermogen van je WP bepaald?
Temperatuur gaat nog net, bij die -7 red die het niet meer. Bij 20.9 gaat de wp aan en bij 21.1 weer uit, dat lukt nu wel weer maar gaat alleen op vol vermogen van de WP.
De grote verdeler zat eerst verkeerd om aangesloten. Heb dit donderdag om gewisseld en nu werken de flow meters ook in de hoop dat de Tr wat hoger zou worden maar helaas.
Ik kwam zelf ook al tot de conclusie dat de WP 16 kw moet leveren in deze situatie maar dat red de WP dus niet...zou de Tr ook zo laag kunnen zijn als de koudemiddel leidingen niet goed zijn? Ik heb die er zelf in gebeund

Ik wil de flow verbeteren door het buffervat te verwijderen inclusief pomp en de pomp straks hoger te zetten naar 40 -45 lpm. Ook de cv leidingen rondom de verdeler moeten net zoals het overige van 28 mm naar 40 mm vergroot worden. Deze maand is dit geregeld, ben benieuwd of het iets zal utmaken.
Ja dat zei ik toch.Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:02:
Inmiddels bij mijn 11 kw Hitachi alles vol open gezet, zials @flippy zei, op beide verdelers (16groepen en een verdeler van 8 groepen 18mm ongeveer 255m2 vloerverwarming) die rechtstreeks met 32mm flex op de WP zitten. Flow nu ongeveer 1.99m3/h Ta heb ik op 28 en Tr is nog steeds maar 21. Lijkt er volgens mij dus op dat er gewoon veel warmte verlies is over de vloer. Door dat ik constant deze delta T van 7 heb zie ik dat de WP zelfs met dit weer de Ta van 28 niet haalt. Komt een paar minuten op 28 daarna gelijk 27 en dan gaat de WP naar vol vermogen om de Ta te halen, dus om de 20min defrost. Zou mijn 11kw WP gewoon te zwak zijn voor mijn situatie?
Eerder deze week vroeg ik mij af of de buitenunit niet aan de gevel op 1ste verdieping kan komen te hangen t.h.v. de CV ruimte (rood gemarkeerd op het plaatje). Dat betekend waarschijnlijk dat de buitenunit boven de rooilijn komt te hangen, zo'n 3/4 meter boven de grond. Heeft dit enige kans van slagen? Ik kom met verschillende google pogingen niet echt verder. Nu ben ik al een aantal keer bij de gemeente op de lijn gekomen maar het blijkt erg lastig iemand hierover te spreken. Ik heb vanmiddag weer een bericht achtergelaten bij het Energieloket om meer te weten te komen.
/f/image/67BTCnQgr7fKbPE3ddxbqNnD.png?f=fotoalbum_large)
Voor de voorzijde ga je geen toestemming krijgen van de gemeente. Is ook over je perceel grens boven gemeente grond.laquaezzi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:30:
Vanwege een grote verbouwing en verduurzaming zijn wij ook ons ook aan het beraden om een warmtepomp (all-electric) te laten plaatsen. Onlangs is via de aannemer een installateur langsgekomen om dit mee te bespreken. Daar zijn twee optie langsgekomen: het platte dak of het schuine dakpannen dak boven de woning. Dat is opzich een prima idee waar wij voor openstaan. Liever het platte dak trouwens. Nu wil het zo zijn dat onze CV ruimte op de 1ste verdieping zit, zie plaatje. De woning is ingedeeld met hal + bering op begaande grond, woonkamer op 1ste verdieping en slaap + badkamer op 2de verdieping.
Eerder deze week vroeg ik mij af of de buitenunit niet aan de gevel op 1ste verdieping kan komen te hangen t.h.v. de CV ruimte (rood gemarkeerd op het plaatje). Dat betekend waarschijnlijk dat de buitenunit boven de rooilijn komt te hangen, zo'n 3/4 meter boven de grond. Heeft dit enige kans van slagen? Ik kom met verschillende google pogingen niet echt verder. Nu ben ik al een aantal keer bij de gemeente op de lijn gekomen maar het blijkt erg lastig iemand hierover te spreken. Ik heb vanmiddag weer een bericht achtergelaten bij het Energieloket om meer te weten te komen.
[Afbeelding]
Is een monoblock in de achtertuin (als je die hebt) aansluiten via de kruipruimte en een warmtepomp boiler met smalle uitblaas roosters aan de voorzijde geen optie?
[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 12-01-2024 21:46 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 12-01-2024 21:58 ]
Zo'n vermoeden heb ik ook hoor. We hebben een dakterras op de 1ste verdieping (42m2). Daaronder een gezamelijke garage, dus die optie vervalt eigenlijk. De leidingen zouden dan via de woonkamer naar de CV ruimte moeten. Dat is praktisch eigenlijk onmogelijk. Opties voor het dak zijn verder goed hoor, bestaand rookgaskanaal van de CV ketel kan gebruikt worden voor de doorvoer van de warmtepompleidingen. Een monoblock aan de voorkant leek mij gewoon ideaal. De afstand voor een monoblock op het dak richting de CV ruimte is wellicht te groot, wordt toch al gauw zo'n 6 of 7 meter denk ik.DutchWing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:40:
[...]
Voor de voorzijde ga je geen toestemming krijgen van de gemeente. Is ook over je perceel grens boven gemeente grond.
Is een monoblock in de achtertuin (als je die hebt) aansluiten via de kruipruimte en een warmtepomp boiler met smalle uitblaas roosters aan de voorzijde geen optie?
[ Voor 10% gewijzigd door laquaezzi op 12-01-2024 21:50 ]
mensen moeten echt stoppen met geilen op dat propaangebeuren. dat wil en krijg je niet op een dak gezet in die vermogens zonder de toko uitgelachen te worden bij de verzekeraars en gemeentes.Technician- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:47:
[...]
Iemand veelervaring in grotere installaties, andere merken die ik toevallig goed ken?
@flippy jij ?
het concept van "moderne koudemiddelen" is niet een ding. R32 is het meest moderne voor het grotere spul en dat was al 12 jaar geleden geintroduceerd.
R32 is het meest hippe wat je in die wereld gaat vinden of R470 maar dat is weer eigenlijk een R410a machine met een nieuwe lik verf erover.
koop gewoon een trane als je iets wilt wat gewoon dom blijft werken voor de aankomende 20 jaar zonder gezeik in dat vermogensbereik. carrier is ook niet verkeerd maar ben niet gecharmeerd van hun apple-stijl van service. alles zit achter een gouden deur van carrier. dus als je 2 indentieke machines hebt staan en je wilt een printplaat wisselen of zo om 1 machine aan de gang te houden heb je pech want dat gaat niet tenzij iemand van carrier komt om het te zegenen met hun laptop en daar kan je een paar weken op wachten.
een trane blijft doorgaans werken tenzij je er een bom op gooit.
de enisgte limiet voor een monoblok qua leidingafstand is je protemonee ewn bereidwilligheid om een geuk te graven voor de leidingen. afstanden van 50+ meter is geen probleem. ding kan je dus rustig ergens achterin een diepe tuin wegprakken in een hoek. enigste wat je dan moet doen is SWW doen door een warmtepompboiler. iets wat vaak toch wel practischer is qua installatie omdat je dan geen aparte leiding naar d eCV plek hoeft te trekken maar gewoon kan inhaken in de CV systeem op de BG via de kruipruimte of zo.laquaezzi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Zo'n vermoeden heb ik ook hoor. We hebben een dakterras op de 1ste verdieping (42m2). Daaronder een gezamelijke garage, dus die optie vervalt eigenlijk. De leidingen zouden dan via de woonkamer naar de CV ruimte moeten. Dat is praktisch eigenlijk onmogelijk. Opties voor het dak zijn verder goed hoor, bestaand rookgaskanaal van de CV ketel kan gebruikt worden voor de doorvoer van de warmtepompleidingen. Een monoblock aan de voorkant leek mij gewoon ideaal. De afstand voor een monoblock op het dak richting de CV ruimte is wellicht te groot, wordt toch al gauw zo'n 6 of 7 meter denk ik.
[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 12-01-2024 22:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik geil niet op propaan, bedoel ook R32 bij een moderne chiller/WP is dat al heel wat.flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:58:
[...]
mensen moeten echt stoppen met geilen op dat propaangebeuren. dat wil en krijg je niet op een dak gezet in die vermogens zonder de toko uitgelachen te worden bij de verzekeraars en gemeentes.
het concept van "moderne koudemiddelen" is niet een ding. R32 is het meest moderne voor het grotere spul en dat was al 12 jaar geleden geintroduceerd.
R32 is het meest hippe wat je in die wereld gaat vinden of R470 maar dat is weer eigenlijk een R410a machine met een nieuwe lik verf erover.
koop gewoon een trane als je iets wilt wat gewoon dom blijft werken voor de aankomende 20 jaar zonder gezeik in dat vermogensbereik. carrier is ook niet verkeerd maar ben niet gecharmeerd van hun apple-stijl van service. alles zit achter een gouden deur van carrier. dus als je 2 indentieke machines hebt staan en je wilt een printplaat wisselen of zo om 1 machine aan de gang te houden heb je pech want dat gaat niet tenzij iemand van carrier komt om het te zegenen met hun laptop en daar kan je een paar weken op wachten.
een trane blijft doorgaans werken tenzij je er een bom op gooit.
Maar goed soms mis je gewoon wat noviteiten als je allang meeloopt met bepaalde merken.
Zo vond ik voordat ik tweakers laatst eens las Panasonic maar een LG achtig (
Schijnbaar toch een goed apparaat.
Daarop las ik dat Panasonic ook een (nieuwe)serie grote warmtepompen heeft op R32 en propaan.
Serie : ECOi-W AQUA-G BLUE
Ik ken ze niet maar misschien is dit wel een goed product ?
Ps. Enigste? Je bedoelt enige, of je bent in het echt enig.
die vind ik niet groot.Technician- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik geil niet op propaan, bedoel ook R32 bij een moderne chiller/WP is dat al heel wat.
Maar goed soms mis je gewoon wat noviteiten als je allang meeloopt met bepaalde merken.
Zo vond ik voordat ik tweakers laatst eens las Panasonic maar een LG achtig productje.
Schijnbaar toch een goed apparaat.
Daarop las ik dat Panasonic ook een (nieuwe)serie grote warmtepompen heeft op R32 en propaan.
Serie : ECOi-W AQUA-G BLUE
Ik ken ze niet maar misschien is dit wel een goed product ?
en wacht met zulke dingen tot er duidelijkheid is over de regels, immers is propaan geen f-gas en heb je andere papieren en regels nodig en er is nog niemand competent in dit eerste generatie spul.
r32 is al in hun 2e generatie in het 200kW segment en lost al veel kinderziektes op.
je wilt niet beta tester zijn met commericeel/industrieel spul. nooit eerste generatie spul kopen. trane slaat zelfs R32 compleet over en gaat naar R454b en zijn nu aan het uitrollen. daar staan er al een rits van op daken en is stuk minder gezeik door de lagere drukken en compressortemperaturen in vergelijking met R32 en omdat het vrijwel 1:1 in de bestaande R410a machines en compressors gaat zit je ook niet met die generaties omdat ze verder leunen op de bestaande 410a ontwerpen.
Hmm ik wist niet dat er beproefde commerciele warmtepompen waren welke daadwerkelijk water hoger* dan 80C kunnen maken.flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:21:
[...]
die vind ik niet groot.
en wacht met zulke dingen tot er duidelijkheid is over de regels, immers is propaan geen f-gas en heb je andere papieren en regels nodig en er is nog niemand competent in dit eerste generatie spul.
r32 is al in hun 2e generatie in het 200kW segment en lost al veel kinderziektes op.
je wilt niet beta tester zijn met commericeel/industrieel spul. nooit eerste generatie spul kopen. trane slaat zelfs R32 compleet over en gaat naar R454b en zijn nu aan het uitrollen. daar staan er al een rits van op daken en is stuk minder gezeik door de lagere drukken en compressortemperaturen in vergelijking met R32 en omdat het vrijwel 1:1 in de bestaande R410a machines en compressors gaat zit je ook niet met die generaties omdat ze verder leunen op de bestaande 410a ontwerpen.
Komt dat toevallig goed uit. zit in de verkennende fase voor een 200-300 kw model.
De EXERGY P220 ziet er dan interessant uit met een aanvoer van 50C.
Ben nog niet helemaal thuis in commerciele warmtepompen zo te zien
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Bij ons radiatoren en ik laat het snachts niet minder dan 19 graden worden. Vanaf 15u mag ie weer naar 20,5, 22u gaat ie uit. Bij koud weer gaat ie dan tussen 22u en 15u de volgende dag wel af en toe aan. Dat is afhankelijk van hoe goed het huis geïsoleerd is. Voor ons werkt dit goed. Vanwege de radiatoren moet ik met relatief hoge Ta werken. Ik zie verbruik vergelijkbaar met anderen hier op het forum.MotorBeast schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:43:
[...]
Ook niet met radiatoren? Die geven immers sneller hun warmte af dan vv. Ik snap dat je het geen 15 graden moet laten worden. Gewoon benieuwd want dat wordt de situatie bij mij.
Ik stook nu nog met L/L ook 24/7 maar zodra het warmteverlies zo weinig is dat het 18/19 graden binnen blijft verlaag ik in de nacht.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Welke problemen loop je tegenaan dat je e.e.a aan gaat pakken?Tony71 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:53:
Op het moment draait bij ons Ta 27 Tr 25 en flow is 2,1 m3/h en op 30% vermogen.
Ik wil de flow verbeteren door het buffervat te verwijderen inclusief pomp en de pomp straks hoger te zetten naar 40 -45 lpm. Ook de cv leidingen rondom de verdeler moeten net zoals het overige van 28 mm naar 40 mm vergroot worden. Deze maand is dit geregeld, ben benieuwd of het iets zal utmaken.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat is een boosterpomp die 50C nodig heeft die hij kan opwarmen naar 85c (of 120c)alaintje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:57:
[...]
Hmm ik wist niet dat er beproefde commerciele warmtepompen waren welke daadwerkelijk water hoger* dan 80C kunnen maken.
Komt dat toevallig goed uit. zit in de verkennende fase voor een 200-300 kw model.
De EXERGY P220 ziet er dan interessant uit met een aanvoer van 50C.
Ben nog niet helemaal thuis in commerciele warmtepompen zo te zien.
Dit kan dus alleen als je restwarmte ergens hebt.
Dit is NIET interessant als je met een L/W warmtepomp 45C gaat maken en met deze pomp boosten naar 85C om eoa bejaard pand te voeden met radiatoren.
Ja das ook weer zo. Maar zo kun je niet snel iets nieuws toepassen. Ad andere kant als je behoudend bent weet je wat je verwachten kan.flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:21:
[...]
die vind ik niet groot.
Voor efficiëntie snap ik zeker dat het niet optimaal is en dat een apart systeem beter/financieel interessanter is. Enige wat me vooral nog tegenhoud is dat er dan 2 buitenunits moeten geplaatst kunnen worden.RonJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:34:
[...]
Ja, dat zou kunnen dan. Kost je hoe dan ook wel een flinke bak efficiëntie het hele jaar.
Voor je omvormer is het juist niet goed, liever wat warmer en constant dan een uurtje per dag sterk gaan afkoelen en daarna weer opwarmen. Heb je WTW toevallig? Ik heb hier de afzuiging voor de zolder via een kleine brandwerende ruimte voor de omvormer lopen. Zo blijft ie koel maar wel constant.
De leidingafstand is bij een split geen probleem. Aircoleidingen hergebruiken kan, mits het dezelfde maat is (maar L/W is al snel een maatje groter). Maar dan is het misschien een beter idee om de leidinggoot gelijk een maat groter te nemen, dan kunnen de leidingen van een evt. L/W waterpomp er later gewoon naast gelegd worden.
Ik blijf bij mijn eerdere advies. Neem een L/W split en een aparte airco ipv zo'n combi systeem.
Bedankt voor de feedback allicht.
https://slimster.nl/nieuw...omp-extra-als-het-vriest/
Helaas hebben zie hier een veel te rooskleurig beeld gegeven van het verbruik van een warmtepomp bij lage temperaturen. Als ik het nareken, zie ik dat de jaarbehoefte aan warmteenergie omgerekend wordt naar een gemiddelde energiebehoefte per dag in dat jaar. Datzelfde gemiddelde wordt dan gebruikt voor de verschillende temperaturen om de energie uit te rekenen die de warmtepomp op zo'n dag nodig heeft. Maar dat klopt natuurlijk niet, want bij lagere temperaturen is veel meer energie nodig dan bij hogere, dus een gemiddelde behoefte aan energie per dag gebruiken geeft dan een erg scheef beeld. Dus 'als het vriest' zijn de dagkosten vele malen hoger dan in die tabel weergegeven omdat de specifieke energiebehoefte dan veel hoger is.
Zie ik iets over het hoofd?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
https://www.businessinsid...oveel-duurder-ben-je-uit/
De verhouding gasverbruik versus KWH verbruik is echter niet realistisch
[ Voor 73% gewijzigd door Carboy54 op 13-01-2024 10:13 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Een trane met 454 erin is "iets nieuws" in dat opzicht.Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:20:
[...]
Ja das ook weer zo. Maar zo kun je niet snel iets nieuws toepassen. Ad andere kant als je behoudend bent weet je wat je verwachten kan.
Het buffervat zit nu in serie. En geeft op onverwachte momenten een storing. De warmtepomp lijkt dan hysterisch te worden en draait op volvermogen door. Dit gebeurt niet vaak, maar toch. En omdat we niet weten hoe het komt, wil ik het systeem eenvoudiger maken van opzet. En dus moet het buffervat uit het systeem.Maikie18 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Welke problemen loop je tegenaan dat je e.e.a aan gaat pakken?
Omdat ik straks overstap van 2 naar 1 pomp vroeg ik mezelf af of de flow hierdoor in negatieve zin blijvend verandert. En omdat we overal 1 1/4 duims cv leidingen hebben, echter thv van de vloerverwarming nog 28 mm zit, pak ik dit ook aan zodat alles 40 mm is muv vloerverwarming zelf, deze is 16 + 2.
Het doel is om storingen uit het systeem te halen en zuiniger te stoken. Een buffer van 100 L op temperatuur houden en een laadpomp die continue draait is niet duurzaam en zeker niet zuiniger.
De warmtepomp CTC614m https://www.ctcbenelux.co...ompen/ctc-ecoair-600m-127 is voor onze woning normaliter aan de kleine kant, echter wilde ik geen grotere omdat deze goed terug kan moduleren. De CTC614m is een topper met moduleren...14KW-2,5KW, zodat deze in de lente en herfst periode ook zijn vermogen kwijt kan. In de zomer staat het uit.
Maar goed, dat zou bij een grotere niet hebben gekund omdat minder goed kunnen moduleren.
Door het systeem zeer veel flow te geven,zit nu op 35L/min en wil naar 45L/min, kan deze warmtepomp vrij gemakkelijk ons huis op temperatuur houden. Delta T van 2
Op het moment staat het 4,2 x 2 x 35/60 = 4,9 KW ( 0,9 KW aan stroom verbruik) COP 5,44
,
Even over het vermogen. Je hebt een wp die 11 kw bij +7/35 levert, bij -10/-7 zal dit waarschijnlijk nog 8 kw. Je geeft aan dat je warmteverlies berekening 11 kW aangaf, wat waarschijnlijk bij -10/-7 is.Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:04:
[...]
Warmte verlies berekening laten doen voor de verbouwing kwam ongeveer die 11 kw uit maar ik vermoed dat de berekening te optimistisch was.
Temperatuur gaat nog net, bij die -7 red die het niet meer. Bij 20.9 gaat de wp aan en bij 21.1 weer uit, dat lukt nu wel weer maar gaat alleen op vol vermogen van de WP.
De grote verdeler zat eerst verkeerd om aangesloten. Heb dit donderdag om gewisseld en nu werken de flow meters ook in de hoop dat de Tr wat hoger zou worden maar helaas.
Ik kwam zelf ook al tot de conclusie dat de WP 16 kw moet leveren in deze situatie maar dat red de WP dus niet...zou de Tr ook zo laag kunnen zijn als de koudemiddel leidingen niet goed zijn? Ik heb die er zelf in gebeundmet de franse slag dus de bochten zijn niet enorm goed gelukt, @koevlaas2
heeft de ergste er al is uit gehaald en toen ging de WP stukken beter lopen, eerst leek er niet zo veel aan de hand maar nu ik de grote verdeler er bij aan heb lijkt die het niet meer te trekken
Als dit klopt, is je wp dan niet gewoon te klein? Zeker gezien het feit dat hij z'n TA niet haalt
Fabrikant opgave vermogen moet al bij -7c zijn anders zijn het jokkebrokken, maar die zijn er ook bijkokpol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Even over het vermogen. Je hebt een wp die 11 kw bij +7/35 levert, bij -10/-7 zal dit waarschijnlijk nog 8 kw. Je geeft aan dat je warmteverlies berekening 11 kW aangaf, wat waarschijnlijk bij -10/-7 is.
Als dit klopt, is je wp dan niet gewoon te klein? Zeker gezien het feit dat hij z'n TA niet haalt
Nogmaals, die zgn 14 kW warmtepomp is dat niet, want levert maar 13 kW bij +12 en zo'n 8 kW bij -10. Het is dus géén 14 kW warmtepomp.Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:02:
De warmtepomp CTC614m https://www.ctcbenelux.co...ompen/ctc-ecoair-600m-127 is voor onze woning normaliter aan de kleine kant, echter wilde ik geen grotere omdat deze goed terug kan moduleren. De CTC614m is een topper met moduleren...14KW-2,5KW, zodat deze in de lente en herfst periode ook zijn vermogen kwijt kan. In de zomer staat het uit.
Dan over het modulatiebereik:
Het minimumvermogen bij +12 is ca 3 kW. (Dat het bij +2 nog wat minder is doet niet ter zake, want bij die temperatuur draai je niet meer op minimum).
Het maximumvermogen bij -10 is ca 8 kW.
Daarmee is het bruikbare modulatiebereik 3/8 oftewel 37.5%.
Even vergelijken met mijn Mitsubishi: Die doet bij A-10W35 nog 8.4 kW en minimaal bij A+12W35 2.7 kW. Daarmee is het bruikbare modulatiebereik dus 2.7/8.4 = 32.1%.
(normaliter werk je bij het minimum vermogen bij +12 met W25, maar om het vergelijk met CTC eerlijk te houden (zij geven alleen W35 op) nu maar met A12W35)
Omdat CTC met een onrealistische folderwaarde van 14 kW schermt lijkt het modulatiebereik heel hoog, maar praktisch gezien doet een Mitsubishi waarvan gewoon realistische vermogens opgeven worden het gewoon beter.
En als je écht een hoog modulatiebereik zoekt, kijk dan eens bij de Mitsubishi PUZ-SHWM120YAA (zie Ecodan topic). Die gaat van minimaal 3.4 kW bij A12W25 naar maximaal 13.6 kW bij A-10W35, waardoor het bruikbare modulatiebereik maar liefst 25% is.
Bij +12 dus nauwelijks meer minimaal vermogen dan jouw zgn. topper, maar bij -10 maar liefst 70% meer maximum vermogen.
Maar ook Daikin scoort getuige de metingen van diverse Tweakers op het gebied van modulatiebereik erg hoog, met ook ca een factor 4 tussen A12W25 en A-10W35.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2024 14:54 ]
Ik denk dan dat deze 11kw eruit moet voor een 16kw?Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:18:
[...]
Fabrikant opgave vermogen moet al bij -7c zijn anders zijn het jokkebrokken, maar die zijn er ook bij
Hitachi is trouwens zo’n naam opgekocht door Alibaba Chinezen om overal hun naam op te plakken. Maar dat terzijde.Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:02:
Even voor de analyse van je systeem.
Zijn er secties in de vloerverwarming die je nauwlijks gebruikt en kunt afsluiten? Een serre, de gang, bijruimtes enz.
Sluit die eens af; en kijk wat Ta en dT doen.
Als deze dan ineens goed zijn heb je te weinig vermogen (of moet je genoegen nemen met verwarmen van minder ruimtes)
Dan zou ik je een grotere warmtepomp adviseren, deze kan ook veel rustiger draaien dan en gaat langer mee.
Ps wat een grote hut heb je dan ook.

Zie mijn bericht net boven jouw bericht. Het gaat om hetzelfde artikel, overgenomen van Slimster door Business Insider. Ze berekenen de warmtebehoefte per dag niet specifiek genoeg waardoor hun tabel totaal geen realistische antwoorden geeft.Carboy54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:49:
Artikel over het rendement van een warmtepomp bij lage buitentemperaturen:
https://www.businessinsid...oveel-duurder-ben-je-uit/
De verhouding gasverbruik versus KWH verbruik is echter niet realistisch
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 13-01-2024 10:29 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Wat is je verbruik op het moment? Bij ons is dat 0,9 KW en draait op 26% vermogen. Delta T van 2Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Nogmaals, die zgn 14 kW warmtepomp is dat niet, want levert maar 13 kW bij +12 en zo'n 8 kW bij -10. Het is dus géén 14 kW warmtepomp.
Dan over het modulatiebereik:
Het minimumvermogen bij +12 is ca 3 kW. (Dat het bij +2 nog wat minder is doet niet ter zake, want bij die temperatuur draai je niet meer op minimum).
Het maximumvermogen bij -10 is ca 8 kW.
Daarmee is het bruikbare modulatiebereik 3/8 oftewel 37.5%.
Even vergelijken met mijn Mitsubishi: Die doet bij A-10W35 nog 8.4 kW en minimaal bij A+12W35 2.7 kW. Daarmee is het bruikbare modulatiebereik dus 2.7/8.4 = 32.1%.
(normaliter werk je bij het minimum vermogen bij +12 met W25, maar om het vergelijk met CTC eerlijk te houden (zij geven alleen W35 op) nu maar met A12W35)
Omdat CTC met een onrealistische folderwaarde van 14 kW schermt lijkt het modulatiebereik heel hoog, maar praktisch gezien doet een Mitsubishi die gewoon realistische vermogens opgeeft het gewoon beter.
En als je écht een hoog modulatiebereik zoekt, kijk dan eens bij de Mitsubishi PUZ-SHWM120xAA (zie Ecodan topic). Die gaat van minimaal 3.4 kW bij A12W25 naar maximaal 13.6 kW bij A-10W35, waardoor het bruikbare modulatiebereik maar liefst 25% is.
Bij +12 dus nauwelijks meer minimaal vermogen dan jouw zgn. topper, maar bij -10 maar liefst 70% meer vermogen.
Dan kunnen we vergelijken? Overigens draait hij regelmatig op 20% vermogen.
Hoe wil jij op basis van het momentane verbruik twee warmtepompen, die met totaal verschillende instellingen in totaal verschillende huizen met totaal verschillende afgiftesystemen gaan vergelijken?Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:28:
Wat is je verbruik op het moment? Bij ons is dat 0,9 KW en draait op 26% vermogen. Delta T van 2
Dan kunnen we vergelijken? Overigens draait hij regelmatig op 20% vermogen.
Of beter, de isolatie aanpakken zodat er minder vermogen nodig is.Apocalyps895 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:20:
[...]
Ik denk dan dat deze 11kw eruit moet voor een 16kw?
In elk geval voor een wp die wel 11 kw bij -10 levert.Apocalyps895 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:20:
[...]
Ik denk dan dat deze 11kw eruit moet voor een 16kw?
De vermogens die Hitachi opgeeft zijn eurovent waardes, dus bij 7/35.
De nieuwe hoeft natuurlijk niet een Hitachi te zijn, Mitsubishi heeft ook hele mooie warmtepompen. je kunt de oude waarschijnlijk nog wel op marktplaats verkopen (alleen verwacht niet dat je er heel veel voor krijgt).
Ik denk dat ook precies is waar ik op doel. Het systeem werkt bij ons zoals aangegeven. De 2,5KW is zeker en vrij gemakkelijk haalbaar met onze configuratie qua leidingwerk, flow ed. in tegenstelling tot jouw aanname van minimaal 3 KW, wat maximaal is!!!Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:32:
[...]
Hoe wil jij op basis van het momentane verbruik twee warmtepompen, die met totaal verschillende instellingen in totaal verschillende huizen met totaal verschillende afgiftesystemen gaan vergelijken?
Andere merken zijn ook goed, maar ik wilde graag een warmtepomp uit een gebied die ook daadwerkelijk beproefd is, zoals Zweden ...
en geen opgebouwde pomp wat eerst dienst deed als airco en uit gebieden waar een warmtepomp niet nodig is zoals, Japan
Mijn systeem is zorgeloos muv de buffertank en pomp die er binnenkort uitgehaald gaat worden.
Maar goed wat is je verbruik?
Ik heb het voorhuis een tijd alleen verwarmd 8 groepen dat ging prima Tr 24 ongeveer dus dat ging perfect en kon die heel makkelijk aan. De woonkamer heeft een open verbinding naar het voorhuis dus overal dezelfde temperatuur beneden is wel wenselijk, sowieso in de winter moet dit mee verwarmd worden.Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Hitachi is trouwens zo’n naam opgekocht door Alibaba Chinezen om overal hun naam op te plakken. Maar dat terzijde.
Even voor de analyse van je systeem.
Zijn er secties in de vloerverwarming die je nauwlijks gebruikt en kunt afsluiten? Een serre, de gang, bijruimtes enz.
Sluit die eens af; en kijk wat Ta en dT doen.
Als deze dan ineens goed zijn heb je te weinig vermogen (of moet je genoegen nemen met verwarmen van minder ruimtes)
Dan zou ik je een grotere warmtepomp adviseren, deze kan ook veel rustiger draaien dan en gaat langer mee.
Ps wat een grote hut heb je dan ook.
Voor januari heeft die nu ongeveer 1400kwh aan warmte opgewekt tegen 400kwh stroom dus er is volgens mij gewoon veel warmte nodig voor de woning.
Nu heb ik de flow maar wat naar beneden gehaald en ga is kijken of ik dezelfde Tr blijf houden van 21.
Betere merken voor een WP zijn mitsubishi panasonic ? Ik kan eventueel ook de woonkamer of het voorhuis op een aparte WP doen ipv een zwaardere.
Stop met emmeren met de aanvoertemperatuur, start met het omhoog brengen van de flow! Dit gaat keer op keer fout!Apocalyps895 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:45:
[...]
Ik heb het voorhuis een tijd alleen verwarmd 8 groepen dat ging prima Tr 24 ongeveer dus dat ging perfect en kon die heel makkelijk aan. De woonkamer heeft een open verbinding naar het voorhuis dus overal dezelfde temperatuur beneden is wel wenselijk, sowieso in de winter moet dit mee verwarmd worden.
Voor januari heeft die nu ongeveer 1400kwh aan warmte opgewekt tegen 400kwh stroom dus er is volgens mij gewoon veel warmte nodig voor de woning.
Nu heb ik de flow maar wat naar beneden gehaald en ga is kijken of ik dezelfde Tr blijf houden van 21.
Betere merken voor een WP zijn mitsubishi panasonic ? Ik kan eventueel ook de woonkamer of het voorhuis op een aparte WP doen ipv een zwaardere.
Dat wordt lastig, alles is zo optimaal mogelijk geisoleerd bij de renovatie, 15cm pir onder de betonvloer, 18cm in de voorzetwanden en 27cm in het dak maar het blijft een renovatie dus zijn nog wel koudebruggen bij een aantal muren.Oilman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Of beter, de isolatie aanpakken zodat er minder vermogen nodig is.
Flow zit bijna op 2 m³/h alles staat vol open verdelers zijn rechtstreeks op de WP met 32mm en vvw is 18mm ik ben bang dat ik niet meer flow kan krijgenTony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Stop met emmeren met de aanvoertemperatuur, start met het omhoog brengen van de flow! Dit gaat keer op keer fout!
Of Hitachi goed is of niet weet ik niet, ze zijn schijnbaar best duur wellicht wel hele serieuze fabrikantApocalyps895 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:45:
[...]
Ik heb het voorhuis een tijd alleen verwarmd 8 groepen dat ging prima Tr 24 ongeveer dus dat ging perfect en kon die heel makkelijk aan. De woonkamer heeft een open verbinding naar het voorhuis dus overal dezelfde temperatuur beneden is wel wenselijk, sowieso in de winter moet dit mee verwarmd worden.
Al lees ik wel dat de 11KW een max koelcapaciteit heeft bij 35C van maar 8kw. (Andere gegevens zie ik niet) en de max koel en verarmingscapaciteit liggen toch vaak dicht bij elkaar in de extreme range.
Hoeveel knietjes en T-stukken heb je in je cv? Drukval!Apocalyps895 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:52:
[...]
Flow zit bijna op 2 m³/h alles staat vol open verdelers zijn rechtstreeks op de WP met 32mm en vvw is 18mm ik ben bang dat ik niet meer flow kan krijgen
2m3/h is oke, dat heb ik nu ook, maar wil toch naar 45L/min.
Ik doe geen aannames, maar kijk gewoon naar de specs uit de folder. En daarin staat een minimaal thermisch vermogen van 3 kW bij A12W35.Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:42:
Ik denk dat ook precies is waar ik op doel. Het systeem werkt bij ons zoals aangegeven. De 2,5KW is zeker en vrij gemakkelijk haalbaar met onze configuratie qua leidingwerk, flow ed. in tegenstelling tot jouw aanname van minimaal 3 KW, wat maximaal is!!!
Het maximum vermogen bij A12W35 is ca 13 kW, maar irrelevant, want niemand heeft bij die buitentemperatuur het maximum vermogen van zijn WP nodig.
Dat moet je uiteraard zelf weten, maar als fabrikanten een warmtepomp "14 kW" gaan noemen terwijl dat ding bij +12 maar max 13 kW levert en bij -10 nog maar 8, dan neem ik ze al niet meer serieus. Doe mij dan maar een degelijke Japanner, die zijn beloofde vermogen ook echt levert als het er op aan komt.Andere merken zijn ook goed, maar ik wilde graag een warmtepomp uit een gebied die ook daadwerkelijk beproefd is, zoals Zweden ...
en geen opgebouwde pomp wat eerst dienst deed als airco en uit gebieden waar een warmtepomp niet nodig is zoals, Japan
Mijn verbruikscijfers kun je vinden in de resultaten van de monitoring zoals Tomexergie die elke maand publiceert. Zie hier de data van afgelopen december: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"Maar goed wat is je verbruik?
2 knietjes per verdeler op de aanvoer en retour, kan deze bij 1 verdeler nog wel terug brengen naar 0. Bij de WP zit 1 t-stuk voor de aftakking naar beide verdelersTony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Hoeveel knietjes en T-stukken heb je in je cv? Drukval!
Geen idee waarom je dat wilt. Om 8 kW bij een voor warmtepompen gebruikelijke dT van 5 te verpompen is 23 l/min al genoeg.Tony71 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:55:
Hoeveel knietjes en T-stukken heb je in je cv? Drukval!
Jouw 45 l/min past bij een warmtepomp van 15 of 16 kW (bij -10).
Ter vergelijking: Ik draai op maar 19 l/min en haal prima COP's en een dT die meestal tussen de 3.5 en 4.5 zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2024 16:25 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt