Eindelijk de boel waterzijdig ingeregeld. Had wat uitdagingen die ik niet vond in de HTV-handleiding, dus heb een poging gedaan een LTV-versie te schrijven. Schiet maar
Edit: aangepast met input van @
verkeerslicht mbt thermostatisch inregelen.
Waterzijdig inregelen radiatoren - LTV versie
Net als bij hoge temperatuur, is het ook bij lage temperatuur verwarmen zinnig om je systeem waterzijdig in te regelen. Het principe is hetzelfde, en hier helder uitgelegd:
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Alleen: bij lage temperatuur luistert de meting wat nauwer - een graad onnauwkeurigheid is veel bij een delta-T van 3 graden, zoals vaak voorkomt bij LTV. Vandaar wat tips.
Goede voorbereiding
Aangezien je veel zult gaan meten, is een goede voorbereiding noodzakelijk.
- Een goede thermometer: ik heb de voorkeur voor een digitale meter met sondes, aangezien deze redelijk consistent kunnen meten. Een IR-thermometer vond ik te variabel, en leidingen zijn altijd rond. Analoge meters zijn weer lastig op de tiende graad af te lezen.
Ik heb 2 van deze besteld:
https://www.amazon.nl/gp/product/B0B5GGKBGB/
:strip_exif()/f/image/6ztWZtM7uBiXoDKg1ngJGipC.jpg?f=fotoalbum_large)
met het idee om zo een paar sondes met een vergelijkbaar temperatuurverloop te kunnen matchen. Uiteindelijk bleek er een knopje op de achterkant te zitten die de sondes matched. Je kunt controleren of dit voldoende is gebeurd door beide sondes in een warm glas water te doen, en kijken of deze dezelfde meting geven. - Maak een "meetdoosje" die je makkelijk van radiator naar radiator kunt nemen (zie foto onder), en markeer een sonde voor aanvoer en een voor retour.
- Tape een stuk buisisolatie om de aanvoer- en retourleidingen van al je radiatoren. Dit mag best strak zitten. Het idee is dat je hier je sonde tussen kunt klemmen. Deze stap is essentiëel: een ronde sonde tegen een ronde buis aanklemmen heeft wiskundig gezien contactoppervlakte nul. In de praktijd veel te weinig, en dan maakt 99% van de oppervlakte van je sonde contact met de "omgevingstemperatuur", die je niet wilt meten. Voor HTV is dit een minder probleem.
- Download @ThinkPad's inregelsheet en vul je radiatoren in: https://github.com/ThinkP...stellen%20radiatoren.xlsx
Uiteindelijk heb je een opstelling waarmee je makkelijk al je radiatoren om de beurt kunt regelen:
:strip_exif()/f/image/6LjLk4DWYswizpW1XD8g6QxD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het inregelen
Het inregelen gaat uiteindelijk hetzelfde als in het originele stappenplan, al zijn er met een warmtepomp wel wat uitdagingen. Is het nog te warm, dan gaat hij snel pendelen (of tijdelijk stoppen met verwarmen), is het koud maar niet te koud moet je rekening houden met defrosts. Het is dus noodzakelijk om naast je radiatoren, ook het gedrag van je WP bij te houden!
Het beste is een koude droge dag uit te kiezen, en eventueel een minimum aanvoertemperatuur te forceren zodat de WP goed blijft draaien. Vervolgens wachten totdat de aanvoer- en retourtemperatuur van je WP is gestabiliseerd, en je een stabiele delta-T hebt.
Deze delta-T kun je als uitgangspunt nemen voor de eerste ronde inregelen. Is de delta-T voor een radiator hoger dan het gemiddelde, dan moet deze verder open. Is hij te laag, dan verder dicht.
Na elke regelstap is het een tijd wachten totdat heel het systeem, of dan tenminste de radiator veverst is. Mijn WP heeft een flow van 20 liter/min, en mijn systeeminhoud is 200 liter. Ik moet in het gunstigste geval dus 10 minuten wachten voor het systeem weer in de nieuwe balans is na een aanpassing.
Nadat je alle radiatoren hebt gehad en hebt aangepast, begin je weer vooraan met meten. Herhaal de stappen totdat je tevreden bent.
Voetventielen
De meeste moderne installaties hebben een regelbaar voetventiel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gz7TJd1vbMac7cYl6vMxzjH9.png?f=user_large)
Dopje kan eraf, en met een dikke inbussleutel kan deze dicht worden gedraaid. Dit type kent 10 slagen, dus met inregelen is het zinnig om per keer een hele slag te maken.
Een H-blok heeft doorgaans ook een regelventiel.
Zit hij een ventiel in 1 slag dicht, dan is het een kogelkraan om de radiator af te sluiten, en dus niet geschikt voor inregelen.
Thermostaatkranen
De meeste thermostaatkranen (behalve de oudere varianten) hebben een dubbele instelling om (redelijk) mee in te regelen. 1) de knop zelf, die de toevoer afsluit als de kamer op een gewenste temperatuur is, en 2) onder de knop zit nog een tweede regeling voor de doorstroom. Vaak is dit een zeskant, maar er zijn ook andere varianten. De zeskant kan gewoon met een sleutel(tang) oid ingesteld worden, in de andere gevallen kan een heimeier universele instelsleutel (plaatje 4) handig zijn.
De werking is ook niet altijd hetzelfde. In mijn thermostaatventielen (plaatje 2) zitten 6 verschillende doorlaatgroottes waartussen gekozen kan worden, en is dus geen traploze instelling. Maar er zijn er ook die wel traploos instelbaar zijn (plaatje 1). Het eenvoudigste is om deze stap-voor-stap dicht te draaien totdat je de juiste instelling hebt.
Om te voorkomen dat alsnog de thermostatische werking wordt gebruikt kun je een handregelknop (plaatje 5) kopen. Daarmee functioneert deze alleen nog maar als een aan/uit knop. Let hierbij wel op dat je de juiste koopt. Ze zijn niet universeel (kwam ik dus achter). Alternatief is om de thermostaatknop helemaal open te laten staan (stand 5).
Handkranen
Niet ideaal, maar ook handkranen gebruikt worden om te regelen. Per keer een halve slag.
Opmerkingen
- Knijp niet teveel: Eenzelfde delta-T is een hulpmiddel voor een gebalanceerd systeem, geen doel op zich. Grote radiatoren hebben vaak een grote delta-T. Als deze helemaal open staan, is de enige manier om voor een andere kleine radiator dezelfde delta-T te geven door deze heel erg te knijpen. Ofwel, met 2 grote radiatoren en en 8 kleinere, blijft er nauwelijks flow over voor de kleine radiatoren.
- Accepteer dat je niet overal dezelfde delta-T gaat halen. Volgt deels uit het vorige punt, maar ook designradiatoren lijken slecht in te regelen.
- Bij teveel knijpen gaat de installatie ruisen. Je kunt eventueel de pompsnelheid iets verlagen, maar ook hier: niet te laag, dan liever minder knijpen
- Lukt het niet om op 1 moment alles te meten, zorg dan dat wanneer je verder gaat, je ongeveer dezelfde aanvoer- en retourtemperaturen hebt. Dit kun je redelijk afdwingen door de minimum Ta van je WP zodanig in te stellen
- Hou er rekening mee dat er bij oude dikwandige CV-installaties nog wel eens een aansluting met vernauwde doorlaat is geplaatst, plaats doende als ouderwets voetventiel. Ik had 2 identieke radiatoren naast elkaar waarbij er 1 veel minder warm werd dan de andere. Bij de koude zat een vernauwing in de aansluiting.
- Open deur: zorg sowieso dat je een deuglijke installatie hebt, zoals radiatoren ontlucht en schoon van slib.
Afronding
Klaar? Schrijf dan per radiator de instellingen op. Handknoppen (niet thermostatisch) willen nog wel eens open/dicht gedraaid worden door Jan-en-alleman, en voetventielen wil nog wel eens voorkomen als je een radiator tijdelijk wilt verwijderen voor wat dan ook. Thermostatische ventielen zijn wat dat betreft minder makkelijk aan te passen.
Ga dus voor elke radiator na hoeveel slagen je weer open (of dicht) kunt draaien, en schrijf dat ergens op. Natuurlijk wel weer terug zetten
Have fun!
[
Voor 40% gewijzigd door
Zwartoog op 10-01-2024 11:56
]