Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 17:30
Ja precies, dus de kabel moet toch geschikt zijn voor 230 V.
Goed om te weten! Bedankt voor de info. Ik heb echter vrij vaak gewoon telefoonkabel gebruikt zien worden, dus geen one-size-fits-all oplossing.
Is een optie, maar ik loop graag met een grote boog om batterijen in een vaste installatie heen.
Dat moet technisch geen probleem zijn. Maar het is natuurlijk weer extra werk, wat ik juist probeer te vermijden.
Daar ga ik me eens op inlezen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:18
sjigo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Is een optie, maar ik loop graag met een grote boog om batterijen in een vaste installatie heen.
Vaak kan de thermostaat dan gevoed worden over de (zwakstroom)bekabeling. b.v. Evohome heeft oplaadbare batterijen (als backup) en wordt constant gevoed met voeding over die bekabeling.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

sjigo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Ik begin me even heel diep te schamen. Begrijp ik goed dat deze unit op CN4 (External Control) aangesloten moet worden? Maar gaat hier geen 230 V overheen?
nee, je moet CN2, oftewel de CHNL aansluiting gebruiken. met CN4 zet jede machine gewoon uit, dus ook geen warm water productie meer.

CN4 is bedoelt voor gebouwbeheersystemen en/of de netbeheerder om de machine uit te zetten. de CHNL is voor je thermostaat. voor verwarmen verbind je de L met de H. en ja, op de L staat 220 dus afblijven met je tengels.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-01-2024 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:04
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Als iemand die bij mij komt installeren wil ik de meter wel betalen. :)

Een slecht rendement halen met een nieuwbouw woning is absoluut geen kunst. Gewoon een verkeerde pomp bij het type huis of beroerde instellingen en je maakt van elke warmtepomp een energievreter. Ik zelf heb gemerkt dat 2 graden verschil in stooklijn enorme verschillen kan maken in de COP.

De meeste installateurs hangen het ding gewoon op en spelen op safe. Boeie, als de klant maar niet belt dat het huis niet warm wordt.
Niet alleen 2 graden verschil in stooklijn verandert de cop aanzienlijk, maar als je de max temperatuur lager zet, zal dit extra schelen. Mede doordat de stooklijn mee beweegt als je de maximale temperatuur hoger of lager zet. Ik heb mijn max. temperatuur 1 graad hoger dan mijn stooklijn maximum. Draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
LacsapOV schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Ik zie ook soms verbazend goede en ook hele slechte COP cijfers. Vorige week nog iemand in een nieuwbouwwoning met overal vloerverwarming. Haalde volgens het apparaat tussen 1-11 Januari een gemiddelde COP van 3.1

Helaas is er nog niemand met een tweede warmtemeter om te kijken hoe goed/beroerd die Chinees meet.
Wat is je conclusie in deze situatie?

Mijn pana 9j zat de eerste week van december door de vele defrosts op een COP van circa 2,8 terwijl ik de laatste week van december gemiddeld een COP van 6 haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
nokiaan958GB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Mijn pana 9j zat de eerste week van december door de vele defrosts op een COP van circa 2,8 terwijl ik de laatste week van december gemiddeld een COP van 6 haalde.
Geen enkele, te weinig data.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
nokiaan958GB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Dat COP 6 erg hoog is en 2,8 erg laag.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:06
bioscrasher schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:11:
[...]

@Flexiilex wat een mooie thermografische beelden!
Ik ben errug blij met mijn Flir C5 maar ik vermoed dat dit een van zijn grotere (en veel kostbaardere) grotere broers is _/-\o_
Zeker niet! Zelfs goedkoper. Zeker een aanrader. Zowel met usb-c als lightning te verkrijgen

Linkje: https://amzn.eu/d/0UXXJjY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Als iemand die bij mij komt installeren wil ik de meter wel betalen. :)

Een slecht rendement halen met een nieuwbouw woning is absoluut geen kunst. Gewoon een verkeerde pomp bij het type huis of beroerde instellingen en je maakt van elke warmtepomp een energievreter. Ik zelf heb gemerkt dat 2 graden verschil in stooklijn enorme verschillen kan maken in de COP.

De meeste installateurs hangen het ding gewoon op en spelen op safe. Boeie, als de klant maar niet belt dat het huis niet warm wordt.
Misschien wel een interessante discussie.

Eerder bij de cv ketel vinden we dat prima.
Ding wordt opgehangen, getest, rookgasanalyse is dus veilig, en een korte uitleg mischien van de thermostaat. De kloktijden keek je zelf wel naar en na een bepaalde periode ging je eens stoeien met verlagen van de cv temp.

Dat was geen issue. Er is veel commentaar op de installateur altijd.

Nu doe ik dat zelf wel altijd, hang het ding aan eigen monitoring en kijk een paar maand mee en houd de COP en temp in de gaten. Maar ik ben toevallig gedreven en ook regeltechnisch opgevoed

De meeste monteurs die ik ken zijn prima werkende gasten die netjes aansluiten en doorbikkelen. Maar echt kaas van besturingen en gedrevenheid van monitoring is er vaak niet.

Moeten we dat wel perse van de installateur verwachten allemaal? Is er ook een eigen plicht? Of moet dat er allemaal inzitten en mag er ook extra voor betaald worden?
Moet er soms een andere club opstaan waarbij installateurs zich kunnen aansluiten die de monitoring en instelling op zich nemen?

Beetje zoals vroeger de GEAS ed is ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:20
Flexiilex schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:29:
[...]

Zeker niet! Zelfs goedkoper. Zeker een aanrader. Zowel met usb-c als lightning te verkrijgen

Helle mooie beelden inderdaad. Ik heb ze net even bekeken, maar wat moet je met 53 graden in je vloer? Ik neem aan dat ik een vloerverwarmingverdeler zag.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:20
Technician- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:52:
[...]

Ding wordt opgehangen, getest, rookgasanalyse is dus veilig, en een korte uitleg mischien van de thermostaat. De kloktijden keek je zelf wel naar en na een bepaalde periode ging je eens stoeien met verlagen van de cv temp.

Nu doe ik dat zelf wel altijd, hang het ding aan eigen monitoring en kijk een paar maand mee en houd de COP en temp in de gaten. Maar ik ben toevallig gedreven en ook regeltechnisch opgevoed

De meeste monteurs die ik ken zijn prima werkende gasten die netjes aansluiten en doorbikkelen. Maar echt kaas van besturingen en gedrevenheid van monitoring is er vaak niet.

Moeten we dat wel perse van de installateur verwachten allemaal? Is er ook een eigen plicht? Of moet dat er allemaal inzitten en mag er ook extra voor betaald worden?
Moet er soms een andere club opstaan waarbij installateurs zich kunnen aansluiten die de monitoring en instelling op zich nemen?

Op dit moment verwachten de mensen dat van de installateur. Hij vraagt voor het installeren immers ook de hoofdprijs.

Ik denk wel dat het in de toekomst wat anders zal gaan. Het is volgens mij van de zotte dat er zoveel nawerk is bij een warmtepomp. Die systemen moeten beter uitgerust worden, zodat ze het huis dat verwarmd moet worden beter leren begrijpen en daarop anticiperen. Dan hoeft de installateur het alleen maar te installeren en het inregelen gebeurt vanzelf.

De systemen zijn nog lang niet uit ontwikkeld en ook besturingstechnisch is er nog veel winst te halen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 10:19
@Jojan265 Ik zie alleen niet dat je afgifte systeem ingeregeld wordt, die kan pas na aansluiten warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:52
[...]

Let op dat elke telefoon die je vanaf nu gaat kopen geen lightning meer heeft, dan wordt zo'n ding met lightning wel erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

offtopic:
Super ding. Heb deze ook (usb-c variant). Prijs/Kwaliteit redelijk onverslaanbaar.
Alleen de app is niet altijd stabiel bij het in/uitpluggen van de camera.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Ik denk eerlijk gezegd ook wel omdat de CV-ketel het altijd wel "doet" in mindere of meerdere mate. Met tuning/inregelen is een efficiëntieslag te maken, echter het blijft procentenwerk.

De warmtepomp is m.i. wat kritischer qua inregelen. Met de verkeerde instellingen/te dun leidingwerk/beperkte afgifte, bestaat de kans dat je het niet warm krijgt of haast COP1 stookt. De probleemgevallen (die ook weleens op tweakers hier gepost worden door deze en gene) liegen er niet om.

De installateur mag hier best wat verweten worden. De materie is voor velen nog nieuw, dus fouten worden gemaakt; dat is inherent aan nieuwe ontwikkelingen. Maar ze worden niet opgelost, en dat is zeer kwalijk. En dat terwijl er vaak een goede boterham tegenover staat.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Whiskey48 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:52:
[...]

Let op dat elke telefoon die je vanaf nu gaat kopen geen lightning meer hebt, dan wordt zo'n ding met lightning wel erg onhandig.
Werkt zo’n usb C variant gewoon met IOS? Dan zou ik hem voor nu met de iPad kunnen gebruiken.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Haha super strakke beelden en een miniatuur Chinees modelletje _O-
Wat een wereld leven we in.

Maar zo’n ding is mij te klein. Zou ik zo kwijt zijn.
Ik moet een groter ding hebben met eigen scherm.
Zijn die er ook met die kwaliteit en dat bedrag?

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 17-01-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:36:
[...]
.

De installateur mag hier best wat verweten worden. De materie is voor velen nog nieuw, dus fouten worden gemaakt; dat is inherent aan nieuwe ontwikkelingen. Maar ze worden niet opgelost, en dat is zeer kwalijk. En dat terwijl er vaak een goede boterham tegenover staat.
"Maar die installateur is zon aardige man en hij zegt ook dat het gewoon aan de warmtepomp ligt"

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
[...]

Wordt ook veel meer verwacht van de installateur momenteel. Met een plofketel op hoge temperatuur krijg je al decennia alles warm. Nu moet een installateur 1) denkwijze aanpassen naar LTV, waar oude vuistregels niet meer werken, 2) van gas naar koelgas, 3) meer elektrawerk, 4) acoestiek en 5) trillingen van de buitenunit, waar je bij 5) ook een en ander van bouwconstructies moet weten, 6) ellenlange lijst configuratieopties om de LTV zo goed mogelijk op de betreffende woning af te stemmen.

Eens met wat @Jojan265 zegt: voor de hoofdprijs tegenwoordig is het redelijk te verwachten dat je ook een kundige installatie krijgt. Maar ik denk dat het voor de welwillende installateur een hele uitdaging is om te schakelen.

Vraag me overigens ook af hoe dat in de "vorige" transitie ging, van gas/petroleumkacheltjes naar centrale verwarming. Dat zal net zo'n ingrijpende overstap geweest zijn als nu: enkel glas, tochtwoningen, heel radiatorcircuit dimensioneren en aanleggen. En ik weet uit ervaring dat je ook met een moderne HR-ketel een ongeïsoleerde enkelglas doorwaaiwoning niet warm krijgt, ondanks ruim gedimensioneerde radiatoren. Vanzelfsprekend warm was het zeker niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:04
Eigenlijk zou je een apart iemand moeten hebben die ontwerpt, in bedrijf stelt, afsteld en na x periode nog een keer alles door neemt.

Installatie en leiding werk kan dan door een (cv)monteur eventueel aangevuld met een f-gassen monteur gedaan worden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erwin_83 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:42:
Eigenlijk zou je een apart iemand moeten hebben die ontwerpt, in bedrijf stelt, afsteld en na x periode nog een keer alles door neemt.

Installatie en leiding werk kan dan door een (cv)monteur eventueel aangevuld met een f-gassem monteur gedaan worden.
Of gewoon 1 iemand die weet waar die mee bezig is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Intussen durf ik ook wel te stellen dat de installateur moeilijk kan afstellen of problemen diagnosticeren als hij het gedrag over tijd niet kan analyseren.
Iets van logging, grafiekjes zijn daarbij onmisbaar, het alternatief is een dag naast de unit kamperen.
Itho is de enige die ik ken die dat op de unit zelf heeft, diverse andere merken bieden een cloudoplossing aan maar dat is doorgaans optioneel en de installateur kan dan standaard meer zien dan de klant. En net als bij zonnepanelen zijn cloudoplossingen leuk totdat je verhuist/installateur stopt/fabrikant failliet gaat/...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Installatie en leiding werk kan dan door een (cv)monteur eventueel aangevuld met een f-gassem monteur gedaan worden.
Kan werken als dit heel goed georganiseerd wordt. Mijn ervaring is bij grote bedrijven met verschillende lagen dat de communicatie niet altijd even goed is, waardoor elke dicipline z'n eigen blokje werk naar eigen inzicht doet, maar het grote plaatje mist en daarom enorme missers kan maken.
Daarom zou mijn voorkeur zijn 1 of 2 mannetjes die gewoon alles doen en het grote plaatje in het visier hebben.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Zwartoog schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Wordt ook veel meer verwacht van de installateur momenteel. Met een plofketel op hoge temperatuur krijg je al decennia alles warm. Nu moet een installateur 1) denkwijze aanpassen naar LTV, waar oude vuistregels niet meer werken, 2) van gas naar koelgas, 3) meer elektrawerk, 4) acoestiek en 5) trillingen van de buitenunit, waar je bij 5) ook een en ander van bouwconstructies moet weten, 6) ellenlange lijst configuratieopties om de LTV zo goed mogelijk op de betreffende woning af te stemmen.

Eens met wat @Jojan265 zegt: voor de hoofdprijs tegenwoordig is het redelijk te verwachten dat je ook een kundige installatie krijgt. Maar ik denk dat het voor de welwillende installateur een hele uitdaging is om te schakelen.

Vraag me overigens ook af hoe dat in de "vorige" transitie ging, van gas/petroleumkacheltjes naar centrale verwarming. Dat zal net zo'n ingrijpende overstap geweest zijn als nu: enkel glas, tochtwoningen, heel radiatorcircuit dimensioneren en aanleggen. En ik weet uit ervaring dat je ook met een moderne HR-ketel een ongeïsoleerde enkelglas doorwaaiwoning niet warm krijgt, ondanks ruim gedimensioneerde radiatoren. Vanzelfsprekend warm was het zeker niet.
Nou omdat ik vanuit de HTS al in de installatietechniek indraaide heb ik al bijna 30 jaar ervaring en meegekeken.
Toen ik in het veld kwam waren er net de Kiddies geweest en ging iedereen op de nefit turbo.
Eén servicebus had overzichtelijk wat onderdelen die kapot konden gaan. Fabrikanten als nefit gaven enorm veel “gratis” trainingen aan monteurs. Die kwamen van VR dus dat was nodig.
In de grotere markt waren het nog VR met HR nakoeler.
Alles ging heel langzaam nog. En daardoor bleef het overzichtelijk, een. Nieuwe toestel, een nieuwe training. Zo ging dat zeker 20 jaar. Monteurs wisten van de toestellen blindelings de instellen en problemen (cv markt)
En ineens waren daar de WP waar CV monteurs met een enorme achterstand in moesten springen.
(Ik had al vanaf 1998 STEK en ben bewust 3 jaar lang alleen maar koelinstallaties gaan doen bij een koude technisch bedrijf)

Je moet ook bedenken dat mensen die dag in/uit willen sleutelen en monteren bij mensen thuis niet de meest theoretisch intelligente soort is. No offense maar iets nieuws leren kost jaren.

Dus nu is er de overgang dat CV monteurs en service monteurs ineens gefronteerd worden met F gassen.
Peilsnel krijgen ze een diploma f gassen, als ze dit al halen, hebben ze nog geen idee hoe eea echt werkt.
Het duurt nog jaren voordat men er echt inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:04
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Ja, maar die zijn zeldzaam.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

Zwartoog schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Mij lijkt het dat de verwarmingswens veranderd van "warm houden" naar "zuinig warmhouden".

En dat de CV monteur van alleen kennis van gas techniek en warm water (cv) aanleg, nu naar warm wateraanleg EN elektro, electronica, digitaal, software kennis moet.

Is allemaal wat anders en daar hebben velen moeite mee.

't Is zelfs de vraag of cv monteurs wel de aangewezen personen zijn voor de WP techniek, gezien de ervaringen en achtergronden van alle mensen hier. :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Nou omdat ik vanuit de HTS al in de installatietechniek indraaide heb ik al bijna 30 jaar ervaring en meegekeken.
Toen ik in het veld kwam waren er net de Kiddies geweest en ging iedereen op de nefit turbo.
Eén servicebus had overzichtelijk wat onderdelen die kapot konden gaan. Fabrikanten als nefit gaven enorm veel “gratis” trainingen aan monteurs. Die kwamen van VR dus dat was nodig.
In de grotere markt waren het nog VR met HR nakoeler.
Alles ging heel langzaam nog. En daardoor bleef het overzichtelijk, een. Nieuwe toestel, een nieuwe training. Zo ging dat zeker 20 jaar. Monteurs wisten van de toestellen blindelings de instellen en problemen (cv markt)
En ineens waren daar de WP waar CV monteurs met een enorme achterstand in moesten springen.
(Ik had al vanaf 1998 STEK en ben bewust 3 jaar lang alleen maar koelinstallaties gaan doen bij een koude technisch bedrijf)

Je moet ook bedenken dat mensen die dag in/uit willen sleutelen en monteren bij mensen thuis niet de meest theoretisch intelligente soort is. No offense maar iets nieuws leren kost jaren.

Dus nu is er de overgang dat CV monteurs en service monteurs ineens gefronteerd worden met F gassen.
Peilsnel krijgen ze een diploma f gassen, als ze dit al halen, hebben ze nog geen idee hoe eea echt werkt.
Het duurt nog jaren voordat men er echt inzit.
Het helpt dan ook niet mee dat de standaard installatieplaatjes in de servicemanuals/warmtepomp-websites bijna allemaal met buffervat en andere toeters en bellen staan opgetekend.

Verder denk ik wel dat de tendens t.o.v. 30 jaar geleden enorm is veranderd. Het draait veel minder om kwaliteit, en veel meer om geld.
De mensen die destijds van de MTS/HTS afkwamen hadden hard gewerkt. Gevolg was dus passie voor het vak, en ook dingen willen leren.
De opleidingkwaliteit is hard achteruit gegaan in de tijd. Diploma's worden gegeven bij een pakje boter, en de afgestudeerden missen passie en kennis.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Niet iedereen is een @flippy. Als ik naar mezelf kijk, vind ik het best leuk om bij mensen mee te denken over hun installatie. Ik zou best een overstap kunnen maken om te adviseren en ontwerpen. Maar ik zie mezelf niet bij iedereen het leidingwerk aanleggen. Er zijn legio mensen die dat ook veel netter kunnen dan ik.

Ik zie hier zeker een krachtige symbiose in. Ook nu hebben de meeste installatiebedrijven een "ervaren" installateur die de boel komt bekijken en offertes maakt, en een club die het installatiewerk doet. Alleen is de ervaring met LTV/WP nog vaak te beperkt en te hoog gegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Niet iedereen is een @flippy. Als ik naar mezelf kijk, vind ik het best leuk om bij mensen mee te denken over hun installatie. Ik zou best een overstap kunnen maken om te adviseren en ontwerpen. Maar ik zie mezelf niet bij iedereen het leidingwerk aanleggen. Er zijn legio mensen die dat ook veel netter kunnen dan ik.

Ik zie hier zeker een krachtige symbiose in. Ook nu hebben de meeste installatiebedrijven een "ervaren" installateur die de boel komt bekijken en offertes maakt, en een club die het installatiewerk doet. Alleen is de ervaring met LTV/WP nog vaak te beperkt en te hoog gegrepen.
Je moet mij ook niet vragen om leidingen -recht- op te hangen.... :X

Dat is 1 van de redenen waarom ik geen installatie (meer) doe.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:47
En de fabrikanten bieden ook nog misinformatie, b.v. Danfoss schrijft over het belang van inregelen:
"Bij hybride de retourtemperatuur 20% onder de aanvoer houden (b.v. 55/45)"

https://www.gawalo.nl/142...emen-inregelen-let-hierop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzX4iUCNvGG5r4sYXdt6wjk52KY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7oGg8SPBcfZBWrdeypbyMfPY.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 17-01-2024 10:22 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
mhr-zip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Werkt zo’n usb C variant gewoon met IOS? Dan zou ik hem voor nu met de iPad kunnen gebruiken.
Geen idee. Zou me verbazen als het niet zou werken, IOS is IOS, en USB-C is maar een stekketje.
Maargoed, Apple blokkeert wel vaker actief opties om alles binnen het eigen ecosysteem te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 17-01-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Mij lijkt het dat de verwarmingswens veranderd van "warm houden" naar "zuinig warmhouden".

En dat de CV monteur van alleen kennis van gas techniek en warm water (cv) aanleg, nu naar warm wateraanleg EN elektro, electronica, digitaal, software kennis moet.

Is allemaal wat anders en daar hebben velen moeite mee.

't Is zelfs de vraag of cv monteurs wel de aangewezen personen zijn voor de WP techniek, gezien de ervaringen en achtergronden van alle mensen hier. :)
Nee dat zijn ze eigenlijk niet, dat willen ze eigenlijk ook helemaal niet.
In een gemiddeld woonhuis is het ook veel meer tilwerk en rug breekwerk, waren ze eindelijk van de zware Turbos af, nu komen er weer 90kg buitendelen, en 100kg binnendelen (all in WP).
Maar dat is mijn punt, er moeten nog, wat is het 8 mijoen woningen ofzo, op een WP dat gaat alleen met heel veel handjes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blb4
Er zijn gelukkig wel installateurs, ook wat grotere, die wel weten waar ze mee bezig zijn. Wel zie je dat toch bijna altijd dat buffervat wordt gebruikt voor de scheiding tussen WP installatie en afgifte. Ik kan me daar toch wel wat bij voorstellen, wij zijn hier bijna allemaal uren / dagen / maanden bezig met monitoren / analyseren / aanpassingen om de boel helemaal optimaal te krijgen, dat is natuurlijk niet de 'normale' situatie waarbij een klant vraag om een WP installatie en die daarna gewoon verwacht dat hij daar verder geen omkijken naar heeft. Wij zitten vaak tegen de grenzen aan te werken; hoeveel afgifte moet er bij / open om net boven 't minimum vermogen van de WP te blijven, kunnen we de WP wat rustiger laten opstarten zodat hij niet direct weer stopt omdat hij over een zo laag mogelijk ingestelde Ta heenschiet etc. Als de verantwoordelijkheid bij een externe ligt (de installateur) zal 't toch allemaal een heel stuk robuuster moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09 19:50

Installatie en leiding werk kan dan door een (cv)monteur eventueel aangevuld met een f-gassen monteur gedaan worden.
Toen ik de opmerking maakte met "men sluit maar aan en klaar, als het huis maar warm wordt" had ik niet verwacht dat er zoveel reacties op zouden komen.

Mooi dat er zoveel inzichten over ontstaan. Ik denk zelf ook dat het goed zou werken als je binnen een bedrijf monteurs hebt en mensen die de pompen in bedrijf stellen en afstellen. Dat is toch een proces van dagen. Ik zelf zou persoonlijk niks voelen voor een baan waarin ik die zware krengen moet installeren, maar ik zou veel energie krijgen van het perfect en efficiënt afstellen voor de klant. Dus waarom niet verschillende beroepen van maken.

Bovendien, hang je de pomp in de zomer op, dan kun je pas in de winter bepalen wat de juiste instellingen gaan zijn. Zeker bij bestaande bouw lijkt het me lastig.

Ik zou juist ook pleiten voor pompen die je via de cloud kunt configureren (maar ook lokaal). Zodat bedrijven efficiënt telefonisch contact met de klant kunnen hebben over het afstellen, omdat dit toch een proces is van tijd. Steeds iemand langs sturen om een display te bedienen is misschien wel persoonlijk maar niet efficiënt en praktisch.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:47:
Er zijn gelukkig wel installateurs, ook wat grotere, die wel weten waar ze mee bezig zijn. Wel zie je dat toch bijna altijd dat buffervat wordt gebruikt voor de scheiding tussen WP installatie en afgifte. Ik kan me daar toch wel wat bij voorstellen, wij zijn hier bijna allemaal uren / dagen / maanden bezig met monitoren / analyseren / aanpassingen om de boel helemaal optimaal te krijgen, dat is natuurlijk niet de 'normale' situatie waarbij een klant vraag om een WP installatie en die daarna gewoon verwacht dat hij daar verder geen omkijken naar heeft. Wij zitten vaak tegen de grenzen aan te werken; hoeveel afgifte moet er bij / open om net boven 't minimum vermogen van de WP te blijven, kunnen we de WP wat rustiger laten opstarten zodat hij niet direct weer stopt omdat hij over een zo laag mogelijk ingestelde Ta heenschiet etc. Als de verantwoordelijkheid bij een externe ligt (de installateur) zal 't toch allemaal een heel stuk robuuster moeten.
De reden waarom men een vat monteert heeft niks te maken met het versimpelen van het systeem maar simpelweg ondkune en vast blij en hangen aan hoe we het "vroega" deden.

Praat nog wel wat met installateurs van hele grote partijen en je merkt aan alles dat ze vast blijven houden naar de goede oude tijd dat warmtepompen niet modulerend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
harrr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Toen ik de opmerking maakte met "men sluit maar aan en klaar, als het huis maar warm wordt" had ik niet verwacht dat er zoveel reacties op zouden komen.

Mooi dat er zoveel inzichten over ontstaan. Ik denk zelf ook dat het goed zou werken als je binnen een bedrijf monteurs hebt en mensen die de pompen in bedrijf stellen en afstellen. Dat is toch een proces van dagen. Ik zelf zou persoonlijk niks voelen voor een baan waarin ik die zware krengen moet installeren, maar ik zou veel energie krijgen van het perfect en efficiënt afstellen voor de klant. Dus waarom niet verschillende beroepen van maken.

Bovendien, hang je de pomp in de zomer op, dan kun je pas in de winter bepalen wat de juiste instellingen gaan zijn. Zeker bij bestaande bouw lijkt het me lastig.

Ik zou juist ook pleiten voor pompen die je via de cloud kunt configureren (maar ook lokaal). Zodat bedrijven efficiënt telefonisch contact met de klant kunnen hebben over het afstellen, omdat dit toch een proces is van tijd. Steeds iemand langs sturen om een display te bedienen is misschien wel persoonlijk maar niet efficiënt en praktisch.
Ja precies dit ja. Of een externe club die dat kan organiseren voor de installateurs die gewoon willen monteren.

Want wat zie je als je mensen goed opleid binnen de installatietechniek op een specialisme, die moeten soms toch meewerken en die krijgen er de balen in en vertrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 17-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Het helpt dan ook niet mee dat de standaard installatieplaatjes in de servicemanuals/warmtepomp-websites bijna allemaal met buffervat en andere toeters en bellen staan opgetekend.

Verder denk ik wel dat de tendens t.o.v. 30 jaar geleden enorm is veranderd. Het draait veel minder om kwaliteit, en veel meer om geld.
De mensen die destijds van de MTS/HTS afkwamen hadden hard gewerkt. Gevolg was dus passie voor het vak, en ook dingen willen leren.
De opleidingkwaliteit is hard achteruit gegaan in de tijd. Diploma's worden gegeven bij een pakje boter, en de afgestudeerden missen passie en kennis.
Dit klopt helaas, vraag één MBO4 afgestuurde om wat eenvoudige berekeningen en ze vragen in welke software ze dat moeten invullen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09 19:50
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Ja precies dit ja. Of een externe club die dat kan organiseren voor de installateurs die gewoon willen monteren.

Want wat zie je als je mensen goed opleid binnen de installatietechniek op een specialisme, die moeten soms toch meewerken en die krijgen er de balen in en vertrekken.
Overigens. Het gebeurd al wel, bijv. bij startup Adlar. Daar komen monteurs de pomp plaatsen en komt er later apart iemand om de warmtepomp af te stellen op het afgiftesysteem, uitleg geven hoe de klant het kan optimaliseren en de CV afstellen met de juiste temperatuur en pompsnelheid (want in dit geval hybride systeem). Dat bedrijf had al snel door dat ze enkel meer pompen konden opleveren als ze het installeren en optimaliseren zouden scheiden.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony71
Er gaat veel fout in installatieland. Zelfs eenvoudige cv buizen aanleggen is al een probleem bij veel installateurs. Er moet een dwingende installatiekarakter komen.

Stop met installeren van knietjes en perssystemen die de doorgang verkleinen. Oplossing: bochten
Stop met verkoop van stalen buizen en gegalviniseerd rotzooi. Oplossing: MLB of rvs
Verplicht watermeter er tussen, vuilafscheider/microbellen, veiligheidsventiel energiemeter om mede flow te controleren en vuil en lucht in het systeem op te vangen en datat te hebben over het systeem.
Bij de verdeler dient een gedeelte volledig transparant te zijn om snel vuilmeting te kunnen verrichten van het watersysteem.
Maak circulatiepompen geluidsarm zodat ze hoger gezet kunnen worden zonder storend te zijn of geluidsisolatiebox mee verkopen.
Vloerverwarming installatie verplicht slakkenpatroon en minimaal 18 mm hoh 8 of 10.
De verkopende partij van de warmtepomp verplicht stellen om het systeem ter plekke te controleren of online check uit te voeren direct na installatie en dit gedurende alle 4 seizoenen en systeem online inregelen en advies geven aan bewoner. Dit niet bij de installateur leggen ivm de vele merken systemen, waar hij of zij onmogelijk weet van kan hebben en de werkdruk.
Cv leidingen merken met duidelijke grote teksten dat ze niet bekleed mogen worden met isolatie als het binnen het te verwarmen schil bevindt en wel isolatie nodig hebben als het er buiten valt.

Verplichte warmteverliesberekening. Te veel luitjes gaan zelf klooien en kopen een te kleine of veel te grote pomp om verschillende redenen.
Het hele systeem dient gefotografeerd te worden en goedgekeurd te worden door de verkopende partij, deze geeft immers de garantie.

Na de 4 seizoenen de klant 4 opties geven voor de instellingen: Voorkeur instellingen op basis van lezing afgelopen 4 seizoenen en variabelen die daar enigszins dicht bij liggen maar de consument het gevoel kan geven enig invloed te kunnen uitoefenen te weten, comfort, economisch en aangpast. Echter bij alle voorkeuren mogen de parameters aangepast worden waarbinnen de wp nog naar behoren kan werken.

En dan...voor de fanatiekelingen die alles onder controle willen hebben...vervalt de garantie niet als alles binnen het kader in geinstalleerd, maar wanneer het daarbuiten valt is het onder eigen verantwoordelijkheid.

Ik denk dat je hiermee veel kan tackelen...maar eerlijk is eerlijk ik val zelf ook onder het laatste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Om goed te kunnen ontwerpen moet je kunnen inregelen en installere , wil je goed kunnen inregelen moet je ook goed kunnen ontwerpen enzovoort.

Die zaken scheiden en dus ook de verantwoordelijkheid afschuiven is juist waar de problemen onstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Ik heb verder geen mededeling gedaan over mengkleppen en buffers omdat ik hier geen voorstander van ben. Ik vind dat verwarming en sanitair water altijd gescheiden moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Tony71 Je kan alles tot in detail gaan specificeren en dan is 't toch net weer anders. Wat je moet hebben is dat de installateur - van eigenaar t/m monteur trots moet zijn op 't werk wat ze hebben afgeleverd in de wetenschap dat ze een blije klant hebben die ze met een naar huidige stand van de techniek en wensen van de klant optimale installatie hebben achtergelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
blb4 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:43:
@Tony71 Je kan alles tot in detail gaan specificeren en dan is 't toch net weer anders. Wat je moet hebben is dat de installateur - van eigenaar t/m monteur trots moet zijn op 't werk wat ze hebben afgeleverd in de wetenschap dat ze een blije klant hebben die ze met een naar huidige stand van de techniek en wensen van de klant optimale installatie hebben achtergelaten.
Als je 4 jaar studeert en je behaalt je diploma,,,trotsgevoel. Maar als je elke dag een diploma zou halen verdwijnt dit gevoel van trots. Zo ook bij installateurs die dagelijks systemen plaatsen en bakken geld verdienen met prutswerk.

Er moet en dwingende karakter komen waarbinnen alle installateurs en materiaal fabrikanten zich dienen te houden (stop bv met verkoop van knietje).

Een push and fit systeem zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Tony71 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Als je 4 jaar studeert en je behaalt je diploma,,,trotsgevoel. Maar als je elke dag een diploma zou halen verdwijnt dit gevoel van trots. Zo ook bij installateurs die dagelijks systemen plaatsen en bakken geld verdienen met prutswerk.

Er moet en dwingende karakter komen waarbinnen alle installateurs en materiaal fabrikanten zich dienen te houden (stop bv met verkoop van knietje).

Een push and fit systeem zou mooi zijn.
Een knietje op z'n tijd kan geen kwaad, als die maar op de juiste tijd/plaats geeft/plaatst :).

De trots van een installateur omdat hij een slachtoffer heeft gemaakt met z'n gepruts en oplichting telt dus niet mee. 't zelfde geldt trouwens voor heel veel sectoren, niet alleen voor installateurs. 't Is de reden dat ik heel blij ben dat ik veel zelf kan doen maar 't is wel een trieste situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 17-01-2024 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Toch de defrosts goed in beeld kunnen krijgen.

Blijft hard werken voor de wp momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_c_jROnRLNbv8kTp9zJeTMFdJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94rR0Bp4IDX6bC41Zc6QTXRh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:41:
Om goed te kunnen ontwerpen moet je kunnen inregelen en installere , wil je goed kunnen inregelen moet je ook goed kunnen ontwerpen enzovoort.

Die zaken scheiden en dus ook de verantwoordelijkheid afschuiven is juist waar de problemen onstaan...
Dat is ook weer waar ja.
Wat je nu ziet is dat de leverancier een (standaard) principeschema voorstelt en de (kleinere ex CV installateur) dat erin schroeft en dan wat verlegen aan de knoppen draaien en te weinig nazorg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Dat is ook weer waar ja.
Wat je nu ziet is dat de leverancier een (standaard) principeschema voorstelt en de (kleinere ex CV installateur) dat erin schroeft en dan wat verlegen aan de knoppen draaien en te weinig nazorg doen.
Gelijk heb je! Verlegen aan die knoppen...hahaha dat gebeurt echt! Kan niet meer joh. Gaat nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 07:57
Na veel onderzoek zit ik met een specifieke vraag over het installeren van een wp in ons huis. We willen nog niet volledig van het gas af vanwege onze recent aangeschafte cv-ketel. Aanvankelijk overwoog ik een hybride systeem gecombineerd met een wpboiler.

Echter, mijn installateur stelde als extra alternatief voor om een volledig elektrische wp te installeren en deze hybride aan te sluiten, met een losse boiler erop. Ik heb geprobeerd hier informatie over te vinden, maar kan er maar weinig over vinden?

Iemand die mij hier info over kan geven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
Thiazzz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:36:
Na veel onderzoek zit ik met een specifieke vraag over het installeren van een wp in ons huis. We willen nog niet volledig van het gas af vanwege onze recent aangeschafte cv-ketel. Aanvankelijk overwoog ik een hybride systeem gecombineerd met een wpboiler.

Echter, mijn installateur stelde als extra alternatief voor om een volledig elektrische wp te installeren en deze hybride aan te sluiten, met een losse boiler erop. Ik heb geprobeerd hier informatie over te vinden, maar kan er maar weinig over vinden?

Wat is precies je vraag?

Vrijwel iedere all-electric warmtepomp kan "hybride" of zoals het vaak in de documentatie genoemd wordt "bivalent" worden aangesloten op een 2e warmtebron. Dat is meestal een CV-ketel, maar kan ook bijv. een houthaard zijn met CV-koppeling. Andersom kan een hybride in de meeste gevallen (ja, sommigen kunnen het wel) niet standalone werken, omdat bijv. een backup element ontbreekt en ze niet altijd een boilervat kunnen verwarmen en aansturen.

Je kan dus prima een all-electric pomp combineren met je bestaande ketel en warm water kan dan naar keuze via een losse wpboiler, een boilervat gekoppeld aan de warmtepomp of "gewoon" a la een hybride via de cv-ketel. Dat kan je evt. ook op een later moment pas van de CV afhalen. Daarna is de CV puur back-up voor hele koude dagen.

Waarom je dit zou willen is me alleen een beetje een raadsel. Dan heb je wel de volle mep voor een all-electric systeem betaald dat zonder ketel kan functioneren maar zit je nog steeds met een overbodige ketel die onderhouden moet worden en een flinke vaste kostenpost voor de gasaansluiting. Zelfs als je die vaste kosten niet omslaat op het resterende beetje gas zijn de dagen in het jaar dat die ketel daadwerkelijk goedkoper stookt dan een WP op 1 hand te tellen. Zet die ketel dan gewoon op marktplaats, die afschrijving heb je binnen een jaar terugverdiend.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 17-01-2024 14:00 ]

All-electric.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blijven hangen aan de ketel omdat die nieuw is is verkeerde zuinigheid. Alleen al door het wegvallen van het vastrecht "win" je bijna 300 per jaar.

Als je echt moeite ermee hebt moet je andersom beginnen, dus warmtepomp neerzetten die je verwamring alleen kan doen en de ketel nog even aanhouden voor warm water.
Elke kuub gas dir je met de ketel blijft verstoken "omdat ie nog niet versleten is" kost je geld, veel meer dan wat de ketel uberhaupt heeft gekost. Je kan met 2kWh aan stroom 1 kuub gas vervangen. Dus met 100 kuub per jaar bij 1.30 voor gas en 35 cent voor stroom bespaar je 600 per jaar, met vastrecht erbij is dat bijna 900 besparing per jaar. Is het dan echt nog te "verantwoorden" om die ketel nog te laten hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je het wil doen dan zou ik de WP volledig voor verwarming gebruiken en de CV alleen voor SWW. Dan heb je geen gedoe met wanneer de CV aan te sturen en wanneer de WP. Daarmee bespaar je nu op het kopen van een WP boiler. Die kun je laten installeren als de CV ketel stuk gaat. Wel even duidelijk aangeven dat dat de bedoeling is zodat het leidingwerk er zoveel mogelijk op voorbereid is.

Maar ik ben het eens met mijn voorgangers: je gaat nu veel geld uitgeven voor een hybride oplossing waardoor de TVT erg lang is omdat je nog altijd vastrecht van gas blijft houden.
Die CV ketel die er hangt zijn sunk costs. Het levert je financieel niets op door nu de hybride oplossing te kiezen en pas als de CV ketel stuk gaat van het gas te gaan. Ja, het kost nu iets extra (WP boiler), maar dat verdien je in een paar jaar terug door geen vastrecht voor het gas meer te hebben.
En misschien kun je de CV ketel nog wel tweedehands verkopen.

Dus ik zou ook gewoon full-electric gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Vorig jaar heb ik in deel 10 van dit topic gepost ( https://gathering.tweaker...message/74118214#74118214 ) over de aanschaf van een wp, waarna ik samen met jullie tot de conclusie kwam dat een 5kW geschikt was. Die hebben we inmiddels een jaar in huis, maar door omstandigheden kunnen we daar nu pas mee aan de slag en leven we inmiddels meer dan een jaar zonder enige vorm van verwarming en warm water alleen van de zonneboiler. In de afgelopen weken ben ik in het zonneboiler-topic aan het sparren over het vervangen van ons huidige SWW-boilervat omdat die een te kleine spiraal heeft (die op de retourvvw zit) voor (optimaal gebruik van) de nog aan te sluiten wp.

De keuze is gevallen op een 500 liter hygienevat met 2 spiralen (beide in te zetten voor de heatpipes, met prioregeling). Ik heb daar een paar opties voor uitgekozen, waarbij er o.a. een groot verschil zit in spiraalm2 van de hygienespiraal tussen de vaten die ik overweeg (5.5 m2, 22 l, volume van het vat 478 l (zonder de spiralen gerekend), tegenover 4.65 m2, 25.72 l, volume van het vat 435 l). Misschien zijn er mensen in dit topic die daar ook wat over kunnen zeggen. Hoeveel verschil zou dat kunnen opleveren, in de zin van hoeveel graden hoger douchewater de 5.5 spiraalm2 optie zou aanleveren aan de doorstroomverwarmer die erachter komt t.o.v. de 4.65 m2 van de andere optie?

Overige verschillen zitten o.a. in afmeting van de aansluitingen (en het aantal daarvan), dus wellicht zien jullie daar ook nog voor-/nadelen in die de doorslag kunnen geven. Onze voorkeur ligt op dit moment bij optie B (die met 4.65 m2), omdat die meer m2 heeft voor de spiralen voor de heatpipes en verhoging retourvvw voor ons een belangrijker element is dan SWW (douche wordt vrijwel enkel door 1 persoon gebruikt en maar weinig). Reacties heel welkom, graag in het zonneboiler-topic om de info bij elkaar te houden. Dit is de post waar ik de opties in heb beschreven: https://gathering.tweaker...message/77817626#77817626 Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 17-01-2024 15:04 . Reden: verkeerde link ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-09 11:01
Dan moet wel het leidingwerk het aan kunnen...ik heb hier 15mm kunststof, gegoten in beton....oude vloerverwarming (geen hoh=10cm).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4

Kudos voor de installateur die een volledig elektrische WP voorsteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ecowoman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:44:
Vorig jaar heb ik in deel 10 van dit topic gepost ( https://gathering.tweaker...message/74118214#74118214 ) over de aanschaf van een wp, waarna ik samen met jullie tot de conclusie kwam dat een 5kW geschikt was. Die hebben we inmiddels een jaar in huis, maar door omstandigheden kunnen we daar nu pas mee aan de slag en leven we inmiddels meer dan een jaar zonder enige vorm van verwarming en warm water alleen van de zonneboiler. In de afgelopen weken ben ik in het zonneboiler-topic aan het sparren over het vervangen van ons huidige vat omdat die een te kleine spiraal heeft (die op de retourvvw zit) voor (optimaal gebruik van) de nog aan te sluiten wp.

De keuze is gevallen op een 500 liter hygienevat met 2 spiralen (beide in te zetten voor de heatpipes, met prioregeling). Ik heb daar een paar opties voor uitgekozen, waarbij er o.a. een groot verschil zit in spiraalm2 van de hygienespiraal tussen de vaten die ik overweeg (5.5 m2, 22 l, volume van het vat 478 l (zonder de spiralen gerekend), tegenover 4.65 m2, 25.72 l, volume van het vat 435 l). Misschien zijn er mensen in dit topic die daar ook wat over kunnen zeggen. Hoeveel verschil zou dat kunnen opleveren, in de zin van hoeveel graden hoger douchewater de 5.5 spiraalm2 optie zou aanleveren aan de doorstroomverwarmer die erachter komt t.o.v. de 4.65 m2 van de andere optie?

Overige verschillen zitten o.a. in afmeting van de aansluitingen (en het aantal daarvan), dus wellicht zien jullie daar ook nog voor-/nadelen in die de doorslag kunnen geven. Onze voorkeur ligt op dit moment bij optie B (die met 4.65 m2), omdat die meer m2 heeft voor de spiralen voor de heatpipes en verhoging retourvvw voor ons een belangrijker element is dan SWW (douche wordt vrijwel enkel door 1 persoon gebruikt en maar weinig). Reacties heel welkom, graag in het zonneboiler-topic om de info bij elkaar te houden. Dit is de post waar ik de opties in heb beschreven: https://gathering.tweaker...message/77817626#77817626 Alvast bedankt!
Toch even hier een reactie: Ik heb ff heel snel wat posts van jou en reacties gelezen, maar niet een vollendig overzicht van jou situatie. Er is min of meer consensus dat je meer (en nuttig te gebruiken) energie van je dak kan halen met PV panelen (icm een WP) dan 't gebruik van zonnecollectoren / heatpipes. Maar als ik 't zo snel lees is dat denk ik een gepasseerd station. Wel denk ik dat je nog eens goed moet nagaan of de investering in een nieuw vat daadwerkelijk de moeite waard is, die dingen zijn geloof ik nogal prijzig, zeker als dat vat geen label A vat is en ergens staat waar je 't warmteverlies niet nuttig is. Je heatpipes moeten dan tijdens 't stookseizoen minimaal 't warmteverlies van je vat compenseren, anders ben je de 't vat aan 't opwarmen met de retour van de WP. Mijn label A boiler van 192l heeft een warmteverlies van 42 Watt, dat lijkt bijna niets maar is toch 1,1 kWh per dag. Ik denk dat zo'n buffervat al snel een verlies van 5 kWh per dag heeft, als dat in een ruimte is waar je die niet nuttig gebruikt dan moet je dat er dus toch weer inkrijgen. Ik heb verder geen ervaring met de nuttig warmte die je tijdens 't stookseizoen van je heatpipes kan halen en of dit een significante besparing geeft van je elektriciteitsverbruik van je WP. En of dan ook weer een nieuw vat daar dan een significante verbetering in brengt. Denk ook na over de milieukosten van de nieuwe vat en of je die ooit gaat terugverdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 17-01-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
blb4 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:11:
[...]
Toch even hier een reactie: Ik heb ff heel snel wat posts van jou en reacties gelezen, maar niet een vollendig overzicht van jou situatie. Er is min of meer consensus dat je meer (en nuttig te gebruiken) energie van je dak kan halen met PV panelen (icm een WP) dan 't gebruik van zonnecollectoren / heatpipes. Maar als ik 't zo snel lees is dat denk ik een gepasseerd station. Wel denk ik dat je nog eens goed moet nagaan of de investering in een nieuw vat daadwerkelijk de moeite waard is, die dingen zijn geloof ik nogal prijzig, zeker als dat vat geen label A vat is en ergens staat waar je 't warmteverlies niet nuttig is. Ik heb verder geen ervaring met de nuttig warmte die je tijdens 't stookseizoen van je heatpipes kan halen en of dit een significante besparing geeft van je elektriciteitsverbruik van je WP. En of dan ook weer een nieuw vat daar dan een significante verbetering in brengt. Denk ook na over de milieukosten van de nieuwe vat en of je die ooit gaat terugverdienen.
Ja, dat is idd wel een gepasseerd station :) Voordat ik begon aan verhoging retourvvw met de heatpipes werd over het nut/effectiviteit daarvan hier ook getwijfeld, maar dat heeft zich in de afgelopen 13 jaar allang bewezen. De heatpipes hebben (met mijn inmiddels overleden cv-ketel) heel veel bespaard door die daarvoor in te zetten, alsmede voor sww. De warmtepomp en de doorstroomverwarmer kunnen hiermee straks minstens van eind mrt t/m half okt geheel uit en worden beiden ook ontlast dankzij de retourvvw. Het nieuwe vat zal een B-isolatie vat zijn, kan evt. nog wat Rockwool omheen en het warmteverlies komt ten goede aan de badkamer. Tegenover de mileukosten van (productie+vervoer van) het nieuwe vat staat minder milieukosten voor pv, omdat ik daar minder van zal hoeven bijplaatsen. En het huidige vat kan verkocht worden en 2e hands weer door iemand anders gebruikt worden voor de rest van de levensduur.

Waar het me nu om gaat is de vraag welke van de 2 opties voor het nieuwe vat het gunstigst is, o.a. welk verschil in graden temp er zal zitten in het douchewater dat uit het vat naar de doorstroomverwarmer zal gaan met optie A of optie B, doordat de grootte van de hygienespiraal aanzienlijk verschilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Ecowoman op 17-01-2024 15:56 . Reden: aanvulling ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Bedankt voor jullie waardevolle reactirs. Het punt over ‘verkeerde zuinigheid’ bij het vasthouden aan de nieuwe ketel is zeker iets om over na te denken. De overweging om de ketel te behouden ging niet zozeer over budget, maar er spelen meer aspecten mee bij ons huis.

Wij koken nog op gas, hebben een gashaard in de woonkamer die stiekem best vaak nog aan staat en de verwarming en warm water gebruiken gas.
Daarbij is onze tussenwoning uit 1905 is nog niet optimaal geïsoleerd, we hebben al een aantal verbeteringen doorgevoerd, zoals dakisolatie met 20cm PIR platen, HR++ glas en gedeeltelijk voorzetwanden icm isolatie.
Tijdens de verbouwing willen wij nog wel een aantal punten oppakken om nog beter te isoleren.

Maar mijn beeld is na deze reactie wel aangepast en neig ik nu meer naar een volledige gasloze overstap.

Een punt die mij wel nog omhoog kwam is dat de installateur aangaf aan dat soortgelijke woningen moeite hebben om warm te blijven in deze koude weken,

Ik zit dus nog met mixed feelings haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ecowoman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Waar het me nu om gaat is de vraag welke van de 2 opties voor het nieuwe vat het gunstigst is, o.a. welk verschil in graden temp er zal zitten in het douchewater dat uit het vat naar de doorstroomverwarmer zal gaan met optie A of optie B, doordat de grootte van de hygienespiraal aanzienlijk verschilt.
Ik heb geen ervaring met hygiëneboilers dus daar kan ik je niet mee helpen. En wat PV/Zonnecollector betreft: als je natuurlijk genoeg dak hebt en je kan 't beide kwijt dat is dat natuurlijk helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:21
Thiazzz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:44:
Bedankt voor jullie waardevolle reactirs. Het punt over ‘verkeerde zuinigheid’ bij het vasthouden aan de nieuwe ketel is zeker iets om over na te denken. De overweging om de ketel te behouden ging niet zozeer over budget, maar er spelen meer aspecten mee bij ons huis.

Wij koken nog op gas, hebben een gashaard in de woonkamer die stiekem best vaak nog aan staat en de verwarming en warm water gebruiken gas.
Daarbij is onze tussenwoning uit 1905 is nog niet optimaal geïsoleerd, we hebben al een aantal verbeteringen doorgevoerd, zoals dakisolatie met 20cm PIR platen, HR++ glas en gedeeltelijk voorzetwanden icm isolatie.
Tijdens de verbouwing willen wij nog wel een aantal punten oppakken om nog beter te isoleren.

Maar mijn beeld is na deze reactie wel aangepast en neig ik nu meer naar een volledige gasloze overstap.

Een punt die mij wel nog omhoog kwam is dat de installateur aangaf aan dat soortgelijke woningen moeite hebben om warm te blijven in deze koude weken,

Ik denk dat het warm houden voor een heel groot deel afhangt van jouw afgiftesysteem. Vloerverwarming werkt uitstekend met een warmtepomp, maar er zijn ook een heel aantal tweakers die het goed warm krijgen met gebooste radiatoren (met fans dus). En als vloerverwarming niet kan, dan kunnen muur- en plafondverwarming soms nog opties zijn.
Met een goed afgiftesysteem en een WP met een adequaat vermogen zul je het zeker goed warm krijgen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:35
Met dit weer (koud en vochtig) doet mijn warmtepomp er soms 2,5-3u over om mijn boiler op te warmen van 40 naar 52 graden. De nodige defrosts tijdens een run werken natuurlijk niet mee. Met zachte omstandigheden ben ik met 45 - 60 minuten wel klaar. Is dit bij jullie ook het geval of gaat er iets niet helemaal lekker?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Thiazzz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:44:

Dan nu testen. Zet je ketel op max 45 graden aanvoer. Vannacht op 20 graden laten staan en kijken of het morgen nog 20 graden is en noteer je gasverbruik. Dan kan je berekenen wat je aan vermogen nodig hebt.

NB: ik vind hybride als je een woning moeilijk warm houdt dan ook een slechte oplossing. Die dingen worden overal maar binnen gegooid zonder te kijken naar afgiftevermogen en warmteverlies. Resultaat die dingen lopen allemaal op hun top met veelvuldige defrosts en alsnog een hoog verbruik. Zorg eerst dat je afgifte in orde is in relatie tot het warmteverlies.

En die gashaard...tja. Dat is natuurlijk anno 2024 een achterhaalde manier van verwarmen. Kosten worden alleen maar hoger van dat ding.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Dan nu testen. Zet je ketel op max 45 graden aanvoer. Vannacht op 20 graden laten staan en kijken of het morgen nog 20 graden is en noteer je gasverbruik. Dan kan je berekenen wat je aan vermogen nodig hebt.

NB: ik vind hybride als je een woning moeilijk warm houdt dan ook een slechte oplossing. Die dingen worden overal maar binnen gegooid zonder te kijken naar afgiftevermogen en warmteverlies. Resultaat die dingen lopen allemaal op hun top met veelvuldige defrosts en alsnog een hoog verbruik. Zorg eerst dat je afgifte in orde is in relatie tot het warmteverlies.

En die gashaard...tja. Dat is natuurlijk anno 2024 een achterhaalde manier van verwarmen. Kosten worden alleen maar hoger van dat ding.
@Thiazzz De gashaard kan je meestal makkelijk ombouwen naar propaan. Hier draait de gashaard ook op propaanflessen die achter de woning staan. Werkt prima en bij vrij regelmatig gebruik kom ik met 1 a 2 flessen van 14kg de winter door. Is een stuk goedkoper dan een gasaansluiting behouden.

Ik zou idd beginnen met een "echte" warmtepomp voor CV en de afgifte daarmee helemaal goed te krijgen. Ik ben dan niet bang dat je het niet warm zou krijgen gezien de genomen en te nemen isolatiemaatregelen. Kwestie van het systeem juist dimensioneren. Dan maak je alvast de grootste klap als eerste stap, maar itt een hybride doe je het wel in één keer goed. Dan kan je in een latere fase c.q. stap voor stap het warmwater met een boiler gaan doen, de kookplaat vervangen door inductie en de gashaard evt. ombouwen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Ik heb bij iemand met tegenzin een hybride gehangen met 8Kw buitendeel.
Die woning zou ook nog niet all electric kunnen redden (met normale WP vermogens) radiatoren, grote ruimtes, bergingen die warm moeten blijven. Dun dubbel glas. Enz.
Maar hij wou echt nog niks doen aan het huis.
Was er van de week, had 80% gas bespaart en een heel acceptabele electriciteit rekening. Had wel wat extra PV paneeltjes genomen.
Viel me hard mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Bo0bz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:14:
Met dit weer (koud en vochtig) doet mijn warmtepomp er soms 2,5-3u over om mijn boiler op te warmen van 40 naar 52 graden. De nodige defrosts tijdens een run werken natuurlijk niet mee. Met zachte omstandigheden ben ik met 45 - 60 minuten wel klaar. Is dit bij jullie ook het geval of gaat er iets niet helemaal lekker?
Vandaag bij 0 graden buitentemperatuur deed hij er bij mij minder dan 50 minuten over om m'n 192 liter boiler van 39 graden naar 51 graden op te warmen. Hij startte net na defrost en kon de run in 1 x afmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXLCMcHGyULTuq7ulAlpuHf0ndM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wU2TTW62vU7k3guONwl1zY8K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
blb4 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Vandaag bij 0 graden buitentemperatuur deed hij er bij mij minder dan 50 minuten over om m'n 192 liter boiler van 39 graden naar 51 graden op te warmen. Hij startte net na defrost en kon de run in 1 x afmaken.

[Afbeelding]
Hmmm... Oke hier 300L bij -0.4 met een defrost in totaal 2h29m van 40c naar 52c Zijn er zaken die ik nog kan checken?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Bo0bz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Hmmm... Oke hier 300L bij -0.4 met een defrost in totaal 2h29m van 40c naar 52c Zijn er zaken die ik nog kan checken?
Hij heeft bij mij die tijd dus op 65+ Hz staan draaien. Heb je toevallig Quiet Mode aan gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Ik heb bij iemand met tegenzin een hybride gehangen met 8Kw buitendeel.
Die woning zou ook nog niet all electric kunnen redden (met normale WP vermogens) radiatoren, grote ruimtes, bergingen die warm moeten blijven. Dun dubbel glas. Enz.
Maar hij wou echt nog niks doen aan het huis.
Was er van de week, had 80% gas bespaart en een heel acceptabele electriciteit rekening. Had wel wat extra PV paneeltjes genomen.
Viel me hard mee.
Ik bedoelde dus....als je nu een slecht afgiftesysteem hebt stook je je met gas al arm (geen of onvoldoende HR condensatie). Ja logisch dat je gas bespaart als je dan hybride gaat. Of het dan zuinig is, is een ander verhaal. En die PV paneeltjes...dat feest is in de winter straks na afschaf salderen (helaas) ook voorbij.

En hij gaat vanzelf wat doen als straks er meer en meer mensen all electric/hybride zijn want de kas van de Staat moet gevuld blijven als gasverbruik omlaag gaat in Nederland. Dan gaat de belasting op stroom vanzelf weer omhoog.

Het is dus zaak je afgifte te verbeteren en te isoleren. Dan blijft je rekening laag of je nu gas of elektrisch stookt. Lange termijn denken, niet korte termijn. Je stoot vanzelf anders je neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Ik bedoelde dus....als je nu een slecht afgiftesysteem hebt stook je je met gas al arm (geen of onvoldoende HR condensatie). Ja logisch dat je gas bespaart als je dan hybride gaat. Of het dan zuinig is, is een ander verhaal. En die PV paneeltjes...dat feest is in de winter straks na afschaf salderen (helaas) ook voorbij.

En hij gaat vanzelf wat doen als straks er meer en meer mensen all electric/hybride zijn want de kas van de Staat moet gevuld blijven als gasverbruik omlaag gaat in Nederland. Dan gaat de belasting op stroom vanzelf weer omhoog.

Het is dus zaak je afgifte te verbeteren en te isoleren. Dan blijft je rekening laag of je nu gas of elektrisch stookt. Lange termijn denken, niet korte termijn. Je stoot vanzelf anders je neus.
Nou dan moet je wel een heeeeel slecht afgifte systeem hebben wil je met >55 retour temp zitten te stoken.
Zo slecht was nou ook al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:17:
[...]

En die PV paneeltjes...dat feest is in de winter straks na afschaf salderen (helaas) ook voorbij.
Jup, in de winter draai je voor het overgrote deel op je zomersaldo (en in werkelijkheid dus vooral op wind en aardgas centrales). De toch niet geringe hoeveelheid PV slaat geen deuk in de warmtepomp-boter in de wintermaanden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
blb4 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Hij heeft bij mij die tijd dus op 65+ Hz staan draaien. Heb je toevallig Quiet Mode aan gehad?
Dat heeft mijn warmtepomp niet haha. Ik kan ook geen Hz uitlezen maar slechts basale gegevens zoals temperaturen. Ik ga eens uitzoeken wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Nou dan moet je wel een heeeeel slecht afgifte systeem hebben wil je met >55 retour temp zitten te stoken.
Zo slecht was nou ook al niet.
Ik vind alles boven de 40/45 graden al knap waardeloos.bij temperaturen boven 0 buiten. Zeker als je daarboven hybride gaat stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:35
De parallele buffer wordt vaak als hydraulische scheiding gebruikt omdat het afgiftesysteem niet aangepast kan of mag worden in de woning. Dan maar een grotere delta T over het afgiftesysteem en een hoger verbruik, dat is de concessie. Als er geluidsklachten en dergelijke zijn als gevolg van hoge debieten door te kleine leidingen dan moet je als installateur terug komen en het op eigen kosten oplossen. Dat wil je niet. Een parallel buffervat als hydraulische scheiding is dan een veilige keus, het zorgt er voor dat je geen gezeik hebt na de tijd. De berichten over ruis in leidingen en dergelijke zijn irritant en komen pas na installatie naar voren, en dus het gezeik.

Als de installateur ieder seizoen langs moet komen om de installatie te optimaliseren dan gaat de prijs ook flink omhoog trouwens. Je bent er ook niet in een uurtje klaar mee. Dat moet allemaal wel betaald worden.

Al met al vind ik persoonlijk dat de regeling en parametriering van warmtepompen veel te ingewikkeld is. Installateurs komen er niet uit of missen de helft. Dan krijg je vervelend werkende installaties. Wat mij betreft moet het simpeler, met twee vragen bij de eerste opstart moet het klaar zijn. De wp moet het zelf maar uitzoeken en zien dat ie het optimale rendement haalt. Dat is toekomstmuziek.

[ Voor 4% gewijzigd door Insert12 op 17-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:17
Insert12 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Al met al vind ik persoonlijk dat de regeling en parametriering van warmtepompen veel te ingewikkeld is. Installateurs komen er niet uit of missen de helft. Dan krijg je vervelend werkende installaties. Wat mij betreft moet het simpeler, met twee vragen bij de eerste opstart moet het klaar zijn. De wp moet het zelf maar uitzoeken en zien dat ie het optimale rendement haalt. Dat is toekomstmuziek.
Ik heb maar een paar parameters voor war, welke sensor, welke thermostaat. Evt delta t. Maar speel ik niet mee. Kiss systeem pana 5j op 2x vloerverwarming.

Vond de cv ketel lastiger.

Zal per systeem verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Bo0bz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Dat heeft mijn warmtepomp niet haha. Ik kan ook geen Hz uitlezen maar slechts basale gegevens zoals temperaturen. Ik ga eens uitzoeken wat het kan zijn.
Die 65+ Hz van mijn WP leverde gemiddeld zo'n 6500 W vermogen. Mogelijk dat je dat wel kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Insert12 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40:
[...]

De parallele buffer wordt vaak als hydraulische scheiding gebruikt omdat het afgiftesysteem niet aangepast kan of mag worden in de woning. Dan maar een grotere delta T over het afgiftesysteem en een hoger verbruik, dat is de concessie. Als er geluidsklachten en dergelijke zijn als gevolg van hoge debieten door te kleine leidingen dan moet je als installateur terug komen en het op eigen kosten oplossen. Dat wil je niet. Een parallel buffervat als hydraulische scheiding is dan een veilige keus, het zorgt er voor dat je geen gezeik hebt na de tijd. De berichten over ruis in leidingen en dergelijke zijn irritant en komen pas na installatie naar voren, en dus het gezeik.

Als de installateur ieder seizoen langs moet komen om de installatie te optimaliseren dan gaat de prijs ook flink omhoog trouwens. Je bent er ook niet in een uurtje klaar mee. Dat moet allemaal wel betaald worden.

't zou idd (automagisch) nog veel beter moeten kunnen. De enige eis zou moeten zijn dat 't afgiftesysteem een bepaald minimum vermogen kan verwerken, de rest zou allemaal door de WP zelf uitgezocht kunnen worden. 't is daarom ook wel een goede ontwikkeling dat er nu WP's komen die Opentherm ondersteunen, in theorie zou daardoor de afstemming tussen WP en warmtevraag veel beter geregeld kunnen worden. Maar of 't ooit zover komt dat je alleen maar de gewenste ruimtetemperatuur hoeft in te stellen (op je thermostaat) en dat je dan zonder verder ook maar iets instellen op je WP een perfect en efficiënt werkend systeem krijgt waag ik te betwijfelen. Leuke uitdaging hier aan ons op Tweakers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:50
[...]

Het lijkt mij helemaal niet zo verkeerd als de installatie branche een monteur stuurt voor de installatie van warmtepompen, en daarna een inbedrijfsteller die gespecialiseerd is in het product en ervaring heeft met diverse situaties waardoor er een goed werkend product kan worden opgeleverd. Mijn inziens bieden de offertes van tegenwoordig daarvoor genoeg marge en krijg je vervolgens veel betere installaties!
Uiteraard ook een aantal keren terugkeren voor de finetuning, ook als de klant niet zeurt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Moeten we dat wel perse van de installateur verwachten allemaal?
ja, dat mag je verwachten.

ik verwacht dat een automonteur een caburateur op een motor kan schroeven en capabel is om dat ding ook af te stellen zodat de motor tof loopt en niet verzuipt of gaten in de zuigers brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
We kennen allemaal de Koevlaasformule. Maar is er ook een formule om te berekenen op basis van je SWW behoefte hoe groot je boilervat moet zijn?

Ik heb net mijn badinhoud gemeten, wil de keukenboiler er ook uit hebben (nee geen Quooker), en liefst in de middag straks mijn boiler verwarmen. Hoe berekenen ik dan wat het volume van het boilervat moet zijn bij 45 graden of 55 graden. Denk dat met 45 graden ik echt een joekel moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Ik vind alles boven de 40/45 graden al knap waardeloos.bij temperaturen boven 0 buiten. Zeker als je daarboven hybride gaat stoken.
Ja maar IK, IK heb dit en IK vind dat.
Nou hier was dat niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:58

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:44:
We kennen allemaal de Koevlaasformule. Maar is er ook een formule om te berekenen op basis van je SWW behoefte hoe groot je boilervat moet zijn?

Ik heb net mijn badinhoud gemeten, wil de keukenboiler er ook uit hebben (nee geen Quooker), en liefst in de middag straks mijn boiler verwarmen. Hoe berekenen ik dan wat het volume van het boilervat moet zijn bij 45 graden of 55 graden. Denk dat met 45 graden ik echt een joekel moet hebben.
Met het risico een eerdere discussie weer leven in te blazen O-) Het is toch ook niet erg als je vat (incidenteel!) 2x per dag moet worden opgewarmd? Als je hem leegbaddert is ‘ie met een uurtje weer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
als je niet wil helpen, zeg dan niks

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2024 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:44:

Dat kleine verschil in setpoint maakt enorm veel uit. Als je 40 graden water in je bad/douche wilt hebben, is de mengverhouding warm water op koud water (rond de 10C in de winter) bij aanvoer 45C ongeveer 7:1. Bij 55C is het maar ~2:1. Reken verder maar uit met je gewenste badinhoud of doucheverbruik.

Als de afstand boilervat > keuken vrij lang is kan je die keukenboiler imho beter laten zitten, maar dat moet je verder zelf weten.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Dat kleine verschil in setpoint maakt enorm veel uit. Als je 40 graden water in je bad/douche wilt hebben, is de mengverhouding warm water op koud water (rond de 10C in de winter) bij aanvoer 45C ongeveer 7:1. Bij 55C is het maar ~2:1. Reken verder maar uit met je gewenste badinhoud of doucheverbruik.

Als de afstand boilervat > keuken vrij lang is kan je die keukenboiler imho beter laten zitten, maar dat moet je verder zelf weten.
Top. Daar kan ik wat mee.

Wat vind jij vrij lang? Meter of 10/12 schat ik. Niet zuiniger om te voeden met WP?

@Technician- Weer slecht geslapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 30-09 20:38
Ik heb laatst een Fujitsu (Atlantic / Thercon / Novaya) boiler gekocht, zoals al eerder vermeld. Ik heb discussie gehad met de leverancier over het ontbreken van de ringleiding bij mijn geleverde versie van Novaya combi 300a, want dat was mij opgevallen. Nu heb ik documenten gevonden dat de spiraal ook kleiner is en dat het tweede meetpunt ontbreekt. Echter het gewicht is hetzelfde. Weet iemand wat nu het meest logisch is wat in de boiler geplaatst is? Omdat het gemaakt wordt door DJG en zij nog steeds wel een 2,9m2 spiraal gebruiken vraag ik mij af of zij überhaupt wel boilers met een 2,25m2 spiraal produceren?
Het stomme is dat de fabrikant en dus ook de groothandel voor beide modellen hetzelfde artikelcode gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi3TnUCgumadPdbQMQAAJm-BWNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gqJeOCz42agmzrhYylXFguA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Ja maar IK, IK heb dit en IK vind dat.
Nou hier was dat niet het geval.
Jij hebt teveel in het lucht/lucht topic gezeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Met het risico een eerdere discussie weer leven in te blazen O-) Het is toch ook niet erg als je vat (incidenteel!) 2x per dag moet worden opgewarmd? Als je hem leegbaddert is ‘ie met een uurtje weer warm.
Toch niet als ik een WP Boiler zou nemen? Twijfel hiertussen nog wat namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:58

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Toch niet als ik een WP Boiler zou nemen? Twijfel hiertussen nog wat namelijk.
Nee, WPBoilers zijn traag. Die doen er makkelijk 6 uur over. Dat is een voordeel en nadeel. Voordeel: laag vermogen, kan makkelijker op kleiner zonnestroomoverschot. Nadeel: je moet eigenlijk wel elke dag een run doen, want tussen twee douchebeurten door zal ie weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:05
Ik probeer nog iets beter de limieten van een warmtepompinstallatie te begrijpen, hieronder wat hersenspinsels met vragen:

Men neme de standaarformule: warmte (kW) = flow (kg/s) * dT (°C) * 4.186 (kJ/kg/°C)

Het lijkt me dat voor een gegeven afgiftesysteem en ingestelde warmte de flow en dT aan elkaar gecorreleerd zijn. Immers, als je de flow verhoogt zal de afgifte en daarmee dT dalen. Het water heeft minder tijd om warmte af te geven.

Vraag 1:
Je stelt via de thermostaat een bepaalde warmteafgifte (temperatuur) in. Dit vertaalt naar een combinatie flow/delta T. Welke van deze twee stel je typisch in? Als ze gecorreleerd zijn moet je ze niet beiden gaan veranderen lijkt me... mis ik iets of is dit hoe het werkt?

Vraag 2, afgifte
Indien je meer afgifte (bv radiatoren) toevoegd gaat bij gelijkblijvende flow de afgegeven warmte en dus dT omhoog. Is dit de reden dat men spreekt over afgifte, afgifte, afgifte om je huis warm te houden?

[ Voor 28% gewijzigd door freakaleek op 17-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Top. Daar kan ik wat mee.

Wat vind jij vrij lang? Meter of 10/12 schat ik. Niet zuiniger om te voeden met WP?

@Technician- Weer slecht geslapen?
Dat is best een eind leiding. Hangt er een beetje vanaf wat je met het warme water in de keuken doet qua gebruiksdoel ook. Als je een vaatwasser hebt en niet voorspoelt zoals het hoort ;) dan is dat zoals hier vooral handen wassen bij kouder weer (en ander kortstondig gebruik), dan moet je telkens eerst een flinke tijd wachten op het warme water (het koude water loopt dan nutteloos de afvoer in), je doet je ding en vervolgens zet je de kraan dicht en zit de leiding vol met warm water dat je weer laat afkoelen.

Je verspilt dan vaak meer water en energie dan dat je daadwerkelijk nuttig verbruikt. Dat doet de hogere COP van je boiler alweer te niet. Bij die 10L hot-fill boilers/quookers een vergelijkbaar verhaal. Dan heb je niet de wachttijd, maar het warme water komt dan bij al die korte gebruiksmomenten niet tot nauwelijks in de boiler terecht en wordt alleen maar nutteloos de leiding in geduwd om daar weer af te koelen.

Plus dat het nogal irritant is om 30-60s te wachten als je nu direct warm water uit je huidige keukenboiler gewend bent.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 17-01-2024 22:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
MrFish schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Nee, WPBoilers zijn traag. Die doen er makkelijk 6 uur over. Dat is een voordeel en nadeel. Voordeel: laag vermogen, kan makkelijker op kleiner zonnestroomoverschot. Nadeel: je moet eigenlijk wel elke dag een run doen, want tussen twee douchebeurten door zal ie weinig doen.
Nog een voordeel: Doordat ze zo klein en traag zijn zijn ze een stukje efficienter dan een normale WP SWW-run, die moet toch snel doorstampen op vol vermogen, want de ruimtes moeten zsm weer verwarmd worden.

Je kan de meeste WP-boilers wel snel boosten met het e-element, dus als het scenario douchen na het badderen maar een paar x per jaar voorkomt is dat ook geen ramp en ben je overall beter af. Wil je dat wat vaker is het niet heel handig nee.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Bij bijv. 12 meter mlb waterleiding van 16x2mm, zit er al zo'n 13,5L water in. Bij grotere diameters nog veel meer. Dat gooi je dan eerst al aan koud water weg, je gebruikt vervolgens ongeveer de helft tijdens het handen wassen. En daarna gooi je nog weer eens die 13,5L warm water weg qua energie.
Maar die 13.5 L water verwarmt toch je huis (in de winter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Goede info voor de boiler keuze. Ik ga eens alles overdenken. Bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
freakaleek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Maar die 13.5 L water verwarmt toch je huis (in de winter)
Als die helemaal op een plek loopt waar die warmte nuttig is wel ja, goed tegenargument. In mijn geval gaat dat weer niet op, daar zou de leiding dan grotendeels door de garage en kruipruimte lopen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
freakaleek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:49:
Ik probeer nog iets beter de limieten van een warmtepompinstallatie te begrijpen, hieronder wat hersenspinsels met vragen:

Men neme de standaarformule: warmte (kW) = flow (kg/s) * dT (°C) * 4.186 (kJ/kg/°C)

Het lijkt me dat voor een gegeven afgiftesysteem en ingestelde warmte de flow en dT aan elkaar gecorreleerd zijn. Immers, als je de flow verhoogt zal de afgifte en daarmee dT dalen. Het water heeft minder tijd om warmte af te geven.

Vraag 1:
Je stelt via de thermostaat een bepaalde warmteafgifte (temperatuur) in. Dit vertaalt naar een combinatie flow/delta T. Welke van deze twee stel je typisch in? Als ze gecorreleerd zijn moet je ze niet beiden gaan veranderen lijkt me... mis ik iets of is dit hoe het werkt?

Vraag 2, afgifte
Indien je meer afgifte (bv radiatoren) toevoegd gaat bij gelijkblijvende flow de afgegeven warmte en dus dT omhoog. Is dit de reden dat men spreekt over afgifte, afgifte, afgifte om je huis warm te houden?
"Immers, als je de flow verhoogt zal de afgifte en daarmee dT dalen. Het water heeft minder tijd om warmte af te geven." In een ideaal systeem misschien, in de praktijk kan een hogere flow wel degelijk heel nuttig zijn om de afgifte wat te verhogen, bijv. in vloerverwarming zal je vaak wat meer lengte van de lus nuttig gebruiken. Of beter gezegd, koelt het water al af naar de vloer-/retourtemperatuur voor het einde van de lus.

1) Hangt van het merk af, bij Daikin stel je de DT vast in en gaat ie de flow daarnaartoe regelen. Bij Mitsubishi is dat voor zover ik weet precies andersom.

2) Vooral omdat je dan met een lagere DT (tussen radiator/vloer en de ruimte, en dus een lagere aanvoer = hogere COP) hetzelfde vermogen aan de woning kan afgeven.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Nog een voordeel: Doordat ze zo klein en traag zijn zijn ze een stukje efficienter dan een normale WP SWW-run, die moet toch snel doorstampen op vol vermogen, want de ruimtes moeten zsm weer verwarmd worden.

Je kan de meeste WP-boilers wel snel boosten met het e-element, dus als het scenario douchen na het badderen maar een paar x per jaar voorkomt is dat ook geen ramp en ben je overall beter af. Wil je dat wat vaker is het niet heel handig nee.
Ik vind vooral een voordeel dat de WP veel rustiger en altijd met lage temp draait (want geen SWW runs) dus langer meegaat.
En je huis koelt niet af, altijd cv temp beschikbaar.

WPB, neem een zo groot mogelijke en stel in op 46C. Dan heeft die geen E-element nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:11:
[...]
"Het water heeft minder tijd om warmte af te geven."
die uitspraak klopte 30 jaar geleden al niet en nu nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 17-01-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:32
freakaleek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:49:

Vraag 1:

Vraag 2, afgifte
Als je de flow verhoogt, wordt de delta T over bijvoorbeeld een radiator kleiner, maar de gemiddelde temperatuur van die radiator hoger. Deze kan dan meer warmte afgeven aan de omgeven of de aanvoertemperatuur kan omlaag, wat in het geval van een warmtepomp gunstig is: hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP, hoe minder euro's.

@vraag1: bij een Panasonic warmtepomp kun je of de Delta T instellen, of de flow op een vaste waarde instellen. De andere parameter wordt dan gebruikt om naar de ingestelde waarde toe te regelen.

@vraag2: hoe meer afgifte, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn. Zie verder wat ik hierboven schreef

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:18:
[...]

die uitspraak klopte 30 jaar geleden al niet en nu nog steeds niet.
Dus jij zegt dat twee systemen die oneindig kort met elkaar in contact staan evenveel energie uitwisselen als twee systemen die een uur met elkaar in contact staan?
Dat lijkt me onjuist..

Het argument van @Joris 407 lijkt me logischer, delta T over de radiator daalt, maar gemiddelde temperatuur van de radiator wordt hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
[...]

de ketel stond op 85 >:) deze heb ik naar 45 graden gewijzigd. morgen even kijken wat dat qua gasverbruik heeft gedaan tov gister.
Tijdens de verbouwing gaan we sowieso wijzigingen doorvoeren aan ons afgiftesysteem, de uitbouw en keuken krijgen vloerverwarming, wat een efficiëntere en gelijkmatigere warmteverdeling zou moeten bieden. De bestaande radiatoren op de begane grond (type 11, 20 en 22) te vervangen door type 33 radiatoren of mogelijk ventilatorconvectors van Jaga oid.
Voor de bovenverdieping, waar we ook een mix van radiatoren hebben, overweeg ik om overal type 33 plaatsen.
keuzes keuzes keuzes :)
Pagina: 1 ... 94 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)