Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:29:
[...]

De gashaard kan je meestal makkelijk ombouwen naar propaan. Hier draait de gashaard ook op propaanflessen die achter de woning staan. Werkt prima en bij vrij regelmatig gebruik kom ik met 1 a 2 flessen van 14kg de winter door. Is een stuk goedkoper dan een gasaansluiting behouden.
Als ik het goed heb kun je voor de besparing van netbeheerkosten (zeg ~ 300€) wel 75 kg propaan kopen (gasfles niet meegerekend want dat is statiegeld). :*)

Hoeveel (winter) dagen kom je door met 75 kg? :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:40
RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Bij bijv. 12 meter mlb waterleiding van 16x2mm, zit er al zo'n 13,5L water in. Bij grotere diameters nog veel meer. Dat gooi je dan eerst al aan koud water weg, je gebruikt vervolgens ongeveer de helft tijdens het handen wassen. En daarna gooi je nog weer eens die 13,5L warm water weg qua energie.
In 12 meter 16x2 meerlagenbuis gaat 1,35L water, maar verder heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
dof schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Als ik het goed heb kun je voor de besparing van netbeheerkosten (zeg ~ 300€) wel 75 kg propaan kopen (gasfles niet meegerekend want dat is statiegeld). :*)

Hoeveel (winter) dagen kom je door met 75 kg? :)
Klopt wel ongeveer, gasprijzen zijn nogal volatiel maar waren in de range van 3-4 euro/kg de laatste keren. Verbruik ter indicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQD7dieobDNtZxhE6FcT_LKbsbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPVFX9mWpEUVEL08KgOBcuA4.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Tinkerer84 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:30:
[...]

In 12 meter 16x2 meerlagenbuis gaat 1,35L water, maar verder heb je helemaal gelijk.
:X Je hebt gelijk. Ik zat na een zaagklusje nog iets teveel met mm's in m'n hoofd, de calculator die ik gebruikte rekent echter in cm leidinglengte. Ik pas het even aan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
Goedkoopste stoken thuis doe je op landbouw diesel. Of je haalt mazout in België.
Is nu 0,90 per liter.
Equivalent is 1 m3 gas.
Vooral bij lokaal stoken zou dit het goedkoopste zijn.

Behalve de WP die doet voor 10kwh warmte 2,5 kWh energie. En dat is €1,-

Dus per 10kwh
Stookolie €0,90
Aardgas. €1,30
Elektra WP €1,00 (COP4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:29
"Het water heeft minder tijd om warmte af te geven".
@freakaleek een lager DeltaT geeft altijd meer afgifte.

Enige wanneer je dat doet is bij een HR ketel om de retour niet te hoog laten oplopen.

@Technician- Nederland kent geen rode diesel meer, je hebt lui dat op verlopen olie stoken dat ze gratis krijgen van garage,s maar dat is inmiddels ook niet meer het geval.

Om naar België te kachelen moet je wel heel veel inslaan en hopen dat ze je onderweg niet pakken tijdens een controle.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2024 22:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:45:
"Het water heeft minder tijd om warmte af te geven".
@freakaleek een lager DeltaT geeft altijd meer afgifte.

Enige wanneer je dat doet is bij een HR ketel om de retour niet te hoog laten oplopen.

@Technician- Nederland kent geen rode diesel meer, je hebt lui dat op verlopen olie stoken dat ze gratis krijgen van garage,s maar dat is inmiddels ook niet meer het geval.

Om naar België te kachelen moet je wel heel veel inslaan en hopen dat ze je onderweg niet pakken tijdens een controle.
Wel HBO en stookolie wat met tankwagen gebracht wordt. Aan de Belgische grens rijden de Belgen ook wel.

Maar stookolie is niet hevig aan (extra) belasting.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 17-01-2024 22:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

freakaleek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Dus jij zegt dat twee systemen die oneindig kort met elkaar in contact staan evenveel energie uitwisselen als twee systemen die een uur met elkaar in contact staan?
Dat lijkt me onjuist..
een radiator met 50/30/20 erover geeft exact dezelfde warmte af als een radiator die 41/39/2 heeft.

enigste verschil is dat de 2e radiator 20% minder energie verbruikt door de lagere aanvoertemperatuur bij een warmtepomp.

dus ja, mensen moeten stoppen met dat oudewijvengezegde.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 17-01-2024 23:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:58:
[...]

een radiator met 50/30/20 erover geeft exact dezelfde warmte af als een radiator die 41/39/2 heeft.

enigste verschil is dat de 2e radiator 20% minder energie verbruikt door de lagere aanvoertemperatuur bij een warmtepomp.

Blijf het enig vinden die reacties _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:30
WOrange schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:11:
[...]

[...]

Dank nog voor jullie input! _/-\o_ Ik heb direct een paar buizen gehaald en het werkt perfect!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Pin?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:44:
Goedkoopste stoken thuis doe je op landbouw diesel.
Ja of op kerosine, geen accijns en geen btw.
Of anders bunkerolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:30
Blihi schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:51:
@m4bnl Met warmtepompen is het net als met auto's. Je kunt geen topkwaliteit verwachten van een budget-merk.

Je post is niet heel duidelijk, want je praat over een oud huis en een nieuw huis. Je hebt het over verbouwingen (aan welk huis) etc. Dat maakt het wat moeilijk te volgen. Wat ook niet onbelangrijk is, is de vraag welke watertemperatuur je nodig hebt om de woning warm te houden.

Een Haier is gewoon goedkoop. Reken er op dat die dingen meer herrie maken en minder kunnen moduleren, waardoor je eerder aan/uit effecten krijgt, zeker met zo'n laag warmteverlies. Dat aan/uit gedrag is niet goed voor de levensduur.

Waarom zou je je CV moeten vervangen als je een hybride opstelling wilt? De meeste warmtepompen kunnen een externe CV gewoon zelf aansturen. De CV weet niets van de WP af en dat is prima. De WP stuurt de CV aan op het moment dat het nodig is en de CV blijft inzetbaar voor warm water.

Maak anders eens een eigen topic met meer (duidelijke) informatie over de situatie, radiatoren, watertemperaturen, etc.
Zie link onderaan: Leistungstabelle.

Volgens mij kan die Haier gewoon terug moduleren tot ca 40%. Niet als je Ta 25 hebt maar daarvoor heb je al een uitmuntende afgifte en flow voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door GudZ op 18-01-2024 00:04 . Reden: Url toegevoegd ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:44:
We kennen allemaal de Koevlaasformule. Maar is er ook een formule om te berekenen op basis van je SWW behoefte hoe groot je boilervat moet zijn?

Ik heb net mijn badinhoud gemeten, wil de keukenboiler er ook uit hebben (nee geen Quooker), en liefst in de middag straks mijn boiler verwarmen. Hoe berekenen ik dan wat het volume van het boilervat moet zijn bij 45 graden of 55 graden. Denk dat met 45 graden ik echt een joekel moet hebben.
Ok ik heb goed geslapen en geef reactie :P

Het is heel simpel. Je hebt je waterinhoud, we gaan uit van 40C water dus je mengt geen koud bij.
Bad = 150L
Douche 5 min 12 l/m = 60L

Dus met een 210L kun je in bad en één keer douchen, dan opwarmen.

Door de temp te verhogen “vergroot” je de capaciteit.

Wil je dus 1 bad en 4 x douchen= 150 + 180 = 330L
Je stelt een temp in van 60C
Water inkomend is 10C

270 liter boiler is voor 80% eff leeg te tappen;

240 x (70-10) = liter meng x ( 40-10)
dat wordt dus:
240 x 60 = liter meng x 30
geeft dus 480 liter water van 40°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nog niet helemaal wakker, zie wat foutjes.
Maar die je eigen berekening hier:

https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd

Maar ga maar uit van klein gezin 3
WP boiler 200L
4 of meer
WP boiler 270L

Is wel zo ong de heilige graal.

[ Voor 83% gewijzigd door Technician- op 18-01-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:05
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat in een lineair systeem twee radiatoren met dezelfde gemiddelde temperatuur dezelfde warmte afgeven.

Over mijn punt over het afkoelen van water: ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Ik ging uit van een microscopische analyse waarbij een waterdruppel die sneller langs een systeem beweegt minder warmte kan afgeven aan datzelfde systeem, i.e. de dT van de waterdruppel is kleiner.

In de macroscopische situatie met een continue aanvoer van water heeft dit tot gevolg, zoals @RonJ en @Joris 407 terecht zeggen, dat de radiator gemiddeld genomen warmer wordt (want bij hogere stroomsnelheid is er meer water waarmee je kunt opwarmen).

De als gevolg hogere temperatuur van de radiator kun je dan naar keuze verlagen door de aanvoertemperatuur van het water te verlagen, wat de efficiëntie van de WP ten goede komt (zoals jij en anderen terecht vermelden).

Al met al denk ik dat we het niet met elkaar oneens zijn. Dank allen voor discussie, het heeft mij helderheid gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
freakaleek schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat in een lineair systeem twee radiatoren met dezelfde gemiddelde temperatuur dezelfde warmte afgeven.

Over mijn punt over het afkoelen van water: ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Ik ging uit van een microscopische analyse waarbij een waterdruppel die sneller langs een systeem beweegt minder warmte kan afgeven aan datzelfde systeem, i.e. de dT van de waterdruppel is kleiner.

In de macroscopische situatie met een continue aanvoer van water heeft dit tot gevolg, zoals @RonJ en @Joris 407 terecht zeggen, dat de radiator gemiddeld genomen warmer wordt (want bij hogere stroomsnelheid is er meer water waarmee je kunt opwarmen).

De als gevolg hogere temperatuur van de radiator kun je dan naar keuze verlagen door de aanvoertemperatuur van het water te verlagen, wat de efficiëntie van de WP ten goede komt (zoals jij en anderen terecht vermelden).

Al met al denk ik dat we het niet met elkaar oneens zijn. Dank allen voor discussie, het heeft mij helderheid gegeven.
Je blijft deftig da’s goed. Maar nu verdedig je nog steeds dat flauwekul verhaal.
Binnen de normale stromingssnelheden van water in een buizensysteem is er geen sprake van “te snelle” stroming waardoor de “waterdruppel” minder kan afgeven. Das pertinente flauwekul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Je blijft deftig da’s goed. Maar nu verdedig je nog steeds dat flauwekul verhaal.
Binnen de normale stromingssnelheden van water in een buizensysteem is er geen sprake van “te snelle” stroming waardoor de “waterdruppel” minder kan afgeven. Das pertinente flauwekul.
Komop zeg. Jij zegt dat er geen interactietijd tussen twee systemen hoeft te zijn om de temperatuur in evenwicht te brengen?

Iets minder deftig: wellicht nog een lesje thermodynamica nemen.

Dat die snelheid in de praktijk bij mensen thuis niet behaald wordt is natuurlijk een heel ander punt, maar zeg niet dat interactietijd fundamenteel geen rol speelt, dat is pertinente flauwekul.

[ Voor 41% gewijzigd door freakaleek op 18-01-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

freakaleek schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Komop zeg. Jij zegt dat er geen interactietijd tussen twee systemen hoeft te zijn om de temperatuur in evenwicht te brengen?

Iets minder deftig: wellicht nog een lesje thermodynamica nemen.
Dat hele zwamverhaal is compleet en totaal niet relevant op een radiator of zoiets. Dat word pas relevant als je met je watersnelheid door de geluidsbarriere gaat of zo en dan heb je wel andere problemen denk ik eerst dan de transmissiesnelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-01-2024 09:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Gedachte-experiment: stel dat water met een heel hoge snelheid door de radiator gaat, dus TA = TR en de gehele radiator is dus TA. Heeft de radiator dan geen afgifte? Of juist een maximale? ;)

Inderdaad het laatste. Die zogenoemde interactie-tijd is niet van belang, want er stroomt juist meer water door, wat compenseert.

[ Voor 28% gewijzigd door MrFish op 18-01-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:34:
Gedachte-experiment: stel dat water met een heel hoge snelheid door de radiator gaat, dus TA = TR en de gehele radiator is dus TA. Heeft de radiator dan geen afgifte? Of juist een maximale? ;)
Een waterdruppel of continue stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

freakaleek schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Een waterdruppel of continue stroom :)
We hebben het hier over radiatoren, dus uiteraard flow. Tenzij jij maar 1 waterdruppel in je systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:37:
[...]

We hebben het hier over radiatoren, dus uiteraard flow. Tenzij jij maar 1 waterdruppel in je systeem hebt.
Precies, dat was dus mn punt tussen microscopisch en macroscopisch. Anyway, tijd om deze disussie te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
freakaleek schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Precies, dat was dus mn punt tussen microscopisch en macroscopisch. Anyway, tijd om deze disussie te sluiten.
Nee nee nu gaan we nog even door. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:34:

Inderdaad het laatste. Die zogenoemde interactie-tijd is niet van belang, want er stroomt juist meer water door, wat compenseert.
Als er afgifte is geweest, dan kan TA niet gelijk zijn aan TR. Het verschil is wellicht achter de comma, maar er is verschil.

Indien TA en TR echt 100% gelijk is, dan kan er ook geen afgifte zijn geweest, want afgifte onttrekt energie aan het water, wat dus de TR doet verlagen.

Los van het theoretische verhaal: Met een hogere flow zal TA dichter bi TR liggen. En dus is de gemiddelde temperatuur van het totale afgifte oppervlakte hoger. En dat is waar het om gaat, enige discussiepunt is dan alleen nog dat een hogere flow creeren ook meer stroom kost, en dat je dus op een punt komt dat het hogere verbruik van de circulatiepomp niet afweegt tegen de hogere afgifte.

[ Voor 21% gewijzigd door ConQuestador op 18-01-2024 09:47 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

ConQuestador schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Als er afgifte is geweest, dan kan TA niet gelijk zijn aan TR. Het verschil is wellicht achter de comma, maar er is verschil.

Indien TA en TR echt 100% gelijk is, dan kan er ook geen afgifte zijn geweest, want afgifte onttrekt energie aan het water, wat dus de TR doet verlagen.
Een oneindig kleine Delta T keer een oneindig hoge stroomsnelheid resulteert nog steeds in afgifte, en die wordt bepaald door de (gemiddelde) temperatuur van de radiator, ongeacht stroomsnelheid en Delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Een oneindig kleine Delta T keer een oneindig hoge stroomsnelheid resulteert nog steeds in afgifte, en die wordt bepaald door de (gemiddelde) temperatuur van de radiator, ongeacht stroomsnelheid en Delta T.
Maar jij had het niet over oneindig klein, jij had het over dT van 0.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
idd @ConQuestador.
Als je een radiator volledig inpakt met isolatiemateriaal met een lambdawaarde van 0, dan heb je dus een dT van 0, en ook 0 afgifte.

edit: in dat geval is een flow van 0L/m ook gunstig want dan gebruikt de circulatiepomp minder stroom

[ Voor 25% gewijzigd door verkeerslicht op 18-01-2024 09:56 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
verkeerslicht schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:51:
met isolatiemateriaal met een lambdawaarde van 0
Doe mij daar even een paar pakken van toekomen >:)

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Doe mij daar even een paar pakken van toekomen >:)
welke dikte wil je hebben <+:)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

ConQuestador schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Maar jij had het niet over oneindig klein, jij had het over dT van 0.
Dit is gewoon wiskunde. Nul keer oneindig kan elke waarde hebben, afhankelijk van de situatie. In infinitesimaalrekening is ‘nul’ niet te onderscheiden van ‘oneindig klein’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
1mm natuurlijk. ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Nee oneindig dun >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Dit is gewoon wiskunde. Nul keer oneindig kan elke waarde hebben, afhankelijk van de situatie. In infinitesimaalrekening is ‘nul’ niet te onderscheiden van ‘oneindig klein’.
Ik heb ook wiskunde gehad...
Het probleem is dat theoretische gedachtegangetjes niet echt werken als je met oneindig gaat werken in dit soort situaties. Als de flow oneindig hoog zou zijn, dan zou de TR juist hoger zijn dan TA, vanwege de wrijvingskracht, en zelfs met een TR hoger dan TA zou er nogsteeds afgifte zijn 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Draai het om:
De lucht die onderaan de radiator langs het verwarmde oppervlakte trekt is 18C de radiator zeg 40C dan zal die lucht via natuurlijke convectie (met kleine stroming) altijd X energie afnemen.

Daarmee is het hele verhaal van “te snel” water ontbonden want dat kan gewoon niet. Je hebt nl 2 systemen, het water die de oppervlakte verwarmt en de lucht die warmteopneemt van de buitenoppwrvlakte van het materiaal (staal/koper/aluminium).

Zolang de buitenoppervlakte verwarmd is en de lucht een delta T kouder is zal er altijd energie afgifte plaatsvinden.
Dus belangrijk is de verschil temp lucht/oppervlakte. En de gemiddelde oppervlakte temp.
Hoe hoger de flow hoe minder verschil in boven en onderkant temp radiator hoemeer energie wordt afgegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 18-01-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:04
ConQuestador schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Los van het theoretische verhaal: Met een hogere flow zal TA dichter bi TR liggen. En dus is de gemiddelde temperatuur van het totale afgifte oppervlakte hoger. En dat is waar het om gaat, enige discussiepunt is dan alleen nog dat een hogere flow creeren ook meer stroom kost, en dat je dus op een punt komt dat het hogere verbruik van de circulatiepomp niet afweegt tegen de hogere afgifte.
Verzadiging!
Echter is dit enkel mogelijk door het bereiken van kookpunt van een gegeven materiaal en door te blijven stoken of door de flow zeer hoog af te stellen waardoor de retour en de omgeving gedwongen wordt de temperatuur aan te nemen, wtenschappelijk bekeken.

Wat heeft jouw voorkeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Draai het om:
De lucht die onderaan de radiator langs het verwarmde oppervlakte trekt is 18C de radiator zeg 40C dan zal die lucht via natuurlijke convectie (met kleine stroming) altijd X energie afnemen.

Daarmee is het hele verhaal van “te snel” water ontbonden want dat kan gewoon niet. Je hebt nl 2 systemen, het water die de oppervlakte verwarmt en de lucht die warmteopneemt van de buitenoppwrvlakte van het materiaal (staal/koper/aluminium).

Zolang de buitenoppervlakte verwarmd is en de lucht een delta T kouder is zal er altijd energie afgifte plaatsvinden.
Dus belangrijk is de verschil temp lucht/oppervlakte. En de gemiddelde oppervlakte temp.
Hoe hoger de flow hoe minder verschil in boven en onderkant temp radiator hoemeer energie wordt afgegeven.
Precies! Helemaal het punt dat ik wilde maken met mijn "gedachten-experiment" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dit is trouwens tevens een bewijs van die leuke discussie dat de deltaT kan toenemen wanneer het afgegeven vermogen hoger is dan het toegevoerde vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:21
assje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:43:
Mijn ervaring is juist exact andersom, ik verwarmde met CV op 38 graden maar houdt het nu met de warmtepomp op 43 graden nog niet warm (door de defrostst).
Een rectificatie is hier nodig. Na Ta meerdere keren verhoogd te hebben ben ik toch maar op onderzoek uitgegaan. Oorzaak snel gevonden, aanvoer/retour bleek omgedraaid, dit is fout gegaan bij installatie van de warmtepomp. De radiatoren werden hierdoor totaal niet goed warm en hadden maar een fractie van de afgifte.

Gisteren is er een monteur langs geweest en is dit opgelost, afgifte is ongeveer verdubbeld:
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2x1eN552y_bBY4pcUnqBho_eBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vvokQCvH669ompSHXy5upp3.jpg?f=fotoalbum_large
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE72VCBLB4FXX2lYzKdj6_sRKCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG4AikPADhW26FEp77Upm0RP.jpg?f=fotoalbum_large

Een warmtepomp op een systeem met enkel radiatoren was zelfs met maar de helft van de afgifte blijkbaar nog genoeg om mijn woning (bijna) op temperatuur te houden een jaar lang.

De Ta kan nu dus een mooi stuk omlaag.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@assje en je zal vermoedelijk veel minder snel last hebben van pendelen nu

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:21
verkeerslicht schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:57:
@assje en je zal vermoedelijk veel minder snel last hebben van pendelen nu
Verrassend genoeg heb ik met pendelen eigenlijk nooit echt problemen gehad. Wellicht doordat de afgiftecapaciteit beperkt is en mijn woning best wel wat massa heeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
assje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Verrassend genoeg heb ik met pendelen eigenlijk nooit echt problemen gehad. Wellicht doordat de afgiftecapaciteit beperkt is en mijn woning best wel wat massa heeft.
Beperkte afgifte is juist pendelbevorderend. Hoe dan ook, als je het al niet had kan je WP kennelijk ver terugmoduleren.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Cross-post naar mijn topic: Barryvdh in "Advies warmtepomp (vrijstaand huis, 1995, vloerverwarming)"
Barryvdh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:27:
Ik ben aan het orienteren op een warmtepomp. Ik zou graag willen bekijken of mijn aannames kloppen en of jullie advies hebben.

Ik heb vorig jaar een vrijstaand huis gekocht, ca 200m2 woonoppervlakte, uit 1995. Ivm renovatie geen volledig beeld van verbruik, maar wel indicatie via mindergas.nl
Gaat om gezin van 4 personen.

Gasverbruik: ca 1800 m3 (op basis van afgelopen 6 maanden)
[Afbeelding]

Via berekening zou ik dan uitkomen op 1800/8*1650 = 8.7, dus minimaal 9 kWh
Afgiftesysteem:
- ca 150 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10 + 6 groepen van ca 90m, 2 (maar wil naar 0) daarvan staan altijd open
- 2 radiatoren (1 = garage, staat op VW verdeler nu aangesloten, 1 = badkamer, wordt nog vervangen door VW, groep is gereserveerd, beiden niet meegeteld nu)
- 1 airco

Huis had standaard isolatie voor dat huis, maar heb dekvloer eruit gehaald en extra isolatie toegevoegd tussen dekvloer en betonvloer. Dus opbouw BG: Betonvloer -> Isolatie -> Dekvloer met vloerverwarming.
1ste verdieping is vloerverwarming ingefreesd. Zolder heeft geen verwarming (opslag nu). In kantoor-ruimte boven garage hebben we een Airco ivm houten vloer, waar vloerverwarming niet mogelijk was.

Wordt nu Homematic naregeling gebruikt, waarbij voornamelijk de woonkamer/keuken op 20.5 staan. Groepen worden individueel aangestuurd. Slaapkamers worden in ochtend/avond even opgewarmd. In slaapkamers nog dubbelglas, beneden wel HR++ glas. Speelkamer is losse ruimte die we ook minder fanatiek verwarmen. Liefste zou ik alle groepen naregelen en bypass gebruiken (of buffervat dus).
Aanvoertemperatuur voor verdelers is nu ca 35 graden. Deze komt uit CV, via mengpomp. Mengpomp zou dan verwijderd kunnen worden voor de warmtepomp.
Nu wordt het prima warm (deze winter iig). Ik merk dat temperatuur wat meer schommelt dan gebruikelijk met vloerverwarming, waarschijnlijk omdat dus niet de hele betonvloer wordt opgewarmd. Ook nog punten waar isolatie verbeterd kan worden (voordeur, glas 1e verdieping ed.)

[Afbeelding]
SWW:
- plek voor boiler: Ja, in technische ruimte boven garage, houten verdiepingsvloer. Hangt nu CV, zie foto.
- ca 300 liter nodig (2 a 3 douchebeurten + bad per dag nu, later wellicht 4 a 5 douchebeurten zonder bad)
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, prioriteit:
1. Zuinig
2. Verkrijgbaarheid
3. Domotica-integratie (met HomeAssistant)
4. Stil
5. Goedkoop
6. Mileuvriendelijk
7. DIY/tweakersvriendelijk
8. Design

Ivm zoneregeling / nachtschakeling wellicht iets meer nodig als de 9 kWh, dus 10-12 kWh?
Met buffervat denk ik, ook ivm zoneregeling.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteden.

Ik zou het binnendeel/buffervat hier willen plaatsen, in ruimte aan achterkant van huis op de 1e verdieping.
[Afbeelding]

Buitendeel bij voorkeur op de oprit aan voorkant van het huis, tegen muurtje tussen ons en buren aan (achterkant van hun tuin). Dit is alleen wel ca 10m door het huis, al ligt er tussen CV ruimte en garage ruimte onder de dakschotten.
Heb aanbouw met platdak maar dat is houtskeletbouw, aansluitend aan CV ruimte. Evt zou in tuin ook kunnen maar minder ideaal qua ruimte/geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:24
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Draai het om:

Goh, blijken nu juist Ta, Tr, To, en de flow de parameters te zijn waarop Jaga z'n afgifte bepaald :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:11
ik heb inmiddels al bijna een jaar tot behoorlijke tevredenheid mijn 9kw panasonic monoblock. Nu is het tijd voor een aanbouw dus gaan er ook weer wat aansluitingen van de verwarming op de schop.

Ik vraag mij af wat wijsheid is:

-verwarming op een CV verdeler aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/30357/files/125994509/pentec-5-groeps-cv-verdeler-zonder-aansluitkoppeli.jpg

of gewoon een rvs/kunstof verdeler nemen en daar een verwarming per groep bij op aansluiten. Ik zit rond de 70m2 vloerverwarming dus absurd veel groepen heb ik dan ook nog niet nodig:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/286764/files/433287476/1000x640x2/magnum-magnum-premium-rvs-open-lt-verdeler.jpg
(ik weet nog niet welke verdeler ik wil. Sowieso eentje met flowmeters maar eigenlijk qua prijs maakt kunstof of rvs relatief weinig meer uit zie ik. Dan zou mijn voorkeur naar kunstof uitgaan)

[ Voor 80% gewijzigd door bazzzzzz op 18-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

ASW1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Ja of op kerosine, geen accijns en geen btw.
Of anders bunkerolie.
Jullie komen allemaal wel met goor spul aandraven :+

Zo'n gasfles propaan met campingkacheltje klinkt me toch wat schoner als noodverwarming erbij :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:37
@Technician- @MrFish Interessante discussie en leuk om te lezen, maar er zijn twee zaken die een rol spelen:

Transmissie van warmte tussen twee oppervlaktes. Daar speelt het materiaal geen enkele rol bij. De warmteafgifte wordt puur en alleen bepaald door het oppervlak en het temperatuurverschil.

Transmissie van warmte door een lichaam. Daar komt de factor tijd bij kijken en dat is die Lambda-waarde.

Bij een radiator, moet warmte vanuit het water, door het metaal van de radiator, naar de lucht. Je hebt dus twee keer een afgifte (puur beinvloed door oppervlak en delta-T) en je hebt transport door de radiator. Bij een metalen plaatradiator is dat transport bijna instantaan. De warmte van het water is vrijwel direct door de radiatorplaat van binnen naar buiten getransporteerd.

Een theoretische radiator van kurk werkt echter net zo goed. Het duurt alleen veel langer voordat deze op temperatuur is, omdat het transport van warmte door het materiaal traag is. Maar eenmaal op temperatuur, zal de radiator van kurk de ruimte ook warm kunnen houden met evenveel toegevoegd vermogen (als dat niet zo was zou de energie namelijk in de kurk zelf moeten gaan zitten en dat gebeurt niet).

Die traagheid heb je ook met vloerverwarming. Beton, zandcement of anhydriet geleidt de warmte langzamer en heeft dus tijd nodig om de warmte door het materiaal te transporteren. Maar eenmaal op temperatuur......

Je ziet ook meteen waarom een convector veel slechter werkt dan een plaatradiator. De warmte moet over een beperkt oppervlak van het water naar het metaal en dan over een groot oppervlak van het metaal naar de ruimte. Het beperkte oppervlak van de buis in de convector zorgt daarvoor.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Blihi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:50:
@Technician- @MrFish Interessante discussie en leuk om te lezen, maar er zijn twee zaken die een rol spelen:

Transmissie van warmte tussen twee oppervlaktes. Daar speelt het materiaal geen enkele rol bij. De warmteafgifte wordt puur en alleen bepaald door het oppervlak en het temperatuurverschil.

Transmissie van warmte door een lichaam. Daar komt de factor tijd bij kijken en dat is die Lambda-waarde.

Bij een radiator, moet warmte vanuit het water, door het metaal van de radiator, naar de lucht. Je hebt dus twee keer een afgifte (puur beinvloed door oppervlak en delta-T) en je hebt transport door de radiator. Bij een metalen plaatradiator is dat transport bijna instantaan. De warmte van het water is vrijwel direct door de radiatorplaat van binnen naar buiten getransporteerd.

Een theoretische radiator van kurk werkt echter net zo goed. Het duurt alleen veel langer voordat deze op temperatuur is, omdat het transport van warmte door het materiaal traag is. Maar eenmaal op temperatuur, zal de radiator van kurk de ruimte ook warm kunnen houden met evenveel toegevoegd vermogen (als dat niet zo was zou de energie namelijk in de kurk zelf moeten gaan zitten en dat gebeurt niet).

Die traagheid heb je ook met vloerverwarming. Beton, zandcement of anhydriet geleidt de warmte langzamer en heeft dus tijd nodig om de warmte door het materiaal te transporteren. Maar eenmaal op temperatuur......

Je ziet ook meteen waarom een convector veel slechter werkt dan een plaatradiator. De warmte moet over een beperkt oppervlak van het water naar het metaal en dan over een groot oppervlak van het metaal naar de ruimte. Het beperkte oppervlak van de buis in de convector zorgt daarvoor.
De theoretische radiator van kurk zal een veel hogere TA nodig hebben, omdat er een groot temperatuurverschil over de laag kurk zal zijn, om dezelfde oppervlaktetemperatuur te halen. Maar gegeven dezelfde oppervlaktetemperatuur ben ik het helemaal met je eens.

Overigens blijken in de praktijk convectoren en T33’s bij hetzelfde formaat ongeveer even goed te presteren. Convectoren laten zich dan weer iets beter boosteren met fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:50:

Ik zei ook niet dat de materialen van belang zijn (wel voor de snelheid van opwarmen) maar mooie uitleg.

En hoe kijk jij naar de “waterdruppel” die te “snel” rondgaat en geen “tijd” heeft om warmte af te geven?
(Dit was het verhaal waar de discussie om begon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
Cvketel lijkt hybridewp op te warmen tijdens gelijktijdig verwarmen.

8jr lang hebben mijn cvketel en hybride wp niet gelijktijdig gewerkt omdat dit vaak flowproblemen gaf.

Nu zijn de flowproblemen opgelost en werken ze gelijktijdig.

Rijst de vraag:

Warmt de cvketel de hybridewp op en hoe voorkom ik dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

amarkest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:18:
Cvketel lijkt hybridewp op te warmen tijdens gelijktijdig verwarmen.

8jr lang hebben mijn cvketel en hybride wp niet gelijktijdig gewerkt omdat dit vaak flowproblemen gaf.

Nu zijn de flowproblemen opgelost en werken ze gelijktijdig.

Rijst de vraag:

Warmt de cvketel de hybridewp op en hoe voorkom ik dat ?
waarom word de CV uberhaupt gebruikt tijdens verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:06
flippy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:59:
[...]

was vandaag nog bij een bronmachine die had een brontemperatuur van 4 graden en maakte 55 graden water.
dat ding zat doodleuk met een COP van 2.5 (eigen verbruik was 60kW) een winkelcentrum met een berg veel te dure apparementen warm te houden... 8)7

en nee, die warmtepomp was niet genoeg dus er stond nog 2 megawatt aan antieke boilers te brullen in de ruimte ernaast... _O-
Wat zijn normale temperaturen die uit je bron horen te komen ? Mijn bron-in schommelt deze week rond 7-10 graden en bron-uit rond de 5. Vanmiddag met het warme weer ging dit naar 20 ongeveer voor zowel bron-in als uit
Jojan265 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:47:
[...]

Helle mooie beelden inderdaad. Ik heb ze net even bekeken, maar wat moet je met 53 graden in je vloer? Ik neem aan dat ik een vloerverwarmingverdeler zag.
Niks, dat is ook het probleem. 3-wegklep werkt niet goed dus tapwater stroomt mn verdeler in. Het bedrijf doet er alleen een beetje lang over om langs te komen c.q. een afspraak te maken..
Whiskey48 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:52:
[...]

Let op dat elke telefoon die je vanaf nu gaat kopen geen lightning meer heeft, dan wordt zo'n ding met lightning wel erg onhandig.
Klopt, vandaar de usb-c variant :)
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Haha super strakke beelden en een miniatuur Chinees modelletje _O-
Wat een wereld leven we in.

Maar zo’n ding is mij te klein. Zou ik zo kwijt zijn.
Ik moet een groter ding hebben met eigen scherm.
Zijn die er ook met die kwaliteit en dat bedrag?
Zover ik weet, voor dezelfde kwaliteit en prijs niet echt
blb4 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Vandaag bij 0 graden buitentemperatuur deed hij er bij mij minder dan 50 minuten over om m'n 192 liter boiler van 39 graden naar 51 graden op te warmen. Hij startte net na defrost en kon de run in 1 x afmaken.

[Afbeelding]
Bij mij stroomt een groot deel mn vloer in ghe ghe.. bij mij vandaag 2 uur en 57 min om van 46 graden naar 51 graden te gaan. Kost me flink wat geld ..á 40 cent per kWh, elke dag opwarmen.

[ Voor 62% gewijzigd door Flexiilex op 18-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:27:
[...]

waarom word de CV uberhaupt gebruikt tijdens verwarmen?
Zou het zijn omdat de wp het alleen niet af kan?

Daarom is het hybride concept bedacht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

amarkest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Zou het zijn omdat de wp het alleen niet af kan?
Daarom is het hybride concept bedacht toch?
dus de WP is expres verkeerd bemeten?

het hybride concept is organiek bedoelt als backup als de WP uitvalt, niet als noodzaak als het een beetje fris word buiten. de gasboeren hebben dit echter flink gedraaid naar hun voordeel met het concept dat een WP helemaal niet werkt als het koud is....
Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:29:
[...]
Wat zijn normale temperaturen die uit je bron horen te komen ? Mijn bron-in schommelt deze week rond 7-10 graden en bron-uit rond de 5. Vanmiddag met het warme weer ging dit naar 20 ongeveer voor zowel bron-in als uit
het ligt aan de bron wat "normaal" is maar als de bron dipt naar de 6 graden retour (dus water terug de bron in) of lager is een bron nutteloos en ben je beter af met een L/W machine. kan dus lonen om even te checken wat de buren hebben qua brontemperaturen voor je 30k weggooit met een gat in de grond graven. let wel dat 6 graden ongeveer gelijk loopt qua kosten, dan ben je dus alleen kiet en maak je nog geen "winst" met de bron ten opzichte van een L/W machine dus qua efficientie moet een bron dus flink warmer zijn wil je 30k goedmaken in 20 jaar tijd of zo.

[ Voor 60% gewijzigd door flippy op 18-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:37:
[...]

dus de WP is expres verkeerd bemeten?

het hybride concept is organiek bedoelt als backup als de WP uitvalt, niet als noodzaak als het een beetje fris word buiten.
De parameter settings vd warmtepomp geven de mogelijkheid om wp en cvketel gelijktijdig in bedrijf te hebben dus ik vraag me af of dit wel zo zinvol is als dit tengevolge heeft dat cvwarmte door de wpbuitenunit verloren gaat. (Afgezien van het ontdooien).

De hybridewp heeft afgelopen 8 jaar > 80% verwarming voor zn rekening genomen dus doet het volgens het hybrideconcept heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

amarkest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:46:
[...]

De parameter settings vd warmtepomp geven de mogelijkheid om wp en cvketel gelijktijdig in bedrijf te hebben dus ik vraag me af of dit wel zo zinvol is als dit tengevolge heeft dat cvwarmte door de wpbuitenunit verloren gaat. (Afgezien van het ontdooien).

De hybridewp heeft afgelopen 8 jaar > 80% verwarming voor zn rekening genomen dus doet het volgens het hybrideconcept heel goed.
volgens het hybrideconept zou de WP alles doen en de ketel hangt er een beetje bij voor douchen en voor de -15 winter-des-doods situatie.

en de WP vind het wel fijn als die tijdens vorst ook warm water krijgt zodat de boel niet bevriest. als het goed is zijn de leiidngen gewoon geisoleerd buiten dus verliezen vallen wel mee.

zou de focus leggen op het aanpassen zodat je die laatste 20% ook kan doen. dat scheelt je honderden euros op jaarbasis alleen al aan vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:04
Volgende week wordt het leidingwerk aangepast omdat het buffervat en circulatiepomp uit het watersysteem wordt gehaald, zodat de warmtepomp direct aan de vloerverwarming is gekoppeld. Nu heb ik een klein schemaatje gemaakt.

IAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-giwQuKdtq8zK5-yJA75NwqGhrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a855ClwhXtEl4jgqkijvczsL.jpg?f=fotoalbum_largeI

Ik twijfel of het verstandig is om het expansievat op de retour te plaatsen. Ik hoor ook dat het expansievat aan de zuigkant van de cv pomp geplaatst kan worden zodat het systeem in overdruk kan functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:49:
[...]

en de WP vind het wel fijn als die tijdens vorst ook warm water krijgt zodat de boel niet bevriest. als het goed is zijn de leiidngen gewoon geisoleerd buiten dus verliezen vallen wel mee.
Heb je cijfers mbt die verliezen?

Bv wp levert ta van 35c. cvketel levert 45c. Systeem retour is 40c.

Hoeveel gaat er verloren via het buitengebeuren?

Buitenisolatie is de standaard die bij wps geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:37:

het ligt aan de bron wat "normaal" is maar als de bron dipt naar de 6 graden retour (dus water terug de bron in) of lager is een bron nutteloos en ben je beter af met een L/W machine. kan dus lonen om even te checken wat de buren hebben qua brontemperaturen voor je 30k weggooit met een gat in de grond graven. let wel dat 6 graden ongeveer gelijk loopt qua kosten, dan ben je dus alleen kiet en maak je nog geen "winst" met de bron ten opzichte van een L/W machine dus qua efficientie moet een bron dus flink warmer zijn wil je 30k goedmaken in 20 jaar tijd of zo.
@flippy Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Wij hebben een nieuwbouwwoning dus qua kosten of iets maakt mij dat op dit moment niet uit (aanschaf etc). Ben vooral benieuwd wat m’n water/water warmtepomp qua bron-in en uit zou moeten hebben.

Uit jou verhaal begrijp ik dat dit verschillend kan zijn? Uit de grafieken zie ik iig dat als
Het buiten warmer word de bron-in en bron-uit ook warmer worden. Kan je iets zinnigs zeggen over deze twee grafieken/wat in mijn geval “normaal” zou zijn?

Heb mijzelf nog niet exact ingelezen over wat daarin normaal is o.i.d. Ben er zelf achter gekomen dat sommige dingen niet ok zijn dus ben erg benieuwd of het dan met de bron wel ok is..

Wat zorgt ervoor dat je bron dan bijvoorbeeld warmer is? Sorry als ik misschien vragen stel die stom overkomen maar probeer mij erin te verdiepen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7AFfsZ_kO8i1_x7HYB66J-RN7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf0DYjE6OPPcoWGpiLC9ZBq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZVHehMQE-tuQ2P803Kq-ot_M_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGowmKByEtRInNTVqNaPsLBr.jpg?f=fotoalbum_large

De bron-in was vandaag ongeveer continue 8 graden gemiddeld en steeg vanaf 12:20 naar een hoger temperatuur. Wel bijzonder want exact op dat moment stopte de WP mer verwarmen omdat ze zon naar binnen scheen en de thermostaat waarschijnlijk flink warm werd. Dit is exact t zelfde met de bron-uit temperatuur.

Ben benieuwd of deze bodem temperaturen dan wel normaal zijn als je aangeeft dat een L/W dan zelfs beter presteert?

[ Voor 11% gewijzigd door Flexiilex op 18-01-2024 21:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Ik zei ook niet dat de materialen van belang zijn (wel voor de snelheid van opwarmen) maar mooie uitleg.

En hoe kijk jij naar de “waterdruppel” die te “snel” rondgaat en geen “tijd” heeft om warmte af te geven?
(Dit was het verhaal waar de discussie om begon.)
Ik doe ook maar eens een duit in het zakje. :)

Eén waterdruppel koelt even snel af als 1.000 waterdruppels. De soortelijke warmte (c) blijft immers 4,18 ·10³J/kg·°C.

Dat verandert niet als ik loop of hardloop met die ene druppel in dezelfde ruimte. Mocht dat laatste niet het geval zijn, dan zal de warmte ook op een andere locatie afgegeven worden.

Als ik dus loop of hardloop van buiten door een bepaalde ruimte heen en weer eruit, dan zal de druppel in het eerste geval dus inderdaad meer van de oorspronkelijke warmte afgeven in die ruimte.

Maar dat is niet de juiste analogie met een verwarmingssysteem. De analogie met het verwarmingssysteem is dat er 1.000 ikjes met waterdruppels door een ruimte heen lopen bij een hogere pompsnelheid. Dus hoewel elke afzonderlijke druppel inderdaad minder van de oorspronkelijke warmte afgeeft, zijn het er veel meer waardoor ze cumulatief meer warmte afgeven.

En dat is de denkfout die velen maken. Men denkt dat er meer warmte wordt afgegeven door 1 druppel met een bepaalde begintemperatuur die afkoelt naar een lagere eindtemperatuur versus 1.000 druppels met diezelfde begintemperatuur en die minder afkoelen.

Hoewel de ΔT dus bij 1 druppel groter is, heb je toch minder afgifte dan 1.000 druppels bij een kleinere ΔT. Puur door een grotere hoeveelheid of debiet per tijdseenheid (kg of m³/s), niet door de snelheid (m/s).

In de warmteoverdrachtsformule komt dan ook geen snelheid voor. Enkel de grootheden energie (J), massa (kg) en temperatuur (°C).

Toch een lap tekst geworden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

amarkest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Heb je cijfers mbt die verliezen?

Bv wp levert ta van 35c. cvketel levert 45c. Systeem retour is 40c.

Hoeveel gaat er verloren via het buitengebeuren?

Buitenisolatie is de standaard die bij wps geleverd wordt.
welke cijfers moet ik dan tevoorschijn toveren? ik weet niet eens wat voor buitendeel je hebt. maar gezien als je de ketel aanhebt zal het wel moeten vriezen dus moet je toch water door je buitenunit hebben lopen om te voorkomen dat die invriest en als de WP aleen draait is die gewoon aan het verwarmen.

waarom laat je de WP niet gewoon 45 graden maken trouwens? heb je de ketel ook niet nodig....
Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Wij hebben een nieuwbouwwoning dus qua kosten of iets maakt mij dat op dit moment niet uit (aanschaf etc). Ben vooral benieuwd wat m’n water/water warmtepomp qua bron-in en uit zou moeten hebben.

Uit jou verhaal begrijp ik dat dit verschillend kan zijn? Uit de grafieken zie ik iig dat als
Het buiten warmer word de bron-in en bron-uit ook warmer worden. Kan je iets zinnigs zeggen over deze twee grafieken/wat in mijn geval “normaal” zou zijn?

Heb mijzelf nog niet exact ingelezen over wat daarin normaal is o.i.d. Ben er zelf achter gekomen dat sommige dingen niet ok zijn dus ben erg benieuwd of het dan met de bron wel ok is..

Wat zorgt ervoor dat je bron dan bijvoorbeeld warmer is? Sorry als ik misschien vragen stel die stom overkomen maar probeer mij erin te verdiepen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je zit een beetje scheef te kijken, die 20 graden is niet je bron maar gewoon het water wat in de machine zit en opwarmt naar kamertermperatuur omdat de pomp niet draait.

en ja, je bron is best "fris" te noemen al weet ik niet of dat lokaal een issue is of dat je bron gewoon te klein is bemeten zoals de meeste dat zijn. is nu niks meer aan te doen natuurlijk. als je veel last hebt van de buitentemperatuur zal dat meer zijn omdat je machine meer warmte onttrekt uit de bron.

en of een L/W machine beter werkt moet je vergelijken met de luchttemperatuur versus de brontemperatuur. als de lucht warmer is dan je bron is de L/W machine efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:21:
[...]

welke cijfers moet ik dan tevoorschijn toveren? ik weet niet eens wat voor buitendeel je hebt. maar gezien als je de ketel aanhebt zal het wel moeten vriezen dus moet je toch water door je buitenunit hebben lopen om te voorkomen dat die invriest en als de WP aleen draait is die gewoon aan het verwarmen.

waarom laat je de WP niet gewoon 45 graden maken trouwens? heb je de ketel ook niet nodig....

[...]

je zit een beetje scheef te kijken, die 20 graden is niet je bron maar gewoon het water wat in de machine zit en opwarmt naar kamertermperatuur omdat de pomp niet draait.

en ja, je bron is best "fris" te noemen al weet ik niet of dat lokaal een issue is of dat je bron gewoon te klein is bemeten zoals de meeste dat zijn. is nu niks meer aan te doen natuurlijk. als je veel last hebt van de buitentemperatuur zal dat meer zijn omdat je machine meer warmte onttrekt uit de bron.

en of een L/W machine beter werkt moet je vergelijken met de luchttemperatuur versus de brontemperatuur. als de lucht warmer is dan je bron is de L/W machine efficienter.
@flippy Thanks voor je snelle reactie! Ik begrijp het nu :)

M’n Alpha Innotec is 5 kw maar hebben geen last van de kou buiten (gelukkig). Overal vloerverwarming. Totaal 3 verdelersen 17 groepen ongeveer. De WP krijgt het wel goed warm.

Enige is dat mijn delta T vaak naar 1 zakt,dat zou stabiel moeten blijven en dan het liefste zo’n 5 graden ongeveer? Delta T is nu 5 maar hij draait pas 1 uur er 45 min
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:21:
[...]
Dat klinkt indd vrij logisch, dan is m’n W/W sowieso zuiniger op dit moment

[ Voor 10% gewijzigd door Flexiilex op 18-01-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:28:
[...]

@flippy Thanks voor je snelle reactie! Ik begrijp het nu :)

M’n Alpha Innotec is 5 kw maar hebben geen last van de kou buiten (gelukkig). Overal vloerverwarming. Totaal 3 verdelersen 17 groepen ongeveer. De WP krijgt het wel goed warm.

Enige is dat mijn delta T vaak naar 1 zakt,dat zou stabiel moeten blijven en dan het liefste zo’n 5 graden ongeveer? Delta T is nu 5 maar hij draait pas 1 uur er 45 min
heb je een buffertank en/of mengverdelers met pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:29:
[...]

heb je een buffertank en/of mengverdelers met pomp?
@flippy Geen buffertank en geen mengverdeler met pomp. Pomp zit in de WP. Nergens op de verdelers zit een pomp. Beneden staan alle groepen altijd open voor de doorstroming (7 of 8 groepen).

Boven en zolder is na-regeling met danfoss systeem en thermostaten. Ook als boven (1e verdieping) open staat dan blijft de Delta T ook nog bijna altijd 1. Nu dan toevallig 5 maar dat komt waarschijnlijk doordat de aanvoer snel verhoogd word omdat het snel koud is geworden buiten

[ Voor 28% gewijzigd door Flexiilex op 18-01-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Geen buffertank en geen mengverdeler met pomp. Pomp zit in de WP. Nergens op de verdelers zit een pomp. Beneden staan alle groepen altijd open voor de doorstroming (7 of 8 groepen)
een dT van 1 geeft aan dat je practisch gezien helemaal geen warmte afgeeft of alle warmte die word opgewekt verdwijnt de afgiftesysteem in. als je maar een 5kW warmtepomp hebt en zoveel groepen dan is een hele kleine dT zeker mogelijk en in dat geval ook wenselijk, je WP zit dan gewoon aan zijn tax en alle warmte word heel snel opgenomen. ik ga er dan wel er vannuit dat je machine volluit draait op die momenten.

waarschijnlijk gebeurt dat bij een specifieke buitentemperatuur dus daar kan je even naar gaan zoeken en zorgen dat de CV pas aanmag als je die temperatuur bereikt.

al zou ik veel eerder geneigd zijn om gewoon een 2e kW unit (een 5J panasonic bijvoorbeeld) ernaast zetten zodat je die hele gasketel door het raam de container in kan mieteren. voor de 1000 euro die je dat netto kost heb je die in 3 jaar of minder "terugverdiend". dan krijg je een hybride systeem met 2 warmtepompen ipv een gasketel. in vaktermen heet dat een cascadeopstelling. de panasonics zijn daar fabriek af al op voorbereid. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 18-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:35:
[...]

een dT van 1 geeft aan dat je practisch gezien helemaal geen warmte afgeeft of alle warmte die word opgewekt verdwijnt de afgiftesysteem in. als je maar een 5kW warmtepomp hebt en zoveel groepen dan is een hele kleine dT zeker mogelijk en in dat geval ook wenselijk, je WP zit dan gewoon aan zijn tax en alle warmte word heel snel opgenomen.

waarschijnlijk gebeurt dat bij een specifieke buitentemperatuur dus daar kan je even naar gaan zoeken en zorgen dat de CV pas aanmag als je die temperatuur bereikt.

al zou ik veel eerder geneigd zijn om gewoon een 2e kW unit (een 5J panasonic bijvoorbeeld) ernaast zetten zodat je die hele gasketel door het raam de container in kan mieteren. voor de 1000 euro die je dat netto kost heb je die in 3 jaar of minder "terugverdiend"
@flippy onze woning is vorig jaar Mei opgeleverd (nieuwbouw) dus wij hebben geen gas meer. Heb uiteraard nog wel een tapwatervat voor het warmte water

kan dit ook te maken hebben met het niet goed waterzijdig inregelen? Zolder word namelijk niet goed warm en de debiet staat misschien te laag of te hoog in de WP? VV pomp hebben ze destijds op continue 70% gezet dus zou daar misschien ook mee te maken kunnen hebben? De flow van de groepen staan namelijk ook nog niet goed afgestemd op het aantal meter aan VV.

Dit moeten ze nog komen inregelen. Bij a overal staat de debiet op 1.5 dacht ik

Compressor draait nu op 79 hz & pomp bron op 84% maar dat is nu, dat zakt vaak wel flink. Is nu een beetje het opstarten om maar zo te zeggen. Vaak is dit rond de 60hz en pomp bron ook

[ Voor 17% gewijzigd door Flexiilex op 18-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:39:
[...]

@flippy kan dit ook te maken hebben met het niet goed waterzijdig inregelen? Zolder word namelijk niet goed warm en de debiet staat misschien te laag of te hoog in de WP? VV pomp hebben ze destijds op continue 70% gezet dus zou daar misschien ook mee te maken kunnen hebben?
je kan met een wp niet "teveel" water verpompen. dat doet meer goed dan kwaad.

wat je kan doen is kijken of je verdelers allemaal genoeg water krijgen. dus kijk naar de flowmeters en of er genoeg naar de zolder gaat. als je liters "tekort" komt als alles openstaat moet je dus ander groepen verder dichtdraaien. zodat de warmte gaat waar het wezen moet. indien nodig: pomp nog harder zetten. zolang je het water niet hoort stromen is het goed.

als je dat goed doet zal je ook tot de ondekking komen dat die hele thermostaatregeling niet meer nodig is.... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:43:
[...]

je kan met een wp niet "teveel" water verpompen. dat doet meer goed dan kwaad.

wat je kan doen is kijken of je verdelers allemaal genoeg water krijgen. dus kijk naar de flowmeters en of er genoeg naar de zolder gaat. als je liters "tekort" komt als alles openstaat moet je dus ander groepen verder dichtdraaien. zodat de warmte gaat waar het wezen moet. indien nodig: pomp nog harder zetten. zolang je het water niet hoort stromen is het goed.

als je dat goed doet zal je ook tot de ondekking komen dat die hele thermostaatregeling niet meer nodig is.... O-)
@flippy Had met m’n post een edit gegeven maar waarschijnlijk dus door het waterzijdig inregelen wat nog moet gebeuren als ik goed begrijp.

Had nog wat data gepost over de compressor enz maar hij draait bijna nooit op max, alleen voor korte duur op het begin. Daarna zwakt hij af en draait hij rustiger
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Dit merken we nu al indd. Komen we eigenlijk ook niet aan, boven en zolder ook niet. Werkt wel echt top op buitentemperatuur sturen moet ik zeggen

[ Voor 16% gewijzigd door Flexiilex op 18-01-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Had met m’n post een edit gegeven maar waarschijnlijk dus door het waterzijdig inregelen wat nog moet gebeuren als ik goed begrijp.

Had nog wat data gepost over de compressor enz maar hij draait bijna nooit op max, alleen voor korte duur op het begin. Daarna zwakt hij af en draait hij rustiger
ik zou dan wat aandacht besteden in de aansturing en regeling.

beste is om alles te invetariseren en op tafel te leggen en kijken wat je hebt en hoe je de installtie nu word geregelsd. daar zit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:50:
[...]

ik zou dan wat aandacht besteden in de aansturing en regeling.

beste is om alles te invetariseren en op tafel te leggen en kijken wat je hebt en hoe je de installtie nu word geregelsd. daar zit je winst
Thanks! Goed om te horen. Daar komt nog een monteur voor langs. Die fixt dan ook de 3-wegklep naar de VV. Scheelt ook weer weggegooid geld 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Thanks! Goed om te horen. Daar komt nog een monteur voor langs. Die fixt dan ook de 3-wegklep naar de VV. Scheelt ook weer weggegooid geld 😆
het zoiu heel fijn zijn als je een eigen topic aanmaakt met daarin een gepaste hoeveelhed fotos en zoveel mogelijk gegevens, wat men al heeft gedaan enwat men nog wikt doen .

wees open over wat je wilt maar vooral ook wat je niet wilt. niet vergeten dat ik er niet ga wonen, jij werl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Superbeagle schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Eén waterdruppel koelt even snel af als 1.000 waterdruppels. De soortelijke warmte (c) blijft immers 4,18 ·10³J/kg·°C.

Dat verandert niet als ik loop of hardloop met die ene druppel in dezelfde ruimte. Mocht dat laatste niet het geval zijn, dan zal de warmte ook op een andere locatie afgegeven worden.

Als ik dus loop of hardloop van buiten door een bepaalde ruimte heen en weer eruit, dan zal de druppel in het eerste geval dus inderdaad meer van de oorspronkelijke warmte afgeven in die ruimte.

Maar dat is niet de juiste analogie met een verwarmingssysteem. De analogie met het verwarmingssysteem is dat er 1.000 ikjes met waterdruppels door een ruimte heen lopen bij een hogere pompsnelheid. Dus hoewel elke afzonderlijke druppel inderdaad minder van de oorspronkelijke warmte afgeeft, zijn het er veel meer waardoor ze cumulatief meer warmte afgeven.

En dat is de denkfout die velen maken. Men denkt dat er meer warmte wordt afgegeven door 1 druppel met een bepaalde begintemperatuur die afkoelt naar een lagere eindtemperatuur versus 1.000 druppels met diezelfde begintemperatuur en die minder afkoelen.

Hoewel de ΔT dus bij 1 druppel groter is, heb je toch minder afgifte dan 1.000 druppels bij een kleinere ΔT. Puur door een grotere hoeveelheid of debiet per tijdseenheid (kg of m³/s), niet door de snelheid (m/s).

In de warmteoverdrachtsformule komt dan ook geen snelheid voor. Enkel de grootheden energie (J), massa (kg) en temperatuur (°C).

We kunnen bij deze eens en voor altijd het verhaal afsluiten, te snel water kan niet goed warmte afgeven. Gelukkig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:57:
[...]

het zoiu heel fijn zijn als je een eigen topic aanmaakt met daarin een gepaste hoeveelhed fotos en zoveel mogelijk gegevens, wat men al heeft gedaan enwat men nog wikt doen .

wees open over wat je wilt maar vooral ook wat je niet wilt. niet vergeten dat ik er niet ga wonen, jij werl.
@flippy Is niet nodig, heb zelf al eigenlijk alles uitgezocht en had net even dat kleine beetje informatie van jullie nodig. Thanks daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:18:
[...]

@flippy Is niet nodig, heb zelf al eigenlijk alles uitgezocht en had net even dat kleine beetje informatie van jullie nodig. Thanks daarvoor!
Practisxhe tip: zet de ketel uit en de wp op 50 of zo enzet alle groepen in huis open en de pomp zo hard als die kan. Kikk dan bij.welke temperatuur hij niet verderkomt. Dan weer je de bovengrens van je WP en waneer de ketel aanmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
Superbeagle schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Pin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 12:53
Ik wil van het gas af, maar ik wil liefst op de 1e en 2e verdieping geen leidingwerk aanpassen. De 20x2,25 kunststof hoofdleiding is nu misschien niet voldoende om 15 m verderop de boiler te verwarmen voor 5 persoonshuishouden met bad. Klopt het dat ik dan het beste een aparte wartempomp voor de verwarming en een aparte voor sanitair water kan laten installeren, volgens onderstaand schema? Verwarming en SWW zijn dan 2 totaal gescheiden systemen geworden. Begrijp ik het dan goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJWodMuvHuxRpNVdYtlU6LQWodE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAoWAhjojWKUBFWD9w1XPsJc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:59:
Ik wil van het gas af, maar ik wil liefst op de 1e en 2e verdieping geen leidingwerk aanpassen. De 20x2,25 kunststof hoofdleiding is nu misschien niet voldoende om 15 m verderop de boiler te verwarmen voor 5 persoonshuishouden met bad. Klopt het dat ik dan het beste een aparte wartempomp voor de verwarming en een aparte voor sanitair water kan laten installeren, volgens onderstaand schema? Verwarming en SWW zijn dan 2 totaal gescheiden systemen geworden. Begrijp ik het dan goed?

[Afbeelding]
Mooi duidelijk getekend!

Ja is de beste oplossing in jouw geval.

Ps heb je geen vloerverwarming in de badkamer?
Knieperige aannemers ook, huis uit 2016.
Weet niet of je boven graag nog stookt (is het nodig in zo’n nieuw goed geissiloleerd huis?

Maar die keer dat een van de kinderen, eens een keer op de kamer zit is een elektrische bijverwarming idd verstandig.
Of nog beter een complete multisplit systeem op elke kamer een binnenunit.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 18-01-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:09:
[...]

Mooi duidelijk getekend!

Ja is de beste oplossing in jouw geval.

Ps heb je geen vloerverwarming in de badkamer?
Knieperige aannemers ook, huis uit 2016.
Weet niet of je boven graag nog stookt (is het nodig in zo’n nieuw goed geissiloleerd huis?

Maar die keer dat een van de kinderen, eens een keer op de kamer zit is een elektrische bijverwarming idd verstandig.
Of nog beter een complete multisplit systeem op elke kamer een binnenunit.
De vloerverwarming beneden zat er standaard al niet in dus badkamer zeker ook niet. Multisplit kan misschien later als we veel hete zomers krijgen. Maar het is niet vaak te warm in huis en ik hoop dat bestaande radiatoren met ventilators toch net 1-2 graden eraf kunnen snoepen op de warmste 15 dagen van het jaar. Zou het systeem dan nog steeds zonder buffervat kunnen? Bij koelen is een buffervat toch nog eerder noodzaak? En de vloerverwarming moet misschien bij koelen een beetje geknepen worden zodat het beneden niet vochtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
gebruiker001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:59:

[Afbeelding]
Een WPB is wel de meest praktische oplossing.

Wat ik niet begrijp is waarom je de VVW-verdeler hebt weggehaald - je hebt wel een verdeler nodig, alleen dan een gesloten versie (als ik het goed begrijp, heb zelf geen VVW).

1e en 2e verdieping: als het daar te koud is, kun je ook de radiatoren vervangen door grotere versies. Al betwijfel ik of die radiatoren überhaupt zinnige warmte afgeven bij VVW temperaturen. Bij mij beginnen ze pas iets te doen bij 28 graden. Maar als je huis goed is geïsoleerd en je ze toch nooit gebruikt, misschien eerst eens kijken wat het doet.

Maar 2016 en geen VVW overal? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Zwartoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Een WPB is wel de meest praktische oplossing.

Wat ik niet begrijp is waarom je de VVW-verdeler hebt weggehaald - je hebt wel een verdeler nodig, alleen dan een gesloten versie (als ik het goed begrijp, heb zelf geen VVW).
De verdeler mengt toch het koude en warme water? Moet die er niet uit omdat het water uit de warmtepomp nooit warmer zal zijn dan 35 graden? Ik dacht eens zoiets gelezen te hebben.
Als ik nu de cv instel op 40 graden dan wordt de vloer niet goed warm meer ondanks dat er maar 31 graden de vloer ingaat. Ik had bedacht dat dit komt omdat het mengen niet meer lukt als de temperatuur van de aanvoer te laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:16
Zwartoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Maar 2016 en geen VVW overal? :F
Mijn huis is uit eind 2018 en als ik niet had bijbetaald om overal vloerverwarming te krijgen, had ik alleen radiatoren ;)
Ze hebben lang geleden bij de eerste fase tekeningen gemaakt en ze doen hun best om dat zo weinig mogelijk aan te passen blijkbaar. Ik ben er redelijk zeker van, er zaten 2 fases terug een fout in dakkapel waardoor die veel te hoog komt en kleine mensen niet naar buiten kunnen kijken als ze stonden. De fase na ons zat die fout er nog steeds in. ( dat waren heel wat rechtszaken die ze konden voorkomen)

Maar ja, uiteindelijk weet je niet wat je krijgt als je vloerverwarming besteld, dus heb je later alsnog 22mm leidingen in de vloer gegoten gekregen die niet meer aan te passen zijn en net niet optimaal werken voor WP 8)7

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 14:16
gebruiker001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:31:
[...]
Zou het systeem dan nog steeds zonder buffervat kunnen? Bij koelen is een buffervat toch nog eerder noodzaak? En de vloerverwarming moet misschien bij koelen een beetje geknepen worden zodat het beneden niet vochtig wordt.
Volgens mij heb je bij koelen juist geen buffervat nodig. Een buffervat is soms nodig om genoeg warmte te hebben om de buitenunit te ontdooien. Maar, daar is bij koelen uiteraard geen sprake van.
gebruiker001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:22:
[...]

De verdeler mengt toch het koude en warme water? Moet die er niet uit omdat het water uit de warmtepomp nooit warmer zal zijn dan 35 graden? Ik dacht eens zoiets gelezen te hebben.
Een verdeler met pomp mengt inderdaad koud en warm water. Een verdeler zonder pomp doet dat moet. Dat is enkel een ding waar gewoon alle slangen samen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
marcop23 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:19:
[...]

Volgens mij heb je bij koelen juist geen buffervat nodig. Een buffervat is soms nodig om genoeg warmte te hebben om de buitenunit te ontdooien. Maar, daar is bij koelen uiteraard geen sprake van.
Bron: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/verkoelen/:
"Tussen onze 'bron' en 'doel' zit dan (24 -18 =) 6 °C temperatuurverschil. Bij 16- of 20mm buis, hart op hart 10 cm, kunnen we dan circa 20 Watt per m² warmte onttrekken uit het vertrek."

In mijn situatie 65 m^2 hoh 15 cm met ø15x2, zou ik misschien 15 W/m^2 kunnen onttrekken, ofwel 65*15 = 1000 W. Als ik het goed begrijp moet ik dan een pomp die kan terugmoduleren tot 1 kW? Als ik dan de radiatoren boven ook openzet in de zomer eventueel met fancoils dan zou ik geen buffervat nodig hebben. Het is geen exacte berekening dus de praktijk kan wel eens zijn dat de pomp toch gaat pendelen, maar misschien moet ik dat dan maar voor lief nemen voor die 15 dagen per jaar dat ik wil koelen. Dat zal toch nauwelijks de levensduur van de warmtepomp verkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
gr8-jen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:08:
[...]

Mijn huis is uit eind 2018 en als ik niet had bijbetaald om overal vloerverwarming te krijgen, had ik alleen radiatoren ;)
Hier standaard nieuwbouwhuis uit 2008 en zelfs vloerverwarming op zolder, geen radiator te bekennen (en standaard wtw en dwtw).
Zie: Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Misschien omdat het nog net voor de financiële crisis bedacht is. Daarna gingen alle aannemers failliet en kwamen er bezuinigingen.

Wel alle drie de verdelers met 22mm aangesloten, maar geeft, ook nu ik over ben op warmtepomp, geen probleem!

[ Voor 11% gewijzigd door Speedfight op 19-01-2024 08:44 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:31:
[...]

De vloerverwarming beneden zat er standaard al niet in dus badkamer zeker ook niet. Multisplit kan misschien later als we veel hete zomers krijgen. Maar het is niet vaak te warm in huis en ik hoop dat bestaande radiatoren met ventilators toch net 1-2 graden eraf kunnen snoepen op de warmste 15 dagen van het jaar. Zou het systeem dan nog steeds zonder buffervat kunnen? Bij koelen is een buffervat toch nog eerder noodzaak? En de vloerverwarming moet misschien bij koelen een beetje geknepen worden zodat het beneden niet vochtig wordt.
Mijn ervaring, koelen op radiatoren heeft geen enkele zin. Je kunt wel met de vloer koelen, zet dan je koelwater temp boven de dauwpuntstemperatuur.
Ik doe dat automatisch met een RV sensor.

Met koeling is op een gegeven moment de vloer koud en neemt deze weinig warmte meer op, WP gaat dan toch pendelen, buffervat of niet.
Eigenlijk is koelen met een L/W warmtepomp helemaal niks, of je moet overal ook boven vv hebben.
Ik heb de koelfunctie al jaren uitstaan en later een airco boven en beneden waar de uitbouw vol glas en op het zuiden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
gebruiker001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:22:
[...]

Als ik nu de cv instel op 40 graden dan wordt de vloer niet goed warm meer ondanks dat er maar 31 graden de vloer ingaat. Ik had bedacht dat dit komt omdat het mengen niet meer lukt als de temperatuur van de aanvoer te laag is.
Je hebt in ieder geval iets nodig om de CV-leidingen aan te sluiten op de 1001-lussen van je vloerverwarming. Zo'n ding een verdeler, en die heb je inverschillende soorten. Eigenlijk 2: gesloten, en open/mengverdeler met pomp. Soms kun je je huidige verdeler eenvoudig ombouwen door de pomp ertussenuit te halen. Kun je een foto posten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Leuke post op LI.
Een pand draait al 8 jaar met gesloten flowmeters (tenminste zo begrijp ik het)
En volop klimaat klachten, maar ik ben de link kwijt.

En deze, een gemeente controleer niet en woningen worden opgeleverd met een elektrische CV ketel.
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Mooi verhaal, maar 70% besparen met kierdichting. Dan was je huis ook wel heel lek.

Ook weer zo’n ding een stel studenten die allerlei apparatuur aanschaft en moeilijke rapporten schrijft en de problemen overdrijven.
Je ziet nu heel veel QV10 en thermografie bedrijfjes. Als die geweest zijn heb je een gevoel van grote problemen maar geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Mijn ervaring, koelen op radiatoren heeft geen enkele zin. Je kunt wel met de vloer koelen, zet dan je koelwater temp boven de dauwpuntstemperatuur.

Met koeling is op een gegeven moment de vloer koud en neemt deze weinig warmte meer op, WP gaat dan toch pendelen, buffervat of niet.
Eigenlijk is koelen met een L/W warmtepomp helemaal niks, of je moet overal ook boven vv hebben.
Ik heb de koelfunctie al jaren uitstaan en later een airco boven en beneden waar de uitbouw vol glas en op het zuiden zit.
Koelen met radiatoren verwacht ik inderdaad vrijwel niks van.
Beneden helpen de screens heel goed waardoor het binnen niet warmer wordt dan 26 graden. Met vloerkoeling L/W warmtepomp hoop ik dat het 24 of 25 graden wordt.

Ik denk dat als de zon naar binnen schijnt dat er dan zoveel energie naar binnenkomt daar koel je niet tegenop. Voordat we screens hadden werd het veeeeel warmer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:33
gebruiker001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Koelen met radiatoren verwacht ik inderdaad vrijwel niks van.
Beneden helpen de screens heel goed waardoor het binnen niet warmer wordt dan 26 graden. Met vloerkoeling L/W warmtepomp hoop ik dat het 24 of 25 graden wordt.

Ik denk dat als de zon naar binnen schijnt dat er dan zoveel energie naar binnenkomt daar koel je niet tegenop. Voordat we screens hadden werd het veeeeel warmer.
Het installeren van airconditioning in een gebouw zonder adequate zonwering zou mi verboden moeten worden

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:24
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Dat is de belangrijkste reden dat ik afgelopen zomer toch een aantal T22 radiatoren vervangen heb door convectoren met boosterventilatoren. 't Is natuurlijk geen airco maar in combinatie met de markiezen voor de ramen en 't net niet condenserend koelen in woonkamer (met 2 convectoren) en de convector op zolder hebben we 't prima gehad tijdens de extreem warme dagen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09 22:18
blb4 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Dat is de belangrijkste reden dat ik afgelopen zomer toch een aantal T22 radiatoren vervangen heb door convectoren met boosterventilatoren. 't Is natuurlijk geen airco maar in combinatie met de markiezen voor de ramen en 't net niet condenserend koelen in woonkamer (met 2 convectoren) en de convector op zolder hebben we 't prima gehad tijdens de extreem warme dagen.
Hier vergelijkbaar. Op de eerste verdieping gebruik ik een fancoil om de koelen in de zomer. Hangt op de slaapkamer (deur open) en dan overdag volop blazen en snachts op de laagste stand.

Verder koelen met radiatoren gaat heel veel beter wanneer je tijdens de zomer de stromingsrichting door de radiatoren omdraait. Dus aanvoer beneden en afvoer boven. Met twee drieweg kleppen kan je dat voor je hele radiator systeem realiseren. Hierdoor koelt de hele radiator en niet alleen een klein deel in de buurt van de aanvoer.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W43chzBKUw3nn8yx-wDltlTdJfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nB6D3uuKtfryiZvteBRNVlp5.webp?f=fotoalbum_large

Wie heeft hier ervaring mee. De standaard Robot vloerverdeler heeft flinke in en uitgaande diameters als je de ventielen eraf haalt.
Bestaat er niet een accessoire die de pomp kan afflenzen om deze als gesloten verdeler te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Als ik een monoblock van 5-6 kW welk vermogen of COP levert deze dan ongeveer bij een etmaal temperatuur van 0 en -7 graden? En wat zijn de merken/modellen waar ik naar moet kijken?

Mijn HR ketel 2006 gebruik nu maximaal 10 kuub per dag op de koudste dagen. Met een aanvoer temperatuur van 45 graden ga ik uit van een rendement van 95% dus dan komt dit overeen met 10*9.5 = 95 kWh. De warmtepomp moet op deze koudste dagen dan een vermogen leveren van 95/24u = 3,96 kW. Als dit tijdens strenge vorstperiodes (Randstad) net niet lukt dan zet ik wel een 2 kW elektrisch kacheltje in de woonkamer.

Trillingen moeten beperkt worden ivm plaatsing op houtskelet dak op werkkamer. Hier ga ik wel een constructie voor maken met veren. Slim schakelen met dynamisch tarief is leuk, maar niet heel belangrijk, aangezien ik verwacht nog wel een paar jaar te mogen salderen en ik verwacht niet snel naar een dynamische leverancier te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:20
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:53:
Leuke post op LI.

Mooi verhaal, maar 70% besparen met kierdichting. Dan was je huis ook wel heel lek.
Of het huis is vrij nieuw / juist goed geisoleerd en heeft een relatief lage energievraag. Juist in die situatie is het ventilatieverlies heel groot, maar dat komt vooral omdat de totale warmtevraag gewoon laag is. Als je maar ~ 500m3 per jaar verbruikt omdat je huis weinig verliest door de schil dan komt misschien wel 300 m3 doordat je met een type C systeem ventilleert. Als je dan kierdichting toepast + WTW dan kun je snel stappen zetten. In mijn tochtige jaren '60 hut zal het effect veel kleiner zijn (relatief gezien) omdat alles heel veel energie lekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Fr33z schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Of het huis is vrij nieuw / juist goed geisoleerd en heeft een relatief lage energievraag. Juist in die situatie is het ventilatieverlies heel groot, maar dat komt vooral omdat de totale warmtevraag gewoon laag is. Als je maar ~ 500m3 per jaar verbruikt omdat je huis weinig verliest door de schil dan komt misschien wel 300 m3 doordat je met een type C systeem ventilleert. Als je dan kierdichting toepast + WTW dan kun je snel stappen zetten. In mijn tochtige jaren '60 hut zal het effect veel kleiner zijn (relatief gezien) omdat alles heel veel energie lekt ;)
Ja mooi verhaal. Hij meldt dit alsof zijn kierafdichtings bedrijf dit ultieme resultaat kan bewijzen.
Als nuchtere boer zie je die type C plaatst type D en heb je hetzelfde resultaat.
Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:31:
[Afbeelding]

Wie heeft hier ervaring mee. De standaard Robot vloerverdeler heeft flinke in en uitgaande diameters als je de ventielen eraf haalt.
Bestaat er niet een accessoire die de pomp kan afflenzen om deze als gesloten verdeler te gebruiken?
Voor het vervangen (en verbouwen) van pompverdelers is een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:37:
Als ik een monoblock van 5-6 kW welk vermogen of COP levert deze dan ongeveer bij een etmaal temperatuur van 0 en -7 graden? En wat zijn de merken/modellen waar ik naar moet kijken?
Lees even de tekst in de gele balk boven- of onderaan de pagina. Dat is een aardig begin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Denk dat ie eruit moet, maar durf het vanwege gebrek aan ervaring niet te zeggen :) Zie net dat er een apart topic voor is: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ZonnigY schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Het installeren van airconditioning in een gebouw zonder adequate zonwering zou mi verboden moeten worden
Ik heb hier zonwering boven dak serre, warmtewerend glas en nageisoleerd huis. Tuurlijk hou je het langer koel dan als dat er niet is. Ellende is alleen, hoe beter je je huis isoleert, als de warmte eenmaal binnen is krijg je je woning ook echt niet meer koel door ramen in de nacht open te zetten. Zonwering of niet.

Ik heb L/L primair gekocht destijds om te verwarmen maar ben zo blij met de koelfunctie straks als L/W hier geplaatst is. En het verbruikt nauwelijks iets om te koelen itt wat de media roepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
gebruiker001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:37:

Mijn HR ketel 2006 gebruik nu maximaal 10 kuub per dag op de koudste dagen. Met een aanvoer temperatuur van 45 graden ga ik uit van een rendement van 95% dus dan komt dit overeen met 10*9.5 = 95 kWh. De warmtepomp moet op deze koudste dagen dan een vermogen leveren van 95/24u = 3,96 kW. Als dit tijdens strenge vorstperiodes (Randstad) net niet lukt dan zet ik wel een 2 kW elektrisch kacheltje in de woonkamer.

Trillingen moeten beperkt worden ivm plaatsing op houtskelet dak op werkkamer. Hier ga ik wel een constructie voor maken met veren. Slim schakelen met dynamisch tarief is leuk, maar niet heel belangrijk, aangezien ik verwacht nog wel een paar jaar te mogen salderen en ik verwacht niet snel naar een dynamische leverancier te gaan.
Hangt vooral af van de aanvoertemperatuur. Ik heb een monoblock en radiatoren, met op een dag als vandaag een Ta van rond de 35 graden (en veel defrosts). COP is vandaag tot nog toe 3,4.

Op koudere dagen gaat de Ta nog wat omhoog. Laagste COP van deze maand was 3,1, hoogste 5,7 (warme 2 januari).

Edit:
Heb je overal vloerverwarming, dan kan de Ta een bak omlaag en wordt je COP ook een stuk hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 19-01-2024 17:57 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)