Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:30
ZonnigY schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Het installeren van airconditioning in een gebouw zonder adequate zonwering zou mi verboden moeten worden
Wij hebben besloten eerst de airco te hangen voor €1.600. Hiermee hebben we tot nu toe ons gasverbruik flink laten dalen en ons gemiddeld comfort substantieel verhoogd. Ondanks dat ik boven links rechts buren heb in een portiekflat geen last bij de buren.

Als ik aan de voorkant een luifel ophang, wat eigenlijk noodzaak is, moet ik deze betalen, installeren en onderhouden. En de luifel kan niet verwarmen. Die airco 'verdient' zichzelf deels terug en waait niet van de gevel als ik hem vergeet in te klappen. Die 100 Kwh koelen zijn toch veel rendabeler dan een luifel van €900?

Zit nu ook te denken om voor de laatste 300-400m3 gas een el cheapo WP te installeren. Heb 4kW afgifte 50/40/20 op radiatoren. We willen binnen twee jaar verhuizen maar dan heb ik de ervaring en het energielabel gaat omhoog. Het verbruik en de kwaliteit van die unit kan me dan wat minder schelen. Zat aan een 5kW Ariston, Haier of Hisense. Is dat iets? Hoeft niet eens full electric te worden want die meerkosten van een boilervat, driewegklep, en leidingwerk. Verdien ik niet terug als ik verhuis. Iemand een mening hierover?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
GudZ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Wij hebben besloten eerst de airco te hangen voor €1.600. Hiermee hebben we tot nu toe ons gasverbruik flink laten dalen en ons gemiddeld comfort substantieel verhoogd. Ondanks dat ik boven links rechts buren heb in een portiekflat geen last bij de buren.

Als ik aan de voorkant een luifel ophang, wat eigenlijk noodzaak is, moet ik deze betalen, installeren en onderhouden. En de luifel kan niet verwarmen. Die airco 'verdient' zichzelf deels terug en waait niet van de gevel als ik hem vergeet in te klappen. Die 100 Kwh koelen zijn toch veel rendabeler dan een luifel van €900?

Zit nu ook te denken om voor de laatste 300-400m3 gas een el cheapo WP te installeren. Heb 4kW afgifte 50/40/20 op radiatoren. We willen binnen twee jaar verhuizen maar dan heb ik de ervaring en het energielabel gaat omhoog. Het verbruik en de kwaliteit van die unit kan me dan wat minder schelen. Zat aan een 5kW Ariston, Haier of Hisense. Is dat iets? Hoeft niet eens full electric te worden want die meerkosten van een boilervat, driewegklep, en leidingwerk. Verdien ik niet terug als ik verhuis. Iemand een mening hierover?
Bij een Haier krijg je bijna geld toe, dus waarom niet .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-09 20:51
gebruiker001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:31:
[...]

De vloerverwarming beneden zat er standaard al niet in dus badkamer zeker ook niet. Multisplit kan misschien later als we veel hete zomers krijgen. Maar het is niet vaak te warm in huis en ik hoop dat bestaande radiatoren met ventilators toch net 1-2 graden eraf kunnen snoepen op de warmste 15 dagen van het jaar. Zou het systeem dan nog steeds zonder buffervat kunnen? Bij koelen is een buffervat toch nog eerder noodzaak? En de vloerverwarming moet misschien bij koelen een beetje geknepen worden zodat het beneden niet vochtig wordt.
Houd er rekening mee, dat bij koelen de flow door de radiatoren moet omdraaien. Anders valt het koude water meteen in de retour. Warm water moet bovenin binnenkomen en koud water onderin.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

GudZ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Is het -gezien de huidige lage prijzen en de lichte verhoging van de subsidie- niet veel verstandiger om iets als Panasonic 5 J (5 kW) te kopen. Die kan ver terug moduleren, is heel tweakable, en de kosten minus subsidie zijn erg laag en dan heb je tenminste ook ervaring met een veelgebruikte, erg goed bekend staande machine.

My 2 cents...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-09 21:56
LangeFries schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Houd er rekening mee, dat bij koelen de flow door de radiatoren moet omdraaien. Anders valt het koude water meteen in de retour. Warm water moet bovenin binnenkomen en koud water onderin.
Ik ga binnenkort ook onze nieuwe aanbouw linken met de woonkamer en VV plaatsen om onze LW warmtepomp (die er al was voordat ik het kocht) beter te laten functioneren.

Nu heb ik hier en daar al wat gelezen in dit topic over koelen. Mijn doel is om de vloer te koelen in de zomer om de scherpe randjes er af te halen in de woonkamer (1-2 graden). Waar dien ik rekening mee te houden?

1ste verdieping blijven radiatoren --> zone geregeld
BG (60m2) vloerverwarming (zonder radiatoren)

Is de flow aanpassen niet onderdeel wanneer je de warmtepomp omzet naar koelstand?

Waar moet ik nog meer rekening houden als ik VV ga aanleggen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bartsony schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:32:
Is de flow aanpassen niet onderdeel wanneer je de warmtepomp omzet naar koelstand?
Nee. De waterpomp kan het fysiek het water maar in één richting pompen. Ook zouden flowmeters op vvw-verdelers niet meer werken als je het water de andere kant op gaat pompen.

Sowieso is koelen met radiatoren een heilloze missie, afgezien van het feit dat dus de flow de verkeerde kant op loopt, zit je ook nog met het probleem dat het afgiftevermogen veel te laag is (denk aan een factor 10 of meer) zodat je WP enorm gaat pendelen.

Zelfs met VVW is koelen al erg lastig. Dat gaat in de praktijk alleen goed als je enorm veel oppervlak hebt, waarvan ook nog eens een redelijk deel op verdiepingsvloeren, die via de onderkant de onderliggende verdiepingen koelen.

Check maar eens de afgiftetabellen van VVW voor koelen die Therminon op haar website heeft staan en vergelijk die met het minimum vermogen voor koelen van de WP die jij op het ook hebt. Ik denk dat je dan wel een conclusie kunt trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2024 20:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
YouTube: NEW Daikin Altherma 3 M R32 Monobloc Installation

Welk soort boiler wordt hier toegepast (lijkt me een PCB).
Kent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:39:
YouTube: NEW Daikin Altherma 3 M R32 Monobloc Installation

Welk soort boiler wordt hier toegepast (lijkt me een PCB).
Kent iemand dit?
die "thermische accu" is een standaard PCB blok net als elke tig andere fabrikanten (die aan onwetende installateurs en eigenaren aangesmeerd worden) zijn ondanks hun kleine formaat een enorme geldverspilling.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 19-01-2024 21:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:43:
[...]

die "thermische accu" is een standaard PCB blok en ondanks zijn kleine formaat een enorme geldverspilling.
Ah zo.
Wat die gekke Engelsen er allemaal wel niet van kastjes aanzetten met 1x32A lijkt me sowieso een onnodige bak geld kosten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Ah zo.
Wat die gekke Engelsen er allemaal wel niet van kastjes aanzetten met 1x32A lijkt me sowieso een onnodige bak geld kosten. :P
de meeste engelsen douchen met 8~11kW doorstromers die gemonteerd zijn in de douche dus het is maar wat je gewend bent...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
Wie zocht er ook alweer een thermostaat die automagisch je warmtepomp aanstuurt op basis van je woning en omstandigheden.
https://www.homelyenergy.com/

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:06
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Practisxhe tip: zet de ketel uit en de wp op 50 of zo enzet alle groepen in huis open en de pomp zo hard als die kan. Kikk dan bij.welke temperatuur hij niet verderkomt. Dan weer je de bovengrens van je WP en waneer de ketel aanmoet.
Thanks, alleen heb ik geen ketel :p Heb alleen een bodemwarmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LacsapOV schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:10:
Wie zocht er ook alweer een thermostaat die automagisch je warmtepomp aanstuurt op basis van je woning en omstandigheden.
Volgens die site communiceert de controller met de WP. Dat klinkt als OpenTherm. Helaas ondersteunen de meeste warmtepompen dat helemaal niet.
Ik zou voor aanschaf van deze thermostaat heeeeeel goed uitzoeken of die wel compatibel is met je WP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Mijn buurman heeft een aanbieding gekregen voor een full electric WP

Een Ventus Greenterm S40 werkt met R290 15kW
Is daar al ervaring mee? Betrouwbare service?

Zijn gasverbruik voor CV is 1900 m3/jaar en T2=38 (Ik kom op 9 kW voldoende)
Overbemeten en kans op pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gebruiker001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:37:
Als ik een monoblock van 5-6 kW welk vermogen of COP levert deze dan ongeveer bij een etmaal temperatuur van 0 en -7 graden? En wat zijn de merken/modellen waar ik naar moet kijken?

Mijn HR ketel 2006 gebruik nu maximaal 10 kuub per dag op de koudste dagen. Met een aanvoer temperatuur van 45 graden ga ik uit van een rendement van 95% dus dan komt dit overeen met 10*9.5 = 95 kWh. De warmtepomp moet op deze koudste dagen dan een vermogen leveren van 95/24u = 3,96 kW. Als dit tijdens strenge vorstperiodes (Randstad) net niet lukt dan zet ik wel een 2 kW elektrisch kacheltje in de woonkamer.

Trillingen moeten beperkt worden ivm plaatsing op houtskelet dak op werkkamer. Hier ga ik wel een constructie voor maken met veren. Slim schakelen met dynamisch tarief is leuk, maar niet heel belangrijk, aangezien ik verwacht nog wel een paar jaar te mogen salderen en ik verwacht niet snel naar een dynamische leverancier te gaan.
Het maximale vermogen bij -7°C staat doorgaans in de specificatie. Dat is altijd getest volgens de EN 14825 standaard bij een aanvoertemperatuur van 34°C (A-7W34).
de COP hangt (los van de buitentemperatuur) af van de aanvoertemperatuur (welke volgt uit de warmtebehoefte en het afgiftesysteem en nog enkele andere parameters).

Op de koudste dagen (t/m -7,6°C) van dit stookseizoen had ik nog steeds een dagCOP van 3,5 bij een aanvoertemp van 32-34°C. De COP over de maand (of stookseizoen) gemeten is eigenlijk relevanter.
Ga er vanuit dat je met een goed afgiftesysteem in de december/januari -maanden met gemak een COP van 4 (of zelfs 5 met wat tweaking) kunt halen als de installatie naar behoren is uitgevoerd.
Zie ook de gepinde posts met maandelijkse meetresultaten. Dan zie je een beetje wat er in potentie mogelijk is.

95% rendement is wel héél hoog met een gasketel, maar in theorie haalbaar als de retour 23°C is:
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Heb je vloerverwarming? Ga dan niet op het randje zitten qua in vermogen. Je raakt het minimale vermogen dan toch redelijk kwijt. Het is toch veel fijner als het apparaat het gewoon altijd trekt. Hoef je ook nooit te rommelen met elektrische kacheltjes.

Wat plaatsing op het houten dak betreft. 't Kan, maar er is een redelijk risico dat er toch trillingen doorkomen of dat de machine binnen hoorbaar is. Mocht je ook de mogelijkheid hebben om het apparaat in de tuin neer te zetten, denk dan nog 2 keer na voordat je de unit op het dak zet. Denk hierbij ook aan het gemak in onderhoud. Echt heel mooi staat het niet in de tuin, maar anderzijds is het ook niet lelijker dan 2 vieze kliko's. Na 3 keer kijken valt zo'n apparaat ook niet meer op.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:35
Tomexergie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:28:

Ligt er maar net op welke buitentemperatuur en aanvoertemperatuur die 15kW is gebaseerd. A7W35 geeft een nogal ander resultaat dan A-10W35. Dus ff datasheets nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

15kW bij -10?

Overbemeten en kans op pendelen? Waarschijnlijk, en Ja, tenzij hij een ver overgedimensioneerd vloerverwarmingssysteem heeft liggen op alle woonlagen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wat voor troepmerk is dat? nog afgezien dat de unit 2x zo groot is dan die nodig heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

Heeft een partij via Alibaba (geen onzin dit) een container met chineesjes geïmporteerd en omgestickerd.
Nee geen goed plan lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
LacsapOV schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:10:
Dacht eerst shitding maar deze communiceert wel echt op de modbuslijn van verschillende warmtepompen (nog lang niet alle)

https://homely-manuals.s3...allation+Manual+v3+EN.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06:40
flippy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:41:
[...]

wat voor troepmerk is dat? nog afgezien dat de unit 2x zo groot is dan die nodig heeft
Edit zijn meerdere versies. De H15 levert wel bijna 15 kW bij -7. Met 5,8 kW input power. Wat een ding.. fijn voor de meterkast. Documentatie is wel slecht te vinden dus zou even goed kijken wat ie nu echt doet.

[ Voor 37% gewijzigd door Kameelstok op 19-01-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Als dat Homey de algoritmes en intregatie goed heeft is dit wel een echte COP verbeteraar bij installaties die mensen zelf niet (willen) tweaken.
YouTube: Why Choose Homely?

Hmm ik zeg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kameelstok schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Edit zijn meerdere versies. De H15 levert wel bijna 15 kW bij -7. Met 5,8 kW input power. Wat een ding.. fijn voor de meterkast. Documentatie is wel slecht te vinden dus zou even goed kijken wat ie nu echt doet.
ik vertrouw de marketing van die stickerbv'tjes zover als ik het kan gooien.
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:09:
Als dat Homey de algoritmes en intregatie goed heeft is dit wel een echte COP verbeteraar bij installaties die mensen zelf niet (willen) tweaken.

Hmm ik zeg interessant!
ik zeg: dit is symtoombestrijding. pak het probleem aan met waterzijdig inregelen en een deftige stooklijn maken. maar ja, dat vereist installateurs die weten waar ze mee bezig zijn....

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 19-01-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:40

Hmm ik zeg interessant!
Kan zeker interessant zijn. Blijkbaar werkend met modbus warmtepompen, benieuwd of ze van plan zijn om dit uit te breiden naar andere interfaces. Prijs is ook niet direct afschrikwekkend (£ 225 geloof ik gezien te hebben).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:48:
[...]

ik vertrouw de marketing van die stickerbv'tjes zover als ik het kan gooien.

[...]

ik zeg: dit is symtoombestrijding. pak het probleem aan met waterzijdig inregelen en een deftige stooklijn maken. maar ja, dat vereist installateurs die weten waar ze mee bezig zijn....
Ja en nee. Nou eigenlijk wel, bv thuis heb ik nu wel een perfecte stooklijn. Maar bij bepaalde oostenwind schakel ik deze een 1K hoger of lager in.
Dat gaat mijn vriendin (en 95% van de monteurs) nooit lukken.

Dus is wel handig als er iets komt op de markt wat vrouwen en installateurs helpt.

Op de Engelse tweakers reageert iemand met:
I think we can agree that users need a system that, in response to the indoor temperature and their preferences, takes control of the flow temperature instead of simply turning the heat pump on/off. What we also need is that system to be easy to use, and completely jargon free. AKA, load compensation.

People simply need a ‘warmer please’ or ‘colder please’ button, and the smarts does the rest. Exactly the same as a standard thermostat on the wall, turn it up to be warmer, turn it down to be cooler.

This is precisely why 90% of ASHP installs use a standard room thermostat. Despite the fact that a standard on/off thermostat is completely unsuitable, it’s simple for the homeowner to use. Yes, a number of manufacturers controls can do this, but it’s far from simple. Take the LG Therma V controller, it has a ‘warmer please’, ‘colder please’ function, and will support load and weather compensation, but the manual is so cryptic that most people couldn’t get it working.

I still stand by my previous statement that I think the homely concept is precisely what the industry needs to address the above issues but I do think that the hardware needs some work. The main hub/controller needs a better power supply connection (Micro USB is completely unsuitable), and the unit should be made compatible with wired, opentherm, thermostats. Simply to provide a nice, standard, alternative to the current app only control. App only control is a terrible idea - not everyone wants to use an app.

Yes, it takes control of the flow temperature, because that’s precisely what a modulating control is supposed to do.

I also still stand by my statement (as an embedded software engineer by trade) that doing the smarts in the cloud (on AWS in their case) is a better solution that running it on the in-premises microcontroller/hub. The Homely cloud system actually calculates the flow temperatures required to meet your target heating schedule for the next 24Hr block, 24hrs in advance (knowing electricity TOU prices, the weather forcast, and the building response curves) and pushes those to the in-home hub/controller. Without an internet connection, it still works, it just reverts to standard weather compensation (I think, need to clarify that).

If they added support for my specific heat pump and had a physical wall mounted stat/controller/interface, I’d buy one tomorrow. As it stands, I’m going to have to figure out my WC curves/flow temperatures by trial and error.
Maar ik lees bij die Engelsen nog tal van problemen met het ding dus zover zijn we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:57:
[...]

Ja en nee. Nou eigenlijk wel, bv thuis heb ik nu wel een perfecte stooklijn. Maar bij bepaalde oostenwind schakel ik deze een 1K hoger of lager in.

Dus is wel handig als er iets komt op de markt wat vrouwen en installateurs helpt.

[...]
als je nu kijkt bij de panasonic, die heeft een + en - stragegie (max 2 of 3 graden dacht ik) op de stooklijn als je op de afstandsbediening en WAR draait. probleem is alleen dat die bediening een bijzonder slechte WAF heeft en compleet van het padje af is door uitsluitend met hele graden te werken. als die nu met 0.2 graad kan draaien was je er al mits je de stooklijn tot 95% goed had ingegegeld. en dat is een aparaat die al jaren op de markt is. fabrikanten kunnen het perfect fabriek af leveren als ze net ff die laatste stap goed zetten...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-01-2024 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:01:
[...]

als je nu kijkt bij de panasonic, die heeft een + en - stragegie (max 2 of 3 graden dacht ik) op de stooklijn als je op de afstandsbediening en WAR draait. probleem is alleen dat die bediening een bijzonder slechte WAF heeft en compleet van het padje af is door uitsluitend met hele graden te werken. als die nu met 0.2 graad kan draaien was je er al mits je de stooklijn tot 95% goed had ingegegeld. en dat is een aparaat die al jaren op de markt is. fabrikanten kunnen het perfect fabriek af leveren als ze net ff die laatste stap goed zetten...
Ja dat bedoel ik, Daikin heeft precies hetzelfde op de madoka. Of je zet hem op ruimteregeling.
Dan krijg je een “normaal” thermostaat werking, de TA wordt dan aangehouden en gecompenseerd op de verschil Tsetpint Ta
Maar daar is weer kans op pendelen aanwezig.

Staat die op WAR dat kun je +5 of -5 k
Maar daar snappen mensen geen reet van.
Huh is het hier 0C? Hey hij gaat niet warmer dan 5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:57
verkeerslicht schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Het maximale vermogen bij -7°C staat doorgaans in de specificatie. Dat is altijd getest volgens de EN 14825 standaard bij een aanvoertemperatuur van 34°C (A-7W34).
de COP hangt (los van de buitentemperatuur) af van de aanvoertemperatuur (welke volgt uit de warmtebehoefte en het afgiftesysteem en nog enkele andere parameters).

Op de koudste dagen (t/m -7,6°C) van dit stookseizoen had ik nog steeds een dagCOP van 3,5 bij een aanvoertemp van 32-34°C. De COP over de maand (of stookseizoen) gemeten is eigenlijk relevanter.
Ga er vanuit dat je met een goed afgiftesysteem in de december/januari -maanden met gemak een COP van 4 (of zelfs 5 met wat tweaking) kunt halen als de installatie naar behoren is uitgevoerd.
Zie ook de gepinde posts met maandelijkse meetresultaten. Dan zie je een beetje wat er in potentie mogelijk is.

95% rendement is wel héél hoog met een gasketel, maar in theorie haalbaar als de retour 23°C is:
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Heb je vloerverwarming? Ga dan niet op het randje zitten qua in vermogen. Je raakt het minimale vermogen dan toch redelijk kwijt. Het is toch veel fijner als het apparaat het gewoon altijd trekt. Hoef je ook nooit te rommelen met elektrische kacheltjes.

Wat plaatsing op het houten dak betreft. 't Kan, maar er is een redelijk risico dat er toch trillingen doorkomen of dat de machine binnen hoorbaar is. Mocht je ook de mogelijkheid hebben om het apparaat in de tuin neer te zetten, denk dan nog 2 keer na voordat je de unit op het dak zet. Denk hierbij ook aan het gemak in onderhoud. Echt heel mooi staat het niet in de tuin, maar anderzijds is het ook niet lelijker dan 2 vieze kliko's. Na 3 keer kijken valt zo'n apparaat ook niet meer op.
Ik realiseer mij dat ik de vraag nog niet helemaal goed heb gesteld. De vraag is meer wat kan een 5 of 6 kW l/w warmtepomp van een a merk aan vermogen leveren bij 0 of -7 graden bij Ta = 33 graden?

Dan kan ik bepalen welk waterpompvermogen op de koudste dagen nodig is. Ik heb de indruk dat op papier een 4 kW al zou voldoen en dat een 5 of 6 kW dus al voldoende reserve heeft. Maar hier wil ik dus nog wat aan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
verkeerslicht schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:35:
[...]

15kW bij -10?

Overbemeten en kans op pendelen? Waarschijnlijk, en Ja, tenzij hij een ver overgedimensioneerd vloerverwarmingssysteem heeft liggen op alle woonlagen.
Vermogen opgeven 15kW bij 7/35 , en kan nog net op 230V.

https://www.phnix-e.com/r290-greentherm-heat-pump.html

Waar deze WP geproduceerd wordt weet ik niet.
De installateur is net begonnen en heeft geen ervaring.
Ik zou er niet aan beginnen zonder rugdekking van een leverancier die begeleiding/opleiding voor installateurs geeft. Een WP is geen plug and play apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:05:
[...]

Waar deze WP geproduceerd staat er niet bij.
Ik zou er niet aan beginnen zonder rugdekking van een leverancier die begeleiding/opleiding voor installateurs geeft. Een WP is geen plug and play apparaat.
Nog even ter aanvulling: Ze zeggen dat deze WP ook bij lage temperaturen zijn hoge COP blijft behouden. Deze kan dus de wetten van de thermodynamica omzeilen. Hier zie je dat een installateur zonder basis kennis van thermodynamica , goedbedoeld, de klant zo'n utopische WP kan aansmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:06
gebruiker001 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Ik realiseer mij dat ik de vraag nog niet helemaal goed heb gesteld. De vraag is meer wat kan een 5 of 6 kW l/w warmtepomp van een a merk aan vermogen leveren bij 0 of -7 graden bij Ta = 33 graden?

Dan kan ik bepalen welk waterpompvermogen op de koudste dagen nodig is. Ik heb de indruk dat op papier een 4 kW al zou voldoen en dat een 5 of 6 kW dus al voldoende reserve heeft. Maar hier wil ik dus nog wat aan rekenen.
Hoeveel het thermische vermogen achteruit gaat bij lage buitentemperaturen verschilt aanzienlijk per merk. In de Topic Start staan links naar de merkspecifieke topics, waar je wellicht documentatie kan vinden. Mitsubishi bijvoorbeeld heeft goede tabellen die hier te vinden zijn:
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/4701
De typische modellen van Mitsubishi zijn SUZ-SWM40VA(2), 60VA(2) en 80VA(2). Zie pdf pagina 112 tot en met 117.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:33
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:57:
[...]

[...]

Maar ik lees bij die Engelsen nog tal van problemen met het ding dus zover zijn we nog niet.
Hmm, bij Vaillant kun je gewoon aan de kamerthermostaat draaien en die houdt dan de nieuwe wenstemperatuur 6 uur vast. Die wenstemperatuur gaat natuurlijk niet zomaar gehaald worden, maar de stooklijn wordt wel verlegd, resulterende in een hogere Ta. Het wordt dan ook zeker sneller warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zwartoog schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Hmm, bij Vaillant kun je gewoon aan de kamerthermostaat draaien en die houdt dan de nieuwe wenstemperatuur 6 uur vast. Die wenstemperatuur gaat natuurlijk niet zomaar gehaald worden, maar de stooklijn wordt wel verlegd, resulterende in een hogere Ta. Het wordt dan ook zeker sneller warm.
Dat is wat theoretisch zo mooi kan zijn met een Opentherms ondersteunende WP & Thermosaat, die zouden perfect met elkaar kunnen samenwerken en bij gewenste hogere of lagere (nachtverlaging) kamertemperatuur de stooklijn wat shiften. En dat dan allmaal op ingeleerd opwarm/afkoelgedrag van de woning bij verschillende weersomstandigheden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
blb4 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Dat is wat theoretisch zo mooi kan zijn met een Opentherms ondersteunende WP & Thermosaat, die zouden perfect met elkaar kunnen samenwerken en bij gewenste hogere of lagere (nachtverlaging) kamertemperatuur de stooklijn wat shiften. En dat dan allmaal op ingeleerd opwarm/afkoelgedrag van de woning bij verschillende weersomstandigheden.
Waarom is dat alleen theoretisch? Ook in de praktijk werkt dat gewoon. De Intergas Xtend werkt met OpenTherm, en die stuurt ook nog eens de ketel aan via OpenTherm. De thermostaat werkt als temperatuursensor, de Xtend bepaald welke watertemperatuur daar bij hoort. Duurt het opwarmen van de kamer te lang, gaat die warmer water vragen. Duurt het dan nog steeds te lang, vraagt die de ketel om ook mee te helpen terwijl die zelf ook nog warmte toe voegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Waar deze WP geproduceerd wordt weet ik niet.
De 15kW enkel-fase variant zal dan de "PASRW040-BP-PS-D" zijn:
https://www.heatpumpkeyma...1695fc2a30e9355f4c4b90220

Bovenstaand zijn gegevens van certificering (o.a. EN 14825). COPs bij lage temperaturen zijn ook te zien. Prima, maar niet beter dan andere wp's
Capaciteit kort samengevat, Prated = 9,5kW. Op z'n bivalentpunt (-7°C) is daar nog 8.37kW van over zonder gebruik van de backup heater. De meeste fabrikanten noemen een warmtepomp met dergelijke specs een 10kW model. Als je het weet is het prima, maar men kan bedrogen uit komen door uit te gaan van de gespecificeerde 15kW. Het zal ook een beetje marketing zijn, want zo lijkt het modulerend bereik ook nog wat. Die ligt volgens de spec tussen de 5,4 en 14,95kW. Klinkt heel prima, want dat is een modulatiebereik van ~36%. Maar gezien het werkelijke bivalentpunt van 8,37kW is dus eigenlijk al te concluderen dat deze warmtepomp op z'n zachtst gezegd geen moduleerwonder is en dat pendelen bij je buurman op de loer ligt als hij die 5,4kW niet kan verwerken.

Dat gespecificeerde vermogen van 15kW heeft vermodelijk ook te maken met de capaciteitscurve van propaan, die - in vergelijking met een Pana R32 - stijler inzakt naarmate de temperatuur daalt. Dat is bijvoorbeeld te zien in deze grafiek (met dank aan @mischa402 die deze gemaakt heeft):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rscChMHFQabz_GSGnhRAJ4K9MpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MBbVtl3JpDZesga92rkMopYY.png?f=user_large
Op zich maakt dit niet uit, maar het maximum vermogen bij +7°C wordt volledig irrelevant, en zou ook niet als maatgevend moeten gehouden in de specificaties.

p.s. Vind het wel een mooie warmtepomp om te zien.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:34
die evenwichtsfles achter de buffer, zonder extra pompen, op de voorbeeldplaatjes.
Krijg ik al de kriebels van.
COP=max vermogen / max opgenoemen vermogen = 5. En dat bij -10?
Brrr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwartoog schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Dat is een hele pragmatische (goede) aanpak van Vaillant. Voorsorteren op het weer en al dat soort zaken zijn m.i. veelste complex. Er zijn zo ontzettend veel factoren (zelfs een persoon meer of minder in huis maakt al uit voor de binnentemperatuur), dat ook hier wat mij betreft het KIS principe geldt. Dus gewoon een zwieper aan de thermostaat als het zo even uit komt is wat mij betreft een prima/intuïtieve oplossing.
persoonlijk zou ik dan ook een knopje willen zien om even puur WAR te kunnen stoken (dus de thermostaat tijdelijk te bypassen) als dit zo even uit komt.
Ik vind namelijk dat de warmtepomp aan moet blijven staan als het zonnetje naar binnen schijnt. Lekker goede COPS halen, en op die manier een beetje warmte bufferen voor als het zonnetje weer weg is. Dan mag er m.i. juist weer geen stooklijncorrectie plaatsvinden vanuit de thermostaat.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Dat is een hele pragmatische (goede) aanpak van Vaillant. Voorsorteren op het weer en al dat soort zaken zijn m.i. veelste complex. Er zijn zo ontzettend veel factoren (zelfs een persoon meer of minder in huis maakt al uit voor de binnentemperatuur), dat ook hier wat mij betreft het KIS principe geldt. Dus gewoon een zwieper aan de thermostaat als het zo even uit komt is wat mij betreft een prima/intuïtieve oplossing.
persoonlijk zou ik dan ook een knopje willen zien om even puur WAR te kunnen stoken (dus de thermostaat tijdelijk te bypassen) als dit zo even uit komt.
Ik vind namelijk dat de warmtepomp aan moet blijven staan als het zonnetje naar binnen schijnt. Lekker goede COPS halen, en op die manier een beetje warmte bufferen voor als het zonnetje weer weg is. Dan mag er m.i. juist weer geen stooklijncorrectie plaatsvinden vanuit de thermostaat.
Zo werkt het precies bij mij thuis. Tussen de thermostaat en warmtepomp een gateway. Via home assistant kan ik daar invloed op uitoefenen. Bij storing of als ik geen bemoeienis wil dan praat de thermostaat weer direct met de warmtepomp. Heel simpel, vrijwel ongevoelig voor storingen en bij verkoop van de woning trek ik de gateway er tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Ansich pragmatisch en regeltechnisch bekeken heb je niks aan de waarde buitentemperatuur
Een goede referentie meting in een ruimte die behaaglijk moet zijn en de rest van de ruimtes qua afgifte gelijk zijn.

Dit geeft genoeg informatie voor een goede regeling om te werken, de snelheid van verhoging Tbi t.o.v. Ta en vermogen Compr geeft op principe al het warmteverlies van de woning weer. Tbu is maar een statische waarde want zegt niks over neerslag/wind/zononschijning.

Dat je de zononschijning wilt bufferen en bewust je temp laat oplopen zou een goede anticiperende regeling allemaal kunnen en alleen op basis van Tbi, Ta flow en rpm Compr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Ansich pragmatisch en regeltechnisch bekeken heb je niks aan de waarde buitentemperatuur
Een goede referentie meting in een ruimte die behaaglijk moet zijn en de rest van de ruimtes qua afgifte gelijk zijn.

Dit geeft genoeg informatie voor een goede regeling om te werken, de snelheid van verhoging Tbi t.o.v. Ta en vermogen Compr geeft op principe al het warmteverlies van de woning weer. Tbu is maar een statische waarde want zegt niks over neerslag/wind/zononschijning.

Dat je de zononschijning wilt bufferen en bewust je temp laat oplopen zou een goede anticiperende regeling allemaal kunnen en alleen op basis van Tbi, Ta flow en rpm Compr.
Daarom is in de ketelwereld naar jaren van geklooi met WAR regelingen ook de OT binnentemp regeling gekomen die alle geklooi wegnam en ging stoken op zo laag mogelijke Ta obv Tbi

Zeker oudere mensen enzo begrijpen helemaal niks. Alleen de instelling van wat ze willen qua binnentemp begrijpen ze.
Een stooklijn +1 K geven wordt al helemaal niks.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 20-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ErnstvV schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Waarom is dat alleen theoretisch? Ook in de praktijk werkt dat gewoon. De Intergas Xtend werkt met OpenTherm, en die stuurt ook nog eens de ketel aan via OpenTherm. De thermostaat werkt als temperatuursensor, de Xtend bepaald welke watertemperatuur daar bij hoort. Duurt het opwarmen van de kamer te lang, gaat die warmer water vragen. Duurt het dan nog steeds te lang, vraagt die de ketel om ook mee te helpen terwijl die zelf ook nog warmte toe voegt.
Mooi dat 't al blijkbaar niet alleen meer theoretisch is. Ik gebruik zelf evohome theromostaat die totaal niet geschikt is om direct met 't chSetpoint een WP aan te sturen, dat Setpoint schiet alle kanten op. Die moet je dus ook niet aan zo'n Xtend koppelen. Is niet voor niets dat ik in documentatie zie staan "Het hybride warmtepompsysteem kan aangestuurd worden door een OpenTherm kamerthermostaat.
Voor een gegarandeerde werking adviseren wij gebruik te maken van de Intergas Comfort Touch."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:18
[...]

Dit ben ik niet met je eens. Voor een HR-ketel zou dit misschien inderdaad goed kunnen werken, maar met een warmtepomp, waarbij je op een zeer lage temperatuur werkt (icm vvw) niet. Je bent dan veel te laat met anticiperen en de temperatuur in huis gaat gigantisch heen en weer. Een goede WAR moet naar mijn mening het meeste (voor)werk doen en dan zou een naregeling op Tbi de puntjes op de i kunnen zetten. Ik ben bezig te testen om voor de WAR ook de windsnelheid mee te nemen.

Als ik de Ta op 27 graden heb en het buiten kouder wordt (kan over een etmaal zomaar 10 graden zijn), heb ik het liefst dat de Ta alvast verhoogd wordt, voordat ik het in de kamer merk. Op het moment dat ik het ga merken, duurt het uren om dit weer te corrigeren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:01:
[...]

De Itho Amber corrigeert de stooklijn automatisch met een interieur sensor. Staat de sensor op 20 graden en wijkt de daadwerkelijke temperatuur af dan stelt hij de stooklijn dynamisch bij over 5 verschillende stooklijn temperaturen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Dit ben ik niet met je eens. Voor een HR-ketel zou dit misschien inderdaad goed kunnen werken, maar met een warmtepomp, waarbij je op een zeer lage temperatuur werkt (icm vvw) niet. Je bent dan veel te laat met anticiperen en de temperatuur in huis gaat gigantisch heen en weer. Een goede WAR moet naar mijn mening het meeste (voor)werk doen en dan zou een naregeling op Tbi de puntjes op de i kunnen zetten. Ik ben bezig te testen om voor de WAR ook de windsnelheid mee te nemen.

Als ik de Ta op 27 graden heb en het buiten kouder wordt (kan over een etmaal zomaar 10 graden zijn), heb ik het liefst dat de Ta alvast verhoogd wordt, voordat ik het in de kamer merk. Op het moment dat ik het ga merken, duurt het uren om dit weer te corrigeren.

[...]
Dan snap je nog niet helemaal wat ik bedoel, ALLE informatie van het warmteverlies van de woning zou gehaald kunnen worden van de binnentemp. De snelheid van afkoeling bij (kleine) nachtverlaging zal al kunnen voorspellen
, wat de buitentemp is en welke windsnelheid. (Niet exac de verdeling maar de het warmteverlies en het daarna benodigde vermogen)
Dit is pure regeltechnische en natuurkundige kennis.
Dat de WP zelf een Tbu gebruikt om bepaalde technieken te sturen voor efficiëntie verbetering is prima (bv vloeistof injectie compressor bij Zubadan)
De Ta moet nl altijd zo laag mogelijk zijn ongeacht de buitentemperatuur. WAR is eigenlijk onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:18
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Dan snap je nog niet helemaal wat ik bedoel, ALLE informatie van het warmteverlies van de woning zou gehaald kunnen worden van Tbi. De snelheid van afkoeling bij (kleine) nachtverlaging zal al kunnen voorstellen, wat de buitentemp is en welke windsnelheid. (Niet exac de verdeling maar de het warmteverlies en het daarna benodigde vermogen)
Dit is pure regeltechnische en natuurkundige kennis.
Dat de WP zelf een Tbu gebruikt om bepaalde technieken te sturen voor efficiëntie verbetering is prima (bv vloeistof injectie compressor bij Zubadan)
De Ta moet nl altijd zo laag mogelijk zijn ongeacht de buitentemperatuur. WAR is eigenlijk onzinnig.
Zeker kan het warmteverlies vanuit Tbi gehaald worden. Echter is dat een moment opname. Stel dat het 2 dagen rustig weer is en het warmteverlies bij Tbi 20 en Tb 5 ca. 5 kWth is. Dan heeft de regeling keurig uitgerekend wat het vermogen moet zijn om dit te handhaven. Dan gaat het ineens waaien en de Tb zakt ook nog eens 10 graden. Succes met je regeling. Want hoe weet de regeling met alleen Tbi wat de weersomstandigheden zijn?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Had ooit precies dezelfde gedachte. De stooklijn baseren op de temperatuurtrend binnenshuis. Het zal wel mogelijk zijn, maar eigenlijk ben je altijd te laat vanwege het bufferende effect van de thermische massa, waardoor je ongewenste schommelingen krijgt. Je gaat te laat verwarmen op het moment dat de temperatuur ineens zakt buiten, terwijl je idealiter zelfs ietsje te vroeg zou willen zijn. Vervolgens moet je dus een hogere Ta hebben om in te halen, en die houdt dan weer te lang aan op het moment dat de buitentemperatuur weer stijgt. Ook krijg je het effect dat Ta omlaag gaat als je de oven aan hebt staan als je een broodje bakt ofzo, of juist omhoog als de afzuigkap een tijdje aan staat. Er is vast veel nuance aan te bregen in mijn verhaal, maar door de bank genomen kom je daar niet omheen.

Verder klopt het wel wat je zegt over neerslag, wind en zon-inschijning. WAR zou daar ook prima in kunnen voorzien waar @Jojan265 mee bezig is. Al denk ik dat de simpele draai aan de thermostaat (want soms is het ook een gevoelskwestie dat het koud is) nog steeds de mooiste middenweg.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Je gaat te laat verwarmen op het moment dat de temperatuur ineens zakt buiten,
Verder klopt het wel wat je zegt over neerslag, wind en zon-inschijning. WAR zou daar ook prima in kunnen voorzien waar @Jojan265 mee bezig is. Al denk ik dat de simpele draai aan de thermostaat (want soms is het ook een gevoelskwestie dat het koud is) nog steeds de mooiste middenweg.
Als de buitentemp zakt, dan zal je dat zowel binnen als buiten moeten meten, als je huis veel massa heeft en dus buffer zou je ook kunnen concluderen dat de Ta dus ten onrechte omhoog gaat terwijl de massa nog niet is afgekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Als de buitentemp zakt, dan zal je dat zowel binnen als buiten moeten meten, als je huis veel massa heeft en dus buffer zou je ook kunnen concluderen dat de Ta dus ten onrechte omhoog gaat terwijl de massa nog niet is afgekoeld.
Het is niet echt te vroeg vanwege de traagheid van het systeem. Ta eerder omhoog is ook efficiënter. Idealiter zou je misschien zelfs voordat het koud wordt al ietsjes in Ta omhoog willen gaan, maar dan komen we weer in een overcomplex systeem van weersvoorspellingen etc. terecht.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Goh, zie Italië, superbonussen voor verduurzaming, complete renovaties zonder rekening, een half miljoen warmtepompen in een jaar tijd, nu een compleet lege pot en de markt stort in.
https://blackout-news.de/...hausted-market-collapses/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Het is niet echt te vroeg vanwege de traagheid van het systeem. Ta eerder omhoog is ook efficiënter. Idealiter zou je misschien zelfs voordat het koud wordt al ietsjes in Ta omhoog willen gaan, maar dan komen we weer in een overcomplex systeem van weersvoorspellingen etc. terecht.
Juist niet, de de meting en regeling van Tbi - setpoint heel nauwkeurig te doen heb je alle data.

Stel de buitentemp kakt in, heel snel, Tbi blijft door massatraagheid 20,71C maar de efficiëntie WP neemt al af, de compressor zal 10% hoger worden aangestuurd om ber Ta te halen. Nu gaat ook de woning -0,15C zakken in temp, de algoritmes weten al dat dit een vermogenstoename is van 15% dus de compressor gaat 15% harder draaien.
De buitentemp neemt weer toe. Steilheid opwarming neemt toe, voorspellend verlagen compressor toerental.

Das ook zo’n mooie, het enige dat aangestuurd wordt is het compressor cap toerental voor de vermogenssturing (behalve tijdens defrost periodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:26
LacsapOV schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Zo werkt het precies bij mij thuis. Tussen de thermostaat en warmtepomp een gateway. Via home assistant kan ik daar invloed op uitoefenen. Bij storing of als ik geen bemoeienis wil dan praat de thermostaat weer direct met de warmtepomp. Heel simpel, vrijwel ongevoelig voor storingen en bij verkoop van de woning trek ik de gateway er tussenuit.
Wat heb je dan als Gateway er tussen voor gebruik met HA?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:57
[...]

De Panasonic R-32's van 5 en 7kW leveren hun nominale vermogen bij 35° aanvoertemperatuur tot ruim 7° onder nul. Zie de service manual hoofdstuk 21. Technical Data. Daar valt weinig meer aan te rekenen.
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
pc_slopert schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Wat heb je dan als Gateway er tussen voor gebruik met HA?
Ik heb een OTGW.

Volgende week krijg ik een kastje binnen die middels Modbus met mijn warmtepomp zou kunnen praten. Kijken of ik het protocol kan ontfutselen want Atlantic doet iets bijzonders met een handshake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:11:
[...]

De 15kW enkel-fase variant zal dan de "PASRW040-BP-PS-D" zijn:
https://www.heatpumpkeyma...1695fc2a30e9355f4c4b90220

Bovenstaand zijn gegevens van certificering (o.a. EN 14825). COPs bij lage temperaturen zijn ook te zien. Prima, maar niet beter dan andere wp's
Capaciteit kort samengevat, Prated = 9,5kW. Op z'n bivalentpunt (-7°C) is daar nog 8.37kW van over zonder gebruik van de backup heater. De meeste fabrikanten noemen een warmtepomp met dergelijke specs een 10kW model. Als je het weet is het prima, maar men kan bedrogen uit komen door uit te gaan van de gespecificeerde 15kW. Het zal ook een beetje marketing zijn, want zo lijkt het modulerend bereik ook nog wat. Die ligt volgens de spec tussen de 5,4 en 14,95kW. Klinkt heel prima, want dat is een modulatiebereik van ~36%. Maar gezien het werkelijke bivalentpunt van 8,37kW is dus eigenlijk al te concluderen dat deze warmtepomp op z'n zachtst gezegd geen moduleerwonder is en dat pendelen bij je buurman op de loer ligt als hij die 5,4kW niet kan verwerken.

Dat gespecificeerde vermogen van 15kW heeft vermodelijk ook te maken met de capaciteitscurve van propaan, die - in vergelijking met een Pana R32 - stijler inzakt naarmate de temperatuur daalt. Dat is bijvoorbeeld te zien in deze grafiek (met dank aan @mischa402 die deze gemaakt heeft):
[Afbeelding]
Op zich maakt dit niet uit, maar het maximum vermogen bij +7°C wordt volledig irrelevant, en zou ook niet als maatgevend moeten gehouden in de specificaties.

p.s. Vind het wel een mooie warmtepomp om te zien.
Mooi uitgelegd. Volgens de wetten van de thermodynamica zal het vermogen (via COP) behoorlijk dalen bij constante flow van het werkmiddel. Hoe ze het voor elkaar krijgen om er toch nog een behoorlijk vermogen uit krijgen zonder beckup heater kan alleen komen door een grotere flow van het werkmiddel, dus door de compressor op te voeren.

P(th)= massastroon flow* dHcondensor
P9e)=massastroom flow*dHcompressor
COP=Pth/Pe

Dus alles draait om de flow door de compressor.

Het installeren van buitenlandse warmtepompen waarbij de importeur een kamertje heeft in Amsterdam kan problemen opleveren omdat je niet kunt terugvallen op de producent. Maar het is ook de vraag of de importeur nog na b.v. 5 jaar bestaat. Daarbij moet een WP bij hybride bedrijf ook goed samenwerken met de HR ketel en dat is bij die buitenlandse dingen meestal niet het geval.

Veel WP full electric starters willen hun HR nog een tijdje laten hangen, ook al i.v.m. de DHW productie.
Dus hybride moet mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35

MrFish

Untitled

[...]

Een Daikin 4, 6 en 8 kW doen bij -10 nog 5, 6 en 7 kW (35 graden aanvoer). Zie https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL/altherma-3-r/outdoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

An disaster waiting to happen… :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 20:46
Vraagje, ik lees in diverse topics dat mensen hun COP soms anders berekenen. Ik zelf gebruik de formule geproduceerd vermogen / opgenomen vermogen = COP. Bijv. 9 / 3 = 3.

Maar soms zie ik mensen ook hun opgenomen vermogen bij het geproduceerde vermogen optellen.

Dan krijg je (3 + 9) / 3 = 4.

Best wel een verschil.

Dus, wat is de juiste methode? (Heb een Daikin.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
Atomius schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:34:
Vraagje, ik lees in diverse topics dat mensen hun COP soms anders berekenen. Ik zelf gebruik de formule geproduceerd vermogen / opgenomen vermogen = COP. Bijv. 9 / 3 = 3.

Maar soms zie ik mensen ook hun opgenomen vermogen bij het geproduceerde vermogen optellen.

Dan krijg je (3 + 9) / 3 = 4.

Best wel een verschil.

Dus, wat is de juiste methode? (Heb een Daikin.)
COP = Energie geproduceerd / Energie gebruikt voor die productie

Bij Vaillant wordt Energie geproduceerd niet weergegeven door de WP, maar de energie die uit de buitenlucht wordt gehaald, dan moet je de Energie gebruikt erbij op tellen om tot Energie geproduceerd te komen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:16
PentaClover schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:42:
[...]

COP = Energie geproduceerd / Energie gebruikt voor die productie

Bij Vaillant wordt Energie geproduceerd niet weergegeven door de WP, maar de energie die uit de buitenlucht wordt gehaald, dan moet je de Energie gebruikt erbij op tellen om tot Energie geproduceerd te komen.
Waarom zou je de opgenomen energie moeten optellen bij de energie die uit de buitenlucht wordt gehaald? Draagt het opgenomen vermogen direct bij aan de geproduceerde energie of is de geproduceerde energie een afgeleide van het opgenomen vermogen? Ik zou denken dat laatste. Er zal vast wel een deel van de energie die gebruikt wordt voor het opwekken als warmte opgenomen worden maar zeker niet 100%.

Een tijd terug had ik een Raspberry Pi draaien met Node-red, Domoticz en Graphana. Die Pi overleed toen omdat de logfrequentie best wel hoog was en de SD-kaart het begaf. Ik ben niet zo thuis in Grafana, Domoticz en Node-red dus ik heb het toen snel weer opgegeven.

Toch vond ik het fijn om wel wat verder terug te kunnen kijken dan de standaard logperiode van Panasonic van 7 dagen. Dus, even gekeken hoe het request verloopt en die in Powershell geplakt. Output herleid naar welke sensoren bij welk API veld hoort en voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsZ8mCvXwXvB2MOO9pVDLS0xST4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pLw3oNFi8B9WD5Dx6Ooz8jxh.png?f=fotoalbum_large

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:06
Het is eigenlijk ook geen geproduceerde energie maar verplaatste energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:00

hnq

Hmm ik zeg interessant!
Zie ook deze van Heat Geek: YouTube: This Heat Pump Controller Is CHANGING The Game!
Zeker zeer interessant!

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
We kunnen beter nog 1,5 jaar wachten tot alle shit is opgelost, maar zeker is dit de toekomst!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
Daikin heeft mooie actie bij de monoblocs, nog €500 cashback samen met de 10 jaar garantie op de nieuwe R32 series.
Bv een EBLA08 monobloc 8kw.
Zit je met montage op zo’n €5500
Krijg je terug € 3.225,-
En nog € 500,-
Heb je een full elec WP voor €1775,- netto.
EN 10 jaar garantie (nou ja iig op onderdelen)

Dit zijn toch echt de beste tijden voor een WP.
oOo

Nieuwe cv ketels met montage zijn tegenwoordig duurder. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
Felicia schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:06:
...
Waarom zou je de opgenomen energie moeten optellen bij de energie die uit de buitenlucht wordt gehaald? Draagt het opgenomen vermogen direct bij aan de geproduceerde energie of is de geproduceerde energie een afgeleide van het opgenomen vermogen? Ik zou denken dat laatste. Er zal vast wel een deel van de energie die gebruikt wordt voor het opwekken als warmte opgenomen worden maar zeker niet 100%.
...
Eens even zien, er gaat op dit moment koude middel de compressor in van -13.4oC, laat mij nu denken dat alle warmte die in de compressor ontstaat door de stroom die de WP er door heen jaagt fijn wordt opgenomen door dit koude middel, wat niet in warmte maar arbeid wordt omgezet draagt ook direct bij aan de verwarming, dus ja los van de verliezen naar de buitenlucht, denk het wel :)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:33
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:58:
[...]

We kunnen beter nog 1,5 jaar wachten tot alle shit is opgelost, maar zeker is dit de toekomst!
Het filmpje is een jaar oud, dus zijn we er bijna :+

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Is geen eenduidig antwoord op te geven, omdat de fabrikant zelf mag weten hoe die z'n apparaat noemt.
Zo zijn er fabrikanten die een 6,5kW warmtepomp in het assortiment hebben waar nog 3,2kW van over is bij -10°C, en er zijn ook fabrikanten die een 5kW warmtepomp in het assortiment hebben waar ook daadwerkelijk 5kW van over is bij -10°C.

Vaak staan deze gegevens wel in de datasheets. Het is dus aan te raden om die (van de door jou geselecteerde types) door te spitten.

Kijk ook eens hoeveel capaciteit jouw afgiftesysteem uberhaupt heeft bij 25, 30 en 35°C. Dat kan ook een graadmeter zijn voor hoe een grote warmtepomp werkt voor je woning.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ZonnigY schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Het filmpje is een jaar oud, dus zijn we er bijna :+
De Engelse tweakers hebben zo’n ding en het is er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Juist niet, de de meting en regeling van Tbi - setpoint heel nauwkeurig te doen heb je alle data.

Stel de buitentemp kakt in, heel snel, Tbi blijft door massatraagheid 20,71C maar de efficiëntie WP neemt al af, de compressor zal 10% hoger worden aangestuurd om ber Ta te halen. Nu gaat ook de woning -0,15C zakken in temp, de algoritmes weten al dat dit een vermogenstoename is van 15% dus de compressor gaat 15% harder draaien.
De buitentemp neemt weer toe. Steilheid opwarming neemt toe, voorspellend verlagen compressor toerental.

Das ook zo’n mooie, het enige dat aangestuurd wordt is het compressor cap toerental voor de vermogenssturing (behalve tijdens defrost periodes).
Wat maakt dit volgens jou beter dan een WAR stooklijn met ruimtecompensatie?

edit @Technician- :
Dit even los van het feit dat ik vind dat een warmtepomp z'n eigen optimale stooklijn zou moeten kunnen vaststellen. Een stooklijn instellen/optimaliseren is voor veel mensen niet weggelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door verkeerslicht op 20-01-2024 22:20 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, ik zie wat rare temperaturen in de WP installatie. Rechts op onderstaande tekening de buiten unit, daarnaast de binnen unit met interne pomp, dan het parallel aangesloten buffervat (120l), dan de externe pomp, dan de VV en via buffervat weer terug de wp in. Meet:

32 bij uitgang WP
30 bij de ingang van de VV verdeler
22.3 bij uitgang VV verdeler
27 bij de retour ingang van de WP ?? deze is dus 'raar' -- dit is best wel hoog m.i.

De interne en externe pomp lopen vrijwel even snel (1.4 m3/h). Daarmee is er een flow van 1.5-2 op de VV verdeler groeopen. Voor zover ik weet moeten die snelheden "gelijk" zijn zodat water "rechtdoor gaat" en er bovenin warm water is maar onderin in het vat gewoon veel kouder water...

Ik snap dus niet dat die WP retour 27 graden is ?? dat duidt dan toch op mega vermenging in dat vat ?
Zou er niet (idealiter) ca 22 graden retour moeten komen (in dit voorbeeld) bij de WP ?? Klopt die aanname wel (de leverancier zegt: die interne moet net fractie sneller lopen dan die externe .......

Iemand een suggestie ?

PS - even los van de discussie dat een vat onzin is etc (zit er nu nog ff aan vast ivm garantie en lastige discussie met leverancier) ..

dank alvast

situatie schets :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XwcIpV1Tw0Os0Nlwya1yLg80lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWm8YnMEciFSiulMY2zdosju.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 20-01-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:49:
Hi all, ik zie wat rare temperaturen in de WP installatie. Rechts op onderstaande tekening de buiten unit, daarnaast de binnen unit met interne pomp, dan het parallel aangesloten buffervat (120l), dan de externe pomp, dan de VV en via buffervat weer terug de wp in. Meet:

32 bij uitgang WP
30 bij de ingang van de VV verdeler
22.3 bij uitgang VV verdeler
27 bij de retour ingang van de WP ?? deze is dus 'raar'

De interne en externe pomp lopen vrijwel even snel (1.4 m3/h). Daarmee is er een flow van 1.5-2 op de VV verdeler groeopen. Voor zover ik weet moeten die snelheden "gelijk" zijn zodat water "rechtdoor gaat" en er bovenin warm water is maar onderin in het vat gewoon veel kouder water...

Ik snap dus niet dat die WP retour 27 graden is ?? dat duidt dan toch op mega vermenging in dat vat ?
Zou er niet (idealiter) ca 22 graden retour moeten komen (in dit voorbeeld) bij de WP ?? Klopt die aanname wel (de leverancier zegt: die interne moet net fractie sneller lopen dan die externe .......

Iemand een suggestie ?

PS - even los van de discussie dat een vat onzin is etc (zit er nu nog ff aan vast ivm garantie en lastige discussie met leverancier) ..

dank alvast

situatie schets :

[Afbeelding]
De vraag is of de pompsnelheden daadwerkelijk gelijk zijn. De WP kiest doorgaans zelf hoe hard de pomp moet draaien om tot een bepaalde dT te komen. Geen idee het mogelijk is bij bepaalde warmtepompen om een fixed flow-snelheid te kiezen.

Wat de leverancier zegt over de pompsnelheid zet ik m'n vraagtekens bij. Volgens mij moet de externe pomp idealiter op gelijke snelheid, of sneller draaien. Bij sneller draaien heb je wel een iets hoger pompverbruik, maar je haalt dan in ieder geval de maximale warmte uit het vat (dt over de vloer wordt lager, en dus de afgifte groter).
Bij langzamer draaien van de externe pomp wordt dt over de vloer groter dan dt van de warmtepomp. En dat is verlies, je haalt dan niet alle mogelijke warmte uit het vat.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi, thx, die snelheden haal ik van display pomp af en een view binnen de WP. De WP draait nu op constante snelheid. Zal de WP interne pomp eens wat lager zetten dan de externe pomp kijken wat er gebeurt.

Ik zou toch niet verwachten dat er 27 graden uit dat vat getrokken wordt terug naar de WP terwijl er 22 graden water binnen komt ongeveer 15 cm van dat afvoer buisje in het vat..

ps - zojuist interne pomp op 1.2 gezet en externe op 1.4

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 20-01-2024 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MisterB
dT primair en secundair zijn verschillend. Dat betekent dat de flow ook verschillend is (of dat je buffer flink aan het afkoelen is).
Dat de Ta secundair wat lager is komt door de manier van aansluiten. Als je de buffer met T-stukken aansluit (en er dus maar twee aansluitingen van het vat gebruikt worden heb je minder menging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:48:
@MisterB
dT primair en secundair zijn verschillend. Dat betekent dat de flow ook verschillend is (of dat je buffer flink aan het afkoelen is).
Dat de Ta secundair wat lager is komt door de manier van aansluiten. Als je de buffer met T-stukken aansluit (en er dus maar twee aansluitingen van het vat gebruikt worden heb je minder menging.
hi thx, je zegt dus ... het is ook raar (of eigenlijk ongewenster) dat er 32 in gaat en slechts 30 uit komt .. right ?

dat zou in balans moeten zijn right ?

met die t-stukken bedoel je er in feite een serie vat van maken ? klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
heb de waterpomp eens op delta t gezet - dan gaat ie metene terug naar 0,9 m3/h en regelt ie kennnelijk zelf zijn snelheid. Kijken wat er gebeurt...amper wat dus

[ Voor 44% gewijzigd door MisterB op 21-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:52:
[...]

hi thx, je zegt dus ... het is ook raar (of eigenlijk ongewenster) dat er 32 in gaat en slechts 30 uit komt .. right ?

dat zou in balans moeten zijn right ?

met die t-stukken bedoel je er in feite een serie vat van maken ? klopt dat ?
Wel parallel, maar dan zoals je een radiator aansluit, dus met 2 ipv 4 pijpen. Maar in serie is uiteraard nog beter.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Wel parallel, maar dan zoals je een radiator aansluit, dus met 2 ipv 4 pijpen. Maar in serie is uiteraard nog beter.
zo ? : (courtesy warmtepomp-tips.nl)

in mijn geval is er geen sprake van naregeling (verdeler staat altijd helemaal open) ... dus beide pompen gelijke flow lijkt me dan

ps - ik wil wel proberen om met huidige installtie eea optimaler te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDeDjSrw1XgCgfcQnNuw-5uhCPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Yrl0io2p1ua5BNJjhpwNDew.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MisterB op 20-01-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Wat maakt dit volgens jou beter dan een WAR stooklijn met ruimtecompensatie?

edit @Technician- :
Dit even los van het feit dat ik vind dat een warmtepomp z'n eigen optimale stooklijn zou moeten kunnen vaststellen. Een stooklijn instellen/optimaliseren is voor veel mensen niet weggelegd.
Failsafe.
Nu wordt een stooklijn al achtergelaten op -10-60 bij een buh die inkomt bij +5C
Voor ons hoeft het niet inderdaad.

Tweakers hebben nogal moeite om buiten hun eigen wereld te kijken geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 20-01-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 07:39
Jojan265 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:42:
[...]

[...]
Daarom lijkt het mij ook zo logisch dat een goede regeling (wanneer het afgiftesysteem staat ingesteld op 'vloerverwarming') ook gaat kijken naar de Tret.
Als die inkakt moet de Ta omhoog. Dat kan per tienden gemeten en gecorrigeerd worden.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 07:39
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:35:
[...]

De Panasonic R-32's van 5 en 7kW leveren hun nominale vermogen bij 35° aanvoertemperatuur tot ruim 7° onder nul. Zie de service manual hoofdstuk 21. Technical Data. Daar valt weinig meer aan te rekenen.
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
Mooier en bruikbaarder -met name voor nieuwbouw- was een opgave bij 30 ipv 35.

35 graden kan niet worden bereikt met een systeem dat doorgaans draait op 25 a 26 graden Ta. En dat is ook totaal niet nodig.

Wanneer het -7 is voldoet een vloertemperatuur van 24 graden (de Tr) en daarbij past een Ta van 30 a 31 en dan loopt de WP echt op vol vermogen. Dat is dan ook het max haalbare voor een warmtepomp die correct gedimensioneerd is.

Er valt nog wat te doen aan de normeringen in warmtepompenland als het gaat om specificeren obv praktijk.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Tony71 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:22:
Ik vermoed dat alle warmtepompbezitters wel een vuilascheider op de retour hebben hangen, maar weinigen hoor ik over het jaarlijks volledig doorspoelen van de vloerverwarming. Dit verkleint de risico's op storingen, is beter voor je wp, flow, cop en gemoedsrust. Met een gardenakoppeling en een slang ben jij het mannetje: https://www.brycus.nl/man...34-gardena-2921-26-b47b2/

YouTube: Vloerverwarming spoelen
@Tony71 introduceer je zo niet telkens nieuwe zuurstof in je systeem?
De combi met radiatoren, tenzij op een platenwisselaar aangesloten, lijkt me dan niet echt gunstig

edit: waarschijnlijk nog de oude zuurstof doorlatende vv leidingen?

[ Voor 4% gewijzigd door bioscrasher op 21-01-2024 09:42 . Reden: aanvulling ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bioscrasher schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:31:
[...]

@Tony71 introduceer je zo niet telkens nieuwe zuurstof in je systeem?
De combi met radiatoren, tenzij op een platenwisselaar aangesloten, lijkt me dan niet echt gunstig

edit: waarschijnlijk nog de oude zuurstof doorlatende vv leidingen?
Snap echt niet dat @Tony71 geen mini ontgasser heeft, beetje installatie heeft dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLK4Iu9fHxOi-T5s-eSi2fp45qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4jASlSQc1WkdnXosKFULvOa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@Technician- Omdat de kosten voor een ontgasser aanschaf niet opwegen ?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2024 11:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:19:
@Technician- Omdat de kosten voor een ontgasser aanschaf niet opwegen ?
Het jaarlijks! Spoelen van je complete systeem ook niet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:33
[...]

Een eenvoudigere regeling zou misschien nog kunnen zijn dat als de opwarming richting wenstemperatuur te lang duurt, de stooklijn tijdelijk wat wordt opgedraaid. Dit kan tal van oorzaken hebben: nat, winderig weer, weinig mensen in huis, veel defrosts, veel SWW-runs.

Hier gister nog een klacht: huis voelde nog koud aan in de middag. Tsja, als iedereen 's morgens gaat douchen, en vervolgens iemand nog een flink bad neemt, staat de WP de boiler 2x op te warmen. Met een bak defrosts tussendoor, en bij het bad ook geen voordeel van de DWTW. Dan wordt het huis gewoon een aantal uren niet verwarmd, en dan koelt het flink af. In zo 'n geval zou je de stooklijn tijdelijk wat hoger willen hebben.

Een WPB zou ook weinig soelaas bieden - de vraag is of die in de korte tijd zoveel water kan opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Zwartoog schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Een eenvoudigere regeling zou misschien nog kunnen zijn dat als de opwarming richting wenstemperatuur te lang duurt, de stooklijn tijdelijk wat wordt opgedraaid. Dit kan tal van oorzaken hebben: nat, winderig weer, weinig mensen in huis, veel defrosts, veel SWW-runs.

Hier gister nog een klacht: huis voelde nog koud aan in de middag. Tsja, als iedereen 's morgens gaat douchen, en vervolgens iemand nog een flink bad neemt, staat de WP de boiler 2x op te warmen. Met een bak defrosts tussendoor, en bij het bad ook geen voordeel van de DWTW. Dan wordt het huis gewoon een aantal uren niet verwarmd, en dan koelt het flink af. In zo 'n geval zou je de stooklijn tijdelijk wat hoger willen hebben.

Een WPB zou ook weinig soelaas bieden - de vraag is of die in de korte tijd zoveel water kan opwarmen.
@verkeerslicht daarom hier steeds blijer met mijn basale aanpak: met de weersregeling op een laag standje doet de buitenvoeler het prima waarbij het radiatoren systeem ook sneller kan reageren dan een VV systeem.

@Zwartoog ik heb gekozen voor gas als backup (en de wok die er voorlopig nog niet uit gaat 8) ) waarmee ik tevens warm tapwater maak. De ketel maakt zonder luxe stand ook veul minder draai-uren en wordt dit jaar vervangen door een nieuwe die dan zeker nog 15-20 jaar meegaat.

Gecombineerd met een overbemeten buitenunit die met twee vingers in zijn neus 45-50 graden maakt als het écht moet en een parallel buffervat van 300 liter om de runs een half uurtje langer te maken en dan constateer ik dat ik helemaal niet zo'n slechte keus heb gemaakt.

Alles kan uiteraard beter, zoals JAGA's in de woonkamer en eetkamer waarvoor ik een nieuw leidingstelsel moet gaan graven in de 50 cm ondiepe en natter kruipruimte maar dat kan later altijd nog een keertje.

In de zoldervloer heb ik al twee extra gaten geboord en in de "technische ruimte" er vlak boven zitten al twee kogelkranen met 32x3 MLC leidingen zodat ik snel door het dek van de 1e naar beneden kan.

Zoals het er nu uit ziet denk ik niet dat ik de extra investering in tijd en geld ga doen voor de JAGA's en al het leidingwerk in de kruipruimte om gedurende de wintermaanden een 1 punt hogere COP te draaien.

Een Victron ESS dat op de spotprijzen 30kWh kan tanken op lage tarieven en vervolgens kan teruggeven op duurdere momenten i snet zo effectief d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDAWGqRuK2V4prvF5pGYqWuGxH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QE8mGDWgsIJx0OSZItVVpTye.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door bioscrasher op 21-01-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Maar als de WPB opwarmt heeft niemand last van en koelt je huis niet af. Dus waarom geen soelaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:10:
[...]

zo ? : (courtesy warmtepomp-tips.nl)

in mijn geval is er geen sprake van naregeling (verdeler staat altijd helemaal open) ... dus beide pompen gelijke flow lijkt me dan

ps - ik wil wel proberen om met huidige installtie eea optimaler te krijgen.

[Afbeelding]
Ik begrijp goed dat je in eerste instantie de boel optimaal werkend wil krijgen zoals het nu zit.

Zoals ik het zie is het zo:
Het circuit met de laagste dT heeft de hoogste flow. Immers zou de secundaire pomp helemaal niet draaien, dan zou de dT van de warmtepomp na verloop van tijd 0 zijn.

Conclusie:
De secundaire pomp draait langzamer.

Dat gezegd hebbende moet je afgelopen dagen te maken hebben gehad met defrosts. Dit zal invloed hebben op je metingen. Ook zal de pompsnelheid tijdens de defrosts hoger liggen.

Heb je inmiddels succes met het veranderen van de pompsnelheden?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Tja, het onvermijdelijke effect van een langdurige onderbreking in verwarming met radiatoren in combinatie met het weer van afgelopen dagen.

Maar heb ik het mis als ik zeg dat de Valliant hier juist zou moeten inspringen met de stooklijncompensatie of met de draai aan de thermostaat zoals je eerder aangaf?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:02:
Daikin heeft mooie actie bij de monoblocs, nog €500 cashback samen met de 10 jaar garantie op de nieuwe R32 series.
Bv een EBLA08 monobloc 8kw.
Zit je met montage op zo’n €5500
Krijg je terug € 3.225,-
En nog € 500,-
Heb je een full elec WP voor €1775,- netto.
EN 10 jaar garantie (nou ja iig op onderdelen)

[...]
Dat is heel netjes! Hoeveel vermogen heeft deze WP bij W-7A45 ? Waar kan ik die kopen als doe-het-zelver?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:45:
[...]

@verkeerslicht daarom hier steeds blijer met mijn basale aanpak: met de weersregeling op een laag standje doet de buitenvoeler het prima waarbij het radiatoren systeem ook sneller kan reageren dan een VV systeem.
Hoe bedoel je precies? ;)

Mijn ideaalbeeld bestaat nog steeds uit een overgedimensioneerde vloerverwarming op - in ieder geval - de begane grond, waardoor schommelingen (van het weer of gebruik SWW) worden weggefilterd. Daarnaast hoge COPs door lage Ta.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Hoe bedoel je precies? ;)

Mijn ideaalbeeld bestaat nog steeds uit een overgedimensioneerde vloerverwarming op - in ieder geval - de begane grond, waardoor schommelingen (van het weer of gebruik SWW) worden weggefilterd. Daarnaast hoge COPs door lage Ta.
Een van de weinige zaken waar ik spijt van heb is het weglaten van de 2 DN40 geïsoleerde leidingen van zolder naar de berging en de keus voor €5.000 meerprijs voor wat slangen in de vloer op BG en de 1e etage.
10 graden lager stoken heeft zeker nut.

Ik blijf echter wokken en de CV voor WW gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 16:17
RichieB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Dat is heel netjes! Hoeveel vermogen heeft deze WP bij W-7A45 ? Waar kan ik die kopen als doe-het-zelver?
7kW, zie ook https://daikintechnicalda...erma-3-m-ebla/combination

Waar te koop, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
@bioscrasher Voor mijn beeldvorming - 10 graden lager is niet niks -
welke aanvoertemperaturen heb je bij 0 °C buiten nodig om de woning
op welke (gemiddelde) temperatuur te houden? Wat is je stooklijn?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Ik begrijp goed dat je in eerste instantie de boel optimaal werkend wil krijgen zoals het nu zit.

Zoals ik het zie is het zo:
Het circuit met de laagste dT heeft de hoogste flow. Immers zou de secundaire pomp helemaal niet draaien, dan zou de dT van de warmtepomp na verloop van tijd 0 zijn.

Conclusie:
De secundaire pomp draait langzamer.

Dat gezegd hebbende moet je afgelopen dagen te maken hebben gehad met defrosts. Dit zal invloed hebben op je metingen. Ook zal de pompsnelheid tijdens de defrosts hoger liggen.

Heb je inmiddels succes met het veranderen van de pompsnelheden?
hi, nee krijg mijn vinger er niet achter. Als secundaire pomp sneller loopt dan zuigt ie toch koud retour water naar binnen, lijkt m niet goed. Aan de endere kant zie ik idd dT aan de secundaire kant veel hoger dan aan de primare kant... wat ik ook doe aan de primare kant blijft het op 4 graden verschil en aan de secundaire kant ruim 6. Dus toch nog onbalans . primair loopt volgende meters nu iets sneller dan secundair .... zal primair toch nog even wat verlagen. En ja ca 30 defrosts per dag.

nu meet ik :

30 in en 24 uit aan de WP kant (primair)
28 in en 21.5 uit aan de VV kant (secundair)

ik krijg het niet voor elkaar om bovenin gewoon 30 door te sluizen en onderin gewoon 21.5..

ook zie ik die WP geen spat warmer water maken dan 30 graden (op een stooklijn waarde van 40) terwijl het nu +6 buiten is .... gister bij 0 tot 2 buiten had ik exact zelfde waardes ...

dat de pomp niet juist gedimensioneerd is weet ik inimddels .. maar ik zou dan toch tenminste warmer water moeten krijgen met stijgende buiten temps ..

het vat lijkt juist aangesloten.. deze heben we :

op de korte pijpen zit aanvoer vanuit warmtepomp (1) en aanvoor naar de secundaire pomp. (8)
op de lange pijpen zit de retour uit VV (4) en retour naar WP (3)
de aanvoer/retour primair zit aan ene kant vat en secudair idem (er is dus geen kruis stroom water in dat vat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnaHIjRxf6J-G9V9dRfnHlIItzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8obJa9zTxKoTLCQCgMfrjv5H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door MisterB op 21-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Dank je! Ik had die site opgeslagen, maar kon vanaf de home pagina dit niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYEFEpUQzhO4sGohm10hxvmT3qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6XlvsWLcs8Kh0taJtN4AohY.png?f=fotoalbum_large

10 kW van W-12A45 tot W0A45, daar kan ik prima mee uit de voeten!
Edit: wel raar dat RVO hem heeft staan als 7 kW unit. Dan zal die 10 kW inclusief de 3 kW BUH zijn.
Waar te koop, geen idee.
Ik heb met Google de EDLA08E3V3 gevonden voor € 5490. :)

Dit is toch een echt monoblock, dus zonder unit binnen? Gewoon water in/uit aansluiten en gaan?

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 21-01-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35

MrFish

Untitled

RichieB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Dank je! Ik had die site opgeslagen, maar kon vanaf de home pagina dit niet vinden.
[Afbeelding]

Edit: wel raar dat RVO hem heeft staan als 7 kW unit. Dan zal die 10 kW inclusief de 3 kW BUH zijn.

[...]

Ik heb met Google de EDLA08E3V3 gevonden voor € 4537. :)

Dit is toch een echt monoblock, dus zonder unit binnen? Gewoon water in/uit aansluiten en gaan?
Je kunt op die site kiezen tussen ‘maximumcapaciteit’ (incl BUH) en ‘alleen warmtepomp’. Je moet die tweede hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:06
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb met Google de EDLA08E3V3 gevonden voor € 4537. :)

Ik zie hem daar voor 5490. Waarom krijg jij zo'n korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:01
[...]

Ja, klopt. Die f-gassen melding van climasense klopt dus ook niet.

Kijk wel even goed waar je deze plaatst. Het is een mooi en kwalitatief goed apparaat, maar met 62dB niet bepaald de stilste unit, om het netjes uit te drukken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
DaanTriple7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Ik zie hem daar voor 5490. Waarom krijg jij zo'n korting?
Oops, hij stond kennelijk op ex BTW. Ik heb het aangepast. Voor €1k minder heb je een Panasonic J9 die precies dezelfde vermogenscurve heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Oops, hij stond kennelijk op ex BTW. Ik heb het aangepast. Voor €1k minder heb je een Panasonic J9 die precies dezelfde vermogenscurve heeft.
En stiller is met een groot tweakers platform 😃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Pagina: 1 ... 96 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)