Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudokoper
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:31
Beste Tweakers,

Onze CV-ketel is 15 jaar oud en begint kuren te vertonen. We willen daarom overstappen op een all electric warmtepomp. Ons huis is gebouwd in 2008 (geen aanvullende isolatiemaatregelen getroffen), 2 onder 1 kap, HR++ glas, opbrengst zonnepanelen afgelopen jaar was 5100 kw/h
Historisch gasverbruik:
1300 m³/jaar (feb. 2023 t/m jan. 2024). We wonen er pas sinds februari dus dit is de enige data die ik heb.
Afgiftesysteem:
- 77 m² vloerverwarming. Of dit hoofdverwarming is en of de leidingen 10 cm van elkaar af liggen, is niet bekend. Misschien kunnen jullie iets afleiden uit de foto van de verdeler?
- verder naast de vloerverwarming nog 3 radiatoren in de woonkamer en open keuken (zie foto) en een radiator in de hal. Waterinhoud en afgifte van de radiatoren is niet bekend.
- ik heb de watertemperatuur van de CV op 45 graden gezet en ik kan het huis hiermee warm houden.
SWW:
- niet nodig want voor het SWW wil ik een aparte warmtepompboiler van Atlantic installeren.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: stil, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed.
Koevlaas formule:
1300 m3 x 8 / 1650 = 6,3 Kw —> afronden naar boven = 7 Kw
Foto's ter beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARazX9sPynLfNkrTxeUOhDDqOYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niVDWRp3tinlmq7KlC9TLNVN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LETwfq-0NjFv1sQxHoXolGNyHnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OO8Uz6blXzRzHemVAuwv8zU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7n2ywzEnSQGIzUJMDG6bWsUdNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpoNL8wYSZPHcBB6gjXeqlg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq2D0-pWPOkOUtf5cadZ8lBLaD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoY7i7ducWX3qItwZAyYuQHR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kfvyw3PJUuoxQtwE_6X4V4YMHro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ305jrzP26AS6ItuXNzFSdk.jpg?f=fotoalbum_large
Ontvangen offerte:
Via de collectieve inkoop warmtepompen van Vereniging Eigen Huis heb ik via Heattransformers de volgende offerte ontvangen. Hoe denken jullie erover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r627rtDTp1YpkkgVe1nn1SqipFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIurAZb1lI6mvvmalBe2co5K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:08
Hoi waar hangt de ketel,
Waar moeten de leidingen naar binnen?
Waar kan het buitendeel staan?

Heb je al gedacht aan monoblock of split als voorkeur. Zomaar wat vragen om je verder te helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pseudokoper Hoi, hoi, aanvullend voor all-electric:
vloerverwarmingsverdeler ombouwen/vervangen naar pomploos,
is dit al overwogen/aangeboden/besproken?
Wat houden de 2 nieuwe groepen alles in? (materiaal, werkzaamheden)
Op het eerste gezicht lijkt het bedrag voor dit onderdeel aan de hoge kant,
net zoals het bedrag voor de (overbodige?) circulatiepomp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik zou ook even kijken of je op die vloerverwarming buizen lettertjes kan vinden wat voor type het is. Zwart wijst mogelijk op tyleenslang, wat niet diffusiedicht is (lees: ze laten zuurstof door, wat zorgt voor roest in je systeem, wat niet bepaald goed is voor je WP).

Verder zie ik 5 groepen, 77m2 op 5 groepen is 15m2 per groep. Als het HoH 10cm zou zijn, zou dit 150m per groep zijn, dat lijkt me wat veel.
Aangezien er ook best wel dikke radiatoren zitten, lijkt de VVW me geen hoofdverwarming, ik gok dus op HoH 15 a 20cm, met groepslengtes van 80~120m dus

[ Voor 35% gewijzigd door ConQuestador op 15-01-2024 13:29 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De convectoren kunnen wel wat fans gebruiken (ook met gasketel trouwens).

Met een serievat in plaats van parallel is de €650 al snel bespaard.

Voor deze €12k heb je niet eens een SWW boilervat erbij? Ik vind het veel, maar misschien is het intussen marktconform...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 14:07
Een paar opmerkingen (helemaal in lijn met alles wat hierboven al gezegd is):
- Circulatiepomp, bypass en buffervat > nergens voor nodig (integendeel) en mogen allen richting /dev/null. Sta hier echt op, want anders kan je hier in de rij bij de vele tweakers die het er achteraf alsnog weer allemaal uitgehaald hebben om een goed en zuinig systeem te krijgen.
- Elektrawerk lijkt wat veel, maar is mogelijk uitbesteed werk en ik haal hier ook niet uit over welke afstanden men eea moet aanleggen. Maak iig afspraken over de gebruikte (merken van de) componenten.
- Ik zou de vvw-verdeler meteen mee (laten) vervangen voor een pomploze variant. Check idd even de slangen of die niet van tyleen zijn (beetje moeilijk te zien op deze foto), maar gezien het bouwjaar denk ik van niet.
- Gezien de hoeveelheid groepen en aanwezigheid van allerlei radiatoren beneden denk ik niet dat je vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd. Om het zeker te weten kan je een warmtecamera gebruiken. Die zijn ook te huur.
- Radiatoren zijn in huizen van deze bouwjaren onderbemeten voor een WP. Je kan de bestaande dubbele radiatoren onder de ramen voorzien van (speedcomfort-) ventilatoren en die in de hal (en evt. boven) vervangen door een T22 exemplaar in dezelfde maatvoering.
- Bedenk ook even wat je qua koelen precies wil en vooral verwacht, je kan hiermee niet onder het dauwpunt gaan koelen, dus het koelvermogen zal zonder vergaande aanpassingen nogal beperkt zijn. Prima om het op 24-25 te houden binnen in de warme weken, maar je zal niet even naar 21 graden kunnen gaan zoals met een airco.
- Prijs is niet goedkoop maar ook niet duur, tegenwoordig redelijk marktconform vrees ik. Komt ook door de overbodige pomp en buffervat en de hoge stelpost voor de elektra.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:46:
Voor deze €12k heb je niet eens een SWW boilervat erbij? Ik vind het veel, maar misschien is het intussen marktconform...
Als je €1500 gaat vragen voor 3 groepen, dan gaat het hard.
Maar als ik een beetje google op Daikin Altherma 3, dan zijn dit apparaten die zo €9k kosten.

Als je meehelpt met de voorbereiding, dan zou het voor €6k al een heel eind moeten komen met een goedkopere warmtepomp. Maar ik denk dat €12k realistisch is als je geheel ontzorgd wilt worden en de zo'n beetje de duurste split-WP pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:39
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:18:

- Radiatoren zijn in huizen van deze bouwjaren onderbemeten voor een WP. Je kan de bestaande dubbele radiatoren onder de ramen voorzien van (speedcomfort-) ventilatoren en die in de hal (en evt. boven) vervangen door een T22 exemplaar in dezelfde maatvoering.
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hoi,
Kun je nog aangeven waar het buitendeel kan komen te staan, hoe lang de leidingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheGhostInc schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Maar ik denk dat €12k realistisch is als je geheel ontzorgd wilt worden en de zo'n beetje de duurste split-WP pakt.
Daikin zit niet onderin de markt qua prijs maar ook zeker niet bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ConQuestador schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:27:
Ik zou ook even kijken of je op die vloerverwarming buizen lettertjes kan vinden wat voor type het is. Zwart wijst mogelijk op tyleenslang, wat niet diffusiedicht is (lees: ze laten zuurstof door, wat zorgt voor roest in je systeem, wat niet bepaald goed is voor je WP).

Verder zie ik 5 groepen, 77m2 op 5 groepen is 15m2 per groep. Als het HoH 10cm zou zijn, zou dit 150m per groep zijn, dat lijkt me wat veel.
Aangezien er ook best wel dikke radiatoren zitten, lijkt de VVW me geen hoofdverwarming, ik gok dus op HoH 15 a 20cm, met groepslengtes van 80~120m dus
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar een woning uit 2008 zal normaliter zeker geen tyleenslang bevatten. Lijkt me gewoon grijze slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudokoper
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:58:
Hoi waar hangt de ketel,
Waar moeten de leidingen naar binnen?
Waar kan het buitendeel staan?

Heb je al gedacht aan monoblock of split als voorkeur. Zomaar wat vragen om je verder te helpen.
Monobloc of split heb ik niet per se een voorkeur voor. Eigenlijk wat de meeste makkelijke en goedkoopste oplossing is. Voordeel van monobloc is dat je de installatie makkelijker zelf kan doen toch?

Ik had gedacht om de buitenunit op het garagedak te plaatsen en dan de leiding via de gevel omhoog naar de zolderverdieping. Daar de muur door en via de knieschotten kom je dan in na een meter of 3 a 4 uit in een kleine ruimte waar nu de CV-ketel hangt. Buitenunit in de achtertuin zou ook kunnen maar dan komt hij niet veel dichter bij de verdeler (die in de trapkast staat in de hal) te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq-o_kBOYdTUXTlLjBZq4kQfn1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r89nXuCBBqc93XrjnIdfD79u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mui1cGwNxi2rqpw2GNSKBAvR-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DREa1O0zN4CQUiP6luwZOOZr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXNSe-26bQDO6_3jdAOew5WjMhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbvR1n0al3fEYyIdbFpWbRKu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMUYTaM27xOX0hPn-uLVHsBv_MY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlXqbH4aO9GO7IpE4vJeBgPk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudokoper
dunklefaser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:14:
@Pseudokoper Hoi, hoi, aanvullend voor all-electric:
vloerverwarmingsverdeler ombouwen/vervangen naar pomploos,
is dit al overwogen/aangeboden/besproken?
Wat houden de 2 nieuwe groepen alles in? (materiaal, werkzaamheden)
Op het eerste gezicht lijkt het bedrag voor dit onderdeel aan de hoge kant,
net zoals het bedrag voor de (overbodige?) circulatiepomp.
Het gesprek ging telefonisch met een soort eerstelijns verkoopadviseur. Ik had de indruk dat hij er nog minder verstand van heeft dan ik. Ik moest een paar keer uitleggen dat ik alleen een warmtepomp voor de CV wilde en dat ik zelf voor een warmtepompboiler ga zorgen voor SWW. Ik heb expliciet gevraagd of die bypass op de offerte bedoeld was om de pomp op mijn verdeler te omzeilen en dat was het geval. Daarom niet meer gehad over pomploos omdat ik dacht dat een bypass ook een goede oplossing zou zijn. Als ik de offerte zou accepteren dan zou er nog een schouw met de technische afdeling plaatsvinden.

Ik ga er vanuit de die 2 groepen all in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 22:27

Als ik mag, is het ook belangrijk om op te letten bij welke temperatuur deze ventilatoren gaan werken.
Ik ben nog steeds aan het spelen met de instellingen van mijn hybride warmtepomp en besef verrassend genoeg dat ik het huis warm kan houden met niet zo warm water, vooral dankzij deze ventilatoren. Mijn radiatorventilatoren starten momenteel wanneer de 33 graden wordt bereikt, aangezien het buiten koud is, veroorzaakt dit geen problemen. Maar ik ben bang dat ze niet meer werken als het 12 of 14 graden is, omdat de radiator dan niet warm genoeg is om hem aan te zetten. En mijn huis is veel ouder dan het zijne...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Pseudokoper schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Monobloc of split heb ik niet per se een voorkeur voor. Eigenlijk wat de meeste makkelijke en goedkoopste oplossing is. Voordeel van monobloc is dat je de installatie makkelijker zelf kan doen toch?

Ik had gedacht om de buitenunit op het garagedak te plaatsen en dan de leiding via de gevel omhoog naar de zolderverdieping. Daar de muur door en via de knieschotten kom je dan in na een meter of 3 a 4 uit in een kleine ruimte waar nu de CV-ketel hangt. Buitenunit in de achtertuin zou ook kunnen maar dan komt hij niet veel dichter bij de verdeler (die in de trapkast staat in de hal) te staan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie plek toch op dat dak? De buren zitten er schijnbaar ook ver zat vanaf. En niet direct ramen in de buurt.

Maar je rookgasafvoer zie je toch.?
Als je die eruit robt en een dakdoorvoertje zet ben je toch al met 3 meter bij de binnenunit. Zet je die op de plek van de cv ketel.
En snel klaar voor weinug.

Alleen ff je cv verdeler vervangen voor een pomploze variant . Kun je zelf nog wel wat hobien met fans op de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 14:07
benito schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Als ik mag, is het ook belangrijk om op te letten bij welke temperatuur deze ventilatoren gaan werken.
Ik ben nog steeds aan het spelen met de instellingen van mijn hybride warmtepomp en besef verrassend genoeg dat ik het huis warm kan houden met niet zo warm water, vooral dankzij deze ventilatoren. Mijn radiatorventilatoren starten momenteel wanneer de 33 graden wordt bereikt, aangezien het buiten koud is, veroorzaakt dit geen problemen. Maar ik ben bang dat ze niet meer werken als het 12 of 14 graden is, omdat de radiator dan niet warm genoeg is om hem aan te zetten. En mijn huis is veel ouder dan het zijne...
Terecht punt idd, moet je je wel even op inlezen en ook beslissen in hoeverre je hier je nieuwe hobby van wilt maken ;) Je kan dan als alternatief met een losse besturing werken, een centraal geschakelde voeding voor die fans maken (sowieso mooier dan een losse adapter in het stopcontact bij elke radiator) of gewoon zonder draaien op koudere dagen. Bij 12-14 graden buiten heb je die fans ook niet zo nodig.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

benito schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Voordat we dit topic gaan kapen een ander topic voor ventilatoren op of onder convectoren/radiatoren.
"LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" en het HeatBooster topic

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Waarom niet gewoon een Panasonic J serie monoblock op je garagedak zetten?
Die kost 4300 voor de 7 of 4500 voor de 9 kW.
Scheelt nogal met 9600 voor een Daikin split en is een stuk eenvoudiger te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pseudokoper
Een paar opmerkingen (helemaal in lijn met alles wat hierboven al gezegd is):
- Circulatiepomp, bypass en buffervat > nergens voor nodig (integendeel) en mogen allen richting /dev/null. Sta hier echt op, want anders kan je hier in de rij bij de vele tweakers die het er achteraf alsnog weer allemaal uitgehaald hebben om een goed en zuinig systeem te krijgen.
- Elektrawerk lijkt wat veel, maar is mogelijk uitbesteed werk en ik haal hier ook niet uit over welke afstanden men eea moet aanleggen. Maak iig afspraken over de gebruikte (merken van de) componenten.
- Ik zou de vvw-verdeler meteen mee (laten) vervangen voor een pomploze variant. Check idd even de slangen of die niet van tyleen zijn (beetje moeilijk te zien op deze foto), maar gezien het bouwjaar denk ik van niet.
- Gezien de hoeveelheid groepen en aanwezigheid van allerlei radiatoren beneden denk ik niet dat je vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd. Om het zeker te weten kan je een warmtecamera gebruiken. Die zijn ook te huur.
- Bedenk ook even wat je qua koelen precies wil en vooral verwacht, je kan hiermee niet onder het dauwpunt gaan koelen, dus het koelvermogen zal zonder vergaande aanpassingen nogal beperkt zijn. Prima om het op 24-25 te houden binnen in de warme weken, maar je zal niet even naar 21 graden kunnen gaan zoals met een airco.
- Prijs is niet goedkoop maar ook niet duur, tegenwoordig redelijk marktconform vrees ik. Komt ook door de overbodige pomp en buffervat en de hoge stelpost voor de elektra.
Dankjewel voor je uitgebreide feedback. Goed idee om de verdeler te vervangen en die bypass, buffervat en pomp is dus ook onzin.

De koelfunctie zat bij de warmtepomp en was geen wens van mij. Ik verwacht er ook niet veel van. De bedoeling is te zijner tijd een paar airco’s te hangen voor koeling (en eventueel bij verwarmen wanneer nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudokoper
ASW1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:15:
Waarom niet gewoon een Panasonic J serie monoblock op je garagedak zetten?
Die kost 4300 voor de 7 of 4500 voor de 9 kW.
Scheelt nogal met 9600 voor een Daikin split en is een stuk eenvoudiger te installeren.
Die overweeg ik ook nog steeds. Ik heb een offerte via Vereniging Eigen Huis heb opgevraagd en het aangesloten bedrijf kwam met Daikin als voorstel. Ik ben dus niet merkgebonden (wel sluit ik een paar merken uit zoals LG en dat Chinese merk).
Pagina: 1