Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 21:52
Mijn situatie eerder eens in andere topics gedeeld, beter om een eigen post te maken. Ons huis (bouwjaar 1981) gaat de komende maanden cosmetisch, maar hopelijk ook duurzaam verbouwd worden. Het betreft een drive-in woning (soort van) met hal + inpandige berging op de begaande grond, woonkamer, eetkamer en openkeuken op de 1ste verdieping en 3 slaapkamers, badkamer en grote overloop (ruimte voor werkplek etc.) op de 2de verdieping. Momenteel wordt de woning verwarmd met een Vaillant HR Exclusive CV uit het jaar 2007 (voor zover ik kan achterhalen op de ketel zelf). In het gehele huis zijn radiatoren aanwezig om de woning te verwarmen. Met de kleine verbouwing in 2019 een radiator in de woonkamer weggehaald ter behoeve van de indeling van de keuken. De nadelige effecten daarvan merken wij helaas al jaren, tijd om verandering in te brengen. De woning heeft een kruipruimte die toegankelijk is vanuit de hal, geen isolatiemaatregelen. Weet ook niet of dit effect zou hebben omdat wij de woongedeelte op de 1ste en 2de verdieping hebben.

Wij zijn al een tijdje bezig met de aannemer om de plannen rondom de verduurzaming op papier te zetten. Alle ramen in het huis zijn nog van dubbelglas uit het bouwjaar, deze worden vervangen voor HR++ (HR+++ is niet mogelijk in de huidige kozijnen). De kozijnen zijn in beheer van de VvE, kosten om die te vervangen liggen gewoonweg te hoog. Offertes lopen uiteen van 45000 tot 55000 euro. De aannemer heeft aangegeven dat de huidige hardhouten kozijnen echter nog in goede staat zijn. De vloer in de woonkamer, eetkamer en keuken wordt er compleet uitgehaald en opnieuw opgebouwd met isolatie en vloerverwarming. Dit doen wij omdat een deel van de vloer boven de gedeelde garage ligt. Zonder isolatie zou er veel warmte van de vloerverwarming weglekken naar beneden. Zie foto's voor visualisatie. Aan de woonkamer grenst een dakterras van +/- 40m2 die geheel boven de gedeelde garage ligt. Boven wordt in de badkamer sowieso vloerverwarming aangebracht, wellicht ook op de rest van de bovenverdieping.

Dakisolatie is momenteel nog niet aan de orde. Het dak wordt ergens de komende jaren vervangen, isolatie wordt ook besproken in de VvE-vergaderingen. Het isoleren van de spouw is met een meerderheid aangenomen, offertes worden daarvoor opgevraagd.

In de nieuwe situatie zou het dus zo moeten zijn dat de woning is voorzien van HR++ glas, spouwmuurisolatie, een geisoleerde vloer (1ste verdieping) en een afgifte systeem van vloerverwarming door de gehele woning / afgifte systeem van vloerverwarming op de 1ste verdieping en badkamer en radiatoren (lage temperatuur) op de overige plekken.

Wij wonen hier nu sinds 2019 en historisch gasverbruik ligt gemiddeld op 1150 m³/jaar (20/21 1415m³). Wij willen graag over op een all-electric oplossing voor deze woning.

Momenteel ventilatie type C, we zijn aan het kijken of ventilatie type D ook mogelijk is.
Afgiftesysteem:
Zie de inleiding hierboven. Ik moet de ketel momenteel tussen de 55 en 60 graden houden om de tempratuurvraag (20+ zo nu en dan) te halen. Dit komt naar alle waarschijnlijkheid omdat er te weinig capaciteit is op de woonverdieping waar de thermostaat hangt.
SWW:
Op de huidige plek van de CV-ketel (1ste verdieping in apart hok) is ruimte voor een SWW vat. Een uniTOWER van bijvoorbeeld Vaillant zou hier passen, er moet alleen nog gekeken worden of de vloer hier ook op berekend is. Anders is er beneden in de berging ruimte. Wij wonen met 2 volwassen en een kind, boiler van 180/200 liter is voldoende. In de keuken zit een Quooker voor het warme water.
Warmtepompvoorkeur:
L/W: volgorde maakt niet zo heel veel uit. Unit komt op het dak te staan waarbij geluid eigenlijk geen grote rol zal spelen. Goedkoop is natuurlijk mooi, maar een oplossing die zuinig + goed verkrijgbaar is spreekt mij meer aan. Tweakersvriendelijk is altijd mooi meegenomen, maar ik ben niet van plan er heel diep in te duiken. De verschillende topics hier kan ik goed volgen en bieden uitkomst als ik dat in de toekomst wel wil doen.

Vooralsnog denk ik dat een split de beste optie is, omdat de unit toch een kleine 6/7 meter moet overbruggen van het dak naar de CV-ruimte. De bestaande opening van de rookgasafvoer is hier gelukkig ideal voor. Goedkeuring van de VvE over het plaatsen van de unit op het dak moet er nog komen, ergens dit voorjaar zal de vergadering plaatsvinden. Na contact met de beheerder heb ik er wel vertrouwen in dat dit goed moet komen.

Met de welbekende Koevlaas formule kom ik uit op 1150x8/1650=5,57. Als ik reken met de winter van 20/21 kom ik uit op 1415x8/1650=6,86. Wat is slim en waar kan ik vanuit gaan? Ook met de isolatiemaatregelen die wij gaan nemen en het optimaliseren van het afgiftesysteem?

Volgende vraag is dan: welk merk? Ik heb de nodige topics van de grote merken doorgekomen, net als het algemene L/W topic. Volgens mij ontlopen ze elkaar weinig.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed aan de installateur via de aannemer. Is hier ook al in huis geweest en daar zit een goed gevoel bij. In de offerte heeft hij een Remeha Eria opgenomen, ik ben daar echter nog niet zeker van.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0wqGZYsIh8FaSSfq6KYZqu74s0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IB3wQacDlSDVmwO4KAQ4ncRp.png?f=user_large

Rode lijn = huidige radiatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3rloU1fhiW9BAAl9OtiLhf1ofI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/58pGrarJttKaNT9xfdixXxnl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI_15en3Bal1LIHgHI-b25gtvAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbXoYW7h4cxzlbZQKUSf3D6f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFfm2_QQhoKk5yOTFaWdAjkMqXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xISXGTYnaT215oyTusyjii5a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsjQc9l55g6o6N_AIUfVLXcAscI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XXw3nnOF3jJfPhGRXvroezh5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:56
Vloerverwarming ook boven aanleggen: dat verhoogt je comfort en ook de kans dat je het minimum verhogen van je WP makkelijk kwijt kan. Als het kan, zeker doen.

Wat is je dak voor materiaal? WP kan resoneren en doordreunen en dan ben je verder van huis, zeker binnen en Vve. Hoezo niet op je dakterras?

Isolatie van je kruipruimte die onder je (is dat onverwarmde??) berging, entree met hal ligt kan gewoon lonen. Ik zou het even berekenen in Ubakus.

Split hoeft niet, juist een monoblock kan makkelijk veel meters overbruggen.

Geen unitower maar kiezen tussen boilervat of WP-boiler. De laatste maakt het een stuk makkelijker omdat je dan met de monoblock rechtstreeks naar de VV verdeler kan. KISS.

Als je nu ventilatie type C hebt en niets aan die kozijnen of het glas gaat doen, heeft type D weinig zin. Je hebt dan nog steeds roosters en met D wil je het potdicht hebben. Voor je comfort en energieverbruik is het prettig. Zijn kosten, snelheid en gasloos het doel is het geen noodzaak.

Fazit: ik heb nog geen WP geïnstalleerd maar lees al twee jaar mee. Dus wacht nog even andere reacties af.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
GudZ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:19:
Vloerverwarming ook boven aanleggen: dat verhoogt je comfort en ook de kans dat je het minimum verhogen van je WP makkelijk kwijt kan. Als het kan, zeker doen.

Wat is je dak voor materiaal? WP kan resoneren en doordreunen en dan ben je verder van huis, zeker binnen en Vve. Hoezo niet op je dakterras?

Isolatie van je kruipruimte die onder je (is dat onverwarmde??) berging, entree met hal ligt kan gewoon lonen. Ik zou het even berekenen in Ubakus.

Split hoeft niet, juist een monoblock kan makkelijk veel meters overbruggen.

Geen unitower maar kiezen tussen boilervat of WP-boiler. De laatste maakt het een stuk makkelijker omdat je dan met de monoblock rechtstreeks naar de VV verdeler kan. KISS.

Als je nu ventilatie type C hebt en niets aan die kozijnen of het glas gaat doen, heeft type D weinig zin. Je hebt dan nog steeds roosters en met D wil je het potdicht hebben. Voor je comfort en energieverbruik is het prettig. Zijn kosten, snelheid en gasloos het doel is het geen noodzaak.

Fazit: ik heb nog geen WP geïnstalleerd maar lees al twee jaar mee. Dus wacht nog even andere reacties af.
Bedankt voor jouw reactie!

Vloerverwarming boven is dus zeker een optie, ook aangegeven door de installateur. Geen idee of we het ook echt gaan gebruiken: op de hoofdslaapkamer hangt al een airco die wij gebruiken voor koelen en verwarmen. Op de slaapkamer van ons kind wordt tijdens/na de verbouwing ook een unit geïnstalleerd. De installateur gaf aan dat de meerprijs om boven ook vloerverwarming te leggen niet hoog is. Echt een financiële afweging wordt het dan ook niet denk ik.

Ik moet het antwoord rondom het dak je schuldig blijven. De bouwkundige informatie zal ik via de VvE portal eens downloaden. Ik heb hier op GOT trouwens een aantal installaties op platte daken voorbij zien komen met aanpassingen om trillingen zoveel mogelijk tegen te gaan. Dat zou bij ons dan ook een optie kunnen zijn. Buitenunit op het dakterras is lastig, omdat de leidingen dan via de woonkamer en hal 1ste verdieping richting de CV-ruimte moeten. Ik zie dat niet heel positief in.

De kruipruimte ligt inderdaad onder de niet verwarmde berging en entree/hal. Ik zal die berekening via Ubakus doen, bedankt voor de tip!

Maakt het voor een monoblock nog uit dat de leidingen deels horizontaal en dan verticaal gaan? Als het echt niet uitmaakt dan wordt een monoblock wel interessant inderdaad. Stof om over na te denken ook i.c.m. een warmtepompboiler. Dit zou dan ook betekenen dat een monoblock in de zomerperiode helemaal uit kan (i.c.m. een wp-boiler)? Hij hoeft namelijk geen SWW te verwarmen, klopt dat? Lijkt mij dat dit ook de levensduur van een monoblock verlengt, of zie ik dat te positief in?

Wij doen niks aan de kozijnen maar er zijn momenteel geen ventilatieroosters aanwezig. Wij ventileren door kleine kiepraampjes op te zetten. In de offerte van de glaszetter (HR++) is meegenomen deze kiepraampjes te vervangen voor vaste ramen. Dit zou dus betekenen dat het 'potdicht' zit. Ik zit nog met de gedachte een blowertest uit te laten voeren of een warmtecamera te kopen die via de smartphone te bedienen is. Zo ga ik ook een goede terugslagklep plaatsen bij de afzuigkap, die zit er momenteel niet en dat is 1 grote bron van koude lucht rechtstreeks de keuken en woonkamer in. Dus de maatregelen om over de kunnen gaan op (hybride) ventilatie D met het Brink Multi Air systeem met mixfans hebben we al meegenomen in de voorbereiding op de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:56
Ik zou dan ook nog een ventilatie plan maken want als het potdicht dit ga je echt risico op gezondheidsschade aan.

Wellicht dan toch type D met warmteterugwinning overwegen. Scheelt ook een boel in je warmteverlies.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kijk eens naar vacuum glas. HR+++. Vergeet niet de mogelijke nadelen, als die voor jou tellen.
Kijk of je op of onder de ongeïsoleerde vloer niet toch nog isolatie kwijt kunt. (en plafond-isolatie?)
Ik heb voorkeur voor WP-boiler los van de verwarmings WP. En liefst monoblock. -Kan- je meeste zelf doen.
Heb bij 2 vriendinnen een Atlantic Explorer 270C geregeld.
Ben nog bezig voor gewone monoblock warmtepompen.
Een IR-camera module kan ik je aanraden, wel iets van €300. Goed om thermisch contrast te zien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:56:
Kijk eens naar vacuum glas. HR+++. Vergeet niet de mogelijke nadelen, als die voor jou tellen.
Kijk of je op of onder de ongeïsoleerde vloer niet toch nog isolatie kwijt kunt. (en plafond-isolatie?)
Ik heb voorkeur voor WP-boiler los van de verwarmings WP. En liefst monoblock. -Kan- je meeste zelf doen.
Heb bij 2 vriendinnen een Atlantic Explorer 270C geregeld.
Ben nog bezig voor gewone monoblock warmtepompen.
Een IR-camera module kan ik je aanraden, wel iets van €300. Goed om thermisch contrast te zien.
Ik zal nog eens navraag doen bij de aannemer voor vacuümglas, voor sommige delen van het huis zou dit wellicht een optie kunnen zijn. HR+++ is niet mogelijk in de huidige kozijnen, ook maar even toegevoegd aan de startpost. De vloer in de woonkamer is inderdaad niet geïsoleerd maar wordt wel geïsoleerd in de aankomende verbouwing, staat tevens vernoemd in de startpost.

Het aansluiten + installeren van de warmtepomp zal ik altijd uitbesteden aan een installateur. Ik ben zelf niet handig genoeg om dit te doen, daarnaast heb ik er ook gewoon geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@laquaezzi Vacuumglas -is- HR+++ -en- dunner en lichter dan dubbelglas...
Ik wist er niet tijdig vanaf voor mijn vriendin waar nu Tripple HR+++ is geplaatst.

https://bengglas.nl/
https://www.verbouwkosten.com/glas/vacuumglas/

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
Update: na overleg met de aannemer en installateur van de warmtepomp besloten om door de gehele woning vloerverwarming te installeren. We behouden 1 radiator in de hal voor het eventueel drogen van natte jassen etc. Het verwijderen van de radiatoren in de slaapkamers levert ruimte op en we vinden het ook gewoon een stuk mooier.

Aan de installateur heb ik laten weten dat ik enthousiast ben over de Vaillant warmtepompen: split met unitower. Met de Koevlaas formule kom ik dan op de 75/5 uit: 1450m3x8/1650=7,03. Voor -7/35 is het vermogen nog 6,68. Dat moet voldoende zijn volgens mij. De 1450m3 (winter 20/21) is nog in de huidige situatie zonder HR++, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en vloerverwarming. Een 55/5 lijkt mij dan toch aan de te krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
Hopelijk komen er nog wat reacties m.b.t. mijn situatie. Ik probeer nog een voorzet te geven. Waar mijn ogen de afgelopen weken/maanden voornamelijk naar de Vaillant warmtepompen werden getrokken heb ik de laatste dagen ook veel gelezen over de Itho Amber en de Panasonic J serie. Ook gekeken naar de Mitsubitsi Ecodan modellen maar daar zag ik door de bomen het bos niet helemaal meer na deze post.

Zelf even een vergelijking gemaakt tussen de modellen die nu kandidaat zijn om het te worden. Ik heb de gegevens met mijn beperkte kennis zo goed mogelijk uit de datasheets proberen te halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8voi6Tx1_YyMO8p1h7hEIznJKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nbNYgfOheqtCVlXoOJ8LBZP5.png?f=user_large

Wellicht als herhaling: de woning wordt verbouwd met vloerisolatie, HR++ glas en spouwmuurisolatie. Afgiftesysteem wordt vloerverwarming door de gehele woning, waarbij eventueel de 3 slaapkamers nog zoneregeling krijgen. Hoogste gasverbruik (radiatoren, koken en sww) is de afgelopen 5 jaar 1415m3 geweest. Gemiddeld zo'n 1150m3, maar we hebben de afgelopen jaren niet gelijkmatig gestookt dus dat geeft een vertekend beeld naar mijn mening. Dat brengt mij op:

1150m3x8/1650=5,57 vermogen bij -10
1415m3x8/1650=6,86 vemogen bij -10

Dit is dus de oude/huidige situatie, er komen een heel aantal isolerende maatregelen die naar mijn mening het benodigde vermogen bij -10 zal verlagen.

Wat betreft de keuze voor SWW kan ik ook nog wel wat advies gebruiken. Een vat direct op de warmtepomp heeft vooralsnog mijn voorkeur. Dit ook vanwege het eventuele extra geluid van een WPB i.c.m. de installatieplek. Het liefste haal ik niet extra geluid naar binnen. Alle bovenstaande merken bieden mijn voorkeursmogelijkheid.

Waar doe ik nou slim aan? Ik weet dat er 1 split en 3 monoblocs tussen staan. Uiteindelijk heb ik geen voorkeur voor de 1 of ander, als het systeem maar goed werkt voor mijn nieuwe situatie. Voor de plaatsing op het dak maken de afmetingen, het gewicht en het geluid eigenlijk geen bal uit. Is het dan zo simpel om er maar 1 te kiezen op prijs en levertijd of zie ik echt nog zaken over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
laquaezzi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:07:
Hopelijk komen er nog wat reacties m.b.t. mijn situatie. Ik probeer nog een voorzet te geven. Waar mijn ogen de afgelopen weken/maanden voornamelijk naar de Vaillant warmtepompen werden getrokken heb ik de laatste dagen ook veel gelezen over de Itho Amber en de Panasonic J serie. Ook gekeken naar de Mitsubitsi Ecodan modellen maar daar zag ik door de bomen het bos niet helemaal meer na deze post.

Zelf even een vergelijking gemaakt tussen de modellen die nu kandidaat zijn om het te worden. Ik heb de gegevens met mijn beperkte kennis zo goed mogelijk uit de datasheets proberen te halen:
[Afbeelding]

Wellicht als herhaling: de woning wordt verbouwd met vloerisolatie, HR++ glas en spouwmuurisolatie. Afgiftesysteem wordt vloerverwarming door de gehele woning, waarbij eventueel de 3 slaapkamers nog zoneregeling krijgen. Hoogste gasverbruik (radiatoren, koken en sww) is de afgelopen 5 jaar 1415m3 geweest. Gemiddeld zo'n 1150m3, maar we hebben de afgelopen jaren niet gelijkmatig gestookt dus dat geeft een vertekend beeld naar mijn mening. Dat brengt mij op:

1150m3x8/1650=5,57 vermogen bij -10
1415m3x8/1650=6,86 vemogen bij -10

Dit is dus de oude/huidige situatie, er komen een heel aantal isolerende maatregelen die naar mijn mening het benodigde vermogen bij -10 zal verlagen.

Wat betreft de keuze voor SWW kan ik ook nog wel wat advies gebruiken. Een vat direct op de warmtepomp heeft vooralsnog mijn voorkeur. Dit ook vanwege het eventuele extra geluid van een WPB i.c.m. de installatieplek. Het liefste haal ik niet extra geluid naar binnen. Alle bovenstaande merken bieden mijn voorkeursmogelijkheid.

Waar doe ik nou slim aan? Ik weet dat er 1 split en 3 monoblocs tussen staan. Uiteindelijk heb ik geen voorkeur voor de 1 of ander, als het systeem maar goed werkt voor mijn nieuwe situatie. Voor de plaatsing op het dak maken de afmetingen, het gewicht en het geluid eigenlijk geen bal uit. Is het dan zo simpel om er maar 1 te kiezen op prijs en levertijd of zie ik echt nog zaken over het hoofd?
Ik denk dat je met een 55/6 van Vaillant beter uit bent. Vergeet niet dat je met VV 24/7 gaat stoken en de 55/6 heeft een net wat lager minimum vermogen zodat je in de tussenseizoenen minder gependel krijgt van je WP. Doet bij 35 graden bij -8 nog zo'n 6,2kW. RVS boilervat erbij zodat je geen onderhoud hebt met annode.
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

https://www.vaillant.nl/p...-65024.html#specification

Ik neem waarschijnlijk dezelfde setup met ongeveer hetzelfde verbruik met ....... radiatoren. Offerte is onderweg. Met VV moet dit volgens mij makkelijk kunnen.

En die radiator in de hal....niet doen. Je gaat met lage aanvoer stoken en die doet bijna niets dan. Gewoon daar ook VV leggen.

NB: zoneregeling werkt vaak niet best met WP, zie L/W topic. En neem pomploze verdeler voor je VV.

Ik ben 3 dagen geleden hier in de straat bij iemand wezen luisteren en de unit is fluisterstil en hij had VV.....zalig. Ben jaloers. Ik heb mooi parket dus VV geen optie hier.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-02-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
MotorBeast schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik denk dat je met een 55/6 van Vaillant beter uit bent. Vergeet niet dat je met VV 24/7 gaat stoken en de 55/6 heeft een net wat lager minimum vermogen zodat je in de tussenseizoenen minder gependel krijgt van je WP. Doet bij 35 graden bij -8 nog zo'n 6,2kW. RVS boilervat erbij zodat je geen onderhoud hebt met annode.
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

https://www.vaillant.nl/p...-65024.html#specification

Ik neem waarschijnlijk dezelfde setup met ongeveer hetzelfde verbruik met ....... radiatoren. Offerte is onderweg. Met VV moet dit volgens mij makkelijk kunnen.

En die radiator in de hal....niet doen. Je gaat met lage aanvoer stoken en die doet bijna niets dan. Gewoon daar ook VV leggen.

NB: zoneregeling werkt vaak niet best met WP, zie L/W topic. En neem pomploze verdeler voor je VV.

Ik ben 3 dagen geleden hier in de straat bij iemand wezen luisteren en de unit is fluisterstil en hij had VV.....zalig. Ben jaloers. Ik heb mooi parket dus VV geen optie hier.
Ik zal voor mijzelf ook even de 55/6 in het lijstje zetten, ik heb de cijfers daar nog niet helemaal van helder. Over het boilervat: praat jij dan over de uniSTOR boiler of de uniTOWER plus? We zullen aan 190/200 liter ruim voldoende hebben.

Het behouden van 1 radiator is met gedachte dat wij geen auto hebben en alles op de fiets/scooter/openbaar vervoer doen. Het droge van natte kleding is dan wel eens gewenst. Ga hier nog eens over denken ..

Wat betreft zoneregeling ruim genoeg verhalen gelezen in de verschillende topics; de één is positief, de ander totaal niet. We willen straks 24/7 stoken, maar een slaapkamer op 21 graden is niet echt bevordelijk voor de nachtrust. Ik zoek hier dus wel een oplossing voor. Is het knijpen van die groep(en) dan de beste optie? Uiteraard nemen we een pomploze verdeler :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@laquaezzi Ik zou dan de groepen gewoon zo knijpen dat het boven constant 18/19 graden is. Ik heb een huis uit 1978 en stook zelden boven. Neem het niet eens mee in de berekening. Alleen bij dikke vorst wil ik daar wel eens stoken.

Drogen kleding? Heb je geen warmtepomp droger? Of anders op zolder/kamer hangen eventueel met als je snel wil drogen een Cop1 kacheltje. Ik droog kleding nooit binnen ivm luchtvochtigheid.

Nogmaals een radiatortje op 35 max en bij deze temperaturen buiten 20/25 graden aanvoer doet niets.

Boilervat neem ik niet van Vaillant. Te duur. Merk ben ik even kwijt.

Waar woon je? Ik heb nu contact met een installateur via Tweakers.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 14-02-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
MotorBeast schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:52:
@laquaezzi Ik zou dan de groepen gewoon zo knijpen dat het boven constant 18/19 graden is. Ik heb een huis uit 1978 en stook zelden boven. Neem het niet eens mee in de berekening. Alleen bij dikke vorst wil ik daar wel eens stoken.

Drogen kleding? Heb je geen warmtepomp droger? Of anders op zolder/kamer hangen eventueel met als je snel wil drogen een Cop1 kacheltje. Ik droog kleding nooit binnen ivm luchtvochtigheid.

Nogmaals een radiatortje op 35 max en bij deze temperaturen buiten 20/25 graden aanvoer doet niets.

Boilervat neem ik niet van Vaillant. Te duur. Merk ben ik even kwijt.

Waar woon je? Ik heb nu contact met een installateur via Tweakers.
We stoken boven wel, nu met radiatoren en straks met vloerverwarming, en willen dat ook zo houden. Badkamer en hal zelfde temperatuur als de rest van de woning, slaapkamers dus wat lager. Knijpen is dan een optie als ik het zo lees. Een droger staat inderdaad op onze lijst, dan zou die radiator idd geschrapt kunnen worden voor een paar extra m2 vloerverwarming. Ik woon in de regio Den Haag maar heb al een installateur die samenwerkt met de aannemer. Is hier ook al over de vloer geweest en dat voelt goed, daar komt sowieso geen verandering in. Heeft een aantal merken waar hij standaard mee werkt, maar heeft 0 problemen om hier bij ons andere merken te installeren en af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
laquaezzi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:16:
[...]

We stoken boven wel, nu met radiatoren en straks met vloerverwarming, en willen dat ook zo houden. Badkamer en hal zelfde temperatuur als de rest van de woning, slaapkamers dus wat lager. Knijpen is dan een optie als ik het zo lees. Een droger staat inderdaad op onze lijst, dan zou die radiator idd geschrapt kunnen worden voor een paar extra m2 vloerverwarming. Ik woon in de regio Den Haag maar heb al een installateur die samenwerkt met de aannemer. Is hier ook al over de vloer geweest en dat voelt goed, daar komt sowieso geen verandering in. Heeft een aantal merken waar hij standaard mee werkt, maar heeft 0 problemen om hier bij ons andere merken te installeren en af te stellen.
Je zal zien als je straks constant beneden stookt je veel minder zal moeten stoken boven. Warmte stijgt immers op. Hier is het bijna altijd 18/19 graden boven zonder stoken. Ik heb zelfs geen verwarming aan op de badkamer. :*) Maar dat is persoonlijk. Bad/douche uit en ik ben weg. Ik stook nu reeds 24/7 met L/L beneden en mijn woning is goed nageisoleerd.

Een warmtepomp droger is zalig. Verbruikt bijna niets en je kan echt alles erin drogen zonder krimp. Je wil toch geen rads meer in je woning als je mooie VV hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
MotorBeast schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Je zal zien als je straks constant beneden stookt je veel minder zal moeten stoken boven. Warmte stijgt immers op. Hier is het bijna altijd 18/19 graden boven zonder stoken. Ik heb zelfs geen verwarming aan op de badkamer. :*) Maar dat is persoonlijk. Bad/douche uit en ik ben weg. Ik stook nu reeds 24/7 met L/L beneden en mijn woning is goed nageisoleerd.

Een warmtepomp droger is zalig. Verbruikt bijna niets en je kan echt alles erin drogen zonder krimp. Je wil toch geen rads meer in je woning als je mooie VV hebt?
Wij willen juist boven de vloerverwarming om een gelijke temperatuur te hebben, slaapkamers uitgezonderd. Die 21 graden aan de voeten in de woonkamer, keuken, hal, badkamer is waar we het grotendeels voor gaan doen.

Wellicht is de keuze voor de Vaillant dan gewoon goed en moet ik die ook vastzetten richting de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
laquaezzi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Wij willen juist boven de vloerverwarming om een gelijke temperatuur te hebben, slaapkamers uitgezonderd. Die 21 graden aan de voeten in de woonkamer, keuken, hal, badkamer is waar we het grotendeels voor gaan doen.

Wellicht is de keuze voor de Vaillant dan gewoon goed en moet ik die ook vastzetten richting de installateur.
Succes met je keuze en kijk nog even naar het minimale vermogen. Ik zeg de 55. Vaillant heeft ook een mooie thermostaat binnen die goed werkt. Misschien ook wat waard.

• laquaezzi
MotorBeast schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:28:
[...]

Succes met je keuze en kijk nog even naar het minimale vermogen. Ik zeg de 55. Vaillant heeft ook een mooie thermostaat binnen die goed werkt. Misschien ook wat waard.
Thanks! Ik ga die 55 (split en mono) cijfers er eens bijpakken en overleggen richting de installateur. Aan hem om ook een warmteverliesberekening te maken op de nieuwe situatie. Eens kijken waar hij dan mee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
laquaezzi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Thanks! Ik ga die 55 (split en mono) cijfers er eens bijpakken en overleggen richting de installateur. Aan hem om ook een warmteverliesberekening te maken op de nieuwe situatie. Eens kijken waar hij dan mee komt.
Kan je zelf ook: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Pagina: 1