Mijn situatie eerder eens in andere topics gedeeld, beter om een eigen post te maken. Ons huis (bouwjaar 1981) gaat de komende maanden cosmetisch, maar hopelijk ook duurzaam verbouwd worden. Het betreft een drive-in woning (soort van) met hal + inpandige berging op de begaande grond, woonkamer, eetkamer en openkeuken op de 1ste verdieping en 3 slaapkamers, badkamer en grote overloop (ruimte voor werkplek etc.) op de 2de verdieping. Momenteel wordt de woning verwarmd met een Vaillant HR Exclusive CV uit het jaar 2007 (voor zover ik kan achterhalen op de ketel zelf). In het gehele huis zijn radiatoren aanwezig om de woning te verwarmen. Met de kleine verbouwing in 2019 een radiator in de woonkamer weggehaald ter behoeve van de indeling van de keuken. De nadelige effecten daarvan merken wij helaas al jaren, tijd om verandering in te brengen. De woning heeft een kruipruimte die toegankelijk is vanuit de hal, geen isolatiemaatregelen. Weet ook niet of dit effect zou hebben omdat wij de woongedeelte op de 1ste en 2de verdieping hebben.
Wij zijn al een tijdje bezig met de aannemer om de plannen rondom de verduurzaming op papier te zetten. Alle ramen in het huis zijn nog van dubbelglas uit het bouwjaar, deze worden vervangen voor HR++ (HR+++ is niet mogelijk in de huidige kozijnen). De kozijnen zijn in beheer van de VvE, kosten om die te vervangen liggen gewoonweg te hoog. Offertes lopen uiteen van 45000 tot 55000 euro. De aannemer heeft aangegeven dat de huidige hardhouten kozijnen echter nog in goede staat zijn. De vloer in de woonkamer, eetkamer en keuken wordt er compleet uitgehaald en opnieuw opgebouwd met isolatie en vloerverwarming. Dit doen wij omdat een deel van de vloer boven de gedeelde garage ligt. Zonder isolatie zou er veel warmte van de vloerverwarming weglekken naar beneden. Zie foto's voor visualisatie. Aan de woonkamer grenst een dakterras van +/- 40m2 die geheel boven de gedeelde garage ligt. Boven wordt in de badkamer sowieso vloerverwarming aangebracht, wellicht ook op de rest van de bovenverdieping.
Dakisolatie is momenteel nog niet aan de orde. Het dak wordt ergens de komende jaren vervangen, isolatie wordt ook besproken in de VvE-vergaderingen. Het isoleren van de spouw is met een meerderheid aangenomen, offertes worden daarvoor opgevraagd.
In de nieuwe situatie zou het dus zo moeten zijn dat de woning is voorzien van HR++ glas, spouwmuurisolatie, een geisoleerde vloer (1ste verdieping) en een afgifte systeem van vloerverwarming door de gehele woning / afgifte systeem van vloerverwarming op de 1ste verdieping en badkamer en radiatoren (lage temperatuur) op de overige plekken.
Wij wonen hier nu sinds 2019 en historisch gasverbruik ligt gemiddeld op 1150 m³/jaar (20/21 1415m³). Wij willen graag over op een all-electric oplossing voor deze woning.
Momenteel ventilatie type C, we zijn aan het kijken of ventilatie type D ook mogelijk is.
Vooralsnog denk ik dat een split de beste optie is, omdat de unit toch een kleine 6/7 meter moet overbruggen van het dak naar de CV-ruimte. De bestaande opening van de rookgasafvoer is hier gelukkig ideal voor. Goedkeuring van de VvE over het plaatsen van de unit op het dak moet er nog komen, ergens dit voorjaar zal de vergadering plaatsvinden. Na contact met de beheerder heb ik er wel vertrouwen in dat dit goed moet komen.
Met de welbekende Koevlaas formule kom ik uit op 1150x8/1650=5,57. Als ik reken met de winter van 20/21 kom ik uit op 1415x8/1650=6,86. Wat is slim en waar kan ik vanuit gaan? Ook met de isolatiemaatregelen die wij gaan nemen en het optimaliseren van het afgiftesysteem?
Volgende vraag is dan: welk merk? Ik heb de nodige topics van de grote merken doorgekomen, net als het algemene L/W topic. Volgens mij ontlopen ze elkaar weinig.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
:fill(white):strip_exif()/f/image/IB3wQacDlSDVmwO4KAQ4ncRp.png?f=user_large)
Rode lijn = huidige radiatoren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/58pGrarJttKaNT9xfdixXxnl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbXoYW7h4cxzlbZQKUSf3D6f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xISXGTYnaT215oyTusyjii5a.jpg?f=user_large)
Wij zijn al een tijdje bezig met de aannemer om de plannen rondom de verduurzaming op papier te zetten. Alle ramen in het huis zijn nog van dubbelglas uit het bouwjaar, deze worden vervangen voor HR++ (HR+++ is niet mogelijk in de huidige kozijnen). De kozijnen zijn in beheer van de VvE, kosten om die te vervangen liggen gewoonweg te hoog. Offertes lopen uiteen van 45000 tot 55000 euro. De aannemer heeft aangegeven dat de huidige hardhouten kozijnen echter nog in goede staat zijn. De vloer in de woonkamer, eetkamer en keuken wordt er compleet uitgehaald en opnieuw opgebouwd met isolatie en vloerverwarming. Dit doen wij omdat een deel van de vloer boven de gedeelde garage ligt. Zonder isolatie zou er veel warmte van de vloerverwarming weglekken naar beneden. Zie foto's voor visualisatie. Aan de woonkamer grenst een dakterras van +/- 40m2 die geheel boven de gedeelde garage ligt. Boven wordt in de badkamer sowieso vloerverwarming aangebracht, wellicht ook op de rest van de bovenverdieping.
Dakisolatie is momenteel nog niet aan de orde. Het dak wordt ergens de komende jaren vervangen, isolatie wordt ook besproken in de VvE-vergaderingen. Het isoleren van de spouw is met een meerderheid aangenomen, offertes worden daarvoor opgevraagd.
In de nieuwe situatie zou het dus zo moeten zijn dat de woning is voorzien van HR++ glas, spouwmuurisolatie, een geisoleerde vloer (1ste verdieping) en een afgifte systeem van vloerverwarming door de gehele woning / afgifte systeem van vloerverwarming op de 1ste verdieping en badkamer en radiatoren (lage temperatuur) op de overige plekken.
Wij wonen hier nu sinds 2019 en historisch gasverbruik ligt gemiddeld op 1150 m³/jaar (20/21 1415m³). Wij willen graag over op een all-electric oplossing voor deze woning.
Momenteel ventilatie type C, we zijn aan het kijken of ventilatie type D ook mogelijk is.
Afgiftesysteem:
Zie de inleiding hierboven. Ik moet de ketel momenteel tussen de 55 en 60 graden houden om de tempratuurvraag (20+ zo nu en dan) te halen. Dit komt naar alle waarschijnlijkheid omdat er te weinig capaciteit is op de woonverdieping waar de thermostaat hangt.SWW:
Op de huidige plek van de CV-ketel (1ste verdieping in apart hok) is ruimte voor een SWW vat. Een uniTOWER van bijvoorbeeld Vaillant zou hier passen, er moet alleen nog gekeken worden of de vloer hier ook op berekend is. Anders is er beneden in de berging ruimte. Wij wonen met 2 volwassen en een kind, boiler van 180/200 liter is voldoende. In de keuken zit een Quooker voor het warme water.Warmtepompvoorkeur:
L/W: volgorde maakt niet zo heel veel uit. Unit komt op het dak te staan waarbij geluid eigenlijk geen grote rol zal spelen. Goedkoop is natuurlijk mooi, maar een oplossing die zuinig + goed verkrijgbaar is spreekt mij meer aan. Tweakersvriendelijk is altijd mooi meegenomen, maar ik ben niet van plan er heel diep in te duiken. De verschillende topics hier kan ik goed volgen en bieden uitkomst als ik dat in de toekomst wel wil doen.Vooralsnog denk ik dat een split de beste optie is, omdat de unit toch een kleine 6/7 meter moet overbruggen van het dak naar de CV-ruimte. De bestaande opening van de rookgasafvoer is hier gelukkig ideal voor. Goedkeuring van de VvE over het plaatsen van de unit op het dak moet er nog komen, ergens dit voorjaar zal de vergadering plaatsvinden. Na contact met de beheerder heb ik er wel vertrouwen in dat dit goed moet komen.
Met de welbekende Koevlaas formule kom ik uit op 1150x8/1650=5,57. Als ik reken met de winter van 20/21 kom ik uit op 1415x8/1650=6,86. Wat is slim en waar kan ik vanuit gaan? Ook met de isolatiemaatregelen die wij gaan nemen en het optimaliseren van het afgiftesysteem?
Volgende vraag is dan: welk merk? Ik heb de nodige topics van de grote merken doorgekomen, net als het algemene L/W topic. Volgens mij ontlopen ze elkaar weinig.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed aan de installateur via de aannemer. Is hier ook al in huis geweest en daar zit een goed gevoel bij. In de offerte heeft hij een Remeha Eria opgenomen, ik ben daar echter nog niet zeker van.[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
:fill(white):strip_exif()/f/image/IB3wQacDlSDVmwO4KAQ4ncRp.png?f=user_large)
Rode lijn = huidige radiatoren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/58pGrarJttKaNT9xfdixXxnl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbXoYW7h4cxzlbZQKUSf3D6f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xISXGTYnaT215oyTusyjii5a.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XXw3nnOF3jJfPhGRXvroezh5.jpg?f=user_large)