Wat voor te bereiden voor warmtepomp in '20 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Allen, na een tijdje meegelezen te hebben ben ik benieuwd of jullie input hebben op mijn situatie, en waar rekening mee te houden tijdens de renovatie van een net aangekocht oud huis.
Lopen later deze week met een aannemer door het huis om een eerste plan te maken (we gaan er pas van de zomer in).
Huidige status:
* Huis uit ~1925 dat niet is nageisoleerd (totaal 150m^2)
* CV-ketel staat op zolder en is 20 jaar oud, daar moet dus "iets" mee.
* Plat dak met aan weerszijden twee schuine daken met dakkapel
* Plat dak heeft ruimte voor buitenunit/monoblock, maar icm met houten dak lijkt me dit niet het meest logisch, liever plempen we het op termijn vol met PV.
Voorlopig plan:
* CV ketel nog één winter behouden, naisoleren en dan overstap naar hybride/full-electric, dit om de warmtevraag goed in te kunnen schatten.

* Begane grond: Houtenbalkenvloer verwijderen in woonkamer+keuken en schuimbeton+vvw plaatsen (40m^2), daarop de bestaande eikenhoutenvloer verlijmen. Gezien het oppervlak van de vvw met 10 cm hoh lijkt me 6 groepen van ~65 m realistisch?
Schuimbeton wordt deels ingegeven door opkomend vocht in de muren en feit dat kruipruimte nu geen luik heeft.... 8)7

Stel ik heb een minimaal vermogen van 3kW (met 9kW unit) dan heb ik een flow nodig van 3kW/5/4.2 *60 = 8.6L per minuut, is dat typisch haalbaar met 40m^2 vvw?

* Spouwmuur isoleren
* Overige isolatie zoals ramen en dak
* Eventueel: ook vvw in de badkamer als hoofdverwarming (hangt van de centjes af).
Hoe dit goed voor te bereiden voor overstap naar warmtepomp
* Gezien de locatie van huidige CV ketel (bovenin huis) lijkt een split unit in tuin het meest logisch, want dit voorkomt een dubbele leiding voor SWW bij kiezen voor monoblock (bestaan er hybrides icm monoblock?)
Naast de huidige locatie van CV is in principe ruimte voor een boilervat, moet bekeken worden of dit ook kan qua gewicht.

Qua voorbereiding moeten we dan denk ik zorgen voor minimaal 26 mm toevoer naar de vvw op de begane grond, correct? Of moeten we liever nog iets 'dikker' gaan om later ook aftakkingen (eventueel) naar de andere verdiepingen te kunnen maken.

* Stel we gaan wel voor een monoblock in de tuin, dan
- kan ik eventueel één dikke pijp naar zolder laten gaan voor de verwarming, en wellicht combineren met een aparte warmtepompboiler die misschien wel op het platte dak kan?
- loopt zo'n dikke pijp van een monoblock liever door het huis heen of kan via de gevel ook?

Elke feedback/opmerking is welkom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:54

houthakker

Poehé

- Weet je zeker dat je een spouwmuur hebt? Ons huis uit 1921 had dat niet (en zowel, wat is de ruimte van de spouwmuur).
- Heb je een ventilatieplan?

Ik had maar 3 dingen anders willen doen: beter willen isoleren, beter willen isoleren en meteen een WTW ventilatiesysteem willen aanbrengen.

overigens. evt. electrische vvw badkamer is niet zo heel duur.

[ Voor 66% gewijzigd door houthakker op 15-01-2024 16:18 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:18
Een paar losse flodders:
  • Probeer van de huidige/vorige bewonders te achterhalen wat hus gasverbruik en stookgedrag (dag/nacht temperatuur, hele huis warm stoken of alleen WK) was, dat geeft enige indicatie over 't huidige warmteverlies;
  • Als je nu gaat verbouwen dat is dit de kans om 't ook meteen goed te doen, dus vooral voordenken ipv nadenken als je begrijpt wat ik bedoel :);
  • Bij goed doen hoort dan ook direct een all-electric WP;
  • een monoblok plaats je liefst in de tuin;
  • Eenvoudig werken in dan vanaf beneden naar boven forse stamleidingen waarop dan alle verdiepingen zijn aangesloten. 1 extra leiding meenemen en je kan dan boven de boiler neerzetten, waarschijnlijk is dat 't handigste ivm huidige loop ww leidingen
  • benodigde vermogen WP kan je berekenen met een warmteverliesberekening, dit kan ook een berekening op een bierviltje zijn waarbij je hopelijk kan beginnen met huidige gasverbruik en de huidige constructie en dan de geplande verbeteringen er in te verwerken.
En heel belangrijk wat @houthakker hierboven aangeeft, bij 't meteen goed doen hoort gewoon WTW ventilatie. Je krijgt altijd spijt als je dan niet nu meeneemt. Dat heeft dus ook meteen consequenties als je glas / kozijnen gaat vervangen; daarin namelijk GEEN ventilatieopeningen.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 15-01-2024 16:08 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:56

dof

Gezien de vele variabelen in je plannen voor je huis zou ik eerst een flink deel van verbouw en isolatietraject gedaan, of flink onderweg willen zien voordat je precies gaat plannen voor een juiste size van WP.

Natuurlijk kun je wel de algemene voorbereidingen voor je WP doen zoals leidingen aanpakken (zorgen voor => 25 mm binnendiameter, metaal of kunststof) en vmvk kabels naar de plaats van je WP. Dikke cv leidingen zijn altijd oke.

Bij een flink deel houten huis zou ik beslist de WP naast het huis of in een tuin plaatsen en niet op dak.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Even om te beginnen een paar punten ter overweging.

- De warmtevraag kan je ook prima berekenen als je een isolatieplan hebt gemaakt, dan hoef je niet persé nog langer met die ouwe ketel door te gaan.

- Liever meteen all-electric. Hybride is toch half-werk, geeft je 2 apparaten qua ruimtebeslag, onderhoud en storingen en het resterende stukje gas wordt heel erg duur. Ook kan je dan je afgifte niet echt optimaliseren, want je moet een compromis gaan maken voor 2 totaal verschillende systemen.

- Enig idee hoe eea nu in elkaar zit qua verwarmingssysteem? Als er een dikke pijp van boven naar beneden loopt met aftakkingen naar de kamers, kan je nu ook gelijk de boel mooi omdraaien en de pomp van onderaf aansluiten. Leidingen kunnen dan gelijk netjes (geisoleerd) door je schuimbeton naar je buitenunit buiten lopen, dan heb je geen plastic goten in het zicht.

- Zoek even goed uit of die eiken houten vloer wel lekker gaat werken met vloerverwarming (neem bijv. een stukje mee naar een goede vloerenzaak). Als je er achteraf achter komt dat ie te dik of ongeschikt is en het niet gaat...

- Schuimbeton is verder prima met als nadeel dat je nergens meer bij kan. Ik zou dan het riool vernieuwen vooraf en ik kan je ook uit ervaring aanraden om de nodige mantelbuizen erin te gooien naar/tussen wat strategische punten (bij TV, onder de keuken, etc.), dan heb je achteraf nog aanpassingsmogelijkheden voor leidingen en kabels.

- Flow lukt wel als je 18-20mm slangen neemt. Aanvoer het liefst nog wat dikker, 28mm koper of 32 pex.

- vvw in de badkamer zou ik persoonlijk elektrisch doen. Ben geen fan van badkamer-vvw op een warmtepomp.

- Wat wil je boven doen qua afgifte? Bestaande radiatoren behouden? Enig idee hoe dik/groot die zijn? Of ga je airco erin doen?
Ter overweging: Bij oudere huizen moet je voor bijv. klikPVC vloeren toch al platen over de bestaande vloerlatten schroeven. Dan is een droogbouw-vvw systeem nauwelijks duurder en het scheelt heel veel ruimte langs de muren voor de radiatoren (e.g. je bent veel vrijer met je indeling).

Edit: WTW is ook absoluut een aanrader als je de mogelijkheid hebt qua budget/tijd/huis. Ik zou zelf nooit meer een huis zonder willen. Maar het plaatsen van het luchtverdeelsysteem was ook wel één van de-, zo niet de duurste en meest bewerkelijke klus van onze verbouwing. Dus het moet wel (en goed) kunnen.

Als de koop al rond is zou een funda linkje helpen :)

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 15-01-2024 16:24 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:56

dof

RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:

- vvw in de badkamer zou ik persoonlijk elektrisch doen. Ben geen fan van badkamer-vvw op een warmtepomp.
Wat zeg je nou @RonJ !? Vloerverwarming op de WP is echt ontzettend lekker en we zijn supertevreden met het resultaat.

Hier is in 2Q23 een terrazzo vloer in badkamer gelegd (1 van de dingen die ik NIET zelf gedaan heb :) ) , en ik heb voordat de terrazzo legger/storter/metselaar kwam (Jose ken ik al 20 jaar :) ) zelf VVW buizen gelegd in kader van baat het niet het schaadt ook niet. Maar nu het functioneert is het heel prettig en ook zuinig.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
houthakker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:01:
- Weet je zeker dat je een spouwmuur hebt? Ons huis uit 1921 had dat niet (en zowel, wat is de ruimte van de spouwmuur).
- Heb je een ventilatieplan?

Ik had maar 3 dingen anders willen doen: beter willen isoleren, beter willen isoleren en meteen een WTW ventilatiesysteem willen aanbrengen.

Overigens. electrische vvw badkamer is niet zo heel duur.
Spouwmuur: Niet 100% zeker, maar een vergelijkbaar huis in dezelfde straat waar we hebben gekeken heeft hem wel. Die hadden volgens mij een standaard spouw van 6cm met rd waarde 1.76 opgevuld

Ventilatieplan: voor nu HR++ met roosters, overweeg voor de woonkamer nog triple glas met dec. wtw maar weet niet of dat financieel uit kan/meeste bang for buck oplevert
blb4 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:05:
Een paar losse flodders:
  • Probeer van de huidige/vorige bewonders te achterhalen wat hus gasverbruik en stookgedrag (dag/nacht temperatuur, hele huis warm stoken of alleen WK) was, dat geeft enige indicatie over 't huidige warmteverlies;
  • Als je nu gaat verbouwen dat is dit de kans om 't ook meteen goed te doen, dus vooral voordenken ipv nadenken als je begrijpt wat ik bedoel :);
  • Bij goed doen hoort dan ook direct een all-electric WP;
  • een monoblok plaats je liefst in de tuin;
  • Eenvoudig werken in dan vanaf beneden naar boven forse stamleidingen waarop dan alle verdiepingen zijn aangesloten. 1 extra leiding meenemen en je kan dan boven de boiler neerzetten, waarschijnlijk is dat 't handigste ivm huidige loop ww leidingen
  • benodigde vermogen WP kan je berekenen met een warmteverliesberekening, dit kan ook een berekening op een bierviltje zijn waarbij je hopelijk kan beginnen met huidige gasverbruik en de huidige constructie en dan de geplande verbeteringen er in te verwerken.
En heel belangrijk wat @houthakker hierboven aangeeft, bij 't meteen goed doen hoort gewoon WTW ventilatie. Je krijgt altijd spijt als je dan niet nu meeneemt. Dat heeft dus ook meteen consequenties als je glas / kozijnen gaat vervangen; daarin namelijk GEEN ventilatieopeningen.
- Huidige bewoners zijn met 2 en wij met 4 (2+2 kinderen) en gebruikten 1200 kuub (lijkt me weinig).
- Eens dat we liever naar all-electric gaan geplaatst in de tuin
- Ideaal idd grote stamleiding helemaal naar boven brengen. We hebben alleen niet de financiële middelen om alles open te gooien, vandaar dat we op de BG beginnen. Zal eens kijken of het wel lukt die stamleiding er vast in te brengen, evt via de bestaande ongebruikte schouw.
- Warmteverliesberekening kan idd helpen.
dof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:08:
Gezien de vele variabelen in je plannen voor je huis zou ik eerst een flink deel van verbouw en isolatietraject gedaan, of flink onderweg willen zien voordat je precies gaat plannen voor een juiste size van WP.

Natuurlijk kun je wel de algemene voorbereidingen voor je WP doen zoals leidingen aanpakken (zorgen voor => 25 mm binnendiameter, metaal of kunststof) en vmvk kabels naar de plaats van je WP. Dikke cv leidingen zijn altijd oke.

Bij een flink deel houten huis zou ik beslist de WP naast het huis of in een tuin plaatsen en niet op dak.
Dit was idd de volgorde die ik ook voor ogen had.
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
Even om te beginnen een paar punten ter overweging.

- Enig idee hoe eea nu in elkaar zit qua verwarmingssysteem? Als er een dikke pijp van boven naar beneden loopt met aftakkingen naar de kamers, kan je nu ook gelijk de boel mooi omdraaien en de pomp van onderaf aansluiten. Leidingen kunnen dan gelijk netjes (geisoleerd) door je schuimbeton naar je buitenunit buiten lopen, dan heb je geen plastic goten in het zicht.

- Zoek even goed uit of die eiken houten vloer wel lekker gaat werken met vloerverwarming (neem bijv. een stukje mee naar een goede vloerenzaak). Als je er achteraf achter komt dat ie te dik of ongeschikt is en het niet gaat...

- Schuimbeton is verder prima met als nadeel dat je nergens meer bij kan. Ik zou dan het riool vernieuwen vooraf en ik kan je ook uit ervaring aanraden om de nodige mantelbuizen erin te gooien naar/tussen wat strategische punten (bij TV, onder de keuken, etc.), dan heb je achteraf nog aanpassingsmogelijkheden voor leidingen en kabels.

- Flow lukt wel als je 18-20mm slangen neemt. Aanvoer het liefst nog wat dikker, 28mm koper of 32 pex.

- Wat wil je boven doen qua afgifte? Bestaande radiatoren behouden? Enig idee hoe dik/groot die zijn? Of ga je airco erin doen?
Ter overweging: Bij oudere huizen moet je voor bijv. klikPVC vloeren toch al platen over de bestaande vloerlatten schroeven. Dan is een droogbouw-vvw systeem nauwelijks duurder en het scheelt heel veel ruimte langs de muren voor de radiatoren (e.g. je bent veel vrijer met je indeling).

Als de koop al rond is zou een funda linkje helpen :)
Dank voor alle opmerkingen, deels al beantwoord boven.
- Goede opmerking mbt vloer, ik had hier en daar gelezen dat het zou moeten werken met eikenhout;-)
- Waren idd van plan om mantelbuizen te plaatsen
- Boven voor nu radiatoren behouden, zal later deze week ze goed bestuderen over welk type het zijn. Voor nu willen we boven alleen ramen vervangen en geen vvw aanleggen, vooral omdat daar ook al mooie houten vloeren liggen. Omdat het een oud huis is hoop ik dat alles overgedimensioneerd is...
- Heb persoonlijk geen sterke voorkeur voor water-gebaseerde vvw in badkamer, eventueel een radiator kan ook (nu zit er geen verwarming in...). Heb persoonlijk negatieve ervaring met electrische vvw in badkamer.
- Overeenstemming bereikt over koop, maar hypotheek nog niet rond (al verwacht ik geen problemen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:18
Ik zou ook geen elektrische vvw nemen, gewoon op de WP. en als oppervlakte te klein is dan in de wand. Zeker als dat een buitenmuur is, dan maak je er direct een knuffelmuur van ipv een koude wand.

Ik snap dat er (altijd) financiële keuzes gemaakt moeten worden maar ik zou wel goed nadenken over prioriteiten; nu je er nog niet woont kan je makkelijker wat grote ingrepen doen die je later, als je er eenmaal woont en ‘t huis is vol bedrijf is lastiger of niet meer kan/wil doen.

Als je wat tijd hebt is ‘t mooi als je goed nadenk (of dus voordenkt :)) wat ‘t gewenste eindplaatje is en dan een planning maken. Dan voorkom je dat je later spijt krijgt van nu gemaakte keuzes.

m.i. kan een comfortabel huis b.v. niet zonder triple glas, WTW ventilatie en goede kierdichting, al het andere is m.i. inferieur.

Als je daar later achterkomt en dan al veel HR++ geplaatst heb met tochtroosters boven de ramen dan heb je een hoop geld weggegooid.

Maar goed, dat zou mijn keuze zijn :).

[ Voor 67% gewijzigd door blb4 op 15-01-2024 16:58 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
freakaleek schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Spouwmuur: Niet 100% zeker, maar een vergelijkbaar huis in dezelfde straat waar we hebben gekeken heeft hem wel. Die hadden volgens mij een standaard spouw van 6cm met rd waarde 1.76 opgevuld

Ventilatieplan: voor nu HR++ met roosters, overweeg voor de woonkamer nog triple glas met dec. wtw maar weet niet of dat financieel uit kan/meeste bang for buck oplevert
Ik zou dan liever die HR++ laten zitten, roosters dicht en eerst voor een echte (centrale) WTW installatie gaan. Dec. WTW her en der gezien, maar vond ik maar matig werkende herriebakken. Kozijnen/glas upgraden naar triple kan vrij makkelijk later gedaan worden zonder al teveel overlast. Dit kost ook een godsvermogen voor iets dat bij een ouder huis past, zeker zonder de juiste connecties. De winst tov HR++ is vrij klein.
- Huidige bewoners zijn met 2 en wij met 4 (2+2 kinderen) en gebruikten 1200 kuub (lijkt me weinig).
- Eens dat we liever naar all-electric gaan geplaatst in de tuin
- Ideaal idd grote stamleiding helemaal naar boven brengen. We hebben alleen niet de financiële middelen om alles open te gooien, vandaar dat we op de BG beginnen. Zal eens kijken of het wel lukt die stamleiding er vast in te brengen, evt via de bestaande ongebruikte schouw.
- Warmteverliesberekening kan idd helpen.
Vraag eens een middagje rond bij de rest van de buurtjes anders. Die hebben vaak eerder al eea gedaan en kunnen nog veel meer tips geven over wat je tegen gaat komen bij die specifieke huizen. Mensen bomen graag over gas- en energieverbruik tegenwoordig en gelijk een mooie ijsbreker om even kennis te maken overal. Kom je straks ook wat beter weg met de overlast die je verbouwing hoe dan ook gaat geven.
Dank voor alle opmerkingen, deels al beantwoord boven.
- Goede opmerking mbt vloer, ik had hier en daar gelezen dat het zou moeten werken met eikenhout;-)
- Waren idd van plan om mantelbuizen te plaatsen
- Boven voor nu radiatoren behouden, zal later deze week ze goed bestuderen over welk type het zijn. Voor nu willen we boven alleen ramen vervangen en geen vvw aanleggen, vooral omdat daar ook al mooie houten vloeren liggen. Omdat het een oud huis is hoop ik dat alles overgedimensioneerd is...
- Heb persoonlijk geen sterke voorkeur voor water-gebaseerde vvw in badkamer, eventueel een radiator kan ook (nu zit er geen verwarming in...). Heb persoonlijk negatieve ervaring met electrische vvw in badkamer.
- Overeenstemming bereikt over koop, maar hypotheek nog niet rond (al verwacht ik geen problemen)
- Als het nog oudere radiatoren zijn zal dat idd prima gaan. En anders kost een upgrade naar dikkere exemplaren ook niet bepaald de wereld. Snap de overweging helemaal als er nog mooie houten vloeren in zitten.
- Dan moet je dat zeker gewoon doen. Idealiter plaats je de badkamer op een aparte miniverdeler (zonder pomp uiteraard!) en laat de badkamer dan wel gewoon continu meedraaien, maar plaats wel een afsluiter (evenals bij de aftakkingen van de stamleiding) als je (ooit) beneden wilt koelen.
- Verkocht onder voorbehoud dus, dan komen evt. kapers er toch niet meer tussen. Delen die hap :+

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:26:

Ik snap dat er (altijd) financiële keuzes gemaakt moeten worden maar ik zou wel goed nadenken over prioriteiten; nu je er nog niet woont kan je makkelijker wat grote ingrepen doen die je later, als je er eenmaal woont en ‘t huis is vol bedrijf is lastiger of niet meer kan/wil doen.

Als je wat tijd hebt is ‘t mooi als je goed nadenk (of dus voordenkt :)) wat ‘t gewenste eindplaatje is en dan een planning maken. Dan voorkom je dat je later spijt krijgt van nu gemaakte keuzes.
Hier ben ik het helemaal mee eens natuurlijk. Ik begrijp ook dat triple glas + wtw in een ideale wereld de beste keuze is. Ik weet alleen niet of het realistisch is om alle buizen die nodig zijn te trekken.
In de goed geiosleerde huizen waar ik ben geweest stoorden vraaggestuurde roosters mij niet echt.

Deels is het ook een kwestie van perspectief. Meerdere jaren in de VS gewoond waar we in een tochtig houten huis in strenge winters zaten. Nu vinden we 18C binnen al warm :)
Voor ons in HR++ met roosters al een enorme vooruitgang, en prima te doen icm met Warmtepomp lijkt me.

Maar goed, ik zal bij de doorloop deze week nog eens kritisch kijken naar mogelijke centrale wtw kanalen.
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Ik zou dan liever die HR++ laten zitten, roosters dicht en eerst voor een echte (centrale) WTW installatie gaan. Dec. WTW her en der gezien, maar vond ik maar matig werkende herriebakken. Kozijnen/glas upgraden naar triple kan vrij makkelijk later gedaan worden zonder al teveel overlast. Dit kost ook een godsvermogen voor iets dat bij een ouder huis past, zeker zonder de juiste connecties. De winst tov HR++ is vrij klein.

[...]

Vraag eens een middagje rond bij de rest van de buurtjes anders. Die hebben vaak eerder al eea gedaan en kunnen nog veel meer tips geven over wat je tegen gaat komen bij die specifieke huizen. Mensen bomen graag over gas- en energieverbruik tegenwoordig en gelijk een mooie ijsbreker om even kennis te maken overal. Kom je straks ook wat beter weg met de overlast die je verbouwing hoe dan ook gaat geven.

[...]

- Als het nog oudere radiatoren zijn zal dat idd prima gaan. En anders kost een upgrade naar dikkere exemplaren ook niet bepaald de wereld. Snap de overweging helemaal als er nog mooie houten vloeren in zitten.
- Dan moet je dat zeker gewoon doen. Idealiter plaats je de badkamer op een aparte miniverdeler (zonder pomp uiteraard!) en laat de badkamer dan wel gewoon continu meedraaien, maar plaats wel een afsluiter (evenals bij de aftakkingen van de stamleiding) als je (ooit) beneden wilt koelen.
- Verkocht onder voorbehoud dus, dan komen evt. kapers er toch niet meer tussen. Delen die hap :+
- In het huis zit nu enkel glas, wij willen upgraden naar HR++ met roosters
- Goed idee om eens rond te vragen bij de buren.
- wij willen draagmuur tussen keuken en eetkamer doorbreken en woonkamer+ keuken dan vvw maken, evt ook toilet beneden meteen meenemen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 22-01-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-04 22:42
My 2 cents:

- Ga gelijk voor full-electric i.p.v. hybride.
- Isoleren zal nodig zijn bij dit bouwjaar maar het hoeft ook geen nieuwbouwhuis te worden qua isolatie-waarde. Mijn huis uit 1987 van 180 m2 met dubbelglas en verder beperkte isolatie is prima warm te houden met een 9 kW.
- Overweeg SWW te maken met een aparte wartepompboiler. Ook hier kun je weer apart subsidie voor krijgen waardoor de prijs meevalt. Op die manier voorkom je dat de WP urenlang WW moet maken terwijl je eigenlijk je huis wilt verwarmen. Dit maakt de stap naar full-electric ook haalbaarder.
- Probeer zoveel mogelijk overal vloerverwaming te leggen die je via de WP voedt. Elektrisch is duur net zoals LTV radiatoren die ook nog eens minder goed werken. Al zijn LTV radiatoren op zich zelf prima in staat om de boel boven een beetje aangenaam te houden is VVW waarschijnlijk flink goedkoper als je toch alles hebt open liggen.
- Zoals anderen al aanraden. Kijk of er al een hoofdleiding (min 22mm) voor de CV van boven naar beneden loopt. Die kun je dan andersom gebruiken voor de aftakkingen boven. Beneden sluit je gewoon aan op een VVW verdeler.
- Het hangt een beetje van je totale VVW oppervlakte af. Ik zou zeggen bij <75m2 om toch ook een buffertankje van tenminste 50l te installeren. Anders moet je bij koud weer veel bijverwarmen om de defrost cycli van de WP te kunnen doorstaan. Bovendien loopt je WP ook veel rustiger als hij voldoende water heeft om rond te pompen.

[ Voor 9% gewijzigd door Niltag op 15-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:23
Mijn situatie lijkt op die van jou. Huis uit 1931, gezin met 2 kinderen.
Inmiddels draait bij mij een split warmtepomp (Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2) en ben ik van het gas af.
freakaleek schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:55:
* Begane grond: Houtenbalkenvloer verwijderen in woonkamer+keuken en schuimbeton+vvw plaatsen (40m^2), daarop de bestaande eikenhoutenvloer verlijmen. Gezien het oppervlak van de vvw met 10 cm hoh lijkt me 6 groepen van ~65 m realistisch?
Schuimbeton wordt deels ingegeven door opkomend vocht in de muren en feit dat kruipruimte nu geen luik heeft.... 8)7
Ik heb een vloer van 41 m2 in mijn woonkamer en heb dit afgelopen najaar aangepakt: oude houten vloer er zelf uit gesloopt (goed te doen), schuimbeton, vloerverwarming 6 groepen hoh 10 cm, PVC. Ik heb voor PVC gekozen omdat dat de warmte veel beter geleidt dan hout en PVC is in mijn ervaring veel geschikter met kleine kinderen.
* Gezien de locatie van huidige CV ketel (bovenin huis) lijkt een split unit in tuin het meest logisch, want dit voorkomt een dubbele leiding voor SWW bij kiezen voor monoblock (bestaan er hybrides icm monoblock?)
Naast de huidige locatie van CV is in principe ruimte voor een boilervat, moet bekeken worden of dit ook kan qua gewicht.
Ik heb dus een split WP met koelleidingen die vanaf mijn zolder via de achtergevel 2 verdiepingen naar beneden lopen en daarna 10 meter de tuin in, totale traject 26 m. Let op: dit kan niet met elke buitenunit. De compressor moet sterk genoeg zijn. Ik behaal tot nu toe prima COP's met mijn systeem (eergisteren tijdens een lange stabiele run Ta 30.29 graden, warmteproductie 3.6 kW, opgenomen vermogen 577 W, COP 6.46, T buiten 10 gr; dit gemeten met een Kamstrup warmtemeter en gecertificeerde kWh meter).
Voordeel van split achter in de tuin: ook SWW opgelost, geen geluid van een WP boiler.
Voordeel monoblock met WP boiler: 2x subsidie.
Wellicht kunnen anderen je nog meer voor- en nadelen van splits en monoblocks in jouw situatie noemen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:35:
Mijn situatie lijkt op die van jou. Huis uit 1931, gezin met 2 kinderen.
Inmiddels draait bij mij een split warmtepomp (Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2) en ben ik van het gas af.

[...]

Ik heb een vloer van 41 m2 in mijn woonkamer en heb dit afgelopen najaar aangepakt: oude houten vloer er zelf uit gesloopt (goed te doen), schuimbeton, vloerverwarming 6 groepen hoh 10 cm, PVC. Ik heb voor PVC gekozen omdat dat de warmte veel beter geleidt dan hout en PVC is in mijn ervaring veel geschikter met kleine kinderen.

[...]

Ik heb dus een split WP met koelleidingen die vanaf mijn zolder via de achtergevel 2 verdiepingen naar beneden lopen en daarna 10 meter de tuin in, totale traject 26 m. Let op: dit kan niet met elke buitenunit. De compressor moet sterk genoeg zijn. Ik behaal tot nu toe prima COP's met mijn systeem (eergisteren tijdens een lange stabiele run Ta 30.29 graden, warmteproductie 3.6 kW, opgenomen vermogen 577 W, COP 6.46, T buiten 10 gr; dit gemeten met een Kamstrup warmtemeter en gecertificeerde kWh meter).
Voordeel van split achter in de tuin: ook SWW opgelost, geen geluid van een WP boiler.
Voordeel monoblock met WP boiler: 2x subsidie.
Wellicht kunnen anderen je nog meer voor- en nadelen van splits en monoblocks in jouw situatie noemen.
Dank, erg nuttige reactie. Goed om de split weer op de radar te zetten.
Gezien de trend richting monoblocks had ik die al afgeschreven maar kan inderdaad een mooie oplossing zijn bij de renovaties..

Welke na-isolatie heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
freakaleek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Dank, erg nuttige reactie. Goed om de split weer op de radar te zetten.
Gezien de trend richting monoblocks had ik die al afgeschreven maar kan inderdaad een mooie oplossing zijn bij de renovaties..

Welke na-isolatie heb je gedaan?
Ik heb mijn opzet hier beschreven. De opzet die Flippy voorstelt lijkt me ook een hele mooie hoor!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Korte update, nogmaals dank voor alle nuttige info en adviezen.
Uiteindelijk gekozen om toekomstige monoblock in de achtertuin te plaatsen.

Verbouwen is inmiddels begonnen, en de 2x32mm meerlagenbuis + 60mm mantelbuis voor elektra en overig ligt inmiddels richting de tuin (sinds vrijdag mooi verstopt onder het vers gestorte schuimbeton).
Meerlagenbuis komt uit in trapkast, waar vvw-verdeler komt.

In een koof naar boven vanuit trapkast komt:
- Een verzwaarde stamleiding, voor nu nog richting CV. Deze wordt in de toekomst in omgekeerde richting gebruikt.
- Ook vernieuwen en vergroten we de huidige gasleiding om deze in de toekomst wellicht voor SWW te kunnen gebruiken.

Komende november/december even testen hoe groot de warmtepomp moet zijn en dan kan ik er een aanschaffen voor het verwarmgedeelte. TBD over hoe SWW te doen.

Totaal wordt 60m^2 vvw, gelegen op schuimbeton, afgedekt met 6 cm zandcement - fijne buffer dus.
Boven zijn allemaal t22 radiatoren die op Ta=40 (ja dat is te hoog, ik weet het) zo'n 3 kW kunnen leveren, daar komen in eerste instantie boosters onder.

Wat foto's voor de liefhebber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-NRgEEsOuaRemRuI4cNvxJEtgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAf3PW2AZfE5d903K9HjApht.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7dz9bwFjMOa8XucSSFIkruLp6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bbEGJQYNOPEp14IBPjt6Gtdb.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door freakaleek op 12-05-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

freakaleek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:01:
Korte update, nogmaals dank voor alle nuttige info en adviezen.
Uiteindelijk gekozen om toekomstige monoblock in de achtertuin te plaatsen.

Verbouwen is inmiddels begonnen, en de 2x32mm meerlagenbuis + 60mm mantelbuis voor elektra en overig ligt inmiddels richting de tuin (sinds vrijdag mooi verstopt onder het vers gestorte schuimbeton).
Meerlagenbuis komt uit in trapkast, waar vvw-verdeler komt.

In een koof naar boven vanuit trapkast komt:
- Een verzwaarde stamleiding, voor nu nog richting CV. Deze wordt wellicht in de toekomst in omgekeerde richting gebruikt.
- Ook vernieuwen en vergroten we de huidige gasleiding om deze in de toekomst wellicht voor SWW te kunnen gebruiken.

Komende november/december even testen hoe groot de warmtepomp moet zijn en dan kan ik er een aanschaffen voor het verwarmgedeelte. TBD over hoe SWW te doen.

Totaal wordt 60m^2 vvw, gelegen op schuimbeton, afgedekt met 6 cm zandcement - fijne buffer dus.
Boven zijn allemaal t22 radiatoren die op Ta=40 (ja dat is te hoog, ik weet het) zo'n 3 kW kunnen leveren, daar komen in eerste instantie boosters onder.

Wat foto's voor de liefhebber:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb boven t20 radiatoren en die kamers worden zonder boosters ook gewoon warm, 24/7 draait de 5kW monoblock hier in het stookseizoen, hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas en 6cm spouwmuurisolatie, alles radiatoren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:22:
[...]

Ik heb boven t20 radiatoren en die kamers worden zonder boosters ook gewoon warm, 24/7 draait de 5kW monoblock hier in het stookseizoen, hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas en 6cm spouwmuurisolatie, alles radiatoren.
Interessant, met welke Ta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

freakaleek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Interessant, met welke Ta?
Stooklijn van 31-41 bij +15 tot -10

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:21
@freakaleek Hoe lang zijn die 32mm leidingen? Want die isolatie ziet er niet heel dik uit. Je zal best wel wat vermogen verliezen per strekkende meter.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:49:
@freakaleek Hoe lang zijn die 32mm leidingen? Want die isolatie ziet er niet heel dik uit. Je zal best wel wat vermogen verliezen per strekkende meter.
Een meter of 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
RichieB schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:49:
In het schuimbeton zal het wel meevallen?
Wellicht alleen het kleine stukje buiten wel nog wat beter isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Ja, ik had zelf de terrendis grondleiding gesuggereerd, maar de aannemer heeft dit er op eigen initatief ingelegd.
Was pas ter plaatste 2 min voordat men schuimbeton ging spuiten - wijze les.

De leiding loopt die 4 meter binnen inderdaad tussen schuimbeton [omhoog], dus verwacht dat het wel meevalt.

Buiten idd wel beter isoleren.

[ Voor 22% gewijzigd door freakaleek op 12-05-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:21
SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Wellicht alleen het kleine stukje buiten wel nog wat beter isoleren.
freakaleek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:17:
[...]
Buiten idd wel beter isoleren.
Ik bedoelde inderdaad buiten. Binnen zit je in de thermische schil en zijn verliezen niet zo belangrijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1