Advies gevraagd hybride warmtepomp - Plaatsing & kW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 07:07
Hoi allen! Ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een warmtepomp voor onze woning. Mijn voorkeur gaat uit naar een hybride opstelling. Wij verwarmen alleen beneden (55m2) en hebben boven (52m2) en op zolder (30m2) bijna altijd de ramen open (ook met -10). Dat vinden we het prettigst.
Mijn vragen:
1. Hoeveel kW warmtepomp heb ik nodig?
2. Welke locatie plaatsing zouden jullie aanraden?
Mijn doel:
Zo veel mogelijk geld op de energierekening besparen, en indirect zoveel mogelijk gas besparen.
Situatie:
- Tussenwoning uit 1971 - topgevels (2022/2023) + dak (2013) geïsoleerd (geen exacte isolatiewaarden beschikbaar).
- Geen idee van spouw en of deze is geïsoleerd
- Geen vloerisolatie (begane grond beton, 1e verdieping beton, zolder houten vloer)
- Overal HR glas. Beneden HR++, nieuwe kunststof kozijnen voor + achter
- Ketel: Nefit Topline uit 2008
- Thermostaat: Tado
- Ik ben bezig met HeatBoosters (radiatorfans)
- 40c test gedaan met -6, kwam temp. niet boven de 19c in de woonkamer. (vandaar voorkeur hybride)
- 40c test gedaan en met 3 tot 10 graden was 19,5c goed te doen
- 12 zonnepanelen, mogelijkheid om nog 6 a 7 bij te leggen (2023: 2.084kWh verbruik, -2198kWh teruglever = -114kWh netto)

Historisch gasverbruik:
2020: 1.288 m3
2021: 1.337 m3
2022: 838 m3
2023: 808 m3
Afgiftesysteem:
- 4 radiatoren (beneden), totale afgifte bij 40 graden 7608watt, waterinhoud in totaal ? liter
- T22 110x60cm, T33 220x30cm, T33 50x90cm, T22 60x30cm
SWW:
- N.v.t., of later tussen plaatsen
Warmtepompvoorkeur:
L/W, op volgorde:
stil, zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Plaatsing
Twijfel tussen plaatsing op de grond in de tuin of op het platte dak van onze serre/aanbouw. Wij willen zo min mogelijk kans op trilling/geluidsoverlast. Dit ivm rijtjeshuis en we zijn zelf ook gevoelig voor irritante geluiden.

Optie 1 plaatsing op grindbak in tuin
We zitten nooit in deze tuin, dus dat kan qua plaatsing goed. De afstand tot de CV is wel behoorlijk, zo'n 16 tot 18 meter (waarbij een deel buiten en deel binnen). Quatt gaf aan dat ze tot 20 meter goed aan kunnen.

Optie 2 plaatsing op platte dak
Voordeel, dichterbij de CV (scheelt zo'n 8 meter) nadeel, dichterbij eerste openslaande raam v/d buren (1.7 meter) plus kans op resonantie/trillingen ivm houten dak.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Radiatoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvWzSorjJaxtngz00ip5MY89-tE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tehnjk8VAy5oLlXIZUXk3dg9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMeGSXcFZREBUFyMrCDhiptrVmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5MyFLdbJyFm20LtiTmPuivW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS7QtZpspUpsTeOu4w-neemk4rU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4N5yZtRrDEvAdLBSrbwgzfF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9CNgmxzL-glWGpVoT0VukAS5FU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZdzMzHCD2dNuw0iCrJx7Sqm.jpg?f=fotoalbum_tile

Radiatoren, ben bezig met Heatboosters

Plaatsing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSJSmmxX9s5a1ZRzFIo6qIZtkVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUEpIF2TWx3qbSHSwXdnidT0.jpg?f=fotoalbum_large
Overzichtsfoto, warmtepomp zou links op het platte dak kunnen - of in de buurt v/d regenpijp (rechts op foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gw9803knDBlMsd-2jjRwQrRG2XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMnrIdQEHpfRs9pBeFaLRcUX.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kan een grindbak gerealiseerd worden waar nu de plantenbak staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:50
40c getest gedaan met -6, kwam temp. niet boven de 19c in de woonkamer. (vandaar voorkeur hybride)

Zou mijn plan niet teveel af laten hangen van die paar dagen dat je het maar 19c krijgt...(die dagen zou je boven ook de ramen dicht kunnen houden, gaat de kou ook niet naar beneden)

[ Voor 19% gewijzigd door MarcelGo op 15-01-2024 20:29 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
MarcelGo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:27:
40c getest gedaan met -6, kwam temp. niet boven de 19c in de woonkamer. (vandaar voorkeur hybride)

Zou mijn plan niet teveel af laten hangen van die paar dagen dat je het maar 19c krijgt...(die dagen zou je boven ook de ramen dicht kunnen houden, gaat de kou ook niet naar beneden)
Ik snap je punt. Maar wat bedoel je er verder mee te zeggen? Overweeg toch FE?

Andere reden waarom ik Hyrbride op dit moment interessanter vind is de terugverdientijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Gegeven je gasverbruik is hybride zonde. Met een simpele 6 kW warmtepomp moet je dit huis prima warm kunnen houden. Je moet misschien wat investeren in je afgiftesysteem (met de fans ben je al een eind denk ik!), maar dat betaalt zich zeker terug. En het is ook geen ramp als je een keertje op 45 graden moet stoken.

Verder scheelt FE vastrecht en het in leven houden van een CV ketel.

[ Voor 10% gewijzigd door MrFish op 15-01-2024 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gezien je advies vraagt zou ik je willen adviseren om je geld niet te verspillen aan hybride maar aan een echte warmtepomp. Bespaar je ook nog flink geld mee.

Bestudeer dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Isoleer nog even wat meer en bij -6c de ramen niet meer open doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 14:07
hou er ook rekening mee dat de meeste hybride units gewoon perfect werken met -1 graden alleen software matig uitgezet worden, om gas dan voordeliger zou zijn. En dat je bijvoorbeeld een 4/6kw unit hybride krijgt een dat als je FE zou gaan je waarschijnlijk een 8KW zou zou moeten hebben en dan kan hoogstwaarschijnlijk ook je SWW mee doen.

Het allerbelangrijkst is isolatie en afgifte. Extra isoleren kan makkelijk op de echt koude dagen door je ramen dicht te doen, en afgifte vergroten kan heel makkelijk met radiator fans bijvoorbeeld Heatboosters wat gemaakt is door een mede tweaker of als je geen zin hebt in klussen zou je ook gewoon iets van speedcomfort of een ander merk kunnen kopen wat plug en play is. Wil je er iets meer werk van maken kun je ook de 2 t22 radiatoren vervang voor t33 maar dat kost vaak al wat meer geld dan wat fans en de ramen dicht doen.

Wat ook helpt is je hele huis te verwarmen in plaats van alleen de benedenverdieping dat helpt bij LTV zeker omdat je dan minder koude luchtstroming krijgt van boven(koud) naar beneden(warm) wat als zeer onaangenaam kan aanvoelen

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
MrFish schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:01:
Gegeven je gasverbruik is hybride zonde. Met een simpele 6 kW warmtepomp moet je dit huis prima warm kunnen houden. Je moet misschien wat investeren in je afgiftesysteem (met de fans ben je al een eind denk ik!), maar dat betaalt zich zeker terug. En het is ook geen ramp als je een keertje op 45 graden moet stoken.
Thanks voor je reactie, het heeft me wel weer aan het denken gezet en ben nu ook aan het orienteren voor FE.

Wat bedoel je hiermee "En het is ook geen ramp als je een keertje op 45 graden moet stoken."?
aegis schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:23:
...

Het allerbelangrijkst is isolatie en afgifte. Extra isoleren kan makkelijk op de echt koude dagen door je ramen dicht te doen, en afgifte vergroten kan heel makkelijk met radiator fans bijvoorbeeld Heatboosters wat gemaakt is door een mede tweaker of als je geen zin hebt in klussen zou je ook gewoon iets van speedcomfort of een ander merk kunnen kopen wat plug en play is. ...

Wat ook helpt is je hele huis te verwarmen in plaats van alleen de benedenverdieping dat helpt bij LTV zeker omdat je dan minder koude luchtstroming krijgt van boven(koud) naar beneden(warm) wat als zeer onaangenaam kan aanvoelen
Thanks! HeatBoosters ben ik op dit moment aan het maken - eerst aan het testen met 1 (kijken of het geluid de WAF doorstaat)

Het hele huis verwarmen zien we niet zitten. We hechten te veel waarde aan de frisse buitenlucht in onze slaapkamers. Ik denk dus dat ik rekening moet houden dat we dit "warmteverlies" incalculeren.

Heeft iemand nog iets te zeggen m.b.t. plaatsing van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Thomas20 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Thanks voor je reactie, het heeft me wel weer aan het denken gezet en ben nu ook aan het orienteren voor FE.

Wat bedoel je hiermee "En het is ook geen ramp als je een keertje op 45 graden moet stoken."?
Mbt FE: Bedenk dat een 6 kW monoblock (bijv Daikin) maar 5000€ kost. En er zit €3000 subsidie op. (Natuurlijk betaal je ook een sloot voor het installeren.) Dat is niet per definitie duurder dan hybride; integendeel.

Het rendement van een warmtepomp is het beste als de watertemperatuur zo laag mogelijk is. 45 graden CV-water is voor je rendement wat minder, maar voor een beetje WP zeker geen ramp. Zeker niet als je dat maar een paar dagen per jaar nodig hebt. En ik ben ervan overtuigd dat als je nu al uit kunt met 45 graden, je dat met heat boosters nog zeker 5 graden kunt verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Mbt plaatsing: op een houten dak zou ik nooit doen. Dat ga je horen en daar krijg je spijt van. Dat het zo dicht bij de ramen van je buren ligt is nog een reden om dat niet te doen.

20 meter is geen probleem met een monoblock, gebruik de welbekende terrendis grondleiding. Dan zou ik voor warm water een losse warmtepompboiler adviseren.

Dus zoek een goede installateur :) als je aangeeft in welke regio, kan men je wellicht nog tips geven.

[ Voor 13% gewijzigd door MrFish op 17-01-2024 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
Thomas20 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:18:
Hoi allen! Ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een warmtepomp voor onze woning. Mijn voorkeur gaat uit naar een hybride opstelling. Wij verwarmen alleen beneden (55m2) en hebben boven (52m2) en op zolder (30m2) bijna altijd de ramen open (ook met -10). Dat vinden we het prettigst.
De verdiepingsvloeren in een normale woning zijn volledig ongeïsoleerd.
Thermisch moet je dit dus als een zeef zien.

Je kun het prettig vinden, maar je gooit serieus geld over de balk.

De beste manier van isoleren is je raam niet open zetten als de rest van Nederland hoopt op "It Giet Oan"
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
MrFish schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Mbt FE: Bedenk dat een 6 kW monoblock (bijv Daikin) maar 5000€ kost. En er zit €3000 subsidie op. (Natuurlijk betaal je ook een sloot voor het installeren.) Dat is niet per definitie duurder dan hybride; integendeel.

[...]
Thanks. Ik heb 1 installateur over de vloer gehad die me geen concrete offerte wilde sturen (want te druk) - maar totaalplaatje kwam op 18k incl. bijleggen van 8 zonnepanelen. Ik kan dus geen details geven over de gebruikte materialen - dus deze installateur laat ik maar achterwege. Maar heeft me dus wel op het verkeerde been gezet denk ik (18k voor FE incl. boiler en zonnepanelen tov 3,5k voor Quatt Hybride).
MrFish schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:38:
Mbt plaatsing: op een houten dak zou ik nooit doen. Dat ga je horen en daar krijg je spijt van. Dat het zo dicht bij de ramen van je buren ligt is nog een reden om dat niet te doen.

20 meter is geen probleem met een monoblock, gebruik de welbekende terrendis grondleiding. Dan zou ik voor warm water een losse warmtepompboiler adviseren.

Dus zoek een goede installateur :) als je aangeeft in welke regio, kan men je wellicht nog tips geven.
Plaatsing was ik al bang voor inderdaad. Enige optie die er dus blijft bij ons is in de tuin op de grond. Bovengenoemde installateur stelde voor om een constructie bij het schuine dak te maken waarop de WP geplaatst kon worden. Hier ben ik ook een beetje huiverig voor m.b.t. trillingen/geluiden.

Ik zoek in regio Noord-Holland-Noord, van Amsterdam tot Den Helder.
Ronald schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:57:
[...]

De verdiepingsvloeren in een normale woning zijn volledig ongeïsoleerd.
Thermisch moet je dit dus als een zeef zien.

Je kun het prettig vinden, maar je gooit serieus geld over de balk.

[...]
Snap ik, maar voor de ene is warmte comfort en voor de ander is kou comfort. Wij hechten veel waarde aan de ramen open in onze slaapkamer vanwege de frisse buitenlucht. Dat dit dus geld kost hebben we daar wel voor over - en moeten we in de berekeningen dus ook rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:38
Ik zie geen roosters in de voorgevel voor ventilatie. Gezien het bouwjaar zul je ook wel geen balansventilatie hebben. Hoe zit het dan met de ventilatie van de woning?
Misschien is de behoefte aan open ramen wel ontstaan door de slechte ventilatie met de ramen dicht.
Ramen openen is eigenlijk alleen om te spuien, niet om te ventileren. Daar zit verschil in. Neem dat dus even mee.

Verder wat Ronald zegt. Je verliest in de woonkamer waarschijnlijk net zoveel warmte aan je plafond als aan de muren. Normaal is dat niet erg als je de intentie hebt het boven ook enigszins warm te houden, maar als het daar 10 graden is dan pis je al je warmte weg via de 1e verdieping.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:34
Ik zou eens beginnen de verdiepingsvloer te isoleren, waarschijnlijk is daar het meeste rendement uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Thomas20 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Thanks. Ik heb 1 installateur over de vloer gehad die me geen concrete offerte wilde sturen (want te druk) - maar totaalplaatje kwam op 18k incl. bijleggen van 8 zonnepanelen. Ik kan dus geen details geven over de gebruikte materialen - dus deze installateur laat ik maar achterwege. Maar heeft me dus wel op het verkeerde been gezet denk ik (18k voor FE incl. boiler en zonnepanelen tov 3,5k voor Quatt Hybride).
FE incl boiler (of dat nu via een boilervat of WPB is) moet onder de 10k kunnen. 8 zonnepanelen zou onder de 4k moeten zitten.
Helaas is jouw regio niet mijn regio :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
Thomas20 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:32:
[...]

[...]

Plaatsing was ik al bang voor inderdaad. Enige optie die er dus blijft bij ons is in de tuin op de grond. Bovengenoemde installateur stelde voor om een constructie bij het schuine dak te maken waarop de WP geplaatst kon worden. Hier ben ik ook een beetje huiverig voor m.b.t. trillingen/geluiden.

Ik zoek in regio Noord-Holland-Noord, van Amsterdam tot Den Helder.

[...]

Snap ik, maar voor de ene is warmte comfort en voor de ander is kou comfort. Wij hechten veel waarde aan de ramen open in onze slaapkamer vanwege de frisse buitenlucht. Dat dit dus geld kost hebben we daar wel voor over - en moeten we in de berekeningen dus ook rekening mee houden.
Rozenga duurzame techniek, hier bekend als koevlaas2

Als je in dit geval de mazzel hebt dat je een houten verdiepingsvloer hebt kun je die isoleren.

Maar ik zou eens kijken naar knappe ventilatie. In de zomer heb je vast geen airco draaien die het onder de 10 graden brengt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
P5ycho schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:48:
Ik zie geen roosters in de voorgevel voor ventilatie. Gezien het bouwjaar zul je ook wel geen balansventilatie hebben. Hoe zit het dan met de ventilatie van de woning?
Misschien is de behoefte aan open ramen wel ontstaan door de slechte ventilatie met de ramen dicht.
Ramen openen is eigenlijk alleen om te spuien, niet om te ventileren. Daar zit verschil in. Neem dat dus even mee.

Verder wat Ronald zegt. Je verliest in de woonkamer waarschijnlijk net zoveel warmte aan je plafond als aan de muren. Normaal is dat niet erg als je de intentie hebt het boven ook enigszins warm te houden, maar als het daar 10 graden is dan pis je al je warmte weg via de 1e verdieping.
Klopt, boven hebben we geen ventilatie(roosters) - alleen een ventilator in de badkamer die reageert op vocht/temp.
ASW1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:48:
Ik zou eens beginnen de verdiepingsvloer te isoleren, waarschijnlijk is daar het meeste rendement uit te halen.
Dit zou een oplossing kunnen zijn, alleen vraag me af of dit rendabel is. We hebben al een verlaagd/gestuctplafond en zijn niet op zoek naar iets anders. Dan zou dat er dus uit moeten om het te isoleren. Op zo'n grote verbouwing zitten we op dit moment niet echt te wachten.
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:57:
[...]

FE incl boiler (of dat nu via een boilervat of WPB is) moet onder de 10k kunnen. 8 zonnepanelen zou onder de 4k moeten zitten.
Kom je alsnog rond de 14k (een te over zien investering) - nog niet eens zo gek ver weg van de "offerte" van de eerste installateur die bij me over de vloer is geweest.
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Rozenga duurzame techniek, hier bekend als koevlaas2

Als je in dit geval de mazzel hebt dat je een houten verdiepingsvloer hebt kun je die isoleren.

Maar ik zou eens kijken naar knappe ventilatie. In de zomer heb je vast geen airco draaien die het onder de 10 graden brengt.
Thanks! Ik ga contact opnemen met @koevlaas2 :)
De zolderverdiepingsvloer is van hout, maar zolder is ook in erg knappe staat dus twijfel heel erg of het het waard is om dat te slopen om te isoleren. Plus dat wij op de 1e verdieping slapen met de ramen open.

Wellicht is het nog een idee om een aantal ruiten te vervangen met een ruit incl. ventilatierooster. Alleen wat is daar het grote verschil mee t.o.v. het raam open zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:38
Thomas20 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Klopt, boven hebben we geen ventilatie(roosters) - alleen een ventilator in de badkamer die reageert op vocht/temp.

Wellicht is het nog een idee om een aantal ruiten te vervangen met een ruit incl. ventilatierooster. Alleen wat is daar het grote verschil mee t.o.v. het raam open zetten?
Je hebt dus nu een huis zonder enige vorm van actieve ventilatie. Daarnaast ben je aan het isoleren geslagen of dit van plan. Alle natuurlijke ventilatie door spleten en kieren gaat dus verder afnemen.
Onderschat het belang van goede ventilatie niet, dat hoort bij een goed leefklimaat.

Je hebt nu de ramen open, maar die zijn vast niet altijd open. Ook niet op elk vertek neem ik aan. Op het moment dat ze dicht gaan heb je meteen stilstaande lucht met toenemend vocht- en CO2niveau. Dat kan allerlei klachten geven, zoals schimmel en hoofdpijn.

Als je meer inzicht wilt voordat je verbeteren gaat doe je er goed aan om een CO2 meter te kopen. Meten is weten.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 18-01-2024 15:26 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Thomas20
Inmiddels een eerste offerte ontvangen. Het advies van deze installateur is een split warmtepomp voor verwarmen, namelijk:

Verwarming
Daikin Warmtepomp buitendeel Type ERGA06EVH ± 6kW.
Daikin Warmtepomp binnendeel Type EHBH08E6V ± 6kW.

De reden die hij hiervoor gaf is dat de leidingen een behoorlijke afstand (~18m) en wat lastige bochten bevat. Installatie is hierdoor (volgens hem) eenvoudiger met dunne koelmiddelleidingen dan met dikke CV leidingen.

Voor SWW:
Inventum horizontale Boiler 200 liter met backup á 2kW (INV-HB220 M.A.)
Stroom t.b.v. back-up 1 fase 230 volt B16

Horizontale boiler i.v.m. het schuine dak waaronder de boiler geplaatst moet worden.

Enkele andere punten benoemd in de offerte:
• Opstel consoles incl. Hyblocks.
• Werkschakelaar.
• Aansluitleidingen t.b.v. CV zijdige aansluiting met toebehoren. Naar bestaande cv 22mm
• Aansluitleidingen t.b.v. warm en koud water met toebehoren. Naar bestaande koper 15mm
• Aansluitleidingen t.b.v. condenswater en overstort.
• Aanpassen aansluitingen t.b.v. bestaande rookgas afvoer t.b.v. doorvoeren koelleidingen.
• Aansluitleidingen t.b.v. buitendeel en binnendeel met toebehoren ¼ x 5/8 .
• Gootwerk wit i.v.m. koelleiding naar buitendeel. Indien nodig.
• Ruimte regeling Madoka. Bedrading aanwezig 2 x 0.8mm²
• Demonteren bestaande ketel en het afvoeren ervan.
• Montage en in bedrijf stellen.

Voor een totaal van €. 15.563,29
excl ISDE 2024 KA12261 subsidie a €. 3.075,00
= €12.488,29

Wat is jullie gedachte hierbij? En welke vragen zouden jullie terugstellen aan de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-04 09:40
Prijs lijkt me redelijk. Wij waren voor een 8 kW split warmtepomp met 9 kW BUH € 16800,- kwijt, met zo ongeveer dezelfde werkzaamheden.
Twee zaken moet je op letten!
1. zorg dat ze voor die prijs ook waterzijdig gaan inregelen.
2. Zorg ervoor dat ze de leidingen tot aan de verdelers (vloerverwarming) groot genoeg qua diameter aanleggen (22 mm is wel het minimum) met zo weinig mogelijk haakse bochten, omdat die een veel kleinere binnendiameter hebben en veel weerstand opleveren.

Bij ons hadden ze eerst gebruik gemaakt van de bestaande leidingen (Uponor 16 mm), maar die bleken achteraf te klein te zijn en zijn later aangepast naar 25 mm.
Dat "te klein" bleek, toen ze de installatie waterzijdig wilden inregelen. dat ging toen niet goed.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
piieter schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:52:
Prijs lijkt me redelijk. Wij waren voor een 8 kW split warmtepomp met 9 kW BUH € 16800,- kwijt, met zo ongeveer dezelfde werkzaamheden.
2. Zorg ervoor dat ze de leidingen tot aan de verdelers (vloerverwarming) groot genoeg qua diameter aanleggen (22 mm is wel het minimum) met zo weinig mogelijk haakse bochten, omdat die een veel kleinere binnendiameter hebben en veel weerstand opleveren.

Bij ons hadden ze eerst gebruik gemaakt van de bestaande leidingen (Uponor 16 mm), maar die bleken achteraf te klein te zijn en zijn later aangepast naar 25 mm.
Dat "te klein" bleek, toen ze de installatie waterzijdig wilden inregelen. dat ging toen niet goed.
Thanks! Ik zal waterzijdig inregelen erbij onderhandelen.
M.b.t. de diameter, mijn afgiftesysteem is radiators en niet vloerverwarming. Punt 2 lijkt mij dan niet van toepassing, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Voor je historisch gasverbruik vind ik een 6 kW (bij +7 graden buiten) erg krap bemeten, zeker aangezien hij ook het SWW moet gaan verzorgen.

Ik kan even niet snel vinden wat die Daikin nog doet bij -10, maar het zal minder zijn dan die 6kW. Is er een warmteverliesberekening gemaakt waaruit blijkt dat je het daarmee warm gaat houden?

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 23-02-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Aardedraadje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:21:
Voor je historisch gasverbruik vind ik een 6 kW (bij +7 graden buiten) erg krap bemeten, zeker aangezien hij ook het SWW moet gaan verzorgen.

Ik kan even niet snel vinden wat die Daikin nog doet bij -10, maar het zal minder zijn dan die 6kW. Is er een warmteverliesberekening gemaakt waaruit blijkt dat je het daarmee warm gaat houden?
Nee nog niet. Dat heb ik gepland staan op 9 maart. Ivm beschikbaarheid van bedrijven loopt dit helaas niet helemaal in de juiste volgorde, maar kan natuurlijk altijd een zwaardere WP aanvragen bij bedrijven die reeds zijn langsgeweest :)

Wat mij niet helemaal duidelijk is uit deze offerte is of de binnen/buiten unit ook de WPB verwarmt, of dat de WPB stand-alone is. Ik weet dat de installateur daar iets over zei tijdens het gesprek, maar wordt me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Thomas20 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Nee nog niet. Dat heb ik gepland staan op 9 maart. Ivm beschikbaarheid van bedrijven loopt dit helaas niet helemaal in de juiste volgorde, maar kan natuurlijk altijd een zwaardere WP aanvragen bij bedrijven die reeds zijn langsgeweest :)

Wat mij niet helemaal duidelijk is uit deze offerte is of de binnen/buiten unit ook de WPB verwarmt, of dat de WPB stand-alone is. Ik weet dat de installateur daar iets over zei tijdens het gesprek, maar wordt me niet helemaal duidelijk.
Die Inventum is volgens mij gewoon een vat, waarvoor je warmtepomp (de Daikin dus) ook de benodigde warmte moet kunnen leveren. Als het buiten koud is, én je vat moet opgewarmd worden, heb je volgens mij met een 6 kW grote kans dat je het huis niet meer warm krijgt. Of dat de backup aanspringt, maar het liefste wil je dat zo weinig mogelijk laten gebeuren i.v.m. het hoge verbruik ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:00
MrFish schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Welke regio zit je dan?

Hier in het oosten van het land kom ik voor m'n ouders niet onder de 16k uit voor subsidie. Dat is ook voor een 8kW maar dan zonder buffervat etc. Wel met elektraboiler (vanwege plek geen wpb of boiler voor wp mogelijk) en nieuwe verdeler voor de vloerverwarming en aanpassingen in de meterkast.
piieter schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:52:

22mm is te krap, 28mm koper/staal of 32 meerlagenbuis voor een 8kW warmtepomp is het minimum. Een 8kW warmtepomp gaat naar een debiet van zo'n 1400 liter per uur. Daar hoort een grotere leidingdiameter bij.

Probleem met radiatoren is vaak dat er stromingsgeluiden of ruis ontstaan bij knietjes, voetventielen of radiatorknoppen. Door waterzijdig inregelen kan dat grotendeels voorkomen worden. Alleen soms bij een ontdooicyclus kan het dan nog voorkomen, bij vrijwel alle warmtepompen gaat de pomp in de warmtepomp dan namelijk tijdelijk ff vol gas. Dat is een minuut of 5 per keer, maar kan ieder uur voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Insert12 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:05:
[...]

22mm is te krap, 28mm koper/staal of 32 meerlagenbuis voor een 8kW warmtepomp is het minimum. Een 8kW warmtepomp gaat naar een debiet van zo'n 1400 liter per uur. Daar hoort een grotere leidingdiameter bij.

Probleem met radiatoren is vaak dat er stromingsgeluiden of ruis ontstaan bij knietjes, voetventielen of radiatorknoppen. Door waterzijdig inregelen kan dat grotendeels voorkomen worden. Alleen soms bij een ontdooicyclus kan het dan nog voorkomen, bij vrijwel alle warmtepompen gaat de pomp in de warmtepomp dan namelijk tijdelijk ff vol gas. Dat is een minuut of 5 per keer, maar kan ieder uur voorkomen.
Is dit voor mij nu relevant om te benoemen bij deze installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Thomas20 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:50:
Inmiddels een eerste offerte ontvangen. Het advies van deze installateur is een split warmtepomp voor verwarmen, namelijk:

Verwarming
Daikin Warmtepomp buitendeel Type ERGA06EVH ± 6kW.
Daikin Warmtepomp binnendeel Type EHBH08E6V ± 6kW.

De reden die hij hiervoor gaf is dat de leidingen een behoorlijke afstand (~18m) en wat lastige bochten bevat. Installatie is hierdoor (volgens hem) eenvoudiger met dunne koelmiddelleidingen dan met dikke CV leidingen.

Voor SWW:
Inventum horizontale Boiler 200 liter met backup á 2kW (INV-HB220 M.A.)
Stroom t.b.v. back-up 1 fase 230 volt B16

Horizontale boiler i.v.m. het schuine dak waaronder de boiler geplaatst moet worden.

Enkele andere punten benoemd in de offerte:
• Opstel consoles incl. Hyblocks.
• Werkschakelaar.
• Aansluitleidingen t.b.v. CV zijdige aansluiting met toebehoren. Naar bestaande cv 22mm
• Aansluitleidingen t.b.v. warm en koud water met toebehoren. Naar bestaande koper 15mm
• Aansluitleidingen t.b.v. condenswater en overstort.
• Aanpassen aansluitingen t.b.v. bestaande rookgas afvoer t.b.v. doorvoeren koelleidingen.
• Aansluitleidingen t.b.v. buitendeel en binnendeel met toebehoren ¼ x 5/8 .
• Gootwerk wit i.v.m. koelleiding naar buitendeel. Indien nodig.
• Ruimte regeling Madoka. Bedrading aanwezig 2 x 0.8mm²
• Demonteren bestaande ketel en het afvoeren ervan.
• Montage en in bedrijf stellen.

Voor een totaal van €. 15.563,29
excl ISDE 2024 KA12261 subsidie a €. 3.075,00
= €12.488,29

Wat is jullie gedachte hierbij? En welke vragen zouden jullie terugstellen aan de installateur?
Ik vind het een dure offerte. Ik heb na subsidie 9k betaald voor vrijwel exact hetzelfde (6 kW split, maar dan met 250 L Daikin RVS vat). Het moet zeker voor onder de 10 kunnen.

Binnendeel: EHBX08E6V nemen. Die kan ook koelen. Prijsverschil is verwaarloosbaar. Je weet maar nooit of je daar wat aan gaat hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 23-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Daikin 6 kW is ook echt 6 kW bij -10 zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
Aannames...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSYZMFSPmAeP2Azm51LOmiWmwKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2uLqyFygcesXBuydqR2lXcK.png?f=fotoalbum_large

En dat is nog zonder de BUH erbij, dat hoeft ook geen ramp te zijn voor een paar dagen per jaar. Maar ik snap waar je vandaan komt, nooit uitgaan van het typeplaatje voor het vermogen bij -7 a -10 (het enige meetpunt waar dit er toe doet, want alleen dan heb je het nodig). De 4,6,8 altherma 3 R split's doen daadwerkelijk 5,6,7kW bij -10.

Buiten de prijs heeft het verder geen nadelen om voor de 8 te gaan mocht er toch twijfel zijn, het minimumvermogen is gelijk aan de kleinere modellen. Je SWW-run is ook een stukje korter met een 8.

PS @Thomas20
Ik zou toch zeker overwegen het plafond te isoleren als je boven continu de ramen openhoudt. Kijk anders eens naar bedrijven die cellulosevezels kunnen inblazen, dan hoef je maar een paar gaatjes (als die er niet al zijn voor spotjes e.d.) te maken in je verlaagde plafond ipv deze er helemaal uit te trekken.

[ Voor 39% gewijzigd door RonJ op 23-02-2024 11:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Insert12 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:05:
[...]
Welke regio zit je dan?

Hier in het oosten van het land kom ik voor m'n ouders niet onder de 16k uit voor subsidie. Dat is ook voor een 8kW maar dan zonder buffervat etc. Wel met elektraboiler (vanwege plek geen wpb of boiler voor wp mogelijk) en nieuwe verdeler voor de vloerverwarming en aanpassingen in de meterkast.
Eindhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas20
MrFish schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Ik vind het een dure offerte. Ik heb na subsidie 9k betaald voor vrijwel exact hetzelfde (6 kW split, maar dan met 250 L Daikin RVS vat). Het moet zeker voor onder de 10 kunnen.

Binnendeel: EHBX08E6V nemen. Die kan ook koelen. Prijsverschil is verwaarloosbaar. Je weet maar nooit of je daar wat aan gaat hebben.
Dankje! Hoe lang is dit terug? Ik heb eigenlijk geen idee hoe en/of ik hier nog wat van de prijs af kan krijgen. Het is al lastig om verschillende installateurs te laten komen, laat staan om ze tegen elkaar uit te spelen (er komen er wel nog 2 langs).

M.b.t. koelen:
Is dit relevant bij een radiator afgifte systeem? We zijn niet voornemens om vloerverwarming(of koeling) aan te gaan leggen, omdat de vloer er net 4 jaar in zit.
RonJ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:27:
[...]

[...]

Buiten de prijs heeft het verder geen nadelen om voor de 8 te gaan mocht er toch twijfel zijn, het minimumvermogen is gelijk aan de kleinere modellen. Je SWW-run is ook een stukje korter met een 8.

PS @Thomas20
Ik zou toch zeker overwegen het plafond te isoleren als je boven continu de ramen openhoudt. Kijk anders eens naar bedrijven die cellulosevezels kunnen inblazen, dan hoef je maar een paar gaatjes (als die er niet al zijn voor spotjes e.d.) te maken in je verlaagde plafond ipv deze er helemaal uit te trekken.
M.b.t 6 of 8kW, die keuze ga ik maken na de warmteverlies berekening.

Ik ga die cellulosevezels zeker eens uitzoeken, ik wist niet van dit bestaan. Zou ook mooi zijn als het de akoestiek verbeterd (dat lees ik althans na een snelle search op google)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Thomas20 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Dankje! Hoe lang is dit terug? Ik heb eigenlijk geen idee hoe en/of ik hier nog wat van de prijs af kan krijgen. Het is al lastig om verschillende installateurs te laten komen, laat staan om ze tegen elkaar uit te spelen (er komen er wel nog 2 langs).

M.b.t. koelen:
Is dit relevant bij een radiator afgifte systeem? We zijn niet voornemens om vloerverwarming(of koeling) aan te gaan leggen, omdat de vloer er net 4 jaar in zit.
Geplaatst in mei (2023), offerte getekend in december '22 geloof ik. De prijzen van altherma's zijn alleen maar gedaald sindsdien. De 6 kW split zit nu rond de 5k. Een vat is (in een extreem geval) misschien 2k. Natuurlijk moet een installateur marge maken, service verlenen, etc, maar alles boven de 12k excl subsidie vind ik wel erg gortig (dat zou betekenen: meer dan 5k voor arbeid, klein materiaal, service, winst, etc). Kortom: ik zou om een gespecificeerde offerte vragen.

Koelen met radiators wordt inderdaad een uitdaging, maar wie weet plaats je ooit wel Jaga's of fancoils waarmee je wel kunt koelen. Het prijsverschil is inkoop misschien 150 euro. Dat kun je wel lijden, zelfs al zou je het nooit gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
RonJ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:27:
[...]

PS @Thomas20
@RonJ Ik ben me hierin aan het verdiepen, maar vroeg me af of het bij mij wel van toepassing is omdat we een open trap in de woonkamer hebben. Er is wel een deur boven, maar op deze manier heb ik wel een "gigantisch" lek in de tussenverdieping isolatie. Ik ben hierin geen expert, maar het lijkt me dat op die manier het hele nut van de tussenverdieping isoleren verloren gaat.

Schematische weergave van mijn woonkamer (waarbij in rood de trap naar boven & dus "open verbinding" met de 1e verdieping).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy4DZWfS3s7bWgeEmCnN9P-dXCQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CoZv1WH35TpkwXRXNwpGza7a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
Thomas20 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:44:
[...]

@RonJ Ik ben me hierin aan het verdiepen, maar vroeg me af of het bij mij wel van toepassing is omdat we een open trap in de woonkamer hebben. Er is wel een deur boven, maar op deze manier heb ik wel een "gigantisch" lek in de tussenverdieping isolatie. Ik ben hierin geen expert, maar het lijkt me dat op die manier het hele nut van de tussenverdieping isoleren verloren gaat.
Dat "lek" helpt dan inderdaad niet. Als je het plafond zou laten volblazen dan zal dit zeker wel iets doen, maar zolang er nog veel warmte langs de deur kan lekken wordt dit daardoor weer (deels!) teniet gedaan. Het fijne aan jouw situatie is dat er boven al een deur in zit, dus dan is dit vrij makkelijk op te lossen door de kieren rondom die deur af te sluiten.

Ik heb hier een enigszins vergelijkbare situatie, maar dan zit de deur juist beneden (tussen hal- en woonkamer). Wij houden de woonkamer op 20-21C, maar de hallen en bovenverdiepingen op een graad of 16. In de woonkamer zit ook nog een deur naar de kelder, die een graad of 10 is in de winter. Wij hebben daarom beide deuren voorzien van wat simpele tochtstrips en onderin de deur een valdorpel laten frezen, zodat deze zo goed als luchtdicht afsluiten. Dat heeft het voordeel dat de warmte grotendeels in de woonkamer blijft, er gescheiden WTW/ventilatiezones ontstaan, bij een evt. brand de rook niet naar boven komt en inmiddels waarderen we vooral ook dat het vrijwel al het geluid tussen de zones blokkeert.

Als je dus die deur bovenaan de trap luchtdicht maakt, hou je de warmte beneden én blokkeer je ook nog eens hoop geluidsoverdracht (de isolatie in het plafond helpt hierin natuurlijk ook enorm), zodat je beneden een filmpje op regulier volume kan kijken terwijl er direct boven iemand slaapt. Als er rondom die deur bovenaan holle wanden zitten zou ik deze ook laten vullen met isolatie. Het gaat er ook niet om dat de warmteoverdracht helemaal 0,0 is, er zal nog steeds wat warmte naar boven gaan (en dat wil je deels ook wel) maar dat je het warmteverlies naar boven een flink stuk verminderd.

All-electric.

Pagina: 1