Hoi allen! Ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een warmtepomp voor onze woning. Mijn voorkeur gaat uit naar een hybride opstelling. Wij verwarmen alleen beneden (55m2) en hebben boven (52m2) en op zolder (30m2) bijna altijd de ramen open (ook met -10). Dat vinden we het prettigst.
2. Welke locatie plaatsing zouden jullie aanraden?
- Geen idee van spouw en of deze is geïsoleerd
- Geen vloerisolatie (begane grond beton, 1e verdieping beton, zolder houten vloer)
- Overal HR glas. Beneden HR++, nieuwe kunststof kozijnen voor + achter
- Ketel: Nefit Topline uit 2008
- Thermostaat: Tado
- Ik ben bezig met HeatBoosters (radiatorfans)
- 40c test gedaan met -6, kwam temp. niet boven de 19c in de woonkamer. (vandaar voorkeur hybride)
- 40c test gedaan en met 3 tot 10 graden was 19,5c goed te doen
- 12 zonnepanelen, mogelijkheid om nog 6 a 7 bij te leggen (2023: 2.084kWh verbruik, -2198kWh teruglever = -114kWh netto)
Historisch gasverbruik:
2020: 1.288 m3
2021: 1.337 m3
2022: 838 m3
2023: 808 m3
- T22 110x60cm, T33 220x30cm, T33 50x90cm, T22 60x30cm
stil, zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, DIY/tweakersvriendelijk
Optie 1 plaatsing op grindbak in tuin
We zitten nooit in deze tuin, dus dat kan qua plaatsing goed. De afstand tot de CV is wel behoorlijk, zo'n 16 tot 18 meter (waarbij een deel buiten en deel binnen). Quatt gaf aan dat ze tot 20 meter goed aan kunnen.
Optie 2 plaatsing op platte dak
Voordeel, dichterbij de CV (scheelt zo'n 8 meter) nadeel, dichterbij eerste openslaande raam v/d buren (1.7 meter) plus kans op resonantie/trillingen ivm houten dak.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Radiatoren:
Radiatoren, ben bezig met Heatboosters
Plaatsing:
:strip_exif()/f/image/xUEpIF2TWx3qbSHSwXdnidT0.jpg?f=fotoalbum_large)
Overzichtsfoto, warmtepomp zou links op het platte dak kunnen - of in de buurt v/d regenpijp (rechts op foto)
:strip_exif()/f/image/uMnrIdQEHpfRs9pBeFaLRcUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kan een grindbak gerealiseerd worden waar nu de plantenbak staat.
Mijn vragen:
1. Hoeveel kW warmtepomp heb ik nodig?2. Welke locatie plaatsing zouden jullie aanraden?
Mijn doel:
Zo veel mogelijk geld op de energierekening besparen, en indirect zoveel mogelijk gas besparen.Situatie:
- Tussenwoning uit 1971 - topgevels (2022/2023) + dak (2013) geïsoleerd (geen exacte isolatiewaarden beschikbaar).- Geen idee van spouw en of deze is geïsoleerd
- Geen vloerisolatie (begane grond beton, 1e verdieping beton, zolder houten vloer)
- Overal HR glas. Beneden HR++, nieuwe kunststof kozijnen voor + achter
- Ketel: Nefit Topline uit 2008
- Thermostaat: Tado
- Ik ben bezig met HeatBoosters (radiatorfans)
- 40c test gedaan met -6, kwam temp. niet boven de 19c in de woonkamer. (vandaar voorkeur hybride)
- 40c test gedaan en met 3 tot 10 graden was 19,5c goed te doen
- 12 zonnepanelen, mogelijkheid om nog 6 a 7 bij te leggen (2023: 2.084kWh verbruik, -2198kWh teruglever = -114kWh netto)
Historisch gasverbruik:
2020: 1.288 m3
2021: 1.337 m3
2022: 838 m3
2023: 808 m3
Afgiftesysteem:
- 4 radiatoren (beneden), totale afgifte bij 40 graden 7608watt, waterinhoud in totaal ? liter- T22 110x60cm, T33 220x30cm, T33 50x90cm, T22 60x30cm
SWW:
- N.v.t., of later tussen plaatsenWarmtepompvoorkeur:
L/W, op volgorde:stil, zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedPlaatsing
Twijfel tussen plaatsing op de grond in de tuin of op het platte dak van onze serre/aanbouw. Wij willen zo min mogelijk kans op trilling/geluidsoverlast. Dit ivm rijtjeshuis en we zijn zelf ook gevoelig voor irritante geluiden.Optie 1 plaatsing op grindbak in tuin
We zitten nooit in deze tuin, dus dat kan qua plaatsing goed. De afstand tot de CV is wel behoorlijk, zo'n 16 tot 18 meter (waarbij een deel buiten en deel binnen). Quatt gaf aan dat ze tot 20 meter goed aan kunnen.
Optie 2 plaatsing op platte dak
Voordeel, dichterbij de CV (scheelt zo'n 8 meter) nadeel, dichterbij eerste openslaande raam v/d buren (1.7 meter) plus kans op resonantie/trillingen ivm houten dak.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Radiatoren:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Radiatoren, ben bezig met Heatboosters
Plaatsing:
:strip_exif()/f/image/xUEpIF2TWx3qbSHSwXdnidT0.jpg?f=fotoalbum_large)
Overzichtsfoto, warmtepomp zou links op het platte dak kunnen - of in de buurt v/d regenpijp (rechts op foto)
:strip_exif()/f/image/uMnrIdQEHpfRs9pBeFaLRcUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kan een grindbak gerealiseerd worden waar nu de plantenbak staat.