Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Toch altijd teven kijken welke merken je kiest. Ik heb specifiek voor Bosch in dit geval Buderus gekozen.
Omdat ik weet dat mijn onderdelen als ik die nodig heb gewoon bij een ander merk kan halen en het past.

Daarom beter altijd een van de meer gangbare merken nemen in dat land.
Ik heb in Nederland geen ervaring, omdat ik mijn eerste huis in Duitsland heb gekocht. Dus niet echt mee bezig gehouden.

Weishaupt, Buderus, Bosch Valiant zijn hier toch wel de betere merken.
Merken zoals WOLF etc moet je vermijden. Dit ook zo in Nederland per merk.
Grappig, de Nefit (Bosch) had ik geweigerd :+
Ben achteraf erg blij met de mitsubishi sw75yaa hoor, maar dat is mede omdat er veel ervaring op het forum hier is waar je op kan terugvallen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
theduke1989 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Toch altijd teven kijken welke merken je kiest. Ik heb specifiek voor Bosch in dit geval Buderus gekozen.
Omdat ik weet dat mijn onderdelen als ik die nodig heb gewoon bij een ander merk kan halen en het past.

Daarom beter altijd een van de meer gangbare merken nemen in dat land.
Ik heb in Nederland geen ervaring, omdat ik mijn eerste huis in Duitsland heb gekocht. Dus niet echt mee bezig gehouden.

Weishaupt, Buderus, Bosch Valiant zijn hier toch wel de betere merken.
Merken zoals WOLF etc moet je vermijden. Dit ook zo in Nederland per merk.
Waarom zou je Wolf vermijden? Die staan in mijn omgeving juist weer goed aangeschreven namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:26
Insert12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Waarom zou je Wolf vermijden? Die staan in mijn omgeving juist weer goed aangeschreven namelijk.
Ander land andere mening. Denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:58:
Bedankt voor de tips. Ik zal dan met de installateur in overleg moeten. Ik weet niet welke merken zij voeren en of ze van NIBE af willen stappen.
Vraag welke merken ze hanteren en maak daarin je keuze doorgaan of een andere installateur zoeken.
Zijn ze er niet bekend mee, zoek een installateur die er wel bekend mee is zou ik ten alle tijden adviseren.
Zijn er van die alternatieve merken specifieke modellen aan te raden?
Elke fabrikant heeft een instapmodel een een uitgebreidere luxe model. Afhankelijk van je wensen en beperkingen vanwege de WPAC berekening kun je een keuze maken.

Maak een eigen topic, vul aan met benodigde gegevens zoals benodigde vermogen, afgifte systeem, oppervlakte etc. Waar komt de installatie te staan etc, afstand binnen/buiten. Locatie warmtepomp, afstand tot erfgrens etc.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 30-07-2024 17:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Ander land andere mening. Denk ik.
Ik weet wel zeker dat dit te maken heeft met de agressiviteit van de verkoop afdeling. In het desbetreffende land. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
Worden de warmtepompen beter of slechter als ze agressief zijn verkocht?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

RichieB schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:42:
Worden de warmtepompen beter of slechter als ze agressief zijn verkocht?
Nee hoor even slecht. :)
Maar hoe meer mensen ergens van horen, hoe meer ze het kopen. Niet de hele wereld zit vol met kritische tweakers.
Hoe kun je anders die soms hele rare verschillen tussen verschillende landen verklaren?

Technische ondersteuning vanuit de fabrikant kan ook een mega impact hebben op wat er verkocht gaat worden in een regio.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is nou eigenlijk de algemene ervaring / indruk van Sprsun? Ik zie dat zij vrij goedkope warmtepompen aanbieden, ook met het buzzword R290.

Daarnaast zie ik o.a. op marktplaats een flink aantal zwart kleurige warmtepompen aangeboden worden. Dit lijken allemaal dezelfde te zijn, maar dan net in een ander jasje o.i.d.

Is dat nog wat?

En zo nee, wat zijn dan de meest interessante merken en types om naar te kijken?

Situatie:
Goed geïsoleerd huis, vloerverwarming 10 cm hoh op alle verdiepingen, geen radiatoren, 135m2 woonoppervlakte. Warmtepompboiler actief voor sww, dus enkel en alleen op zoek naar een goede l/w warmtepomp voor de vloerverwarming. Evt met buffervat voor de zone regeling (kraantjes die open/dicht gaan ivm vraag warmte in ruimtes).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

@Tanuki bij dat soort goedkope merken is het modulatiebereik vaak heel smal. Dat gaat je compressor niet leuk vinden en je energierekening in niet. Heb je die gegevens er bij? Met een goed geïsoleerd huis, wil je ook op een laag pitje kunnen verwarmen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Tanuki schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:45:
Wat is nou eigenlijk de algemene ervaring / indruk van Sprsun? Ik zie dat zij vrij goedkope warmtepompen aanbieden, ook met het buzzword R290.
link, R290 is het koudemiddel Propaan, waarom buzzword omdat m’n R32 warmtepompen in 2027 nieuw niet meer verkocht mogen worden, heb je echter wel een WP met R32 is dat in de komende jaren geen enkel probleem. Beide hebben hun voor en nadelen.
Daarnaast zie ik o.a. op marktplaats een flink aantal zwart kleurige warmtepompen aangeboden worden. Dit lijken allemaal dezelfde te zijn, maar dan net in een ander jasje o.i.d.

Is dat nog wat?
Geen idee, zou handig zijn als je hier een link gaat plaatsen.
En zo nee, wat zijn dan de meest interessante merken en types om naar te kijken?
om maar een aantal te noemen, Quatt, DeWarmte, Amber, ten minste als het goedkoop moet zijn.
Om je een idee te geven, ik heb in een stookseizoen al 1/2 van mijn warmtepomp terugverdiend. En ja, in een combinatie van radiatoren en vloerverwarming.
Situatie:
Goed geïsoleerd huis, vloerverwarming 10 cm hoh op alle verdiepingen, geen radiatoren, 135m2 woonoppervlakte. Warmtepompboiler actief voor sww, dus enkel en alleen op zoek naar een goede l/w warmtepomp voor de vloerverwarming. Evt met buffervat voor de zone regeling (kraantjes die open/dicht gaan ivm vraag warmte in ruimtes).
Bedenk dat zonewerking met WP vaak niet cq minder goed werkt, heeft mn te maken hoe jou systeem er uit ziet, hou in ieder geval rekening er mee dat het minder of in het ergste geval niet werkt tov een cv ketel.
Vergeet hierbij niet dat een WP het helemaal niet leuk vind als hij zijn warmte niet kwijt kan, je COP zal dan in duikvlucht naar onderen gaan, daar wordt je zelf ook niet gelukkig van.

[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 31-07-2024 19:56 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:44:
[...]
link, R290 is het koudemiddel Propaan, waarom buzzword omdat m’n R32 warmtepompen in 2027 nieuw niet meer verkocht mogen worden, heb je echter wel een WP met R32 is dat in de komende jaren geen enkel probleem. Beide hebben hun voor en nadelen.
Nouja, buzzword. Dat was misschien verkeerd verwoord. Ik bedoel dat het overal bij staat tegenwoordig, als voornaamste eigenschap. "Dit ding gebruikt r290, dus dan is het goed", terwijl je natuurlijk ook de cop en dergelijke zou willen weten, want die zijn veel belangrijker. En inderdaad hoe goed een unit kan moduleren enz.
Geen idee, zou handig zijn als je hier een link gaat plaatsen.
Bijvoorbeeld een "Poolworld POW040" https://dutch.alibaba.com...atpump-1600676690408.html blijkbaar kun je deze ook bij Alibaba kopen. Dat zegt misschien al genoeg.

En bijvoorbeeld de "house heating" warmtepomp, ook met r290. https://hgb-trading.nl/mo...search=House%20heating%20
om maar een aantal te noemen, Quatt, DeWarmte, Amber, ten minste als het goedkoop moet zijn.
Om je een idee te geven, ik heb in een stookseizoen al 1/2 van mijn warmtepomp terugverdiend. En ja, in een combinatie van radiatoren en vloerverwarming.
Maar dit zijn allemaal hybride warmtepompen, zo te zien? Is het niet veel interessanter om een full electric warmtepomp te nemen, als dat je einddoel is? Mijn isolatie en andere eigenschappen (en mijn eigen criteria voor wat ik acceptabel vind, uiteraard) heeft zich bewezen, doordat ik met airco units (ook een wp) mijn huis warm genoeg kan houden in de winter.

Van mij hoeft het niet goedkoop te zijn. Vooral niet als een bepaalde warmtepomp niet kan terug moduleren tot 10%, terwijl die warmtepomp die 1000€ duurder is, dat wel kan.
Bedenk dat zonewerking met WP vaak niet cq minder goed werkt, heeft mn te maken hoe jou systeem er uit ziet, hou in ieder geval rekening er mee dat het minder of in het ergste geval niet werkt tov een cv ketel.
Vergeet hierbij niet dat een WP het helemaal niet leuk vind als hij zijn warmte niet kwijt kan, je COP zal dan in duikvlucht naar onderen gaan, daar wordt je zelf ook niet gelukkig van.
Hier heb ik veel over gelezen, en ik moet hier nog steeds meer over lezen. Een vriend van me heeft een nieuwbouwhuis, voorzien van geothermische pomp (die gaat hier niet komen, dat zal eerder l/w worden). Bij hem gaan de kraantjes regelmatig open / dicht. Is een Itho installatie. Ik ken geen diepe details. Maar het werkt wel. De kraantjes op de vloerverwarming zijn bij de bouw van alle huizen in die wijk op die manier geïnstalleerd. De hele wijk heeft dat dus zo. Ik kan me niet voorstellen dat het grootste deel van de dag die kraantjes allemaal open staan. En dat men de hele boven verdieping voorziet van warmte, als dat feitelijk niet gewenst is.

Ik snap natuurlijk ook dat je met 1 vvw groep open in het hele huis, de warmtepomp het wel lastig gaat vinden.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:44:
[...]
Mijn airco units hebben trouwens nog R410a. :p Helaas net iets "te vroeg" gekocht I guess.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Tanuki schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:09:
[...]

Nouja, buzzword. Dat was misschien verkeerd verwoord. Ik bedoel dat het overal bij staat tegenwoordig, als voornaamste eigenschap. "Dit ding gebruikt r290, dus dan is het goed", terwijl je natuurlijk ook de cop en dergelijke zou willen weten, want die zijn veel belangrijker. En inderdaad hoe goed een unit kan moduleren enz.

[...]

Bijvoorbeeld een "Poolworld POW040" https://dutch.alibaba.com...atpump-1600676690408.html blijkbaar kun je deze ook bij Alibaba kopen. Dat zegt misschien al genoeg.

En bijvoorbeeld de "house heating" warmtepomp, ook met r290. https://hgb-trading.nl/mo...search=House%20heating%20

[...]

Maar dit zijn allemaal hybride warmtepompen, zo te zien? Is het niet veel interessanter om een full electric warmtepomp te nemen, als dat je einddoel is? Mijn isolatie en andere eigenschappen (en mijn eigen criteria voor wat ik acceptabel vind, uiteraard) heeft zich bewezen, doordat ik met airco units (ook een wp) mijn huis warm genoeg kan houden in de winter.

Van mij hoeft het niet goedkoop te zijn. Vooral niet als een bepaalde warmtepomp niet kan terug moduleren tot 10%, terwijl die warmtepomp die 1000€ duurder is, dat wel kan.
kijk, als je begint met een vraag over Ali dan verwacht ik dat je dus wel (super) goedkoop bedoeld, zelf zou ik daar zeker geen warmtepomp kopen, maar dat is hoe ik daar insta.
Hybride, ja en ook weer nee, de warmtepompen die ik hier noemde zijn in principe hybride maar kunnen ook zeker Full Electric gaan, die optie hebben alle drie genoemde merken.
En nee, het is sterk afhankelijk hoe en wanneer je de stap naar FE wil gaan, er zijn tal van goede merken, die hier regelmatig voorbij komen waar je ergers tussen 10.000 - 15.000 euro direct naar FE kunt gaan.
Hou m’n rekening dat je bv ook met geluidseisen te maken gaat krijgen, in principe is dat 40 dB op de erfgrens richting je buren.
Een warmtepomp moet aan bepaalde EU regels voldoen, ik heb bij een Ali product daar mijn twijfels over. Los dat deze veelal niet beschikt over de juiste gegevens zoals de juiste geluidswaarden. Ga die maar bij ome Ali vragen :? :? :?
[...]

Hier heb ik veel over gelezen, en ik moet hier nog steeds meer over lezen. Een vriend van me heeft een nieuwbouwhuis, voorzien van geothermische pomp (die gaat hier niet komen, dat zal eerder l/w worden). Bij hem gaan de kraantjes regelmatig open / dicht. Is een Itho installatie. Ik ken geen diepe details. Maar het werkt wel. De kraantjes op de vloerverwarming zijn bij de bouw van alle huizen in die wijk op die manier geïnstalleerd. De hele wijk heeft dat dus zo. Ik kan me niet voorstellen dat het grootste deel van de dag die kraantjes allemaal open staan. En dat men de hele boven verdieping voorziet van warmte, als dat feitelijk niet gewenst is.

Ik snap natuurlijk ook dat je met 1 vvw groep open in het hele huis, de warmtepomp het wel lastig gaat vinden.
Het kan, maar dan moet het systeem daar ook wel van af de basis voor bedoeld zijn, bij een nieuwbouwhuis zal dat eerder het geval zijn dan bij een bestaand huis, en ja het kan werken, of ook niet en alles wat daar tussen zit. Maar ga eerder er van uit dat het niet zo maar gaat werken. Daar is bv in diverse forums hier al meer dan genoeg over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:02

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[...]

[...]

[...]

De Itho Amber is een full electric die ook hybride kan aansturen dus geen hybride warmtepomp zoals je hier meldt. Prijstechnisch voor R290 in de mid range. Kijk eens op het Amber topic hier bij tweakers voor de juiste info.
Itho Daalderop Amber

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tanuki schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:22:
[...]

Mijn airco units hebben trouwens nog R410a. :p Helaas net iets "te vroeg" gekocht I guess.
Ja, met R410a loop je wel de kans dat deze op ten duur niet meer bijgevuld mogen worden, zou ik voor R410a even moeten nakijken. Voorlopig hoef je daar echter geen al te grote zorgen maken, voor m’n R410a zal hooguit de prijs voor eventuele navulling behoorlijk stijgen, maar met de huidige regelgeving zal het zeker pas na 2040 spannend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik denk dat de meeste mensen bij de dhz route kozen voor Panasonic, nu hoor je ook vaak midea voorbijkomen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 21:10
Even een update van mijn post op 29/7/24

Gister de grindbak gemaakt.
Ik heb eerst adhv de maattekening een malletje gemaakt om de condenspijp en voeten te positioneren. Toen graven (110x67x20), opluitbandjes erin en alles waterpas en 90° zetten. Put (-65cm) graven, valpijp erin en grind storten.

Binnenmaat bak is 100x55x20, niet zo groot en diep als Vaillant aanraadt. We zitten hier op zandgrond en 12m boven NAP dus het watert heel goed af. Enige twijfel die ik heb is of bigfoots van 55cm lang genoeg zijn... :? Die moeten dus binnen de opluitbanden komen op een betonbiels op het grind. Volgens maattekening is de H.O.H. afstand 48cm dus moet net passen??

Het is wel een tikkie anders dan de meesten hier, omdat ik de rubber bigfoots graag onder het maaiveld wil hebben. De warmtepomp staat ca 5cm boven het maaiveld, vind ik een stuk mooier dan zo hoog op zn poten.

Opbouw:
Zand - grind - betonbiels - bigfoot - soleco trillingsdemper - arotherm 75/6

Hoop zweet en een pijnlijke rug later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R874ASkTtBM9d5C-GiHEBaFcU14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ImCjDVCiGSh6LHksLJpQqhM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8TzUHQWAOUQw2Ecu3vdLROaVtg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ClEy1uSTOJLRSXMCpiRXow7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP88DvE8JyiBHbaAfwW-4bFwCFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sv2zU105ejWfNWHSvUa9OvYh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isXPb6qyPE6ALtEcNy73_Sn-_8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdUDgDHAyN5o1orvIAmV1kc6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxPEYwDO76vdZVFEyqp-NKtjHxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTMb0HrvBDSj2SH1Y7dEmZk4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
robin15243 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:29:
Even een update van mijn post op 29/7/24

Gister de grindbak gemaakt.
Ik heb eerst adhv de maattekening een malletje gemaakt om de condenspijp en voeten te positioneren. Toen graven (110x67x20), opluitbandjes erin en alles waterpas en 90° zetten. Put (-65cm) graven, valpijp erin en grind storten.

Binnenmaat bak is 100x55x20, niet zo groot en diep als Vaillant aanraadt. We zitten hier op zandgrond en 12m boven NAP dus het watert heel goed af. Enige twijfel die ik heb is of bigfoots van 55cm lang genoeg zijn... :? Die moeten dus binnen de opluitbanden komen op een betonbiels op het grind. Volgens maattekening is de H.O.H. afstand 48cm dus moet net passen??

Het is wel een tikkie anders dan de meesten hier, omdat ik de rubber bigfoots graag onder het maaiveld wil hebben. De warmtepomp staat ca 5cm boven het maaiveld, vind ik een stuk mooier dan zo hoog op zn poten.

Opbouw:
Zand - grind - betonbiels - bigfoot - soleco trillingsdemper - arotherm 75/6

Hoop zweet en een pijnlijke rug later:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit!
Laag bij de grond is mooier, maar ik zou de mogelijkheid open houden om de warmtepomp toch iets hoger op de poten te kunnen zetten mocht dit nodig blijken.

Hoe groot de kans is en hoe vaak het gebeurt weet ik niet, maar de reden dat men de warmtepompen liever hoger dan lager zet is om te voorkomen dat eventuele ijs-stalagmieten de fan gaan bereiken, en de boel stukdraait.

De lengte van de bigfoots is een beetje afhankelijk van de situatie. Jouw Vaillant is niet zo'n dubbel hoge unit, dus ik denk dat het wel prima kan met 55cm. Staat het apparaat een beetje in de luwte?

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 02-08-2024 09:52 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 21:10
Thanks! Goeie tip, en sneeuw kan ook in de weg zitten. Hij staat in de luwte ja, hagen en bomen breken de wind.

Ik ben helaas gebonden aan een bouwvergunning met een maximale hoogte van 1 meter vanwege beschermd stadsgezicht. Dat is krap met een vwl 75/6 van 96,5cm hoog.

Misschien dat na de inspectie de grond spontaan wat omhoog komt en er toch wat meer clearance vrijkomt... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door robin15243 op 02-08-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
robin15243 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:56:
Thanks! Goeie tip, en sneeuw kan ook in de weg zitten. Hij staat in de luwte ja, hagen en bomen breken de wind.

Ik ben helaas gebonden aan een bouwvergunning met een maximale hoogte van 1 meter vanwege beschermd stadsgezicht. Dat is krap met een vwl 75/6 van 96,5cm hoog.

Misschien dat na de inspectie de grond spontaan wat omhoog komt en er toch wat meer clearance vrijkomt... O-)
Haha, juist! die maximale hoogte is hier trouwens precies zo in the middle of nowhere. Hier dus een cm of 10 overschrijding. Aanvaardbaar risico :) En anders zet ik er een paar kliko's voor, dan ziet niemand het meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-07 17:29

marapuru

db.

Ik ben mij sinds kort ook aan het oriënteren op een warmtepomp. Met alle kennis die ik nu heb opgeslurpt lijkt een LW mij het meest logisch. Hoewel het kwa informatie soms wat begint te duizelen heb ik zelf even een topic geopend waarin mijn specifieke casus wat uitgelicht staat.

Vandaar even hier het linkje naar mijn topic: Advies over Capaciteit, Plaatsing L/W jaren 70 woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Interessant om te lezen hoe snel de markt voor (hybride) warmtepompen is veranderd
o.a. door het voornemen van de nieuwe regering de "verplichting" om per 1 januari 2026 bij vervanging van een cv-ketel een hybride wp te moeten plaatsen (met diverse uitzonderingsmogelijkheden) te schrappen.
Er zijn waarschijnlijk nog meer reden om voorlopig niet voor een warmtepomp te kiezen.

"Warmtepompmarkt krimpt voor derde kwartaal op rij" en "Verkoop warmtepompen bijna gehalveerd, doelen 2030 in gevaar"

Wat kan de afzet nieuw (duurzaam) leven inblazen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:05:
Interessant om te lezen hoe snel de markt voor (hybride) warmtepompen is veranderd
o.a. door het voornemen van de nieuwe regering de "verplichting" om per 1 januari 2026 bij vervanging van een cv-ketel een hybride wp te moeten plaatsen (met diverse uitzonderingsmogelijkheden) te schrappen.
Er zijn waarschijnlijk nog meer reden om voorlopig niet voor een warmtepomp te kiezen.

"Warmtepompmarkt krimpt voor derde kwartaal op rij" en "Verkoop warmtepompen bijna gehalveerd, doelen 2030 in gevaar"

Consistent beleid van de overheid en geen gejojo net als met de zonnepanelen en EV 's

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Consistent beleid van de overheid en geen gejojo net als met de zonnepanelen en EV 's
Ja - zeker, de overheid schept (of schrapt) de wettelijke randvoorwaarden
en ondersteunt soms met (tijdelijke) subsidies.
Maar wat mij verbaast is dat "de markt" zo heftig reageert (tenminste lijkt dit voor mij zo),
zijn er misschien nog andere actuele! factoren die een grote invloed op de vraag hebben?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:45:
[...]

Ja - zeker, de overheid schept (of schrapt) de wettelijke randvoorwaarden
en ondersteunt soms met (tijdelijke) subsidies.
Maar wat mij verbaast is dat "de markt" zo heftig reageert (tenminste lijkt dit voor mij zo),
zijn er misschien nog andere actuele! factoren die een grote invloed op de vraag hebben?
De eerste factor voor een enorme boost was de start van de oorlog in Oekraïne, onzekerheid van aardgas en de enorme gasprijs.
De tweede factor voor een enorme boost was de verplichting om in 2026 minimaal hybride te nemen met uitzondering daar gelaten. Echter ook veel bedrijven deden bij hun huurders nog snel een ketel swap om de verplichting voor de komende jaren nog te omzeilen.
De derde factor is de subsidie en een iets meer (in mijn ogen) links-midden kabinet... Wat nu volledig rechts is geworden waardoor mensen ook de boot afhouden... Wat er met de subsidie gaat gebeuren is ook onduidelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:26
DutchWing schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:00:
[...]

De eerste factor voor een enorme boost was de start van de oorlog in Oekraïne, onzekerheid van aardgas en de enorme gasprijs.
De tweede factor voor een enorme boost was de verplichting om in 2026 minimaal hybride te nemen met uitzondering daar gelaten. Echter ook veel bedrijven deden bij hun huurders nog snel een ketel swap om de verplichting voor de komende jaren nog te omzeilen.
De derde factor is de subsidie en een iets meer (in mijn ogen) links-midden kabinet... Wat nu volledig rechts is geworden waardoor mensen ook de boot afhouden... Wat er met de subsidie gaat gebeuren is ook onduidelijk.
Een waakbond heeft in een nota geadviseerd om de gasprijs tov de elektra prijs flink te verhogen.
Echter raak je dan juist de armere huurder dus zit je daar weer mee met allerlei subsidie regels die de overheid weer geld kosten. NL zit in een spagaat wat dat betreft.
Kun je je afvragen wat is er bij de overheid nog over om grote getalen op de warmtepomp te krijgen? Of is men na nu echt inzicht te hebben in de concequentie en kosten van mening dat gas voor een groot deel toch gewoon prima is (of dat FE gewoon niet lukt met de huidige snelheid)
Ik denk het laatste.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 21:33
dunklefaser schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:05:

Natuurlijk is consistent beleid van de overheid van belang.

Echter, de sector heeft de instorting ook wel deels aan zich zelf te wijten. En dan bedoel ik de hele keten, dus fabrikant, importeur/groothandel en installateur.

De verkoopprijzen die men hanteert zijn belachelijk hoog.

Qua techniek is een WP niet zo veel anders dan een airco. Die worden natuurlijk met miljoenen (miljarden?) gemaakt voor verkoop in grote delen van de wereld.
En de prijzen daarvan zijn aanzienlijk lager dan van WP's.
Waarom kan dat wel? Daar zitten ook een ongeveer even grote compressor, verdamper, condensor en expansieventiel in. En ook de besturingsprint/software verschilt niet zo veel.

Ze zijn ons gewoon aan het uitmelken. Bij elke € 100,- verhoging van de subsidie ging de verkoopprijs ook met € 100,- (of meer?) omhoog.

Ze dachten daarmee slim te zijn. Helemaal met in het vooruitzicht de door de overheid op te leggen verplichting tot WP gebruik.

Maar helaas. Dat is (zoals zo vaak gebeurt) "korte termijn slimheid".

Nu komt het veelgeprezen model van onze markteconomie weer in werking. Daar waren ze toch altijd groot voorstander van?

Dat betekent dus, dat als stoken op gas goedkoper is, er (tegen de huidige verkoopprijzen) bijna geen WP meer verkocht wordt. Logisch.

Voor het milieu triest, maar goed dat de sector even op zijn plaats wordt gezet.

Nu met zijn allen er over nadenken hoe we toch tot meer WP's kunnen komen, zonder dat een paar mensen daar exhorbitant veel mee verdienen.

Misschien toch gewoon import uit veel goedkopere landen toestaan? (kennelijk kunnen ze dus wel veel goedkoper geleverd worden)
Zelf aansluiten (van monoblocs) gewoon toestaan?
En dan toch een subsidie?

Daar zal de overkoepelende installatiesector (Uneto/VNI) natuurlijk wel op tegen zijn en via een aantal zogenaamde adviseurs (maar eigenlijk lobbyisten/beïnvloeders) de politiek wel weer op een dwaalspoor zetten. Want e.e.a. moet natuurlijk geïnstalleerd worden door "deskundigen". Wij op dit forum weten helaas maar al te goed, hoe deskundig de gemiddelde installateur is op WP-gebied. NIET dus.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Het "probleem" is dat de kosten van een (door een goedgekeurd bedrijf) te installeren WP in NL met subsidie ongeveer gelijk ligt aan de prijs van het zelfde in het buitenland + de subsidie. We zijn dus + subsidie duurder maar omdat we graag subsidie ontvangen betalen we dat als consument gewoon.... De subsidie werkt op de huidige manier niet in het voordeel van de consument maar van de installateur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:31
De installateur rekent waar hij mee wegkomt, daar heeft subsidie verder weinig mee te maken. De prijs is hoog genoeg dat mensen daar echt wel op willen besparen, meer een kwestie van gebrek aan markt transparantie en personeel.

Ik vind dat de installateurs en politiek ook veel te lui zijn door hybride te pushen, dat beschadigt de reputatie op langere termijn door beperkt besparing. Niet zo erg als all electric met ongeschikt verwarmingsystemeem voorheen, maar nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dat subsidies de prijzen voor warmtepompinstallaties niet dempen zal niemand verrassen.
Dit is overal zo - ook in het buitenland.

Bijvoorbeeld in Duitsland lijken de prijzen voor installaties hoger te zijn dan in NL
maar de subsidies ("Subventionen") zijn dan ook (soms fors) hoger.

Trouwens ook in D is het aantal verkochte warmtepompen blijkbaar vergelijkbaar sterk gedaald
(hoofdoorzaak?: minder nieuwe woningen).

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 04-08-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07 16:12
Pinkys Brain schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:16:
Ik vind dat de installateurs en politiek ook veel te lui zijn door hybride te pushen, dat beschadigt de reputatie op langere termijn door beperkt besparing. Niet zo erg als all electric met ongeschikt verwarmingsystemeem voorheen, maar nog steeds.
Is hybride niet een best goede optie nu? Er is nog niet genoeg groene stroom in de winter en ook zeker niet genoeg netcapaciteit als we allemaal aan de full electric wp en de elektrische auto gaan. Of ben ik ook teveel beïnvloed door die politici?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DeKim schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Is hybride niet een best goede optie nu? Er is nog niet genoeg groene stroom in de winter en ook zeker niet genoeg netcapaciteit als we allemaal aan de full electric wp en de elektrische auto gaan. Of ben ik ook teveel beïnvloed door die politici?
De beste optie is een geschikte warmtepomp met voldoende vermogen met of nog zonder sww om in de toekomst full electric te gaan. Je bent dan flexibel en door de hogere subsidie zijn de meerkosten te overzien. Zo kan je bij twijfel ook je woning nog verder verduurzamen en alsnog over gaan op full electric.
Overigens trekt een full electric warmtepomp bij een gemiddelde woning minder stroom dan een waterkoker die in iedere keuken staat. Een EV met 11-22 Kwh is een groter probleem voor wat betreft de netcongestie.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
[...]

Ja ;)

Een warmtepomp werkt low and slow. Hier doet de wp 1500 a 1800 kWh per paar. Niet zo heel spannend dus.

Allemaal tegelijk de electrische auto met 11 kW laden is wel een probleem/uitdaging voor het netwerk.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
Dat is maar net hoeveel je rijd. Onze EV heeft genoeg aan 1000kWh terwijl de arotherm er 2300 nodig heeft per jaar.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52
In veel winkels zie ik tegenwoordig cassette-units hangen om te verwarmen en te koelen. Soms met koelleidingen, soms met water. Betekent dat dat de commerciële markt eigenlijk best wel ver is met full-electric verwarmen? En ook dat de markt qua installateurs (voor commerciële gebouwen) dus eigenlijk al best volwassen is? @flippy?

Het zou me eigenlijk wel positief verrassen. Dan hoeven "alleen" woonhuizen nog een grote stap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

marcop23 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:51:
In veel winkels zie ik tegenwoordig cassette-units hangen om te verwarmen en te koelen. Soms met koelleidingen, soms met water. Betekent dat dat de commerciële markt eigenlijk best wel ver is met full-electric verwarmen? En ook dat de markt qua installateurs (voor commerciële gebouwen) dus eigenlijk al best volwassen is? @flippy?

Het zou me eigenlijk wel positief verrassen. Dan hoeven "alleen" woonhuizen nog een grote stap te maken.
Heel veel kantoor gebouwen en appartementen complexen hebben of een stookruimte >130 kW aan opgestelde belasting op bovenwaarde. Of zitten op de stadsverwarming. Wij doen nu bijvoorbeeld diverse complexen al voorbereiden, afhankelijk van het afgiftesysteem.

In de grotere installatie zit wel iets meer kennis, maar ook daar zijn zware te korte aan goed technisch personeel.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 05-08-2024 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
[...]

Qua netcongestie:
Een elektrische auto op 11kW laden om 7 uur 's avonds is vrij dramatisch voor het net. Dat gaat niet op grote schaal mogelijk zijn, zowel qua distributienetwerk als opwek.

Om 2 uur 's middags laden is daarentegen congestieverzachtend, omdat de huidige energiestroom dan "de wijk uit" is (meer opwek dan verbruik). Tuurlijk gaat dat niet op als iedereen de auto om 2 uur laadt, maar dat ligt niet in de lijn der verwachting.

Het verbruik van een warmtepomp hangt vooral af van de temperatuur. Vooral het gebruik van een back-up element is dramatisch. Een WP gebruikt normaal niet meer dan een waterkoker zoals @Carboy54 noemt, maar als het backup element bij komt wel ;) En als dat bij iedereen tegelijk gebeurt is dat wel vervelend voor het net. Ik vraag me af of ze bij de politiek (of de adviezen daar naar toe) uit gaan van situaties waarbij massaal backup elementen aan gaan.

In ieder geval: wat mij betreft is full-electric nu nog steeds een prima optie. Het ergste wat "ze" kunnen doen is een heffing afhankelijk van je piekvermogen, zoals ze in België ook hebben. Als je je WP zo dimensioniert (en inregelt!) dat het piekvermogen mee valt (geen gebruik van backup bij kou), ben je én lief voor het net, goed voor het milieu, en redelijk immuun tegen zulke tarieven.

Overigens is er in mijn ogen een simpele oplossing voor het netbewust laden van EV's: trek de periode tussen 10:00 en 16:00 bij het daltarief. Zodat alleen 06:00 - 10:00 en 16:00 - 22:00 nog onder het normaaltarief vallen. Dat is nu al technisch mogelijk. Dan wordt vanzelf het daltarief veel lager dan het normaaltarief, en bereik je vanzelf de gewenste spreiding. Ik begrijp niet waarom daar niet over gepraat wordt... Nu is soms het daltarief hoger dan het normaaltarief. Als je nu van werk thuis komt en de volgende dag een volgeladen EV wil, is het dus goedkoper om juist in de avondpiek te laden :+

[ Voor 16% gewijzigd door marcop23 op 05-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-07 23:23
Toch zie ik eigenlijk enkel voordelen.

Ons huis ging van een geraamde 2400 m3 en 2000 kWh naar 5000 kWh.

Dus 2700 euro voor gas en 540 euro voor stroom of 1350 euro stroom.
Das gewoon 1890 euro goedkoper per jaar.

Tel daar nog bij op, het comfort is hartstikke hoog. Die 5000 kWh kan nog omlaag gebracht worden met eigen opgewekte stroom....uiteraard altijd relatief...maar toch. Ik zit nu op 45% verbruik van mijn eigen opwek. Das 776 kWh die ik niet heb gekocht.

Nu nog hopen dat het systeem de komende 15 jaar betrouwbaar blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het hangt ervan af vanuit wiens belang je redeneert:
  • Vanuit de woningbezitter: Elke woning die (grotendeels) met vvw wordt verwarmd kan zonder problemen over naar full electric, en veel woningen met overmaatse radiatoren ook wel. Als je dan het een en ander zelf doet ben je (op termijn) veel goedkoper uit dan met hybride. Het belang van de huiseigenaar is hier dus full electric.
  • Vanuit de overheid / netbeheerder: Er is inderdaad veel te weinig stroom beschikbaar om (zeker bij strenge vorst in december, als er nauwelijks PV-opbrengst is en je veel windstille dagen hebt) een heel land vol full electric warmtepompen en EV-laders van stroom te voorzien. Dus die stimuleren hybride.
Ik begrijp dus wel dat vooral ook hybride wordt gestimuleerd. En aangezien dat de leveringszekerheid van elektriciteit ten goede komt, worden ook de eigenaren van een full-electric systeem (zoals de meesten in dit topic) daar zeker niet slechter van.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:02:
Een warmtepomp werkt low and slow. Hier doet de wp 1500 a 1800 kWh per paar. Niet zo heel spannend dus.
Dat zou geen probleem zijn als dat mooi verdeeld over het jaar is. Dat is het echter niet. Als een hele stad ineens in de week voor de kerstvakantie (als alle bedrijven ook nog vol aan zijn en er geen PV-opbrengst is) 50 kWh per dag gaan verstoken (helemaal niet gek met een WP), dan gaat dat gewoon niet goed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-07 14:15
Onze cv-ketel begint oud te worden (2007) dus het besluit genomen om over te gaan op een warmtepomp. Aangezien we in een tussenwoning wonen in de stad is de ruimte beperkt en is geluid een belangrijk punt. Intussen 2 offertes binnen:

- Van de lokale installateur: Daikin Altherma 3R 4-6 Kw + 180 L boilervat (onduidelijk welk merk) voor 9922 met subsidie er al vanaf
- Van HeatTransormers vis de Vereniging Eigen Huis een Vaillant Arotherm Plus Type 35 met 200L boiler, benodigd elektrawerk en buffervat voor 9495 met subsidie er al vanaf

De tweede lijkt een betere deal, Vaillant is ook wel een van de stilste warmtepompen. Zijn dit realistische prijzen of nog aan de hoge kant? Ik heb voor onze situatie (tuin = 3,5 m breed) ook nog geen stillere warmtepomp gevonden om aan de regels op de erfgrens te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
remcovp schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:48:
Onze cv-ketel begint oud te worden (2007) dus het besluit genomen om over te gaan op een warmtepomp. Aangezien we in een tussenwoning wonen in de stad is de ruimte beperkt en is geluid een belangrijk punt. Intussen 2 offertes binnen:

- Van de lokale installateur: Daikin Altherma 3R 4-6 Kw + 180 L boilervat (onduidelijk welk merk) voor 9922 met subsidie er al vanaf
- Van HeatTransormers vis de Vereniging Eigen Huis een Vaillant Arotherm Plus Type 35 met 200L boiler, benodigd elektrawerk en buffervat voor 9495 met subsidie er al vanaf

De tweede lijkt een betere deal, Vaillant is ook wel een van de stilste warmtepompen. Zijn dit realistische prijzen of nog aan de hoge kant? Ik heb voor onze situatie (tuin = 3,5 m breed) ook nog geen stillere warmtepomp gevonden om aan de regels op de erfgrens te voldoen.
Qua materialen zit je zo op 9k. Dan komt het arbeidsloon ongeveer overeen met de subsidie, ~3k. Ik vind dat best wel nette prijzen in de huidige markt.

Misschien kan je nog nagaan wat voor buffervat ze willen gebruiken (serie of parallel), en of die eventueel weg kan (heb je vloerverwarming?). Dat zou misschien een paar honderd euro kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:10

Prijs kan ik niets over zeggen. Vailliant is op papier stiller en heeft ook een geteste silent mode.
Buffervat zou bij de Vailliant wellicht niet nodig moeten zijn als je genoeg liters inhoud van je systeem hebt.
Al met al te weinig informatie om jou goed te informeren, ik zou een eigen topic maken en hier bumpen.
Geluidseisen 3,5m brede tuin? Op basis van je huidige informatie zul je met geen enkel L/W of L/L systeem gaan voldoen. MAargoed, maak daar een schets en vul eens de geluidstool van de Rijksoverheid in.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
[...]

Dat is orthogonaal. Als de regering bang is om met -10 niet genoeg stroom te hebben, kunnen ze extra subsidie geven op hybride die ze op afstand kunnen overschakelen op gas, maar dan wil je het nog steeds efficient aanleggen.

Luie installateurs willen zo snel mogelijk de deur uit met zo min mogelijk nazorg, het verbruik zal ze aan hun reet roesten. Daar moet je als overheid niet aan meewerken.

Niet iedereen heeft 5 personen die onder de regendouche willen en elke kamer in het huis op dezelfde temperatuur willen met de oude radiatoren. Als het aan mij lag deden ze eerst eens een steekproef van oudere huizen om te kijken bij hoeveel mensen all electric goedkoop kan met wat strategisch plaatsing/vervanging met ventilatorconvectoren of opbouw vloerverwarming (of modulaire boosters als maar een klein beetje extra nodig is, maar wat er nou op de markt is kwa prijs en kwaliteit bijna niet bruikbaar). Ik vermoed een hoog percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Deze heeft dus een geluidsvermogen van 61 cq 62 dB, wat niet bepaald stil is voor een 6 kW installatie. Zeker bij een tussenwoning ga je dit denk ik niet halen om aan de eis van 40 dB op de erfgrens te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz-9e4UNvHIKU-NWVJn0GeAnGc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6hHOymgPRaeEDNxz1XJxRgD.png?f=fotoalbum_large
bij vaillant heb je dus een stillere warmtepomp waar je ook overdag van de -5dB gebruik mag maken omdat deze een geluidswaarde in de stille modus heeft, bij Daikin is deze niet aangegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpAYbavufOyiO9EHgt36z_K3UjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5nT24n2Js5vy5A5sXBAUPGlr.png?f=user_large
ook hier zul je de hoogste waarde van 54 dB (overdag) en jouw keuze voor de stille modus (hier kun je dus kiezen) tussen 46, 47 en 48 dB. Deze waarden zijn een heel stuk lager dan de Daikin; wat geeft de installateur aan mbt tot jouw situatie (WPAC berekening gedaan ?)
als je daar zelf niet uitkomt wil ik je wel helpen, stuur dan maar een DM.
prijzen voor een FE lijken me hier dus best redelijk, circa 10.000 netto onder de streep. Daar heb je wel ook de garantie van VEH nog.
Een advies: maak een WPAC want daar ben je zelf voor verantwoordelijk en niet de installateur.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 05-08-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De Vaillant is erg scherp geprijsd even uitgaande standaard situatie.
Zou wel minimaal de 55/6 nemen, zeker als je ook SWW erbij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Bedankt allemaal voor de tips. Allereerst goed om te horen dat de prijs netjes is.
W.B geluid ben ik inderdaad met behulp van het topic over de Excelsheet van de overheid al een berekening aan het maken. Het lijkt net aan te gaan met de Vaillant, maar zal dan alles nog even checken. Zodra ik ik die heb gemaakt zal ik hem ook in dat topic wel even delen.

Wij hebben een oud huis nageïsoleerd. De forse radiatoren die erin zitten zijn dus overgedimensioneerd voor een bedrijf met cv-ketel maar juist heel geschikt voor een warmtepomp, voor zover ik heb begrepen. Type buffervat ga ik navragen.

@DutchWing Wij zijn maar met z'n tweeën thuis, dan is de 35/6 toch wel genoeg voor SWW? Ik snap dat Heattransformers ook hun producten wil slijten, maar het lijkt me dat ze me wel het juiste product zouden adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Waar bestaat je afgifte systeem uit? Radiatoren alleen of ook vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Het hangt ervan af vanuit wiens belang je redeneert:
  • Vanuit de woningbezitter: Elke woning die (grotendeels) met vvw wordt verwarmd kan zonder problemen over naar full electric, en veel woningen met overmaatse radiatoren ook wel. Als je dan het een en ander zelf doet ben je (op termijn) veel goedkoper uit dan met hybride. Het belang van de huiseigenaar is hier dus full electric.
  • Vanuit de overheid / netbeheerder: Er is inderdaad veel te weinig stroom beschikbaar om (zeker bij strenge vorst in december, als er nauwelijks PV-opbrengst is en je veel windstille dagen hebt) al die full electric warmtepompen en EV-laders van stroom te voorzien. Dus die stimuleren hybride.
Ik begrijp dus wel dat vooral ook hybride wordt gestimuleerd. En aangezien dat de leveringszekerheid van elektriciteit ten goede komt, worden ook de eigenaren van een full-electric systeem (zoals de meesten in dit topic) daar zeker niet slechter van.
Uit onderzoek o.b.v. de installatiemonitor (rapportage hier):

"De piekvraag van woningen met een all-electric warmtepomp ligt zo’n 1,5 keer hoger dan die van woningen met een hybride warmtepomp. Daarentegen ligt voor beide groepen de piekvraag in de orde van de piek die zonnepanelen op het net veroorzaken."

De elektrische bijstook naast all-electric warmtepompen heeft niet geleid tot detecteerbare pieken, ook niet in extreem koud winterweer."

En:
Hybride warmtepompen daarentegen veroorzaken wel scherpe pieken omdat de meeste hybride warmtepompen op dit moment op buitentemperatuur gestuurd worden. Dit zorgt ervoor dat de hybride warmtepompen vaak op dezelfde momenten aanspringen; ze worden door de buitentemperatuur in een zelfde patroon gedwongen."

Maar als iedereen nu PV, een full electric WP en EV zou hebben, dan was er wel een probleem. :S

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

remcovp schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:17:
@DutchWing Wij zijn maar met z'n tweeën thuis, dan is de 35/6 toch wel genoeg voor SWW? Ik snap dat Heattransformers ook hun producten wil slijten, maar het lijkt me dat ze me wel het juiste product zouden adviseren.
Hoeveel m3 gas verbruik je per jaar en over hoeveel m2 woning oppervlakte en m3 woninginhoud praten we?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcovp
DutchWing schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Hoeveel m3 gas verbruik je per jaar en over hoeveel m2 woning oppervlakte en m3 woninginhoud praten we?
gasverbruik afgelopen jaar: +/-750 m^3, een deel zat ook koken op gas bij, dat is intussen al inductie
Oppervlak: 92 m^2
Inhoud 396 m^3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
marcop23 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:51:

Die zijn er al jaren, zelfs in 20 jaar oude panden, veelal alleen voor koelen gebruikt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
remcovp schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:17:
Bedankt allemaal voor de tips. Allereerst goed om te horen dat de prijs netjes is.
W.B geluid ben ik inderdaad met behulp van het topic over de Excelsheet van de overheid al een berekening aan het maken. Het lijkt net aan te gaan met de Vaillant, maar zal dan alles nog even checken. Zodra ik ik die heb gemaakt zal ik hem ook in dat topic wel even delen.

Wij hebben een oud huis nageïsoleerd. De forse radiatoren die erin zitten zijn dus overgedimensioneerd voor een bedrijf met cv-ketel maar juist heel geschikt voor een warmtepomp, voor zover ik heb begrepen. Type buffervat ga ik navragen.

De 35/6 en 55/6 zijn hetzelfde.
SWW wordt niet begrenst bij de 35/6, alleen verwarming.

De 55/6 kun je begrenzen tot de 35/6 met de stroomonderbreker optie of hoe dat heet wat je in begin ziet tijdens in bedrijf stellen, kan ook met "fluister bedrijf".

Prijstechnisch zijn beide verwaarloosbaar.

data boeken geven aan dat de 35/6 even snel het SWW vat kan opwarmen als de 55/6.

Toevallig met een Valliant bezig, wordt bewust een monoblock, hier ook tussenwoning.

En het buffervat is bij Valliant de open verdeler indien hybride opstelling met de cv ketel, valliant schijnt tegenwoordig wel iets nieuws te hebben als open verdeler.

Zonder buffervat plaatsen willen installateurs liever niet ondanks de CV inhoud al 40+ liter heeft want stel je voor je draait afgifte punten dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

remcovp schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

gasverbruik afgelopen jaar: +/-750 m^3, een deel zat ook koken op gas bij, dat is intussen al inductie
Oppervlak: 92 m^2
Inhoud 396 m^3
Dan kun je met de 35/6 gewoon uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:09
Vraagje; Wat is het verschil in ruimte binnen tussen een monoblock en een splitunit?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BaBoK schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:34:
Vraagje; Wat is het verschil in ruimte binnen tussen een monoblock en een splitunit?"
Monobloc is plug and play geen Stek vereist voor gasleidingen ( leidingen zijn waterleidingen )

Splitunit heeft een binnen en buitendeel verbonden met gasleidingen en Stek vereist voor het vullen en aansluiten. Dus ongeschikt voor de doe het zelver.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Ik ben me bewust inderdaad van doe-het-zelf of niet, echter is dus bij een monobloc minder ruimte in huis benodigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 22:59
BaBoK schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:49:
Ik ben me bewust inderdaad van doe-het-zelf of niet, echter is dus bij een monobloc minder ruimte in huis benodigd?
bij een monoblock heb je alleen de leidingen binnen en evt een boiler- of buffervat

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ja, plus ook minder geluidsoverlast binnen, want je hebt geen binnenunit die geluid kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat varieert enorm per merk. Je zult dus in de handleidingen van je gekozen merk moeten kijken.
Bij Mitsubishi heb je bijvoorbeeld nog steeds een binnenunit, die net zo groot is als bij de split.
Sowieso heeft een (kleine) binnenunit het grote voordeel dat je niet met zoveel kabels naar de buitenunit hoeft.
En die hoeveelheid kabels naar de binnenunit loopt al snel flink op.
En uiteindelijk moet je binnen toch ergens een SWW-vat kwijt. Bij een geïntegreerd systeem zit die in de binnenunit, die je dan dus toch al hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
maomanna schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:52:
[...]
bij een monoblock heb je alleen de leidingen binnen en evt een boiler- of buffervat
MacD007 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:57:
[...]
Ja, plus ook minder geluidsoverlast binnen, want je hebt geen binnenunit die geluid kan maken.
Helaas, dit gaat niet meer op met de huidige generatie R290 “monoblock” warmtepompen. Daar zit wel een binnendeel bij dat varieert van alleen electronica tot een element en expansievat. Dit is in mijn definitie helemaal geen “monoblock” maar de marketingafdeling vindt van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
RichieB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

[...]

Helaas, dit gaat niet meer op met de huidige generatie R290 “monoblock” warmtepompen. Daar zit wel een binnendeel bij dat varieert van alleen electronica tot een element en expansievat. Dit is in mijn definitie helemaal geen “monoblock” maar de marketingafdeling vindt van wel.
Alleen maar voordelen lijkt me. Scheelt je weer een los expansievat, back-up heater, driewegklep met het monteren. Bovendien alleen maar een enkele buskabel tussen binnen- en buitenunit waardoor je niet met een hoop losse kabels naar buiten hoeft.

Zo'n monoblock zonder binnenunit lijkt mij persoonlijk weer onhandig door alle losse appendages en kabels die naar buiten moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Alleen maar voordelen lijkt me. Scheelt je weer een los expansievat, back-up heater, driewegklep met het monteren. Bovendien alleen maar een enkele buskabel tussen binnen- en buitenunit waardoor je niet met een hoop losse kabels naar buiten hoeft.

Zo'n monoblock zonder binnenunit lijkt mij persoonlijk weer onhandig door alle losse appendages en kabels die naar buiten moeten.
Veel monobloks hebben een expansievat en een backupheater geinstalleerd zitten. Dus dan is het alleen een extra kabel leggen voor een eventuele driewegklep, en een communicatiekabeltje voor de controller. Dat is niet zo spannend.

Bij een monoblok is de keuze voor een warmtepompboiler ook nog eens meer voor de hand liggend, en dan is een extra kabel niet eens nodig (al heb ik zelf voor de zekerheid een kabel met wat meer aders neergelegd voor mogelijke klepaansturingen in de toekomst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Alleen maar voordelen lijkt me. Scheelt je weer een los expansievat, back-up heater, driewegklep met het monteren.
Maar die moet je dat wel ergens binnen kwijt kunnen. Momenteel loopt er 2x 32mm MLB door mijn bijkeuken. Ik heb daar geen plek voor een kast. Dus wel een nadeel voor mij als dat verplicht wordt.
Bovendien alleen maar een enkele buskabel tussen binnen- en buitenunit waardoor je niet met een hoop losse kabels naar buiten hoeft.
Hah, was het maar waar. Dat is erg merkafhankelijk. Zo vereist de ITHO Amber 2x ethernet + 5 adering stuurkabel tussen de binnen- en buitenunit.
Ik heb nu 2x een 230V groep en 2 aders signaalkabel liggen voor de controller. Meer is er niet nodig voor mijn monoblock. Dus dat is een non-argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
verkeerslicht schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Veel monobloks hebben een expansievat en een backupheater geinstalleerd zitten. Dus dan is het alleen een extra kabel leggen voor een eventuele driewegklep, en een communicatiekabeltje voor de controller. Dat is niet zo spannend.

Bij een monoblok is de keuze voor een warmtepompboiler ook nog eens meer voor de hand liggend, en dan is een extra kabel niet eens nodig (al heb ik zelf voor de zekerheid een kabel met wat meer aders neergelegd voor mogelijke klepaansturingen in de toekomst.)
Een geïsoleerd expansievat mag ik dan hopen?

Een losse wpb moet je ook maar net weer willen, ik zou dat weer niet willen vanwege het compressor- en ventilatorgeluid in huis. Dat kun je natuurlijk wel aardig weg dempen. Toch blijf ik meer fan van een losse boiler bij de wp.
RichieB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:45:
[...]

Maar die moet je dat wel ergens binnen kwijt kunnen. Momenteel loopt er 2x 32mm MLB door mijn bijkeuken. Ik heb daar geen plek voor een kast. Dus wel een nadeel voor mij als dat verplicht wordt.

[...]

Hah, was het maar waar. Dat is erg merkafhankelijk. Zo vereist de ITHO Amber 2x ethernet + 5 adering stuurkabel tussen de binnen- en buitenunit.

[...]

Ik heb nu 2x een 230V groep en 2 aders signaalkabel liggen voor de controller. Meer is er niet nodig voor mijn monoblock. Dus dat is een non-argument.
De Itho Amber is dan ook gewoon een Chinees met een extra kastje binnen. Al die Chineze warmtepompen hebben een flinke hoeveelheid kabels nodig naar de buitenunit. Ruimte is in bestaande bouw sowieso een ding inderdaad, bij nieuwbouw kun je er goed rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Een geïsoleerd expansievat mag ik dan hopen?

Een losse wpb moet je ook maar net weer willen, ik zou dat weer niet willen vanwege het compressor- en ventilatorgeluid in huis. Dat kun je natuurlijk wel aardig weg dempen. Toch blijf ik meer fan van een losse boiler bij de wp.
Uiteraard.

Een wpb is inderdaad een persoonlijke keuze, maar bij een monoblok wordt die keuze beinvloed doordat - als je een boiler op de gebruikelijke plek op zolder wilt plaatsen - je dan nogal wat toeren uit moet halen (en daar is een split in het voordeel).

Tenzij je dus de boiler probleemloos op de begane grond kan plaatsen, dan bestaat dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Al die Chineze warmtepompen hebben een flinke hoeveelheid kabels nodig naar de buitenunit. Ruimte is in bestaande bouw sowieso een ding inderdaad, bij nieuwbouw kun je er goed rekening mee houden.
Mijn Chinees (geen Amber) heeft voeding, thermostaat en een 5-aderig datakabeltje nodig. Vind het eigenlijk niet zo heel spannend ;) Pas als je allerlei kleppen gaat aansturen wordt het vervelend, maar dan zijn er ook nog mogelijkheden om via modbus alle aansturing van kleppen etc. te doen. En dan is er alleen nog maar voeding voor de warmtepomp/backup, en een datakabel voor de controller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RichieB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

[...]

Alleen als je SWW erbij wil.
Zonder SWW kan regelmatig zonder binnenunit bij een monoblock warmtepomp.

Een expansievat kan je onmogelijk weglaten in een CV installatie...
Hang je dat ding buiten in de unit moet je weer extra vorst preventiezaken doen wat vaak resulteert in een extra warmte element.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 06-08-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Het zou in ons geval gaan om een L/W warmtepomp met 300liter SWW vat. (warmtepompboiler) En daarin zijn we aan het kijken wat neemt het minste ruimte in beslag in huis, een monobloc of een split..

[ Voor 5% gewijzigd door BaBoK op 06-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
BaBoK schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:59:
Het zou in ons geval gaan om een L/W warmtepomp met 300liter SWW vat. En daarin zijn we aan het kijken wat neemt het minste ruimte in beslag in huis, een monobloc of een split..
In essentie een zuiver monoblok zonder binnenunit (zoals een o.a. een R32 Panasonic J, of een Chinese Midea Monoblok.)

Alleen besef dus dat je het SSW-vat in het geval van een split, voor het gemak dichtbij de binnenunit zet, en bij een monoblok, dichtbij de het monoblok.

Een monoblok sluit je het liefste direct op de begane grond aan op bijvoorbeeld je vloerverwarming. Dus als je het vat op de bovenverdieping wil zetten heb je met een monoblok extra werk omdat je dan moeilijk moet gaan doen met het leidingwerk (je wil immers met de driewegklep kunnen schakelen tussen SWW en Verwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Het zou in ons geval gaan om een L/W warmtepomp met 300liter SWW vat. (warmtepompboiler) En daarin zijn we aan het kijken wat neemt het minste ruimte in beslag in huis, een monobloc of een split..
Panasonic all in one L serie zit de binnenunit in de 185 liter boiler of Itho Amber met alleen el. binnenunit en vierkante boiler beide met R290 vulling. Panasonic J serie alleen kleine controller maar R32 en maakt aanzienlijk meer geluid en ronde boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

bij een monoblok heb je in feite maar 2 leidingen en 2 kabels nodig.
1+2 toevoer en retour van je verwarmingsbuizen (leidingen)
1 stroomkabel voor de buitenunit (dat kan 1-fase of 3-fase zijn) aan de buitenkant zit daar dan ook nog de werkschakelaar tussen.
1 data/besturingskabel (veelal Modbus),dat is dus infeite niets anders dan een netwerkkabel/telefoonkabel.

meer heb je niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPs0pHfx0uBjqbJ1WJCOHmVjlcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kF2FSRJ8sC08m1DRr2VIXfJU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dat 300l vat zal binnen moeten komen, voor de rest hebben de meeste een kline of iets grotere binnenunit nodig waar veelal alleen wat besturingselectronica zit.
hier bv de afmeting van de Amber binnenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yR22nkvTGn_DNpqSYvmtJW050IU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/udrvG1r0ejLDNfOgXZmDlK8S.png?f=user_large

Een binnenunit zoals bv de FE optie van Quatt is hierbij groter omdat deze een eigen w/w warmtepomp bezit
Deze heeft een afmeting van een nomale CV, de stuurunit daarin tegen in super klein en meet circa 12 bij 12 cm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Carboy54 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

Panasonic all in one L serie zit de binnenunit in de 185 liter boiler of Itho Amber met alleen el. binnenunit en fraaie vierkante boiler beide met R290 vulling. Panasonic J serie alleen kleine controller maar R32 en maakt aanzienlijk meer geluid en ronde boiler.
Of een Vaillant. Of een Daikin etc etc. Het promotieteam is weer actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHBa6xXWWpBuNTBd3OxmKc0DRu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BMCVePpCUldxt5MRQ5dYZqBK.jpg?f=user_small
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een thermostaat van MCO Home type MH5900 aangeschaft. Ik wil deze aansluiten op mijn Ihto Daaldrop Amber 65 lucht-waterwarmtepomp, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen.

Volgens de leverancier zijn aansluitingen in de Amber simpel:

Potentiaalvrij:

1 aansluiting com/verwarmen

of

1 aansluiting com/koelen

Nooit beiden tegelijk! (regelen middels relais)
Indien een van de twee wordt kortgesloten start het proces

Ik heb gelezen dat vele in het forum van de Amber een relaisschakeling hebben mogelijk gemaakt met Home Assistant middels een module van Leej00w. Vervolgens 1x per jaar omschakelen van verwarmen naar koelen. De relaisschakeling moet mogelijk zijn, maar ik ben nog niet zeker hoe ik deze thermostaat precies moet aansluiten. Kan ik voor de 24 volt voeding bijvoorbeeld ook deze beltravo gebruiken

Heeft iemand hier ervaring met deze combinatie of is er iemand technisch onderlegd die mij hierbij kan helpen? Ik waardeer alle tips en adviezen enorm!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:49
MotorBeast schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Nibe niet vergeten! ;) Dan heb je een bij een S2125 monoblock een complete binnenunit met boiler nodig of een SMO S40 van 54x35x11cm als je verder met losse onderdelen wilt werken. Wij draaien zelf een gezin met twee jonge kinderen met een VVMS320 formaat koelkast met een 180l boilervat. Nog nooit sww tekort gehad

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Genoemde voorbeelden worden hier dagelijks vermeld en voldoen aan de vraagstelling en hebben een uitgebreide tweakers ondersteuning. Er zouden ook andere merken nog aan kunnen worden toegevoegd ja maar blijkbaar is de vraagsteller nog onbekend in warmtepompland gezien zijn vragen over mono en split. Het heeft geen zin om ze allemaal op te sommen en of die allemaal voldoen geen idee. Daar is de vraagsteller mans genoeg voor om dat te onderzoeken neem ik aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
verkeerslicht schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Een monoblok sluit je het liefste direct op de begane grond aan op bijvoorbeeld je vloerverwarming. Dus als je het vat op de bovenverdieping wil zetten heb je met een monoblok extra werk omdat je dan moeilijk moet gaan doen met het leidingwerk (je wil immers met de driewegklep kunnen schakelen tussen SWW en Verwarming)
Nouja, er is in principe geen bezwaar natuurlijk om met 28mm staal of 32mm meerlagenbuis het halve huis door te cirkelen tot je bij de vloerverwarmingsverdeler bent. Als je de WP ergens op een (betonnen) dak kwijt kan, kan je dan toch je boiler boven vlak naast de WP kwijt.

Er zijn ook Tweakers die de oude gasleiding van de cv hebben hergebruikt als leiding om te boiler op te warmen. Die leiding is vaak 22mm koper. Vind ik ook best een mooie optie.

Ik snap dat een WP boiler het lekker makkelijk maakt qua installatie, vooral als de afstand tot WP groot is. Maar er zijn genoeg situaties waarin het prima mogelijk is zonder WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psycho-realm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:17:
[Afbeelding]
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een thermostaat van MCO Home type MH5900 aangeschaft. Ik wil deze aansluiten op mijn Ihto Daaldrop Amber 65 lucht-waterwarmtepomp, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen.
Deze vraag is heel specifiek voor die wp, dus kun je beter stellen in Itho Daalderop Amber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

Deze vraag is heel specifiek voor die wp, dus kun je beter stellen in Itho Daalderop Amber
Ik heb hem hier naartoe verwezen. De aansluiting op de Amber is simpel H/com/C voor verwarmen en koelen maar wij kennen de mogelijkheden en aansluitingen niet van deze voor ons onbekende thermostaat. Wellicht is hier een tweaker die deze thermostaat heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Carboy54 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Monobloc is plug and play geen Stek vereist voor gasleidingen ( leidingen zijn waterleidingen )

Splitunit heeft een binnen en buitendeel verbonden met gasleidingen en Stek vereist voor het vullen en aansluiten. Dus ongeschikt voor de doe het zelver.
Een split kan je ook doe het zelven. Je mag hem alleen niet zelf afpersen/vullen met koudemiddel en daar kan je voor het laatste traject dan iemand voor inhuren. Genoeg die dat ook doen met een L/L. Maar je raadt het al.... jij verkoopt geen split. Objectiviteit ver te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Het is F-Gassen tegenwoordig ;)
Alleen op je pasje staat nog STEK omdat zij de examens afleggen.

Je mag gewoon split installaties verkopen aan DHZ’ers mits je de koeltechnische handeling daarbij inbegrepen zitten. Diverse partijen bieden dit gewoon aan:
- Hardsolderen.
- Afpersen.
- Vacumeren.
- Inbedrijfstellen.

Ook zijn er diverse op het forum die de koeltechnische handelingen gewoon uitvoeren voor de DHZ’ers, in dat opzicht hebben de mensen op Tweakers genoeg keuze vrijheid :)

Overigens als een monoblock een koeltechnisch probleem heeft ben je net zo afhankelijk als bij elke split installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
MacD007 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

bij een monoblok heb je in feite maar 2 leidingen en 2 kabels nodig.
1+2 toevoer en retour van je verwarmingsbuizen (leidingen)
1 stroomkabel voor de buitenunit (dat kan 1-fase of 3-fase zijn) aan de buitenkant zit daar dan ook nog de werkschakelaar tussen.
1 data/besturingskabel (veelal Modbus),dat is dus infeite niets anders dan een netwerkkabel/telefoonkabel.

meer heb je niet nodig.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchWing schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Het is F-Gassen tegenwoordig ;)
Alleen op je pasje staat nog STEK omdat zij de examens afleggen.

Je mag gewoon split installaties verkopen aan DHZ’ers mits je de koeltechnische handeling daarbij inbegrepen zitten. Diverse partijen bieden dit gewoon aan:
- Hardsolderen.
- Afpersen.
- Vacumeren.
- Inbedrijfstellen.

Ook zijn er diverse op het forum die de koeltechnische handelingen gewoon uitvoeren voor de DHZ’ers, in dat opzicht hebben de mensen op Tweakers genoeg keuze vrijheid :)

Overigens als een monoblock een koeltechnisch probleem heeft ben je net zo afhankelijk als bij elke split installatie.
Klopt helemaal alleen lekkages aan een monoblock komen maar zelden voor en zijn daarnaast het beste geschikt voor zelfmontage.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
R290 is natuurlijk geen f-gas, zijn ook een paar splits van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pinkys Brain schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:40:
Voor zover ik weet alleen bij airconditioning maar niet bij warmtepompen indien het propaan betreft. Dit heeft te maken met de maximale hoeveelheid propaan in een eventuele binnen unit dat is gemaximeerd. Overigens zal ook propaan in de toekomst worden gereguleerd in regelgeving. De Panasonic L serie is een R290 hydrosplit met water dat mag uiteraard wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 07-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
Laten we die term er in houden: een WP die met waterleidingen verbonden is met een verplichte binnenunit is een hydrosplit en geen monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:05:
Laten we die term er in houden: een WP die met waterleidingen verbonden is met een verplichte binnenunit is een hydrosplit en geen monoblock.
Volgens die redenering maakt Mitsubishi al jaren "Hydrosplits". Alleen hebben zij daar ook al jaren een andere naam voor, namelijk "Packaged Unit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pinkys Brain schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:40:
R290 gaat onder een veiligheidscertificaat (bijv. B3) vallen, om dat certificaat te halen heb je een F-Gassen certificaat nodig (BRL-200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
DutchWing schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

R290 gaat onder een veiligheidscertificaat (bijv. B3) vallen, om dat certificaat te halen heb je een F-Gassen certificaat nodig (BRL-200).
Er zijn zoveel certificaten, betekent niet dat ze wettelijk verplicht zijn. Moet je denk ik ook niet aan beginnen voor zulke kleine hoeveelheden, zou niet consequent zijn tenzij het hele liberale karakter van de Nederlandse wetgeving op de schop gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

Een split kan je ook doe het zelven. Je mag hem alleen niet zelf afpersen/vullen met koudemiddel en daar kan je voor het laatste traject dan iemand voor inhuren. Genoeg die dat ook doen met een L/L. Maar je raadt het al.... jij verkoopt geen split. Objectiviteit ver te zoeken.
juist, maar dan aub ook geen subsidie aanvragen, want ten slotte voldoe je als doehetzelfer odan ook niet aan alle voorwaarden van de RVO. even niet vergeten dat wij alle zamen deze subsidie betalen en dus ook gebaat zijn dat aan de spelregels wordt voldaan.
helaas als zo vaak controleerd de overheid hier onvoldoende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

juist, maar dan aub ook geen subsidie aanvragen, want ten slotte voldoe je als doehetzelfer odan ook niet aan alle voorwaarden van de RVO. even niet vergeten dat wij alle zamen deze subsidie betalen en dus ook gebaat zijn dat aan de spelregels wordt voldaan.
Waarom voldoe je dan niet aan de spelregels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:31
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Wat was de oorspronkelijke bedoeling van de subsidie op warmtepompen? Dat in de loop der tijd (door de lobby van de installateursbranche) de spelregels gewijzigd, vertroebelt misschien dit.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
verkeerslicht schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Waarom voldoe je dan niet aan de spelregels?
wat denk je, bij de spelregels staat heel duidelijk dat de gehele installatie door een bedrijf uitgevoerd dient te worden en niet alleen het aankoppelen.
dus zelf ophangen ed is dus niet de bedoeling. tenminste niet als je subsidie wilt, wil je die niet ga gerust je gang om zo veel mogelijk wat ook wettelijk is toegestaan zelf te zoen, is helemaal je eigen beslissing.

Bij airco's is dat geen probleem omdat daar geen subsidie op zit, maar bij een warmtepomp dus wel.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Wat was de oorspronkelijke bedoeling van de subsidie op warmtepompen? Dat in de loop der tijd (door de lobby van de installateursbranche) de spelregels gewijzigd, vertroebelt misschien dit.
sorry, wat je denk dat ooit de bedoeling is is op dit moment helemaal niet belangrijk, belangrijk zijn wat er nu in de spelregels staat. Los staat of ik het zelf daar mee eens ben, ook dat is hier helaas totaal niet van belang.

Ik als belastingbealter wil wel dat er op de juiste manier met het belastinggeld wordt omgegaan en dat de regels die de overheid hiervoor opsteld ook gewoon gevolgd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pinkys Brain schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Er zijn zoveel certificaten, betekent niet dat ze wettelijk verplicht zijn. Moet je denk ik ook niet aan beginnen voor zulke kleine hoeveelheden, zou niet consequent zijn tenzij het hele liberale karakter van de Nederlandse wetgeving op de schop gaat.
Daarom zeg ik ook “gaat onder” het is momenteel nog niet wettelijk verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
DutchWing schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Je vergeet de BRL-100 , want bedrijven en zelfstandigen moeten naast de BRL-200 (dat is puur een persoonscertificering op de man) ook over over een BRL 100-bedrijfscertificering beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Je vergeet de BRL-100 , want bedrijven en zelfstandigen moeten naast de BRL-200 (dat is puur een persoonscertificering op de man) ook over over een BRL 100-bedrijfscertificering beschikken.
Ik heb het toch over wat je nodig hebt om je veiligheidscertificaat te halen als persoon, goed lezen! ;)
Zie link

Ik heb het nergens over wat je nodig hebt voor F-Gassen, want dan heb je idd ook een BRL-100 bedrijfscertificaat nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:31
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

wat denk je, bij de spelregels staat heel duidelijk dat de gehele installatie door een bedrijf uitgevoerd dient te worden en niet alleen het aankoppelen.
dus zelf ophangen ed is dus niet de bedoeling.

Bij airco's is dat geen probleem omdat daar geen subsidie op zit, maar bij een warmtepomp dus wel.
En dan komen we weer in dezelfde discussie wat de betekenis is van de gehele installatie (van de warmtepomp) nu precies inhoudt.

Als mijn warmtepomp nu stuk gaat en een installateur op dezelfde plek met dezelfde leidingen een nieuwe WP aansluit is dat volgens de spelregels en krijg ik subsidie.

Als ik mijn CV installatie dusdanig heb aangelegd dat een WP heel eenvoudig kan worden aangesloten op 2 daarvoor beschikbare afsluiters, dan kan een installateur hem in zijn geheel installeren. Is dit dan volgens de spelregels?

Zolang er geen subsidie zit op het installeren van leidingen (behalve dan de koelleidingen), doe je volgens mij alles geheel volgens de regels als je alleen de warmtepomp laat installeren door een installateur.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

En dan komen we weer in dezelfde discussie wat de betekenis is van de gehele installatie (van de warmtepomp) nu precies inhoudt.

Als mijn warmtepomp nu stuk gaat en een installateur op dezelfde plek met dezelfde leidingen een nieuwe WP aansluit is dat volgens de spelregels en krijg ik subsidie.

Als ik mijn CV installatie dusdanig heb aangelegd dat een WP heel eenvoudig kan worden aangesloten op 2 daarvoor beschikbare afsluiters, dan kan een installateur hem in zijn geheel installeren. Is dit dan volgens de spelregels?

Zolang er geen subsidie zit op het installeren van leidingen (behalve dan de koelleidingen), doe je volgens mij alles geheel volgens de regels als je alleen de warmtepomp laat installeren door een installateur.
Als je het verhaal gelezen had waar hij een split-unit zelf wil plaatsen maar door wetgeving de koppeling omdat hij zelf geen BRL-200 certificaat heeft dit moet laten doen. dat heeft dus helemaal niet met die dingen te maken die jij hier aangeeft.
en ja, daar zit een stukje grijs gebied bij, maar je weet duidelijk voldoende wat wel en wat niet meer kan.

Pagina: 1 ... 151 ... 216 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)