Ik? Nee hoor. Heb andere kwaliteiten. Er werd gesteld dat je een split niet KAN doe het zelven. Ik zei alleen dat het wel kan.... niet dat ik het ga doen. Waar lees jij dat?MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:18:
[...]
Als je het verhaal gelezen had waar hij een split-unit zelf wil plaatsen maar door wetgeving de koppeling omdat hij zelf geen BRL-200 certificaat heeft dit moet laten doen. dat heeft dus helemaal niet met die dingen te maken die jij hier aangeeft.
en ja, daar zit een stukje grijs gebied bij, maar je weet duidelijk voldoende wat wel en wat niet meer kan.
even wat je exact hebt geschreven "Een split kan je ook doe het zelven. Je mag hem alleen niet zelf afpersen/vullen met koudemiddel en daar kan je voor het laatste traject dan iemand voor inhuren."MotorBeast schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
Ik? Nee hoor. Heb andere kwaliteiten. Er werd gesteld dat je een split niet KAN doe het zelven. Ik zei alleen dat het wel kan.... niet dat ik het ga doen. Waar lees jij dat?
je geeft hier aan dat je dat zou kunnen, ik geeft aan dat als het een warmptepomp betreft dit dus met behoud van een subsidie niet zou kunnen, wil je dat natuurlijk zonder subsidie doen, is er ook niets aan de hand en zou je het zo dus ook kunnen.
volgens mij had ik het dus goed verwoord. of jij dat nu wel of niet werkelijk doet is hier helemaal niet aan de orde geweest.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Even een kanttekening, over 15-20 jaar is er geen subsidie meer voor de warmtepomp, de markt is dan voldoende aanwezig dat het zichzelf de broek kan ophouden.Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:14:
[...]
En dan komen we weer in dezelfde discussie wat de betekenis is van de gehele installatie (van de warmtepomp) nu precies inhoudt.
Als mijn warmtepomp nu stuk gaat en een installateur op dezelfde plek met dezelfde leidingen een nieuwe WP aansluit is dat volgens de spelregels en krijg ik subsidie.
Subsidie,s zijn er puur om een markt aan te zwengelen, zo is de gasketel ook ooit begonnen.
Als jouw warmtepomp nu stuk zou gaan is het wel een hele slechte.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-08-2024 16:22 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zelf wil plaatsen schrijf jij. Ik niet. Wat een kleuterklas hier. Ook gezien het duimpje van @Carboy54 die ik corrigeerde.MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:37:
[...]
even wat je exact hebt geschreven "Een split kan je ook doe het zelven. Je mag hem alleen niet zelf afpersen/vullen met koudemiddel en daar kan je voor het laatste traject dan iemand voor inhuren."
je geeft hier aan dat je dat zou kunnen, ik geeft aan dat als het een warmptepomp betreft dit dus met behoud van een subsidie niet zou kunnen, wil je dat natuurlijk zonder subsidie doen, is er ook niets aan de hand en zou je het zo dus ook kunnen.
volgens mij had ik het dus goed verwoord. of jij dat nu wel of niet werkelijk doet is hier helemaal niet aan de orde geweest.
En wbt subsidie mag die van mij in dat geval gewoon doorgaan. Hoe minder fossiel, hoe beter.
Precies. Dus om te stimuleren dat mensen een warmtepomp willen nemen. Niet om de installateurs te spekken.......mr_evil08 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
Even een kanttekening, over 15-20 jaar is er geen subsidie meer voor de warmtepomp, de markt is dan voldoende aanwezig dat het zichzelf de broek kan ophouden.
Subsidie,s zijn er puur om een markt aan te zwengelen, zo is de gasketel ook ooit begonnen.
Als jouw warmtepomp nu stuk zou gaan is het wel een hele slechte.
En inderdaad als de WP nu al stuk zou zijn, dan zou ik een ander merk (met subsidie) installeren. Ondanks @MacD007 die misschien vind dat dit niet kan.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
zolang je je aan de spelregels houd vind ik alles best, en vergeet niet het is ook jou geld.Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:12:
[...]
Precies. Dus om te stimuleren dat mensen een warmtepomp willen nemen. Niet om de installateurs te spekken.......
En inderdaad als de WP nu al stuk zou zijn, dan zou ik een ander merk (met subsidie) installeren. Ondanks @MacD007 die misschien vind dat dit niet kan.
Ik VIND dat je je op een tweakers forum waar dus voor een groot deel mensen die zelf uitvinden ontdekken installeren etc. (Precies wat een tweaker is) deelnemen je best wel met een vingertje wijzend opstelt. Of het nu over geluid of subsidie regeltjes gaat.MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:37:
[...]
zolang je je aan de spelregels houd vind ik alles best, en vergeet niet het is ook jou geld.
Als de overheid zou willen dat de regels beter nageleefd worden zouden ze dat echt wel wat beter op toezien. Ik ken toevallig best wat mensen die zich hard gemaakt hebben voor de gasketel wet. Neem van mij aan dat is echt alleen gedaan om de installateur te steunen en niet voor de gevaren. Dat werd ook gewoon openlijk verteld op de installateur dagen. Net zo goed als ze nu bezig zijn met regels om zonnepanelen.
snameroc
jij mag van alles vinden, we leven gelukkig hier in een vrij land.snameroc schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:54:
[...]
Ik VIND dat je je op een tweakers forum waar dus voor een groot deel mensen die zelf uitvinden ontdekken installeren etc. (Precies wat een tweaker is) deelnemen je best wel met een vingertje wijzend opstelt. Of het nu over geluid subsidie of regeltjes gaat.
Als de overheid zou willen dat de regels beter nageleefd worden zouden ze dat echt wel wat beter op toezien. Ik ken toevallig best wat mensen die zich hard gemaakt hebben voor de gasketel wet. Neem van mij aan dat is echt alleen gedaan om de installateur te steunen en niet voor de gevaren. Dat werd ook gewoon openlijk verteld op de installateur dagen. Net zo goed als ze nu bezig zijn met regels om zonnepanelen.
mbt geluid weet ik dat daar heel veel mensen, of dat nu tweakers zijn of andere mensen, door geluidsoverlast van airco's en warmtepompen gewoon last ervaren en dat is zeker niet goed voor de gezondheid van die mensen.
Dus als ik daar gewoon aangeef wat de spelregels hier zijn zodat zo veel mogelijk de overlast beperkt (en dus niet uitgesloten) kan worden lijkt me dat niet verkeerd en zeker geen vingertje opsteken (maar dat is gewoon mijn simpele mening). tenslotte wil niemand toch iemand anders tot overlast zijn, zeker tweakers niet, want dat zou toch wel erg op asociaal lijken, en daar doen we als tweakers toch zeker niet aan mee?
Idem voor de subsidie, als je als echte tweaker alles zelf wilt doen, is dat geheel prima en oke.
Maar als je daardoor je niet aan de spelregels gaat houden (het is tenslotte je geheel eigen keuze om het zelf uit te vogelen) lijkt het me ook niet vreemd dat je dan ook de gevolgen van je keuze acepteerd, namelijk dat je dan geen recht meer hebt op de subsidie (wat die is mn bedoeld om de meerkosten die je door het te laten installeren via een bedrijf te verminderen). lijkt me vrij logisch, en wij alle betalen tenslotte ook aan deze pot mee.
Wil je wel subsidie dan lijkt het niet meer dan normaal dat je dan ook aan de genoemde spelregels gaat houden. zo hebben we dat namelijk heel gewoon gezamelijk met elkaar afgesproken.
Je niet houden aan de algemeen geldende spelregels wordt qc zou ook wel eens asociaal gedrag genoemd kunnen worden. (asociaal gedrag is een vorm van deviant gedrag waarbij geen rekening wordt gehouden met andere mensen of de omgeving).
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2024 23:49 ]
Aangaande de geluidsoverlast heb je wat mij betreft helemaal gelijk.MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:35:
[...]
jij mag van alles vinden, we leven gelukkig hier in een vrij land.
mbt geluid weet ik dat daar heel veel mensen, of dat nu tweakers zijn of andere mensen, door geluidsoverlast van airco's en warmtepompen gewoon last ervaren en dat is zeker niet goed voor de gezondheid van die mensen.
Dus als ik daar gewoon aangeef wat de spelregels hier zijn zodat zo veel mogelijk de overlast beperkt (en dus niet uitgesloten) kan worden lijkt me dat niet verkeerd en zeker geen vingertje opsteken (maar dat is gewoon mijn simpele mening). tenslotte wil niemand toch iemand anders tot overlast zijn, zeker tweakers niet, want dat zou toch wel erg op asociaal lijken, en daar doen we als tweakers toch zeker niet aan mee?
Idem voor de subsidie, als je als echte tweaker alles zelf wilt doen, is dat geheel prima en oke.
Maar als je daardoor je niet aan de spelregels gaat houden (het is tenslotte je geheel eigen keuze om het zelf uit te vogelen) lijkt het me ook niet vreemd dat je dan ook de gevolgen van je keuze acepteerd, namelijk dat je dan geen recht meer hebt op de subsidie (wat die is mn bedoeld om de meerkosten die je door het te laten installeren via een bedrijf te verminderen). lijkt me vrij logisch, en wij alle betalen tenslotte ook aan deze pot mee.
Wil je wel subsidie dan lijkt het niet meer dan normaal dat je dan ook aan de genoemde spelregels gaat houden. zo hebben we dat namelijk heel gewoon gezamelijk met elkaar afgesproken.
Je niet houden aan de algemeen geldende spelregels wordt qc zou ook wel eens asociaal gedrag genoemd kunnen worden. (asociaal gedrag is een vorm van deviant gedrag waarbij geen rekening wordt gehouden met andere mensen of de omgeving).
Maar in de subsidie discussie ben je, niet voor de eerste keer, heel stellig je meningen als feiten aan het verkondigen (definitie van gehele installatie, doel van de subsidie). En vervolgens schrijf je met zoveel woorden dat iedereen die het niet met je eens is, asociaal is.
Begrijpelijkerwijs schiet veel Tweakers dit in het verkeerde keelgat, zowel qua inhoud als toon.
Voor wat betreft de spelregels m.b.t. geluidsoverlast geef je heel goed aan wat de spelregels zijn en hoe de WPAC in te vullen. Dat is heel hulpvol.MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:35:
[...]
jij mag van alles vinden, we leven gelukkig hier in een vrij land.
Hier heb ik meer moeite mee, zoals bekend. De subsidie is niet bedacht om de installateurskosten van te kunnen betalen. Het is een aankoopsubsidie voor een warmtepomp, waarbij de hoogte van de subsidie afhangt van het thermisch vermogen van de warmtepomp. Dat de installateurs de prijzen opdrijven, omdat men toch subsidie krijgt, daar heb ik moeite mee. Ook heb ik er moeite mee, dat je heel veel moeite doet om maar aan te geven dat de gehele installatie door een installateur moet worden gedaan om in aanmerking te komen voor subsidie. In mijn ogen klopt dat niet en zet dit de mensen welke voor het eerste onderzoek doen naar een warmtepomp op het verkeerde been.Idem voor de subsidie, als je als echte tweaker alles zelf wilt doen, is dat geheel prima en oke.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De reden voor de subsidie en handjeklap even daargelaten, je betaalt onder de streep vele duizenden Euros voor installatie door een bedrijf.
De subsidie stijgt met adviesprijs van de warmtepomp maar de prikkel om de installatie kosten omlaag te krijgen is praktisch onverminderd aanwezig. Zeker de grotere/oudere installatiebedrijven hebben gewoon een hele sterke onderhandelpositie onafhankelijk van subsidie.
De subsidie stijgt met adviesprijs van de warmtepomp maar de prikkel om de installatie kosten omlaag te krijgen is praktisch onverminderd aanwezig. Zeker de grotere/oudere installatiebedrijven hebben gewoon een hele sterke onderhandelpositie onafhankelijk van subsidie.
Dit is een heel merkwaardige interpretatie van deze subsidie. Voor zover de communicatie van de overheid is de subsidie een aankoopsubsidie, niet een installatiesubsidie.MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:35:
[...]
Gelukkig zit er een heel team die subsidieaanvragen beoordeelt en al dan niet toekent. Aansluiten/installatie door een bedrijf is wat anders dan al het werk (zoals cv technische aanpassingen) uitbesteden.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
<knip> Was duidelijk toch?
[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 08-08-2024 10:35 ]
dank je, met het laatste, ik geeft niets anders weer dan wat de RVO (de verstrekker van de subsidie ook op diverse teksten aangeeft), het is dus geen eigen interpretatie maar gewoon dat wat de RVO zelf hiervan vind. Overigens ben ik zelf van mening dat het ook anders zou kunnen, alleen dat is aan de politiek en het RVO, want die stellen de spelregels op.Jojan265 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Voor wat betreft de spelregels m.b.t. geluidsoverlast geef je heel goed aan wat de spelregels zijn en hoe de WPAC in te vullen. Dat is heel hulpvol.
[...]
Hier heb ik meer moeite mee, zoals bekend. De subsidie is niet bedacht om de installateurskosten van te kunnen betalen. Het is een aankoopsubsidie voor een warmtepomp, waarbij de hoogte van de subsidie afhangt van het thermisch vermogen van de warmtepomp. Dat de installateurs de prijzen opdrijven, omdat men toch subsidie krijgt, daar heb ik moeite mee. Ook heb ik er moeite mee, dat je heel veel moeite doet om maar aan te geven dat de gehele installatie door een installateur moet worden gedaan om in aanmerking te komen voor subsidie. In mijn ogen klopt dat niet en zet dit de mensen welke voor het eerste onderzoek doen naar een warmtepomp op het verkeerde been.
Dat is net zo als je gaat stemmen en je plaatst je kruisje cq bolletje niet met het rode potlood maar met je eigen zwarte pen in, helaas is dan je stem dus ongeldig. Ook dat staat gewoon in de spelregels.
Of een goal gemaakt in een buitenspelpositie, ook die telt helaas niet mee, ookal is de goal oh zo mooi.
Maar gelukkig krijg je subsidie gewoon uitgekeerd als een installatiebedrijf de installatie in bedrijf stelt, dus de rvo zijn zelf niet zo erg bezig met hun eigen regels.
En uiteindelijk is het doel wat we met zn allen hebben om te vergroenen. Als iemand handig is en daardoor zelf kosten bespaart, mooi toch.
En uiteindelijk is het doel wat we met zn allen hebben om te vergroenen. Als iemand handig is en daardoor zelf kosten bespaart, mooi toch.
ja, dat is ook zo, dan heb je gewoon geluk gehad (moeten ze bij de RVO maar beter hun huiswerk maken, tenslotte worden ze daarvoor betaald) en dat laatste is volgens mij ook niet stafbaar. en ja, ook het milieu is hierbij de winnaar.ingmar89 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:49:
Maar gelukkig krijg je subsidie gewoon uitgekeerd als een installatiebedrijf de installatie in bedrijf stelt, dus de rvo zijn zelf niet zo erg bezig met hun eigen regels.
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning. Deze woning is relatief nieuw (2015) en geschikt voor een warmtepomp. Mede daarom ben ik opzoek naar een warmtepomp.
Vloerverwarming: ja (beneden volledig en gescheiden indien nodig, boven badkamer)
Radiatoren: slaapkamers boven (weet niet zeker of hier vloerverwarming aanwezig is)
Zonneboiler: ja
Zonnepanelen: nee (ga ik laten plaatsen, maar ook dat vereist uitzoekwerk)
Oppervlakte: 250m2 (beneden moet rond de 170m2 worden verwarmt = belangrijkste).
Gasverbruik: 1800m3 p/j (huidige bewoners met kinderen, komt overeen met onze gezinssamenstelling)
Inhoud woning: 1030m3
Allesbrander: aanwezig
Plaats voor WP: ja, meer dan voldoende (boiler ook geen issue).
Plaatsing CV/WP: kan op plat dak (beton), dit is een verdieping lager dan CV, maar wel direct in de buurt verdieping hoger
Ben een leek op dit gebied, maar wel de FAQ gelezen en zelf wat onderzoek gedaan. Kort gezegd zie het er dan uit:
-Hybride warmtepomp: wordt afgeraden las ik.
-Split of monoblock: monoblock lijkt een betere keuze, klopt dat?
-Type WP: lucht-water lijkt de beste/meest efficient en kostenbewuste keuze
-kW WP: 9-11kW kom ik op uit
-Verkoelen: Zou fijn zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dat qua temperatuur prettig en aan te raden (las hoogverbruik en duurt even voordat het koel is)? Plaatsen van een losse airco is ook een optie, maar minder chique vind ik. Huis heeft veel glas en (voor alsnog) beperkte zonneschermen.
-Merk WP: geen idee, waar moet ik naar kijken?
-Installatie: door bedrijf, ga ik niet zelf doen.
Zijn er eventueel andere zaken waar ik aan moet denken/letten? Als ik iets mis geef het gerust aan.
Vloerverwarming: ja (beneden volledig en gescheiden indien nodig, boven badkamer)
Radiatoren: slaapkamers boven (weet niet zeker of hier vloerverwarming aanwezig is)
Oppervlakte: 250m2 (beneden moet rond de 170m2 worden verwarmt = belangrijkste).
Gasverbruik: 1800m3 p/j (huidige bewoners met kinderen, komt overeen met onze gezinssamenstelling)
Plaatsing CV/WP: kan op plat dak (beton), dit is een verdieping lager dan CV, maar wel direct in de buurt verdieping hoger
Ben een leek op dit gebied, maar wel de FAQ gelezen en zelf wat onderzoek gedaan. Kort gezegd zie het er dan uit:
-Verkoelen: Zou fijn zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dat qua temperatuur prettig en aan te raden (las hoogverbruik en duurt even voordat het koel is)? Plaatsen van een losse airco is ook een optie, maar minder chique vind ik. Huis heeft veel glas en (voor alsnog) beperkte zonneschermen.
Zijn er eventueel andere zaken waar ik aan moet denken/letten? Als ik iets mis geef het gerust aan.
-Hybride warmtepomp: wordt afgeraden las ik.STIMPPYYY schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:37:
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning. Deze woning is relatief nieuw (2015) en geschikt voor een warmtepomp. Mede daarom ben ik opzoek naar een warmtepomp.
afhankelijk van situatie, maar zeker met vloerverwarming is het compleet onzin.
Niet perse. Is (wederom) afhankelijk van de situatie. De één is niet beter of slechter dan de ander. Voordeel van een monoblok is dat je de hele installatie zelf kan uitvoeren (ga je niet doen). Verder is het gewoon wat praktisch gezien het handigst is. Hydraulisch op de begane grond direct aansluiten op de vloerverwarming met een mono, of met koelleidingen naar boven en op zolder hydraulisch aansluiten waar normaliter de CV-ketel zit. Dat met in achtneming van een eventuele boiler voor SWW
Klopt
Kan wel kloppen met het historische verbruik.
Ik heb alleen ervaring met condenserend koelen middels fancoils. Niet super efficiënt, maar voor die paar dagen per jaar vind ik het heerlijk en snel. Velen hebben hier goede ervaring met vloerverwarming, vooral als de bovenverdieping (dus plafond) ook voorzien is van vvw, want koude lucht daalt.
Kijk naar de doorwinterde kwaliteitsmerken waar hier ervaring mee is (o.a. Mitsubishi, Panasonic, Vaillant.).
Kijk naar geluidsproductie, en COP-waardes.
Kijk ook naar de installateur of deze het goed snapt (goede leidingdiameters en vooral geen buffervat in jouw situatie).
Bedankt voor de uitgebreide reactie.verkeerslicht schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:21:
[...]
afhankelijk van situatie, maar zeker met vloerverwarming is het compleet onzin.
Niet perse. Is (wederom) afhankelijk van de situatie. De één is niet beter of slechter dan de ander. Voordeel van een monoblok is dat je de hele installatie zelf kan uitvoeren (ga je niet doen). Verder is het gewoon wat praktisch gezien het handigst is. Hydraulisch op de begane grond direct aansluiten op de vloerverwarming met een mono, of met koelleidingen naar boven en op zolder hydraulisch aansluiten waar normaliter de CV-ketel zit. Dat met in achtneming van een eventuele boiler voor SWW
Klopt
Kan wel kloppen met het historische verbruik.
Ik heb alleen ervaring met condenserend koelen middels fancoils. Niet super efficiënt, maar voor die paar dagen per jaar vind ik het heerlijk en snel. Velen hebben hier goede ervaring met vloerverwarming, vooral als de bovenverdieping (dus plafond) ook voorzien is van vvw, want koude lucht daalt.
Kijk naar de doorwinterde kwaliteitsmerken waar hier ervaring mee is (o.a. Mitsubishi, Panasonic, Vaillant.).
Kijk naar geluidsproductie, en COP-waardes.
Kijk ook naar de installateur of deze het goed snapt (goede leidingdiameters en vooral geen buffervat in jouw situatie).
Even terugkomend op mono of split. Ik las dat mono efficiënter en stiller is. Inderdaad eenvoudiger te installeren dus groter aanbod aan vakmannen/vrouwen.
Leek mij meest logisch om direct aan te sluiten op huidig leidingwerk, dat komt uit bij de CV. Maar zo zie je, totale leek op dit gebied. Wat je aangeeft is, CV gaat toch weg dus waarom niet direct op de VW beneden als ik het goed begrijp. Dat zou namelijk ook prima kunnen (spul kan in de voortuin prima geplaatst en via kruipruimte naar VW-leidingen). Echter zit je dan met VW boven en zonneboiler.
Wil graag vakkundige mannen/vrouwen over de vloer dus mochten er hiervoor tips zijn dan zijn deze zeker welkom.
Wat hier ook een rol in speelt is de keuze van je koudemiddel, sinds de nieuwe F-gassen regelgeving in de EU van kracht is geworden zie je dat vrijwel alle F-gassen koudemiddelen in korte of iets minder korte tijd verboden worden.STIMPPYYY schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:51:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Even terugkomend op mono of split. Ik las dat mono efficiënter en stiller is. Inderdaad eenvoudiger te installeren dus groter aanbod aan vakmannen/vrouwen.
Afhankelijk van mono of split kan dat al binnen twee jaar (2027) het geval zijn. Je kunt natuurlijk kijken of je juist deze typen gaat focusen met het doel om een hogere korting te krijgen. Bij R32 kun je met de huidige regelgeving nog vrij zeker zijn dat je deze ingeval van een lekkage wel nog kunt laten hervullen, dat kan echter dan behoorlijk in de kosten lopen (op dit moment weet dat nog niemand, juist omdat er nog maar zeer beperkt R32 geproduceerd mag worden, je mag er echter wel van uitgaan dat 2040 je geen R32 meer kunt hervullen en mogelijk zelf uit bedrijf moet halen. Echter zal gezien de normale levensduur van een warmtepomp dan deze toch al aan vervanging toe zijn cq reeds is vervangen.
Dus nu focusen op R290 is denk ik de betere keuze, deze zie je echter als splitunits in warmtepomp uitvoering niet omdat de hoeveelheid R290 hier een belangrijke rol gaat spelen.
Kies je dus voor R290 dan is het voor 99%-100% een monoblok.
Wat je zelf ook al aangeeft; kijk bij de keuze mn naar de benodigde geluidshoeveelheid wat je op je gewenste plek mag hebben. Vaillant hebben hierbij een belangrijke troef in handen, zij hebben meerdere silent modus waar je uit kunt kiezen, mn de 40 dB geluidsgrens in de avond/nacht is bij veel warmtepompen de spelbreker.
Dus voer vooraf een WPAC uit om te zien of je keuze ook wettelijk in orde is.
Leek mij meest logisch om direct aan te sluiten op huidig leidingwerk, dat komt uit bij de CV. Maar zo zie je, totale leek op dit gebied. Wat je aangeeft is, CV gaat toch weg dus waarom niet direct op de VW beneden als ik het goed begrijp. Dat zou namelijk ook prima kunnen (spul kan in de voortuin prima geplaatst en via kruipruimte naar VW-leidingen). Echter zit je dan met VW boven en zonneboiler.
Wil graag vakkundige mannen/vrouwen over de vloer dus mochten er hiervoor tips zijn dan zijn deze zeker welkom.
Persoonlijk vindt ik split makkelijker te installeren.STIMPPYYY schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:51:
[...]
Monoblock is iets stiller, maar verschil is minimaal.
Dat moet degene die het komt installeren op locatie beoordelen.Leek mij meest logisch om direct aan te sluiten op huidig leidingwerk, dat komt uit bij de CV. Maar zo zie je, totale leek op dit gebied. Wat je aangeeft is, CV gaat toch weg dus waarom niet direct op de VW beneden als ik het goed begrijp. Dat zou namelijk ook prima kunnen (spul kan in de voortuin prima geplaatst en via kruipruimte naar VW-leidingen). Echter zit je dan met VW boven en zonneboiler.
Misschien handig je regio te vermelden 😉Wil graag vakkundige mannen/vrouwen over de vloer dus mochten er hiervoor tips zijn dan zijn deze zeker welkom.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
FTFYMacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:46:
[...]
Kies je dus voor R290 dan is het voor 99%-100% een monoblok hydrosplit.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
hoeveel split-warmtepompen van rond de 9 kW ken je met R290 dan? En sorry ik doe niet aan marketing, dus ik hou het bij monoblok.
als jjij dat echter hydrosplit wilt noemen moet je lekker zelf weten, echt duidelijker maak je het dan voor de leek niet echt, want die is je dan allang verloren, net als de merendeel van de tweakers hier.
[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2024 17:48 ]
Hoe heb je dat opgelost kwa systeem volume en flow? De fancoils zeggen meestal een electronische klep nodig te hebben, dus dan kan het heel ver terug vallen.verkeerslicht schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:21:
[...]
condenserend koelen middels fancoils.
...
vooral geen buffervat
Veel hebben een drieweg klep dus dan is de flow altijd constant.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dus FCUs in serie met driewegkleppen om ze er selectief uit te gooien? Volume kan nog steeds naar alleen de buizen gaanmartijn v o schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:08:
Veel hebben een drieweg klep dus dan is de flow altijd constant.
Ik heb er geen klep tussen zitten. De fancoils doen altijd mee. Alleen voor het koelen zet ik het verwarmcircuit (een kant op) dicht. Zodoende loopt de flow puur over de fancoils.Pinkys Brain schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:18:
[...]
Hoe heb je dat opgelost kwa systeem volume en flow? De fancoils zeggen meestal een electronische klep nodig te hebben, dus dan kan het heel ver terug vallen.
Wat bedoel je trouwens met ver terugvallen?
De Panasonic fancoils hebben bijvoorbeeld in de handleiding staan dat een electronische klep verplicht is, Misschien zijn ze bang dat als de fan nooit aangaat het sneller kan schimmelen?
Dus als de besturing van alle fancoils beslist alles dicht te zetten met parallelle verbindingen en 1:1 kleppen is er geen flow meer. Met driewegkleppen kan je de flow bewaren, maar het enige volume is dan de pijpen.
Dus als de besturing van alle fancoils beslist alles dicht te zetten met parallelle verbindingen en 1:1 kleppen is er geen flow meer. Met driewegkleppen kan je de flow bewaren, maar het enige volume is dan de pijpen.
Een mono en een split zijn even stil. De condensor en de ventilator in de buitenunit zijn even groot voor zowel een split als een mono. De compressor zit in beide gevallen buiten.STIMPPYYY schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:51:
[...]
Het verschil in efficiëntie is al veel over gediscusseerd. In theorie zou het verlies van de koelleidingen er meer toe doen dan het verlies van waterleidingen bij een monoblok (een vrij technisch verhaal). Tegelijkertijd is dit verschil in efficiëntie niet terug te zien in de meetresultaten van de Tweakers hier. Dus het zal rommelen in de marge zijn.
Verder inderdaad: warmtepomp in de voortuin, en direct op het leidingwerk in de kruipruimte aansluiten is een praktische plus voor de mono-wp. Verwarming boven is geen probleem, ik weet niet wat de dikte is van het leidingwerk naar boven toe, maar als dat bijvoorbeeld 22mm staal is, dan is dat prima. Dan ga je met 32mm meerlaagsbuis naar de vloerverwarming toe, en tak je af naar het leidingwerk wat er reeds zit naar boven toe.
Enige zorg is dan nog de boiler. Je kunt dan meerdere kanten op:
- Boiler beneden plaatsen
- Boiler boven plaatsen en extra leidingen aanleggen voor SWW naar boven toe
- Geen boiler op de warmtepomp, maar een losse warmtepompboiler gebruiken. Heeft ook weer z'n voor/nadelen, maar is een prima alternatief.
Geen idee of/waarom die verplichting er zou zijn. Het zijn op die manier gewoon zonekleppen, en die zijn vaak niet wenselijk bij een warmtepomp. Als ze altijd open staan (omdat er geen klep is) dan is er altijd flow. De fan zet ik nu handmatig aan als ik ga koelen. Tijdens het verwarmen staan de fans 24/7 aan op het laagste pitje. Waar ik nog eens naar wil kijken is of ik fan uit kan zetten op basis van de watertemperatuur, zodat de fan vanzelf mee aan/uit gaat met de warmtepomp.Pinkys Brain schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:13:
De Panasonic fancoils hebben bijvoorbeeld in de handleiding staan dat een electronische klep verplicht is, Misschien zijn ze bang dat als de fan nooit aangaat het sneller kan schimmelen?
p.s. de Panasonic fancoils zijn rebranded Innova fancoils. Dat zijn de fancoils die ik gebruik.
Ik zeg geen "split" maar "hydrosplit". Om aan te geven dat het watergedeelte is gesplitst, niet het koelmiddelgedeelte.MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:45:
[...]
hoeveel split-warmtepompen van rond de 9 kW ken je met R290 dan? En sorry ik doe niet aan marketing, dus ik hou het bij monoblok.
Juist de term "monoblok" levert verwarring op: dit impliceert dat dit het enige (mono) is dat je hoeft te plaatsen. Echter, bij de meeste R290 warmtepompen is een binnendeel verplicht. Vandaar de term hydrosplit die dat weergeeft.als jij dat echter hydrosplit wilt noemen moet je lekker zelf weten, echt duidelijker maak je het dan voor de leek niet echt, want die is je dan allang verloren, net als de merendeel van de tweakers hier.
Goedemorgen,
Zou ik hier mijn eigen topic over onze WP installatie mogen promoten?
Hij raakt redelijk ondergesneeuwd ben ik bang.
Wij zijn een jaren 30 woning aan het verbouwen, en ben nog op zoek naar wat tips, vooral betreft vermogen van de WP.
https://gathering.tweaker...message/79781384#79781384
Bedankt!
Zou ik hier mijn eigen topic over onze WP installatie mogen promoten?
Wij zijn een jaren 30 woning aan het verbouwen, en ben nog op zoek naar wat tips, vooral betreft vermogen van de WP.
https://gathering.tweaker...message/79781384#79781384
Bedankt!
ik snap je, alleen ben ik het niet met je eens, het hebben van wat voor soort binnenunit (mini,klein, iets groter dan klein) is geen reden om een monoblok plos om wat voor marketingreden dan ook nu hdrosplit te noemen.RichieB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:56:
[...]
Ik zeg geen "split" maar "hydrosplit". Om aan te geven dat het watergedeelte is gesplitst, niet het koelmiddelgedeelte.
[...]
Juist de term "monoblok" levert verwarring op: dit impliceert dat dit het enige (mono) is dat je hoeft te plaatsen. Echter, bij de meeste R290 warmtepompen is een binnendeel verplicht. Vandaar de term hydrosplit die dat weergeeft.
Sorry, het kenmerkende verschil van een split en een monoblok is dat de hoofd heat-transver bij een monoblok geheel in de buitenunit plaats vind en er dus geen leidingen met koudemiddel in het huis gaan komen en een split systeem waarbij de heat-transver dus gesplitst is in een buiten en binnendeel en daardoor er een een koude-middelleidingen tussen buiten en binnen units lopen.
Bij FE monobloks zie je ook dat mn deze binnenunit gecombineerd zijn met een voorraadsvat (zeg maar model grote staande koelkast)
vaillant gebruikt hiervoor dus niet de term hydrosplit maar soms het woord hydraulisch station of uniTower.
Of zouden we nu dan deze woorden hiervoor moeten gebruiken. lijkt me dus van niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pPxBKBNFu5zsKVU7hVY5EIgD.png?f=user_large)
Andere gebruiken voor het verwarmen een extra w/w warmtepomp om een boilervat op de gewenste temperatuur te brengen, maar ook daar bestaat de leiding uit gewoon CV-water leidingen tussen de buitenunit (monoblok) en een of ander binnenunit (wat dus veelal een combinatie is van binnenunit gecombineerd met een boilervat).
daarnaast als ik op het word "hydrosplit" ga googlen kom ik eigenlijk slechts één merk tegen namelijk LG, dus lijkt het me hier duidelijk dat deze term bewust slechts door één merk wordt gebruik en dus puur marketing technisch aan te zien is. sorry, alleen om de eenduidigheid laten we het gewoon bij monoblok en splitunits houden, dat is tenslotte ook al zo breed ingeburgerd. En laten we al die fancy benamingen die de merken steeds opnieuw bedenken om voor te laten zien hoe ze oude wijn in nieuwe flessen omverpakken maar even links liggen.
Het komt zelden voor dat ik het met je eens ben; nu wel, waarvan acte!MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
ik snap je, alleen ben ik het niet met je eens, het hebben van wat voor soort binnenunit (mini,klein, iets groter dan klein) is geen reden om een monoblok plos om wat voor marketingreden dan ook nu hdrosplit te noemen.
Sorry, het kenmerkende verschil van een split en een monoblok is dat de hoofd heat-transver bij een monoblok geheel in de buitenunit plaats vind en er dus geen leidingen met koudemiddel in het huis gaan komen en een split systeem waarbij de heat-transver dus gesplitst is in een buiten en binnendeel en daardoor er een een koude-middelleidingen tussen buiten en binnen units lopen.
Bij FE monobloks zie je ook dat mn deze binnenunit gecombineerd zijn met een voorraadsvat (zeg maar model grote staande koelkast)
vaillant gebruikt hiervoor dus niet de term hydrosplit maar hydraulisch station.
[Afbeelding]
Andere gebruiken voor het verwarmen een extra w/w warmtepomp om een boilervat op de gewenste temperatuur te brengen, maar ook daar bestaat de leiding uit gewoon CV-water leidingen tussen de buitenunit (monoblok) en een of ander binnenunit (wat dus veelal een combinatie is van binnenunit gecombineerd met een boilervat).
daarnaast als op het word "hydrosplit" ga googlen kom ik eigenlijk slechts één merk tegen namelijk LG, dus lijkt het me hier duidelijk dat deze term bewust slechts door één merk wordt gebruik en dus puur marketing technisch aan te zien is. sorry, alleen om de eenduidigheid en de eenduidigheid laten we het gewoon bij monoblok en splitunits houden, dat is tenslotte ook al zo breed ingeburgerd. En laten we al die fancy benamingen die de merken steeds opnieuw bedenken om voor te laten zien hoe ze oude wijn in nieuwe flessen omverpakken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
dank u wel, ik zal extra diep buigen.Naalroc schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:54:
[...]
Het komt zelden voor dat ik het met je eens ben; nu wel, waarvan acte!
Split is makkelijker, sneller en goedkoper te installeren, met minder gewicht aan materialen.
Split zal ook gewoon blijven net heel lage gwp koudemiddelen.
Split moet je zeker niet zomaar doorstrepen om wat ik noem drogredenen.
Bedenk dat een split buitendeel van ong 7kw 55kg weegt en een monobloc zo 110-140kg.
Bedenk ook dat een monobloc een split is met aangebouwd hydrodeel. Het is dus ook zinloos te zeggen dat een monobloc per definitie efficiënter is.
De nieuwe generatie splits gaan allemaal naar R454B met een GWP van 146 toekomstgeschikt.
En deze zal snel worden opgevolgd door een nog lagere vervanger.
Bedenk dat een split buitendeel van ong 7kw 55kg weegt en een monobloc zo 110-140kg.
Bedenk ook dat een monobloc een split is met aangebouwd hydrodeel. Het is dus ook zinloos te zeggen dat een monobloc per definitie efficiënter is.
De nieuwe generatie splits gaan allemaal naar R454B met een GWP van 146 toekomstgeschikt.
Het koudemiddel R454B is een mix van oa R32 68.9% (F-gas) en 31.1% van 2,3,3,3-tetrafluoropropene (R-1234yf); met een GWP van 466.Technician- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:44:
Split is makkelijker, sneller en goedkoper te installeren, met minder gewicht aan materialen.
oeps; ik vrees dat deze dan wel in de EU een klein maar wezelijk probleem hebben:
volgens mij is conform de nieuwe F-gassen verordening binnen de EU het volgende aan de hand.
conform onderstaand scherma betekend dit dat Mono-bloks met dit middel per 1-1-2027 verboden zijn en splitunits warmtepompen ook de zelfde datum, alleen airco's mogen iets lager, tot 1-1-2029.
dus nu voor deze koudemiddelen nog kiezen heeft niet echt een meerwaarde tegenover R32 met een GWP van 675.
in 2032 is het dan helemaal uit met F-gassen in nieuwe airco's en warmtepompen, R290 (propaan) is geen F-gas en zal dus een veilige keuze zijn.
Mono-bloks:
Tot en met 50 kW met een GWP van 150 of meer: verboden per 1 januari 2027
Meer dan 50 kW met een GWP van 150 of meer: verboden per 1 januari 2030
Alle monoblocks (met F-gassen) tot en met 12 kW: verboden per 1 januari 2032
Split-unit
Minder dan 3 kilogram aan F-gassen met een GWP van 750 of meer: verboden per 1 januari 2025
warmtepompen:
Lucht/water tot en met 12 kW met een GWP van 150 of meer: verboden per 1 januari 2027
airco's
Lucht/lucht tot en met 12 kW met een GWP van 150 of meer: verboden per 1 januari 2029
bron
Foutje in het artikel van Daikin. Nieuwe koudemiddel wordt R455A gwp 146MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:06:
[...]
Het koudemiddel R454B is een mix van oa R32 68.9% (F-gas) en 31.1% van 2,3,3,3-tetrafluoropropene (R-1234yf); met een GWP van 466.
oeps; ik vrees dat deze dan wel in de EU een klein maar wezelijk probleem hebben:
volgens mij is conform de nieuwe F-gassen verordening binnen de EU het volgende aan de hand.
conform onderstaand scherma betekend dit dat Mono-bloks met dit middel per 1-1-2027 verboden zijn en splitunits warmtepompen ook de zelfde datum, alleen airco's mogen iets lager, tot 1-1-2029.
dus nu voor deze koudemiddelen nog kiezen heeft niet echt een meerwaarde tegenover R32 met een GWP van 675.
in 2032 is het dan helemaal uit met F-gassen in nieuwe airco's en warmtepompen, R290 (propaan) is geen F-gas en zal dus een veilige keuze zijn.
Mono-bloks:
Split-unit
Minder dan 3 kilogram aan F-gassen met een GWP van 750 of meer: verboden per 1 januari 2025
warmtepompen:
Lucht/water tot en met 12 kW met een GWP van 150 of meer: verboden per 1 januari 2027
airco's
Lucht/lucht tot en met 12 kW met een GWP van 150 of meer: verboden per 1 januari 2029
bron
Daarmee zie je dat hiermee ook weer lang vooruitgegaan kan worden. De split markt zal de wetgeving altijd blijven volgen.
Er staan ook miljoenen kleine en grote split koelinstallaties die moeten blijven draaien dit is een gigantische markt.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 10-08-2024 08:25 ]
Dat hangt nogal van het merk af (mijn 8 kW Mitsubishi split buitenunit weegt dik 100 kg).Technician- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:44:
[...]
Dat zijn ze ook niet. Netto maakt het het niks uit.Bedenk ook dat een monobloc een split is met aangebouwd hydrodeel. Het is dus ook zinloos te zeggen dat een monobloc per definitie efficiënter is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Split, hydrosplit of mono feit is wel dat de buitenunits van de mono's vaak zwaarder en groter zijn zeker met R290 ( grotere condensor ) waardoor de units vaak ook stiller zijn. Veel splits hebben vergelijkbare buitenunits als een airco. Mijn Pana airco 3.5 Kw maakt aanzienlijk meer geluid dan mijn mono's van 9 Kw.Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:13:
[...]
Dat hangt nogal van het merk af (mijn 8 kW Mitsubishi split buitenunit weegt dik 100 kg).
[...]
Dat zijn ze ook niet. Netto maakt het het niks uit.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Jup, zie je weer wat slechts 1 cijfer een wereld van verschil maakt, kon me dat ook al niet voorstellen. Maar zelfs dan is het in 2032, en ja dat is nog ver weg, voor alle F-gassen einde verhaal.Technician- schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:23:
[...]
Foutje in het artikel van Daikin. Nieuwe koudemiddel wordt R455A gwp 146
Daarmee zie je dat hiermee ook weer lang vooruitgegaan kan worden. De split markt zal de wetgeving altijd blijven volgen.
Er staan ook miljoenen kleine en grote split koelinstallaties die moeten blijven draaien dit is een gigantische markt.
Solstice® L40X (R-455A) (van Honeywell) is een mengsel van R-1234yf, R-32 en CO2 en is eigenlijk gebasserd op de F-gassen regelgeving uit 2022, waar men nog dacht dat alles onder de 150 wel zou blijven. Met de nieuwe F-gassen regelgeving in 2024 is echter e.e.a. sterk verzwaard en worden dus zo veel mogelijk en ook eerder alle F-gassen mn voor airco's en warmtepompen per 2032 verboden. Infeite is dit dus alweer een achterhaald product.
Wat nog wel eens vergeten wordt is dat de verschillende koudemiddelen ook verschillende eigenschappen hebben. Zo heb ik bewust een (2e hands) ontvochtiger gekocht met R410a ipv R290 omdat dit middel daarvoor gewoon beter werkt. Voor DHW is R32 geschikter dan R290 als het buiten warm wordt.
Ja precies. Eigenlijk zouden fabrikanten allang op natuurlijke koudemiddelen over kunnen. Echter de eigenschappen van synthetische zijn beter en vergeet niet de patentschappen van fabrikanten op koudemiddelen.RichieB schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:22:
Wat nog wel eens vergeten wordt is dat de verschillende koudemiddelen ook verschillende eigenschappen hebben. Zo heb ik bewust een (2e hands) ontvochtiger gekocht met R410a ipv R290 omdat dit middel daarvoor gewoon beter werkt. Voor DHW is R32 geschikter dan R290 als het buiten warm wordt.
Verder is al dat geblabla over uitfaseren erg rekbaar. Bijvoorbeeld R22 (wat een uitermate goed koudemiddel was) zou ook allang uitgefaseerd zijn en daar draaien nog steeds miljoenen installaties op:
Jawel, maar dat zijn achterhaalde producten. Nieuwe series split units zijn de condensoren ook groter. Zie de pana K serie, maar ook de nieuwe series van Mitsubishi, Daikin en de komende Daikin altherma 4. Daarvan scoren de split units ook goed op geluid.Carboy54 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
Split, hydrosplit of mono feit is wel dat de buitenunits van de mono's vaak zwaarder en groter zijn zeker met R290 ( grotere condensor ) waardoor de units vaak ook stiller zijn. Veel splits hebben vergelijkbare buitenunits als een airco. Mijn Pana airco 3.5 Kw maakt aanzienlijk meer geluid dan mijn mono's van 9 Kw.
Het is geen gegeven dat een mono stiller is, ze zijn met die specificaties ontworpen en dat wordt voor steeds meer series ook voor de split buitenunits uitgevoerd.
Daarom is een split een blijvende machine die nog decennia leverbaar zal blijven.
En sommige installaties cq woningen is het gewoon een praktischere oplossing.
sorry, ik zou nagenoeg geen lopend systeem met R22 nu nog kunnen voorstellen, Per 1 januari 2015 is het bijvullen van HCFK’s waaronder ook het onder andere om het veelgebruikte koudemiddel R22, inclusief de mengsels waarin R22 is toegepast, waaronder R401, R402, R403, R408 en R409 verboden.Technician- schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:42:
[...]
Ja precies. Eigenlijk zouden fabrikanten allang op natuurlijke koudemiddelen over kunnen. Echter de eigenschappen van synthetische zijn beter en vergeet niet de patentschappen van fabrikanten op koudemiddelen.
Verder is al dat geblabla over uitfaseren erg rekbaar. Bijvoorbeeld R22 (wat een uitermate goed koudemiddel was) zou ook allang uitgefaseerd zijn en daar draaien nog steeds miljoenen installaties op:
We zijn ondertussen 9 jaar verder bij oude bestaande systemen, de kans dat deze zonder bijvulling nu nog kunnen draaien is nagenoeg nihiel.
kijk maar deze publicatie uit 2010 jaren, exact jaar staat er helaas niet bij.
NVKL-Infoblad-Verbod-op-R22
Haha ik ken er persoonlijk al tientallen zo niet meer dan honderd. En dan veel meer dan 100kg inhoud.MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:57:
[...]
sorry, ik zou nagenoeg geen lopend systeem met R22 nu nog kunnen voorstellen, Per 1 januari 2015 is het bijvullen van HCFK’s waaronder ook het onder andere om het veelgebruikte koudemiddel R22, inclusief de mengsels waarin R22 is toegepast, waaronder R401, R402, R403, R408 en R409 verboden.
We zijn ondertussen 9 jaar verder bij oude bestaande systemen, de kans dat deze zonder bijvulling nu nog kunnen draaien is nagenoeg nihiel.
kijk maar deze publicatie uit 2010 jaren, exact jaar staat er helaas niet bij.
NVKL-Infoblad-Verbod-op-R22
Buiten de EU draaien er nog miljoenen installaties, neem dat maar van mij aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 10-08-2024 19:56 ]
Tja, er is voor alles wat te zeggen, maar wat voor tweakers / DHZ'ers enorme voordelen zijn is dat het, naast dat het met monoblocs goed zelf te installeren is, ook makkelijk uitwisselbaar is. Als je om wat voor reden dan ook (defect, andere capaciteit, moderner koelmiddel, mooier kleurtje, etc) je monobloc moet/wilt omwisselen, je gewoon een andere monobloc er aan kunt prikken en verder vrijwel niets hoeft te doen (nou ja een andere controller er aan). Met splits is een andere WP installeren een heel gedoe en een ingrijpende en dure verandering.Technician- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:44:
Heb je ook nog een WPB i.p.v. boiler met driewegklep aan je WP, is het wisselen nog gemakkelijker.
Beetje bang ben ik voor fabrikanten die toch de route volgen van monoblocs waar ze toch onderdelen separaat plaatsen en het dan als "hydro splits" verzieken.
We zullen zien (over een paar jaar) of de markt dat afstraft.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Tja maar net wat je kent.dof schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:23:
[...]
Tja, er is voor alles wat te zeggen, maar wat voor tweakers / DHZ'ers enorme voordelen zijn is dat het, naast dat het met monoblocs goed zelf te installeren is, ook makkelijk uitwisselbaar is. Als je om wat voor reden dan ook (defect, andere capaciteit, moderner koelmiddel, mooier kleurtje, etc) je monobloc moet/wilt omwisselen, je gewoon een andere monobloc er aan kunt prikken en verder vrijwel niets hoeft te doen (nou ja een andere controller er aan). Met splits is een andere WP installeren een heel gedoe en een ingrijpende en dure verandering.
Heb je ook nog een WPB i.p.v. boiler met driewegklep aan je WP, is het wisselen nog gemakkelijker.
Beetje bang ben ik voor fabrikanten die toch de route volgen van monoblocs waar ze toch onderdelen separaat plaatsen en het dan als "hydro splits" verzieken.
We zullen zien (over een paar jaar) of de markt dat afstraft.
Zou toch liever een split buitendeel vervangen. Even gas terugpompen. Unit afkoppelen, nieuwe neerzetten, vacumeren kranen open en draaien.
Geen gedoe met water, ontluchtingsprogramma’s, vorstkleppen, slangen met al dan verstijfde fiberringen, enz. Kan ook heel snel en waarschijnlijk sneller door het lichtere buitendeel.
Koudemiddel is niet eng en werkt heel schoon, en de leidingen kunnen in een kwart van de diameter zelfde vermogen vervoeren.
Die markt blijft gewoon EN idd door hydrosplits met R290 worden die gewoon dubbel zo duur.
Als het buitendeel nog draait, zou je het makkelijk zelf kunnen doen ook. Met een meterset, vacuümpomp en stikstof fles.
Echt heel eenvoudig. Zet de unit op koelen, draai de kleine aansluiting dicht.
Check de zuigdruk, komt deze op 0 draai snel de grote afsluiter dicht (inbus 4 of 5)
Doe de spanning eraf.
Koudemiddel is nu in de buitenunit.
Nu kun je rustig de koppelingenlosdraaien.
Nieuwe unit neerzetten
Koppelingen met moment aandraaien
Stikstof vullen tot werkdruk + 20%
Even op druk laten en kop afsoppen
Stikstof aflaten
Vacuüm pomp op zuigleiding laten zuigen
Vacuüm pomp uit, afsluiter meterset vacuüm dicht
Vacuüm 30 min standhouden.
Inbus 4 of 5 afsluiter klein open
Afsluiter groot open.
Draaien maar!
Echt heel eenvoudig. Zet de unit op koelen, draai de kleine aansluiting dicht.
Check de zuigdruk, komt deze op 0 draai snel de grote afsluiter dicht (inbus 4 of 5)
Doe de spanning eraf.
Koudemiddel is nu in de buitenunit.
Nu kun je rustig de koppelingenlosdraaien.
Nieuwe unit neerzetten
Koppelingen met moment aandraaien
Stikstof vullen tot werkdruk + 20%
Even op druk laten en kop afsoppen
Stikstof aflaten
Vacuüm pomp op zuigleiding laten zuigen
Vacuüm pomp uit, afsluiter meterset vacuüm dicht
Vacuüm 30 min standhouden.
Inbus 4 of 5 afsluiter klein open
Afsluiter groot open.
Draaien maar!
Interessante gedachte om als DHZ'er ook splits te gaan doen...Technician- schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:13:
[...]
Tja maar net wat je kent.
Zou toch liever een split buitendeel vervangen. Even gas terugpompen. Unit afkoppelen, nieuwe neerzetten, vacumeren kranen open en draaien.
Geen gedoe met water, ontluchtingsprogramma’s, vorstkleppen, slangen met al dan verstijfde fiberringen, enz. Kan ook heel snel en waarschijnlijk sneller door het lichtere buitendeel.
Koudemiddel is niet eng en werkt heel schoon, en de leidingen kunnen in een kwart van de diameter zelfde vermogen vervoeren.
Die markt blijft gewoon EN idd door hydrosplits met R290 worden die gewoon dubbel zo duur.
... maarre ik heb al teveel gereedschap en spullen (kunnen mensen beamen die m'n garage gezien hebben
Nee, ik blijf er bij dat monobloc's voor DHZ'ers toch een stuk makkelijker zijn (mits ze makkelijk bij het huis geplaatst kunnen worden).
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Thanks, dus feitelijk gezien maak het niet veel uit of je split of monoblok neemt. De verschillen zijn verwaarloosbaar/niet meetbaar (meer). Met als voordeel dat een split dus niet kan bevriezen bij lage temperaturen.verkeerslicht schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:51:
[...]
Een mono en een split zijn even stil. De condensor en de ventilator in de buitenunit zijn even groot voor zowel een split als een mono. De compressor zit in beide gevallen buiten.
Het verschil in efficiëntie is al veel over gediscusseerd. In theorie zou het verlies van de koelleidingen er meer toe doen dan het verlies van waterleidingen bij een monoblok (een vrij technisch verhaal). Tegelijkertijd is dit verschil in efficiëntie niet terug te zien in de meetresultaten van de Tweakers hier. Dus het zal rommelen in de marge zijn.
Verder inderdaad: warmtepomp in de voortuin, en direct op het leidingwerk in de kruipruimte aansluiten is een praktische plus voor de mono-wp. Verwarming boven is geen probleem, ik weet niet wat de dikte is van het leidingwerk naar boven toe, maar als dat bijvoorbeeld 22mm staal is, dan is dat prima. Dan ga je met 32mm meerlaagsbuis naar de vloerverwarming toe, en tak je af naar het leidingwerk wat er reeds zit naar boven toe.
Enige zorg is dan nog de boiler. Je kunt dan meerdere kanten op:Om je keuze niet nog moeilijker te maken
- Boiler beneden plaatsen
- Boiler boven plaatsen en extra leidingen aanleggen voor SWW naar boven toe
- Geen boiler op de warmtepomp, maar een losse warmtepompboiler gebruiken. Heeft ook weer z'n voor/nadelen, maar is een prima alternatief.
Een monoblok heeft wel als nadeel dat de waterleidingen dus naar buiten toe lopen (door de warmtewisselaar en weer terug). Bij bevriezing zal de wisselaar kapoerewiet gaan, en is dus iets waar je rekening mee moet houden (handmatig leeg laten lopen als het te lang duurt, of vorstbeveiligingskleppen)
Gezien het hele koelmiddel verhaal, is het dan nog wel interessant om nu een warmtepomp te plaatsen of wellicht afwachten welke kant het opgaat? Buiten dat het beter is voor het milieu, moet het ook een besparing opleveren qua kosten. In december krijg ik de sleutel en wil dan op korte termijn zonnepanelen plaatsen en warmtepomp. Dit om nog een jaar lang te kunnen salderen. Ik ga ervan uit dat ik mijn huidige energiecontract mee kan nemen en tot eind 2026 kan salderen zonder terugleververgoeding. Zonnepanelen vraag is momenteel ingekakt dus hoop, zeker in de winterperiode, hier mijn slag te kunnen slaan voordat het weer enigszins aantrekt. Dus even los van het feit dat de FAQ aangeeft dat het niet echt een goede combi is ga ik ervan uit dat ik dus kan salderen, maar wellicht sla ik hier de plank mis.
Na 2027 zien we wel verder, maar mooiste zou zijn dat er een systeem in komt want volledig geautomatiseerd in-en uitschakelt, de auto oplaadt. Eventueel icm een thuisaccu.
@STIMPPYYY Nee geen besparing door koudemiddel. Gewoon zsm plaatsen. Des te eerder stook je voordelig en verdien je dat ding terug tov een HR Ketel. Heb net voor mijn resterende kuubs 450m3 een 3 jarig contract gesloten. 1m3 gas = €1,28 ex vaste kosten ( €35,- cashback per jaar). Wat een feest.
Reken maar even door wat x m3 maal 2 = kWh je voor besparing geeft. Koudemiddel doet niet ter zake en zonnepanelen ook niet. Die helpen alleen mee.
NB: succes met het vinden van een goede installateur met een fatsoenlijke prijs. Daar zit je grootste probleem.
NB: succes met het vinden van een goede installateur met een fatsoenlijke prijs. Daar zit je grootste probleem.
[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 14:54 ]
Thanks! Ik bedoelde inderdaad niet dat het koelmiddel een besparing op moet leveren in kosten, maar het plaatsen van een WP tov huidige CV. Dat is niet duidelijk in mijn verhaalMotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:49:
@STIMPPYYY Nee geen besparing door koudemiddel. Gewoon zsm plaatsen. Des te eerder stook je voordelig en verdien je dat ding terug tov een HR Ketel. Heb net voor mijn resterende kuubs 450m3 een 3 jarig contract gesloten. 1m3 gas = €1,28 ex vaste kosten ( €35,- cashback per jaar). Wat een feest.Reken maar even door wat x m3 maal 2 = kWh je voor besparing geeft. Koudemiddel doet niet ter zake en zonnepanelen ook niet. Die helpen alleen mee.
Ik zit met mijn contract ook op 1,30 euro (inc belasting) per m3 gas. Niet echt goedkoop, maar kan nog wel (ouderwets?) salderen. Zie dat dit contract jan-2026 afloopt. Dus even zien wat slim is icm een WP.
Is niet zo moeilijk. https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.htmlSTIMPPYYY schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:07:
[...]
Thanks! Ik bedoelde inderdaad niet dat het koelmiddel een besparing op moet leveren in kosten, maar het plaatsen van een WP tov huidige CV. Dat is niet duidelijk in mijn verhaal.
Ik zit met mijn contract ook op 1,30 euro (inc belasting) per m3 gas. Niet echt goedkoop, maar kan nog wel (ouderwets?) salderen. Zie dat dit contract jan-2026 afloopt. Dus even zien wat slim is icm een WP.
infeite weet je dat nu al, F-gassen hebben hun langste tijd gehad, in 2027 zul je merken dat de eerste R32 (bv) warmtepompen al niet meer verkocht gaan worden. Dat zie je ook dat het veelal bestaande "oudere" modelen zijn die nu nog met F-gassen worden geleverd. De nieuwe modelen zijn in de EU dan veelal met R-290 (geen F-gas) gevuld.STIMPPYYY schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:28:
[...]
Thanks, dus feitelijk gezien maak het niet veel uit of je split of monoblok neemt. De verschillen zijn verwaarloosbaar/niet meetbaar (meer). Met als voordeel dat een split dus niet kan bevriezen bij lage temperaturen.
Gezien het hele koelmiddel verhaal, is het dan nog wel interessant om nu een warmtepomp te plaatsen of wellicht afwachten welke kant het opgaat? Buiten dat het beter is voor het milieu, moet het ook een besparing opleveren qua kosten. In december krijg ik de sleutel en wil dan op korte termijn zonnepanelen plaatsen en warmtepomp. Dit om nog een jaar lang te kunnen salderen. Ik ga ervan uit dat ik mijn huidige energiecontract mee kan nemen en tot eind 2026 kan salderen zonder terugleververgoeding. Zonnepanelen vraag is momenteel ingekakt dus hoop, zeker in de winterperiode, hier mijn slag te kunnen slaan voordat het weer enigszins aantrekt. Dus even los van het feit dat de FAQ aangeeft dat het niet echt een goede combi is ga ik ervan uit dat ik dus kan salderen, maar wellicht sla ik hier de plank mis.
Na 2026 zien we wel verder, maar mooiste zou zijn dat er een systeem in komt want volledig geautomatiseerd in-en uitschakelt, de auto oplaadt. Eventueel icm een thuisaccu.
Edit: @DutchWing heeft me er op gewezen dat deze regeling natuurlijk alleen van toepassing is op nieuwe installaties, bestaande installaties, ook die tot het verbod ingaat nog worden geplaatst zijn hier natuurlijk zo ver de regelgeving nu gaat (je weet echter nooit wat men bv in Brussel nog meer gaat verzinnen) niet betroffen, verboden zullen pas effect hebben als de levensduur van de huidige systemen al lang voorbij zal zijn. Dus voor nu kan een consument ook gerust nu nog gewoon bv R32 systemen gaan kopen.
Echter gericht op de toekomst is een keuze voor een niet-F-Gas mogelijk toch de betere optie, bv R-290 (propaan) wat dus geen F-gas is.
hier nog in een notedop de wijzigingen mbt warmtepompen:
Mono-bloks:
Split-unit
warmtepompen:
airco's
bron
Hoofdaspect in deze is puur het milieu, er wordt hier geen aandacht aan een besparing voor de consument/bedrijf gedacht, in het algemeen valt dat ook reuze mee. R-290 is voor warmtepompen helemaal niet zo'n slecht idee, alleen bij groter split-units wordt dit wel een klein probleem. Dat heeft mn over de expl/brandbaarheid van dat goedje (propaan) te maken. daar worden toch wel andere eisen aan gesteld.
Zie ook dat vrijwel alle huidige R-290 (monobloks) een veiligheidszone hebben.
/f/image/lFOYGWCdSO6VHtwp37AUwTT6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 14-08-2024 12:17 ]
Op basis van jouw eerdere post concludeer ik dat jij een supergeschikt huis hebt met 170 m2 vloerverwarming en 1800 m3 gasverbruik, dus een flink besparingspotentieel.STIMPPYYY schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:07:
[...]
Thanks! Ik bedoelde inderdaad niet dat het koelmiddel een besparing op moet leveren in kosten, maar het plaatsen van een WP tov huidige CV. Dat is niet duidelijk in mijn verhaal.
1800 m3 gas à €1,30 is €2340 per jaar, plus nog vastrecht gas en vaste leveringskosten, die waren bij mij €318 per jaar, totaal €2658 per jaar.
Het stroomverbruik zal stijgen met ~ 3600 kWh per jaar, zeg à 28 ct (ik reken 2025 met voor jou ‘ouderwets’ salderen even niet mee), maakt €1008 per jaar. Netto besparing €1650 per jaar.
Als je over een horizon van 15 jaar kijkt (de verwachte levensduur van een goede warmtepomp of CV ketel), dan zijn de totale kosten voor de WP veel lager.
De financiële argumenten op een rijtje:
1. Lagere ‘stook’kosten zoals hierboven beschreven.
2. Besparing vastrecht gas (bij mij was dit netbeheer €240/jaar, plus vaste leveringskosten €78/jaar)
3. Waardeverhoging huis: volgens onderzoek NVM heeft duurzaamheid een grote invloed op de verkoopprijs, grofweg 3% hogere verkoopprijs per energielabel omhoog, zie https://www.nvm.nl/nieuws...woningen-presteren-beter/
4. Eventueel lagere hypotheekrente.
5. Gebruiken overschot zonne-energie (bij jou vooral in 2025 nog).
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
@STIMPPYYY en dan hebben we het nog niet eens gehad over de voordelen voor het milieu, klimaat en afhankelijkheid van kostbare gasimport
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Je hebt helemaal gelijk inderdaad. Verwachte verbruik ligt op 1800m3, maar kan zelfs meer zijn. Minder zie ik zeker niet snel gebeuren. De punten op een rijtjeSebastiaanPs schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Op basis van jouw eerdere post concludeer ik dat jij een supergeschikt huis hebt met 170 m2 vloerverwarming en 1800 m3 gasverbruik, dus een flink besparingspotentieel.
1800 m3 gas à €1,30 is €2340 per jaar, plus nog vastrecht gas en vaste leveringskosten, die waren bij mij €318 per jaar, totaal €2658 per jaar.
Het stroomverbruik zal stijgen met ~ 3600 kWh per jaar, zeg à 28 ct (ik reken 2025 met voor jou ‘ouderwets’ salderen even niet mee), maakt €1008 per jaar. Netto besparing €1650 per jaar.
Als je over een horizon van 15 jaar kijkt (de verwachte levensduur van een goede warmtepomp of CV ketel), dan zijn de totale kosten voor de WP veel lager.
De financiële argumenten op een rijtje:
1. Lagere ‘stook’kosten zoals hierboven beschreven.
2. Besparing vastrecht gas (bij mij was dit netbeheer €240/jaar, plus vaste leveringskosten €78/jaar)
3. Waardeverhoging huis: volgens onderzoek NVM heeft duurzaamheid een grote invloed op de verkoopprijs, grofweg 3% hogere verkoopprijs per energielabel omhoog, zie https://www.nvm.nl/nieuws...woningen-presteren-beter/
4. Eventueel lagere hypotheekrente.
5. Gebruiken overschot zonne-energie (bij jou vooral in 2025 nog).
Ik woon in de omgeving van Nijmegen, dus als daar goede ervaringen me specifieke installateurs zijn hoor ik dat graag (in een PM). Mag natuurlijk ook verder zijn als ze goed zijn.
Bedankt, wederom helder verhaal!MacD007 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
infeite weet je dat nu al, F-gassen hebben hun langste tijd gehad, in 2027 zul je merken dat de eerste R32 (bv) warmtepompen al niet meer verkocht gaan worden. Dat zie je ook dat het veelal bestaande "oudere" modelen zijn die nu nog met F-gassen worden geleverd. De nieuwe modelen zijn in de EU dan veelal met R-290 (geen F-gas) gevuld.
Hoofdaspect in deze is puur het milieu, er wordt hier geen aandacht aan een besparing voor de consument/bedrijf gedacht, in het algemeen valt dat ook reuze mee. R-290 is voor warmtepompen helemaal niet zo'n slecht idee, alleen bij groter split-units wordt dit wel een klein probleem. Dat heeft mn over de expl/brandbaarheid van dat goedje (propaan) te maken. daar worden toch wel andere eisen aan gesteld.
[Afbeelding]
Dat F-Gassen uitgefaseerd worden is een feit, echter dit betekent nog niet dat bestaande installaties niet meer gevuld mogen worden zoals bij R22 installaties.MacD007 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
infeite weet je dat nu al, F-gassen hebben hun langste tijd gehad, in 2027 zul je merken dat de eerste R32 (bv) warmtepompen al niet meer verkocht gaan worden. Dat zie je ook dat het veelal bestaande "oudere" modelen zijn die nu nog met F-gassen worden geleverd. De nieuwe modelen zijn in de EU dan veelal met R-290 (geen F-gas) gevuld.
[Afbeelding]
Er zijn namelijk nog enorm veel split installatie en monoblock installaties met R32 en R410a op de markt.
Om gelijk alle split installaties daarom per definitie als afgeschreven te bestempelen… Daarom eerst even kijken wat er de komende jaren gaat gebeuren met R290 regelgeving omtrent split installaties voor je iets gaat roepen. (Wat ik gehoord hebt, gaat daarin ook nog het een en ander in veranderen)
Er zijn nog steeds fabrikanten die met nieuwe R32 split installaties op de markt komen. (Vaillant bijvoorbeeld eind 2024)
Overigens heb ik geen voorkeur voor monoblock of split.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Klopt wat je zegt. Split is nog lang niet voorbij, dat wil de markt niet. Die regels allemaal moet ik nog zien.DutchWing schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:25:
[...]
Dat F-Gassen uitgefaseerd worden is een feit, echter dit betekent nog niet dat bestaande installaties niet meer gevuld mogen worden zoals bij R22 installaties.
Er zijn namelijk nog enorm veel split installatie en monoblock installaties met R32 en R410a op de markt.
Om gelijk alle split installaties daarom per definitie als afgeschreven te bestempelen… Daarom eerst even kijken wat er de komende jaren gaat gebeuren met R290 regelgeving omtrent split installaties voor je iets gaat roepen. (Wat ik gehoord hebt, gaat daarin ook nog het een en ander in veranderen)
Er zijn nog steeds fabrikanten die met nieuwe R32 split installaties op de markt komen. (Vaillant bijvoorbeeld eind 2024)
Er zijn ook legio oplossingen om Fgassen te vervangen door niet brandbaar koudemiddel <gwp 150. En nog veel lager.
Dat splits op propaan gaan draaien lijkt me van niet. Te gevaarlijk binnen.
Bovendien gaan zowel splits als monoblocs nooit lek koudemiddel zijdig. Enige verschil met monobloc is door de installateur aangebrachte flarekoppelingen (4 stuks)die bij de mono in de fabriek zijn aangebracht (meestal zit er gewoon een koudemiddel afsluiter tussen compressordeel en hydroliekdeel).
Dat zijn de enige koppelingen en goed hardgesoldeerd gaan die nooit lek.
Dus dat je problemen zou hebben met koudemiddel is vergezocht, je koopt zo’n ding tot die uit de tijd is en dan wordt deze afgevoerd.
Of in geval van toch een lekkage komt er een retrofit gas in, die wel voldoet.
De koudetechniek wereld loopt al decennia samen met de regelgeving en acteert op wetgeving en nieuwe koudemiddelen. Is helemaal niks nieuws behalve dat consumenten er nu schijnbaar meer van meekrijgen en sommigen dan wat gaan roepen.
[ Voor 25% gewijzigd door Technician- op 12-08-2024 21:57 ]
R22 en R404A moest vervangen worden voor R407F, dat grapje heeft aardig wat gekost.Technician- schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:51:
[...]
Klopt wat je zegt. Split is nog lang niet voorbij, dat wil de markt niet. Die regels allemaal moet ik nog zien.
Er zijn ook legio oplossingen om Fgassen te vervangen door niet brandbaar koudemiddel <gwp 150. En nog veel lager.
Dat splits op propaan gaan draaien lijkt me van niet. Te gevaarlijk binnen.
Bovendien gaan zowel splits als monoblocs nooit lek koudemiddel zijdig. Enige verschil met monobloc is door de installateur aangebrachte flarekoppelingen (4 stuks)die bij de mono in de fabriek zijn aangebracht (meestal zit er gewoon een koudemiddel afsluiter tussen compressordeel en hydroliekdeel).
Dat zijn de enige koppelingen en goed hardgesoldeerd gaan die nooit lek.
Dus dat je problemen zou hebben met koudemiddel is vergezocht, je koopt zo’n ding tot die uit de tijd is en dan wordt deze afgevoerd.
Of in geval van toch een lekkage komt er een retrofit gas in, die wel voldoet.
De koudetechniek wereld loopt al decennia samen met de regelgeving en acteert op wetgeving en nieuwe koudemiddelen. Is helemaal niks nieuws behalve dat consumenten er nu schijnbaar meer van meekrijgen en sommigen dan wat gaan roepen.
Voor particulieren verwacht ik niet dat het zal gebeuren met R410a of R32, tegen die tijd zijn de machine,s al vervangen.
Nee dat moest niet. Dat was alleen bij lekkage, of service. Als de machine lekdicht draaide hoefde je niks.mr_evil08 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:03:
[...]
R22 en R404A moest vervangen worden voor R407F, dat grapje heeft aardig wat gekost.
Voor particulieren verwacht ik niet dat het zal gebeuren met R410a of R32, tegen die tijd zijn de machine,s al vervangen.
sorry, ik was even niet duidelijk genoeg, mijn betoog ging uitsluitend over nieuw te leveren systemen en betrof niet bestaande systemen. ik zal dat expliciet er nog even bij zetten.DutchWing schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:25:
[...]
Dat F-Gassen uitgefaseerd worden is een feit, echter dit betekent nog niet dat bestaande installaties niet meer gevuld mogen worden zoals bij R22 installaties.
M.b.t. R290 eerst even afwachten wat de mogelijke wijzigingen nu echt gaan brengen, in de huidige ATEX zijn verwarmingstoestellen nog uitgesloten (mn ook omdat men toen dacht dat daar geen markt voor was, nu blijkt dat door de nieuwe F-gassen verordening in de EU compleet te zijn verstoort, wat ook een heleboel mensen niet haden zien aankomen, men had zelfs een verlichting van de 2021 regels verwacht, juist het tegenovergestelde is gebeurt.
Het zou niet vreemd worden als voor grotere systemen ( niet voor consumenten bedoeld) een ATAX achtige regeling gaat komen, er zijn aanwijzingen hiervoor die in die richting wijzen. Ik zelf zou het een gemiste kans vinden als men het niet zo gaat doen.
dan is het alleen wachten op de eerste ramp veroorzaakt door een warmtepomp, niet echt handig voor de warmtepomp industrie lijkt me.
want de reactie daarop zal vermoedelijk nog een tikje scherper worden.
en heel belangrijk, er zijn tal van fabrikanten die wereldwijd producten ontwikkelen, zij houden dus ook rekening met de markten buiten de EU.
hier nog een opsomming die ik hier pas geleden ookal heb geplaatst: de F-gassen voor warmtepompen in een notedop.
Mono-bloks:
Split-unit
warmtepompen:
airco's
bron
R32 met zijn GWP van 675 zal dus in de groep vallen >150 en veruit de meeste warmtepompen zullen in de categorie <=12 kW vallen, en voor deze is 2027 echt het einde voor verkoop van nieuwe units.
welke redenen bv Vaillant heeft om nu nog met nieuwe modelen met R32 te komen kan ik je niet beantwoorden, dat zul je echt aan het merk zelf moeten vragen, ik mag aannemen dat ze daar zelf goed over hebben nagedacht. of het is een noodzakelijke vervanging van oude modellen om deze nu nog tot 2027 te kunnen blijven verkopen of wat voor andere redenen je zou kunnen bedenken.
, deze F-gassen regeling is nu nog slechts beperkt tot de EU echter zijn deze regels wel ook in lijn en om te voldoen aan internationale afspraken (het Protocol van Montreal ( 1989) en het daarmee samenhangende Kigali Amendement (2016)).
Dus ook daar ziet men dat de weg gaat naar het zo veel mogelijk stoppen met F-gassen, De EU is nu een keer iets sneller hier mee (infeite nog te langzaam)
als je daar meer van wilt weten zie:
Protocol van Montreal
en
Kigali Amendement
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 13-08-2024 10:55 ]
Met het oog op een warmtepomp in de nabije toekomst wil ik de vloerwarming in mijn huis zo warmtepomp-proof mogelijk aanleggen. Omdat er straks ook met de warmtepomp gekoeld gaat worden begrijp ik uit de vele posts dat een kunststofverdeler dan vereist is. Omdat de komende 1/2 jaar de CV-ketel nog blijft hangen kom ik uit op de volgende verdeler met pomp, waarbij de pomp bij overstap naar de warmtepomp verwijderd kan worden. Zou dit de juiste keuze zijn of is er een andere verdeler aan te raden? Vloerverwarming per verdieping met eigen verdeler (1x 2 groepen, 1x 4/5 groepen en 1x 4 groepen). VVW is 10cm hoh, 16x2 en de groepen worden maximaal 80 meter lang met waar mogelijk minder dan 10 meter verschil.
Kun je de max temperatuur van de CV ketel ook begrenzen? Dan zou ik de pomp weglaten. Eventueel de CV-pomp een standje hoger zetten en het max vermogen terugschroeven. Ik heb ook twee jaar CV-ketel op max 35 graden laten draaien. Gaat prima. Op Youtube zijn diverse filmpjes te vinden van allerlei typen ketels en hoe je de instellingen kunt aanpassen.laquaezzi schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:40:
Met het oog op een warmtepomp in de nabije toekomst wil ik de vloerwarming in mijn huis zo warmtepomp-proof mogelijk aanleggen. Omdat er straks ook met de warmtepomp gekoeld gaat worden begrijp ik uit de vele posts dat een kunststofverdeler dan vereist is. Omdat de komende 1/2 jaar de CV-ketel nog blijft hangen kom ik uit op de volgende verdeler met pomp, waarbij de pomp bij overstap naar de warmtepomp verwijderd kan worden. Zou dit de juiste keuze zijn of is er een andere verdeler aan te raden? Vloerverwarming per verdieping met eigen verdeler (1x 2 groepen, 1x 4/5 groepen en 1x 4 groepen). VVW is 10cm hoh, 16x2 en de groepen worden maximaal 80 meter lang met waar mogelijk minder dan 10 meter verschil.
Gewoon voor een pomploge verdeler gaan, de meeste verdelers zijn rvs of kunststof (composiet), bijvoorbeeld hier 2 A merk verdelers: Henco Composiet verdeler en Robot Solid verdelerlaquaezzi schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:40:
De cv ketel kun je in aanvoertemperatuur verlagen en als extra beveiliging een aanlegthermostaat plaatsen welke de ketel "tijdelijk" uitschakelt indien de aanvoertemperatuur boven de ingestelde setpoint (bijv. 40 graden) komt.
Mbt verboden, dit zijn productie / import verboden. Dus als een leverancier of producent nog een flinke voorraad R32 split units op de plank heeft staan, mogen die na jan 2027 nog gewoon verkocht worden.
is dat zoingmar89 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:52:
Mbt verboden, dit zijn productie / import verboden. Dus als een leverancier of producent nog een flinke voorraad R32 split units op de plank heeft staan, mogen die na jan 2027 nog gewoon verkocht worden.
volgens artikel 11 staat er : in de markt brengen, verkopen aan consumenten valt daar dus ook onder.
"Placing on the market prohibitions referred to in Article 11(1)"
in Artikel 3 staan de def. wat daarmee bedoeld wordt "‘placing on the market’ means the customs release for free circulation in the Union or the supplying or making available to another person within the Union, for the first time, for payment or free of charge, or the use of substances produced, or of products or equipment manufactured, for own use;"
in Annex IV staat dan vermeld welke dat zijn, zie mijn eerdere post hierover.
dus zelfs kado geven van een nieuw product mag dan niet meer.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 13-08-2024 14:10 ]
Je leest over 'for the first time,' heen.MacD007 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:07:
[...]
is dat zo![]()
volgens artikel 11 staat er : in de markt brengen, verkopen aan consumenten valt daar dus ook onder.
"Placing on the market prohibitions referred to in Article 11(1)"
in Artikel 3 staan de def. wat daarmee bedoeld wordt "‘placing on the market’ means the customs release for free circulation in the Union or the supplying or making available to another person within the Union, for the first time, for payment or free of charge, or the use of substances produced, or of products or equipment manufactured, for own use;"
in Annex IV staat dan vermeld welke dat zijn, zie mijn eerdere post hierover.
dus zelfs kado geven van een nieuw product mag dan niet meer.
Dus op de markt brengen van een nog niet eerder in de markt gezet product.
Ergo, wat @ingmar89 zegt klopt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zou direct voor een LT verdeler gaan, deze bijvoorbeeld.laquaezzi schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:40:
https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721508
Als blijkt dat het toch niet geweldig functioneerd kun je achteraf altijd nog de pompmodule bijbestellen.
Meeste ketels kunnen prima met een LT warmtepomp verdeler overweg.
80 meter is veel, zou iets korter aanhouden en een extra groep nemen, de meerkosten vallen mee.
Met 4 groepen haal je mogelijk de benodigde flow niet wat een warmtepomp wil hebben?
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 13-08-2024 14:38 ]
ik lees dit dus even anders, ik kijk wel even naar de nederlandse vertaling wat daar staat:True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Je leest over 'for the first time,' heen.
Dus op de markt brengen van een nog niet eerder in de markt gezet product.
Ergo, wat @ingmar89 zegt klopt.
"6) “in de handel brengen”: de vrijgave door de douane voor vrij verkeer in de Unie of het voor het eerst in de Unie, al dan niet tegen betaling, leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon, of het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik"
gelet op de plaats van komma's in de tekst wordt volgens mij hier namelijk wat anders bedoeld; het voor het eerst in de handel brengen van het apparaat (dus blijkbaar zijn tweede hands apparatuur hiervan uitgesloten, of dit moet ergens anders weer anderes geregeld zijn) tegen betaling of zelfs gratis aan een andere persoon.
deel 1: de vrijgave door de douane voor vrij verkeer in de Unie of het voor het eerst in de Unie, (voor het eerst slaat dus alleen op dit eerste deel)
deel 2: al dan niet tegen betaling,
deel 3 leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon,
deel 4: of het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik"
Dus in normaal nederlands als het apparaat nieuw aan een klant wordt verkocht (tegen welke prijs dan ook) wordt dit gezien als inde handel brengen. blijkbaar valt hieronder ook het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik hieronder.
Een wellicht iets duidelijkere definitie vind je hier: https://eur-lex.europa.eu.../?uri=CELEX%3A52013DC0592 'het voor het eerst in de EU op de markt aanbieden van een product'.MacD007 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:37:
[...]
ik lees dit dus even anders, ik kijk wel even naar de nederlandse vertaling wat daar staat:
"6) “in de handel brengen”: de vrijgave door de douane voor vrij verkeer in de Unie of het voor het eerst in de Unie, al dan niet tegen betaling, leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon, of het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik"
gelet op de plaats van komma's in de tekst wordt volgens mij hier namelijk wat anders bedoeld; het voor het eerst in de handel brengen van het apparaat (dus blijkbaar zijn tweede hands apparatuur hiervan uitgesloten, of dit moet ergens anders weer anderes geregeld zijn) tegen betaling of zelfs gratis aan een andere persoon.
deel 1: de vrijgave door de douane voor vrij verkeer in de Unie of het voor het eerst in de Unie, (voor het eerst slaat dus alleen op dit eerste deel)
deel 2: al dan niet tegen betaling,
deel 3 leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon,
deel 4: of het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik"
Dus in normaal nederlands als het apparaat nieuw aan een klant wordt verkocht (tegen welke prijs dan ook) wordt dit gezien als inde handel brengen. blijkbaar valt hieronder ook het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik hieronder.
Onder: 'Artikel 3 Definities' staat (zoals jij ook al noemde):
Gaat echt om de implicatie van vrijgave door de douane = importeren in de EU.6)
“in de handel brengen”: de vrijgave door de douane voor vrij verkeer in de Unie of het voor het eerst in de Unie, al dan niet tegen betaling, leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon, of het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik;
Als je dit gaat haviltexen kom je never nooit uit op: verkopen aan een klant. Ik zie dat gewoon echt als iets heel anders, wat hier duidelijk niet bedoelt wordt.
En hier staat wel het één en ander over wat 'in vrije verkeer brengen' is: https://www.belastingdien...rije_verkeer_brengen.html
[ Voor 4% gewijzigd door True op 13-08-2024 15:26 ]
In geval je nu een defecte binnen/buiten unit zou hebben zal deze toch ook nog gerepareerd of vervangen moeten kunnen worden.
Dat mag inderdaad gewoon.Byorn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:32:
In geval je nu een defecte binnen/buiten unit zou hebben zal deze toch ook nog gerepareerd of vervangen moeten kunnen worden.
Mitsubishi Electric heeft de regels duidelijk en overzichtelijk samengevat in een white paper.
Er is geen gepland verbod op service en onderhoud aan warmtepompen met koudemiddelen met een GWP van < 2500 (dus inclusief R32 met GWP 675 en R410a met GWP 2088).
De NVKL van het als volgt samen:
“Vanaf 1 jan 2026 mag bijvullen van klimaatregelingsapparatuur en warmtepompen alleen als het GWP van het F-gas lager is dan 2500.
Tot 1 jan 2032 is er een uitzondering voor gerecycled/geregenereerd koudemiddel met een GWP boven 2500, daarna mogen deze koudemiddelen helemaal niet meer gebruikt worden voor deze apparatuur.”
dit is een heel andere casus; en ook een heel andere regelgeving; de tekst zijn zeker niet uitwisselbaar, het heeft dus geen zin om naar een definitie te kijken in andere regelgevingen. Dit is overigens een veel gemaakt fout, niets voor niets zijn de definities per regel elke keer apart benoemd, anders had men deze eenvoudig in een algemeen geldend tekst kunnen plaatsen.True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:24:
[...]
Een wellicht iets duidelijkere definitie vind je hier: https://eur-lex.europa.eu.../?uri=CELEX%3A52013DC0592 'het voor het eerst in de EU op de markt aanbieden van een product'.
Je moet echt deze regelgeving alleen binnen de grenzen van deze regeling zien. van toepassing zijnde aanvullingen en verwijzigingen staan daarin ook steeds duidelijk vermeld.
de door jou aangehaalde gaat over De verordening heeft als doel om de interne markt te versterken door een betere toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning* op het gebied van goederen en door ongerechtvaardigde handelsbelemmeringen weg te nemen, dus een heel ander werkingsveld.
ik snap je zienswijze alleen kan ik helaas niet met je meegaan in je argumentatie, ik denk nog steeds dat deze insteek niet de juiste is.
ja en nee, wat de belastingsdienst vind onder in het vrije verkeer brengen kan afwijken van een wat de EU hieronder verstaat.[...]
Gaat echt om de implicatie van vrijgave door de douane = importeren in de EU.
je vergeet het woordje "of" het is dus of importeren in de EU of binnen de EU zelf op de markt brengen.
Als je dit gaat haviltexen kom je never nooit uit op: verkopen aan een klant. Ik zie dat gewoon echt als iets heel anders, wat hier duidelijk niet bedoelt wordt.
En hier staat wel het één en ander over wat 'in vrije verkeer brengen' is: https://www.belastingdien...rije_verkeer_brengen.html
Deze VERORDENING (EU) 2024/573 , is ook geen wetgeving die nog door de lidstaaten zelf in hun eigen wet en regelgeving moeten omzetten, maar een EU verordening is direct na uitgifte in alle lidstaaten rechtsgeldig zonder een toevoeging naar nationaal recht. Dergalve hebben definities vanuit het national recht hier geen werking in.
kijk maar eens hier na:
/f/image/A5JUzP9wWbRICYGTDOyrOdfw.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://climate.ec.europa...ipment-containing-f-gases
Prima, terug naar dat wat er toe doet:MacD007 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:06:
[...]
dit is een heel andere casus; en ook een heel andere regelgeving; de tekst zijn zeker niet uitwisselbaar, het heeft dus geen zin om naar een definitie te kijken in andere regelgevingen. Dit is overigens een veel gemaakt fout, niets voor niets zijn de definities per regel elke keer apart benoemd, anders had men deze eenvoudig in een algemeen geldend tekst kunnen plaatsen.
Je moet echt deze regelgeving alleen binnen de grenzen van deze regeling zien. van toepassing zijnde aanvullingen en verwijzigingen staan daarin ook steeds duidelijk vermeld.
de door jou aangehaalde gaat over De verordening heeft als doel om de interne markt te versterken door een betere toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning* op het gebied van goederen en door ongerechtvaardigde handelsbelemmeringen weg te nemen, dus een heel ander werkingsveld.
ik snap je zienswijze alleen kan ik helaas niet met je meegaan in je argumentatie, ik denk nog steeds dat deze insteek niet de juiste is.
[...]
ja en nee, wat de belastingsdienst vind onder in het vrije verkeer brengen kan afwijken van een wat de EU hieronder verstaat.
Deze VERORDENING (EU) 2024/573 , is ook geen wetgeving die nog door de lidstaaten zelf in hun eigen wet en regelgeving moeten omzetten, maar een EU verordening is direct na uitgifte in alle lidstaaten rechtsgeldig zonder een toevoeging naar nationaal recht. Dergalve hebben definities vanuit het national recht hier geen werking in.
kijk maar eens hier na:
[Afbeelding]
bron: https://climate.ec.europa...ipment-containing-f-gases
Bron: https://eur-lex.europa.eu...OJ:L_202400573#d1e927-1-1
Gaat echt om de implicatie van vrijgave door de douane = importeren in de EU.6)
“in de handel brengen”: de vrijgave door de douane voor vrij verkeer in de Unie of het voor het eerst in de Unie, al dan niet tegen betaling, leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon, of het gebruik van geproduceerde stoffen of van vervaardigde producten of apparatuur, voor eigen gebruik;
Als we dan terug gaan naar: https://eur-lex.europa.eu...J:L_202400573#d1e2213-1-1
Kan ik tot geen andere conclusie komen dan het interpreteren dat hierin bedoelt wordt: zolang het al op te koop is mag het te koop blijven en dus wat eerder aangehaald is: wat al op de plank staat mag gewoon nog verkocht worden.1. Het in de handel brengen van de in bijlage IV vermelde producten, met inbegrip van onderdelen daarvan, en apparatuur, met een vrijstelling voor militaire apparatuur, is met ingang van de in die bijlage vastgestelde datum verboden, waarbij voor zover van toepassing wordt gedifferentieerd naargelang van het type of het aardopwarmingsvermogen van het gas.
Indien je anders ziet moet je van goeden huize komen om mij qua semantiek op andere gedachten te brengen.
NB Ik zie totaal geen reden waarom de EU in de ene verordening een compleet andere interpretatie zal hebben over 'in de markt brengen' dan in een andere zeker als het ook nog in dezelfde markt en redelijkerwijs dezelfde context geplaatst is.
PS Een volgende reactie mag wel iets minder op de man trouwens met je "een veel gemaakt fout" [sic].
Mitsubishi Electric, een van de wereldwijde marktleiders voor warmtepompen, beschouwt het als volgt (uit het eerder genoemde white paper over koudemiddelen van Mitsubishi):
:strip_exif()/f/image/2SmsY5fqDv8SzOQB1L8x0l3M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTOdRLZkYBndDp5ieBmnbV1r.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zij zien
- GWP < 150 per 2027 als voorwaarde voor nieuw te plaatsen monoblock warmtepompen
- GWP < 750 per 2025 als een voorwaarde voor nieuw te plaatsen single split warmtepompen.
- GWP < 150 per 2027 als een voorwaarde voor nieuw te plaatsen single split warmtepompen met vermogen tot 12 kW.
:strip_exif()/f/image/2SmsY5fqDv8SzOQB1L8x0l3M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTOdRLZkYBndDp5ieBmnbV1r.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zij zien
- GWP < 150 per 2027 als voorwaarde voor nieuw te plaatsen monoblock warmtepompen
- GWP < 750 per 2025 als een voorwaarde voor nieuw te plaatsen single split warmtepompen.
- GWP < 150 per 2027 als een voorwaarde voor nieuw te plaatsen single split warmtepompen met vermogen tot 12 kW.
[ Voor 34% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-08-2024 18:03 ]
Zij gaan dus wel uit van nieuw te plaatsen installaties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen wetteksten er op na geslagen heb, maar uitgegaan ben van wat me is verteld(in dit geval door intercool, importeur Toshiba).
De praktijk, als het een verkoopverbod zou zijn, zou zijn dat er (groot) handelaren op bepaalde momenten zouden blijven zitten met onverkoopbare aircos en warmtepompen.
Ik lees "op de markt brengen" dan ook als in de Europese markt importeren. (Maar dat is mijn interpretatie)
De praktijk, als het een verkoopverbod zou zijn, zou zijn dat er (groot) handelaren op bepaalde momenten zouden blijven zitten met onverkoopbare aircos en warmtepompen.
Ik lees "op de markt brengen" dan ook als in de Europese markt importeren. (Maar dat is mijn interpretatie)
Ik gebruik nog een speciale L-W koeler voor mijn wijnopslag.mr_evil08 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:03:
[...]
R22 en R404A moest vervangen worden voor R407F, dat grapje heeft aardig wat gekost.
Die is in 2012 geïnstalleerd en draait op R404A, wat feitelijk in 2012 al uitgefaseerd was.
Dit voorjaar heb ik vastgesteld dat er nogal wat koelmiddel was verdwenen. En een nieuwe airco is duur en weer een hele klus om te installeren.
Ik heb gerecycled R404 kunnen aanschaffen en de airco weer laten bijvullen door een F-gas specialist. Draait weer een stuk efficiënter. Moraal van het verhaal: oudere F-gassen kunnen gerecycled nog worden verkregen, maar is wel een duur grapje.
Dus R410a en R32 systemen bij particulieren kunnen nog heel wat tijd mee.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Een dergelijke installatie kun je vaak ook vrij eenvoudig ombouwen naar een ander koudemiddel. Bijvoorbeeld van r404 naar R448/449.
als je dat denkt dan veel succes, nee, er is dus juist een voldoende overgangsregeling, namelijk 2024 waar wordt aangekondigd dat het einde is voor de in Annex IV genoemde apparaten, dus de eigen markt kan daar op meer dan voldoende op inspelen om zijn voorraden van deze op tijd af te bouwen.True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:51:
[...]
Prima, terug naar dat wat er toe doet:
Bron: https://eur-lex.europa.eu...OJ:L_202400573#d1e927-1-1
[...]
Gaat echt om de implicatie van vrijgave door de douane = importeren in de EU.
Als dan terug gaan naar: https://eur-lex.europa.eu...J:L_202400573#d1e2213-1-1
[...]
Kan ik tot geen andere conclusie komen dan het interpreteren dat hierin bedoelt wordt: zolang het al op te koop is mag het te koop blijven en dus wat eerder aangehaald is: wat al op de plank staat mag gewoon nog verkocht worden.
Indien je anders ziet moet je van goeden huize komen om mij qua semantiek op andere gedachten te brengen.
NB Ik zie totaal geen reden waarom de EU in de ene verordening een compleet andere interpretatie zal hebben over 'in de markt brengen' dan in een andere zeker als het ook nog in dezelfde markt en redelijkerwijs dezelfde context geplaatst is.
PS Een volgende reactie mag wel iets minder op de man trouwens met je "een veel gemaakt fout" [sic].
Ik heb in eerdere functies veel met EU regelgeving te maken gehad en heb dus redelijke ervaring hoe je dit soort wetteksten moet lezen en interpreteren.
Maar als je mij niet geloofd prima, dan zou je dus dit eigenlijk aan een EU jurist moeten voorleggen.
Maar is is dus niet mijn probleem als consument, tenslotte ik ben geen handelaar. ik verwacht dat vanuit de branche ook op tijd hiervoor gewaarschuwd gaat worden.
Dat dacht ik ook, maar de Franse fabrikant (Friax) raadde ten zeerste af zelf een andere koelvloeistof te zoeken, maar biedt wel een alternatief aan voor de R404A (gegeven de compressor etc. die is ingebouwd, geen idee hoe strikt dat is), en dan was zo ie zo het ombouwen vereist, inclusief hard solderen van leidingen. Daar wilde mijn F-gassen installateur niet aan.ingmar89 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:04:
Een dergelijke installatie kun je vaak ook vrij eenvoudig ombouwen naar een ander koudemiddel. Bijvoorbeeld van r404 naar R448/449.
Blij dat ik weer vele jaren vooruit kan (en heb nog een beetje voorraad opgeslagen bij de installateur
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Kun je de max temperatuur van de CV ketel ook begrenzen? Dan zou ik de pomp weglaten. Eventueel de CV-pomp een standje hoger zetten en het max vermogen terugschroeven. Ik heb ook twee jaar CV-ketel op max 35 graden laten draaien. Gaat prima. Op Youtube zijn diverse filmpjes te vinden van allerlei typen ketels en hoe je de instellingen kunt aanpassen.
DutchWing schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:24:
[...]
Gewoon voor een pomploge verdeler gaan, de meeste verdelers zijn rvs of kunststof (composiet), bijvoorbeeld hier 2 A merk verdelers: Henco Composiet verdeler en Robot Solid verdeler
De cv ketel kun je in aanvoertemperatuur verlagen en als extra beveiliging een aanlegthermostaat plaatsen welke de ketel "tijdelijk" uitschakelt indien de aanvoertemperatuur boven de ingestelde setpoint (bijv. 40 graden) komt.
Bedankt voor jullie reacties! De huidige CV-ketel is een Vaillant VHR NL 35 C uit 2005-2007 als het goed is. Ik zal eens kijken wat hier mogelijk is kwa CV-pomp instellingen en het max vermogen. Doormiddel van de draaiknop op het toetsel kan in iedergeval de CV temp begrenst worden. Dat heb ik afgelopen jaren al toegepast met de huidige radiatoren. Zo'n aanlegthermostaat moet er dan voor zorgen dat de CV niet opeens een temp levert van 60, 70 of 80 graden, correct? Dat is natuurlijk funest voor de vloer die eroverheen komt te liggen.mr_evil08 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:31:
[...]
Ik zou direct voor een LT verdeler gaan, deze bijvoorbeeld.
https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721508
Als blijkt dat het toch niet geweldig functioneerd kun je achteraf altijd nog de pompmodule bijbestellen.
Meeste ketels kunnen prima met een LT warmtepomp verdeler overweg.
80 meter is veel, zou iets korter aanhouden en een extra groep nemen, de meerkosten vallen mee.
Met 4 groepen haal je mogelijk de benodigde flow niet wat een warmtepomp wil hebben?
Ik ga eens kijken naar de verdelers zonder pomp van een A-merk! Bedankt voor het linken.
Naast het verbod geldt ook het afbouwen van het produceren van bepaalde koude middelen met 25% per jaar, jaar op jaar tot de productie nul is. Hier worden de prijzen van die koude middelen ook nog eens flink opgedreven.DutchWing schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:25:
[...]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Duidelijk overzicht en volledig. Die zone om je wp heen wordt in de industrie de atex zone genoemd. Ik ben momenteel met 2 industriële warmtepomp projecten bezig, 1 hvac project om 2*185kW koelvermogen te installeren en zal propaan of ammoniak worden en 1 project om 9MW reactor warmte om te zetten in 14MW zeer warm water.MacD007 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
Edit: @DutchWing heeft me er op gewezen dat deze regeling natuurlijk alleen van toepassing is op nieuwe installaties, bestaande installaties, ook die tot het verbod ingaat nog worden geplaatst zijn hier natuurlijk zo ver de regelgeving nu gaat (je weet echter nooit wat men bv in Brussel nog meer gaat verzinnen) niet betroffen, verboden zullen pas ingaan grijpen als de levensduur van de huidige systemen al lang voorbij zal zijn. Dus voor nu kan een consument ook gerust nu nog gewoon bv R32 systemen gaan kopen. Echter gericht op de toekomst is een keuze voor een niet-F-Gas mogelijk toch de betere optie, bv R-290 (propaan) wat dus geen F-gas is.
hier nog in een notedop de wijzigingen mbt warmtepompen:
Mono-bloks:
Split-unit
warmtepompen:
airco's
bron
[Afbeelding]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik twijfel even wat wijsheid is. In september ga ik flink verbouwen in nieuwe woning. Uiteindelijk wil ik over naar een warmtepomp, maar twijfel nu wat het juiste moment is. CV is uit 2018 dus kan nog prima even door. Aan de andere kant zit ik straks toch in de zooi, en zou ik dan net zo goed door kunnen en willen pakken.
Als ik de FAQ lees zou ik een winter lang de CV op 45 graden moeten zetten, die mogelijkheid heb ik dan natuurlijk niet gehad. Het huis kenmerkt zich verder als volgt:
- Vrijstaande woning bouwjaar 1995
- Overal HR++ (24mm) glas in goede kwaliteit kunstof kozijnen (maar wel uit 1995)
- Er wordt nieuwe vloerverwarming (hoh 10cm) aangebracht
- Vloer wordt normaliter extra geisoleerd met PIR plat 100mm (RD 4.5)
Als ik andere topics lees dan lijkt me dat prima voor een warmtepomp, maar misschien zie ik wel andere factoren over het hoofd?
En, addtionele vraag is dan ook weer: hoe majeur is de operatie plaatsen warmtepomp? Ik heb een CV hok wat grenst aan buitenmuur aan de zijkant van de woning (straatkant geen buren) wat een vrij ideale plek lijkt voor de buitenunit. Dus, ergens lijkt met me ook een vrij overzichtelijke operatie die ik heel prima nog in 2025/2026 of later uit kan (laten) voeren.
Kortom: wat zouden jullie doen, jullie overwegingen zijn?
Als ik de FAQ lees zou ik een winter lang de CV op 45 graden moeten zetten, die mogelijkheid heb ik dan natuurlijk niet gehad. Het huis kenmerkt zich verder als volgt:
- Vrijstaande woning bouwjaar 1995
- Overal HR++ (24mm) glas in goede kwaliteit kunstof kozijnen (maar wel uit 1995)
- Er wordt nieuwe vloerverwarming (hoh 10cm) aangebracht
- Vloer wordt normaliter extra geisoleerd met PIR plat 100mm (RD 4.5)
Als ik andere topics lees dan lijkt me dat prima voor een warmtepomp, maar misschien zie ik wel andere factoren over het hoofd?
En, addtionele vraag is dan ook weer: hoe majeur is de operatie plaatsen warmtepomp? Ik heb een CV hok wat grenst aan buitenmuur aan de zijkant van de woning (straatkant geen buren) wat een vrij ideale plek lijkt voor de buitenunit. Dus, ergens lijkt met me ook een vrij overzichtelijke operatie die ik heel prima nog in 2025/2026 of later uit kan (laten) voeren.
Ik zou je dan adviseren om nu in elk geval die nieuwe vloerverwarming rechtstreeks op een monobloc warmtepomp aan te sluiten. Kosten na subsidie zijn dan gering.Voor de overige verwarming en tapwater eerst de ketel aanhouden. Deze later vervangen voor bv een warmtepomp boiler en aircos.
Hier een huis met zelfde leeftijd. Heb de verbouwing aangepakt om meteen alles qua warmteafgifte aan te passen, gezien leidingen op de muur liepen. Dus vvw begane grond en ingefreesde leidingen naar nieuwe convectoren boven (jaga strada hybrid).MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:43:
Ikzelf koos ervoor om full electric te gaan meteen. Scheelt een extra apparaat en een rook-afvoerkanaal.
Bijkomend: het bleek dat de waterleidingen (warm/koud) en gasleiding direct onder dek vloer lagen (<2cm), dus met vvw infrezen moesten die sowieso allemaal aangepast worden. Evenals wat Electra door de vloer van de verdieping. Scheen normaal te zijn in deze huizen van de leeftijd, buren hebben het ook.
Waarom die ketel dan houden?ingmar89 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:46:
Ik zou je dan adviseren om nu in elk geval die nieuwe vloerverwarming rechtstreeks op een monobloc warmtepomp aan te sluiten. Kosten na subsidie zijn dan gering.Voor de overige verwarming en tapwater eerst de ketel aanhouden. Deze later vervangen voor bv een warmtepomp boiler en aircos.
Ik zou dan een monoblock of split nemen met in het ‘ketelhok’ aan de andere kant van de muur de binnenunit met een SWW vat, geen aparte warmtepompboiler. Simpel en dan ben je meteen helemaal klaar en kan het gas weg, ben je ook van het vastrecht af.
Ik zou hier niet kiezen voor een warmtepompboiler, want je hebt óf een extra buitenunit nodig als het een split is, óf als het geen split is haalt de WPB de warmte uit je huis, wat ervoor zorgt dat er in de stookmaanden twee warmtepompen draaien voor de SWW warmte (met WP buiten -> binnen en met WPB binnen > SWW) en daarnaast schijnt de warmtepompboiler binnen vaak ook niet bepaald stil te zijn.
@MJV Jouw project(je) lijkt me weer iets voor een apart, eigen topic.
Heb je trouwens al de FAQ bestudeerd?
Heb je trouwens al de FAQ bestudeerd?
[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 14-08-2024 08:35 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Krijg je overal vloerverwarming, of een combi van vvw en radiatoren? Hoeveel m2 vvw? Vergeet niet voor pomploze verdelers te kiezen, zodat de WP zelf direct de vloer in pompt.MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:43:
Als je veel vvw hebt dan is met dit isolatieniveau een winter op 45 gr stoken niet nodig.
Zie verder hierboven.
Vergeet niet je dakisolatie, is naast glas het belangrijkst.
Een mono wpb kun je buiten buiten aansluiten, of met kleppen zomers binnen binnen. Zie wpb topic, voorbeelden genoeg. Ik heb een split die hoor je binnen helemaal niet. Mijn vvw wp is zo op de meest eenvoudige manier alleen voor verwarmen. Hou ik wel van. Als het nodig is kan de wp de hele dag draaien zonder onderbreking voor sww. Hangt helemaal af van de situatie en bv gebruiksprofiel van sww wat verstandig is.SebastiaanPs schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:25:
[...]
Ik zou hier niet kiezen voor een warmtepompboiler, want je hebt óf een extra buitenunit nodig als het een split is, óf als het geen split is haalt de WPB de warmte uit je huis, wat ervoor zorgt dat er in de stookmaanden twee warmtepompen draaien voor de SWW warmte (met WP buiten -> binnen en met WPB binnen > SWW) en daarnaast schijnt de warmtepompboiler binnen vaak ook niet bepaald stil te zijn.
ik zou graag advies willen in dit draadje!
Phooney in "Nieuwe energieinstallatie & zonnepanelen"
Phooney in "Nieuwe energieinstallatie & zonnepanelen"
Dank voor alle input, conclusie die ik trek is dat er geen belemmeringen zijn om nu al naar een warmtepomp te gaan. Als ik besluit om dat inderdaad op korte termijn te doen dan zal ik zeker een eigen topic openen. De vraag voor nu ging vooral over de afweging om nu 'door te pakken', of nog even te wachten. Concrete aanleiding was overigens wel wel/geen extra pomp voor bij de te plaatsen verdeler, dat is een relatief beperkte uitgave, en gezien de eerdere discussie hierboven n.a.v. de vraag van van @laquaezzi niet eens per se nodig.
ik denk dat je dat breder moet zien; bij de definities staat verder dus ook "leveren of beschikbaar stellen aan een andere persoon", volgens mij valt daar dus ook gewoon wij als consumenten onder.ingmar89 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:51:
Zij gaan dus wel uit van nieuw te plaatsen installaties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen wetteksten er op na geslagen heb, maar uitgegaan ben van wat me is verteld(in dit geval door intercool, importeur Toshiba).
Door @SebastiaanPs geposte info van Mit. geeft eigenlijk exect ook dat aan, tot die datum kun je als consument deze nog kopen, daarna dus niet meer.
ik ga er ook van uit dat de fabrikanten lang daarvoor al hun productie voor de EU op hebben aangepast en ook de voorraden bij importeurs, groothandel en installateurs dan al zodanig zijn afgebouwd dat dit voor hun geen probleem gaat geven.
Ik verwacht dan ook dat je eind 2026 ook nog maar heel lastig aan dit soort producten kunt kopen die conform Annex IV in 2027 verboden gaan worden.
Dit kon je in het verleden ook al zien, de betroffen producten waren gewoon niet meer te koop.
veruit de meeeste WPB (L/W) versie dan kun je gewoon aansluiten op een luchtkanaal zodat deze zijn benodigde lucht van buiten gaat aanzuigen en ook weer naar buiten kan afgeven.SebastiaanPs schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:25:
[...]
Waarom die ketel dan houden?
Ik zou dan een monoblock of split nemen met in het ‘ketelhok’ aan de andere kant van de muur de binnenunit met een SWW vat, geen aparte warmtepompboiler. Simpel en dan ben je meteen helemaal klaar en kan het gas weg, ben je ook van het vastrecht af.
kijk maar naar dit voorbeeld van de Atlantic Explorer warmtepompboiler V4:
:fill(white):strip_exif()/f/image/m34SxPrAd7TAf14E3HCH73Xa.png?f=user_large)
en hier nog een ieder beter tekening met de verschillende opties van toevoer en afvoer van de lucht. van dezelfde WPB.
/f/image/0d4jzZo3snZVsY23qUFwwxij.png?f=fotoalbum_large)
afhankelijk van de locatie waar deze staat heb je modelen met meer of minder geluidsisolatie, dus kijk mn ook daar naar als je een geschikte WPB gaat uitzoeken.
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 14-08-2024 12:43 ]
Jup, ik maakte in het verleden ook dezelfde fout, formeel, het is een beetje verstopt in de ATEX richtlijnen, vallen dergelijke verwarmingstoestellen niet onder de ATEX (en dan de ATEX 114)corsat schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:22:
[...]
Duidelijk overzicht en volledig. Die zone om je wp heen wordt in de industrie de atex zone genoemd. Ik ben momenteel met 2 industriële warmtepomp projecten bezig, 1 hvac project om 2*185kW koelvermogen te installeren en zal propaan of ammoniak worden en 1 project om 9MW reactor warmte om te zetten in 14MW zeer warm water.
RICHTLIJN 2014/34/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 26 februari 2014
betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake apparaten en beveiligingssystemen bedoeld voor gebruik op plaatsen waar ontploffingsgevaar kan heersen (herschikking)
Deze wordt in het kort aangeduid als ATEX 114:
2. Deze richtlijn is niet van toepassing op:
oa.
c) apparaten bedoeld voor gebruik in een huiselijke, niet-commerciële sfeer, waar een eventueel explosieve omgeving slechts zelden, en alleen als gevolg van accidentele gaslekken ontstaat.
Ik heb daar nog een speciale opleiding voor mogen doen.
Als je voornamelijk in bedrijfsmatige toepassingen met ATEX bezig bent wil je dat wel eens vergeten.
Maar in jouw situatie is dat dus zeker wel van toepassing.
Overigens in mijn ogen een gemiste kans. dit soort toepassingen had men gewoon ook in de ATEX moeten laten.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt