Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 19:20
Ik vind het juist een beetje vreemd om zelfs grote installaties per definitie in ATEX zones te stoppen wanneer er geen uitzonderlijk onderhoud is.

Ja propaan is zwaarder dan lucht, dus het kan ander soort risicos dan methaan hebben (bij een klein lek lost het op in de lucht, ventileert dan hetzelfde). Aan de andere kant is een aardgas ketel niet hermetisch. Waarom het een altijd een ATEX zone en het andere niet? Doe wat THT geurstof in de R290 en de risicos ontlopen elkaar denk ik niet veel.

Je gas fornuis is ook een significant hoger risico dan een koelkast met wat butaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Pinkys Brain op 15-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Er is al veel over geschreven in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks? . De filmpjes over ontploffende koelkasten (R600a) zijn ook wel leuk. Probeer je een keuken voor te stellen met atex zone om de koelkast...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Misschien vloeken in de kerk voor full electric adepten. Maar als een klant een hybride wil en nauwelijks ruimte binnen voor de techniek is de Intergas Xtend toch wel een oplossing. Ze hebben daarmee wel de compactste warmtepomp momenteel.
(Ja ook monoblocs maar dan weer een groot zwaar buitendeel en soms lastig weg te werken leidingen)

Deze klant had een mooie kast voor de cv ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoQDQzI7bbnvDT_hPPTCTIvXayE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOYcGA10ATOzlrb7DpwBbo18.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de cv was nog 18cm ruimte. De leiding kan alleen (fatsoenlijk) onder de dakpannen langs en de keuze was hybride. Dan kom je op Intergas met het kleine hydrodeel

Zo paste het net,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yeKOEEW_2BUpj556o_5UMHa_rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEEaXjZPXZy9AucDeV19e2N9.jpg?f=fotoalbum_large

Buitendeel geplaatst achteraf gezien veel verder weg dan de klant had bedacht. Ver weg van het huis, de buren en boven de berging ipv de keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P61ptWB6duBUaaRVPLPheWSvk94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmOEOWQhPt8lgo1fkwxpy0v1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6JzOuwYc1mFCIs9XIn3_erbJpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47ENMAZZ05UuHh6VknYbXZQa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
PS

Ik zie nu voor het eerst wat anders bij de gevraagde documenten voor RVO subsidie warmtepomp.
Ik citeer;
Is de maatregel geïnstalleerd? Dan kunt u subsidie aanvragen. U heeft een factuur, foto en DigiD nodig als u subsidie aanvraagt.
Factuur en foto

U moet bewijzen meesturen, zoals een digitale foto (zie stap 4) en facturen. Voor alle maatregelen moet de volgende informatie duidelijk zijn:
de meldcode van de warmtepomp, zonneboiler of de isolatiemaatregel die u heeft laten installeren
het aantal m2 isolatiemateriaal dat is aangebracht, exclusief het aantal m2 isolatiemateriaal dat is gebruikt voor uitbreiding van de wooninhoud of het woonoppervlak van de woning
foto van de installatie bij/in uw woning
een factuur en betaalbewijs
een omschrijving van het product, met onder andere het typenummer, de naam van het merk of de fabrikant
de datum van de aanschaf en installatie
de contactgegevens van uw installatiebedrijf.
Vraag de subsidie uiterlijk binnen 24 maanden na de installatie aan
Die foto’s van de installatie had ik bij warmtepompen niet eerder zien staan.
Ik deed dat altijd al wel, een hele fotoreportage en inbedrijfstelgegevens erbij (zoals gemeten flow, Max haalbare flow, drukken, temp, bijzonderheden, algemene info over instellingen zoals de stooklijn, Max buitentemperatuur enz.
Is ook een digitaal bewijs voor de instellingen zoals in de basis gehanteerd kan blijven of gecontroleerd kan worden bij latere wijzigingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
Die foto's moest ik vorig jaar ook al meeleveren. Het ging dan puur om foto's dat het apparaat staat en aangesloten is, verder hoeft er niet bij qua foto's. Wel nog de factuur van de wp en de installatie, wat bij mij dezelfde was.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Aziraphale schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:35:
Die foto's moest ik vorig jaar ook al meeleveren. Het ging dan puur om foto's dat het apparaat staat en aangesloten is, verder hoeft er niet bij qua foto's. Wel nog de factuur van de wp en de installatie, wat bij mij dezelfde was.
Was altijd: factuur (met meldcode), betaalbewijs van de factuur en er was een vak met niet verplichte “overige documenten”
Dat stond ook zo in de aanvraag als je die doorliep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

En, addtionele vraag is dan ook weer: hoe majeur is de operatie plaatsen warmtepomp? Ik heb een CV hok wat grenst aan buitenmuur aan de zijkant van de woning (straatkant geen buren) wat een vrij ideale plek lijkt voor de buitenunit. Dus, ergens lijkt met me ook een vrij overzichtelijke operatie die ik heel prima nog in 2025/2026 of later uit kan (laten) voeren.

Kortom: wat zouden jullie doen, jullie overwegingen zijn?
Ik heb ook een cv-hok grenzend aan een buitenmuur. Ik heb gekozen voor een Vaillant 75/6 monoblock met een losse driewegklep en boilervat. Misschien heb je iets aan mijn posts ter inspiratie:
Installatie buitenunit: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Installatie boilervat: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Technician- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:01:
Misschien vloeken in de kerk voor full electric adepten. Maar als een klant een hybride wil en nauwelijks ruimte binnen voor de techniek is de Intergas Xtend toch wel een oplossing. Ze hebben daarmee wel de compactste warmtepomp momenteel.
(Ja ook monoblocs maar dan weer een groot zwaar buitendeel en soms lastig weg te werken leidingen)

Deze klant had een mooie kast voor de cv ketel.
[Afbeelding]

Naast de cv was nog 18cm ruimte. De leiding kan alleen (fatsoenlijk) onder de dakpannen langs en de keuze was hybride. Dan kom je op Intergas met het kleine hydrodeel

Zo paste het net,
[Afbeelding]

Buitendeel geplaatst achteraf gezien veel verder weg dan de klant had bedacht. Ver weg van het huis, de buren en boven de berging ipv de keuken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! en als extra bonus zonnepaneelkoeling. Daar gaan ze alleen maar beter van werken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:06
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Mooi! en als extra bonus zonnepaneelkoeling. Daar gaan ze alleen maar beter van werken.
Lekkere ijslaag erover blazen in de winter :+

Zal wel meevallen, mooie installatie en die exten-module is inderdaad schandalig klein _/-\o_

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:02
Beste Tweakers, wij hebben net een huis gekocht dat we zullen renoveren.
Graag hadden we ook naar een L/W warmtepomp overgeschakeld. Ik zou een mono-block overwegen omwille van plaatsgebrek intern, hogere efficiëntie, meer instalateurs, etc...
Nu resten ons nog 2 vragen: waar plaatsen we de monoblock unit & waar plaatsen we het boilervat.

- Mono-block locatie:
We kunnen deze in de tuin zetten (met ~15m langere leidingen) of op het platte dak (betonnen plat dak v/d 2de verdieping ~9m hoog).
Het dak is momenteel enkel toegankelijk door een ladder tegen de gevel te plaatsen & 6m te klimmen vanaf het terras op de eerste verdieping. Dus hoe vervelend is een mono-block op een locatie waar je lastiger bij kan? En zijn er serieuze extra kosten omwille van de montage op een hoog dak (e.g. windbelasting, dakmontage zonder dak bekleding te beschadigen etc...)? (ik las vooral over lage platte daken).

-sanitair boilervat locatie : (gestookt via de Monoblock & driewegklep, dus geen aparte warmtepomp boiler)
We zouden overwegen deze in een slaapkamer op de 2de verdieping te plaatsen of ergens op het gelijkvloers in de buurt van de technische schacht. In de slaapkamer op de 2de verdieping zou beter zijn omwille van kortere afstand naar de badkamers.
We vroegen ons alleen of of het boilervat zelf veel lawaai zou geven, hetgeen niet fijn zou zijn in een slaapkamer. Ik zou denken van niet, maar goed, ik vind er erg weinig info over. Dus ik hoopte dat hier een aantal mensen evt. hun ervaring zouden kunnen delen? :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:09

Carboy54

Duurzaamheid coach

nyboy1 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:40:
Beste Tweakers, wij hebben net een huis gekocht dat we zullen renoveren.
Graag hadden we ook naar een L/W warmtepomp overgeschakeld. Ik zou een mono-block overwegen omwille van plaatsgebrek intern, hogere efficiëntie, meer instalateurs, etc...
Nu resten ons nog 2 vragen: waar plaatsen we de monoblock unit & waar plaatsen we het boilervat.

- Mono-block locatie:
We kunnen deze in de tuin zetten (met ~15m langere leidingen) of op het platte dak (betonnen plat dak v/d 2de verdieping ~9m hoog).
Het dak is momenteel enkel toegankelijk door een ladder tegen de gevel te plaatsen & 6m te klimmen vanaf het terras op de eerste verdieping. Dus hoe vervelend is een mono-block op een locatie waar je lastiger bij kan? En zijn er serieuze extra kosten omwille van de montage op een hoog dak (e.g. windbelasting, dakmontage zonder dak bekleding te beschadigen etc...)? (ik las vooral over lage platte daken).

-sanitair boilervat locatie : (gestookt via de Monoblock & driewegklep, dus geen aparte warmtepomp boiler)
We zouden overwegen deze in een slaapkamer op de 2de verdieping te plaatsen of ergens op het gelijkvloers in de buurt van de technische schacht. In de slaapkamer op de 2de verdieping zou beter zijn omwille van kortere afstand naar de badkamers.
We vroegen ons alleen of of het boilervat zelf veel lawaai zou geven, hetgeen niet fijn zou zijn in een slaapkamer. Ik zou denken van niet, maar goed, ik vind er erg weinig info over. Dus ik hoopte dat hier een aantal mensen evt. hun ervaring zouden kunnen delen? :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies👍
Monoblock R290 is simpel te monteren zonder F-gassen. Gebruik Big Foots van 1 meter en de ventilator niet op N-W. Een takel zet hem in een wip op de eerste verdieping (100-300 euro ) een 15 meter grondleiding is aanzienlijk duurder. Een indirecte boiler is geruisloos met de langste levensduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLVUAosBMk5CQj94wsRyk9Pam4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDzWkSaABs6a2Xk9BleVHXj9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2024 23:09 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:02
Carboy54 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Monoblock R290 is simpel te monteren zonder F-gassen. Gebruik Big Foots van 1 meter en de ventilator niet op N-W. Een takel zet hem in een wip op de eerste verdieping (100-300 euro ) een 15 meter grondleiding is aanzienlijk duurder. Een indirecte boiler is geruisloos met de langste levensduur.

[Afbeelding]
Bedankt Carboy54! Nog een paar kleine follow-ups:
- Dus met die Bigfoots waait de unit nooit om? Geen nood voor dankverankering dan? (Ons huis steekt ong. 1-2m boven elke buur uit, dus ik vreesde wat voor de wind).
- Naar onderhoud toe, hoe vaak moet ik rekenen dat ik een filter moet reinigen, instellingen veranderen etc.. op het apparaat? is dat < 1 x 6 maand?

Helder voor de sanitaire boiler, deze is dus gewoon stil & kan ik dus eigenlijk overal plaatsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:55
nyboy1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

- Dus met die Bigfoots waait de unit nooit om? Geen nood voor dankverankering dan? (Ons huis steekt ong. 1-2m boven elke buur uit, dus ik vreesde wat voor de wind).
- Naar onderhoud toe, hoe vaak moet ik rekenen dat ik een filter moet reinigen, instellingen veranderen etc.. op het apparaat? is dat < 1 x 6 maand?

Helder voor de sanitaire boiler, deze is dus gewoon stil & kan ik dus eigenlijk overal plaatsen!
Desnoods leg je een betonbandje op de uiteinden van de big foots, dan gebeurt er nooit wat mee. Je hebt sowieso het meeste gewicht (de compressor) al onderin de buitenunit verankert zitten. Met een betonbandje er bij heb je nog meer gewicht op het laagste punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Nooit is iets teveel gezegd :-) Mits je de nodige voorzorgsmaatregelen treft is de kans dat een monoblock van 120 kg om waait zeer klein. Blijf je daar bang voor dan heeft Weheat met de Blackbird daar een prima oplossing voor. Weheat Blackbird warmtepomp
Filter reinigen is simpel even het kraantje open zetten 1-2x per jaar en na het fijn tunen van de instellingen heb je er geen omkijken meer naar. Onderhoud aan een monoblock is minimaal. Voor het plaatsen van de boiler heb je natuurlijk aan en afvoer nodig van zowel het sanitair water alsook het verwarmingswater.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 16-08-2024 09:46 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
Hier staat de (10 kW) wp op een circa 9 meter hoog plat dak. Gaat al 7 jaar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW0LfRMaoKczb3OWQf2brdighVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJU3Kjm0kQYj4nU2wTyAELUV.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel kan wel de bereikbaarheid zijn met storing/onderhoud/schoonmaken.

Ik heb een ladder met nokhaak, die leg ik vanuit het dakraam over de pannen naar de nok. Ladder gezekerd met een touwtje, mocht de deze vallen met plaatsen. Tuigje aan en zekeren aan de ladder en dan naar boven klimmen. Achter de nok is een plat dak.

[ Voor 26% gewijzigd door Erwin_83 op 16-08-2024 09:49 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Erwin_83 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:45:
Hier staat de (10 kW) wp op een circa 9 meter hoog plat dak. Gaat al 7 jaar goed.

[Afbeelding]
Hier wat minder. Bij de eerste voorjaarsstorm ging het al fout en stonden bovendien met de kop op N-W. Te groot voor een simpele Big Foot. Nu zijn ze gedraaid en met mooie oranje spanbanden vastgezet. Nieuwbouw villa met grote tuin rondom. Hadden veel eenvoudiger ergens aan de gevel in de tuin geplaatst kunnen worden. CV water gaat tenslotte 2 kanten op :-) Vermogen lijkt mij voor nieuwbouw ook overdone. Vaklui dus deze installateurs :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Akh4-8RV9aBmClkspcf5PvvrxFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYnQujZ8988NvIOrYkQpP3r0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 16-08-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Tja bij nieuwbouw heb je meer keus en kan je er met leidingwerk rekening mee houden.

Bij ons was het inpassen in het bestaande leidingwerk en op de plek van de cv ketel kon mooi de wp met ingebouwde boiler staan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:36

Seafarer

XXX

Carboy54 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Hier wat minder. Bij de eerste voorjaarsstorm ging het al fout en stonden bovendien met de kop op N-W. Te groot voor een simpele Big Foot. Nu zijn ze gedraaid en met mooie oranje spanbanden vastgezet. Nieuwbouw villa met grote tuin rondom. Hadden veel eenvoudiger ergens aan de gevel in de tuin geplaatst kunnen worden. CV water gaat tenslotte 2 kanten op :-) Vermogen lijkt mij voor nieuwbouw ook overdone. Vaklui dus deze installateurs :X

[Afbeelding]
En nu maar hopen dat het UV bestendige spanbanden zijn. Ik geef 3 jaar. >:)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 15:55
Erwin_83 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:45:

[Afbeelding]

Nadeel kan wel de bereikbaarheid zijn met storing/onderhoud/schoonmaken.

Ik heb een ladder met nokhaak, die leg ik vanuit het dakraam over de pannen naar de nok. Ladder gezekerd met een touwtje, mocht de deze vallen met plaatsen. Tuigje aan en zekeren aan de ladder en dan naar boven klimmen. Achter de nok is een plat dak.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Ik zou hem gewoon lekker in de tuin zetten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
:Y

Kijk je er tegenaan dan ?

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 16-08-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
.

[ Voor 98% gewijzigd door Erwin_83 op 16-08-2024 13:08 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
offtopic:
Als ik bij m'n neef in de tuin zit wel. :)

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Even terugkomend op het geluid van splits.
Hier een Daikin ERLA08EVH7 buitendeel.

De 7 op het einde betekend nieuwe type, die weer stiller is. Dit is een R32 split buitenunit.

Hier een geluidsopname bij 100% vermogen tijdens SWW run.
https://i.imgur.com/EC1UDbE.mp4

Ik (en de klant) horen alleen heel zachtjes een fan draaien, maar absoluut niks van de compressor (de beruchte diepe brom)
Dus ik snap niet dat Daikin het label “veel geluid” krijgt steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:11:
Even terugkomend op het geluid van splits.
Hier een Daikin ERLA08EVH7 buitendeel.

De 7 op het einde betekend nieuwe type, die weer stiller is. Dit is een R32 split buitenunit.

Hier een geluidsopname bij 100% vermogen tijdens SWW run.
https://i.imgur.com/EC1UDbE.mp4

Ik (en de klant) horen alleen heel zachtjes een fan draaien, maar absoluut niks van de compressor (de beruchte diepe brom)
Dus ik snap niet dat Daikin het label “veel geluid” krijgt steeds.
Het blijft altijd vrij moeilijk beoordelen van filmpjes, het is maar net hoe hard ik de speakers dan zet, maar deze klinkt inderdaad heel stil. Als een vaillant monoblock stil. Echt wel flink wat stiller ook dan mijn oudere ERGA06, die ik tijdens de SWW-run toch best wel aanwezig vindt. Qua fangeluid dan, de compressor hoor je buiten totaal niet, maar binnen hoor je die echt wel dreunen, terwijl de buitenunit op rubberen dempers op de muurbeugel staat. Heb echter niks tussen de beugel en de muur gedaan, boeit me ook niet omdat ie aan de garage hangt.

Dat gebrom is alleen een ding bij muur-beugels of platte houten daken, op bigfoots/beton op de grond totaal geen issue.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:45
Hier ook bezig met de installatie van een warmtepomp. Nu heb ik bij mijn flexibele slangen met wartels afdichtingsringen zitten, hoeft hier geen Kolmat Fibre Seal oid op de puntstukken die ik hierin draai? Of moet ik beide gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:05:
Ehm. Dat werkt natuurlijk niet. In de winter heeft koelen van PV geen zin, en in de zomer (als het wel zin zou hebben) verwarm je niet.
Dat koelen van PV met je WP is een sprookje wat de PVT-fabrikanten de wereld in hebben geholpen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

Ehm. Dat werkt natuurlijk niet. In de winter heeft koelen van PV geen zin, en in de zomer (als het wel zin zou hebben) verwarm je niet.
Dat koelen van PV met je WP is een sprookje wat de PVT-fabrikanten de wereld in hebben geholpen.
Dat dak met die WP zat 7jr oude EPDM op. Mijn advies en een bouwkundige laten kijken en het moet er al af. Allemaal blazen erin, schijnbaar door onvoldoende dampremende laag op de bouwkundige constructie.
Die PV panelen heb ik geadviseerd op het dak van een pannen schuurtje en overkapping te zetten die ong 40% meer zonuren heeft. Die gaan er dan ook af en dan komt er nette dikke bitumen op.
Zie dat heel veel bij EPDM, waardeloos spul (bij renovatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus.
  • Laatst online: 07-10 21:05
Kabouter schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:53:
Hier ook bezig met de installatie van een warmtepomp. Nu heb ik bij mijn flexibele slangen met wartels afdichtingsringen zitten, hoeft hier geen Kolmat Fibre Seal oid op de puntstukken die ik hierin draai? Of moet ik beide gebruiken?
Hier beiden gebruikt onder motto baat het niet.. Meen dat je dit niet te hard moet aandraaien, anders draai je de pakking stuk op het punt stuk, die soms best puntig zijn :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Die wartelmoer op de draad is niet de afdichting. Dus pakkingsmateriaal heeft geen zin hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:14
Iemand hier ervaring met een 'Domusa Dual Clima 9R' Warmptepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

Sorry, ik had een sarcasm smiley moeten zetten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Het blijft altijd vrij moeilijk beoordelen van filmpjes, het is maar net hoe hard ik de speakers dan zet, maar deze klinkt inderdaad heel stil. Als een vaillant monoblock stil. Echt wel flink wat stiller ook dan mijn oudere ERGA06, die ik tijdens de SWW-run toch best wel aanwezig vindt. Qua fangeluid dan, de compressor hoor je buiten totaal niet, maar binnen hoor je die echt wel dreunen, terwijl de buitenunit op rubberen dempers op de muurbeugel staat. Heb echter niks tussen de beugel en de muur gedaan, boeit me ook niet omdat ie aan de garage hangt.

Dat gebrom is alleen een ding bij muur-beugels of platte houten daken, op bigfoots/beton op de grond totaal geen issue.
Wat zou kunnen is dat je binnen een staande golf hebt op een bepaalde compressor-frequentie (of een harmonische ervan). Dan kan het maar zo zijn dat een bepaalde lage toon (want staande golven in kamers zijn doorgaans alleen maar van basgeluiden) die ter plekke onhoorbaar is, op een andere plek enorm versterkt word.

offtopic:
Toen ik ooit fanatiek luidsprekers bouwde (woonde nog bij m'n ouders) had ik een slaapkamer die heel ongunstige afmetingen had. Basgeluiden werden enorm gecancled. Dus ik kon aan de basknop draaien wat ik wilde, maar dat hielp niks, maar in de kamer van m'n zusje klonk er dan juist een enorm gedreun.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:05
ingmar89 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:17:
Die wartelmoer op de draad is niet de afdichting. Dus pakkingsmateriaal heeft geen zin hierop.
Ik heb het zelf wel gedaan, maar dan als borging voor de moer, niet voor afdichting

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

bij hoge windbelasting heb je mogelijk iets meer nodig. kijk eens of je dit plaatje op ideen brengt. natuurlijk aangepast aan je eigen situatie.
let wel op je dakbelasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUUaXdsHiXqAtVjW4w-dX1xwttk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VGav2WTF637wxlgF6JDOhet0.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Laatst online: 07-10 21:05
Nog even hierover; is het van belang dat de wartelaansluiting altijd op een vlakdichtend puntstuk is? Of is ieder 'regulier' puntstuk / nippel dat niet als vlakdichtend aangeboden wordt, vlakdichtend te krijgen i.c.m. de pakkingen?

Idealiter hebben ze een dikke rechte rand, maar dat hebben ze lang niet allemaal.

Ik wil van 1" wartel (vlakdichtend) naar 28 koper bijv.

Soldeer ik dan dit in de koperen buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 23:04

dof

Guus. schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Nog even hierover; is het van belang dat de wartelaansluiting altijd op een vlakdichtend puntstuk is? Of is ieder 'regulier' puntstuk / nippel dat niet als vlakdichtend aangeboden wordt, vlakdichtend te krijgen i.c.m. de pakkingen?

Idealiter hebben ze een dikke rechte rand, maar dat hebben ze lang niet allemaal.

Ik wil van 1" wartel (vlakdichtend) naar 28 koper bijv.

Soldeer ik dan dit in de koperen buis?
Als je vlakdichtende puntstukken hebt waar je mooi fiber ringen op kwijt kunt, is dit het afsluitend genoeg. Geen extra teflon of kolmat nodig.

Ja, van 28 mm koper naar 5/4 " wil dit prima (je link-foto is 15 mm naar 1/2 inch).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
verkeerslicht schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:44:
[...]

Wat zou kunnen is dat je binnen een staande golf hebt op een bepaalde compressor-frequentie (of een harmonische ervan). Dan kan het maar zo zijn dat een bepaalde lage toon (want staande golven in kamers zijn doorgaans alleen maar van basgeluiden) die ter plekke onhoorbaar is, op een andere plek enorm versterkt word.

offtopic:
Toen ik ooit fanatiek luidsprekers bouwde (woonde nog bij m'n ouders) had ik een slaapkamer die heel ongunstige afmetingen had. Basgeluiden werden enorm gecancled. Dus ik kon aan de basknop draaien wat ik wilde, maar dat hielp niks, maar in de kamer van m'n zusje klonk er dan juist een enorm gedreun.
@verkeerslicht
Een beetje off topic, maar als bevestiging van wat je schrijft.
Ik gebruik een airco voor koeling van de wijnopslag, en de binnenunit hangt aan de onderkant van de bgg vloer.
De ventilatoren van die unit veroorzaken inderdaad knopen en buiken op de begane grond, en goed hoorbaar en merkbaar. Met een iPhone gemeten (ik weet geen gekalibreerde meter, maar voor een relatieve meting voor mij wel bruikbaar) zit een verschil van 5-6 dBa tussen een plek als knoop en een plaats als buik.
Pure resonantie door de bgg vloer, en veroorzaakt een staande golf, waarvan de golflengte (evenredig met 1/frequentie) netjes past in de afmeting van mijn bgg). Nog geen manier gevonden om het te dempen (want ik durf de binnenunit niet verend op te hangen, met risico van defect raken van de persgas koppelingen).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
EVfan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

@verkeerslicht
Een beetje off topic, maar als bevestiging van wat je schrijft.
Ik gebruik een airco voor koeling van de wijnopslag, en de binnenunit hangt aan de onderkant van de bgg vloer.
De ventilatoren van die unit veroorzaken inderdaad knopen en buiken op de begane grond, en goed hoorbaar en merkbaar. Met een iPhone gemeten (ik weet geen gekalibreerde meter, maar voor een relatieve meting voor mij wel bruikbaar) zit een verschil van 5-6 dBa tussen een plek als knoop en een plaats als buik.
Pure resonantie door de bgg vloer, en veroorzaakt een staande golf, waarvan de golflengte (evenredig met 1/frequentie) netjes past in de afmeting van mijn bgg). Nog geen manier gevonden om het te dempen (want ik durf de binnenunit niet verend op te hangen, met risico van defect raken van de persgas koppelingen).
Dat is wel een vervelend probleem. En inderdaad: relatieve metingen zijn prima te doen met een telefoon.

Geen ervaring met airco's, maar is de fansnelheid niet te veranderen? Als het daadwerkelijk een bepaalde frequentie is, dan zou dat moeten helpen. Verder vroeg ik me af of je mogelijk onbalans hebt in de fan. Want als het inderdaad door de ophanging gekoppeld is naar de constructie zal het niet het windgeluid zelf zijn, maar een trilling, veroorzaakt door onbalans.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47

MJV

MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:43:
Ik twijfel even wat wijsheid is. In september ga ik flink verbouwen in nieuwe woning. Uiteindelijk wil ik over naar een warmtepomp, maar twijfel nu wat het juiste moment is. CV is uit 2018 dus kan nog prima even door. Aan de andere kant zit ik straks toch in de zooi, en zou ik dan net zo goed door kunnen en willen pakken.

Als ik de FAQ lees zou ik een winter lang de CV op 45 graden moeten zetten, die mogelijkheid heb ik dan natuurlijk niet gehad. Het huis kenmerkt zich verder als volgt:
- Vrijstaande woning bouwjaar 1995
- Overal HR++ (24mm) glas in goede kwaliteit kunstof kozijnen (maar wel uit 1995)
- Er wordt nieuwe vloerverwarming (hoh 10cm) aangebracht
- Vloer wordt normaliter extra geisoleerd met PIR plat 100mm (RD 4.5)

Als ik andere topics lees dan lijkt me dat prima voor een warmtepomp, maar misschien zie ik wel andere factoren over het hoofd?

En, addtionele vraag is dan ook weer: hoe majeur is de operatie plaatsen warmtepomp? Ik heb een CV hok wat grenst aan buitenmuur aan de zijkant van de woning (straatkant geen buren) wat een vrij ideale plek lijkt voor de buitenunit. Dus, ergens lijkt met me ook een vrij overzichtelijke operatie die ik heel prima nog in 2025/2026 of later uit kan (laten) voeren.

Kortom: wat zouden jullie doen, jullie overwegingen zijn?
N.a.v. de adviezen van @Get!em @dunklefaser @SebastiaanPs heb ik inmiddels een eigen topic gemaakt. Input wordt gewaardeerd, m.n. over of ik de badkamer nog warm krijg met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
verkeerslicht schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Dat is wel een vervelend probleem. En inderdaad: relatieve metingen zijn prima te doen met een telefoon.

Geen ervaring met airco's, maar is de fansnelheid niet te veranderen? Als het daadwerkelijk een bepaalde frequentie is, dan zou dat moeten helpen. Verder vroeg ik me af of je mogelijk onbalans hebt in de fan. Want als het inderdaad door de ophanging gekoppeld is naar de constructie zal het niet het windgeluid zelf zijn, maar een trilling, veroorzaakt door onbalans.
@verkeerslicht
De ventilatoren zorgen inderdaad voor een lichte trilling die je met de hand kunt voelen op de binnenunit. Dus ik denk dat je gelijk hebt, het is de set ventilatoren (of tenminste een ervan), die de vloer in triling brengen, niet de luchtverplaatsing
Het geluid is er al sinds het begin, 12 jaar geleden. Geen optie om de frequentie aan te passen (is een erg basic unit).
Terug naar on-topic.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-10 16:00
Ik krijg steeds vaker van mensen uit de omgeving de vraag om mee te denken bij hun warmtepompproject. Leuk om te doen en dan merk je pas hoeveel onkunde er in het veld is. Een lastig punt vind ik nog steeds de combi volledig vloerverwarming beneden en (vaak krap bemeten) radiatoren boven. Beneden warm krijgen met 30 graden aanvoer is vaak geen probleem. Maar boven wel. Ik adviseer dan toch maar een vloerverwarmingsverdeler met pomp en wat hogere temperaturen stoken op de aanvoer, maar het is wel jammer van het rendement... Punt is dat radiatoren boven vaak alleen op hele koude dagen worden gebruikt. Laatst heb ik iemand de overweging meegegeven om twee kleinere warmtepompen te nemen. Eén voor benedenverdieping en één voor bovenverdieping + tapwater. Door kleinere warmtepomp en lage temperatuur hoog rendement beneden. Wat vinden jullie van deze optie? Ken ook iemand die gelaagdheid in buffervat gebruikt om twee zones, hoog- en laagtemperatuur, te verwarmen. Meer mensen ervaring met deze oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Sjouke Jacobsen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:58:
Ik krijg steeds vaker van mensen uit de omgeving de vraag om mee te denken bij hun warmtepompproject. Leuk om te doen en dan merk je pas hoeveel onkunde er in het veld is. Een lastig punt vind ik nog steeds de combi volledig vloerverwarming beneden en (vaak krap bemeten) radiatoren boven. Beneden warm krijgen met 30 graden aanvoer is vaak geen probleem. Maar boven wel. Ik adviseer dan toch maar een vloerverwarmingsverdeler met pomp en wat hogere temperaturen stoken op de aanvoer, maar het is wel jammer van het rendement... Punt is dat radiatoren boven vaak alleen op hele koude dagen worden gebruikt. Laatst heb ik iemand de overweging meegegeven om twee kleinere warmtepompen te nemen. Eén voor benedenverdieping en één voor bovenverdieping + tapwater. Door kleinere warmtepomp en lage temperatuur hoog rendement beneden. Wat vinden jullie van deze optie? Ken ook iemand die gelaagdheid in buffervat gebruikt om twee zones, hoog- en laagtemperatuur, te verwarmen. Meer mensen ervaring met deze oplossing?
Ja vloerverwarming i.c.m. klein vermogen L/W WP (4-6kw) en dan L/L WP (airco) voor bovenverdiepingen. Dit laatste omdat er waarschijnlijk meer koelvraag is voor de bovenverdiepingen en eventueel (en snel) verwarmd kan worden. Blijft maatwerk en persoonlijke voorkeuren. Maar dit korte advies kan meestal prima werken voor de doorsnee rijtjeswoning die de afgelopen 50 jaar gebouwd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
andere opties:
  1. Boven radiatoren gewoon mee laten lopen met beneden, ze doen misschien niet zo veel maar zorgen wel dat 't niet te erg afkoelt;
  2. Optie 1 maar dan aangevuld met een simpel elektrich kacheltje als b.v. 1 van de kamers 1 of 2 uurtjes per dag als studeerkamer oid gebruikt wordt;
  3. Als 't om 1 of 2 kamers gaat kan je daar de radiator vervangen door (actieve) LT convector;
  4. In principe kan je in al die kamers radiatoren vervangen door LT convectoren maar dat is, als 't uitbesteed wordt, waarschijnlijk duurder dat de hierboven genoemde optie om een L/L WP te plaatsen voor de verdieping.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:20
oplossing is
a/ LL WP boven (is echt snel en dus handig op slaap/werk kamers
b/ boven radiatoren naar T33 icm thermostaatkraan

aparte LW WP zal slecht draaien met maar 1 of 2 radiatoren open en vermogen blijft beperkt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik zou persoonlijk adviseren de dingen simpel te houden. Niemand wil de hele bovenverdieping 20°C hebben. Voornamelijk de kamer van de student of een thuiswerkplek wil je behagelijk kunnen maken. Dat is op 3 manieren te doen:
  1. Meer afgifte op die plekken (e.g. grote T33's of convectoren, eventueel met fans, of zelfs fancoils)
  2. Losse airco-units (pluspunt voor de mogelijkheid om te koelen in de warmere dagen).
  3. Een elektrisch straalkacheltje als verwarming minder vaak nodig is. Goedkoop, werkt altijd. Ik doe dit tot de tijd dat ik m'n werkkamer van een fancoil heb voorzien. Stookkosten ervan zijn goed te overzien omdat beneden 24/7 aan staat in de winter, en er boven maar een enkele graden bijgestookt moet worden
Gelaagdheid in buffervaten gebruiken klinkt slim maar is m.i. eerlijkheidshalve een beetje gerommel.
2 warmtepompen is ook af te raden, want dan is er ook meer kans op pendelen (en de kleine warmtepompen die minder snel pendelen draaien gewoon minder efficiënt van nature).

edit: ik zie dat ik niks nieuws heb gezegd t.a.v. de reacties hierboven.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 09:01

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb deze situatie bij mezelf ook gehad. Ik heb gekozen voor het vervangen van alle radiatoren door Jaga Tempo LTV convectoren en deze vervolgens uit te rusten met DBH ventilatoren. Door via marktplaats rustig op zoek te gaan naar de T21 variant en zelf te installeren met heimeier eclipse radiatorkranen, heb ik het redelijk betaalbaar weten te houden. Maar dat is een optie die je wel moet liggen, misschien meer voor de avonturier..

Ik heb nu een huis dat ik heerlijk kan verwarmen op 28 graden aanvoertemperatuur en ook kan koelen en waar ook de bovenverdieping de juiste temperatuur heeft.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:36
Ken ook iemand die gelaagdheid in buffervat gebruikt om twee zones, hoog- en laagtemperatuur, te verwarmen. Meer mensen ervaring met deze oplossing?
Uiteindelijk is dit natuurlijk ook een vorm van bijmengen, en eigenlijk niet zo verschillend t.o.v. de oplossing met een pompverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Het idee is dan, dat je het warmste water gebruikt in de radiatoren (bv 35-30), en het afgekoelde water gebruikt om je vloerverwarming mee te voeden(bv 30-25)
De warmtepomp draait dan op een hogere delta-t. (10k)

Theorie is best leuk, praktisch moeilijk uitvoerbaar (ik ken geen regelaars die dat kunnen) en je hebt waarschijnlijk op de bg meer warmtevraag, waardoor de balans er niet is. Het voordeel tov mengen valt dan (deels) weg.

Voor een menggroep regeling(2 zones) hebben veel warmtepompen de regeling aan boord of als optie beschikbaar.
Je hebt dan 1 directe zone (hoogste temperatuur: radiatoren) en 1 gemengde zone (vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:09
Kan iemand mij uitleggen waarom het opgenomen vermogen omhoog gaat tijdens een SWW run maar de compressor de gehele tijd op hetzelfde toerental loopt?

Ik had verwacht dat deze twee een verband zouden hebben.

Opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YApxTNgK7-_fHeUPrk-T8deloKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltJ3JqILPMNd5PmaI0PU3ayS.png?f=fotoalbum_large

Compressor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X0eQa8tKv43jaS21ZfxlZnP0Nc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GUDKAQJK2eI6VyD3zTUV1llI.png?f=fotoalbum_large

Afgegeven vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xQOS6lsV8qL7vkOXdIko1cBhic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C0mGCTKONKRkkXjvHOtXAcTp.png?f=fotoalbum_large

COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU5AWVqciT-pRsTO6YhnKkVasqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1SGkWaDRZxEsY5PFk1T1qTr4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door nMad op 20-08-2024 13:04 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
nMad schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:58:
Kan iemand mij uitleggen waarom het opgenomen vermogen omhoog gaat tijdens een SWW run maar de compressor de gehele tijd op hetzelfde toerental loopt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een SWW run zo te zien. De Ta en de Tr lopen noodzakelijkerwijs op, omdat de temperatuur van het water steeds hoger wordt. Je moet dus een steeds hogere Ta leveren om nog afgifte te hebben van de spiraal naar het SWW. Om een hogere Ta te halen moet je compressor meer moeite doen. Hij kan nog steeds hetzelfde toerental draaien, maar heeft meer weerstand te overwinnen om te kunnen comprimeren.

Vergelijk het met jouw auto. Die verbruikt ook aanzienlijk meer als je er een caravan achter hangt, ook al draait de motor op hetzelfde toerental.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:54
nMad schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:58:

Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]

Compressor:
[Afbeelding]

Afgegeven vermogen
[Afbeelding]

COP
[Afbeelding]
De hoge druk in het koude circuit wordt steeds hoger en geeft dus steeds meer weerstand aan de compressor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo65iVfWoxcWqdJNt34e6b8-yhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iK5QImExnWurmFyyXu4QnSmr.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
Dank voor de heldere uitleg beide!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ik krijg steeds vaker van mensen uit de omgeving de vraag om mee te denken bij hun warmtepompproject. Leuk om te doen en dan merk je pas hoeveel onkunde er in het veld is. Een lastig punt vind ik nog steeds de combi volledig vloerverwarming beneden en (vaak krap bemeten) radiatoren boven. Beneden warm krijgen met 30 graden aanvoer is vaak geen probleem. Maar boven wel.

Ik adviseer dan toch maar een vloerverwarmingsverdeler met pomp en wat hogere temperaturen stoken op de aanvoer, maar het is wel jammer van het rendement... Punt is dat radiatoren boven vaak alleen op hele koude dagen worden gebruikt.
Als je weersafhankelijke regeling toepast gaat de stooklijn bij echt lage temperaturen al een eind omhoog, eerder 35-38 aanvoer bij vrieskou dan 30. Dat moet ruim voldoende zijn met oudere radiatoren die nog zijn bemeten op een woning zonder isolatie. En anders kost een T33 maatje slaapkamer rond de 130 euro nieuw en nog veel minder op marktplaats. Dat zijn een stuk beter uitgegeven centen dan aan buffervaten, zonekits, mengverdelers en andere overbodige en vooral rendement vernaggelende schijnoplossingen.
Laatst heb ik iemand de overweging meegegeven om twee kleinere warmtepompen te nemen. Eén voor benedenverdieping en één voor bovenverdieping + tapwater. Door kleinere warmtepomp en lage temperatuur hoog rendement beneden. Wat vinden jullie van deze optie?
Die optie heb ik zelf, maar dan wel met L/L boven. Ik heb véél meer dagen behoefte aan goede koeling dan aan warmte boven, voor die 10-15 dagen per jaar dat we daar verwarmen is een L/L meer dan prima. Ik zou daarom ook niet zo snel een 2e L/W voor boven nemen, maar de combi met een boilervat op zolder kan wel weer interessant zijn in bepaalde gevallen. Dan maakt ie iig nog enige draai-uren.
Ken ook iemand die gelaagdheid in buffervat gebruikt om twee zones, hoog- en laagtemperatuur, te verwarmen. Meer mensen ervaring met deze oplossing?
Dat lijkt me bijzonder tricky om echt goed gebalanceerd over het hele temperatuurbereik te krijgen. En het rendement is ook niet optimaal. Nog even los van dat een voldoende groot buffervat plus 2 zones met pompen een veelvoud kost van een paar radiatoren of fancoils om het wél in één keer goed te doen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:36

Seafarer

XXX

RonJ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Als je weersafhankelijke regeling toepast gaat de stooklijn bij echt lage temperaturen al een eind omhoog, eerder 35-38 aanvoer bij vrieskou dan 30. Dat moet ruim voldoende zijn met oudere radiatoren die nog zijn bemeten op een woning zonder isolatie. En anders kost een T33 maatje slaapkamer rond de 130 euro nieuw en nog veel minder op marktplaats. Dat zijn een stuk beter uitgegeven centen dan aan buffervaten, zonekits, mengverdelers en andere overbodige en vooral rendement vernaggelende schijnoplossingen.

[...]

Die optie heb ik zelf, maar dan wel met L/L boven. Ik heb véél meer dagen behoefte aan goede koeling dan aan warmte boven, voor die 10-15 dagen per jaar dat we daar verwarmen is een L/L meer dan prima. Ik zou daarom ook niet zo snel een 2e L/W voor boven nemen, maar de combi met een boilervat op zolder kan wel weer interessant zijn in bepaalde gevallen. Dan maakt ie iig nog enige draai-uren.

[...]

Dat lijkt me bijzonder tricky om echt goed gebalanceerd over het hele temperatuurbereik te krijgen. En het rendement is ook niet optimaal. Nog even los van dat een voldoende groot buffervat plus 2 zones met pompen een veelvoud kost van een paar radiatoren of fancoils om het wél in één keer goed te doen.
Ik zou nog aanvullen: Keep it simple. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
KISS vat het wel goed samen ja.

Ieder stukje complexiteit tussen de WP en de daadwerkelijke warmteafgifte moet je als het ook maar even kan niet willen. Deze betaal je namelijk twee keer, bij aanschaf/installatie en vervolgens over de levensduur in het toegenomen verbruik. Als je radiatoren te weinig afgifte hebben, los dát probleem dan gewoon op in plaats van eromheen te werken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Geen idee hoe betrouwbaar dit is maar las zojuist: Berekening hoogte ISDE subsidie voor (hybride) warmtepompen verandert in 2025:

Om te voorkomen dat de ISDE subsidie voor lucht-warmte pompen met een thermisch vermogen 1 t/m 70 kW meer bedraagt dan 30% van de gemiddelde aanschafkosten wordt de ISDE subsidie 2025 aangepast. Het startbedrag voor deze categorie wordt verlaagd naar € 1.250 (was € 2.500) en de ISDE subsidie per kW wordt verhoogd van € 150 naar € 225. De bonus voor een warmtepomp met Energielabel A+++ wordt verlaagd van € 225 naar € 200. Meer info op www.ISDE.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:09:
Geen idee hoe betrouwbaar dit is maar las zojuist: Berekening hoogte ISDE subsidie voor (hybride) warmtepompen verandert in 2025:

Om te voorkomen dat de ISDE subsidie voor lucht-warmte pompen met een thermisch vermogen 1 t/m 70 kW meer bedraagt dan 30% van de gemiddelde aanschafkosten wordt de ISDE subsidie 2025 aangepast. Het startbedrag voor deze categorie wordt verlaagd naar € 1.250 (was € 2.500) en de ISDE subsidie per kW wordt verhoogd van € 150 naar € 225. De bonus voor een warmtepomp met Energielabel A+++ wordt verlaagd van € 225 naar € 200. Meer info op www.ISDE.nl
Nou Quatt en andere prijsvechters: bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:32

Bron?

Edit: Lijkt hier vandaan te komen. En betreft een (nog niet definitieve?) regeling voor verduurzaming van VVE’s. Dus lijkt niet gericht op de reguliere subsidie voor WP.

https://internetconsultatie.nl/svve2025/document/12964

[ Voor 13% gewijzigd door bensss op 20-08-2024 22:16 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

*knip*

[ Voor 18% gewijzigd door dof op 20-08-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
dof schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:22:
[...]

't Zat er natuurlijk aan te komen; een kabinet die gas prima vindt, die graag terug wil naar hybride WP's, een staatssecretaris die er niets van snapt ("...bij stroomuitval kun je tenminste nog je gas CV gebruiken..." 8)7 ), overheidstekorten lopen op, etc. Gelukkig worden boorplaatsen in Groningen nu ontmanteld...
Maar het klopt dus niet. Zie mijn reactie hierboven voordat iedereen hier weer op gaat reageren

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

bensss schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

Maar het klopt dus niet. Zie mijn reactie hierboven voordat iedereen hier weer op gaat reageren
Ahh, dat is inderdaad wat anders en die ISDE site is niet van de overheid zie ik nu.

Ok, eerst maar even wachten op verheldering dunkt me. Ik pas m'n bericht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:49
Met het idee dat de markt aan het verzadigen, zijn dit soort prijzen niet aan de hoge kant voor een warmtepomp installatie?

Ik ben nu al met verschillende bedrijven in contact geweest en de installatie kosten zijn vaak enorm (18k) voor 10 tot 12 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
J_star schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:42:
Met het idee dat de markt aan het verzadigen, zijn dit soort prijzen niet aan de hoge kant voor een warmtepomp installatie?

Ik ben nu al met verschillende bedrijven in contact geweest en de installatie kosten zijn vaak enorm (18k) voor 10 tot 12 kW.
Ik vind ze niet bizar hoog.
Ze rijden ook de nieuwe VW E-BuZz ook nog.

Laatst nog een nacalculatie gedaan op een altherma 8kw losse boiler 300l voor 12K beetje verrekend op het werk en viel tegen. Kostprijs was 13K.
Kosten kunnen behoorlijk toenemen door praktijk en kleine zaken, extra ontluchtpotten, huur gereedschap, enz. Even een stuk door een blind stuk oh we gaan hier onderdoor. Das luchtpotten tel maar door 2 tstukken 28x1/2x28 €60, aut ontluchters €60. Oh wat extra grind, oh vervuilde grond afvoeren €80, ff wat koppelingen halen en buisje erbij €285 ex. Oh te korte kabel, €255

[ Voor 34% gewijzigd door Technician- op 20-08-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
Technician- schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:54:
[...]
ff wat koppelingen halen en buisje erbij €285 ex. Oh te korte kabel, €255
Ik misgun het je niet (wel een beetje jaloers). Maar hoe lang is 250 Euro voor de tijd die je nodig hebt om op en neer te rijden naar de warmteservice nog haalbaar kwa vraag en aanbod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Laatst nog een nacalculatie gedaan op een altherma 8kw losse boiler 300l voor 12K beetje verrekend op het werk en viel tegen. Kostprijs was 13K.
Kosten kunnen behoorlijk toenemen door praktijk en kleine zaken, extra ontluchtpotten, huur gereedschap, enz. Even een stuk door een blind stuk oh we gaan hier onderdoor. Das luchtpotten tel maar door 2 tstukken 28x1/2x28 €60, aut ontluchters €60. Oh wat extra grind, oh vervuilde grond afvoeren €80, ff wat koppelingen halen en buisje erbij €285 ex. Oh te korte kabel, €255
Dat is dus waarom ik best moeite hebt met die hoge prijzen.

T-stukken van 28x1/2x28 heb je ook voor 18 euro per stuk inclusief BTW en automatische ontluchters voor 23 euro. Dan worden de eerste 120 euro al 82 euro, ruim 30% minder. 255 euro voor een kabel? Dat moet nogal een kabel geweest zijn, want daarvoor koop je ruim 100 meter YMvK 5x2,5mm2 kabel.

In dit geval betekent dat dus gewoon dat er niet heel handig ingekocht wordt. En dan hoor je vaak: ja, maar ik kan geen grote hoeveelheden kopen en dus geen prijzen uitonderhandelen, maar de prijzen hierboven zijn consumentenprijzen op stuksbasis.

De prijzen van installatiemateriaal zijn in NL ontzettend opgeblazen. Daar zit echt enorm veel lucht in. Veel installatiebedrijven hebben simpelweg te dure leveranciers en die kosten worden doorberekend aan klanten.

Dus is het niet gek dat je op Tweakers topics krijgt waarbij men zelf de componenten optelt op basis van consumentenprijzen en dan denkt dat de installateur zelf goud geld verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ook leuk om eens te zoeken op de zaak "Bonfix vs VSH". Lange tijd was VSH monopolist op het gebied van gedraaide knelfittingen en ze hebben alles geprobeerd om Bonfix tegen te houden om ook gedraaide knelfittingen te produceren en op de markt te brengen. Dat is niet gelukt, want ook al lijken die dingen op elkaar, de vorm is ondergeschikt aan de functie en daarmee niet onderscheidend.

Kortom Bonfix mag de VSH fittingen namaken. Toch werken veel installateurs alleen met VSH vanwege de "kwaliteit". Het is gewoon hetzelfde spul, alleen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je een 12 kW warmtepomp nodig hebt dan is je gasverbruik ook wel 2.400 m3 per jaar. Betaal je ook € 3.500 per jaar voor. Als je dit elektrisch doet betaal je misschien de helft. Heb je in 10 jaar ook dezelfde kosten.
En als die warmtepomp na 10 jaar stuk is (wat ik niet verwacht) is alleen een nieuwe warmtepomp geen € 18.000 meer.

Overigens begrijp ik die prijs ook niet. Dat is meer dan 3x zoveel als wat ik voor mijn 7 kW WP inclusief installatie heb betaald.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:12

hnq

[...]

Zucht.....
Dus de marge is, zelfs bij de in jouw ogen niet bizar hoge prijzen, toch groot genoeg voor een dergelijke dure fancy bus? :?

Dit hele DEI forum toont aan dat de installatie van een warmtepomp voor (veel minder) kan dan wat er door installateurs gerekend wordt en dat de installatie niet zelden beter uitgevoerd wordt dan door die officiële installateur, al dan niet met een E-BuZz.

Juist de argumenten die jij als installateur noemt bieden mogelijkheden om het wel betaalbaar te houden. We kunnen elkaar daar heel goed bij helpen. En dat gebeurt dus ook op dit geweldige forum.

Persoonlijk vind ik dit dan ook niet de plek voor installateurs om hun hoge prijzen te verdedigen en zou ik zelf de focus graag houden op het elkaar helpen bij de verduurzaming. En de bijdrage van installateurs met hun kennis en ervaring is daarbij natuurlijk zeer welkom.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:35
Allen, weer een vraag. Eerder al geïnformeerd over een warmtepomp, goed geholpen waarvoor dank. Ik lees echter dat jullie geen boiler adviseren. Waarom niet? Hoe zorg je dan voor warm water bij douchen?

In mijn situatie zit er nog een zonneboiler tussen (wellicht kun je die beter vervangen voor een warmtepompboiler), maar initieel begrijp ik niet goed hoe je aan warm water komt zonder zo'n boiler. Ik kan het ook niet snel terugvinden op google.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:43
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:30:
Allen, weer een vraag. Eerder al geïnformeerd over een warmtepomp, goed geholpen waarvoor dank. Ik lees echter dat jullie geen boiler adviseren. Waarom niet? Hoe zorg je dan voor warm water bij douchen?
Ik denk dat je nog even goed moet lezen wat het verschil tussen een buffervat en een boilervat is ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:30:
Volgens mij haal je boiler en buffer door elkaar.

Bij een warmtepomp heb je altijd een boilervat nodig voor warm water. Dat kan een vat zijn geintegreerd in de binnenunit van de warmtepomp, dat kan een losstaand RVS vat zijn, of dat kan een losse warmtepompboiler zijn (waarbij je dus de verwarming en warm water helemaal gescheiden houdt).

Een (parallel) buffervat is zelden nodig.
In mijn situatie zit er nog een zonneboiler tussen (wellicht kun je die beter vervangen voor een warmtepompboiler), maar initieel begrijp ik niet goed hoe je aan warm water komt zonder zo'n boiler. Ik kan het ook niet snel terugvinden op google.
Zonder boilervat heb je niet voldoende warm water, want een warmtepomp kan nooit voldoende vermogen leveren voor pure doorstroming. Dus je hebt gelijk, je hebt een boiler nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Zo'n setje van Daikin van 11 kW is te kopen (zonder installatie uit te laten voeren) voor zo'n €11000,- (het is een wat duurder merk).
Bijkomende kosten zijn dan €4500,- voor appendages en arbeid. Dat is waar je mee moet rekenen. Een vergelijking met een willekeurige andere installatie met een ander merk is niet zo zinvol.

Ik durf overigens niet te zeggen of dit duur is (maar voor mijn gevoel valt dit mee). Als je stelt dat er bijvoorbeeld €1000,- aan materiaalkosten (appendages, vuilfilter, koelleidingen, grindbed, opstelling, etc.) nodig zijn, dan houd je €3500,- over voor arbeid. Bij 2 man x 2 dagen (32uur) is dat zo'n beetje €110,- per uur, waarin ook onkosten zitten voor gereedschap, certificaten etc.

n.b. zo'n 11kW wp van Daikin levert nog zo'n 9kW bij -8°C (bivalentpunt)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:35
Blihi schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Volgens mij haal je boiler en buffer door elkaar.

Bij een warmtepomp heb je altijd een boilervat nodig voor warm water. Dat kan een vat zijn geintegreerd in de binnenunit van de warmtepomp, dat kan een losstaand RVS vat zijn, of dat kan een losse warmtepompboiler zijn (waarbij je dus de verwarming en warm water helemaal gescheiden houdt).

Een (parallel) buffervat is zelden nodig.

[...]

Zonder boilervat heb je niet voldoende warm water, want een warmtepomp kan nooit voldoende vermogen leveren voor pure doorstroming. Dus je hebt gelijk, je hebt een boiler nodig.
Ok, thanks. Dan klopt mijn uitgangspunt. Je hebt gelijk, ik bedoel een buffer-vat. Warmt een dergelijk buffer-vat ook actief op (b.v. op stroom als WP niet voldoende levert). En doet deze dat snel genoeg? We zijn met z'n 4e thuis en enige waar we voldoende water voor moeten hebben is het douchen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:43
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Ok, thanks. Dan klopt mijn uitgangspunt. Je hebt gelijk, ik bedoel een buffer-vat. Warmt een dergelijk buffer-vat ook actief op (b.v. op stroom als WP niet voldoende levert). En doet deze dat snel genoeg? We zijn met z'n 4e thuis en enige waar we voldoende water voor moeten hebben is het douchen.
Nee, je bedoelt een boilervat...

Maar dit zijn toch wel een beetje basale vragen, dus ik raad je aan om nog wat meer te lezen.
Zie ook de topicpointer, met een link naar Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Daar staat echt heel veel in over buffervat én boilervat ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MisterMailman op 21-08-2024 11:14 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Nu doe je het weer: Buffervat heb je meestal niet nodig. Boilervat heb je wel nodig.

Voor de grootte van een boilervat zijn wat vuistregels, maar met 4 personen en alleen douche (dus geen bad) is 200 liter voldoende. Dat vat wordt opgewarmd door de warmtepomp, zodat je altijd 200 liter water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
hnq schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Zucht.....
Dus de marge is, zelfs bij de in jouw ogen niet bizar hoge prijzen, toch groot genoeg voor een dergelijke dure fancy bus? :?

Dit hele DEI forum toont aan dat de installatie van een warmtepomp voor (veel minder) kan dan wat er door installateurs gerekend wordt en dat de installatie niet zelden beter uitgevoerd wordt dan door die officiële installateur, al dan niet met een E-BuZz.

Juist de argumenten die jij als installateur noemt bieden mogelijkheden om het wel betaalbaar te houden. We kunnen elkaar daar heel goed bij helpen. En dat gebeurt dus ook op dit geweldige forum.

Persoonlijk vind ik dit dan ook niet de plek voor installateurs om hun hoge prijzen te verdedigen en zou ik zelf de focus graag houden op het elkaar helpen bij de verduurzaming. En de bijdrage van installateurs met hun kennis en ervaring is daarbij natuurlijk zeer welkom.
Was grapje hè.

Nee de marges zijn niet bizar hoog, bij sommige wel stevig echter dat zijn niet de prijzen waarbij stevige winsten gemaakt kunnen worden. Zag hier ook weleens 20 - 23K voorbij komen voor een 8kw WP. Dat is wel buitensporig.

Een onderneming in NL is gewoon duur. En veel geldt vloeit naar allerlei instellingen. Certificering, verzekeringen, huur of koop pand (zonder opslag lukt ook niet). Dan gereedschappen, opleidingen, idd ook faalkosten, afval is momenteel ook erg duur.
Je wordt er niet perse rijk van, en anders start zelf zo’n onderneming en beoordeel het zelf.
Heb bij een paar grote en middelgrote installateurs gewerkt en de winst ah einde was nooit hoger dan 3-5%.
(En ook jaren -1 tot -5 %)

Kom daar maar eens mee aan in vastgoed, software, productie, advies en ingenieurs omgevingen.
Krom liggen voor een schijntje.

[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 21-08-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:55
hnq schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Zucht.....

Als particulier reken je de kosten voor verzekeringen, opslag, transport, garantie, pensioen en scholing ook niet mee. Daardoor vertekent het nogal. Die prijzen van installateurs komen ergens vandaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Insert12 Tuurlijk komen die prijzen ergens vandaan. Dat wat mij betreft ook gegund. Er mag best een goed belegde boterham verdiend worden, ook ter compensatie van de mindere tijden.

Alleen lopen de prijzen soms erg uiteen. Inderdaad zie je ook weleens zoals @Technician- aangeeft zelfs tot over de 20k terwijl het dan ook nog een goedkopere machine betreft.

En dan is er nog het probleem dat de kwaliteit van de installatie vaak te wensen overlaat. Dus dan kun je krijgen dat mensen 20k besteden en de welbekende torenhoge energierekening hebben. Dat is enorm kwalijk. Om dan nog niet te spreken over de nazorg waar het ook weleens aan wil schorten.

De conclusie daaruit is dat er naast eerlijke bedrijven/technicians ook de nodige zakkenvullers rondlopen, en dat er veel wantrouwen heerst onder de consumenten.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de wp op een eigen groep gezet, toen viel mij ineens op dat op beide koelmiddel leidingen er best wat aanslag zit. Zouden ze lek zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VnwhHYtKDYld8mYzclES-l2wF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBuXH6uHDuLZiDpYyi7nuXYu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:19:
Vandaag de wp op een eigen groep gezet, toen viel mij ineens op dat op beide koelmiddel leidingen er best wat aanslag zit. Zouden ze lek zijn?
[Afbeelding]
Het is een beetje moeilijk te zien, maar zou zomaar kunnen. Wit/groenige aanslag is waterlekkage, zwarte olie-achtige aanslag is koelgaslekkage. Ik zou de unit eerst eens open maken en kijken of je vochtschade ziet, dat is waarschijnlijker gezien de plekjes op de waterleiding.

All-electric.

Verwijderd

RonJ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Het is een beetje moeilijk te zien, maar zou zomaar kunnen. Wit/groenige aanslag is waterlekkage, zwarte olie-achtige aanslag is koelgaslekkage. Ik zou de unit eerst eens open maken en kijken of je vochtschade ziet, dat is waarschijnlijker gezien de plekjes op de waterleiding.
Zie er verder niets bijzonders aan de binnenkant. Enkel op deze twee wartels en een heel klein beetje op de afvoer. Het ziet er wel een beetje zwartig/grauw uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:19:
[Afbeelding]
Wit/groen is roest van het koper. Dat hoeft niet door lekkage te komen, maar kan ook door condens komen bij het koelen. Ik neem aan dat je ook koelt?

Verwijderd

Blihi schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Wit/groen is roest van het koper. Dat hoeft niet door lekkage te komen, maar kan ook door condens komen bij het koelen. Ik neem aan dat je ook koelt?
Ik heb het wel eens kort geprobeerd (paar dagen), maar ook weer mee gestopt omdat het ondanks de beveiliging inderdaad op veel plekken condenseerde. Zal het schoonmaken en in de gaten houden dan.

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
Hallo,

Ik heb een EHST20D-VM2C met vat 200L. Nu blijkt het overdrukventiel achteraan (ik vermoed SWW) te lekken. Ik zie dat daar een 10bar ventiel werd toegepast. Is dit normaal standaard? Ik kan die namelijk heel moeilijk vinden, zeker in 2 X 1/2. Is dit specifiek Mitsubischi? Mvg

• Blihi
Damsie Vansan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:53:
Hallo,

Ik heb een EHST20D-VM2C met vat 200L. Nu blijkt het overdrukventiel achteraan (ik vermoed SWW) te lekken. Ik zie dat daar een 10bar ventiel werd toegepast. Is dit normaal standaard? Ik kan die namelijk heel moeilijk vinden, zeker in 2 X 1/2. Is dit specifiek Mitsubischi? Mvg
Een 10 bar overdrukventiel? En waar zit dat precies?

10 bar is heel veel. Normaal gesproken wordt SWW door middel van een inlaatcombinatie beveiligd op 7 of 8 bar en wordt het CV-zijdige circuit beveiligd op 3 bar.

Als het echt een ventiel in de binnenunit is, dan is het waarschijnlijk Mitsubishi-specifiek.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:18
Al een tijdje meegelezen, toch ook maar eens een bijdrage doen aan de postcount en jullie een leuke casus voorleggen. Ik ga een nieuw huis bouwen, uiteraard wordt dit gasloos, en ben bezig met offertes van enkele installateurs. Met name rond de warmtepomp heb ik een dilemma wat ik jullie graag wil voorleggen.
Benodigde warmtepomp: +- 8kW thermisch vermogen, bijvoorbeeld een Nibe S2125-8.

Ik heb bij enkele installateurs een offerte opgevraagd, deze komen allemaal terug met een warmtepomp van ongeveer dat vermogen, echter zijn al deze warmtepompen 230V (1 fase) versies betreffende de buitenunit. Nu is bijvoorbeeld de Nibe wel leverbaar als 3 fase variant, echter is deze een stuk duurder dan bijvoorbeeld een F2040-8 die ik aangeboden heb gekregen.

Ik ga eigenlijk liever voor een 3 fase variant met het oog op een makkelijker te verdelen belasting kijkende naar zonnepanelen (direct), thuisaccu's en/of elektrische auto (lange termijn / toekomst) en daarnaast ook het hele verhaal van salderen en asymmetrische netbelasting.

Geoffreerde warmtepompen:
- Nibe F2040-8 (of -10) (230V)
- Nibe S2125-8 (230V of 400V)
- Bosch / Nefit CS5800AW 5 OR-S (230V)
- Stiebel Eltron komt de offerte binnenkort van, volgens mij hebben die geen keuze in 400V / 3 fase

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken...

• Pinkys Brain
Er is een Panasonic 3 fase van 9kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
Thedr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:26:

Ik ga eigenlijk liever voor een 3 fase variant met het oog op een makkelijker te verdelen belasting kijkende naar zonnepanelen (direct), thuisaccu's en/of elektrische auto (lange termijn / toekomst) en daarnaast ook het hele verhaal van salderen en asymmetrische netbelasting.

- Stiebel Eltron komt de offerte binnenkort van, volgens mij hebben die geen keuze in 400V / 3 fase

Over 3 fase wp is al wel eens het een en ander geschreven hier. Ik vind de post van @RonJ hierover heel verhelderend

Zit je echt heel erg krap in de meterkast? Of wil je perse alles 3f hebben. Met verdelen over de groepen kom je echt al een heel eind. En als de laadpaal kan loadbalancen dan is er waarschijnlijk helemaal geen vuiltje aan de lucht.

Wat wel handig is om goed te kijken hoe je je BUH aansluit en hoeveel vermogen je wilt aansluiten.

Edit: een Vaillant Arotherm plus zou ook passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Al een tijdje meegelezen, toch ook maar eens een bijdrage doen aan de postcount en jullie een leuke casus voorleggen. Ik ga een nieuw huis bouwen, uiteraard wordt dit gasloos, en ben bezig met offertes van enkele installateurs. Met name rond de warmtepomp heb ik een dilemma wat ik jullie graag wil voorleggen.

Ik heb bij enkele installateurs een offerte opgevraagd, deze komen allemaal terug met een warmtepomp van ongeveer dat vermogen, echter zijn al deze warmtepompen 230V (1 fase) versies betreffende de buitenunit. Nu is bijvoorbeeld de Nibe wel leverbaar als 3 fase variant, echter is deze een stuk duurder dan bijvoorbeeld een F2040-8 die ik aangeboden heb gekregen.

Toshiba heeft ook een 3-fase versie van de 8 kW Estia.

Nibe is vooral duur. Mitsubishi, Toshiba zijn wat goedkoper en grote spelers op de WP markt. Bosch/Nefit is een van oorsprong CV bedrijf wat de WP markt in gegaan is. Stiebel ken ik verder niet.

Ik zou kiezen voor Mitsubishi of Toshiba, maar ik ben bevooroordeeld, want ik heb zelf een Toshiba Estia installatie.

Als aanvulling: Mijn Toshiba is een 1-fase buitenunit van 8 kW. Die verbruikt maximaal 16A en dat is echt alleen tijdens de SWW run op de allerkoudste dagen. De binnenunit en boiler hebben beide een 2 kW backup-heater waarvan er maar 1 tegelijk gebruikt wordt en die zit op een andere fase.

Mijn auto laad ik op een andere fase dan de WP. Koken doe ik elektrisch op 2 fase en ik heb drie PV omvormers die ieder op een eigen fase terugleveren (alle drie max 16A, maar niet tegelijk).

De hoofdaansluiting is 25A, het totale stroomverbruik van mijn hele huis schommelt op jaarbasis tussen de -10,000 en de +10,000 Watt. Aangezien 25A goed is voor 17 kW zit ik daar dus nog heel ver vanaf.

Op fase 1 schommelt het verbruik op jaarbasis tussen de -3600 en de +5600 Watt, op fase 2 tussen de -3100 en de +5800 Watt en op fase 3 tussen de -2800 en de +6500 Watt.

Aangezien iedere fase op 25A gezekerd is, zou 5800 en 6500 eigenlijk teveel zijn, maar daarbij moet je er rekening mee houden dat dat echt pieken zijn van 30 seconden. De hoofdzekeringen zijn er nog nooit uit gesprongen.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 22-08-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:18
bensss schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Over 3 fase wp is al wel eens het een en ander geschreven hier. Ik vind de post van @RonJ hierover heel verhelderend

Zit je echt heel erg krap in de meterkast? Of wil je perse alles 3f hebben. Met verdelen over de groepen kom je echt al een heel eind. En als de laadpaal kan loadbalancen dan is er waarschijnlijk helemaal geen vuiltje aan de lucht.

Wat wel handig is om goed te kijken hoe je je BUH aansluit en hoeveel vermogen je wilt aansluiten.

Edit: een Vaillant Arotherm plus zou ook passen.
Thanks, had dat stuk nog niet gevonden. Wellicht interessant om toe te voegen of te linken aan de startpost en/of de FAQ? Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen.

De BUH wordt sowieso een 3 fase (wat mij betreft). De meterkast wordt vrij ruim, zowel fysiek als elektrisch, en een 1p WP zou geen probleem mogen zijn met een 3x25A aansluiting. Andere energieslurpers zijn verder prima te verdelen over de andere fases. Daarmee moet sowieso rekening mee gehouden worden, onafhankelijk van of de WP 1 of 3 fase is.
Daarnaast kwam eigenlijk recent het inzicht dat als ik in de toekomst voor een thuisaccu ga oriënteren, het wellicht interessant(er) is om te kijken naar direct DC dan 3 fase apparatuur.

Dat alles maakt de keus een stuk makkelijker, die 3p WP is al snel een €4k duurder 8)7
Wat ik uiteraard wel ga doen is alles voorbereiden zodat het in de toekomst altijd nog makkelijk gewijzigd kan worden. Voordeel hier is dat de meterkast en de technische ruimte aangrenzend zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Thedr op 22-08-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
Thedr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Thanks, had dat stuk nog niet gevonden. Wellicht interessant om toe te voegen of te linken aan de startpost en/of de FAQ? Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen.

De BUH wordt sowieso een 3 fase (wat mij betreft). De meterkast wordt vrij ruim, zowel fysiek als elektrisch, en een 1p WP zou geen probleem mogen zijn met een 3x25A aansluiting. Andere energieslurpers zijn verder prima te verdelen over de andere fases. Daarmee moet sowieso rekening mee gehouden worden, onafhankelijk van of de WP 1 of 3 fase is.
Daarnaast kwam eigenlijk recent het inzicht dat als ik in de toekomst voor een thuisaccu ga oriënteren, het wellicht interessant(er) is om te kijken naar direct DC dan 3 fase apparatuur.

Dat alles maakt de keus een stuk makkelijker, die 3p WP is al snel een €4k duurder 8)7
Wat ik uiteraard wel ga doen is alles voorbereiden zodat het in de toekomst altijd nog makkelijk gewijzigd kan worden. Voordeel hier is dat de meterkast en de technische ruimte aangrenzend zijn ;)
Even los van de discussie wel/geen 3-fase warmtepomp. Stel je wil wel een 3-fase model dan hoeft dat niet per definitie extreem duur te zijn, zie bijv. de Mitsubishi Electric PUZ-SWM80YAA buitenunit. Deze buitenunit is online verkrijgbaar voor 3071 euro. Je hebt dan nog wel een binnenunit nodig, kost zo’n 2665 euro, en een SWW vat. De PUZ-SWM80YAA is bovendien erg stil, sound power level 54 dB(A). Zie verder het Mitsubishi subforum.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

tuurlijk kun je het op die manier doen, met daarbij dat je bewust de ingebouwde veiligheidsmarges gaat gebruiken, vroeg of laat gaat dit dus fout.

Bedenk dat je een nieuwe groepenkast waarschijnlijk voor de komende 25-30 jaar koopt en dus dit ook een beetje toekomstgericht moet bepalen.
Ik zie ook in het stuk van @RonJ heel veel aannames doen die blijkbaar in zijn eigen situatie blijkbaar werken maar dit is zeker geen garantie voor anderen, dus zijn voorbeeld volgen zou je wel eens in een situatie brengen waar het in je huis erg donker en koud gaat worden. Niet echt aan te bevelen dus.

Heel vaak zie je dat mn oudere Huizen nog over een 1-fase 35A of 40A groepenkast beschikken, zeker met een laadpaal en/of warmtepomp kom je dan al snel aan zijn grenzen, zeker als men bv ook nog inductie wil gaan koken. (richting gasloos), en daarbij ook nog zijn PV installatie wil uitbreiden.

Kort gezegt, dan wordt het tijd voor een overstap naar een 3-Fase systeem. Deze start bij 25A (bruikbaar) voor een volgende stap naar 35A moet je echter elk jaar diep in je geldbuidel gaan, reken op gemiddeld 1000-1400 euro meer.
Stedin kosten in 2024 voor 3*25A incl BTW een bedrag van 424 euro,
een 3*35A kost echter al 1743 euro,
dat is voor 10A meer dus jaarlijks ruim 1.300 euro meer.

Dus je moet echt goed kijken of je deze 10A ook echt nodig is.
voor een laadpaal is bv de combinatie van 3-fase en een goede loadbalancer juist die genoemde 25A meer dan voldoende.
Voor een warmtepomp is vaak een 1-fase ook al voldoende, je moet wel een groot huis hebben als je een 3-Fase warmtepomp ook echt nodig hebt.
Een slim opgebouwd en goed opgedeelde groepenkast waarbij zo veel mogelijk de verbruikers en toevoer op elkaar is afgestemd een prima investering die ook voldoende lucht naar later uitbreidingen mogelijk maakt.
blijf hierbij zoveel mogelijk binnen de normale werkgrenzen en zoek deze niet op. Doe je dit wel zorg dan dat je hoofdzekering over voor jou toegankelijke hoofdzekeringen (als automaten) bezit.
Deze worden echter niet standaard geplaatst en zul je veelal appart moeten aanvragen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als je naar drie fasen wilt, dan zou ik altijd weer voor Mitsubishi gaan (zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen). Daar kun je vanaf ca 7.5 kW een drie-fasen WP kopen.
Maar weet je zeker dat je 8 kW nodig hebt? Dat is voor nieuwbouw erg veel.
Hier hou ik er ca 1200 m³ (incl verwarmde garage) mee warm, en ik had achteraf aan 6 kW ook genoeg gehad (maar ben toch blij met de 8 kW, want die was er in een drie-fasen versie, en in het vele beton zit meer dan genoeg warmtecapaciteit, zodat ie toch nooit pendelt).

O, en dat een 3-fasen WP 4 k€ duurder is, is enorme onzin (je zit dan ontzettend iemands marge te spekken).
Hier kost een 8 kW 3-fasen buitenunit slechts € 3071: https://www.climamarket.e...shi-electric-puz-swm80yaa
De 1-fase versie is slechts 200 euro goedkoper: https://www.climamarket.e...shi-electric-puz-swm80vaa
Bijpassende binnenunit voor € 2665: https://www.climamarket.eu/nl/mitsubishi-electric-ersd-vm2e
Totaal minder dan 6 k€.
(Daar komt uiteraard nog wel veel bij, zoals leidingwerk, bekabeling, een driewegklep, een SWW-vat en alle installatie-uren, maar die zijn voor 1-fase en 3-fase precies gelijk).

En over die backupheater:
- In bovengenoemde binnenunit zit een 2 kW exemplaar, maar die heb je niet nodig, en staat bij mij dus hard uit.
- Ipv de door jou gewilde 3-fase backupheater kun je beter een drie-fasen dompelelement in je SWW-vat nemen. Let dan wel op dat je een vat hebt waar dat element onderin kan (en niet ergens halverwege). Dan kun je dit element (op termijn) als de stroomterugleverboetes helemaal de pan uit rijzen ook gebruiken om PV-overschot direct in je SWW-vat te stoppen.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 22-08-2024 17:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Qua elektra architectuur en uniformiteit kan ik me de voorkeur voor een 3 fase WP voorstellen, maar hou wel even de reality check voor ogen: je wilt eigenlijk met een WP zuinig stoken en zeker met een nieuwbouw huis is dat goed mogelijk.

Dan zul je waarschijnlijk 95 % van het stookseizoen (zeg okt tot april) de wp op z'n laagste stand willen draaien. Bij b.v. m'n Pana 9 kW is het minimum elektra verbruik rond de 500-600 W (voor 3 a 4 kW thermisch) en dat gaat soms weken door zonder enige oprisping naar hoger verbruik. Pas wanneer het onder de zeg 6 C komt gaat het verbruik omhoog maar dan nog maar naar max een paar kW verbruik (als het al onder 0 C is).

De BUH heb ik nog nooit in actie gezien, behalve dan de keren dat hij een paar minuten in actie komt bij een defrost. Het moet echt flink vriezen voor die aanslaat.

Kortom voor een 3 fase WP zou ik beslist niet meer willen uitgeven dan voor een 1 fase, want de meerwaarde is toch erg beperkt.

De 3 fases zou ik beperken tot de dingen die incidenteel veel stroom leveren dan wel opnemen zoals laadpaal, PV, kookplaat, thuisaccu e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
Wat mij betreft zou er in nieuwbouwhuizen nooit meer dan 3 x 25A geleverd mogen worden. Als je meer nodig hebt is er iets verkeerd. Warmtebehoefte moet niet meer dan 20 kWh/M² per jaar zijn en daarmee heb je dus maar 0,012 kW vermogen met M² woonoppervlak nodig. ‘t benodigde elektrische vermogen bij COP 4 is dan maar 0,003 kW per M². Als je huis een woonoppervlak heeft van 250 M² heb je dus aan een WP van 3 kW voldoende en is ‘t elektrische vermogen maar 750 W. Niet echt iets om je druk over te maken om dat op 1 fase af te nemen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
Blihi schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Een 10 bar overdrukventiel? En waar zit dat precies?

10 bar is heel veel. Normaal gesproken wordt SWW door middel van een inlaatcombinatie beveiligd op 7 of 8 bar en wordt het CV-zijdige circuit beveiligd op 3 bar.

Als het echt een ventiel in de binnenunit is, dan is het waarschijnlijk Mitsubishi-specifiek.
Dit is aan de bovenkant van het toestel (buitenkant). Voor cv circuit werd idd 3BAR toegepast. Mij leek die 10 ook veel, vandaar mijn vraag hier om te zien wat anderen hebben 'gekregen' (want ik vermoed dat dit een keuze is van installateur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Damsie Vansan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:39:
[...]

Dit is aan de bovenkant van het toestel (buitenkant). Voor cv circuit werd idd 3BAR toegepast. Mij leek die 10 ook veel, vandaar mijn vraag hier om te zien wat anderen hebben 'gekregen' (want ik vermoed dat dit een keuze is van installateur).
Als het goed is zit er in de koud water ook nog een inlaatcombinatie. Die is dan 7 of 8 bar. Je moet zorgen dat de beveiliging in ieder geval hoger is dan die waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Damsie Vansan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:53:
Hallo,

Mitsubishi gebruikt uit m’n hoofd voor SWW een 10 bar overstort ventiel als dubbel safety.
Ik kan aan originele onderdelen komen, stuur maar PM als je interesse hebt ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
@Thedr @dof @blb4
Ter info en voor jouw besluit @Thedr : eventueel doe je ook je SWW met je WP, zoals Andrehj en ik met onze Mitsubishu Electric split warmtepompen. De monoblock gebruikers doen dat vaak met een aparte warmtepompboiler, maar kunnen het ook met hun eigen WP en een driewegklep. Mijn 8 kW warmtepomp trekt maximaal 3 kW vermogen tijdens een SWW run, duurt zo’n 45 min. Verder draait hij inderdaad bijna altijd op laag vermogen van zo’n 450-600 W.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1 ... 153 ... 227 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)