Thedr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
Thanks, had dat stuk nog niet gevonden. Wellicht interessant om toe te voegen of te linken aan de startpost en/of de FAQ? Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen.
De BUH wordt sowieso een 3 fase (wat mij betreft). De meterkast wordt vrij ruim, zowel fysiek als elektrisch, en een 1p WP zou geen probleem mogen zijn met een 3x25A aansluiting. Andere energieslurpers zijn verder prima te verdelen over de andere fases. Daarmee moet sowieso rekening mee gehouden worden, onafhankelijk van of de WP 1 of 3 fase is.
Daarnaast kwam eigenlijk recent het inzicht dat als ik in de toekomst voor een thuisaccu ga oriënteren, het wellicht interessant(er) is om te kijken naar direct DC dan 3 fase apparatuur.
Dat alles maakt de keus een stuk makkelijker, die 3p WP is al snel een €4k duurder

Wat ik uiteraard wel ga doen is alles voorbereiden zodat het in de toekomst altijd nog makkelijk gewijzigd kan worden. Voordeel hier is dat de meterkast en de technische ruimte aangrenzend zijn

tuurlijk kun je het op die manier doen, met daarbij dat je bewust de ingebouwde veiligheidsmarges gaat gebruiken, vroeg of laat gaat dit dus fout.
Bedenk dat je een nieuwe groepenkast waarschijnlijk voor de komende 25-30 jaar koopt en dus dit ook een beetje toekomstgericht moet bepalen.
Ik zie ook in het stuk van @
RonJ heel veel aannames doen die blijkbaar in zijn eigen situatie blijkbaar werken maar dit is zeker geen garantie voor anderen, dus zijn voorbeeld volgen zou je wel eens in een situatie brengen waar het in je huis erg donker en koud gaat worden. Niet echt aan te bevelen dus.
Heel vaak zie je dat mn oudere Huizen nog over een 1-fase 35A of 40A groepenkast beschikken, zeker met een laadpaal en/of warmtepomp kom je dan al snel aan zijn grenzen, zeker als men bv ook nog inductie wil gaan koken. (richting gasloos), en daarbij ook nog zijn PV installatie wil uitbreiden.
Kort gezegt, dan wordt het tijd voor een overstap naar een 3-Fase systeem. Deze start bij 25A (bruikbaar) voor een volgende stap naar 35A moet je echter elk jaar diep in je geldbuidel gaan, reken op gemiddeld 1000-1400 euro meer.
Stedin kosten in 2024 voor 3*25A incl BTW een bedrag van 424 euro,
een 3*35A kost echter al 1743 euro,
dat is voor 10A meer dus jaarlijks ruim 1.300 euro meer.
Dus je moet echt goed kijken of je deze 10A ook echt nodig is.
voor een laadpaal is bv de combinatie van 3-fase en een goede loadbalancer juist die genoemde 25A meer dan voldoende.
Voor een warmtepomp is vaak een 1-fase ook al voldoende, je moet wel een groot huis hebben als je een 3-Fase warmtepomp ook echt nodig hebt.
Een slim opgebouwd en goed opgedeelde groepenkast waarbij zo veel mogelijk de verbruikers en toevoer op elkaar is afgestemd een prima investering die ook voldoende lucht naar later uitbreidingen mogelijk maakt.
blijf hierbij zoveel mogelijk binnen de normale werkgrenzen en zoek deze niet op. Doe je dit wel zorg dan dat je hoofdzekering over voor jou toegankelijke hoofdzekeringen (als automaten) bezit.
Deze worden echter niet standaard geplaatst en zul je veelal appart moeten aanvragen.