Up-to-date brengen vrijstaande woning 1995

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
Na eerdere input in het grote L/W topic nu een eigen topic om wat meer inzicht te krijgen in de let-op's en mogelijkheden voor overstap naar L/W warmtepomp in ons nieuwe huis.

Historisch gasverbruik: ~1200-1500 m³/jaar. We wonen er nog niet, dit is gebaseerd op verbruik van vorige bewoners (2 personen), wij gaan er met een gezin van 5 wonen.
Afgiftesysteem:
- 77 m² vloerverwarming begane grond, nog aan te leggen slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 6 daarvan staan altijd open. Wordt nieuw aangelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_QUCbeBwZgCBAwATFfBKNkJ-pI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UG8G9mhKVztSpBuryaBfMEOz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCEoycE36diKrQIDoei6My9hBqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOQ0lVNu6Ld6nOrMSk74CRAR.jpg?f=fotoalbum_tile

Vloer begane grond wordt een dunne houten vloer (multiplank) met relatief lage warmteweerstand. Tegels zijn beter, maar het wordt hout.
- 4 radiatoren 1e verdieping, totale afgifte bij 40 graden onbekend, waterinhoud in totaal onbekend
- badkamer 11 m2, voorzien van vloerverwarming HoH 15cm, dat blijft zo. Zit ook grote handdoekradiator.
- 1 radiator 2e verdieping - waarschijnlijk airco voor verwarmen/koelen
SWW:
- Ik heb een redelijk ruim CV hok (denk ik), van 0,6x1,6m. Daar zou Warmtepomp en SWW kunnen komen. CV hok grenst tevens aan buitenmuur, dus korte doorvoer naar buiten
- plek voor boiler
- X liter nodig: onbekend. Woning heeft een bad en reguliere douche, maar nog niet kunnen meten.
- Warm water keuken via Quooker.
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W: voorkeur: , milieuvriendelijk, zuinig, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, goedkoop
, design
Wie gaat het installeren?
Nog niet bekend. Ik ben op zich best handig, maar tijd is beperkt. Dus ga ook aantal offertes opvragen, ontzorgd worden ook qua inregelen en onderhoud/storingen is ook wat waard.
Huidige situatie
CV-ketel uit 2018, die zou ook nog een aantal jaar meer kunnen. Maar, "iets doen voor het milieu", en het nu tijdens een flinke initiële verbouwing achter de rug hebben, of althans goed voorbereid hebben is de reden dat ik dit nu verder aan het uitwerken ben.
Woning rondom voorzien van HR++ (24mm) glas, uit 1995. Kunstof kozijnen idem.
Vloer beneden wordt opnieuw opgebouwd met extra PIR-isolatie onder de dekvloer. Minimaal 100mm (RD 4.5), als het kan 120mm PIR.
Radiatoren 1e verdieping, deze stijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dG_GZuWeUVaSQQsy6OnshoKTQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tk0FeelbqaoreDip6yoQzdaM.jpg?f=user_large
Warm water in de keuken op basis van koud waterleiding naar Quooker.
Er worden zonnepanelen geplaatst, aantal nog nader te bepalen.
Het dak wordt uiteindelijk nog verder geïsoleerd middels Steicoflex, komt daarmee op nette Rc-waarde uit (7-8).
Aantal afwegingen/overwegingen die ik al heb gemaakt:
-1e etage: verwarmen met airco('s) heeft in beginsel niet mijn voorkeur vanwege minder comfort. Veel verwarmen is volgens oude bewoners ook niet nodig.
-1e etage: vloerverwarming (infrezen) geen optie, te kostbaar en verwarmingsbehoefte is daar te laag voor denk ik. Liever i.c.m. Tado en radiatoren selectief kunnen verwarmen.
-Prima om op 1e etage radiatoren te vervangen door LTV (Jaeger?) exemplaren, als dat nodig is?
Vragen
Op basis van eerste orientatie: monoblock. Kan deze naast de gevel kwijt, dat is tevens de straatkant waar geen buren wonen. Buffervat lijkt me onnodig?
SWW: 300L? Bad zal best regelmatig gebruikt worden, maar ook geen moeite mee als het daarna even wachten is op warm water voor douche. Qua afmetingen is dat nog best tricky zie ik, de meest 300L vaten hebben een diameter van 60+cm zie ik. Misschien kan SWW-vat naar zolder, maar dat is wel wat gedoe, want geen waterleidingen op zolder.
Hoe zit het met de badkamer? Daar zit nu vloerverwarming HoH 15cm, en een handdoekradiator. Maar ga ik die 11m2 warm krijgnen met LTV? Of is bijv. infraroodverwarming nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhFnaPXv4Ma5ZHSQquRWV28swDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MopO8hn9vK8Un2oRYnKOMpkI.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 18-08-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

We zijn hier met een gezin van 4 en een vrij ruim bad.
Wegens hoogtegebrek in de kelder staat er een 200l WPB.
Dat is in de winter voldoende voor bad en eventueel daarna 1 (korte) douche.
Maar ook voor 4 (normale) douchebeurten.
Met 270-300L moet dat met 5 pers denk ik geen problemen opleveren.

(als je een WPB kiest vs boilervat op de WP, dan kun je ook nog even het element inschakelen voor een boost)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
Dank, zat toevallig net te kijken naar Bosch EnviLIne Tower. Ziet er wel uit als een interessante en compacte optie, hoewel die ook 60cm diepte nodig hebben. Zou ik over een tijd even precies moeten meten, en indien nodig misschien een muurtje wat verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

Ik denk dat al die all in ones een inbouwdiepte hebben van (tenminste) 60 cm.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

1200-1500m3 van de vorige bewoners lijkt mij aan de lage kant voor vrijstaand uit 1995, ik zou dan uitgaan van 1500m3 en vrij zuinige bewoners. Hoe groot is de woning en is er na geïsoleerd?

Qua boilervat, wij hebben een 300l met 2 badkamers (1 bad) en 3 kinderen, dat is minimaal maar het gaat wel. Heel af en toe koud water, 2x een bad vullen en 3-4x douchen lukt niet. Na een half uurtje is de boiler dan weer warm (handmatig).

Vloerverwarming zou ik overal doen dus ook de verdiepingen.. Je kunt er dan ook mee koelen in de zomer en het hele systeem werkt veel efficiënter (rustiger) met een grotere inhoud. Vergelijk het met een emmer warm water, een emmer van 1l is zo koud , maar een emmer van 5l houdt de warmte langer vast. Buffervat heb je dan ook niet nodig (bij 77m2 vloerverwarming wellicht ook niet).

De houten vloer op de begane vloer zou ik her-overwegen, het is prachtig, maar met een warmtepomp en vloerverwarming in een woning uit 1995 zou ik een vloer kiezen met minder weerstand. We hebben zelf keramisch parket (tegels). Is natuurlijk niet de charme van hout maar wel echt veel meer comfort.

Weet je zeker dat het glas HR++ is? Ik denk toch maximaal HR uit die periode. Tenzij het ooit vervangen is.

Als je veel gaat slopen en stucen, overweeg dan om meerlagenbuizen (32x3) te leggen van de verdeler(s) naar de warmtepomp . En voldoende (krachtstroom) kabels (1 voor de warmtepomp, 1 voor boiler, 1 voor electrisch element) van meterkast naar CV ruimte .

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2024 22:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

In jouw overwegingen kan je mijn woning redelijk goed vergelijken. Zelfde historisch verbruik, zelfde isolatiewaarde bouwjaar 1997alleen heb ik standaard dubbel glas en radiatoren. Vloerverwarming en dubbel glas ++ is een absolute pre met warmtepompen.

Mijn woning bij de duurzame huizenroute met info: https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-10 16:28
Ik zou bij de badkamer kiezen voor vloerverwarming plus een LTV radiator die gewoon op een eigen lus zit.

Een badkamer wil je vaak zo warm mogelijk stoken. Als je toch alles opnieuw aan gaat leggen kun je naar de badkamer een extra lus leggen voor zo'n LTV radiator. Het verbaast me een beetje dat dat niet standaard gebeurd. In plaats daarvan wordt dan zo'n elektrische designradiator geplaatst die alleen onnodig stroom vreet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
@Sport_Life verdeler vloerverwarming beneden komt in ieder geval naast warmtepomp, dat maakt buizen makkelijker. Buizen van CV-hok (warmtepomphok?) naar 1e etage ga ik bekijken hoe ik dat kan realiseren. Krachtstroom is een goede, staat genoteerd. Afstand tussen meterkast en warmtepomphok is gelukkig kort en eenvoudig te realiseren.

Glas heb ik misschien verkeerd onthouden.

Houten vloer is wel echt een moeilijke, we hebben tig vloerenwinkel gehad, tegels is sowieso een no-go (ook niet met houtmotief), pvc ook in vele (fatsoenlijke) varianten bekeken en het is allemaal net niet. Enige warmteweerstand zullen we dan maar voorlief moeten nemen. Is wel een beetje een zorgpunt, maar nieuwe woning inrichten met vloer die het qua uitstraling net niet is, voelt ook niet als een optie.

@Blihi bedoel je dan de oude vloerverwarming (HoH 15), badkamer staat namelijk niet op het lijstje om te vervangen. Huidige radiator (gelukkig niet electrisch) zit natuurlijk op het hele circuit van radiatoren boven, dus daar zou ik dan een aparte buis voor moeten leggen vanaf beneden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MJV schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:58:
@Sport_Life verdeler vloerverwarming beneden komt in ieder geval naast warmtepomp, dat maakt buizen makkelijker. Buizen van CV-hok (warmtepomphok?) naar 1e etage ga ik bekijken hoe ik dat kan realiseren. Krachtstroom is een goede, staat genoteerd. Afstand tussen meterkast en warmtepomphok is gelukkig kort en eenvoudig te realiseren.

Houten vloer is wel echt een moeilijke, we hebben tig vloerenwinkel gehad, tegels is sowieso een no-go (ook niet met houtmotief), pvc ook in vele (fatsoenlijke) varianten bekeken en het is allemaal net niet. Enige warmteweerstand zullen we dan maar voorlief moeten nemen. Is wel een beetje een zorgpunt, maar nieuwe woning inrichten met vloer die het qua uitstraling net niet is, voelt ook niet als een optie.

@Blihi bedoel je dan de oude vloerverwarming (HoH 15), badkamer staat namelijk niet op het lijstje om te vervangen. Huidige radiator (gelukkig niet electrisch) zit natuurlijk op het hele circuit van radiatoren boven, dus daar zou ik dan een aparte buis voor moeten leggen vanaf beneden lijkt me?
3x 25 A aansluiting in de woning is aan te bevelen maar 3 fase warmtepomp in dergelijke woningen niet. Vaak een te hoog minimum vermogen bij veel toestellen. 2 fases naar de pomp is dan voldoende.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
Carboy54 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

3x 25 A aansluiting in de woning is aan te bevelen maar 3 fase warmtepomp in dergelijke woningen niet. Vaak een te hoog minimum vermogen bij veel toestellen. 2 fases naar de pomp is dan voldoende.
Ik kan dit half volgen ;). Maar als 3 kabels van 5x2.5m3 van meterkast naar cv-hok breng dan zit ik sowieso goed toch? Want ook 2 fase heeft een 5-aderige kabel nodig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-10 16:28
Carboy54 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Ik zou altijd 5x 4mm2 naar de WP leggen en daar een verdeelkastje voor de verschillende onderdelen. Meestal heb je 3 aansluitingen nodig: De buitenunit, de backup-heater van de binnenunit en de backup-heater van het SWW vat.

Toshiba heeft een 3-fase unit met heel lage modulatie-grens. De buitenunit gebruikt dan inderdaad wel 3 fase, maar nog steeds heb je dan een backup heater in de binnenunit en in het SWW vat (die overigens nooit tegelijk gebruikt worden, dus die kunnen samen op 1 fase).

Inderdaad. De bestaande radiator afkoppelen en vervangen voor een LTV model. Die twee lussen zet je dan op maximale flow en altijd open en daarmee houd je je badkamer wel warm.

Ik heb zelf een badkamer met "ongeveer" 10 cm HoH (ongeveer, want het is eigenlijk een zootje, nieuwbouw uit 2020, maar installateur was een grote prutser). De badkamer meet 9 m2, maar het effectieve vloeroppervlak is veel minder, want onder het bad en de wastafels en de douchedrain ligt geen verwarming.

In die badkamer is de verwarming net voldoende zonder bij te hoeven verwarmen (er hangt wel zo'n elektrische radiator vanuit de bouw, maar die is nog nooit aan geweest). De badkamer krijgt maximale flow (5 liter/min).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:47
Blihi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Ik zou altijd 5x 4mm2 naar de WP leggen en daar een verdeelkastje voor de verschillende onderdelen. Meestal heb je 3 aansluitingen nodig: De buitenunit, de backup-heater van de binnenunit en de backup-heater van het SWW vat.
Is dat niet heel erg overkill, als je ook met 3x2,5mm² af kan?
En dan 1 voor WP, 1 voor BUH en 1 voor SWW-vat.

Oh, ik begrijp je verkeerd denk ik. Jij doelt op 1 kabel van 5x 4mm² naar je hok, en dan daar splitsen :)

[ Voor 19% gewijzigd door MisterMailman op 19-08-2024 14:32 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MJV schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Ik kan dit half volgen ;). Maar als 3 kabels van 5x2.5m3 van meterkast naar cv-hok breng dan zit ik sowieso goed toch? Want ook 2 fase heeft een 5-aderige kabel nodig toch?
Dat is sterk afhankelijk van de warmtepomp. Meestal 5 aderige kabel ( 3 fase x 2.5 ) naar de warmtepomp buitenunit en soms ook nog een stuurkabel naar de binnen unit zoals bv de Itho Amber. En bij een Panasonic L serie is het weer andersom omdat de BUH in de binnen unit zit :-) Dus in ieder geval 5x 2.5 naar het cv hok in dit geval als startpunt naar?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou 1 extra kabel leggen voor in de toekomst (pv panelen/batterij?) ik had net alles dicht gescuuct en toen bleek ik 1 kabel te weinig te hebben :+.
1 teveel kan nooit kwaad.

Splitten in de cv ruimte zou ik niet doen.. gewoon zorgen voor genoeg kabels. maargoed ik ben geen expert/electricien.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2024 15:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
Gezien de korte afstand (letterlijk een meter of twee) zal ik gewoon meerdere kabels of loze leidingen laten leggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:29

Seafarer

XXX

[

Je kunt warmte tekort komen.

Leg voor de zekerheid 2 cv pijpen voor een flinke fancoil eventueel 2 fancoils. Jammer van het geld als je ze niet gaat gebruiken die pijpen. Maar eenvoudig aan te sluiten achteraf mocht je ze nodig hebben.

Met fancoil kun je lekker snel de lucht even verwarmen. Je kunt dan ook koelen. (sorry extra coole keuze om over na te denken.)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
Seafarer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Je kunt warmte tekort komen.

Leg voor de zekerheid 2 cv pijpen voor een flinke fancoil eventueel 2 fancoils. Jammer van het geld als je ze niet gaat gebruiken die pijpen. Maar eenvoudig aan te sluiten achteraf mocht je ze nodig hebben.

Met fancoil kun je lekker snel de lucht even verwarmen. Je kunt dan ook koelen. (sorry extra coole keuze om over na te denken.)
Goede tip. Eventuele plaats van zo'n fan-coil het beste centraal in de ruimte, bijv. langs de lange buitenwand? Voor het geld van 25m alupex zou ik het niet hoeven laten.

Aan de andere kant: huidige bewoners stoken middels vloerverwarming uit '95. Er hangt een klein radiatortje bij in de woonkamer.

Warmteweerstand van de vloer (13,3mm dik) is (op basis van vergelijkbare vloeren): 0.08 of 0.10.

[ Voor 14% gewijzigd door MJV op 19-08-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:29

Seafarer

XXX

MJV schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:17:
[...]

Goede tip. Eventuele plaats van zo'n fan-coil het beste centraal in de ruimte, bijv. langs de lange buitenwand? Voor het geld van 25m alupex zou ik het niet hoeven laten.
Centraal is het mooiste, maar doordat ze best wat lucht verplaatsen verdeelt het wel. Sommigen hebben schotjes in het uitblaas rooster zitten zodat je wat meer links en rechts kunt blazen inplaats van recht vooruit.

Etisch verantwoorde locatie is ook wel een item. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

'k Heb niets gelezen over begane grond vloerisolatie (de onderkant dan), maar dat lijkt me wel belangrijk als je er een houten vloer op legt. Omdat een houten vloer wat meer weerstand geeft moet je het weglekken van warmte natuurlijk zo maximaal mogelijk zien te voorkomen. 'k Heb hier 14 cm PIR, via de kruipruimte, tegen het plafond bevestigd. Totaal zo'n 80 m2.
Verder denk ik wel dat het moet lukken met houten vloer als je continu verwarmt.

Zelf hanteer ik het principe van een thermische schil: binnenshuis wil je zo goed mogelijk geïsoleerd hebben. Daarna kun je dan ook gewoon alles openzetten (dus niet groepen aan-uit zetten) om binnenshuis een gelijke temperatuur aan te kunnen houden.

Badkamer: bij de verbouw van onze badkamer, waarbij er een terrazzo vloer is gelegd (7 cm cement laag), heb ik vooraf, op een 10 HOH draadmat, 16 mm vvw buis geknopt en verdeler aangelegd. Ik twijfelde of dit warmte genoeg zou geven, maar dat blijkt een vergissing. De badkamer is in het stookseizoen heerlijk warm en is een groot succes hier. 't Was absoluut niet nodig om daar meer verwarming aan te brengen.

PS. in het stookseizoen is de WP altijd aan, met hooguit een kleine nachtverlaging.

PS2. Hier ook het dak geïsoleerd met 18 cm Steicoflex; een aanrader!

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
@dof Als de bouwtekeningen kloppen dan heb ik als het goed is ook ruimte voor 100mm PIR, na slopen van de huidige dekvloervloer. Afhankelijk van precieze dikte van huidige vloer misschien iets meer.

Zit nog even op de bouwtekeningen te kijken en zie dat er op een groot aantal plekken in de woonkamer wandverwarming zou zijn aangebracht, dat had ik over het hoofd gezien. Dat zou misschien het lage aantal radiatoren verklaren. Morgen maar even navraagd over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:56
dof schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:25:
PS2. Hier ook het dak geïsoleerd met 18 cm Steicoflex; een aanrader!
Vraagje hierover. Heb je een klimaatfolie toegepast? En welke afwerking er overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

martois schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Vraagje hierover. Heb je een klimaatfolie toegepast? En welke afwerking er overheen?
Jazeker.

Dak is met dakpannen en daaronder zgn Opstalan platen (veelgebruikt in jaren ‘80).
Dus steicoflex 18cm tussen de balken, daarna dus klimaatfolie, dunne luchtspouw, 12 mm OSB en daarna 12 mm gipsplaat en laagje verf.

Meer te vinden in dakisolatie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:56
Top, dankjewel. Off topic, maar de luchtspouw zijn de meningen denk ik over verdeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

martois schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:50:
Top, dankjewel. Off topic, maar de luchtspouw zijn de meningen denk ik over verdeeld?
Over veel zaken zijn hier meningen verdeeld 😊. Maar de lucht spouw is maar een halve cm , dus die doet ook niet veel.

Ook is/was er discussie of Opstalan platen (bij mij geperste houtvezel platen van ~2 cm met ~7 cm PUR en dun laagje coating) nou wel of niet vocht doorlatend waren. Maar 't zekere voor onzekere nemend heb ik toch klimaat folie gebruikt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
dof schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Over veel zaken zijn hier meningen verdeeld 😊. Maar de lucht spouw is maar een halve cm , dus die doet ook niet veel.

Ook is/was er discussie of Opstalan platen (bij mij geperste houtvezel platen van ~2 cm met ~7 cm PUR en dun laagje coating) nou wel of niet vocht doorlatend waren. Maar 't zekere voor onzekere nemend heb ik toch klimaat folie gebruikt. 😊
Toch ook ook on-topic deze vraag ;). Steicoflex tussen buizen en dan folie ertegenaan, heb je die folie vastgeniet, of middels 5mm (voor je luchtspouw?) bevestigd? Nietjes dien je officieel denk ik af te plakken? EN waar leg je eventuele electra, mag die door steicoflex heen en dan weer door de folie hen (afgeplakt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

MJV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Toch ook ook on-topic deze vraag ;). Steicoflex tussen buizen en dan folie ertegenaan, heb je die folie vastgeniet, of middels 5mm (voor je luchtspouw?) bevestigd? Nietjes dien je officieel denk ik af te plakken? EN waar leg je eventuele electra, mag die door steicoflex heen en dan weer door de folie hen (afgeplakt)?
Steicoflex alleen voor het dak gebruikt en pir alleen in de kruipruimte.
Klimaat folie was proclima intello plus en dat geniet tegen de balken en daarna afgeplakt met speciale proclima plakband.
Elektra buizen langs balkranden tussen steicoflex anders kwam het boven de platen en daar was een WAF veto tegen. Wel zelf electra opnieuw gemonteerd ter voorkoming van beroerde lasdoppen. Moet ik daar wat aan veranderen dan moeten de platen er af, ik hoop dat dat nooit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
Inmiddels een eerste indicatieve offerte binnen. Er is nog niet op locatie gekeken. Van de Viessman lees ik dat het een soort USP is dat hij tot 70 graden kan verwarmen. Dat maakt het blijkbaar ideaal voor renovaties. Ik weet alleen niet zo goed of ik daar nu echt wat aan heb. Vloerverwarming begane grond (hout) mag sowieso niet zulk warm water hebben.

Verder valt het me qua prijs nog best tegen, ook als ik het afzet tegen gemiddelde prijzen online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eymYlHYV-0Q82YGCe_oyllOZXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kqEa4EUuvlqRGp1BFVOLUZ2j.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Weinig uniek dat een r290 machine 70 graden kan maken. Het enige nut daarvan is dat je legionella preventie op de warmtepomp kan doen in plaats van element/buh.

Als je afgifte systeem 70 graden nodig hebt moet er iets anders veranderen. De meeste r290 machines halen 70 graden niet als het goed vriest.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1