Na eerdere input in het grote L/W topic nu een eigen topic om wat meer inzicht te krijgen in de let-op's en mogelijkheden voor overstap naar L/W warmtepomp in ons nieuwe huis.
Historisch gasverbruik: ~1200-1500 m³/jaar. We wonen er nog niet, dit is gebaseerd op verbruik van vorige bewoners (2 personen), wij gaan er met een gezin van 5 wonen.
Vloer begane grond wordt een dunne houten vloer (multiplank) met relatief lage warmteweerstand. Tegels zijn beter, maar het wordt hout.
- 4 radiatoren 1e verdieping, totale afgifte bij 40 graden onbekend, waterinhoud in totaal onbekend
- badkamer 11 m2, voorzien van vloerverwarming HoH 15cm, dat blijft zo. Zit ook grote handdoekradiator.
- 1 radiator 2e verdieping - waarschijnlijk airco voor verwarmen/koelen
- plek voor boiler
- X liter nodig: onbekend. Woning heeft een bad en reguliere douche, maar nog niet kunnen meten.
- Warm water keuken via Quooker.
- DWTW aanwezig: nee
, design
Woning rondom voorzien van HR++ (24mm) glas, uit 1995. Kunstof kozijnen idem.
Vloer beneden wordt opnieuw opgebouwd met extra PIR-isolatie onder de dekvloer. Minimaal 100mm (RD 4.5), als het kan 120mm PIR.
Radiatoren 1e verdieping, deze stijl:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tk0FeelbqaoreDip6yoQzdaM.jpg?f=user_large)
Warm water in de keuken op basis van koud waterleiding naar Quooker.
Er worden zonnepanelen geplaatst, aantal nog nader te bepalen.
Het dak wordt uiteindelijk nog verder geïsoleerd middels Steicoflex, komt daarmee op nette Rc-waarde uit (7-8).
-1e etage: vloerverwarming (infrezen) geen optie, te kostbaar en verwarmingsbehoefte is daar te laag voor denk ik. Liever i.c.m. Tado en radiatoren selectief kunnen verwarmen.
-Prima om op 1e etage radiatoren te vervangen door LTV (Jaeger?) exemplaren, als dat nodig is?
SWW: 300L? Bad zal best regelmatig gebruikt worden, maar ook geen moeite mee als het daarna even wachten is op warm water voor douche. Qua afmetingen is dat nog best tricky zie ik, de meest 300L vaten hebben een diameter van 60+cm zie ik. Misschien kan SWW-vat naar zolder, maar dat is wel wat gedoe, want geen waterleidingen op zolder.
Hoe zit het met de badkamer? Daar zit nu vloerverwarming HoH 15cm, en een handdoekradiator. Maar ga ik die 11m2 warm krijgnen met LTV? Of is bijv. infraroodverwarming nodig.
Historisch gasverbruik: ~1200-1500 m³/jaar. We wonen er nog niet, dit is gebaseerd op verbruik van vorige bewoners (2 personen), wij gaan er met een gezin van 5 wonen.
Afgiftesysteem:
- 77 m² vloerverwarming begane grond, nog aan te leggen slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 6 daarvan staan altijd open. Wordt nieuw aangelegd.![]() | ![]() |
Vloer begane grond wordt een dunne houten vloer (multiplank) met relatief lage warmteweerstand. Tegels zijn beter, maar het wordt hout.
- 4 radiatoren 1e verdieping, totale afgifte bij 40 graden onbekend, waterinhoud in totaal onbekend
- badkamer 11 m2, voorzien van vloerverwarming HoH 15cm, dat blijft zo. Zit ook grote handdoekradiator.
- 1 radiator 2e verdieping - waarschijnlijk airco voor verwarmen/koelen
SWW:
- Ik heb een redelijk ruim CV hok (denk ik), van 0,6x1,6m. Daar zou Warmtepomp en SWW kunnen komen. CV hok grenst tevens aan buitenmuur, dus korte doorvoer naar buiten- plek voor boiler
- X liter nodig: onbekend. Woning heeft een bad en reguliere douche, maar nog niet kunnen meten.
- Warm water keuken via Quooker.
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W: voorkeur: , milieuvriendelijk, zuinig, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, goedkoop, design
Wie gaat het installeren?
Nog niet bekend. Ik ben op zich best handig, maar tijd is beperkt. Dus ga ook aantal offertes opvragen, ontzorgd worden ook qua inregelen en onderhoud/storingen is ook wat waard.Huidige situatie
CV-ketel uit 2018, die zou ook nog een aantal jaar meer kunnen. Maar, "iets doen voor het milieu", en het nu tijdens een flinke initiële verbouwing achter de rug hebben, of althans goed voorbereid hebben is de reden dat ik dit nu verder aan het uitwerken ben.Woning rondom voorzien van HR++ (24mm) glas, uit 1995. Kunstof kozijnen idem.
Vloer beneden wordt opnieuw opgebouwd met extra PIR-isolatie onder de dekvloer. Minimaal 100mm (RD 4.5), als het kan 120mm PIR.
Radiatoren 1e verdieping, deze stijl:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tk0FeelbqaoreDip6yoQzdaM.jpg?f=user_large)
Warm water in de keuken op basis van koud waterleiding naar Quooker.
Er worden zonnepanelen geplaatst, aantal nog nader te bepalen.
Het dak wordt uiteindelijk nog verder geïsoleerd middels Steicoflex, komt daarmee op nette Rc-waarde uit (7-8).
Aantal afwegingen/overwegingen die ik al heb gemaakt:
-1e etage: verwarmen met airco('s) heeft in beginsel niet mijn voorkeur vanwege minder comfort. Veel verwarmen is volgens oude bewoners ook niet nodig.-1e etage: vloerverwarming (infrezen) geen optie, te kostbaar en verwarmingsbehoefte is daar te laag voor denk ik. Liever i.c.m. Tado en radiatoren selectief kunnen verwarmen.
-Prima om op 1e etage radiatoren te vervangen door LTV (Jaeger?) exemplaren, als dat nodig is?
Vragen
Op basis van eerste orientatie: monoblock. Kan deze naast de gevel kwijt, dat is tevens de straatkant waar geen buren wonen. Buffervat lijkt me onnodig?SWW: 300L? Bad zal best regelmatig gebruikt worden, maar ook geen moeite mee als het daarna even wachten is op warm water voor douche. Qua afmetingen is dat nog best tricky zie ik, de meest 300L vaten hebben een diameter van 60+cm zie ik. Misschien kan SWW-vat naar zolder, maar dat is wel wat gedoe, want geen waterleidingen op zolder.
Hoe zit het met de badkamer? Daar zit nu vloerverwarming HoH 15cm, en een handdoekradiator. Maar ga ik die 11m2 warm krijgnen met LTV? Of is bijv. infraroodverwarming nodig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MopO8hn9vK8Un2oRYnKOMpkI.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 18-08-2024 22:03 ]